Hungarian
Ügyszám:
.
504/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Paczolay Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 33/2007. (VI. 6.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2007/394
.
A döntés kelte: Budapest, 06/05/2007
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
     
     Az  Alkotmánybíróság népszavazási kezdeményezés  aláírásgyűjtő
    íve  mintapéldányának hitelesítését megtagadó  határozat  ellen
    benyújtott kifogás tárgyában — dr. Bragyova András,  dr.  Holló
    András  és dr. Lévay Miklós alkotmánybírák különvéleményével  —
    meghozta a következő
     
                             határozatot:
     
     Az   Alkotmánybíróság   az   Országos   Választási   Bizottság
    107/2007.  (IV.  11.)  OVB  határozatát  megsemmisíti,  és   az
    Országos Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.
     
     Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
       
                                    I.
       
       1.  Az  Országos  Választási Bizottság (a  továbbiakban:  OVB)
      107/2007.  (IV.  11.)  OVB határozatával úgy  döntött,  hogy  a
      Fidesz   –  Magyar  Polgári  Szövetség  és  Kereszténydemokrata
      Néppárt  által  benyújtott országos népszavazási  kezdeményezés
      aláírásgyűjtő íve hitelesítését megtagadja.
       Az aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepel:
       „Egyetért-e   Ön   azzal,   hogy  a   fekvőbeteg-gyógyintézeti
      ellátásért a jelen kérdésben megtartott népszavazást követő  év
      január 1-jétől ne kelljen kórházi napidíjat fizetni?”
       
       1.  1.  Az OVB döntése értelmében a kezdeményezés az Alkotmány
      28/C. § (5) bekezdés a) pontjában szereplő tilalomba ütközik.
       Az  OVB  az Alkotmánybíróság több határozatára [51/2001.  (XI.
      29.)  AB  határozat, 59/2004. (XII. 4.) AB határozat,  15/2005.
      (IV.  28.)  AB határozat, 16/2007. (III. 9.) AB határozat,  ABK
      2007.   március,  239.]  hivatkozott,  amikor   értelmezte   az
      Alkotmány   fenti   rendelkezését.   Megállapította,   hogy   a
      kezdeményezésben  szereplő  kérdés  a  2006.   december   21-én
      elfogadott,  a  Magyar  Köztársaság 2007. évi  költségvetéséről
      szóló  2006.  évi  CXXVII. törvénnyel való  összefüggést  azzal
      kísérli   meg   kizárni,   hogy  a   kórházi   napidíj-fizetési
      kötelezettséget  a  jelen  kérdésben  megtartott   népszavazást
      követő  év  január  1-jétől szüntetné meg. Az  OVB  álláspontja
      szerint   a   módosított   kérdés   arra   irányul,   hogy    a
      választópolgárok    pontosan   meghatározzák    egy    jövőbeli
      költségvetési  törvény egyik tételét, és ez  —  összhangban  az
      Alkotmánybíróság 51/2001. (XI. 29.) határozatában  foglaltakkal
      — nem bocsátható népszavazásra.
       1.  2.  Az  OVB  álláspontja  szerint  a  kezdeményezők  által
      módosított  és  hitelesítésre újfent  benyújtott  indítvány  az
      Alkotmány  28/C. § (5) bekezdése a) pontjának első  fordulatába
      ütköző  jogi  helyzetet  is előidézhet  eredményes  népszavazás
      esetén.  A  kérdés  azáltal,  hogy a  kórházi  napidíj-fizetési
      kötelezettséget a kérdésben megtartott népszavazást  követő  év
      január  1-jétől,  azaz meghatározott naptári  naptól  szüntetné
      meg,  azzal  a  következménnyel  járhat,  hogy  hatályban  lévő
      költségvetési  törvény módosítására kötelezné az Országgyűlést.
      Az  OVB  szerint  előfordulhat ugyanis az  a  helyzet,  hogy  a
      költségvetési törvény időbeli hatálya meghosszabbodik, vagy  az
      Országgyűlés  eleve egy évnél hosszabb időtartamra  fogadja  el
      azt  (ahogy  erre már volt példa), és ezért az nem  szűnik  meg
      december  31-én. Ebben az esetben az eredményes  népszavazás  a
      hatályban   lévő   költségvetési  törvény   módosítását   tenné
      kötelezővé az Országgyűlés számára.
       1.   3.   Az   OVB   szerint   az   Egészségbiztosítási   Alap
      költségvetésének  stabilitása, a bevételi és kiadási  szerkezet
      megváltoztathatósága más alkotmányossági mércével mérhető, mint
      a   nem  célhoz  kötött  befizetésekből  felhalmozott  központi
      költségvetésé.   Az   egészségügyi   ellátásokért   közvetlenül
      fizetendő   kórházi   napidíj   (vizitdíj)   megszüntetése   az
      egészségbiztosítási járulékbevételek növelését vagy a  vásárolt
      szolgáltatások            mennyiségének/minőségének/hozzájutási
      szabályainak   módosítását  teszi  szükségessé.   E   szabályok
      évenkénti   megváltoztatása  a  biztosítási  elvű  egészségügyi
      rendszer stabilitását kritikus mértékben veszélyeztetné.  Ezért
      a   társadalombiztosítás   pénzügyi  alapjai   tekintetében   a
      költségvetés   fogalma   és   a   népszavazási   kérdésnek    a
      költségvetéssel való okszerű kapcsolata ebben a  hosszabb  távú
      pénzügyi-gazdasági    stabilitást    megkövetelő    rendszerben
      irtelmezhető,  az  indítványozók  által  benyújtott  kérdés  az
      Alkotmány   28/C.   §   (5)  bekezdés  a)  pontjában   szereplő
      költségvetést érintő kérdés.
       1.  4.  Az  Országos Választási Bizottság a kérdés  vizsgálata
      során megállapította azt is, hogy a kérdés hitelesítését kizáró
      további érv az, hogy a népszavazásról szóló hatályos alkotmányi
      és  törvényi  rendelkezések alapján jelenleg nem  dönthető  el,
      mennyi időre kötelezné a népszavazás eredménye a törvényhozást,
      így az eredményes népszavazás — burkolt formában — az Alkotmány
      módosítását eredményezi.
       
       2.  A határozat a Magyar Közlöny 2007. évi 47. számában, 2007.
      április 14-i dátummal jelent meg.
       A  határozat  ellen a kezdeményezők nyújtottak be kifogást.  A
      kifogás 2007. április 26-án érkezett az Alkotmánybírósághoz.  A
      kifogást a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény  (a
      továbbiakban:  Ve.) 130. §-ának (1) bekezdésében  meghatározott
      tizenöt  napos  határidőn  belül  lehetett  előterjeszteni.   A
      kifogás határidőn belül érkezett.
       Az   Alkotmánybíróság  a  kifogást  —  a  Ve.   130.   §   (3)
      bekezdésében foglaltaknak megfelelően — soron kívül bírálta el.
       A  kifogás  tartalma  szerint a kérdésben  népszavazást  lehet
      tartani,  mert az OVB döntése lényegében változatlanul valamely
      jövőbeli költségvetés érintettségére figyelemmel tagadta meg az
      aláírásgyűjtő  ív  hitelesítését, márpedig az  Alkotmánybíróság
      16/2007.  (III. 29.) AB határozata helyes értelmezése  mellett,
      jövőbeli költségvetés nem tartozik a népszavazás tilalmi körbe.
       Utaltak  arra, hogy a hatályos költségvetési törvény egy  évre
      szól.
       Azzal  is  érveltek,  hogy a társadalombiztosítási  alrendszer
      sajátosságainak vizsgálata és értelmezése olyan új, önálló,  az
      Alkotmányban nem szereplő hitelesítési szempont, amely  szintén
      nem szolgálhat alapul a hitelesítés megtagadására.
       Hangsúlyozták,   hogy  az  OVB  burkolt  alkotmánymódosításról
      szóló   álláspontját  az  Alkotmánybíróság   más   ügyben   már
      elbírálta, és azt nem tartotta megalapozottnak.
       Az  aláírásgyűjtő ív mintapéldányát ezért szerintük az OVB-nek
      hitelesítenie kellett volna.
       
                                    II.
       
       A kifogás elbírálásánál figyelembe vett jogszabályok:
       
       1. Az Alkotmány érintett rendelkezései:
       „2.  §  (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom  a  népé,
      amely  a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
      közvetlenül gyakorolja. (...)
       28/C. § (...)
       (2)  Országos  népszavazást  kell  tartani  legalább  200  000
      választópolgár kezdeményezésére. (...)
       (3)   Ha  az  országos  népszavazást  el  kell  rendelni,   az
      eredményes  népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre
      kötelező. (...)
       (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
       a)  a  költségvetésről,  a  költségvetés  végrehajtásáról,   a
      központi  adónemekről és illetékekről, a vámokról,  valamint  a
      helyi  adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról,
      (...)”
       
       2. A Ve. érintett rendelkezései:
       „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve – az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. (...)
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
       
       3.   Az  1998.  évi  III.  törvény  (a  továbbiakban:  Nsztv.)
      érintett rendelkezései:
       „10.   §  Az  Országos  Választási  Bizottság  megtagadja   az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha (...)
       b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,”
       
       4.  Az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  (a
      továbbiakban: Abtv.) szerint:
       „27.    §    (1)   Az   Alkotmánybíróság   határozata    ellen
      fellebbezésnek nincs helye.
       (2)    Az   Alkotmánybíróság   határozata   mindenkire   nézve
      kötelező.”
       
                                   III.
       
       A kifogás megalapozott.
       
       1.   A   jelen  ügy  előzményének  lehet  tekinteni   tartalmi
      szempontból, hogy az Alkotmánybíróság a 16/2007. (III.  9.)  AB
      határozatban  (ABK 2007. március, 239.) az OVB  568/2006.  (XI.
      21.) OVB határozatát megsemmisítette, és az Országos Választási
      Bizottságot új eljárásra utasította. Az OVB 568/2006. (XI. 21.)
      OVB    határozatával   úgy   döntött,   hogy   a   népszavazási
      kezdeményezés  aláírásgyűjtő íve hitelesítését  megtagadja.  Az
      aláírásgyűjtő íven a következő kérdés szerepelt: Egyetért-e  Ön
      azzal, hogy a háziorvosi ellátásért, fogászati ellátásért és  a
      járóbeteg-szakellátásért   továbbra   se   kelljen   vizitdíjat
      fizetni? Az OVB döntése értelmében a kezdeményezés az Alkotmány
      28/C.  §  (5) bekezdés a) pontjában szereplő tilalomba ütközik,
      mert  a  2007.  évre  vonatkozó  költségvetési  törvényjavaslat
      (T/1145.)  12.  számú  melléklete, mely az  Egészségbiztosítási
      Alap  2007. évi költségvetését részletezi, az 1. cím, 7. alcím,
      12.  Vizitdíj,  kórházi napidíj soron 22 milliárd  Ft  bevételt
      tervez    ebből   a   forrásból.   A   vizitdíjnak   mint    az
      Egészségbiztosítási   Alap  egyik  forrásának   a   léte   vagy
      kiiktatása   az   Egészségbiztosítási  Alap   bevételei   közül
      közvetlenül a költségvetést érintő kérdés. A döntés  indokolása
      szerint  a  kérdés ugyan nem érint már hatályos  költségvetést,
      azonban egy jövőbeli költségvetéssel kapcsolatban összegszerűen
      meghatározható,  számszerűsíthető mértékkel változtatja  meg  a
      költségvetési  bevétel mértékét. Az Alkotmánybíróság  a  döntés
      vizsgálatánál utalt arra, hogy hatáskörét az Abtv.  1.  §-a  h)
      pontja   alapján   a   Ve.   130.   §-a   határozza   meg.   Az
      Alkotmánybíróság  eljárása  ebben  a  hatáskörben  jogorvoslati
      természetű. Az Alkotmánybíróság az OVB határozatában,  valamint
      a  kifogásban foglaltak alapján azt vizsgálta, hogy az  OVB  az
      aláírásgyűjtő  ív  hitelesítése során  az  Alkotmánynak  és  az
      irányadó törvényeknek megfelelően járt-e el [63/2002. (XII. 3.)
      AB   határozat,  ABH  2002,  342,  344.].  Az  Alkotmánybíróság
      megállapította,  hogy a hitelesítés megtagadásáról  szóló  OVB-
      határozat   meghozatalakor  vizitdíjról,   kórházi   napidíjról
      költségvetési törvény nem rendelkezett. Ezt, miként azt az  OVB
      határozata  is  megállapítja,  csak  a  2007.  évre   vonatkozó
      költségvetési  törvényjavaslat (T/1145.) 12.  számú  melléklete
      tartalmazta.  A  határozat  szerint  „Jövőbeli  költségvetésre,
      valamely   költségvetési   törvényjavaslatra   hivatkozva    az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítése megalapozottan nem tagadható meg.
      A  költségvetési törvényjavaslat az elfogadásáig módosulhat  és
      előállhat  az  az  eset  is, hogy az elfogadott  törvény  olyan
      költségvetést  tartalmaz, amelyben egyáltalán  nem  szerepel  a
      népszavazásra  feltenni  kívánt kérdéssel  kapcsolatba  hozható
      előirányzat.”  Az Alkotmánybíróság nem döntött  arról,  hogy  a
      feltenni  kívánt  kérdés az Alkotmány 28/C. § (5)  bekezdés  a)
      pontjába ütközik-e, de felhívta az OVB figyelmét arra,  hogy  a
      megismételt eljárásban az OVB-nek azt kell vizsgálnia,  hogy  a
      szóban  lévő  kérdés — az 51/2001. (XI. 29.) AB határozat  (ABH
      2001, 392.), az 59/2004. (XII. 4.) AB határozat (ABH 2004, 834,
      837.)  és  a  15/2005. (IV. 28.) AB határozat (ABH  2005,  165,
      171.) tükrében — az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontjában
      szereplő, a költségvetési törvényre vonatkozó kizáró ok hatálya
      alá vonható-e.
       Annak  ellenére, hogy a jelen ügyben a népszavazásra  feltenni
      kívánt  kérdés  nem  a  vizitdíjra, hanem a  kórházi  napidíjra
      vonatkozik, az egyes alkotmányossági kérdések lényeges tartalmi
      azonosságára   tekintettel  a  jelen   ügyben   felhasználhatók
      mindazok az érvek, amelyeket az előzménynek tekintett ügyben az
      Alkotmánybíróság határozata tartalmazott.
       
       2.   Az   Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdés  a)  pontját   az
      Alkotmánybíróság   az  51/2001.  (XI.  29.)   AB   határozatban
      értelmezte (ABH 2001, 392.).
       Az  Alkotmánybíróság  eljárása során megállapította,  hogy  az
      Alkotmány   28/C.   §   (5)   bekezdésében   szereplő   tiltott
      népszavazási    tárgykörök   olyan    alkotmányi    felsorolást
      tartalmaznak,  amelyek bővítése csak az Alkotmány módosításával
      lehetséges  [64/1997. (XII. 17.) AB határozat, ABH  1997,  380,
      384.].
       A   határozat   hangsúlyozta:  az   alkotmányi   felsorolásból
      következik,   hogy   az   alkotmányi   szabályozás   kiemelkedő
      jelentőségével  a  tiltott tárgykörök zárt, szoros  értelmezése
      áll összhangban. Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontjában
      szereplő   rendelkezés  konkrét  törvények,  többek  között   a
      költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról  szóló  törvény
      tartalmát  vonja  ki  a  népszavazás  jogintézménye   alól.   A
      költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról  szóló  törvény
      az  adott  alkotmányi  rendelkezés  közvetlen  végrehajtásaként
      megjelenő törvényhozási tárgykört jelenti. Az Alkotmány  19.  §
      (3)  bekezdés d) pontjában, valamint a 32/C. § (1) bekezdésében
      szereplő   költségvetés  és  annak  végrehajtása  (zárszámadás)
      fordulat teljes egészében megegyezik az Alkotmány 28/C.  §  (5)
      bekezdés    a)    pontjában    szereplő    kifejezésekkel.    A
      költségvetésről   szóló  törvény  fogalmába   semmiképpen   sem
      tartozhat  bele az összes olyan jogszabály, amelynek  pénzügyi-
      költségvetési   vonzata  van.  A  költségvetés  végrehajtásáról
      fordulat   pedig   semmiképpen  nem   jelenti   valamennyi,   a
      költségvetés  érvényesítését szolgáló törvény tartalmát,  hanem
      kifejezetten a zárszámadási törvényre utal.
       A  határozat  megállapította, hogy az Országgyűlés hatáskörébe
      tartozó   kérdések  közül  alig  van  olyan,   amelynek   nincs
      költségvetési   kapcsolódása.   Önmagában   már   az   országos
      népszavazás  megtartása  is költségvetési  vonzatú,  hiszen  az
      Nsztv.  14.  §  (2) bekezdése szerint a népszavazást  elrendelő
      határozatában    az    Országgyűlés    dönt    a    népszavazás
      költségvetéséről.  Önmagában az, hogy a  népszavazás  eredménye
      esetlegesen  érinti  az  Országgyűlés mozgásterét  a  következő
      költségvetési  törvény megalkotásakor,  nem  teszi  tiltottá  a
      népszavazást.
       A  határozat  értelmében az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés  a)
      pontjában szereplő, a költségvetési törvényre vonatkozó  kizáró
      ok  alapján valamely kérdés akkor nem bocsátható népszavazásra,
      ha  a  kérdés  a költségvetési törvény módosítását tartalmazza,
      vagy  a  kérdésből okszerűen következik a tiltott  tárgykörként
      megjelölt  törvények megváltoztatása, illetve ha a kérdés  arra
      irányul,  hogy  a  választópolgárok pontosan  határozzanak  meg
      jövőbeli  költségvetési  törvényben szereplő  egyes  kiadásokat
      (ABH 2001, 392, 395.).
       Az  59/2004. (XII. 4.) AB határozat is abból indult  ki,  hogy
      az  Alkotmány  28.  §  (5) bekezdésének a)  pontjában  szereplő
      költségvetésről szóló törvény fogalmába nem tartozhat  bele  az
      összes  olyan  jogszabály,  amelynek  valamilyen  költségvetési
      vonzata  van.  Ebben a határozatban azonban az Alkotmánybíróság
      azt   állapította   meg,   hogy   az   eredményes   népszavazás
      költségvetési törvény megváltoztatását vonta volna maga után: a
      népszavazásra  bocsátandó,  nyugdíjemelésre  vonatkozó   kérdés
      szövegszerűen  ugyan  nem tartalmazta a  költségvetési  törvény
      módosítását,  de  okszerűen következett a kérdésből  a  tiltott
      tárgykörként  megjelölt törvény – a költségvetési törvényben  a
      Nyugdíjbiztosítási  Alap  költségvetése  kiadási  főösszege   –
      megváltoztatása.   A   határozat   megállapította,    hogy    a
      népszavazásra  szánt  kérdésből eredményes  népszavazás  esetén
      szükségszerűen következik a nyugdíjak emelése, a  költségvetési
      törvényben meghatározottaktól eltérő mértékben. A népszavazásra
      szánt  kérdés közvetlenül a költségvetésre vonatkozik,  így  az
      Alkotmányban   tételesen  megjelenített   kizárt   népszavazási
      tárgykörbe ütközik (ABH 2004, 834, 837.).
       Az   Alkotmánybíróság  15/2005.  (IV.   28.)   AB   határozata
      értelmében  annak  megítélésénél, hogy  az  aláírásgyűjtő  íven
      szereplő   kérdés,   illetve   a  megtartandó   népszavazás   a
      költségvetési törvényben szereplő egyes bevételi  vagy  kiadási
      tételekkel   közvetlen  és  jelentős  kapcsolatban   áll-e,   a
      költségvetés   egyes  elemeinek  akár  pozitív,  akár   negatív
      meghatározását  jelenti-e, az Alkotmánybíróság —  az  Alkotmány
      szabályai és az Alkotmánybíróság gyakorlatában kialakult  elvek
      alapján  —  esetenkénti mérlegelés alapján dönt. A vizsgálatnál
      az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi szempontokat veszi alapul,
      nem     a    költségvetéssel    kapcsolatos    pénzügyi    jogi
      megfontolásokat. A privatizáció leállításáról  szóló  kérdéssel
      kapcsolatban   hozott   határozat  megállapította,   hogy   „az
      aláírásgyűjtő íven megfogalmazott kérdésről tartott  eredményes
      népszavazás  a  privatizáció azonnali hatályú leállításával  az
      ország  éves  költségvetéséről szóló  törvényt  közvetlenül  és
      jelentős  módon  érinti. Ezért az aláírásgyűjtő  íven  szereplő
      kérdés  az  Alkotmány  28/C.  § (5) bekezdésének  a)  pontjával
      ellentétes” (ABH 2005, 165, 171.).
       
       3.1.  Az Alkotmánybíróságnak — arra tekintettel, hogy  az  OVB
      álláspontja  szerint a módosított kérdés arra irányul,  hogy  a
      választópolgárok    pontosan   meghatározzák    egy    jövőbeli
      költségvetési  törvény egyik tételét, és  ezért  a  kérdés  nem
      bocsátható  népszavazásra  —  a  jelen  ügyben  állást  kellett
      foglalnia  abban a kérdésben, hogy az Egészségbiztosítási  Alap
      költségvetésének  a kórházi napidíjra vonatkozó  részét  érintő
      népszavazási  kérdés  az  Alkotmány 28/C.  §  (5)  bekezdés  a)
      pontjában szereplő, a költségvetési törvényre vonatkozó  kizáró
      ok  hatálya alá vonható-e, vagyis a költségvetési törvénynek  a
      módosítását   tartalmazza-e,   vagy   a   kérdésből   okszerűen
      következik-e   a   tiltott   tárgykörként   megjelölt   törvény
      megváltoztatása,  illetve  a  kérdés  arra  irányul-e,  hogy  a
      választópolgárok    pontosan    határozzanak    meg    jövőbeli
      költségvetési törvényben szereplő egyes kiadásokat.
       Az   Alkotmánybíróság  megerősíti:  jövőbeli   költségvetésre,
      valamely   költségvetési   törvényjavaslatra   hivatkozva    az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítése megalapozottan nem tagadható meg,
      hacsak  nem  jövőbeli költségvetési törvényben  szereplő  egyes
      kiadásokról van szó [51/2001. (XI. 29.) AB határozat, ABH 2001,
      392,  395.).  A  kórházi  napidíj az  Egészségbiztosítási  Alap
      hatályos  költségvetésében sem kiadás a  költségvetési  törvény
      szempontjából,  hanem bevétel. Az OVB ezért — a 16/2007.  (III.
      9.) AB határozatból (ABK 2007. március, 239.) következően — nem
      tagadhatta  volna  meg  az aláírásgyűjtő ív  hitelesítését.  Az
      aláírásgyűjtő ív hitelesítése megtagadásának akkor  lett  volna
      helye,  ha  az OVB döntését az 51/2001. (XI. 29.) AB  határozat
      szerint  értelmezett kizáró okokra alapíthatja, ez a  határozat
      tartalmaz ugyanis jövőbeli költségvetésre (jövőbeli kiadásokra)
      utaló kizáró tárgykört. A már hatályos költségvetési törvénnyel
      kapcsolatos  kizárt  tárgykörök értelmezéséről  szóló  15/2005.
      (IV.  28.)  AB határozat megállapításai (ABH 2005,  165,  171.)
      jövőbeni  költségvetésre nem vonatkoztathatók, vagyis  valamely
      hatályos költségvetési törvény érintettségének hiánya miatt nem
      kell  abban  a  körben  vizsgálódni a  jelen  ügyben,  hogy  az
      aláírásgyűjtő íven megfogalmazott kérdésről tartott  eredményes
      népszavazás  (itt: a kórházi napidíj megszüntetése)  az  ország
      éves  költségvetéséről szóló törvényt közvetlenül  és  jelentős
      módon érinti-e.
       
       3.2.  Az  Alkotmánybíróság  szerint  valamely  költségvetésben
      (vagy   a   kiadások   tekintetében  jövőbeli  költségvetésben)
      szereplő  nem  minden  előirányzat módosulása  vagy  módosítása
      vonja   maga   után  szükségszerűen  magának  a   költségvetési
      törvénynek  a  módosítását. Ha a népszavazás eredményes,  és  a
      választópolgárok   úgy  döntenek,  hogy  a  feltett   kérdéssel
      egyetértenek,  akkor  a  kórházi napidíjról  szóló  népszavazás
      szükségszerű   következménye  az   lehet,   hogy   a   kötelező
      egészségbiztosítás  ellátásairól  szóló  1997.   évi   LXXXIII.
      törvény   (a  továbbiakban:  Ebtv.)  18/A.  §-át,   s   nem   a
      költségvetési  törvényt,  kell az Országgyűlésnek  módosítania.
      Nem  az  Egészségbiztosítási Alap költségvetésének egyik  sora,
      hanem  ez  a törvényi szabály vonatkozik arra a kérdésre,  hogy
      kell-e  kórházi  napidíjat fizetni. Ez a törvényi  szabály  az,
      amelynek  következménye a költségvetésben a  kórházi  napidíjra
      vonatkozó   előirányzat  megjelenése.   Önmagában   a   kórházi
      napidíjjal összefüggő bevétel — vagy, mint az OVB határozatában
      szerepel,  tétel  — elmaradása, az Alap költségvetésének  ez  a
      módosulása az Ebtv. módosítása következtében, a költségvetésről
      szóló  törvényt  nem  érinti  közvetlenül  és  jelentős  módon.
      Eredményes   népszavazásból   sem   következne   okszerűen    a
      költségvetési  törvény módosítása. Ezért az aláírásgyűjtő  íven
      szereplő  kérdés  az  Alkotmány 28/C.  §  (5)  bekezdésének  a)
      pontjával nem ellentétes.
       
       4.1.  Az  OVB  azzal  is  érvelt, hogy eredményes  népszavazás
      azzal   a   következménnyel   járhat,   hogy   hatályban   lévő
      költségvetési  törvény módosítására kötelezi az  Országgyűlést,
      ti.   az  OVB  szerint  előfordulhat  az  a  helyzet,  hogy   a
      költségvetési törvény időbeli hatálya meghosszabbodik, vagy  az
      Országgyűlés  eleve egy évnél hosszabb időtartamra  fogadja  el
      azt  (ahogy  erre már volt példa), és ezért az nem  szűnik  meg
      december 31-én.
       Az   Alkotmánybíróság  megállapítja,   hogy   sem   a   kérdés
      benyújtásakor,  sem az OVB vagy az Alkotmánybíróság  döntésekor
      nem  merült fel adat arra, hogy a Magyar Köztársaság 2007.  évi
      költségvetéséről  szóló  2006.  évi  CXXVII.  törvény   időbeli
      hatálya  meghosszabbodna; nem állapítható meg az  sem,  hogy  a
      hatályos  költségvetési  törvényt  az  Országgyűlés  egy  évnél
      hosszabb időtartamra fogadta el.
       
       4.2.    Az    OVB   szerint   az   Egészségbiztosítási    Alap
      költségvetésének   stabilitásához,  a   bevételi   és   kiadási
      szerkezet  megváltoztathatóságához  kapcsolódó  alkotmányossági
      mércékre  figyelemmel  a fizetendő kórházi  napidíj  (vizitdíj)
      megszüntetése   a   biztosítási  elvű   egészségügyi   rendszer
      stabilitását kritikus mértékben veszélyeztetné.
       Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az Alkotmány  28/C.  §
      (5)  bekezdés  a)  pontjában  szereplő,  költségvetésről  szóló
      törvény  tartalma  mint kizárt tárgykör  nem  értelmezhető  oly
      mértékben  kiterjesztően, ahogyan azt az OVB teszi. Jóllehet  a
      kérdésben szereplő kórházi napidíj jogintézményének, a  kórházi
      napidíjat   bevezető  törvényhez  fűzött  miniszteri  indokolás
      szerint,  nem az egészségügyi rendszer stabilizálása  a  célja,
      mégis  az  Egészségbiztosítási Alap olyan  bevétele,  amely  az
      egészségügyi  szolgáltatóknál marad, így bizonyos  mértékben  a
      hatályos  költségvetési  törvényben finanszírozási  jellege  is
      van,  még akkor is, ha a biztosítottak viszonylag széles körben
      eleve mentességet élveznek fizetése alól.
       Önmagában  a  kórházi napidíj bevétel-jellegéből  azonban  nem
      következik sem az, hogy megszüntetése az egészségügyi  rendszer
      stabilitását kritikus mértékben veszélyeztetné, sem az, hogy az
      Alkotmány   28/C.   §  (5)  bekezdés  a)   pontja   alapján   a
      költségvetési  törvény  érintettsége  miatt  lenne  követelmény
      kizárt  tárgykörnek  tekinteni az egészségbiztosítási  rendszer
      finanszírozását egyébként csekély mértékben érintő kérdést.
       
       4.3.  Az  Alkotmánybíróság 15/2007. (III.  9.)  AB  határozata
      (ABK  2007.  március,  233.) az OVB  566/2006.  (XI.  20.)  OVB
      határozatát, amely aláírásgyűjtő ív hitelesítését tagadta  meg,
      megsemmisítette,  és  az  Országos  Választási  Bizottságot  új
      eljárásra utasította. Az aláírásgyűjtő íven a következő  kérdés
      szerepelt:  Egyetért-e Ön azzal, hogy az  államilag  támogatott
      felsőfokú   tanulmányokat  folytató  hallgatóknak  ne   kelljen
      képzési hozzájárulást fizetniük?
       Az  OVB határozata egyebek között azt állapította meg, hogy  a
      népszavazásra   vonatkozó  hatályos  alkotmányi   rendelkezések
      alapján  nem  dönthető el, mennyi időre kötelezné a népszavazás
      eredménye a törvényhozást, ezért a kérdésben tartandó  országos
      népszavazás       eredményessége      esetlegesen       burkolt
      alkotmánymódosítást  eredményez.  Az  Alkotmánybíróság  az  OVB
      határozat   felülvizsgálatakor  utalt  gyakorlatára,   amelynek
      alapján   a   népszuverenitásból  fakadó   jogoknak   mind   az
      Országgyűlés, mind népszavazás útján történő gyakorlása csak az
      Alkotmány    rendelkezéseinek    megfelelően    történhet.    A
      népszavazásra  bocsátott  kérdés nem foglalhat  magába  burkolt
      alkotmánymódosítást [elsőként: 2/1993. (I. 22.)  AB  határozat,
      ABH   1993,   33.].   A  25/1999.  (VII.   7.)   AB   határozat
      megállapította,   hogy   az  Alkotmány  módosítására   irányuló
      kérdésben  nem írható ki választópolgári kezdeményezésre  olyan
      népszavazás,  amely  az  Országgyűlésre  kötelező  volta  miatt
      elvonná az Országgyűlés alkotmányozó hatáskörét (ABH 1999, 251,
      262.).  Az  Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  az  OVB  a
      népszavazási kezdeményezés burkoltan alkotmánymódosító jellegét
      abban  látja, hogy a hatályos alkotmányi rendelkezések  alapján
      nem dönthető el, mennyi időre kötelezné a népszavazás eredménye
      az   Országgyűlést.   Az   Alkotmánybíróság   idézte   az   OVB
      határozatát,  amely  szerint  a népszavazásra  feltenni  kívánt
      „kérdésben (...) egy eredményes, a kérdésre igenlő választ  adó
      népszavazás    olyan   bizonytalan   határidejű   törvényhozási
      moratóriumra kötelezné az Országgyűlést, mely csak  a  hatályos
      Alkotmánynak a képviseleti demokrácia és a közvetlen demokrácia
      intézményeire    vonatkozó   rendelkezései   megváltoztatásával
      kaphatnak  alkotmányos  alapot. Ezért  az  Országos  Választási
      Bizottság  (...)  a  kérdést  a  burkoltan  alkotmánymódosítást
      kiváltó  jellege  miatt is” utasította el. Az  Alkotmánybíróság
      15/2007.  (III.  9.)  AB határozata (ABK 2007.  március,  233.)
      szerint   a   felsőoktatási  törvény  módosításra,  a   képzési
      hozzájárulás megszüntetésére vonatkozó kérdés nem  irányult  az
      Alkotmány  módosítására  az  OVB határozatban  kifejtett  érvek
      alapján.  Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy  eredményes
      népszavazásból   az   Országgyűlésnek  nem   keletkezne   olyan
      jogalkotási    kötelezettsége,   amely   csak   az    Alkotmány
      módosításával teljesíthető.
       Habár a jelen ügyben más kérdés hitelesítéséről van szó, de  a
      most  vizsgált  OVB határozat is tartalmilag ebben  a  részében
      ugyanazt  az  alkotmányossági kérdést veti fel,  mint  amit  az
      Alkotmánybíróság   említett   döntésében   már   elbírált.   Az
      Alkotmánybíróság  ezért,  utalva  a  15/2007.  (III.   9.)   AB
      határozat  III. 3. pontjában (ABK 2007. március, 233, 235-236.)
      kifejtettekre,  a  jelen ügyben sem találta megalapozottnak  az
      OVB    úgynevezett    burkolt    alkotmánymódosításról    szóló
      álláspontját;  a  kórházi  napidíj  megszüntetésére,  az  Ebtv.
      módosítására    irányuló    kérdés    nem    jelent     burkolt
      alkotmánymódosítást.
       
       5.  Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság a rendelkező rész
      szerint  határozott.  A megismételt eljárásban  az  OVB-nek  az
      Alkotmány  és  az  Nsztv.  rendelkezéseinek  megfelelő  kérdést
      tartalmazó aláírásgyűjtő ív mintapéldányát hitelesítenie kell.
       Az  Alkotmánybíróság emlékeztet a Ve. 130. § (3)  bekezdésére,
      amely  úgy  rendelkezik,  hogy a kifogás  elbírálása  során  az
      Alkotmánybíróság  az  OVB határozatát helybenhagyja,  vagy  azt
      megsemmisíti,   és  az  Országos  Választási   Bizottságot   új
      eljárásra  utasítja. A Ve-nek az a szabálya, amely feljogosítja
      az   Alkotmánybíróságot  arra,  hogy  az  OVB-t  új   eljárásra
      utasítsa, azt jelenti, hogy az OVB-t a megismételt eljárásban —
      összhangban  az  Abtv.  27. § (2) bekezdésében  foglaltakkal  —
      nemcsak  az Alkotmánybíróság határozatának a rendelkező  része,
      hanem  annak  indokolása  is köti, annak  tartalmát  az  OVB  a
      megismételt  eljárásban  és  a határozathozatal  során  köteles
      figyelembe venni.
       Az  Alkotmánybíróság — figyelemmel az OVB határozatának Magyar
      Közlönyben  való  megjelenésére — elrendelte e határozatának  a
      Magyar Közlönyben való közzétételét.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                 Dr. Balogh Elemér         Dr. Bragyova András
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Holló András              Dr. Kiss László
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Kovács Péter         Dr. Kukorelli István
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Lenkovics Barnabás       Dr. Lévay Miklós
                 alkotmánybíró                   alkotmánybíró
                                       
                 Dr. Paczolay Péter       Dr. Trócsányi László
                 előadó alkotmánybíró            alkotmánybíró
        Dr. Bragyova András alkotmánybíró különvéleménye
         
         Nem   értek   egyet  a  többség  által  elfogadott   határozat
        rendelkező részével és indokolásával sem.
         Továbbra  is  fenntartom a 16/2007. (III. 9.) AB határozathoz,
        valamint   a   jelen  határozattal  azonos  napon   a   képzési
        hozzájárulással kapcsolatos 105/2007. (III. 29.) OVB  határozat
        ellen   benyújtott  kifogás  tárgyában  elfogadott  465/H/2007.
        ügyszámú  AB  határozathoz írt különvéleményemet, és  az  abban
        foglaltakat a következőkkel kívánom kiegészíteni.
         
         1.  A  többség által elfogadott határozat az OVB aláírásgyűjtő
        ív  hitelesítését megtagadó 107/2007. (IV. 11.) OVB határozatát
        megsemmisíti  és  az OVB-t új eljárásra utasítja.  A  határozat
        érvelése  azon  alapul, hogy a népszavazásra bocsátandó  kérdés
        nem  ütközik  az  Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés  a)  pontjában
        nevesített   tiltott  tárgykörbe,  mivel  ha   „a   népszavazás
        eredményes, és a választópolgárok úgy döntenek, hogy a  feltett
        kérdéssel  egyetértenek, akkor a vizitdíjról szóló  népszavazás
        szükségszerű   következménye  az   lehet,   hogy   a   kötelező
        egészségbiztosítás  ellátásairól  szóló  1997.   évi   LXXXIII.
        törvény   (a  továbbiakban:  Ebtv.)  18/A.  §-át,   s   nem   a
        költségvetési  törvényt,  kell az Országgyűlésnek  módosítania.
        (…)  Önmagában a vizitdíjjal összefüggő bevétel elmaradása,  az
        Alap  költségvetésének  ez  a módosulása  az  Ebtv.  módosítása
        következtében,  a  költségvetésről szóló  törvényt  nem  érinti
        közvetlenül és jelentős módon”.
         Nem   értek   egyet   a   határozat   ezen   érvelésével.   Az
        államháztartásról  szóló  1992. évi  XXXVIII.  törvény  2.  §-a
        értelmében   az   államháztartást  a   következő   alrendszerek
        alkotják: (1) a központi kormányzat, (2) az elkülönített állami
        pénzalapok,    (3)    a    helyi    önkormányzatok,    (4)    a
        társadalombiztosítás    költségvetései.    Ezen    alrendszerek
        költségvetéséből  épül  fel az állami  költségvetés,  amely  az
        állam  meghatározott  időtartamra előirányzott  kiadásainak  és
        bevételeinek  tételes felsorolása és mérlege. Ha  elfogadjuk  a
        költségvetésnek   ezt  a  definícióját,  akkor   irreleváns   a
        határozat  indokolásának  azon  fejtegetése,  mely  szerint   a
        vizitdíj illetve a kórházi napidíj a költségvetés szempontjából
        nem  kiadás,  hanem  bevétel,  mivel  a  költségvetésről  szóló
        törvény  tartalmán  mindazt érteni  kell,  ami  a  költségvetés
        bevételeinek    és   kiadásainak   jogcímét   érinti.    Minden
        költségvetési  kiadás szükségszerűen a költségvetési  törvényen
        alapszik, függetlenül attól, hogy az adott kiadási tétel  abban
        konkrétan  meg  van-e  nevezve, vagy  más  kiadási  előirányzat
        része.  Az,  hogy  a vizitdíj, illetve a kórházi  napidíj  —  a
        határozat   szavaival   élve  —  az  Egészségbiztosítási   Alap
        költségvetésének  egyik  sora-e,  vagy  sem   a   költségvetési
        törvénnyel való közvetlen, szoros és jelentős érintettséget nem
        befolyásolja.  Ahogyan  azt  már  a  16/2007.  (III.   9.)   AB
        határozathoz (ABK 2007. március, 239, 242.) AB határozathoz írt
        különvéleményemben is kifejtettem, a vizitdíj illetve a kórházi
        napidíj   nem   egyszerűen  érinti  az   államháztartás   egyik
        alrendszere,  az  Egészségbiztosítási  Alap  bevételeit,  hanem
        egyben   közvetlenül   költségvetési   bevételi   jogcímet   is
        keletkeztet,  amin  az  sem változtat, hogy  a  vizitdíj  és  a
        kórházi  napidíj  bevétele  a  beszedő  intézménynél  marad.  E
        bevétel elmaradása esetén az elmaradó bevételt az államnak vagy
        más   forrásból   kell  fedeznie,  vagy   a   kiadásokat   kell
        csökkentenie,  ami  közvetlenül  befolyásolná  a   költségvetés
        egyenlegét.
         
         2.  Az ugyanezen a napon a képzési hozzájárulással kapcsolatos
        105/2007.  (III.  29.) OVB határozat ellen  benyújtott  kifogás
        tárgyában     hozott    alkotmánybírósági     döntéshez     írt
        különvéleményem  3.  pontjában  kifejtett  érveim   alapján   a
        vizitdíj  és  a  kórházi napidíj is „illetéknek” tekinthető,  s
        mint  ilyen  ugyancsak az Alkotmány 28/C.  §  (5)  bekezdés  a)
        pontjában megnevezett tiltott népszavazási tárgykörnek minősül.
         A  vizitdíj  és  a  kórházi napidíj illetékként  ítélhető  meg
        abban   az   értelemben,   hogy  annak   megfizetése   valamely
        szolgáltatás igénybevételének előfeltétele [Ebtv. 18/A.  §  (1)
        bekezdés].  Mindkét illeték jellegű fizetési kötelezettség  nem
        annyira   a  közszolgáltatás  —  pontosabban:  az  egészségügyi
        szolgáltatás  — ellenértéke, lévén a fizetendő vizit-,  kórházi
        napi-,   stb.   díjaknál  sokszorta  nagyobb   az   igénybevett
        szolgáltatás  ellenértéke, hanem a fő funkciója a  szolgáltatás
        igénybevételének szabályozása pénzügyi eszközökkel.
         
         A  fenti  érvek alapján az Alkotmánybíróságnak helyben kellett
        volna  hagynia az OVB aláírásgyűjtő ív hitelesítését  megtagadó
        döntését.
         
         Budapest, 2007. június 5.
                                                    Dr. Bragyova András
                                                          alkotmánybíró

        Dr. Holló András alkotmánybíró különvéleménye

        A  határozatnak sem a rendelkező részével, sem az indokolásával
        nem értek egyet.

            1.   Az   Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdés  a)  pontjában
        szabályozott     népszavazási     korlátozás     értelmezésével
        kapcsolatosan nem alakult ki egyértelmű alkotmánybírósági mérce
        a  tekintetben,  hogy mely esetekben tekintendő a  népszavazási
        kérdés   a  költségvetésről  szóló  törvény  tartalmát   érintő
        kérdésnek.
        A  28/C.  § (5) bekezdés a) pontját elsőként értelmező 51/2001.
        (XI. 29.) AB határozatában (ABH 2001, 392.) az Alkotmánybíróság
        kimondta,  hogy az e rendelkezésben meghatározott költségvetési
        törvényen,   valamint  a  költségvetés  végrehajtásáról   szóló
        törvényen az Alkotmány 19. § (3) bekezdésében, valamint a 32/C.
        §  (1) bekezdésében szabályozott törvényeket kell érteni. Így a
        költségvetésről szóló törvény fogalmába semmiképpen sem értendő
        bele  az  összes olyan törvény, amelynek költségvetési  vonzata
        van.   Az   Alkotmánybíróság  ebben  a  határozatában   negatív
        megközelítéssel  értelmezte  ezt a  népszavazást  kizáró  okot.
        Rámutatott arra, hogy a népszavazási kérdés távoli és közvetett
        összefüggése  a  költségvetési  törvénnyel  nem  eredményezi  a
        kérdés  tiltott  tárgykörré válását. Ennek  a  határozatnak  az
        indokolása  határozott utalást tartalmazott  arra  nézve,  hogy
        népszavazást  kizáró  ok  lehet az, ha a  népszavazás  jövőbeni
        költségvetési     törvényben    szereplő    kiadások     pontos
        meghatározására irányul. (ABH 2001, 395.)
        Az  59/2004. (XII. 14.) AB határozatában az Alkotmánybíróság  a
        vizsgálatát   leszűkítette  az  akkor  hatályos   költségvetési
        törvény  tartalmára  és megállapította,  hogy  bár  a  vizsgált
        kérdés  nem tartalmazza a költségvetési törvény módosítását,  a
        kérdésből  okszerűen  következik a költségvetési  törvény  –  a
        Nyugdíjbiztosítási  Alap költségvetése kiadási  főösszegének  –
        megváltoztatása,  ezért  az a tiltott  népszavazási  tárgykörök
        közé tartozik. (ABH 2004, 834, 837.)
        A 15/2005. (IV. 28.) AB határozatában a népszavazásra bocsátani
        kívánt   kérdést   nem   kizárólag  az  elbíráláskor   hatályos
        költségvetési   törvény,   hanem  a   privatizációs   bevételek
        elmaradásának  a  jövőbeni költségvetési  törvények  tartalmára
        gyakorolt  hatását is vizsgálva minősítette tiltott  tárgykörbe
        ütközőnek az Alkotmánybíróság. (ABH 2005, 165, 171.)
        A  16/2007.  (III. 9.) AB határozatában ismét  az  elbíráláskor
        hatályos  költségvetés tartalmához kötötte az  Alkotmánybíróság
        annak  megítélését, hogy a vizsgált népszavazási kérdés tiltott
        tárgykörbe  tartozik-e, és arra hivatkozással semmisítette  meg
        az  OVB határozatát, hogy az OVB aláírásgyűjtő ív hitelesítését
        megtagadó  határozatának meghozatalakor hatályos  költségvetési
        törvény még nem tartalmazta a vizitdíjat, így az akkor még  nem
        minősült tiltott tárgykörnek. (ABK 2007. március, 239.)
        A   határozat  indokolásában  –  az  51/2001.  (XI.   29.)   AB
        határozatra  hivatkozva – kifejtett álláspont szerint  jövőbeli
        költségvetésre,     vagy    költségvetési     törvényjavaslatra
        hivatkozással  az aláírásgyűjtő ív hitelesítése  megalapozottan
        nem tagadható meg, hacsak nem jövőbeli költségvetési törvényben
        szereplő kiadásokról van szó.

            2.   Az  Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdésének  a)  pontja
        álláspontom   szerint   a  maga  egységében   értelmezendő   és
        értelmezése  során  annak  rendeltetéséből  kell  kiindulni.  A
        költségvetési   törvény   az   állami   feladatok   ellátásához
        előirányzott  kiadások  és a kiadások teljesítéséhez  szükséges
        bevételek meghatározását tartalmazza. Az Alkotmány 28/C. §  (5)
        bekezdésének  a)  pontjában  szabályozott  tárgyköröket  érintő
        népszavazás      az      állami      feladatok      biztonságos
        megvalósíthatóságának pénzügyi, gazdasági feltételeit és így az
        ország kormányozhatóságát közvetlenül érintené. Az Alkotmány az
        állami   feladatok   megvalósíthatóságának  védelme   érdekében
        minősíti   tiltott  népszavazási  tárgykörnek  és   utalja   az
        Országgyűlést kizárólagosan megillető szabályozási  tárgynak  a
        költségvetésről, a költségvetés alapvető bevételi  forrásairól,
        valamint   a   költségvetés  végrehajtásáról  szóló   törvények
        tartalmának meghatározását.
        A kizáró ok e rendeltetését figyelembe véve az Alkotmány mind a
        költségvetési  kiadások, mind a költségvetési bevételek  körére
        kiterjed,  mind  a  hatályos, mind  a  jövőbeni  költségvetések
        tartalmát   illetően.  Az  ügydöntő  népszavazás  eredményeként
        költségvetési  bevételi  források  megszüntetése,  a  bevételek
        csökkentése   nemcsak   a   hatályos   költségvetési    törvény
        végrehajtását veszélyezteti, hanem az állami feladatok jövőbeni
        ellátását is.
        A  költségvetési  törvény tartalmi elmeit az  államháztartásról
        szóló   1992.  évi  XXXVIII.  törvény  (a  továbbiakban:  Áht.)
        szabályozza.  Álláspontom  szerint az  Alkotmány  28/C.  §  (5)
        bekezdés   a)  pontjába  foglalt  népszavazást  kizáró   ok   a
        költségvetési  törvénynek  az  Áht.-ban  szabályozott  tartalmi
        elemeire vonatkozóan jelent tiltott népszavazási tárgykört.  Az
        Áht. 7. § (2) bekezdése alapján az állami feladatok ellátásához
        szükséges  költségvetési  bevételek és  költségvetési  kiadások
        egyaránt   a   költségvetési   törvény   tartalmi   elemei.   A
        költségvetési kiadások mértékének meghatározásáról, valamint  a
        költségvetés  bevételi  forrásairól  szóló  népszavazás  minden
        esetben  közvetlenül érinti a költségvetési törvény  tartalmát,
        így  az  kizárt népszavazási tárgykörnek minősül  az  Alkotmány
        28/C.  §  (5)  bekezdése  a) pontja alapján  akkor  is,  ha  az
        költségvetés egészéhez képest nem tekinthető jelentősnek.
        Az  Áht.  az állami feladatok teljesítéséhez előírható fizetési
        kötelezettségekről,    a   költségvetés    bevételeit    képező
        közbevételekről a következőképpen rendelkezik:
        „10.  §  (1)  A  Magyar Köztársaság területén  működő,  illetve
        jövedelemmel,  bevétellel, vagyonnal rendelkező  jogi  személy,
        jogi   személyiséggel  nem  rendelkező  szervezet,  továbbá   a
        jövedelemmel,  bevétellel  vagy vagyonnal  rendelkező  belföldi
        vagy   külföldi  természetes  személy  kötelezhető  arra,  hogy
        befizetéseivel  hozzájáruljon az államháztartás alrendszereinek
        költségvetéseiből ellátandó feladatokhoz.
        (2)  A fizetési kötelezettség elsősorban adó, illeték, járulék,
        hozzájárulás, bírság vagy díj formájában írható elő.
        (3)  Fizetési kötelezettséget előírni, a fizetésre kötelezettek
        körét,  a  fizetési  kötelezettség  mértékét,  a  kedvezmények,
        mentességek   körét   és   mértékét,   továbbá   előlegfizetési
        kötelezettséget megállapítani – a díj és a bírság kivételével –
        csak   törvényben,   illetve  törvény  felhatalmazása   alapján
        önkormányzati rendeletben lehet.”
        Az Áht. e rendelkezését figyelembe véve a vizitdíj és a kórházi
        napidíj   is  ezek  közé  az  Áht.  10.  §-a  által   definiált
        közbevételek  közé  tartozik. Az, hogy ezek  a  díjak  valamely
        szolgáltatáshoz  kötődnek és a szolgáltató  bevételét  képezik,
        nem  változtat  ezeknek  a fizetési kötelezettségeknek  azon  a
        rendeltetésén, hogy állami feladatok megvalósítását szolgálják,
        az  a  funkciójuk,  hogy az érintettek az államháztartás  egyik
        alrendszere  –  az  Egészségbiztosítási Alap – költségvetéséhez
        hozzájáruljanak.  Ha az ügydöntő népszavazás a  költségvetés  e
        bevételi  forrásainak megszüntetése mellett dönt, az nemcsak  a
        kötelező   egészségbiztosítás  ellátásairól  szóló  1997.   évi
        LXXXIII.  törvény  vizitdíjra  és kórházi  napidíjra  vonatkozó
        rendelkezései   hatályon  kívül  helyezésének   kötelezettségét
        hárítja   az   Országgyűlésre,  hanem  közvetlenül   érinti   a
        népszavazást  követő  költségvetés  tartalmát  is,  ezeknek   a
        bevételi  forrásoknak a kivonása az egészségügyi ellátásból  az
        egészségügyi    szolgáltatások   finanszírozásához    szükséges
        költségvetési kiadások növelését is eredményezi.

        Mindezeket    figyelembe    véve   álláspontom    szerint    az
        Alkotmánybíróságnak az Országos Választási Bizottság  107/2007.
        (IV. 11.) OVB határozatát helyben kellett volna hagynia.

        Budapest, 2007. június 5.
                                                       Dr. Holló András
                                                          alkotmánybíró
        A különvéleményhez csatlakozom:
                                                       Dr. Lévay Miklós
                                                          alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          33/2007. (VI. 6.)
          Date of the decision:
          .
          06/05/2007
          .
          .