| A döntés szövege:                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
 Az    Alkotmánybíróság    jogszabály   alkotmányellenességének
 
 utólagos  vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló  indítvány
 alapján   –  dr.  Bihari  Mihály  és  dr.  Lenkovics  Barnabás
 alkotmánybírók különvéleményével – meghozta az alábbi
 
 határozatot:
 
 1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az egészségügyi és a
 hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről
 szóló   1997.  évi  XLVII.  törvény  10.  §  (1)  bekezdésének
 alkalmazásánál – az Alkotmány 54. § (1) bekezdéséből és az 59.
 §  (1)  bekezdéséből eredő – alkotmányos követelmény, hogy  az
 egészségügyi    ellátóhálózaton   belüli    egészségügyi    és
 személyazonosító adatok továbbítására és összekapcsolására – a
 4. § (1) és (3) bekezdésében foglaltakon túl – a törvény 4.  §
 (2)   bekezdésében  meghatározott  célok  esetén  csak   akkor
 kerülhet  sor, ha azok az egészségügy-és betegellátó  rendszer
 működésével közvetlenül összefüggnek.
 
 2.   Az   Alkotmánybíróság  az  egészségügyi  és  a   hozzájuk
 kapcsolódó  személyes adatok kezeléséről és  védelméről  szóló
 1997. évi XLVII. törvény 10-12. §-ai, 20. §-a, 21. §-a, 27. §-
 a   30.   §-a   és   a   32.   §  (2)   bekezdés   e)   pontja
 alkotmányellenességének  megállapítására  és  megsemmisítésére
 irányuló indítványt elutasítja.
 
 3.    Az    Alkotmánybíróság    az    indítványt    egyebekben
 visszautasítja.
 
 Az    Alkotmánybíróság   határozatát   a   Magyar   Közlönyben
 közzéteszi.
                            Indokolás
 I.
 
 Az  indítványozó  az  egészségügyi és  a  hozzájuk  kapcsolódó
 személyes  adatok kezeléséről és védelméről  szóló  1997.  évi
 XLVII.  törvény  (a  továbbiakban: Eatv.) egyes  rendelkezései
 vizsgálatát  kezdeményezte.  Az  indítvány  összefoglalóan  „a
 törvény  10.,  11.,  12.,  21.,  22.,  27.,  30.  paragrafusát
 valamint  a,  32. § (e) bekezdését” jelölte meg, az  indítvány
 tartalmából  azonban megállapítható, hogy  az  alkotmányossági
 vizsgálat  és megsemmisítés iránti kérelem az Eatv. 10-12.  §-
 aira, 20. §-ára, 21. §-ára, 27. §-ára 30. §-ára és a 32. § (2)
 bekezdés  e)  pontjára  irányult. Az indítványozó  szerint  az
 egészségügyi adatok – mint a személyes adatok védelméről és  a
 közérdekű  adatok  nyilvánosságáról  szóló  1992.  évi  LXIII.
 törvény  (a  továbbiakban: Avtv.)  2.  §  b)  pontja  szerinti
 különleges (szenzitív) adatok – elektronikus kezelésének Eatv.-
 ben  foglalt  –  s  vizsgálni  kért  –  szabályai  sértik   az
 önrendelkezéshez  való  jogot, a  magántitok  védelmét  és  az
 egyéni szabadsághoz és biztonsághoz való jogot.
 Az Eatv. vizsgálni kért rendelkezései – különösen a 10. §-a  –
 az   egészségügyi   dokumentáció  (diagnosztikai   felvételek,
 vények,    zárójelentések   stb.)   tárolását,   továbbítását,
 különböző  (statisztikai,  tudományos  stb.)  célokra  történő
 felhasználását a rendszerek összekapcsolhatóságát szabályozza.
 Az    Eatv.    meghatározza   az   egészségügyi   dokumentumok
 megőrzésének   (majd   megsemmisítésének)   rendjét   is.   Az
 indítványozó     szerint    az    informatikai    fejlesztések
 következtében lehetővé válhat egy olyan számítógépes  rendszer
 létrehozása,   amely  a  különböző  célra   felvett   adatokat
 (elektronizált  irattár, sürgősségi betegadatok,  statisztikai
 adatok,  OEP elszámolási rendszer, kutatási adatbázisok  stb.)
 együtt   tárolja.  Ezáltal,  ha  pl.  sürgősségi  betegellátás
 céljából  tekintenek  be  az  adatbázisba,  a  többi  adat  is
 láthatóvá  válhat,  ami  rendkívüli  mértékben  korlátozná  az
 adatvédelemhez  kapcsolódó alapjogokat  „kényszerintézkedésnek
 teszi ki a gyógykezelésre jelentkezőket…”
 Az  indítványozó az Eütv. egyes rendelkezéseivel  kapcsolatban
 az alábbiakra mutatott rá:
 
 Az  Eatv.  10.  §-a  sérti  az  önrendelkezés  szabadságát,  a
 magántitok védelmét, és a „biztonsághoz fűződő jogokat” mert e
 szabály  felhatalmazást ad a teljes egészségügyi  informatikai
 rendszerben a bizalmas adatok utáni keresésre. Az indítványozó
 szerint e rendelkezésben „a szakma szabályai határozzák meg az
 adattovábbítás lehetséges eseteit és körülményeit”, nem  pedig
 az alapjogi szempontok.
 Az   Eatv.   11.  §-a  értelmében  a  kezelőorvos  az   általa
 megállapított,  az érintettre vonatkozó egészségügyi  adatokat
 továbbítja   a   háziorvosnak.  Az  indítványozó   szerint   e
 rendelkezés   „rejtett   kommunikációt”   tesz   lehetővé    a
 háziorvossal  a  beteg  tudta és  beleegyezése  nélkül,  s  ez
 szintén   sérti  az  önrendelkezés  szabadságát   valamint   a
 magántitok védelméhez kapcsolódó jogokat.
 Az  Eatv.  12.  §-a  kimondja,  hogy  az  egészségügyi  és   a
 személyazonosító   adatoknak  az  érintett  részéről   történő
 szolgáltatása   önkéntes,  kivéve  az   egészségügyi   ellátás
 igénybevételéhez kötelezően előírt adatokat.  Az  indítványozó
 álláspontja,  hogy  a  törvény e szabálya  alapján  az  adatok
 kezeléséhez való hozzájárulás tulajdonképpen vélelmezett, mert
 a  törvény  nem  írja  elő  a  kifejezett  és  írásba  foglalt
 hozzájárulást.
 Az   Eatv.   20.   §-a  a  statisztikai  célú   adatkezelésről
 rendelkezik. Az indítványozó szerint az önrendelkezéshez  való
 jogot   sérti,  hogy  a  szabály  alapján  a  bizalmas  adatok
 folyamatosan  rendelkezésre állnak felhasználás  céljából.  Az
 
 indítványozó  szerint  az  lenne  az  adatkezelés   biztonsága
 elvének   megfelelő   szabály,  ha   a   statisztikai   adatok
 továbbítandó körét törvény írná elő, a pácienssel a  vizsgálat
 elvégzése  után  azonnal ismertetnék  ezeket  az  adatokat,  a
 továbbítandó  adatokról másolatot kapna és a továbbítás  ellen
 jogorvoslattal is élhetne.
 Az  Eatv.  21.  §-a  a  tudományos  kutatás  céljából  történő
 adatkezelésről  rendelkezik.  Az  indítványozó  szerint  az  a
 szabály,  amely szerint az intézményvezető vagy az adatvédelmi
 felelős a bizalmas adatok megtekintésére engedélyt adhat  –  a
 páciens beleegyezése nélkül – sérti az egyéni önrendelkezést.
 Az  Eatv. 27. §-a értelmében a személyazonosításra alkalmatlan
 egészségügyi   adat   időbeli  és   területi   korlát   nélkül
 továbbítható.   Az   indítványozó   álláspontja   szerint    e
 rendelkezés  azért  alkotmánysértő, mert  „rendkívül  súlyosan
 sérti  az  önrendelkezéshez fűződő jogokat, ha az egészségügyi
 intézmény  a  bizalmas  adatokkal  a  saját  belátása  szerint
 rendelkezik”.
 Az  Eatv.  30.  §-a  az  egészségügyi  dokumentáció  különböző
 elemeinek a megőrzési idejéről (majd megsemmisítéséről)  szól.
 Az   indítványozó   kifejti,  hogy  „az  egészségügyi   adatok
 kényszerű tárolása durva beavatkozás az egyének önrendelkezési
 jogainak gyakorlásába”.
 Az   Eatv.   32.  §-a  az  adatkezelésért  való  felelősségről
 rendelkezik. E körben a 32. § (2) bekezdés e) pontja kimondja,
 hogy  az intézményvezető tudományos kutatás esetén engedélyezi
 az    egészségügyi   dokumentációba   való   betekintést.   Az
 indítványozó  szerint  súlyosan sérti az  egyének  alkotmányos
 önrendelkezéshez,  személyes  biztonsághoz  és   magántitokhoz
 fűződő  jogait,  hogy az intézmény vezetője  „engedélyt  adhat
 bizalmas    adatokkal    való    visszaélésre,    az    adatok
 megtekintésére”.
 Az    indítványozó   kifejtette,   hogy   az   általa   jelölt
 rendelkezések  megsemmisítése  esetén  az  Országgyűlésnek  új
 törvényt    kell    alkotni,    illetve    arra    kérte    az
 Alkotmánybíróságot, hogy alkotmányellenesség kimondása mellett
 „kötelezze  az  egészségügyi  intézményeket  a  jogellenes,  a
 páciensek  beleegyezése nélkül összegyűjtött és tárolt  adatok
 azonnali törlésére”.
 
 Az  indítványozó  többször  utalt  arra,  hogy  a  megtámadott
 rendelkezések nemzetközi szerződésekkel is ellentétesek.
 
 II.
 
 1. Az Alkotmány ügyben érintett rendelkezései:
 
 „54.   §   (1)   A   Magyar  Köztársaságban  minden   embernek
 veleszületett  joga  van az élethez és az emberi  méltósághoz,
 amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
 (…)
 55.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek  joga  van  a
 szabadságra  és  a  személyi  biztonságra,  senkit  sem  lehet
 szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott okokból
 és a törvényben meghatározott eljárás alapján megfosztani.
 (…)
 59.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaságban  mindenkit  megillet  a
 jóhírnévhez,  a  magánlakás  sérthetetlenségéhez,  valamint  a
 magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.”
 
 2. Az Eatv. érintett szabályai:
 
 „4. § (1) Az egészségügyi és személyazonosító adat kezelésének
 célja:
 a)   az  egészség  megőrzésének,  javításának,  fenntartásának
 előmozdítása,
 b)  a  betegellátó  eredményes  gyógykezelési  tevékenységének
 elősegítése, ideértve a szakfelügyeleti tevékenységet is,
 c) az érintett egészségi állapotának nyomon követése,
 d)  a  népegészségügyi [16. §], közegészségügyi és járványügyi
 érdekből szükségessé váló intézkedések megtétele,
 e) a betegjogok érvényesítése.
 (2) Egészségügyi és személyazonosító adatot az (1) bekezdésben
 meghatározottakon túl - törvényben meghatározott  esetekben  -
 az alábbi célból lehet kezelni:
 a) egészségügyi szakember-képzés,
 b)  orvos-szakmai  és  epidemiológiai vizsgálat,  elemzés,  az
 egészségügyi   ellátás   tervezése,   szervezése,    költségek
 tervezése,
 c) statisztikai vizsgálat,
 d) hatásvizsgálati célú anonimizálás és tudományos kutatás,
 e)  az  egészségügyi adatot kezelő szerv vagy személy hatósági
 vagy  törvényességi  ellenőrzését, szakmai vagy  törvényességi
 felügyeletét végző szervezetek munkájának elősegítése,  ha  az
 ellenőrzés  célja  más  módon  nem  érhető  el,  valamint   az
 egészségügyi ellátásokat finanszírozó szervezetek feladatainak
 ellátása,
 f)   a   társadalombiztosítási,  illetve  szociális  ellátások
 megállapítása,  amennyiben  az az  egészségi  állapot  alapján
 történik,
 g)  az  egészségügyi ellátásokra jogosultak részére a kötelező
 egészségbiztosítás   terhére  igénybe  vehető   szolgáltatások
 rendelésének és nyújtásának, valamint a gazdaságos gyógyszer-,
 gyógyászati  segédeszköz-  és  gyógyászati  ellátás  rendelési
 szabályai   betartásának  a  vizsgálata,   továbbá   a   külön
 jogszabály  szerinti  szerződés alapján a  jogosultak  részére
 nyújtott  ellátások  finanszírozása,  illetve  az  ártámogatás
 elszámolása,
 
 h)  bűnüldözés, továbbá a rendőrségről szóló 1994. évi  XXXIV.
 törvényben    meghatározott   feladatok   ellátására    kapott
 felhatalmazás körében bűnmegelőzés,
 i)  a  nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995.  évi  CXXV.
 törvényben  meghatározott feladatok ellátása, az abban  kapott
 felhatalmazás körében,
 j) közigazgatási hatósági eljárás,
 k) szabálysértési eljárás,
 l) ügyészségi eljárás,
 m) bírósági eljárás,
 n)   az  érintettnek  nem  egészségügyi  intézményben  történő
 elhelyezése, gondozása,
 o)  a munkavégzésre való alkalmasság megállapítása függetlenül
 attól, hogy ezen tevékenység munkaviszony, közalkalmazotti  és
 közszolgálati  jogviszony, hivatásos szolgálati  viszony  vagy
 egyéb jogviszony keretében történik,
 p)   közoktatás,  felsőoktatás  és  szakképzés   céljából   az
 oktatásra, illetve képzésre való alkalmasság megállapítása,
 q)  a  katonai  szolgálatra, illetve  a  személyes  honvédelmi
 kötelezettség teljesítésére való alkalmasság megállapítása,
 r)  munkanélküli ellátás, foglalkoztatás elősegítése, valamint
 az ezzel összefüggő ellenőrzés,
 s)  az  egészségügyi  ellátásokra  jogosultak  részére  vényen
 rendelt  gyógyszer,  gyógyászati  segédeszköz  és  gyógyászati
 ellátás  folyamatos  és  biztonságos kiszolgáltatása,  illetve
 nyújtása érdekében,
 t) a munkabalesetek, foglalkozási megbetegedések - ideértve  a
 fokozott expozíciós eseteket is - kivizsgálása, nyilvántartása
 és a szükséges munkavédelmi intézkedések megtétele,
 u)  az  egészségügyi  dolgozókkal szemben lefolytatott  etikai
 eljárás.
 (3)  Az  (1)-(2)  bekezdésekben meghatározott céloktól  eltérő
 célra   is   lehet   az  érintett,  illetve   törvényes   vagy
 meghatalmazott  képviselője (a továbbiakban együtt:  törvényes
 képviselő)  -  megfelelő  tájékoztatáson  alapuló  -  írásbeli
 hozzájárulásával   egészségügyi  és  személyazonosító   adatot
 kezelni.
 (4)  Az (1)-(2) bekezdések szerinti adatkezelési célokra  csak
 annyi  és  olyan  egészségügyi, illetve személyazonosító  adat
 kezelhető,   amely   az   adatkezelési  cél   megvalósításához
 elengedhetetlenül szükséges.
 (…)
 
 10.  §  (1)  A 4. § (1)-(3) bekezdése szerinti célból  történő
 adatkezelés   és   adatfeldolgozás  esetén   az   egészségügyi
 ellátóhálózaton  belül  az  egészségügyi  és  személyazonosító
 adatok    továbbíthatók,    illetve   összekapcsolhatók.    Az
 egészségbiztosítási  szervnek  a  kötelező  egészségbiztosítás
 ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban:
 Ebtv.)  81.  §-ában meghatározott feladata ellátása  érdekében
 egészségügyi    adatok   és   TAJ-számok    az    egészségügyi
 ellátóhálózat  és  az  egészségbiztosítási  szerv  között   is
 továbbíthatók  és  összekapcsolhatók,  a  feladat  ellátásához
 szükséges   mértékben.   A   különböző   forrásból    származó
 egészségügyi  és  személyazonosító  adatokat  csak  addig   az
 időpontig és olyan mértékig lehet összekapcsolni, ameddig az a
 megelőzés, a gyógykezelés, a népegészségügyi, közegészségügyi-
 járványügyi   intézkedések  megtétele  érdekében   feltétlenül
 szükséges.
 (2)   A   4.   §   (1)   bekezdése  szerinti  adatkezelés   és
 adatfeldolgozás  esetén  az érintett betegségével  kapcsolatba
 hozható  minden olyan egészségügyi adat továbbítható, amely  a
 gyógykezelés  érdekében fontos, kivéve,  ha  ezt  az  érintett
 írásban   kifejezetten   megtiltja.  Ennek   lehetőségéről   a
 továbbítás  előtt az érintettet tájékoztatni  kell.  A  13.  §
 szerinti esetekben az érintett tiltása ellenére is továbbítani
 kell az egészségügyi és személyazonosító adatot.
 (3) A (2) bekezdés szerinti adattovábbítás esetén sem lehet  -
 a  11. § (3) bekezdésében és a 13. §-ban foglaltak kivételével
 -  az  érintett hozzájárulása nélkül továbbítani a  továbbítás
 idején   fennálló   betegséggel  össze  nem   függő,   korábbi
 betegségre vonatkozó egészségügyi adatokat.
 (4) Sürgős szükség esetén a kezelést végző orvos által ismert,
 a gyógykezeléssel összefüggésbe hozható minden egészségügyi és
 személyazonosító  adat továbbítható az érintett  hozzájárulása
 nélkül is.
 11.  § (1) A kezelést végző orvos az általa megállapított,  az
 érintettre  vonatkozó  egészségügyi  adatokról  az  érintettet
 közvetlenül  tájékoztatja,  és - amennyiben  az  érintett  ezt
 kifejezetten nem tiltotta meg - azokat továbbítja az  érintett
 választott háziorvosának.
 (2)  A  háziorvos az érintettet - kérelmére -  tájékoztatja  a
 rendelkezésére álló egészségügyi adatokról.
 (3) A háziorvos a 4. § (1) bekezdése szerinti cél érdekében  -
 amennyiben az érintett ezt írásban nem tiltotta meg - jogosult
 a   hozzá   bejelentkezett  biztosított   által   a   kötelező
 egészségbiztosítás  terhére igénybevett  egészségügyi  ellátás
 adatairól   tudomást  szerezni  úgy,  hogy  az   adatokat   az
 egészségbiztosítási  szerv elektronikus lekérdezés  formájában
 biztosítja számára. Az érintettet a tiltakozás lehetőségéről -
 az  első elektronikus lekérdezés előtt - tájékoztatni kell.  A
 háziorvos az egészségügyi dokumentációban a tájékoztatás és az
 esetleges  tiltakozás tényét rögzíti, amit a beteg aláírásával
 ellenjegyez.
 12.  § (1) Az egészségügyi és a személyazonosító adatoknak  az
 érintett  részéről  történő szolgáltatása  -  az  egészségügyi
 ellátás  igénybevételéhez kötelezően  előírt  személyazonosító
 adatok és a 13. §-ban foglaltak kivételével - önkéntes.
 
 (2)  Abban  az  esetben,  ha  az  érintett  önként  fordul  az
 egészségügyi  ellátóhálózathoz, a  gyógykezeléssel  összefüggő
 egészségügyi és személyazonosító adatainak kezelésére szolgáló
 hozzájárulását - ellenkező nyilatkozat hiányában - megadottnak
 kell    tekinteni,   és   erről   az   érintettet   (törvényes
 képviselőjét) tájékoztatni kell.
 (3) Sürgős szükség, valamint az érintett belátási képességének
 hiánya esetén az önkéntességet vélelmezni kell.
 13.   §   Az   érintett  (törvényes  képviselője)  köteles   a
 betegellátó   felhívására  egészségügyi  és   személyazonosító
 adatait átadni,
 a)  ha  valószínűsíthető vagy beigazolódott, hogy az 1.  számú
 mellékletben  felsorolt  valamely  betegség  kórokozója  által
 fertőződött,  vagy  fertőzéses  eredetű  mérgezésben,  illetve
 fertőző  betegségben  szenved, kivéve a 15.  §  (6)  bekezdése
 szerinti esetet,
 b)  ha  arra  a  2.  számú mellékletben  felsorolt  szűrő-  és
 alkalmassági vizsgálatok elvégzéséhez van szükség,
 c) heveny mérgezés esetén,
 d)  ha valószínűsíthető, hogy az érintett a 3. számú melléklet
 szerinti foglalkozási eredetű megbetegedésben szenved,
 e)  ha  az  adatszolgáltatásra a  magzat,  illetve  a  kiskorú
 gyermek  gyógykezelése, egészségi állapotának  megőrzése  vagy
 védelme érdekében van szükség,
 f)  ha  bűnüldözés, bűnmegelőzés céljából, továbbá ügyészségi,
 bírósági  eljárás,  illetve szabálysértési vagy  közigazgatási
 hatósági  eljárás  során  az  illetékes  szerv  a  vizsgálatot
 elrendelte,
 g)  ha az adatszolgáltatásra a nemzetbiztonsági szolgálatokról
 szóló törvény szerinti ellenőrzés céljából van szükség.
 (  )
 Statisztikai célú adatkezelés
 
 20. § (1) Az érintett egészségügyi adatai statisztikai célra –
 a    (2)-(3)    bekezdésekben    foglaltak    kivételével    –
 személyazonosításra alkalmatlan módon kezelhetők.
 (2)   Az  érintett  egészségügyi  és  személyazonosító   adata
 statisztikai célú felhasználásra személyazonosításra  alkalmas
 módon az érintett írásbeli hozzájárulásával adható át.
 (3)  Élveszületés  és  halálozás esetén  a  születés,  illetve
 halálozás  helye  szerint  illetékes anyakönyvvezető  útján  a
 Központi  Statisztikai  Hivatal  részére  az  egészségügyi  és
 személyazonosító adatokat át kell adni. A születéssel, illetve
 halálozással  kapcsolatos  események  anyakönyvezése  céljából
 teljesítendő  bejelentési kötelezettsége során  a  betegellátó
 megismerheti  és továbbíthatja élveszületés esetén  a  gyermek
 szülei, halálozás esetén az életben lévő házastárs, bejegyzett
 élettárs személyi azonosító adatait.
 (4)     A     nemzetközi    adatszolgáltatási    kötelezettség
 teljesítéséhez,    az   egészségpolitikai   döntésekhez,    az
 egészségügyi    ellátás   tervezéséhez,    szervezéséhez,    a
 népegészségügyi mutatók monitorozásához, illetve a minőségi és
 biztonsági   követelmények   érvényesülésének   ellenőrzéséhez
 szükséges,  az  egészségügyi ellátóhálózat által,  továbbá  az
 egészségbiztosítási szerv által finanszírozási célból gyűjtött
 és  kezelt,  személyazonosításra alkalmatlan ágazati,  szakmai
 adatok  körét, az adatkezelés és az adattovábbítás  rendjét  a
 miniszter határozza meg.
 (5)  Az  egészségbiztosítási szerv által finanszírozási célból
 gyűjtött  adatok személyazonosításra alkalmatlan módon  a  (4)
 bekezdés szerinti célból is kezelhetők és az ott meghatározott
 módon továbbíthatók.
 
 Tudományos kutatás céljából történő adatkezelés
 
 21.  § (1) Tudományos kutatás céljából az intézményvezető vagy
 az adatvédelmi felelős engedélyével a tárolt adatokba be lehet
 tekinteni,  azonban tudományos közleményben nem szerepelhetnek
 egészségügyi  és személyazonosító adatok oly  módon,  hogy  az
 érintett  személyazonossága megállapítható legyen.  Tudományos
 kutatás    során    a   tárolt   adatokról   nem    készíthető
 személyazonosító adatokat is tartalmazó másolat.
 (2)  Az  (1)  bekezdés  alapján a tárolt adatokba  betekintett
 személyekről,   a   betekintés   céljáról   és    időpontjáról
 nyilvántartást   kell   vezetni.  A   nyilvántartás   kötelező
 megőrzési ideje 10 év.
 (3) A kutatási kérelem megtagadását az intézményvezető vagy az
 adatvédelmi  felelős köteles írásban megindokolni.  A  kérelem
 megtagadása  esetén a kérelmező bírósághoz  fordulhat.  A  per
 megindítására és az eljárás lefolytatására a személyes  adatok
 védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló  1992.
 évi  LXIII.  törvény  (a továbbiakban: Avtv.)  21.  §  (2)-(7)
 bekezdésének szabályai az irányadóak.
 (…)
 
 27.  §  A  személyazonosításra alkalmatlan  egészségügyi  adat
 időbeli és területi korlát nélkül továbbítható.
 (…)
 
 30.   §  (1)  Az  egészségügyi  dokumentációt  –  a  képalkotó
 diagnosztikai   eljárással  készült   felvételek,   az   arról
 készített  leletek, valamint a (7) bekezdés kivételével  –  az
 adatfelvételtől  számított legalább 30 évig,  a  zárójelentést
 legalább  50  évig  kell megőrizni. A kötelező  nyilvántartási
 időt követően gyógykezelés vagy tudományos kutatás érdekében –
 amennyiben  indokolt – az adatok továbbra is nyilvántarthatók.
 Ha  a  további  nyilvántartás nem indokolt –  a  (3)  bekezdés
 kivételével – a nyilvántartást meg kell semmisíteni.
 
 (2)  Képalkotó  diagnosztikai  eljárással  készült  felvételt,
 valamint a felvétel esetén az arról készített leletet kell – a
 felvétel készítésétől számított – legalább 30 évig megőrizni.
 (3)  Amennyiben  az  egészségügyi  dokumentációnak  tudományos
 jelentősége  van, a kötelező nyilvántartási időt  követően  át
 kell  adni  a  Semmelweis Orvostörténeti Múzeum,  Könyvtár  és
 Levéltár részére.
 (4) A dokumentációt kezelő jogutód nélküli megszűnése esetén –
 az (5) bekezdés kivételével -
 a)  a tudományos jelentőségű egészségügyi dokumentációt a  (3)
 bekezdés szerinti levéltárnak,
 b)    az   egyéb   egészségügyi   dokumentációt   a   központi
 költségvetési  szervek  esetében  a  Kormány  által   kijelölt
 szervnek,   egyéb   intézmények   esetében   az   egészségügyi
 államigazgatási szervnek
 kell átadni.
 (5)  Amennyiben a dokumentációt kezelő jogutód  nélkül  szűnik
 meg,  de  az  általa korábban ellátott feladatokat  más  szerv
 látja el,
 a)  a  dokumentációt kezelő megszűnésének időpontját  megelőző
 tíz  évben  keletkezett egészségügyi dokumentációt a feladatot
 ellátó szerv,
 b)  az  a)  pont  alapján  átadásra  nem  kerülő  egészségügyi
 dokumentációt  a  30.  §  (4)  bekezdés  b)  pontja   szerinti
 adatkezelő
 részére kell átadni.
 (6)  A  meg  nem semmisített, illetve a (2) bekezdés  szerinti
 levéltárnak  átadott  egészségügyi  dokumentációra  e  törvény
 előírásai értelemszerűen vonatkoznak.
 (7)  A gyógyszertár a vényeket – a kábítószeres és pszichotróp
 anyagot tartalmazó gyógyszerre vonatkozó vények kivételével  –
 3  évig  őrzi  meg.  A  kábítószeres  és  pszichotróp  anyagot
 tartalmazó   gyógyszerre  vonatkozó  vényeket  5   évig   kell
 megőrizni. A kötelező őrzési időt követően a vényeket meg kell
 semmisíteni.
 (8)  Az adatmegőrzés érdekében folyamatosan biztosítani  kell,
 hogy  az  adathordozó  az adott technikai  feltételek  mellett
 olvasható maradjon, vagy olvasható állapotba kerüljön.
 (…)
 
 32. § (1) Az egészségügyi intézményen belül az egészségügyi és
 személyazonosító    adatok   védelméért,    a    nyilvántartás
 megőrzéséért az adatot kezelő intézmény vezetője felelős.
 (2) Az intézményvezető tevékenysége során
 (…)
 e)  tudományos kutatás esetén [21. § (1) bekezdés] engedélyezi
 az egészségügyi dokumentációba való betekintést,”
 
 III.
 
 Az  Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését  az
 alábbiakkal indokolja:
 
 1.  Az  adatvédelmi  törvények típusai alapján  az  Eatv.  ún.
 szektorális  adatvédelmi törvény. Míg az Avtv. az  adatvédelem
 általános  szabályait  fogalmazza  meg,  addig  a  szektorális
 törvények  egy-egy  terület speciális  adatvédelmi  szabályait
 azzal,   hogy  az  általános  adatvédelmi  szabályok  mögöttes
 jogként  érvényesülnek.  Az Avtv. és az  Eatv.  viszonyában  e
 kapcsolatot  fejezi  ki az Eatv. 37. §  (1)  bekezdése,  amely
 szerint  „Az  e törvény által nem szabályozott kérdésekben  az
 Avtv.  (…)  rendelkezéseit  kell alkalmazni.”  Mindkét  típusú
 adatvédelmi  szabályozással  szemben  támasztott  követelmény,
 hogy feleljenek meg az Alkotmány rendelkezéseinek, e mellett a
 szektorális törvények vonatkozásában felvethető, hogy az abban
 foglalt  szabályok ne rontsák le az adatvédelem – az általános
 szabályokat  megfogalmazó  törvényben  meghatározott,   s   az
 Alkotmányra visszavezethető – védelmi szintjét.
 
 Az  egészségügyi adatkezelés a szenzitív – s ezáltal különösen
 is  védett – adatok körébe tartozik. Az Avtv. 2. § 2. pont  b)
 alpontja  értelmében különleges adat: „az egészségi állapotra,
 a  kóros  szenvedélyre,  a szexuális  életre  vonatkozó  adat,
 valamint  a  bűnügyi  személyes adat”. Az Avtv.  a  különleges
 (szenzitív)  adatok kezelését illetően a 3. § (2) bekezdésében
 akként  rendelkezik, hogy különleges adat akkor kezelhető,  ha
 az  adatkezeléshez az érintett írásban hozzájárul, vagy  egyéb
 esetekben  –  ide tartoznak az egészségügyi adatok  is  –  azt
 törvény  elrendeli. Jelen ügyben törvény,  az  Eatv.  szól  az
 egészségügyi   személyes   adatok   kezeléséről,   ezért    az
 alkotmányossági vizsgálatnak arra kell választ adnia, hogy  az
 Eatv. indítványozó által jelölt korlátozó rendelkezései sértik-
 e  az  egyén önrendelkezési jogát, a magántitokhoz való jogát,
 illetve   –  ahogy  az  indítványozó  hivatkozik   rá   –   „a
 biztonsághoz  fűződő  alapvető jogokat”  ,  vagy  a  „személyi
 biztonság jogát”.
 
 Az Alkotmánybíróság az indítványozó által felhívott alkotmányi
 tételekkel  kapcsolatban  a következőket  állapította  meg:  A
 biztonsághoz  való jogot az Alkotmány 55. §-a  határozza  meg,
 mint   jogot  a  „szabadságra  és  személyi  biztonságra”.   E
 rendelkezés  az  Alkotmány habeas corpus szabálya,  amely  úgy
 folytatódik,  hogy  a szabadságától senkit sem  lehet  másként
 megfosztani, csak törvényben meghatározott okokból és  eljárás
 alapján,  illetve  minél  előbb  bíró  elé  kell  állítani.  A
 személyes  szabadság és biztonság ezen alkotmányi  biztosítéka
 és  az  egészségügyi  adatok  kezelésének  indítványozó  által
 vizsgálni  kért  szabályai között alkotmányossági  összefüggés
 
 nem  állapítható meg, ezért az Alkotmánybíróság  az  indítvány
 ezen részét elutasította.
 Az   indítványozó  az  önrendelkezéshez  való   jogra   és   a
 magántitokhoz való jogra is hivatkozott, amelyek – álláspontja
 szerint  –  sérülnek  az  Eatv. vizsgálni  kért  rendelkezései
 által.  Az  Alkotmánybíróság az önrendelkezés  szabadságát  az
 Alkotmány 54. §-ában deklarált emberi méltósághoz való  jogból
 vezette   le.   Már   a   8/1990.  (IV.  23.)   AB   határozat
 megállapította,  hogy az emberi méltóság,  mint  az  általános
 személyiségi  jog  anyajoga magában foglalja az  önrendelkezés
 szabadságához való jogot is (ABH 1990, 42, 44-45.). Később  az
 Alkotmánybíróság  az  önrendelkezéshez  való   jog   különböző
 aspektusait  nevesítette. A 15/1991. (IV.  13.)  AB  határozat
 kibontotta  az  információs önrendelkezési szabadság  alapjogi
 tartalmát  (ABH 1991, 40, 41.), önálló alapjogként nevesítésre
 került  a fél polgári ügyekben való rendelkezési joga [9/1992.
 (I.  30.) AB határozat, ABH 1992, 59, 67., vagy 4/1998.  (III.
 1.)  AB  határozat, ABH 1998, 71, 75-76.], és az  egészségügyi
 önrendelkezési  jog is [36/2000. (X. 27.)  AB  határozat,  ABH
 2000,  241,  254-255.]. Mivel Alkotmány 59.  §  (1)  bekezdése
 külön  is  rendelkezik  a magántitok  és  a  személyes  adatok
 védelméről,  az  alkotmánybírósági  gyakorlat  az  információs
 önrendelkezéshez   való  jogot  –  mint  a  személyes   adatok
 védelméhez  való  jog  aktív  oldalát  –  a  személyes  adatok
 védelméhez  kötötte,  míg  a  magánszféra  védelme  az  emberi
 méltóságból  levezetett  jogként kapott  értékelést  [46/1991.
 (IX. 10.) AB határozat, ABH 1991, 211, 215.].
 Az   Alkotmánybíróság   jelen  ügyben   a   fenti   alkotmányi
 összefüggések és az indítvány alapján azt vizsgálta,  hogy  az
 Eatv.  rendelkezései sértik-e az információs  önrendelkezéshez
 való   jogot,  illetve  a  magántitok  védelmének  alkotmányos
 szabályát [az együttes vizsgálatot illetően lásd pl.: 30/1997.
 (IV.  29.) AB határozatot, ABH 1997, 130, 143.; 59/1998. (XII.
 1.) AB határozat, ABH 1998, 512, 514.].
 
 2.   Az   Eatv.  10.  §-a  az  adatok  összekapcsolására   két
 tárgykörben ad felhatalmazást.
 Egyrészt az egészségügyi ellátóhálózaton belüli adatkezelés és
 adatfeldolgozás  tekintetében. E körben úgy rendelkezik,  hogy
 az  Eatv.  4.  §  (1)-(3) bekezdéseiben  meghatározott  célból
 továbbíthatók   és  kapcsolhatók  össze  az  egészségügyi   és
 személyazonosító adatok.
 Másrészt  lehetővé teszi az egészségügyi ellátóhálózat  és  az
 egészségbiztosítási   szerv  közötti  adattovábbítást   és   a
 rendszerek  összekapcsolását a kötelező  egészségbiztosításból
 eredő feladatok érdekében. Az adatok köre ez utóbbi esetben az
 egészségügyi adatok és a TAJ-számok.
 
 2.1.   Az   Alkotmánybíróság  először  az  első   esetet,   az
 egészségügyi  ellátóhálózaton  belüli  adatkezelést  vizsgálta
 meg.   Az   egészségügyi  ellátóhálózaton  belüli  adatkezelés
 konkrét  céljait az Eatv. 10. § (1) bekezdése a 4.  §  (1)-(3)
 bekezdésére  utalással  határozza  meg.  Az  Eatv.  4.  §  (1)
 bekezdése  szerint  „Az egészségügyi és személyazonosító  adat
 kezelésének célja:
 a)   az  egészség  megőrzésének,  javításának,  fenntartásának
 előmozdítása,
 b)  a  betegellátó  eredményes  gyógykezelési  tevékenységének
 elősegítése, ideértve a szakfelügyeleti tevékenységet is,
 c) az érintett egészségi állapotának nyomon követése,
 d)  a  népegészségügyi [16. §], közegészségügyi és járványügyi
 érdekből szükségessé váló intézkedések megtétele,
 e) a betegjogok érvényesítése.”
 Ezen túlmenően azonban az Eatv. 4. § (2) bekezdése további  21
 célt jelöl meg az egészségügyi és személyes adatok kezelésének
 céljaként (lásd az indokolás III/2.1.2. pontját). E 21  célban
 a  legkülönbféle  okok  szerepelnek az egészségügyi  hálózaton
 belüli  adattovábbítás és a rendszerek összekapcsolhatóságának
 okaként.  Végül az Eatv. 4. § (3) bekezdése lehetővé teszi  az
 adattovábbítást  és kezelést az egészségügyi  hálózaton  belül
 azokban  a további esetekben is, ha az érintett ahhoz  írásban
 hozzájárul.
 
 A  fentiek  alapján  megállapítható, hogy  az  Eatv.  10.  §-a
 alapján – a 4. § (1)-(3) bekezdésére utalással – széles körben
 nyílik  lehetőség személyes és egészségügyi adatok kezelésére,
 feldolgozására,   továbbítására  és  a  különböző   rendszerek
 összekapcsolására. Az Alkotmánybíróság a 15/1991. (IV. 13.) AB
 határozatában  (a  továbbiakban:  Abh.)  megállapította:   „Az
 Alkotmány  59. § (1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaságban
 mindenkit    megillet   a   jó   hírnévhez,    a    magánlakás
 sérthetetlenségéhez,  valamint a  magántitok  és  a  személyes
 adatok  védelméhez való jog. Az Alkotmánybíróság … a személyes
 adatok  védelméhez való jogot nem hagyományos védelmi  jogként
 értelmezi,  hanem  annak  aktív oldalát  is  figyelembe  véve,
 információs  önrendelkezési jogként. Az Alkotmány  59.  §-ában
 biztosított  személyes adatok védelméhez való jognak  eszerint
 az  a  tartalma,  hogy  mindenki  maga  rendelkezik  személyes
 adatainak  feltárásáról és felhasználásáról. Személyes  adatot
 felvenni  és  felhasználni tehát általában csakis az  érintett
 beleegyezésével  szabad;  mindenki  számára   követhetővé   és
 ellenőrizhetővé  kell  tenni az adatfeldolgozás  egész  útját,
 vagyis  mindenkinek  joga van tudni, ki,  hol,  mikor,  milyen
 célra használja fel az ő személyes adatát. Kivételesen törvény
 elrendelheti  személyes  adat  kötelező  kiszolgáltatását,  és
 előírhatja   a  felhasználás  módját  is.  Az  ilyen   törvény
 korlátozza  az  információs önrendelkezés alapvető  jogát,  és
 akkor   alkotmányos,  ha  megfelel  az  Alkotmány  8.   §-ában
 
 megkövetelt   feltételeknek.”  (ABH  1991,  40,   41-42.)   Az
 Alkotmány  8.  §-ában  foglalt  alapjog-korlátozás   –   amely
 vonatkozik  az önrendelkezési jog, jelen ügyben  konkrétan  az
 információs  önrendelkezéshez  való  jog  korlátozására  is  –
 alkotmányossága  az alábbiak szerint dönthető  el:  „Az  állam
 akkor  nyúlhat az alapjog korlátozásának eszközéhez, ha  másik
 alapvető jog és szabadság védelme vagy érvényesülése,  illetve
 egyéb  alkotmányos érték védelme más módon nem érhető  el.  Az
 alapjog korlátozásának alkotmányosságához tehát önmagában  nem
 elegendő,  hogy az másik alapjog vagy szabadság  védelme  vagy
 egyéb  alkotmányos  cél érdekében történik,  hanem  szükséges,
 hogy  megfeleljen  az arányosság követelményeinek:  az  elérni
 kívánt   cél   fontossága  és  az  ennek   érdekében   okozott
 alapjogsérelem  súlya megfelelő arányban legyen  egymással.  A
 törvényhozó a korlátozás során köteles az adott cél  elérésére
 alkalmas legenyhébb eszközt alkalmazni. Alkotmányellenes a jog
 tartalmának   korlátozása,  ha  az  kényszerítő   ok   nélkül,
 önkényesen  történik,  vagy ha a korlátozás  súlya  az  elérni
 kívánt  célhoz  képest  aránytalan.”  [30/1992.  (V.  26.)  AB
 határozat, ABH 1992, 167, 171.] Az adatvédelem és annak  aktív
 oldala   az   információs  önrendelkezési  jog  korlátozásának
 alkotmányosságához  figyelembe  kell  továbbá  venni   e   jog
 tartalmi  sajátosságát is. Az Abh. megállításai  szerint:  „Az
 információs  önrendelkezési  jog  gyakorlásának  feltétele  és
 egyben  legfontosabb  garanciája  a  célhozkötöttség.  Ez  azt
 jelenti,  hogy  személyes  adatot  feldolgozni  csak  pontosan
 meghatározott  és jogszerű célra szabad. Az adatfeldolgozásnak
 minden   szakaszában  meg  kell  felelnie  a  bejelentett   és
 közhitelűen   rögzített   célnak.   …   A   célhozkötöttségből
 következik, hogy a meghatározott cél nélküli, készletre, előre
 nem meghatározott jövőbeni felhasználásra való adatgyűjtés  és
 -tárolás alkotmányellenes.” (ABH 1991, 40, 42.)
 Ezt az Avtv. úgy fogalmazta meg, hogy:
 „5.  § (1) Személyes adatot kezelni csak meghatározott célból,
 jog  gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében  lehet.
 Az  adatkezelésnek  minden szakaszában  meg  kell  felelnie  e
 célnak.
 (2)  Csak olyan személyes adat kezelhető, amely az adatkezelés
 céljának  megvalósulásához elengedhetetlen,  a  cél  elérésére
 alkalmas,  csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben  és
 ideig.
 (3)    Kötelező    adatszolgáltatáson   alapuló   adatkezelést
 közérdekből lehet elrendelni.”
 
 2.1.1. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Eatv. 10. §-
 ában    foglalt   az   egészségügyi   ellátóhálózaton   belüli
 adattovábbítás   és  összekapcsolhatóság  Eatv.   4.   §   (1)
 bekezdésében     meghatározott    esetei    az     információs
 önrendelkezési    jogot   illetve   a   magántitok    védelmét
 alkotmányossági szempontból indokolható módon  korlátozzák.  A
 4.  §  (1)  bekezdés  az  adatkezelés  céljaként  az  egészség
 megőrzésének,  javításának,  fenntartásának  előmozdítását,  a
 betegellátó     eredményes    gyógykezelési    tevékenységének
 elősegítését   az   érintett  egészségi   állapotának   nyomon
 követését,  a népegészségügyi, közegészségügyi és  járványügyi
 érdekből  szükségessé  váló  intézkedések  megtételét,  és   a
 betegjogok érvényesítését jelöli meg az adatkezelés céljaként.
 A  10.  §  (1)  bekezdés utolsó mondata a 4. § (1)  bekezdésbe
 foglalt   adatkezelési  célokat  ismétli  meg,   s   állít   e
 tekintetben korlátot, amikor kimondja: „A különböző  forrásból
 származó egészségügyi és személyazonosító adatokat csak  addig
 az  időpontig és olyan mértékig lehet összekapcsolni,  ameddig
 az   a   megelőzés,   a   gyógykezelés,   a   népegészségügyi,
 közegészségügyi-járványügyi intézkedések  megtétele  érdekében
 feltétlenül szükséges.” Ezek a közérdekű adatkezelési célok az
 egészségügyi-és  betegellátó  rendszer  működésével   szorosan
 összefüggnek.  Ugyanakkor az Alkotmánybíróság már  a  36/2000.
 (X.  25.)  AB  határozatában rámutatott, hogy  ha  a  törvényi
 szabályozás  csupán az elvont alkotmányossági  mércét  ismétli
 meg,   ez  önmagában  nem  felel  meg  a  szabadságkorlátozást
 lehetővé  tevő  törvénnyel szemben támasztott  alkotmányossági
 kritériumoknak.  (ABH  2000, 241,  243.)  Az  Alkotmánybíróság
 ezért  a  továbbiakban azt vizsgálta, hogy az Eatv. 4.  §  (1)
 bekezdését  érintően – a 10. § (1) bekezdés utolsó  mondatában
 foglalt   szabályon  túl  –  a  törvény  tartalmaz-e   további
 garanciát.
 Megállapítható,  hogy  a 4. § (1) bekezdésében  foglalt  célok
 szerinti  adatkezelésre  vonatkozik  a  10.  §  (2)   és   (3)
 bekezdése,   amely   e   körben  lehetővé   teszi   az   egyén
 önrendelkezését    (az    adatkezelés    és     adattovábbítás
 megtiltását). Az Eatv. 10. § (2) bekezdése értelmében: „A 4. §
 (1)  bekezdése szerinti adatkezelés és adatfeldolgozás  esetén
 az  érintett  betegségével kapcsolatba  hozható  minden  olyan
 egészségügyi adat továbbítható, amely a gyógykezelés érdekében
 fontos,  kivéve,  ha  ezt  az  érintett  írásban  kifejezetten
 megtiltja.   Ennek   lehetőségéről  a  továbbítás   előtt   az
 érintettet  tájékoztatni kell.”, a 10. §  (3)  bekezdés  pedig
 kimondja, hogy ezen adattovábbítás esetén sem lehet –  néhány,
 pl.   járványügyi   kivételtől  eltekintve   –   az   érintett
 hozzájárulása nélkül továbbítani a továbbítás idején  fennálló
 betegséggel  össze  nem  függő, korábbi  betegségre  vonatkozó
 egészségügyi adatokat.
 E   szabályokat   figyelembe  véve  az  Alkotmánybíróság   azt
 állapította meg, hogy az információs önrendelkezési jog  –  az
 Alkotmány   8.  §-a  által  előírt  –  szükséges  és   arányos
 korlátozása  valósul  meg  az Eatv.  10.  §  (1)  bekezdésében
 lehetővé    tett    egészségügyi    ellátóhálózaton     belüli
 adattovábbítás 4. § (1) bekezdésébe foglalt céljaiból. A célok
 
 az egészséghez való jog érvényesülése érdekében szükségesek, s
 az  információs önrendelkezési jog korlátozása  arányosnak  is
 tekinthető azon szabályok figyelembevételével, amelyek tiltják
 a  betegséggel  össze  nem  függő  adatok  továbbítását,  vagy
 lehetőséget  adnak  az  érintetnek  az  adatok  továbbításának
 megtiltására. Ebben az esetben az Eatv. 10. § (1) bekezdése  a
 4.  §  (1) bekezdés vonatkozásában általában is keretek között
 tartja   az   alapjog-korlátozást  azzal,  hogy  előírja:   az
 egészségügyi és a személyazonosító adatok csak addig és  olyan
 mértékig  kapcsolhatók össze, amely – a 4. § (1)  bekezdésében
 foglalt célokból – feltétlenül szükséges. Az Alkotmány  8.  §-
 anak sérelme ezért e tekintetben nem állapítható meg.
 
 2.1.2. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az Eatv.  10.  §
 (1)  bekezdése  azzal,  hogy  az egészségügyi  ellátóhálózaton
 belüli  adatkezelést és adattovábbítást, illetve a  rendszerek
 összekapcsolhatóságát   az  Eatv.  4.   §   (2)   bekezdésében
 meghatározott  célokból  is  lehetővé  teszi  az   információs
 önrendelkezési  jog  aránytalan korlátozását  eredményezi.  Az
 Eatv.  4.  §  (2) bekezdése kimondja, hogy az egészségügyi  és
 személyazonosító    adatot   a   4.    §    (1)    bekezdésben
 meghatározottakon túl – törvényben meghatározott  esetekben  –
 mely  további célokból lehet kezelni. A 4. § (2) bekezdés  [a)
 ponttól  u)  pontig  terjedő] 21 pontos  felsorolás,  amelyben
 keverednek  az  egészségügyi  rendszerrel  és  betegellátással
 kapcsolatos   célok   egyéb  más  adatkezelési   okokkal.   Az
 egészségügy működésével összefüggő okoknak tekinthetjük pl. az
 Eatv.  4. § (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározottakat:
 az     egészségügyi    szakemberképzés,    orvos-szakmai    és
 epidemiológiai  vizsgálat,  elemzés  az  egészségügyi  ellátás
 tervezése, szervezése, költségek tervezése stb. Ugyanakkor  az
 Eatv.   4.   §   (2)  bekezdésében  található  felsorolás   az
 adatkezelést  parttalanná  teszi  azzal,  hogy  pl.  megjelöli
 célként a különböző jogi eljárások teljes terjedelmét is.  Így
 az Eatv. 4. § (2) bekezdés j), k), l) és m) pontjai értelmében
 a   „közigazgatási   hatósági  eljárás”,   a   „szabálysértési
 eljárás”, az „ügyészi eljárás”, a „bírósági eljárás” általában
 is  okot  adhat  a  személyazonosító  és  egészségügyi  adatok
 egészségügyi   ellátóhálózaton   belüli   továbbításának    és
 összekapcsolásának. Az Alkotmánybíróság úgy ítéli meg, hogy az
 Eatv.  4. § (2) bekezdésében megjelölt célok, az Eatv.  10.  §
 (1)   bekezdésének  alkalmazását  tekintve,   az   információs
 önrendelkezési  jog aránytalan korlátozásához  vezethet.  Mint
 ahogy  az  Alkotmánybíróság  az  Abh.-ban  is  kifejtette,   a
 célhozkötöttség azt (is) jelenti, hogy személyes  adatot  csak
 pontosan  meghatározott célra szabad feldolgozni.  (ABH  1991,
 40, 42.) Ha a cél túl általános (nem pontos), vagy szektorális
 adatvédelem  esetén az adott szakterülettel  összefüggést  nem
 mutató adatkezelési célokat is magában foglal, akkor az  sérti
 –    az    információs    önrendelkezési    jog    alkotmányos
 érvényesüléséhez  is  elengedhetetlen – célhozkötöttség  elvét
 (ABH 1991, 40, 42.). Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az
 Eatv. 10. § (1) bekezdésének alkalmazásában az Eatv. 4. §  (2)
 bekezdésében meghatározott célok nem felelnek meg az Alkotmány
 8.   §   (2)   bekezdésében  meghatározott  alapjog-korlátozás
 alkotmányossági  kritériumainak,  a  4.  §  (2)   bekezdésének
 bevonása  a  10.  §  (1)  bekezdése szerinti  adattovábbításba
 parttalan  és  ezáltal  aránytalan  alapjog-korlátozást   tesz
 lehetővé. Bár az Eatv. 10. § (1) bekezdésének utolsó mondta az
 adatok  összekapcsolása tekintetében előírja, hogy csak  addig
 az  időpontig lehet és olyan mértékig, ameddig a megelőzés,  a
 gyógykezelés,  a  népegészségügyi, közegészségügyi-járványügyi
 intézkedések megtétele érdekében feltétlenül szükséges, de  ez
 a  célmeghatározás – mint fentebb látható – az  Eatv.  4.  (1)
 bekezdésben meghatározott célokhoz igazodik. Az Eatv. 4. § (2)
 bekezdésben a jogalkotó további olyan adatkezelési  okokat  is
 megjelöl  (mint  említésre  került  a  közigazgatási  és  jogi
 eljárások  teljességét),  amely  általános  jellegüknél  fogva
 ütköznek  a  személyes  adatok védelméhez  való  jog  tartalmi
 sajátosságát adó célhozkötöttség követelményébe.
 
 Ugyanakkor  az  Alkotmánybíróság észlelte, hogy  a  4.  §  (2)
 bekezdésben  foglalt  adatkezelési  célok  adott  esetben   az
 egészségügyi  adatkezelés alkotmányosan  indokolható  okai  is
 lehetnek.  Az  Alkotmány a 38/1993. (VI. 11.) AB határozatában
 megállapította,    hogy   „ha   a   jogszabályi    rendelkezés
 alkotmányossága   éppen   a   szabályozás   hiányossága   vagy
 homályossága  miatt kérdéses, az Alkotmánybíróság kifejezetten
 is  megállapíthatja  az  alkotmányos  értelmezés  tartományát,
 meghatározhatja   azokat   az   alkotmányos   követelményeket,
 amelyeknek  a norma értelmezéseinek meg kell felelniük.  Ha  a
 vizsgált  jogszabálynak van (egy vagy több) olyan értelmezése,
 amely    az   alkotmányos   követelményeknek   megfelel,    az
 Alkotmánybíróságnak  nem  feltétlenül  kell  megállapítania  a
 jogszabály  alkotmányellenességét. A normát  nem  kell  minden
 esetben  megsemmisíteni  csupán  azért,  mert  az  alkotmányos
 követelményeknek meg nem felelő értelmezése is lehetséges vagy
 előfordul (ABH 1993, 256, 267.).
 Erre  tekintettel az Alkotmánybíróság nem semmisítette meg  az
 Eatv.  10.  §  (1)  bekezdéséből a 4. § (2)  bekezdésre  utaló
 részt,  hanem  alkotmányos  követelményt  határozott  meg   az
 egészségügyi  és  személyazonosító  adatok  ott  meghatározott
 céljait  tekintve. E szerint az Eatv. 10. §  (1)  bekezdésének
 alkalmazásánál – az Alkotmány 54. § (1) bekezdéséből és az 59.
 §  (1)  bekezdéséből eredő – alkotmányos követelmény, hogy  az
 egészségügyi    ellátóhálózaton   belüli    egészségügyi    és
 személyazonosító adatok továbbítására és összekapcsolására – a
 4. § (1) és (3) bekezdésében foglaltakon túl – a törvény 4.  §
 
 (2)   bekezdésében  meghatározott  célok  esetén  csak   akkor
 kerülhet  sor, ha azok az egészségügy-és betegellátó  rendszer
 működésével közvetlenül összefüggnek.
 
 2.1.3.  Nem  állapítható  meg az információs  önrendelkezéshez
 való  jog  vagy  a  magántitok sérelme  az  Eatv.  10.  §  (1)
 bekezdése  tekintetében azért, mert az,  az  Eatv.  4.  §  (3)
 bekezdésében foglalt adatkezelési célra is utal. A  4.  §  (3)
 bekezdés    értelmében    „(3)   Az   (1)-(2)    bekezdésekben
 meghatározott  céloktól eltérő célra  is  lehet  az  érintett,
 illetve   törvényes   vagy   meghatalmazott   képviselője   (a
 továbbiakban   együtt:   törvényes  képviselő)   –   megfelelő
 tájékoztatáson    alapuló    –    írásbeli    hozzájárulásával
 egészségügyi és személyazonosító adatot kezelni.”
 Az   Alkotmánybíróság  ezzel  kapcsolatban  rámutat,  hogy  az
 érintett  hozzájárulása  az  adatkezeléshez  szenzitív  adatok
 kezelése  esetén is az adatkezelés elfogadható oka [s  nemcsak
 azért mert az Avtv. 3. § (2) bekezdése is lehetővé teszi.]  Az
 egyén   hozzájárulása  esetén  szabad  akaratából   gyakorolja
 önrendelkezési  jogát, maga dönt magántitkainak  feltárásáról,
 így   e   szabály   nyilvánvaló,  hogy   nem   korlátozza   az
 önrendelkezési    jogot,   hanem    épp    ellenkezőleg:    az
 önrendelkezést  teszi lehetővé. Az információs  önrendelkezési
 jog  –  mint  ahogy a nevéből is következik –  az  érintettnek
 biztosít döntési lehetőséget személyes adatai sorsát illetően,
 az  egyén  szabadon  dönthet magánszférájának  ilyen  formában
 történő  feltárásáról  az egészségügyi ellátóhálózaton  belüli
 adattovábbítás   vonatkozásában.  Tehát   e   tekintetben   az
 Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerinti alapjog-korlátozás és az
 indítványozó által jelölt jogok sérelme nem állapítható meg.
 
 2.2.  Az  Eatv.  10. § (1) bekezdése nemcsak  az  egészségügyi
 ellátóhálózaton  belül, hanem – a 10. § (1)  bekezdés  második
 fordulata  szerint  –  az  egészségügyi  ellátóhálózat  és  az
 egészségbiztosítási  szerv  között  is   lehetővé   teszi   az
 adattovábbítást  és  a  rendszerek  összekapcsolhatóságát.   A
 vonatkozó szövegrész szerint: „Az egészségbiztosítási szervnek
 a  kötelező  egészségbiztosítás ellátásairól szóló  1997.  évi
 LXXXIII.   törvény   (a  továbbiakban:   Ebtv.)   81.   §-ában
 meghatározott feladata ellátása érdekében egészségügyi  adatok
 és    TAJ-számok   az   egészségügyi   ellátóhálózat   és   az
 egészségbiztosítási   szerv   között   is   továbbíthatók   és
 összekapcsolhatók, a feladat ellátásához szükséges mértékben.”
 Az  indítványozó  a fentiekkel azonos módon  e  rendelkezéssel
 kapcsolatban  is az önrendelkezéshez való jog és a  magántitok
 sérelmét állította.
 Az    Alkotmánybíróság    szerint    alkotmányellenesség    az
 ellátóhálózat   és   az  egészségbiztosítási   szerv   közötti
 adattovábbításra    irányadó   szabály   vonatkozásában    nem
 állapítható meg. E rendelkezés egyrészt pontosan meghatározza,
 hogy    az   egészségbiztosítási   szerv   mely   feladataival
 összefüggésben válhat szükségessé az adattovábbítás. Az  Ebtv.
 81.  §-a  szerint:  „Az egészségbiztosító  szak-  és  pénzügyi
 ellenőrzése kiterjed az egészségbiztosítás pénzbeli, illetőleg
 baleseti    ellátásaival    összefüggő    nyilvántartási    és
 adatszolgáltatási     kötelezettség      teljesítésére,      a
 társadalombiztosítási feladatokat ellátó  szervek  hatáskörébe
 tartozó ellátásoknak és szolgáltatásoknak a jogosultak részére
 történő  megállapítására, folyósítására,  továbbá  az  ezekkel
 összefüggő ügyviteli feladatok ellátására. Az ehhez  szükséges
 nyilvántartásokat,  egészségügyi  szolgáltatói   jelentéseket,
 könyvelési    és   egyéb   okmányokat,   illetőleg    adatokat
 rendelkezésre  kell bocsátani.” Az Eatv. 10. (1)  bekezdésének
 vizsgált rendelkezése továbbá azt is pontosan megjelöli,  hogy
 milyen adatok továbbíthatók: az egészségügyi adatok és a  TAJ-
 számok.   Végül   arra   is  utal,  hogy   a   továbbítás   és
 összekapcsolás csak a szükséges mértékig terjedhet.
 Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint az  egészségbiztosítás
 működtetése  az  Alkotmány 70/D. §-ában található  egészséghez
 való  jog objektív intézményvédelmi oldalával, illetve a 70/E.
 §   (2)   bekezdésében  meghatározott  intézményi  garanciával
 kapcsolatba  hozható. [16/2003. (IV. 18.)  AB  határozat,  ABH
 2003,  214,  228.]  Az egészségbiztosító pénzügyi  és  szakmai
 ellenőrzési  feladatai  (Ebtv. 81.  §)  az  egészségbiztosítás
 finanszírozhatóságát     és     ezáltal     a     betegellátás
 fenntarthatóságát  szolgálják.  Az  Alkotmány  70/D.   §   (2)
 bekezdése  az  egészségügyi intézmények és az  orvosi  ellátás
 megszervezéséről kifejezetten rendelkezik. Az egészséghez való
 alkotmányos  jog és az ehhez kapcsolódó célok érvényesülése  a
 személyes    adatok    védelme,   illetve    az    információs
 önrendelkezési   jog  szükséges  korlátja   lehet.   A   fenti
 jogszabályi   összefüggés  alapján  megállapított   célok   az
 adattovábbítást  és a rendszerek összekapcsolását  nem  teszik
 parttalanná,  az  a  rendelkezés pedig, amely  a  továbbítható
 adatok   körét  az  egészségügyi  adaton  kívül  a  TAJ-számra
 korlátozza   –  a  szükségesség  mellett  –,  az   információs
 önrendelkezési jog arányos korlátozásának is tekinthető.
 E  tekintetben az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének sérelme  nem
 állapítható meg.
 
 Az  Alkotmánybíróság  a  2.  pontban  kifejtettek  alapján   –
 alkotmányos követelmény meghatározása mellett – az Eatv. 10. §
 (1)   bekezdése  alkotmányellenességének  megállapítására   és
 megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
 
 3. Az indítványozó az Eatv. 11. §-a alkotmányellenességének  a
 vizsgálatára  és megsemmisítésére is előterjesztett  kérelmet.
 Az  Eatv.  11.  §-a  a  háziorvosi  tevékenységgel  összefüggő
 
 adatkezelést   szabályozza.   Az   indítványozó   szerint    e
 rendelkezés   „rejtett   kommunikációt”   tesz   lehetővé    a
 háziorvossal  a  beteg  tudta és  beleegyezése  nélkül,  s  ez
 szintén   sérti  az  önrendelkezés  szabadságát   valamint   a
 magántitok védelméhez kapcsolódó jogokat.
 Az  Eatv.  11.  §  (1) bekezdés értelmében: „A kezelést  végző
 orvos   az   általa  megállapított,  az  érintettre  vonatkozó
 egészségügyi adatokról az érintettet közvetlenül tájékoztatja,
 és  – amennyiben az érintett ezt kifejezetten nem tiltotta meg
 –  azokat továbbítja az érintett választott háziorvosának.”  E
 szabály  –  az indítványozó állításával ellentétben  –  nem  a
 beteg   tudta   és   beleegyezése  nélküli   adattovábbításról
 rendelkezik,  hanem  épp  ellenkezőleg,  lehetővé   teszi   az
 érintett rendelkezését: megtilthatja egészségügyi adatainak  a
 háziorvoshoz  való  továbbítását. Tehát a beteg  gyakorolhatja
 információs  önrendelkezési jogát és védheti magántitkait.  Az
 Eatv. 11. § (2) bekezdése alapján „A háziorvos az érintettet –
 kérelmére  –  tájékoztatja a rendelkezésére álló  egészségügyi
 adatokról.”  E szabály az érintett tájékoztatásáról  –  az  őt
 érintő  egészségügyi adatok megismertetéséről –  szól,  azzal,
 hogy   erre  vonatkozó  akarata  szerint  le  is  mondhat   az
 egészségével  összefüggő  adatok  megismeréséről.   Fogalmilag
 kizárt   így,   hogy   az   érintett   önrendelkezése,    vagy
 magántitkaihoz való joga sérül e szabály által. Az Eatv. 11. §
 (3)  bekezdése  a  háziorvos  és az egészségbiztosítási  szerv
 közötti adatáramlást szabályozza. Kimondja: „A háziorvos a  4.
 §  (1)  bekezdése  szerinti  cél  érdekében  –  amennyiben  az
 érintett  ezt  írásban nem tiltotta meg  –  jogosult  a  hozzá
 bejelentkezett biztosított által a kötelező egészségbiztosítás
 terhére  igénybevett egészségügyi ellátás  adatairól  tudomást
 szerezni  úgy,  hogy az adatokat az egészségbiztosítási  szerv
 elektronikus  lekérdezés  formájában  biztosítja  számára.  Az
 érintettet  a  tiltakozás lehetőségéről – az első elektronikus
 lekérdezés   előtt  –  tájékoztatni  kell.  A   háziorvos   az
 egészségügyi  dokumentációban a tájékoztatás és  az  esetleges
 tiltakozás   tényét   rögzíti,  amit   a   beteg   aláírásával
 ellenjegyez.” E szabály alapján a háziorvos alapvetően a beteg
 egészségi    állapotával   kapcsolatos   kérdésekről    kaphat
 tájékoztatást az egészségbiztosítási szervtől. Mindez a  beteg
 irdekében történik. Ugyanakkor látható, hogy a szabályozás  az
 adatáramlás e folyamatába „beépíti” az érintett rendelkezését:
 írásban  megtilthatja, a tiltakozás lehetőségéről tájékoztatni
 kell,  amelyet  az  érintett megerősít.  Ezáltal  az  érintett
 gyakorolhatja  információs  önrendelkezési  jogát  és  védheti
 magántitkait,  tehát  a  szabály  e  jogokat  egyáltalán   nem
 korlátozza. Nem helytálló így az indítványozó azon vélekedése,
 amely   szerint   az   Eatv.  11.  §-a  a  háziorvos   rejtett
 kommunikációját  teszi lehetővé a beteg tudta és  beleegyezése
 nélkül.
 Mivel  az  Eatv.  11.  §-a  az  indítványozó  által  megjelölt
 alapjogokat a fönt bemutatott módon nem korlátozza,  ezért  az
 Alkotmánybíróságnak e vonatkozásban nem kellett lefolytatni az
 alapjog-korlátozás alkotmányossági megítélésénél  alkalmazott,
 az Alkotmány 8. § (2) bekezdésén alapuló próbát.
 
 A  fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az Eatv. 11.  §-a
 alkotmányellenességének  megállapítására  és  megsemmisítésére
 irányuló kérelmet elutasította.
 
 4.   Az   indítványozó  az  Eatv.  12.  §-ának  is  kérte   az
 alkotmányossági vizsgálatát. Az információs önrendelkezési jog
 sérelmét abban látta, hogy e szabály alapján az adatkezeléshez
 való  hozzájárulás tulajdonképpen vélelmezett. Az indítványban
 állítottak részben téves jogszabály-értelmezésen alapulnak.  A
 12.   §   (1)  bekezdése  főszabályként  kimondja,  hogy   „az
 egészségügyi  és  a  személyazonosító  adatoknak  az  érintett
 részéről  történő  szolgáltatása  önkéntes.”  Tehát  ebben  az
 esetben  vélelmezett hozzájárulásról nem beszélhetünk.  A  (2)
 bekezdés  szerint „[a]bban az esetben, ha az  érintett  önként
 fordul  az  egészségügyi ellátóhálózathoz,  a  gyógykezeléssel
 összefüggő   egészségügyi   és   személyazonosító    adatainak
 kezelésére  szolgáló  hozzájárulását –  ellenkező  nyilatkozat
 hiányában – megadottnak kell tekinteni, és erről az érintettet
 (törvényes  képviselőjét) tájékoztatni kell.”  Megállapítható,
 hogy  ebben  az  esetben  az „önkéntesség”  –  az  adatkezelés
 vonatkozásában     –     az    egészségügyi     ellátórendszer
 igénybevételéhez kapcsolódik, viszont látható az  is,  hogy  a
 törvény  az  egészségügyi  ellátó  számára  az  adatkezelésről
 tájékoztatási kötelezettséget ír elő. Mivel az érintettnek  az
 adatkezelés    vonatkozásában   a   törvényben   meghatározott
 esetekben  egyébként  is tiltakozási  lehetősége  van  –  s  a
 tájékoztatás  révén kellő információhoz kell,  hogy  jusson  e
 jogának gyakorlásához – ezért az adatokkal való rendelkezés  e
 tekintetben nem esik korlátozás alá.
 Valódi vélelmezett helyzetről szól azonban az Eatv. 12. §  (3)
 bekezdése.  E  szabály szerint: „Sürgős szükség,  valamint  az
 érintett  belátási képességének hiánya esetén az önkéntességet
 vélelmezni kell.”. Az Alkotmánybíróság álláspontja, hogy ez  a
 szabály   az  információs  önrendelkezési  jogot,  illetve   a
 magántitkokhoz  való  jogot  szükséges  és  arányos  mértékben
 korlátozza.   Sürgősség,   valamint   az   érintett   belátási
 képességének hiánya esetén történő egészségügyi ellátás azon a
 vélelmen  alapul,  hogy  az érintett meg  szeretne  gyógyulni.
 Azonban  az  Alkotmány  70/D. §-ába foglalt  egészséghez  való
 jogból  is  következik  a  sürgősségi  betegellátás,  vagy  az
 ellátás  biztosítása  akkor, ha az érintett  nincs  a  döntési
 képesség   állapotában.   Az  egészségügyi   ellátóhálózat   e
 kötelezettségnek  csak  az egészségügyi  dokumentáció  hiteles
 
 adatainak  a  gyors megismerhetőségével tud  eleget  tenni.  A
 korábbi diagnosztikai felvételek, leletek, zárójelentések stb.
 mihamarabbi megismerhetőségének adminisztratív akadályozása  –
 adott   esetben  –  az  érintett  életét  vagy   a   maradandó
 egészségügyi   károsodás  elhárítását  veszélyezteti.   Az   a
 rendelkezés,  amely  ebben az esetben az  adatkezeléshez  való
 önkéntes     hozzájárulást    vélelmezi,    az     információs
 önrendelkezési jog elérni kívánt célhoz arányos korlátozása.
 
 Erre   tekintettel  az  Alkotmánybíróság  az  Eatv.  12.   §-a
 megsemmisítésére irányuló indítványt is elutasította.
 
 5.   Az  indítványozó  az  önrendelkezéshez  való  jog  és   a
 magántitok védelme szempontjából kérte vizsgálni az Eatv.  20.
 §-ába  foglalt  statisztikai célú, az Eatv. 21.  §-a  szerinti
 tudományos  kutatás  céljából történő adatkezelés  szabályait,
 illetve az Eatv. 27. §-át, amely szerint a személyazonosításra
 alkalmatlan  egészségügyi  adat  időbeli  és  területi  korlát
 nélkül továbbítható.
 Az  Eatv.  20.  §  (1) bekezdése kimondja,  hogy  az  érintett
 egészségügyi  adatai  statisztikai  célra  személyazonosításra
 alkalmatlan  módon kezelhetők. Ez alól két kivételt  tesz,  az
 egyik,  ha  az  érintett  írásban hozzájárul  személyazonosító
 adatai  statisztikai célú felhasználására, a  másik  pedig  az
 élveszületésről   és  a  halálozásról  történő   anyakönyvezés
 céljából  továbbított  adatok  statisztikai  feldolgozása.  Az
 Eatv.  21.  §  (1)  bekezdése  a tudományos  kutatás  céljából
 történő  adatkezelést illetően kimondja,  hogy  engedéllyel  a
 tárolt  adatokba ugyan be lehet tekinteni, azonban  tudományos
 közleményben     nem    szerepelhetnek     egészségügyi     és
 személyazonosító   adatok   oly  módon,   hogy   az   érintett
 személyazonossága  megállapítható legyen.  Tudományos  kutatás
 során  a  tárolt  adatokról  nem  készíthető  személyazonosító
 adatokat  is  tartalmazó  másolat. A (2)  bekezdés  értelmében
 pedig    a    betekintésről   nyilvántartást   kell   vezetni.
 Megállapítható  tehát,  hogy  a  tudományos  kutatás  céljából
 történő  adatbetekintést  követően  az  adatok  vonatkozásában
 anonimizálási  kötelezettség áll fenn. Ezt  nemcsak  az  Eatv.
 idézett szabályai mondják ki, hanem az Avtv. is. Az Avtv.  32.
 §  (2)  bekezdése  értelmében személyes  adatot  –  mihelyt  a
 kutatási  cél  megengedi – anonimizálni  kell.  Megállapítható
 tehát, hogy mind az Eatv. mind pedig az Avtv. szabályaiból  az
 következik,   hogy   kutatási  célból   felvett   egészségügyi
 személyes adatot csak akkor lehet nyilvánosságra hozni, ha  az
 érintett   abba  beleegyezett  (hozzájárult).   Egyébiránt   a
 tudományos  kutatás  során a személyazonosság  megállapítására
 alkalmas  egészségügyi adatok nem kerülhetnek  nyilvánosságra.
 Tehát  ebben az esetben anonimizált adatokról van szó. Szintén
 anonimizált  adatról rendelkezik az Eatv.  27.  §-a,  amelynek
 értelmében a személyazonosításra alkalmatlan egészségügyi adat
 időbeli és területi korlát nélkül továbbítható.
 
 A   fentiek   alapján  megállapítható  tehát,  hogy   mind   a
 statisztikai  célú, mind a tudományos kutatás  céljából,  mind
 pedig  az  Eatv.  27.  §-ába foglalt adatkezelés,  anonimizált
 adatok    felhasználását   szabályozza.   A   személyazonosság
 megállapítására  alkalmatlan adat azonban nem személyes  adat.
 Az Alkotmánybíróság már a 74/1992. (XII. 28.) AB határozatában
 megállapította,  hogy  „személyes  adattá  az  egyént   érintő
 információt  a  személyi  azonosítás, illetve  azonosíthatóság
 tesz”.  (ABH 1992, 310, 313.). Az Avtv. 2. § 1. pontja szerint
 „személyes  adat:  bármely  meghatározott  (azonosított   vagy
 azonosítható)    természetes   személlyel   (a   továbbiakban:
 érintett)  kapcsolatba hozható adat, az adatból levonható,  az
 érintettre  vonatkozó  következtetés.  A  személyes  adat   az
 adatkezelés   során  mindaddig  megőrzi  e   minőségét,   amíg
 kapcsolata az érintettel helyreállítható. A személy  különösen
 akkor  tekinthető  azonosíthatónak, ha őt –  közvetlenül  vagy
 közvetve  –  név,  azonosító jel,  illetőleg  egy  vagy  több,
 fizikai,  fiziológiai,  mentális, gazdasági,  kulturális  vagy
 szociális  azonosságára jellemző tényező  alapján  azonosítani
 lehet;”
 Megállapítható  tehát, hogy a személyazonosításra  alkalmatlan
 adat nem áll a személyes adatok védelméhez való jog illetve az
 információs   önrendelkezési  jog  védelme  alatt,   s   mivel
 „személytelen”,  ezért  az  alapjogvédelem  körén  kívül  esik
 általában is (bármilyen individuális jogról is van szó). Mivel
 az  anonimizált adatok esetén nem állapítható meg  az  alapjog
 védendő alanya, ezért sem az információs önrendelkezéshez való
 joggal,  sem  más  alapjoggal  nem  hozhatók  összefüggésbe  a
 személyazonosításra     alkalmatlan    egészségügyi     adatok
 felhasználásra vonatkozó törvényi rendelkezések.
 Ha  pedig  az egyén beleegyezik (hozzájárul) a fenti  célokból
 történő  azonosítására is alkalmas adatkezelésre, az az  egyén
 önrendelkezésének   része,  ilyenkor  az   egyén   maga   dönt
 magántitkainak  feltárásáról és az ebből eredő  következmények
 vállalásáról, így értelemszerűen a fenti jogok sérelméről  sem
 beszélhetünk ilyenkor.
 
 Az Alkotmánybíróság mindezek alapján az Eatv. 20 és 21. §-ának
 továbbá  a  27.  §-ának megsemmisítésére  irányuló  indítványt
 elutasította.
 
 6.  Az  indítványozó  az Eatv. 30. §-a egészének  is  kérte  a
 megsemmisítését arra hivatkozva, hogy „az egészségügyi  adatok
 kényszerű tárolása durva beavatkozás az egyének önrendelkezési
 jogainak gyakorlásába”.
 
 
 Megállapítható,   hogy   az   Eatv.   30.   §-a    adatvédelmi
 rendelkezéseket   tartalmaz.  Meghatározza   az   egészségügyi
 dokumentáció   megőrzésének   idejét   (általában   30   évig,
 zárójelentést  50  évig, képalkotó eljárás  felvételét  és  az
 arról készítet leletet 30 évig, gyógyszertári vényeket 3 évig,
 kábítószeres  anyagot  tartalmazó  vényeket  5  évig  kell   e
 szabályok  alapján megőrizni). Az Eatv. szabálya  meghatározza
 továbbá,  hogy  a  kötelező nyilvántartási  idő  elteltével  a
 nyilvántartást  meg  kell semmisíteni,  szól  az  egészségügyi
 dokumentáció   tudományos  kutatás   céljából   való   további
 megőrzésének    rendjéről.   Szabályozza    az    egészségügyi
 dokumentációt őrző szerv megszűnése esetén követendő  eljárást
 is.
 Az  Alkotmánybíróság megítélése szerint  az  Eatv.  30.  §-ába
 foglalt   rendelkezések  az  egészségügy  adatok  megőrzésének
 szabályozott rendjét teremtik meg. Mind az egyén (az érintett)
 mind  pedig  más  emberek  élete  és  egészsége  szempontjából
 fontos,  hogy  az  egészségügyi  dokumentáció  –  a  tárolásra
 vonatkozó  szabályok  betartása mellett – meghatározott  ideig
 fennmaradjon. Indokolja ezt pl. az érintett később  jelentkező
 tüneteinek  diagnosztizálása,  de  indokolhatják  ezt  –  akár
 szélesebb  értelemben – a fertőző betegségek elleni  védekezés
 kötelezettsége vagy a járványügyi szempontok. Az Eatv. 30.  §-
 ában  meghatározott  tárolási  kötelezettség  ezért  akár   az
 Alkotmány  70/D.  §-ába  foglalt egészséghez  való  jogból  is
 következhetne,   ellenben  az  adattárolás  és   megsemmisítés
 szabályozásának   hiánya  biztos,  hogy  a  személyes   adatok
 védelméhez való jog sérelmével járna.
 Az  Avtv.  az adatminőség elvének rögzítésekor szól az  adatok
 tárolásáról.  Az  Avtv. 7. § (1) bekezdés c) pontja  kimondja,
 hogy: a kezelt személyes adatoknak meg kell felelniük annak  a
 követelménynek, amely szerint tárolásuk módja  alkalmas  arra,
 hogy  az  érintettet csak a tárolás céljához  szükséges  ideig
 lehessen  azonosítani. Az Avtv. 14. § (2) bekezdés  d)  pontja
 értelmében  pedig  a  személyes adatot  törölni  kell,  ha  az
 adatkezelés   célja  megszűnt,  vagy  az  adatok   tárolásának
 törvényben  meghatározott határideje  lejárt.  Az  Avtv.  ezen
 általános  –  az  adatkezelés valamennyi típusára  irányadó  –
 szabályát   részletezi  az  Eatv.  30.  §-a  az   egészségügyi
 dokumentáció vonatkozásában, amely rendelkezés az indítványozó
 állításával    ellentétben    nem    kényszertárolás,    hanem
 alkotmányosan  igazolható ok alapján – a  tárolási  idő  és  a
 megsemmisítési   kötelezettség  alapján   pedig   –,   arányos
 beavatkozás az adatokkal való rendelkezés szabadságába.
 
 Az  Alkotmánybíróság  az  Eatv.  30.  §-ának  megsemmisítésére
 irányuló indítványt is elutasította a fenti indokok alapján.
 
 7. Az indítványozó vizsgálni kérte az Eatv. 32. § (2) bekezdés
 e)  pontját  is.  A vizsgált szabály szerint  az  egészségügyi
 intézményen  belül az egészségügyi és személyazonosító  adatok
 védelméért,  a  nyilvántartás megőrzéséért  az  adatot  kezelő
 intézmény  vezetője  felelős. Az intézményvezető  tevékenysége
 során   tudományos  kutatás  esetén  [21.  §   (1)   bekezdés]
 engedélyezi az egészségügyi dokumentációba való betekintést.
 A  vizsgálni  kért szabály az intézményvezetőnek a  tudományos
 kutatás    céljából   való   betekintésre   ad   engedélyezési
 lehetőséget,  így  az  információs önrendelkezéshez  való  jog
 valamint  a  magántitok  védelme vonatkozásában  alapvetően  e
 határozat   indokolásának  5.  pontjában  meghatározottak   az
 irányadóak.   Az  Alkotmánybíróság  azonban  megjegyzi,   hogy
 amennyiben  tudományos  kutatás  céljából  történő  betekintés
 esetén a személyazonosító adatok is megismerhetővé válnak,  az
 erre  vonatkozó  garanciális  szabályokat  az  Eatv.  mögöttes
 jogszabálya, az Avtv. tartalmazza. Az Avtv. 32. § (1)  és  (2)
 bekezdése – többek között – kimondja, hogy „tudományos kutatás
 céljára  felvett  vagy tárolt személyes adat  csak  tudományos
 kutatás  céljára  használható  fel”.  „A  személyes  adatot  –
 mihelyt a kutatási cél megengedi – anonimizálni kell. Addig is
 külön  kell  tárolni azokat az adatokat, amelyek meghatározott
 vagy    meghatározható   természetes   személy   azonosítására
 alkalmasak.  Ezek  az  adatok  egyéb  adatokkal   csak   akkor
 kapcsolhatók össze, ha az kutatás céljára szükséges.”
 Mindezek  figyelembevételével az Alkotmánybíróság nem  találta
 az  önrendelkezéshez  való  jog,  vagy  a  magántitok  védelme
 szükségtelen   és   aránytalan   korlátozásának,    hogy    az
 egészségügyi intézmény vezetője az egészségügyi dokumentációba
 való betekintésre tudományos kutatás céljából engedélyt adhat.
 Az Alkotmánybíróság ezért ezt az indítványt is elutasította.
 
 IV.
 
 Az   Alkotmánybíróság   az   indítványozó   további   kérelmei
 tekintetében az alábbiakat állapította meg:
 
 1.   Az   indítvány   több  esetben  az   Eatv.   szabályozási
 koncepciójának  egészét  sérelmezte,  s  a  meglévő  szabályok
 helyett  új  megoldások bevezetését javasolta. Az indítványozó
 kifejtette,  hogy  a megtámadott rendelkezések  megsemmisítése
 esetén  minden bizonnyal új törvény megalkotására  kell,  hogy
 sor  kerüljön  az egészségügyi adatvédelem terén,  illetve  az
 egyes  szakaszok megsemmisítésére irányuló kérelem mellett  az
 indítványozó   megfogalmazta   saját   javaslatait   is.    Az
 Alkotmánybíróság az ilyen típusú indítványokkal kapcsolatban a
 677/B/1995.  AB  határozatában rámutatott a következőkre:  „Az
 Alkotmány   19.   §   (3)  bekezdés  b)   pontja   szerint   a
 törvényalkotás  az  Országgyűlés  feladata,  a  32/A.  §   (1)
 bekezdés  értelmében  az  Alkotmánybíróság  felülvizsgálja   a
 
 jogszabályok    alkotmányosságát,    amelybe    a    törvények
 alkotmányossági     vizsgálata     is     beletartozik.     Az
 Alkotmánybíróságnak nincs alkotmányi felhatalmazása arra, hogy
 az   Országgyűlés  által  elfogadott  szabályozási   koncepció
 helyett  –  elfogadva  az  eljárást  kezdeményezőnek  egy  más
 koncepció   melletti   érveit  –   újat   hozzon   létre.   Az
 Alkotmánybíróság   alkotmányos   feladata   az    Alkotmánnyal
 ellentétes     jogszabályok,     jogszabályi     rendelkezések
 megsemmisítése.”  (ABH  2000, 590, 592.)  Az  Alkotmánybíróság
 ezért  az  Eatv. koncepcionális megváltoztatására  irányuló  –
 konkrét  alkotmányossági problémától független  –  kérelmekkel
 érdemben  nem  foglalkozott,  az erre  irányuló  indítványokat
 hatáskör hiányában az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről
 és annak közzétételéről szóló, többször módosított és egységes
 szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat (ABK  2009.
 január,  3., a továbbiakban: Ügyrend) 29. § b) pontja  alapján
 visszautasította.
 
 2.    Az    Alkotmánybíróság   hatáskör   hiányában    szintén
 visszautasította a számítástechnikai fejlesztésekből következő
 –  az  indítványozó  által  állított –  lehetséges  megoldások
 vizsgálatát.   Ez   a  jogalkalmazásra  tartozó   kérdés.   Az
 Alkotmánybíróságnak e körben csak azt kellett vizsgálnia, hogy
 az   Eatv.  tartalmaz-e  garanciákat  a  magánszféra   és   az
 önrendelkezési  jog  védelme  érdekében.  Hatáskör   hiányában
 szintén nem foglalkozhat érdemben az Alkotmánybíróság azzal  a
 kérelemmel, amely az adatbázisokban összegyűjtött egészségügyi
 adatok esetleges törlésére irányul. Az Alkotmánybíróság ezeket
 az  indítványokat  is  az  Ügyrend 29.  §  b)  pontja  alapján
 utasította vissza.
 
 3.  Az indítványozó nemzetközi szerződésbe ütközés vizsgálatát
 is   kezdeményezte.  Álláspontja  szerint  a  vizsgálni   kért
 rendelkezések   az  Oviedói  Egyezménybe  [lásd:   az   Európa
 Tanácsnak  az  emberi lény emberi jogainak és  méltóságának  a
 biológia és az orvostudomány alkalmazására tekintettel történő
 védelméről   szóló,   Oviedóban,  1997.  április   4-én   kelt
 Egyezménye:  Az  emberi  jogokról és  a  biomedicináról  szóló
 Egyezmény,   valamint   az   Egyezménynek   az   emberi   lény
 klónozásának  tilalmáról szóló, Párizsban, 1998. január  12-én
 kelt  Kiegészítő Jegyzőkönyve kihirdetéséről szóló  2002.  évi
 VI.  törvényt] és az Európa Tanács Miniszterek Tanácsának a  R
 (97)   5  számú,  az  egészségügyi  adatok  védelméről   szóló
 ajánlásába  ütköznek. Az Alkotmánybíróságról szóló  1989.  évi
 XXXII.  törvény (a továbbiakban: Abtv.) értelmében  jogszabály
 nemzetközi  szerződésbe ütközését nem indítványozhatja  bárki,
 csak – az Abtv. 21. (3) bekezdés szerint – a) az Országgyűlés,
 annak állandó bizottsága vagy bármely országgyűlési képviselő,
 b)  a köztársasági elnök, c) a Kormány vagy annak tagja, d) az
 Állami Számvevőszék elnöke, e) a Legfelsőbb Bíróság elnöke, f)
 a   legfőbb   ügyész.   Az  indítványozó   nem   tartozik   az
 indítványozásra jogosultak körébe, ezért az Alkotmánybíróság a
 nemzetközi szerződésbe ütközés vizsgálatát kérő indítványt  az
 Ügyrend 29. § c) pontja alapján visszautasította.
 
 Az  Alkotmánybíróság  határozatának a Magyar  Közlönyben  való
 közzétételét   az   alkotmányos  követelmény   megállapítására
 tekintettel rendelte el.
                      Dr. Paczolay PéterDr. Lenkovics Barnabás alkotmánybíró különvéleményeaz Alkotmánybíróság elnöke
 
 Dr. Balogh Elemér                   Dr. Bihari Mihály
 alkotmánybíró                           alkotmánybíró
 
 Dr. Bragyova András                  Dr. Holló András
 alkotmánybíró                    előadó alkotmánybíró
 
 Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
 alkotmánybíró                           alkotmánybíró
 
 Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
 alkotmánybíró                           alkotmánybíró
 
 Dr. Stumpf István
 alkotmánybíró
 
 A  rendelkező rész 2-3. pontjával egyetértek, de az 1. pontot
 nem  tudom elfogadni, úgy vélem, szükségtelen volt alkotmányos
 követelményt megfogalmazni.
 
 1.   A   célhozkötöttség  adatvédelmi   alapelv   és   egyben
 alkotmányos és Avtv.-beli követelmény is. Az Eatv.  4.  §  (1)
 bekezdés  ezzel összhangban sorolja fel az egészségügyi  és  a
 hozzájuk  kapcsolódó személyes adatok kezelésének fő  céljait.
 Ugyanezen paragrafus (2) bekezdése e fő célok mellett  további
 21  általános  célt  sorol  fel, mindegyikhez  előfeltételként
 szabva a külön törvényi felhatalmazást.
 Emellett — mind a kodifikációs és joglogikai követelményeknek
 megfelelően, mind pedig az Avtv. adatkezelési szabályával  (3.
 §)  összhangban — a 4. § (3) bekezdés azt is kimondja, hogy az
 (1)-(2)  bekezdésben meghatározott céloktól eltérő célokra  is
 
 lehet   adatot   kezelni,   ha   ahhoz   az   érintett   (vagy
 törvényes/meghatalmazott képviselője) megfelelő tájékoztatáson
 alapuló írásbeli hozzájárulását adja.
 A  (4)  bekezdés  továbbá kifejezetten úgy rendelkezik,  hogy
 mind  az  (1)  bekezdésben írt fő, mind pedig a  (2)  bekezdés
 szerinti   külön   törvényi  célokra  csak  annyi   és   olyan
 egészségügyi,  illetve személyazonosító adat kezelhető,  amely
 az   adatkezelési   cél   megvalósításához   elengedhetetlenül
 szükséges.  Ezáltal  tehát  az Eatv.  maga  szab  korlátot  az
 illetéktelen adathasználatnak.
 A  vázolt  szabályok  az Alkotmányban  és  az  Avtv.-ben  írt
 adatvédelmi követelményeknek megfelelő zárt logikai  rendszert
 alkotnak, s ezért álláspontom szerint szükségtelenné teszik az
 alkotmányos követelményt, mivel az sem mond többet.
 
 2.  Szükségesnek tartom, hogy mindezek mellett  rámutassak  a
 következőkre  is.  Az  egészségügy-  és  betegellátó  rendszer
 működésével összefüggő eseteket egyértelműen az Eatv. 4. § (1)
 bekezdése  sorolja  fel, a (2) bekezdés pedig  éppenhogy  ezen
 túlmenően,  további célok érdekében is lehetővé kívánja  tenni
 az    adatkezelést.    A    határozat   rendelkező    részében
 megfogalmazott  alkotmányos  követelmény  szerint  azonban  az
 Eatv.  4. § (2) bekezdésében írt célok esetében is csak  akkor
 kerülhet   sor   adatkezelésre,  ha  az  az  egészségügy-   és
 betegellátó  rendszer működésével közvetlenül  összefügg.  Úgy
 vélem   tehát,   hogy  az  Alkotmánybíróság   az   alkotmányos
 követelmény kimondásakor nem alkotmányos értelmezését adta egy
 meglévő  előírásnak, hanem — az Eatv. 4.  §  (2)  bekezdésének
 kiüresítésével, kvázi hatályon kívül helyezésével —  valójában
 egy  norma  tartalmi módosítását végezte el,  amire  nem  volt
 hatásköre.
 
 Összefoglalásul: Úgy vélem tehát, hogy az Eatv. 4. §  (1)-(4)
 bekezdéseiben  és  10.  § (1) bekezdésében  foglalt  szabályok
 minden  tekintetben maximálisan eleget tesznek az egészségügyi
 és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelésére vonatkozó
 alkotmányos  követelményeknek. Hangsúlyozom, hogy az  említett
 szabályok   gyakorlati   alkalmazásával   összefüggésben    az
 indítványozó nem állított visszásságot, és ilyet  a  határozat
 indokolása  sem tartalmaz. A gyakorlat tehát alkotmányos,  így
 pedig  alkotmányos  követelmény megfogalmazása  nemcsak,  hogy
 szükségtelen  volt, de mivel az tartalmilag  valójában  már  a
 jogszabály módosítását jelenti, az Alkotmánybíróság hatáskörén
 is kívül esik.
 
 Budapest, 2011. augusztus 29.
 
 Dr. Lenkovics Barnabás
 alkotmánybíró
 
 A különvéleményhez csatlakozom.
 
 Dr. Bihari Mihály
 alkotmánybíró
 
 Budapest, 2011. augusztus 29.
.
 |