| A döntés szövege:                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
 Az   Alkotmánybíróság    jogszabály  alkotmányellenességének
 utólagos vizsgálatára,  valamint mulasztásban  megnyilvánuló
 alkotmányellenesség  megállapítására   irányuló  indítványok
 alapján, egyesített eljárásban meghozta a következő
 
 határozatot:
 
 Az   Alkotmánybíróság    megállapítja,    hogy    a    helyi
 önkormányzatokról szóló  1990. évi LXV. törvény 12. § (3) és
 (4)   bekezdése,    valamint   a   17.   §   (3)   bekezdése
 alkotmányellenes, ezért azokat megsemmisíti.
 
 Az    Alkotmánybíróság    a    mulasztásban    megnyilvánuló
 alkotmányellenesség  megállapítására   irányuló   indítványt
 elutasítja.
 
 Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a  Magyar Közlönyben
 közzéteszi.    A     megsemmisített     rendelkezések     az
 Alkotmánybíróság  határozatának  a  Magyar  Közlönyben  való
 közzététele napján vesztik hatályukat.
                          Indokolás
 I.
 
 1. Az  egyik indítványozó  a helyi  önkormányzatokról  szóló
 1990.  évi   LXV.  törvénynek   (a  továbbiakban:  Ötv.)  az
 önkormányzati     tevékenység      nyilvánosságát     érintő
 rendelkezései -  a 12. § (3) és (4) bekezdése, s a 17. § (3)
 bekezdése  -   alkotmányellenességének   megállapítását   és
 megsemmisítését   kérte.    Arra   hivatkozott,    hogy    a
 képviselőtestületi ülések és jegyzőkönyveik nyilvánosságának
 korlátozása  sérti  a  közérdekű  adatok  megismerésének  az
 Alkotmányban is  biztosított alapvető jogát és ellentétes az
 Ötv. 2. § (1) bekezdésében foglalt előírással.
 
 2.   A    mulasztásban   megnyilvánuló   alkotmányellenesség
 megállapítására irányuló  indítvány előterjesztője pedig azt
 sérelmezte,  hogy   az  Ötv.  nem  tartalmaz  előírásokat  a
 személyes adatok  védelméről. Kifogásolta,  hogy -  törvényi
 garanciák  nélkül  -  az  ügyfelek  személyes  adatai  bárki
 számára hozzáférhetővé válnak, mivel az Ötv. nem szabályozza
 a személyes  adatok kezelésének  rendjét, s  az ilyen adatok
 védelmére  az  önkormányzatokat  sem  kötelezi.  Álláspontja
 szerint a  jogi szabályozás  hiánya az  Alkotmány 59.  § (1)
 bekezdésében foglalt, a személyes adatok védelméhez való jog
 jogalkotói mulasztás útján megvalósuló sérelmét jelenti.
 
 II.
 
 Az Alkotmány  61. §  (1) bekezdése  a következőket állapítja
 meg: "A  Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad
 véleménynyilvánításra,  továbbá   arra,  hogy   a  közérdekű
 adatokat megismerje, illetőleg terjessze." E § (3) bekezdése
 szerint "a  közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény,
 valamint a  sajtószabadságról szóló  törvény elfogadásához a
 jelenlévő országgyűlési  képviselők kétharmadának  szavazata
 szükséges".
 
 Az 59.  § (1)  bekezdése kimondja:  "A Magyar Köztársaságban
 mindenkit   megillet    a    jóhírnévhez,    a    magánlakás
 sérthetetlenségéhez, valamint  a magántitok  és a  személyes
 adatok védelméhez  való  jog."  A  (2)  bekezdés  pedig  úgy
 rendelkezik,  hogy  "a  személyes  adatok  védelméről  szóló
 törvény elfogadásához  a jelenlévő  országgyűlési képviselők
 kétharmadának szavazata szükséges".
 
 Az Ötv. 2. § (1) bekezdése a helyi önkormányzatok működésére
 vonatkozóan alapvető  fontosságú szabályt  állapít  meg:  "a
 helyi önkormányzat  érvényre  juttatja  a  népfelség  elvét,
 helyi   közügyekben    demokratikus   módon,   széles   körű
 nyilvánosságot teremtve  kifejezi és  megvalósítja  a  helyi
 közakaratot".
 
 Az   Ötv.    a   képviselőtestület    működését   szabályozó
 rendelkezések között, a 12. § (3) bekezdésében megállapítja:
 "a képviselőtestület  ülése nyilvános,  indokolt  esetben  a
 testület zárt ülést rendelhet el".
 
 A (4)  bekezdés pedig  így rendelkezik: "a képviselőtestület
 döntéseit nyílt  szavazással hozza,  indokolt esetben titkos
 szavazást rendelhet el".
 
 A   képviselőtestületi    ülések    előterjesztéseinek    és
 jegyzőkönyveinek nyilvánosságára  vonatkozóan az  Ötv. 17. §
 (3) bekezdése  megállapítja: "a  választópolgárok -  a  zárt
 ülés  kivételével   -  betekinthetnek   a  képviselőtestület
 előterjesztéseibe és üléseinek a jegyzőkönyvébe".
 
 III.
 
 Az  Alkotmánybíróság  a  rendelkező  részben  megfogalmazott
 döntését a következőkkel indokolja.
 
 1. A  közérdekű adatok  nyilvánossága és megismerhetősége az
 Alkotmányban biztosított,  az alaptörvényből  közvetlenül is
 fakadó alapvető  jog. A közérdekű információkhoz való szabad
 hozzáférés  lehetővé   teszi  a   választott  népképviseleti
 testületek,   a    végrehajtó   hatalom,    a   közigazgatás
 jogszerűségének és  hatékonyságának  ellenőrzését,  serkenti
 azok demokratikus működését. A közügyek boyolultsága miatt a
 közhatalmi döntésalkotásra,  az ügyek  intézésére  gyakorolt
 állampolgári  ellenőrzés   és  befolyás   csak  akkor  lehet
 hatékony, ha  az  illetékes  szervek  felfedik  a  szükséges
 információkat.
 
 Az  Alkotmány   42.  §-a   megállapítja,   hogy   "a   helyi
 önkormányzás  a  választópolgárok  közösségét  érintő  helyi
 közügyek   önálló,    demokratikus   intézése,    a    helyi
 közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása". A 44. §
 (1) bekezdése  szerint pedig  "a  választópolgárok  a  helyi
 önkormányzást az általuk választott képviselőtestület útján,
 illetőleg  helyi   népszavazással  gyakorolják".   A   fenti
 értelemben funkcionáló  önkormányzáshoz mellőzhetetlen, hogy
 a  polgárok   az   önkormányzat   döntéseiről,   működéséről
 tájékozódhassanak.  Az   önkormányzatnak  kötelessége,  hogy
 lehetővé tegye  az  önkormányzati  testületek,  különösen  a
 képviselőtestület     eljárásának      és     határozatainak
 megismerését. Ennek  lehetőségét is szolgálják az Ötv.-nek a
 közmeghallgatás   intézményére    és   a   képviselőtestület
 döntéselőkészítő   munkáját   segítő   fórumokra   vonatkozó
 rendelkezései.
 
 2. Az  Alkotmány 8.  § (2)  bekezdése szerint  "az  alapvető
 jogokra  és  kötelességekre  vonatkozó  szabályokat  törvény
 állapítja meg,  alapvető jog  lényeges tartalmát azonban nem
 korlátozhatja". Az Ötv. 12. §-ának sérelmezett rendelkezései
 "indokolt   esetben"   megjelöléssel   teszik   lehetővé   a
 képviselőtestületi  ülések   nyilvánosságának  korlátozását,
 illetve  a  titkos  szavazás  alkalmazását.  Ez  a  törvényi
 megfogalmazás a képviselőtestület számára szinte teljes körű
 mérlegelési lehetőséget  biztosít, s  ezáltal nem zárja ki a
 közérdekű     adatok     megismerésének     alkotmányellenes
 korlátozását. Ezek  a  szabályok  azért  alkotmányellenesek,
 mert diszkrecionális  jogkört adnak  a  képviselőtestületnek
 abban,  hogy   nyilvános  vagy  zárt  ülésen  tárgyalja-e  a
 hatáskörébe tartozó  ügyeket.  Ezzel  lehetőséget  nyújtanak
 arra, hogy a képviselőtestület közérdekű adatokat elzárjon a
 nyilvánosság elől,  vagy személyes  adatokat a  személyiségi
 jogokat sértő  módon a  nyilvánosság elé  tárjon. A törvényi
 garanciák hiánya  mindkét  alkotmányos  alapjogot  sérti.  A
 képviselőtestület nyilvános  vagy  zárt  ülésének  tartására
 vonatkozó diszkrecionális  jog  megadása  szükségtelenül  és
 aránytalanul korlátozza  a közérdekű  adatok  megismerésének
 jogát,  valamint  a  személyes  adatok  védelmére  vonatkozó
 alapjogot is.  Alkotmányossá e  tárgykör szabályozása  akkor
 válik, ha a nyilvánosság kizárásának megfelelő indokait és a
 személyes adatok védelmének módozatait közelebbről megjelöli
 a törvény.  Ezért az  Alkotmánybíróság az  Ötv. 12. § (3) és
 (4) bekezdését megsemmisítette.
 
 3. Az  Ötv. 17.  § (3)  bekezdése a  képviselőtestületi zárt
 ülések    előterjesztéseinek     és    az    ilyen    ülések
 jegyzőkönyveinek nyilvánosságát kivétel nélkül kizárja. Az a
 szabályozás,  amely   lehetővé  teszi,   hogy  a  zárt  ülés
 előterjesztései  és  jegyzőkönyve  tartalmuktól  függetlenül
 legyenek    hozzáférhetetlenek     a    polgárok    számára,
 alkotmányellenes,   mert    szükségtelenül   és   aránytalan
 mértékben  korlátozza   a  közérdekű   adatok  megismerésére
 vonatkozó  alapvető   jogot.  Az  információk  visszatartása
 (nyilvánosságuk korlátozása)  nem  vonatkozhat  általában  a
 dokumentumokra,      iratfajtákra       ( előterjesztésekre,
 jegyzőkönyvekre ). A nyilvánosság körének meghatározásánál a
 dokumentumok tartalmából kell kiindulni. Alkotmányellenes az
 olyan szabályozás,  amely az  iratokat nem tartalmuk szerint
 minősíti   titkosnak.    Az   iratokban    foglalt    adatok
 nyilvánossága  abból   a  szempontból   korlátozható,   hogy
 tartalmaznak-e állami, vagy  szolgálati  titkot,  illetve  a
 személyes adatok  védelméhez  való  jog  épségének  megóvása
 szempontjából lényeges információt. Az információ csak akkor
 nem  tekinthető   közérdekűnek,  ha  az  személyes  adat.  A
 közérdekű   információ    kiadását    pedig    a    törvényi
 követelményeknek   megfelelő    titoktartási   rendelkezések
 tilthatják meg. A sérelmezett szabályozás nem az alkotmányos
 okból védelmet  igénylő adatok  meg óvásának kötelezettségét
 írja elő,  hanem az  előterjesztések és  a  jegyzőkönyv  ( s
 ezáltal valamennyi  azokban őrzött  adat ) megismerhetőségét
 kategórikusan  zárja   ki.  Mivel   az   ilyen   szabályozás
 szükségtelenül és aránytalanul korlátozza a közérdekű adatok
 nyil vánosságához  és a  személyes  adatok  védelméhez  való
 jogot, az  Alkotmánybíróság az  Ötv. 17.  § (3) bekezdését -
 mint alkotmányellenes rendelkezést - megsemmisítette.
 
 4. Az  Alkotmánybíróság az  új, alkotmányos jogi szabályozás
 tartalmára  utalva   szükségesnek   tartja   megjegyezni   a
 következőket.  A   közérdekű  adatok   nyilvánosságához   és
 megismeréséhez  való   jog  önálló   törvényi   szabályozása
 alkotmányos  alapot   adhat  a   titokban  tartáshoz   és  a
 nyilvánosságra hozatalhoz  fűződő érdekek  konfliktusában az
 érdekmérlegelésre. E törvény rendelkezései meggátolhatják az
 infomárcióáramlás  indokolatlan   akadályozását,  a   titkos
 adattárolást elvonhatják a diszkrecionális döntések köréből.
 
 Állami szerv  vagy önkormányzat által kezelt azok az adatok,
 amelyek nem  személyesek és  amelyeket törvényi  rendelkezés
 alapján az erre jogosult szervek nem nyilvánítanak titkossá,
 bárki   számára    hozzáférhetőeknek   minősülnek.   Ezáltal
 valósítható meg  az a  követelmény, hogy  a polgárok  minden
 közérdekű adathoz  hozzájussanak. Nem  a polgárnak  kell  az
 információszerzéshez érdekeltségét  igazolnia, hanem  a  köz
 szolgálatára rendelt   szervnek  kell  indokolnia - törvényi
 okok  fennállását   bizonyítva  -   az  igényelt  információ
 esetleges megtagadását.  Ezzel szemben a személyes adat csak
 az  érintett   beleegyezése  vagy   törvényi   rendelkezések
 alapján, az  adatok körének pontos meghatározásával kerülhet
 nyilvánosságra.
 
 IV.
 
 1. Az  Alkotmánybíróság az  annak  megállapítására  irányuló
 indítványt, hogy  a jogalkotó  az Ötv.-ben nem határozta meg
 az Alkotmány  59. §  (1) bekezdésében  biztosított személyes
 adatok  védelméhez  való  jog  érvényesítésének  alkotmányos
 biztosítékait   és    ezáltal   mulasztásban   megnyilvánuló
 alkotmányellenességet idézett elő, elutasította.
 
 A  magántitok   és  a   személyes  adatok   védelméhez  való
 alapjogról  az   Alkotmány  idézett   rendelkezései  szerint
 minősített    szavazat-többséggel     elfogadható    törvény
 alkotására van szükség. Az Alkotmány 78. § (2) bekezdése úgy
 rendelkezik,  hogy   "a   Kormány   köteles   az   Alkotmány
 végrehajtásához     szükséges     törvényjavaslatokat     az
 Országgyűlés elé  terjeszteni". Az  Alkotmány  módosításáról
 szóló 1989. évi XXXI. törvény 39. § (2) bekezdése szerint az
 akkor Minisztertanácsnak  nevezett Kormánynak  1990. április
 30-ig    kellett    volna    gondoskodnia    az    Alkotmány
 "végrehajtásához szükséges  tör-vényjavaslatok  Országgyűlés
 elé  terjesztéséről,   illetőleg   a   hatáskörébe   tartozó
 jogalkotási feladatok  elvégzéséről". A  Magyar  Köztársaság
 Alkotmányának módosításáról  szóló 1990. évi XVI. törvény 8.
 § (5)  bekezdése a  fenti határidőt  1990. szeptember  30-ig
 meghosszabbította. E  határidő  lejárta  után  az  Alkotmány
 vérehajtásához    szükséges    valamennyi    törvényjavaslat
 előterjesztésére  az   Országgyűlés  újabb   határidőt   nem
 állapított   meg.    Számos   törvény    tartalmaz   azonban
 meghatározott tárgykörben  törvényi,  kormányrendeleti  vagy
 miniszteri rendeleti  szabályozásra vonatkozóan határidőt. A
 15/1991. (IV. 13.)  AB határozat  pedig  kimondta,  hogy  "a
 törvényhozó kötelessége,  hogy megalkossa az Alkotmány 59. §
 és  61.   §-ának  megfelelő   törvényt  a  személyes  adatok
 védelméről és  a közérdekű információk hozzáférhetőségéről",
 de  mulasztásos   alkotmánysértést   megalkotásának   addigi
 elmaradása miatt  az Alkotmánybíróság  nem állapított meg és
 ennek  következtében   határidőt  sem  szabott  a  vonatkozó
 törvényjavaslat előterjesztésére és e törvény kibocsátására.
 E  határozat   elfogadása  előtt  pedig  a  Kormány  már  az
 Országgyűlés elé terjesztette "a személyes adatok védelméről
 és    a    közérdekű    adatok    nyilvánosságáról"    szóló
 törvényjavaslatot.
 
 2. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 49.
 §-a szerint:  "Ha az  Alkotmánybíróság hivatalból, illetőleg
 bárki indítványára azt állapítja meg, hogy a jogalkotó szerv
 a jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát
 elmulasztotta és  ezzel alkotmányellenességet idézett elő, a
 mulasztást elkövető  szervet  -  határidő  megjelölésével  -
 felhívja feladatának  teljesítésére. A  mulasztást  elkövető
 szerv  a   megjelölt  határidőn   belül  köteles  jogalkotói
 feladatának eleget  tenni." A  személyes  adatok  védelmének
 kötelezettségét az  Ötv. nem írja elő, s az önkormányzatokat
 sem  kötelezi  ilyen  tárgyu  rendeletek  megalkotására.  Az
 Alkotmánybíróság      a      mulasztásban      megnyilvánuló
 alkotmányellenességet  az   Ötv.  vonatkozásában  a  fentiek
 alapján mégsem állapította meg, mert a jogalkotó a közérdekű
 adatok nyilvánosságát szabályozó, valamint a magántitok és a
 személyes  adatok   védelméről  szóló   átfogó  törvényt   e
 határozat elfogadásáig  nem  alkotta  meg.  Csak  e  törvény
 alapján,  egységes   koncepció  és   értékrend   szellemében
 állapíthatók  meg   az  önkormányzati   törvényben   és   az
 önkormányzatokra vonatkozó  más törvényekben a magántitok és
 a személyes  adatok önkormányzati  szervek általi  védelmére
 vonatkozó rendelkezések.  Nem kizárt  természetesen, hogy az
 Ötv. a  magántitok védelmére  és a  személyes  adatvédelemre
 vonatkozó, Alkotmányban  biztosított alapjogra tekintettel a
 személyes  adatok   védelméről   és   a   közérdekű   adatok
 nyilvánosságáról szóló törvény elfogadása előtt tartalmazzon
 rendelkezéseket. Az  Alkotmány azonban  nem követeli  meg  a
 jogalkotótól, hogy  az önkormányzatok  tekintetében  sajátos
 adatvédelmi  rendelkezéseket   bocsásson   ki.   A   Polgári
 Törvénykönyvnek  és  az  államigazgatási  eljárásról  szóló,
 többször   módosított    1957.   évi   IV.   törvénynek   az
 adatvédelemre  vonatkozó   rendelkezései  természetesen   az
 önkormányzatokat is  kötik. Mivel  tehát az Alkotmány és más
 törvény alapján  sem hárult a jogalkotóra az a feladat, hogy
 az  önkormányzati   törvény  keretében  a  személyes  adatok
 védelmére vonatkozóan speciális rendelkezéseket alkosson, az
 Alkotmánybíróság     a      mulasztásos      alkotmánysértés
 megállapítására vonatkozó indítványt elutasította.
                      Dr. Sólyom László.az Alkotmánybíróság elnöke
 
 Dr. Ádám Antal
 előadó alkotmánybíró
 
 Dr. Herczegh Géza
 alkotmánybíró
 
 Dr. Kilényi Géza                 Dr. Lábady Tamás
 alkotmánybíró                      alkotmánybíró
 
 Dr. Schmidt Péter                 Dr. Szabó András
 alkotmánybíró                     alkotmánybíró
 
 Dr. Tersztyánszky Ödön              Dr. Vörös Imre
 alkotmánybíró                    alkotmánybíró
 
 Dr. Zlinszky János
 alkotmánybíró
 |