A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló indítvány
alapján – dr. Bihari Mihály és dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybírók különvéleményével – meghozta az alábbi
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az egészségügyi és a
hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről
szóló 1997. évi XLVII. törvény 10. § (1) bekezdésének
alkalmazásánál – az Alkotmány 54. § (1) bekezdéséből és az 59.
§ (1) bekezdéséből eredő – alkotmányos követelmény, hogy az
egészségügyi ellátóhálózaton belüli egészségügyi és
személyazonosító adatok továbbítására és összekapcsolására – a
4. § (1) és (3) bekezdésében foglaltakon túl – a törvény 4. §
(2) bekezdésében meghatározott célok esetén csak akkor
kerülhet sor, ha azok az egészségügy-és betegellátó rendszer
működésével közvetlenül összefüggnek.
2. Az Alkotmánybíróság az egészségügyi és a hozzájuk
kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló
1997. évi XLVII. törvény 10-12. §-ai, 20. §-a, 21. §-a, 27. §-
a 30. §-a és a 32. § (2) bekezdés e) pontja
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság az indítványt egyebekben
visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó
személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi
XLVII. törvény (a továbbiakban: Eatv.) egyes rendelkezései
vizsgálatát kezdeményezte. Az indítvány összefoglalóan „a
törvény 10., 11., 12., 21., 22., 27., 30. paragrafusát
valamint a, 32. § (e) bekezdését” jelölte meg, az indítvány
tartalmából azonban megállapítható, hogy az alkotmányossági
vizsgálat és megsemmisítés iránti kérelem az Eatv. 10-12. §-
aira, 20. §-ára, 21. §-ára, 27. §-ára 30. §-ára és a 32. § (2)
bekezdés e) pontjára irányult. Az indítványozó szerint az
egészségügyi adatok – mint a személyes adatok védelméről és a
közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII.
törvény (a továbbiakban: Avtv.) 2. § b) pontja szerinti
különleges (szenzitív) adatok – elektronikus kezelésének Eatv.-
ben foglalt – s vizsgálni kért – szabályai sértik az
önrendelkezéshez való jogot, a magántitok védelmét és az
egyéni szabadsághoz és biztonsághoz való jogot.
Az Eatv. vizsgálni kért rendelkezései – különösen a 10. §-a –
az egészségügyi dokumentáció (diagnosztikai felvételek,
vények, zárójelentések stb.) tárolását, továbbítását,
különböző (statisztikai, tudományos stb.) célokra történő
felhasználását a rendszerek összekapcsolhatóságát szabályozza.
Az Eatv. meghatározza az egészségügyi dokumentumok
megőrzésének (majd megsemmisítésének) rendjét is. Az
indítványozó szerint az informatikai fejlesztések
következtében lehetővé válhat egy olyan számítógépes rendszer
létrehozása, amely a különböző célra felvett adatokat
(elektronizált irattár, sürgősségi betegadatok, statisztikai
adatok, OEP elszámolási rendszer, kutatási adatbázisok stb.)
együtt tárolja. Ezáltal, ha pl. sürgősségi betegellátás
céljából tekintenek be az adatbázisba, a többi adat is
láthatóvá válhat, ami rendkívüli mértékben korlátozná az
adatvédelemhez kapcsolódó alapjogokat „kényszerintézkedésnek
teszi ki a gyógykezelésre jelentkezőket…”
Az indítványozó az Eütv. egyes rendelkezéseivel kapcsolatban
az alábbiakra mutatott rá:
Az Eatv. 10. §-a sérti az önrendelkezés szabadságát, a
magántitok védelmét, és a „biztonsághoz fűződő jogokat” mert e
szabály felhatalmazást ad a teljes egészségügyi informatikai
rendszerben a bizalmas adatok utáni keresésre. Az indítványozó
szerint e rendelkezésben „a szakma szabályai határozzák meg az
adattovábbítás lehetséges eseteit és körülményeit”, nem pedig
az alapjogi szempontok.
Az Eatv. 11. §-a értelmében a kezelőorvos az általa
megállapított, az érintettre vonatkozó egészségügyi adatokat
továbbítja a háziorvosnak. Az indítványozó szerint e
rendelkezés „rejtett kommunikációt” tesz lehetővé a
háziorvossal a beteg tudta és beleegyezése nélkül, s ez
szintén sérti az önrendelkezés szabadságát valamint a
magántitok védelméhez kapcsolódó jogokat.
Az Eatv. 12. §-a kimondja, hogy az egészségügyi és a
személyazonosító adatoknak az érintett részéről történő
szolgáltatása önkéntes, kivéve az egészségügyi ellátás
igénybevételéhez kötelezően előírt adatokat. Az indítványozó
álláspontja, hogy a törvény e szabálya alapján az adatok
kezeléséhez való hozzájárulás tulajdonképpen vélelmezett, mert
a törvény nem írja elő a kifejezett és írásba foglalt
hozzájárulást.
Az Eatv. 20. §-a a statisztikai célú adatkezelésről
rendelkezik. Az indítványozó szerint az önrendelkezéshez való
jogot sérti, hogy a szabály alapján a bizalmas adatok
folyamatosan rendelkezésre állnak felhasználás céljából. Az
indítványozó szerint az lenne az adatkezelés biztonsága
elvének megfelelő szabály, ha a statisztikai adatok
továbbítandó körét törvény írná elő, a pácienssel a vizsgálat
elvégzése után azonnal ismertetnék ezeket az adatokat, a
továbbítandó adatokról másolatot kapna és a továbbítás ellen
jogorvoslattal is élhetne.
Az Eatv. 21. §-a a tudományos kutatás céljából történő
adatkezelésről rendelkezik. Az indítványozó szerint az a
szabály, amely szerint az intézményvezető vagy az adatvédelmi
felelős a bizalmas adatok megtekintésére engedélyt adhat – a
páciens beleegyezése nélkül – sérti az egyéni önrendelkezést.
Az Eatv. 27. §-a értelmében a személyazonosításra alkalmatlan
egészségügyi adat időbeli és területi korlát nélkül
továbbítható. Az indítványozó álláspontja szerint e
rendelkezés azért alkotmánysértő, mert „rendkívül súlyosan
sérti az önrendelkezéshez fűződő jogokat, ha az egészségügyi
intézmény a bizalmas adatokkal a saját belátása szerint
rendelkezik”.
Az Eatv. 30. §-a az egészségügyi dokumentáció különböző
elemeinek a megőrzési idejéről (majd megsemmisítéséről) szól.
Az indítványozó kifejti, hogy „az egészségügyi adatok
kényszerű tárolása durva beavatkozás az egyének önrendelkezési
jogainak gyakorlásába”.
Az Eatv. 32. §-a az adatkezelésért való felelősségről
rendelkezik. E körben a 32. § (2) bekezdés e) pontja kimondja,
hogy az intézményvezető tudományos kutatás esetén engedélyezi
az egészségügyi dokumentációba való betekintést. Az
indítványozó szerint súlyosan sérti az egyének alkotmányos
önrendelkezéshez, személyes biztonsághoz és magántitokhoz
fűződő jogait, hogy az intézmény vezetője „engedélyt adhat
bizalmas adatokkal való visszaélésre, az adatok
megtekintésére”.
Az indítványozó kifejtette, hogy az általa jelölt
rendelkezések megsemmisítése esetén az Országgyűlésnek új
törvényt kell alkotni, illetve arra kérte az
Alkotmánybíróságot, hogy alkotmányellenesség kimondása mellett
„kötelezze az egészségügyi intézményeket a jogellenes, a
páciensek beleegyezése nélkül összegyűjtött és tárolt adatok
azonnali törlésére”.
Az indítványozó többször utalt arra, hogy a megtámadott
rendelkezések nemzetközi szerződésekkel is ellentétesek.
II.
1. Az Alkotmány ügyben érintett rendelkezései:
„54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
(…)
55. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabadságra és a személyi biztonságra, senkit sem lehet
szabadságától másként, mint a törvényben meghatározott okokból
és a törvényben meghatározott eljárás alapján megfosztani.
(…)
59. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkit megillet a
jóhírnévhez, a magánlakás sérthetetlenségéhez, valamint a
magántitok és a személyes adatok védelméhez való jog.”
2. Az Eatv. érintett szabályai:
„4. § (1) Az egészségügyi és személyazonosító adat kezelésének
célja:
a) az egészség megőrzésének, javításának, fenntartásának
előmozdítása,
b) a betegellátó eredményes gyógykezelési tevékenységének
elősegítése, ideértve a szakfelügyeleti tevékenységet is,
c) az érintett egészségi állapotának nyomon követése,
d) a népegészségügyi [16. §], közegészségügyi és járványügyi
érdekből szükségessé váló intézkedések megtétele,
e) a betegjogok érvényesítése.
(2) Egészségügyi és személyazonosító adatot az (1) bekezdésben
meghatározottakon túl - törvényben meghatározott esetekben -
az alábbi célból lehet kezelni:
a) egészségügyi szakember-képzés,
b) orvos-szakmai és epidemiológiai vizsgálat, elemzés, az
egészségügyi ellátás tervezése, szervezése, költségek
tervezése,
c) statisztikai vizsgálat,
d) hatásvizsgálati célú anonimizálás és tudományos kutatás,
e) az egészségügyi adatot kezelő szerv vagy személy hatósági
vagy törvényességi ellenőrzését, szakmai vagy törvényességi
felügyeletét végző szervezetek munkájának elősegítése, ha az
ellenőrzés célja más módon nem érhető el, valamint az
egészségügyi ellátásokat finanszírozó szervezetek feladatainak
ellátása,
f) a társadalombiztosítási, illetve szociális ellátások
megállapítása, amennyiben az az egészségi állapot alapján
történik,
g) az egészségügyi ellátásokra jogosultak részére a kötelező
egészségbiztosítás terhére igénybe vehető szolgáltatások
rendelésének és nyújtásának, valamint a gazdaságos gyógyszer-,
gyógyászati segédeszköz- és gyógyászati ellátás rendelési
szabályai betartásának a vizsgálata, továbbá a külön
jogszabály szerinti szerződés alapján a jogosultak részére
nyújtott ellátások finanszírozása, illetve az ártámogatás
elszámolása,
h) bűnüldözés, továbbá a rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV.
törvényben meghatározott feladatok ellátására kapott
felhatalmazás körében bűnmegelőzés,
i) a nemzetbiztonsági szolgálatokról szóló 1995. évi CXXV.
törvényben meghatározott feladatok ellátása, az abban kapott
felhatalmazás körében,
j) közigazgatási hatósági eljárás,
k) szabálysértési eljárás,
l) ügyészségi eljárás,
m) bírósági eljárás,
n) az érintettnek nem egészségügyi intézményben történő
elhelyezése, gondozása,
o) a munkavégzésre való alkalmasság megállapítása függetlenül
attól, hogy ezen tevékenység munkaviszony, közalkalmazotti és
közszolgálati jogviszony, hivatásos szolgálati viszony vagy
egyéb jogviszony keretében történik,
p) közoktatás, felsőoktatás és szakképzés céljából az
oktatásra, illetve képzésre való alkalmasság megállapítása,
q) a katonai szolgálatra, illetve a személyes honvédelmi
kötelezettség teljesítésére való alkalmasság megállapítása,
r) munkanélküli ellátás, foglalkoztatás elősegítése, valamint
az ezzel összefüggő ellenőrzés,
s) az egészségügyi ellátásokra jogosultak részére vényen
rendelt gyógyszer, gyógyászati segédeszköz és gyógyászati
ellátás folyamatos és biztonságos kiszolgáltatása, illetve
nyújtása érdekében,
t) a munkabalesetek, foglalkozási megbetegedések - ideértve a
fokozott expozíciós eseteket is - kivizsgálása, nyilvántartása
és a szükséges munkavédelmi intézkedések megtétele,
u) az egészségügyi dolgozókkal szemben lefolytatott etikai
eljárás.
(3) Az (1)-(2) bekezdésekben meghatározott céloktól eltérő
célra is lehet az érintett, illetve törvényes vagy
meghatalmazott képviselője (a továbbiakban együtt: törvényes
képviselő) - megfelelő tájékoztatáson alapuló - írásbeli
hozzájárulásával egészségügyi és személyazonosító adatot
kezelni.
(4) Az (1)-(2) bekezdések szerinti adatkezelési célokra csak
annyi és olyan egészségügyi, illetve személyazonosító adat
kezelhető, amely az adatkezelési cél megvalósításához
elengedhetetlenül szükséges.
(…)
10. § (1) A 4. § (1)-(3) bekezdése szerinti célból történő
adatkezelés és adatfeldolgozás esetén az egészségügyi
ellátóhálózaton belül az egészségügyi és személyazonosító
adatok továbbíthatók, illetve összekapcsolhatók. Az
egészségbiztosítási szervnek a kötelező egészségbiztosítás
ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban:
Ebtv.) 81. §-ában meghatározott feladata ellátása érdekében
egészségügyi adatok és TAJ-számok az egészségügyi
ellátóhálózat és az egészségbiztosítási szerv között is
továbbíthatók és összekapcsolhatók, a feladat ellátásához
szükséges mértékben. A különböző forrásból származó
egészségügyi és személyazonosító adatokat csak addig az
időpontig és olyan mértékig lehet összekapcsolni, ameddig az a
megelőzés, a gyógykezelés, a népegészségügyi, közegészségügyi-
járványügyi intézkedések megtétele érdekében feltétlenül
szükséges.
(2) A 4. § (1) bekezdése szerinti adatkezelés és
adatfeldolgozás esetén az érintett betegségével kapcsolatba
hozható minden olyan egészségügyi adat továbbítható, amely a
gyógykezelés érdekében fontos, kivéve, ha ezt az érintett
írásban kifejezetten megtiltja. Ennek lehetőségéről a
továbbítás előtt az érintettet tájékoztatni kell. A 13. §
szerinti esetekben az érintett tiltása ellenére is továbbítani
kell az egészségügyi és személyazonosító adatot.
(3) A (2) bekezdés szerinti adattovábbítás esetén sem lehet -
a 11. § (3) bekezdésében és a 13. §-ban foglaltak kivételével
- az érintett hozzájárulása nélkül továbbítani a továbbítás
idején fennálló betegséggel össze nem függő, korábbi
betegségre vonatkozó egészségügyi adatokat.
(4) Sürgős szükség esetén a kezelést végző orvos által ismert,
a gyógykezeléssel összefüggésbe hozható minden egészségügyi és
személyazonosító adat továbbítható az érintett hozzájárulása
nélkül is.
11. § (1) A kezelést végző orvos az általa megállapított, az
érintettre vonatkozó egészségügyi adatokról az érintettet
közvetlenül tájékoztatja, és - amennyiben az érintett ezt
kifejezetten nem tiltotta meg - azokat továbbítja az érintett
választott háziorvosának.
(2) A háziorvos az érintettet - kérelmére - tájékoztatja a
rendelkezésére álló egészségügyi adatokról.
(3) A háziorvos a 4. § (1) bekezdése szerinti cél érdekében -
amennyiben az érintett ezt írásban nem tiltotta meg - jogosult
a hozzá bejelentkezett biztosított által a kötelező
egészségbiztosítás terhére igénybevett egészségügyi ellátás
adatairól tudomást szerezni úgy, hogy az adatokat az
egészségbiztosítási szerv elektronikus lekérdezés formájában
biztosítja számára. Az érintettet a tiltakozás lehetőségéről -
az első elektronikus lekérdezés előtt - tájékoztatni kell. A
háziorvos az egészségügyi dokumentációban a tájékoztatás és az
esetleges tiltakozás tényét rögzíti, amit a beteg aláírásával
ellenjegyez.
12. § (1) Az egészségügyi és a személyazonosító adatoknak az
érintett részéről történő szolgáltatása - az egészségügyi
ellátás igénybevételéhez kötelezően előírt személyazonosító
adatok és a 13. §-ban foglaltak kivételével - önkéntes.
(2) Abban az esetben, ha az érintett önként fordul az
egészségügyi ellátóhálózathoz, a gyógykezeléssel összefüggő
egészségügyi és személyazonosító adatainak kezelésére szolgáló
hozzájárulását - ellenkező nyilatkozat hiányában - megadottnak
kell tekinteni, és erről az érintettet (törvényes
képviselőjét) tájékoztatni kell.
(3) Sürgős szükség, valamint az érintett belátási képességének
hiánya esetén az önkéntességet vélelmezni kell.
13. § Az érintett (törvényes képviselője) köteles a
betegellátó felhívására egészségügyi és személyazonosító
adatait átadni,
a) ha valószínűsíthető vagy beigazolódott, hogy az 1. számú
mellékletben felsorolt valamely betegség kórokozója által
fertőződött, vagy fertőzéses eredetű mérgezésben, illetve
fertőző betegségben szenved, kivéve a 15. § (6) bekezdése
szerinti esetet,
b) ha arra a 2. számú mellékletben felsorolt szűrő- és
alkalmassági vizsgálatok elvégzéséhez van szükség,
c) heveny mérgezés esetén,
d) ha valószínűsíthető, hogy az érintett a 3. számú melléklet
szerinti foglalkozási eredetű megbetegedésben szenved,
e) ha az adatszolgáltatásra a magzat, illetve a kiskorú
gyermek gyógykezelése, egészségi állapotának megőrzése vagy
védelme érdekében van szükség,
f) ha bűnüldözés, bűnmegelőzés céljából, továbbá ügyészségi,
bírósági eljárás, illetve szabálysértési vagy közigazgatási
hatósági eljárás során az illetékes szerv a vizsgálatot
elrendelte,
g) ha az adatszolgáltatásra a nemzetbiztonsági szolgálatokról
szóló törvény szerinti ellenőrzés céljából van szükség.
( )
Statisztikai célú adatkezelés
20. § (1) Az érintett egészségügyi adatai statisztikai célra –
a (2)-(3) bekezdésekben foglaltak kivételével –
személyazonosításra alkalmatlan módon kezelhetők.
(2) Az érintett egészségügyi és személyazonosító adata
statisztikai célú felhasználásra személyazonosításra alkalmas
módon az érintett írásbeli hozzájárulásával adható át.
(3) Élveszületés és halálozás esetén a születés, illetve
halálozás helye szerint illetékes anyakönyvvezető útján a
Központi Statisztikai Hivatal részére az egészségügyi és
személyazonosító adatokat át kell adni. A születéssel, illetve
halálozással kapcsolatos események anyakönyvezése céljából
teljesítendő bejelentési kötelezettsége során a betegellátó
megismerheti és továbbíthatja élveszületés esetén a gyermek
szülei, halálozás esetén az életben lévő házastárs, bejegyzett
élettárs személyi azonosító adatait.
(4) A nemzetközi adatszolgáltatási kötelezettség
teljesítéséhez, az egészségpolitikai döntésekhez, az
egészségügyi ellátás tervezéséhez, szervezéséhez, a
népegészségügyi mutatók monitorozásához, illetve a minőségi és
biztonsági követelmények érvényesülésének ellenőrzéséhez
szükséges, az egészségügyi ellátóhálózat által, továbbá az
egészségbiztosítási szerv által finanszírozási célból gyűjtött
és kezelt, személyazonosításra alkalmatlan ágazati, szakmai
adatok körét, az adatkezelés és az adattovábbítás rendjét a
miniszter határozza meg.
(5) Az egészségbiztosítási szerv által finanszírozási célból
gyűjtött adatok személyazonosításra alkalmatlan módon a (4)
bekezdés szerinti célból is kezelhetők és az ott meghatározott
módon továbbíthatók.
Tudományos kutatás céljából történő adatkezelés
21. § (1) Tudományos kutatás céljából az intézményvezető vagy
az adatvédelmi felelős engedélyével a tárolt adatokba be lehet
tekinteni, azonban tudományos közleményben nem szerepelhetnek
egészségügyi és személyazonosító adatok oly módon, hogy az
érintett személyazonossága megállapítható legyen. Tudományos
kutatás során a tárolt adatokról nem készíthető
személyazonosító adatokat is tartalmazó másolat.
(2) Az (1) bekezdés alapján a tárolt adatokba betekintett
személyekről, a betekintés céljáról és időpontjáról
nyilvántartást kell vezetni. A nyilvántartás kötelező
megőrzési ideje 10 év.
(3) A kutatási kérelem megtagadását az intézményvezető vagy az
adatvédelmi felelős köteles írásban megindokolni. A kérelem
megtagadása esetén a kérelmező bírósághoz fordulhat. A per
megindítására és az eljárás lefolytatására a személyes adatok
védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992.
évi LXIII. törvény (a továbbiakban: Avtv.) 21. § (2)-(7)
bekezdésének szabályai az irányadóak.
(…)
27. § A személyazonosításra alkalmatlan egészségügyi adat
időbeli és területi korlát nélkül továbbítható.
(…)
30. § (1) Az egészségügyi dokumentációt – a képalkotó
diagnosztikai eljárással készült felvételek, az arról
készített leletek, valamint a (7) bekezdés kivételével – az
adatfelvételtől számított legalább 30 évig, a zárójelentést
legalább 50 évig kell megőrizni. A kötelező nyilvántartási
időt követően gyógykezelés vagy tudományos kutatás érdekében –
amennyiben indokolt – az adatok továbbra is nyilvántarthatók.
Ha a további nyilvántartás nem indokolt – a (3) bekezdés
kivételével – a nyilvántartást meg kell semmisíteni.
(2) Képalkotó diagnosztikai eljárással készült felvételt,
valamint a felvétel esetén az arról készített leletet kell – a
felvétel készítésétől számított – legalább 30 évig megőrizni.
(3) Amennyiben az egészségügyi dokumentációnak tudományos
jelentősége van, a kötelező nyilvántartási időt követően át
kell adni a Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Könyvtár és
Levéltár részére.
(4) A dokumentációt kezelő jogutód nélküli megszűnése esetén –
az (5) bekezdés kivételével -
a) a tudományos jelentőségű egészségügyi dokumentációt a (3)
bekezdés szerinti levéltárnak,
b) az egyéb egészségügyi dokumentációt a központi
költségvetési szervek esetében a Kormány által kijelölt
szervnek, egyéb intézmények esetében az egészségügyi
államigazgatási szervnek
kell átadni.
(5) Amennyiben a dokumentációt kezelő jogutód nélkül szűnik
meg, de az általa korábban ellátott feladatokat más szerv
látja el,
a) a dokumentációt kezelő megszűnésének időpontját megelőző
tíz évben keletkezett egészségügyi dokumentációt a feladatot
ellátó szerv,
b) az a) pont alapján átadásra nem kerülő egészségügyi
dokumentációt a 30. § (4) bekezdés b) pontja szerinti
adatkezelő
részére kell átadni.
(6) A meg nem semmisített, illetve a (2) bekezdés szerinti
levéltárnak átadott egészségügyi dokumentációra e törvény
előírásai értelemszerűen vonatkoznak.
(7) A gyógyszertár a vényeket – a kábítószeres és pszichotróp
anyagot tartalmazó gyógyszerre vonatkozó vények kivételével –
3 évig őrzi meg. A kábítószeres és pszichotróp anyagot
tartalmazó gyógyszerre vonatkozó vényeket 5 évig kell
megőrizni. A kötelező őrzési időt követően a vényeket meg kell
semmisíteni.
(8) Az adatmegőrzés érdekében folyamatosan biztosítani kell,
hogy az adathordozó az adott technikai feltételek mellett
olvasható maradjon, vagy olvasható állapotba kerüljön.
(…)
32. § (1) Az egészségügyi intézményen belül az egészségügyi és
személyazonosító adatok védelméért, a nyilvántartás
megőrzéséért az adatot kezelő intézmény vezetője felelős.
(2) Az intézményvezető tevékenysége során
(…)
e) tudományos kutatás esetén [21. § (1) bekezdés] engedélyezi
az egészségügyi dokumentációba való betekintést,”
III.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt döntését az
alábbiakkal indokolja:
1. Az adatvédelmi törvények típusai alapján az Eatv. ún.
szektorális adatvédelmi törvény. Míg az Avtv. az adatvédelem
általános szabályait fogalmazza meg, addig a szektorális
törvények egy-egy terület speciális adatvédelmi szabályait
azzal, hogy az általános adatvédelmi szabályok mögöttes
jogként érvényesülnek. Az Avtv. és az Eatv. viszonyában e
kapcsolatot fejezi ki az Eatv. 37. § (1) bekezdése, amely
szerint „Az e törvény által nem szabályozott kérdésekben az
Avtv. (…) rendelkezéseit kell alkalmazni.” Mindkét típusú
adatvédelmi szabályozással szemben támasztott követelmény,
hogy feleljenek meg az Alkotmány rendelkezéseinek, e mellett a
szektorális törvények vonatkozásában felvethető, hogy az abban
foglalt szabályok ne rontsák le az adatvédelem – az általános
szabályokat megfogalmazó törvényben meghatározott, s az
Alkotmányra visszavezethető – védelmi szintjét.
Az egészségügyi adatkezelés a szenzitív – s ezáltal különösen
is védett – adatok körébe tartozik. Az Avtv. 2. § 2. pont b)
alpontja értelmében különleges adat: „az egészségi állapotra,
a kóros szenvedélyre, a szexuális életre vonatkozó adat,
valamint a bűnügyi személyes adat”. Az Avtv. a különleges
(szenzitív) adatok kezelését illetően a 3. § (2) bekezdésében
akként rendelkezik, hogy különleges adat akkor kezelhető, ha
az adatkezeléshez az érintett írásban hozzájárul, vagy egyéb
esetekben – ide tartoznak az egészségügyi adatok is – azt
törvény elrendeli. Jelen ügyben törvény, az Eatv. szól az
egészségügyi személyes adatok kezeléséről, ezért az
alkotmányossági vizsgálatnak arra kell választ adnia, hogy az
Eatv. indítványozó által jelölt korlátozó rendelkezései sértik-
e az egyén önrendelkezési jogát, a magántitokhoz való jogát,
illetve – ahogy az indítványozó hivatkozik rá – „a
biztonsághoz fűződő alapvető jogokat” , vagy a „személyi
biztonság jogát”.
Az Alkotmánybíróság az indítványozó által felhívott alkotmányi
tételekkel kapcsolatban a következőket állapította meg: A
biztonsághoz való jogot az Alkotmány 55. §-a határozza meg,
mint jogot a „szabadságra és személyi biztonságra”. E
rendelkezés az Alkotmány habeas corpus szabálya, amely úgy
folytatódik, hogy a szabadságától senkit sem lehet másként
megfosztani, csak törvényben meghatározott okokból és eljárás
alapján, illetve minél előbb bíró elé kell állítani. A
személyes szabadság és biztonság ezen alkotmányi biztosítéka
és az egészségügyi adatok kezelésének indítványozó által
vizsgálni kért szabályai között alkotmányossági összefüggés
nem állapítható meg, ezért az Alkotmánybíróság az indítvány
ezen részét elutasította.
Az indítványozó az önrendelkezéshez való jogra és a
magántitokhoz való jogra is hivatkozott, amelyek – álláspontja
szerint – sérülnek az Eatv. vizsgálni kért rendelkezései
által. Az Alkotmánybíróság az önrendelkezés szabadságát az
Alkotmány 54. §-ában deklarált emberi méltósághoz való jogból
vezette le. Már a 8/1990. (IV. 23.) AB határozat
megállapította, hogy az emberi méltóság, mint az általános
személyiségi jog anyajoga magában foglalja az önrendelkezés
szabadságához való jogot is (ABH 1990, 42, 44-45.). Később az
Alkotmánybíróság az önrendelkezéshez való jog különböző
aspektusait nevesítette. A 15/1991. (IV. 13.) AB határozat
kibontotta az információs önrendelkezési szabadság alapjogi
tartalmát (ABH 1991, 40, 41.), önálló alapjogként nevesítésre
került a fél polgári ügyekben való rendelkezési joga [9/1992.
(I. 30.) AB határozat, ABH 1992, 59, 67., vagy 4/1998. (III.
1.) AB határozat, ABH 1998, 71, 75-76.], és az egészségügyi
önrendelkezési jog is [36/2000. (X. 27.) AB határozat, ABH
2000, 241, 254-255.]. Mivel Alkotmány 59. § (1) bekezdése
külön is rendelkezik a magántitok és a személyes adatok
védelméről, az alkotmánybírósági gyakorlat az információs
önrendelkezéshez való jogot – mint a személyes adatok
védelméhez való jog aktív oldalát – a személyes adatok
védelméhez kötötte, míg a magánszféra védelme az emberi
méltóságból levezetett jogként kapott értékelést [46/1991.
(IX. 10.) AB határozat, ABH 1991, 211, 215.].
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben a fenti alkotmányi
összefüggések és az indítvány alapján azt vizsgálta, hogy az
Eatv. rendelkezései sértik-e az információs önrendelkezéshez
való jogot, illetve a magántitok védelmének alkotmányos
szabályát [az együttes vizsgálatot illetően lásd pl.: 30/1997.
(IV. 29.) AB határozatot, ABH 1997, 130, 143.; 59/1998. (XII.
1.) AB határozat, ABH 1998, 512, 514.].
2. Az Eatv. 10. §-a az adatok összekapcsolására két
tárgykörben ad felhatalmazást.
Egyrészt az egészségügyi ellátóhálózaton belüli adatkezelés és
adatfeldolgozás tekintetében. E körben úgy rendelkezik, hogy
az Eatv. 4. § (1)-(3) bekezdéseiben meghatározott célból
továbbíthatók és kapcsolhatók össze az egészségügyi és
személyazonosító adatok.
Másrészt lehetővé teszi az egészségügyi ellátóhálózat és az
egészségbiztosítási szerv közötti adattovábbítást és a
rendszerek összekapcsolását a kötelező egészségbiztosításból
eredő feladatok érdekében. Az adatok köre ez utóbbi esetben az
egészségügyi adatok és a TAJ-számok.
2.1. Az Alkotmánybíróság először az első esetet, az
egészségügyi ellátóhálózaton belüli adatkezelést vizsgálta
meg. Az egészségügyi ellátóhálózaton belüli adatkezelés
konkrét céljait az Eatv. 10. § (1) bekezdése a 4. § (1)-(3)
bekezdésére utalással határozza meg. Az Eatv. 4. § (1)
bekezdése szerint „Az egészségügyi és személyazonosító adat
kezelésének célja:
a) az egészség megőrzésének, javításának, fenntartásának
előmozdítása,
b) a betegellátó eredményes gyógykezelési tevékenységének
elősegítése, ideértve a szakfelügyeleti tevékenységet is,
c) az érintett egészségi állapotának nyomon követése,
d) a népegészségügyi [16. §], közegészségügyi és járványügyi
érdekből szükségessé váló intézkedések megtétele,
e) a betegjogok érvényesítése.”
Ezen túlmenően azonban az Eatv. 4. § (2) bekezdése további 21
célt jelöl meg az egészségügyi és személyes adatok kezelésének
céljaként (lásd az indokolás III/2.1.2. pontját). E 21 célban
a legkülönbféle okok szerepelnek az egészségügyi hálózaton
belüli adattovábbítás és a rendszerek összekapcsolhatóságának
okaként. Végül az Eatv. 4. § (3) bekezdése lehetővé teszi az
adattovábbítást és kezelést az egészségügyi hálózaton belül
azokban a további esetekben is, ha az érintett ahhoz írásban
hozzájárul.
A fentiek alapján megállapítható, hogy az Eatv. 10. §-a
alapján – a 4. § (1)-(3) bekezdésére utalással – széles körben
nyílik lehetőség személyes és egészségügyi adatok kezelésére,
feldolgozására, továbbítására és a különböző rendszerek
összekapcsolására. Az Alkotmánybíróság a 15/1991. (IV. 13.) AB
határozatában (a továbbiakban: Abh.) megállapította: „Az
Alkotmány 59. § (1) bekezdése szerint a Magyar Köztársaságban
mindenkit megillet a jó hírnévhez, a magánlakás
sérthetetlenségéhez, valamint a magántitok és a személyes
adatok védelméhez való jog. Az Alkotmánybíróság … a személyes
adatok védelméhez való jogot nem hagyományos védelmi jogként
értelmezi, hanem annak aktív oldalát is figyelembe véve,
információs önrendelkezési jogként. Az Alkotmány 59. §-ában
biztosított személyes adatok védelméhez való jognak eszerint
az a tartalma, hogy mindenki maga rendelkezik személyes
adatainak feltárásáról és felhasználásáról. Személyes adatot
felvenni és felhasználni tehát általában csakis az érintett
beleegyezésével szabad; mindenki számára követhetővé és
ellenőrizhetővé kell tenni az adatfeldolgozás egész útját,
vagyis mindenkinek joga van tudni, ki, hol, mikor, milyen
célra használja fel az ő személyes adatát. Kivételesen törvény
elrendelheti személyes adat kötelező kiszolgáltatását, és
előírhatja a felhasználás módját is. Az ilyen törvény
korlátozza az információs önrendelkezés alapvető jogát, és
akkor alkotmányos, ha megfelel az Alkotmány 8. §-ában
megkövetelt feltételeknek.” (ABH 1991, 40, 41-42.) Az
Alkotmány 8. §-ában foglalt alapjog-korlátozás – amely
vonatkozik az önrendelkezési jog, jelen ügyben konkrétan az
információs önrendelkezéshez való jog korlátozására is –
alkotmányossága az alábbiak szerint dönthető el: „Az állam
akkor nyúlhat az alapjog korlátozásának eszközéhez, ha másik
alapvető jog és szabadság védelme vagy érvényesülése, illetve
egyéb alkotmányos érték védelme más módon nem érhető el. Az
alapjog korlátozásának alkotmányosságához tehát önmagában nem
elegendő, hogy az másik alapjog vagy szabadság védelme vagy
egyéb alkotmányos cél érdekében történik, hanem szükséges,
hogy megfeleljen az arányosság követelményeinek: az elérni
kívánt cél fontossága és az ennek érdekében okozott
alapjogsérelem súlya megfelelő arányban legyen egymással. A
törvényhozó a korlátozás során köteles az adott cél elérésére
alkalmas legenyhébb eszközt alkalmazni. Alkotmányellenes a jog
tartalmának korlátozása, ha az kényszerítő ok nélkül,
önkényesen történik, vagy ha a korlátozás súlya az elérni
kívánt célhoz képest aránytalan.” [30/1992. (V. 26.) AB
határozat, ABH 1992, 167, 171.] Az adatvédelem és annak aktív
oldala az információs önrendelkezési jog korlátozásának
alkotmányosságához figyelembe kell továbbá venni e jog
tartalmi sajátosságát is. Az Abh. megállításai szerint: „Az
információs önrendelkezési jog gyakorlásának feltétele és
egyben legfontosabb garanciája a célhozkötöttség. Ez azt
jelenti, hogy személyes adatot feldolgozni csak pontosan
meghatározott és jogszerű célra szabad. Az adatfeldolgozásnak
minden szakaszában meg kell felelnie a bejelentett és
közhitelűen rögzített célnak. … A célhozkötöttségből
következik, hogy a meghatározott cél nélküli, készletre, előre
nem meghatározott jövőbeni felhasználásra való adatgyűjtés és
-tárolás alkotmányellenes.” (ABH 1991, 40, 42.)
Ezt az Avtv. úgy fogalmazta meg, hogy:
„5. § (1) Személyes adatot kezelni csak meghatározott célból,
jog gyakorlása és kötelezettség teljesítése érdekében lehet.
Az adatkezelésnek minden szakaszában meg kell felelnie e
célnak.
(2) Csak olyan személyes adat kezelhető, amely az adatkezelés
céljának megvalósulásához elengedhetetlen, a cél elérésére
alkalmas, csak a cél megvalósulásához szükséges mértékben és
ideig.
(3) Kötelező adatszolgáltatáson alapuló adatkezelést
közérdekből lehet elrendelni.”
2.1.1. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az Eatv. 10. §-
ában foglalt az egészségügyi ellátóhálózaton belüli
adattovábbítás és összekapcsolhatóság Eatv. 4. § (1)
bekezdésében meghatározott esetei az információs
önrendelkezési jogot illetve a magántitok védelmét
alkotmányossági szempontból indokolható módon korlátozzák. A
4. § (1) bekezdés az adatkezelés céljaként az egészség
megőrzésének, javításának, fenntartásának előmozdítását, a
betegellátó eredményes gyógykezelési tevékenységének
elősegítését az érintett egészségi állapotának nyomon
követését, a népegészségügyi, közegészségügyi és járványügyi
érdekből szükségessé váló intézkedések megtételét, és a
betegjogok érvényesítését jelöli meg az adatkezelés céljaként.
A 10. § (1) bekezdés utolsó mondata a 4. § (1) bekezdésbe
foglalt adatkezelési célokat ismétli meg, s állít e
tekintetben korlátot, amikor kimondja: „A különböző forrásból
származó egészségügyi és személyazonosító adatokat csak addig
az időpontig és olyan mértékig lehet összekapcsolni, ameddig
az a megelőzés, a gyógykezelés, a népegészségügyi,
közegészségügyi-járványügyi intézkedések megtétele érdekében
feltétlenül szükséges.” Ezek a közérdekű adatkezelési célok az
egészségügyi-és betegellátó rendszer működésével szorosan
összefüggnek. Ugyanakkor az Alkotmánybíróság már a 36/2000.
(X. 25.) AB határozatában rámutatott, hogy ha a törvényi
szabályozás csupán az elvont alkotmányossági mércét ismétli
meg, ez önmagában nem felel meg a szabadságkorlátozást
lehetővé tevő törvénnyel szemben támasztott alkotmányossági
kritériumoknak. (ABH 2000, 241, 243.) Az Alkotmánybíróság
ezért a továbbiakban azt vizsgálta, hogy az Eatv. 4. § (1)
bekezdését érintően – a 10. § (1) bekezdés utolsó mondatában
foglalt szabályon túl – a törvény tartalmaz-e további
garanciát.
Megállapítható, hogy a 4. § (1) bekezdésében foglalt célok
szerinti adatkezelésre vonatkozik a 10. § (2) és (3)
bekezdése, amely e körben lehetővé teszi az egyén
önrendelkezését (az adatkezelés és adattovábbítás
megtiltását). Az Eatv. 10. § (2) bekezdése értelmében: „A 4. §
(1) bekezdése szerinti adatkezelés és adatfeldolgozás esetén
az érintett betegségével kapcsolatba hozható minden olyan
egészségügyi adat továbbítható, amely a gyógykezelés érdekében
fontos, kivéve, ha ezt az érintett írásban kifejezetten
megtiltja. Ennek lehetőségéről a továbbítás előtt az
érintettet tájékoztatni kell.”, a 10. § (3) bekezdés pedig
kimondja, hogy ezen adattovábbítás esetén sem lehet – néhány,
pl. járványügyi kivételtől eltekintve – az érintett
hozzájárulása nélkül továbbítani a továbbítás idején fennálló
betegséggel össze nem függő, korábbi betegségre vonatkozó
egészségügyi adatokat.
E szabályokat figyelembe véve az Alkotmánybíróság azt
állapította meg, hogy az információs önrendelkezési jog – az
Alkotmány 8. §-a által előírt – szükséges és arányos
korlátozása valósul meg az Eatv. 10. § (1) bekezdésében
lehetővé tett egészségügyi ellátóhálózaton belüli
adattovábbítás 4. § (1) bekezdésébe foglalt céljaiból. A célok
az egészséghez való jog érvényesülése érdekében szükségesek, s
az információs önrendelkezési jog korlátozása arányosnak is
tekinthető azon szabályok figyelembevételével, amelyek tiltják
a betegséggel össze nem függő adatok továbbítását, vagy
lehetőséget adnak az érintetnek az adatok továbbításának
megtiltására. Ebben az esetben az Eatv. 10. § (1) bekezdése a
4. § (1) bekezdés vonatkozásában általában is keretek között
tartja az alapjog-korlátozást azzal, hogy előírja: az
egészségügyi és a személyazonosító adatok csak addig és olyan
mértékig kapcsolhatók össze, amely – a 4. § (1) bekezdésében
foglalt célokból – feltétlenül szükséges. Az Alkotmány 8. §-
anak sérelme ezért e tekintetben nem állapítható meg.
2.1.2. Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az Eatv. 10. §
(1) bekezdése azzal, hogy az egészségügyi ellátóhálózaton
belüli adatkezelést és adattovábbítást, illetve a rendszerek
összekapcsolhatóságát az Eatv. 4. § (2) bekezdésében
meghatározott célokból is lehetővé teszi az információs
önrendelkezési jog aránytalan korlátozását eredményezi. Az
Eatv. 4. § (2) bekezdése kimondja, hogy az egészségügyi és
személyazonosító adatot a 4. § (1) bekezdésben
meghatározottakon túl – törvényben meghatározott esetekben –
mely további célokból lehet kezelni. A 4. § (2) bekezdés [a)
ponttól u) pontig terjedő] 21 pontos felsorolás, amelyben
keverednek az egészségügyi rendszerrel és betegellátással
kapcsolatos célok egyéb más adatkezelési okokkal. Az
egészségügy működésével összefüggő okoknak tekinthetjük pl. az
Eatv. 4. § (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározottakat:
az egészségügyi szakemberképzés, orvos-szakmai és
epidemiológiai vizsgálat, elemzés az egészségügyi ellátás
tervezése, szervezése, költségek tervezése stb. Ugyanakkor az
Eatv. 4. § (2) bekezdésében található felsorolás az
adatkezelést parttalanná teszi azzal, hogy pl. megjelöli
célként a különböző jogi eljárások teljes terjedelmét is. Így
az Eatv. 4. § (2) bekezdés j), k), l) és m) pontjai értelmében
a „közigazgatási hatósági eljárás”, a „szabálysértési
eljárás”, az „ügyészi eljárás”, a „bírósági eljárás” általában
is okot adhat a személyazonosító és egészségügyi adatok
egészségügyi ellátóhálózaton belüli továbbításának és
összekapcsolásának. Az Alkotmánybíróság úgy ítéli meg, hogy az
Eatv. 4. § (2) bekezdésében megjelölt célok, az Eatv. 10. §
(1) bekezdésének alkalmazását tekintve, az információs
önrendelkezési jog aránytalan korlátozásához vezethet. Mint
ahogy az Alkotmánybíróság az Abh.-ban is kifejtette, a
célhozkötöttség azt (is) jelenti, hogy személyes adatot csak
pontosan meghatározott célra szabad feldolgozni. (ABH 1991,
40, 42.) Ha a cél túl általános (nem pontos), vagy szektorális
adatvédelem esetén az adott szakterülettel összefüggést nem
mutató adatkezelési célokat is magában foglal, akkor az sérti
– az információs önrendelkezési jog alkotmányos
érvényesüléséhez is elengedhetetlen – célhozkötöttség elvét
(ABH 1991, 40, 42.). Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az
Eatv. 10. § (1) bekezdésének alkalmazásában az Eatv. 4. § (2)
bekezdésében meghatározott célok nem felelnek meg az Alkotmány
8. § (2) bekezdésében meghatározott alapjog-korlátozás
alkotmányossági kritériumainak, a 4. § (2) bekezdésének
bevonása a 10. § (1) bekezdése szerinti adattovábbításba
parttalan és ezáltal aránytalan alapjog-korlátozást tesz
lehetővé. Bár az Eatv. 10. § (1) bekezdésének utolsó mondta az
adatok összekapcsolása tekintetében előírja, hogy csak addig
az időpontig lehet és olyan mértékig, ameddig a megelőzés, a
gyógykezelés, a népegészségügyi, közegészségügyi-járványügyi
intézkedések megtétele érdekében feltétlenül szükséges, de ez
a célmeghatározás – mint fentebb látható – az Eatv. 4. (1)
bekezdésben meghatározott célokhoz igazodik. Az Eatv. 4. § (2)
bekezdésben a jogalkotó további olyan adatkezelési okokat is
megjelöl (mint említésre került a közigazgatási és jogi
eljárások teljességét), amely általános jellegüknél fogva
ütköznek a személyes adatok védelméhez való jog tartalmi
sajátosságát adó célhozkötöttség követelményébe.
Ugyanakkor az Alkotmánybíróság észlelte, hogy a 4. § (2)
bekezdésben foglalt adatkezelési célok adott esetben az
egészségügyi adatkezelés alkotmányosan indokolható okai is
lehetnek. Az Alkotmány a 38/1993. (VI. 11.) AB határozatában
megállapította, hogy „ha a jogszabályi rendelkezés
alkotmányossága éppen a szabályozás hiányossága vagy
homályossága miatt kérdéses, az Alkotmánybíróság kifejezetten
is megállapíthatja az alkotmányos értelmezés tartományát,
meghatározhatja azokat az alkotmányos követelményeket,
amelyeknek a norma értelmezéseinek meg kell felelniük. Ha a
vizsgált jogszabálynak van (egy vagy több) olyan értelmezése,
amely az alkotmányos követelményeknek megfelel, az
Alkotmánybíróságnak nem feltétlenül kell megállapítania a
jogszabály alkotmányellenességét. A normát nem kell minden
esetben megsemmisíteni csupán azért, mert az alkotmányos
követelményeknek meg nem felelő értelmezése is lehetséges vagy
előfordul (ABH 1993, 256, 267.).
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság nem semmisítette meg az
Eatv. 10. § (1) bekezdéséből a 4. § (2) bekezdésre utaló
részt, hanem alkotmányos követelményt határozott meg az
egészségügyi és személyazonosító adatok ott meghatározott
céljait tekintve. E szerint az Eatv. 10. § (1) bekezdésének
alkalmazásánál – az Alkotmány 54. § (1) bekezdéséből és az 59.
§ (1) bekezdéséből eredő – alkotmányos követelmény, hogy az
egészségügyi ellátóhálózaton belüli egészségügyi és
személyazonosító adatok továbbítására és összekapcsolására – a
4. § (1) és (3) bekezdésében foglaltakon túl – a törvény 4. §
(2) bekezdésében meghatározott célok esetén csak akkor
kerülhet sor, ha azok az egészségügy-és betegellátó rendszer
működésével közvetlenül összefüggnek.
2.1.3. Nem állapítható meg az információs önrendelkezéshez
való jog vagy a magántitok sérelme az Eatv. 10. § (1)
bekezdése tekintetében azért, mert az, az Eatv. 4. § (3)
bekezdésében foglalt adatkezelési célra is utal. A 4. § (3)
bekezdés értelmében „(3) Az (1)-(2) bekezdésekben
meghatározott céloktól eltérő célra is lehet az érintett,
illetve törvényes vagy meghatalmazott képviselője (a
továbbiakban együtt: törvényes képviselő) – megfelelő
tájékoztatáson alapuló – írásbeli hozzájárulásával
egészségügyi és személyazonosító adatot kezelni.”
Az Alkotmánybíróság ezzel kapcsolatban rámutat, hogy az
érintett hozzájárulása az adatkezeléshez szenzitív adatok
kezelése esetén is az adatkezelés elfogadható oka [s nemcsak
azért mert az Avtv. 3. § (2) bekezdése is lehetővé teszi.] Az
egyén hozzájárulása esetén szabad akaratából gyakorolja
önrendelkezési jogát, maga dönt magántitkainak feltárásáról,
így e szabály nyilvánvaló, hogy nem korlátozza az
önrendelkezési jogot, hanem épp ellenkezőleg: az
önrendelkezést teszi lehetővé. Az információs önrendelkezési
jog – mint ahogy a nevéből is következik – az érintettnek
biztosít döntési lehetőséget személyes adatai sorsát illetően,
az egyén szabadon dönthet magánszférájának ilyen formában
történő feltárásáról az egészségügyi ellátóhálózaton belüli
adattovábbítás vonatkozásában. Tehát e tekintetben az
Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerinti alapjog-korlátozás és az
indítványozó által jelölt jogok sérelme nem állapítható meg.
2.2. Az Eatv. 10. § (1) bekezdése nemcsak az egészségügyi
ellátóhálózaton belül, hanem – a 10. § (1) bekezdés második
fordulata szerint – az egészségügyi ellátóhálózat és az
egészségbiztosítási szerv között is lehetővé teszi az
adattovábbítást és a rendszerek összekapcsolhatóságát. A
vonatkozó szövegrész szerint: „Az egészségbiztosítási szervnek
a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi
LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) 81. §-ában
meghatározott feladata ellátása érdekében egészségügyi adatok
és TAJ-számok az egészségügyi ellátóhálózat és az
egészségbiztosítási szerv között is továbbíthatók és
összekapcsolhatók, a feladat ellátásához szükséges mértékben.”
Az indítványozó a fentiekkel azonos módon e rendelkezéssel
kapcsolatban is az önrendelkezéshez való jog és a magántitok
sérelmét állította.
Az Alkotmánybíróság szerint alkotmányellenesség az
ellátóhálózat és az egészségbiztosítási szerv közötti
adattovábbításra irányadó szabály vonatkozásában nem
állapítható meg. E rendelkezés egyrészt pontosan meghatározza,
hogy az egészségbiztosítási szerv mely feladataival
összefüggésben válhat szükségessé az adattovábbítás. Az Ebtv.
81. §-a szerint: „Az egészségbiztosító szak- és pénzügyi
ellenőrzése kiterjed az egészségbiztosítás pénzbeli, illetőleg
baleseti ellátásaival összefüggő nyilvántartási és
adatszolgáltatási kötelezettség teljesítésére, a
társadalombiztosítási feladatokat ellátó szervek hatáskörébe
tartozó ellátásoknak és szolgáltatásoknak a jogosultak részére
történő megállapítására, folyósítására, továbbá az ezekkel
összefüggő ügyviteli feladatok ellátására. Az ehhez szükséges
nyilvántartásokat, egészségügyi szolgáltatói jelentéseket,
könyvelési és egyéb okmányokat, illetőleg adatokat
rendelkezésre kell bocsátani.” Az Eatv. 10. (1) bekezdésének
vizsgált rendelkezése továbbá azt is pontosan megjelöli, hogy
milyen adatok továbbíthatók: az egészségügyi adatok és a TAJ-
számok. Végül arra is utal, hogy a továbbítás és
összekapcsolás csak a szükséges mértékig terjedhet.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az egészségbiztosítás
működtetése az Alkotmány 70/D. §-ában található egészséghez
való jog objektív intézményvédelmi oldalával, illetve a 70/E.
§ (2) bekezdésében meghatározott intézményi garanciával
kapcsolatba hozható. [16/2003. (IV. 18.) AB határozat, ABH
2003, 214, 228.] Az egészségbiztosító pénzügyi és szakmai
ellenőrzési feladatai (Ebtv. 81. §) az egészségbiztosítás
finanszírozhatóságát és ezáltal a betegellátás
fenntarthatóságát szolgálják. Az Alkotmány 70/D. § (2)
bekezdése az egészségügyi intézmények és az orvosi ellátás
megszervezéséről kifejezetten rendelkezik. Az egészséghez való
alkotmányos jog és az ehhez kapcsolódó célok érvényesülése a
személyes adatok védelme, illetve az információs
önrendelkezési jog szükséges korlátja lehet. A fenti
jogszabályi összefüggés alapján megállapított célok az
adattovábbítást és a rendszerek összekapcsolását nem teszik
parttalanná, az a rendelkezés pedig, amely a továbbítható
adatok körét az egészségügyi adaton kívül a TAJ-számra
korlátozza – a szükségesség mellett –, az információs
önrendelkezési jog arányos korlátozásának is tekinthető.
E tekintetben az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének sérelme nem
állapítható meg.
Az Alkotmánybíróság a 2. pontban kifejtettek alapján –
alkotmányos követelmény meghatározása mellett – az Eatv. 10. §
(1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
3. Az indítványozó az Eatv. 11. §-a alkotmányellenességének a
vizsgálatára és megsemmisítésére is előterjesztett kérelmet.
Az Eatv. 11. §-a a háziorvosi tevékenységgel összefüggő
adatkezelést szabályozza. Az indítványozó szerint e
rendelkezés „rejtett kommunikációt” tesz lehetővé a
háziorvossal a beteg tudta és beleegyezése nélkül, s ez
szintén sérti az önrendelkezés szabadságát valamint a
magántitok védelméhez kapcsolódó jogokat.
Az Eatv. 11. § (1) bekezdés értelmében: „A kezelést végző
orvos az általa megállapított, az érintettre vonatkozó
egészségügyi adatokról az érintettet közvetlenül tájékoztatja,
és – amennyiben az érintett ezt kifejezetten nem tiltotta meg
– azokat továbbítja az érintett választott háziorvosának.” E
szabály – az indítványozó állításával ellentétben – nem a
beteg tudta és beleegyezése nélküli adattovábbításról
rendelkezik, hanem épp ellenkezőleg, lehetővé teszi az
érintett rendelkezését: megtilthatja egészségügyi adatainak a
háziorvoshoz való továbbítását. Tehát a beteg gyakorolhatja
információs önrendelkezési jogát és védheti magántitkait. Az
Eatv. 11. § (2) bekezdése alapján „A háziorvos az érintettet –
kérelmére – tájékoztatja a rendelkezésére álló egészségügyi
adatokról.” E szabály az érintett tájékoztatásáról – az őt
érintő egészségügyi adatok megismertetéséről – szól, azzal,
hogy erre vonatkozó akarata szerint le is mondhat az
egészségével összefüggő adatok megismeréséről. Fogalmilag
kizárt így, hogy az érintett önrendelkezése, vagy
magántitkaihoz való joga sérül e szabály által. Az Eatv. 11. §
(3) bekezdése a háziorvos és az egészségbiztosítási szerv
közötti adatáramlást szabályozza. Kimondja: „A háziorvos a 4.
§ (1) bekezdése szerinti cél érdekében – amennyiben az
érintett ezt írásban nem tiltotta meg – jogosult a hozzá
bejelentkezett biztosított által a kötelező egészségbiztosítás
terhére igénybevett egészségügyi ellátás adatairól tudomást
szerezni úgy, hogy az adatokat az egészségbiztosítási szerv
elektronikus lekérdezés formájában biztosítja számára. Az
érintettet a tiltakozás lehetőségéről – az első elektronikus
lekérdezés előtt – tájékoztatni kell. A háziorvos az
egészségügyi dokumentációban a tájékoztatás és az esetleges
tiltakozás tényét rögzíti, amit a beteg aláírásával
ellenjegyez.” E szabály alapján a háziorvos alapvetően a beteg
egészségi állapotával kapcsolatos kérdésekről kaphat
tájékoztatást az egészségbiztosítási szervtől. Mindez a beteg
irdekében történik. Ugyanakkor látható, hogy a szabályozás az
adatáramlás e folyamatába „beépíti” az érintett rendelkezését:
írásban megtilthatja, a tiltakozás lehetőségéről tájékoztatni
kell, amelyet az érintett megerősít. Ezáltal az érintett
gyakorolhatja információs önrendelkezési jogát és védheti
magántitkait, tehát a szabály e jogokat egyáltalán nem
korlátozza. Nem helytálló így az indítványozó azon vélekedése,
amely szerint az Eatv. 11. §-a a háziorvos rejtett
kommunikációját teszi lehetővé a beteg tudta és beleegyezése
nélkül.
Mivel az Eatv. 11. §-a az indítványozó által megjelölt
alapjogokat a fönt bemutatott módon nem korlátozza, ezért az
Alkotmánybíróságnak e vonatkozásban nem kellett lefolytatni az
alapjog-korlátozás alkotmányossági megítélésénél alkalmazott,
az Alkotmány 8. § (2) bekezdésén alapuló próbát.
A fentiekre tekintettel az Alkotmánybíróság az Eatv. 11. §-a
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló kérelmet elutasította.
4. Az indítványozó az Eatv. 12. §-ának is kérte az
alkotmányossági vizsgálatát. Az információs önrendelkezési jog
sérelmét abban látta, hogy e szabály alapján az adatkezeléshez
való hozzájárulás tulajdonképpen vélelmezett. Az indítványban
állítottak részben téves jogszabály-értelmezésen alapulnak. A
12. § (1) bekezdése főszabályként kimondja, hogy „az
egészségügyi és a személyazonosító adatoknak az érintett
részéről történő szolgáltatása önkéntes.” Tehát ebben az
esetben vélelmezett hozzájárulásról nem beszélhetünk. A (2)
bekezdés szerint „[a]bban az esetben, ha az érintett önként
fordul az egészségügyi ellátóhálózathoz, a gyógykezeléssel
összefüggő egészségügyi és személyazonosító adatainak
kezelésére szolgáló hozzájárulását – ellenkező nyilatkozat
hiányában – megadottnak kell tekinteni, és erről az érintettet
(törvényes képviselőjét) tájékoztatni kell.” Megállapítható,
hogy ebben az esetben az „önkéntesség” – az adatkezelés
vonatkozásában – az egészségügyi ellátórendszer
igénybevételéhez kapcsolódik, viszont látható az is, hogy a
törvény az egészségügyi ellátó számára az adatkezelésről
tájékoztatási kötelezettséget ír elő. Mivel az érintettnek az
adatkezelés vonatkozásában a törvényben meghatározott
esetekben egyébként is tiltakozási lehetősége van – s a
tájékoztatás révén kellő információhoz kell, hogy jusson e
jogának gyakorlásához – ezért az adatokkal való rendelkezés e
tekintetben nem esik korlátozás alá.
Valódi vélelmezett helyzetről szól azonban az Eatv. 12. § (3)
bekezdése. E szabály szerint: „Sürgős szükség, valamint az
érintett belátási képességének hiánya esetén az önkéntességet
vélelmezni kell.”. Az Alkotmánybíróság álláspontja, hogy ez a
szabály az információs önrendelkezési jogot, illetve a
magántitkokhoz való jogot szükséges és arányos mértékben
korlátozza. Sürgősség, valamint az érintett belátási
képességének hiánya esetén történő egészségügyi ellátás azon a
vélelmen alapul, hogy az érintett meg szeretne gyógyulni.
Azonban az Alkotmány 70/D. §-ába foglalt egészséghez való
jogból is következik a sürgősségi betegellátás, vagy az
ellátás biztosítása akkor, ha az érintett nincs a döntési
képesség állapotában. Az egészségügyi ellátóhálózat e
kötelezettségnek csak az egészségügyi dokumentáció hiteles
adatainak a gyors megismerhetőségével tud eleget tenni. A
korábbi diagnosztikai felvételek, leletek, zárójelentések stb.
mihamarabbi megismerhetőségének adminisztratív akadályozása –
adott esetben – az érintett életét vagy a maradandó
egészségügyi károsodás elhárítását veszélyezteti. Az a
rendelkezés, amely ebben az esetben az adatkezeléshez való
önkéntes hozzájárulást vélelmezi, az információs
önrendelkezési jog elérni kívánt célhoz arányos korlátozása.
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság az Eatv. 12. §-a
megsemmisítésére irányuló indítványt is elutasította.
5. Az indítványozó az önrendelkezéshez való jog és a
magántitok védelme szempontjából kérte vizsgálni az Eatv. 20.
§-ába foglalt statisztikai célú, az Eatv. 21. §-a szerinti
tudományos kutatás céljából történő adatkezelés szabályait,
illetve az Eatv. 27. §-át, amely szerint a személyazonosításra
alkalmatlan egészségügyi adat időbeli és területi korlát
nélkül továbbítható.
Az Eatv. 20. § (1) bekezdése kimondja, hogy az érintett
egészségügyi adatai statisztikai célra személyazonosításra
alkalmatlan módon kezelhetők. Ez alól két kivételt tesz, az
egyik, ha az érintett írásban hozzájárul személyazonosító
adatai statisztikai célú felhasználására, a másik pedig az
élveszületésről és a halálozásról történő anyakönyvezés
céljából továbbított adatok statisztikai feldolgozása. Az
Eatv. 21. § (1) bekezdése a tudományos kutatás céljából
történő adatkezelést illetően kimondja, hogy engedéllyel a
tárolt adatokba ugyan be lehet tekinteni, azonban tudományos
közleményben nem szerepelhetnek egészségügyi és
személyazonosító adatok oly módon, hogy az érintett
személyazonossága megállapítható legyen. Tudományos kutatás
során a tárolt adatokról nem készíthető személyazonosító
adatokat is tartalmazó másolat. A (2) bekezdés értelmében
pedig a betekintésről nyilvántartást kell vezetni.
Megállapítható tehát, hogy a tudományos kutatás céljából
történő adatbetekintést követően az adatok vonatkozásában
anonimizálási kötelezettség áll fenn. Ezt nemcsak az Eatv.
idézett szabályai mondják ki, hanem az Avtv. is. Az Avtv. 32.
§ (2) bekezdése értelmében személyes adatot – mihelyt a
kutatási cél megengedi – anonimizálni kell. Megállapítható
tehát, hogy mind az Eatv. mind pedig az Avtv. szabályaiból az
következik, hogy kutatási célból felvett egészségügyi
személyes adatot csak akkor lehet nyilvánosságra hozni, ha az
érintett abba beleegyezett (hozzájárult). Egyébiránt a
tudományos kutatás során a személyazonosság megállapítására
alkalmas egészségügyi adatok nem kerülhetnek nyilvánosságra.
Tehát ebben az esetben anonimizált adatokról van szó. Szintén
anonimizált adatról rendelkezik az Eatv. 27. §-a, amelynek
értelmében a személyazonosításra alkalmatlan egészségügyi adat
időbeli és területi korlát nélkül továbbítható.
A fentiek alapján megállapítható tehát, hogy mind a
statisztikai célú, mind a tudományos kutatás céljából, mind
pedig az Eatv. 27. §-ába foglalt adatkezelés, anonimizált
adatok felhasználását szabályozza. A személyazonosság
megállapítására alkalmatlan adat azonban nem személyes adat.
Az Alkotmánybíróság már a 74/1992. (XII. 28.) AB határozatában
megállapította, hogy „személyes adattá az egyént érintő
információt a személyi azonosítás, illetve azonosíthatóság
tesz”. (ABH 1992, 310, 313.). Az Avtv. 2. § 1. pontja szerint
„személyes adat: bármely meghatározott (azonosított vagy
azonosítható) természetes személlyel (a továbbiakban:
érintett) kapcsolatba hozható adat, az adatból levonható, az
érintettre vonatkozó következtetés. A személyes adat az
adatkezelés során mindaddig megőrzi e minőségét, amíg
kapcsolata az érintettel helyreállítható. A személy különösen
akkor tekinthető azonosíthatónak, ha őt – közvetlenül vagy
közvetve – név, azonosító jel, illetőleg egy vagy több,
fizikai, fiziológiai, mentális, gazdasági, kulturális vagy
szociális azonosságára jellemző tényező alapján azonosítani
lehet;”
Megállapítható tehát, hogy a személyazonosításra alkalmatlan
adat nem áll a személyes adatok védelméhez való jog illetve az
információs önrendelkezési jog védelme alatt, s mivel
„személytelen”, ezért az alapjogvédelem körén kívül esik
általában is (bármilyen individuális jogról is van szó). Mivel
az anonimizált adatok esetén nem állapítható meg az alapjog
védendő alanya, ezért sem az információs önrendelkezéshez való
joggal, sem más alapjoggal nem hozhatók összefüggésbe a
személyazonosításra alkalmatlan egészségügyi adatok
felhasználásra vonatkozó törvényi rendelkezések.
Ha pedig az egyén beleegyezik (hozzájárul) a fenti célokból
történő azonosítására is alkalmas adatkezelésre, az az egyén
önrendelkezésének része, ilyenkor az egyén maga dönt
magántitkainak feltárásáról és az ebből eredő következmények
vállalásáról, így értelemszerűen a fenti jogok sérelméről sem
beszélhetünk ilyenkor.
Az Alkotmánybíróság mindezek alapján az Eatv. 20 és 21. §-ának
továbbá a 27. §-ának megsemmisítésére irányuló indítványt
elutasította.
6. Az indítványozó az Eatv. 30. §-a egészének is kérte a
megsemmisítését arra hivatkozva, hogy „az egészségügyi adatok
kényszerű tárolása durva beavatkozás az egyének önrendelkezési
jogainak gyakorlásába”.
Megállapítható, hogy az Eatv. 30. §-a adatvédelmi
rendelkezéseket tartalmaz. Meghatározza az egészségügyi
dokumentáció megőrzésének idejét (általában 30 évig,
zárójelentést 50 évig, képalkotó eljárás felvételét és az
arról készítet leletet 30 évig, gyógyszertári vényeket 3 évig,
kábítószeres anyagot tartalmazó vényeket 5 évig kell e
szabályok alapján megőrizni). Az Eatv. szabálya meghatározza
továbbá, hogy a kötelező nyilvántartási idő elteltével a
nyilvántartást meg kell semmisíteni, szól az egészségügyi
dokumentáció tudományos kutatás céljából való további
megőrzésének rendjéről. Szabályozza az egészségügyi
dokumentációt őrző szerv megszűnése esetén követendő eljárást
is.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint az Eatv. 30. §-ába
foglalt rendelkezések az egészségügy adatok megőrzésének
szabályozott rendjét teremtik meg. Mind az egyén (az érintett)
mind pedig más emberek élete és egészsége szempontjából
fontos, hogy az egészségügyi dokumentáció – a tárolásra
vonatkozó szabályok betartása mellett – meghatározott ideig
fennmaradjon. Indokolja ezt pl. az érintett később jelentkező
tüneteinek diagnosztizálása, de indokolhatják ezt – akár
szélesebb értelemben – a fertőző betegségek elleni védekezés
kötelezettsége vagy a járványügyi szempontok. Az Eatv. 30. §-
ában meghatározott tárolási kötelezettség ezért akár az
Alkotmány 70/D. §-ába foglalt egészséghez való jogból is
következhetne, ellenben az adattárolás és megsemmisítés
szabályozásának hiánya biztos, hogy a személyes adatok
védelméhez való jog sérelmével járna.
Az Avtv. az adatminőség elvének rögzítésekor szól az adatok
tárolásáról. Az Avtv. 7. § (1) bekezdés c) pontja kimondja,
hogy: a kezelt személyes adatoknak meg kell felelniük annak a
követelménynek, amely szerint tárolásuk módja alkalmas arra,
hogy az érintettet csak a tárolás céljához szükséges ideig
lehessen azonosítani. Az Avtv. 14. § (2) bekezdés d) pontja
értelmében pedig a személyes adatot törölni kell, ha az
adatkezelés célja megszűnt, vagy az adatok tárolásának
törvényben meghatározott határideje lejárt. Az Avtv. ezen
általános – az adatkezelés valamennyi típusára irányadó –
szabályát részletezi az Eatv. 30. §-a az egészségügyi
dokumentáció vonatkozásában, amely rendelkezés az indítványozó
állításával ellentétben nem kényszertárolás, hanem
alkotmányosan igazolható ok alapján – a tárolási idő és a
megsemmisítési kötelezettség alapján pedig –, arányos
beavatkozás az adatokkal való rendelkezés szabadságába.
Az Alkotmánybíróság az Eatv. 30. §-ának megsemmisítésére
irányuló indítványt is elutasította a fenti indokok alapján.
7. Az indítványozó vizsgálni kérte az Eatv. 32. § (2) bekezdés
e) pontját is. A vizsgált szabály szerint az egészségügyi
intézményen belül az egészségügyi és személyazonosító adatok
védelméért, a nyilvántartás megőrzéséért az adatot kezelő
intézmény vezetője felelős. Az intézményvezető tevékenysége
során tudományos kutatás esetén [21. § (1) bekezdés]
engedélyezi az egészségügyi dokumentációba való betekintést.
A vizsgálni kért szabály az intézményvezetőnek a tudományos
kutatás céljából való betekintésre ad engedélyezési
lehetőséget, így az információs önrendelkezéshez való jog
valamint a magántitok védelme vonatkozásában alapvetően e
határozat indokolásának 5. pontjában meghatározottak az
irányadóak. Az Alkotmánybíróság azonban megjegyzi, hogy
amennyiben tudományos kutatás céljából történő betekintés
esetén a személyazonosító adatok is megismerhetővé válnak, az
erre vonatkozó garanciális szabályokat az Eatv. mögöttes
jogszabálya, az Avtv. tartalmazza. Az Avtv. 32. § (1) és (2)
bekezdése – többek között – kimondja, hogy „tudományos kutatás
céljára felvett vagy tárolt személyes adat csak tudományos
kutatás céljára használható fel”. „A személyes adatot –
mihelyt a kutatási cél megengedi – anonimizálni kell. Addig is
külön kell tárolni azokat az adatokat, amelyek meghatározott
vagy meghatározható természetes személy azonosítására
alkalmasak. Ezek az adatok egyéb adatokkal csak akkor
kapcsolhatók össze, ha az kutatás céljára szükséges.”
Mindezek figyelembevételével az Alkotmánybíróság nem találta
az önrendelkezéshez való jog, vagy a magántitok védelme
szükségtelen és aránytalan korlátozásának, hogy az
egészségügyi intézmény vezetője az egészségügyi dokumentációba
való betekintésre tudományos kutatás céljából engedélyt adhat.
Az Alkotmánybíróság ezért ezt az indítványt is elutasította.
IV.
Az Alkotmánybíróság az indítványozó további kérelmei
tekintetében az alábbiakat állapította meg:
1. Az indítvány több esetben az Eatv. szabályozási
koncepciójának egészét sérelmezte, s a meglévő szabályok
helyett új megoldások bevezetését javasolta. Az indítványozó
kifejtette, hogy a megtámadott rendelkezések megsemmisítése
esetén minden bizonnyal új törvény megalkotására kell, hogy
sor kerüljön az egészségügyi adatvédelem terén, illetve az
egyes szakaszok megsemmisítésére irányuló kérelem mellett az
indítványozó megfogalmazta saját javaslatait is. Az
Alkotmánybíróság az ilyen típusú indítványokkal kapcsolatban a
677/B/1995. AB határozatában rámutatott a következőkre: „Az
Alkotmány 19. § (3) bekezdés b) pontja szerint a
törvényalkotás az Országgyűlés feladata, a 32/A. § (1)
bekezdés értelmében az Alkotmánybíróság felülvizsgálja a
jogszabályok alkotmányosságát, amelybe a törvények
alkotmányossági vizsgálata is beletartozik. Az
Alkotmánybíróságnak nincs alkotmányi felhatalmazása arra, hogy
az Országgyűlés által elfogadott szabályozási koncepció
helyett – elfogadva az eljárást kezdeményezőnek egy más
koncepció melletti érveit – újat hozzon létre. Az
Alkotmánybíróság alkotmányos feladata az Alkotmánnyal
ellentétes jogszabályok, jogszabályi rendelkezések
megsemmisítése.” (ABH 2000, 590, 592.) Az Alkotmánybíróság
ezért az Eatv. koncepcionális megváltoztatására irányuló –
konkrét alkotmányossági problémától független – kérelmekkel
érdemben nem foglalkozott, az erre irányuló indítványokat
hatáskör hiányában az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről
és annak közzétételéről szóló, többször módosított és egységes
szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat (ABK 2009.
január, 3., a továbbiakban: Ügyrend) 29. § b) pontja alapján
visszautasította.
2. Az Alkotmánybíróság hatáskör hiányában szintén
visszautasította a számítástechnikai fejlesztésekből következő
– az indítványozó által állított – lehetséges megoldások
vizsgálatát. Ez a jogalkalmazásra tartozó kérdés. Az
Alkotmánybíróságnak e körben csak azt kellett vizsgálnia, hogy
az Eatv. tartalmaz-e garanciákat a magánszféra és az
önrendelkezési jog védelme érdekében. Hatáskör hiányában
szintén nem foglalkozhat érdemben az Alkotmánybíróság azzal a
kérelemmel, amely az adatbázisokban összegyűjtött egészségügyi
adatok esetleges törlésére irányul. Az Alkotmánybíróság ezeket
az indítványokat is az Ügyrend 29. § b) pontja alapján
utasította vissza.
3. Az indítványozó nemzetközi szerződésbe ütközés vizsgálatát
is kezdeményezte. Álláspontja szerint a vizsgálni kért
rendelkezések az Oviedói Egyezménybe [lásd: az Európa
Tanácsnak az emberi lény emberi jogainak és méltóságának a
biológia és az orvostudomány alkalmazására tekintettel történő
védelméről szóló, Oviedóban, 1997. április 4-én kelt
Egyezménye: Az emberi jogokról és a biomedicináról szóló
Egyezmény, valamint az Egyezménynek az emberi lény
klónozásának tilalmáról szóló, Párizsban, 1998. január 12-én
kelt Kiegészítő Jegyzőkönyve kihirdetéséről szóló 2002. évi
VI. törvényt] és az Európa Tanács Miniszterek Tanácsának a R
(97) 5 számú, az egészségügyi adatok védelméről szóló
ajánlásába ütköznek. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) értelmében jogszabály
nemzetközi szerződésbe ütközését nem indítványozhatja bárki,
csak – az Abtv. 21. (3) bekezdés szerint – a) az Országgyűlés,
annak állandó bizottsága vagy bármely országgyűlési képviselő,
b) a köztársasági elnök, c) a Kormány vagy annak tagja, d) az
Állami Számvevőszék elnöke, e) a Legfelsőbb Bíróság elnöke, f)
a legfőbb ügyész. Az indítványozó nem tartozik az
indítványozásra jogosultak körébe, ezért az Alkotmánybíróság a
nemzetközi szerződésbe ütközés vizsgálatát kérő indítványt az
Ügyrend 29. § c) pontja alapján visszautasította.
Az Alkotmánybíróság határozatának a Magyar Közlönyben való
közzétételét az alkotmányos követelmény megállapítására
tekintettel rendelte el.
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Bragyova András Dr. Holló András
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Stumpf István
alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás alkotmánybíró különvéleménye
A rendelkező rész 2-3. pontjával egyetértek, de az 1. pontot
nem tudom elfogadni, úgy vélem, szükségtelen volt alkotmányos
követelményt megfogalmazni.
1. A célhozkötöttség adatvédelmi alapelv és egyben
alkotmányos és Avtv.-beli követelmény is. Az Eatv. 4. § (1)
bekezdés ezzel összhangban sorolja fel az egészségügyi és a
hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelésének fő céljait.
Ugyanezen paragrafus (2) bekezdése e fő célok mellett további
21 általános célt sorol fel, mindegyikhez előfeltételként
szabva a külön törvényi felhatalmazást.
Emellett — mind a kodifikációs és joglogikai követelményeknek
megfelelően, mind pedig az Avtv. adatkezelési szabályával (3.
§) összhangban — a 4. § (3) bekezdés azt is kimondja, hogy az
(1)-(2) bekezdésben meghatározott céloktól eltérő célokra is
lehet adatot kezelni, ha ahhoz az érintett (vagy
törvényes/meghatalmazott képviselője) megfelelő tájékoztatáson
alapuló írásbeli hozzájárulását adja.
A (4) bekezdés továbbá kifejezetten úgy rendelkezik, hogy
mind az (1) bekezdésben írt fő, mind pedig a (2) bekezdés
szerinti külön törvényi célokra csak annyi és olyan
egészségügyi, illetve személyazonosító adat kezelhető, amely
az adatkezelési cél megvalósításához elengedhetetlenül
szükséges. Ezáltal tehát az Eatv. maga szab korlátot az
illetéktelen adathasználatnak.
A vázolt szabályok az Alkotmányban és az Avtv.-ben írt
adatvédelmi követelményeknek megfelelő zárt logikai rendszert
alkotnak, s ezért álláspontom szerint szükségtelenné teszik az
alkotmányos követelményt, mivel az sem mond többet.
2. Szükségesnek tartom, hogy mindezek mellett rámutassak a
következőkre is. Az egészségügy- és betegellátó rendszer
működésével összefüggő eseteket egyértelműen az Eatv. 4. § (1)
bekezdése sorolja fel, a (2) bekezdés pedig éppenhogy ezen
túlmenően, további célok érdekében is lehetővé kívánja tenni
az adatkezelést. A határozat rendelkező részében
megfogalmazott alkotmányos követelmény szerint azonban az
Eatv. 4. § (2) bekezdésében írt célok esetében is csak akkor
kerülhet sor adatkezelésre, ha az az egészségügy- és
betegellátó rendszer működésével közvetlenül összefügg. Úgy
vélem tehát, hogy az Alkotmánybíróság az alkotmányos
követelmény kimondásakor nem alkotmányos értelmezését adta egy
meglévő előírásnak, hanem — az Eatv. 4. § (2) bekezdésének
kiüresítésével, kvázi hatályon kívül helyezésével — valójában
egy norma tartalmi módosítását végezte el, amire nem volt
hatásköre.
Összefoglalásul: Úgy vélem tehát, hogy az Eatv. 4. § (1)-(4)
bekezdéseiben és 10. § (1) bekezdésében foglalt szabályok
minden tekintetben maximálisan eleget tesznek az egészségügyi
és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezelésére vonatkozó
alkotmányos követelményeknek. Hangsúlyozom, hogy az említett
szabályok gyakorlati alkalmazásával összefüggésben az
indítványozó nem állított visszásságot, és ilyet a határozat
indokolása sem tartalmaz. A gyakorlat tehát alkotmányos, így
pedig alkotmányos követelmény megfogalmazása nemcsak, hogy
szükségtelen volt, de mivel az tartalmilag valójában már a
jogszabály módosítását jelenti, az Alkotmánybíróság hatáskörén
is kívül esik.
Budapest, 2011. augusztus 29.
Dr. Lenkovics Barnabás
alkotmánybíró
A különvéleményhez csatlakozom.
Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró
Budapest, 2011. augusztus 29.
. |