A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panaszok, mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség és jogszabály
alkotmányellenességének utólagos megállapítására irányuló
indítványok tárgyában — dr. Balogh Elemér, dr. Lenkovics
Barnabás és dr. Lévay Miklós alkotmánybírók különvéleményével
—meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Országgyűlés
mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértést követett el azzal,
hogy az ORTT, a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi
I. törvény 57. § (1) és (3) bekezdésein alapuló eljárását a
törvény 136. §-ában nem minősítette közigazgatási hatósági
eljárásnak, és ezért a hatósági döntéssel szemben nem
teremtette meg az érintettek számára a jogorvoslat lehetőségét.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotói
feladatának 2009. december 31-ig tegyen eleget.
2. Az Alkotmánybíróság a rádiózásról és televíziózásról szóló
1996. évi I. törvény 57. § (7) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványokat elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság az Országos Rádió és Televízió Testület
2003. április 23-án kelt levele ellen benyújtott alkotmányjogi
panaszokat visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz négy társadalmi szervezet nyújtott be
kérelmet a rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I.
törvénynek (a továbbiakban: Médiatv.) a médiakuratóriumi
tagságra vonatkozó rendelkezéseivel (53-57. §) összefüggésben.
A társadalmi szervezetek tagot szerettek volna delegálni a
médiakuratóriumokba, és e célból — a Médiatv. 57. § (5)
bekezdése alapján — nyilvántartásba vételüket kérték az
Országos Rádió és Televízió Testülettől (a továbbiakban: ORTT).
Az első indítványozó azt követően fordult az
Alkotmánybírósághoz, hogy nyilvántartásba vételi kérelmét az
ORTT elnöke 2003. április 23-án kelt levelében megtagadta, majd
az e döntést támadó keresetét a Fővárosi Bíróság idézés
kibocsátása nélkül elutasította. A bíróság indokolásában
kifejtette, hogy az ORTT elnökének támadott döntése nem
tekinthető közigazgatási határozatnak: a Médiatv. 136. §-a
rendelkezik arról, hogy az ORTT mely hatáskörének gyakorlása
során jár el közigazgatási szervként, ebbe a körbe azonban a
médiakuratóriumok megalakításával kapcsolatos feladatok nem
tartoznak bele. Az indítványozó álláspontja szerint sérti az
Alkotmány 57. § (5) bekezdése által garantált jogorvoslathoz
való jogot, hogy a nyilvántartásba vételi kérelemmel
kapcsolatos döntés nem támadható meg semmilyen fórum előtt.
Mindezek alapján — hivatkozással az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 49. §-ára —
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását
kérte az Alkotmánybíróságtól.
A második indítványozó alkotmányjogi panaszként megjelölt
kérelemmel fordult az Alkotmánybírósághoz, amelyben szintén azt
kifogásolta, hogy az ORTT elnöke 2003. április 23-án kelt
körlevelében mások mellett az indítványozó által képviselt
civil szervezet nyilvántartásba vételi kérelmét is
elutasította. Álláspontja megegyezik az első indítványozóéval:
az, hogy a törvényalkotó nem biztosít jogorvoslatot a
nyilvántartásba vétel megtagadása (és így a megállapodásból,
illetve sorsolásból való kizárás) esetére, az Alkotmány 57. §
(5) bekezdésében foglalt jogorvoslathoz való jog sérelme okán
szerinte is mulasztásos alkotmánysértést jelent. Kifogásolja
ezen kívül a Médiatv. 57. § (7) bekezdésében a „vele azonos
csoportba tartozó más szervezet” kifejezés használatát is. E
megfogalmazás — érvel az indítványozó — nem differenciál
kellőképpen a szakmai szervezetek között, önkényes, ésszerű
indokot nélkülözően tesz különbséget a szervezetek között, és
nem nyújt garanciát a nyilvántartásba-vételi kérelmet
rosszhiszeműen benyújtókkal szemben. Mindez pedig szerinte
sérti az Alkotmány 2. §-ában foglalt jogbiztonság
követelményét, a hátrányos megkülönböztetésnek az Alkotmány
70/A. §-ban foglalt tilalmát, és „a civil szervezetekre is
irányadó esélyegyenlőség biztosítását”.
A Médiatv. 57. § (7) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló kérelme mellett az
indítványozó azt is kérte, hogy az Alkotmánybíróság állapítsa
meg, hogy az ORTT elnökének körlevele alkotmányellenes volt, és
ahhoz joghatás nem fűzhető. Előadta, hogy a körlevél nyomán
„közgyűlési jogaink gyakorlásából ki lettünk zárva, ezáltal az
Alkotmány 61. §-ában foglalt véleménynyilvánítási alapjogunk is
csorbát szenvedett”. A levél az indítványozó szerint végezetül
az Alkotmány 70/I. §-ában foglalt arányos közteherviselés elvét
is sérti, mivel a közszolgálati televíziók közpénzből működnek,
ezért különösen fontos lenne, ha a kuratórium tagjai „az
Alkotmányban meghatározott rend szerint tudnák kifejteni
tevékenységüket”.
A harmadik és a negyedik indítványozó — saját ügyükben — a
második indítványozóéval lényegében szó szerint megegyező —
szintén alkotmányjogi panaszként megjelölt — kérelemmel fordult
az Alkotmánybírósághoz.
Az Alkotmánybíróság a kérelmeket — tárgyi összefüggésükre
tekintettel — az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és
annak közzétételéről szóló módosított és egységes szerkezetbe
foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat (ABK 2009. január, 3. a
továbbiakban: Ügyrend) 28. § (1) bekezdése alapján egyesítette
és egy eljárásban bírálta el.
II.
1. Az Alkotmány indítványokkal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„57. § (5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát vagy
jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan – a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény korlátozhatja.”
„61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
adatokat megismerje, illetőleg terjessze.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”
2. A Médiatv. érintett rendelkezései:
„56. § (1) A Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumába és a
Magyar Televízió Közalapítvány kuratóriumába huszonegy-
huszonegy tagot delegálnak az alábbi szervezetek:
a) a Magyarországon élő nemzeti és etnikai kisebbségek országos
önkormányzatai, ennek hiányában országos szövetségei egy főt,
b) a Magyar Katolikus Egyház, a Magyarországi Református
Egyház, a Magyarországi Evangélikus Egyház és a Magyarországi
Zsidó Hitközségek Szövetsége egy főt,
c) a b) pontban nem említett egyházak egy főt,
d) az emberi jogi országos szervezetek egy főt,
e) az irodalom, a színház-, a film-, az előadó-, a zene-, a
tánc-, a képző- és az iparművészet, valamint a kultúra egyéb
területén működő országos szakmai szervezetek négy főt,
f) az oktatás és tudomány területén működő országos szakmai
szervezetek kettő főt,
g) a szakszervezetek országos szövetségei egy főt,
h) a munkaadók és a vállalkozók országos szakmai,
érdekképviseleti szervezetei egy főt,
i) az újságírók országos szakmai, érdekképviseleti szervezetei
egy főt,
j) a környezetvédők, természetvédők, állatvédők országos
szervezetei egy főt,
k) a nők országos érdekképviseleti szervezetei egy főt,
l) a gyermekek és az ifjúság országos érdekképviseleti
szervezetei egy főt,
m) a nyugdíjasok országos érdekképviseleti szervezetei egy főt,
n) a testi állapotuk miatt súlyosan hátrányos helyzetben lévők
országos érdekképviseleti szervezetei egy főt,
o) a sport országos érdekképviseleti szervezetei egy főt,
p) a települési önkormányzatok országos érdekképviseleti
szervezetei egy főt,
r) a határon túli magyar szervezetek egy főt.
(2) A Hungária Televízió Közalapítvány kuratóriumába
huszonhárom tagot delegálnak az alábbi szervezetek:
a) a Magyarországon élő nemzeti és etnikai kisebbségek országos
önkormányzatai, ennek hiányában országos szövetségei egy főt,
b) a Magyar Katolikus Egyház, a Magyarországi Református
Egyház, a Magyarországi Evangélikus Egyház és a Magyarországi
Zsidó Hitközségek Szövetsége egy főt,
c) a b) pontban nem említett egyházak egy főt,
d) az emberi jogi országos szervezetek egy főt,
e) az irodalom, a színház-, a film-, az előadó-, a zene-, a
tánc-, a képző- és az iparművészet, valamint a kultúra egyéb
területén működő országos szakmai szervezetek három főt,
f) az oktatás és a tudomány területén működő országos szakmai
szervezetek kettő főt,
g) az újságírók országos szakmai, érdekképviseleti szervezetei
egy főt,
h) a környezetvédők, természetvédők, állatvédők országos
szervezetei egy főt,
i) a nők országos érdekképviseleti szervezetei egy főt,
j) a gyermekek és az ifjúság országos érdekképviseleti
szervezetei egy főt,
k) a testi állapotuk miatt súlyosan hátrányos helyzetben levők
országos érdekképviseleti szervezetei egy főt,
l) a sport országos érdekképviseleti szervezetei egy főt,
m) a szomszédos országokban működő magyar szervezetek
képviselői hét főt, a szórvány magyarságot a Magyarok
Világszövetségében képviselni jogosult testület egy főt.
(3) Az (1) bekezdés r) pontjában és a (2) bekezdés m) pontjában
említett szervezeteket a Határontúli Magyarok Hivatala
javaslatára a Testület értesíti.”
„57. § (1) Az 56. § (3) bekezdésében említettek kivételével
delegálásra az a szervezet jogosult, amelyet a Testület
nyilvántartásba vett.
(2) A nyilvántartásba vételre történő felhívást a Testület
minden évben január 31-ig a Magyar Közlönyben közzéteszi. A
nyilvántartásba vételre minden évben március 15-ig lehet
jelentkezni.
(3) A Testület a jelentkezők közül azt a szervezetet veszi
nyilvántartásba, amelyet a jelentkezésre való felhívás
közzététele előtt legalább két évvel a rá vonatkozó szabályok
szerinti bírósági (hatósági) nyilvántartásba bejegyeztek. A
jelentkezőnek közölnie kell, hogy az 56. §-ban meghatározottak
közül melyik csoportba tartozik.
(4) A delegált kuratóriumi tagok megbízatása egy évig tart.
(5) Az 56. § szerint azonos csoportba tartozó, a Testület
nyilvántartásába felvett szervezetek évente jogosultak
képviselőt delegálni a kuratóriumba. Ha a delegálásról a
résztvevők teljes körűen nem tudnak megállapodni, nyilvános
sorsolással kell dönteni. A sorsolást – mindhárom kuratórium
tekintetében azonos alkalommal – minden év április 1-jéig a
Testület közjegyző közreműködésével végzi. A sorsoláson azok a
szervezetek vehetnek részt, amelyeknek a képviselői a
sorsoláson jelen vannak. A delegálásra vonatkozó megállapodás
vagy sorsolás egy évre szól.
(6) Sorsolás alapján egy szervezet egy időben csak egy
kuratóriumba delegálhat képviselőt. Ha több delegálásra lenne
így jogosult, meg kell jelölnie azt a kuratóriumot, amelyben a
delegálási jogával élni kíván. A másik (többi) kuratórium
tekintetében a sorsolást meg kell ismételni.
(7) Ha egy szervezet már élt delegálási jogával és a vele
azonos csoportba tartozó más szervezetek közül van olyan, amely
még nem delegált, ezen szervezet a kuratóriumi megbízatásának
lejártától számított három éven belül nem vehet részt sem a
megállapodásban, sem a sorsolásban.”
