A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a fővárosi közterületek
használatáról és a közterületek rendjéről szóló 59/1995. (X.
20.) Főv. Kgy. rendelet 4. § (4) bekezdés g) pontjának „az
építmények, berendezések létesítését, elhelyezését, bármely
közúti jármű (1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 1.
számú függelék II. fejezete), jármű külön jogszabály alapján
parkolásnak nem minősülő egyéb célú elhelyezését, valamint”
szövegrésze alkotmányellenes, ezért azt a határozat
közzétételének napjával megsemmisíti.
A fővárosi közterületek használatáról és a közterületek
rendjéről szóló 59/1995. (X. 20.) Főv. Kgy. rendelet 4. § (4)
bekezdés g) pontja a következő szöveggel marad hatályban:
„g) politikai rendezvényekhez, kivéve a kereskedelmi,
vendéglátó és reklámtevékenység végzését”
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó a fővárosi közterületek használatáról és a
közterületek rendjéről szóló 59/1995. (X. 20.) Főv. Kgy.
rendeletnek (a továbbiakban: Ör.) a fővárosi közterületek
használatáról és a közterületek rendjéről szóló 59/1995. (X.
20.) Főv. Kgy. rendelet módosításáról szóló 60/2006. (X. 27.)
Főv. Kgy. rendelet (a továbbiakban: Örm.) 1. §-ával az Ör. 4. §
(4) bekezdésének g) pontjába beiktatott azon rendelkezés
megsemmisítését kérte, mely a politikai rendezvényeken
közterület-használati engedélyhez köti építmények,
berendezések, valamint járművek – parkolásnak nem minősülő –
elhelyezését. Az indítványozó a gyülekezési jog lényeges
tartalmának korlátozását látja a támadott rendelkezésekben,
továbbá arra hivatkozik, hogy az önkormányzat túllépte az
Alkotmányban meghatározott rendeletalkotási jogkörét. Az
indítványozó nem kifogásolta Ör. támadott rendelkezésének a
kereskedelmi, vendéglátóipari és reklámtevékenységre vonatkozó
részeit, mivel álláspontja szerint e tevékenységek esetében nem
áll fenn szoros, tartalmi összefüggés a gyülekezési joggal,
akkor sem, ha politikai rendezvényhez kapcsolódnak.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„44/A. § (2) A helyi képviselőtestület a feladatkörében
rendeletet alkothat, amely nem lehet ellentétes a magasabb
szintű jogszabállyal.”
„62. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri a békés gyülekezés
jogát és biztosítja annak szabad gyakorlását.
(2) A gyülekezési jogról szóló törvény elfogadásához a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.”
2. Az Ör. vizsgált rendelkezése:
„4. § (4) Nem kell közterület-használati hozzájárulás:
(…)
g) politikai rendezvényekhez, kivéve az építmények,
berendezések létesítését, elhelyezését, bármely közúti jármű
(1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet 1. számú függelék
II. fejezete), jármű külön jogszabály alapján parkolásnak nem
minősülő egyéb célú elhelyezését, valamint a kereskedelmi,
vendéglátó és reklámtevékenység végzését.”
III.
Az indítvány megalapozott.
1. Az Ör. vizsgált rendelkezésének értelmében vett politikai
rendezvények a gyülekezési jog körébe tartoznak. Az
Alkotmánybíróságnak először abban a kérdésben kellett állást
foglalnia, hogy a közterület-használat szabályozása összefügg-e
a gyülekezési jog gyakorlásával.
Az Alkotmánybíróság már a 30/1992. (V. 26.) AB határozatában
átfogóan vizsgálta az alapjogok korlátozására az Alkotmányból
levezethető szabályokat, és megalapozta a kommunikációs
alapjogok (a véleménynyilvánítás, a gondolat, a lelkiismeret és
a vallás szabadsága mellett a gyülekezési jog) kitüntetett
szerepét is az alapvető jogok rendszerében. E kommunikációs
alapjogok nem korlátozhatatlanok. Alapvető jogok korlátozására
az Alkotmány szerint csak törvényi formában kerülhet sor, az
Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint abban az esetben,
amennyiben a korlátozás más alapvető jog vagy alkotmányos cél
érdekében szükséges; a korlátozásnak meg kell felelnie az
arányosság követelményeinek, azaz a törvényhozónak mindig a
lehető legenyhébb megoldást kell választania. A kommunikációs
alapjogoknál az „alapjogi tesztben” összefoglalt
követelményeken túlmenő elv, hogy az ezeket korlátozó
rendelkezéseket megszorítóan kell értelmezni. [ABH 1992, 167,
170-171.]
