A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok és alkotmányjogi
panasz tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Polgári
Perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 130. § (1)
bekezdés i ) pontja alkotmányellenes, ezért azt
megsemmisíti. A megsemmisített rendelkezés a határozat
közzétételének napján veszti hatályát.
Az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasznak azt a részét,
amely a rendelkezés konkrét ügyben való alkalmazása
kizárásának kimondására irányul, elutasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát közzéteszi a Magyar
Közlönyben.
Indokolás
I.
A Polgári Perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény ( a
továbbiakban : Pp ) 130. § (1) bekezdés i ) pontja
kimondja, hogy a bíróság a keresetlevelet idézés kibocsátása
nélkül elutasítja, ha megállapítható, hogy ". . . a felperes
követelése nyilvánvalóan alaptalan vagy lehetetlen
szolgáltatásra ( megállapításra ) irányul".
Az Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett, amelyekben
az idézett rendelkezés alkotmányellenességét állították.
Ezeket az Alkotmánybíróság egyesítette és egy eljárásban
bírálta el.
Az egyik indítványozó szerint a Pp 130. § (1) bekezdés i )
pontja sérti az Alkotmány 57. § (1) bekezdésében
foglaltakat.
Az Alkotmány ugyanis mindenkinek biztosítja, hogy "ügyét a
bíróság nyilvános tárgyaláson bírálja el". A kifogásolt
rendelkezés pedig "egyoldalú bírói vélelem alapján megengedi
a per idézés kibocsátása nélküli elutasítását".
A másik indítványozó a Fővárosi Bíróság előtt 1. P.
22.644/1992. szám alatt folyamatban volt és a Legfelsőbb
Bíróság előtt Pf. IV. 20.472/1992. számon befejezett ügyével
kapcsolatban a rendelkezés alkalmazása miatt alkotmányjogi
panaszt is előterjesztett.
A harmadik indítványozó a Pp 130. § (1) bekezdés i )
pontjának nem jogerős bírósági végzésben való alkalmazásával
összefüggésben terjesztett elő "alkotmányjogi panaszt" és
kérte a rendelkezés alkotmányellenessé nyilvánítását.
Jóllehet a jogerős ( másodfokú ) bírósági végzés a
keresetlevél elutasítását a Pp 130. § (1) bekezdés b )
pontjára alapította, indítványában az elsőfokú bíróság
végzésének indokolásában felhívott Pp 130. § (1) bekezdés
i ) pontja alkotmányossági vizsgálatát kérte.
II.
A Polgári Perrendtartásról szóló 1911 : I. t. cz. 141. §-a a
következő rendelkezést tartalmazta :
". . . ha már a keresetlevél elintézése alkalmával
nyilvánvaló, hogy a 180. § 1. , 2. , 3. , 5. és 6. pontjában
meghatározott valamely pergátló körülmény, az ügyvédi
képviselet hiánya ( 98. § ) , vagy valamely hivatalból
figyelembe veendő s nem pótolható más hiány forog fenn,
úgyszintén ha a felperes a kijavítás végett visszaadott
keresetlevelet újból hiányosan adja be, a bíróság a
keresetlevelet idézés kibocsátása nélkül hivatalból
visszautasítja. "
A 180. § szerint "pergátló kifogások :
1. hogy a kereset érvényesítése egyáltalában nem
tartozik a polgári perútra vagy hogy külön eljárásnak van
fenntartva;
2. hogy törvény szerint a polgári pert más hatósági
eljárásnak kell megelőznie;
3. hogy a per nem tartozik a bíróság hatáskörébe, vagy
hogy a bíróság nem illetékes;
4. hogy az ügyben választottbíróságnak kell eljárnia;
5. a perfüggőség kifogása (147. §) ;
6. hogy a felek valamelyikének nincs perképessége,
illetőleg, hogy törvényes képviselője mellőzve van vagy
nincsen igazolva.
Az 1952. évi III. törvény 130. § (1) bekezdése - az ehhez
fűzött indokolás szerint - ". . . tágabb körben kívánja
elejét venni annak, hogy olyan jogviták is tárgyalásra
kerülhessenek, amelyekről már eleve megállapítható, hogy
érdemi elbírálásukat valamely körülmény amúgyis kizárja.
Ehhez képest a 130. § a keresetlevél elutasításának okai
közé sorozza a tulajdonképpeni pergátló körülményeken felül
( Pp 180. § ) azokat az eseteket is, amikor a per érdemi
elbírálásának az az akadálya, hogy annak tárgyában már
korábban jogerős ítéletet hoztak ( res iudicata ) , vagy a
követelés időelőtti avagy bírósági úton nem érvényesíthető"
( 130. § (1) bek. d ) és f ) pont. ) .
Az 1954. évi VI. törvény ( Ppn ) 35. § (1) bekezdése a Pp
130. § (1) bekezdés f ) pontját kiegészítette. A kiegészítés
szerint a bíróság a keresetlevelet idézés kibocsátása nélkül
elutasítja, ha megállapítható, hogy "a keresettel
érvényesített jog nyilvánvalóan alaptalan".
Az 1957. évi VIII. törvény ( II. Ppn ) 40. § (1) bekezdése
módosította a Pp 130. § (1) bekezdését és az említett f )
pontban foglalt rendelkezést megszüntette. A törvényjavaslat
indokolása szerint a rendelkezés "nemcsak elvi okokból esik
kifogás alá, hanem azért is, mert az alaptalan perek elleni
harcban nem bizonyul hatásos eszköznek, az ilyen alapon
történt elutasítás az alperesnek nem ad ugyanis jogvédelmet,
nem akadályozza meg a felperest abban, hogy bármikor új pert
indítson".
Az eljárás egyszerűsítését és gyorsítását célzó 1972. évi
26. számú törvényerejű rendelet ( III. Ppn ) 22. §-a a
kifogásolt szabályt, amelynek felvételét - ugyancsak a
törvényjavaslat indokolása szerint - "gyakorlati igények
indokolják", a Pp 130. § (1) bekezdésébe ismét beiktatta.
III.
Az alkotmányellenesség megállapítását kérő indítványok
alaposak.
1.
Az Alkotmány 57. § (1) bekezdése értelmében a Magyar
Köztársaságban mindenkinek alapvető joga van ahhoz, hogy
valamely perben a jogait és kötelességeit a törvény által
felállított független és pártatlan bíróság igazságos és
nyilvános tárgyaláson bírálja el.
Az Alkotmánynak ez a rendelkezése, az eljárási garanciákon
túl, a bírósághoz fordulás jogát foglalja magában. Az
alapvető jogból következően az államra az a kötelezettség
hárul, hogy - egyebek között - a polgári jogi jogok és
kötelezettségek ( a polgári joginak tekintett jogviták )
elbírálására bírói utat biztosítson. Ez a rendelkezés
azonban - az Alkotmány 8. § (2) bekezdésére figyelemmel -
nem jelent korlátozhatatlan alanyi jogot a perindításra.
Az eleve sikerre nem vezető eljárások "kibontakozását" a
polgári eljárásjogban szabályozott un. perakadályok ( Pp
130. § (1) bekezdése ) korlátozzák. A jogszabályi korlátozás
azonban - ugyancsak az Alkotmány 8. § (2) bekezdésére
figyelemmel - nem érintheti az alapvető jog lényeges
tartalmát; az alkotmányosság követelménye kielégítéséhez a
korlátozásnak elkerülhetetlenül szükségesnek és az elérni
kívánt célhoz képest arányosnak kell lennie.
2.
A bírósághoz való fordulás alapvető joga nemcsak a
beadványok előterjesztésének jogára szorítkozik, hanem a
bírósági eljárásban a fél pozícióját biztosítja a
személyeknek. A személyek alanyai, alakítói és nem tárgyai,
"elszenvedői" a bírósági eljárásnak. Alkotmányban
biztosított joguk van arra, hogy a bíróság az eljárásba vitt
jogaikat és kötelességeiket elbírálja, ( s ne csak az
ezeket tartalmazó beadványról mondjon véleményt ) és arra
is, hogy lehetőséget kapjanak a bírósági döntés alapjául
szolgáló tényállással és jogi kérdésekkel kapcsolatban
nyilatkozataik megtételére.
A Pp 130. § (1) bekezdésében szabályozott esetekben - az i )
pont kivételével - arról van szó, hogy meghatározott félnek
meghatározott bíróság előtt a konkrét ügyben hiányzik a
keresetindítási joga - akár azért, mert ilyen nem is volt,
akár azért, mert még nincs illetve már elveszett -, vagy
hiányzik valamilyen más, szükségszerü és tételesen
meghatározott előfeltétel. Az i ) pont alkalmazása viszont
eleve azt feltételezi, hogy a félnek van keresetindítási
joga és az általános szabályok szerinti elbírálás
lehetőségéhez szükséges további előfeltételek sem
hiányoznak, keresetlevelét mégis elutasítják.
Amíg tehát a többi esetben a bíróság a kereset
teljesítésének konkrét eljárásjogi és anyagi jogi
előfeltételeiről, az érvényesíthetőség elvi lehetősége felöl
dönt, addíg az i ) pont esetében már magának a keresetnek az
érdeméről foglal állást és tagadja meg annak teljesítését.
Ezért - ha a keresetlevél az egyéb előfeltételeknek megfelel
- az i ) pont alkalmazása ténylegesen megfosztja a felperest
az elvileg hiánytalan és teljes eljárási pozíciójától.
A bíróságok számos esetben más elutasítási ok helyett ( vagy
amellett ) hivatkoznak az i ) pontra, holott ezek
bármelyikének fennállta szükségszerűen megelőzi és ezzel
kiszorítja az i ) pontban foglalt rendelkezés alkalmazását.
( Miként ez az egyik indítványra okot adó konkrét bírósági
ügyben is előfordult. )
Erre utal a Legfelsőbb Bíróság ítélkezési gyakorlatából
meríthető több jogeset indokolása : eszerint az i ) pont
alkalmazására csak kivételesen, akkor kerülhet sor, ha az
anyagi jogszabályok alapján tárgyalás tartása nélkül
mindenki által felismerhető, hogy a követelést nem lehet
teljesíteni ( BH 1989/1. sz. 17. , BH 1989/5. sz. 193. , BH
1985/5. sz. 193. ) . Ebben a kérdésben csak a hatáskörrel
rendelkező bíróság dönthet ( BH 1974/12. sz. 478. ) .
A törvény nem zárja ki ilyen esetben a keresetlevél újbóli
beadását, illetőleg ennek ismételt elutasítása lehetőségét
sem. Alkotmányossági szempontból azonban nincs döntő
jelentősége annak, hogy az alapvető jog lényeges tartalmának
ez a megszorítása a keresetindítási jog tekintetében az
adott személyre nézve az eljárási jog tételes szabályai
szerint nem végleges.
A bírósághoz fordulás joga - az Alkotmány 50. § (1)
bekezdéséből is következően - általános eszköze az
állampolgárok ( és más személyek ) jogai és törvényes
érdekei védelmének. "Gyakorlati igények" teljesítése az
alkotmányosság szempontjából - nem lehet elfogadható indok a
Pp 130. § (1) bekezdés i ) pontja rendelkezései fenntartása
mellett.
3.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény ( a
továbbiakban : ABtv ) 48. § (1) bekezdése szerint az
Alkotmányban biztosított jogainak megsértése miatt
alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz az,
akinek a jogsérelme az alkotmányellenes jogszabály
alkalmazása folytán következett be, és egyéb jogorvoslati
lehetőségeit már kimerítette, illetőleg más jogorvoslati
lehetőség nincs számára biztosítva. A (3) bekezdés szerint
ilyen esetben az Alkotmánybíróság eljárására a 4043. §-ban
foglaltak az irányadók.
Az ABtv 43. § (4) bekezdése értelmében az Alkotmánybíróság
meghatározhatja - kizárhatja - az alkotmányellenes
jogszabály konkrét esetben történő alkalmazhatóságát, ha ezt
a jogbiztonság vagy az eljárást kezdeményező különösen
fontos érdeke indokolja.
Az egyik indítványozó állított jogsérelme a Pp 130. § (1)
bekezdés i ) pontja alkalmazása folytán következett be. Az
eljáró első és másodfokú bíróság a keresetlevél elutasítását
e rendelkezésre alapította.
A jogbiztonság önmagában nem indokolja, hogy a kifogásolt
szabály alkalmazását az Alkotmánybíróság visszahatóan zárja
ki. Az Alkotmánybíróság a konkrét ügy adatai alapján azt sem
látta megállapíthatónak, hogy ezt az indítványozó különösen
fontos érdeke - pl. a keresetlevél beadásához fűződő jogi
hatályok fenntartása - indokolná. A különösen fontos érdek
mérlegeléséhez az indítványozó sem hozott fel értékelhető
adatot. Az Alkotmánybíróság ezért az ABtv 43. § (4)
bekezdésében foglalt feltételek megvalósulásának hiányában
mellőzte annak kimondását, hogy az alkotmányellenes
rendelkezés a Fővárosi Bíróság előtt 1. P. 22. 644/1992.
szám alatt folyamatban volt és a Legfelsőbb Bíróság előtt
Pf. IV. 20. 472/1992. számon befejezett ügyben nem
alkalmazható.
A másik indítványozó beadványa - tartalma alapján - nem
tekinthető alkotmányjogi panasznak. A konkrét ügyben a
másodfokú bíróság nem az indítványozó által
alkotmányellenesnek állított jogszabályt alkalmazta. Az
Alkotmánybíróság hatáskör hiányában nem vizsgálhatja azt,
hogy az indítványozó ügyében a keresetlevél elutasításának
esetleg más jogi indokolás alapján volt-e helye. Az
Alkotmánybíróságnak az ABtv 1. § d ) pontja alapján indult
eljárásban az alkalmazott jogszabály alkotmányosságának
vizsgálatára van hatásköre. Erre figyelemmel az
Alkotmánybíróság ezt a beadványt a Pp 130. § (1) bekezdés
i ) pontja alkotmányellenessége utólagos absztrakt
vizsgálatára irányuló indítványként bírálta el.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a rendelkező részben
foglaltak szerint határozott.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
előadó alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |