English
Hungarian
Ügyszám:
.
888/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Kukorelli István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 37/2000. (X. 31.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2000/293
.
A döntés kelte: Budapest, 10/30/2000
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                      A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az       Alkotmánybíróság       jogszabályi       rendelkezés
      alkotmányellenességének   utólagos   vizsgálatára    irányuló
      eljárásban meghozta a következő

                              határozatot:

      Az  Alkotmánybíróság  a gazdasági reklámtevékenységről  szóló
      1997.    évi    LVIII.   törvény   12.   §   (1)    bekezdése
      alkotmányellenességének megállapítására  és  megsemmisítésére
      irányuló indítványt elutasítja.
      Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                  Indokolás

                                     I.

        Az  indítványozó a gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997.
        évi   LVIII.  törvény  (a  továbbiakban:  Grtv.)  12.  §  (1)
        bekezdésének  alkotmányossági felülvizsgálatát kezdeményezte.
        Álláspontja    szerint   a   támadott   rendelkezés,    amely
        meghatározott   kivételekkel   lehetővé   teszi    dohányáruk
        reklámozását, ellentétes az Alkotmány 18. §-ával és 70/D.  §-
        ával.  Amellett  fejti ki érveit, hogy az  állam  a  hatályos
        szabályozással  nem  biztosítja a területén  élők  számára  a
        lehető  legmagasabb  szintű testi és lelki  egészséghez  való
        jogot, tekintettel arra, hogy “a dohányzás súlyosan károsítja
        az   aktív   dohányzók  és  a  dohányzók  környezetében   élő
        nemdohányzók: a passzív dohányzók egészségét,  és  ismerve  a
        hazai  drámai  egészségügyi helyzetünkre utaló azon  adatokat
        is,  mely szerint évente 32000 honfitársunk dohányzás  okozta
        halálozásával kell számolnunk”. Emellett az indítványozó  úgy
        véli,  hogy  a  dohánytermékek reklámozásának teljes  tiltása
        összhangban  állna az Emberi Jogok Európai Egyezményének  10.
        cikkelye    2.    pontjával,   amely   lehetővé    teszi    a
        véleményszabadság   korlátozását   a   közegészség    védelme
        érdekében.  Az indítványozó hivatkozik továbbá arra,  hogy  a
        képviselők  figyelmen kívül hagyták egyrészt  azt,  hogy  egy
        közvélemény-kutató intézet felmérése szerint a  városban  élő
        felnőtt népesség közel kétharmada ellenzi a dohányreklámokat,
        másrészt  azt, hogy az Országgyűlés Szociális és egészségügyi
        bizottsága   nem  támogatta  a  törvényjavaslat  elfogadását,
        harmadrészt  azt,  hogy  több nemzetközi  egészségügyi  fórum
        állásfoglalása  is a dohányáruk hirdetésének  teljes  tilalma
        mellett szállt síkra.

                                     II.

        Az  Alkotmánybíróság az indítvány elbírálásakor az  Alkotmány
        következő rendelkezéseit vette figyelembe:

        “18.  § A Magyar Köztársaság elismeri és érvényesíti mindenki
        jogát az egészséges környezethez.”
        “61.  §  (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga  van  a
        szabad  véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
        adatokat megismerje, illetőleg terjessze.”
        “70/D. § (1) A Magyar Köztársaság területén élőknek joguk van
        a lehető legmagasabb szintű testi és lelki egészséghez.
        (2)  Ezt  a  jogot  a Magyar Köztársaság a  munkavédelem,  az
        egészségügyi    intézmények    és    az    orvosi     ellátás
        megszervezésével,  a  rendszeres  testedzés   biztosításával,
        valamint  az  épített  és a természetes környezet  védelmével
        valósítja meg.”

        Az 1993. évi XXXI. törvénnyel kihirdetett, Az emberi jogok és
        az  alapvető  szabadságok védelméről  szóló,  Rómában,  1950.
        november 4-én kelt Egyezménynek (a továbbiakban: Egyezmény) a
        véleménynyilvánítás szabadságát megfogalmazó 10.  cikkelye  a
        következőket tartalmazza:

        “1. Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához.
        Ez a jog magában foglalja a véleményalkotás szabadságát és az
        információk, eszmék megismerésének és közlésének  szabadságát
        országhatárokra  tekintet  nélkül  és  anélkül,   hogy   ebbe
        hatósági  szerv  beavatkozhasson. Ez a Cikk nem  akadályozza,
        hogy az államok a rádió-, televízió- vagy mozgókép vállalatok
        működését engedélyezéshez kössék.
        2.   E   kötelezettségekkel   és   felelősséggel   együttjáró
        szabadságok  gyakorlása  a  törvényben  meghatározott,  olyan
        alakszerűségeknek,   feltételeknek,   korlátozásoknak    vagy
        szankcióknak  vethető alá, amelyek szükséges  intézkedéseknek
        minősülnek  egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság,
        a  területi  sértetlenség, a közbiztonság,  a  zavargás  vagy
        bűnözés  megelőzése, a közegészség vagy az erkölcsök védelme,
        mások  jó  hírneve  vagy jogai védelme, a bizalmas  értesülés
        közlésének megakadályozása, vagy a bíróságok tekintélyének és
        pártatlanságának fenntartása céljából.”

        A Grtv. 12. § (1) bekezdése az alábbiakat foglalja magában:

        “Tilos dohányárut vagy alkoholtartalmú italt reklámozni
        a)  olyan sajtótermékben, amely alapvetően gyermek-,  illetve
        fiatalkorúakhoz szól,
        b) sajtótermék címoldalán,
        c)  színházban  vagy  filmszínházban 20  óra  előtt,  illetve
        gyermek-   vagy  fiatalkorúak  számára  készült   műsorszámot
        közvetlenül  megelőzően,  annak teljes  időtartama  alatt  és
        közvetlenül azt követően,
        d) játékon és annak csomagolásán,
        e)   közoktatási  és  egészségügyi  intézményben   és   annak
        bejáratától számított 200 méteres távolságon belül.”

                                    III.

        Az indítvány megalapozatlan.

        1.  A  Grtv. 2. § g) pontja szerint a gazdasági reklám  olyan
        tájékoztatás,  amely termék, szolgáltatás, ingatlan,  jog  és
        kötelezettség   értékesítését   vagy   más   módon    történő
        igénybevételét  és  a  vállalkozás  nevének,  megjelölésének,
        tevékenységének  népszerűsítését, továbbá áru  vagy  árujelző
        megismertetését   mozdítja  elő.   Az   Alkotmánybíróság   az
        1270/B/1997. AB határozatban megállapította, hogy a gazdasági
        reklám  olyan  információ,  amelynek  közzététele  élvezi  az
        Alkotmány  61.  § (1) bekezdésének védelmét.  Az  alaptörvény
        ezen  szakasza ugyanis nem csupán bizonyos eszmék, tények  és
        vélemények     tekintetében     biztosítja      a      szabad
        véleménynyilvánítást, hanem magát a szabad kommunikációt, a –
        tág   értelemben   vett  –  véleménynyilvánítás   lehetőségét
        részesíti védelemben. (ABK 2000. május, 177.)

        Az    Alkotmánybíróság   állandó   gyakorlata    szerint    a
        véleménynyilvánítás  szabadságához  fűződő  alapjog   kiemelt
        alkotmányos  védelmet  élvez,  és  csak  különösen   indokolt
        esetben  korlátozható.  A testület a  30/1992.  (V.  26.)  AB
        határozatban   fogalmazta  meg  először,   hogy   “a   szabad
        véleménynyilvánításhoz  való  jognak  valójában  igen   kevés
        joggal szemben kell csak engednie, azaz a véleményszabadságot
        korlátozó   törvényeket  megszorítóan  kell   értelmezni.   A
        vélemény   szabadságával   szemben   mérlegelendő   korlátozó
        törvénynek  nagyobb  a  súlya, ha  közvetlenül  másik  alanyi
        alapjog  érvényesítésére  és védelmére  szolgál,  kisebb,  ha
        ilyen   jogokat   csakis  mögöttesen,  valamely   ’intézmény’
        közvetítésével  véd, s legkisebb, ha csupán  valamely  elvont
        érték  önmagában  a tárgya (pl. a köznyugalom).”  (ABH  1992,
        167, 178.)
        Az  1270/B/1997.  AB határozat úgy foglalt  állást,  hogy  “a
        kereskedelmi   jellegű   információk   közzététele   esetében
        szélesebb   körű   állami  beavatkozás  lehet   alkotmányosan
        indokolt, mint a véleményközlés egyéb eseteiben.” (ABK  2000.
        május,   178.)   Ennek  oka  egyrészt  az,  hogy   a   reklám
        közzétételének   általában  nem  az  egyéni  önkifejezés,   a
        személyiség  szabad  kibontakoztatása  az  elsődleges  célja,
        sokkal  inkább  az  áru  értékesítésének,  megismertetésének,
        igénybevételének előmozdítása. (Grtv. 2. § g/ pont)  Másrészt
        a  valótlan  kereskedelmi információk közlésének,  illetve  a
        valós információk elhallgatásának olyan, az emberi egészségre
        káros következményei is lehetnek, amelyek indokolttá teszik a
        közzététel  korlátozását. Amíg egyéb  esetekben  a  kifejezés
        szabadsága   révén   egy-egy  valótlan  kijelentés   cáfolata
        orvosolhatja  az  esetleges sérelmeket, addig  a  hamis  vagy
        megtévesztő   reklám   adott   esetben   visszafordíthatatlan
        következményekkel  is járhat. (ABK 2000.  május,  178,  181.)
        Mindezek alapján az Alkotmánybíróság úgy határozott, hogy  az
        emberi  méltósághoz való jog és e jog szerves  részét  alkotó
        személyiség  jogok,  valamint a fogyasztók  jogainak  védelme
        érdekében  szükséges  lehet  a kereskedelmi  információközlés
        korlátozása.

        2.  A  Grtv.-nek  az  indítvány  által  támadott  12.  §-a  a
        dohányárukkal  és  az  alkoholtartalmú italokkal  kapcsolatos
        kereskedelmi     információközlés     speciális     korlátait
        tartalmazza.  Az  Alkotmánybíróság  álláspontja  szerint   az
        Alkotmánynak  a  kifejezés szabadságát biztosító  61.  §-a  a
        dohánytermékek   és  az  alkoholtartalmú   italok   gazdasági
        reklámjára  is  vonatkozik. Ugyanakkor a dohányárukról  szóló
        kereskedelmi  információk esetében  kiemelt  jelentősége  van
        annak, hogy az Alkotmánybíróság a gazdasági reklámozás  terén
        a   véleményközlés  egyéb  formáinál  szélesebb  körű  állami
        beavatkozás  lehetőségét ismeri el. A dohánytermékek  ugyanis
        minden  kétséget kizáróan rendkívül ártalmasak az egészségre.
        Ebből  következik,  hogy  a  reklámok  címzettjei,  vagyis  a
        lehetséges  fogyasztók  megfelelő tájékoztatáshoz  való  joga
        különös  garanciákat  igényel.  Emellett  a  dohányreklámokat
        szabályozó  normák  vizsgálatakor a  kifejezés  szabadságával
        szemben   kellő  súllyal  kell  figyelembe  venni  az   állam
        alkotmányos  kötelességét a gyermekek  védelmére.  [Alkotmány
        67. § (1) bekezdés]

                                     IV.

        Jelen  esetben  az  Alkotmánybíróságnak az indítvány  alapján
        arra  a  kérdésre  kellett választ  adnia,  hogy  sérti-e  az
        egészséges  környezethez való jogot (Alkotmány 18.  §)  és  a
        lehető  legmagasabb  szintű testi és lelki  egészséghez  való
        jogot  (Alkotmány  70/D. §) az a törvényi szabályozás,  amely
        nem tiltja meg teljes körűen a dohányáruk reklámozását.

        1. Először a 28/1994. (V. 20.) AB határozatban fejtette ki az
        Alkotmánybíróság, hogy a környezethez való jog nem  sorolható
        a   klasszikus,  védelmi  jellegű  alapjogok  közé,  és   nem
        hasonlítható  a szociális jogokhoz sem. Az Alkotmány  18.  §-
        ában  szereplő  jog “elsősorban önállósult és önmagában  vett
        intézményvédelem,  azaz olyan sajátos  alapjog,  amelynek  az
        objektív, intézményvédelmi oldala túlnyomó és meghatározó.  A
        környezethez  való jog az állam környezetvédelemre  vonatkozó
        kötelességei  teljesítésének garanciáit  emeli  az  alapjogok
        szintjére,    beleértve    a    környezet    elért    védelme
        korlátozhatóságának  feltételeit  is.  E   jog   sajátosságai
        folytán  mindazokat  a feladatokat, amelyeket  másutt  alanyi
        jogok   védelmével  teljesít  az  állam,  itt   törvényi   és
        szervezeti  garanciák nyújtásával kell ellátnia.” (ABH  1994,
        134, 138.) “Az Alkotmányban biztosított környezethez való jog
        a   környezet  védelmére  és  az  élet  természeti  alapjának
        fenntartására  vonatkozó  állami  kötelességet  jelenti.   Az
        egyedi  alanyi  jogok  ez idő szerint e jog  megvalósításában
        csak mellékesek.” (ABH 1994, 134, 139.)

        Az  Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint az állam
        a    környezetvédelem   elvi   alapjainak   és   módszereinek
        megválasztásában szabad, és szabad annak meghatározásában is,
        hogy  a  környezethez való jog tartalmát adó  sajátos  állami
        kötelezettségekből milyen konkrét jogalkotási és  kormányzati
        teendők  származnak.  Az  egészséges  környezethez  való  jog
        érvényesítésére   szolgáló   alanyi   jogok   összességét   a
        törvényhozás  állapítja  meg.  Az  állam  azonban  nem  élvez
        szabadságot abban, hogy a környezet állapotát romlani engedje
        vagy  a  romlás  kockázatát megengedje.  Mindezek  alapján  a
        környezethez   való   jog  egyik  aspektusával   kapcsolatban
        fogalmazta   meg  az  Alkotmánybíróság,  hogy  az   állam   a
        természetvédelem  jogszabályokkal  biztosított   szintjét   –
        kivételes    esetektől   eltekintve   –   nem   csökkentheti.
        [996/G/1990. AB határozat, ABH 1993, 533, 535.; 28/1994.  (V.
        20.) AB határozat, ABH 1994, 134, 140.; 29/1995. (V. 25.)  AB
        határozat,  ABH  1995,  145,  148.;  14/1998.  (V.   8.)   AB
        határozat,  ABH  1998,  126,  130.;  48/1997.  (X.   6.)   AB
        határozat, ABH 1997, 502, 503.]

        Az  alkotmánybírósági joggyakorlat az Alkotmány 70/D.  §-ának
        értelmezésében  is  töretlen. Eszerint a  legmagasabb  szintű
        testi és lelki egészséghez való jogosultságként meghatározott
        alkotmányi   követelmény  az  államnak  azt  az   alkotmányos
        kötelezettségét  jelenti,  hogy  a  nemzetgazdaság  teherbíró
        képességéhez,   az  állam  és  a  társadalom   lehetőségeihez
        igazodva olyan gazdasági és jogi környezetet teremtsen, amely
        a  legkedvezőbb feltételeket biztosítja a polgárok egészséges
        életmódjához  és életviteléhez. E feltételeket  konkretizálja
        egyebek között az Alkotmány 70/D. §-ának (2) bekezdésében írt
        rendelkezés,   amely  az  állam  kötelezettségévé   teszi   a
        megfelelő  egészségügyi intézmények létesítését és az  orvosi
        ellátás   megszervezését.   Az   Alkotmánybíróság   elvontan,
        általános   ismérvekkel   csak   egészen   szélső    esetekre
        korlátozottan   határozhatja  meg  az  állami   kötelezettség
        kritikus   nagyságát,  vagyis  azt  a  szükséges   minimumot,
        amelynek  hiánya már alkotmányellenességhez vezet.  A  szélső
        eseteken   túl  azonban  az  Alkotmány  70/D.  §-ának   nincs
        alkotmányos  mércéje.  A lehető legmagasabb  testi  és  lelki
        egészséghez   való   jog  tehát  önmagában   alanyi   jogként
        értelmezhetetlen,  az az Alkotmány 70/D. §  (2)  bekezdésében
        foglalt  állami  kötelezettségként  fogalmazódik  meg,  amely
        magában foglalja azt a kötelezettséget, hogy a törvényhozó  a
        testi  és  lelki egészség bizonyos területein alanyi  jogokat
        határozzon meg. [56/1995. (IX. 15.) AB határozat,  ABH  1995,
        260,  270.;  54/1996. (XI. 30.) AB határozat, ABH 1996,  173,
        186,  198.;  1316/B/1995. AB határozat, ABH 1996, 735,  737.;
        261/B/1997. AB határozat, ABH 1998, 689, 692.]

        Mindezek  alapján az Alkotmánybíróság megállapítja,  hogy  az
        egészséges  környezethez való jogot,  illetve  a  legmagasabb
        szintű  testi  és  lelki  egészséghez  való  jogot  önmagában
        szemlélve  nem  fogalmazható  meg  olyan  egyéni  alkotmányos
        jogosultság   vagy   olyan   állami  kötelezettség,   amelyet
        figyelembe   kellene   venni  a  dohánytermékekre   vonatkozó
        reklámszabályok alkotmányossági vizsgálatakor.  Kizárólag  az
        Alkotmány  18. §-át, illetve 70/D. §-át tekintetbe  véve  nem
        állapítható  meg  a  dohányárukkal  kapcsolatos  kereskedelmi
        információközlés határait kijelölő alkotmányossági  mérce.  A
        18.  §  más  jellegű  kötelezettségeket  ró  az  államra   az
        egészséges emberi környezet biztosítása érdekében, a 70/D.  §
        pedig kizárólag szélsőséges esetekben nyújt alapot arra, hogy
        az Alkotmánybíróság a jogalkotást felülbírálja.

        2. Az indítványozó a dohányzók és a nem dohányzók életének és
        egészségének  védelmére hivatkozva kéri a  Grtv.  12.  §  (1)
        bekezdésének     alkotmányossági     felülvizsgálatát.     Az
        Alkotmánybíróság már több határozatában kifejtette,  hogy  az
        életvédelmet  szolgáló  alanyi  jogok,  állami  kötelességek,
        valamint  államcélok rendszerének közös  gyökere  az  élethez
        való  jog.  Az Alkotmány 54. § (1) bekezdése és a  8.  §  (1)
        bekezdése “az állam elsőrendű kötelességévé” teszi az  emberi
        élet védelmét. Ez a kötelesség egyrészt azt jelenti, hogy  az
        államnak tartózkodnia kell az élethez való jog megsértésétől,
        másrészt    gondoskodnia   kell   az   élethez    való    jog
        érvényesüléséhez szükséges feltételekről. Az élethez való jog
        objektív  oldalából  következő  alapvető  kötelezettsége   az
        államnak,  hogy  jogalkotással és szervezési  intézkedésekkel
        gondoskodjon  az  élet védelméről. [64/1991.  (XII.  17.)  AB
        határozat,  ABH  1991,  297,  302.;  28/1994.  (V.  20.)   AB
        határozat,  ABH  1994,  134,  139.;  48/1998.  (XI.  23.)  AB
        határozat,  ABH  1998,  333,  341.]  Az  Alkotmánybíróság   a
        48/1998. (XI. 23.) AB határozatban kifejtette, hogy az  állam
        az  élethez  való  jogból következő objektív intézményvédelmi
        kötelességet  összhangban  teljesíti  azokkal   a   hasonlóan
        objektív kötelességeivel, amelyek az egészséghez való  jogból
        és  az  egészséges környezethez való jogból hárulnak rá.  “Az
        említett    alapjogokból   folyó   állami    intézményvédelmi
        kötelességek mindig túlmutatnak az alanyi jogosultak  jogain.
        Így  például az egészséghez való jog éppúgy a jövő nemzedékek
        egészségét is szolgálja, mint az egészséges környezethez való
        jog.” (ABH 1998, 341.)

        3.   A   Grtv.   12.  §-ában  a  dohányárukkal   kapcsolatban
        megfogalmazott     reklámkorlátozások    és    reklámtilalmak
        legnagyobb  része a gyermekek védelmére irányul. Ezt  a  célt
        szolgálja  az  (1)  bekezdés, amely szerint tilos  dohányárut
        reklámozni  –  többek  között – olyan  sajtótermékben,  amely
        alapvetően gyermek-, illetve fiatalkorúakhoz szól; színházban
        vagy  filmszínházban  20  óra előtt,  illetve  gyermek-  vagy
        fiatalkorúak   számára   készült   műsorszámot    közvetlenül
        megelőzően, annak teljes időtartama alatt és közvetlenül  azt
        követően;   játékon   és   annak  csomagolásán;   közoktatási
        intézményben  és  annak  bejáratától  számított  200  méteres
        távolságon  belül.  A  (2)  bekezdés  kimondja,  hogy   tilos
        közzétenni dohányáru olyan reklámját, amely gyermek-, illetve
        fiatalkorúaknak   szól,  valamint  amely  gyermek-,   illetve
        fiatalkorút mutat be. Mindezek a tilalmak és korlátozások azt
        szolgálják,  hogy  a reklám ne ösztönözhesse  kifejezetten  a
        gyermekeket  a dohányáruk fogyasztására. A Grtv.  12.  §-ának
        említett  szabályai  az  államnak  az  Alkotmány  54.  §  (1)
        bekezdésén,  67. § (1) bekezdésén és 70/D. §  (1)  bekezdésén
        alapuló   azon   kötelezettségét  juttatják  érvényre,   hogy
        védelmezze a gyermekek életét, egészségét és megfelelő  testi
        fejlődését.

        A   vizsgált   szabályozás   többi   korlátozása   az   olyan
        dohányreklámok elterjedését kívánja megakadályozni, amelyek a
        dohányzást  az  egészséges,  illetve  a  követendő  példaként
        szolgáló  életmód részeként mutatják be. Így tilos közzétenni
        dohányáru  olyan  reklámját, amely  a  dohányzást  egészséges
        tevékenységként  tünteti fel; dohányzó  személyeket  ábrázol;
        ismert  film-, popzenei vagy szórakoztatóipari sztárok képeit
        vagy  nyilatkozatait használja fel; továbbá tiltott az  olyan
        reklám, amely túlzott dohányfogyasztásra hív fel. E szabályok
        megalkotására    a    fogyasztókat    megtévesztő    reklámok
        megakadályozása   és   az  állam  élet-  és   egészségvédelmi
        feladatainak teljesítése érdekében került sor.

        Figyelembe kell venni azt is, hogy nem kizárólag a Grtv.  12.
        §-a  tartalmaz  dohányreklámokat  érintő  korlátozásokat.   A
        rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 13.
        §  (1) bekezdése kimondja: “Nem szabad közzétenni dohányárut,
        fegyvert,    lőszert,   robbanóanyagot,   kizárólag    orvosi
        rendelvényre  igénybe vehető gyógyszert, továbbá  gyógyászati
        eljárást   népszerűsítő,  ismertető   reklámot.”   Vagyis   a
        dohányreklám   a   közszolgálati,  valamint  a   kereskedelmi
        rádiókban és televíziókban is tilos. Emellett a Grtv. 13. §-a
        előírja,   hogy  a  dohányáru  sajtótermékben  és  szabadtéri
        reklámhordozón való reklámjának – a törvényben  meghatározott
        módon és méretben – “A dohányzás súlyosan károsítja az Ön  és
        környezete  egészségét"  szövegű  általános  figyelmeztetést,
        valamint  a  dohányáru  nikotin-  és  kátránytartalmát  közlő
        adatokat kell tartalmaznia.

        Az  Alkotmánybíróság mindezek alapján megállapítja,  hogy  az
        állam a dohányáruk reklámjának szabályozásakor eleget tett az
        Alkotmány  54. § (1) bekezdéséből és 70/D. § (1) bekezdéséből
        következő     intézményes    élet-     és     egészségvédelmi
        kötelességének,  és  teljesítette  az  Alkotmány  67.  §  (1)
        bekezdésén  alapuló  kötelezettségét  a  gyermekek  megfelelő
        testi  és  szellemi fejlődésének védelmére. Ebből következik,
        hogy   az   Alkotmányból  nem  vezethető  le   a   dohányáruk
        reklámjának teljes tilalma. Mindez nem zárja ki azt,  hogy  a
        jogalkotó  további korlátozásokat fogalmazzon meg, amennyiben
        azokra  szükség van az állampolgárok megfelelő tájékoztatása,
        továbbá  életének, egészségének védelme érdekében. Ugyanakkor
        az   Alkotmánybíróság  hangsúlyozza,  hogy  a  dohánytermékek
        reklámját érintő tilalmak és korlátozások akkor felelnek  meg
        az  Alkotmány  61. §-a által támasztott követelményeknek,  ha
        azokat   az  állampolgárok  életének,  egészségének  védelme,
        illetve  a gyermekek megfelelő testi és szellemi fejlődésének
        védelme  kellően  indokolja. Jelen  eljárásának  azonban  nem
        tárgya  annak  vizsgálata, hogy az egyes reklámkorlátozásokra
        megfelelő alkotmányos indokkal került-e sor.

        4.   Az   Alkotmánybíróság  utal  arra,  hogy  az   állam   a
        dohányzással     összefüggésben     nem      kizárólag      a
        reklámkorlátozásokkal juttatja érvényre  intézményes  védelmi
        kötelezettségét.    A   nemdohányzók    védelméről    és    a
        dohánytermékek    fogyasztásának,    forgalmazásának    egyes
        szabályairól szóló 1999. évi XLII. törvény elsődleges  célja,
        hogy   a   dohánytermékek   fogyasztásának   szabályozásával,
        illetőleg  forgalmazásának részleges korlátozásával  védelmet
        nyújtson a nemdohányzók, valamint az életkoruk vagy egészségi
        állapotuk miatt egyébként fokozott védelmet igénylő személyek
        részére   a  passzív  dohányzás  káros  hatásaival   szemben.
        Elsősorban   a   fogyasztók   megfelelő   tájékoztatása    és
        egészségének  védelme érdekében fogalmaz  meg  szabályokat  a
        dohánytermékek     előállításáról,     forgalmazásáról     és
        ellenőrzéséről szóló 36/1996. (XII. 11.) FM-NM-IKIM  együttes
        rendelet. A dohányzás egészségkárosító hatásai miatt indokolt
        állami   beavatkozás   a   jogalkotás  különböző   területein
        érvényesül,  és  a  dohányáruk reklámozása mellett  érinti  a
        dohánytermékek előállítását, forgalmazását, továbbá az állami
        szerepvállalás megjelenik a fogyasztás korlátozásában is.  Az
        állam   azonban   nem   vállalhatja   át   az   állampolgárok
        felelősségét  abban,  hogy saját egészségüket  megőrizzék.  A
        dohányzással  kapcsolatban  az  államnak  elsődlegesen  annak
        feltételeit   kell   biztosítania,  hogy   az   állampolgárok
        tájékozottak  legyenek,  és  felelős  döntést  hozhassanak  a
        fogyasztásról.   Emellett  alapvető   állami   kötelesség   a
        nemdohányzók védelme.

        Fokozott  állami szerepvállalást követel meg az  Alkotmány  a
        gyermekek  egészséges  fejlődésének biztosítása  és  a  káros
        hatások   távol  tartása  érdekében.  Az  állam  beavatkozása
        elsősorban  azokon  a  területeken indokolt,  ahol  a  szülői
        felügyeleti  jog  nem érvényesülhet, illetve olyan  kivételes
        esetekben  kerülhet  sor állami fellépésre,  amikor  a  szülő
        súlyosan     veszélyezteti    gyermeke     fejlődését.     Az
        Alkotmánybíróság a 21/1996. (V. 17.) AB határozatban  azt  is
        megfogalmazta,  hogy  “a  magánszférában  a  gondoskodás   és
        védelem joga és kötelessége elsősorban a szülőket illeti. Így
        például  jogszabály – általános megelőző céllal –  tilthatja,
        hogy    gyermeknek   nyilvános   vendéglátóhelyen    alkoholt
        szolgáljanak    fel,   hogy   iskola   közelében    pornográf
        sajtótermékeket áruljanak, vagy szexboltot nyissanak. Törvény
        a  gyermek belépését is megtilthatja ilyen helyekre. A  szülő
        felelőssége   viszont,   hogy  otthon   a   gyermek   számára
        hozzáférhetővé  teszi-e az alkoholt vagy a  pornográfiát.  Az
        allam  csak a gyermek fejlődésének súlyos és konkrét  sérelme
        vagy  veszélyeztetése esetén avatkozik be – például a  szülői
        felügyelet megszüntetése révén.” (ABH 1996, 80.)

                                     V.

        1.   Az  Alkotmánybíróság  megvizsgálta  az  Egyezménynek  az
        indítvánnyal  összefüggésbe hozható rendelkezéseit,  valamint
        az  Európai  Emberi Jogi Bizottság és Bíróság  esetjogát.  Az
        Egyezmény   10.   cikkelyének   1.   pontja   deklarálja    a
        véleményalkotás és az információközlés szabadságát, e cikkely
        2.  pontja  pedig – egyebek mellett – azt teszi  lehetővé  az
        államok  számára,  hogy  a közegészség védelmében,  szükséges
        esetben,    arányos   mértékben   korlátozzák   a   kifejezés
        szabadságát.  Tehát  az Egyezmény éppen  az  információközlés
        szabadságát    védi    az    indokolatlanul    széles    körű
        jogkorlátozásokkal   szemben.  Az   Egyezményre   nem   lehet
        hivatkozni  az  abban deklarált alapvető jog  közegészségügyi
        célú korlátozása érdekében.

        Az   Alkotmánybíróság  az  1270/B/1997.  AB  határozatban   –
        hivatkozva  a  Mark  Intern GmbH-ügyre,  a  Jacubowski-ügyre,
        valamint a Casado Coca-ügyre – kifejtette, hogy a strasbourgi
        esetjog  a kereskedelmi információkat is a 10. cikkely  által
        védett  körbe vonja. (ABK 2000. május, 176.) A dohányreklámok
        közzététele   azonban  senkinek  nem  sérti  az  Egyezményben
        deklarált  jogait. Az esetjog elismeri, hogy a  tagállamoknak
        pozitív  kötelezettségei is vannak az Egyezmény által  védett
        jogok  biztosítása  érdekében. Ezért az  élethez  való  jogot
        deklaráló 2. cikkely és a magánélet szabadságát biztosító  8.
        cikkely  alapján  az  államoknak  megfelelő  lépéseket   kell
        tenniük  az  emberi élet védelmében és a környezeti  ártalmak
        megakadályozására,  de  ezek  módja  tekintetében  az   egyes
        államok  széles  mérlegelési  szabadsággal  rendelkeznek.  Az
        Emberi  Jogok  Európai Bizottsága a Wöckel v. Germany  ügyben
        kifejtette,  hogy  a dohányreklámok és a dohányzás  általános
        tiltásának  hiánya nem jelenti azt, hogy az állam megsértette
        az Egyezmény 2. és 8. cikkelyét. A dohánytermékek reklámjának
        korlátozásával  és  meghatározott helyeken történő  dohányzás
        tiltásával,  valamint  a dohányzás káros  hatásait  ismertető
        információközlésekkel  az  állam  teljesíti  kötelezettségét.
        [32165/96. 93-A DR 82 (1998)]

        2.  Az  Alkotmánybíróság a dohányreklámok  alkotmányosságának
        vizsgálatakor  az  Egyezmény  mellett  figyelembe  vette   az
        Európai   Unió   szabályozását  is.  A   Grtv.   koncepcióját
        megfogalmazó 1031/1996. (IV. 13.) Korm. határozat  a  törvény
        megalkotásának  szükségességét  egyebek  mellett   a   Magyar
        Köztársaság  és  az  Európai Közösségek  és  azok  tagállamai
        közötti  társulás  létesítéséről  szóló,  Brüsszelben,  1991.
        december   16-án  aláírt  és  az  1994.  évi  I.   törvénnyel
        kihirdetett Európai Megállapodásban foglaltakkal indokolja. A
        Megállapodás   68.   cikke  sorolja  fel  a   jogharmonizáció
        legfontosabb    területeit,   melyek    közé    tartozik    a
        versenyszabályozás és a fogyasztók érdekvédelme.  Az  Európai
        Unióban ezek részét képezi a korszerű reklámszabályozás.

        A reklám mint szolgáltatás szabad forgalma és a reklámhordozó
        mint  áru  szabad  forgalma  az  Európai  Unió  belső  piacán
        érvényesülő  szabadságok közé tartozik. Ugyanakkor  a  reklám
        szabadsága  nem  jelent korlátok nélküli  szabadságot.  Annak
        ellenére, hogy az Unióban nincs egységes reklámszabályozás, a
        tagállamok  jogi  szabályozását  több  részterületen,  így  a
        dohányreklámok   terén  is,  uniós  normák   korlátozzák.   A
        89/552/EEC irányelv megtiltotta a dohánytermékek reklámozását
        a televízióban, majd az irányelvet módosító 97/36/EC irányelv
        kimondta,    hogy    a    dohánytermékek    előállítói    nem
        szponzorálhatnak   műsorokat  a  televízióban.   A   98/43/EC
        irányelv  előírta, hogy a tagállamoknak meg kell tiltaniuk  a
        dohányreklámokat a közterületeken, a sajtóban,  valamint  meg
        kell   tiltaniuk  a  dohánytermékek  előállítóinak  szponzori
        tevékenységét.  Az  Európai  Bíróság  2000.  október  5-én  a
        98/43/EC  irányelvet  megsemmisítette. Ugyanakkor  a  bíróság
        határozata   nem  zárta  ki  a  dohányreklámok  meghatározott
        formáinak  részleges tiltását, amennyiben az összhangban  van
        az  uniós  szabadságokkal.  (C-376/98.  Federal  Republic  of
        Germany  v.  European Parliament and Council of the  European
        Union)

                                     VI.

        Az indítványozó kifogásolja, hogy az Országgyűlés a Grtv. 12.
        §-ának elfogadásával olyan döntést hozott, amely ellentétes a
        Szociális   és   egészségügyi  bizottság  álláspontjával,   a
        közvélemény   többségének   elvárásaival,   valamint    egyes
        tudományos fórumok állásfoglalásaival.
        A  magyar parlamenti jogban a törvényhozási eljárás során  az
        állandó   bizottságoknak   kezdeményező,   javaslattevő    és
        véleményező  szerepük  van. A gazdasági  reklámtevékenységről
        szóló T/3712. számú törvényjavaslat tárgyalásakor a Szociális
        és  egészségügyi bizottság véleménynyilvánító és javaslattevő
        szerepe érvényesült. Emellett a nyilvános országgyűlési  vita
        során    a   képviselők   megismerhették   a   dohányreklámok
        szabályozására   vonatkozó   különféle   álláspontokat.    Az
        országgyűlési    képviselők   a   köz    érdekében    végzett
        tevékenységük  [Alkotmány  20. §  (2)  bekezdés]  során  nagy
        szabadságot   élveznek,   a  törvényjavaslatok   szavazásakor
        legjobb  meggyőződésük  szerint cselekedhetnek.  Nem  köti  a
        képviselőket sem az előterjesztő, sem a bizottságok,  sem  az
        egyes  szakmai és érdekvédelmi szervezetek álláspontja. Ezért
        az  Alkotmánybíróság  az indítványt ebben  a  tekintetben  is
        megalapozatlannak találta.

        Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság  a  Grtv.  12.  §  (1)
        bekezdése    alkotmányellenességének    megállapítására    és
        megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.

        Az  Alkotmánybíróság  határozatának  Magyar  Közlönyben  való
        közzétételét a közérdeklődésre tekintettel rendelte el.
                                Dr. Németh János
                           az Alkotmánybíróság elnöke
             
              Dr. Bagi István                        Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                              alkotmánybíró
             
              Dr. Czúcz Ottó                           Dr. Erdei Árpád
              alkotmánybíró                              alkotmánybíró
             
              Dr. Harmathy Attila                     Dr. Holló András
              alkotmánybíró                              alkotmánybíró
             
              Dr. Kiss László                     Dr. Kukorelli István
              alkotmánybíró                       előadó alkotmánybíró
             
              Dr. Strausz János     Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
              alkotmánybíró                              alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Article 12.1 of the Act on Commercial Advertising, under which advertising of tobacco products or alcoholic beverages is prohibited in some cases
          Number of the Decision:
          .
          37/2000. (X. 31.)
          Date of the decision:
          .
          10/30/2000
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2000-3-006?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .