A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta
a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az 1945. évi VII.
törvénnyel törvényerőre emelt, az 1440/1945. (V. 1.) ME
rendelettel, valamint az 1947. évi XXXIV. törvénnyel
módosított és kiegészített 81/1945. (II. 5.) ME rendelet (a
továbbiakban: Nbr.) 11. §-ának 1-4. pontja és 6. pontja,
továbbá 13. §-ának 1. és 3-7. pontja alkotmányellenes, ezért
azokat a határozat közzétételének napjával megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Büntető
Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (a továbbiakban:
Btk.) 33. § (2) bekezdés a) pontja az Nbr. 11. § 5.
pontjában és 13. § 2. pontjában meghatározott háborús
bűntettekre vonatkoztatható.
Az Alkotmánybíróság elrendeli az alkotmányellenes törvényi
rendelkezések alapján, jogerős határozattal 1989. október
23-a után lezárt büntetőeljárások felülvizsgálatát,
amennyiben az elítélt még nem mentesült a hátrányos
jogkövetkezmények alól.
Az Alkotmánybíróság az indítványoknak a hatályban nem lévő
jogszabályi rendelkezések vizsgálatára vonatkozó részeit,
valamint a nemzetközi jog alkalmazhatóságának lehetőségeire
vonatkozó értelmezési indítványt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Nbr. rendelkezéseinek, valamint az Nbr.-ben meghatározott
háborús bűntettek elévülését kizáró büntető törvényi
rendelkezés alkotmányossági vizsgálatára több indítvány
érkezett.
1. Az Országgyűlés Alkotmányügyi, törvényelőkészítő és
igazságügyi bizottsága a Btk. 165. §-a, az Nbr. hatályban
lévő rendelkezései, továbbá a Btk. 33. § (2) bekezdésnek az
Nbr. 11. és 13. §-ában meghatározott háborús bűntettek
elévülhetetlenségét kimondó része alkotmányosságának
vizsgálatát indítványozta. A bizottság indítványában
kiemelten is kérte az Nbr. 1., 11., 13., 15 és 17. §-ai
alkotmányellenességének vizsgálatát.
Az országgyűlési képviselő indítványozó - a Btk. 165. §-ára
tekintettel - az Nbr. 13. § 4. pontja
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
indítványozta. Szerinte e "törvényhely alapján több száz
német származású magyar állampolgárt ítéltek el anélkül,
hogy alanyi bűnösségét vizsgálták volna. Ezzel a kollektív
bűnösség elvét érvényesítették - és ez él ma is - a magyar
büntetőjogban, ami ellene mond az Alkotmányban rögzített
jogállam lényegének."
Mindkét indítványozó a hivatkozott jogszabályi rendelkezések
alkotmányossági vizsgálatának szükségességét azzal
indokolta, hogy azok szoros összefüggésben vannak az
életüktől és szabadságuktól politikai okokból jogtalanul
megfosztottak kárpótlásáról szóló törvényjavaslattal,
amelyet azóta 1992. évi XXXII. törvényként elfogadott az
Országgyűlés. Az Alkotmányügyi bizottság elnöke hivatkozott
továbbá a kérdésnek a tulajdonviszonyok rendezése érdekében,
az állam által az állampolgárok tulajdonában az 1939. május
1-jétől 1949. június 8-ig terjedő időben alkotott
jogszabályok alkalmazásával igazságtalanul okozott károk
részleges kárpótlásáról szóló 1992. évi XXIV. törvénnyel
való összefüggésére. E törvények alapján a háborús és a
népellenes bűncselekmények miatt elítéltek esetében a
kárpótlás lehetősége a jogerős bírósági határozatok egyedi
vagy esetleg egy később megszületendő törvény szerinti
általános felülvizsgálatának eredményétől függ.
2. Az országgyűlési képviselő indítványozók az Nbr. 13. § 7.
pontjának alkotmányossági vizsgálatát, és mint a
jogállamiságból a jogbiztonságra vonatkozó követelményekkel
ellentétes, az értelmezésnek tág teret engedő, pontos
elkövetési magatartást nem tartalmazó rendelkezésnek
megsemmisítését kérték.
3. A magánszemély indítványozó a Btk. 33. § (2) bekezdés
első fordulata, továbbá a háborús bűntettek esetében
kiszabható büntetésekre (Nbr. 3. § első bekezdés 1. és 2.
pontja, második és harmadik bekezdése, 5. §, 6. § utolsó
fordulata, 12. és 14. §), az elévülés kezdetének időpontjára
(9. §), valamint a háborús bűntettek tényállásaira (1. §,
11. § 1.-3. és 6. pont, 13. § 1. és 2., 5. - 7. pont)
vonatkozó Nbr. rendelkezések alkotmányellenességének
megállapítását kérte.
Álláspontja szerint az Nbr. szerinti háborús bűntettek
elévülésének utólagos kizárása a Btk. 33. § (2) bekezdésében
alkotmányellenes annak ellenére, hogy Magyarország
csatlakozott a háborús és az emberiség elleni bűntettek
elévülésének kizárásáról szóló nemzetközi egyezményhez és
azt az 1971. évi 1. tvr-rel kihirdette. A háborús bűntettek
esetére az Nbr. által meghatározott büntetések
alkotmányellenesek alapvetően a nulla poena sine lege
elvének sérelme miatt. A halálbüntetés mint büntetési nem
alkotmányellenességét más bűncselekmények esetében az
Alkotmánybíróság 23/1990. (X. 31.) AB határozata már
megállapította, e bűncselekményekről azonban a határozat nem
rendelkezett. A háborús bűntettek elkövetési magatartásait
meghatározó rendelkezések sértik a nullum crimen sine lege
elvét, továbbá oly mértékben határozatlanok - különösen a
13. § 7. pontja - ami sérti a jogállamiságból következő
jogbiztonság követelményét.
Ezen túlmenően az indítványozó az Alkotmány 7. § (1)
bekezdésének értelmezése alapján az Alkotmánybíróság
döntését kéri a következő kérdésekben:
"a/ alkalmazhatja-e a magyar jogalkalmazó szerv a magyar
államot kötelező nemzetközi jogot abban az esetben, ha az
alkalmazásnál tekintetbe jövő nemzetközi jogszabálynak
tartalmilag megfelelő belső jogszabály hiányzik vagy
valamilyen okból kifolyólag nem alkalmazható; továbbá ha
b/ a nemzetközi jogszabály, ill. az annak tartalmilag
megfelelő belső jogszabály ellentétben áll a magyar
alkotmánnyal."
II.
Az indítványok részben megalapozottak.
Az Alkotmánybíróság döntésénél elkülönítve vizsgálta a Btk.
165. § tartalmát adó hatályos Nbr. rendelkezések
alkotmányosságának kérdését és az Nbr. 11. és 13. §-ában
meghatározott háborús bűntettek elévülésének kizárására
vonatkozó törvényi rendelkezés alkotmányosságát.
A/ A jogi szabályozás és története, a hatályos rendelkezések
megállapítása.
Az alkotmányosság vizsgálatának elengedhetetlen első lépése
a hatályos jog, illetve a vitatott jogi rendelkezések
hatályosságának megállapítása. Jelen ügyben azonban ennek
kiemelkedő fontossága van, mivel az egyes időszakokban
tanúsított jogszabályszerkesztési "nagyvonalúságra"
visszavezethető okok miatt az is vita tárgyát képezheti,
hogy tulajdonképpen mely rendelkezések alkotmányosságát kell
elbírálni. Az Alkotmánybíróság - éppen a hatályon kívül
helyezés és hatályban tartás egyértelmű rendezésének hiánya
miatt - logikai, történeti és rendszertani értelmezés
eredményeként foglalt állást a vizsgálandó rendelkezések
köre tekintetében.
