Hungarian
Ügyszám:
.
832/B/2003
Előadó alkotmánybíró: Erdei Árpád Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 10/2007. (III. 7.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/211
.
A döntés kelte: Budapest, 03/06/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    megállapítására   és   megsemmisítésére   irányuló    indítvány
    tárgyában meghozta a következő

                             határozatot :

    1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a büntetőeljárásról
    szóló  1998.  évi  XIX.  törvény 281. § (6)  bekezdése  második
    mondatának  „[...],  vagy  az  előzetes  letartóztatását  lehet
    elrendelni” szövegrésze alkotmányellenes, ezért azt a határozat
    kihirdetésének napjával megsemmisíti.
    A  büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény  281.  §  (6)
    bekezdése ezt követően a következő szöveggel marad hatályban:
    „(6) Az (5) bekezdés esetében, ha a (9) bekezdés alkalmazásának
    nincs  helye,  a  megjelent személyek kihallgatását,  illetőleg
    meghallgatását követően a tárgyalást el kell napolni, és a  meg
    nem jelent vádlottnak a következő tárgyalási határnapra történő
    elővezetését kell elrendelni. Ha a bírósági eljárás során a meg
    nem    jelent    vádlott    elővezetését    már    elrendelték,
    szabadságvesztéssel     büntetendő     bűncselekmény     esetén
    elfogatóparancsot  kell  kibocsátani.  Ha  a  vádlottnak  nincs
    védője, számára védőt kell kirendelni.”

    2. Az Alkotmánybíróság a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX.
    törvény  281. § (6) bekezdése második mondatának „Ha a bírósági
    eljárás  során  a  meg  nem  jelent  vádlott  elővezetését  már
    elrendelték,   szabadságvesztéssel   büntetendő   bűncselekmény
    esetén    elfogatóparancsot   kell   kibocsátani”   szövegrésze
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványt elutasítja.

    3.   Az   Alkotmánybíróság   az  iratismertetés   elmaradásának
    következményeként történő vádelejtési kötelezettségre  irányuló
    intézkedés megtételére vonatkozó indítványt visszautasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
       
      1.     Az    Alkotmánybírósághoz    indítvány    érkezett     a
      büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban:
      Be.)     281.     §     (6)    bekezdése    második     mondata
      alkotmányellenességének     utólagos      megállapítása      és
      megsemmisítése tárgyában.
      Az  indítványozó  álláspontja szerint  a  támadott  rendelkezés
      alkotmányellenes, mert sérti az Alkotmány 2. §–át, a  8.  §–át,
      az  54. §–át és az 57–59. §–ait. Indokolásában kifejtette, hogy
      az    érintett   meghallgatása   nélkül   elrendelt    előzetes
      letartóztatás  lehetősége  —  túl  azon,  hogy  a  Be.  további
      szabályaival sincs összhangban — ellentétben áll a jogbiztonság
      követelményével, az emberi méltóság, a jóhírnév és  a  személyi
      szabadság garantálására vonatkozó alkotmányi rendelkezésekkel.
      Utólagosan  benyújtott észreveteleiben az  indítványozó  kitért
      arra is, hogy a Be. — a támadott rendelkezés tekintetében — nem
      tartalmaz   garanciális  elemeket  az  Alkotmány  55.   §   (1)
      bekezdésében  szabályozott azon rendelkezéssel  összefüggésben,
      hogy  a  személyi szabadságtól való megfosztásra csak törvényes
      indokok és eljárás alapján kerülhessen sor. Hiányzik továbbá az
      Alkotmány   57.   §   (4)   bekezdéséból   következő   hatékony
      jogorvoslathoz való jog is arra az esetre, ha a Be. 281. §  (6)
      bekezdésének  második mondatában foglalt eszközöket  a  bíróság
      alaptalanul alkalmazza.
      Az  indítványozó  —  konkrét alkotmányi  rendelkezés  felhívása
      nélkül — „intézkedések megtételét” kérte az Alkotmánybíróságtól
      abban  a tekintetben is, hogy a nyomozási iratok ismertetésének
      hiányában  emelt  vádat  az ügyésznek  „kötelező  legyen  [...]
      ejteni.”

      2.   Az   Alkotmánybíróság   eljárása   során   beszerezte   az
      igazságügy–miniszter véleményét.

                                    II.

      Az  Alkotmánybíróság  a  következő jogszabályi  rendelkezéseket
      vizsgálta:

      1. Az Alkotmány rendelkezései:
      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.
      (2)  A  Magyar  Köztársaságban minden hatalom a népé,  amely  a
      népszuverenitást   választott   képviselői   útján,    valamint
      közvetlenül gyakorolja.
      (3)  Senkinek a tevékenysége sem irányulhat a hatalom erőszakos
      megszerzésére   vagy   gyakorlására,   illetőleg    kizárólagos
      birtoklására.  Az  ilyen törekvésekkel szemben  törvényes  úton
      mindenki jogosult és egyben köteles fellépni.”
      „8.  §  (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
      és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
      tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
      (2)   A   Magyar   Köztársaságban  az   alapvető   jogokra   és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
      (3)
      (4)  Rendkívüli  állapot,  szükségállapot  vagy  veszélyhelyzet
      idején az alapvető jogok gyakorlása — az 54-56. §-ban, az 57. §
      (2)–(4) bekezdésében, a 60. §-ban, a 66–69. §-ban és a 70/E. §-
      ban  megállapított alapvető jogok kivételével — felfüggeszthető
      vagy korlátozható.”
      „54.   §   (1)   A   Magyar  Köztársaságban   minden   embernek
      veleszületett  joga  van az élethez és az  emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
      (2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó
      elbánásnak  vagy  büntetésnek  alávetni,  és  különösen   tilos
      emberen   a   hozzájárulása  nélkül  orvosi   vagy   tudományos
      kísérletet végezni.”
      „55.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek  joga  van  a
      szabadságra  és  a  személyi  biztonságra,  senkit  sem   lehet
      szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott  okokból
      és a törvényben meghatározott eljárás alapján megfosztani.
      (…)”
      „57.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt  mindenki
      egyenlő,  és  mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
      bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
      törvény   által  felállított  független  és  pártatlan  bíróság
      igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
      (2)  A  Magyar  Köztársaságban senki  sem  tekinthető  bűnösnek
      mindaddig,  amíg  büntetőjogi felelősségét  a  bíróság  jogerős
      határozata nem állapította meg.
      (3)  A  büntetőeljárás alá vont személyeket az  eljárás  minden
      szakaszában  megilleti  a  védelem joga.  A  védő  nem  vonható
      felelősségre  a  védelem  ellátása  során  kifejtett  véleménye
      miatt.
      (4)  Senkit  nem  lehet  bűnösnek nyilvánítani  és  büntetéssel
      sújtani  olyan  cselekmény miatt, amely az elkövetés  idején  a
      magyar jog szerint nem volt bűncselekmény.
      (5)   A  Magyar  Köztársaságban  a  törvényben  meghatározottak
      szerint   mindenki  jogorvoslattal  élhet  az  olyan  bírósági,
      közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát  vagy
      jogos  érdekét sérti. A jogorvoslati jogot — a jogviták ésszerű
      időn  belüli  elbírálásának  érdekében,  azzal  arányosan  —  a
      jelenlévő  országgyűlési képviselők kétharmadának  szavazatával
      elfogadott törvény korlátozhatja.”
      „58.  § (1) Mindenkit, aki törvényesen tartózkodik Magyarország
      területén  —  törvényben  meghatározott  esetek  kivételével  —
      megillet  a  szabad  mozgás  és  a  tartózkodási  hely   szabad
      megválasztásának  joga,  beleértve a lakóhely  vagy  az  ország
      elhagyásához való jogot is.
      (2)  A  Magyarország területén törvényesen tartózkodó külföldit
      csak  a  törvénynek megfelelően hozott határozat alapján  lehet
      kiutasítani.
      (3)  Az  utazási  és  letelepedési szabadságról  szóló  törvény
      elfogadásához    a    jelenlévő    országgyűlési     képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges.”
      „59.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaságban  mindenkit  megillet  a
      jóhírnévhez,  a  magánlakás  sérthetetlenségéhez,  valamint   a
      magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.
      (2) A személyes adatok védelméről szóló törvény elfogadásához a
      jelenlévő   országgyűlési  képviselők  kétharmadának  szavazata
      szükséges.”

      2. A Be. vizsgált rendelkezése:
      „281. § (…)
      (6)  Az (5) bekezdés esetében, ha a (9) bekezdés alkalmazásának
      nincs  helye,  a  megjelent személyek kihallgatását,  illetőleg
      meghallgatását követően a tárgyalást el kell napolni, és a  meg
      nem jelent vádlottnak a következő tárgyalási határnapra történő
      elővezetését kell elrendelni. Ha a bírósági eljárás során a meg
      nem    jelent    vádlott    elővezetését    már    elrendelték,
      szabadságvesztéssel     büntetendő     bűncselekmény     esetén
      elfogatóparancsot   kell   kibocsátani,   vagy   az    előzetes
      letartóztatását lehet elrendelni. Ha a vádlottnak nincs védője,
      számára védőt kell kirendelni.
      (…)”

                                   III.

      Az indítvány részben megalapozott.

      1.1.  Az Alkotmánybíróság az előzetes letartóztatásra vonatkozó
      büntetőeljárási   rendelkezéseket  már   több   ízben,   számos
      szempontból vizsgálta.
      A  26/1999.  (IX.  8.)  AB határozatban (a továbbiakban:  Abh.)
      rámutatott, hogy az előzetes letartóztatás elrendelésének, mint
      a  büntetőeljárás  során  alkalmazható kényszerintézkedésnek  a
      lehetősége  önmagában  nem  sérti  az  Alkotmány   2.   §   (1)
      bekezdéséből    következő   jogbiztonság   követelményét.    Az
      1406/B/1991.  (ABH 1992, 497, 502.), valamint  a  3/1998.  (II.
      11.)  AB  határozat (ABH 1998, 61, 67.) tartalmát is összegezve
      kiemelte,  hogy  az  előzetes letartóztatás  jogintézménye  nem
      ellentétes  az  Alkotmány  57. § (2) bekezdésében  szabályozott
      ártatlanság  vélelmével (ABH 1999, 265,  270–272.).  A  korábbi
      határozataiban     kifejtett     álláspontját     összefoglalva
      hangsúlyozta,  hogy  az  állami  büntető  hatalom  gyakorlására
      jogosult és egyben köteles szerveknek hatékony eszközöket  kell
      kapniuk  feladataik  teljesítéséhez.  „Ez  pedig  szükségképpen
      együtt   jár   a  büntetőjogi  felelősségre  vonás   törvényben
      meghatározott  rendjében,  a büntetőeljárásban  olyan  eljárási
      cselekmények,  ezen  belül kényszercselekmények  alkalmazásának
      megengedésével,    amelyek   lényegüket    tekintve    súlyosan
      jogkorlátozóak,  érintik  a  büntetőeljárás  alá  vont  személy
      alkotmányos jogait is” [részletesen pl.: 42/1993. (VI. 30.)  AB
      határozat, ABH 1993, 300, 302, 304–305.].
      Az  Abh.  hivatkozott  arra, hogy az  Alkotmány  nem  csupán  a
      terhelt személyi szabadsága korlátozásának lehetőségéről [55. §
      (1)  bekezdés],  de  annak módjáról [55.  §  (2)  bekezdés]  is
      rendelkezik. Rámutatott, hogy az előzetes letartóztatás —  mint
      a   legsúlyosabb,   a  személyi  szabadság   elvonásával   járó
      kényszerintézkedés   —   törvényi   szabályozásakor,    illetve
      alkalmazásakor  az Alkotmány 55. § (2) bekezdéséből  levezetett
      követelmény a szükségesség és arányosság megtartása, amelynek a
      jogalkotásban is tükröződnie kell. Ezen alkotmányi  rendelkezés
      tartalmazza   ugyanis,   hogy  a  bűncselekmény   elkövetésével
      gyanúsított és őrizetbe vett személyt a lehető legrövidebb időn
      belül szabadon kell bocsátani, vagy bíró elé kell állítani, aki
      az   elé  állított  személy  meghallgatását  követően  írásbeli
      indokolással  ellátott határozatot hoz a  szabadon  bocsátásról
      vagy az előzetes letartóztatás elrendeléséről (részletesen: ABH
      1999, 265, 270–272.).

      1.2.   Az  Abh.  rámutatott,  hogy  az  előzetes  letartóztatás
      törvényi szabályozásakor az Alkotmány 55. § (2) bekezdéséből és
      a  8.  §  (1)–(2)  bekezdéséből  következően  a  jogalkotó  nem
      hagyhatja   figyelmen  kívül  az  1976.  évi  8.   törvényerejű
      rendelettel  kihirdetett, az Egyesült Nemzetek Közgyűlése  XXI.
      ülésszakán,   1966.  december  16-án  elfogadott   Polgári   és
      Politikai  Jogok Nemzetközi Egyezségokmányában (a továbbiakban:
      Egyezségokmány) és az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett az
      emberi  jogok  és  az  alapvető szabadságok  védelméről  szóló,
      Rómában, 1950. november 4-én kelt Egyezményben (a továbbiakban:
      Egyezmény) foglalt rendelkezéseket. Utalt továbbá arra  is,  az
      Európa  Tanács Miniszteri Bizottsága R (65) 11, illetve R  (80)
      11.  számú  Ajánlásainak  az ítélethozatalt  megelőző  előzetes
      fogvatartásról  szóló követelményei — a szükségesség–arányosság
      megítélése körében — olyan szempontokat tartalmaznak, amelyek a
      jogintézménynek     a    büntetőeljárási    törvényben     való
      szabályozásakor  az  Alkotmány 55. § (2) bekezdésének  tartalmi
      értelemben   vett  kiteljesedését  szolgálják.  A   hivatkozott
      nemzetközi  dokumentumokban is — az Alkotmány 55. § (1)–(2)  és
      8.  §  (1)–(2) bekezdéseinek összevetéséből levezethető —  azon
      elv   tükröződik,  hogy  az  előzetes  letartóztatás  kivételes
      eszköz,  amely  csak akkor alkalmazható, ha azt  a  körülmények
      feltétlenül szükségessé teszik. Nem rendelhető el akkor,  ha  a
      szabadságelvonás  nem  áll arányban az elrendelésének  alapjául
      szolgáló    bűncselekmény   jellegével   és   az   alkalmazható
      büntetéssel.
      Az  R  (65)  11  Ajánlás rögzíti, hogy az előzetes  fogvatartás
      alkalmazása  nem lehet automatikusan kötelező,  nem  szolgálhat
      büntetési  célokat, a bíróságoknak erről mindig a konkrét  eset
      tényei  és  körülményei alapján kell dönteniük. Az  R  (80)  11
      Ajánlás hangsúlyozza, hogy a bűncselekmény elkövetésével vádolt
      személy  is csak akkor vethető alá e kényszerintézkedésnek,  ha
      azt   a   körülmények   feltétlenül   szükségessé   teszik.   A
      letartóztatásnak mindig valós okon kell alapulnia,  s  arányban
      kell   állnia  az  állított  bűncselekmény  jellegével  és   az
      alkalmazható büntetéssel. Az Egyezségokmány 9. cikk  1.  pontja
      szerint  a  terhelt szabadlábon történő védekezése az általános
      követelmény  és  az előzetes fogvatartása a kivételes  állapot.
      Garanciális  követelmény, hogy a kényszerintézkedésről  bírónak
      (bírói   hatáskörrel  felruházott  személynek)  kell  döntenie,
      mégpedig  az  őrizetbe vett személy előállítását  követően  (5.
      cikk 3. pont) (részletesen: ABH 1999, 265, 272–276.).
      A jelzett ügyekben az alkotmányossági vizsgálatra — részben — a
      büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény  (a  továbbiakban:
      régi  Be.) rendelkezései alapján került sor, a vizsgált  normák
      tartalma azonban lényegileg megegyezik a Be. szabályaival.  Így
      az  Alkotmánybíróság a korábbi határozatokban  kifejtetteket  a
      jelen ügyben is irányadónak tekinti.

      1.3.  A fentebb részletezett okfejtéseken túl, az Egyezmény  5.
      Cikk  3.  bekezdése és az Emberi Jogok Európai  Bíróságának  (a
      továbbiakban:  Bíróság) ehhez kapcsolódó  gyakorlata  világosan
      leszögezi,  hogy  az  előzetes fogvatartásról  szóló  döntéssel
      összefüggésben  a  „törvényben  meghatározott  eljárás”   egyik
      lényeges eleme az érintett személynek — haladéktalan — bíró elé
      állítása.  Ez  kiterjed  azokra  az  esetekre  is,   amikor   a
      kényszerintézkedés  alkalmazására az 5. Cikk.  1.  bekezdés  b)
      pontja   szerint   a  terheltnek  a  törvényben   megállapított
      kötelezettsége teljesítése céljából kerül sor.
      A  Bíróság gyakorlata nem hagy kétséget aziránt, hogy  a  „bíró
      elé  állítás”  egyik fontos célja az érintett meghallgatása,  a
      körülmények vizsgálata és ezek alapján annak mérlegelése,  hogy
      az  előzetes  fogvatartás elrendelésén (fenntartásán)  kívül  a
      konkrét  ügyben  vannak-e más, a személyi szabadságot  kevésbé,
      vagy    egyáltalán   nem   korlátozó   alternatívák,    amelyek
      segítségével  a  terhelt részvétele az eljárásban  biztosítható
      (pl.  Iłowiecki  v.  Poland judgment of  4  October  2001,  no.
      27504/95.). A közvetlenség elvében rejlő garanciákat, amelyek a
      tisztességes eljárás érvényesülését is biztosítják, a Bíróság a
      kényszerintézkedések alkalmazásakor is — éppen a „kockán  forgó
      tét”   miatt   —  olyan  kiemelt  értéknek  tekinti,   amelyből
      következően  az  elv  érvényre jutása nem lehet  esetleges.  Az
      előzetes   fogvatartás   elszenvedője  által   előadottakat   a
      bíróságnak kötelessége ugyanis oly mértékig érdemben vizsgálni,
      ami  —  tág  értelemben vett — „tárgyalást” (a  bíróság  és  az
      érintett közötti közvetlen szóbeli érintkezést) feltételez (pl.
      Frommelt  v.  Liechtenstein  judgment  of  24  June  2004,  no,
      49158/99; Kampanis v. Greece judgment of 13 July 1995, Series A
      no.  324.; Yankov v. Bulgaria judgment of 11 December 2003, no.
      39084/97.).
      Az  Ajánlások,  az  Egyezségokmány és az Egyezmény  hivatkozott
      rendelkezései, illetve a Bíróság által megformált követelmények
      jelen  vannak  az  Alkotmány 55. §  (2)  bekezdésében  és  a  —
      vizsgált  esetet  kivéve — tükröződnek a  Be.–nek  az  előzetes
      letartóztatás   elrendelésére,   meghosszabbítására   vonatkozó
      egyes,  általános rendelkezéseiben (VIII. Fejezet II. Cím,  IX.
      Fejezet VI. Cím).

      2.  Az  Alkotmánybíróság  álláspontja szerint  az  indítványban
      foglalt esetben az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből levezett,  a
      jogintézmények    kiszámítható    működéséhez    fűződő     jog
      érvényesülésének,  valamint a 8.  §  (1)  és  (2)  bekezdéséből
      következő, az alapjogok korlátozásának arányosságára vonatkozó,
      illetve  az  57.  §  (1)  bekezdésében  rögzített  tisztességes
      eljárás  követelménynek a sérelmét eredményezi a döntéshozatali
      eljárás  szabályozási  módja: az,  hogy  a  személyi  szabadság
      jogerős  ítélet  nélkül történő elvonására  bírói  meghallgatás
      nélkül és megfelelő mérlegelési szempontok hiányában kerül sor.

      2.1.  Az  előzetes  fogvatartásról szóló döntés  meghozatalának
      kizárólagosan  bírói  hatáskörbe  történő  utalása  nem  csupán
      formális  garanciát jelent. A bírói döntéshozatal  mechanizmusa
      feltételezi  a  terhelt meghallgatását, lehetőséget  biztosítva
      ezzel   neki  arra,  hogy  a  nemleges  döntés  alátámasztására
      szolgáló érveit a kényszerintézkedés indítványozójával (ügyész,
      pótmagánvádló)  azonos  körülmények között  és  azonos  súllyal
      fejtse  ki.  Ezek  az érvek mindenekelőtt vonatkozhatnak  arra,
      hogy  az eljárás alá vont személy milyen garanciákat képes adni
      arra, hogy szabadlábon történő védekezése esetén eleget tesz  a
      megjelenési,    közreműködési    kötelezettségének,     illetve
      tartózkodik  mindazon  magatartásoktól, amelyeket  az  előzetes
      letartóztatás különös okaiként határoz meg a törvény.
      Az előzetes letartóztatás általános és különös feltételeiről  a
      Be.  129. § (2) bekezdése rendelkezik. A törvény ezen szabályai
      a  büntetőeljárás egésze során, így a tárgyalási szakaszban  is
      irányadóak, közöttük — a támadott rendelkezésben szereplő —  az
      eljárási    cselekmény    elmulasztása    azonban,    mint    a
      kényszerintézkedés  lehetséges oka, nem szerepel.  Ilyen  okból
      előzetes    letartóztatás   elrendelésére   csak    más,    már
      foganatosított,  kevésbé  súlyos kényszerintézkedések:  a  házi
      őrizet vagy a lakhelyelhagyási tilalom megszegése miatt van mód
      [139. § (1) bekezdés].
      A   tárgyalás  elmulasztásának  következményeit  a  kódex   más
      rendelkezései  szabályozzák  (69. §.).  A  szabályszerű  idézés
      ellenére meg nem jelenés szankciója lehet a terhelt esetében az
      elővezetés,   és   az  okozott  költségek  megtérítésére   való
      kötelezés.  Ugyanakkor a törvény a mulasztás  következményeinek
      elhárítására biztosítja az igazolás lehetőségét (65–66.  §–ok),
      melynek  határideje az elmulasztott határidő  utolsó  napjától,
      vagy  az  akadály megszűnésétől számított 8 nap.  Az  igazolási
      kérelem  elfogadása  egyúttal ki is zárja  a  jelzett  eljárási
      szankciók alkalmazását.

      2.2.  A  fentiekből következően a Be. rendszerében  a  támadott
      rendelkezésben  szereplő,  az előzetes  letartóztatás  alapjául
      szolgáló ismételt terhelti mulasztás, az előzetes letartóztatás
      új,  különös  indokaként  került szabályozásra,  amely  csak  a
      tárgyalási szakaszban lehet az elrendelés alapja. Ez a megoldás
      önmagában  véve nem szükségképpen alkotmányellenes (s  nem  áll
      ellentétben azzal sem, hogy a mulasztáshoz — főszabályként —  a
      jogalkotó nem kényszerintézkedések alkalmazását fűzi).
      Az  előzetes letartóztatás fő funkciója, hogy a terhelt akarata
      ellenében  is  biztosítsa a büntetőeljárás  lefolytathatóságát,
      végső  soron  az  állam büntető igényének  érvényesítését.  „Az
      állami  büntető  igény  érvényesítése  érdekében  a  társadalom
      védelme, a közérdek szempontjából alkotmányosan is szükséges és
      indokolt  annak lehetővé tétele, hogy az állam a  bűncselekmény
      alapos  gyanújával  terhelt személyt  szabadságától  időlegesen
      megfossza  a  büntetőjogi  felelősségre  vonás  meghiúsításának
      megakadályozása  érdekében” (Abh.,  ABH  1999,  265,  276.).  A
      kényszerintézkedések  szabályozásakor a jogalkotónak  számolnia
      kell   azzal   is,  hogy  a  tisztességes  eljárás   alkotmányi
      követelményéből  eredően  a büntető ügyekben  eljáró  hatóságok
      kötelesek eleget tenni az időszerűség követelményének. Ebből  a
      szempontból — figyelemmel a kontradiktórius eljárás alapelvének
      megfelelően  szabályozott bizonyítás rendjére és a  tárgyalásra
      vonatkozó  rendelkezésekre — a büntetőeljárás  legsérülékenyebb
      szakasza  az  első  fokú  bírósági  eljárás,  ahol  a   terhelt
      mulasztása  az  esetek  döntő  részében  szükségképpen  az  ügy
      ismételt  kitűzését  eredményezi. Ez az  Alkotmány  57.  §  (1)
      bekezdéséből  levezetett  időszerűség követelményének  érvényre
      jutását gátolja.
      Az    Alkotmánybíróság   az   Abh.–ban   e   kényszerintézkedés
      alkalmazásával  kapcsolatban hangsúlyozta azt  is,  hogy  annak
      súlyosan jogkorlátozó jellege miatt igénybevételére csak  végső
      esetben,  kivételesen  kerülhet sor. Az  arányosság  alkotmányi
      követelményét a Be. 60. § (2) bekezdése tételes rendelkezésében
      is   kimondja,  a  kényszerintézkedésekre  vonatkozó  általános
      szabályok (VIII. Fejezet I–VI. Cím) pedig az arányosság  elvont
      igényét  az  egyes jogintézményekre vonatkozó rendelkezéseikben
      juttatják érvényre. A differenciált szabályozás különösen  arra
      az    esetre    vonatkozik,   amikor    a    kényszerintézkedés
      alkalmazásának    célja   kizárólag    a    terhelt    eljárási
      cselekményeken történő részvételének biztosítása.

      2.3.  Az Alkotmánybíróság a tisztességes eljáráshoz való  jogra
      vonatkozó   gyakorlatát  összefoglaló  14/2004.  (V.   7.)   AB
      határozatában  megállapította, hogy a  tisztességes  eljáráshoz
      való  jog  olyan  abszolút jog, amellyel  szemben  nem  létezik
      mérlegelhető  más alapvető jog vagy alkotmányos cél,  mert  már
      maga  is  mérlegelés  eredménye.  Kimutatta  továbbá,  hogy   a
      tisztességes  eljárásnak számos eleme van, s  a  büntetőeljárás
      szabályrendszerének megalkotásakor egyik vagy másik a továbbiak
      rovására  nem  abszolutizálható (ABH 2004, 241, 266.).  Az  ide
      vonatkozó  gyakorlatát legutóbb összegző 20/2005. (V.  26.)  AB
      határozatban   elvi   éllel  szögezte   le,   hogy   az   egyes
      jogintézmények    és    döntési    eljárások    szabályozásakor
      „gazdaságossági és célszerűségi okokból az eljárási, s főként a
      közvetlen  alkotmányi garanciák érvényesítéséről”  a  jogalkotó
      nem  mondhat  le.  Az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdése  és   a
      tisztességes  eljárás  követelményének  összevetéséből  az   is
      következik,  hogy  az egyes jogintézmények, a bírósági  eljárás
      kiszámítható és következetes működésének az alapja  „a  döntést
      befolyásoló  processzuális  szabályoknak  félreérthetetlen,   a
      gyakorlatban   érvényesülő  mérlegelési   szempontok   határait
      kijelölő megfogalmazás[a]” (ABH 2005, 202, 218–219.).
      Ebből    következően   az   eljárás   időszerűségére    és    a
      kényszerintézkedés           alkalmazására            vonatkozó
      szükségesség–arányosság követelménye sem versenghet  egymással.
      Ezek   —   a  kényszerintézkedésekre  vonatkozó  döntéshozatali
      eljárás  kialakításakor — nem szembenálló, hanem  differenciált
      szabályozással biztosítandó, egyidejűleg érvényesülő igények.

      3.1.  A 19/1999. (VI. 25.) AB határozatban „az Alkotmánybíróság
      megállapította,  hogy  az  Alkotmány  2.  §  (1)   bekezdésében
      normatív    tartalommal   rögzített   jogállamiságból    fakadó
      jogbiztonság  követelményébe  ütközik”,  ha  a  jogalkotó   nem
      határozza   meg  az  előzetes  fogvatartás  alapjául   szolgáló
      mérlegelési   szempontokat.  Ez  éppen  a  kényszerintézkedésre
      vonatkozó  döntési eljárás lényegét üresíti ki, s  végső  soron
      szintén  az  arányosság követelményének sérelméhez  vezet  (ABH
      1999, 150, 152–155.).
      A  támadott rendelkezésben az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének a
      jogbiztonságra  vonatkozó és az arányosságnak a  8.  §  (1)–(2)
      bekezdéséből  levezetett,  a Be.  60.  §  (2)  bekezdésében  is
      nevesített absztrakt követelménye nem jut megfelelően érvényre.
      Ez  pedig  az  57. § (1) bekezdésében szabályozott tisztességes
      eljárás elvének sérelmét eredményezi.
      A  törvény — az általános szabályokhoz hasonlóan — azt a 281. §
      (6)  bekezdésében  is kimondja, hogy az előzetes  letartóztatás
      elrendelésének     csak     szabadságvesztéssel      büntetendő
      bűncselekmény   esetén   van   helye.   További    feltételként
      megállapítja,  hogy erre csak a terhelt ismételt  mulasztásakor
      és   csupán  abban  az  esetben  van  lehetőség,  ha  az   első
      „jogszerűtlen”   távolmaradásakor   a   bíróság   a   mulasztás
      következményeként  elővezetést rendelt  el,  ám  az  sikertelen
      maradt.  A  támadott  szabályozás  semmilyen  lehetőséget   nem
      biztosít   arra,   hogy  —  az  arányosság  követelményének   —
      megtartásával a bíróság az előzetes letartóztatást valóban csak
      a  végső  esetben  rendelje  el.  Nem  tartalmaz  ugyanis  arra
      vonatkozó  mérlegelési szempontokat, hogy az ismételt mulasztás
      két  lehetséges  — ám súlyában és következményeiben  rendkívüli
      mértékben  eltérő — „szankciója” között milyen  alapon  kell  a
      bíróságnak  választania. Mindennek végső oka  pedig  éppen  az,
      hogy  a  281. § (6) bekezdésében szereplő esetekre a  jogalkotó
      nem  terjesztette  ki  az  előzetes  letartóztatásra  vonatkozó
      általános   szabályok  szerinti,  a  döntéshozatali   eljárásra
      vonatkozó  garanciális rendelkezéseket. A bíróság a  döntést  a
      terhelt   meghallgatása  nélkül,  távollétében  és  csupán   az
      ismételt „vétkes” mulasztás indokára alapítva hozza meg.
      A  bíróság  döntésének meghozatalakor azonban sem a  vétkesség,
      sem a mulasztás nem feltétlenül tény, számos esetben csupán  az
      elővezető parancs puszta kibocsátására alapozott vélelem.
      A    kényszerintézkedés   alapjául   szolgáló,   a    tárgyalás
      elmulasztásának    következményeként    elrendelt    elővezetés
      végrehajtása  nem  a  bíróság,  hanem  a  rendőrség  (kivételes
      esetben  a  Vám- és Pénzügyőrség, illetve az illetékes  katonai
      előljáró) kompetenciája. Ennek keretében a végrehajtó  szervnek
      a  foganatosításra vonatkozó, az elrendelés szabályszerűségével
      és   a   végrehajthatóság   törvényességével   összefüggő,    a
      végrehajtás     megtagadásához    is    elvezető     vizsgálati
      kötelezettsége    van,   továbbá   a   végrehajtás    tényleges
      szükségességére,  illetve  lehetségességére   irányuló   önálló
      mérlegelési   jog   is   megilleti.   Következésképpen    annak
      elmaradásához  nem  csupán  a  terhelt  magatartása,  hanem  az
      elővezetést  elrendelő bíróság hibája (pl.  pontatlan,  hiányos
      kitöltés) vagy a végrehajtó szerv mérlegelési jogkörében hozott
      döntése, és számos más körülmény vezethet.
      A  támadott  rendelkezés  mindezzel  nem  számol.  Az  előzetes
      letartóztatásról  szóló  döntéshozatalkor  tényként   csak   az
      elővezetés  elmaradását kívánja meg. Erre viszont automatikusan
      azt  a vélelmet alapítja, hogy mindez a terhelt hibájából ered.
      Ez  szükségképpen  azzal is jár, hogy  a  bíróság  az  előzetes
      letartóztatás   alapjául  szolgáló,  a  terhelt   terhére   eső
      körülményekre  valójában  semmiféle  vizsgálatot  nem  folytat.
      Úgyszintén  nem  vizsgálja azt sem, hogy a  terhelt  ismeretlen
      helyen    tartózkodik-e,    noha    ebben    az    esetben    a
      kényszerintézkedés  elrendelését  a  Be.  XXV.  Fejezetének  (a
      távollévő  terhelttel, illetve külföldön tartózkodó  terhelttel
      szembeni eljárás) szabályai kizárják. (Megkövetelik azonban más
      intézkedések megtételét.)

      3.2.  Az  Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint  „az
      alapjog   korlátozásának   alkotmányosságához   önmagában   nem
      elegendő,  ha az alkotmányosan elismert cél érdekében történik,
      hanem  szükségesnek és arányosnak kell lennie: a  korlátozással
      elérni  kívánt cél fontosságának és az ennek érdekében  okozott
      alapjogsérelemnek  egymással  arányban  kell  állnia.  (…)   az
      arányosság  elvont,  a  törvényi szabályozás  szintjén  történő
      megteremtése  egyrészt az előzetes letartóztatás  általános  és
      különös  feltételeinek, másrészt a döntési eljárás  garanciális
      szabályainak  meghatározásával biztosítható”  (ABH  1999,  265,
      276.).
      A  konkrét  ügyekben  az  előzetes letartóztatás  feltételeinek
      vizsgálatánál  csak  az  elrendelés  (fenntartás)  időpontjában
      ténylegesen  fennálló  állapotot  és  körülményeket  figyelembe
      véve,   tényeken  alapuló  következtetés  útján  lehet   állást
      foglalni abban a kérdésben, hogy a kényszerintézkedés általános
      és  különös okai fennállnak-e. Az Alkotmány 55. § (2) bekezdése
      éppen   ezért   írja   elő   a  döntési   eljárás   garanciális
      szabályaként, hogy a bíróságnak a terheltet előzetesen meg kell
      hallgatnia.  A  meghallgatás része az 57.  §  (1)  bekezdéséből
      levezetett,  az  eljárás  egésze  során  irányadó  tisztességes
      eljárás követelményének.
      Az  előzetes  letartóztatásról  szóló,  a  személyes  szabadság
      elvonásával  járó  bírói  döntés  a  terhelt  szempontjából  az
      eljárás   során  hozható  legsúlyosabb  „közbenső”   határozat.
      Alapvetően érinti a terhelt személyes szabadsághoz, a mozgás és
      a  tartózkodási  hely szabad megválasztásához való  alkotmányos
      jogát,   befolyásolja  védekezésének  kereteit,   s   közvetlen
      kihatással   van   személyes  sorsának  alakulására.   Minderre
      figyelemmel  nincs  olyan felismerhető alkotmányos  érdek  vagy
      cél,  amelyből következően a terheltnek az Alkotmány 55. §  (2)
      bekezdésében  körülírt  –  a bírói meghallgatásra  vonatkozó  –
      jogai,  az  eljárás tisztességének sérelme nélkül korlátozhatók
      lennének.
      4.1.  A  fentebb  kifejtettekre figyelemmel az Alkotmánybíróság
      megállapította,  hogy  a  Be.  286.  §  (6)  bekezdése  második
      mondatának  az  előzetes letartóztatás elrendelésére  vonatkozó
      szövegrésze alkotmányellenes, mert sérti az Alkotmány 57. § (1)
      bekezdésében foglalt tisztességes eljárás követelményét,. Ezért
      azt – az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  (a
      továbbiakban:  Abtv.)  42.  §  (1)  bekezdésében   foglaltaknak
      megfelelően    –    a    határozat   kihirdetésének    napjával
      megsemmisítette.

      4.2.   Mivel   az   Alkotmánybíróság  a  támadott   rendelkezés
      alkotmányellenességét  az  Alkotmány  57.  §  (1)   bekezdésébe
      ütközőnek   minősítette,  s  azt  megsemmisítette   —   állandó
      gyakorlatának   megfelelően  —   az   Alkotmány   további,   az
      indítványban felhívott rendelkezéseinek sérelmét nem  vizsgálta
      [összefoglalóan legutóbb: 65/2006. (XI. 24.) AB határozat,  ABK
      2006, november 927, 929.].

      5. Elutasította viszont az Alkotmánybíróság az indítványnak azt
      a  részét,  amely  a  281.  § (6) bekezdés  második  mondatában
      szereplő,  a  terhelt  ismételt  mulasztása  és  az  elővezetés
      elrendelésének elmaradása esetére elfogatóparancs  kibocsátását
      teszi kötelezővé a bíróság számára.
      A  határozat  III. 1.1.–1.3 és 2.2.–2.3. pontjaiban kifejtettek
      szerint az államnak a büntető hatalom gyakorlásával felruházott
      szervei a büntető igény érvényesítésére kötelesek. Ennek  során
      nem  maradhatnak  eszköztelenek a terheltek  azon  csoportjával
      szemben,  akik  engedetlenségükkel a  büntetőeljárás  sikerének
      meghiúsítására,    vagy    annak    elhúzására     törekszenek.
      Kézrekerítésük  érdekében az elfogatóparancs kibocsátása  velük
      szemben  megfelelő — már az enyhébb büntetőeljárási  intézkedés
      (elővezetés)  foganatosítását követően igénybe vett  —  arányos
      eszköz,  amely  azt  is szolgálja, hogy a terhelt  előállítását
      követően   a   bíróság   érdemben  megvizsgálhassa   azokat   a
      körülményeket,    amelyek   az   esetleges   kényszerintézkedés
      elrendelését indokolják.
      A  Be.  általános  rendelkezései  (73.  §)  az  elfogatóparancs
      kibocsátásának  szabályait  részletesen  körülírják.  Az  ennek
      során  tehető intézkedésekre pedig a személy és tárgykörözésről
      szóló   2001.   évi   XVIII.  törvény,   illetve   a   körözési
      nyilvántartásból        történő       adatigénylésről        és
      adatszolgáltatásról, valamint a nyilvános tárgykörözési  adatok
      hozzáférhetővé  tételéről szóló 21/2001. (X. 11.)  BM  rendelet
      tartalmaz részletes szabályokat.
      Tény,  hogy  a  terhelt személyi szabadságát az elfogatóparancs
      folytán   történő   kézrekerülését   követő   intézkedések   is
      szükségképpen érintik. A terheltnek az ez alapján való őrizetbe
      vétele  azonban — a törvényben meghatározottak szerint — csupán
      24   vagy   legfeljebb  72  óráig  tarthat,  mely   időtartamok
      meghosszabbítására  nincs  mód.  Ezen  időtartam  alatt  minden
      esetben  kötelező  az elfogatóparancsot kibocsátó  hatóság  elé
      állítása,  majd  pedig szóbeli meghallgatása, amelyet  követően
      pedig  nyomban dönteni kell szabadlábra helyezéséről vagy annak
      szükségessége    esetén   a   törvényben   szereplő    valamely
      kényszerintézkedés    elrendeléséről.     A     meghallgatással
      biztosítható az arányosság követelményének megtartása is.
      A  kifejtettekre figyelemmel a vizsgált rendelkezés  nem  sérti
      sem  az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, sem pedig a 8. § (1)–(2)
      bekezdésében  foglalt  arányosság  követelményét,  és  nem  áll
      ellentétben  sem  az 55. § (1) bekezdése,  sem  az  57.  §  (1)
      bekezdése szerinti követelményekkel.
      Megállapította továbbá az Alkotmánybíróság azt is, hogy  a  Be.
      276.  § (6) bekezdésének ezen szövegrésze és az Alkotmány 2.  §
      (2)–(3) bekezdése, a 8. § (4) bekezdése, az 54. §–a, illetve az
      57.  § (2)–(5) bekezdései, valamint az 58–59. §-ai között nincs
      alkotmányjogilag értékelhető összefüggés.

      6.   Az   Alkotmánybíróság  hatáskörének  hiánya  miatt  érdemi
      vizsgálat  nélkül  visszautasította az indítvány  azon  részét,
      amely  a nyomozási iratok ismertetésének elmaradása esetére  az
      ügyészt   a   vádelejtésre  kötelező  intézkedések  megtételére
      vonatkozott.
      Az   Alkotmánybíróság  hatáskörét  az  Abtv.  1.  §–a  taxatíve
      meghatározza.  Ebben  a  felsorolásban  pedig  a   jogalkalmazó
      szervek intézkedésre történő felhívása nem szerepel.
      A  határozat  ezen rendelkezése az Alkotmánybíróság  ideiglenes
      ügyrendjéről  és  annak  közzétételéről  szóló,  módosított  és
      egységes  szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.)  Tü.  határozat
      29. § b) pontján (ABH 2003, 2065.) alapszik.

      7.  Az  Alkotmánybíróság  a határozatnak  a  Magyar  Közlönyben
      történő közzétételéről az Abtv. 41. §–a alapján rendelkezett.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                 Dr. Balogh Elemér        Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Erdei Árpád          Dr. Harmathy Attila
                 előadó alkotmánybíró           alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Holló András              Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kovács Péter           Dr. Paczolay Péter
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        10/2007. (III. 7.)
        Date of the decision:
        .
        03/06/2007
        .
        .