„Az Alkotmány 8. §-ában rögzíti, hogy a Magyar Köztársaság
elismeri az ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető
jogait, ezek tiszteletben tartása és védelme az állam elsőrendű
kötelessége. Az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó
szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges
tartalmát azonban nem korlátozhatja. Az állam akkor nyúlhat az
alapjog korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető jog és
szabadság védelme vagy érvényesülése, illetve egyéb alkotmányos
érték védelme más módon nem érhető el. Az alapjog
korlátozásának alkotmányosságához tehát önmagában nem elegendő,
hogy az másik alapjog vagy szabadság védelme vagy egyéb
alkotmányos cél érdekében történik, hanem szükséges, hogy
megfeleljen az arányosság követelményeinek: az elérni kívánt
cél fontossága és az ennek érdekében okozott alapjogsérelem
súlya megfelelő arányban legyen egymással. A törvényhozó a
korlátozás során köteles az adott cél elérésére alkalmas
legenyhébb eszközt alkalmazni. Alkotmányellenes a jog
tartalmának korlátozása, ha az kényszerítő ok nélkül,
önkényesen történik, vagy ha a korlátozás súlya az elérni
kívánt célhoz képest aránytalan.” (30/1992. (V. 26.) AB hat.
ABH 1992, 167, 171.)
A gyülekezési joggal, illetve korlátozhatóságával kapcsolatban
az 55/2001. (XI. 29.) AB határozat a következő megállapításokat
tette: „Az Alkotmánybíróság a gyülekezési jogot érintő,
összességében nem nagyszámú határozataiból is kirajzolódnak
azonban bizonyos alapvető elvek. Mindenekelőtt az, hogy a
gyülekezési jog – csakúgy, mint a gondolat, a lelkiismeret és a
vallás szabadsága – szorosan kapcsolódik a véleménynyilvánítás
szabadságához [30/1992. (V. 26.) AB határozat, ABH 1992, 167,
171.]. Gyűlések megszervezésének, megtartásának, az azokon való
részvételnek a joga nélkül a nézetek, információk
megszerzésének és másokkal való megosztásának, a vélemények
közösen történő kialakításának a lehetősége ugyanis aligha
volna megvalósítható. Ugyanakkor a gyülekezési jog nem
korlátozhatatlan jog. (…) A jogkorlátozás határait az Alkotmány
8. § (2) bekezdése vonja meg, és az Alkotmánybíróság több
határozatában is állást foglalt a jogok korlátozásának
alkotmányos feltételeit illetően, kimondva, hogy az alapvető
jog korlátozása csak akkor marad meg alkotmányos keretek
között, ha a korlátozás nem az alapjog érinthetetlen lényegére
vonatkozik, ha elkerülhetetlen, azaz, csak ha kényszerítő okból
kerül rá sor, és ha a korlátozás az elérni kívánt célhoz képest
nem aránytalan [pl. 20/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990,
69, 71.; 7/1991. (II. 28.) AB határozat, ABH 1991, 22, 25.;
22/1992. (IV. 10.) AB határozat, ABH 1992, 122, 123.].” (ABH
2001, 442, 449.)
A békés gyülekezés szabadsága a demokratikus társadalom
előfeltétele és alapvető értéke. A gyülekezési jog alapján
megtartott rendezvények elválaszthatatlanul kapcsolódnak a
demokratikus nyilvánosság értékéhez, e rendezvények teszik
lehetővé, hogy a polgárok a politikai folyamatot kritikával
illessék, tiltakozásukkal befolyásolják. A békés rendezvények a
politikai és társadalmi rend, a képviseleti szervek
legitimitásának megszilárdítása szempontjából is értéket
jelentenek. A tüntetések, tiltakozó akciók a képviseleti
szervek, a kormányzat és a közvélemény számára is jelzik a
társadalomban megjelenő feszültségeket, lehetővé téve azt, hogy
az illetékesek időben megfelelő lépéseket tegyenek a
feszültségek okainak csökkentésére. Egy demokratikus társadalom
nem választhatja a tiltakozás elnémításának, szükségtelen és
aránytalan korlátozásának útját: a politikai szabadságjogok
korlátozása nem csak azokat sújtja, akik élni kívánnának
jogaikkal, hanem a társadalom egészét, így azokat is, akikre
hivatkozással az állam a jogkorlátozás eszközéhez nyúl. A
gyülekezési jog alapján megtartott rendezvények célja az, hogy
a gyülekezési joggal élő polgárok közös véleményt alakítsanak
ki, illetve nézeteiket másokkal megosszák és közösen juttassák
kifejezésre. Ehhez nélkülözhetetlenek az Ör. vizsgált
rendelkezése szerint csak a közterület tulajdonosának
hozzájárulásával alkalmazható eszközök, azaz a gyülekezés joga
– különösen nagyobb létszámú rendezvény esetén – nem
gyakorolható rendeltetésszerűen építmények, berendezések, pl.
színpad, hangosítás, kivetítők nélkül. Ezek használatának
szabályozása tehát érinti, alkalmazásuk hozzájáruláshoz kötése
pedig korlátozza a gyülekezés jogát.
2. Mivel az Ör. vizsgált rendelkezése a gyülekezési joghoz
elválaszthatatlanul kapcsolódik, az Alkotmánybíróságnak
vizsgálnia kellett, hogy a helyi önkormányzatnak van-e
rendeletalkotási joga a politikai rendezvényeken alkalmazható
eszközök (építmények, berendezések, járművek) vonatkozásában,
kötheti-e hozzájáruláshoz alkalmazásukat, korlátozva ezzel a
békés gyülekezés jogát. Az Alkotmány 44/A. § (2) bekezdése
értelmében helyi önkormányzat képviselőtestülete feladatkörében
alkothat, magasabb szintű jogszabállyal nem ellentétes
rendeletet. A gyülekezési jog gyakorlásának részletes
szabályait a gyülekezési jogról szóló 1989. évi III. törvény (a
továbbiakban: Gyt.) tartalmazza, mely meghatározza azt is, hogy
a közterületen tartandó rendezvények megszervezéséhez milyen
bejelentési kötelezettség kapcsolódik. A helyi önkormányzat nem
egészítheti ki a Gyt.-ben meghatározott feltételrendszert,
mivel a politikai rendezvények – és más, a Gyt. hatálya alá
tartozó rendezvények – jogi feltételeinek szabályozására sem a
Gyt., sem más jogszabály jogalkotási felhatalmazást nem ad,
önálló szabályozási jogköre a helyi önkormányzatnak a
gyülekezési jog, mint alapvető jog tekintetében pedig nincs.
Közterület-használati hozzájárulás hiányában politikai
rendezvény rendeltetésszerűen nem lenne megtartható, az Ör.
tehát alapvető jog gyakorlását korlátozza. A Fővárosi Közgyűlés
a vizsgált – a gyülekezési jogot korlátozó – rendelkezés
megalkotásával túllépte rendeletalkotási hatáskörét. Erre
tekintettel az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglaltak
szerint határozott.
3. Tekintettel arra, hogy az Ör. vizsgált szabálya a
szabályozás jogforrási szintje miatt önmagában
alkotmányellenes, az Alkotmánybíróság nem vizsgálta azt, hogy a
gyülekezés szabadságával szemben megjelenik-e olyan versengő
alapjog vagy alkotmányos érték, amely a gyülekezési jog
korlátozását szükségessé tenné, illetve, hogy a jog korlátozása
arányos-e az elérni kívánt céllal. Ugyanakkor az
Alkotmánybíróság megjegyzi, hogy a szabályozás célja is tárgya
lehet az alkotmányossági vizsgálatnak, illetve adott esetben
előfordulhat, hogy önmagában a jogalkotó szabályozásban testet
öltő célja tesz egy rendelkezést alkotmányellenessé. Azzal,
hogy a szabályozás a gyülekezési jog körébe tartozó
rendezvények közül kiemeli a politikai rendezvényeket, és csak
ezekre állapít meg többlet-követelményeket, nyilvánvalóvá
teszi, hogy elsődleges célja nem a lakosság nyugalmának
védelme, hanem a politikai kommunikáció korlátozása. Amennyiben
nyilvánvaló, hogy a közterület-használat adott módon történő
szabályozásának mögöttes célja a gyülekezési jog korlátozása,
és a közterület-használat feltételeinek módosítása csupán
eszköze a gyülekezési jog korlátozásának, ez alkotmányellenessé
tehet olyan szabályokat is, melyek önmagukban alapjogi
relevanciával nem bírnának.
A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 41. §-a
előírásán alapul.
Dr. Balogh Elemér Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr.Paczolay Péter
előadó alkotmánybíró
. |