1. A jogi szabályozás története
1.1. A háborús bűnösök felelősségre vonásáról már a második
világháború tartama alatt több nemzetközi megállapodás,
deklaráció született. Így a Szövetségi Nyilatkozat Londonban
1942. január 13-án, a moszkvai deklaráció 1943. október 30-
án. Kiemelkedő fontosságú a Londonban 1945. augusztus 8-án
aláírt egyezmény "A tengely európai háborús főbűnöseinek
üldözése és megbüntetése" tárgyában. A megállapodások közös
elve, hogy minden háborús bűnöst abban az országban vonjanak
felelősségre, amelyben cselekményeit elkövette és a
felelősségre vonás az illető ország törvényei szerint
történjék. Azoknak a háborús főbűnösöknek, akiknek
cselekményeit nem lehet földrajzi helyhez rögzíteni - mert
bűnös magatartásuk több országra is kihatott -, Nemzetközi
Katonai Bíróság előtt kell felelniük. A londoni egyezménnyel
egyidejűleg elfogadták a felállítandó nemzetközi
büntetőbíróság szabályzatát, alapokmányát /Charter/ is.
A szövetséges hatalmak és Magyarország között 1945. január
20-án Moszkvában jött létre a fegyverszüneti egyezmény. Az
egyezményt 1945. január 20-ai visszamenőleges hatállyal az
1945. évi V. törvény cikkelyezte be, amelyet az Ideiglenes
Nemzetgyűlés 1945. szeptember 13-án fogadott el. A vizsgált
téma szempontjából különösen fontos a fegyverszüneti
egyezmény 14. pontjának rendelkezése: "Magyarország közre
fog működni a háborús bűncselekményekkel vádolt személyek
letartóztatásában, az érdekelt kormányoknak való
kiszolgáltatásában és az ítélkezésben e személyek felett."
A fegyverszüneti egyezmény aláírása után az Ideiglenes
Kormány - az Ideiglenes Nemzetgyűléstől kapott felhatalmazás
alapján - 1945. január 25-én kibocsátotta a népbíráskodásról
szóló 81/1945. ME rendeletet, amely 1945. február 5-én
lépett hatályba. Ezt módosította és egészítette ki az 1945.
április 27-én elfogadott, és május 1-jétől hatályos
1140/1945. ME rendelet. A rendeleteket két másikkal együtt
az 1945. szeptember 16-án kihirdetett VII. törvénycikk
emelte törvényerőre. A törvény kodifikációs technikája
szerint az alaprendeletet nem foglalta egységes szerkezetbe
az utóbbi módosításokkal és kiegészítésekkel, hanem a
törvényerőre emelés külön-külön, az 1945. évi VII.
törvénycikk I-IV. mellékleteiként történt. A
népbíráskodással kapcsolatos egyes rendelkezésekről szóló
1947. évi XXXIV. törvénycikk több helyen változtatta az Nbr.
rendelkezéseit. E törvény 1. §-a érintette a büntetéseket,
5. §-a pedig kiegészítette a háborús bűntettek tényállásait
is.
1.2. A népbíróságok működésének megszűnését követően (1950.
április 1.) a népbírósági anyagi büntetőjog sajátos - az
általános és a különös rész szerint elkülönült, illetve
párhuzamos - szerkezetben élt tovább 1962-ig.
1951. január 1-jén lépett hatályba a büntetőtörvénykönyv
általános részéről szóló 1950. évi II. törvény /Btá./. A
hatálybalépéséről rendelkező 1950. évi 39. tvr kimondta,
hogy a Btá. hatálybalépésével hatályukat vesztik a fennálló
jogszabályoknak mindazon rendelkezései, amelyek a Btá.
által szabályozott kérdésekre vonatkoznak. Ugyanakkor a 3. §
(3) bekezdésében kimondta, hogy a Btá. "nem érinti az
1945:VII. törvénnyel törvényerőre emelt 81/1945. (II. 5.)
M.E. rendelet 1. §-át, nem érinti továbbá azoknak a
különleges büntetőjogi szabályoknak hatályát sem, amelyek az
1.440/1945. (V. 1.) M.E. rendelet 1. §-a harmadik
bekezdésében és az 1947:XXXIV. tv. 1. §-a (2) bekezdésében a
vagyonelkobzásra, az 1.440/1945. (V. 1.) M.E. rendelet 2. §-
a harmadik bekezdésében a halálbüntetés alkalmazására, a
81/1945. (II. 5.) M.E. rendelet 9. §-ának (1) bekezdésében
és az 1.440/1945. (V. 1.) M.E. sz. rendelet 5. §-ában az
elévülés kezdőnapjára, végül az 1.440/1945. (V. 1.) M.E.
rendelet 15. §-ában a fiatalkorúakkal szemben alkalmazható
intézkedésekre vonatkozóan rendelkeznek." A tvr rendelkezett
arról, hogy a Btá. hatálybalépése előtt kiszabott
életfogytig tartó kényszermunkát, illetve kényszermunkát
miként kell szabadságvesztésként végrehajtani /12. §/. E
rendelkezésekből kikövetkeztethető, hogy a tvr hatályon
kivül helyezte az életfogytig tartó kényszermunkát, illetve
a kényszermunkát, amelyek a háborús bűntettek sajátos
főbüntetései közé tartoztak.
A törvényerőre emelt ME rendeleteknek, valamint az 1947. évi
XXXIV. törvénynek a háborús és népellenes bűncselekmények
tényállásaira, büntetési tételeire és elévülésük kezdetének
sajátos szabályaira vonatkozó rendelkezéseit az 1952.
augusztus 31. napján hatályban volt anyagi jogszabályokat
tartalmazó, a Hatályos Anyagi Büntetőjogi Szabályok
Hivatalos Összeállítása /BHÖ/, a Különös rendelkezések Első
részébe, a Népköztársaság elleni bűncselekmények IV.
fejezetének 81-94. pontjaiba építette be.
1.3. A Magyar Népköztársaság Büntető Törvénykönyvéről szóló
1961. évi V. törvény X. fejezete rendelkezett a béke és az
emberiség elleni bűntettekről, a katonai bűntettekről szóló
XVII. fejezet IV. címében pedig a nemzetközi hadijogot sértő
bűntettekről. Magában a Kódexben nem történik említés az ME
rendeletekben meghatározott háborús és népellenes
bűncselekményekről, nincs különleges szabály sem a törvény
hatálya, sem pedig az elévülés tekintetében. A joganyag a
Büntető Törvénykönyv hatálybalépéséről, végrehajtásáról és
egyes szabálysértésekről szóló 1962. évi l0. törvényerejű
rendelet szabályainak megfelelően maradt hatályban.
A tvr 2. § (1) bekezdése szerint: "A Btk. hatálybalépésével
hatályukat vesztik a hatálybalépése előtt alkotott büntető
anyagi jogi tartalmú jogszabályok, illetve a hatálybalépése
előtt alkotott jogszabályok büntető anyagi jogi tartalmú
rendelkezései." A (3) bekezdés azonban a következőképp
rendelkezik: "Az (1) bekezdésben meghatározott rendelkezés
nem érinti a népbíráskodás tárgyában kibocsátott, az 1945.
évi VII. törvénnyel törvényerőre emelt 81/1945. (II. 5.) ME
számú rendelet 1.,3.,9.,11.,12.,13.,14., továbbá a 7. pont
kivételével a 15., valamint a 16.,17.,18. és 31. §-aiban
foglalt rendelkezéseket. A 12. § b) pontjában és a 14. § b)
pontjában foglalt büntetés azonban nem alkalmazható." Bár a
tvr kifejezetten csak az Nbr.-re utal és nem említi a
módosító szabályokat, a hatályban tartott jogszabályhelyek
közelebbi vizsgálata alapján nyilvánvaló, hogy a
kiegészített, illetve módosított Nbr. rendelkezéseinek
hatályban maradásáról van szó. /A 12. § b) pontjában és a
14. § b) pontjában foglalt büntetés alkalmazásának tilalma a
büntetési rendszerből átmenetileg száműzött életfogytig
tartó szabadságvesztés alkalmazásának tilalmát jelentette./
A háborús és népellenes bűncselekmények, valamint a nem
üldözött politikai bűncselekmények elévülésének kezdetére
vonatkozó sajátos szabályokat az Nbr. 9. §-a tartalmazta,
tehát azok továbbra is érvényesültek. A tvr 20. § (2)
bekezdése az elévülésre külön kimondta, hogy az "1945. évi
VII. törvény 11. §-ában meghatározott háborús bűntettek
büntethetősége a Btk. 31. §-ának a) pontjában foglalt
rendelkezés szerint évül el." Ez azt jelentette, hogy az
Nbr. (és nem az 1945. évi VII. törvény!) 11. §-ában
meghatározott, súlyosabb háborús bűncselekmények elévülési
ideje 20 év. E rendelkezés a 11. §-ban szereplő háborús
bűntettek esetén a Btá. szabályai szerinti kedvezőbb, az
adott bűncselekményekre 15 évben megállapított elévülési
időnek megfelelően már elévült bűncselekmények
büntethetőségét élesztette fel, illetve az elévülés
félbeszakadása, nyugvása miatt még be nem állt elévülés
idejét hosszabbította meg.
1.4. Az elévülés tekintetében fontos mozzanat az 1964. évi
27. számú törvényerejű rendelet, amely az ENSZ Közgyűlés
által 1968. novemberében elfogadott egyezmény előtt
rendelkezett a háborús bűntettek és a miattuk kiszabott
egyes büntetések elévülésének kizárásáról. A tvr 1. §-a
szerint: "Az 1945. évi VII. törvénnyel törvényerőre emelt és
az 1440/1945. (V. 1.) ME számú rendelettel módosított és
kiegészített 81/1945. (II. 5.) ME számú rendelet 11. és 13.
§-ában meghatározott háborús bűntettek büntethetősége,
valamint az ilyen bűntettek miatt kiszabott tizenöt évi
szabadságvesztés vagy ennél súlyosabb büntetés nem évül el."
A tvr tehát érintetlenül hagyta az Nbr. visszaható
hatályára, valamint a háborús bűntettek kivételével az Nbr.-
nek az elévülés kezdő időpontjára vonatkozó sajátos, és az
1962. évi 10. tvr 2. § (3) bekezdésében fenntartott
szabályait.
1.5. A háborús és emberiség elleni bűntettek elévülésének
kizárásáról az Egyesült Nemzetek Szervezetének Közgyűlése
által New York-ban 1968. november 26. napján elfogadott
nemzetközi egyezmény az 1971. évi 1. törvényerejű
rendelettel vált a belső jog részévé. A háborús bűntettek
üldözésével kapcsolatos nemzetközi kötelezettségeknek a
Kódexbe építése a Büntető Törvénykönyv módosításáról és
kiegészítéséről szóló 1971. évi 28. számú törvényerejű
rendelettel, az un. Btk. novellával történt meg.
A Btk. novella 2. §-a a Büntető Törvénykönyv 31. §-át a
következő (2) bekezdéssel egészítette ki: "Nem évül el az
1945. évi VII. törvénnyel törvényerőre emelt és az
1440/1945. (V. 1.) ME rendelettel módosított és kiegészített
81/1945. (II. 5.) ME számú rendelet 11. és 13. §-ában
meghatározott háborús bűntettek, a béke és az emberiség
elleni bűncselekmények (X.Fejezet), valamint a nemzetközi
hadijogot sértő bűncselekmények (XVII.Fejezet VI. Cím)
büntethetősége."
A Btk. novella azonban nem csupán az elévülés külön
szabályait, hanem az Nbr. rendelkezéseit is integrálta a
Kódexbe "Háborús és népellenes bűntettek" elnevezéssel és
- ismét - sajátos kodifikációs technikával. A Btk. novella
38. §-a a törvényt a következő 134/A. §-al egészítette ki:
"A háborús és népellenes bűntettekről külön jogszabály [az
1945. évi VII. törvénnyel törvényerőre emelt, az 1440/1945.
(V. 1.) ME számú rendelettel módosított és kiegészített
81/1945. (II. 5.) ME számú rendelet] rendelkezik." A 38. §-
hoz fűzött indokolás nincs teljesen összhangban a
rendelkezéssel, mert kizárólag arra hivatkozik, hogy a
háborús és emberiség elleni bűntettek elévülésének
kizárásáról szóló nemzetközi egyezmény miatt, a "teljesség
érdekében és az elévülés kizárásáról szóló új
rendelkezésekre figyelemmel indokolt, hogy a Btk. utaljon
ezekre a bűncselekményekre, megjelölve, hogy mely hatályos
rendelkezések határozzák meg azokat." A népellenes
bűncselekményekre vonatkozó szabályok tehát továbbra is
hatályban maradtak, egyrészt mert a 134/A. § címében és
"tényállásában" utal rá, másrészt mert a Btk. novella az
1962. évi 10. tvr 2. §-a (3) bekezdésének hatályon kivül
helyezéséről nem rendelkezett.
1.6. A népellenes bűntettekre vonatkozó rendelkezések
hatályon kivül helyezése a Btk. hatálybalépéséről és
végrehajtásáról szóló 1979. évi 5. törvényerejű rendelet /
Btké./ 2. § (1) bekezdésében történt meg, amikor az az 1961.
évi V. törvényt, valamint az 1962. évi 10. tvr valamennyi
rendelkezését, így az Nbr. bizonyos rendelkezéseit hatályban
tartó 2. § (3) bekezdését is hatályon kivül helyezte.
A Btk. már nem rendelkezik a népellenes bűntettekről. Ennek
racionális magyarázata, hogy az Nbr. 15. és 17. §-ában
meghatározott népellenes bűntettek, mivel elévülésük nem
volt kizárt, 1979. július 1-jéig már bizonyosan
elévülhettek.
A Btk.-nak a büntethetőség elévülését kizáró szabálya 1993.
május 15-ig a következőképp szólt: "33. § (2) Nem évül el az
1945. évi VII. törvénnyel törvényerőre emelt és az
1440/1945. (V. 1.) ME rendelettel módosított és kiegészített
81/1945. (II. 5.) ME rendelet 11. és 13. §-ában
meghatározott háborús bűntettek és az emberiség elleni egyéb
bűncselekmények (XI.fejezet) büntethetősége." Az 1993. évi
XVII. törvény bővítette az elévülésből kizárt
bűncselekmények körét, így az eredeti rendelkezés a Btk.
33.§ (2) bekezdés a) és b) pontjaként hatályos.
A Btk. XI. fejezete az emberiség elleni bűncselekmények
elnevezéssel I. címében a béke elleni bűncselekményeket
(háborús uszítás, bűncselekmény a népek szabadsága ellen,
népirtás, nemzeti, népi, faji és vallási csoport elleni
bűncselekmény, faji megkülönböztetés), II. címében pedig a
háborús bűncselekmények (polgári lakosság elleni erőszak,
háborús fosztogatás, bűnös hadviselés, harctéri fosztogatás,
fegyverszünet megszegése, hadikövet elleni erőszak,
visszaélés a vöröskereszttel) tényállásait tartalmazza. A
Btk. tehát az utóbbiak között helyezte el a korábban, a
katonai bűncselekmények között szerepelt, a nemzetközi
hadijogot sértő bűncselekményeket is.
A háborús bűncselekmények sorát zárja a Btk. 165. §-a
"Egyéb háborús bűntettek" elnevezéssel. Eszerint: "Az egyéb
háborús bűntettekről külön jogszabály [az 1945. évi VII.
törvénnyel törvényerőre emelt, az 1440/1945. (V. 1.) ME
rendelettel módosított és kiegészített 81/1945. (II. 5.) ME
rendelet] rendelkezik." A §-hoz fűzött indokolás szerint,
mivel e háborús bűntettek nem évülnek el, mindaddig, amíg a
második világháború folyamán elkövetett háborús bűntettek
elkövetői életben lehetnek, indokolt, hogy a törvény utaljon
ezekre, megjelölve azt a jogszabályt, amely a reájuk
vonatkozó rendelkezéseket tartalmazza.
2. A történeti áttekintés után az Alkotmánybíróság
vizsgálata a Btk. 165. § tartalmának feltárására irányult,
azaz annak megállapítására, hogy az Nbr. mely
rendelkezései vannak hatályban. Az Alkotmánybíróság
figyelembe vette a későbbiekben nem emlegetett azon
módosítást is, amely a háborús bűntettek törvényi
tényállásaiban az 1947. évi XXXIV. törvénycikk 5. §-ából
következik.
A hatályosság megállapításánál kiindulópont, hogy a Btké.
2.§ (1) bekezdése az 1962. évi 10. tvr hatályon kivül
helyezésével, és külön fenntartó rendelkezések hiányában,
teljes egészében hatályon kivül helyezte az Nbr.-nek az
1962. évi 10. tvr-rel hatályban tartott azon rendelkezéseit,
amelyek nem épültek be a Btk. 165. §-ába.
Ezt a következtetést alátámasztja egyrészt - a Btk.
novellában is megnyilvánult - azon törvényalkotási
koncepció, hogy valamennyi büntető anyagi jogi rendelkezés,
legalább keretdiszpozíció formájában, a Btk.-ban
szerepeljen. A "jogalkotói szándék" kutatásához adalék, hogy
a Btké. 2. § (2) bekezdése az 1962. évi 10. tvr 2. § (3)
bekezdésének az Nbr. tekintetében alkalmazott
szóhasználatával élve (a hatályon kivül helyező rendelkezés
"nem érinti"...) rendelkezik a párizsi békeszerződés azon
tételeinek hatályosságáról, amelyek a háborús bűnök,
valamint a béke vagy az emberiesség ellen elkövetett bűnök
elkövetőinek kiadására vonatkoznak. Azaz 1979-ben nem
tartották szükségesnek, hogy az Nbr. bizonyos
rendelkezéseinek hatályban tartásáról külön rendelkezzenek,
akkor, amikor egyrészt a hatályosságról részleteiben
rendelkező tvr-t hatályon kivül helyezték, és egyébként
rendelkeztek a bűncselekmény-csoporttal bizonyos tekintetben
összefüggő sajátos szabályokról (az elkövetők kiadatásáról).
A Btk. 165. §-a az emberiség elleni bűncselekményeket
tartalmazó különös részi fejezet egyik tényállása. Ezért - a
Btk. Különös Részében foglalt rendelkezések tipikus
szerkezeti felépítésére tekintettel - a háborús
bűntetteknek az Nbr. 11. és 13. §-ában meghatározott
elkövetési magatartásai, valamint a 12. és 14. §-ban
meghatározott büntetési tételei váltak a Btk. részévé, a
többi rendelkezés már nem hatályos.
A fentiekre figyelemmel az alkotmányossági vizsgálat a
következő, a Btk. 165. §-ában foglalt rendelkezés alapján
hatályos büntetőjogi rendelkezésekre terjed ki:
2.1. Az elkövetési magatartások:
Az Nbr. módosított és kiegészített 11. §-a alapján háborús
bűnös az:
1. aki az 1939. évi háborúnak Magyarországra való
kiterjedését, vagy Magyarországnak a háborúba mind
fokozottabb mértékben történő belesodródását vezető állásban
kifejtett tevékenységével vagy magatartásával elősegítette,
vagy azt megakadályozni nem törekedett, bár erre vezető
közhivatali állásánál, politikai, közgazdasági, közéleti
szerepénél fogva módja lett volna,
2. aki, mint a kormány, országgyűlés tagja, vagy mint vezető
állást betöltő közalkalmazott, kezdeményezője, vagy bár a
következményeket előre láthatta, részese volt olyan
határozat hozatalának, amely a magyar népet az 1939. évben
kitört világháborúba sodorta,
3. aki a fegyverszünet megkötését erőszakkal vagy
befolyásának kihasználásával megakadályozni igyekezett,
4. aki vezető jellegű cselekményével a nyilas mozgalomnak
segítséget nyújtott a hatalom megszerzésére irányuló
lázadáshoz, a hatalom megtartásához, vagy aki e hatalom
megszerzése után kapott kinevezés vagy megbízatás alapján a
nyilas kormányzatban, közigazgatásban vagy honvédelem
keretében életét fenyegető kényszerű szükség nélkül vezető
állást vállalt (vezető állás alatt miniszteri, államtitkári,
főispáni, főpolgármesteri, hadsereg-parancsnoki,
hadtestparancsnoki vagy hasonló fontosságú állást kell
érteni),
5. aki a megszállott területek lakosságával vagy a
hadifoglyokkal való bánás tekintetében a háborúra vonatkozó
nemzetközi jogszabályokat súlyosan megsértette, vagy a
visszacsatolt területek lakosságával, a reábízott hatalommal
visszaélve, kegyetlenkedett, vagy aki általában akár
belföldön, akár külföldön felbujtója, tettese vagy részese
volt emberek törvénytelen kivégzésének vagy megkínzásának,
6. aki nyomtatványban (bármilyen módon sokszorosított
iratban), gyülekezet előtt elmondott beszédben vagy rádió
útján huzamosabb időn át olyan állandó jellegű és folyamatos
tevékenységet fejtett ki, amely alkalmas volt arra, hogy az
ország háborúba lépése, illetőleg a háború fokozottabb
mértékben való folytatása érdekében a közfelfogást jelentős
mértékben befolyásolja és az országra káros irányba terelje.
Az Nbr. módosított és kiegészített 13. §-a szerint háborús
bűnös az is:
1. aki nyomtatványban (bármilyen módon sokszorosított
iratban), gyülekezet előtt elmondott beszédben vagy rádió
útján a háborúba lépésre vagy a háború fokozottabb mértékben
való folytatására izgatott,
2. aki valamilyen katonai jellegű alakulatnak személy vagy
vagyontárgy ellen elkövetett erőszakos cselekményhez
segítséget nyújtott,
3. aki nem vezető jellegű cselekményével a nyilas
mozgalomnak segítséget nyújtott a hatalom megszerzéséhez
vagy megtartásához,
vagy aki e hatalom megszerzése után kapott kinevezés vagy
megbízatás alapján a nyilas közigazgatásban vagy honvédelem
keretében önként a 11. § 4. bekezdésében fel nem sorolt
egyéb fontos állást vállalt,
4. aki magyar állampolgár létére a német hadsereg vagy
biztonsági szolgálat (SS, Gestapo stb.) kötelékébe lépett,
5. aki valamilyen német alakulatnak a magyarság érdekeit
sértő adatokat szolgáltatott vagy mint besúgó működött,
6. aki a háborús hírverés szolgálatában jelentős szellemi
munkát végzett,
7. aki bármilyen formában olyan tevékenységet fejtett vagy
fejt ki, illetőleg mozdított vagy mozdít elő, amely a népek
háború utáni békéjének vagy együttműködésének
megnehezítésére vagy megbontására, avagy nemzetközi viszály
előidézésére alkalmas.
Az elkövetési magatartásokról megállapítható, hogy azok
kifejezetten a II. világháborúhoz kapcsolódnak, a
tényállások jelenleg elkövethető magatartásokat nem
tartalmaznak. Csupán a 13. § 7. pontja nyilvánít
bűncselekménnyé a háború befejezése után kialakult helyzetet
veszélyeztető magatartást.
2.2. A büntetési tételek szempontjából hatályos
rendelkezések feltárását megkönnyítette az 1993. évi XVII.
törvény 81. és 82. §-a, amely megszüntette a halálbüntetés
alkalmazásának formálisan még meglévő lehetőségét, továbbá
103. §-a, amely kifejezetten hatályon kivül helyezte az Nbr.
3. §-át. A törvény tehát megszüntette a halálbüntetés
alkotmányellenességét kimondó 23/1990.(X. 31.) AB határozat
után elvileg fennálló, a magánszemély indítványában érintett
jogértelmezési problémát, így e kérdés tárgytalanná vált.
Az 1993. május 15-től hatályos módosításokra is figyelemmel
az Nbr. 12. §-a alapján az Nbr. 11. § 1.-6. pontjaiban
felsorolt cselekményekre főbüntetésként a következő
büntetéseket lehet alkalmazni:
a) életfogytig tartó szabadságvesztés vagy
b) tíz évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztés.
Az Nbr. 14. §-a alapján az Nbr. 13. § 1.-7. pontjaiban
felsorolt cselekményekre főbüntetésként a következőket lehet
alkalmazni:
a) életfogytig tartó szabadságvesztés vagy
b) öt évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztés.
2.3. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Nbr.-nek az
Alkotmányügyi bizottság által vizsgálatra javasolt 15. és
17. §-ai, amelyek a népellenes bűntettek tényállásait
tartalmazzák, már nem tekinthetők hatályosnak.
Az Nbr. 15. §-ában meghatározott súlyosabb népellenes
bűntettek - az 1962. évi 10. tvr 2. §.-ában kifejezetten
hatályon kivül helyezett 7. pont kivételével - csak a
bűncselekménnyé nyilvánítás előtt elkövetett magatartásokkal
voltak megvalósíthatóak, büntetési tételük pedig öt évtől
tíz évig terjedhető fegyház volt. A 17. §-ban meghatározott
enyhébb népellenes bűntettek - a háborús és a súlyosabb
népellenes bűntettekhez kapcsolódó bűnpártolást és a
feljelentési kötelezettség elmulasztását kivéve - szintén
csak múltbeli magatartással voltak elkövethetők, büntetési
tételük pedig két évtől öt évig terjedő börtönbüntetés volt.
Ebből következik, hogy a félbeszakítás hatósági aktusát nem
számítva és az elévülés kezdetének az Nbr.-ben megállapított
speciális szabályait figyelembe véve, a büntethetőség
elévülése a Csemegi Kódex, illetve a Btá. szabályai szerint
a súlyosabb esetekben is 1954. december 21-én, illetve 1955.
január 20-án bekövetkezett. Az elévülés félbeszakadásának,
illetve nyugvásának eseteire tekintettel a népellenes
bűntettek tényállásainak hatályban tartása az 1962. évi 10.
tvr-ben még indokolt lehetett. E rendelkezések - a
büntethetőség elévülése miatt - évtizedek óta nem
szolgálhatnak büntetőjogi felelősségre vonás alapjául; mivel
e szabályok alapján új büntetőeljárás nem indulhat,
hatályban lévőnek nem tekinthetők.
Nbr.-nek az Alkotmányügyi bizottság által vizsgálatra
javasolt 1. §-a formailag ugyan szintén nem hatályos,
tartalmilag azonban - mint a háborús bűntettek elkövetési
magatartásainak szükségképpeni velejárója - igen. Azaz a
Btk. 165. §-a büntetni rendel olyan magatartást is, amely "a
rendelet életbeléptekor már befejeztetett s a cselekmény
befejeztének időpontjában fennállott törvényes rendelkezések
alapján az büntethető nem volt."/Nbr. 1. §/
Ugyancsak nem hatályos az Nbr.-nek a magánszemély
indítványozó által megvizsgálni kért több rendelkezése, így
3. §-ának második és harmadik bekezdése, 5. §-a, 6. §-ának
az 5900/1945. (VIII. 5.) ME rendelettel beiktatott utolsó
fordulata (ezt már az 1947. évi XXXIV. tv módosította),
valamint 9. §-a.
Mivel az Alkotmánybíróság hatásköre az 1989. évi XXXII. tv
(ABtv.) értelmében a jogszabály alkotmányosságának utólagos,
absztrakt vizsgálatánál csupán az elbíráláskor hatályos
jogszabályokra terjed ki, az Nbr. hatályban nem levő
rendelkezései tekintetében az Alkotmánybíróság az
indítványokat visszautasította.
B/ A Btk. 165. §-ának alkotmányossági vizsgálata
A Btk. 165. § alkotmányosságának vizsgálatát az
Alkotmánybíróság a határozataiban több alkalommal - a
10/1992. (II. 25.) AB és a 11/1992. (III. 5.) AB
határozatban részleteiben is - kifejtett elvek, a
jogrendszer kontinuitásának és legalitásának elismerése
alapján végezte el. Az eredmény szempontjából azonban
meghatározóak voltak az Alkotmány és a nemzetközi jog
részét képező háborús és emberiség elleni bűncselekmények
viszonyáról az 53/1993. (X. 13.) AB határozatban (a
továbbiakban: 53/1993. AB határozat) kifejtett tételek.
A vizsgálat alapja az Alkotmánybíróságnak az az álláspontja
volt, amelyet a 11/1992. (III. 5.) AB határozat (a
továbbiakban: 11/1992. AB határozat) indokolásában a múlt
rendszerek joga és az új Alkotmány szerinti jogállam közötti
viszonyról fejtett ki. "Az Alkotmánybíróság kezdettől fogva
nem tett tartalmi különbséget a korábbi rendszerben,
illetőleg az Alkotmány után alkotott jogszabályok
alkotmányosságának vizsgálatában." (III/2.p.) "Keletkezési
idejétől függetlenül minden hatályos jogszabálynak az új
Alkotmánynak kell megfelelnie. Az alkotmányossági
vizsgálatban sincs a jognak két rétege, és nincs kétféle
mérce sem. A jogszabály keletkezési idejének annyiban lehet
jelentősége, hogy régi jogszabályok a megújított Alkotmány
hatálybalépésével válhattak alkotmány-ellenessé." (III/3.p.)
Ez az elv az Nbr. hatályos szabályainak vizsgálatánál
kizárja az Nbr. történeti és politikai jelentőségének,
valamint annak értékelési lehetőségét, hogy a II.
világháborút közvetlenül követő olyan történelmi időszak
jogalkotási terméke, amelynek széleskörű nemzetközi
összefüggései voltak, olyan történelmi eseményekre volt
reakció, amelyek negatív megítélése, ha az idő múlásával
veszített is hevességéből, de alapvetően nem változott.
1.1. Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy - az Nbr.
13.§ 7. pontjának a jövőben elkövethető magatartásokra
vonatkozó rendelkezései kivételével - az Nbr. 11-14. §-ai,
ennek megfelelően pedig a Btk. 165. §-a - e vonatkozásban -
ellentétes az Alkotmány 57. § (4) bekezdésével.
Az Alkotmánybíróság a 11/1992. AB határozatban részletesen
kifejtette a visszaható hatályú büntető jogalkotás
tilalmának tartalmát. A Btk. 165. §-a tekintetében ilyen
mélységű okfejtésre nincs szükség, mivel az Nbr. 11-14. §-ai
a nullum crimen sine lege és a nulla poena sine lege elvét,
a visszaható hatály tilalmát már a klasszikus, a liberális,
demokratikus állam büntetőjogában kialakult tartalmában is
sérti. Ennek lényege az az államot terhelő közjogi,
alkotmányos kötelezettség, hogy büntetőhatalma gyakorlásának
alapfeltételeit törvényben rögzítse: az egyén büntetőjogi
felelősséggel csak olyan cselekményekért tartozik, amelyeket
elkövetésekor a törvény már bűncselekménynek nyilvánított és
olyan büntetéssel sújtható, amelyet a törvény az
elkövetéskor kilátásba helyezett. Ettől eltérés csak az
enyhébb elbírálás irányában lehetséges.
Az Nbr. 1. §-a nem hagy kétséget afelől, hogy túlteszi magát
a nullum crimen, nulla poena sine lege elvén. Ez a
visszaható hatályú jogalkotás a ma is hatályos tényállások
olyan immanens eleme, amely az Nbr. 1. §-ának formai
hatálytalansága ellenére sem tagadható. Az Nbr. 1. §-ának
felfogása alapján szabályozott bűncselekmények tehát sértik
az Alkotmányba az 1989. évi XXXI. tv-el beiktatott azon
alapelvet, amely szerint senkit nem lehet bűnösnek
nyilvánítani és büntetéssel sújtani olyan cselekmény miatt,
amely az elkövetés idején a magyar jog szerint nem volt
bűncselekmény.
Ezt az sem befolyásolja, hogy az Nbr. több tényállásáról
kimutatható: az abban kriminalizált magatartások már az Nbr.
előtt is büntetendőek voltak a Btk. valamely rendelkezése
alapján, ha nem is mindig olyan értelemben és úgy minősítve.
E kategória részletes elemzése ma már irreleváns, hiszen az
Nbr. 1. §-a kifejezetten megfogalmazza a nullum crimen sine
lege elvének feladását. Egyébként is a korábban
megfogalmazott, elsősorban politikai jellegű tényállásoknak
a II. világháború utáni gyökeresen más értékrend szerinti
tartalommal kitöltése szükségképpen a büntetőjogi felelősség
utólagos konstituálásával járt volna.
Az Nbr. 11. §-ának 5. pontjában és 13. §-ának 2. pontjában
meghatározott magatartások egy részének esetében ilyen
értelemben sem szenvedett sérelmet a nullum crimen sine lege
elve, mivel egyértelműen megfelelnek korábban is
kriminalizált magatartásoknak. A hadijogra vonatkozó, a I.
és a II. világháborút megelőzően, törvénnyel becikkelyezett
genfi és hágai egyezményekből adódó nemzetközi
kötelezettségeken alapuló tényállásokat már a katonai
büntető törvénykönyvről szóló 1930. évi II. t.c. /Ktbtk./
113-119. §-ai tartalmazták, így a II. világháború során
elkövetett cselekmények már megelőzően bűncselekménnyé
voltak nyilvánítva. A Ktbtk.-ban meghatározott
tényállásoknak és az Nbr. 11. § 5. pontjának, valamint a
bűnsegédi magatartást sui generis bűncselekményként
megfogalmazó 13. § 2. pontjának összevetéséből azonban
megállapítható, hogy az Nbr. tényállásai szélesebb
terjedelműek, mint a Ktbtk.-ban pönalizált magatartási kör.
Ezen túlmenően az Nbr. a magatartásokra olyan büntetéseket
helyez kilátásba, amelyek a cselekmények túlnyomó
többségénél súlyosabbak, mint a Ktbtk.-ban előírtak, tehát
sérti a nulla poena sine lege elvét.
1.2. Az Alkotmánybíróság a nagybirtokrendszer
megszüntetésével kapcsolatos jogszabályok
alkotmányellenességéről szóló 66/1992. (XII. 17.) AB
határozatban megállapította, hogy az "államnak nemzetközi
szerződésen is alapuló kötelezettsége a háborús és az
emberiség elleni bűncselekmények üldözése, konkrét gyanú
esetén a bűnösök vád alá helyezése, és bírói eljárásban azok
elítélése." Az Alkotmánybíróság ezért külön vizsgálta, van-e
nemzetközi jogi kötelezettség az Nbr. 11. és 13. §-aiban
megfogalmazott magatartások bűncselekménnyé nyilvánítására.
Jogi értelemben vett kötelezettséget a fegyverszüneti
egyezmény 14. pontja tartalmaz. Az, hogy Magyarország közre
fog működni a háborús bűncselekményekkel vádolt személyek
feletti ítélkezésben, feltételezte - minimálisan - a
tényállások és büntetési tételek meglétét. Már az Nbr.
előkészítése folyamán, majd megszületését követően szakmai
körökben vita folyt a tekintetben, hogy a háborús bűnösök
felelősségre vonásának kötelezettsége igényli-e a nullum
crimen, nulla poena sine lege elvének feladását, a
visszaható hatályú jogalkotást és jogalkalmazást, vagy a
hatályos büntetőjogi szabályok, illetve a miniszterek
felelősségét meghatározó és felelősségre vonását lehetővé
tevő, akkor hatályos 1848. évi III. t.c. és az 1920. évi X.
t.c. rendelkezései megfelelő alapot szolgáltattak volna-e az
ítélkezéshez.
Anélkül, hogy az Alkotmánybíróság e kérdésben állást foglalt
volna, megállapította, hogy az Nbr. megalkotására, ezen
belül a visszaható hatályú büntető jogalkotásra a magyar
államnak nem volt nemzetközi jogi értelemben vett
kötelezettsége, az jogilag szuverén döntés eredményeként
született. A fegyverszüneti egyezményből önmagából fakadó
jogi kötelezettség csupán a háborús bűnösök büntetőjogi
felelősségre vonására vonatkozott, a felelősségre vonás
mikéntje: a visszaható hatályú büntető jogalkotás, a
tényállási elemek és a büntetések meghatározása, a
különbíróságok felállítása formailag a magyar állam
"szuverén" döntése volt.
Ebből következik, hogy a Btk. 165. §-a, illetve annak
tartalmaként az Nbr. 11-14. §-ai alkotmányossági
vizsgálatánál az Alkotmány 7. § (1) bekezdésének az 53/1993.
AB határozatban kifejtett értelmezés szerint van
relevanciája.
Az Alkotmánybíróság e határozatban megállapította, hogy a
7.§ (1) bekezdés első fordulata alapján a nemzetközi jog
általánosan elismert szabályai külön transzformáció nélkül
is a magyar jog részei. A transzformációt ebben az
általánosságban - vagyis a szabályok felsorolása, illetve
meghatározása nélkül - maga az Alkotmány hajtotta végre.
Eszerint a nemzetközi jog általánosan elismert szabályai nem
az Alkotmány részei, hanem "vállalt kötelezettségek". Az
Alkotmány 7. § (1) bekezdése azt is jelenti, hogy a Magyar
Köztársaság az Alkotmány rendelkezésénél fogva részt vesz a
nemzetek közösségében; ez a részvétel a belső jog részére
alkotmányi parancs. Ebből következik, hogy az Alkotmányt és
a belső jogot úgy kell értelmezni, hogy a nemzetközi jog
általánosan elfogadott szabályai valóban érvényesüljenek.
(III.p.)
A nemzetközi jog, amelynek szintén sarkalatos tételei között
szerepel a nullum crimen sine lege, nulla poena sine lege
elve, az általános szabály alóli kivétel megengedhetőségének
megfogalmazásával fogadta be magába a II. világháborút
követő visszaható hatályú jogalkotást. Ennek a belső jogban
is kihirdetett dokumentumai a Polgári és Politikai Jogok
Egyezségokmánya és az Emberi Jogok Európai Egyezménye.
Az Alkotmány nem tartalmaz az Egyezségokmány és az
Egyezmény kivételt engedő rendelkezéseihez hasonlót az 57. §
(4) bekezdésében foglalt alkotmányos büntetőjogi alapelv
alól. Azonban az 53/1993. AB határozat értelmében az
Alkotmány 57. § (4) bekezdése és a 7. § (1) bekezdése
egymásra tekintettel értelmezendők. "A nullum crimen elv
feltétlen belső jogi érvényesülését garantáló 57. § mellett
a 7. § (1) bekezdés erejénél fogva alkotmányosan
érvényesülnek a nemzetközi büntetőjognak a háborús
bűncselekményekre és az emberiség elleni bűncselekményekre
vonatkozó szabályai." (V.2.p.)
Ennek megfelelően az Alkotmánybíróság azt vizsgálta, hogy az
Nbr. 11. és 13. § mennyiben határoz meg olyan, a nemzetközi
jog szerint is bűncselekményeknek minősülő magatartásokat,
amelyek esetében a nullum crimen sine lege, nulla poena sine
lege elveinek megsértése nem alkotmányellenes.
Az összehasonlítás alapjaként a Nürnbergi Nemzetközi Katonai
Bíróság Alapokmánya szolgált, amelyben megfogalmazott
bűncselekmények és büntetőjogi tételek ma már kétségtelenül
a nemzetközi jog jogelvei közé tartoznak.
A Nürnbergi Nemzetközi Katonai Bíróság Szabályzatában, más
elnevezéssel Alapokmányában található béke, háború és
emberiség/emberiesség elleni bűncselekmények többsége
nemzetközi szerződések vagy nemzetközi szokásjog alapján a
nemzetközi jogrend részét képezték már a II. világháborút
megelőzően. Az ENSZ Közgyűlés 1946. február 13-án kelt
3/I/számú, illetve 1946. december 11-én kelt 95/I/számú
határozata megerősítette és a nemzetközi jog alapelveinek
nyilvánította az Alapokmányban található, valamint a Bíróság
ítéleteiben elismert jogelveket, valamint a háborús és az
emberiség elleni bűntettek meghatározásait. Ez tükröződik a
háborús és az emberiség elleni bűncselekmények elévülésének
kizárásáról szóló egyezményben is, amely - többek között -
az Alapokmányban /Szabályzatban/ meghatározott
bűncselekményekre terjed ki.
Annak ellenére tehát, hogy a Nürnbergi Katonai Bíróság
Alapokmánya időben jó fél évvel követte az Nbr.
hatálybalépését, közvetve, mint a nemzetközi jog általánosan
elismert szabályait tartalmazó dokumentum, közvetlenül pedig
mint az 1971. évi 1. tvr-rel kihirdetett nemzetközi
egyezmény tartalma irányadó az Nbr. 11. és 13. §-ai
vizsgálatánál.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy - jogi szempontokon
túli történelmi értékelés nélkül - az Alapokmányban
meghatározott bűncselekményeknek az Nbr. 11. § 5. pontja és
a 13. § 2. pontja feleltethető meg. Ahhoz ugyanis, hogy pl.
azt lehessen állítani: Magyarországon a nyilas uralom
teremtett keretet az emberiesség elleni bűncselekmények
elkövetéséhez, így az Nbr. 11. § 4. pontjában és 13. § 3.
pontjában meghatározott magatartások megvalósítói vezetők,
szervezők, felbújtók vagy bűnsegédek voltak e nemzetközi
bűncselekmények elkövetésében, már történelmi értékelést és
nem csupán formai összevetést kell elvégezni. A történelmi
értékelésre az Alkotmánybíróság nem vállalkozhat.
Az Alkotmánybíróság megállapítja tehát, hogy az Nbr. 11. §
5. pontja és 13. § 2. pontja nem alkotmányellenes, mivel a
nemzetközi büntetőjogban is kriminalizált magatartásokat
tartalmaznak. Az Nbr. 11. és 13. §-ának többi rendelkezése
azonban az elkövetőre hátrányosan visszaható hatályú büntető
jogalkotás és jogalkalmazás alkotmányos tilalmát nemzetközi
bűncselekményeknek nem tekinthető magatartások tekintetében
sérti.
2. Az Nbr. 13. §. 7. pontja büntetni rendeli azt, aki
bármilyen formában olyan tevékenységet fejt ki vagy mozdít
elő, amely a népek háború utáni békéjének és
együttműködésének megnehezítésére vagy megbontására, avagy
nemzetközi viszály előidézésére alkalmas.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a tényállás nem
felel meg a büntetőjog alkotmányos kívánalmainak; a
büntetőjogi felelősség alapjait, feltételeit és határait
tekintve olyan mértékben határozatlan, hogy sérti az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésében deklarált jogállamiság
alapelemét képező jogbiztonság követelményét.
A 11/1992. AB határozat kifejti, hogy a "jogbiztonság - az
Alkotmánybíróság értelmezésében - az államtól és elsősorban
a jogalkotótól azt várja el, hogy a jog egésze, egyes
részterületei, és egyes szabályai is világosak,
egyértelműek, hatásukat tekintve kiszámíthatóak és a norma
címzettjei számára a büntetőjogban is előre láthatóak
legyenek." (IV.1.p.)
Valamely magatartás büntetendővé nyilvánításának formai
alkotmányossági követelményeit az Alkotmánybíróság a
30/1992. (V. 26.) AB határozatban fejtette ki. "Az
alkotmányos büntetőjog követelményei szerint a büntetőjogi
szankció kilátásba helyezésével tilalmazott magatartást
leíró diszpozíciónak határozottnak, körülhatároltnak,
világosan megfogalmazottnak kell lennie. Alkotmányossági
követelmény a védett jogtárgyra és az elkövetési
magatartásra vonatkozó törvényhozói akarat világos
kifejezésre juttatása. Egyértelmű üzenetet kell tartalmazni,
hogy az egyén mikor követ el büntetőjogilag szankcionált
jogsértést. Ugyanakkor korlátoznia kell az önkényes
jogértelmezés lehetőségét a jogalkalmazók részéről.
Vizsgálni kell tehát, hogy a tényállás a büntetendő
magatartások körét nem túl szélesen jelöli-e ki és elég
határozott-e." (IV.5.p.)
A fent vázolt kritériumoknak a vizsgált törvényhely nem
felel meg. Valamennyi tényállási eleme széleskörű
értelmezést igényel és önkényes, esetleges politikai
célokat, érdekeket érvényre juttató értelmezésre ad
lehetőséget, az abszolút bizonytalanságban oldva fel a
büntetőjogi felelősség pontosan kicövekelendő határait.
Az 1. és a 2. pontba foglaltak alapján az Alkotmánybíróság
az Nbr. 11. § 1-4. és 6. pontját, valamint a 13. § 1. és 3-
7. pontját alkotmányellenesnek ítéli. Ezeknek a határozat
közzétételével való megsemmisítése azt jelenti, hogy a Btk.
165. §-ának tartalmaként az Nbr. 11. § 5. pontja és a 13. §
2. pontja, valamint az Nbr. 12. és 14. §-ában meghatározott
büntetési tételek maradnak hatályban.
3. Az Alkotmánybíróság foglalkozott azon indítvánnyal, amely
az Nbr. 13. § 4. pontját azért tartja alkotmányellenesnek,
mert benne a kollektív bűnösségnek a büntetőjog alapelveitől
idegen megnyilvánulását látja.
A kollektív bűnösség valóban idegen a büntetőjog
fogalomrendszerétől, nem is büntetőjogi, hanem olyan
politikai kategória, amelynek számos következménye
származott a II. világháború után különböző népekre,
nemzetekre, etnikumokra. A büntetőjog története a kollektív
felelősség fogalmát ismeri, mint amely a kezdetleges
büntetőjogi gondolkodás jellemzője volt. Az elkövetett
cselekményért nemcsak az elkövetőt, hanem annak családját,
törzsét, sokszor több ízig lemenő rokonait is felelősségre
vonta. A büntetőjogi felelősség modern formájában mindig
egyéni és sohasem kollektív felelősség, a bűncselekmény mint
az elkövető sajátja jelentkezik, így a büntetés is csak az
elkövetőt érheti.
Az Nbr. a 13. § 4. pontjának megfogalmazásakor nem a
kollektív, hanem az egyéni felelősség elvét érvényesítette,
amikor bűncselekménnyé nyilvánította a magyar
állampolgároknak a német hadseregbe és a biztonsági
szolgálatba való belépését. Nem az Alkotmánybíróság feladata
annak feltárása, hogy a népbíróságok ténylegesen a
vélelmezett bűnösség alapján ítélkeztek-e, azaz vizsgálták-
e vagy sem a belépés önkéntességét.
C/ A büntethetőség elévülésének kizárása
A Btk. 33. § (2) bekezdés a) pontja kizárja az Nbr. 11. és
13.-ba meghatározott háborús bűntettek büntethetőségének
elévülését. Az Alkotmánybíróság az 53/1993. AB határozat 1.
pontjában állást foglalt a Btk. 33. § (2) bekezdésének
alkotmányos értelmezéséről. Eszerint a Btk. "33. § (2)
bekezdése alkalmazásánál alkotmányos követelmény az, hogy a
büntethetőség el nem évülését csak azokra a
bűncselekményekre nézve lehet megállapítani, amelyek
büntethetősége az elkövetés idején hatályos magyar jog
szerint nem évül el; kivéve, ha az adott tényállást a
nemzetközi jog háborús bűncselekménynek minősíti, el nem
évülését kimondja vagy lehetővé teszi, és Magyarországot az
elévülés kizárására nemzetközi kötelezettség terheli."
Tekintettel arra, hogy az Alkotmánybíróság álláspontja
szerint az Nbr.-ben meghatározott háborús bűntettek közül
csupán a 11. § 5. pontjában és a 13. § 2. pontjában
meghatározott magatartások tartoznak a nemzetközi
bűncselekmények közé is, a büntethetőség elévülésének
kizárása alkotmányosan csupán ezen cselekményekre
vonatkoztatható.
Ez összhangban van azzal, hogy az Alkotmánybíróság
határozatának közzétételét követően büntetőjogi felelősségre
vonás alapjául az Nbr.-nek csupán e rendelkezései
szolgálhatnak, mivel a 11. és 13. § többi pontjának
megsemmisítése egyben alkalmazásuk kizárását is jelenti.
Ugyanakkor ez összhangban van a háborús és az emberiség
elleni bűntettek elévülésének kizárására nemzetközi
egyezményben vállalt kötelezettséggel. Az Nbr.
rendelkezéseivel szankcionált háborús bűntettek közül a 11.§
5. pontjában és 13. § 2. pontjában meghatározott
magatartások egyeznek meg azokkal a bűncselekményekkel,
amelyeket az Egyezmény I. cikke mint el nem évülőket
felsorol.
III.
1. Az Alkotmánybíróság határozata az Nbr. 11. és 13. §-ában
meghatározott bűncselekmények miatt lefolytatott és 1989.
október 23-át megelőzően jogerősen lezárt büntető ügyekben
hozott bírósági döntéseket nem érinti, azokról értékítéletet
nem tartalmaz.
Az Alkotmánybíróság a jogszabály alkotmányellenességének
következményeivel kapcsolatos elvi álláspontját a 10/1992.
(II. 25.) AB határozatban fejtette ki. Ennek a jelen ügy
szempontjából lényeges megállapítása, hogy, mivel az ABtv.
nem szab korlátot a megtámadható jogszabályok keletkezési
ideje szerint, a múlt jogi helyzeteibe való "szabad
belenyúlást" a jogbiztonság érdekében valamilyen
korlátozással ellensúlyozni kell. A jogbiztonság ellen
hatna, ha az Alkotmánybíróság olyan jogszabályokat
semmisítene meg főszabályként visszamenőleges hatállyal,
amelyek a ma hatályos alkotmányszöveg előtt keletkeztek,
valamint, ha ennek következtében olyan jogviszonyokat
kellene érvénytelennek tekinteni, amelyek keletkezésekor a
hatályos Alkotmány eltérő értékrendje és szabályai nem
voltak előreláthatóak. A 11/1992. AB határozatban kifejtett
álláspont szerint a jogviszonyok igazságtalan eredménye
önmagában nem érv a jogbiztonsággal szemben (III/4.p.) A
lezárt jogviszonyokba való beavatkozást a törvény csak akkor
írja elő, ha azt más, a jogbiztonsággal konkuráló jogállami
elv megköveteli. Így az alkotmányos büntetőjog alapelveivel
összhangban az ABtv. 43. § (3) bekezdése kötelezővé teszi a
jogerősen lezárt büntetőeljárások felülvizsgálatát az
elítélt javára. Ez elvileg a jogbiztonság ellen hat. Az
ellentmondást az ABtv. úgy oldja fel, hogy a 43. §-nak ez a
rendelkezése csak arra az esetre vonatkozik, ha az elítélt
még nem mentesült a büntetett előélethez fűződő hátrányos
jogkövetkezmények alól.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a vizsgált kérdésben
a jogbiztonság és az alkotmányos büntetőjog követelményeinek
összevetése további korlátozást kíván az előbbi javára.
Azzal összhangban, hogy az Alkotmánybíróság az Alkotmány
hatálybalépése előtti időre a norma tartalmi
alkotmányellenességét nem állapíthatja meg (11/1992. AB
határozat III/4.p.), az alkotmánybírósági határozaton
alapuló felülvizsgálat csak azon büntető ügyekben indokolt,
amelyek az elítéltre hátrányos visszaható hatályú
büntetőjogalkotás tilalmának alkotmányos tételként való
megfogalmazása után fejeződtek be jogerősen. A büntetőjog
klasszikus alapelvei az Alkotmányt módosító 1989. évi XXXI.
törvény rendelkezései folytán 1989. október 23-tól váltak
alkotmányos tétellé. Az Nbr. 11. és 13. §-a és ezzel
összefüggésben a Btk. 33. § (2) bekezdés a) pontja - bár
korábban is sértette a klasszikus büntetőjogi alapelveket -
ekkor vált alkotmányellenessé a jelen határozatban megjelölt
körben. Ez indokolja az ABtv. 43. § (3) bekezdése alapján
elrendelt felülvizsgálat időbeli szűkítését.
Az indítványozók által hivatkozott, a háborús bűntettek
miatti elítéléshez a kárpótlásból és a társadalom-
biztosítási helyzet rendezéséből kizáró jogszabályi
rendelkezések indokoltságának értékeléséhez a népbírósági
ítélkezési gyakorlat történeti-jogi elemzése szükséges.
Ennek kereteit a jogalkotásnak kell megteremtenie.
2. Az ABtv. 21. § (6) bekezdése szerint az Alkotmány
rendelkezései értelmezésének indítványozására csak
meghatározott szervek és személyek jogosultak. Így az
Alkotmánybíróság a magánszemély indítványozó kérelmét az
Alkotmány 7. § (1) bekezdésének értelmezésére, az
indítványtételi jogosultság hiánya miatt visszautasította.
Utal ugyanakkor az indítvány benyújtása óta megszületett
53/1993. AB határozat e téren is iránymutató
megállapításaira.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András
előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |