English
Hungarian
Ügyszám:
.
270/E/2006
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 54/2008. (IV. 24.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2008/514
.
A döntés kelte: Budapest, 04/22/2008
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
      vizsgálatára,  mulasztásban  megnyilvánuló  alkotmányellenesség
      megállapítására  irányuló  indítvány,  valamint   alkotmányjogi
      panasz tárgyában meghozta a következő

                               határozatot:

      1.  Az  Alkotmánybíróság megállapítja: alkotmányellenes helyzet
      keletkezett  annak  következtében,  hogy  az  Országgyűlés  nem
      biztosította  az országgyűlési választások során a  választójog
      gyakorlásának feltételeit azon választópolgárok számára, akik a
      választási  eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 96/A.  §  (1)
      bekezdésében   meghatározott  külképviseleti  szavazás   napján
      Magyarországon, a magyarországi szavazás napján pedig külföldön
      tartózkodnak.

      Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy jogalkotási
      kötelezettségének 2008. december 31. napjáig tegyen eleget.

      2.  Az Alkotmánybíróság a választási eljárásról szóló 1997. évi
      C.   törvény  96/A.  §  (1)  bekezdése  alkotmányellenességének
      megállapítására   és   megsemmisítésére   irányuló   indítványt
      elutasítja.

      3.  Az Alkotmánybíróság a választási eljárásról szóló 1997. évi
      C.  törvény  96/A. § (1) bekezdésével összefüggésben benyújtott
      alkotmányjogi panaszt visszautasítja.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás

                                      I.

         1. Az Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett a választási
        eljárásról  szóló  1997. évi C. törvény (a  továbbiakban:  Ve.)
        96/A.    §    (1)   bekezdésével   összefüggésben,   amely    a
        külképviseleten  történő  szavazás  szabályait  állapítja  meg.
        Ezeket  az  indítványokat — azok összefüggő tárgya miatt  —  az
        Alkotmánybíróság    ideiglenes    ügyrendjéről     és     annak
        közzétételéről   szóló,  módosított  és  egységes   szerkezetbe
        foglalt  3/2001.  (XII. 3.) Tü határozat (ABH  2003,  2065.;  a
        továbbiakban:   Ügyrend)  28.  §  (1)  bekezdése   alapján   az
        Alkotmánybíróság  egyesítette, és  azokat  jelen  határozatában
        egységesen bírálta el.

          2.  Az egyik indítványozó hivatkozott arra, hogy a törvényben
        meghatározott   kivételektől  eltekintve   minden,   a   Magyar
        Köztársaság    területén   lakóhellyel   rendelkező    nagykorú
        állampolgár jogosult választójogával élni, akár belföldön, akár
        külföldön    tartózkodik.    Az    indítványozó    mulasztásban
        megnyilvánuló  alkotmányellenesség  megállapítását   kérte   az
        Alkotmánybíróságtól  amiatt, hogy a jogalkotó  nem  szabályozta
        azon   állampolgárok  választójogának  garantálását,   akik   a
        külképviseleti szavazás napján Magyarországon, a  magyarországi
        szavazás idején azonban külföldön tartózkodnak. Az indítványozó
        álláspontja szerint a mulasztás által sérült az Alkotmány 70. §
        (1) bekezdésében meghatározott választójoga.

         Az indítványozó szerint a Ve. 96/A. § (1) bekezdése ellentétes
        továbbá az Alkotmány 8. § (2) bekezdésével, mivel alapvető  jog
        lényeges  tartalmát korlátozza azáltal, hogy  az  országgyűlési
        választások  alkalmával  — ellentétben  az  európai  parlamenti
        választásokkal  —  nem  biztosítja minden külföldön  tartózkodó
        személy számára a külképviseleten történő szavazás lehetőségét.

          3.  Egy  másik  indítványozó a  Ve.  96/A.  §  (1)  bekezdése
        alkotmányellenességének   megállapítását   és   megsemmisítését
        kérte.    Előadta,    hogy    a   választójog    egyszeri    és
        megismételhetetlen,  alkotmányjogi és rendszerbeli  szerepe  is
        indokolja,  hogy  a szabályozás mindenképpen tegye  lehetővé  a
        választópolgár   számára   legfontosabb   részvételi    jogának
        gyakorlását. Az indítványozó kifogásolta, hogy a  Ve.  96/A.  §
        (1)  bekezdése olyan technikai korlátot jelent, amely  sérti  a
        választójog  általánosságának elvét, és ezáltal  korlátozza  az
        Alkotmány  70.  §  (1)  bekezdését. Hivatkozott  arra,  hogy  a
        választási   eredmény  megállapításához  fűződő  érdek   és   a
        jogorvoslat joga más módon is biztosíthatóak, így az  Alkotmány
        8.  §  (2) bekezdésre figyelemmel szükségtelen és aránytalan  a
        választójog korlátozása.

          4. A harmadik indítványozó az Alkotmánybíróságról szóló 1989.
        évi  XXXII.  törvény  (a továbbiakban:  Abtv.)  48.  §  alapján
        alkotmányjogi  panasszal fordult az Alkotmánybírósághoz.  Ennek
        keretében előadta, hogy a Ve. 96/A. § (1) bekezdése nem teremti
        meg   minden,  a  (magyarországi)  választás  napján  külföldön
        tartózkodó  állampolgár  számára  az  Alkotmány   70.   §   (1)
        bekezdésében     meghatározott    választójog     gyakorlásának
        feltételeit,  és  ezáltal  sérült  az  Alkotmány   2.   §   (1)
        bekezdésében meghatározott jogállamiság elve.

                                      II.

         1. Az Alkotmány indítványokkal érintett rendelkezései:

          „2.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
        jogállam.
         (…)
          8.  § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
        és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
        tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
           (2)   A   Magyar  Köztársaságban  az  alapvető  jogokra   és
        kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
        alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
         (…)
           70.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  területén  lakóhellyel
        rendelkező  minden nagykorú magyar állampolgárt megillet  az  a
        jog,  hogy az országgyűlési képviselők választásán választó  és
        választható  legyen, valamint országos népszavazásban  és  népi
        kezdeményezésben részt vegyen.
         (…)
          (5)  Nincs választójoga annak, aki jogerős ítélet  alapján  a
        cselekvőképességet korlátozó vagy kizáró gondnokság,  illetőleg
        a   közügyek   gyakorlásától  eltiltás   hatálya   alatt   áll,
        szabadságvesztés  büntetését  vagy büntetőeljárásban  elrendelt
        intézeti  kényszergyógykezelését tölti.  Az  Európai  Unió  más
        tagállamának   a   Magyar  Köztársaság  területén   lakóhellyel
        rendelkező nagykorú állampolgára akkor sem választható,  ha  az
        állampolgársága szerinti állam jogszabálya, bírósági  vagy  más
        hatósági   döntése   alapján   hazájában   kizárták    e    jog
        gyakorlásából.
         (…)
          71. § (1) Az országgyűlési képviselőket, az Európai Parlament
        képviselőit,  a  helyi önkormányzati képviselőket,  valamint  a
        polgármestert  és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok
        általános  és egyenlő választójog alapján, közvetlen és  titkos
        szavazással választják. (…)
           (3)   Az  országgyűlési  képviselők,  az  Európai  Parlament
        képviselői,  továbbá  a  helyi önkormányzati  képviselők  és  a
        polgármesterek  választásáról  külön  törvények   rendelkeznek,
        amelyek  elfogadásához  a  jelenlévő  országgyűlési  képviselők
        kétharmadának szavazata szükséges.”

         2. A Ve. kifogásolt, illetve figyelembe vett rendelkezései:

          „1. § E törvény célja, hogy a választópolgárok, a jelöltek és
        a  jelölő  szervezetek, valamint a választási szervek egységes,
        áttekinthető és egyszerű eljárási szabályok alapján,  törvényes
        keretek  között  gyakorolhassák  a  választásokkal  kapcsolatos
        jogaikat.
         (…)
          3.  §  A választási eljárás szabályainak alkalmazása során  a
        választásban érintett résztvevőknek érvényre kell juttatniuk az
        alábbi alapelveket:
          a)  a  választás tisztaságának megóvása, a választási  csalás
        megakadályozása,
         b) önkéntes részvétel a jelölésben, a választási kampányban, a
        szavazásban,
         c) esélyegyenlőség a jelöltek és a jelölő szervezetek között,
         d) jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás,
         e) jogorvoslat lehetősége és pártatlan elbírálása,
         f) a választás eredményének gyors és hiteles megállapítása.
                                      (…)
           96/A.   §  (1)  Az  első  fordulóban  a  külképviseleten   a
        magyarországi  szavazás napját megelőző  7.  napon,  helyi  idő
        szerint   6  és  19  óra  között  lehet  szavazni.   Azokon   a
        külképviseleteken, ahol az időeltolódás a közép-európai  időhöz
        képest  -1 vagy -2 óra, a helyi idő szerinti 6 óra és a  közép-
        európai  idő szerinti 19 óra között lehet szavazni. Az amerikai
        kontinensen   létesített  külképviseleteken   a   magyarországi
        szavazást  megelőző 8. napon, helyi idő szerint  6  és  19  óra
        között lehet szavazni.”

                                     III.

          A  külföldön  történő szavazás kérdésével az Alkotmánybíróság
        több  határozatában  is foglalkozott. A 3/1990.  (III.  4.)  AB
        határozat    (a    továbbiakban:   Abh1.)   alkotmányellenesnek
        minősítette  és  megsemmisítette  az  országgyűlési  képviselők
        választásáról   szóló  1989.  évi  XXXIV.  törvénynek   azt   a
        rendelkezését, amely kimondta, hogy a választásban akadályozott
        az,  aki  a  választás napján külföldön tartózkodik.  Az  Abh1.
        indokolása  megállapította az Alkotmány 70. §  (1)  bekezdésébe
        foglalt  választójog sérelmét azok esetében, akik  a  választás
        napján  nem tartózkodnak Magyarországon. „Az átmeneti külföldön
        tartózkodás   ugyanis  a  modern  hírközlési   és   közlekedési
        viszonyok mellett nem képezheti akadályát az állampolgári jogok
        gyakorlásának” (ABH 1990, 25, 26.).

           Ezt   követően   az   Országgyűlés  „a  Magyar   Köztársaság
        Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról”  szóló
        1990.  évi  XVI.  törvény 7. § (1) bekezdésével módosította  az
        Alkotmány  70.  §  (1)  bekezdését,  és  az  aktív  választójog
        gyakorlásának lehetőségét azokra szűkítette, akik  a  választás
        napján  a  Magyar  Köztársaság területén tartózkodnak.  Ezt  az
        alkotmányi    korlátozást   azonban   „a   Magyar   Köztársaság
        Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról”  szóló
        2002. évi LXI. törvény 7. §-a megszüntette, így ezt követően az
        Alkotmány  ismét  biztosította az  aktív  választójogot  minden
        olyan  Magyarországon  lakóhellyel rendelkező  nagykorú  magyar
        állampolgár számára, aki nem esik kizáró ok alá.

         Annak ellenére, hogy az Alkotmány ismét megnyitotta a szavazás
        lehetőségét  ama  választópolgárok  számára,  akik  a  szavazás
        napján a Magyar Köztársaság területén kívül tartózkodnak, a Ve.
        csak    az   Európai   Parlament   tagjainak   megválasztásával
        összefüggésben tartalmazott szabályokat arra vonatkozóan,  hogy
        azok  a  választópolgárok,  akik a  szavazás  napján  külföldön
        tartózkodnak, hogyan gyakorolhatják választójogukat. A 32/2004.
        (IX.  14.)  AB  határozat (a továbbiakban: Abh2.)  mulasztásban
        megnyilvánuló alkotmányellenességet állapított meg amiatt, hogy
        az  Országgyűlés  nem  alkotta meg  azokat  a  rendelkezéseket,
        amelyek  a  választás napján külföldön tartózkodó, az Alkotmány
        alapján választójogosultsággal rendelkező állampolgárok számára
        az  országgyűlési  képviselők választásán  aktív  választójoguk
        gyakorlásának,   illetőleg  az  országos   népszavazáson   való
        részvételük módját és garanciáit szabályozzák.

          A  határozat  kifejtette,  hogy „[a]z  Alkotmány  70.  §  (1)
        bekezdésében szabályozott aktív választójog és a népszavazásban
        való részvétel joga olyan alkotmányos alapvető jog, amely akkor
        képes  érvényesülésre,  ha  az állam  biztosítja  gyakorlásának
        feltételeit,    törvény   szabályozza    gyakorlásuk    módját,
        garanciarendszerét. A szabályozás hiánya lehetetlenné  teszi  a
        választópolgárok számára alapvető joguk gyakorlását” (ABH 2004,
        446, 451-452.).

          Az  Országgyűlés  a  mulasztással létrejött  alkotmányellenes
        helyzet  orvoslása  érdekében  „a választási  eljárásról  szóló
        1997.  évi  C.  törvény módosításáról” szóló 2005.  évi  LXXXI.
        törvény  33. §-val módosította a Ve. rendelkezéseit,  és  az  —
        indítványokkal  támadott — 96/A. § rendelkezésével  egészítette
        ki. A törvény 63. § (3) bekezdésének b) pontja értelmében a Ve.
        96/A.  §-a  2009.  december 31-én hatályát  veszti.  A  törvény
        indokolása  értelmében  erre azért kerül  sor,  hogy  az  addig
        megtartásra  kerülő választások és népszavazások  tapasztalatai
        felhasználhatóak   legyenek   a   külföldi   szavazás   későbbi
        szabályozása során.

                                      IV.

           Az   Alkotmánybíróság   az  indítványok   elbírálása   során
        áttekintette a nemzetközi egyezményeket, valamint  más  államok
        gyakorlatát a külföldről történő szavazás vonatkozásában.

           A  szabad  választásokhoz  való  jogot  az  1993.  évi  XXX.
        törvénnyel kihirdetett, az emberi jogok és alapvető szabadságok
        védelméről  szóló  Egyezmény (a továbbiakban:  Egyezmény)  első
        kiegészítő jegyzőkönyve is tartalmazza. Ennek 3. cikke  szerint
        „a  Magas  Szerződő Felek kötelezik magukat arra, hogy  ésszerű
        időközönként, titkos szavazással szabad választásokat  tartanak
        olyan   körülmények  között,  melyek  a  törvényhozó   testület
        megválasztását   illetően   biztosítja   a   nép   véleményének
        kifejezését”.  Bár  e cikk szövegszerűen csak  intézményvédelmi
        kötelezettséget  fogalmaz  meg az államok  számára,  az  Emberi
        Jogok  Európai  Bírósága (a továbbiakban: Bíróság)  a  Mathieu-
        Mohin  és  Clerfayt kontra Belgium ügyben [9267/81 ECHR  (1987.
        március 2.)] megállapította, hogy e cikk egyéni jogokat  foglal
        magába:  a  választójogot és a választhatóság jogát. A  Bíróság
        rámutatott,  hogy  az államok szabad és tisztességes  választás
        tartására irányuló kötelezettsége magába foglalja a választójog
        általánosságát,  amely alapelvből viszont következik  az  egyén
        joga  arra,  hogy részt vegyen a választáson.  A  Hirst  kontra
        Egyesült Királyság ügyben [74025/01 ECHR (2005. október 6.)]  a
        Bíróság azt is megállapította, hogy a kiegészítő jegyzőkönyv 3.
        cikkébe   foglalt   jogok  a  hatékony   és   működő   jogállam
        kialakításának és működtetésének lényeges feltételei.  E  jogok
        nem  tekinthetők  abszolút  jellegűeknek,  de  a  korlátozásnak
        törvényes  célt  kell  szolgálniuk és  meg  kell  felelniük  az
        arányosság követelményének.
          A  Podkolzina kontra Lettország ügyben [46726/99 ECHR  (2002.
        április  9.)] az Egyezmény megsértését állapította meg  amiatt,
        hogy   a   kérelmezőt   amiatt  törölték  a   képviselőjelöltek
        listájáról, mert nem ismerte megfelelően a hivatalos nyelvet. A
        Melnychenko kontra Ukrajna ügyben [17707/02 ECHR (2004. október
        19.)]  azonban a Bíróság azt állapította meg, hogy  a  belföldi
        lakóhely  megkövetelése  a  passzív  választójog  gyakorlásánál
        összeegyeztethető az Egyezménnyel.

           Szintén   biztosítja  a  választójogot  az  1976.   évi   8.
        törvényerejű  rendelettel  kihirdetett  az  Egyesült   Nemzetek
        Közgyűlése  XXI.  Ülésszakán 1966.  december  16-án  elfogadott
        Polgári  és  Politikai  Jogok  Nemzetközi  Egyezségokmánya   (a
        továbbiakban:  Egyezségokmány).  Az  Egyezségokmány  25.  Cikke
        alapján   „minden   állampolgárnak  a   2.   Cikkben   említett
        megkülönböztetések,  illetőleg ésszerűtlen korlátozások  nélkül
        joga   és   lehetősége  van  arra,  hogy   (…)   szavazzon   és
        megválaszthassák  az általános és egyenlő választójog  alapján,
        titkos   szavazással   tartott  olyan  valódi   és   rendszeres
        választásokon,  amelyek  biztosítják  a  választók   akaratának
        szabad kifejezését”.

            Az   európai   országok   jogi   szabályozását   áttekintve
        megállapítható,  hogy  vannak  államok,  amelyek   nem   teszik
        lehetővé a választójog külföldön történő gyakorlását. Ezek közé
        tartozik  Ciprus, Csehország, Lengyelország és  Lettország.  Az
        európai  államok  többsége azonban ismeri a  külföldi  szavazás
        intézményét. Sajátosan szabályozza a szavazás külföldön történő
        gyakorlását  Olaszország  jogrendszere.  Az  Olasz  Köztársaság
        Alkotmánya  értelmében  a  „kamarákba történő  választás  során
        külföldi választókerületet kell létrehozni” [48. cikk  (4)].  A
        választójogi  törvény értelmében a külföldi  választókerületben
        18  képviselőt választanak meg. A választójogot külföldön  csak
        azok  az  állampolgárok gyakorolhatják, akik állandó  jelleggel
        tartózkodnak   külföldön;  ez  a  jog  az   átmeneti   külföldi
        tartózkodás esetére nem biztosított.

         A külföldön történő szavazásnak alapvetően két formája terjedt
        el;  a postai úton, illetve a külképviseleten történő szavazás.
        A   postai  úton  történő  szavazást  teszi  lehetővé  a  német
        választójogi   rendszer.  A  szövetségi  választójogi   törvény
        („Bundeswahlgesetz”) alapján a választópolgár választószelvényt
        („Wahlschein”) igényelhet, amely feljogosítja a szavazat postai
        úton  történő leadására, oly módon, hogy az a választás  napján
        18  óráig  megérkezzen (36. §). Hasonló megoldást választott  a
        svájci törvényhozó is, ahol a postai úton történő szavazásnak —
        a    választójogon   kívül   —   nincsenek   előfeltételei,   a
        választópolgárnak   nem   szükséges   ehhez   külön    kérvényt
        benyújtania  [a  politikai  jogokról szóló  szövetségi  törvény
        (1976.  december  17.)  5.  cikk  3.].  Az  Egyesült  Királyság
        jogrendszere   a  postai  úton  történő  szavazást   1918   óta
        biztosítja.  A  választópolgárnak a  választás  előtt  jeleznie
        kell,   hogy   szavazatát  postai  úton  kívánja   leadni,   és
        személyazonosságáról   tanú   előtt   kell   nyilatkoznia.    A
        nyilatkozatot  a  szavazattal  együttesen  kell  postára   adni
        (Representation of the People Act 2000). Szintén a postai  úton
        történő szavazást teszi lehetővé Írország jogrendszere, de csak
        azok   számára,  akiknek  aránytalan  nehézséget  jelentene   a
        szavazat választókerületben történő leadása (a fegyveres  erők,
        rendőrség tagjai, diplomáciai testületek tagjai és házastársaik
        stb.).

         A postai szavazás különleges formája az elektronikus szavazás,
        amelynél  a voksokat hálózati kapcsolaton (jellemzően,  de  nem
        kizárólagosan: interneten) keresztül lehet leadni. E  megoldást
        egyelőre    kísérleti   jelleggel   alkalmazzák   az   Egyesült
        Királyságban, Svájcban, Észtországban és Ausztriában.

          Más  államok a választójog külföldön történő gyakorlását  oly
        módon   biztosítják,   hogy  lehetőséget   adnak   a   szavazat
        külképviseleten  történő  leadására.  Külképviseleten   történő
        szavazást  ír  elő  —  Magyarország mellett  —  például  Dánia,
        Finnország (a népszavazás egyes esetei kivételével) és Norvégia
        választójogi   törvénye.   Ezekre  az   államokra   általánosan
        jellemző,  hogy  a  választás  időpontja  megelőzi  a   „hazai”
        választás  időpontját, azonban az államok többsége a szavazatok
        leadására hosszabb határidőt biztosít. Norvégiában a választást
        szeptember  hónap  valamelyik hétfői  napján  kell  megtartani,
        amelyet  a  király  jelöl  meg. A külföldön  tartózkodó  norvég
        választópolgárok július elseje és a választást megelőző  péntek
        között adhatják le szavazataikat Norvégia külképviseletein (Lov
        om valg til Stortinget § 8-1.).

          A  választójog gyakorlásának elősegítése érdekében több állam
        lehetőséget  ad  arra,  hogy  a választópolgárok  szavazataikat
        belföldön,  a  választás  napját  megelőzően  adják  le.  Ilyen
        lehetőséget biztosít például Dánia, Norvégia, Spanyolország  és
        Svédország.

                                      V.

         Az indítványok részben megalapozottak.

          1.  Az  Alkotmánybíróság  elsőként  az  alkotmányjogi  panasz
        elbírálhatóságát  vizsgálta.  Az  Abtv.  48.  §-a  szerint   az
        Alkotmányban    biztosított    jogainak    megsértése     miatt
        alkotmányjogi  panasszal  fordulhat az Alkotmánybírósághoz  az,
        akinek  a jogsérelme az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása
        folytán következett be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit  már
        kimerítette, illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs számára
        biztosítva.
          A jelen ügyben vizsgált alkotmányjogi panasz elsődlegesen nem
        a     Ve.    külföldi    szavazást    szabályozó    szakaszának
        alkotmányellenességét állítja, hanem azt  kifogásolja,  hogy  a
        jogalkotó nem teremtette meg maradéktalanul a választás  napján
        külföldön   tartózkodók  számára  az  Alkotmány   70.   §   (1)
        bekezdésébe foglalt alapjog gyakorlásának a feltételeit.  Olyan
        szabályt  hiányol,  amely  az  átmeneti  külföldön  tartózkodás
        esetére  is teljeskörűen biztosítja a választójog gyakorlásának
        lehetőségét. Az alkotmányjogi panasz tehát — tartalma szerint —
        mulasztásban   megnyilvánuló  alkotmányellenesség  vizsgálatára
        irányul.  Mivel  pedig  az alkotmányjogi  panasz  benyújtásának
        feltétele,  hogy  az  indítványozóval  szemben  alkalmazzák  az
        alkotmányellenes     jogszabályt,    ezért     alkotmányellenes
        mulasztásra  nem lehet sikerrel panaszt alapozni  [1044/B/1997.
        AB  határozat, ABH 2004, 1160, 1176.; 986/B/1999. AB határozat,
        ABH  2005, 889, 900.; 276/D/2002. AB határozat, ABH 2006, 1369,
        1373.;  3/2007. (II. 13.) AB határozat, ABK 2007. február,  83,
        84.].  Erre  tekintettel az Alkotmánybíróság  az  alkotmányjogi
        panaszt az Ügyrend 29. § e) pontja alapján visszautasította.

          2.  Ezt  követően  az Alkotmánybíróság  a  Ve.  96/A.  §  (1)
        bekezdése     alkotmányellenességének    megállapítására     és
        megsemmisítésére  irányuló  indítványt  vizsgálta.   Az   ebben
        foglalt  rendelkezés szerint az országgyűlési választások  első
        fordulójában   a  külképviseleten  a  magyarországi   szavazást
        megelőző  hetedik  (az  amerikai kontinensen  nyolcadik)  napon
        leadni szavazatokat.

          Az  Alkotmány  70.  és 71. §-ai csupán az  aktív  és  passzív
        választójog   szabályait,  valamint  a  választási  alapelveket
        rögzítik,  és  nem tartalmaznak rendelkezést a választás  egyéb
        anyagi   jogi   és   eljárási  szabályaira  vonatkozóan.   Más,
        választásokkal    összefüggő   intézmények   nem    következnek
        közvetlenül  az Alkotmányból. Az Alkotmány 71. § (3)  bekezdése
        azonban felhatalmazza az Országgyűlést arra, hogy a választások
        szabályait  — a jelenlévő képviselők kétharmadának szavazatával
        elfogadott  —  törvényben állapítsa meg. Ezért „az Országgyűlés
        széles  döntési szabadsággal rendelkezik a választási  rendszer
        megválasztása,  a  választási eljárás szabályainak  megalkotása
        során.  (…)  Az  Országgyűlés  ezt  a  döntési  szabadságát   a
        választójogi szabályok megalkotása során is, csak az  Alkotmány
        keretei  között gyakorolhatja, úgy köteles ezeket a szabályokat
        meghozni,   hogy   azok   az  Alkotmány   rendelkezéseivel   ne
        ütközzenek,    Alkotmányban   szabályozott    alapvető    jogot
        alkotmányellenes   módon  ne  korlátozzanak”   (63/B/1995.   AB
        határozat,  ABH  1996,  509,  513.).  Hasonlóképpen  az   Abh2.
        rámutatott:  „az Országgyűlés szabad mérlegelésének  tárgya  az
        is,  hogy  a  szavazás  milyen  módját  rendeli  alkalmazni   a
        külföldön  történő  szavazás esetében.  Önmagában  az,  hogy  a
        törvényhozó  a  szavazásnak  milyen  rendjét  szabályozza,  nem
        alkotmányossági kérdés, alkotmányossági kérdést akkor vet fel a
        szavazás, illetőleg a szavazatszámlálás törvényi rendezése,  ha
        szabályai  az  Alkotmány valamely rendelkezésével ellentétesek”
        (ABH   2004,   446,  454.).  Az  indítványozó  által   vitatott
        rendelkezés  megítélése  során tehát  az  Alkotmánybíróság  nem
        tekinthet  el  a  magyar választójogi rendszer sajátosságaitól,
        ezért   jelen   ügyben   a  Ve.  96/A.   §   (1)   bekezdésének
        alkotmányosságát  a  törvényhozó által  kialakított  választási
        rendszer keretein belül vizsgálta.

          A  Ve.  kifogásolt  rendelkezése alapján  csupán  a  szavazás
        időpontja  tekintetében  van  eltérés  a  magyarországi  és   a
        külföldi  szavazás között, egyebekben nem érinti  az  Alkotmány
        70.  §  (1)  bekezdésébe  foglalt  választójogot.  Mint  az   a
        fentiekben áttekintett nemzetközi gyakorlatból látható, azok az
        államok,   amelyek   a   külföldi   szavazás   lehetőségét    a
        külképviseleten  biztosítják,  a  „hazai”  szavazást   megelőző
        időpontban  állapítják meg a szavazatok leadásának határidejét.
        A Ve. 96/A. § ezzel elősegíti a Ve. 3. § f) pontjában található
        alapelv,    a    választás   eredménye   gyors    és    hiteles
        megállapításának    érvényesülését,   megteremtve    ezzel    a
        jogbiztonságot,   amely   az   Alkotmánybíróság    következetes
        gyakorlatában  az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  foglalt
        jogállamiság  fontos  tartalmi eleme  [45/1991.  (IX.  10.)  AB
        határozat, ABH 1991, 206, 207.]. A választás eredményének gyors
        is  hiteles megállapítása különös jelentőséggel bír a választás
        első  fordulójában, mivel érvényességének és  eredményességének
        ismerete  a  második fordulót megelőzően, azaz két héten  belül
        szükséges.   Ha   ez   az   eljárási  elv   nem   érvényesülne,
        ellehetetlenülne  az  Alkotmány 57. § (5) bekezdésében  foglalt
        jogorvoslathoz való jog gyakorlása is.

          Az  a  tény  tehát,  hogy  a Ve.  96/A.  §  (1)  bekezdése  a
        külképviseleten  történő  szavazás időpontját  a  magyarországi
        választás  napjánál korábbi időpontban határozza meg, önmagában
        nem  jelenti az Alkotmány 70. § (1) bekezdésének és  2.  §  (1)
        bekezdésének sérelmét.

          Az  indítványozó arra is hivatkozott, hogy a Ve. 96/A. §  (1)
        bekezdése  az  Alkotmány  8.  § (2)  bekezdésével  ellentétesen
        korlátozza   a  választójog  általánosságának  az   elvét.   Az
        Alkotmány  71.  §  (1) bekezdése alkalmazásában  a  választójog
        általánossága önmagában nem alapvető jog, hanem olyan  alapelv,
        amely  a  választójog demokratizmusának a garanciája. Ezért  az
        Alkotmányban    szabályozott   alapvető    jogokat    korlátozó
        jogszabályok      alkotmányosságának      megítélésére       az
        Alkotmánybíróság   által   kimunkált  „szükségesség/arányosság”
        teszt    alkalmazásával   a   választási   eljárási   szabályok
        alkotmányellenessége általában nem ítélhető  meg  (lásd  Abh2.,
        ABH    2004,    446,    453.).   Mindezekre   tekintettel    az
        Alkotmánybíróság    a    Ve.    96/A.    §    (1)     bekezdése
        alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
        irányuló indítványt elutasította.

          3.  Az  Alkotmánybíróság,  erre irányuló  indítvány  alapján,
        vizsgálta    azt    is,    hogy   mulasztásban    megnyilvánuló
        alkotmányellenesség jött-e létre azáltal,  hogy  a  törvényhozó
        nem     biztosította    a    választójog    gyakorlását    azon
        választópolgárok   számára,  akik  a  külképviseleti   szavazás
        időpontjában    Magyarországon,   a   magyarországi    szavazás
        időpontjában   pedig   külföldön   tartózkodnak.    Az    ilyen
        választópolgárok ugyanis sem külföldön, sem Magyarországon  nem
        gyakorolhatják választójogukat.

          Az  Abtv. 49. § (1) bekezdése szerint, ha az Alkotmánybíróság
        hivatalból  vagy bárki indítványára azt állapítja meg,  hogy  a
        jogalkotó   szerv   a  jogszabályi  felhatalmazásból   származó
        jogalkotói      feladatát     elmulasztotta,      és      ezzel
        alkotmányellenességet  idézett  elő,  a   mulasztást   elkövető
        szervet   —  határidő  megjelölésével  —  felhívja  feladatának
        teljesítésére. Az Alkotmánybíróság állandó gyakorlata szerint a
        jogalkotó    szerv   jogalkotási   kötelezettségének    konkrét
        jogszabályi felhatalmazás nélkül is köteles eleget tenni, ha az
        alkotmányellenes helyzet — a jogi szabályozás  iránti  igény  —
        annak  nyomán  állott  elő,  hogy  az  állam  jogszabályi  úton
        beavatkozott   bizonyos   életviszonyokba,   és   ezáltal    az
        állampolgárok  egy  csoportját megfosztotta  alkotmányos  jogai
        érvényesítésének lehetőségétől [22/1990. (X. 16.) AB határozat,
        ABH   1990,   83,   86.].   Az  Alkotmánybíróság   mulasztásban
        megnyilvánuló alkotmánysértést nemcsak akkor állapít meg, ha az
        adott  tárgykörre vonatkozóan semmilyen szabály nincs [35/1992.
        (VI.  10.) AB határozat, ABH 1992, 204, 205.], hanem akkor  is,
        ha  az  adott  szabályozási koncepción  belül  az  Alkotmányból
        levezethető tartalmú jogszabályi rendelkezés hiányzik [22/1995.
        (III.  31.)  AB  határozat, ABH 1995, 108, 113.; 29/1997.  (IV.
        29.)  AB  határozat, ABH 1997, 122, 128.; 15/1998. (V.  8.)  AB
        határozat,  ABH  1998,  132, 138.]. „A szabályozás  tartalmának
        hiányos  voltából eredő alkotmánysértő mulasztás  megállapítása
        esetében   is   a  mulasztás,  vagy  a  kifejezett  jogszabályi
        felhatalmazáson  nyugvó  vagy  ennek  hiányában,  a   feltétlen
        jogszabályi    rendezést   igénylő   jogalkotói   kötelezettség
        elmulasztásán  alapul” [4/1999. (III. 31.)  AB  határozat,  ABH
        1999, 52, 57.].

         Az országgyűlési választások során a választójog általánossága
        azt   jelenti,  hogy  minden  nagykorú,  a  Magyar  Köztársaság
        területén lakóhellyel rendelkező állampolgár — az Alkotmány 70.
        §-ában  meghatározott  kivételektől  eltekintve  —  rendelkezik
        aktív  és  passzív  választójoggal. Ennek  következményeként  a
        választási   akadályok  törvényi  úton   nem   bővíthetőek,   a
        törvényhozónak   nincs  lehetősége  az  alkotmányi   korlátokon
        túlmenően  további  objektív  korlátokat  állítani.  Ebből   az
        alapelvből  az is következik, hogy a választójog gyakorlását  a
        törvényhozó csak eljárási feltételekhez kötheti.

          A  6/1991.  (II.  28.)  AB  határozat  megállapította:  „[a]z
        Alkotmánybíróság  sem a választójog általánosságát,  sem  annak
        egyenlőségét  nem  kezeli  abszolút  érvényűként,  azaz  minden
        korlátozástól   mentesként.  A  testület  álláspontja   szerint
        azonban  —  éppen  azért,  mert különösen  fontos  állampolgári
        jogról  van  szó  —  akár az egyenlőség, akár  az  általánosság
        bármiféle   korlátozása  csak  igen  jelentős  elvi  indokokból
        fogadható  el  és  egyeztethető  össze  az  Alkotmánnyal.   Sem
        kényelmi  szempontok,  sem áthidalható  technikai  nehézségekre
        való  hivatkozás,  sem  a  minél  rövidebb  idő  alatt  történő
        nyilvánosságra  hozatalára irányuló célkitűzés  nem  szolgálhat
        alapul az említett korlátozáshoz” (ABH 1991, 19, 20.).

          A  választójog általánossága nem abszolutizálható, de — külön
        felhatalmazás   hiányában   is  —  a  törvényhozó   alkotmányos
        kötelezettségévé teszi, hogy minél szélesebb körben segítse elő
        a  választójog gyakorlásának lehetőségét. Amiatt,  hogy  a  Ve.
        96/A. § (1) bekezdése alapján az országgyűlési választások első
        fordulója esetében a szavazásra a külképviseleteken egy  héttel
        (az amerikai kontinensen nyolc nappal) korábban kerül sor, mint
        a  magyarországi választókerületekben, azok a választópolgárok,
        akik a külföldi szavazás napján Magyarországon, a magyarországi
        szavazás napján külföldön tartózkodnak, nem tudják gyakorolni a
        választójogukat. Az ilyen választópolgárok nem  tudnak  igénybe
        venni  olyan  alternatív jogintézményt  sem,  amelyik  lehetővé
        tenné  számukra  a  választójog  gyakorlását.  Ez  a  körülmény
        alkotmányellenes   módon  sérti  az   Alkotmány   70.   §   (1)
        bekezdésében  rögzített választójog gyakorlásának  feltételeit,
        valamint  az  Alkotmány 71. § (1) bekezdésében foglalt  alapelv
        érvényesülését.   Emiatt   az   Alkotmánybíróság   mulasztásban
        megnyilvánuló alkotmányellenességet állapított meg, és felhívta
        az Országgyűlést jogalkotói kötelezettségének teljesítésére.

          Az  Alkotmánybíróság e határozatának a Magyar Közlönyben való
        közzétételét  a  mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
        megállapítására tekintettel rendelte el.
                                 Dr. Bihari Mihály
                            Az Alkotmánybíróság elnöke

                    Dr. Balogh Elemér      Dr. Bragyova András
                    alkotmánybíró                alkotmánybíró

                    Dr. Holló András           Dr. Kiss László
                    alkotmánybíró                alkotmánybíró

                    Dr. Kovács Péter      Dr. Kukorelli István
                    alkotmánybíró                alkotmánybíró

                    Dr. Lenkovics Barnabás    Dr. Lévay Miklós
                    alkotmánybíró                alkotmánybíró

                    Dr. Paczolay Péter    Dr. Trócsányi László
                    előadó alkotmánybíró         alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Article 96/A.1 of the Act of 1997 on Electoral Procedure on voting from abroad
          Number of the Decision:
          .
          54/2008. (IV. 24.)
          Date of the decision:
          .
          04/22/2008
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2008-1-002?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .