A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenessége utólagos
vizsgálatára irányuló eljárásban - dr. Sólyom László és dr.
Zlinszky János alkotmánybírók különvéleményével - meghozta a
következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a házasságról, a családról és a
gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény 43. § (5)
bekezdésében és 44. §-ában foglalt rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítására irányuló
indítványokat és e rendelkezések megsemmisítése iránti
kérelmeket elutasítja.
Indokolás
I.
1. Az indítványozók a házasságról, a családról és a
gyámságról szóló 1952. évi IV. törvény ( a továbbiakban :
Csjt. ) 43. § (5) bekezdésében foglalt rendelkezés és 44. §-
ában foglalt rendelkezések alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését kérték. E rendelkezéseket
az Alkotmánybíróság 57/1991. (XI. 8.) AB határozatában
foglaltak folytán ( ABH 1991, 272-287. ) az 1992. évi XVI.
törvény állapította meg. A Csjt-t módosító törvény 1992.
április 1. napján lépett hatályba, rendelkezéseit azonban a
folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.
A Csjt. 43. § (5) bekezdése értelmében az apaság vélelmét a
gyermek a nagykorúsága elérése után egy évig, a többi
jogosult pedig a gyermek születéséről szerzett értesülése
időpontjától számított egy év alatt támadhatja meg. Az a
jogosult, aki a megtámadás alapjául szolgáló tényről a reá
nézve megállapított határidő kezdete után értesült, az
értesüléstől számított egy év alatt támadhatja meg az apaság
vélelmét.
A Csjt. 44. § (1) bekezdése szerint az apaságnak és az
anyaságnak, továbbá az utólagos házasságkötés hatályának
bírósági megállapítását keresettel lehet kérni, s keresettel
lehet megtámadni az apaság vélelmét is. A pert a jogosultnak
személyesen kell megindítania.
A (2) bekezdés szerint a korlátozottan cselekvőképes személy
a pert csak törvényes képviselője hozzájárulásával
indíthatja meg. Ha a törvényes képviselő a hozzájárulás
megadásában tartósan gátolva van, vagy a hozzájárulást nem
adja meg, azt a gyámhatóság hozzájárulása pótolja.
A (3) bekezdés szerint cselekvőképtelen jogosult helyett - a
gyámhatóság hozzájárulásával - a törvényes képviselő léphet
fel.
A (4) bekezdésben foglaltak szerint az apaság vélelmének
megdöntése iránti per megindítása előtt a gyámhatóságnak
cselekvőképtelen kiskorú esetében - elháríthatatlan akadályt
kivéve - az anyát és a vélelmezett apát meg kell hallgatnia.
A gyámhatóság a perindításhoz csak akkor járulhat hozzá, ha
a származás kiderítése és a családi jogállás rendezése a
kiskorú érdekében áll. Ha az anya és a vélelmezett apa
között a gyermek elhelyezése vitás, a gyámhatóság a
hozzájárulást csak kivételesen indokolt esetben adhatja meg.
2. Az indítványozók álláspontja szerint a Csjt. módosított
rendelkezései alkotmányellenesek, mert nem felelnek meg az
Alkotmánybíróságnak a gyermek vérségi származása
kiderítéséhez való jogával kapcsolatos határozatában
foglaltaknak és ellentétesek az Alkotmány 67. § (1)
bekezdésében foglalt rendelkezéssel is. Véleményük szerint a
Csjt. 43. § (5) bekezdése a korábbi szabályozáshoz képest a
kiskorú gyermek családi jogállásának tisztázása tekintetében
lényegi változást nem hozott, a szabályozás továbbra is
lehetővé teszi, hogy a gyermek törvényes képviselője a
gyermek vérségi származása kiderítéséhez való jogát
végérvényesen elvonja. Az a rendelkezés ugyanis, hogy a
gyermek 19 éves koráig támadhatja meg az apaság vélelmét,
tartalmilag azt jelenti, hogy a gyermek nagykorúsága
betöltéséig e jogosultság a törvényes képviselőjét -
tipikusan anyját - illeti meg korlátlanul.
A törvényes képviselő perindítási jogának alkotmányos
korlátozására nem alkalmas a Csjt. módosított 44. §-a sem,
mert a kiskorú érdekének szempontját a törvény módosítása
előtt is megfelelően figyelembe kellett venni. Az
indítványozók szerint a törvényi változás mindössze annyi,
hogy a gyermek érdekének figyelembe vételét - a korábbi
rendeleti szabályozás helyett - ma a Csjt. írja elő. A
támadott szabályozás ezért nem minősül az alapjog-korlátozás
megfelelő garanciájának, így a módosítás nem felel meg az
Alkotmány rendelkezéseinek és az Alkotmánybíróság
határozatában foglaltaknak.
Az indítványozók ezért kérték a kifogásolt rendelkezések
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat megalapozatlannak
találta.
1. Az Alkotmánybíróság 57/1991. (XI. 8.) AB határozatában
megállapította, hogy a gyermek vérségi származása
kiderítéséhez való jogának a törvényes képviselő korlátlan
perindítási jogosultsága útján történő végérvényes elvonása
alkotmányellenes. Ezért a Csjt. módosítás előtti 44. § (1)
bekezdésének azt a rendelkezését, amely szerint a teljesen
cselekvőképtelen jogosult helyett - a gyámhatóság
hozzájárulásával - a törvényes képviselő jogosult a
perindításra, a jövőre nézve - 1992. évi március hó 31-i
hatállyal - megsemmisítette.
Az Alkotmánybíróság határozatában rámutatott arra, hogy az
Alkotmány 67. § (1) bekezdésének rendelkezését nem lehet úgy
értelmezni, hogy az tartalmazza a gyermeknek a családi
álláshoz, a vérségi családba tartozáshoz való jogát is. E
rendelkezés szerint ugyanis a gyermeknek joga van a
családja, az állam és a társadalom részéről arra védelemre
és gondoskodásra, amely a megfelelő testi, szellemi és
erkölcsi fejlődéséhez szükséges. Ebből az alkotmányi
szabályból pedig csak a tényleges családi gondoskodáshoz
való jogosultság következik. Ez nemcsak a vérségi, hanem az
ún. szociológiai családba tartozást és e család részéről
való gondoskodást és védelmet is magába foglalja.
Ám rámutatott az Alkotmánybíróság arra is, hogy a vérségi
származás kiderítése, illetőleg az arra vonatkozó törvényi
vélelem vitatása, kétségbevonása, mindenkinek a
legszemélyesebb joga, amely az Alkotmány 54. § (1)
bekezdésében írt általános személyiségi jog körébe tartozik.
Az általános személyiségi jog részét képezi az
önazonossághoz és önrendelkezéshez való jog is. E jog pedig
magába foglalja, hogy mindenkinek a legszemélyesebb joga
vérségi származását kideríteni, vérségi jogállását kétségbe
vonni, vagy felkutatni, illetőleg az, hogy vérségi
származását - a vérségi kapcsolatban közvetlenül érintettek
körén kívül - senki ne tegye vitássá. Ennek a jognak a
korlátozás nélküli elvonása a mások által lefolytatott
korábbi perléssel, amelynek eredménye kétségbevonhatatlan és
felülvizsgálhatatlan, a gyermek identitásához való jogát
sérti és ez egyben az alkotmányosan védett általános
személyiségi jog megsértésével is együtt jár. Az
Alkotmánybíróság ezért megállapította, hogy a gyermek
vérségi származása kiderítéséhez való jogának a törvényes
képviselő korlátlan perindítási jogosultsága útján történő
végérvényes elvonása alkotmányellenes.
2. A Csjt. 43. § (5) bekezdésében foglalt rendelkezés elleni
támadásra megfelelően irányadóak az Alkotmánybíróság
57/1991. (XI. 8.) AB határozatában kifejtettek ( ABH 1991,
280. ) . E szerint a kifogásolt rendelkezés nem üti el a
gyermeket annak a legszemélyesebb jogának érvényesítésétől,
hogy nagykorúsága elérése után önazonossághoz,
önrendelkezéshez való jogai érvényesítése védelmében
felléphessen. Az apasági vélelem megtámadásának lehetősége
ugyanis a gyermek számára nagykorúsága elérése után is
adott, következésképpen ez a szabályozás önmagában nem
alkotmányellenes.
A kifogásolt rendelkezés csak a Csjt. 44. § (2) és (3)
bekezdésében foglaltakkal összefüggésben nyeri el értelmét.
E szerint ugyanis a korlátozottan cselekvőképes személy a
megtámadási pert csak törvényes képviselője hozzájárulásával
indíthatja meg, a cselekvőképtelen jogosult helyett pedig -
a gyámhatóság hozzájárulásával - a törvényes képviselő
léphet fel. Az a szabály tehát, amely lehetőséget biztosít
arra, hogy a gyermek a nagykorúsága elérése után egy évig
még előterjeszthesse a megtámadási keresetet, éppen a
gyermek személyes joga érvényesítésének törvényi
biztosítéka, így az Alkotmánybíróság határozatában
foglaltakkal teljességgel összhangban áll. A gyermek ugyanis
személyesen, azaz törvényes képviselői, illetőleg
gyámhatósági közreműködés nélkül csak teljesen cselekvőképes
személyként, vagyis nagykorúsága elérése után támadhatja meg
az apaság vélelmét. Ekkor pedig ugyanaz a megtámadási
határidő áll rendelkezésére, mint bármely más jogosultnak, a
törvény tehát a megtámadásra jogosultak között
alkotmányellenes megkülönböztetést nem tartalmaz.
Az indítványozók alkotmányossági kifogása tartalmilag nem is
erre a törvényi szabályozásra, hanem arra vonatkozik, hogy a
gyermek jogán - és helyett - cselekvőképtelensége idején
törvényes képviselője léphet fel, illetőleg a gyermek
korlátozottan cselekvőképesként is ilyen pert csak törvényes
képviselője - bizonyos esetekben pedig a gyámhatóság -
hozzájárulásával kezdeményezhet. Az indítványozók szerint
ugyanis e szabályozással a törvény lehetővé teszi, hogy a
kiskorú anyja - nagykorúságának eléréséig - más
jogosultakkal ellentétben 18 évig bármikor kezdeményezze az
apaság vélelmének megdöntését.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat ebben az összefüggésben
sem találta megalapozottnak.
A Csjt. módosított 44. § (4) bekezdése három garanciális
szabályt vezetett be a törvényes képviselő ( az anya )
perindítási kezdeményezésének a korlátozására :
- Az apaság vélelmének megdöntése iránti per megindítása
előtt a gyámhatóságnak cselekvőképtelen kiskorú esetében -
elháríthatatlan akadályt kivéve - az anyát és a vélelmezett
apát meg kell hallgatnia.
- A gyámhatóság a perindításhoz csak akkor járulhat hozzá,
ha a származás kiderítése és a családi jogállás rendezése a
kiskorú érdekében áll.
- Ha az anya és a vélelmezett apa között a gyermek
elhelyezése vitás, a gyámhatóság a hozzájárulást csak
kivételesen indokolt esetben adhatja meg.
E rendelkezések közül a kiskorú érdekének szempontja nem új,
mert a gyámhatóságokról, az egyes gyámhatósági feladatokról
és a gyámhatósági eljárásról szóló 12/1987. (VI. 29.) MM
rendelet 51. § (3) bekezdése már korábban is úgy
rendelkezett, hogy a gyámhatóság elutasítja az eseti gondnok
kirendelése iránti kérelmet, ha a gondnokrendelést a családi
jogállás rendezése iránti per megindítása érdekében kérték,
de megítélése szerint a per nem áll a kiskorú érdekében. A
kiskorú mindenek felett álló érdekének követelményét azonban
a Csjt. támadott módosítása törvényi szintre emelte.
Rámutat az Alkotmánybíróság arra, hogy a támadott törvényi
rendelkezéseken túlmenően a törvényes képviselő perindítási,
perkezdeményezési jogának további fontos törvényi garanciái
vannak. Ilyen mindenek előtt az államigazgatási eljárás
általános szabályiról szóló 1957. évi IV. törvény 72. § (1)
bekezdése, amelynek alapján a gyámhatóságnak a perindításhoz
való hozzájárulást kimondó határozata - jogszabálysértésre
hivatkozva - bíróság előtt megtámadható. Amennyiben tehát a
vélelmezett apa úgy ítéli meg, hogy a hozzájáruló
nyilatkozat nem áll a kiskorú gyermek érdekében, illetőleg
hogy a gyámhatóság a Csjt. 44. § (4) bekezdésében foglalt
törvényi rendelkezéseket figyelmen kívül hagyta, vagy nem
kellően értékelte, az államigazgatási határozat
felülvizsgálatát keresettel kérheti a bíróságtól. E
garanciális szabály a törvényes képviselő perindítási
jogának fontos korlátja, mert ennek folytán már az
államigazgatási eljárás keretében a bírósági eljárás
garanciális szabályai között vizsgálható, hogy a törvényes
képviselő perindítási jogosultságának az engedélyezése - a
kiskorú mindenek felett álló érdeke összefüggésében -
nyomósabb szempont-e, mint a gyermek joga ahhoz, hogy
vérségi származását maga derítse ki.
A kiskorú jogai és érdekei érvényre juttatásának további
fontos törvényi garanciája, hogy a Csjt. 43. § (1) bekezdése
nem az apasági vélelem megdöntésének, hanem az apasági
vélelem megtámadhatóságának feltételeiről rendelkezik. E
szerint az apaság vélelmét akkor lehet megtámadni, vagyis
ilyen perindításra akkor van lehetőség, ha az, akit a
vélelem alapján apának kell tekintetni, a gyermek anyjával a
fogamzás idejében nemileg nem érintkezett, vagy a
körülmények szerint egyébként lehetetlen, hogy a gyermek
tőle származik. A jogalkalmazást végző bíróságok joga és
felelőssége eldönteni ilyen törvényi garanciák mellett, hogy
a gyermek identitásához fűződő személyes jogának, vagy annak
tulajdonítanak-e elsőbbséget, hogy a gyermek érdekében
családi jogállása már kiskorúsága idején rendeződjék.
3. Az Alkotmánybíróság már az 57/1991. (XI. 8.) AB
határozatában ( ABH 1991, 280. ) rámutatott arra, hogy
álláspontja szerint a törvényes képviselő perindítási
jogosultságának csak a korlátlansága alkotmányellenes. Az
Alkotmánybíróság 64/1991. (XII. 17.) AB határozatában
foglaltak szerint ( ABH 1991, 308, 312. ) az emberi
méltósághoz való jog csak az emberi státusz
meghatározójaként, az élethez való joggal fennálló
egységében abszolút és korlátozhatatlan. Anyajog mivoltából
levezetett egyes részjogai, mint pl. az önrendelkezéshez, az
önazonossághoz való jog azonban az Alkotmány 8. § (2)
bekezdése szerint bármely más alapjoghoz hasonlóan
korlátozhatók.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint az állam
akkor nyúlhat az alapjog korlátozásának eszközéhez, ha másik
alapvető jog vagy szabadság védelme, vagy érvényesülése,
illetve egyéb alkotmányos érték védelme más módon nem érhető
el. Az alapjog korlátozásának alkotmányosságához tehát
szükséges, hogy a korlátozás megfeleljen az arányosság
követelményeinek : az elérni kívánt cél fontossága és az
ennek érdekében okozott alapjogsérelem súlya megfelelő
arányban legyenek egymással. A törvényhozó a korlátozás
során köteles az adott cél elérésére alkalmas legenyhébb
eszközt alkalmazni ( 30/1992. /V. 25. / AB határozat, ABH
1992, 167, 171. ) .
Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése alapján tehát a gyermek
vérségi származása kiderítéséhez való személyes joga is
korlátozható. A nemzetközi jogösszehasonlítás is azt
mutatja, hogy a törvény által meghatározott és megfelelő
törvényi garanciákkal védett esetekben a vérségi származás
kiderítésére - törvényes képviselő útján - már a gyermek
kiskorúsága idején is lehetőség van. Az Alkotmány 15. §-ának
családvédelmi rendelkezése és az Alkotmány 67. § (1)
bekezdésének az a szabálya, amely szerint a Magyar
Köztársaságban minden gyermeknek joga van a családja
részéről arra a védelemre és gondoskodásra, amely a
megfelelő testi, szellemi és erkölcsi fejlődéséhez
szükséges, a gyermek mindenek felett álló érdeke
figyelembevételének szempontját is magába foglalja. Ezt
fejezi ki egyébként az 1991. évi LXIV. törvénnyel
kihirdetett, a Gyermek jogairól szóló, New Yorkban 1989.
november 20-án kelt Egyezmény 3. cikkének 1. pontja, amely
szerint az Egyezményben részes államok bíróságai és
törvényhozó szervei a gyermeket érintő döntéseikben a
gyermek mindenek felett álló érdekére vannak figyelemmel
elsősorban. Az Egyezmény kihirdetése kapcsán került sor a
Csjt. módosítására az 1995. évi XXXI. törvénnyel, amely a
Csjt. 1. § (2) bekezdésébe alapelvként iktatta be, hogy a
törvény alkalmazása során mindenkor a kiskorú gyermek
érdekére figyelemmel, jogait biztosítva kell eljárni.
A kiskorú gyermeknek alapvető érdeke fűződik ahhoz, hogy
családi jogállása rendeződjön, vérségi származása - ha ez
lehetséges - már kiskorában megállapítást nyerjen. A Csjt.
támadott módosítása ennek az Alkotmányban is védett és
nemzetközi egyezménnyel is megerősített érdeknek a szem
előtt tartásával korlátozta a gyermeke személyes jogát
vérségi származása kiderítéséhez. A korlátozás
elkerülhetetlen alapjogi korlátozás, mert a gyermek teljes
cselekvőképességének elnyerése előtt identitásának
kiderítéséhez való jogát személyesen nem érvényesítheti. Így
mindazokban az esetekben, amikor a gyermek vélelmezett
apától való származása - akár az anyával való nemi
érintkezés hiánya miatt, akár egyéb okból - lehetetlen, a
gyermek családi jogállásának rendezése - mint a gyermek
alkotmányosan védett alapvető érdeke - csak az alapjog
korlátozásával érhető el.
A korlátozás egyúttal a gyermek mindenek felett álló
érdekével arányban áll. Azok a törvényi garanciák, amelyek a
törvényes képviselő perindítási jogának korlátlanságát
kizárják, elegendő biztosítékok arra, hogy az alkotmányos
alapjog sérelme csak elkerülhetetlen esetekben és a
korlátozással elérni kívánt céllal arányos mértékben és
okokból következzen be. Már a gyámhatóság a közigazgatási
eljárásban, majd a bíróság a közigazgatási határozat
törvényességének a felülvizsgálata során - a törvényi
előírásoknak megfelelően - köteles mérlegelni az alkotmányos
alapjog és a gyermek mindenek felett álló - érdeke
alkotmányos szempontját és esetenként ezek
figyelembevételével köteles dönteni a törvényes képviselő
perindításának megengedése vagy elutasítása tárgyában. Ezek
a garanciák megfelelnek az alapjogi korlátozásokkal szembeni
alkotmányi rendelkezésnek, az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésében foglaltaknak, de az Alkotmánybíróság korábbi
határozatában támasztott alkotmányos követelményeknek is,
ezért az Alkotmánybíróság az indítványokat megalapozatlannak
ítélte és elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Sólyom László alkotmánybíró különvéleménye
1. Az Alkotmánybíróság 57/1991. (XI. 8.) AB határozata ( ABH
1991, 272, a továbbiakban 1. Abh. ) alkotmányellenessége
miatt megsemmisítette a Csjt. akkor hatályos 44. § (1)
bekezdésének azt a rendelkezését, amelynek értelmében az
apaság vélelmét megtámadó perben a teljesen cselekvőképtelen
jogosult helyett - a gyámhatóság hozzájárulásával - a
törvényes képviselő léphet fel. A hatályban tartott
törvényszöveg szerint "A pert a jogosultnak személyesen kell
megindítania". A Csjt 44. § -ának az 1992. évi XVI.
törvénnyel megállapított új szövege ismét lehetővé tette,
hogy a cselekvőképtelen jogosult helyett a gyámhatóság
hozzájárulásával a törvényes képviselő indítson pert az
apaság vélelmének megdöntésére, azzal a megszorítással
azonban, hogy a gyámhatóságnak - cselekvőképtelen kiskorú
esetében - a per megindítása előtt az anyát és a vélelmezett
apát meg kell hallgatnia; hogy a perindításhoz a gyámhatóság
csak akkor járulhat hozzá, ha a származás kiderítése és a
családi jogállás rendezése a kiskorú érdekében áll; továbbá
ha az anya és a vélelmezett apa között a gyermek elhelyezése
vitás, a gyámhatóság a hozzájárulást csak kivételesen
indokolt esetben adhatja meg.
Véleményem szerint a Csjt. hatályos 44. § -ával szemben is
fennállnak azok az alkotmányossági kifogások, amelyek
alapján az 1. Abh. 1991-ben megsemmisítette a törvényes
képviselő perindítási lehetőségét az apaság vélelmének
megdöntésére. Ezért a Csjt. 44. §-a alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványnak
helyt kellett volna adni.
2. Az 1. Abh. szerint a Csjt. korábbi rendelkezésének
alkotmányellenessége abban állt, hogy annak a bírói
gyakorlatban élő alkalmazása gyakorlatilag korlátlan
lehetőséget adott arra, hogy a cselekvőképtelen kiskorú
helyett a gyámhatóság által ( rendszerint az anya
kezdeményezésére ) kirendelt eseti gondnok az apaság
vélelmének megdöntésére pert indítson. Az ilyen perben
hozott ítélet pedig végérvényesen elvonta a gyermek jogát
arra, hogy vérségi származásának kiderítéséről maga
rendelkezzék. A határozatból ugyanis egyértelmű, hogy a
gyermek identitásához való joga az önrendelkezési jog egyik
vetülete; a gyermek legszemélyesebb joga, hogy vérségi
származását kiderítse, illetve hogy azt más ne tegye
vitássá. ( ABH 1991, 279 ) . A határozat elismeri, hogy "a
vérségi kapcsolatban közvetlenül érdekelteknek" is joga
lehet a származás bírósági megállapítására, illetve hogy a
vérségi származás kiderítésére - törvényes képviselő útján -
már a gyermek kiskorúsága idején is lehetőség nyílhat. Az
utóbbi azonban csak akkor alkotmányos, ha a törvény a
gyermek e legszemélyesebb jogának korlátozását
"meghatározott és megfelelő törvényi garanciákkal védett
esetekben" engedi meg, illetve, ha a gyermek perindítási
jogát nem "általánosságban zárja ki, illetőleg korlátozza".
( ABH 1991, 280, 281 )
A Csjt. 1992-ben megállapított új 44. §-a az 1. Abh.
meghozatala idején a hatályos jogban már meglévő
garanciákhoz képest - egyetlen rendelkezéstől eltekintve -
nem tartalmaz új biztosítékot, csupán a kiskorú érdekének
követelményét emeli törvényi szintre. Ezzel a gyermek
személyes jogérvényesítése "meghatározott" és "nem
általános" korlátozásának követelménye nem teljesül. Az
egyetlen konkrét esetcsoport külön kiemelése - a Csjt
szerint a gyámhatóság a hozzájárulást "csak kivételesen
indokolt esetben" adhatja meg, ha az anya és a vélelmezett
apa között a gyermek elhelyezése vitás - a korlátozás
megengedhetőségét csupán szigorítja, ismérvét azonban nem
teszi konkrétabbá. Az apaság vélelme megtámadhatóságának
általános feltétele - a származás lehetetlensége, Csjt 43. §
(1) bekezdés -, illetve a gyámhatósági határozat bírósági
felülvizsgálatának lehetősége már az 1. Abh. idején is
fennállt.
3. A törvény szerint a gyámhatóság a cselekvőképtelen
kiskorú helyett indított perhez csak akkor járulhat hozzá,
ha "a származás kiderítése és a családi jogállás rendezése"
a kiskorú érdekében áll. Ez a két feltétel ritkán esik
egybe, sőt természete szerint ellentmond egymásnak. A
gyermek érdeke elsősorban az, hogy szilárd és rendezett
családban nevelkedjék; ezt a rendezettséget a jog vélelmek
felállításával is szolgálja. A gyermek rendezett családi
jogállásának nem feltétlenül eleme a vérségi kötelék; sőt a
feladatát betöltő családi viszonyokat a megbolygatástól óvni
kell. Ilyen családban a gyermek vérségi származás
kiderítéséhez való joga bizonyosan nem indokolja, hogy a 14
éven aluli gyermek helyett pert indítsanak. Természetesen a
gyakorlatban az apasági vélelem megtámadására - a kiskorú
helyett is - legtöbbször akkor kerül sor, ha a vélelmezett
apa és az anya kapcsolata felbomlik, vagy ha a gyermek új
családba kerül. Ilyenkor is nyitott kérdés marad azonban,
hogy az új család miért ne tölthetné be feladatát a gyermek
vérségi származásának megállapítása nélkül is, illetve, hogy
annak megállapítása valóban a gyermek érdekét szolgálja-e
( s nem inkább például az anyáét ) . E kérdés eldöntésénél
különös súllyal kell figyelembe venni, hogy a gyermek joga
vérségi származásának tisztázására nemcsak az ő
legszemélyesebb joga, hanem hogy a gyermeknek ahhoz is joga
van, hogy fenntartsa a vélelmezett apa-gyermek kapcsolatot -
például a vélelmezett apához fűződő érzelmi kapcsolata
miatt. A gyermek vérségi származása nem válhat eszközzé az
anya és a vélelmezett apa egymás közötti vitájában - mert
éppen a jogosult gyermekre és legszemélyesebb jogára nézve a
helyette indított pernek visszavonhatatlan következményei
vannak. Ennek kivédésére nem elegendő azt előírni, hogy
gyermekelhelyezési vita esetén a perindításhoz való
gyámhatósági hozzájárulást "kivételesen indokolt esetben"
lehet csak megadni.
A törvényhozó tehát a Csjt. új rendelkezésének
megállapításakor a gyermek önazonosságára vonatkozó
rendelkezési jogának természetét nem vette kellően
figyelembe; nem határozta meg elegendő részletességgel, hogy
a családi jogállás rendezése mikor követeli meg a vérségi
származás bírói megállapítását olyan súllyal, hogy az a
gyermeknek erre irányuló jogát jogát végérvényesen
elvonhatja.
Budapest, 1996. április 16
Dr. Sólyom László
alkotmánybíró
A különvéleményben foglaltakhoz csatlakozom.
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
. |