A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz, valamint mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítása tárgyában
hivatalból eljárva – dr. Balogh Elemér, dr. Bragyova András,
dr. Kovács Péter és dr. Paczolay Péter alkotmánybírók
párhuzamos indokolásával – meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja: az Országgyűlés
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet idézett elő
azáltal, hogy a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX.
törvény 77. §-ában a szabálysértési őrizet szabályozásánál nem
biztosította az Alkotmány 55. § (2) bekezdéséből és 57. § (5)
bekezdéséből levezethető garanciális követelmények
érvényesülését.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotói
feladatának 2007. december 31. napjáig tegyen eleget.
2. Az Alkotmánybíróság a szabálysértésekről szóló 1999. évi
LXIX. törvény 77. § (1)-(2) és a 86. § (1) bekezdéseivel
összefüggésben a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására irányuló alkotmányjogi panaszt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó a Budapesti XVIII. és XIX. Kerületi Bíróság
előtt 11.Sz.XIX.520/2004. szám alatt folyamatban volt
szabálysértési ügyben alkalmazott őrizetbe vétellel
összefüggésben fordult alkotmányjogi panasszal az
Alkotmánybírósághoz. Indítványában az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 1. § d)
pontjára hivatkozással kérte, hogy az Alkotmánybíróság
állapítsa meg a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX.
törvény (a továbbiakban: Sztv.) 77. § (1)-(2) és a 86. § (1)
bekezdéseinek „mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességét”. Álláspontja szerint „az Alkotmány 50. §
(1)-(2) bekezdésében foglalt bírói eljáráshoz való jogot, az
Alkotmány 55. § (1)-(2) bekezdését, valamint 57. § (5)
bekezdésében foglalt jogorvoslathoz való jogot” sérti „és
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességhez vezet [az
Sztv.] azáltal, hogy a szabálysértési őrizettel kapcsolatban
nem biztosít az őrizetbe vettnek jogorvoslati jogot”. Az
indítványozó indítványa alátámasztásaként utalt az 1993. évi
XXXI. törvénnyel kihirdetett, az emberi jogok és az alapvető
szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950. november 4-én kelt
Egyezmény 5., 6. és 13. cikkeiben és az 1976. évi 8.
törvényerejű rendelettel kihirdetett, az Egyesült Nemzetek
Közgyűlése XXI. ülésszakán, 1966. december 16-án elfogadott
Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmány 2. Cikk 3.
pontjában megfogalmazott követelményekre, valamint az
Alkotmánybíróság 63/1997. (XII. 11.) AB határozatára (ABH 1997,
365.).
Az indítványozó az Sztv. 77. § (1)-(2) bekezdésével
összefüggésben alkotmányellenes jogalkalmazói gyakorlatot is
kifogásolt és azt kérte, hogy az Alkotmánybíróság az
alkotmányjogi panasznak „adjon helyt, jelezve ezzel az ügyben
alkalmazott rendőrségi gyakorlat alkotmányellenességét”.
II.
1. Az Alkotmány rendelkezése:
„55. § (2) A bűncselekmény elkövetésével gyanúsított és
őrizetbe vett személyt a lehető legrövidebb időn belül vagy
szabadon kell bocsátani, vagy bíró elé kell állítani. A bíró
köteles az elé állított személyt meghallgatni és írásbeli
indokolással ellátott határozatban szabadlábra helyezéséről
vagy letartóztatásáról haladéktalanul dönteni.
(…)
57. § (5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát vagy
jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan – a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény korlátozhatja.”
2. Az Sztv. érintett rendelkezése:
„77. § (1) A rendőrség elzárással is sújtható szabálysértés
esetén – ha tettenérésre kerül sor – az eljárás alá vont
személyt gyorsított bírósági eljárás lefolytatása céljából
őrizetbe veheti.
(2) A szabálysértési őrizet a bíróság érdemi határozatának
meghozataláig, de legfeljebb hetvenkét óráig tart. Az eljárás
alá vont személyt nyomban szabadon kell bocsátani, ha a
szabálysértési őrizet tartama alatt a bíróság a gyorsított
eljárást nem folytatta le, vagy nem szabott ki elzárást.
(3) Ha az elzárást kiszabó határozat nem emelkedett jogerőre és
alappal feltehető, hogy az eljárás alá vont személy szabadlábon
újabb, elzárással is sújtható szabálysértést követne el, a
bíróság a szabálysértési őrizet tartamát a másodfokú határozat
meghozataláig indokolt határozattal meghosszabbíthatja.
(4) A szabálysértési őrizet a (3) bekezdésben meghatározott
esetben a másodfokú bíróság határozatának meghozataláig,
illetve a nem jogerősen kiszabott elzárás tartamáig, de
legfeljebb a meghosszabbítástól számított tíz napig tart.
(5) A szabálysértési őrizet tartamát meghosszabbító
határozattal szemben az eljárás alá vont személy és védője a
kihirdetéskor fellebbezést jelenthet be. A megyei bíróság a
szabálysértési őrizet tartamának meghosszabbítása miatt
bejelentett fellebbezést az érdemi határozat ellen bejelentett
fellebbezéssel együtt bírálja el.
(6) A szabálysértési őrizet elrendeléséről az eljárás alá vont
személy által megjelölt hozzátartozót a rendőrség
haladéktalanul értesíti, ennek hiányában az eljárás alá vont
személy által megjelölt más személyt kell értesíteni.
(7) A fegyveres szervek hivatásos állományú tagja
szabálysértési őrizetbe vételéről a parancsnokát is értesíteni
kell.”
III.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként az indítvány elbírálhatóságának
kérdésében foglalt állást.
Az Abtv. 48. § (2) bekezdése szerint az alkotmányjogi panaszt a
jogerős határozat kézbesítésétől számított hatvan napon belül
lehet írásban benyújtani. A jelen ügyben az indítványozó egy
szabálysértési őrizetbe vétellel összefüggésben fordult az
Alkotmánybírósághoz. A 2004. december 6-án kezdődött
szabálysértési őrizetet a Budapesti XVIII. és XIX. Kerületi
Bíróság a 2004. december 9-én tartott tárgyaláson
11.Sz.XIX.520/2004/2-I. szám alatt hozott végzésével szüntette
meg. Az indítványozó az indítványt 2005. február 4-én ajánlott
küldeményként adta postára, tehát a törvényes határidőn belül
nyújtotta be az Alkotmánybírósághoz (768/D/2002. AB határozat,
ABH 2003, 1542, 1544.; 917/D/2002. AB határozat, ABH 2004,
1680, 1684.; 540/D/2002. AB határozat, ABH 2004, 1614, 1615.).
Az Abtv. 48. § (1) bekezdése szerint Alkotmányban biztosított
jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal az fordulhat
az Alkotmánybírósághoz, akinek a jogsérelme az alkotmányellenes
jogszabály alkalmazása folytán következett be, és egyéb
jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, illetőleg más
jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. Az
Alkotmánybíróság már több határozatában rámutatott, hogy az
„Abtv. 48. § (1) bekezdése szerint az alkotmányjogi panasz
benyújtásának feltételei közé tartozik, hogy az Alkotmányban
biztosított jog sérelme »az alkotmányellenes jogszabály
alkalmazása folytán« következzék be. Ennél fogva az Abtv.
alapján a szabályozás hiánya miatt, azaz mulasztásban
megnyilvánuló alkotmánysértés megállapítására irányuló
indítvány alkotmányjogi panaszként való előterjesztése az Abtv.-
ből nem vezethető le” (1044/B/1997. AB határozat, ABH 2004,
1160, 1176.; 986/B/1999. AB határozat, ABH 2005, 889, 900.;
276/D/2002. AB határozat, ABK 2006. június, 486, 488.).
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességre alapított alkotmányjogi
panaszt az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe
foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozata (ABH 2003, 2065.) 29.
§ e) pontja alapján – érdemi vizsgálat nélkül –
visszautasította.
2. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata értelmében
„mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
akkor kerülhet sor, ha a jogalkotó szerv a jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta,
és ezzel alkotmányellenességet idézett elő. A jogalkotó szerv
jogszabály-alkotási kötelezettségének konkrét jogszabályi
felhatalmazás nélkül is köteles eleget tenni, ha azt észleli,
hogy a hatás- és feladatkörébe tartozó területen jogszabályi
rendezést igénylő kérdés merült fel. Az Alkotmánybíróság
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg,
ha alapvető jog érvényesüléséhez szükséges garanciák
hiányoznak, illetve, ha a hiányos szabályozás alapvető jog
érvényesítését veszélyezteti. [22/1990. (X. 16.) AB határozat,
ABH 1990, 83, 86.; 37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992,
227, 232.] Mivel az Alkotmánybíróságnak – az Abtv.
preambulumában is megfogalmazott – elsődleges feladata az
Alkotmányban biztosított alapjogok védelme, a testület szükség
esetén hivatalból eljárva állapít meg mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenességet, s erre sor kerülhet
alkotmányjogi panasz alapján indult eljárásban is” [6/2001.
(III. 14.) AB határozat, ABH 2001, 93, 103.].
Az Alkotmánybíróság – az indítványozó által felvetett
kérdésben, az Alkotmány 55. § (2) és az 57. § (5) bekezdéseit
illetően – hivatalból folytatta le az eljárást.
3. Az Alkotmánybíróság több határozatában foglalkozott a
szabálysértési eljárással szemben támasztott alkotmányos
követelményekkel. Következetesen érvényesített álláspontja
szerint a szabálysértési eljárás bár jelentős mértékben eltér a
büntető eljárástól, tartalmilag azonban „rokonságot mutat. (…)
A szabálysértési eljárás a büntető eljáráshoz képest
egyszerűbb, nem érvényesülnek benne maradéktalanul a büntető
eljárás alapelvei sem. (…) A bűncselekmények és a
szabálysértések súlyukat, társadalomra veszélyességüket,
továbbá szankciós rendszerüket illetően sem állíthatók
egymással párhuzamba. Nem kezelhetők a szabálysértések
ugyanolyan igénymércével, mint a bűncselekmények, illetve a
büntető eljárás során érvényesülő garanciális szabályok”
(1284/B/1990. AB határozat, ABH 1991, 562, 563-564.). Az
Alkotmánybíróság ugyanakkor – összhangban az Emberi Jogok
Európai Bíróságának gyakorlatával – arra is rámutatott, hogy a
szabálysértési eljárás kriminális jellegéből következik, hogy a
büntető eljárással szemben támasztott, Alkotmányban
megfogalmazott követelményeknek ennek az eljárásnak is meg kell
felelnie [63/1997. (XII. 12.) AB határozat, ABH 1997, 365, 368-
369.].
4. Az Alkotmány 55. § (2) bekezdése szerint a bűncselekmény
elkövetésével gyanúsított és őrizetbe vett személyt a lehető
legrövidebb időn belül vagy szabadon kell bocsátani, vagy bíró
elé kell állítani. Az Alkotmánybíróság a büntető eljárásban
alkalmazott előzetes letartóztatás intézményének
alkotmányossági vizsgálata során a 26/1999. (IX. 8.) AB
határozatban hangsúlyozta, hogy az „állami büntető igény
érvényesítése érdekében a társadalom védelme, a közérdek
szempontjából alkotmányosan is szükséges és indokolt annak
lehetővé tétele, hogy az állam a bűncselekmény alapos
gyanújával terhelt személyt szabadságától időlegesen megfossza
a büntetőjogi felelősségre vonás meghiúsításának
megakadályozása érdekében. A személyi szabadság ilyen
korlátozásának alkotmányos lehetőségét közvetve az Alkotmány
55. § (2) bekezdése is kifejezésre juttatja az előzetes
letartóztatás tárgyában történő bírói döntés garanciáinak
megfogalmazásával” (ABH 1999, 265, 276.).
Az Alkotmánybíróság szerint az „Alkotmány 55. § (2) bekezdése a
hangsúlyt az őrizetbe vett személy előzetes letartóztatásának
bírói hatáskörére helyezi” [19/1999. (VI. 25.) AB határozat,
ABH 1999, 150, 154.].
Hasonló garanciális jelentőséget tulajdonít az Alkotmánybíróság
a „lehető legrövidebb idő” előírásának [26/1999. (IX. 8.) AB
határozat, ABH 1999, 265, 272.; 673/B/1990. AB határozat, ABH
1992, 446, 447.].
Az egyén Alkotmányból eredő joga a személyi szabadságra és a
személyi biztonságra ugyanis akkor élvez hatékony védelmet, ha
az eljárás tényleges időtartama nemcsak a törvény szerinti
maximális határidőn belül marad, hanem az ügy sajátosságaival
is adekvát.
5. Az Alkotmánybíróság értelmezésében az Alkotmány 57. § (5)
bekezdésében foglalt jogorvoslathoz való jog olyan alkotmányos
alapjog, amely mindenkit megillet, akinek jogát, vagy jogos
érdekét a bírói, államigazgatási vagy más hatósági döntés
érinti. A jogorvoslathoz való jog tárgyát tekintve a bírói,
illetőleg a hatósági döntésekre terjed ki. A jogorvoslathoz
való jog tartalma az érdemi határozatok tekintetében a más
szervhez vagy a magasabb fórumhoz fordulás lehetősége. A
jogorvoslathoz való jog „törvényben meghatározottak szerint”
gyakorolható, ezért az egyes eljárásokban eltérő szabályozás
lehetséges. A jogorvoslathoz való jogot kizárólag a jogviták
ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében és azzal arányosan
korlátozhatja – minősített többséggel – a törvényhozó [5/1992.
(I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 27, 31.; 1437/B/1990. AB
határozat, ABH 1992, 453, 454.; 513/B/1994. AB határozat, ABH
1994, 731, 733-734.; 22/1995. (III. 31.) AB határozat, ABH
1995, 108, 109-110.; 23/1998. (VI. 9.) AB határozat, ABH 1998,
182, 186.; 24/1999. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1999, 237, 243-
246.; 29/1999. (X. 6.) AB határozat, ABH 1999, 294, 297-298.].
„Minden jogorvoslat lényegi, immanens eleme a »jogorvoslás«
lehetősége, vagyis a jogorvoslat fogalmilag és
szubsztanciálisan tartalmazza a jogsérelem orvosolhatóságát”
[23/1998. (VI. 9.) AB határozat, ABH 1998, 182, 186.].
6. Az Sztv. a szabálysértési őrizetet az elzárással is sújtható
szabálysértések körében a gyorsított bíróság előtti
felelősségre vonás érdekében elrendelhető
kényszerintézkedésként szabályozza, amely a bíróság érdemi
határozatának meghozataláig, de legfeljebb 72 óráig tarthat. Az
elzárással is sújtható szabálysértés elkövetőjét, amennyiben
tetten érték, a rendőrség állítja elő. Az előállítás miatt
önálló jogorvoslatnak: panasznak (ami után további
jogorvoslatnak, végső soron bírósági kontrollnak) van helye [a
Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. törvény (a továbbiakban:
Rtv.) 92. § (1) bekezdés, 93. §]. Az előállítást követően a
rendőrség rendeli el a szabálysértési őrizetet, ami ellen a
törvény önálló jogorvoslatot nem biztosít, azt a bíróság által
hozott érdemi határozat ellen benyújtott jogorvoslatban lehet
kifogásolni. A bíróság a tárgyalás megtartása előtt
megvizsgálja, hogy megvannak-e az őrizetbe vétel feltételei
[Sztv. 126. § (2) bekezdés]. Ennek hiányában az ügyet
visszaadja a rendőrségnek, majd később az írásban
előterjesztett feljelentésre az – elzárással is sújtható
szabálysértésekre vonatkozó – általános szabályok (Sztv. 119. –
120. §) szerint jár el és hoz határozatot, amely ellen
ugyancsak jogorvoslatnak van helye (Sztv. 121. §).
7. Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben megállapította: az Sztv-
nek a szabálysértési őrizetre vonatkozó szabályozása azzal,
hogy a bűncselekmény társadalomra veszélyességét el nem érő
magatartás miatt, önálló jogorvoslati lehetőség nélkül
eredményez 72 óráig tartó szabadságkorlátozást, nem felel meg
az Alkotmány 55. § (2) bekezdésében és az 57. § (5)
bekezdésében megfogalmazott garanciális követelményeknek. Mivel
a törvényhozó nem biztosított az érintettek számára a
szabálysértési őrizet elrendelése elleni hatékony
jogorvoslatot, ezért az Alkotmánybíróság megítélése szerint az
őrizet – önmagában alkotmányellenesnek nem minősíthető –
legfeljebb 72 órás időtartama nem felel meg „a lehető
legrövidebb időn belüli” szabadon bocsátás vagy bíróság elé
állítás alkotmányi követelményének.
Az Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy alkotmányosan nem
indokolható, hogy az Alkotmány 57. § (5) bekezdése szerinti
„közigazgatási és más hatósági döntés ellen” is biztosítandó
jogorvoslatot a szabálysértési őrizettel szemben miért csak a
szabálysértést érdemben tárgyaló bírói szakaszban, a bíróság
által hozott érdemi határozat ellen benyújtott fellebbezésben –
azaz az eljárás végén – lehet igénybe venni. Semmi sem
indokolja, hogy a szabálysértési őrizettel szemben annak
elrendelésekor ne lehessen jogorvoslattal élni. A jogalkotó
szabadságában áll annak eldöntése, hogy a szabálysértési
őrizettel szemben annak elrendelésekor benyújtható jogorvoslati
kérelem bírói elbírálásának biztosítását a jelenlegi rendszer
szerinti időtartam megtartásával vagy éppen rövidítésével
illetve más, rendelkezésre álló bírói fórum bekapcsolásával,
vagy pedig egyéb módon célszerűbb biztosítani.
Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint, ha valamely
alapjog érvényesüléséhez, vagy védelméhez a vizsgált
szabályozásban foglalt garanciális rendelkezések nem
elégségesek, mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet
állapít meg. „Az alapjog érvényesüléséhez szükséges garanciák
hiánya értelemszerűen vonatkozik arra is, amikor az alapjog
korlátozásának alkotmányosságához elengedhetetlen garanciák
hiányoznak” [36/2000. (X. 27.) AB határozat, ABH 2000, 241, 274-
275.]. Ebben az esetben az Alkotmánybíróság az Alkotmány 55. §
(2) bekezdésében és az 57. § (5) bekezdésében megfogalmazott
garanciák hiánya miatt állapította meg a mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenes helyzetet és hívta fel – az
Abtv. 49. § (1) bekezdése alapján határidő tűzésével – a
törvényhozót jogalkotási feladatának teljesítésére.
Az Alkotmánybíróság a határozat Magyar Közlönyben történő
közzétételét a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítására tekintettel rendelte el.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Paczolay Péter
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek a határozat rendelkező részében foglaltakkal,
ugyanakkor álláspontom szerint a mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenességet egyedül az Alkotmány 55. § (2) bekezdése
(a habeas corpus) alapján, vagyis a személyi szabadság
alkotmányellenes korlátozása miatt kellett volna megállapítani.
A szabálysértési őrizet jelenlegi szabálya ugyanis nem a
jogorvoslathoz való jogot korlátozza, hanem az Alkotmány 55. §-
ában védett személyi szabadságot. Ehhez képest a jogorvoslathoz
való jog korlátozása, ha egyáltalán megállapítható, másodlagos.
A személyi szabadságtól való megfosztás, mint személyi
szabadsághoz való jog korlátozására három alapvető követelményt
fogalmaz meg az Alkotmány:
(1) az intézkedésnek az Alkotmány 55. § (1) bekezdésében
meghatározott követelményeknek megfelelő jogi szabályozáson
kell alapulnia;
(2) a szabályozásnak – mint minden alapjog-korlátozásnak – meg
kell felelnie az arányosság, szükségesség követelményeinek;
(3) meg kell felelnie az Alkotmány 55. § (2) és (3)
bekezdéseiben meghatározott eljárási követelményeknek.
Az Sztv. 77. § (1) bekezdése szerinti szabálysértési őrizet
szabályozása ez utóbbi követelmény tekintetében tartalmaz
mulasztást. Az Alkotmány 55. § (2) bekezdésében található a
személyi szabadság legfontosabb eljárási garanciája: „a
bűncselekmény elkövetésével gyanúsított és őrizetbe vett
személyt a lehető legrövidebb időn belül vagy szabadon kell
bocsátani, vagy bíró elé kell állítani. A bíró köteles az elé
állított személyt meghallgatni és írásbeli indoklással ellátott
határozatban szabadlábra helyezéséről vagy letartóztatásáról
haladéktalanul dönteni”.
1. Az Alkotmánybíróság többször kifejtette, hogy az Alkotmány
„bűncselekmény” terminusa a kriminális szabálysértéseket is
magában foglalja [így pl.: 63/1997 (XII. 12.) AB határozat, ABH
365, 368.]. Ezt esetünkben nemcsak a szabálysértések
(„kihágások”) történeti eredete – a bűncselekmények hármas
felosztása – indokolja, hanem különösen az, hogy az elzárással
is sújtható szabálysértések (tiltott kéjelgés, garázdaság,
veszélyes fenyegetés, önkényes beköltözés, a lopás egy
speciális alakzata, a terménylopás, rendzavarás, veszélyes
fenyegetés) mind „szabályos” bűncselekmények enyhébb (bagatell)
alakzatai. A személyi szabadság korlátozása szempontjából
egyébként is mindegy, milyen a szabadságkorlátozásra okot adó
cselekmény jogi minősítése: a szabálysértési őrizetbe vett
ugyanabba a rendőrségi fogdába kerül, mint a bűncselekmény
elkövetésének gyanúja miatt őrizetbe vettek.
2. Az Alkotmány 55. § (2) bekezdése tehát alkalmazandó a
szabálysértési őrizetre is. Így a szabálysértési őrizetbe vett
személynek is joga van arra, hogy „a lehető legrövidebb időn
belül” bíró döntsön a szabadságkorlátozás fenntartásáról vagy
megszűntetéséről. A Sztv. 77. § (1) bekezdésében meghatározott
hetvenkét órás határidő – a határozat szerint is –
alkotmányellenesen hosszú, mivel lényegesen hosszabb, mint az
Alkotmányban megkívánt „lehető legrövidebb” idő. Bizonyítja ezt
egyébként az is, hogy az Sztv. eredeti, 1999. június 28-án
kihirdetett szövegében még huszonnégy óra volt a szabálysértési
őrizet leghosszabb időtartama, azonban ezt még az Sztv.
hatályba lépése – 2000. március 1. – előtt az 1999. december 21-
én elfogadott, a büntető jogszabályok módosításáról szóló 1999.
évi CXX. törvény 41. §-a hetvenkét órára emelte, így a
huszonnégy órás időtartamról szóló szabály nem is lépett
hatályba. A módosító törvény indoklása szerint a huszonnégy
órás határidő „adott esetben indokolatlanul rövid lehet, és így
megalapozott az ügy érdemi elbírálását is akadályozhatja
(sic).”
Ez az indoklás nem állítja, hogy a hetvenkét óra a „lehető
legrövidebb idő”, hanem pusztán célszerűségi szempontokkal
érvel. Az ügy megalapozott elbírálására való hivatkozás annál
kevésbé indokolt, mert a szabálysértési őrizet előfeltétele a
tettenérés, ami a tényállás alapvető tisztázottságát
mindenképpen feltételezi.
3. Az Alkotmány 55. § (2) bekezdése szerint a
szabadságkorlátozás fenntartásáról vagy megszűntetéséről szóló
döntést nemcsak a „lehető legrövidebb időn belül” kell
meghozni, hanem bírónak kell róla döntenie méghozzá írásbeli
indoklással. A mai szabályozásban éppen az alkotmányos
mulasztás, hogy a szabálysértési őrizetbe vett személy
szabadságának korlátozásáról csak hetvenkét óra után születik
bírói döntés. A jogorvoslathoz való jog [Alkotmány 57. § (5)
bekezdés] sérelme is abban áll, hogy a szabálysértési őrizetbe
vett személy szabadságkorlátozásáról csak hetvenkét óra után
születik jogorvoslattal támadható bírói határozat.
Budapest, 2007. február 12.
Dr. Bragyova András
alkotmánybíró
A párhuzamos indokoláshoz csatlakozom.
Dr. Balogh Elemér Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter alkotmánybíró párhuzamos indokolása
A határozat rendelkező részével és annak indokolásával
egyetértek. Az indokolást azonban a következőkkel kívánom
kiegészíteni.
1. Az Alkotmány 55. § (2) bekezdése szövegszerűen közel áll az
1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett, az emberi jogok és az
alapvető szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950. november
4-én kelt Egyezmény (a továbbiakban: Emberi Jogok Európai
Egyezménye) 5. cikk 1. és 3. §-aihoz.
Az Emberi Jogok Európai Bírósága számos ítéletében foglalkozott
az őrizetbe vétel jogszerűségének az Emberi Jogok Európai
Egyezményének 5. cikkében foglaltakat érintő eljárási
garanciáival.
„5. Cikk — Szabadsághoz és biztonsághoz való jog
1. Mindenkinek joga van a szabadságra és a személyi
biztonságra. Szabadságától senkit sem lehet megfosztani, kivéve
az alábbi esetekben és a törvényben meghatározott eljárás
útján:
(…)
c) törvényes letartóztatás vagy őrizetbe vétel abból a célból,
hogy e bűncselekmény elkövetése alapos gyanúja miatt az
illetékes hatóság elé állítsák vagy amikor ésszerű oknál fogva
szükséges, hogy megakadályozzák bűncselekmény elkövetésében
vagy annak elkövetése után a szökésben;
(…)
3. E Cikk 1. c) bekezdésének rendelkezésével összhangban
letartóztatott vagy őrizetbe vett minden személyt
haladéktalanul bíró, vagy a törvény által bírói hatáskörrel
felruházott más tisztségviselő elé kell állítani, és a
letartóztatott vagy őrizetbe vett személynek joga van arra,
hogy ésszerű időhatáron belül tárgyalást tartsanak ügyében vagy
a tárgyalásig szabadlábra helyezzék. A szabadlábra helyezés
olyan feltételekhez köthető, melyek biztosítják a tárgyaláson
való megjelenést.”
Az Emberi Jogok Európai Bírósága az 5. cikk 1. c) pontban
érintett „alapos gyanú”-t illetően hangsúlyozta, hogy „a gyanúk
alapossága az 5. cikk 1.c által a szabadságtól való önkényes
megfosztással szemben biztosított védelem lényegi eleme. (….) A
gyanú alapossága feltételezi olyan tényeknek vagy
információknak a létét, amelyet egy objektív külső szemlélőt is
arra a következtetésre bírnának, hogy az illető elkövethette a
jogsértést. Ami alaposnak minősül, az azonban a körülmények
összessége alapján állapítható meg” (Fox, Campbell és Hartley
c. Egyesült Királyság ügyben 1990. augusztus 30-án hozott
ítélet, 32. §). Ezt felidézve, az Emberi Jogok Európai Bírósága
arra is rámutatott, hogy „az 5. cikk 1.c szerinti őrizetbe
vétel során végrehajtott kihallgatás célja az, hogy kiegészítse
a bűnügyi nyomozást, megerősítve vagy elutasítva a
letartóztatásra okot adó gyanúkat. Ezért tehát, a gyanúknak
alapot adó tényeknek nem kell ugyanolyan szintűeknek lenniük,
mint amelyek szükségesek az elítéléshez vagy akárcsak a
vádemeléshez, ami a büntető eljárás következő fázisa. Az
őrizetbe vétel időtartamának megítélésében a gyanú megkövetelt
foka is jelentőséggel bír” (Murray c. Egyesült Királyság ügyben
1994. szeptember 21-én hozott ítélet 55-56. §). „Az a tény,
hogy [a panaszost] nem helyezték vád alá és nem állították
bíróság elé, hanem szabadon engedték egy mintegy egy órás
kihallgatás után, nem jelenti azt, hogy letartóztatásának célja
és fogva tartásának célja ne lett volna összeegyeztethető az 5.
cikk 1.c-vel. Ha a letartóztatás és a fogvatartás célja valóban
az, hogy az illetőt az illetékes bírói szerv elé állítsák, úgy
az ennek a célnak az elérését szolgáló mechanizmusok nem
meghatározó jellegűek” (Murray c. Egyesült Királyság ügyben
1994. szeptember 21-én hozott ítélet 67-68. §). Ugyanezeket a
kritériumokat sorolta fel az Emberi Jogok Európai Bírósága a
Goussinski c. Oroszország ügyben 2004. május 19-én hozott
ítéletének 53. §-ában.
Az Emberi Jogok Európai Bírósága szerint az őrizetbe vétel
illetve a letartóztatás vonatkozásában a garanciarendszer három
feltételre épül: működjön gyorsan, legyen automatikus, olyan
független, bírói természetű intézmény végezze, amelynek a
szabadlábra helyezésre is jogosultsága van (Zervudacki c.
Franciaország ügyben hozott 2006. július 27-i ítélet, 33-35.
§).
A jelen ügy vonatkozásában érintett idődimenziót illetően az
előbbinek van jelentősége.
A Emberi Jogok Európai Bírósága leszögezte, hogy a
„haladéktalanul” fogalom nem azonosítható az „azonnalisággal”
(Brogan c. Egyesült Királyság ügyben 1988 november 29-ben
hozott ítélet 58-59. §-a). Az időtartam vonatkozásában az
Emberi Jogok Európai Bíróságának [a kezdetben hat majd öt napot
még tolerálhatónak tekintett kissé bizonytalan gyakorlata
szigorodott és egyértelműbbé vált] és a Brogan ügyben hozott
ítélet (62. §) nyomán a négy napot meghaladó időtartamot
túlzottnak tekintik és ezt, mint abszolútnak tekinthető
időtartamot az Emberi Jogok Európai Bírósága a McKay c.
Egyesült Királyság ügyben hozott 2006. október 3-i ítéletének
47. §-ában is megerősítette, hozzátéve azonban, hogy [az 5.
cikk 3 §-nak] „nem lehet olyan értelmet tulajdonítani, ami azt
jelentené, hogy az ideiglenes őrizetből való elbocsátásra
irányuló eljárásnak hamarabb kellene lezajlania, mint az első
automatikus ellenőrzésnek, amelyre a Bíróság a maximum négy
napos időtartamot meghatározta”.
Az Emberi Jogok Európai Bírósága ugyanakkor ennél rövidebb
időtartamot is összeegyeztethetetlennek tartott az
Egyezménnyel, ha ti. a tényleges időtartam már túllépte azt a
maximumot, amit a nemzeti jog előírt (Zervudacki c.
Franciaország ügyben hozott 2006. július 27-i ítélet, 44-46.
§).
Az Emberi Jogok Európai Bírósága az ügyészség által gyakorolt
kontrollt abban az esetben nem tartotta elégségesnek, ha az
ügyészség a nyomozati eljárásban játszott szerepe miatt nem
volt bírói hatáskörrel felruházott személynek tekinthető (A.S.
c. Lengyelország ügyben hozott 2006. október 23-i ítélet 81. §,
Yosifov c. Bulgária ügyben hozott 2006. december 7-i ítélet 48.
§, stb.). Ilyen esetben még a hamar gyakorolt ellenőrzés esetén
is az 5. cikk 3. § szerinti időtartamot úgy kell számítani,
hogy az az első bírói kontroll megvalósításáig tart.
Az őrizetbe vétel esetén megkövetelt bírói kontrollnak
ténylegesnek kell lennie, és a szinte szó szerint azonos, az
ügy és az elkövető személyi sajátosságaihoz nem igazított,
blankettavégzések kibocsátása ugyanakkor a bírósági kontrollal
szemben támasztott minőségi kritériumokat nem teljesíti
(Svipsta c. Lettország ügyben hozott 2006. március 9-i ítélet
109. §). Az Emberi Jogok Európai Bírósága nem elégedett meg
azzal, ha csak ügy érdemében döntő bíró bírálhatja felül az
őrizetbe vétel jogosságát (Svipsta c. Lettország ügyben hozott
2006. március 9-i ítélet 142. §), de ebben az ügyben egy
hónapot meghaladó időtartam is eltelt az őrizetbe vétel és az
érdemi bírói tárgyaláson hozott ítélet között. Az Emberi Jogok
Európai Bírósága arra is rámutatott, hogy az őrizetbe vétel
vonatkozásában hozott döntésnek és e döntés kontrolljának az
alternatívákat is megfelelően mérlegelnie kell (Dombek c.
Lengyelország ügyben 2006. december 12-én hozott ítélet 70. §).
2. Az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatát figyelembe
véve a hatályos magyar megoldás prima facie az Egyezmény
szerinti keretek között elhelyezhető.
Az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatára is
figyelemmel nem tulajdonítható különösebb jelentőség annak a
szóhasználati különbségnek, amely az Alkotmány 55. § (2)
bekezdésében szereplő „lehető legrövidebb időn belül” illetve
az Emberi Jogok Európai Egyezményének 5. cikk 3 bekezdésének
magyar fordításában használt „haladéktalanul” határozószók
között pusztán nyelvtani szempontból megállapítható.
Tekintettel arra, hogy az emberi jogokat illetően egy nemzeti
jogvédelmi rendszer nagyvonalúbb, precízebb lehet a nemzetközi
kötelezettségvállalásai szerintieknél, nincs elméleti illetve
nemzetközi jogi akadálya annak [és nem ütközik az Alkotmány 7.
§ (1) által megkövetelt „összhang” szabályával sem], hogy a
minimum követelményektől felfelé térjen el (lásd ebben az
értelemben az Emberi Jogok Európai Egyezménye 53. cikkét, az
1976. évi 8. törvényerejű rendelettel kihirdetett Polgári és
Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya 5. cikk 2-t.).
Mivel az Alkotmánybíróság számára maga az Alkotmány a
viszonyítási alap, ezért megközelítése a nemzetközi emberi
jogvédelmi intézményekétől eltérhet és szigorúbb is lehet.
Budapest, 2007. február 12.
Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró
. |