English
Hungarian
Ügyszám:
.
IV/01109/2023
Első irat érkezett: 05/23/2023
.
Az ügy tárgya: A Kúria Pfv.I.20.005/2023/2. számú végzése elleni alkotmányjogi panasz (hagyatéki hitelezői igény)
.
Eljárás típusa: Alkotmányjogi panasz (Abtv. 27. § )
.
Indítványozók típusa:érintett magánszemély vagy szervezet
.
Előadó alkotmánybíróra szignálás napja: 08/28/2023
.
Előadó alkotmánybíró: Czine Ágnes Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
Az indítvány lényege:
Az indítványozó az Abtv. 27. §-a alapján kérte a Kúria Pfv.I.20.005/2023/2. számú végzése, a Székesfehérvári Törvényszék 2.Pf.142/2022/6. számú ítélete és a Székesfehérvári Járásbíróság 19.P.20.799/2020/47. számú ítélete alaptörvény-ellenességének megállapítását és megsemmisítését.
Az indítványozó az örökhagyó testvérével szemben előterjesztett keresetében elsődlegesen annak megállapítását kérte, hogy ő mint hagyatéki hitelező megszerezte a perbeli ingatlan tulajdonjogát. Az elsődleges kereseti kérelem alaptalansága esetén másodlagosan azt kérte, hogy a bíróság kötelezze az alperest, hogy neki mint hagyatéki hitelezőnek fizessen meg 19.500.000,- forintot. A Székesfehérvári Járásbíróság 19.P.20.799/2020/47. számú ítéletében az indítványozó keresetét elutasította. Az elsőfokú bíróság megállapította, hogy az indítványozó az elhunyttal élettársi kapcsolatban élt, ugyanakkor mint élettárs tartásra kötelezett személyként az általa az örökhagyó részére nyújtott szolgáltatásokon nyugvó hitelezői igényt csak a tényleges örökségi juttatás ígérete esetén érvényesíthetné, és a "remélt" ellenszolgáltatásnak ilyen hatása nincs. Tényként állapította meg azt is, hogy az indítványozó által végzett gondozási feladatok nem haladták meg az élettársi jogviszony tartalmát kitevő támogatási kötelezettségnek a társadalom általános erkölcsi felfogása szerint elvárt, illetve indokolt mértékét. A Székesfehérvári Törvényszék 2.Pf.142/2022/6. számú ítéletében az elsőfokú ítéletet helybenhagyta, mivel nem talált megállapíthatónak olyan lényeges eljárási szabálysértést, amely az elsőfokú ítélet mérlegelhető hatályon kívül helyezésére okot adott volna. A Kúria Pfv.I.20.005/2023/2. számú végzésében az indítványozó felülvizsgálat engedélyezése iránti kérelmét visszautasította.
Az indítványozó megítélése szerint a bírósági döntések iratellenesek és az önkényes mérlegelés tilalmába ütköznek. A bíróság megsértette a bizonyítási eljárás szabályait, mert indokolás nélkül kizárta a keresetét alátámasztó bizonyítékokat és szakértő kirendelése nélkül szakkérdésben véleményt nyilvánított. Mindezek és a kereseti kérelem kimerítésének elmaradása miatt sérült az indítványozó tisztességes bírósági eljáráshoz, jogorvoslathoz és tulajdonhoz való joga, valamint a fegyveregyenlőség elve..
.
Indítványozó:
    Egyed Katalin Mária
Támadott jogi aktus:
    A Kúria Pfv.I.20.005/2023/2. számú végzése, a Székesfehérvári Törvényszék 2.Pf.142/2022/6. számú ítélete és a Székesfehérvári Járásbíróság 19.P.20.799/2020/47. számú ítélete
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
.
Az Alaptörvény hivatkozott rendelkezései az indítványban:
XIII. cikk (1) bekezdés
XV. cikk (1) bekezdés
XV. cikk (2) bekezdés
XXVIII. cikk (1) bekezdés
XXVIII. cikk (7) bekezdés

.
Anonimizált indítvány (pdf):
IV_1109_2_2023_anonim_Indegys.pdfIV_1109_2_2023_anonim_Indegys.pdf
.
Egyéb mellékletek (pdf):
    .
    A döntés száma: 3122/2024. (III. 22.) AB végzés
    .
    A döntés kelte: Budapest, 03/05/2024
    .
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    .
    Testületi ülések napirendjén:
    2024.03.05 10:00:00 2. öttagú tanács
    .