„136. § (1) A 41. § (3) bekezdése, a VI. fejezet 12. és 13.
címe, a 135. § alkalmazásában, valamint a 90. § (3)
bekezdésében és a műsorszolgáltatási szerződésben rögzített
jogkövetkezmények érvényesítése során a Testület kizárólag
közigazgatási ügyben eljáró szervként járhat el, eljárására a
közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános
szabályairól szóló törvényt kell alkalmazni.
(2) A Testület határozata ellen közigazgatási úton
fellebbezésnek nincs helye.
(3) A Testület határozatának felülvizsgálatát a bíróságtól
lehet kérni. A bíróság a Pp. XX. fejezetének szabályai szerint
jár el. A bíróság a Testület határozatát megváltoztathatja. A
112. § (1) bekezdésének f) pontja alapján meghozott
határozattal szembeni keresetet a Fővárosi ítélőtábla a kereset
benyújtására nyitva álló határidő elteltétől számított 30 napon
belül bírálja el. A Fővárosi Ítélőtábla határozatával szemben
fellebbezésnek helye nincs.”
III.
Az indítványok részben megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróság mindenekelőtt megvizsgálta, hogy a
kérelmek pontosan mire irányulnak. Megállapította, hogy a
Médiatv.-nek a kuratóriumi tagok delegálásával kapcsolatos
rendelkezéseivel összefüggésben — az Alkotmány 57. § (5)
bekezdésére hivatkozással — mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására terjesztettek elő
indítványt. Az egyik indítványozó e kérelmét az Abtv. 49. §-ára
alapította, a többi indítványozó alkotmányjogi panasz keretében
kérte mulasztás megállapítását.
Az alkotmányjogi panaszt előterjesztő indítványozók emellett
(az Alkotmány 2. és 70/A. §-ára hivatkozással) a Médiatv. 57. §
(7) bekezdésében a „vele azonos csoportba tartozó más
szervezet” szövegrészt is támadták. E kérelmeket — mivel azok
az alkotmányjogi panasz céljától és tartalmától függetlennek
tekinthetők — az Alkotmánybíróság utólagos normakontroll iránti
indítványként bírálta el.
2. A médiakuratóriumokkal kapcsolatban az Alkotmánybíróság
mindenekelőtt megállapítja a következőket.
A Médiatv. 53. § (1) bekezdése szerint a közszolgálati
műsorszolgáltatás biztosítására, függetlenségének védelmére az
Országgyűlés — a 140-141. §-ok szerint — létrehozza a Magyar
Rádió Közalapítványt, a Magyar Televízió Közalapítványt és —
alapítójának kezdeményezésére — átalakítja a Hungária Televízió
Közalapítványt. A közalapítványok kezelő szervei a
kuratóriumok, amelyek az Országgyűlés által választott,
illetőleg a törvényben meghatározott szervezetek által delegált
tagokból állnak.
A Médiatv.-nek az indítványokkal érintett szabályai alapján a
Magyar Rádió Közalapítvány kuratóriumába és a Magyar Televízió
Közalapítvány kuratóriumába minden évben azon szervezetek
jogosultak tagot delegálni (társadalmi kurátorok), amelyeket az
ORTT nyilvántartásba vett. A nyilvántartásba vétel feltétele,
hogy a szervezetet a jelentkezésre való felhívás közzététele
előtt legalább két évvel a rá vonatkozó szabályok szerinti
bírósági (hatósági) nyilvántartásba bejegyezték. A
nyilvántartásba vételre történő felhívást az ORTT minden évben
január 31-ig a Magyar Közlönyben közzéteszi, jelentkezni
március 15-ig lehet. Ha az 56. § szerint azonos csoportba
tartozó szervezetek a delegálásról teljes körűen nem tudnak
megállapodni, nyilvános sorsolással kell dönteni.
A médiakuratóriumok jogi természetét az Alkotmánybíróság
korábbi határozatában már vizsgálta, és kifejtette, hogy a
kuratóriumok speciális kettős jogállású szervek, azok egyrészt
a közalapítványok kezelő szervei, másrészt a részvénytársaságok
közgyűlései (237/E/2000. AB határozat, ABH 2007, 1258, 1263.).
A Médiatv. 53. § (4) bekezdése kimondja, hogy a
közalapítványokra e törvény eltérő rendelkezése hiányában a
közalapítványokra vonatkozó általános szabályokat kell
alkalmazni. Említett határozatában az Alkotmánybíróság kimondta
azt is, hogy a médiakuratóriumok törvényessége tekintetében a
bírósági út minden érdekelt számára nyitott, a kuratórium, mint
a közalapítvány kezelő szervének megalakítása, összetételének
megváltoztatása körében elkövetett esetleges törvénysértés a
módosítás bírósági nyilvántartásba vételére irányuló eljárásban
kerül vizsgálat alá (ABH 2007, 1258, 1266.).
Az ORTT által történő nyilvántartásba vétel vagy annak
elutasítása (tehát annak vizsgálata, hogy a jelentkezést
benyújtó civil szervezet a törvényi feltételeknek megfelel-e,
vagyis a társadalmi kurátorok delegálása során egyáltalán
szerepet játszhat-e) a kuratórium — a tagok delegálását,
illetve megegyezés hiányában a sorsolást jelentő —
megalakulását megelőző fázis. E fázis a kuratórium
megalakulásának szűkebb értelemben vett folyamatába tehát nem
tartozik bele, ennek megfelelően az egyes civil szervezetek
kuratóriumi jelentkezésének az ORTT által történő esetleges
elutasítását az alapítványok feletti felügyeletet gyakorló,
rendes hatáskörű polgári bíróság nem vizsgálja.
A Médiatv. 136. § (1) bekezdésében felsorolt jogköreiben az
ORTT kizárólag közigazgatási ügyben eljáró szervként járhat el,
ennek során a közigazgatási eljárás általános szabályairól
szóló törvényt kell alkalmaznia azzal, hogy a (2) bekezdés
szerint e minőségében hozott határozatai ellen fellebbezésnek
helye nincs, de a (3) bekezdés értelmében a határozat bírósági
felülvizsgálatát lehet kérni. A Médiatv. 136. §-a szerinti
felsorolásba a kuratóriumi jelentkezések elbírálása nem
tartozik bele.
Mindezek alapján megalapozottnak tekinthető az indítványozók
azon hivatkozása, mely szerint az ORTT általuk sérelmezett
döntését az érintettek sem közigazgatási, sem pedig bírósági
úton nem támadhatják meg. Az Alkotmánybíróságnak abban a
kérdésben kellett állást foglalnia, hogy ez alkotmányos
szempontból kifogásolható-e.
3. Az Alkotmánybíróság először a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló kérelmet vizsgálta
meg. Ezzel kapcsolatban a következőkre utal.
3.1. Az Abtv. 49. § (1) bekezdése kimondja: Ha az
Alkotmánybíróság hivatalból, illetőleg bárki indítványára azt
állapítja meg, hogy a jogalkotó szerv a jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta és
ezzel alkotmányellenességet idézett elő, a mulasztást elkövető
szervet — határidő megjelölésével — felhívja feladatának
teljesítésére. A jogalkotó szerv jogszabály-alkotási
kötelezettségének konkrét jogszabályi felhatalmazás nélkül is
köteles eleget tenni, ha azt észleli, hogy a hatás- és
feladatkörébe tartozó területen jogszabályi rendezést igénylő
kérdés merült fel. „Az Alkotmánybíróság mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg, ha alapvető
jog érvényesüléséhez szükséges garanciák hiányoznak, illetve,
ha a hiányos szabályozás alapvető jog érvényesítését
veszélyezteti. [22/1990. (X. 16.) AB határozat, ABH 1990, 83,
86.; 37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 232.] Az
Alkotmánybíróság mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértést
nemcsak akkor állapít meg, ha az adott tárgykörre vonatkozóan
semmilyen szabály nincs [35/1992. (VI. 10.) AB határozat ABH
1992, 204.], hanem akkor is, ha az adott szabályozási
koncepción belül az Alkotmányból levezethető tartalmú
jogszabályi rendelkezés hiányzik [22/1995. (III. 31.) AB
határozat ABH 1995, 108, 113.; 29/1997. (IV. 29.) AB határozat
ABH 1997, 122, 128.; 15/1998. (V. 8.) AB határozat ABK 1998.
május, 222, 225.]. A szabályozás tartalmának hiányos voltából
eredő alkotmánysértő mulasztás megállapítása esetében is a
mulasztás, vagy a kifejezett jogszabályi felhatalmazáson
nyugvó, vagy ennek hiányában, a feltétlen jogszabályi rendezést
igénylő jogalkotói kötelezettség elmulasztásán alapul” [4/1999.
AB határozat, ABH 1999, 52, 56-57.).
Az Alkotmányban alapjogként biztosított jogorvoslathoz való jog
[Alkotmány 57. § (5) bekezdésének első mondata] tartalma
szerint azt biztosítja, hogy mindenki jogorvoslattal élhet az
olyan bírói, államigazgatási vagy más hatósági döntéssel
szemben, amely jogát vagy jogos érdekét érinti. Az
Alkotmánybíróság több alkalommal vizsgálta, hogy az Alkotmány
milyen határozatok ellen biztosítja a jogorvoslat lehetőségét.
Kimondta többek között, hogy e jog nem terjed ki a nem állami,
pl. a munkáltatói (1129/B/1992. AB határozat, ABH 1993, 604,
605.), vagy a tulajdonosi (1534/B/1990. AB határozat, ABH 1991,
602, 603.) döntésekre, és nem terjed ki az állami, de nem
hatósági, pl. a katonai elöljárói [485/D/1992. AB határozat,
ABH 1992, 611, 613.; 578/B/1992. AB határozat, ABH 1993, 590,
591.; 57/1993. (X. 25.) AB határozat, ABH 1993, 349, 351.]
döntésekre sem. Azt, hogy valamely állami vagy nem állami szerv
döntése hatóságinak minősül-e az Alkotmány 57. § (5) bekezdése
alkalmazásában, csak a konkrét szabályozási környezetre
tekintettel lehet eldönteni [37/2005. (X. 5.) AB határozat, ABH
2005, 413, 424.]. Az alapjog lényegi tartalma pedig a
jogalkotótól azt követeli meg, hogy a hatóságok érdemi,
ügydöntő határozatai tekintetében tegye lehetővé a valamely más
szervhez, vagy ugyanazon szervezeten belüli magasabb fórumhoz
fordulás lehetőségét [5/1992. (I. 30.) AB határozat, ABH 1992,
27, 31.; 22/1995. (III. 31.) AB határozat, ABH 1995, 108,
109.]. Az alkotmánybírósági eljárásban a jogorvoslathoz való
alapvető jog szempontjából valamely döntés érdemi, ügydöntő
volta a tételes jogok által ilyennek tartott döntésekhez képest
viszonylagos: a vizsgált döntés tárgya és személyekre gyakorolt
hatása által meghatározott [1636/D/1991. AB határozat, ABH
1992, 515, 516.; 4/1993. (II. 12.) AB határozat, ABH 1993, 48,
74-75.].
Jelen ügyben mindezek alapján az alapvető kérdés a
nyilvántartásba vétel megtagadása tárgyában hozott ORTT-döntés
természete, jogi jellege.
3.2. Jelen ügy kapcsán utalni kell mindenekelőtt arra, hogy bár
egyetlen szervezetnek sincs alanyi joga arra, hogy a
médiakuratóriumokba társadalmi kurátort delegáljon, kizárólag
azon szervezetek jogosultak tagot delegálni (társadalmi
kurátorok), amelyeket az ORTT nyilvántartásba vett. A 9/2003.
(IV. 3.) AB határozat is megállapította: „Az Alkotmánybíróság
már a 37/1992. (VI. 10.) AB határozatában elvi éllel mondta ki,
hogy a közszolgálati rádió és televízió szabadságának sajátos
garanciái nincsenek eleve sem szervezeti megoldásokhoz, sem
jogi formákhoz kötve. A törvényhozó feladata meghatározni azt a
jogi megoldást, amely alkalmas a vélemények teljes körű,
kiegyensúlyozott arányú és valósághű bemutatását, illetve az
elfogulatlan tájékoztatást garantálni. (ABH 1992, 227, 230-
231.) Ebből következően arra nézve nem állítható fel
alkotmányos követelmény, hogy a média közalapítványok esetében
mely társadalmi szervezetek, érdek-képviseleti szervek kapjanak
a kuratóriumba tagot delegáló jogot.” (ABH 2003, 89, 124.)
Az ORTT a központi államigazgatási szervekről, valamint a
Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2006. évi
LVII. törvény 1. § (3) bekezdés b) pontja alapján autonóm
államigazgatási szerv. A 46/2007. (VI. 27.) AB határozat
hangsúlyozta: „Az Alkotmánybíróság úgy ítéli meg, hogy a
műsorszolgáltatók sajtószabadságnak megfelelő, állami
beavatkozástól mentes szabad működésének fontos garanciája,
hogy az ORTT mint médiahatóság független módon, kizárólag a
törvénynek alárendelten működjön. (…) Az ORTT az Alkotmány 61.
§ (2) bekezdésében biztosított sajtószabadságból következően
egy a döntéseit önállóan hozó, kizárólag az Országgyűlésnek
felelős intézmény [Médiatörvény 32. § (1) bekezdés]. (…) egy
sajátos állami szervtípus [1/2005. (II. 4.) AB határozat, ABH
2005, 64, 36-37.].” (ABH 2007, 592, 599.) A Médiatv. az ORTT
közigazgatási hatósági eljárásáról – a már említett – külön
rendelkezéseket tartalmazza. A 136. § (1) bekezdésében
felsorolt hatáskörök gyakorlása során az ORTT kizárólag
közigazgatási ügyben eljáró szervként járhat el. Ezekben az
ügyekben eljárására a közigazgatási hatósági eljárás és
szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL.
törvény (a továbbiakban: Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint azonban a Médiatv. 136.
§-ának megfogalmazása önmagában nem zárja ki, hogy az ORTT más
ügyekben is közigazgatási hatáskört gyakoroljon. Az ORTT-t
megillető számos hatáskör- és döntéstípus közül a 136. § (1)
bekezdésében felsoroltak — a Médiatv. szerint — csak és
kizárólag közigazgatási hatósági eljárásban gyakorolhatók.. A
Médiatv. nem úgy rendelkezik, hogy „kizárólag ezekben az
ügyekben”, hanem fordítva: „ezekben az ügyekben kizárólag”. Meg
kellett vizsgálni ezért, hogy a kuratóriumi jelentkezések
elbírálása milyen típusú döntésnek tekinthető.
A Ket. 12. § (2) bekezdésének a) pontja szerint közigazgatási
hatósági ügy minden olyan ügy, amelyben a közigazgatási hatóság
az ügyfelet érintő jogot vagy kötelességet állapít meg, adatot,
tényt vagy jogosultságot igazol, hatósági nyilvántartást vezet
vagy hatósági ellenőrzést végez. A Ket 12. § (3) bekezdés a)
pontja értelmében a törvény alkalmazása szempontjából
közigazgatási hatóság a hatósági ügy intézésére hatáskörrel
rendelkező államigazgatási szerv is. A 15. § (1) bekezdése
szerint „ügyfél az a természetes vagy jogi személy, továbbá
jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet, akinek (amelynek)
jogát, jogos érdekét vagy jogi helyzetét az ügy érinti, akit
(amelyet) hatósági ellenőrzés alá vontak, illetve akire
(amelyre) nézve – tulajdonát, jogait és vagyontárgyait is
ideértve – a hatósági nyilvántartás adatot tartalmaz.”
Az ORTT a jelentkező szervezetek nyilvántartásba vétele során a
jelentkező társadalmi szervezet számára a delegálásban való
részvételre való jogot keletkeztető döntést hoz. Erre utal
egyébként a Médiatv. 57. § (1) bekezdése is: „delegálásra az a
szervezet jogosult, amelyet a Testület [az ORTT]
nyilvántartásba vett.” Egyértelmű a fenti szabályok alapján,
hogy az a szervezet, amelyet az ORTT nem vett nyilvántartásba,
nem jogosult a delegálásra. Jellegüket tekintve az ORTT által a
nyilvántartásba vételről hozott döntés során az ORTT ügy
intézésére hatáskörrel rendelkező államigazgatási szervnek, a
jelentkező társadalmi szervezet ügyfélnek, és a delegálási
jogosultság megszerzéséhez szükséges nyilvántartásba vétel
egyedi (konkrét) hatósági ügynek tekinthető. Az ORTT
nyilvántartásba-vételi döntésének jogot keletkeztető jellegén
nem változtat az sem, hogy a Médiatv. 57. § (3) bekezdése
szerint az ORTT feladata alapvetően arra terjed ki, hogy
megvizsgálja, a jelentkező szervezetet a jelentkezésre való
felhívás közzététele előtt legalább két évvel a rá vonatkozó
szabályok szerinti bejegyezték-e bírósági (hatósági)
nyilvántartásba. A Médiatv. 57. § (4) bekezdés értelmében a
delegálásra jelentkező közli azt, hogy az 56. §-ban
meghatározottak közül melyik csoportba tartozik. E nyilatkozat
azonban nem zárja ki, hogy az ORTT megvizsgálja, az adott
társadalmi szervezet valóban az általa megjelölt csoport
szerinti tulajdonságokkal bír-e. (Pl. valóban emberi jogi
országos szervezetről van adott esetben szó.)
A médiakuratóriumok esetében az alapító, az Országgyűlés nem
tartotta fent a maga számára a kezelő szerv közvetlen
kijelölésének jogát (amely a közalapítványokra vonatkozó
szabályok alapján egyébként megilletné), hanem a tagság elvi
feltételeit törvényben rögzítette, és egy sajátos jogállású, de
államigazgatási feladatokat is ellátó központi államigazgatási
szervet ruházott fel a feltételeknek megfelelő jelentkezők
nyilvántartásba vételére. A Médiatv. alapján a delegálási
feltételeknek megfelelő társadalmi szervezetek (tehát azok,
amelyek valamely, az 56. §-ban meghatározott csoportba
tartoznak, és a jelentkezésre való felhívás közzététele előtt
legalább két évvel a rájuk vonatkozó szabályok szerinti
bírósági (hatósági) nyilvántartásba bejegyeztek) jogosultak
arra, hogy a delegálási eljárásban való részvételhez szükséges
nyilvántartásba őket bejegyezzék. A kuratóriumi tagságra való
jelentkezés törvényi feltételeinek való megfelelés
megállapítása és a nyilvántartásba vétel közlése magán viseli
az érdemi közigazgatási hatósági döntések jellemzőit, és
ilyenként az Alkotmány 57. § (5) bekezdésének alkalmazási
körébe vonható.
Az Alkotmány 57. § (5) bekezdésének érvényesülése szempontjából
a Ket. és a Médiatv. rendelkezéseinek egymásra tekintettel
történő értelmezése azonban a Médiatv. más szabályai miatt nem
vezet eredményre. Bár a Ket. 98. § (1) bekezdése szerint az
ügyfél az elsőfokú határozat ellen fellebbezhet, a 100. § (1)
bekezdés a) pontja szerint nincs helye fellebbezésnek, ha az
ügyben törvény azt kizárja. Miközben a Médiatv. 136. § (2)
bekezdése szerint az ORTT „határozata ellen közigazgatási úton
fellebbezésnek nincs helye”, és a 136. § (3) bekezdése
értelmében a határozatok bírósági felülvizsgálata kérhető
(melynek során) a bíróság a felülvizsgálat eredményeként az
ORTT határozatát meg is változtathatja, a 136. § (1)
bekezdésében található felsorolás, a döntés hatósági jellege
ellenére, nem tartalmazza a vizsgált nyilvántartásba vétellel
kapcsolatos hatáskört. Másként megfogalmazva: miközben a Ket.
rendelkezéseinek és a Médiatv. 57. §-ának az értelmezése arra
vezetne, hogy a kérdéses döntés hatósági természete miatt a
Médiatv. 136. § (2) és (3) bekezdésének rendelkezései
alkalmazhatóak, alkalmazásukat lerontja a 136. § (1) bekezdése.
Egy államigazgatási szerv döntésével összefüggő jogorvoslat
kérdése, és a döntés meghozatalának alapjául szolgáló hatáskör
minősítése – éppen a jogorvoslathoz való alkotmányos joggal
fennálló kapcsolat miatt – nem lehet értelmezéstől és
értelmezőtől függő kérdés.
Az Alkotmány a jogorvoslathoz való jogot az alkotmányos
alapjogok között rögzíti. Az Alkotmánybíróság szerint az 57. §
(5) bekezdésének az a fordulata, mely szerint „a törvényben
meghatározottak szerint mindenki jogorvoslattal élhet” a jogát
vagy jogos érdekét sértő bírósági, közigazgatási és más
hatósági döntés ellen, „utalás az eltérő szabályozási
lehetőségekre az egyes eljárásokban, illetőleg arra, hogy a
jogorvoslatnak többféle formája lehet. (…) [v]agyis a
jogorvoslathoz való jog, mint alkotmányos alapjog immanens
tartalma az érdemi határozatok tekintetében a más szervhez vagy
(…) ugyanazon szervezeten belüli magasabb fórumhoz fordulás
lehetősége. Ugyanakkor az ilyen felülvizsgálatot nem biztosító
jogorvoslat nem feltétlenül alkotmányellenes a nem érdemi, nem
ügydöntő határozatok esetén.” [5/1992. (I. 30.) AB határozat,
ABH 1992, 27, 31.; 1636/D/1991. AB határozat, ABH 1992, 515,
516.] Az Alkotmánybíróság gyakorlatában a jogorvoslathoz való
jog csupán azt a követelményt támasztja – de azt sem abszolút
követelményként – a törvényhozóval szemben, hogy az első fokon
meghozott érdemi döntésekkel szemben, azt felülvizsgálandó,
magasabb fórumhoz lehessen fordulni, illetve hatósági
döntésekkel szemben rendelkezésre álljon a bírói út
[összefoglaló jelleggel: 42/2004. (XI. 9.) AB határozat, ABH
2004, 551, 572.; megerősíti: 1/2008. (I. 11.) AB határozat, ABK
2008. január 4, 12. 87/2008. (VI. 18.) AB határozat, ABK 2008.
június, 867, 877.].
Mindezek alapján megállapítható, hogy az Országgyűlés a
Médiatv. 136. § (1) bekezdésének a megalkotásakor elmulasztotta
az ORTT hatósági jellegű nyilvántartásba vételi döntésének a
döntés jellegéhez igazodó hatásköri szabályozását, és így a
döntéssel szembeni jogorvoslat megfelelő garantálását. Ezért az
Alkotmánybíróság a rendelkező rész 1. pontjában rögzített
határidővel felhívta az Országgyűlést a jogalkotói mulasztás
megszüntetésére.
4. Az Abtv. 48. §-a alapján az Alkotmányban biztosított
jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal fordulhat az
Alkotmánybírósághoz az, akinek jogsérelme az alkotmányellenes
jogszabály alkalmazása folytán következett be, és egyéb
jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, illetőleg más
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. Az
alkotmányjogi panaszt a jogerős határozat kézbesítésétől
számított hatvan napon belül lehet írásban benyújtani.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az indítványozók
beadványainak tartalma az Abtv. idézett, 48. §-ában foglalt
feltételeknek nem tesz eleget. Az Alkotmánybíróság állandó
gyakorlata szerint az alkotmányjogi panasz benyújtásának
feltételei közé tartozik, hogy az Alkotmányban biztosított jog
sérelme az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán
következzék be. Ezért az Abtv. alapján a szabályozás hiánya
miatt, azaz mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértés
megállapítására irányuló indítvány alkotmányjogi panaszként
való előterjesztése az Abtv.-ből nem vezethető le [1044/B/1997.
AB határozat, ABH 2004, 1160, 1176.; 986/B/1999. AB határozat,
ABH 2005, 889, 900.; 276/D/2002. AB határozat, ABH 2006, 1369,
1373., 3/2007. (II. 13.) AB határozat, ABH 2007, 107, 110.].
Az Ügyrend 29. § e) pontja szerint az Alkotmánybíróság az
indítványt visszautasítja, ha a benyújtott alkotmányjogi panasz
nem felel meg az Abtv. 48. § (1) és (2) bekezdésében foglalt
feltételeknek.
Mindezek miatt az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszként
előterjesztett kérelmeket visszautasította.
5. Az Alkotmánybíróság végezetül a Médiatv. 57. § (7)
bekezdésének a „vele azonos csoportba tartozó más szervezet”
szövegrésze alkotmányellenességének megállapítására irányuló —
a jogbiztonság, illetve az Alkotmány 70/A. §-ának sérelmére
alapított — indítványokat vizsgálta meg.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint „[a] jogállam
nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. A jogbiztonság az állam
— s elsősorban a jogalkotó — kötelességévé teszi annak
biztosítását, hogy a jog egésze, egyes részterületei és az
egyes jogszabályok is világosak, egyértelműek, működésüket
tekintve kiszámíthatóak és előreláthatóak legyenek a norma
címzettjei számára. Vagyis a jogbiztonság nem csupán az egyes
normák egyértelműségét követeli meg, de az egyes jogintézmények
működésének kiszámíthatóságát is.” [lásd. először: 9/1992. (I.
30.) AB határozat, ABH 1992, 59, 65.]. A 26/1992. (IV. 30.) AB
határozatában az Alkotmánybíróság elvi éllel mutatott rá arra,
hogy „a világos, érthető és megfelelően értelmezhető
normatartalom a normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény.
A jogbiztonság — amely az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
deklarált jogállamiság fontos eleme — megköveteli, hogy a
jogszabály szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során
felismerhető normatartalmat hordozzon.” (ABH 1992, 135, 142.)
Több határozat rögzítette azt is, hogy a normavilágosság
sérelme miatt akkor állapítható meg az alkotmányellenesség, ha
a szabályozás a jogalkalmazó számára értelmezhetetlen, vagy
eltérő értelmezésre ad módot, illetve teret enged a szubjektív,
önkényes jogalkalmazásnak, aminek következtében a norma hatását
tekintve kiszámíthatatlan, előre nem látható helyzetet teremt a
címzettek számára [összegezve: 31/2007. (V. 30.) AB határozat,
ABH 2007, 368, 378.]. Alkotmánysértésnek csak az minősül, ha a
sérelmezett jogszabály tartalma olyan mértékben homályos, vagy
rendelkezései olyannyira ellentmondásosak, hogy a
tisztázatlanság feloldására a jogszabály-értelmezés már nem
elegendő, s a jogalkotási fogyatékosság az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében deklarált jogállamiság szerves részét alkotó
jogbiztonság sérelmét idézi elő (1263/B/1993. AB határozat, ABH
1994, 672, 673-674.).
A Médiatv. 57. § (7) bekezdése rögzíti, hogy ha egy szervezet
már élt delegálási jogával (ennek szabályait az 57. §
tartalmazza) és a vele azonos csoportba tartozó más szervezetek
közül van olyan, amely még nem delegált, ezen szervezet a
kuratóriumi megbízatásának lejártától számított három éven
belül nem vehet részt sem a megállapodásban, sem a sorsolásban.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint e szabály a
jogalkalmazó számára felismerhető, egyféleképpen értelmezhető,
világos és alkalmazható normatartalmat hordoz: a szabályozás
rendszeréből, a szövegkörnyezetből egyértelmű, hogy a „vele
azonos csoportba tartozó szervezet” kifejezés a törvény az 56.
§-a szerinti csoportokra utal. A rendelkezés a jogbiztonság
követelményét tehát nem sérti, ezért az Alkotmánybíróság
indítványokat ebben a tekintetben elutasította.
Az Alkotmánybíróság megállapítja: a Médiatv. 57. § (7)
bekezdése és az Alkotmány 70/A. §-a (a hátrányos
megkülönböztetés tilalma) között az indítványozók által
felhozott indokok alapján nincs értékelhető alkotmányjogi
kapcsolat. Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az
alkotmányossági összefüggés hiánya az indítvány elutasítását
eredményezi. [698/B/1990. AB határozat, ABH 1991, 716-717.;
35/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 197, 201.;
720/B/1997. AB határozat, ABH 1998, 1005, 1007.; 380/D/1999. AB
határozat, ABH 2004, 1306, 1313-1314.]
Az Alkotmánybíróság ezért az indítványokat ebben a tekintetben
szintén elutasította.
Jelen határozat Magyar Közlönyben történő közzétételére a
mulasztás megállapítása miatt került sor.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lévay Miklós Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet a rendelkező rész első pontjával: álláspontom
szerint a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására irányuló indítványt is el kellett volna
utasítani.
1. Véleményem elsősorban a nyilvántartásba vétel tárgyában
hozott ORTT-döntés jogi jellegének a teljes ülés álláspontjától
eltérő megítélésén alapszik.
Az ORTT sajátos jogállású államigazgatási szerv. Egy korábbi
döntésében az Alkotmánybíróság hangsúlyozta, hogy „[a]
közigazgatási szerv nem minden jogot, vagy kötelességet
megállapító eljárása, aktusa keletkeztet az Áe. hatálya alá
tartozó közigazgatási ügyet, hanem csak a hatósági ügyben való
eljárása és döntése. A közigazgatási szerv hatósági ügyben jár
el, ha intézkedése államigazgatási jogviszonyt hoz létre, s ha
az ügyben hozott döntése közhatalmi jellegű és annak közhatalmi
úton szerez érvényt” (719/B/2001. AB határozat, ABH 2002, 1552,
1557.). A vizsgált ügyben álláspontom szerint épp az ORTT-
döntés hatósági jellege hiányzik. Az ORTT csak a Médiatv. 136.
§ (1) bekezdésében taxatív jelleggel felsorolt esetekben jár el
közigazgatási szervként, a jelen ügyben vizsgált hatásköre
azonban nem szerepel ebben a felsorolásban. A jelentkező
szervezetek nyilvántartásba vétele során az ORTT a
közalapítványok kuratóriumainak kijelölésére jogosult alapító —
az Országgyűlés — felhatalmazása alapján, annak képviseletében
jár el, és készíti elő a kuratóriumok jogszerű megalakítását.
Ennek során nem közhatalmi szervként, nem hatóságként jár el,
hatósági nyilvántartást nem vezet, valódi döntési, mérlegelési
jogköre nincs is, csupán az Országgyűlés megbízásából jegyzi
azokat a jelentkezőket, amelyek az alapító által autonóm módon
meghatározott feltételeknek megfelelnek, és a
médiakuratóriumokban mint a közalapítványok kezelő szerveiben
tagságra pályázhatnak. A Médiatv. 57. § (3) bekezdése szerint
az ORTT feladata csak arra terjed ki, hogy megvizsgálja, a
jelentkező szervezetet a jelentkezésre való felhívás
közzététele előtt legalább két évvel a rá vonatkozó szabályok
szerint bejegyezték-e a bírósági (hatósági) nyilvántartásba. A
kuratóriumi tagságra való jelentkezés alanyi jogosultságát
valójában ez a jogi tény (konstitutív hatályú bírósági,
hatósági nyilvántartásba vétel) keletkezteti. A többségi
határozattól eltérően álláspontom az, hogy semmilyen más,
érdemi feltétel vizsgálatára nincs hatásköre az ORTT-nek: nem
bírálhatja például felül a jelentkező arra vonatkozó közlését,
hogy az 56. §-ban meghatározottak közül melyik csoportba
tartozik. Az ORTT „döntési” jogköre tehát valójában csupán
adminisztráció, semmilyen mérlegelési, valódi döntési jogot nem
jelent.
Tény — ezt a többségi határozat helyesen állapítja meg —, hogy
jelen esetben az alapító nem tartotta fenn a maga számára a
kezelő szerv közvetlen kijelölésének jogát (amely a
közalapítványokra vonatkozó szabályok alapján egyébként
megilletné), hanem a tagság elvi feltételeit jogszabályban —
törvényben — rögzítette, és a tagok a feltételeknek megfelelő
jelentkezők közül kerülnek kijelölésre (egymás közötti
megegyezésük alapján vagy ennek hiányában sorsolás útján). E
megállapítás leglényegesebb — és az ügy megítélése
szempontjából véleményem szerint döntő — eleme az, hogy a
vizsgált esetben közalapítvány kezelő szervének a
megalakításáról van szó, nem pedig valamely ügyfelet érintő, a
közigazgatási hatósági eljárás szabályai szerint zajló
közigazgatási, közhatalmi tevékenységről. Az ORTT eljárására a
Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 74/C. §-
ában foglalt rendelkezések alkalmazandók. Lényegesnek tartom e
körben hangsúlyozni, hogy amennyiben az Országgyűlés — alapítói
jogkörében eljárva — a kuratóriumi tagok kijelölését
ténylegesen saját maga végezné el, és e folyamatban az ORTT-nek
vagy más szervnek feladatot nem adna, akkor fel sem merülhetne,
hogy döntése ellen jogorvoslatnak volna helye.
Mindezek alapján a többségi határozattól eltérően álláspontom
az, hogy az ORTT a kuratóriumi jelentkezések tárgyában az
alapító Országgyűlés képviseletében eljárva nem hoz olyan
hatósági döntést, amely ellen az Alkotmány alapján jogorvoslati
jogot kellene biztosítani: a kuratóriumi tagságra való
jelentkezés törvényi feltételeinek való megfelelés
megállapítása és ennek közlése — jellegét tekintve — a jelen
szabályozási környezetben nem minősül érdemi közigazgatási,
hatósági döntésnek, s ilyenként az nem is vonható az Alkotmány
57. § (5) bekezdésének alkalmazási körébe.
2. Mindezeken túlmenően jelentős szempontként értékeltem azt
is, hogy az ORTT az Országgyűlés felügyelete alatt álló
[Médiatv. 32. § (1) bekezdés] független, autonóm
államigazgatási szerv. Azzal, hogy az Országgyűlés e szervre
bízta, hogy képviseletében eljárjon és nevében alapítói jogait
gyakorolja, közvetve a médiakuratóriumok — és a közmédia —
függetlenségének egy speciális biztosítékát adta. A vizsgált
ORTT-döntés hatósági természetűvé minősítése
(visszaközjogiasítása) értelmezésemben azt is jelenti, hogy
ennek az autonómiának egy része elvész, amit aggályosnak
tartok.
Budapest, 2009. május 18.
Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró
A különvéleményhez csatlakozom:
Dr. Balogh Elemér Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |