A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány
tárgyában meghozta a következő
határozatot :
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a büntetőeljárásról
szóló 1998. évi XIX. törvény 281. § (6) bekezdése második
mondatának „[...], vagy az előzetes letartóztatását lehet
elrendelni” szövegrésze alkotmányellenes, ezért azt a határozat
kihirdetésének napjával megsemmisíti.
A büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény 281. § (6)
bekezdése ezt követően a következő szöveggel marad hatályban:
„(6) Az (5) bekezdés esetében, ha a (9) bekezdés alkalmazásának
nincs helye, a megjelent személyek kihallgatását, illetőleg
meghallgatását követően a tárgyalást el kell napolni, és a meg
nem jelent vádlottnak a következő tárgyalási határnapra történő
elővezetését kell elrendelni. Ha a bírósági eljárás során a meg
nem jelent vádlott elővezetését már elrendelték,
szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény esetén
elfogatóparancsot kell kibocsátani. Ha a vádlottnak nincs
védője, számára védőt kell kirendelni.”
2. Az Alkotmánybíróság a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX.
törvény 281. § (6) bekezdése második mondatának „Ha a bírósági
eljárás során a meg nem jelent vádlott elővezetését már
elrendelték, szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény
esetén elfogatóparancsot kell kibocsátani” szövegrésze
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság az iratismertetés elmaradásának
következményeként történő vádelejtési kötelezettségre irányuló
intézkedés megtételére vonatkozó indítványt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett a
büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban:
Be.) 281. § (6) bekezdése második mondata
alkotmányellenességének utólagos megállapítása és
megsemmisítése tárgyában.
Az indítványozó álláspontja szerint a támadott rendelkezés
alkotmányellenes, mert sérti az Alkotmány 2. §–át, a 8. §–át,
az 54. §–át és az 57–59. §–ait. Indokolásában kifejtette, hogy
az érintett meghallgatása nélkül elrendelt előzetes
letartóztatás lehetősége — túl azon, hogy a Be. további
szabályaival sincs összhangban — ellentétben áll a jogbiztonság
követelményével, az emberi méltóság, a jóhírnév és a személyi
szabadság garantálására vonatkozó alkotmányi rendelkezésekkel.
Utólagosan benyújtott észreveteleiben az indítványozó kitért
arra is, hogy a Be. — a támadott rendelkezés tekintetében — nem
tartalmaz garanciális elemeket az Alkotmány 55. § (1)
bekezdésében szabályozott azon rendelkezéssel összefüggésben,
hogy a személyi szabadságtól való megfosztásra csak törvényes
indokok és eljárás alapján kerülhessen sor. Hiányzik továbbá az
Alkotmány 57. § (4) bekezdéséból következő hatékony
jogorvoslathoz való jog is arra az esetre, ha a Be. 281. § (6)
bekezdésének második mondatában foglalt eszközöket a bíróság
alaptalanul alkalmazza.
Az indítványozó — konkrét alkotmányi rendelkezés felhívása
nélkül — „intézkedések megtételét” kérte az Alkotmánybíróságtól
abban a tekintetben is, hogy a nyomozási iratok ismertetésének
hiányában emelt vádat az ügyésznek „kötelező legyen [...]
ejteni.”
2. Az Alkotmánybíróság eljárása során beszerezte az
igazságügy–miniszter véleményét.
II.
Az Alkotmánybíróság a következő jogszabályi rendelkezéseket
vizsgálta:
1. Az Alkotmány rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.
(2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a
népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja.
(3) Senkinek a tevékenysége sem irányulhat a hatalom erőszakos
megszerzésére vagy gyakorlására, illetőleg kizárólagos
birtoklására. Az ilyen törekvésekkel szemben törvényes úton
mindenki jogosult és egyben köteles fellépni.”
„8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
(3)
(4) Rendkívüli állapot, szükségállapot vagy veszélyhelyzet
idején az alapvető jogok gyakorlása — az 54-56. §-ban, az 57. §
(2)–(4) bekezdésében, a 60. §-ban, a 66–69. §-ban és a 70/E. §-
ban megállapított alapvető jogok kivételével — felfüggeszthető
vagy korlátozható.”
„54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
(2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó
elbánásnak vagy büntetésnek alávetni, és különösen tilos
emberen a hozzájárulása nélkül orvosi vagy tudományos
kísérletet végezni.”
„55. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabadságra és a személyi biztonságra, senkit sem lehet
szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott okokból
és a törvényben meghatározott eljárás alapján megfosztani.
(…)”
„57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
(2) A Magyar Köztársaságban senki sem tekinthető bűnösnek
mindaddig, amíg büntetőjogi felelősségét a bíróság jogerős
határozata nem állapította meg.
(3) A büntetőeljárás alá vont személyeket az eljárás minden
szakaszában megilleti a védelem joga. A védő nem vonható
felelősségre a védelem ellátása során kifejtett véleménye
miatt.
(4) Senkit nem lehet bűnösnek nyilvánítani és büntetéssel
sújtani olyan cselekmény miatt, amely az elkövetés idején a
magyar jog szerint nem volt bűncselekmény.
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát vagy
jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot — a jogviták ésszerű
időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan — a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény korlátozhatja.”
„58. § (1) Mindenkit, aki törvényesen tartózkodik Magyarország
területén — törvényben meghatározott esetek kivételével —
megillet a szabad mozgás és a tartózkodási hely szabad
megválasztásának joga, beleértve a lakóhely vagy az ország
elhagyásához való jogot is.
(2) A Magyarország területén törvényesen tartózkodó külföldit
csak a törvénynek megfelelően hozott határozat alapján lehet
kiutasítani.
(3) Az utazási és letelepedési szabadságról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
„59. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkit megillet a
jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.
(2) A személyes adatok védelméről szóló törvény elfogadásához a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.”
2. A Be. vizsgált rendelkezése:
„281. § (…)
(6) Az (5) bekezdés esetében, ha a (9) bekezdés alkalmazásának
nincs helye, a megjelent személyek kihallgatását, illetőleg
meghallgatását követően a tárgyalást el kell napolni, és a meg
nem jelent vádlottnak a következő tárgyalási határnapra történő
elővezetését kell elrendelni. Ha a bírósági eljárás során a meg
nem jelent vádlott elővezetését már elrendelték,
szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény esetén
elfogatóparancsot kell kibocsátani, vagy az előzetes
letartóztatását lehet elrendelni. Ha a vádlottnak nincs védője,
számára védőt kell kirendelni.
(…)”
III.
Az indítvány részben megalapozott.
1.1. Az Alkotmánybíróság az előzetes letartóztatásra vonatkozó
büntetőeljárási rendelkezéseket már több ízben, számos
szempontból vizsgálta.
A 26/1999. (IX. 8.) AB határozatban (a továbbiakban: Abh.)
rámutatott, hogy az előzetes letartóztatás elrendelésének, mint
a büntetőeljárás során alkalmazható kényszerintézkedésnek a
lehetősége önmagában nem sérti az Alkotmány 2. § (1)
bekezdéséből következő jogbiztonság követelményét. Az
1406/B/1991. (ABH 1992, 497, 502.), valamint a 3/1998. (II.
11.) AB határozat (ABH 1998, 61, 67.) tartalmát is összegezve
kiemelte, hogy az előzetes letartóztatás jogintézménye nem
ellentétes az Alkotmány 57. § (2) bekezdésében szabályozott
ártatlanság vélelmével (ABH 1999, 265, 270–272.). A korábbi
határozataiban kifejtett álláspontját összefoglalva
hangsúlyozta, hogy az állami büntető hatalom gyakorlására
jogosult és egyben köteles szerveknek hatékony eszközöket kell
kapniuk feladataik teljesítéséhez. „Ez pedig szükségképpen
együtt jár a büntetőjogi felelősségre vonás törvényben
meghatározott rendjében, a büntetőeljárásban olyan eljárási
cselekmények, ezen belül kényszercselekmények alkalmazásának
megengedésével, amelyek lényegüket tekintve súlyosan
jogkorlátozóak, érintik a büntetőeljárás alá vont személy
alkotmányos jogait is” [részletesen pl.: 42/1993. (VI. 30.) AB
határozat, ABH 1993, 300, 302, 304–305.].
Az Abh. hivatkozott arra, hogy az Alkotmány nem csupán a
terhelt személyi szabadsága korlátozásának lehetőségéről [55. §
(1) bekezdés], de annak módjáról [55. § (2) bekezdés] is
rendelkezik. Rámutatott, hogy az előzetes letartóztatás — mint
a legsúlyosabb, a személyi szabadság elvonásával járó
kényszerintézkedés — törvényi szabályozásakor, illetve
alkalmazásakor az Alkotmány 55. § (2) bekezdéséből levezetett
követelmény a szükségesség és arányosság megtartása, amelynek a
jogalkotásban is tükröződnie kell. Ezen alkotmányi rendelkezés
tartalmazza ugyanis, hogy a bűncselekmény elkövetésével
gyanúsított és őrizetbe vett személyt a lehető legrövidebb időn
belül szabadon kell bocsátani, vagy bíró elé kell állítani, aki
az elé állított személy meghallgatását követően írásbeli
indokolással ellátott határozatot hoz a szabadon bocsátásról
vagy az előzetes letartóztatás elrendeléséről (részletesen: ABH
1999, 265, 270–272.).
1.2. Az Abh. rámutatott, hogy az előzetes letartóztatás
törvényi szabályozásakor az Alkotmány 55. § (2) bekezdéséből és
a 8. § (1)–(2) bekezdéséből következően a jogalkotó nem
hagyhatja figyelmen kívül az 1976. évi 8. törvényerejű
rendelettel kihirdetett, az Egyesült Nemzetek Közgyűlése XXI.
ülésszakán, 1966. december 16-án elfogadott Polgári és
Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányában (a továbbiakban:
Egyezségokmány) és az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett az
emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló,
Rómában, 1950. november 4-én kelt Egyezményben (a továbbiakban:
Egyezmény) foglalt rendelkezéseket. Utalt továbbá arra is, az
Európa Tanács Miniszteri Bizottsága R (65) 11, illetve R (80)
11. számú Ajánlásainak az ítélethozatalt megelőző előzetes
fogvatartásról szóló követelményei — a szükségesség–arányosság
megítélése körében — olyan szempontokat tartalmaznak, amelyek a
jogintézménynek a büntetőeljárási törvényben való
szabályozásakor az Alkotmány 55. § (2) bekezdésének tartalmi
értelemben vett kiteljesedését szolgálják. A hivatkozott
nemzetközi dokumentumokban is — az Alkotmány 55. § (1)–(2) és
8. § (1)–(2) bekezdéseinek összevetéséből levezethető — azon
elv tükröződik, hogy az előzetes letartóztatás kivételes
eszköz, amely csak akkor alkalmazható, ha azt a körülmények
feltétlenül szükségessé teszik. Nem rendelhető el akkor, ha a
szabadságelvonás nem áll arányban az elrendelésének alapjául
szolgáló bűncselekmény jellegével és az alkalmazható
büntetéssel.
Az R (65) 11 Ajánlás rögzíti, hogy az előzetes fogvatartás
alkalmazása nem lehet automatikusan kötelező, nem szolgálhat
büntetési célokat, a bíróságoknak erről mindig a konkrét eset
tényei és körülményei alapján kell dönteniük. Az R (80) 11
Ajánlás hangsúlyozza, hogy a bűncselekmény elkövetésével vádolt
személy is csak akkor vethető alá e kényszerintézkedésnek, ha
azt a körülmények feltétlenül szükségessé teszik. A
letartóztatásnak mindig valós okon kell alapulnia, s arányban
kell állnia az állított bűncselekmény jellegével és az
alkalmazható büntetéssel. Az Egyezségokmány 9. cikk 1. pontja
szerint a terhelt szabadlábon történő védekezése az általános
követelmény és az előzetes fogvatartása a kivételes állapot.
Garanciális követelmény, hogy a kényszerintézkedésről bírónak
(bírói hatáskörrel felruházott személynek) kell döntenie,
mégpedig az őrizetbe vett személy előállítását követően (5.
cikk 3. pont) (részletesen: ABH 1999, 265, 272–276.).
A jelzett ügyekben az alkotmányossági vizsgálatra — részben — a
büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény (a továbbiakban:
régi Be.) rendelkezései alapján került sor, a vizsgált normák
tartalma azonban lényegileg megegyezik a Be. szabályaival. Így
az Alkotmánybíróság a korábbi határozatokban kifejtetteket a
jelen ügyben is irányadónak tekinti.
1.3. A fentebb részletezett okfejtéseken túl, az Egyezmény 5.
Cikk 3. bekezdése és az Emberi Jogok Európai Bíróságának (a
továbbiakban: Bíróság) ehhez kapcsolódó gyakorlata világosan
leszögezi, hogy az előzetes fogvatartásról szóló döntéssel
összefüggésben a „törvényben meghatározott eljárás” egyik
lényeges eleme az érintett személynek — haladéktalan — bíró elé
állítása. Ez kiterjed azokra az esetekre is, amikor a
kényszerintézkedés alkalmazására az 5. Cikk. 1. bekezdés b)
pontja szerint a terheltnek a törvényben megállapított
kötelezettsége teljesítése céljából kerül sor.
A Bíróság gyakorlata nem hagy kétséget aziránt, hogy a „bíró
elé állítás” egyik fontos célja az érintett meghallgatása, a
körülmények vizsgálata és ezek alapján annak mérlegelése, hogy
az előzetes fogvatartás elrendelésén (fenntartásán) kívül a
konkrét ügyben vannak-e más, a személyi szabadságot kevésbé,
vagy egyáltalán nem korlátozó alternatívák, amelyek
segítségével a terhelt részvétele az eljárásban biztosítható
(pl. Iłowiecki v. Poland judgment of 4 October 2001, no.
27504/95.). A közvetlenség elvében rejlő garanciákat, amelyek a
tisztességes eljárás érvényesülését is biztosítják, a Bíróság a
kényszerintézkedések alkalmazásakor is — éppen a „kockán forgó
tét” miatt — olyan kiemelt értéknek tekinti, amelyből
következően az elv érvényre jutása nem lehet esetleges. Az
előzetes fogvatartás elszenvedője által előadottakat a
bíróságnak kötelessége ugyanis oly mértékig érdemben vizsgálni,
ami — tág értelemben vett — „tárgyalást” (a bíróság és az
érintett közötti közvetlen szóbeli érintkezést) feltételez (pl.
Frommelt v. Liechtenstein judgment of 24 June 2004, no,
49158/99; Kampanis v. Greece judgment of 13 July 1995, Series A
no. 324.; Yankov v. Bulgaria judgment of 11 December 2003, no.
39084/97.).
Az Ajánlások, az Egyezségokmány és az Egyezmény hivatkozott
rendelkezései, illetve a Bíróság által megformált követelmények
jelen vannak az Alkotmány 55. § (2) bekezdésében és a —
vizsgált esetet kivéve — tükröződnek a Be.–nek az előzetes
letartóztatás elrendelésére, meghosszabbítására vonatkozó
egyes, általános rendelkezéseiben (VIII. Fejezet II. Cím, IX.
Fejezet VI. Cím).
2. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az indítványban
foglalt esetben az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből levezett, a
jogintézmények kiszámítható működéséhez fűződő jog
érvényesülésének, valamint a 8. § (1) és (2) bekezdéséből
következő, az alapjogok korlátozásának arányosságára vonatkozó,
illetve az 57. § (1) bekezdésében rögzített tisztességes
eljárás követelménynek a sérelmét eredményezi a döntéshozatali
eljárás szabályozási módja: az, hogy a személyi szabadság
jogerős ítélet nélkül történő elvonására bírói meghallgatás
nélkül és megfelelő mérlegelési szempontok hiányában kerül sor.
2.1. Az előzetes fogvatartásról szóló döntés meghozatalának
kizárólagosan bírói hatáskörbe történő utalása nem csupán
formális garanciát jelent. A bírói döntéshozatal mechanizmusa
feltételezi a terhelt meghallgatását, lehetőséget biztosítva
ezzel neki arra, hogy a nemleges döntés alátámasztására
szolgáló érveit a kényszerintézkedés indítványozójával (ügyész,
pótmagánvádló) azonos körülmények között és azonos súllyal
fejtse ki. Ezek az érvek mindenekelőtt vonatkozhatnak arra,
hogy az eljárás alá vont személy milyen garanciákat képes adni
arra, hogy szabadlábon történő védekezése esetén eleget tesz a
megjelenési, közreműködési kötelezettségének, illetve
tartózkodik mindazon magatartásoktól, amelyeket az előzetes
letartóztatás különös okaiként határoz meg a törvény.
Az előzetes letartóztatás általános és különös feltételeiről a
Be. 129. § (2) bekezdése rendelkezik. A törvény ezen szabályai
a büntetőeljárás egésze során, így a tárgyalási szakaszban is
irányadóak, közöttük — a támadott rendelkezésben szereplő — az
eljárási cselekmény elmulasztása azonban, mint a
kényszerintézkedés lehetséges oka, nem szerepel. Ilyen okból
előzetes letartóztatás elrendelésére csak más, már
foganatosított, kevésbé súlyos kényszerintézkedések: a házi
őrizet vagy a lakhelyelhagyási tilalom megszegése miatt van mód
[139. § (1) bekezdés].
A tárgyalás elmulasztásának következményeit a kódex más
rendelkezései szabályozzák (69. §.). A szabályszerű idézés
ellenére meg nem jelenés szankciója lehet a terhelt esetében az
elővezetés, és az okozott költségek megtérítésére való
kötelezés. Ugyanakkor a törvény a mulasztás következményeinek
elhárítására biztosítja az igazolás lehetőségét (65–66. §–ok),
melynek határideje az elmulasztott határidő utolsó napjától,
vagy az akadály megszűnésétől számított 8 nap. Az igazolási
kérelem elfogadása egyúttal ki is zárja a jelzett eljárási
szankciók alkalmazását.
2.2. A fentiekből következően a Be. rendszerében a támadott
rendelkezésben szereplő, az előzetes letartóztatás alapjául
szolgáló ismételt terhelti mulasztás, az előzetes letartóztatás
új, különös indokaként került szabályozásra, amely csak a
tárgyalási szakaszban lehet az elrendelés alapja. Ez a megoldás
önmagában véve nem szükségképpen alkotmányellenes (s nem áll
ellentétben azzal sem, hogy a mulasztáshoz — főszabályként — a
jogalkotó nem kényszerintézkedések alkalmazását fűzi).
Az előzetes letartóztatás fő funkciója, hogy a terhelt akarata
ellenében is biztosítsa a büntetőeljárás lefolytathatóságát,
végső soron az állam büntető igényének érvényesítését. „Az
állami büntető igény érvényesítése érdekében a társadalom
védelme, a közérdek szempontjából alkotmányosan is szükséges és
indokolt annak lehetővé tétele, hogy az állam a bűncselekmény
alapos gyanújával terhelt személyt szabadságától időlegesen
megfossza a büntetőjogi felelősségre vonás meghiúsításának
megakadályozása érdekében” (Abh., ABH 1999, 265, 276.). A
kényszerintézkedések szabályozásakor a jogalkotónak számolnia
kell azzal is, hogy a tisztességes eljárás alkotmányi
követelményéből eredően a büntető ügyekben eljáró hatóságok
kötelesek eleget tenni az időszerűség követelményének. Ebből a
szempontból — figyelemmel a kontradiktórius eljárás alapelvének
megfelelően szabályozott bizonyítás rendjére és a tárgyalásra
vonatkozó rendelkezésekre — a büntetőeljárás legsérülékenyebb
szakasza az első fokú bírósági eljárás, ahol a terhelt
mulasztása az esetek döntő részében szükségképpen az ügy
ismételt kitűzését eredményezi. Ez az Alkotmány 57. § (1)
bekezdéséből levezetett időszerűség követelményének érvényre
jutását gátolja.
Az Alkotmánybíróság az Abh.–ban e kényszerintézkedés
alkalmazásával kapcsolatban hangsúlyozta azt is, hogy annak
súlyosan jogkorlátozó jellege miatt igénybevételére csak végső
esetben, kivételesen kerülhet sor. Az arányosság alkotmányi
követelményét a Be. 60. § (2) bekezdése tételes rendelkezésében
is kimondja, a kényszerintézkedésekre vonatkozó általános
szabályok (VIII. Fejezet I–VI. Cím) pedig az arányosság elvont
igényét az egyes jogintézményekre vonatkozó rendelkezéseikben
juttatják érvényre. A differenciált szabályozás különösen arra
az esetre vonatkozik, amikor a kényszerintézkedés
alkalmazásának célja kizárólag a terhelt eljárási
cselekményeken történő részvételének biztosítása.
2.3. Az Alkotmánybíróság a tisztességes eljáráshoz való jogra
vonatkozó gyakorlatát összefoglaló 14/2004. (V. 7.) AB
határozatában megállapította, hogy a tisztességes eljáráshoz
való jog olyan abszolút jog, amellyel szemben nem létezik
mérlegelhető más alapvető jog vagy alkotmányos cél, mert már
maga is mérlegelés eredménye. Kimutatta továbbá, hogy a
tisztességes eljárásnak számos eleme van, s a büntetőeljárás
szabályrendszerének megalkotásakor egyik vagy másik a továbbiak
rovására nem abszolutizálható (ABH 2004, 241, 266.). Az ide
vonatkozó gyakorlatát legutóbb összegző 20/2005. (V. 26.) AB
határozatban elvi éllel szögezte le, hogy az egyes
jogintézmények és döntési eljárások szabályozásakor
„gazdaságossági és célszerűségi okokból az eljárási, s főként a
közvetlen alkotmányi garanciák érvényesítéséről” a jogalkotó
nem mondhat le. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése és a
tisztességes eljárás követelményének összevetéséből az is
következik, hogy az egyes jogintézmények, a bírósági eljárás
kiszámítható és következetes működésének az alapja „a döntést
befolyásoló processzuális szabályoknak félreérthetetlen, a
gyakorlatban érvényesülő mérlegelési szempontok határait
kijelölő megfogalmazás[a]” (ABH 2005, 202, 218–219.).
Ebből következően az eljárás időszerűségére és a
kényszerintézkedés alkalmazására vonatkozó
szükségesség–arányosság követelménye sem versenghet egymással.
Ezek — a kényszerintézkedésekre vonatkozó döntéshozatali
eljárás kialakításakor — nem szembenálló, hanem differenciált
szabályozással biztosítandó, egyidejűleg érvényesülő igények.
3.1. A 19/1999. (VI. 25.) AB határozatban „az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
normatív tartalommal rögzített jogállamiságból fakadó
jogbiztonság követelményébe ütközik”, ha a jogalkotó nem
határozza meg az előzetes fogvatartás alapjául szolgáló
mérlegelési szempontokat. Ez éppen a kényszerintézkedésre
vonatkozó döntési eljárás lényegét üresíti ki, s végső soron
szintén az arányosság követelményének sérelméhez vezet (ABH
1999, 150, 152–155.).
A támadott rendelkezésben az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének a
jogbiztonságra vonatkozó és az arányosságnak a 8. § (1)–(2)
bekezdéséből levezetett, a Be. 60. § (2) bekezdésében is
nevesített absztrakt követelménye nem jut megfelelően érvényre.
Ez pedig az 57. § (1) bekezdésében szabályozott tisztességes
eljárás elvének sérelmét eredményezi.
A törvény — az általános szabályokhoz hasonlóan — azt a 281. §
(6) bekezdésében is kimondja, hogy az előzetes letartóztatás
elrendelésének csak szabadságvesztéssel büntetendő
bűncselekmény esetén van helye. További feltételként
megállapítja, hogy erre csak a terhelt ismételt mulasztásakor
és csupán abban az esetben van lehetőség, ha az első
„jogszerűtlen” távolmaradásakor a bíróság a mulasztás
következményeként elővezetést rendelt el, ám az sikertelen
maradt. A támadott szabályozás semmilyen lehetőséget nem
biztosít arra, hogy — az arányosság követelményének —
megtartásával a bíróság az előzetes letartóztatást valóban csak
a végső esetben rendelje el. Nem tartalmaz ugyanis arra
vonatkozó mérlegelési szempontokat, hogy az ismételt mulasztás
két lehetséges — ám súlyában és következményeiben rendkívüli
mértékben eltérő — „szankciója” között milyen alapon kell a
bíróságnak választania. Mindennek végső oka pedig éppen az,
hogy a 281. § (6) bekezdésében szereplő esetekre a jogalkotó
nem terjesztette ki az előzetes letartóztatásra vonatkozó
általános szabályok szerinti, a döntéshozatali eljárásra
vonatkozó garanciális rendelkezéseket. A bíróság a döntést a
terhelt meghallgatása nélkül, távollétében és csupán az
ismételt „vétkes” mulasztás indokára alapítva hozza meg.
A bíróság döntésének meghozatalakor azonban sem a vétkesség,
sem a mulasztás nem feltétlenül tény, számos esetben csupán az
elővezető parancs puszta kibocsátására alapozott vélelem.
A kényszerintézkedés alapjául szolgáló, a tárgyalás
elmulasztásának következményeként elrendelt elővezetés
végrehajtása nem a bíróság, hanem a rendőrség (kivételes
esetben a Vám- és Pénzügyőrség, illetve az illetékes katonai
előljáró) kompetenciája. Ennek keretében a végrehajtó szervnek
a foganatosításra vonatkozó, az elrendelés szabályszerűségével
és a végrehajthatóság törvényességével összefüggő, a
végrehajtás megtagadásához is elvezető vizsgálati
kötelezettsége van, továbbá a végrehajtás tényleges
szükségességére, illetve lehetségességére irányuló önálló
mérlegelési jog is megilleti. Következésképpen annak
elmaradásához nem csupán a terhelt magatartása, hanem az
elővezetést elrendelő bíróság hibája (pl. pontatlan, hiányos
kitöltés) vagy a végrehajtó szerv mérlegelési jogkörében hozott
döntése, és számos más körülmény vezethet.
A támadott rendelkezés mindezzel nem számol. Az előzetes
letartóztatásról szóló döntéshozatalkor tényként csak az
elővezetés elmaradását kívánja meg. Erre viszont automatikusan
azt a vélelmet alapítja, hogy mindez a terhelt hibájából ered.
Ez szükségképpen azzal is jár, hogy a bíróság az előzetes
letartóztatás alapjául szolgáló, a terhelt terhére eső
körülményekre valójában semmiféle vizsgálatot nem folytat.
Úgyszintén nem vizsgálja azt sem, hogy a terhelt ismeretlen
helyen tartózkodik-e, noha ebben az esetben a
kényszerintézkedés elrendelését a Be. XXV. Fejezetének (a
távollévő terhelttel, illetve külföldön tartózkodó terhelttel
szembeni eljárás) szabályai kizárják. (Megkövetelik azonban más
intézkedések megtételét.)
3.2. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint „az
alapjog korlátozásának alkotmányosságához önmagában nem
elegendő, ha az alkotmányosan elismert cél érdekében történik,
hanem szükségesnek és arányosnak kell lennie: a korlátozással
elérni kívánt cél fontosságának és az ennek érdekében okozott
alapjogsérelemnek egymással arányban kell állnia. (…) az
arányosság elvont, a törvényi szabályozás szintjén történő
megteremtése egyrészt az előzetes letartóztatás általános és
különös feltételeinek, másrészt a döntési eljárás garanciális
szabályainak meghatározásával biztosítható” (ABH 1999, 265,
276.).
A konkrét ügyekben az előzetes letartóztatás feltételeinek
vizsgálatánál csak az elrendelés (fenntartás) időpontjában
ténylegesen fennálló állapotot és körülményeket figyelembe
véve, tényeken alapuló következtetés útján lehet állást
foglalni abban a kérdésben, hogy a kényszerintézkedés általános
és különös okai fennállnak-e. Az Alkotmány 55. § (2) bekezdése
éppen ezért írja elő a döntési eljárás garanciális
szabályaként, hogy a bíróságnak a terheltet előzetesen meg kell
hallgatnia. A meghallgatás része az 57. § (1) bekezdéséből
levezetett, az eljárás egésze során irányadó tisztességes
eljárás követelményének.
Az előzetes letartóztatásról szóló, a személyes szabadság
elvonásával járó bírói döntés a terhelt szempontjából az
eljárás során hozható legsúlyosabb „közbenső” határozat.
Alapvetően érinti a terhelt személyes szabadsághoz, a mozgás és
a tartózkodási hely szabad megválasztásához való alkotmányos
jogát, befolyásolja védekezésének kereteit, s közvetlen
kihatással van személyes sorsának alakulására. Minderre
figyelemmel nincs olyan felismerhető alkotmányos érdek vagy
cél, amelyből következően a terheltnek az Alkotmány 55. § (2)
bekezdésében körülírt – a bírói meghallgatásra vonatkozó –
jogai, az eljárás tisztességének sérelme nélkül korlátozhatók
lennének.
4.1. A fentebb kifejtettekre figyelemmel az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy a Be. 286. § (6) bekezdése második
mondatának az előzetes letartóztatás elrendelésére vonatkozó
szövegrésze alkotmányellenes, mert sérti az Alkotmány 57. § (1)
bekezdésében foglalt tisztességes eljárás követelményét,. Ezért
azt – az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 42. § (1) bekezdésében foglaltaknak
megfelelően – a határozat kihirdetésének napjával
megsemmisítette.
4.2. Mivel az Alkotmánybíróság a támadott rendelkezés
alkotmányellenességét az Alkotmány 57. § (1) bekezdésébe
ütközőnek minősítette, s azt megsemmisítette — állandó
gyakorlatának megfelelően — az Alkotmány további, az
indítványban felhívott rendelkezéseinek sérelmét nem vizsgálta
[összefoglalóan legutóbb: 65/2006. (XI. 24.) AB határozat, ABK
2006, november 927, 929.].
5. Elutasította viszont az Alkotmánybíróság az indítványnak azt
a részét, amely a 281. § (6) bekezdés második mondatában
szereplő, a terhelt ismételt mulasztása és az elővezetés
elrendelésének elmaradása esetére elfogatóparancs kibocsátását
teszi kötelezővé a bíróság számára.
A határozat III. 1.1.–1.3 és 2.2.–2.3. pontjaiban kifejtettek
szerint az államnak a büntető hatalom gyakorlásával felruházott
szervei a büntető igény érvényesítésére kötelesek. Ennek során
nem maradhatnak eszköztelenek a terheltek azon csoportjával
szemben, akik engedetlenségükkel a büntetőeljárás sikerének
meghiúsítására, vagy annak elhúzására törekszenek.
Kézrekerítésük érdekében az elfogatóparancs kibocsátása velük
szemben megfelelő — már az enyhébb büntetőeljárási intézkedés
(elővezetés) foganatosítását követően igénybe vett — arányos
eszköz, amely azt is szolgálja, hogy a terhelt előállítását
követően a bíróság érdemben megvizsgálhassa azokat a
körülményeket, amelyek az esetleges kényszerintézkedés
elrendelését indokolják.
A Be. általános rendelkezései (73. §) az elfogatóparancs
kibocsátásának szabályait részletesen körülírják. Az ennek
során tehető intézkedésekre pedig a személy és tárgykörözésről
szóló 2001. évi XVIII. törvény, illetve a körözési
nyilvántartásból történő adatigénylésről és
adatszolgáltatásról, valamint a nyilvános tárgykörözési adatok
hozzáférhetővé tételéről szóló 21/2001. (X. 11.) BM rendelet
tartalmaz részletes szabályokat.
Tény, hogy a terhelt személyi szabadságát az elfogatóparancs
folytán történő kézrekerülését követő intézkedések is
szükségképpen érintik. A terheltnek az ez alapján való őrizetbe
vétele azonban — a törvényben meghatározottak szerint — csupán
24 vagy legfeljebb 72 óráig tarthat, mely időtartamok
meghosszabbítására nincs mód. Ezen időtartam alatt minden
esetben kötelező az elfogatóparancsot kibocsátó hatóság elé
állítása, majd pedig szóbeli meghallgatása, amelyet követően
pedig nyomban dönteni kell szabadlábra helyezéséről vagy annak
szükségessége esetén a törvényben szereplő valamely
kényszerintézkedés elrendeléséről. A meghallgatással
biztosítható az arányosság követelményének megtartása is.
A kifejtettekre figyelemmel a vizsgált rendelkezés nem sérti
sem az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, sem pedig a 8. § (1)–(2)
bekezdésében foglalt arányosság követelményét, és nem áll
ellentétben sem az 55. § (1) bekezdése, sem az 57. § (1)
bekezdése szerinti követelményekkel.
Megállapította továbbá az Alkotmánybíróság azt is, hogy a Be.
276. § (6) bekezdésének ezen szövegrésze és az Alkotmány 2. §
(2)–(3) bekezdése, a 8. § (4) bekezdése, az 54. §–a, illetve az
57. § (2)–(5) bekezdései, valamint az 58–59. §-ai között nincs
alkotmányjogilag értékelhető összefüggés.
6. Az Alkotmánybíróság hatáskörének hiánya miatt érdemi
vizsgálat nélkül visszautasította az indítvány azon részét,
amely a nyomozási iratok ismertetésének elmaradása esetére az
ügyészt a vádelejtésre kötelező intézkedések megtételére
vonatkozott.
Az Alkotmánybíróság hatáskörét az Abtv. 1. §–a taxatíve
meghatározza. Ebben a felsorolásban pedig a jogalkalmazó
szervek intézkedésre történő felhívása nem szerepel.
A határozat ezen rendelkezése az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és
egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat
29. § b) pontján (ABH 2003, 2065.) alapszik.
7. Az Alkotmánybíróság a határozatnak a Magyar Közlönyben
történő közzétételéről az Abtv. 41. §–a alapján rendelkezett.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |