Hungarian
Ügyszám:
.
387/B/2007
Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 387/B/2007. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/2690
.
A döntés kelte: Budapest, 11/25/2008
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az       Alkotmánybíróság      mulasztásban       megnyilvánuló
    alkotmányellenesség   és   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos  megállapítására irányuló indítvány tárgyában meghozta
    a következő

                             határozatot:

    1.   Az   Alkotmánybíróság  az  élelmiszerláncról  és  hatósági
    felügyeletéről  szóló  2008.  évi  XLVI.  törvény  50.  §   (4)
    bekezdése     alkotmányellenességének    megállapítására     és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság az erdőről és az erdő védelméről szóló
    1996.  évi  LIV.  törvénnyel, valamint az élelmiszerláncról  és
    hatósági   felügyeletéről  szóló  2008.  évi  XLVI.  törvénnyel
    kapcsolatban   mulasztásban  megnyilvánuló  alkotmányellenesség
    megállapítását kezdeményező indítványt elutasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      1. Az indítványozó az erdőről és az erdő védelméről szóló 1996.
      évi  LIV.  törvénnyel  (a továbbiakban:  Erdőtv.)  kapcsolatban
      mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenesség  megállapítását
      kérte  az  Alkotmánybíróságtól. Álláspontja szerint a mulasztás
      abban  áll,  hogy  a  törvény lehetővé teszi  például  az  erdő
      újratelepítésének   elmulasztása   miatt   bírság   kiszabását,
      ugyanakkor  az  nincs  szabályozva,  hogy  a  bírságot   milyen
      eljárásban   kell   kiszabni:  kell-e   például   vizsgálni   a
      vétkességet, meg kell-e hallgatni az érintett személyt.  Mindez
      szerinte jogbizonytalanságot eredményez, ami sérti az Alkotmány
      2. § (1) bekezdését.

      2.  Aggályokat  vet  fel véleménye szerint  a  növényvédelemről
      szóló  2000.  évi  XXXV. törvény (a továbbiakban:  Növtv.)  is,
      amely  az  érintett személy meghallgatása nélkül —  őt  mintegy
      „hátba  támadva” — teszi lehetővé bírság kiszabását a parlagfű-
      irtási   kötelezettség   határidőben   történő   teljesítésének
      elmulasztása esetén.
      Az   indítványozó   kérte   a  Növtv.  egyes   rendelkezéseinek
      megsemmisítését. Szerinte „jogbizonytalanságot,  félelmet  okoz
      az  állampolgároknak” az, hogy a Növtv. 7/A. § (1) bekezdése  a
      tulajdonosnak   a   védekezés  elvégzésére   történő   előzetes
      felszólítása nélkül lehetővé teszi a parlagfű elleni  közérdekű
      védekezés elrendelését. Hasonló okból — a jogbiztonság  sérelme
      miatt — tartja alkotmányellenesnek az indítványozó a 7/A. § (3)
      bekezdését.  E  rendelkezés  nem  teszi  kötelezővé,   hogy   a
      földhasználót   a  helyszíni  szemle  időpontjáról   előzetesen
      értesítsék, és így az eljárásban „jogait nem tudja gyakorolni”.
      A  Növtv.-nek a bírság kiszabásáról rendelkező 60.  és  61.  §-
      aival  —  és általában a Növtv.-vel kapcsolatban — az Alkotmány
      2.  § (1) bekezdésére hivatkozva mulasztás megállapítását kérte
      az    indítványozó.    Hiányolja   ugyanis    e    szabályokkal
      összefüggésben  az  eljárási, garanciális szabályokat,  jelesül
      azt, hogy a parlagfű-irtás elmulasztásáért úgy bírságolnak  meg
      embereket,  hogy őket előzetesen a parlagfű elleni  védekezésre
      nem  szólították fel, vétkességüket nem vizsgálták, és  nem  is
      hallgatták meg őket az eljárásban.

                                    II.

      1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezése:
      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”

      2.  Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008.
      évi XLVI. törvény támadott rendelkezése:
      „50.  §  (4) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően  parlagfű
      elleni  közérdekű védekezést kell elrendelni, ha a földhasználó
      a  17.  §  (4) bekezdésében szereplő parlagfű elleni védekezési
      kötelezettségének    nem   tesz   eleget.    A    kötelezettség
      teljesítésének helyszíni ellenőrzéséről a földhasználó előzetes
      értesítése mellőzhető.”

      3. Az Erdőtv.-nek az indítvánnyal érintett rendelkezése:
      „102.  §  (1) Az erdőgazdálkodó az erdészeti hatóság határozata
      alapján  erdőgazdálkodási bírságot köteles a határozat jogerőre
      emelkedésétől   számított   harminc   napon   belül   a   külön
      jogszabályban meghatározott számlára befizetni, ha
      a) erdejében neki felróható okból engedély nélküli fakitermelés
      történik;
      b)  az erdő faállományának nevelése és egészségügyi kitermelése
      során   az   engedélyben  meghatározott  mértéket  meghaladóan,
      illetőleg   az   erdő   faállományának   szerkezetét    károsan
      befolyásoló mértékben termel ki fát;
      c)  megszegi  a törvény 50. §-a (1) bekezdésének  c)  pontjában
      foglalt rendelkezést;
      d)  ha  az erdő faállományának szerkezetét, egészségi állapotát
      károsan befolyásoló módon hajtja végre az állomány nevelését;
      e)  túllépi  az  erdő felújítására az erdészeti  hatóság  által
      megállapított   határidőt,   vagy   a   szükséges   beavatkozás
      elmulasztásával kárt okoz;
      f)  az erdőterületet engedély nélkül vagy az engedélytől eltérő
      módon veszi igénybe;
      g)  az  50.  §  (1)  bekezdésének  c)  pontjában  foglalt  eset
      kivételével az erdőgazdálkodási szabályok megsértése esetén.”

                                   III.

      Az indítvány nem megalapozott.

      1. Az indítványnak az Alkotmánybírósághoz érkezését követően az
      élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről  szóló  2008.  évi
      XLVI.  törvény  (a továbbiakban: Éhtv.) — 2008.  szeptember  1.
      napjától — hatályon kívül helyezte a Növtv.-t.
      Az  Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi  XXXII.  törvény  (a
      továbbiakban:  Abtv.)  1.  §-a értelmében  az  Alkotmánybíróság
      főszabályként  csak  hatályban lévő,  illetve  már  kihirdetett
      jogszabály    (állami    irányítás    egyéb    jogi    eszköze)
      alkotmányosságát  vizsgálja.  Ez  alól  kivétel  lehet,  ha  az
      eljárás az Abtv. 38. §-a alapján bírói kezdeményezés vagy a 48.
      §-a   alapján  alkotmányjogi  panasz  tárgyában  folyik.  Jelen
      indítvány  nem tartozik ezek körébe, mivel utólagos  és  elvont
      normakontrollra irányul. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata
      szerint  a hatályon kívül helyezett jogszabály helyébe lépő  új
      rendelkezések  tekintetében csak a régi és  az  új  szabályozás
      tartalmi  azonosságának megállapíthatóságakor folytatja  le  az
      alkotmányossági  vizsgálatot [pl. 335/B/1990.  AB  végzés,  ABH
      1990,  261,  262.; 32/2005. (IX. 15.) AB határozat,  ABH  2005,
      329,  333-334.;  519/B/2003.  AB  határozat,  ABH  2005,  1182,
      1184.].
      A  Növtv.  5.  §  (3)  bekezdése előírta, hogy  a  földhasználó
      köteles az adott év június 30. napjáig az ingatlanon a parlagfű
      virágbimbó  kialakulását megakadályozni és ezt az  állapotot  a
      vegetációs időszak végéig folyamatosan fenntartani.  A  7/A.  §
      (1)  bekezdése úgy rendelkezett, hogy az 5. § (3)  bekezdésében
      foglalt  parlagfű-irtási kötelezettség  elmulasztása  esetén  a
      növényvédelmi  szerv elrendeli a parlagfű elleni védekezést,  a
      (3)  bekezdés  értelmében  pedig a  helyszíni  ellenőrzésről  a
      földhasználó  értesítése mellőzhető.  E  szabályok  a  hatályos
      Éhtv.-ben  azonos  tartalommal  megtalálhatóak:  a  17.  §  (4)
      bekezdése  a  Növtv. idézett 5. § (3) bekezdésében foglaltakkal
      azonos  módon írja elő a védekezési kötelezettséget. Az  50.  §
      (4) bekezdése szerint parlagfű elleni közérdekű védekezést kell
      elrendelni, ha a földhasználó a 17. § (4) bekezdésében szereplő
      védekezési   kötelezettségének  nem  tesz   eleget,   ugyanezen
      bekezdés  második mondata pedig kimondja, hogy a  kötelezettség
      teljesítésének helyszíni ellenőrzéséről a földhasználó előzetes
      értesítése mellőzhető.
      Mindezek  alapján  a  Növtv. 7/A. § (1)  és  (3)  bekezdéseinek
      megsemmisítésére  irányuló indítványt  az  Alkotmánybíróság  az
      Éhtv. 50. § (4) bekezdése tekintetében vizsgálta.
      A    parlagfű-irtási   kötelezettség   szabályozásának   és   a
      kötelezettség  elmulasztása szankcionálásának  lényegi  elemei,
      amelyek  az  indítványozó  szerint  mulasztásban  megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megállapítását indokolják, a Növtv.-ben  és
      az Éhtv.-ben azonosak: az indítványozó által hiányosnak tartott
      szabályozási   mód   az   Éhtv.  keretei   között   változatlan
      tartalommal  megjelenik.  A mulasztás megállapítására  irányuló
      indítványt    ezért   az   Alkotmánybíróság   —   gyakorlatának
      megfelelően (388/D/1999. AB határozat, ABH 2006, 1218, 1220.) —
      szintén az új szabályozás vonatkozásában bírálta el.

      2.  Az  Alkotmánybíróság először az Erdőtv.-vel  összefüggésben
      mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására
      vonatkozó indítványozói kérelmet vizsgálta meg.
      Az Abtv. 49. § (1) bekezdése alapján mulasztásban megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megállapítására akkor kerülhet  sor,  ha  a
      jogalkotó   szerv   a  jogszabályi  felhatalmazásból   származó
      jogalkotói      feladatát     elmulasztotta,      és      ezzel
      alkotmányellenességet   idézett   elő.   Az    Alkotmánybíróság
      mulasztásban  megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít  meg,
      ha    alapvető   jog   érvényesüléséhez   szükséges   garanciák
      hiányoznak,  illetve,  ha  a hiányos szabályozás  alapvető  jog
      érvényesítését veszélyezteti [22/1990. (X. 16.)  AB  határozat,
      ABH  1990, 83, 86.; 37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH  1992,
      227, 232.; 6/2001. (III. 14.) AB határozat, ABH 2001, 93, 103.]
      Az  Alkotmánybíróság  már a 9/1992. (I. 30.)  AB  határozatában
      hangsúlyozta: A jogállam nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság.
      A   jogbiztonság  az  állam  —  s  elsősorban  a  jogalkotó   —
      kötelességévé  teszi annak biztosítását,  hogy  a  jog  egésze,
      egyes  részterületei  és  az egyes jogszabályok  is  világosak,
      egyértelműek,    működésüket   tekintve    kiszámíthatóak    és
      előreláthatóak  legyenek a norma címzettjei számára.  Vagyis  a
      jogbiztonság   nem  csupán  az  egyes  normák   egyértelműségét
      követeli   meg,   de   az   egyes  jogintézmények   működésének
      kiszámíthatóságát   is.   Ezért   alapvetőek   a   jogbiztonság
      szempontjából  az eljárási garanciák. Csak formalizált  eljárás
      szabályainak követésével keletkezhet érvényes jogszabály,  csak
      az  eljárási  normák  betartásával  működnek  alkotmányosan   a
      jogintézmények. (ABH 1992, 59, 65-66.)
      Az  Erdőtv. 102. § (1) bekezdése rendelkezik arról,  hogy  mely
      esetekben   van  helye  erdőgazdálkodási  bírság  kiszabásának.
      Kimondja emellett azt is, hogy a bírságot az erdészeti  hatóság
      határozata   alapján  kell  megfizetni.  A  törvény   részletes
      eljárási  előírásokat nem határoz meg, ez azonban  nem  jelenti
      azt,  hogy  az eljárás szabályozatlan lenne: arra  egyrészt  az
      erdőről  és  az  erdő védelméről szóló 1996. évi  LIV.  törvény
      végrehajtásának  szabályairól  szóló  29/1997.  (IV.  30.)   FM
      rendelet,   illetve   a  közigazgatási  hatósági   eljárás   és
      szolgáltatás  általános  szabályairól  szóló  2004.  évi   CXL.
      törvény  (a  továbbiakban: Ket.) rendelkezései is  vonatkoznak.
      Rámutat  az  Alkotmánybíróság, hogy a Ket. az  ügyfelet  érintő
      számos  —  az  indítványozó  által az  Erdőtv.-ből  hiányolt  —
      garanciális    rendelkezést   tartalmaz   (pl.    az    eljárás
      megindításáról    való   értesítés   szabályai,    az    ügyfél
      nyilatkozattételi   joga,   jogorvoslat   joga,    stb.).    Az
      erdőgazdálkodási   bírság   kiszabásának   eljárási   szabályai
      mindezek  alapján létezőnek tekinthetők, az érintettek  számára
      világosak,   egyértelműek,  kiszámíthatóak.  A   jogalkotót   a
      felelősségi  szabályok megalkotásakor —  az  Alkotmány  keretei
      között   —  viszonylag  szabad  mérlegelési  jog  illeti   meg.
      Önmagában  az a tény, hogy a jogalkotó az általános felelősségi
      alakzat  szerint szankcionál-e, avagy az általános szabályoktól
      eltérő,    speciális    rendelkezések    megalkotását    tartja
      szükségesnek,  és  már  a szabályok vétlen  megszegése  —  azaz
      lényegében   a   vétkességtől  független  objektív   felelősség
      fennállása  —  esetén is lehetősége van bírság  kiszabására,  a
      jogbiztonságot   nem  sérti,  sőt  erősíti.  A  jogállamiságból
      levezetett   jogbiztonsághoz  való  jogból  kényszerítően   nem
      következnek  az indítványozó által hiányolt szabályok,  így  az
      Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdése alapján  nem  állapítható  meg
      mulasztás az Erdőtv. vonatkozásában.
      Az    Alkotmánybíróság   mindezek   alapján   az    Erdőtv.-vel
      kapcsolatban előterjesztett indítványt elutasította.

      3.  Az  Éhtv.-vel  összefüggésben  előterjesztett  kérelmet  az
      Alkotmánybíróság a következők szerint bírálta el.
      3.1. Az Éhtv. 17. § (4) bekezdése kimondja, hogy a földhasználó
      köteles az adott év június 30. napjáig az ingatlanon a parlagfű
      virágbimbójának  kialakulását megakadályozni, és  ezt  követően
      ezt  az  állapotot  a  vegetációs időszak  végéig  folyamatosan
      fenntartani. Ezen előírás egyértelmű, pontos határidőhöz kötött
      védekezési   kötelezettséget  fogalmaz  meg   a   földhasználók
      számára,  amelynek  nem  teljesítése  esetére  a  jogalkotó   —
      figyelemmel   arra,   hogy   a   parlagfű   elsősorban   súlyos
      közegészségügyi és mezőgazdasági problémát jelentő növényfaj  —
      közérdekű  védekezés elrendelését írja elő. Különösen  igaz  ez
      olyan növények esetében, melynek elszaporodása mások egészségét
      is   veszélyezteti.   A   közérdekű  védekezés   olyan   állami
      beavatkozás,  amely  nem mentesíti a földhasználót  a  helyette
      elvégzett  növényvédelem  költségeinek  megtérítése   alól,   a
      növényvédelmi mulasztás emellett szankcióval is párosul: a  60.
      §  (1)  bekezdése növényvédelmi bírság kiszabását  írja  elő  a
      parlagfű elleni védekezési kötelezettség elmulasztása esetére.
      Az  általános  szabályoktól [50. §  (1)  bekezdés]  eltérően  a
      közérdekű   védekezésről  szóló  határozat   kibocsátásának   a
      parlagfű elleni védekezés körében valóban nem feltétele, hogy a
      hatóság előzetesen határozattal kötelezze a földhasználót a 17.
      §  (4)  bekezdésében foglalt kötelezettsége  teljesítésére.  Az
      Éhtv. — az Erdőtv.-hez és számos más törvényhez hasonlóan — nem
      csupán  alanyi jogokat biztosít, hanem közvetlenül a törvényből
      folyó,  alanyi  kötelezettségeket is megállapít a  tulajdonosok
      számára.  Ez azonban az Alkotmánybíróság álláspontja szerint  a
      jogbiztonságot nem sérti. A szabályozás ugyanis minden érintett
      számára világos: a törvény alapján a földhasználókat a parlagfű-
      irtási kötelezettség meghatározott időponttól kezdődően, külön,
      egyedi   határozat  nélkül  is  folyamatosan,  feltétel  nélkül
      terheli.  A  kötelezettség teljesítésének elmulasztása  esetére
      alkalmazott jogkövetkezmény (a közérdekű védekezés elrendelése,
      illetve a bírság) is egyértelmű és kiszámítható rendelkezéseken
      alapul.  Az  Alkotmányból nem vezethető  le  olyan  szabályozás
      követelménye,   mely   szerint   az   Éhtv.-ben    szabályozott
      jogkövetkezmények  alkalmazását a törvény alapján  egyértelműen
      fennálló    kötelezettség    teljesítésére    felhívó    egyedi
      határozatnak mindenképpen meg kellene előznie.
      Az  indítványozó  által  kifogásolt megoldás,  mely  szerint  a
      földhasználó védekezési kötelezettsége teljesítésének helyszíni
      ellenőrzéséről  történő előzetes értesítése  nem  kötelező,  az
      Alkotmánybíróság   álláspontja   szerint   szintén   nem   okoz
      jogbizonytalanságot. Annak ellenőrzése ugyanis, hogy  az  adott
      földterületen  található-e parlagfű, illetve,  hogy  a  terület
      parlagfűvel  történő fertőzöttsége milyen  mértékű,  az  ügyfél
      közreműködése  nélkül, külső vizsgálattal  (szemrevételezéssel,
      stb.)   is  megállapítható.  Mivel  ennek  folytán  az   ügyfél
      jelenléte  nem  elengedhetetlen  feltétele  az  eljárásnak,  az
      ellenőrzés eredményét semmilyen módon nem befolyásoló  tényező.
      A  Ket.  90. § (4) bekezdése ezzel összhangban úgy rendelkezik,
      hogy   ilyen   esetben  mellőzhető  az  ellenőrzésről   történő
      tájékoztatás. Hangsúlyozni kell emellett azt is, hogy az ügyfél
      akkor  sincs  elzárva  az eljárásban való  részvételtől,  ha  a
      helyszíni szemlén adott esetben nem vesz részt. Az ügyfélnek az
      eljárás során tett esetleges nyilatkozata a Ket. alapján  olyan
      bizonyíték,  amelyet  a  hatóság a döntéshozatal,  a  tényállás
      tisztázása során mérlegelni köteles. Az ügyfél számára emellett
      a jogorvoslati út is nyitott.
      Mindezek  alapján  az  Alkotmánybíróság  az  Éhtv.  50.  §  (4)
      bekezdésének  megsemmisítésére irányuló indítványozói  kérelmet
      elutasította.
      3.2.    Az   indítványozó   a   parlagfű-irtási   kötelezettség
      elmulasztása     esetén    fizetendő    bírság     szabályaival
      összefüggésben  mulasztásban megnyilvánuló  alkotmányellenesség
      megállapítását is kérte.
      Az  Alkotmánybíróság ezzel kapcsolatban rámutat egyrészt  arra,
      hogy az eljárás — az indítványozó állításával ellentétben — nem
      tekinthető  szabályozatlannak. Az  Éhtv.  rendelkezésein  kívül
      vonatkozik  arra a növényvédelmi tevékenységről  szóló  5/2001.
      (I.  16.)  FVM  rendelet,  amely a  parlagfű  elleni  védekezés
      különös eljárási szabályait tartalmazza, illetve a Ket.  is.  A
      jogalkotó   a   parlagfű-irtási  kötelezettséget,   illetve   a
      kötelezettség ellenőrzésének módját, és a nem teljesítés esetén
      alkalmazandó  jogkövetkezményeket egyértelműen,  az  érintettek
      számára   átláthatóan   és   kiszámíthatóan   szabályozta.   Az
      indítványozó  által hiányolt szabályok megalkotására  vonatkozó
      kötelezettség   az   Alkotmány  2.  §  (1)   bekezdéséből   nem
      következik.
      Az  Alkotmánybíróság ezért az indítványt ebben a  vonatkozásban
      is elutasította.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke

                 Dr. Balogh Elemér         Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró

                 Dr. Holló András              Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró

                 Dr. Kovács Péter       Dr. Lenkovics Barnabás
                 alkotmánybíró            előadó alkotmánybíró

                             Dr. Trócsányi László
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        387/B/2007
        Date of the decision:
        .
        11/25/2008
        .
        .