Hungarian
Ügyszám:
.
879/B/1992
Előadó alkotmánybíró: Lábady Tamás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 879/B/1992. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1996/397
.
A döntés kelte: Budapest, 04/16/1996
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenessége utólagos
    vizsgálatára irányuló  eljárásban - dr. Sólyom László és dr.
    Zlinszky János alkotmánybírók különvéleményével - meghozta a
    következő

                           határozatot :

    Az  Alkotmánybíróság   a  házasságról,   a  családról  és  a
    gyámságról  szóló   1952.  évi   IV.  törvény   43.  §   (5)
    bekezdésében   és    44.   §-ában    foglalt   rendelkezések
    alkotmányellenességének       megállapítására       irányuló
    indítványokat  és   e  rendelkezések  megsemmisítése  iránti
    kérelmeket elutasítja.
                               Indokolás

                                   I.

      1.  Az   indítványozók  a  házasságról,  a  családról  és  a
      gyámságról szóló  1952. évi  IV. törvény  ( a továbbiakban :
      Csjt. ) 43. § (5) bekezdésében foglalt rendelkezés és 44. §-
      ában    foglalt     rendelkezések    alkotmányellenességének
      megállapítását és  megsemmisítését kérték. E rendelkezéseket
      az  Alkotmánybíróság  57/1991.  (XI.  8.)  AB  határozatában
      foglaltak folytán  ( ABH 1991,  272-287. ) az 1992. évi XVI.
      törvény állapította  meg. A  Csjt-t módosító  törvény  1992.
      április 1.  napján lépett hatályba, rendelkezéseit azonban a
      folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.

      A Csjt.  43. § (5) bekezdése értelmében az apaság vélelmét a
      gyermek a  nagykorúsága  elérése  után  egy  évig,  a  többi
      jogosult pedig  a gyermek  születéséről szerzett  értesülése
      időpontjától számított  egy év  alatt támadhatja  meg. Az  a
      jogosult, aki  a megtámadás  alapjául szolgáló tényről a reá
      nézve  megállapított  határidő  kezdete  után  értesült,  az
      értesüléstől számított egy év alatt támadhatja meg az apaság
      vélelmét.

      A Csjt.  44. §  (1) bekezdése  szerint az  apaságnak  és  az
      anyaságnak, továbbá  az  utólagos  házasságkötés  hatályának
      bírósági megállapítását keresettel lehet kérni, s keresettel
      lehet megtámadni az apaság vélelmét is. A pert a jogosultnak
      személyesen kell megindítania.

      A (2) bekezdés szerint a korlátozottan cselekvőképes személy
      a   pert   csak   törvényes   képviselője   hozzájárulásával
      indíthatja meg.  Ha a  törvényes  képviselő  a  hozzájárulás
      megadásában tartósan  gátolva van,  vagy a hozzájárulást nem
      adja meg, azt a gyámhatóság hozzájárulása pótolja.

      A (3) bekezdés szerint cselekvőképtelen jogosult helyett - a
      gyámhatóság hozzájárulásával  - a törvényes képviselő léphet
      fel.

      A (4)  bekezdésben foglaltak  szerint az  apaság  vélelmének
      megdöntése iránti  per megindítása  előtt  a  gyámhatóságnak
      cselekvőképtelen kiskorú esetében - elháríthatatlan akadályt
      kivéve - az anyát és a vélelmezett apát meg kell hallgatnia.
      A gyámhatóság  a perindításhoz csak akkor járulhat hozzá, ha
      a származás  kiderítése és  a családi  jogállás rendezése  a
      kiskorú érdekében  áll. Ha  az anya  és  a  vélelmezett  apa
      között  a   gyermek  elhelyezése   vitás,  a  gyámhatóság  a
      hozzájárulást csak kivételesen indokolt esetben adhatja meg.

      2. Az  indítványozók álláspontja  szerint a Csjt. módosított
      rendelkezései alkotmányellenesek,  mert nem  felelnek meg az
      Alkotmánybíróságnak    a    gyermek    vérségi    származása
      kiderítéséhez   való   jogával   kapcsolatos   határozatában
      foglaltaknak  és   ellentétesek  az   Alkotmány  67.  §  (1)
      bekezdésében foglalt rendelkezéssel is. Véleményük szerint a
      Csjt. 43.  § (5) bekezdése a korábbi szabályozáshoz képest a
      kiskorú gyermek családi jogállásának tisztázása tekintetében
      lényegi változást  nem hozott,  a  szabályozás  továbbra  is
      lehetővé teszi,  hogy  a  gyermek  törvényes  képviselője  a
      gyermek  vérségi   származása   kiderítéséhez   való   jogát
      végérvényesen elvonja.  Az a  rendelkezés  ugyanis,  hogy  a
      gyermek 19  éves koráig  támadhatja meg  az apaság vélelmét,
      tartalmilag  azt   jelenti,  hogy   a  gyermek  nagykorúsága
      betöltéséig  e   jogosultság  a   törvényes  képviselőjét  -
      tipikusan anyját - illeti meg korlátlanul.

      A  törvényes   képviselő  perindítási   jogának  alkotmányos
      korlátozására nem  alkalmas a  Csjt. módosított 44. §-a sem,
      mert a  kiskorú érdekének  szempontját a  törvény módosítása
      előtt  is   megfelelően   figyelembe   kellett   venni.   Az
      indítványozók szerint  a törvényi  változás mindössze annyi,
      hogy a  gyermek érdekének  figyelembe vételét  -  a  korábbi
      rendeleti szabályozás  helyett -  ma a  Csjt.  írja  elő.  A
      támadott szabályozás ezért nem minősül az alapjog-korlátozás
      megfelelő garanciájának,  így a  módosítás nem  felel meg az
      Alkotmány   rendelkezéseinek    és    az    Alkotmánybíróság
      határozatában foglaltaknak.

      Az indítványozók  ezért kérték  a  kifogásolt  rendelkezések
      alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését.

                                  II.

      Az  Alkotmánybíróság   az  indítványokat   megalapozatlannak
      találta.

      1. Az  Alkotmánybíróság 57/1991.  (XI. 8.)  AB határozatában
      megállapította,   hogy    a   gyermek   vérségi   származása
      kiderítéséhez való  jogának a  törvényes képviselő korlátlan
      perindítási jogosultsága  útján történő végérvényes elvonása
      alkotmányellenes. Ezért  a Csjt.  módosítás előtti 44. § (1)
      bekezdésének azt  a rendelkezését,  amely szerint a teljesen
      cselekvőképtelen   jogosult    helyett   -   a   gyámhatóság
      hozzájárulásával  -   a  törvényes   képviselő  jogosult   a
      perindításra, a  jövőre nézve  - 1992.  évi március  hó 31-i
      hatállyal - megsemmisítette.

      Az Alkotmánybíróság  határozatában rámutatott  arra, hogy az
      Alkotmány 67. § (1) bekezdésének rendelkezését nem lehet úgy
      értelmezni, hogy  az  tartalmazza  a  gyermeknek  a  családi
      álláshoz, a  vérségi családba  tartozáshoz való  jogát is. E
      rendelkezés  szerint   ugyanis  a   gyermeknek  joga  van  a
      családja, az  állam és  a társadalom részéről arra védelemre
      és gondoskodásra,  amely  a  megfelelő  testi,  szellemi  és
      erkölcsi  fejlődéséhez   szükséges.  Ebből   az   alkotmányi
      szabályból pedig  csak a  tényleges  családi  gondoskodáshoz
      való jogosultság  következik. Ez nemcsak a vérségi, hanem az
      ún. szociológiai  családba tartozást  és e  család  részéről
      való gondoskodást és védelmet is magába foglalja.

      Ám rámutatott  az Alkotmánybíróság  arra is,  hogy a vérségi
      származás kiderítése,  illetőleg az  arra vonatkozó törvényi
      vélelem   vitatása,    kétségbevonása,       mindenkinek   a
      legszemélyesebb  joga,   amely  az   Alkotmány  54.   §  (1)
      bekezdésében írt általános személyiségi jog körébe tartozik.

      Az   általános    személyiségi   jog    részét   képezi   az
      önazonossághoz és  önrendelkezéshez való jog is. E jog pedig
      magába foglalja,  hogy mindenkinek  a  legszemélyesebb  joga
      vérségi származását  kideríteni, vérségi jogállását kétségbe
      vonni,  vagy   felkutatni,  illetőleg   az,   hogy   vérségi
      származását -  a vérségi kapcsolatban közvetlenül érintettek
      körén kívül  - senki  ne tegye  vitássá. Ennek  a  jognak  a
      korlátozás  nélküli  elvonása  a  mások  által  lefolytatott
      korábbi perléssel, amelynek eredménye kétségbevonhatatlan és
      felülvizsgálhatatlan, a  gyermek  identitásához  való  jogát
      sérti  és   ez  egyben  az  alkotmányosan  védett  általános
      személyiségi   jog   megsértésével   is   együtt   jár.   Az
      Alkotmánybíróság  ezért   megállapította,  hogy   a  gyermek
      vérségi származása  kiderítéséhez való  jogának a  törvényes
      képviselő korlátlan  perindítási jogosultsága  útján történő
      végérvényes elvonása alkotmányellenes.

      2. A Csjt. 43. § (5) bekezdésében foglalt rendelkezés elleni
      támadásra   megfelelően   irányadóak   az   Alkotmánybíróság
      57/1991. (XI.  8.) AB  határozatában kifejtettek ( ABH 1991,
      280. ) .  E szerint  a kifogásolt  rendelkezés nem  üti el a
      gyermeket annak  a legszemélyesebb jogának érvényesítésétől,
      hogy    nagykorúsága     elérése    után     önazonossághoz,
      önrendelkezéshez   való   jogai   érvényesítése   védelmében
      felléphessen. Az  apasági vélelem  megtámadásának lehetősége
      ugyanis a  gyermek  számára  nagykorúsága  elérése  után  is
      adott,  következésképpen  ez  a  szabályozás  önmagában  nem
      alkotmányellenes.

      A kifogásolt  rendelkezés csak  a Csjt.  44. §  (2)  és  (3)
      bekezdésében foglaltakkal  összefüggésben nyeri el értelmét.

      E szerint  ugyanis a  korlátozottan cselekvőképes  személy a
      megtámadási pert csak törvényes képviselője hozzájárulásával
      indíthatja meg,  a cselekvőképtelen jogosult helyett pedig -
      a  gyámhatóság  hozzájárulásával  -  a  törvényes  képviselő
      léphet fel.  Az a  szabály tehát, amely lehetőséget biztosít
      arra, hogy  a gyermek  a nagykorúsága  elérése után egy évig
      még  előterjeszthesse   a  megtámadási  keresetet,  éppen  a
      gyermek    személyes    joga    érvényesítésének    törvényi
      biztosítéka,   így    az   Alkotmánybíróság    határozatában
      foglaltakkal teljességgel összhangban áll. A gyermek ugyanis
      személyesen,   azaz    törvényes    képviselői,    illetőleg
      gyámhatósági közreműködés nélkül csak teljesen cselekvőképes
      személyként, vagyis nagykorúsága elérése után támadhatja meg
      az  apaság  vélelmét.  Ekkor  pedig  ugyanaz  a  megtámadási
      határidő áll rendelkezésére, mint bármely más jogosultnak, a
      törvény   tehát    a    megtámadásra    jogosultak    között
      alkotmányellenes megkülönböztetést nem tartalmaz.

      Az indítványozók alkotmányossági kifogása tartalmilag nem is
      erre a törvényi szabályozásra, hanem arra vonatkozik, hogy a
      gyermek jogán  - és  helyett -  cselekvőképtelensége  idején
      törvényes  képviselője   léphet  fel,  illetőleg  a  gyermek
      korlátozottan cselekvőképesként is ilyen pert csak törvényes
      képviselője -  bizonyos  esetekben  pedig  a  gyámhatóság  -
      hozzájárulásával kezdeményezhet.  Az  indítványozók  szerint
      ugyanis e  szabályozással a  törvény lehetővé  teszi, hogy a
      kiskorú   anyja    -   nagykorúságának   eléréséig   -   más
      jogosultakkal ellentétben  18 évig bármikor kezdeményezze az
      apaság vélelmének megdöntését.

      Az Alkotmánybíróság az indítványokat ebben az összefüggésben
      sem találta megalapozottnak.

      A Csjt.  módosított 44.  § (4)  bekezdése három  garanciális
      szabályt vezetett  be  a  törvényes  képviselő  ( az  anya )
      perindítási kezdeményezésének a korlátozására :

      - Az  apaság vélelmének  megdöntése iránti  per  megindítása
      előtt a  gyámhatóságnak cselekvőképtelen  kiskorú esetében -
      elháríthatatlan akadályt  kivéve - az anyát és a vélelmezett
      apát meg kell hallgatnia.
      - A  gyámhatóság a  perindításhoz csak akkor járulhat hozzá,
      ha a  származás kiderítése és a családi jogállás rendezése a
      kiskorú érdekében áll.
      -  Ha  az  anya  és  a  vélelmezett  apa  között  a  gyermek
      elhelyezése  vitás,   a  gyámhatóság  a  hozzájárulást  csak
      kivételesen indokolt esetben adhatja meg.

      E rendelkezések közül a kiskorú érdekének szempontja nem új,
      mert a  gyámhatóságokról, az egyes gyámhatósági feladatokról
      és a  gyámhatósági eljárásról  szóló 12/1987.  (VI. 29.)  MM
      rendelet  51.   §  (3)   bekezdése  már   korábban  is   úgy
      rendelkezett, hogy a gyámhatóság elutasítja az eseti gondnok
      kirendelése iránti kérelmet, ha a gondnokrendelést a családi
      jogállás rendezése  iránti per megindítása érdekében kérték,
      de megítélése  szerint a  per nem áll a kiskorú érdekében. A
      kiskorú mindenek felett álló érdekének követelményét azonban
      a Csjt. támadott módosítása törvényi szintre emelte.

      Rámutat az  Alkotmánybíróság arra,  hogy a támadott törvényi
      rendelkezéseken túlmenően a törvényes képviselő perindítási,
      perkezdeményezési jogának  további fontos törvényi garanciái
      vannak. Ilyen  mindenek  előtt  az  államigazgatási  eljárás
      általános szabályiról  szóló 1957. évi IV. törvény 72. § (1)
      bekezdése, amelynek alapján a gyámhatóságnak a perindításhoz
      való hozzájárulást  kimondó határozata  - jogszabálysértésre
      hivatkozva -  bíróság előtt megtámadható. Amennyiben tehát a
      vélelmezett  apa   úgy  ítéli   meg,  hogy   a   hozzájáruló
      nyilatkozat nem  áll a  kiskorú gyermek érdekében, illetőleg
      hogy a  gyámhatóság a  Csjt. 44.  § (4) bekezdésében foglalt
      törvényi rendelkezéseket  figyelmen kívül  hagyta, vagy  nem
      kellően    értékelte,     az    államigazgatási    határozat
      felülvizsgálatát  keresettel   kérheti   a   bíróságtól.   E
      garanciális  szabály   a  törvényes   képviselő  perindítási
      jogának  fontos   korlátja,  mert   ennek  folytán   már  az
      államigazgatási  eljárás   keretében  a   bírósági   eljárás
      garanciális szabályai  között vizsgálható,  hogy a törvényes
      képviselő perindítási  jogosultságának az  engedélyezése - a
      kiskorú  mindenek   felett  álló  érdeke  összefüggésében  -
      nyomósabb  szempont-e,  mint  a  gyermek  joga  ahhoz,  hogy
      vérségi származását maga derítse ki.

      A kiskorú  jogai és  érdekei érvényre  juttatásának  további
      fontos törvényi garanciája, hogy a Csjt. 43. § (1) bekezdése
      nem az  apasági  vélelem  megdöntésének,  hanem  az  apasági
      vélelem  megtámadhatóságának  feltételeiről  rendelkezik.  E
      szerint az  apaság vélelmét  akkor lehet  megtámadni, vagyis
      ilyen perindításra  akkor  van  lehetőség,  ha  az,  akit  a
      vélelem alapján apának kell tekintetni, a gyermek anyjával a
      fogamzás  idejében   nemileg   nem   érintkezett,   vagy   a
      körülmények szerint  egyébként lehetetlen,  hogy  a  gyermek
      tőle származik.  A jogalkalmazást  végző bíróságok  joga  és
      felelőssége eldönteni ilyen törvényi garanciák mellett, hogy
      a gyermek identitásához fűződő személyes jogának, vagy annak
      tulajdonítanak-e  elsőbbséget,   hogy  a  gyermek  érdekében
      családi jogállása már kiskorúsága idején rendeződjék.

      3.  Az   Alkotmánybíróság  már   az  57/1991.  (XI.  8.)  AB
      határozatában ( ABH  1991,  280.  )  rámutatott  arra,  hogy
      álláspontja  szerint   a  törvényes   képviselő  perindítási
      jogosultságának csak  a korlátlansága  alkotmányellenes.  Az
      Alkotmánybíróság  64/1991.   (XII.  17.)   AB  határozatában
      foglaltak  szerint   ( ABH  1991,  308,  312.  )  az  emberi
      méltósághoz   való    jog    csak    az    emberi    státusz
      meghatározójaként,   az   élethez   való   joggal   fennálló
      egységében abszolút  és korlátozhatatlan. Anyajog mivoltából
      levezetett egyes részjogai, mint pl. az önrendelkezéshez, az
      önazonossághoz való  jog  azonban  az  Alkotmány  8.  §  (2)
      bekezdése   szerint   bármely   más   alapjoghoz   hasonlóan
      korlátozhatók.

      Az Alkotmánybíróság  állandó  gyakorlata  szerint  az  állam
      akkor nyúlhat az alapjog korlátozásának eszközéhez, ha másik
      alapvető jog  vagy szabadság  védelme,  vagy  érvényesülése,
      illetve egyéb alkotmányos érték védelme más módon nem érhető
      el.  Az   alapjog  korlátozásának  alkotmányosságához  tehát
      szükséges,  hogy  a  korlátozás  megfeleljen  az  arányosság
      követelményeinek :   az  elérni kívánt  cél fontossága és az
      ennek  érdekében   okozott  alapjogsérelem  súlya  megfelelő
      arányban legyenek  egymással.  A  törvényhozó  a  korlátozás
      során köteles  az adott  cél elérésére  alkalmas  legenyhébb
      eszközt alkalmazni  ( 30/1992. /V.  25. /  AB határozat, ABH
      1992, 167, 171. ) .

      Az Alkotmány  8. §  (2) bekezdése  alapján tehát  a  gyermek
      vérségi származása  kiderítéséhez  való  személyes  joga  is
      korlátozható.  A   nemzetközi  jogösszehasonlítás   is   azt
      mutatja, hogy  a törvény  által meghatározott  és  megfelelő
      törvényi garanciákkal  védett esetekben  a vérségi származás
      kiderítésére -  törvényes képviselő  útján -  már a  gyermek
      kiskorúsága idején is lehetőség van. Az Alkotmány 15. §-ának
      családvédelmi  rendelkezése   és  az  Alkotmány  67.  §  (1)
      bekezdésének  az   a  szabálya,   amely  szerint   a  Magyar
      Köztársaságban  minden   gyermeknek  joga   van  a  családja
      részéről  arra   a  védelemre   és  gondoskodásra,  amely  a
      megfelelő   testi,   szellemi   és   erkölcsi   fejlődéséhez
      szükséges,   a   gyermek   mindenek   felett   álló   érdeke
      figyelembevételének  szempontját  is  magába  foglalja.  Ezt
      fejezi  ki   egyébként  az   1991.  évi   LXIV.   törvénnyel
      kihirdetett, a  Gyermek jogairól  szóló, New  Yorkban  1989.
      november 20-án  kelt Egyezmény  3. cikkének 1. pontja, amely
      szerint  az   Egyezményben  részes   államok  bíróságai   és
      törvényhozó  szervei   a  gyermeket  érintő  döntéseikben  a
      gyermek mindenek  felett álló  érdekére  vannak  figyelemmel
      elsősorban. Az  Egyezmény kihirdetése  kapcsán került  sor a
      Csjt. módosítására  az 1995.  évi XXXI.  törvénnyel, amely a
      Csjt. 1.  § (2)  bekezdésébe alapelvként  iktatta be, hogy a
      törvény  alkalmazása   során  mindenkor  a  kiskorú  gyermek
      érdekére figyelemmel, jogait biztosítva kell eljárni.

      A kiskorú  gyermeknek alapvető  érdeke fűződik  ahhoz,  hogy
      családi jogállása  rendeződjön, vérségi  származása -  ha ez
      lehetséges -  már kiskorában  megállapítást nyerjen. A Csjt.
      támadott módosítása  ennek  az  Alkotmányban  is  védett  és
      nemzetközi egyezménnyel  is  megerősített  érdeknek  a  szem
      előtt  tartásával  korlátozta  a  gyermeke  személyes  jogát
      vérségi    származása     kiderítéséhez.    A     korlátozás
      elkerülhetetlen alapjogi  korlátozás, mert  a gyermek teljes
      cselekvőképességének    elnyerése     előtt    identitásának
      kiderítéséhez való jogát személyesen nem érvényesítheti. Így
      mindazokban  az  esetekben,  amikor  a  gyermek  vélelmezett
      apától  való   származása  -   akár  az  anyával  való  nemi
      érintkezés hiánya  miatt, akár  egyéb okból  - lehetetlen, a
      gyermek családi  jogállásának rendezése  -  mint  a  gyermek
      alkotmányosan védett  alapvető  érdeke  -  csak  az  alapjog
      korlátozásával érhető el.

      A  korlátozás   egyúttal  a  gyermek  mindenek  felett  álló
      érdekével arányban áll. Azok a törvényi garanciák, amelyek a
      törvényes  képviselő   perindítási  jogának   korlátlanságát
      kizárják, elegendő  biztosítékok arra,  hogy az  alkotmányos
      alapjog  sérelme   csak  elkerülhetetlen   esetekben  és   a
      korlátozással elérni  kívánt  céllal  arányos  mértékben  és
      okokból következzen  be. Már  a gyámhatóság  a közigazgatási
      eljárásban,  majd   a  bíróság   a  közigazgatási  határozat
      törvényességének  a   felülvizsgálata  során  -  a  törvényi
      előírásoknak megfelelően - köteles mérlegelni az alkotmányos
      alapjog  és   a  gyermek   mindenek  felett  álló  -  érdeke
      alkotmányos     szempontját      és     esetenként      ezek
      figyelembevételével köteles  dönteni a  törvényes  képviselő
      perindításának megengedése  vagy elutasítása tárgyában. Ezek
      a garanciák megfelelnek az alapjogi korlátozásokkal szembeni
      alkotmányi   rendelkezésnek,   az   Alkotmány   8.   §   (2)
      bekezdésében foglaltaknak,  de az  Alkotmánybíróság  korábbi
      határozatában támasztott  alkotmányos  követelményeknek  is,
      ezért az Alkotmánybíróság az indítványokat megalapozatlannak
      ítélte és elutasította.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Ádám Antal         Dr. Kilényi Géza
                   alkotmánybíró           alkotmánybíró

                              Dr. Lábady Tamás
                            előadó alkotmánybíró

                             Dr. Schmidt Péter
                               alkotmánybíró

                Dr. Szabó András      Dr. Tersztyánszky Ödön
                   alkotmánybíró           alkotmánybíró

                  Dr. Vörös Imre       Dr. Zlinszky János
                     alkotmánybíró        alkotmánybíró
        Dr. Sólyom László alkotmánybíró különvéleménye

        1. Az Alkotmánybíróság 57/1991. (XI. 8.) AB határozata ( ABH
        1991, 272,  a továbbiakban  1. Abh.  )  alkotmányellenessége
        miatt megsemmisítette  a Csjt.  akkor  hatályos  44.  §  (1)
        bekezdésének azt  a rendelkezését,  amelynek  értelmében  az
        apaság vélelmét megtámadó perben a teljesen cselekvőképtelen
        jogosult  helyett  -  a  gyámhatóság  hozzájárulásával  -  a
        törvényes  képviselő   léphet  fel.   A  hatályban   tartott
        törvényszöveg szerint "A pert a jogosultnak személyesen kell
        megindítania".  A  Csjt  44.  §  -ának  az  1992.  évi  XVI.
        törvénnyel megállapított  új szövege  ismét lehetővé  tette,
        hogy  a  cselekvőképtelen  jogosult  helyett  a  gyámhatóság
        hozzájárulásával a  törvényes  képviselő  indítson  pert  az
        apaság  vélelmének   megdöntésére,  azzal  a  megszorítással
        azonban, hogy  a gyámhatóságnak  - cselekvőképtelen  kiskorú
        esetében - a per megindítása előtt az anyát és a vélelmezett
        apát meg kell hallgatnia; hogy a perindításhoz a gyámhatóság
        csak akkor  járulhat hozzá,  ha a  származás kiderítése és a
        családi jogállás  rendezése a kiskorú érdekében áll; továbbá
        ha az anya és a vélelmezett apa között a gyermek elhelyezése
        vitás,  a   gyámhatóság  a  hozzájárulást  csak  kivételesen
        indokolt esetben adhatja meg.

        Véleményem szerint  a Csjt.  hatályos 44. § -ával szemben is
        fennállnak  azok   az  alkotmányossági   kifogások,  amelyek
        alapján az  1. Abh.  1991-ben  megsemmisítette  a  törvényes
        képviselő  perindítási   lehetőségét  az  apaság  vélelmének
        megdöntésére. Ezért  a Csjt. 44. §-a alkotmányellenességének
        megállapítására és  megsemmisítésére  irányuló  indítványnak
        helyt kellett volna adni.

        2. Az  1.  Abh.  szerint  a  Csjt.  korábbi  rendelkezésének
        alkotmányellenessége  abban   állt,  hogy   annak  a   bírói
        gyakorlatban   élő   alkalmazása   gyakorlatilag   korlátlan
        lehetőséget adott  arra,  hogy  a  cselekvőképtelen  kiskorú
        helyett  a   gyámhatóság   által   ( rendszerint   az   anya
        kezdeményezésére )  kirendelt   eseti  gondnok   az   apaság
        vélelmének  megdöntésére  pert  indítson.  Az  ilyen  perben
        hozott ítélet  pedig végérvényesen  elvonta a  gyermek jogát
        arra,  hogy   vérségi   származásának   kiderítéséről   maga
        rendelkezzék. A  határozatból  ugyanis  egyértelmű,  hogy  a
        gyermek identitásához  való joga az önrendelkezési jog egyik
        vetülete;  a  gyermek  legszemélyesebb  joga,  hogy  vérségi
        származását  kiderítse,   illetve  hogy  azt  más  ne  tegye
        vitássá.  ( ABH  1991, 279 ) . A határozat elismeri, hogy "a
        vérségi  kapcsolatban  közvetlenül  érdekelteknek"  is  joga
        lehet a  származás bírósági  megállapítására, illetve hogy a
        vérségi származás kiderítésére - törvényes képviselő útján -
        már a  gyermek kiskorúsága  idején is  lehetőség nyílhat. Az
        utóbbi azonban  csak  akkor  alkotmányos,  ha  a  törvény  a
        gyermek    e     legszemélyesebb    jogának     korlátozását
        "meghatározott és  megfelelő  törvényi  garanciákkal  védett
        esetekben" engedi  meg, illetve,  ha a  gyermek  perindítási
        jogát nem  "általánosságban zárja ki, illetőleg korlátozza".
         ( ABH 1991, 280, 281 )

        A Csjt.  1992-ben  megállapított  új  44.  §-a  az  1.  Abh.
        meghozatala   idején   a   hatályos   jogban   már   meglévő
        garanciákhoz képest  - egyetlen  rendelkezéstől eltekintve -
        nem tartalmaz  új biztosítékot,  csupán a  kiskorú érdekének
        követelményét  emeli   törvényi  szintre.  Ezzel  a  gyermek
        személyes   jogérvényesítése    "meghatározott"   és    "nem
        általános"  korlátozásának  követelménye  nem  teljesül.  Az
        egyetlen  konkrét  esetcsoport  külön  kiemelése  -  a  Csjt
        szerint a  gyámhatóság  a  hozzájárulást  "csak  kivételesen
        indokolt esetben"  adhatja meg,  ha az anya és a vélelmezett
        apa között  a  gyermek  elhelyezése  vitás  -  a  korlátozás
        megengedhetőségét csupán  szigorítja, ismérvét  azonban  nem
        teszi konkrétabbá.  Az  apaság  vélelme  megtámadhatóságának
        általános feltétele - a származás lehetetlensége, Csjt 43. §
        (1) bekezdés  -, illetve  a gyámhatósági  határozat bírósági
        felülvizsgálatának lehetősége  már  az  1.  Abh.  idején  is
        fennállt.

        3.  A  törvény  szerint  a  gyámhatóság  a  cselekvőképtelen
        kiskorú helyett  indított perhez  csak akkor járulhat hozzá,
        ha "a  származás kiderítése és a családi jogállás rendezése"
        a kiskorú  érdekében áll.  Ez a  két  feltétel  ritkán  esik
        egybe,  sőt   természete  szerint  ellentmond  egymásnak.  A
        gyermek érdeke  elsősorban az,  hogy  szilárd  és  rendezett
        családban nevelkedjék;  ezt a  rendezettséget a jog vélelmek
        felállításával is  szolgálja. A  gyermek  rendezett  családi
        jogállásának nem  feltétlenül eleme a vérségi kötelék; sőt a
        feladatát betöltő családi viszonyokat a megbolygatástól óvni
        kell.  Ilyen   családban   a   gyermek   vérségi   származás
        kiderítéséhez való  joga bizonyosan nem indokolja, hogy a 14
        éven aluli  gyermek helyett pert indítsanak. Természetesen a
        gyakorlatban az  apasági vélelem  megtámadására -  a kiskorú
        helyett is  - legtöbbször  akkor kerül sor, ha a vélelmezett
        apa és  az anya  kapcsolata felbomlik,  vagy ha a gyermek új
        családba kerül.  Ilyenkor is  nyitott kérdés  marad azonban,
        hogy az  új család miért ne tölthetné be feladatát a gyermek
        vérségi származásának megállapítása nélkül is, illetve, hogy
        annak megállapítása  valóban a  gyermek érdekét  szolgálja-e
        ( s nem  inkább például  az anyáét ) . E kérdés eldöntésénél
        különös súllyal  kell figyelembe  venni, hogy a gyermek joga
        vérségi   származásának    tisztázására   nemcsak    az    ő
        legszemélyesebb joga,  hanem hogy a gyermeknek ahhoz is joga
        van, hogy fenntartsa a vélelmezett apa-gyermek kapcsolatot -
        például  a  vélelmezett  apához  fűződő  érzelmi  kapcsolata
        miatt. A  gyermek vérségi  származása nem válhat eszközzé az
        anya és  a vélelmezett  apa egymás  közötti vitájában - mert
        éppen a jogosult gyermekre és legszemélyesebb jogára nézve a
        helyette indított  pernek  visszavonhatatlan  következményei
        vannak. Ennek  kivédésére nem  elegendő  azt  előírni,  hogy
        gyermekelhelyezési  vita   esetén   a   perindításhoz   való
        gyámhatósági hozzájárulást  "kivételesen  indokolt  esetben"
        lehet csak megadni.

        A   törvényhozó    tehát   a    Csjt.   új   rendelkezésének
        megállapításakor   a    gyermek   önazonosságára   vonatkozó
        rendelkezési   jogának   természetét   nem   vette   kellően
        figyelembe; nem határozta meg elegendő részletességgel, hogy
        a családi  jogállás rendezése  mikor követeli  meg a vérségi
        származás bírói  megállapítását olyan  súllyal,  hogy  az  a
        gyermeknek   erre   irányuló   jogát   jogát   végérvényesen
        elvonhatja.

        Budapest, 1996. április 16
                                                   Dr. Sólyom László
                                                      alkotmánybíró

        A különvéleményben foglaltakhoz csatlakozom.
                                                  Dr. Zlinszky János
                                                     alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          879/B/1992
          Date of the decision:
          .
          04/16/1996
          .
          .