    .
    A döntés szövege (pdf):
    3122_2024_AB_végzés.pdf3122_2024_AB_végzés.pdf
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
      Az Alkotmánybíróság tanácsa alkotmányjogi panasz tárgyában meghozta a következő
      v é g z é s t:

      Az Alkotmánybíróság a Kúria Pfv.I.20.005/2023/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
      I n d o k o l á s

      [1] 1. Az indítványozó jogi képviselő útján (dr. Szepesházi Péter ügyvéd) az Alkotmánybíróságról szóló 2011. évi CLI. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 27. §-a alapján alkotmányjogi panaszt terjesztett elő, amelyben kérte a Kúria Pfv.I.20.005/2023/2. számú végzése alaptörvény-ellenességének a megállapítását és megsemmisítését. Az indítványozó emellett kérte a Székesfehérvári Törvényszék 2.Pf.142/2022/6. számú és a Székesfehérvári Járásbíróság 19.P.20.799/2020/47. számú ítélete alaptörvény-ellenességének a megállapítását és megsemmisítését.

      [2] 1.1. A megelőző peres eljárásban az indítványozó felperesként vett részt. Keresetében elsődlegesen annak megállapítását kérte, hogy mint hagyatéki hitelező megszerezte a perbeli ingatlan tulajdonjogát. Másodlagosan keresete 19 500 000 forint megfizetésére irányult. Az alperes viszontkeresetet terjesztett elő, amelyben 868 436 forint megfizetésére kérte kötelezni az indítványozót.
      [3] A Székesfehérvári Járásbíróság mint elsőfokú bíróság a 19.P.20.799/2020/47. számú ítéletével a keresetet elutasította, és az indítványozót 136 064 forint megfizetésére kötelezte, ezt meghaladóan a viszontkeresetet is elutasította.
      [4] Az indítványozó fellebbezése folytán eljáró Székesfehérvári Törvényszék mint másodfokú bíróság a 2.Pf.142/2022/6. számú ítéletével az elsőfokú ítéletet – a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény (a továbbiakban: Pp.) 382. §-a alapján – helybenhagyta.
      [5] A jogerős ítélet ellen az indítványozó felülvizsgálati kérelmet terjesztett elő, amelyhez felülvizsgálati engedélyezése iránti kérelmet is csatolt. A Kúria végzésének indokolásában utalt arra, hogy a perben érvényesített igény az indítványozó vagyoni jogain alapul és annak értéke pénzösszegben kifejezhető, ezért a per vagyonjogi pernek minősül [Pp. 7. § (1) bekezdés 18. pont]. A Kúria arra is utalt, hogy az elsőfokú bíróság ítéletét a másodfokú bíróság azonos jogszabályi rendelkezésre és jogi indokolásra utalással hagyta helyben, így nincs helye felülvizsgálatnak [Pp. 408. § (2) bekezdés; a felülvizsgálati engedélyezésével kapcsolatos egyes kérdésekről szóló 1/2021. (VII. 12.) PK vélemény 11. pont]. Az ügyben ezért felülvizsgálat engedélyezése iránti kérelmet kellett előterjeszteni [Pp. 409. § (1) bekezdés és 410. § (1) bekezdés]. Az indítványozó a felülvizsgálat engedélyezése iránti kérelmét a Pp. 409. § (2) bekezdés a) és b) pontjára alapította.
      [6] A Kúria a Pp. 410. § (2) bekezdés c) pontjában foglaltak alapján kiemelte, hogy a felülvizsgálat engedélyezése iránti kérelemben egyértelműen meg kell jelölni az állított engedélyezési okot. Amikor a Kúria a fél által megjelölt engedélyezési ok feltételei fennállását a PK véleményben foglaltak szerint vizsgálja, kötve van a fél kérelméhez, nem engedélyezheti a felülvizsgálatot olyan okból, amelyre a fél nem hivatkozott. Ehhez mérten a Kúria rámutatott arra, hogy a Pp. 409. § (2) bekezdés a) pontja két engedélyezési okot tartalmaz: a joggyakorlat egységének biztosítását és a joggyakorlat továbbfejlesztésének biztosítását. Az indítványozó kérelmében előadottakból azonban a Kúria a tartalom szerinti elbírálás [Pp. 110. § (3) bekezdés] alapján sem tudta megállapítani, hogy mely okból kérte a felülvizsgálat engedélyezését. A Kúria a Pp. 409. § (2) bekezdés b) pontja alapján utalt arra, hogy e rendelkezés is két engedélyezési okot szabályoz: a felvetett jogkérdés különleges súlyát és a felvetett jogkérdés társadalmi jelentőségét. A Kúria ugyanakkor megállapította, hogy jóllehet az indítványozó kérelmében egyaránt hivatkozott a jogkérdés különleges súlyára és társadalmi jelentőségére, de ezekkel összefüggésben nem jelölt meg olyan körülményeket, amelyek alapján az engedélyezés kért oka beazonosítható lenne. A Kúria ezért megállapította, hogy az indítványozónak a felülvizsgálat engedélyezése iránti kérelme nem felel meg a Pp. 410. § (2) bekezdés c) pont ca) és cb) alpontjaiban foglaltaknak, ezért a kérelmet a Pp. 410. § (4) bekezdése alapján visszautasította.
      [7] 1.2. Az indítványozó álláspontja szerint a támadott bírói döntések sértik az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdését, XV. cikk (1) és (2) bekezdését, XXVIII. cikk (1) és (7) bekezdését, valamint az Emberi Jogok Európai Egyezményének (a továbbiakban: EJEE) 6. cikkét és Első Kiegészítő Jegyzőkönyv 1. cikkét is.
      [8] Az indítványozó érvelése szerint az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdésén alapuló tisztességes bírósági eljáráshoz való jogból fakadó „önkényes mérlegelés tilalma” és fegyveregyenlőség elve az ügyben azért sérült, mert az eljárt bíróságok azáltal, hogy bizonyítási indítványát elkésettnek minősítették, nem hallgatták ki L. D. és E. K. tanút az eljárás folyamán, szakkérdésben szakértő nélkül döntöttek, a bizonyítékokat helytelenül értékelték és „alulindokolt” döntéseket hoztak.
      [9] Az indítványozó álláspontja szerint az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdésén alapuló tulajdonhoz való joga azért sérült az ügyben, mert „pervesztessége befolyásolta a tulajdonjog elvesztését, a vagyoni hátrány pedig sérti a tulajdonhoz való jogot, a perköltség pénzbeni hátrányai is tulajdonjogi jellegűek”.
      [10] Az indítványozó a tisztességes bírósági eljáráshoz való jog és a tulajdonhoz való jog körében is hivatkozott az Emberi Jogok Európai Bíróságának (a továbbiakban: EJEB) gyakorlatára.

      [11] 2. Az Alkotmánybíróságnak az Abtv. 56. §-a alapján mindenekelőtt azt kellett megvizsgálnia, hogy az alkotmányjogi panasz a befogadhatóság törvényi feltételeinek eleget tesz-e.

      [12] 2.1. Az Abtv. 30. § (1) bekezdése alapján az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panaszt a sérelmezett döntés kézbesítésétől számított hatvan napon belül lehet írásban benyújtani. Az indítványozó jogi képviselője a Kúria végzését 2023. március 13-án vette át, az alkotmányjogi panasz pedig 2023. május 12-én került benyújtásra. Az Alkotmánybíróság ennek megfelelően megállapította, hogy az alkotmányjogi panasz a Kúria végzésével szemben határidőben került előterjesztésre.

      [13] 2.2. A határidőben benyújtott indítvány a határozott kérelem Abtv. 52. § (1b) bekezdésében felsorolt követelményeinek részben tesz eleget. Az indítványozó ugyanis az Alaptörvény XIII. cikk (1) bekezdésének, XV. cikk
      (1) és (2) bekezdésének, továbbá a XXVIII. cikk (7) bekezdésének a sérelmét pusztán állította, azonban a panasza nem tartalmazza „az Alaptörvényben biztosított jog sérelmének lényegét” [Abtv. 52. § (1b) bekezdés
      b) pont], illetve az „indítványban foglalt kérelem részletes indokolását” [Abtv. 52. § (1b) bekezdés e) pont]. Az Alkotmánybíróság jelen ügyben is hangsúlyozza: nem alkalmas az indítvány az érdemi elbírálásra, ha megjelöli ugyan az Alaptörvénynek azt a rendelkezését, amelyet sérülni vél, de nem indokolja meg – nem tartalmaz részletes alkotmányjogi érvelést arra vonatkozóan –, hogy az Alaptörvény megjelölt rendelkezésével miért ellentétes a bírói döntés {3058/2021. (II. 19.) AB végzés, Indokolás [26]}.
      [14] Az Alkotmánybíróság megállapította továbbá, hogy a Kúria Pfv.I.20.005/2023/2. számú végzése vonatkozásában az indítványozó önálló indokolást nem terjesztett elő, ezért az indítvány ebben a részében sem felel meg az Abtv. 52. § (1b) bekezdés b) és e) pontjában foglalt követelményeknek.

      [15] 2.3. Az indítvány szerint a támadott bírói döntések sértik az EJEE 6. cikkét és Első Kiegészítő Jegyzőkönyv
      1. cikkét. Ezzel összefüggésben az Alkotmánybíróság rámutat, hogy az Alaptörvény 24. cikk (2) bekezdés
      f) pontja értelmében kizárólag jogszabály (és nem pedig egyedi bírói döntés) nemzetközi szerződésbe ütközésének vizsgálata kérhető, az Alkotmánybíróságnak pedig nincs hatásköre az Abtv. 27. §-a szerinti eljárásban a bírói döntés nemzetközi szerződésbe ütközésének vizsgálatára {3001/2021. (I. 14.) AB határozat, Indokolás [22]}.

      [16] 2.4. Az Alkotmánybíróság az alábbiakban azt vizsgálta, hogy a Kúria végzésén keresztül a jogerős ítélet alkotmányos felülvizsgálatának – az Alaptörvény XXVIII. cikk (1) bekezdése vonatkozásában – lehet-e helye.
      [17] A jelen ügyben megállapítható, hogy a Kúria Pfv.I.20.005/2023/2. számú végzése az ügy érdemét nem érintette, ugyanakkor az Alkotmánybíróság a Pp. 410. § (4) bekezdésén alapuló végzést eljárást befejező bírói döntésnek tekinti, amely az Abtv. 27. §-án alapuló törvényi feltételek alapján alkotmányjogi panasszal megtámadható. Ez ugyanakkor egyben azt is jelenti, hogy az alkotmányjogi panasz megítélése szempontjából az alapügy érdemében hozott döntésnek a Székesfehérvári Törvényszék 2.Pf.142/2022/6. számú ítélete tekinthető.
      [18] Az Alkotmánybíróság ezzel összefüggésben kiemeli, hogy az Ügyrend 32. § (1) bekezdése értelmében az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panaszok esetében a jogorvoslati lehetőség kimerítésének kötelezettsége nem vonatkozik a felülvizsgálatra mint rendkívüli jogorvoslatra. Az Abtv. 27. §-a szerinti alkotmányjogi panasz ezért akkor is benyújtható, ha törvény felülvizsgálati kérelem benyújtását is lehetővé teszi.
      [19] Ha az indítványozó a felülvizsgálat lehetőségét kimeríti, a rendkívüli jogorvoslati eljárásban hozott döntés tartalma az Alkotmánybíróság eljárására kihat. Abban az esetben ugyanis, ha a Kúria azt állapítja meg, hogy a felülvizsgálati eljárás lefolytatására nincs lehetőség, az Alkotmánybíróság a Kúriának a nem érdemi döntésén keresztül csak akkor vizsgálhatja az ügy érdemében hozott jogerős döntést, ha (i) az indítványozó a jogerős döntést a felülvizsgálati kérelem benyújtásával egyidőben alkotmányjogi panasszal határidőben megtámadta, illetve (ii) ha a Kúria végzését mérlegelési jogkörben hozta meg. [Ügyrend 32. § (4)–(5) bekezdés]
      [20] A jelen esetben megállapítható, hogy az indítványozó a jogerős döntést alkotmányjogi panasszal nem támadta meg, erre az indítványozó nem hivatkozott, és a Kúria a Pp. 410. § (4) bekezdésén alapuló döntését nem mérlegelési jogkörben hozta meg. Erre tekintettel a Kúria végzésén keresztül a jelen ügyben a jogerős döntés állított alaptörvény-ellenessége nem vizsgálható.
      [21] Az Alkotmánybíróság az indítványban foglaltakra tekintettel megjegyzi ugyanakkor, hogy a bizonyítékok értékelése és ezen keresztül a tényállás megállapítása, illetve annak bizonyos fokú felülvizsgálata a jogorvoslati eljárás(ok) során az eljáró bíróságok feladata. Az Alkotmánybíróság a bírói döntés irányának, a bizonyítékok bírói mérlegelésének (annak, hogy a bíróságok egy-egy tényt miként értékeltek), valamint a bírósági eljárás teljes egészének ismételt felülbírálatára nem rendelkezik felhatalmazással. A bíróság ezen értékelő tevékenysége nem lehet alkotmányossági vizsgálat tárgya {21/2016. (XI. 30.) AB határozat, Indokolás [24]; 3013/2016. (I. 25.) AB végzés, Indokolás [18]; 3221/2014. (IX. 22.) AB végzés, Indokolás [14]–[15]; 3309/2012. (XI. 12.) AB végzés, Indokolás [5]}.

      [22] 3. A kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az alkotmányjogi panasz nem felel meg az Abtv. 27. §-ában, 52. § (1b) bekezdés b) és e) pontjában foglaltaknak. Erre tekintettel az indítványt az Ügyrend 30. § (2) bekezdés f) és h) pontja alapján visszautasította.
          Dr. Czine Ágnes s. k.,
          tanácsvezető, előadó alkotmánybíró

          .
          Dr. Handó Tünde s. k.,
          alkotmánybíró

          Dr. Márki Zoltán
          s. k.,
          alkotmánybíró

          .
          Haszonicsné dr. Ádám Mária s. k.,
          alkotmánybíró

          Dr. Schanda Balázs
          s. k.,
          alkotmánybíró

          .

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          05/23/2023
          Subject of the case:
          .
          Constitutional complaint against the ruling No. Pfv.I.20.005/2023/2 of the Curia (claim of the estate’s creditor)
          Number of the Decision:
          .
          3122/2024. (III. 22.)
          Date of the decision:
          .
          03/05/2024
          .
          .