A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak az
országos népszavazás kitűzésére irányuló kezdeményezés
aláírásgyűjtő ívének és az azon szereplő kérdésnek a
hitelesítése tárgyában hozott határozata ellen benyújtott
kifogások alapján — dr. Strausz János alkotmánybíró
különvéleményével — meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 6/2001.
(VIII. 21.) számú határozatát helybenhagyja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Magyar Szocialista Párt aláírásgyűjtő ív mintapéldányát
nyújtotta be az Országos Választási Bizottsághoz (a
továbbiakban: OVB) azzal, hogy országos népszavazást
kezdeményezzen a következő kérdésben:
“Akarja-e Ön, hogy az évenkénti nyugdíjemelés módjának
meghatározásakor a keresetnövekedés mellett a nyugdíjasok
fogyasztása (fogyasztói kosara) alapján számított
áremelkedést is figyelembe vegyék?”
Az OVB eljárása során megállapította, hogy a népszavazás
tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozik, a kérdésben az
Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésére figyelemmel az országos
népszavazás nem kizárt, a kérdés megfogalmazása megfelel az
országos népszavazásról szóló 1998. évi III. törvény (a
továbbiakban: Nsztv.) 13. § (1) bekezdésében foglalt
követelményeknek, továbbá az aláírásgyűjtő ív megfelel a
választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 118. § (3)–(5) bekezdéseiben foglalt alaki
követelményeknek. Erre tekintettel az OVB az aláírásgyűjtő ív
mintapéldányát és az azon szereplő kérdést a 6/2001. (VIII.
21.) számú határozatával hitelesítette.
E határozat ellen a törvényes határidőn belül több kifogás
érkezett. Az Alkotmánybíróság a kifogásokat egyesítette és
egy eljárásban bírálta el.
II.
Az OVB 6/2001. (VIII. 21.) határozata ellen benyújtott
kifogások a népszavazásra bocsátandó, aláírásgyűjtő íven
szereplő kérdést az alábbi szempontokból kifogásolták.
Az évenkénti nyugdíjemelés módjának meghatározására vonatkozó
kérdés a kifogásokat előterjesztők szerint az Alkotmányban
foglalt tiltott népszavazási tárgykörbe tartozik. Az
Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontja alapján ugyanis nem
lehet országos népszavazást tartani a költségvetésről szóló
törvények tartalmáról, a nyugdíjemelés módszerének
megváltoztatásához viszont szükség volna a költségvetési
törvény módosítására. A kérdés, véli a kifogással élők
mindegyike, sérti az Nsztv. 13. §-át is, mert arra
egyértelműen válaszolni nem lehet. A “nyugdíjasok fogyasztói
kosara” kifejezés tisztázatlan, jogilag pontosan meg nem
határozható fogalom.
A fenti érvek alapján a kifogásokat előterjesztők azt kérték
az Alkotmánybíróságtól, hogy semmisítse meg az OVB 6/2001.
(VIII. 21.) számú határozatát, és kötelezze a testületet új
eljárás lefolytatására.
III.
Az Alkotmánybíróság a 6/2001. (VIII. 21.) OVB határozat ellen
benyújtott kifogásokat az Alkotmány, az Nsztv. és a Ve.
alábbi rendelkezései alapján vizsgálta meg:
Alkotmány “2. § (2) A Magyar Köztársaságban minden hatalom a
népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján,
valamint közvetlenül gyakorolja.”
“28/B. § (1) Országos népszavazás és népi kezdeményezés
tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdés lehet.”
“28/C. § (5) Nem lehet országos népszavazást tartani:
a) a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a
központi adónemekről és illetékekről, a vámokról, valamint a
helyi adók központi feltételeiről szóló törvények
tartalmáról,”
Nsztv. “10. § Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
d) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek.”
“13. § (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
Ve. “130. § (1) Az Országos Választási Bizottságnak az
aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés hitelesítésével
kapcsolatos döntése elleni kifogást a határozat közzétételét
követő tizenöt napon belül lehet — az Alkotmánybírósághoz
címezve — az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
[...]
(3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el. Az
Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg
az Országgyűlés határozatát helybenhagyja, vagy azt
megsemmisíti, és az Országos Választási Bizottságot,
illetőleg az Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
IV.
1. Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 1. § h) pontjában foglaltaknak
megfelelően a Ve. 130. §-a határozza meg.
Az Alkotmánybíróság az OVB határozatai ellen benyújtott
kifogások elbírálása során kialakította következetes
gyakorlatát. Az Alkotmánybíróságnak a kifogások alapján
lefolytatott eljárása jogorvoslati eljárás. Az
Alkotmánybíróság a jogorvoslati eljárásban azt vizsgálja,
hogy a beérkezett kifogások megfelelnek-e a Ve.-ben foglalt
feltételeknek és az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítési
eljárásában az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek
megfelelően járt-e el. Eljárása során az Alkotmánybíróság e
feladatát alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
összhangban látja el. [25/1999. (VII. 7.) AB határozat, ABH
1999. 251, 256.; 28/1999. (X. 6.) AB határozat, ABH 1999.
290, 291-292.; 25/2000. (VII. 6.) AB határozat, ABH 2000.
159, 160.; 32/2001. (VII. 11.) AB határozat, ABK 2001. június-
július, 343, 345.]
2. Az Alkotmánybíróság eljárása során elsőként azt vizsgálta,
hogy a népszavazásra bocsátandó kérdés a tiltott népszavazási
tárgykörök közé tartozik-e.
2.1. Az Alkotmánybíróság eljárása során megállapította, hogy
az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésében szereplő tiltott
népszavazási tárgykörök olyan alkotmányi felsorolást
tartalmaznak, amelyek bővítése csak az Alkotmány
módosításával lehetséges. [64/1997. (XII. 17.) AB határozat,
ABH 1997. 380, 384.]
Az alkotmányi felsorolásból következik, hogy az alkotmányi
szabályozás kiemelkedő jelentőségével a tiltott tárgykörök
zárt, szoros értelmezése áll összhangban. Az Alkotmány 28/C.
§ (5) bekezdés a) pontjában szereplő rendelkezés konkrét
törvények, többek között a költségvetésről, a költségvetés
végrehajtásáról szóló törvény tartalmát vonja ki a
népszavazás jogintézménye alól. A költségvetésről, a
költségvetés végrehajtásáról szóló törvény az adott
alkotmányi rendelkezés közvetlen végrehajtásaként megjelenő
törvényhozási tárgykört jelenti. Az Alkotmány 19. § (3)
bekezdés d) pontjában, valamint a 32/C. § (1) bekezdésében
szereplő költségvetés és annak végrehajtása (zárszámadás)
fordulat teljes egészében megegyezik az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdés a) pontjában szereplő kifejezésekkel. A
költségvetésről szóló törvény fogalmába semmiképpen sem
tartozhat bele az összes olyan jogszabály, amelynek pénzügyi-
költségvetési vonzata van. A “költségvetés végrehajtásáról”
fordulat pedig semmiképpen nem jelenti valamennyi, a
költségvetés érvényesítését szolgáló törvény tartalmát, hanem
kifejezetten a zárszámadási törvényre utal.
2.2. Az Országgyűlés hatáskörébe tartozó kérdések közül alig
van olyan, amelynek nincs költségvetési kapcsolódása.
Önmagában már az országos népszavazás megtartása is
költségvetési vonzatú, hiszen az Nsztv. 14. § (2) bekezdése
szerint a népszavazást elrendelő határozatában az
Országgyűlés dönt a népszavazás költségvetéséről.
Önmagában az, hogy a népszavazás eredménye esetlegesen érinti
az Országgyűlés mozgásterét a következő költségvetési törvény
megalkotásakor, nem teszi tiltottá a népszavazást. Jelen
esetben a népszavazásra bocsátandó kérdés nem tartalmazza sem
a költségvetési, sem a zárszámadási törvény módosítását,
okszerűen nem következik a kérdésből a tiltott tárgykörként
megjelölt törvények megváltoztatása; a kérdés nem irányul
arra, hogy a választópolgárok pontosan határozzanak meg
jövőbeli költségvetési törvényben szereplő egyes kiadásokat.
A népszavazásra szánt kérdésből egyébként eredményes
népszavazás esetén sem következik szükségszerűen a nyugdíjak
emelése. A megfogalmazott kérdés az évenkénti nyugdíjemelés
módszerének meghatározása kapcsán csupán egyetlen szempont, a
nyugdíjasok fogyasztása (fogyasztói kosara) alapján számított
áremelkedés figyelembe vételét célozza. Eredményes
népszavazás esetén a jogalkotóra háruló kötelezettség annak
kimunkálása, hogy miként, milyen részarányban és milyen
jogtechnikai megoldással illeszti a fenti követelményt a
nyugdíjemelés módszerébe. A népszavazásra szánt kérdés
távoli, közvetett költségvetési összefüggésű, a nyugdíjemelés
számítási módszerének esetleges megváltoztatása, annak
következménye nem ütközik az Alkotmányban tételesen
megjelenített kizárt népszavazási tárgykörökbe.
Önmagában az, hogy a népszavazásra szánt kérdés távoli,
közvetett összefüggésben áll valamely tiltott népszavazási
tárgykörrel, nem eredményezi a kérdés tiltott tárgykörűvé
válását.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
népszavazásra bocsátandó kérdés nem tartozik tiltott
népszavazási tárgykörbe.
3. Az Alkotmánybíróságnak eljárása során arra is választ
kellett adnia, hogy a népszavazási kezdeményezés alapjául
szolgáló kérdés egyértelmű-e.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a népszavazáshoz való
jog alanyi jogi jellegéből következően és e politikai jog
teljesebb érvényesülése érdekében a népszavazásra szánt
kérdés egyértelműségének megítélésekor, jogorvoslati eljárása
során az Alkotmánybíróságnak megszorítóan kell értelmeznie
saját hatáskörét.
A népszavazáshoz való jog érvényesülésének garanciája az
egyértelműség. Az egyértelműség követelményének vizsgálata
ebben az összefüggésben azt jelenti, hogy a népszavazásra
szánt kérdés egyértelműen megválaszolható-e, azaz eldöntendő
kérdés esetében arra “igen”-nel vagy “nem”-mel egyértelműen
lehet-e felelni. Ahhoz azonban, hogy a választópolgár a
népszavazásra feltett kérdésre egyértelműen tudjon
válaszolni, az szükséges, hogy a kérdés világos és kizárólag
egyféleképpen értelmezhető legyen.
Az Nsztv. 13. § (1) bekezdése azonban nem támaszt olyan
követelményt a népszavazás kezdeményezőivel szemben, hogy a
kérdés megfogalmazásakor az egyes jogágak kifejezéskészletét,
a jogszabályokban meglévő fogalmakat, illetve az egyes
tudományágak, szakterületek terminus technicusait vegyék
alapul. Nem tartozik az Alkotmánybíróság hatáskörébe a
népszavazásra szánt kérdés célszerűségi vizsgálata sem. Az
Alkotmánybíróságnak nem feladata a jogorvoslati eljárás során
annak tisztázása, hogy a magyar jog hatályos szabályrendszere
milyen jogi rendelkezéseket tartalmaz a nyugdíjemelés
módjának meghatározásával kapcsolatosan.
A kérdés egyértelműségének megállapításakor az
Alkotmánybíróságnak vizsgálnia kell azt is, hogy a
népszavazás eredménye alapján az Országgyűlés – az akkor
hatályban lévő jogszabályok szerint – el tudja-e dönteni,
hogy terheli-e jogalkotási kötelezettség. Az eredményes
népszavazással hozott döntés az Országgyűlésnek az Alkotmány
19. § (3) bekezdés b) pontjában foglalt jogkörének –
Alkotmányban rögzített – alkotmányos korlátozása: az
Országgyűlés köteles az eredményes népszavazásból következő
döntéseket meghozni. Az egyértelműség követelményéből csupán
az következik, hogy a népszavazás eredménye alapján az
Országgyűlés el tudja-e dönteni: terheli-e jogalkotási
kötelezettség, és ha igen, milyen. Az Alkotmánybíróság
szerint a vizsgált konkrét kérdésben a népszavazás eredménye
alapján az Országgyűlés meg tudja állapítani, hogy milyen
jogalkotási kötelezettség terheli.
Az Alkotmánybíróság a választópolgárok népszavazásra irányuló
kezdeményezése alapjául szánt kérdés vizsgálata kapcsán jelen
ügyben megállapította, hogy arra egyértelmű felelet adható, a
kérdés megfogalmazása eleget tesz az egyértelműség nyelvtani
értelemben megkívánt követelményének.
4. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a kifogásokat
elutasította, és az OVB 6/2001. (VIII. 21.) számú határozatát
helybenhagyta.
Az Alkotmánybíróság figyelemmel az OVB határozat Magyar
Közlönyben való megjelenésére, elrendelte e határozatának a
Magyar Közlönyben való közzétételét.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János alkotmánybíró különvéleménye
Álláspontom szerint az OVB 6/2001. (VIII. 21.) sz.
határozatát meg kellett volna semmisíteni az alábbi okokból:
1. A népszavazásra feltett kérdés nem egyértelmű és nem
világos, mert olyan definíciót tartalmaz, amelyet az
átlagember nem tud értelmezni, és ennélfogva arra nem tud
ésszerű választ adni.
Először is, a “nyugdíjasok fogyasztása” semmitmondó
kifejezés, mert a nyugdíjasok nem képeznek társadalmilag
homogén csoportot, hanem ugyanúgy elkülönült — életmódjukat,
életszínvonalukat, igényeiket és fogyasztási szokásaikat
tekintve — rétegeket alkotnak, mint az aktív dolgozók.
Másodszor, a — zárójelbe tett — “fogyasztói kosár” kifejezés,
amely a nyugdíjasok fogyasztását lenne hivatott szemléletesen
megmagyarázni, csak fokozza a zavart. Ez a kifejezés nem
köznyelvi jellegű, hanem a közgazdászok által használt
belterjes rétegnyelvi kifejezés, amelyet az átlagpolgár nem
biztos, hogy úgy és akként értelmez, ahogyan azt a kérdés
feltevői gondolják.
Az országos népszavazásról szóló 1998. évi III. törvény 13. §
(1) bekezdése értelmében a konkrét kérdést úgy kell
megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.
Mivel a feltett kérdés nem ilyen, az aláírásgyűjtő ív
hitelesítését meg kellett volna tagadni.
2. Az előzőektől függetlenül, kétségtelen, hogy a népszavazás
nyugdíjemelésre irányul, amely, megvalósulása esetén jelentős
mértékű, olyan költségvetési fedezetet igényel, amely még
nincs betervezve, tehát mind a jelenlegi, mind a jövőbeni
költségvetést közvetlenül érintheti.
Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés a) pontja azonban kizárja
népszavazás tartását a költségvetésről és az azzal
kapcsolatos kérdésekről.
Az elkülönített társadalombiztosítási alapok korábbi
megszüntetése folytán a nyugdíjemelések az állami
költségvetést terhelik, ennélfogva a feltett kérdés ún.
“tiltott tárgyra” irányul, következésképpen az OVB-nek az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését ebből az okból is meg kellett
volna tagadni. Mivel ez nem történt meg, véleményem szerint
az Alkotmánybíróságnak az OVB határozatát meg kellett volna
semmisítenie.
Budapest, 2001. november 26.
Dr. Strausz János
alkotmánybíró
. |