Hungarian
Ügyszám:
.
1297/B/1991
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 32/1992. (V. 29.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1992/182
.
A döntés kelte: Budapest, 05/25/1992
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság    jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára,  valamint mulasztásban  megnyilvánuló
    alkotmányellenesség  megállapítására   irányuló  indítványok
    alapján, egyesített eljárásban meghozta a következő

                            határozatot:

    Az   Alkotmánybíróság    megállapítja,    hogy    a    helyi
    önkormányzatokról szóló  1990. évi LXV. törvény 12. § (3) és
    (4)   bekezdése,    valamint   a   17.   §   (3)   bekezdése
    alkotmányellenes, ezért azokat megsemmisíti.

    Az    Alkotmánybíróság    a    mulasztásban    megnyilvánuló
    alkotmányellenesség  megállapítására   irányuló   indítványt
    elutasítja.

    Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a  Magyar Közlönyben
    közzéteszi.    A     megsemmisített     rendelkezések     az
    Alkotmánybíróság  határozatának  a  Magyar  Közlönyben  való
    közzététele napján vesztik hatályukat.
                               Indokolás

                                   I.

      1. Az  egyik indítványozó  a helyi  önkormányzatokról  szóló
      1990.  évi   LXV.  törvénynek   (a  továbbiakban:  Ötv.)  az
      önkormányzati     tevékenység      nyilvánosságát     érintő
      rendelkezései -  a 12. § (3) és (4) bekezdése, s a 17. § (3)
      bekezdése  -   alkotmányellenességének   megállapítását   és
      megsemmisítését   kérte.    Arra   hivatkozott,    hogy    a
      képviselőtestületi ülések és jegyzőkönyveik nyilvánosságának
      korlátozása  sérti  a  közérdekű  adatok  megismerésének  az
      Alkotmányban is  biztosított alapvető jogát és ellentétes az
      Ötv. 2. § (1) bekezdésében foglalt előírással.

      2.   A    mulasztásban   megnyilvánuló   alkotmányellenesség
      megállapítására irányuló  indítvány előterjesztője pedig azt
      sérelmezte,  hogy   az  Ötv.  nem  tartalmaz  előírásokat  a
      személyes adatok  védelméről. Kifogásolta,  hogy -  törvényi
      garanciák  nélkül  -  az  ügyfelek  személyes  adatai  bárki
      számára hozzáférhetővé válnak, mivel az Ötv. nem szabályozza
      a személyes  adatok kezelésének  rendjét, s  az ilyen adatok
      védelmére  az  önkormányzatokat  sem  kötelezi.  Álláspontja
      szerint a  jogi szabályozás  hiánya az  Alkotmány 59.  § (1)
      bekezdésében foglalt, a személyes adatok védelméhez való jog
      jogalkotói mulasztás útján megvalósuló sérelmét jelenti.

                                  II.

      Az Alkotmány  61. §  (1) bekezdése  a következőket állapítja
      meg: "A  Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad
      véleménynyilvánításra,  továbbá   arra,  hogy   a  közérdekű
      adatokat megismerje, illetőleg terjessze." E § (3) bekezdése
      szerint "a  közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény,
      valamint a  sajtószabadságról szóló  törvény elfogadásához a
      jelenlévő országgyűlési  képviselők kétharmadának  szavazata
      szükséges".

      Az 59.  § (1)  bekezdése kimondja:  "A Magyar Köztársaságban
      mindenkit   megillet    a    jóhírnévhez,    a    magánlakás
      sérthetetlenségéhez, valamint  a magántitok  és a  személyes
      adatok védelméhez  való  jog."  A  (2)  bekezdés  pedig  úgy
      rendelkezik,  hogy  "a  személyes  adatok  védelméről  szóló
      törvény elfogadásához  a jelenlévő  országgyűlési képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges".

      Az Ötv. 2. § (1) bekezdése a helyi önkormányzatok működésére
      vonatkozóan alapvető  fontosságú szabályt  állapít  meg:  "a
      helyi önkormányzat  érvényre  juttatja  a  népfelség  elvét,
      helyi   közügyekben    demokratikus   módon,   széles   körű
      nyilvánosságot teremtve  kifejezi és  megvalósítja  a  helyi
      közakaratot".

      Az   Ötv.    a   képviselőtestület    működését   szabályozó
      rendelkezések között, a 12. § (3) bekezdésében megállapítja:
      "a képviselőtestület  ülése nyilvános,  indokolt  esetben  a
      testület zárt ülést rendelhet el".

      A (4)  bekezdés pedig  így rendelkezik: "a képviselőtestület
      döntéseit nyílt  szavazással hozza,  indokolt esetben titkos
      szavazást rendelhet el".

      A   képviselőtestületi    ülések    előterjesztéseinek    és
      jegyzőkönyveinek nyilvánosságára  vonatkozóan az  Ötv. 17. §
      (3) bekezdése  megállapítja: "a  választópolgárok -  a  zárt
      ülés  kivételével   -  betekinthetnek   a  képviselőtestület
      előterjesztéseibe és üléseinek a jegyzőkönyvébe".

                                  III.

      Az  Alkotmánybíróság  a  rendelkező  részben  megfogalmazott
      döntését a következőkkel indokolja.

      1. A  közérdekű adatok  nyilvánossága és megismerhetősége az
      Alkotmányban biztosított,  az alaptörvényből  közvetlenül is
      fakadó alapvető  jog. A közérdekű információkhoz való szabad
      hozzáférés  lehetővé   teszi  a   választott  népképviseleti
      testületek,   a    végrehajtó   hatalom,    a   közigazgatás
      jogszerűségének és  hatékonyságának  ellenőrzését,  serkenti
      azok demokratikus működését. A közügyek boyolultsága miatt a
      közhatalmi döntésalkotásra,  az ügyek  intézésére  gyakorolt
      állampolgári  ellenőrzés   és  befolyás   csak  akkor  lehet
      hatékony, ha  az  illetékes  szervek  felfedik  a  szükséges
      információkat.

      Az  Alkotmány   42.  §-a   megállapítja,   hogy   "a   helyi
      önkormányzás  a  választópolgárok  közösségét  érintő  helyi
      közügyek   önálló,    demokratikus   intézése,    a    helyi
      közhatalomnak a lakosság érdekében való gyakorlása". A 44. §
      (1) bekezdése  szerint pedig  "a  választópolgárok  a  helyi
      önkormányzást az általuk választott képviselőtestület útján,
      illetőleg  helyi   népszavazással  gyakorolják".   A   fenti
      értelemben funkcionáló  önkormányzáshoz mellőzhetetlen, hogy
      a  polgárok   az   önkormányzat   döntéseiről,   működéséről
      tájékozódhassanak.  Az   önkormányzatnak  kötelessége,  hogy
      lehetővé tegye  az  önkormányzati  testületek,  különösen  a
      képviselőtestület     eljárásának      és     határozatainak
      megismerését. Ennek  lehetőségét is szolgálják az Ötv.-nek a
      közmeghallgatás   intézményére    és   a   képviselőtestület
      döntéselőkészítő   munkáját   segítő   fórumokra   vonatkozó
      rendelkezései.

      2. Az  Alkotmány 8.  § (2)  bekezdése szerint  "az  alapvető
      jogokra  és  kötelességekre  vonatkozó  szabályokat  törvény
      állapítja meg,  alapvető jog  lényeges tartalmát azonban nem
      korlátozhatja". Az Ötv. 12. §-ának sérelmezett rendelkezései
      "indokolt   esetben"   megjelöléssel   teszik   lehetővé   a
      képviselőtestületi  ülések   nyilvánosságának  korlátozását,
      illetve  a  titkos  szavazás  alkalmazását.  Ez  a  törvényi
      megfogalmazás a képviselőtestület számára szinte teljes körű
      mérlegelési lehetőséget  biztosít, s  ezáltal nem zárja ki a
      közérdekű     adatok     megismerésének     alkotmányellenes
      korlátozását. Ezek  a  szabályok  azért  alkotmányellenesek,
      mert diszkrecionális  jogkört adnak  a  képviselőtestületnek
      abban,  hogy   nyilvános  vagy  zárt  ülésen  tárgyalja-e  a
      hatáskörébe tartozó  ügyeket.  Ezzel  lehetőséget  nyújtanak
      arra, hogy a képviselőtestület közérdekű adatokat elzárjon a
      nyilvánosság elől,  vagy személyes  adatokat a  személyiségi
      jogokat sértő  módon a  nyilvánosság elé  tárjon. A törvényi
      garanciák hiánya  mindkét  alkotmányos  alapjogot  sérti.  A
      képviselőtestület nyilvános  vagy  zárt  ülésének  tartására
      vonatkozó diszkrecionális  jog  megadása  szükségtelenül  és
      aránytalanul korlátozza  a közérdekű  adatok  megismerésének
      jogát,  valamint  a  személyes  adatok  védelmére  vonatkozó
      alapjogot is.  Alkotmányossá e  tárgykör szabályozása  akkor
      válik, ha a nyilvánosság kizárásának megfelelő indokait és a
      személyes adatok védelmének módozatait közelebbről megjelöli
      a törvény.  Ezért az  Alkotmánybíróság az  Ötv. 12. § (3) és
      (4) bekezdését megsemmisítette.

      3. Az  Ötv. 17.  § (3)  bekezdése a  képviselőtestületi zárt
      ülések    előterjesztéseinek     és    az    ilyen    ülések
      jegyzőkönyveinek nyilvánosságát kivétel nélkül kizárja. Az a
      szabályozás,  amely   lehetővé  teszi,   hogy  a  zárt  ülés
      előterjesztései  és  jegyzőkönyve  tartalmuktól  függetlenül
      legyenek    hozzáférhetetlenek     a    polgárok    számára,
      alkotmányellenes,   mert    szükségtelenül   és   aránytalan
      mértékben  korlátozza   a  közérdekű   adatok  megismerésére
      vonatkozó  alapvető   jogot.  Az  információk  visszatartása
      (nyilvánosságuk korlátozása)  nem  vonatkozhat  általában  a
      dokumentumokra,      iratfajtákra       ( előterjesztésekre,
      jegyzőkönyvekre ). A nyilvánosság körének meghatározásánál a
      dokumentumok tartalmából kell kiindulni. Alkotmányellenes az
      olyan szabályozás,  amely az  iratokat nem tartalmuk szerint
      minősíti   titkosnak.    Az   iratokban    foglalt    adatok
      nyilvánossága  abból   a  szempontból   korlátozható,   hogy
      tartalmaznak-e állami, vagy  szolgálati  titkot,  illetve  a
      személyes adatok  védelméhez  való  jog  épségének  megóvása
      szempontjából lényeges információt. Az információ csak akkor
      nem  tekinthető   közérdekűnek,  ha  az  személyes  adat.  A
      közérdekű   információ    kiadását    pedig    a    törvényi
      követelményeknek   megfelelő    titoktartási   rendelkezések
      tilthatják meg. A sérelmezett szabályozás nem az alkotmányos
      okból védelmet  igénylő adatok  meg óvásának kötelezettségét
      írja elő,  hanem az  előterjesztések és  a  jegyzőkönyv  ( s
      ezáltal valamennyi  azokban őrzött  adat ) megismerhetőségét
      kategórikusan  zárja   ki.  Mivel   az   ilyen   szabályozás
      szükségtelenül és aránytalanul korlátozza a közérdekű adatok
      nyil vánosságához  és a  személyes  adatok  védelméhez  való
      jogot, az  Alkotmánybíróság az  Ötv. 17.  § (3) bekezdését -
      mint alkotmányellenes rendelkezést - megsemmisítette.

      4. Az  Alkotmánybíróság az  új, alkotmányos jogi szabályozás
      tartalmára  utalva   szükségesnek   tartja   megjegyezni   a
      következőket.  A   közérdekű  adatok   nyilvánosságához   és
      megismeréséhez  való   jog  önálló   törvényi   szabályozása
      alkotmányos  alapot   adhat  a   titokban  tartáshoz   és  a
      nyilvánosságra hozatalhoz  fűződő érdekek  konfliktusában az
      érdekmérlegelésre. E törvény rendelkezései meggátolhatják az
      infomárcióáramlás  indokolatlan   akadályozását,  a   titkos
      adattárolást elvonhatják a diszkrecionális döntések köréből.

      Állami szerv  vagy önkormányzat által kezelt azok az adatok,
      amelyek nem  személyesek és  amelyeket törvényi  rendelkezés
      alapján az erre jogosult szervek nem nyilvánítanak titkossá,
      bárki   számára    hozzáférhetőeknek   minősülnek.   Ezáltal
      valósítható meg  az a  követelmény, hogy  a polgárok  minden
      közérdekű adathoz  hozzájussanak. Nem  a polgárnak  kell  az
      információszerzéshez érdekeltségét  igazolnia, hanem  a  köz
      szolgálatára rendelt   szervnek  kell  indokolnia - törvényi
      okok  fennállását   bizonyítva  -   az  igényelt  információ
      esetleges megtagadását.  Ezzel szemben a személyes adat csak
      az  érintett   beleegyezése  vagy   törvényi   rendelkezések
      alapján, az  adatok körének pontos meghatározásával kerülhet
      nyilvánosságra.

                                  IV.

      1. Az  Alkotmánybíróság az  annak  megállapítására  irányuló
      indítványt, hogy  a jogalkotó  az Ötv.-ben nem határozta meg
      az Alkotmány  59. §  (1) bekezdésében  biztosított személyes
      adatok  védelméhez  való  jog  érvényesítésének  alkotmányos
      biztosítékait   és    ezáltal   mulasztásban   megnyilvánuló
      alkotmányellenességet idézett elő, elutasította.

      A  magántitok   és  a   személyes  adatok   védelméhez  való
      alapjogról  az   Alkotmány  idézett   rendelkezései  szerint
      minősített    szavazat-többséggel     elfogadható    törvény
      alkotására van szükség. Az Alkotmány 78. § (2) bekezdése úgy
      rendelkezik,  hogy   "a   Kormány   köteles   az   Alkotmány
      végrehajtásához     szükséges     törvényjavaslatokat     az
      Országgyűlés elé  terjeszteni". Az  Alkotmány  módosításáról
      szóló 1989. évi XXXI. törvény 39. § (2) bekezdése szerint az
      akkor Minisztertanácsnak  nevezett Kormánynak  1990. április
      30-ig    kellett    volna    gondoskodnia    az    Alkotmány
      "végrehajtásához szükséges  tör-vényjavaslatok  Országgyűlés
      elé  terjesztéséről,   illetőleg   a   hatáskörébe   tartozó
      jogalkotási feladatok  elvégzéséről". A  Magyar  Köztársaság
      Alkotmányának módosításáról  szóló 1990. évi XVI. törvény 8.
      § (5)  bekezdése a  fenti határidőt  1990. szeptember  30-ig
      meghosszabbította. E  határidő  lejárta  után  az  Alkotmány
      vérehajtásához    szükséges    valamennyi    törvényjavaslat
      előterjesztésére  az   Országgyűlés  újabb   határidőt   nem
      állapított   meg.    Számos   törvény    tartalmaz   azonban
      meghatározott tárgykörben  törvényi,  kormányrendeleti  vagy
      miniszteri rendeleti  szabályozásra vonatkozóan határidőt. A
      15/1991. (IV. 13.)  AB határozat  pedig  kimondta,  hogy  "a
      törvényhozó kötelessége,  hogy megalkossa az Alkotmány 59. §
      és  61.   §-ának  megfelelő   törvényt  a  személyes  adatok
      védelméről és  a közérdekű információk hozzáférhetőségéről",
      de  mulasztásos   alkotmánysértést   megalkotásának   addigi
      elmaradása miatt  az Alkotmánybíróság  nem állapított meg és
      ennek  következtében   határidőt  sem  szabott  a  vonatkozó
      törvényjavaslat előterjesztésére és e törvény kibocsátására.
      E  határozat   elfogadása  előtt  pedig  a  Kormány  már  az
      Országgyűlés elé terjesztette "a személyes adatok védelméről
      és    a    közérdekű    adatok    nyilvánosságáról"    szóló
      törvényjavaslatot.

      2. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 49.
      §-a szerint:  "Ha az  Alkotmánybíróság hivatalból, illetőleg
      bárki indítványára azt állapítja meg, hogy a jogalkotó szerv
      a jogszabályi felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát
      elmulasztotta és  ezzel alkotmányellenességet idézett elő, a
      mulasztást elkövető  szervet  -  határidő  megjelölésével  -
      felhívja feladatának  teljesítésére. A  mulasztást  elkövető
      szerv  a   megjelölt  határidőn   belül  köteles  jogalkotói
      feladatának eleget  tenni." A  személyes  adatok  védelmének
      kötelezettségét az  Ötv. nem írja elő, s az önkormányzatokat
      sem  kötelezi  ilyen  tárgyu  rendeletek  megalkotására.  Az
      Alkotmánybíróság      a      mulasztásban      megnyilvánuló
      alkotmányellenességet  az   Ötv.  vonatkozásában  a  fentiek
      alapján mégsem állapította meg, mert a jogalkotó a közérdekű
      adatok nyilvánosságát szabályozó, valamint a magántitok és a
      személyes  adatok   védelméről  szóló   átfogó  törvényt   e
      határozat elfogadásáig  nem  alkotta  meg.  Csak  e  törvény
      alapján,  egységes   koncepció  és   értékrend   szellemében
      állapíthatók  meg   az  önkormányzati   törvényben   és   az
      önkormányzatokra vonatkozó  más törvényekben a magántitok és
      a személyes  adatok önkormányzati  szervek általi  védelmére
      vonatkozó rendelkezések.  Nem kizárt  természetesen, hogy az
      Ötv. a  magántitok védelmére  és a  személyes  adatvédelemre
      vonatkozó, Alkotmányban  biztosított alapjogra tekintettel a
      személyes  adatok   védelméről   és   a   közérdekű   adatok
      nyilvánosságáról szóló törvény elfogadása előtt tartalmazzon
      rendelkezéseket. Az  Alkotmány azonban  nem követeli  meg  a
      jogalkotótól, hogy  az önkormányzatok  tekintetében  sajátos
      adatvédelmi  rendelkezéseket   bocsásson   ki.   A   Polgári
      Törvénykönyvnek  és  az  államigazgatási  eljárásról  szóló,
      többször   módosított    1957.   évi   IV.   törvénynek   az
      adatvédelemre  vonatkozó   rendelkezései  természetesen   az
      önkormányzatokat is  kötik. Mivel  tehát az Alkotmány és más
      törvény alapján  sem hárult a jogalkotóra az a feladat, hogy
      az  önkormányzati   törvény  keretében  a  személyes  adatok
      védelmére vonatkozóan speciális rendelkezéseket alkosson, az
      Alkotmánybíróság     a      mulasztásos      alkotmánysértés
      megállapítására vonatkozó indítványt elutasította.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                               Dr. Ádám Antal
                            előadó alkotmánybíró

                             Dr. Herczegh Géza
                               alkotmánybíró

             Dr. Kilényi Géza                 Dr. Lábady Tamás
             alkotmánybíró                      alkotmánybíró

           Dr. Schmidt Péter                 Dr. Szabó András
             alkotmánybíró                     alkotmánybíró

          Dr. Tersztyánszky Ödön              Dr. Vörös Imre
              alkotmánybíró                    alkotmánybíró

                             Dr. Zlinszky János
                               alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        32/1992. (V. 29.)
        Date of the decision:
        .
        05/25/1992
        .
        .