Hungarian
Ügyszám:
.
500/B/2001
Előadó alkotmánybíró: Erdei Árpád Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 13/2002. (III. 20.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2002/85
.
A döntés kelte: Budapest, 03/18/2002
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                      A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos   megállapítására   és   megsemmisítésére   irányuló
      indítvány tárgyában meghozta a következő

                              határozatot:

      Az Alkotmánybíróság a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi
      IV.  törvény  83.  §  (2)  bekezdése  alkotmányellenességének
      utólagos   megállapítására   és   megsemmisítésére   irányuló
      indítványt elutasítja.

      Az   Alkotmánybíróság  e  határozatát  a  Magyar   Közlönyben
      közzéteszi.
                                  Indokolás

                                     I.

        1.  Az  Alkotmánybírósághoz két indítvány érkezett a  Büntető
        Törvénykönyvről   szóló   1978.   évi   IV.   törvénynek   (a
        továbbiakban:  Btk.)  a  büntető  jogszabályok  módosításáról
        szóló 1998. évi LXXXVII. törvény 18. §-ával megállapított 83.
        §  (2)  bekezdése  alkotmányellenességének  megállapítása  és
        visszamenőleges    hatályú    megsemmisítése    végett.    Az
        indítványokat   az   Alkotmánybíróság  egyesítette   és   egy
        eljárásban bírálta el.

        Az  egyik indítványozónak – az indítványból kikövetkeztethető
        –   álláspontja  szerint  a  Btk.  83.  §  (2)   bekezdésében
        rögzített,   a   határozott  ideig   tartó   szabadságvesztés
        kiszabása  esetén a büntetési tétel középmértékének  irányadó
        voltára vonatkozó szabály az Alkotmány 50. § (3) bekezdésében
        megfogalmazott  bírói függetlenség elvébe ütközik.  Véleménye
        szerint   a   támadott  rendelkezés  ellentétes  továbbá   az
        Alkotmánynak  a bíróságok feladatait meghatározó  50.  §  (1)
        bekezdésével  és a Btk. 40. § (2), és 45. § (2) bekezdéseivel
        is.

        Megítélése  szerint,  mivel a Btk.  az  egyes  bűncselekményi
        törvényi    tényállásokhoz   kapcsolódóan   meghatározza    a
        kiszabható büntetési nemeket, illetve a büntetési tétel  alsó
        és  felső határát, a büntetéskiszabás elveinek meghatározása,
        illetőleg  az, hogy a határozott ideig tartó szabadságvesztés
        kiszabásakor   a   büntetési  tétel  középmértéke   irányadó,
        korlátozza  a bírót szabad mérlegelési jogának gyakorlásában,
        így sérti a bírói függetlenséget.

        A   másik   indítványozó  álláspontja  szerint   a   támadott
        jogszabály  azért  sérti az Alkotmány 50. § (3)  bekezdésével
        védett bírói függetlenség elvét, mert “akadályozza, beszűkíti
        a  bírói mérlegelés határait”, s ez “ember ellenes” politikai
        beavatkozást  jelent a bírói hatáskörbe.  Ugyanezen  okból  a
        vitatott rendelkezés ellentétben áll az Alkotmány 57.  §-ában
        garantált törvény előtti egyenlőség és a független, pártatlan
        bírósághoz  való jog elvével, valamint ütközik  az  Alkotmány
        70/A. §-a szerinti diszkrimináció tilalmának elvével is.

        2.   Az   Alkotmánybíróság  eljárása  során   beszerezte   az
        igazságügy-miniszter véleményét is.
                                     
                                     II.

        Az   indítvánnyal   összefüggésben  az   Alkotmánybíróság   a
        következő jogszabályi rendelkezéseket vizsgálta:

        1. Az Alkotmánynak az indítvánnyal érintett rendelkezései:

        “50.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  bíróságai  védik   és
        biztosítják az alkotmányos rendet, az állampolgárok jogait és
        törvényes érdekeit, büntetik a bűncselekmények elkövetőit.
        [...]
        (3)   A   bírák  függetlenek  és  csak  a  törvénynek  vannak
        alárendelve. A bírák nem lehetnek tagjai pártnak és politikai
        tevékenységet nem folytathatnak.”

        “57.  §  (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
        egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
        bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
        a  törvény  által felállított független és pártatlan  bíróság
        igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.”

        “70/A.  §  (1)  A Magyar Köztársaság biztosítja  a  területén
        tartózkodó  minden  személy számára  az  emberi,  illetve  az
        állampolgári  jogokat, bármely megkülönböztetés,  nevezetesen
        faj,  szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más  vélemény,
        nemzeti  vagy  társadalmi származás, vagyoni, születési  vagy
        egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
        (2)   Az   embereknek  az  (1)  bekezdés  szerinti  bármilyen
        hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
        (3)  A  Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását  az
        esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
        segíti.”

        2.   A   Btk.-nak  az  indítvánnyal  összefüggésben  vizsgált
        rendelkezései:

        “37.  §  A  büntetés  a  bűncselekmény  elkövetése  miatt   a
        törvényben  meghatározott  joghátrány.  A  büntetés  célja  a
        társadalom védelme érdekében annak megelőzése, hogy  akár  az
        elkövető, akár más bűncselekményt kövessen el.”

        “40.   §   (2)  A  határozott  ideig  tartó  szabadságvesztés
        legrövidebb  tartama két hónap, leghosszabb  tartama  tizenöt
        év; halmazati vagy összbüntetés esetén húsz év.”

        “45.   §   (1)  Ha  a  bíróság  szabadságvesztést   alkalmaz,
        fegyházat, börtönt vagy fogházat szab ki.
        (2) A büntetés kiszabásánál irányadó körülményekre (83. §)  –
        különösen  az  elkövető  személyiségére  és  a  bűncselekmény
        indítékára  –  tekintettel  a  törvényben  előírtnál   eggyel
        szigorúbb vagy enyhébb végrehajtási fokozat határozható meg.”

        “47.   §   (1)   A   bíróság   a   határozott   ideig   tartó
        szabadságvesztésre  ítéltet feltételes szabadságra  bocsátja,
        ha  –  különösen  a  büntetés végrehajtása  alatt  tanúsított
        kifogástalan  magatartására és arra a készségére tekintettel,
        hogy  törvénytisztelő  életmódot  fog  folytatni  –  alaposan
        feltehető,  hogy  a  büntetés célja további  szabadságelvonás
        nélkül is elérhető.
        [...]
        (3)  Három  évet  meg  nem haladó szabadságvesztés  kiszabása
        esetén  –  különös méltánylást érdemlő esetben  –  a  bíróság
        ítéletében  akként rendelkezhet, hogy az elítélt a  büntetése
        fele   részének   letöltése   után   feltételes   szabadságra
        bocsátható.”

        “83.  §  (1)  A  büntetést  – céljának  (37.  §)  szem  előtt
        tartásával  – a törvényben meghatározott keretek  között  úgy
        kell  kiszabni, hogy igazodjék a bűncselekmény és az elkövető
        társadalomra veszélyességéhez, a bűnösség fokához, továbbá az
        egyéb súlyosító és enyhítő körülményekhez.
        (2)  Határozott  ideig tartó szabadságvesztés kiszabásakor  a
        büntetési tétel középmértéke irányadó. A középmértéket akként
        kell  megállapítani, hogy a büntetési tétel alsó határához  a
        felső  és  az  alsó  határ  közötti  különbözet  felét   kell
        hozzáadni.
        (3)  Ha  e  törvény a büntetés kiszabása esetén az e  törvény
        Különös  Részében  meghatározott büntetési  tételek  emelését
        írja  elő,  a  (2)  bekezdésben  meghatározott  számítást   a
        felemelt büntetési tételekre tekintettel kell elvégezni.
        (4)  Ha  a  bíróság  szabadságvesztést szab  ki,  a  büntetés
        mértékét a végrehajtás felfüggesztése, illetőleg a feltételes
        szabadságra   bocsátás  lehetőségének   a   figyelmen   kívül
        hagyásával állapítja meg.”

        “85.  §  (1)  Bűnhalmazat (12. §) esetén egy  büntetést  kell
        kiszabni.
        (2)  A  főbüntetést  a  bűnhalmazatban  lévő  bűncselekmények
        büntetési  tételei közül a legsúlyosabbnak az alapulvételével
        kell kiszabni.
        (3)  Ha a törvény a bűnhalmazatban levő bűncselekmények közül
        legalább  kettőre  határozott ideig  tartó  szabadságvesztést
        rendel, a (2) bekezdés szerinti büntetési tétel felső  határa
        a   felével  emelkedik,  de  az  nem  érheti  el   az   egyes
        bűncselekményekre  megállapított  büntetési   tételek   felső
        határának együttes tartamát.”

        “87.  §  (1) A büntetési tételnél enyhébb főbüntetés szabható
        ki,  ha  annak  legkisebb  mértéke a  83.  §  rendelkezéseire
        figyelemmel túl szigorú.

        (2)  Az  (1)  bekezdés alapján, ha a bűncselekmény  büntetési
        tétele
        a)  tíz évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztés, ehelyett
        legkevesebb hét évi és hat hónapi szabadságvesztést,
        b)  öt  évtől tizenöt évig terjedő szabadságvesztés, ehelyett
        legkevesebb három évi és hat hónapi szabadságvesztést,
        c)  öt  évtől  tíz  évig  terjedő szabadságvesztés,  ehelyett
        legkevesebb három évi szabadságvesztést,
        d)  két  évtől nyolc évig terjedő szabadságvesztés,  ehelyett
        legkevesebb egy évi és hat hónapi szabadságvesztést,
        e)  egy  évtől  öt  évig  terjedő szabadságvesztés,  ehelyett
        legkevesebb hat hónapi szabadságvesztést,
        f)  egy  évig,  két  évig, három évig vagy  öt  évig  terjedő
        szabadságvesztés,    ehelyett    közérdekű    munkát     vagy
        pénzbüntetést lehet kiszabni.
        (3)  Kísérlet és bűnsegély esetében, ha a (2) bekezdés  a)-e)
        pontjai  alapján  kiszabható  büntetés  is  túl  szigorú,   a
        büntetést a (2) bekezdés soron következő pontja alapján  kell
        kiszabni.
        (4) Ha a törvény korlátlan enyhítést enged, bármely büntetési
        nem legkisebb mértéke is kiszabható.
        (5) Bűnhalmazat esetén a büntetés a (2) bekezdés alapján csak
        különös méltánylást érdemlő esetben enyhíthető.”

        “87/C. § A tárgyalásról lemondás (Be. XXV. Fejezet) esetén  a
        szabadságvesztés mértéke
        a)  az  öt  évet  meghaladó,  de nyolc  évnél  nem  súlyosabb
        szabadságvesztéssel büntetendő bűncselekmény  miatt  a  három
        évet,
        b)  a  három  évet  meghaladó,  de  öt  évnél  nem  súlyosabb
        szabadságvesztéssel  büntetendő  bűncselekmény  miatt  a  két
        évet,
        c)   a  három  évig  terjedő  szabadságvesztéssel  büntetendő
        bűncselekmény miatt a hat hónapot
        nem haladhatja meg.”

        “88.  § Mellékbüntetés főbüntetés helyett önálló büntetésként
        akkor  alkalmazható,  ha  a  bűncselekmény  büntetési  tétele
        háromévi  szabadságvesztésnél nem súlyosabb,  és  a  büntetés
        célja   így  is  elérhető.  Önálló  büntetésként   csak   egy
        mellékbüntetést lehet kiszabni.”

        “89. § (1) Az egy évet meg nem haladó szabadságvesztés vagy a
        pénzbüntetés  végrehajtása próbaidőre felfüggeszthető,  ha  –
        különösen  az  elkövető személyi körülményeire figyelemmel  –
        alaposan  feltehető, hogy a büntetés célja annak végrehajtása
        nélkül is elérhető.
        (2)   Különös  méltánylást  érdemlő  esetben  az  egy   évnél
        hosszabb,  de  a  két  évet  meg nem haladó  szabadságvesztés
        végrehajtása is felfüggeszthető.
        (3)   A  pénzbüntetés  próbaideje  egy  év;  a  vétség  miatt
        kiszabott  szabadságvesztés egy évtől három évig,  a  bűntett
        miatt  kiszabott szabadságvesztés két évtől öt  évig  terjedő
        próbaidőre   függeszthető  fel.  A  próbaidőt  években   kell
        meghatározni, és az a kiszabott szabadságvesztésnél  rövidebb
        nem lehet.
        (4)  Ha  az elkövetőt többször ítélik azonos nemű, próbaidőre
        felfüggesztett  büntetésre, és még egyik büntetés  próbaideje
        sem  telt el, az előző büntetés próbaideje az utóbbi büntetés
        próbaidejének leteltéig meghosszabbodik.
        (5)  Ha  az elkövetőn olyan szabadságvesztést hajtanak végre,
        amely miatt a felfüggesztett büntetés végrehajtását nem lehet
        elrendelni,   a   próbaidő   a  szabadságvesztés   tartamával
        meghosszabbodik.
        (6)   A  szabadságvesztés  végrehajtásának  felfüggesztésével
        egyidejűleg  az elkövető pártfogó felügyelet alá  helyezhető.
        Ha az elkövető visszaeső, pártfogó felügyelet alatt áll.”

        “97.  § (1) A különös és a többszörös visszaesővel szemben  –
        amennyiben  a  törvény  másként nem rendelkezik  –  az  újabb
        bűncselekmény     büntetési    tételének     felső     határa
        szabadságvesztés   esetén  a  felével   emelkedik,   de   nem
        haladhatja  meg a tizenöt évet. Halmazati büntetés  esetén  a
        85. § (2) bekezdése szerinti büntetési tételt, a tárgyalásról
        lemondás  esetén a 87/C. § szerinti büntetési tételt  kell  a
        felével emelni.
        (2)  A  büntetés a 87. § (2) bekezdése alapján  csak  különös
        méltánylást érdemlő esetben enyhíthető.
        (3)    Az    (1)    bekezdésben    meghatározott    súlyosabb
        jogkövetkezmények  nem alkalmazhatók, ha  e  törvény  Különös
        Része   a   különös   visszaesőként  történő   elkövetést   a
        bűncselekmény   súlyosabban   minősülő   eseteként    rendeli
        büntetni.”

        “138/B.   §  E  törvény  alkalmazásában  különös  méltánylást
        érdemlő  eset,  ha  a bűncselekményre, annak következményére,
        elkövetésének összes körülményére, így különösen
        a)  a  bűncselekmény által elérni kívánt célra, az  elkövetés
        módjára,  a  kísérleti szakra, a felhasznált  vagy  kilátásba
        helyezett  eszközökre, a sértett felróható  közrehatására,  a
        cselekménnyel okozott kár megtérítésére,
        b)   az   elkövető  személyiségére,  a  bűnösségének  fokára,
        büntetlen   előéletére,   büntetés  elviselését   megnehezítő
        állapotára, méltányolható indítékára, az elkövetőnek fel  nem
        róható   időmúlásra,   az  elkövető  által   a   köz   javára
        ellenszolgáltatás    nélkül   végzett   tevékenységre    vagy
        szolgáltatásra   figyelemmel  alaposan  feltehető,   hogy   a
        büntetés célja
        1.  a  47.  § (3) bekezdése esetében további szabadságelvonás
        nélkül,
        2.  a  72.  §  (2) bekezdése esetében a büntetés kiszabásának
        próbaidőre történő elhalasztásával,
        3.  a 87. § (5) bekezdése, a 87/A. § és a 97. § (2) bekezdése
        esetében    a    büntetési   tételnél   enyhébb    főbüntetés
        kiszabásával,
        4.   a  89.  §  (2)  bekezdése  esetében  a  szabadságvesztés
        végrehajtásának felfüggesztésével,
        5.  e  törvény  Különös  Részében meghatározott  esetekben  a
        büntetés mellőzésével
        is elérhető.”

                                    III.

        Az indítványok megalapozatlanok.

        1.1.  Az  Alkotmánybíróság a büntetőjogi szankció alkotmányos
        értelemben  vett tartalmát és rendeltetését  a  30/1992.  (V.
        26.)  AB határozatában fogalmazta meg. “A büntetőjog  a  jogi
        felelősségi   rendszerben   az   ultima   ratio.   Társadalmi
        rendeltetése, hogy a jogrendszer egészének szankciós  zárköve
        legye.   A  büntetőjogi  szankció,  a  büntetés  szerepe   és
        rendeltetése a jogi és erkölcsi normák épségének  fenntartása
        akkor,  amikor  már  más  jogágak szankciói  nem  segítenek.”
        [30/1992.  (V.  26.)  AB  határozat,  ABH  1992,  167,  176.]
        Rámutatott   arra  is,  hogy  a  büntetőjogi  eszközrendszer,
        jelesül  a  büntetőjogi jogkövetkezmény  az  emberi  jogokat,
        szabadságjogokat    szükségképpen,   rendeltetésénél    fogva
        korlátozza.

        Büntetőjogi tárgyú határozataiban az Alkotmánybíróság  minden
        esetben  kiemelte  azt  is,  hogy a  büntetőjogi  szankcióval
        fenyegetett  magatartások meghatározása során  a  törvényhozó
        nem  járhat  el  önkényesen,  adott  magatartás  büntetendővé
        nyilvánításának  ki  kell  állnia  a  szükségesség-arányosság
        tesztjét.  A büntetőjogi diszpozíciók megalkotása  kapcsán  a
        jogalkotóval szemben követelmény továbbá a normavilágosság és
        az  önkényes jogértelmezés lehetőségének kizárása.  Ugyanezen
        alkotmányossági   követelményeket   az   Alkotmánybíróság   a
        büntetőjogi  szankció vonatkozásában is érvényesnek  tekinti.
        [részletesen: pl. 30/1992. (V. 26.) AB határozat,  ABH  1992,
        167,  176.;  58/1997. (XI. 5.) AB határozat, ABH  1997,  348,
        352.;  18/2000.  (VI. 6.) AB határozat, ABH 2000,  117,  130,
        131.;  47/2000. (XII. 14.) AB határozat, ABH 2000, 377, 380.;
        13/2001. (V. 14.) AB határozat, ABK 2001. május 226, 238.]

        A  büntetés  kiszabásnak  a büntető törvényben  meghatározott
        szabályai  minden esetben egy adott büntetőpolitika  normatív
        megtestesülését jelentik. A Btk.-nak a büntetés  kiszabásával
        összefüggő  egyes  szabályait és elveit  az  Alkotmánybíróság
        mindezidáig  kizárólag  a különös és többszörös  visszaesőkre
        vonatkozó rendelkezések tekintetében vizsgálta. Határozatában
        elvi   éllel  szögezte  le:  “Az  Alkotmánybíróságnak   nincs
        jogosítványa    a    büntetőpolitika   által   megfogalmazott
        szükségletek,   követelmények  és  célok   helyességéről   és
        indokairól,    így   különösen   azok   célszerűségéről    és
        hatékonyságáról  határozattal  dönteni.  Az  Alkotmánybíróság
        csak    a    normában   testet   öltött   politikai    döntés
        alkotmányosságáról  vagy alkotmányellenességéről  határozhat.
        Ezt   viszont   olyan  alkotmányossági  vizsgálat   keretében
        cselekszi,   amelynek  során  figyelemmel  van   nemcsak   az
        alaptörvény  textusára, hanem annak normatív  és  intézményes
        összefüggéseire,   és  ugyanígy  tekintettel   van   a   Btk.
        rendelkezéseire   és   intézményeinek   koherenciájára.    Az
        Alkotmánybíróságnak  tehát  arra  van  jogosítványa,  hogy  a
        büntetőpolitika alkotmányos korlátait állapítsa meg, de ne  a
        politika  tartalmáról  döntsön,  ennek  során  pedig  különös
        tekintettel   legyen  az  alapjogok  védelmének   alkotmányos
        büntetőjogi  garanciáira.” (1214/B/1990.  AB  határozat,  ABH
        1995,  571,  573, 574.) Ezen álláspontját az Alkotmánybíróság
        jelen ügyben is irányadónak tekinti.

        1.2. A hatályos Btk. büntetési rendszere dualista alapon álló
        (büntetéseket   és   intézkedéseket   is   ismerő)   relatíve
        határozott  rendszer,  amely  lehetővé  teszi  az  alternatív
        szankciók  alkalmazását is. Ebben a büntetési  rendszerben  a
        szankció  meghatározásának joga megoszlik a  jogalkotó  és  a
        jogalkalmazó  között.  A törvényhozó  megállapítja  az  egyes
        bűncselekményekhez kapcsolódó számba jöhető büntetési nemeket
        és intézkedés fajtákat, rögzíti a büntetési tételkereteket (a
        büntetési  tétel alsó és felső határát), valamint a  büntetés
        kiszabásával  összefüggő egyes körülményeket  és  elveket.  A
        bíróságnak   az   egyedi  ügyekben  a   büntetés   mértékének
        megállapítása során ezek között van szabad mozgástere.

        A  Btk.  rendszerében  a  törvényhozó  az  általános  részben
        állapítja  meg  az egyes büntetési nemekre és  intézkedésekre
        vonatkozó   fő  szabályokat,  az  azokban  rejlő   joghátrány
        jellegét, azok generális minimumait és maximumait, s  részben
        az  alkalmazhatóságuk körét és feltételeit is. Ugyanitt kerül
        sor   a   büntetés  kiszabása  során  figyelembe  veendő,   a
        bűncselekményhez   vagy   az  elkövető   személyéhez   tapadó
        büntetőjogilag  releváns  egyes körülmények  körülírására.  A
        törvény  különös  részében az egyes  különös  részi  törvényi
        tényállásokhoz kapcsolódóan a bűncselekmények  súlya  szerint
        határozza   meg  a  jogalkotó  az  alkalmazható   –   esetleg
        vagylagosan választható – büntetési nemet, valamint az  adott
        tényálláshoz tapadó speciális szabadságvesztési minimumot  és
        maximumot.  A  szabadságvesztésen kívül  ugyanis,  az  összes
        többi  fő- és mellékbüntetésnek, illetve intézkedésnek  eleve
        csak generális minimuma és maximuma van, amelyet az általános
        rész tartalmaz.

        Erre  figyelemmel állapította meg az Alkotmánybíróság  a  már
        idézett    határozatában,   hogy   a    “büntetési    keretek
        meghatározásában a Btk. büntetési rendszerének szerves részét
        képezik  az  általános rész büntetésekre vonatkozó szabályai,
        továbbá a büntetéskiszabás normatív szabályai. [...]
        Az  egyes  bűncselekmények természetéhez és súlyához  igazodó
        büntetési  rendszer és a büntetéskiszabás normatív  előírásai
        együttesen   szolgálják   a   jogállami   legális    büntetés
        funkcióját:  a  szankcióval történő  arányos  és  megérdemelt
        viszonzást.” (1214/B/1990. AB határozat, ABH 1995, 571,  576,
        577.)

        A konkrét ügyekben a Btk. által a fentebb ismertetett rendben
        meghatározott elvi kereteken belül mérlegelve választja meg a
        bíróság  a  büntetés, intézkedés nemét  és  szabja  ki  annak
        konkrét  mértékét. A büntetési nem megválasztása  és  konkrét
        mértékének megállapítása során azonban a bíróság a Btk. 83. §
        (1) bekezdésében meghatározott kötelezettségénél fogva teljes
        terjedelmükben   figyelembe  veszi  a   büntetés   kiszabásra
        vonatkozó  általános részi rendelkezéseket és  az  ítélkezési
        gyakorlat által kialakított szabályokat is.

        A  támadott  rendelkezéssel  szoros  összefüggésben  álló,  –
        rendszertanilag azt megelőző – a Btk. 83. § (1)  bekezdésében
        foglalt  rendelkezés ugyanis a büntetés kiszabására vonatkozó
        olyan  normatív  szabályt tartalmaz, amely  a  számba  jöhető
        valamennyi     büntetés    és    intézkedés    alkalmazásával
        összefüggésben   általánosságban   teremt    lehetőséget    a
        bíróságnak a büntetés egyéniesítésére, mi több, kötelességévé
        is  teszi  az individualizációt. Ennek során áll  módjában  a
        bíróságnak  azon  körülmények figyelembe vétele,  melyek  nem
        általánosan  jellemzik valamennyi, az adott  ügyben  elbírált
        típusú  bűncselekményt,  és nem tapadnak  általánosságban  az
        elkövetők  személyéhez. A bírói egyéniesítés  keretében  kell
        dönteni  arról  is,  hogy fennállnak-e a Btk.-ban  előzetesen
        rögzített  azon körülmények, amelyek felhatalmazást  adnak  a
        bíróságnak a speciális törvényi minimum és maximum áttörésére
        (pl.  enyhítő  rendelkezések, halmazati büntetés  kiszabása),
        vagy amelyek meghatározott esetekben egyes szankciók előnyben
        részesítésére kötelezik (pl. fiatalkorúak esetén intézkedések
        alkalmazása  a  Btk.  108.  §-a  alapján,  speciális  katonai
        mellékbüntetések  alkalmazása akár főbüntetés  helyett  is  a
        Btk. 130. - 134. §-ai szerint).

        1.3.   A   Btk.   83.   §   (2)   bekezdése   a   büntetőjogi
        szankciórendszer egyetlen elemére, a szabadságvesztésre –  és
        ezen   belül   is   kizárólag  a   határozott   ideig   tartó
        szabadságvesztésre – vonatkozik, s kizárólag  ezen  büntetési
        nem konkrét mértékének megállapításához ír elő a jogalkalmazó
        számára  kötelező jelleggel egy figyelembe veendő szempontot.
        Ebből  már  önmagában  is  az  következik,  hogy  a  támadott
        rendelkezés   nem   érinti  az  általános   büntetéskiszabási
        elveket,  és  nem  zárja ki azt, hogy a bíróság  az  irányadó
        általános   és   az   egyedi   ügyben   felderített   különös
        körülményeket   a   törvénynek  és   a   bírói   gyakorlatnak
        megfelelően, belátása szerint értékelje.

        A jogalkotó a vitatott rendelkezésben (és másutt sem) határoz
        meg  sorrendet,  illetve értékelési szempontokat  a  büntetés
        kiszabása  során figyelembe vehető szabályok tekintetében.  A
        büntetési  tétel  középmértékéből történő  kiindulást  előíró
        szabály  változatlanul hagyja azt az elvet,  hogy  az  egyedi
        ügyben  kizárólag  a  bíróság jogosult  annak  mérlegelésére:
        milyen  büntetési  nem és ezen belül milyen mértékű  büntetés
        áll  arányban  az adott bűncselekmény súlyával,  az  elkövető
        társadalomra  veszélyességével,  a  bűnösség  fokával  és   a
        büntetés   kiszabása   során  figyelembe   veendő   bűnösségi
        körülményekkel.    Amennyiben    a    törvény    a    konkrét
        bűncselekményre  szabadságelvonással nem járó  büntetés  vagy
        intézkedés  alkalmazását rendeli, a bírónak  szabadságvesztés
        büntetés  kiszabására  vonatkozó kötelezettsége  nincsen,  ha
        pedig  vagylagosan alkalmazható büntetést  tesz  lehetővé,  a
        büntetési nem megválasztására irányuló mérlegelési szabadsága
        töretlen.

        A    támadott   rendelkezés   nem   jelent   továbbá    olyan
        kötelezettséget  sem  a bíróságra nézve,  hogy  a  határozott
        ideig  tartó szabadságvesztés alkalmazása során kizárólag  az
        adott   bűncselekményre  megállapított  büntetési  tételkeret
        alapján  a  Btk.  83. § (2) bekezdés második mondata  szerint
        számított  mértékű büntetés (középmérték) lenne  a  vádlottra
        kiszabható.  A  vitatott  szabály  ez  esetben  is   csak   a
        büntetéskiszabási  tevékenység kiinduló  szempontjaként  írja
        elő  a  középmértékhez  történő viszonyítást,  tehát  pusztán
        orientáló   jellegű   szabály,  melyet  a   törvény   további
        rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.

        Ezzel  összefüggésben nem hagyható figyelmen  kívül,  hogy  a
        Btk.  számos más rendelkezése maga teszi lehetővé  a  bíróság
        számára   a   szabadságvesztés   kiszabása   esetén   is    a
        középmértéktől  felfelé  vagy lefelé történő  elmozdulást.  A
        felfelé  való eltérést biztosítják a különös és a  többszörös
        visszaesőkre  vonatkozó rendelkezések, melyek  értelmében  az
        újabb   bűncselekmény   büntetési  tételének   felső   határa
        szabadságvesztés esetén a felével emelkedik (Btk. 97.  §).  A
        lefelé történő eltérést támogatják pl. a büntetés enyhítésére
        vonatkozó  §-ok, melyek kimondják, hogy a büntetési  tételnél
        enyhébb főbüntetés szabható ki, ha annak legkisebb mértéke  a
        Btk. 83. §-ának rendelkezéseire figyelemmel túl szigorú (Btk.
        87-87/A. §). Hasonló irányba mutat az a szabály is,  amely  a
        különös méltánylást érdemlő körülmények – szintén nem taxatív
        –  felsorolásával orientálja a büntetés konkrét mértékének  a
        megállapítását   méghozzá   éppen   a   középmértéktől   való
        eltávolodást (Btk. 138/B. §).

        1.4.  A  büntető törvénynek a büntetés kiszabására  vonatkozó
        szabályait   olyan  koherens  rendszerként  kell   értékelni,
        amelyben  az  erre vonatkozó normák egymásra  tekintettel  és
        egymást     kiegészítve    alkalmazandók.     Alkotmányossági
        szempontból  a  büntetéskiszabás normatív előírásainak  az  a
        rendeltetése, hogy lehetővé tegyék az elkövetőkre az arányos,
        és  a  bűnösségi  körülményekkel  összhangban  álló  büntetés
        kiszabását.   “A   büntetéssel  történő  jogkorlátozásnak   –
        mértékét  tekintve  is  –  meg kell felelnie  az  arányosság,
        szükségesség  és  ultima  ratio elveinek.”  (1214/B/1990.  AB
        határozat, ABH 1995, 571, 576.)

        Az  arányos  büntetés  elve  tartalmára  nézve  több,  eltérő
        értéktartalmú  koncepcióval is kitölthető,  következésképp  a
        törvényhozónak  széles  körű  alkotmányos  mozgástere  van  a
        büntetés       kiszabásával      összefüggő       büntetőjogi
        intézményrendszer  alakítása során. Az  Alkotmánybíróság  nem
        jogosult   a  jogalkotói  mérlegelés  célszerűségi  szempontú
        felülbírálatára   és  az  egyes  koncepciók  értéktartalmának
        minősítésére,   az  ezért  való  politikai  és   jogpolitikai
        felelősséget  a  törvényhozó viseli.  Az  Alkotmánybíróság  a
        semlegesség  talaján  állva csupán azt vizsgálhatja,  hogy  a
        büntetéskiszabás rendjére vonatkozó szabályok megállapítására
        vonatkozó diszkrecionális jogával összefüggésben “a jogalkotó
        mérlegelési jogának gyakorlása során nem került-e  ellentétbe
        az  Alkotmány  valamely rendelkezésével.”  [részletesen:  pl.
        61/1992.  (XI.  20.)  AB  határozat,  ABH  1992,  280,  281.;
        31/1998. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1998, 240, 247.]

        A büntetőjogi szankciórendszer alakításában, éppen a büntetés
        mértékének megállapítása tekintetében a jogalkotó mérlegelési
        joga  mellett  a  bírói mérlegelés lehetőségének  alkotmányos
        értéket  is  hordozó és ezért védelmezendő  szerepe  van.  Az
        egyéniesített   büntetéskiszabás   és   ezen   keresztül   az
        alkotmányosan   is  igazolható  preventív   büntetési   célok
        érvényre  juttatása ugyanis ténylegesen csak  ezen  keresztül
        valósulhat meg.

        Önmagában azonban sem a bírói mérlegelés jogának értékét  nem
        kérdőjelezi  meg, sem az alkotmányosan elismerhető  büntetési
        célokból  nem  következik, hogy a büntetés kiszabása  körében
        törvény   ne   írhatna  elő  orientáló  jellegű  vagy   éppen
        kötelezően   alkalmazandó  szabályokat.   A   hatályos   Btk.
        rendszerében  is  hosszú ideje töretlenül  érvényesülnek  pl.
        azok   a   rendelkezések,  amelyek  meghatározott  feltételek
        fennállása     esetén    egyes    mellékbüntetések   kötelező
        kiszabását írják elő { pl. kiutasítás [61. §  (1)  bekezdés],
        vagyonelkobzás  (62.   §),   pénzmellékbüntetés  [64.  §  (1)
        bekezdés   a) pont] },   vagy   amelyek   egyes  intézkedések
        mellőzhetetlenségére vonatkoznak { pl. fiatalkorúak    esetén
        próbára  bocsátás,   felfüggesztett szabadságvesztés  mellett
        kötelező pártfogó felügyelet (119. §), elkobzás [77. § (1)-(5)
        bekezdés)]}.

        Nincs tehát az Alkotmányból levezethető korlátja annak,  hogy
        a  bírói mérlegeléshez a jogalkotó törvényi szabályozás útján
        az   alkotmányos   büntetőjogi  elvekkel   összhangban   álló
        szempontokat   határozzon  meg,  akár   a   büntetéskiszabási
        gyakorlat   egységesítése,  akár   annak   szigorítása   vagy
        enyhítése  érdekében.  A  törvényhozónak  szabadságában   áll
        választani  a  között, hogy a büntetés kiszabására  vonatkozó
        normák  szigorításával vagy enyhítésével, illetőleg az  egyes
        bűncselekményekhez  tapadó  büntetési  nemek   felülírásával,
        valamint    a   büntetési   tételkeretek   emelésével    vagy
        enyhítésével kívánja-e determinálni az ítélkezési gyakorlatot
        az    általa   szükségesnek   ítélt   célok   érdekében.    A
        beavatkozásnak  –  történjen az bármilyen  módon  –  egyetlen
        korlátja  van:  alkotmányosan igazolható cél  érdekében  kell
        történnie,  és  ennek során nem sérülhetnek  az  Alkotmányban
        kifejezetten szereplő büntetőjogi garanciák és a büntetőjogra
        irányadó további alapelvek és alapjogok.
        A  Btk.  83.  §  (2) bekezdésében foglalt büntetés  kiszabási
        szabály  alkalmazása  során a büntetőjogi  felelősség  alapja
        továbbra  is  a törvény által büntetni rendelt cselekmény,  a
        büntetés  mértékének alapja pedig a törvényben  meghatározott
        generális   és   speciális  minimum  és  maximum   marad.   A
        szabadságvesztés  mértékének  megállapításához   itt   előírt
        középmérték csupán viszonyítási, kiindulási alapot  jelent  a
        bíróság   számára  és  nem  keletkeztet  olyan  áthághatatlan
        kötelezettséget,  amelynek alkalmazása mellett  az  Alkotmány
        54.  §  (2)  rendelkezéseivel  ellentétben  álló,  kegyetlen,
        embertelen  és  megalázó büntetés kiszabására  kerülhet  sor,
        vagy  amelynek  kiszabásával  a jogalkalmazó  az  alkotmányos
        arányosság keretei köréből történő kilépésre kényszerül.

        A    vizsgált   szabályozás   érintetlenül   hagyja   azt   a
        büntetéskiszabási  elvet, amely szerint  az  adott  tényállás
        körébe és azonos büntetési tételkeret határai közé eső minden
        egyes cselekményt a tényleges súlya szerint kell értékelni. A
        súly  szerinti  differenciálásban  pedig  a  bíróság  számára
        továbbra  is  a  folyamatosan  nagy  számban  meglévő   eseti
        döntésekben visszatükröződő ítélkezési gyakorlat az irányadó.
        A  büntetés  enyhítésének  lehetősége  (87.  §),  a  büntetés
        végrehajtásának   felfüggesztése  (89.   §),   a   feltételes
        szabadságra    vonatkozó,   már   a   büntetés   kiszabásával
        egyidejűleg alkalmazandó rendelkezés [47. § (3) bekezdés]  és
        a  végrehajtási fokozatban való eltérés lehetősége [45. § (2)
        bekezdés],   a   főbüntetés  helyett  önállóan   alkalmazandó
        mellékbüntetés kiszabásának széles körben meglévő  lehetősége
        (88.  §)  a  bíróság számára olyan mozgásteret  biztosítanak,
        amelyben  megfelelő lehetőségek állnak rendelkezésére  ahhoz,
        hogy  a  büntetés kiszabásakor a cselekmények  súlyának  szem
        előtt  tartása  mellett  megfelelően  értékelhesse  az  egyes
        esetekben   előforduló  bűnösségi  körülményeket,   és   több
        elkövető  több cselekménye esetén érvényesíthesse  az  ítélet
        belső arányosságának követelményrendszerét is.

        Nem  hagyható figyelmen kívül az sem, hogy noha a  törvény  a
        különös  és többszörös visszaesőkkel szemben (97. §), továbbá
        halmazati   büntetés  kiszabása  (85.  §)  esetén  eredendően
        súlyosabb  büntetés kiszabását teszi lehetővé,  a  kiszabható
        büntetés maximalizálásával maga állít tételes jogi korlátokat
        a   jogalkalmazó  elé,  amelyeket  nyilvánvalóan  a  büntetés
        középmértékének  alkalmazásával sem  léphet  túl.  Ellentétes
        irányultságú,  ámde hasonló törvényi korlátozás  áll  fenn  a
        kiszabható   büntetés  mértéke  tekintetében  a  tárgyalásról
        történő  lemondás  esetkörében (87/C. §), ahol  a  törvényben
        meghatározott    generális   maximumot   jelentő    büntetési
        tételekből  már  önmagában  az következik,  hogy  a  büntetés
        mértékének  megállapításakor a speciális minimum  és  maximum
        szerinti középmérték valójában közömbössé válik.

        Mindezen, a büntetés kiszabására vonatkozó általános érvényű,
        de  alkalmazásuk körét tekintve a bíróság részéről önmagukban
        is  mérlegelést  igénylő szabályokat tovább tágítják  a  Btk.
        azon   rendelkezései,   amelyek  a   bűnelkövetők   speciális
        csoportjaival szemben biztosítanak újabb eltérő lehetőségeket
        az  ítélet  meghozatala során. Így, a fiatalkorúak  esetén  a
        Btk.  108.  §  (2) bekezdése alapján a bíróság alapvetően  az
        intézkedések  alkalmazását  köteles  előnyben  részesíteni  a
        büntetés  kiszabása  helyett,  továbbá  a  határozott   idejű
        szabadságvesztés  alsó és felső határa  is  törvény  erejénél
        fogva  jelentősen  alatta marad a felnőtt korú  elkövetőkének
        (110.  §).  A  katonákkal szemben viszont  a  Btk.  130.  §-a
        büntetési  tételkerettől függetlenül komoly mértékben  bővíti
        az önállóan, főbüntetés helyett alkalmazható mellékbüntetések
        alkalmazásának lehetőségét.

        A  Btk. hivatkozott rendelkezései azt támasztják alá, hogy  a
        büntetés  kiszabása  körében a Btk. 83.  §  (2)  bekezdésének
        bevezetése után is “alapintézmény” maradt a bírói mérlegelés.
        A   támadott   törvényi  rendelkezés  ebben   a   folyamatban
        legfeljebb  igazodási pontot jelent és  semmiképp  nem  válik
        “vezérelvvé”.   A  büntetés  mértékének  megállapításakor   a
        vitatott  szabály a büntetés kiszabásával összefüggő  további
        rendelkezésekkel  együtt, csak a büntetés  alkotmányosan  sem
        vitatható  céljára vonatkozó Btk. 37. §-ával  és  a  büntetés
        kiszabásának   a   83.   §  (1)  bekezdésében   meghatározott
        kritériumaival   összhangban   alkalmazható.   Az    összhang
        megteremtése,  a  konkrét ügyben szóba jöhető,  a  törvényben
        meghatározott  büntetés kiszabási szabályok és az  ítélkezési
        gyakorlat  által kialakított további elvek összemérése  pedig
        csakis a bíróság feladata lehet.

        A    törvény    hivatkozott   rendelkezéseiből   egyértelműen
        megállapítható  tehát,  hogy a mérlegelés  eredményeképpen  a
        bíróság  széles körben jogosult és adott esetben  köteles  is
        eltérni  a  támadott rendelkezés szerint számított  büntetési
        középmértéktől.  Az  eltérés pusztán  azzal  a  jár,  hogy  a
        büntetőeljárásról  szóló 1973. évi  I.  törvény  163.  §  (4)
        bekezdése   alapján   a  bíróságra  egyébként   is   irányadó
        indokolási kötelezettség kiterjed ennek indokaira is.

        2.1.   Az   Alkotmánybíróság  számos  korábbi  határozatában,
        többféle megközelítésből foglalkozott már az Alkotmány 50.  §
        (3)  bekezdésében  rögzített bírói  függetlenség  alkotmányos
        alapelvével, illetve annak garanciális tartalmával.

        A  19/1999.  (VI.  25.) AB határozatában – összegezve  eddigi
        gyakorlatát – az Alkotmánybíróság elvi éllel állapította meg,
        hogy   “a   bírói  hatalom,  amelyhez  a  bírói  függetlenség
        kapcsolódik  döntően  az ítélkezésben  ölt  testet.  A  bírói
        függetlenség az ítélkezésre vonatkozik; a további  státusbeli
        és   szervezeti   garanciák  is  a   független   ítélkezéshez
        szükségesek.  A  bírónak  mindenkitől  –  más  bírótól  is  –
        függetlennek  kell  lennie, függetlenségét garanciáknak  kell
        biztosítani  minden  befolyásolás ellen, származzék  akár  az
        külső   hatalmi   jogkör  gyakorlásától,  akár   a   bírósági
        szervezeten   belülről.   Az  Alkotmánybíróság   állandó   és
        következetes  álláspontja, hogy az Alkotmány 50.  §-ának  (3)
        bekezdése  alapján  a minden külső befolyásolástól  független
        bírói  ítélkezés feltétel nélküli követelmény, és  lényegében
        abszolút  alkotmányos védelem alatt áll.  [Így  53/1991.  (X.
        31.) AB határozat, ABH 1991, 266, 267; 38/1993. (VI. 11.)  AB
        határozat,  ABH  1993,  256,  261;  17/1994.  (III.  29.)  AB
        határozat,  ABH 1994. 84, 86; 45/1994. (X. 21.) AB határozat,
        ABH  1994, 254, 256; 627/B/1993. AB határozat, ABH 1997, 767,
        769].

        Ez   azonban  természetesen  nem  jelenti  a  bírói   hatalom
        korlátlanságát.   Maga  az  Alkotmány   fogalmazza   meg   az
        ítélkezési tevékenység törvényi alávetettségét, mint a  bírói
        függetlenség  alkotmányos  korlátját.  A  bírói  függetlenség
        egyedi  aspektusában  tehát a bíró szervezeti  és  státusbeli
        szabadságának garanciáját jelenti, annak érdekében,  hogy  az
        egyedi   ügyekben  a  jogviták  eldöntése  és  a  jogsérelmek
        orvoslása  tárgyában hozott kötelező erejű  és  végrehajtható
        döntését  mindenféle befolyásolástól mentesen,  a  törvények,
        illetve  általában a jogszabályok alapján, belső meggyőződése
        szerint  hozza  meg.” [19/1999. (VI. 25.) AB  határozat,  ABH
        1999, 150, 153.]

        A bírák függetlensége és törvényi alávetettsége a jogrendszer
        kiszámíthatóságát,  a  jogbiztonság  elvét  szolgáló  egymást
        erősítő  alkotmányi követelmények. Az 54/2001. (XI.  29.)  AB
        határozatában  a  bírói függetlenség biztosítékait  vizsgálva
        utalt  arra  az  Alkotmánybíróság, hogy ezen alkotmányos  elv
        biztosítása  is  csak  a  törvények  uralma  által   védetten
        valósulhat meg. “A bírói függetlenség és önállóság  törvények
        által       körülbástyázott      intézményes      biztosítása
        megkérdőjelezhetetlen érték az emberi és  állampolgári  jogok
        valamint   a   jogállamiság  érvényesülésének  egyik   fontos
        biztosítéka.   Az   Alkotmány,  a  Bsz.,  továbbá   a   bírák
        jogállásáról  és  javadalmazásáról  szóló  1997.  évi  LXVII.
        törvény  egymást  lefedve,  a kapcsolódási  pontokon  egymást
        kiegészítve építi fel azt a hármas védelmi rendszert, amely a
        bírói   hatalom   szuverenitásának   korlátozását   kizárja.”
        [54/2001.  (XI.  29.) AB határozat, ABK 2001, november,  593,
        600.]

        A  jogalkalmazó szervek törvényi alávetettségének kérdését  a
        jogbiztonság  kontextusában az Alkotmánybíróság  –  különböző
        szempontokból  – ugyancsak több ízben vizsgálta.  Döntéseiben
        következetesen hangsúlyozta, hogy a jogállamiság  meghatározó
        eleme   a   jogbiztonság  megléte,  a  jogrendszer  egészének
        kiszámíthatósága szempontjából pedig a jogalkalmazók törvényi
        alávetettségének    stabilizáló    szerepe     van.     Ezzel
        összefüggésben    rámutatott    az    Alkotmánybíróság:    “A
        jogállamiság    egyik   alapvető   követelménye,    hogy    a
        közhatalommal  rendelkező szervek a jog  által  meghatározott
        szervezeti keretek között, a jog által megállapított működési
        rendben,  a  jog  által  a polgárok számára  megismerhető  és
        kiszámítható  módon szabályozott korlátok  között  fejtik  ki
        tevékenységüket.” [56/1991. (XI. 8.) AB határozat, ABH  1991,
        454,  456.; 2099/E/1991. AB határozat, ABH, 1992, 550,  552.;
        4/1999.  (III. 31.) AB határozat, ABH 1999, 52, 61.;  6/1999.
        (IV. 21.) AB határozat, ABH 1999, 90, 94.; 47/2001. (XI. 22.)
        AB határozat, ABK 2001. november, 540, 547.]

        A  jogalkalmazói  feladatot  ellátó  bíróság  tevékenységének
        közhatalmi jellegét az Alkotmánybíróság az 52/1996. (XI. 14.)
        AB    határozatban    tisztázta.    Kifejtette,    hogy    az
        igazságszolgáltatás  a  törvényhozó és végrehajtó  hatalomtól
        markánsan   elkülönült  “bírói  hatalomhoz   kapcsolódó,   az
        eljárási  törvényben  szabályozott  közhatalmi  tevékenység.”
        [52/1996.  (XI.  14.) AB határozat, ABH 1996,  159,  161.]  A
        közhatalmi  tevékenység ellátása során a bíróság törvény  alá
        rendeltsége nem lehet kérdéses.

        Az  Alkotmány  50. § (3) bekezdéséből az következik,  hogy  a
        törvényeknek  való  alárendeltség az  ítélkezési  tevékenység
        függetlenségének egyetlen elismert és lehetséges  alkotmányos
        korlátja,  amely  éppen  úgy  hivatott  minden  nemű   önkény
        lehetőségének  kizárására, mint a jogbiztonság  szolgálatára.
        Erre   mutatott  rá  az  Alkotmánybíróság  a  bírói   hatalom
        semlegességének tartalmi vizsgálata során. A  “bírói  hatalom
        sajátossága az, hogy a másik két ‘politikai’ jellegű  hatalmi
        ággal   szemben   állandó  és  semleges  [...].   A   bíróság
        függetlensége  az  ítélkezés  függetlenségét  tekintve  abban
        rejlik,  hogy  a  bíróságok a ‘politikai’ törvényeket  és  az
        igazgatási normákat is önállóan értelmezik. [...]  A  ‘jogot’
        végülis  a  bíróságok saját értelmezésük  szerint  állapítják
        meg.  [...] A csak törvényeknek való alávetettség  nemcsak  a
        másik   két   hatalmi  ág  befolyását  zárja  ki   tehát   az
        ítélkezésre,  hanem – az Alkotmány határai  és  követelményei
        között   maradó  –  független,  folyamatos  és  rendszerképző
        törvényértelmezés  és  jogalkalmazás révén  is  biztosítja  a
        bírói függetlenséget.” [38/1993. (VI. 11.) AB határozat,  ABH
        1993, 256, 261, 262.]

        Ez  utóbbi  megállapítással összefüggésben a törvénynek  való
        alávetettség    korlátait   és    határait    vizsgálta    az
        Alkotmánybíróság a 12/2001. (V. 14.) AB határozatában.  Ennek
        során  kiemelte,  hogy  sem  a jogbiztonságot,  sem  a  bírói
        függetlenséget  nem sérti törvényi felhatalmazás  alapján  az
        egységes  ítélkezési  gyakorlatnak  a  törvények  értelmezése
        útján történő alakítása a bíróság szervezeti rendszerén belül
        (jogegységi határozatok, elvi bírósági határozatok). Mi több,
        a törvények alkalmazásának összehangolt biztosítása az egyedi
        ügyekben  éppen  a jogbiztonság érvényre juttatása  érdekében
        kifejezetten  kívánatos,  a  jogegységet  pedig  a   bírósági
        szervezeten belül az Alkotmány 47. § (2) bekezdése alapján  a
        Legfelsőbb  Bíróságnak  kötelessége biztosítani.  A  törvényi
        felhatalmazáson   alapuló   és  a  jogszabályokkal   tartalmi
        vsszhangban    álló    egységes   jogalkalmazási    gyakorlat
        kialakítása  érdekében végzett törvényértelmezés  éppúgy  nem
        oldja  fel  azonban a törvényeknek való alávetettséget,  mint
        ahogyan  nem idézi elő az ítélkezés függetlenségének sérelmét
        sem.  (részletesen: 12/2001. (V. 14.) AB határozat, ABK 2001,
        május, 219-225.)

        Az   Alkotmány  50.  §  (3)  bekezdéséből  önmagában  is   az
        következik,  hogy  a  bíró ítélkezési  tevékenysége  során  a
        legszigorúbb  értelemben  az  alkotmányos  rendnek  megfelelő
        eljárásban  és  tartalommal született  törvényekhez  kötötten
        köteles  eljárni. A törvényi alárendeltséget a függetlenségre
        hivatkozással   egyetlen  ügyben  sem  lehet  megkerülni.   A
        törvények  kötelező  és  azonnali  alkalmazásától  a  bíró  a
        konkrét  ügyben  csak  akkor térhet el,  ha  az  alkalmazandó
        jogszabály  és  az  Alkotmány összhangjának hiányát  észleli.
        Ebben  az  esetben sem jogosult azonban a norma  mellőzésére,
        hanem  az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.  törvény
        38.   §-a   alapján  utólagos  normakontroll   keretében   az
        Alkotmánybíróság      eljárását      kezdeményezheti.      Az
        Alkotmánybíróság  döntése  viszont  a  későbbiekben  a   bíró
        számára   akkor   is   kötelező,  ha  az  alkotmányellenesség
        megállapítására  nem  került sor, tehát  az  általa  vitatott
        norma eredeti tartalommal érvényben marad.

        A  bírói függetlenség egyetlen alkotmányos korlátja,  azaz  a
        bírák   törvényi   alávetettsége   a   jogalkotóra   azt    a
        kötelezettséget  hárítja,  hogy az  a  törvényeket  –  így  a
        büntetési  rendszerre és a büntetéskiszabás elveire vonatkozó
        szabályokat  is – az Alkotmány rendelkezéseinek  megfelelően,
        alkotmányos  keretek  között alkossa  meg.  Amennyiben  ez  a
        követelmény nem sérül, a bírák e törvények szerint  kötelesek
        eljárni, törvényi alárendeltségük érvényesül.

        2.2.    A    támadott   rendelkezéssel   összefüggésben    az
        Alkotmánybíróság   jelen  határozatának  III/1.4.   pontjában
        kifejtette,  hogy  az  nem  sérti az  alkotmányos  büntetőjog
        alapelveit és követelményeit. A Btk.-ban általános érvénnyel,
        minden  ügyre egyformán irányadó módon megállapított  szabály
        nem  tekinthető  továbbá a bírói hatalom fő  megnyilvánulását
        jelentő ítélkezési tevékenységbe történő olyan egyedi,  külső
        beavatkozásnak  sem, amely egyes ügyeket vagy  az  ügyek  egy
        csoportját  indokolatlanul  elvonja  az  egységesen  irányadó
        büntetéskiszabási rendelkezések hatálya alól.

        Minderre figyelemmel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
        a  Btk. 83. § (2) bekezdése nem sérti az Alkotmány 50. §  (3)
        bekezdésében rögzített bírói függetlenség elvét.  A  támadott
        rendelkezés sem általában, sem egyedi ügyekben nem vonja el a
        bíróságtól  a  büntetés  kiszabásával összefüggő  mérlegelési
        jogot,  mert  nem  élvez  prioritást a  Btk.-nak  a  büntetés
        kiszabására  vonatkozó egyéb rendelkezéseihez  képest,  ennél
        fogva  a  bíróságnak kellő mozgásteret hagy  ahhoz,  hogy  az
        ügyekben    feltárt    bűnösségi   körülményeket    súlyuknak
        megfelelően   tudja   értékelni.   Ezért   az   indítványokat
        elutasította.

        Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint ugyanakkor a támadott
        jogszabályi rendelkezés és az Alkotmány 50. § (1)  bekezdése,
        az Alkotmány 57. § (1) bekezdése, valamint az Alkotmány 70/A.
        §-a között értékelhető összefüggés nincsen.

        A   Btk.  83.  §  (2)  bekezdése  tartalmilag  nem  érinti  a
        bíróságoknak    az   Alkotmány   50.   §   (1)   bekezdésében
        meghatározott  alkotmányos  kötelezettségeit  és  feladatait,
        köztük a bűncselekmények elkövetőinek megbüntetésére irányuló
        általános érvényű kötelezettségét sem.

        A  vitatott  jogszabály és az Alkotmány 57. §  (1)  bekezdése
        által   garantált  bírósághoz  való  jog  és  bíróság  előtti
        egyenlőség   elve  között  hasonlóképpen  nem  mutatható   ki
        tartalmi összefüggés.

        A  támadott  rendelkezésben nem ismerhetők fel  olyan  elemek
        sem,  amelyek az Alkotmány 70/A. §-ában tilalmazott hátrányos
        megkülönböztetésre  utalnának, vagy amelyek  a  jogegyenlőség
        kérdését távolról is érintenék.

        Az indítványnak a szabályozás belső ellentmondásait állító és
        ezt  kifogásoló része vonatkozásában az Alkotmánybíróság arra
        a  következetes gyakorlatra utal, amelyet először a  35/1991.
        (VI.   20.)  AB  határozatban  fejtett  ki  elvi  éllel.   Az
        indítványban támadott törvényi rendelkezés és a  Btk.  40.  §
        (2)  és  45.  §  (2)  bekezdései  –  értelmezéstől  függő   –
        ellentétes  tartalma  önmagában,  anyagi  alkotmányellenesség
        hiányában     nem     vezethet     az     alkotmányellenesség
        megállapításához.  “Az  ilyen rendelkezés  alkotmányellenessé
        csak   akkor  válik,  ha  az  egyben  az  Alkotmány  valamely
        rendelkezésének  a  sérelmével is együtt jár,  vagyis  ha  az
        ellentétes tartalmú szabályozás anyagi alkotmányellenességhez
        vezet,  tehát például ha a rendelkezések valamelyike meg  nem
        engedett  diszkriminációt,  egyéb  alkotmányellenes   helyzet
        megteremtését,   vagy   alkotmányos   alapjog    korlátozását
        eredményezi.”  [35/1991. (VI. 20.) AB  határozat,  ABH  1991,
        175,   176.]  Tekintettel  arra,  hogy  ez  utóbbi  nem  volt
        megállapítható,  az  Alkotmánybíróság az indítványt  ebben  a
        részében is elutasította.

        2.3.  Az Alkotmánybíróság a határozat Magyar Közlönyben  való
        közzétételét    a    benne   foglalt   elvi    álláspontjának
        jelentőségére figyelemmel rendelte el.
                                Dr. Németh János
                           az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
             Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
             alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
             Dr. Czúcz Ottó                          Dr. Erdei Árpád
             alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró
                                       
             Dr. Harmathy Attila                    Dr. Holló András
             alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
             Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
             alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                       
             Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
             alkotmánybíró                             alkotmánybíró

          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          13/2002. (III. 20.)
          Date of the decision:
          .
          03/18/2002
          .
          .