English
Hungarian
Ügyszám:
.
94/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Tersztyánszky Ödön Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 59/1993. (XI. 29.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1993/353
.
A döntés kelte: Budapest, 11/23/1993
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos vizsgálatára  irányuló indítványok és alkotmányjogi
      panasz tárgyában meghozta a következő

                             határozatot :

      Az   Alkotmánybíróság    megállapítja,   hogy    a   Polgári
      Perrendtartásról szóló  1952. évi  III. törvény 130. §   (1)
      bekezdés   i )    pontja    alkotmányellenes,    ezért   azt
      megsemmisíti.  A   megsemmisített  rendelkezés  a  határozat
      közzétételének napján veszti hatályát.

      Az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panasznak azt a részét,
      amely  a   rendelkezés  konkrét   ügyben  való   alkalmazása
      kizárásának kimondására irányul, elutasítja.

      Az  Alkotmánybíróság   e  határozatát  közzéteszi  a  Magyar
      Közlönyben.
                                 Indokolás

                                     I.

        A Polgári  Perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény ( a
        továbbiakban :   Pp  )  130.  §  (1)  bekezdés  i  )  pontja
        kimondja, hogy a bíróság a keresetlevelet idézés kibocsátása
        nélkül elutasítja, ha megállapítható, hogy ". . . a felperes
        követelése   nyilvánvalóan    alaptalan   vagy    lehetetlen
        szolgáltatásra ( megállapításra ) irányul".

        Az Alkotmánybírósághoz  több indítvány  érkezett, amelyekben
        az  idézett  rendelkezés  alkotmányellenességét  állították.
        Ezeket az  Alkotmánybíróság egyesítette  és  egy  eljárásban
        bírálta el.

        Az egyik  indítványozó szerint  a Pp 130. § (1) bekezdés i )
        pontja  sérti   az  Alkotmány   57.   §   (1)   bekezdésében
        foglaltakat.

        Az Alkotmány  ugyanis mindenkinek  biztosítja, hogy "ügyét a
        bíróság nyilvános  tárgyaláson  bírálja  el".  A  kifogásolt
        rendelkezés pedig "egyoldalú bírói vélelem alapján megengedi
        a per idézés kibocsátása nélküli elutasítását".

        A  másik   indítványozó  a  Fővárosi  Bíróság  előtt  1.  P.
        22.644/1992. szám  alatt folyamatban  volt és  a  Legfelsőbb
        Bíróság előtt Pf. IV. 20.472/1992. számon befejezett ügyével
        kapcsolatban a  rendelkezés alkalmazása  miatt alkotmányjogi
        panaszt is előterjesztett.

        A harmadik  indítványozó a  Pp  130.  §  (1)  bekezdés  i  )
        pontjának nem jogerős bírósági végzésben való alkalmazásával
        összefüggésben terjesztett  elő "alkotmányjogi  panaszt"  és
        kérte  a   rendelkezés   alkotmányellenessé   nyilvánítását.
        Jóllehet  a   jogerős  (   másodfokú  )  bírósági  végzés  a
        keresetlevél elutasítását  a Pp  130. §  (1)  bekezdés  b  )
        pontjára  alapította,   indítványában  az  elsőfokú  bíróság
        végzésének  indokolásában  felhívott  Pp 130. § (1) bekezdés
        i ) pontja alkotmányossági vizsgálatát kérte.

                                    II.

        A Polgári Perrendtartásról szóló 1911 : I. t. cz. 141. §-a a
        következő rendelkezést tartalmazta :
        ".  .   .  ha   már  a  keresetlevél  elintézése  alkalmával
        nyilvánvaló, hogy a 180. § 1. , 2. , 3. , 5. és 6. pontjában
        meghatározott  valamely   pergátló  körülmény,   az  ügyvédi
        képviselet hiánya  ( 98.  § )  ,  vagy  valamely  hivatalból
        figyelembe veendő  s nem  pótolható más  hiány  forog  fenn,
        úgyszintén ha  a felperes  a  kijavítás  végett  visszaadott
        keresetlevelet  újból   hiányosan  adja   be,  a  bíróság  a
        keresetlevelet   idézés    kibocsátása   nélkül   hivatalból
        visszautasítja. "

        A 180. § szerint "pergátló kifogások :

             1.  hogy   a  kereset  érvényesítése  egyáltalában  nem
        tartozik a  polgári perútra  vagy hogy  külön eljárásnak van
        fenntartva;

             2. hogy  törvény szerint  a polgári  pert más  hatósági
        eljárásnak kell megelőznie;

             3. hogy  a per nem tartozik a bíróság hatáskörébe, vagy
        hogy a bíróság nem illetékes;

             4. hogy az ügyben választottbíróságnak kell eljárnia;

             5. a perfüggőség kifogása (147. §) ;

             6. hogy  a  felek  valamelyikének  nincs  perképessége,
        illetőleg, hogy  törvényes  képviselője  mellőzve  van  vagy
        nincsen igazolva.

        Az 1952.  évi III.  törvény 130.  § (1) bekezdése - az ehhez
        fűzött indokolás  szerint -  ". .  . tágabb  körben  kívánja
        elejét venni  annak,  hogy  olyan  jogviták  is  tárgyalásra
        kerülhessenek, amelyekről  már  eleve  megállapítható,  hogy
        érdemi elbírálásukat  valamely  körülmény  amúgyis  kizárja.
        Ehhez képest  a 130.  § a  keresetlevél elutasításának  okai
        közé sorozza  a tulajdonképpeni pergátló körülményeken felül
        ( Pp  180. §  ) azokat  az eseteket  is, amikor a per érdemi
        elbírálásának az  az  akadálya,  hogy  annak  tárgyában  már
        korábban jogerős  ítéletet hoztak  ( res iudicata ) , vagy a
        követelés időelőtti  avagy bírósági úton nem érvényesíthető"
        ( 130. § (1) bek. d ) és f ) pont. ) .

        Az 1954.  évi VI.  törvény (  Ppn ) 35. § (1) bekezdése a Pp
        130. § (1) bekezdés f ) pontját kiegészítette. A kiegészítés
        szerint a bíróság a keresetlevelet idézés kibocsátása nélkül
        elutasítja,   ha    megállapítható,   hogy   "a   keresettel
        érvényesített jog nyilvánvalóan alaptalan".

        Az 1957.  évi VIII.  törvény ( II. Ppn ) 40. § (1) bekezdése
        módosította a  Pp 130.  § (1)  bekezdését és az említett f )
        pontban foglalt rendelkezést megszüntette. A törvényjavaslat
        indokolása szerint  a rendelkezés "nemcsak elvi okokból esik
        kifogás alá,  hanem azért is, mert az alaptalan perek elleni
        harcban nem  bizonyul hatásos  eszköznek,  az  ilyen  alapon
        történt elutasítás az alperesnek nem ad ugyanis jogvédelmet,
        nem akadályozza meg a felperest abban, hogy bármikor új pert
        indítson".

        Az eljárás  egyszerűsítését és  gyorsítását célzó  1972. évi
        26. számú  törvényerejű rendelet  ( III.  Ppn )  22.  §-a  a
        kifogásolt  szabályt,  amelynek  felvételét  -  ugyancsak  a
        törvényjavaslat indokolása  szerint  -  "gyakorlati  igények
        indokolják", a Pp 130. § (1) bekezdésébe ismét beiktatta.

                                    III.

        Az  alkotmányellenesség   megállapítását  kérő   indítványok
        alaposak.

        1.
        Az  Alkotmány  57.  §  (1)  bekezdése  értelmében  a  Magyar
        Köztársaságban mindenkinek  alapvető joga  van  ahhoz,  hogy
        valamely perben  a jogait  és kötelességeit  a törvény által
        felállított független  és  pártatlan  bíróság  igazságos  és
        nyilvános tárgyaláson bírálja el.

        Az Alkotmánynak  ez a  rendelkezése, az eljárási garanciákon
        túl,  a  bírósághoz  fordulás  jogát  foglalja  magában.  Az
        alapvető jogból  következően az  államra az  a kötelezettség
        hárul, hogy  - egyebek  között -  a polgári  jogi  jogok  és
        kötelezettségek (  a polgári  joginak tekintett  jogviták  )
        elbírálására  bírói   utat  biztosítson.  Ez  a  rendelkezés
        azonban -  az Alkotmány  8. §  (2) bekezdésére figyelemmel -
        nem jelent korlátozhatatlan alanyi jogot a perindításra.

        Az eleve  sikerre nem  vezető eljárások  "kibontakozását"  a
        polgári eljárásjogban  szabályozott un.  perakadályok  (  Pp
        130. § (1) bekezdése ) korlátozzák. A jogszabályi korlátozás
        azonban -  ugyancsak  az  Alkotmány  8.  §  (2)  bekezdésére
        figyelemmel  -   nem  érintheti  az  alapvető  jog  lényeges
        tartalmát; az  alkotmányosság követelménye  kielégítéséhez a
        korlátozásnak elkerülhetetlenül  szükségesnek és  az  elérni
        kívánt célhoz képest arányosnak kell lennie.

        2.
        A  bírósághoz   való  fordulás   alapvető  joga   nemcsak  a
        beadványok előterjesztésének  jogára  szorítkozik,  hanem  a
        bírósági  eljárásban   a   fél   pozícióját   biztosítja   a
        személyeknek. A  személyek alanyai, alakítói és nem tárgyai,
        "elszenvedői"   a    bírósági    eljárásnak.    Alkotmányban
        biztosított joguk van arra, hogy a bíróság az eljárásba vitt
        jogaikat és  kötelességeiket elbírálja,   (  s  ne  csak  az
        ezeket tartalmazó  beadványról mondjon  véleményt )  és arra
        is, hogy  lehetőséget kapjanak  a bírósági  döntés  alapjául
        szolgáló  tényállással   és  jogi  kérdésekkel  kapcsolatban
        nyilatkozataik megtételére.

        A Pp 130. § (1) bekezdésében szabályozott esetekben - az i )
        pont kivételével  - arról van szó, hogy meghatározott félnek
        meghatározott bíróság  előtt a  konkrét  ügyben  hiányzik  a
        keresetindítási joga  - akár  azért, mert ilyen nem is volt,
        akár azért,  mert még  nincs illetve  már elveszett  -, vagy
        hiányzik   valamilyen   más,   szükségszerü   és   tételesen
        meghatározott előfeltétel.  Az i  ) pont alkalmazása viszont
        eleve azt  feltételezi, hogy  a félnek  van  keresetindítási
        joga  és   az   általános   szabályok   szerinti   elbírálás
        lehetőségéhez   szükséges    további    előfeltételek    sem
        hiányoznak, keresetlevelét mégis elutasítják.

        Amíg  tehát   a  többi   esetben   a   bíróság   a   kereset
        teljesítésének   konkrét    eljárásjogi   és   anyagi   jogi
        előfeltételeiről, az érvényesíthetőség elvi lehetősége felöl
        dönt, addíg az i ) pont esetében már magának a keresetnek az
        érdeméről foglal állást és tagadja meg annak teljesítését.

        Ezért - ha a keresetlevél az egyéb előfeltételeknek megfelel
        - az i ) pont alkalmazása ténylegesen megfosztja a felperest
        az elvileg hiánytalan és teljes eljárási pozíciójától.

        A bíróságok számos esetben más elutasítási ok helyett ( vagy
        amellett  )   hivatkoznak  az   i  )   pontra,  holott  ezek
        bármelyikének fennállta  szükségszerűen  megelőzi  és  ezzel
        kiszorítja az  i ) pontban foglalt rendelkezés alkalmazását.
        ( Miként  ez az  egyik indítványra okot adó konkrét bírósági
        ügyben is előfordult. )

        Erre utal  a  Legfelsőbb  Bíróság  ítélkezési  gyakorlatából
        meríthető több  jogeset indokolása  :   eszerint az i ) pont
        alkalmazására csak  kivételesen, akkor  kerülhet sor,  ha az
        anyagi  jogszabályok   alapján  tárgyalás   tartása   nélkül
        mindenki által  felismerhető, hogy  a követelést  nem  lehet
        teljesíteni (  BH 1989/1. sz. 17. , BH 1989/5. sz. 193. , BH
        1985/5. sz.  193. )  . Ebben  a kérdésben csak a hatáskörrel
        rendelkező bíróság dönthet ( BH 1974/12. sz. 478. ) .

        A törvény  nem zárja  ki ilyen esetben a keresetlevél újbóli
        beadását, illetőleg  ennek ismételt  elutasítása lehetőségét
        sem.  Alkotmányossági   szempontból  azonban   nincs   döntő
        jelentősége annak, hogy az alapvető jog lényeges tartalmának
        ez a  megszorítása a  keresetindítási  jog  tekintetében  az
        adott személyre  nézve az  eljárási  jog  tételes  szabályai
        szerint nem végleges.

        A  bírósághoz  fordulás  joga  -  az  Alkotmány  50.  §  (1)
        bekezdéséből  is   következően  -   általános   eszköze   az
        állampolgárok (  és  más  személyek  )  jogai  és  törvényes
        érdekei  védelmének.  "Gyakorlati  igények"  teljesítése  az
        alkotmányosság szempontjából - nem lehet elfogadható indok a
        Pp 130.  § (1) bekezdés i ) pontja rendelkezései fenntartása
        mellett.

        3.
        Az Alkotmánybíróságról  szóló 1989.  évi XXXII.  törvény ( a
        továbbiakban :   ABtv  ) 48.  §  (1)  bekezdése  szerint  az
        Alkotmányban   biztosított    jogainak   megsértése    miatt
        alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz az,
        akinek   a   jogsérelme   az   alkotmányellenes   jogszabály
        alkalmazása folytán  következett be,  és egyéb  jogorvoslati
        lehetőségeit már  kimerítette,  illetőleg  más  jogorvoslati
        lehetőség nincs  számára biztosítva.  A (3) bekezdés szerint
        ilyen esetben  az Alkotmánybíróság  eljárására a 4043. §-ban
        foglaltak az irányadók.

        Az ABtv  43. §  (4) bekezdése értelmében az Alkotmánybíróság
        meghatározhatja   -   kizárhatja   -   az   alkotmányellenes
        jogszabály konkrét esetben történő alkalmazhatóságát, ha ezt
        a  jogbiztonság  vagy  az  eljárást  kezdeményező  különösen
        fontos érdeke indokolja.

        Az egyik  indítványozó állított  jogsérelme a  Pp 130. § (1)
        bekezdés i  ) pontja  alkalmazása folytán következett be. Az
        eljáró első és másodfokú bíróság a keresetlevél elutasítását
        e rendelkezésre alapította.

        A jogbiztonság  önmagában nem  indokolja, hogy  a kifogásolt
        szabály alkalmazását  az Alkotmánybíróság visszahatóan zárja
        ki. Az Alkotmánybíróság a konkrét ügy adatai alapján azt sem
        látta megállapíthatónak,  hogy ezt az indítványozó különösen
        fontos érdeke  - pl.  a keresetlevél  beadásához fűződő jogi
        hatályok fenntartása  - indokolná.  A különösen fontos érdek
        mérlegeléséhez az  indítványozó sem  hozott fel  értékelhető
        adatot.  Az   Alkotmánybíróság  ezért  az  ABtv  43.  §  (4)
        bekezdésében foglalt  feltételek megvalósulásának  hiányában
        mellőzte  annak   kimondását,   hogy   az   alkotmányellenes
        rendelkezés a  Fővárosi Bíróság  előtt 1.  P. 22.  644/1992.
        szám alatt  folyamatban volt  és a  Legfelsőbb Bíróság előtt
        Pf.  IV.   20.  472/1992.   számon  befejezett   ügyben  nem
        alkalmazható.

        A másik  indítványozó beadványa  - tartalma  alapján  -  nem
        tekinthető  alkotmányjogi  panasznak.  A  konkrét  ügyben  a
        másodfokú    bíróság     nem    az     indítványozó    által
        alkotmányellenesnek  állított   jogszabályt  alkalmazta.  Az
        Alkotmánybíróság hatáskör  hiányában nem  vizsgálhatja  azt,
        hogy az  indítványozó ügyében  a keresetlevél elutasításának
        esetleg  más   jogi  indokolás   alapján  volt-e  helye.  Az
        Alkotmánybíróságnak az  ABtv 1.  § d ) pontja alapján indult
        eljárásban  az   alkalmazott  jogszabály  alkotmányosságának
        vizsgálatára   van    hatásköre.   Erre    figyelemmel    az
        Alkotmánybíróság  ezt  a  beadványt a Pp 130. § (1) bekezdés
        i )  pontja    alkotmányellenessége    utólagos    absztrakt
        vizsgálatára irányuló indítványként bírálta el.

        Mindezek alapján  az Alkotmánybíróság  a rendelkező  részben
        foglaltak szerint határozott.
                               Dr. Sólyom László
                           az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Ádám Antal              Dr. Kilényi Géza
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                  Dr. Lábady Tamás             Dr. Schmidt Péter
                   alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                                Dr. Szabó András
                                 alkotmánybíró

                             Dr. Tersztyánszky Ödön
                              előadó alkotmánybíró

                     Dr. Vörös Imre             Dr. Zlinszky János
                      alkotmánybíró              alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Reject a complaint without issuing a summons
          Number of the Decision:
          .
          59/1993. (XI. 29.)
          Date of the decision:
          .
          11/23/1993
          Summary:
          Under Hungarian civil procedural law, courts could reject a complaint without issuing a summons if the claim was evidently unfounded or impossible. This general clause had been introduced to the Civil Procedural Code in 1952, and it was abolished in 1957. Legislature re-established the clause in 1972 in order to speed up procedures. According to the Constitutional Court, this provision violated the citizens' rights to a fair trial by an independent court as provided by the Constitution. The Court emphasised that citizens had a right to have their claim judged by a court, and access to the courts could not be rejected by a simple reference to practical needs. It annulled the related provision of the Civil Procedural Code.
          .
          CODICES summary:
          www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1993-3-016
          .