A döntés szövege: 
 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN! 
  
 Az  Alkotmánybíróság  folyamatban lévő  ügyekben  alkalmazandó 
jogszabály  alkotmányellenességének  megállapítására   irányuló 
bírói kezdeményezések tárgyában meghozta a következő 
  
                           határozatot: 
  
 1.  Az Alkotmánybíróság megállapítja: alkotmányos követelmény, 
hogy a bíró az elé tárt jogvitát alkotmányos jogszabály alapján 
döntse  el. Amennyiben a bíró az előtte folyamatban lévő perben 
alkalmazandó   jog   alkotmányellenességét   észleli    —    az 
alkotmányellenes  jogszabály  mellőzésére  vonatkozó  hatásköre 
hiányában  —,  az  Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi  XXXII. 
törvény 38. § (1) bekezdése alapján köteles az Alkotmánybíróság 
eljárását kezdeményezni. 
  
 2.    A   bírói   kezdeményezések   alapján   indult   konkrét 
normakontroll eljárásokban az azonos ténybeli alapú, azonos jog 
alapján  megítélendő polgári peres ügyekben az Alkotmánybíróság 
megállapíthatja  az  általa  alkotmányellenesnek   nyilvánított 
jogszabály    általános    alkalmazási    tilalmát.    Ha    az 
Alkotmánybíróság nem általános, hanem csak konkrét  alkalmazási 
tilalmat rendel el, akkor — újabb bírói kezdeményezés esetén  — 
lefolytatja  a  kizárólag  alkalmazási  tilalom  iránti   bírói 
indítvánnyal  kapcsolatos eljárást.  Az  általános,  illetve  a 
konkrét   alkalmazási  tilalomra  vonatkozó   alkotmánybírósági 
rendelkezés  jogkövetkezményeit az eljáró  bíró  vonja  le,  és 
hozza meg a peres ügyben az annak megfelelő döntést. 
 
3.  Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy amennyiben a bíró  — 
az   eljárás   felfüggesztése  mellett  —  az  Alkotmánybíróság 
eljárását  kezdeményezi az Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi 
XXXII.  törvény 38. § (1) bekezdése alapján, akkor  alkotmányos 
követelmény,   hogy   az  Alkotmánybíróságnak   címzett   bírói 
kezdeményezés  közvetlenül, más bírói fórumok  eljárása  nélkül 
jusson   el   az  annak  elbírálására  hatáskörrel   rendelkező 
Alkotmánybíróság elé. 
  
 4.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Budapest főváros 
közterületein és erdőterületein a járművel várakozás  rendjének 
egységes kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen 
járművek tárolásának szabályozásáról szóló 38/1993. (XII.  27.) 
Főv. Kgy. 2005. június 30. napjáig hatályos rendeletének 27. és 
28.  §-ai alkotmányellenesek voltak, ezért azok a jogerősen  le 
nem zárt polgári peres eljárásokban nem alkalmazhatók. 
  
 5.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Budapest főváros 
közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes 
kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek 
tárolásának szabályozásáról szóló 19/2005. (IV. 22.) Főv.  Kgy. 
2009.  május  31.  napjáig  hatályos  rendeletének  41.  §  (2) 
bekezdése  és  53.  §-a  alkotmányellenes  volt,  ezért  az   a 
jogerősen   le   nem   zárt  polgári  peres  eljárásokban   nem 
alkalmazható. 
  
 Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben 
közzé teszi.
 
                            Indokolás 
  
 I. 
  
 A  folyamatban  lévő perek felfüggesztése  mellett  több  száz 
olyan  bírói  kezdeményezés  érkezett  az  Alkotmánybírósághoz, 
amely   eljárásokban   a  jogviták  elbírálásának   alapja   az 
Alkotmánybíróság 109/2009. (XI. 18.) AB határozatban (ABH 2009, 
941.  a  továbbiakban:  Abh.)  alkotmányellenesnek  minősített, 
parkolásra  vonatkozó fővárosi közgyűlési  rendeletek  valamely 
rendelkezése lenne, és amely rendelkezésekkel kapcsolatosan  az 
Alkotmánybíróság  az Abh.-ban konkrét eljárásokban  alkalmazási 
tilalmat   mondott  ki.  Az  indítványozó  bírák   az   előttük 
folyamatban   lévő  perekben  alkalmazandó  már  nem   hatályos 
fővárosi  közgyűlési rendeletek alkotmányellenességét  az  Abh. 
alapján  megállapítottnak tekintették. Indítványaikban ezért  e 
rendelkezések alkalmazási tilalmának kimondását kérték. 
  
 A  kezdeményező bírák egy csoportjának álláspontja szerint  az 
Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a 
továbbiakban: Abtv.) 38. § (1) bekezdése értelmében  a  bírónak 
nem  csak  joga,  de kötelessége is az előtte folyamatban  lévő 
eljárás  felfüggesztése mellett az Alkotmánybírósághoz fordulni 
abban    az    esetben,   amennyiben   az   alkalmazandó    jog 
alkotmányellenességét  észleli.  Az  indokolás  értelmében   az 
Alkotmánybíróság  eljárásának nem képezheti eljárási  akadályát 
az  sem,  hogy a testület a korábbiakban már megállapította  az 
alkalmazandó     rendelkezések     alkotmányellenességét     és 
alkalmazhatatlanságát, hiszen az Abh. csupán az abban megjelölt 
peres eljárások tekintetében járhat res iudicata hatással. 
 Ezen  túlmenően az indítványozó bírák értelmezése  szerint  az 
Abtv.  38. § (1) bekezdésének célja az, hogy bírósági  eljárás, 
ítélet  ne  alapulhasson alkotmányellenes jogszabályon.  E  cél 
elérését   —   és   a   jogbiztonságot  —  pedig   teljességgel 
megkérdőjelezné  az, ha a bírói jogosítvány  gyakorlását  éppen 
egy       korábbi,      alkotmányellenességet       megállapító 
alkotmánybírósági döntés akadályozná meg. 
  
 A  bírák  egy  másik  csoportja  eltérő  indokok  alapján,  de 
hasonló eredményre jutott. 
 Az   indítványozó  másodfokú  tanács  elnöke  az  Abtv.  —  az 
indítványban tévesen 22. § (2) bekezdésként megjelölt —  22.  § 
(3)   bekezdésének   és   43.  §  (4)   bekezdésének   együttes 
értelmezéséből  arra a következtetésre jutott, hogy  a  konkrét 
normakontroll  eljárásban alkotmányellenességet és  alkalmazási 
tilalmat   kimondó   alkotmánybírósági  döntés   res   iudicata 
helyzetet  eredményez.  Ezért más perben  ugyanazon  jogszabály 
alkotmányellenességére  és alkalmazási  tilalmának  kimondására 
bírói indítvány érdemi elbírálása nem lehetséges. 
 Utalva  ugyanakkor az Alkotmány 50. § (1) és (3)  bekezdésére, 
az 57. § (1) bekezdésére, valamint a bíróságok szervezetéről és 
igazgatásáról  szóló 1997. évi LXVI. törvény  (a  továbbiakban: 
Bszi.)  2.  §  (2)  bekezdésére,  az  indítványozó  tanácselnök 
megállapította,   hogy   a   bíró  az  alkotmányos   törvénynek 
alárendelten  köteles a jogviták eldöntésére.  Az  Alkotmányból 
folyó ezen kötelezettségének azonban nem tud eleget tenni, mert 
a  perbe  vitt  jogvita  megítélése — az  Alkotmánybíróság  res 
iudicata-t  eredményező döntéséhez képest — időben később  vált 
szükségessé.  Így  az  utóbbi eset(ek)ben  a  bírónak  ismerten 
alkotmányellenes jogszabály érvényesülését kell biztosítania. 
 Azon  túl,  hogy  a helyzet sérti a bíróság előtti  egyenlőség 
jogát,  nem  egyeztethető össze a jogállamiság elvével  sem.  A 
fenti törvényi szabályok ugyanis az egyedi ügyekben kizárják az 
egyedi  alkotmány-, illetve jogvédelmet, de nem teszik lehetővé 
a   konkrét   eljárásban   az   alkotmányellenes   jogszabályok 
alkalmazásának generális jellegű kizárását sem. 
  
 Az   Alkotmánybíróság  az  ideiglenes  ügyrendjéről  és  annak 
közzétételéről   szóló,   többször   módosított   és   egységes 
szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat  (ABK  2009. 
január,  3.,  a  továbbiakban: Ügyrend). 28.  §  (1)  bekezdése 
alapján  elrendelte  a  tárgyuk szerint összefüggő  indítványok 
együttes eljárásban történő vizsgálatát és elbírálását. 
  
  
 II. 
  
 Az Alkotmány indítványokkal érintett rendelkezései: 
 „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus 
jogállam”. 
 32/A.    §    (1)   „Az   Alkotmánybíróság   az   Alkotmányban 
meghatározott esetek kivételével felülvizsgálja a  jogszabályok 
alkotmányosságát,  illetőleg ellátja a  törvénnyel  hatáskörébe 
utalt feladatokat.” 
 32/A.     (3)    Az    Alkotmánybíróság    alkotmányellenesség 
megállapítása   esetén  megsemmisíti  a  törvényeket   és   más 
jogszabályokat. (…)” 
 „50.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  bíróságai   védik   és 
biztosítják  az alkotmányos rendet, a természetes személyek,  a 
jogi   személyek  és  a  jogi  személyiséggel  nem   rendelkező 
szervezetek   jogait   és  törvényes   érdekeit,   büntetik   a 
bűncselekmények elkövetőit.” 
 „57.  §  (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt  mindenki 
egyenlő,  és  mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt 
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a 
törvény   által  felállított  független  és  pártatlan  bíróság 
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.” 
  
 Az Abtv. indítványokkal érintett törvényi rendelkezései: 
 „38.  § (1) A bíró – a bírósági eljárás felfüggesztése mellett 
–  az  Alkotmánybíróság eljárását kezdeményezi,  ha  az  előtte 
folyamatban  levő  ügy elbírálása során olyan jogszabályt  vagy 
közjogi  szervezetszabályozó eszközt kell alkalmazni,  amelynek 
alkotmányellenességét észleli”. 
    „42.  §  (1)  A  40.  §-ban  foglalt  esetben  a  határozat 
közzétételét  követő napon veszti hatályát  a  jogszabály  vagy 
annak   rendelkezése,  és  minősül  visszavontnak   a   közjogi 
szervezetszabályozó eszköz vagy annak rendelkezése.” 
 „43.  § (1) Azt a jogszabályt vagy közjogi szervezetszabályozó 
eszközt,    amelyet   az   Alkotmánybíróság   a   határozatában 
megsemmisít,  az  erről szóló határozatnak a  hivatalos  lapban 
való közzététele napjától nem lehet alkalmazni. 
 (2)  A jogszabálynak vagy a közjogi szervezetszabályozó eszköz 
megsemmisítése,  – (3) bekezdésben foglalt eset  kivételével  – 
nem    érinti   a   határozat   közzététele   előtt   létrejött 
jogviszonyokat,    s    a   belőlük   származó    jogokat    és 
kötelezettségeket.” 
 (…) 
 „(4) Az Alkotmánybíróság a 42. § (1) bekezdésében, valamint  a 
43. § (1)-(2) bekezdésében meghatározott időponttól eltérően is 
meghatározhatja az alkotmányellenes jogszabály  hatályon  kívül 
helyezését  vagy konkrét esetben történő alkalmazhatóságát,  ha 
ezt  a  jogbiztonság,  vagy az eljárást kezdeményező  különösen 
fontos érdeke indokolja.” 
  
 III. 
  
 Az  Alkotmánybíróság az Abh.-ban utólagos normakontroll, bírói 
kezdeményezések  és alkotmányjogi panaszok  alapján  döntött  a 
parkolással   kapcsolatos  törvényi  és   fővárosi   közgyűlési 
rendeletek  alkotmányosságáról. Az Abh. határidő  tűzésével,  a 
jövőre  nézve  semmisítette  meg a  —  helyi  —  közútkezelőket 
parkolási  díj és pótdíj szedésének elrendelésére  felhatalmazó 
törvényi   rendelkezéseket,   valamint   a   Budapest   főváros 
közigazgatási területén a járművel várakozás rendjének egységes 
kialakításáról, a várakozás díjáról és az üzemképtelen járművek 
tárolásának  szabályiról  szóló 24/2009.  (V.  11.)  Főv.  Kgy. 
rendeletet.    A    törvényi   rendelkezések    (Kkt.,    Ötv.) 
alkotmányellenességének  okát  a  delegált   jogkörben   eljáró 
önkormányzati  jogalkotói  felhatalmazás  kereteinek  hiányában 
jelölte  meg.  A  vizsgált két törvényszakasz  ugyanis  önérdek 
egyoldalú   érvényesítését,  önkényes  jogalkotási  lehetőséget 
biztosított  az  önkormányzatok számára a parkolási  díjak-  és 
pótdíjak megállapításakor. Az Alkotmánybíróság ebben az esetben 
nem egy jogalkotási hiányosságot, mulasztást értékelt, hanem az 
önkényes    jogalkotás    lehetőségét    szüntette    meg     a 
megsemmisítéssel.  Ugyanakkor  a  törvények  olyan   kérdéseket 
hagytak  nyitva,  illetve  hagytak az  önkormányzati  jogalkotó 
szabad  döntésére,  amelyek — alapjoggal, illetve  alkotmányban 
védett  joggal mutatott szoros összefüggésük okán  —  a  díjhoz 
hasonlóan  törvényi  szabályozást,  de  legalábbis  megfelelően 
részletezett törvényi felhatalmazást igényeltek volna. 
 Mivel   e   megállapítások  a  parkolással   kapcsolatos,   az 
elbírálás  idején  már nem hatályos, ám peres eljárásokban  még 
alkalmazandó,  korábbi fővárosi közgyűlési  rendeletek  (1993., 
2005.)  esetében  is  fennálltak, ezért az  alkotmányellenesség 
konzekvenciáit az Alkotmánybíróság az indítványokban  megjelölt 
perekre   vonatkoztatottan,  alkalmazási  tilalom  kimondásával 
vonta   le.  Az  indítványozó  bírák  e  határozat  ismeretében 
függesztették  fel az előttük folyamatban lévő  eljárásokat  és 
nyújtották be indítványaikat. 
  
 Az  Alkotmánybíróság  elmúlt húszéves  gyakorlata  során  több 
alkalommal,  többféle összefüggésben szembesült az  alkalmazási 
tilalom  főszabálytól eltérő megállapításának kérdésével  és  e 
határozati rendelkezés — lehetséges — következményeivel. Eltérő 
jogi  környezetben, és összefüggések között ugyan, de markánsan 
két  álláspont jelent meg a döntéseiben: bizonyos esetekben élt 
az  alkalmazási  tilalom kimondásának különböző  megoldásaival, 
más   esetekben  viszont  a  jogbiztonság  alkotmányos   elvére 
tekintettel res iudicatára hivatkozva döntött. 
  
 1.  Működésének  első  időszakában  több  olyan  határozat  is 
született,  amely a vizsgált és alkotmányellenesnek  minősített 
jogszabály  alkalmazását  általános  jelleggel  tilalmazta.   E 
döntések mindegyike konkrét normakontroll indítványra született 
(bírói  kezdeményezés, avagy alkotmányjogi  panasz),  és  közös 
volt az eljárásokban az érintett jogviszonyok közjogi karaktere 
is  (minden  esetben  adófizetési kötelezettséget  megállapító, 
közigazgatási     határozatban     alkalmazott     jogszabályok 
alkotmányosságát  vizsgálta a testület). Az Alkotmánybíróság  e 
döntései  szerint  az általános jellegű, ex nunc  megállapított 
(alkotmányellenesség  és)  alkalmazási  tilalom   hatásában   a 
visszamenőleges hatályú megsemmisítéssel egyenértékű. Az  ilyen 
döntés  a  kihirdetésig lezárult ügyekre nincs hatással,  de  a 
folyamatban  lévő  —  közigazgatási és  peres  —  ügyekben  már 
alkalmazni kell [7/1994.(II. 18.) AB határozat, ABH  1994,  68, 
70.]. 
 Más  esetben  a  testület  mérlegelte az  alkalmazási  tilalom 
kimondásának szinte valamennyi döntési alternatíváját az egyedi 
ügyben     visszamenőleges    hatályú    alkalmazási    tilalom 
elrendelésétől  az ex nunc hatályú, általános jellegű  kizárási 
tilalomig  [38/1992. (VI. 22.) AB határozat, ABH  1992,  355.]. 
Míg   a  jogbiztonsággal  összeegyeztethetetlennek  ítélte   az 
alkotmányellenes   jogszabály  alkalmazásának   visszamenőleges 
hatályú,  általános jellegű megsemmisítését az évek óta  lezárt 
ügyek  tömeges  felülvizsgálatának lehetősége miatt,  addig  az 
alkotmányellenesség  megállapítására  tekintettel  „okszerűnek” 
tartotta  az  ex  nunc  hatályú általános  jellegű  alkalmazási 
tilalom  kimondását a még le nem záródott ügyekben  [ABH  1992, 
355, 357-358.]. 
 A  fentiekből  az az általános következtetés adódik,  hogy  az 
Alkotmánybíróság   a  bírói  kezdeményezések   alapján   indult 
eljárásokban   a  vizsgált  jogszabály  alkotmányellenességének 
megállapításakor a megsemmisítés helyett szükségképpen  élt  az 
alkalmazási tilalom, mint jogkövetkezmény kimondásával. 
 Az  Abtv.  43.  § (2) bekezdése alapján az alkotmányellenesség 
megállapítása  nem  érintheti  a  határozat  közzététele  előtt 
létrejött jogviszonyokat. Mégis a 43. § (4) bekezdés szerint az 
alkotmányellenesség   rendszerinti,   de   nem   szükségképpeni 
következménye  az alkalmazási tilalom, amelyről  a  testület  a 
jogbiztonság  érvényesülésének  generális  érdeke  mellett   az 
indítványozó  konkrét  ügyben  nyilvánvalóvá  tett,   különösen 
fontos érdeke alapján dönthet. 
 A   döntésekből  kitűnően  az  általános  alkalmazási  tilalom 
hatása  kiterjedt a folyamatban lévő, valamint a később  induló 
ügyekre  is, és az Abtv. 27. § (1) bekezdése alapján vertikális 
viszonylatban,  tehát  a  jogalkalmazó  állami  szervek  és   a 
személyek   viszonylatában  feltétlen   érvényesülést   követel 
magának. 
  
 2.  Az  első évek gyakorlatát a 68/1995. (XII. 7.)  AB  végzés 
zárta  le  (ABH  1995,  431.). A tisztázás igényével  született 
döntés    szerint   az   alkotmányellenesség   megállapításának 
jogkövetkezménye   főszabály   szerint   (Abtv.   40.   §)    a 
megsemmisítés, amely jogkövetkezmény a határozat kihirdetésének 
napján áll be, és ugyanezen időponttól kezdődően (ex nunc)  nem 
lehet    alkalmazni   [Abtv.   42.   §   (1)   bekezdés].    Az 
alkotmányellenesség   és   az   annak   általános,   elsődleges 
következményeként  előírt megsemmisítés  tehát  a  kihirdetésig 
teljesített kötelezettségeket, gyakorolt jogokat nem érintheti. 
Ehhez  képest  kivételes az az eset, amikor a  hatályvesztésre, 
illetve  alkalmazási  tilalom kimondására a  fentiektől  eltérő 
módon,  az  Abtv.  43. § (4) bekezdése szerint  kerül  sor.  Az 
alkotmánybírósági döntések erga omnes hatálya [Abtv. 27. §  (1) 
bekezdés]  az  utóbbi esetben azt jelenti, hogy a hatályvesztés 
és  a konkrét normakontroll eljárásokban az alkalmazási tilalom 
a  konkrét  normakontrollal nem érintett személyek esetében  az 
általános  szabályok  szerint alakul  (ex  nunc  jelleggel),  a 
kivételes  jogkövetkezmények pedig csak  a  konkrét  ügy  által 
érintett  személy(ek)re vonatkozhatnak. A határozat  értelmében 
tehát  a  konkrét ügyben folytatott normakontroll eredményeként 
megállapított    alkotmányellenesség   generálisan    csak    a 
kihirdetést  követően  keletkezett jogviszonyokra  fejti  ki  a 
hatását, a már lezárt jogviszonyokat nem érintheti. 
 Praktikusan  mindez azt eredményezi, hogy az  elbírálás  alatt 
álló,   párhuzamosan  folyó  jogviták  közül  csak   annak   az 
eljárásnak  az  érintettje lehet „nyertese” az Alkotmánybíróság 
döntésének, amely eljárásban az eljáró bíró, illetve a  jogerős 
döntést  követően  az  érintett peres fél  az  Alkotmánybíróság 
előtt — időben — alkotmányossági eljárást kezdeményezett. 
  
 3.  Az  ezt követő időszakban még két alkalommal merült fel  a 
kivételes jogkövetkezmény értelmezésének, vagyis az alkalmazási 
tilalom hatályának kérdése. 
 Az  egyik esetben [33/2003. (VI. 19.) AB határozat, ABH  2003, 
394.]   a  testület  az  alkotmányellenesség  ex  nunc  hatályú 
megállapítása mellett generális alkalmazási tilalmat mondott ki 
folyamatban lévő ügyek tekintetében. A jogbiztonság alkotmányos 
elvére   alapozott   indokolás  szerint   az   alkotmányellenes 
jogszabály  érvényesülése a folyamatban lévő  közigazgatási  és 
peres  eljárásokban  is megakadályozandó, amelynek  eszköze  az 
Abtv.  42-43. §-ai. Az alkotmányellenesség következményeinek  — 
hatásában   generális  —  megállapítását  az   alkotmányellenes 
jogszabállyal okozott jogsérelem jellege, anyagi vonzata  és  a 
kérelmező jogaira gyakorolt hatása dönti el (ABH 2003, 394, 399- 
400.). 
  
 A   442/D/2000.   számú  AB  végzés  korábbi   döntésben   már 
alkotmányellenesnek   ítélt  és  megsemmisített   önkormányzati 
rendelettel   kapcsolatos,   kizárólag   alkalmazási    tilalom 
kimondására irányuló indítvány tárgyában született. A  többségi 
álláspont a konkrét normakontroll eljárásban megállapítani kért 
alkotmányellenességet   az  alkalmazási   tilalommal   egységes 
jogkövetkezményként  kezelte. Ezért az  eljárást  az  indítvány 
alkotmányellenesség  megállapítására vonatkozó  részében  ítélt 
dologra  hivatkozással  megszüntette, az alkalmazási  tilalomra 
irányuló   kérelmet  pedig  hatáskörének  hiányára  tekintettel 
visszautasította. (ABH 2003. 1843.) 
  
 IV. 
  
 1.  Az  indítványok mindegyike a konkrét normakontroll eljárás 
keretei  között  mozog. A kezdeményező bírák  valójában  azt  a 
kérdést  vetik  fel,  hogy a bírák jogok és  törvényes  érdekek 
védelmére  vonatkozó  alkotmányos  kötelezettsége  és  a  felek 
törvény előtti egyenlőséghez való joga milyen jogkövetkezmények 
levonását  teszik szükségessé — avagy engedik meg — a  vizsgált 
jogszabály    alkotmányellenességének   korábbi   megállapítása 
esetében. Az Alkotmánybíróság tehát a hatáskörének vizsgálatára 
irányuló eljárásában az indítványokban jelzett Abtv. 43. §  (4) 
bekezdésén  túl,  a tartalmi összefüggés okán vonta  vizsgálata 
körébe  az  Abtv.  azon szabályait, amelyek az Alkotmánybíróság 
alkotmányellenességet    megállapító   döntésének    lehetséges 
jogkövetkezményeit tartalmazzák [42. § (1) bekezdését, valamint 
a 43. § (1)-(2) bekezdései]. 
  
 Előjáróban  célszerű  kitérni arra, hogy  a  III.  pont  alatt 
bemutatott joggyakorlat alapját képező tényállásokhoz képest az 
utóbbi   években   több,  azonos  ténybeli   alapból   származó 
Dsorozatper-kategória”  jelent meg a bíróságokon,  alkalmanként 
több  ezres ügyszámban. Ilyenek például a különböző parkolással 
kapcsolatos  pertípusok  [az  Abh.-ban  elbírált  indítványokon 
kívül  például: 2/2009. (I. 23.) AB határozat, ABH 2009,  51.], 
az  ingatlan-nyilvántartási eljárásokhoz kötődő perek [51/2009. 
(IV. 28.) AB határozat, ABH 2009, 374.], de ilyennek minősültek 
például   egyes   társadalombiztosítási  peres   eljárások   is 
[11/2003.  (VI. 9.) AB határozat, ABH 2003, 153.].  A  bírósági 
eljárásokkal    összefüggésben    tömegesen     érkeztek     az 
Alkotmánybíróságra   a   bírói  kezdeményezések,   illetve   az 
alkotmányjogi panaszok az alkalmazandó, illetve az  alkalmazott 
jogszabályok   alkotmányosságának  vizsgálata  és   alkalmazási 
tilalom kimondása céljából. 
  
 Az   alkalmazandó  jogszabály  alkotmányellenességét   észlelő 
bírónak  részben  eljárási, részben pedig  hatásköri  szabályok 
miatt minden előtte folyamatban lévő perben indítványoznia kell 
az  alkotmányossági kontrollt. A polgári perrendtartásról szóló 
1952.   évi   III.  törvény  (a  továbbiakban:  Pp.)  tárgyalás 
felfüggesztésére vonatkozó rendelkezései ugyanis (Pp.  152.  §- 
155.  §)  nem  teszik  lehetővé, hogy az  Alkotmánybíróság  egy 
konkrét  normakontroll eljárásban hozott  döntése  alkalmazható 
legyen   valamennyi,  azonos  vagy  hasonló  ténybeli   alapból 
származó,   azonos   jogszabály  alapján  megítélendő   jogvita 
elbírálására.  A  Pp. szabályai egyáltalán nem tartalmazzák  az 
Alkotmánybírósághoz  fordulás eljárási szabályait,  ezért  arra 
sem  adnak  egyértelmű  választ,  hogy  az  Alkotmánybírósághoz 
forduló  bíró  eljárást felfüggesztő végzésében  megfogalmazott 
kérdés,  amelynek  lényege  a  perben  alkalmazandó  jogszabály 
alkotmányosságának  megítélése  közvetlenül  vagy  jogorvoslati 
eljárást követően juthat-e el az Alkotmánybírósághoz. E mellett 
az  Alkotmánybíróság  döntése csak  a  határozat  meghozataláig 
felfüggesztett  és  az alkotmányértelmező  fórumhoz  megküldött 
perekben alkalmazható. A bíráknak tehát a „sorozatper”  minden, 
adott  esetben több ezresre rúgó eljárását fel kell függeszteni 
és  meg  kell  küldeni az Alkotmánybíróság számára ahhoz,  hogy 
azokban   az   Alkotmánybíróság  döntésének  érvényt   tudjanak 
szerezni.   Az  eljáró  bíró  részéről  „időben”  nem   észlelt 
alkotmányellenesség,  avagy a jogerős döntés  meghozatala  után 
indítható alkotmányjogi panasz időigénye azt eredményezi,  hogy 
a   jogvitát   ismerten  alkotmányellenes  jog   alapján   kell 
eldöntenie. 
  
 Az  Alkotmánybíróság az indítványok alapján, az utóbbi  időben 
viszonylag   rendszeresen  és  tömegesen  jelentkező   probléma 
alapján  vizsgálta meg az Abtv. fent hivatkozott rendelkezéseit 
a megjelölt alkotmányi rendelkezések fényében. 
  
 2.  Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 32/A. § (3) bekezdés első 
mondatán   alapuló   jogköre  az  alkotmányellenes   jogszabály 
megsemmisítése. 
 A  megsemmisítés tehát az alkotmányellenesség — nem  egyedüli, 
de   kétségtelenül   a   legfontosabb  —  jogkövetkezménye.   A 
jogkövetkezmény levonásának módja (a megsemmisítés a jogszabály 
egészét,  vagy  egy  részét, esetleg töredékét  érinti),  avagy 
idődimenziója   már   egy   további   döntés    eredménye.    A 
jogkövetkezmények   levonásánál   úgy   az   Abtv.,   mint   az 
Alkotmánybíróság   gyakorlata  a  jog  kiszámítható   működését 
tartotta és tartja szem előtt [pro futuro megsemmisítés kapcsán 
lásd  például: 47/2003. (X. 27.) AB határozat, ABH  2003,  525, 
550.]. Az Abtv. főszabályként az Alkotmánybíróság határozatának 
közzétételét   követő   naptól   (ex   nunc)   rendeli   el   a 
hatályvesztést, amellyel az alkotmányellenes jogszabály kikerül 
a  jogrendből  [42.  § (1) bekezdés]. Az ex nunc  megsemmisítés 
elsődlegességét az indokolja, hogy a jogkövetkezmény  a  lehető 
legkevésbé   tegye  kétségessé  a  már  létrejött  jogviszonyok 
alapján  érvényesített  jogokat, teljesített  kötelezettségeket 
[Abtv.  42.  §  (2)  bekezdés]. Az Abtv. ezzel  a  jogbiztonság 
alkotmányos elvének érvényesülését teszi általános szabállyá. 
 Az  Abtv.  ugyanakkor  külön rendelkezik  az  alkotmányellenes 
jogszabály  hatályvesztéséről [a határozat közzétételét  követő 
nap,   42.   §   (1)   bekezdés]  és  alkalmazhatóságáról   [az 
alkotmányellenes  jogszabály az erről  szóló  alkotmánybírósági 
határozatnak a hivatalos lapban való közzétételét követő naptól 
nem  alkalmazható,  43. § (1) bekezdés]:  egyértelmű,  hogy  az 
alkotmányellenesség  miatt  hatályát  vesztő   jog   társadalmi 
viszonyokat  nem  szabályozhat, ezért a jogbiztonságból  fakadó 
követelmény,    hogy    a    hatályvesztést     követően     az 
alkotmányellenesség   miatt   hatályát    vesztett    szabályok 
alkalmazása sem lehet alkotmányos. 
 Az  Abtv. 42. § (1) bekezdése és a 43. § (1)-(2) és  a  43.  § 
(4)  bekezdései  a  hatályvesztés  és  az  alkalmazási  tilalom 
beállta időpontjának meghatározása tekintetében a megítélt eset 
körülményeihez igazodó, alkotmánybírósági mérlegelést  igénylő, 
hatásában  eltérő döntési alternatívákat biztosít. A mérlegelés 
elsődleges szempontja a jogbiztonság fenntartása, mindenekelőtt 
a lezárt jogviszonyok érintetlenül hagyása, illetve a létrejött 
jogviszonyok   lehetőségekhez  képest  zavartalan   lezárásának 
garantálása. Mindezzel együtt azonban a hatályvesztés és főként 
az   alkalmazás   tilalmának  időpontját  az   Alkotmánybíróság 
alkotmányos értékek és elvek, illetve egyéni érdekek figyelembe 
vétele  alapján  —  utóbbi esetben akár a jogbiztonság  elvének 
mellőzésével   —   oly  módon  is  meghatározhatja,   hogy   az 
alkotmányellenesség  jogkövetkezménye  kifejezetten  érinti   a 
lezárt  avagy  létrejött  jogviszonyokat.  Eltekintve  most  „a 
különösen  fontos  egyéni érdek” esetétől, az alkotmánybírósági 
mérlegelés    középpontjában   ekkor    is    a    jogbiztonság 
fenntartásának alkotmányos elve áll: a jogbiztonság fenntartása 
ugyanis — bizonyos körülmények között — indokolttá teheti, hogy 
az Alkotmánybíróság ne ismerje el jogviszonyok alkotmányellenes 
jog  alapján  történő  létrejöttét,  avagy  indokolhatja  annak 
megakadályozását,   hogy  jogviszonyok   alkotmányellenes   jog 
alapján záródjanak le. 
 Az  Abtv.  43. § (4) bekezdése tehát lehetőséget ad a hatályon 
kívül    helyezés    időpontjának   a   főszabálytól    eltérő, 
visszamenőleges   hatályú,  avagy  a   jövőre   nézve   történő 
meghatározására.  Megjegyzendő,  hogy  az  Abtv.  43.   §   (4) 
bekezdése    az    alkotmányellenesség   miatt   megsemmisített 
jogszabály  „hatályvesztéséről” rendelkezik, ami  azt  jelenti, 
hogy  az  Alkotmánybíróság megsemmisítő  döntése  a  jogalkotói 
hatályon kívül helyező döntéssel egyenértékű és ennek a ténynek 
a megsemmisítést követően nagy jelentősége van a jogviszonyokra 
gyakorolt hatás tekintetében. 
  
 Az    alkotmányossági   vizsgálat   eredményeként    meghozott 
megsemmisítő   döntés,  mint  jogkövetkezmény   önmagában   nem 
feltétlenül  érinti  az  egyéni  jogvédelem  körét.  Ezért   az 
Alkotmánybíróság az egyéni jogvédelem céljait szolgáló  konkrét 
normakontroll    eljárásokban    az    Abtv.     alapján     az 
alkotmányellenesnek   minősített   jogszabály    megsemmisítése 
mellett a jogszabály alkalmazását is kizárhatja. Ebben a körben 
a  megsemmisítést és az alkalmazási tilalmat kimondó  határozat 
két   következménnyel   jár:  az  alkotmányellenes   jogszabály 
főszabályként ex nunc, generális jelleggel veszti hatályát  (az 
absztrakt normakontroll eljárásokkal azonos következmény) és  — 
az   Alkotmánybíróság   jelenlegi  gyakorlata   szerint   —   a 
határozatban  megjelölt  egyedi  jogvita  nem  dönthető  el  az 
alkotmányellenesnek minősülő norma alapján. 
 Az   alkotmányellenesség  megállapítása  és   az   alkalmazási 
tilalom  kimondása praktikusan azt jelenti,  hogy  a  létrejött 
jogviszonyokból  származó jogok és kötelezettségek  megítélése, 
érvényesíthetősége  a  perben  kétségessé  válik.   A   konkrét 
normakontroll  eljárásban kimondott alkalmazási  tilalom  tehát 
szükségképpen   —  az  Alkotmánybíróság  jelenleg   alkalmazott 
jogértelmezése  mellett  is — visszamenőleges  hatályú,  hiszen 
kizárja  a  már  létrejött jogviszonyokból  származó  jogok  és 
kötelezettségek  érvényesítését  a  jogviszony   keletkezésekor 
hatályos — utóbb alkotmányellenesnek minősülő — jog alapján. 
  
 Az   egyedi   jogvédelem  céljait  szolgáló  alkotmánybírósági 
eljárások  azonban  további  kérdéseket  vetnek  fel:  a  peres 
eljárásokban a jogvita eldöntésekor a bíró eljárhat a hatályos, 
illetve  már nem hatályos jogszabály alapján is. Utóbbi esetben 
az   Alkotmánybíróság  az  elé  kerülő  konkrét   normakontroll 
eljárásokban   már   hatályon  kívül   helyezett   jogszabályok 
alkotmányosságát  is vizsgálni tartozik. Az alkotmányellenesség 
következménye  ebben  az  esetben  tehát  csak  az  alkalmazási 
tilalom kimondásában jelenhet meg. 
 Praktikus  oldalról  ez a döntés is arra az  eredményre  vezet 
tehát,  hogy  a  már  nem  hatályos,  de  alkalmazandó,   utóbb 
alkotmányellenesnek  minősített  jogszabályra  alapított  és  a 
perben    érvényesíteni   kívánt   igények,    kötelezettségek, 
megítélése megváltozik. 
  
 További  kérdés a konkrét normakontroll eljárások kapcsán  az, 
hogy  az  alkalmazási tilalom, milyen személyi körre  terjedhet 
ki. Másképpen megfogalmazva: az alkotmánybírósági eljárásban az 
egyedi  jogvédelem „egyedisége” a konkrét per alanyait  jelenti 
csupán,    avagy   minden,   az   alkotmánybírósági   határozat 
meghozatala  idején folyamatban lévő, azonos  ténybeli  alapból 
származó,  ugyanazon jog alapján megítélendő perbe  vitt  igény 
jogosultját,  kötelezettjét  is. Utóbbi  alanyi  körbe  sorolva 
azokat  az  érintetteket,  akik az alkotmánybírósági  határozat 
általános    alkalmazási   tilalmat   kimondó   rendelkezésének 
eredményeként részesülnek az „egyéni alkotmányos jogvédelemben” 
(ha az AB határozata generálisan rendelkezik a folyamatban lévő 
peres   eljárásokra  vonatkozó  alkalmazási   tilalomról),   de 
ideértve  azokat az érintetteket is, akik generális alkalmazási 
tilalomról   szóló   rendelkezés   hiányában   kérnek   „egyéni 
alkotmányos  jogvédelmet”  a korábban  már  alkotmányellenesnek 
minősített  jogszabály  alkalmazásával  szemben  (utólag,  csak 
alkalmazási tilalom kimondását kéri az indítványozó). 
  
 A   határozat   III.   pontja  alatt  leírt  alkotmánybírósági 
gyakorlatban  az  1990-s  évek elején,  az  Abtv.  jelenlegivel 
megegyező   rendelkezései  alapján  volt  példa  az   általános 
alkalmazási   tilalommal   érintett  személyi   kör   szélesebb 
értelmezésére,  mivel  a  folyamatban lévő  ügyek  tekintetében 
általános  alkalmazási tilalmat mondott ki  a  testület.  Ennek 
lehetőségét zárta le a 68/1995. (XII. 7.) AB végzés azzal, hogy 
az  alkotmányellenesség erga omnes hatályát — ex nunc jelleggel 
—  csak  az  alkotmányellenesség tekintetében  ismerte  el,  az 
alkalmazási  tilalomra  vonatkozó döntés  kivételes  és  egyedi 
jellegének  kimondása mellett. Ezért az utóbbi döntés  csak  az 
alkotmánybírósági  eljárásban  közvetlenül   érintett   felekre 
terjed  ki  kötelező jelleggel. Ebből viszont  az  következett, 
hogy  az  Alkotmánybíróság elvetette  a  generális  alkalmazási 
tilalom kimondását. 
 Következésképpen   a   folyamatban   lévő   egyéb,    de    az 
Alkotmánybíróság eljárásával közvetlenül nem érintett  perekben 
a  res  iudicata  intézménye  kizárta  az  „egyéni  alkotmányos 
védelem” lehetőségét. 
  
 3.  Az Alkotmánybíróság alkotmányos rendeletetése az Alkotmány 
értelmezésén    keresztül   annak   védelme,    az    Alkotmány 
rendelkezéseinek  érvényre juttatása, akár  egyedi  jogvitákban 
is.  Alkotmányos  és  ezért alkalmazandó jogszabály  az,  amely 
összhangban  van  az  Alkotmány rendelkezéseivel,  tartalmával. 
Alkotmánybíráskodás  nélkül  az  Alkotmány  puszta   deklaráció 
maradna,  a  jogállamiság  elve  írott  malaszt.  Az  Alkotmány 
alkotmánybírósági értelmezési monopóliuma azonban  nem  jelenti 
egyúttal az alkalmazás monopóliumát is. 
  
 3.1.  Az  Alkotmánybíróság alkotmányvédelmi feladatának  egyik 
lényeges    célja   az,   hogy   alkotmányellenes   norma    ne 
érvényesülhessen a jogrendben. 
 Az  egyedi jogvita eldöntésére hivatott bíró az Alkotmány  50. 
§  (1)  bekezdéséből fakadó kötelezettsége, hogy az alkotmányos 
rend  mellett védje a természetes és a jogi személyek, valamint 
a  jogi  személyiséggel  nem rendelkező szervezetek  jogait  és 
törvényes  érdekeit.  A  bíró az alkalmazandó  jog  alkotmányos 
értelmezése    alapján   köteles   a   határozathozatalra.    A 
jogértelmezéssel   feloldhatatlan  alkotmányellenesség   esetén 
azonban,  a  jog  félre tételére vonatkozó  hatáskör  hiányában 
szükségképpen és törvényi kötelezettsége alapján működik együtt 
az     Alkotmánybírósággal.    Másképpen    megfogalmazva     a 
jogértelmezéssel  feloldhatatlan alkotmányellenesség  esetén  a 
peres fél törvényes bíróhoz való joga csak az alkotmánybírósági 
eljárás során érvényesülhet. 
 Az  Abtv.  38.  §  (1)  bekezdése értelmében  „[a]  bíró  —  a 
bírósági  eljárás  felfüggesztése mellett — az Alkotmánybíróság 
eljárását  kezdeményezi,  ha  az előtte  folyamatban  levő  ügy 
elbírálása    során    olyan    jogszabályt    vagy     közjogi 
szervezetszabályozó    eszközt   kell   alkalmazni,    amelynek 
alkotmányellenességét észleli”. 
 Az  Alkotmánybíróság 152/B/2009. szám alatti határozatában  az 
Abtv.  38.  §  (1)  bekezdése kapcsán  megállapította,  hogy  e 
szabály  a  bírósági szervezeti hierarchiától független  eszköz 
minden  bíró  kezében,  amennyiben az előtte  folyamatban  lévő 
ügyben  alkalmazandó  jogszabály  alkotmányossága  tekintetében 
aggálya  támad.  A bíró számára adott törvényes  eszköz  kettős 
természetű,  mivel részben eljárási szabály,  részben  pedig  a 
konkrét normakontroll egyik formáját rögzítő hatásköri szabály. 
Az  Alkotmány  50. § (3) bekezdésére hivatkozva rögzítette  azt 
is,  hogy  a  bírák  értelemszerűen  –  alkotmányossági  aggály 
megfogalmazása     és     az    alkotmánybírósági     vizsgálat 
lefolytatásának   eredményeként   –   csak   az    Alkotmánnyal 
összhangban  lévő  törvényeknek vannak alárendelve.  Épp  ennek 
garanciája  az  utólagos normakontroll keretében meglévő  bírói 
kezdeményezés,  amely az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdésével  és 
50. § (3) bekezdésével egyaránt szoros összefüggésben áll. (ABK 
2010. november, 1288, 1295.) 
 Az   Alkotmánybíróság  42/2005.  (XI.  14.)  AB  határozatában 
kifejezetten nyomatékosította azt is, hogy az Abtv. 38.  §  (1) 
bekezdésébe foglalt, az alkotmánybírósági eljárás megindítására 
irányuló bírói kezdeményezés — az ítélkezésben megnyilvánuló  — 
bírói függetlenség részeként értelmezendő. (ABH 2005, 504, 514- 
515.). 
  
 3.2.   Amennyiben   az  Alkotmánybíróság  el   kívánja   látni 
alkotmányvédelmi  —  és  az  egyéni  jogvédelmet  szükségképpen 
érintő  —  feladatát,  úgy  a peres eljárásokban  alkalmazandó, 
illetve  az  elbírálás  idején már  nem  hatályos  jogszabályok 
esetében   sem   engedheti  alkotmányellenes  normák   érvényre 
juttatását.  Az Alkotmánybíróság kontrollját tehát a  jogalkotó 
hatályon   kívül  helyező  aktusát  „túlélő”,  alkotmányellenes 
jogszabály  sem kerülheti el. Eljárása során két  kérdést  kell 
tisztáznia:    a    bírói    kezdeményezésben    citált     jog 
alkotmányosságát     és    perbeli    alkalmazhatóságát.     Az 
Alkotmánybíróság  ilyenkor  részben alkotmányvédelmi  feladatát 
gyakorolja,  részben viszont — a jogbiztonság  keretei  között, 
közvetetten — az egyén (jog)védelmére siet. 
 Mindez  a  bírósági jogalkalmazás oldaláról is megközelíthető: 
az  Alkotmánybírósághoz forduló bíró az  Alkotmány  50.  §  (1) 
bekezdéséből eredő kötelezettsége alapján a jogvitában érintett 
felek  egyéni jogainak védelmében jár el, de ezt az alkotmányos 
kötelezettségét csak az Alkotmánybíróság érdemi döntése alapján 
teljesítheti. Az Alkotmánybíróság érdemi döntésének hiányában a 
jogvédelem ezen módja — adott esetben formai okokból — elmarad. 
A bíró nem tud eleget tenni alkotmányos kötelezettségének. 
 A  kifejtettek  szerint a perbeli alkalmazhatóságra  vonatkozó 
döntés  célja  kettős:  megakadályozza,  hogy  alkotmányellenes 
jogszabály  alapján  lehessen  igényt  érvényesíteni,  másrészt 
viszont  —  az Abtv. 38. § (1) bekezdése szerinti hatásköri  és 
eljárási szabály alapján — megteremti a lehetőségét annak, hogy 
az igényérvényesítő peres fél eljusson törvényes bírójához és a 
megközelítőleg  azonos időben és körülmények  között  létrejött 
jogviszonyokból   származó  jogviták   állam   általi   (bírói) 
megítélésére azonos jogi környezetben kerüljön sor. 
 E  célnak alárendelten köteles az Alkotmánybíróság és  a  bíró 
az  együttműködésre: nyomatékot adva a 152/B/2009. szám  alatti 
határozatban   kifejtett  álláspontjának,  az  Alkotmánybíróság 
megállapítja,  hogy  a bíró az alkalmazandó  joggal  összefüggő 
alkotmányos  aggályait köteles — az Abtv. 38. §  (1)  bekezdése 
alapján  —  az  Alkotmánybíróság elé tárni, az Alkotmánybíróság 
pedig  köteles  az elé tárt alkotmányossági kérdésben  érdemben 
dönteni. 
 Az  Alkotmánybíróság  ennek  a kölcsönös  kötelezettségnek  és 
felelősségnek    megfelelően   rögzítette   jelen    határozata 
rendelkező részében az Alkotmány 50. § (1) bekezdésére,  és  az 
Abtv.  38.  §  (1)  bekezdésére alapozott,  „bíróságok  közötti 
párbeszédet” rögzítő alkotmányos követelményt.” 
  
 3.3.   A   „bíróságok   közötti  párbeszéd”   megteremtésének, 
fenntartásának    további    aspektusa    a    peres    eljárás 
felfüggesztését  előíró  Abtv.  38.  §  (1)  bekezdés  eljárási 
háttere. Mivel az Abtv. 38. § (1) bekezdése szerinti eljárás az 
egyetlen olyan lehetőség, amely e „párbeszédet” biztosítja, úgy 
feltétlen   érdek  fűződik  ahhoz,  hogy  az  alkotmánybírósági 
eljárást    kezdeményező    bíró   indítványa    eljusson    az 
Alkotmánybírósághoz.  A  IV.3.1. pont értelmében  és  utalva  a 
152/B/2009.  AB határozatban foglaltakra, az Abtv.  38.  §  (1) 
bekezdése  jelen  formájában egyszerre  hatásköri  és  eljárási 
szabály. 
 A  Pp.  152.  §  (1) bekezdése szerint „[h]a a  per  eldöntése 
olyan előzetes kérdés elbírálásától függ, amelynek tárgyában az 
eljárás  büntetőbírói vagy államigazgatási hatáskörbe tartozik, 
a  bíróság  a  per  tárgyalását  ennek  az  eljárásnak  jogerős 
befejezéséig  felfüggesztheti. Ha ez az eljárás még  megindítva 
nincs,  a  büntetőeljárás megindításáról  hivatalból  üldözendő 
bűncselekmény  esetében a bíróság gondoskodik, egyébként  pedig 
az  eljárás  megindítására megfelelő határidőt  tűz  ki.  Ha  a 
határidő  eredménytelenül  telik  le,  a  tárgyalást  folytatni 
kell”.  A  152.  §  (2)  bekezdés  értelmében  „[a]  bíróság  a 
tárgyalást  akkor is felfüggesztheti, ha a per eldöntése  olyan 
előzetes  kérdés  elbírálásától függ,  amelynek  tárgyában  más 
polgári  per  vagy  a bíróság hatáskörébe tartozó  más  polgári 
eljárás már folyamatban van”. 
 Ahogy  arra  a  határozat  IV.1.  pontja  utal,  a  Pp.  peres 
eljárások felfüggesztésére vonatkozó 152–155. §-ai általában, a 
jogvita elbírálását befolyásoló előzetes kérdésekre tekintettel 
határozza  meg  a  felfüggesztés indokait,  amelyek  között  az 
Alkotmánybíróság  előtti eljárás kezdeményezése  nem  szerepel. 
Önálló  felfüggesztési okként a Pp. csupán az  Európai  Bíróság 
előzetes  döntéshozatali eljárását nevesíti (155/A. §).  Utóbbi 
szabályokat a 2003. évi XXX. törvény iktatta a Pp.-be, amelynek 
értelmében  [Pp.  155/A. § eredeti (3) bekezdése]  az  előzetes 
döntéshozatali   eljárást  kezdeményező  végzés   ellen   külön 
fellebbezésnek volt helye. 
 Az  Európai Bíróság — magyar bírói kezdeményezés alapján —  C- 
210/06. szám alatt meghozott döntését követően módosult  a  Pp. 
hivatkozott  szabálya  oly  módon,  hogy  a  hatályos  eljárási 
rendelkezés  szerint  sem  az előzetes döntéshozatali  eljárást 
kezdeményező  végzés,  sem az előzetes  döntéshozatali  eljárás 
kezdeményezésére irányuló kérelmet elutasító végzés ellen nincs 
helye  külön  fellebbezésnek.  Az  Európai  Bíróság  döntésének 
indokolásában   az   EK   Szerződés  234.   cikkét   értelmezve 
megállapította,   hogy   az  előzetes  döntéshozatali   eljárás 
kezdeményezésének  jogintézménye  a  közösségi   jog   egységes 
értelmezésének  érdekében  „a  bíróságok  közötti  párbeszéden” 
alapul  (határozat  91.  pontja), .és  minden  tagállami  bírót 
megillet.  Amennyiben  az  első fokú  bíróság  ezen  jogkörének 
gyakorlása a fellebbviteli bíróság döntésének függvénye, úgy az 
a    Bírósághoz    fordulásra   vonatkozó   autonóm    hatáskör 
megkérdőjelezése  (határozat 95. pontja). Megjegyzendő  továbbá 
az is, hogy a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a 
továbbiakban: Be.) 266. § (1) bekezdés b) pontja  a  2006.  évi 
LI.  törvény 127. § (1) bekezdése szerinti módosítását követően 
az  előzetes döntéshozatali eljárás mellett és ahhoz hasonlóan, 
külön   felfüggesztési  okként  nevesíti  az   Alkotmánybíróság 
konkrét  normakontroll eljárását is, mindkét esetben kizárva  a 
felfüggesztő végzés elleni jogorvoslat lehetőségét [Be. 276.  § 
(1) bekezdés]. 
 A  Be.-t módosító 2006. évi LI. törvény 127. § (1) bekezdéshez 
fűzött  törvényi indokolás szerint: „[a]z első és a második  az 
eljárásnak  a  Be. 266. §-a (1) bekezdésének b)  és  c)  pontja 
alapján  — hivatalból vagy indítványra — történt felfüggesztése 
elleni  fellebbezési  jog  kizárása,  melynek  egyrészt  az  az 
indoka,   hogy  a  bíróságnak  az  Alkotmánybíróság  eljárását, 
illetőleg   az   Európai   Bizottság  előzetes   döntéshozatali 
eljárását  kezdeményező döntése olyan, az  adott  ügy  keretein 
túlmutató   jogi  aktus,  amelynek  tartalma  a   jogalkalmazás 
egészére  kihat,  megszületésének ezért nem  állhat  útjába  az 
egyedi ügyben érvényesíthető jogorvoslati jog. Másrészt pedig a 
bíróság  ezen eljárásokat kezdeményező döntése olyan,  a  bírói 
függetlenségből  fakadó  jogosultság, amelyet  még  a  magasabb 
fokon eljáró bíróság sem kérdőjelezhet meg”. 
  
  Az   Alkotmánybíróság   a   perben  alkalmazandó   jogszabály 
alkotmányossága avagy alkotmányellenessége tárgyában  meghozott 
döntése nem a Pp. 152–155. §-ai szerinti előkérdés, nem  a  per 
mikénti  eldöntését  befolyásoló más peres avagy  közigazgatási 
eljárásban  meghozott  határozat,  hanem  a  bíró  Alkotmányban 
rögzített  feladatának teljesítését elősegítő döntés.  Emellett 
az  Alkotmánybíróság  bírói kezdeményezés alapján  lefolytatott 
normakontroll  eljárásban született határozat  —  hasonlóan  az 
Európai  Bíróság  előtt  folyó előzetes döntéshozatali  eljárás 
eredményeként meghozott határozathoz — nem dönti el a jogvitát. 
Ezért   az  Alkotmánybíróság  határozata  nem  érinti  a   bíró 
ítélkezésben   megnyilvánuló  függetlenségét,   ezzel   szemben 
alapvetően  segíti  az  Alkotmányban  50.  §  (1)  bekezdésében 
rögzített kötelezettség teljesítését. 
  
 Figyelemmel   a  „sorozatperekben”  kialakult  helyzetre,   az 
Alkotmány  50. § (1) bekezdésének tartalmára, a felek törvényes 
bíróhoz  való  jogára,  és az alkotmányos  jogszabály  érvényre 
juttatásában  az  Abtv.  38.  § (1)  bekezdése  szerinti  bírói 
kezdeményezés  céljára  és jelentőségére,  az  Alkotmánybíróság 
arra  a  következtetésre jutott, hogy az alkotmányos jogszabály 
értelmezése és alkalmazása megköveteli, hogy a bíró élni tudjon 
a   számára  rendelt  eszközökkel.  Ezért  a  bíró  alkotmányos 
kötelességének teljesítését korlátozza — és a bíró ítélkezésben 
megnyilvánuló  függetlenségét érinti — az, ha  a  fellebbviteli 
bíróság  az alsóbb fokon eljáró bíró alkotmányossági  aggályait 
megfogalmazó döntését, annak érdemét felülbírálhatja,  érdemben 
hatályon  kívül helyezheti, és a bírót az eljárás  folytatására 
utasíthatja.  Ezért  az  Abtv. 38. §  (1)  bekezdése  hatáskört 
megállapító  karaktere  mellett — a  Pp.  tételes  szabályainak 
hiányában  —  eljárási alapját képezi a bíró  alkotmánybírósági 
eljárást kezdeményező döntésének, amely döntés ellen nem  nyújt 
jogorvoslatot. 
 Megjegyzendő,  hogy  a Pp. 262/A. §-a szűk  körű  és  utólagos 
korrekciós  lehetőséget biztosít az alkotmányellenes jogszabály 
alapján   eldöntött  jogviták  felülvizsgálatára  (főszabálytól 
eltérő   hatályú   megsemmisítés,   konkrét   esetben   történő 
alkalmazhatóság  kimondása).  A  jelen  határozat   indokolását 
viszont   éppen  az  a  belátás  inspirálta,  hogy   az   Abtv. 
jogkövetkezményekre         vonatkozó          rendelkezéseinek 
újraértelmezésével  szélesebb körben jusson  érvényre  a  peres 
eljárásokban az alkotmányosság követelménye. 
 A  kifejtett  indokok  alapján  az  Alkotmánybíróság  a  jelen 
határozat   rendelkező   részében  alkotmányos   követelményben 
fogalmazta  meg  az Abtv. 38. § (1) bekezdésének  jelentőségét, 
amelynek  eljárási  karaktere  garancia  arra,  hogy   a   bíró 
alkotmányossági  indítványa  eljusson  az  annak   elbírálására 
alkotmányos hatáskörrel rendelkező Alkotmánybíróságra. 
  
 3.4.  Az  Alkotmány bírói kötelezettséget megfogalmazó  50.  § 
(1)  bekezdésének eddigiekben kifejtett értelmezését  támasztja 
alá  a  peres  fél 57. § (1) bekezdésében rögzített alkotmányos 
alapjogának érvényre juttatása is. 
 Az  Alkotmány  57. § (1) bekezdése értelmében a bíróság  előtt 
mindenki egyenlő. „Alkotmánybíróság értelmezésében ez a szabály 
a  bírói  útra  tartozó ügyek tekintetében  eljárási  alapelvet 
fogalmaz  meg.  A  bíróság előtti egyenlőség elve  a  személyek 
általános     jogegyenlőségének    a     bírósági     eljárásra 
vonatkoztatása”. (18/B/1994. AB határozat, ABH 1998, 570,  572. 
legutóbb:  180/2010. (X. 20.) AB határozat, ABK 2010.  október, 
1145, 1150.) „Az Alkotmány 57. § (1) bekezdése a törvény előtti 
egyenlőséget  jogérvényesítési  szempontból  deklarálja,  tehát 
valójában    eljárásjogi   garancia   arra,    hogy    jogainak 
érvényesítése  tekintetében a bíróság (törvény) előtt  mindenki 
egyenlő  eséllyel rendelkezik”. [191/B/1996. AB határozat,  ABH 
1997,   629,  631.;  összefoglalóan:  45/2000.  (XII.  8.)   AB 
határozat,  ABH  2000, 344, 349-350.; legutóbb: 23/2010.  (III. 
4.) AB határozat, ABK 2010. március, 212, 233-234.] 
 Eddigi  gyakorlatában több összefüggésben vizsgálta a testület 
a   jogérvényesítés   egyenlőségét.  Így   többek   között   az 
igényérvényesítési    eljárás    garanciális     intézményeivel 
összefüggésben   [fellebbezési   jog,   23/2010.(II.   4.)   AB 
határozat,  ABK 2010. március, 212, 233-234.), a  kártalanítási 
igény    előterjesztésére    büntetőeljárásban    meghatározott 
jogvesztő határidejének összefüggésében [104/2009. (X. 30.)  AB 
határozat,  ABH  2009, 894, 915-918.], avagy a  kirendelt  védő 
költségeinek   állami   általi  előlegezésével   összefüggésben 
[17/2005.  (IV. 28.) AB határozat, ABH 2005, 175, 184-185.].  A 
törvény   előtti   egyenlőség  sérelmét  állapította   meg   az 
Alkotmánybíróság  abban az esetben, amikor a törvény  ugyanazon 
tartalmi   és   tárgyi   összefüggésből   származó   felelősség 
érvényesíthetőségét a különböző jogalanyok tekintetében  eltérő 
időkorláthoz kötötte. Az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy 
„(…)   az   elévülés   az   alanyi  jog   érvényesíthetőségének 
időkorlátja,  a bíróság előtti egyenlőség alkotmányos  elve  is 
megköveteli, hogy a bíróság igénybevételének állami szervek  és 
más  személyek  tekintetében egyenlő  lehetőségei  és  korlátai 
legyenek.  Pozitív  megfogalmazásban ez  azt  jelenti,  hogy  a 
bíróság   igénybevételére  vonatkozó  alkotmányos   jog   —   a 
jogviszonyok  tartalmi és tárgyi azonossága esetén  —  egyforma 
súllyal érvényes a polgári jogi jogviszonyok bármely alanyára”. 
[53/1992. (X. 29.) AB határozat, ABH 1992, 261, 264-265.] 
 A   jelen   határozatban  elbírált  indítványok   esetében   a 
jogérvényesítés feltételei a peres eljárások alanyain kívül eső 
okokból  eltérőek.  Jóllehet az érvényesített  igények  hasonló 
ténybeli  alapból  származnak,  a  felek  közötti  jogviszonyok 
megközelítőleg  azonos  időben  jöttek  létre,   ugyanakkor   a 
jogviszonyokból  származó  jogok és kötelezettségek  megítélése 
eltérő tartalmú jogszabályon alapul. 
  
 3.5.  A  bírói kezdeményezés intézményének célja tehát részben 
a  peres  fél törvényes bíróhoz való alapjogának érvényesítése, 
részben   pedig  az  absztrakt  alkotmányvédelmen   túl   annak 
megelőzése, hogy az egyedi jogvita — jogsérelem okozásával vagy 
a jogbiztonság veszélyeztetésével — alkotmányellenes jogszabály 
alapján dőljön el. 
 Az   Abtv.   a   43.  §  (4)  bekezdésén  túl  nem   tartalmaz 
rendelkezést  a  konkrét normakontroll eljárások  —  speciális, 
egyéni  bírói jogvédelemhez igazodó, a fentiek szerinti „egyedi 
alkotmányos    védelmet”    biztosító    —    jogkövetkezményei 
tekintetében.  Az  Abtv. 43. § (4) bekezdése alapján  pedig  az 
alkotmányellenes jogszabály alkalmazási tilalmának időpontját — 
a   hatályon  kívül  helyezés  időpontjához  hasonlóan   —   az 
Alkotmánybíróság a főszabálytól eltérően is meghatározhatja. Ez 
a  rendelkezés  pedig azt jelenti, hogy az Alkotmánybíróság  az 
Abtv.  43.  § (4) bekezdése alapján jogosult dönteni az  általa 
alkalmazott  egyedi  jogkövetkezmények főszabály  alól  történő 
kivonásáról. Azaz a jogbiztonság érdeke — illetve  az  eljárást 
kezdeményező  különösen  fontos érdeke —  alapján  rendelkezhet 
úgy,  hogy  nem csupán a megsemmisítésre, hanem az  alkalmazási 
tilalomra   vonatkozó   döntésének  is   lehet   általános   és 
visszamenőleges   hatálya.   A  bírói   kezdeményezésre   épülő 
eljárásban az egyedi jogvédelemmel fennálló közvetett kapcsolat 
miatt  köteles is olyan döntés meghozatalára, amely  a  számára 
szabott   alkotmányos  és  törvényi  keretek  között   e   célt 
szolgálja. 
  
 4.  Az  eddigiekben kifejtettekre tekintettel  a  továbbiakban 
két  kérdés  vizsgálata szükséges: az Abtv. jogkövetkezményeket 
tartalmazó, vizsgált rendelkezései milyen összefüggésben állnak 
a   testület  eljárási  rendjében  alkalmazott  „ítélt   dolog” 
kérdésével, illetve az Abtv. 27. § (2) bekezdésével. 
  
 4.1. Az egyéb eljárási jogokhoz képest az Alkotmánybíróság  is 
előkérdésként, lényegében „eljárást gátló” körülményként tekint 
az  „ítélt  dolog” (res iudicata) jogintézményére. Ügyrendjében 
is  megfogalmazott  felfogása  szerint  „ugyanazon  jogszabályi 
rendelkezésre  vonatkozóan  azonos  okból  vagy  összefüggésben 
ismételten  előterjesztett indítvány  ítélt  dolognak  minősül, 
mert  az  érdemi döntéssel elbírált ügyben hozott határozat  az 
Alkotmánybíróságot  is köti (elsőként: 1620/B/1991.  AB  végzés 
ABH 1991, 972, 973.). Eszerint a res iudicata az alkotmányosság 
tekintetében hozott érdemi döntésre vonatkozik. 
 Az  absztrakt  normakontroll eljárások esetében következetesen 
alkalmazott    megoldás   azonban   az    egyéni    alkotmányos 
jogvédelemhez kötődő eljárásokban nem volt egységes  az  elmúlt 
húsz évben. 
  
 A  jelen  határozat III. 2. és III. 3. pontjaiban  ismertetett 
alkotmánybírósági döntések azon a megfontoláson alapulnak, hogy 
a   konkrét  normakontroll  során  az  Alkotmánybíróság   előtt 
folyamatban lévő eljárások alapkérdése az alkalmazandó, illetve 
az  alkalmazott  jog  alkotmányossága. Az  alkalmazási  tilalom 
pedig   az  alkotmányellenesség  érdemi  kérdéséhez  kapcsolódó 
járulékos,   de  a  döntés  nem  érdemi  következménye.   Ennek 
megfelelően a hivatkozott két döntéssel [68/1995. (XII. 7.)  AB 
végzés,  442/D/2000. AB végzés] megalapozott  alkotmánybírósági 
gyakorlat  értelmében  a  norma  alkotmányosságának  vizsgálata 
kapcsán   meghozott  határozat  hozza  létre  a  res   iudicata 
helyzetet. 
  
 Az  Alkotmánybíróság az alábbi megfontolások alapján, a  fenti 
határozatokban  vizsgáltaktól  eltérő  törvényi  szabályok   és 
eltérő  alkotmányjogi  összefüggés  alapján  tette  megfontolás 
tárgyává e döntéseiben megfogalmazott álláspontját és az  attól 
való eltérést: 
  
 Az  „ítélt dolog” a római jogból származó jogintézmény,  amely 
a   jogbiztonságra  tekintettel  és  összefüggésben  a   jogerő 
intézményével   azt  jelenti,  hogy  a  bíró  által   ítélettel 
jogerősen eldöntött igény a továbbiakban, bíró előtt ismételten 
nem tehető vitássá. 
 Az   alkotmánybírósági  eljárásokban  sem  hagyható  figyelmen 
kívül  azonban az „ítélt dolog” intézményének ius  facit  inter 
partes  jellege, vagyis az a tény, hogy a jogerős bírói  döntés 
csak a konkrét felek vonatkozásában váltja ki e hatást. 
 Szemben   az   érdekeltséghez   nem   kötött,   bárki    által 
kezdeményezhető   absztrakt  normakontroll   eljárásokkal,   az 
Alkotmánybíróság  előtt folyamatban lévő konkrét  normakontroll 
eljárásokban    meghozott   döntések   alanyi    jogok    bírói 
megállapítását vagy elutasítását jelenthetik. A perbíró ugyanis 
— egyedüliként az állami szervek között — jogerős döntésével, a 
továbbiakban  vitathatatlanul (res iudicata) jogot keletkeztet, 
vagy kötelezettséget állapít meg. 
 Érdemi  döntés  hiányában ezért a kezdeményező  bíró  nem  tud 
eleget   tenni  az  Alkotmány  50.  §  (1)  bekezdése  szerinti 
jogvédelmi,  alkotmányos jogot érvényesítő (iura  novit  curia) 
kötelezettségének.   Mindez   azt   eredményezi    a    konkrét 
normakontroll eljárások vonatkozásában, hogy az alkotmányossági 
eljárásnak  csak  akkor képezheti formai  akadályát  az  „ítélt 
dologra”  hivatkozás, amennyiben ugyanabban a perben  ugyanazon 
alkotmányossági  indítványt kellene  a  testületnek  ismételten 
elbírálnia.   Az   alkalmazási  tilalom  kimondására   irányuló 
indítvány ezért nem tekinthető „járulékos”, érdemi döntést  nem 
igénylő kérdésnek. Ebben az esetben ugyanis az Alkotmánybíróság 
formai  alapon meghozott döntése alanyi jogérvényesítéssel  áll 
összefüggésben. 
 Az  Abtv.  jogkövetkezményt meghatározó, főszabálytól eltérést 
biztosító rendelkezései pedig éppen ezt a célt kell szolgálják: 
az  Alkotmányon  alapuló és törvényi kötelezettségét  teljesítő 
bíró   számára  megnyitja  a  lehetőséget  a  jog   alkotmányos 
értelmezésére, és ezen keresztül az alanyi jogok  és  törvényes 
érdekek védelmére. 
  
 4.2.   Az   Abtv.   27.  §  (2)  bekezdése  értelmében   „[a]z 
Alkotmánybíróság   határozata   mindenkire   nézve   kötelező”. 
Tartalmi  egyértelműsége mellett e rendelkezés  alkalmazása  az 
Abtv. 42-43. §-ának értelmezéséhez kötődik.. Következésképpen a 
„mindenkire”  vonatkozó döntés hatálya — függetlenül  a  döntés 
idődimenziójától    —   absztrakt   normakontroll    eljárásban 
következetesen  kiterjed  minden jogalanyra,  ezzel  szemben  a 
konkrét normakontroll eljárásokban a testület döntése különböző 
személyi  körben érvényesült. Bizonyos esetekben  az  általános 
alkalmazási   tilalom   a   határozat   közzétételének   napján 
folyamatban  lévő minden peres [4/1992. (I. 28.) AB  határozat, 
ABH  1992,  332.],  illetve még meg sem  kezdett  adóigazgatási 
[7/1994.  (II.  18.)  AB  határozat,  ABH  1994,  68.],   avagy 
felszámolási eljárás ügyfelét érintette [33/2003. (VI. 19.)  AB 
határozat,  ABH  2003, 394.], amely döntés a  személyek  széles 
körére  kiterjedő jogkövetkezmény volt, hatásában az  absztrakt 
normakontroll  eljárások  erga  omnes  hatályához   közelített. 
Amikor azonban az alkalmazási tilalommal érintett személyi  kör 
csak   a  kezdeményező  bíró  előtt  folyamatban  lévő  eljárás 
alanyaira  szűkült,  úgy az erga omnes  hatály  csak  a  jövőre 
nézve, az alkotmánybírósági eljárás közvetlen tárgyául szolgáló 
konkrét  normakontroll eljárásokban alig értelmezhető tartalmat 
kapott. [68/1995. (XII. 7.) AB határozat, ABH 1995. 536.] 
 Megjegyzendő az is, hogy az utóbbi logika mentén haladva  azon 
alkotmánybírósági    döntésnek,    amely    peres    eljárásban 
alkalmazandó,     de     már    nem     hatályos     jogszabály 
alkotmányellenességét állapítja meg, nincs  valódi  erga  omnes 
hatálya:   az   alkotmányellenesség  a  jogrendből   jogalkotói 
döntéssel    kikerült    jogszabályra   vonatkozik,    amelynek 
alkalmazása  általánosságban már nem kérdéses.  Az  alkalmazási 
tilalomra   vonatkozó  döntés  pedig  nem  fejti   ki   hatását 
valamennyi    kapcsolódó    igényérvényesítésre,    csak     az 
alkotmánybírósági eljárással érintettre. Az Abtv. vizsgált  42. 
§ (1) bekezdése, a 43. § (4) bekezdése és a 27. § (2) bekezdése 
együttes értelmezése azonban nem zárja ki annak a döntésnek sem 
a   lehetőségét,   hogy   az   alkotmányellenesnek   minősített 
jogszabály alkalmazási tilalmának kimondása is erga omnes, azaz 
minden folyamatban lévő perre kiterjedő hatállyal bírjon  abban 
az  esetben,  amennyiben  annak  megjelölhető  konkrét  indokai 
vannak. 
 „A  lezárt  jogviszonyokba való beavatkozást  a  törvény  csak 
akkor  írja  elő,  ha  azt  más,  a  jogbiztonsággal  konkuráló 
jogállami  elv  megköveteli” [10/1992. (II. 25.) AB  határozat, 
ABH  1992, 73, 75.]. Az Alkotmánybíróság hatásköri szabályainak 
értelmezése    alapján,    illetve    hatásköri    szabályainak 
alkalmazásával  jól  körülhatárolt  módon  beavatkozhat  lezárt 
jogviszonyokba akkor, ha azt alkotmányos elv, avagy alkotmányos 
jog   érvényre  juttatása  szükségessé  teszi.  A   beavatkozás 
mérlegelés   eredménye,   választás  a  formális   jogbiztonság 
fenntartása és alkotmányos elvek, alapjogok érvényre  juttatása 
között. 
  
 Ezért  az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatától eltérve,  arra 
a  következtetésre  jutott, hogy bírói kezdeményezésen  alapuló 
konkrét  normakontroll eljárásban az alkotmányos  jog  érvényre 
juttatásához  —  adott  körülmények között  —  fontosabb  érdek 
fűződik,  mint  a csupán formális értelemben vett  jogállamiság 
elvének  követéséhez.  Olyan esetben tehát,  amikor  a  konkrét 
peres  eljárásban a bíró alkotmányos kötelezettségeinek  eleget 
téve    az   alkalmazandó   jog   alkotmányossági   vizsgálatát 
kezdeményezi,    az   Alkotmánybíróság   által    megállapított 
alkotmányellenesség hatálya főszabály szerint kiterjed  minden, 
az alkotmánybírósági eljárás alapjául szolgáló üggyel megegyező 
ténybeli  és  jogi  alapból  származó  folyamatban  lévő  peres 
eljárásra  is. A konkrét normakontroll eljárásban  lefolytatott 
alkotmányossági    vizsgálat    eredményeként     megállapított 
alkotmányellenesség    és   általános    alkalmazási    tilalom 
jogkövetkezményeit   az  azonos  ténybeli   alapból   származó, 
ugyanazon  jog  alapján  megítélendő,  folyamatban  lévő  perek 
esetében,  amely  perek azonban nem váltak az alkotmánybírósági 
eljárás  részévé, a bíró vonja le. Emellett  meg  kell  adni  a 
lehetőségét  annak is, hogy a konkrét normakontroll  eljárásban 
megállapított  alkotmányellenes  norma  általános   alkalmazási 
tilalom  kimondása hiányában se érvényesülhessen a  folyamatban 
lévő,  azonos ténybeli alapból származó, ugyanazon jog  alapján 
megítélendő,   de  az  Alkotmánybíróság  elé  el   nem   jutott 
eljárásokban. Ezt indokolja az alkotmányos jog érvényesítésének 
bírói   kötelezettsége,  és  a  peres  felek   bíróság   előtti 
egyenlőséghez,  illetve a törvényes bíróhoz  való  alapjogainak 
érvényesíthetősége a jelen határozat IV. pontjában  kifejtettek 
szerint  Ezért  az alkotmánybírósági eljárás alapjául  szolgáló 
üggyel   azonos   ténybeli  és  jogi  alapból  származó   peres 
eljárással párhuzamosan folyamatban lévő perek esetében  utólag 
is  biztosítani  kell  az  alkalmazás kizárásának  lehetőségét. 
Mivel a bíró alkotmányos felhatalmazása az alkotmányellenes jog 
mellőzésére  nem terjed ki, ezért lehetőséget kell  biztosítani 
arra  is,  hogy  csak alkalmazási tilalom kimondására  irányuló 
bírói    kezdeményezést    is   érdemben    vizsgálhasson    az 
Alkotmánybíróság. 
 Az  Alkotmánybíróság ezen döntésével kíván új  tartalmat  adni 
az Abtv. 43. § (1) bekezdésének. 
 A  kifejtettek  alapján  a  jelen  indítványoknak  helyt  adva 
megállapította,  hogy  a kezdeményező bírák  előtt  folyamatban 
lévő  eljárások  tekintetében nem áll  fenn  res  iudicata,  és 
megtiltotta    az   Abh.-ban   alkotmányellenesnek    kimondott 
jogszabályok alkalmazását. 
  
 Az  Alkotmánybíróság a határozatot az Abtv.  41.  §-a  alapján 
jelentőségére tekintettel a Magyar Közlönyben közzé teszi.
 
 
Dr. Paczolay Péter s. k., 
az Alkotmánybíróság elnöke, 
előadó alkotmánybíró 
 
 Dr. Balogh Elemér s. k.,                Dr. Bihari Mihály s. k., 
      alkotmánybíró                           alkotmánybíró 
 
Dr. Bragyova András s. k.,               Dr. Holló András s. k., 
      alkotmánybíró                          alkotmánybíró 
 
  Dr. Kiss László s. k.,               Dr. Kovács Péter s. k., 
      alkotmánybíró                          alkotmánybíró 
 
Dr. Lenkovics Barnabás s. k.,           Dr. Lévay Miklós s. k., 
      alkotmánybíró                           alkotmánybíró 
 
Dr. Stumpf István s. k., 
alkotmánybíró 
 
. |