A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló
indítvány tárgyában meghozta az alábbi
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a közalkalmazottak
jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény 39. § (2)
bekezdés második mondata alkalmazásánál alkotmányos
követelmény, hogy a közalkalmazott munkahelyen kívüli
közalkalmazotti jogviszonyához méltatlan magatartása
munkaköre vagy beosztása ellátására lényeges és
valóságos, közvetlen kihatással legyen és az az
alkalmazója érdeksérelmével járjon.
Az Alkotmánybíróság a közalkalmazottak jogállásásról
szóló 1992. évi XXXIII. törvény 39. § (2) bekezdés
második mondata alkotmányellenességének megállapítására
és e rendelkezés megsemmisítésére irányuló indítványt
elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ugyanezen rendelkezés nemzetközi
szerződésbe ütközésének megállapítására irányuló
indítványt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó annak megállapítását kérte, hogy a
közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII.
törvény ( a továbbiakban : Kjt ) 39. § (2) bekezdésének
második mondata alkotmányellenes. E jogszabályi
rendelkezés szerint a közalkalmazott munkahelyén kívül is
köteles a közalkalmazotti jogviszonyhoz, munkaköréhez és
beosztásához méltó magatartást tanúsítani.
Az indítványozó álláspontja szerint a kifogásolt
rendelkezés sérti az Alkotmány 54. § (1) bekezdésében
foglalt emberi méltósághoz való jogot. Ellentétes a
Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányával,
amely kimondja, hogy senkit sem lehet alávetni a
magánéletével, családjával, lakásával vagy levelezésével
kapcsolatban önkényes beavatkozásnak, ezáltal sérti az
Alkotmány 7. § (1) bekezdését, amelynek értelmében a
Magyar Köztársaság biztosítja a vállalt nemzetközi
kötelezettségek és a belső jog összhangját. Ellentétes a
rendelkezés továbbá az Alkotmánynak a hátrányos
megkülönböztetést tilalmazó 70/A. § (1) bekezdésével.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítványt a támadott jogszabályi
rendelkezés megsemmisítése iránti részében
megalapozatlannal találta, meghatározta azonban a
jogszabály alkalmazásának alkotmányos követelményét.
1. Az Alkotmány 8. § (1) bekezdése szerint a Magyar
Közárasság elismeri az ember sérthetetlen és
elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége. A (2)
bekezdés pedig úgy rendelkezik, hogy a Magyar
Köztáraságban az alapvető jogokra és kötelességekre
vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog
lényeges tartalmát azonban törvény sem korlátozhatja.
Az Alkotmánybíróság felfogásában az emberi méltósághoz
való jog [ Alkotmány 54. § (1) bekezdése ] az ún.
"általános személyiségi jog" egyik megfogalmazása, azaz a
személyiségi jogok "anyajoga", amely a modern
alkotmányokban, illetve alkotmánybírósági gyakorlatban "a
személyiség szabad kibontakozásához való jog", "az
önrendelkezés szabadságához való jog", "általános
cselekvési szabadság", továbbá "a magánszférához való
jog" elnevezésekkel szerepel [ 8/1990. (IV. 23.) AB
határozat, ABH 1990, 42, 44. ] . A "magánszférához való
jogot" az Alkotmány konkrét, szubjektív alapjogként nem
nevezi meg, de a magánélet szabadságához való jog
kétségkívül az egyén autonómiájának védelmére szolgáló
olyan alapjog, amely az ember veleszületett méltóságából
ered, amelynek tehát az általános személyiségi jog - az
emberi méltósághoz való jog - szubszidiárius alapjoga.
2. A törvényhozó, amikor meghatározta, hogy a
közalkalmazottak a munkahelyen kívül is a közalkalmazotti
jogviszonyhoz méltó magatartást kötelesek tanúsítani és
ezeket a magatartás-szabályokat munkaviszonyon belüli
hátrányokkal - fegyelmi büntetéssel - szankcionálta, az
Alkotmány 54. §-ában biztosított emberi méltósághoz való
jogban implicite benne levő magánszférához való
szabadságjogot és ezzel alkotmányos alapjog lényeges
tartalmát korlátozta.
A magánszférához való jog korlátozásának alkotmányosságát
az Alkotmánybíróság már több eljárásban vizsgálta. Az
Alkotmánybíróság a 20/1990. (X. 4.) AB határozatában
( ABH 1990, 67, 71. ) kifejtette, hogy a közélet
tisztaságának védelme érdekében a közfunkció viselése
együttjárhat a magánszférához való jog bizonyos
korlátozásával és nyomós közérdek indokolhatja, hogy
törvény a közfunkciót viselők esetében a magánszféra
meghatározott területébe korlátozó tartalommal
beavatkozzon, a korlátozásnak azonban meg kell felelnie
az alapjogot korlátozó normákkal szemben támasztott
alkotmányossági feltételeknek.
A Kjt 1. §-a szerint a törvény hatálya az állami és az
önkormányzati költségvetési szerveknél
foglalkoztatottakra terjed ki. A közalkalmazottak
azonban, mint a közintézményekkel alkalmaztatási
viszonyban álló munkavállalók, csak kisebb részben
viselnek közfunkciót, így esetükben a magánszférába
történő beavatkozást nyomós közérdek, a közélet
tisztasága, a közfunkció tisztelete, az alkalmazó
jelentős érdeke vagy más elérni kívánt közcél fontossága
- minden közalkalmazottra kiterjedő hatállyal - nem
indokolja. A közalkalmazottak magánéletében tanúsított
magatartása miatti fegyelmi felelősségrevonással való
fenyegetettség súlyossága csak kivételesen arányos és
szükséges alapjog-korlátozás. Ez a korlátozás csak akkor
elkerülhetetlen és arányos, ha a közalkalmazott
munkahelyen kívüli közalkalmazotti jogviszonyához
méltatlan magatartása a közalkalmazott munkaköre vagy
beosztása ellátására lényeges és valóságos, közvetlen
kihatással van és ha az egyúttal alkalmazójának
érdeksérelmével jár.
3. A kortársi külföldi jogokban is ismertek különösen a
közszereplést vállaló köztisztviselők, de a
közalkalmazottak tekintetében is bizonyos korlátozások,
ezek azonban a támadott törvényi rendelkezésnél
lényegesen szűkebbek, határozottabbak, konkrétabbak;
olyan magatartás-szabályokra vonatkoznak, amelyek a
munkaviszonyra lényeges és valóságos kihatással vannak
vagy amelyek a közalkalmazott alkalmazója iránti
"hűségével" és tiszteletével kapcsolatosak és amelyek
sértik a munkáltató érdekeit.
Ezzel szemben a kifogásolt és vizsgált rendelkezésben a
magánélethez, az önmegvalósításhoz, az autonómia
védelméhez való jog korlátozása differenciálatlan,
egyúttal rendkívül széles körre terjeszti ki az
alapjogkorlátozást és nem feltételezi az alkalmazó
érdeksérelmét sem, ezért az aránytalan beavatkozást
jelent az alapvető jogokba.
Tagadhatatlan azonban, hogy létezik olyan közalkalmazotti
kör, amely körben alkotmányosan indokolt a korlátozás
( pl. pedagógusok, akik nemcsak iskolai oktató
munkájukkal, hanem egész személyiségükkel nevelnek ) .
Annak megállapítása a jogalkalmazás feladata, hogy a
rendkívül széles közalkalmazotti rétegből mely körök
tekintetében elkerülhetetlen és arányos az alapjog-
korlátozás. Annak eldöntése is a jogalkalmazási
gyakorlatra tartozik, hogy a közalkalmazotti
jogviszonyhoz méltatlan magatartás a közalkalmazott
munkaköre és beosztása ellátására lényeges és valóságos,
közvetlen kihatással van-e és hogy az együttjár-e a
munkáltató érdeksérelmével. Ezért az Alkotmánybíróság
határozatában a támadott rendelkezés alkalmazásának
alkotmányos feltételeit, a norma alkotmányos tartalmát
meghatározta, az alkotmányellenesség megállapítását
azonban mellőzte, mert a megállapított feltételek mellett
a rendelkezés alkalmazása alkotmányosan nem
kifogásolható.
A magánszférához való jog, az önmegvalósítás joga, a
személyiség szabad kibontakozása és az autonómia védelme
megköveteli az Alkotmány 8. § (1) bekezdésében írt
szempontok érvényesülését, azaz azt, hogy az állam az
ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető jogait
tartsa tiszteletben és védelmezze. E pozitív alkotmányi
rendelkezést is figyelembe véve, a közszolgálati
jogviszonyhoz méltatlan munkahelyen kívüli magatartás
csak akkor járhat az alkalmazotti viszonyt sújtó
jogkövetkezményekkel ( fegyelmi felelősség ) , ha a
magatartás az alkalmazó érdekszféráját hátrányosan
befolyásolja és ha az közvetlenül és valóságosan hat a
közalkalmazotti jogviszonyra, a közalkalmazott
státuszára, beosztásának társadalmilag is fontos lényegi
elemeire. Ezek hiányában az alapjog-korlátozás
szükségtelen és aránytalan beavatkozást jelent a
közalkalmazott magánszférájába, autonóm személyiségi
jogaiba, így alkotmányosan megengedhetetlen.
4. Figyelemmel tehát arra, hogy a támadott jogszabályi
rendelkezés alkotmányos alkalmazásának feltételei
meghatározhatók, ugyanakkor az meghatározott
közalkalmazotti körben megfelel az alapjog-korlátozás
alkotmányos feltételeinek, az Alkotmánybíróság a norma
alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt elutasította.
5. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény
( a továbbiakban : Abtv ) 21. § (3) bekezdése szerint
jogszabály nemzetközi szerződésbe ütközésének
alkotmányossági vizsgálatát bárki nem kérheti, hanem azt
kizárólag csak az ott felsorolt személyek és szervek
indítványozhatják. Ezért az Alkotmánybíróság az
indítványt - mint nem jogosulttól származót - e
vonatkozásban érdemi vizsgálat nélkül visszautasította.
A határozatnak a Magyar Közlönyben való közzétételére
vonatkozó rendelkezése az Abtv 41. §-án alapszik.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás
előadó alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
előadó alkotmánybíró
. |