A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság önkormányzati rendeletek
törvényességének vizsgálata iránt benyújtott indítvány
alapján meghozta következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Tömörkény Község
Önkormányzatának Képviselő-testülete által alkotott a jogcím
nélkül lakott önkormányzati tulajdonban lévő szolgálati
lakások bérleti díjáról szóló 20/1993. (XII. 20.) Kt. ,
valamint a 21/1993. (XII. 20.) Kt. rendeletek
törvénysértőek, ezért azokat keletkezésükre visszaható
hatállyal megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság a mulasztásban megnyilvánuló
törvénysértés megállapítására, valamint a Tömörkény Község
Önkormányzatának Képviselő-testülete által alkotott 17/1993.
(XII. 20.) Kt. rendelet megsemmisítésére irányuló eljárást
megszünteti.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzé teszi.
Indokolás
I.
A köztársasági megbízott - mivel törvényességi felhívására a
képviselő-testület a megadott határidőn belül nem adott
választ - a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV.
törvény ( a továbbiakban : Ötv. ) 99. § (2) bekezdésének
a ) pontja alapján indítvánnyal fordult az
Alkotmánybírósághoz.
Indítványában a Tömörkény Község Önkormányzatának Képviselő-
testülete által a testület 1993. december 20. -i ülésén
elfogadott három rendelet törvénysértő voltának
megállapítását és megsemmisítését kéri.
A képviselő-testület 17/1993. (XII. 20.) KT. sz.
rendeletében ( a továbbiakban : Ör. 1. ) kötelezően
előírta, hogy azok a lakosok, akik nem élnek az önkormányzat
által átvállalt tartozású 50 000, - Ft közműfejlesztési
hitel felvételének lehetőségével, 50 000, - Ft-ot kötelesek
készpénzben befizetni a villamoshálózat fejlesztésére.
Indítványozó álláspontja szerint a képviselő-testület e
rendeletében olyan társadalmi viszonyt szabályozott, amelyet
magasabb színtű jogszabály - az egyes villamos hálózat
fejlesztésekről szóló 7/1984. (I. 17.) MT rendelet -
szabályoz és e jogszabály önkormányzati rendelet alkotására
felhatalmazást nem tartalmaz. Tartalmát tekintve ellentétben
áll a 7/1984. (I. 17.) MT rendelet rendelkezéseivel és sérti
az Alkotmány 70/A. §-ában szabályozott jogegyenlőség elvét.
A jogcím nélkül lakott önkormányzati tulajdonban lévő
szolgálati lakások bérleti díjáról szóló 20/1993. (XII. 20.)
KT. sz. rendelet ( a továbbiakban : Ör. 2. ) , amely 3. §-a
szerint 1994. január 1-én lépett hatályba, a lakás
alapterületére és komfort fokozatára tekintet nélkül 10.
000, - Ft bérleti díjat állapít meg a község területén lévő
szolgálati lakások jogcím nélküli használói számára.
Indítványozó álláspontja szerint ez a rendelet ellentétes a
lakások és helyiségek bérletére, valamint az
elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993.
évi LXXVIII. törvény ( a továbbiakban : Ltv. ) 76. § (2)
bekezdésében 34. § (2) bekezdésében, valamint 20. §-ában
foglaltakkal.
A 21/1993. (XII. 20.) KT. sz. rendelet ( a továbbiakban :
Ör. 3. ) 50 000, - Ft - a község területén lévő ingatlan
használatáért - telekhasználati díj fizetésére kötelezte a
Kontavill Rt. -t. Indítványozó jogi álláspontja szerint e
rendelet megalkotásakor a képviselő-testület túllépte
jogalkotási hatáskörét, mert a Ptk. rendelkezései értelmében
szerződés tartalmát önkormányzati rendelettel nem lehet
módosítani.
Indítványozó indítványában előadta azt is, hogy a testületi
jegyzőkönyveket rendszeresen hónapokat késve küldik meg a
köztársasági megbízott hivatalához, emiatt a hivatal már
csak késve, a döntések végrehajtását követően, amikor az
eredeti állapot helyreállítására már nincs mód, teheti meg
törvényességi észrevételeit és kezdeményezhet eljárást a
megsemmisítésükre. Erre tekintettel kéri, hogy az
Alkotmánybíróság állapítsa meg a "mulasztásos
törvénysértést".
Eljárása során az Alkotmánybíróság a képviselő-testület
álláspontjának megismerése érdekében megkeresést intézett
Tömörkény község polgármesteréhez.
A polgármester válaszában előadta, hogy az Ör. 1. nem vált
érvényes jogszabállyá, mert azt a jegyző nem hirdette ki.
Másrészt arról tájékoztatta az Alkotmánybíróságot, hogy az
Ör. 2. és az Ör. 3. megalkotása során a képviselő-testület
tulajdonképpen nem jogszabályt kívánt alkotni, hanem mindkét
rendelet mögött konkrét ügy, polgári jogi jogvita rejtőzött,
és a képviselő-testület rendelettel próbálta ezekben az
ügyekben a saját érdekeit érvényesíteni. A rendeletek
megalkotásakor mindkét konkrét ügyben bírói eljárás volt
folyamatban.
A tényállás tisztázása érdekében az Alkotmánybíróság
megkereste a megyei közigazgatási hivatal vezetőjét. A
hivatal vezetője a megkeresésre válaszolva a következőket
adta elő :
- A hivatal vezetőjének megkeresésére a polgármester
már azt a tájékoztatást adta, hogy a vitatott rendeletek
egyike sem került kihirdetésre. Mivel az önkormányzati
rendelet kihirdetésének helyben szokásos módja a szervezeti
és működési szabályzat szerint az, hogy a polgármesteri
hivatal ügyfélszolgálati irodájában, valamint a községi
könyvtárban kifüggesztik, ennek tényleges megtörténtét
utólagosan bizonyítani a hivatalnak nem állt módjában.
- Az Ör. 1. -el kapcsolatosan megállapítható volt, hogy
a villanyhálózat rekonstrukciója az önkormányzat és a DÉMÁSZ
Rt. anyagi eszközeiből valósult meg. A rendeletben
foglaltaknak meg sem próbált az önkormányzat érvényt
szerezni. Erre tekintettel a hivatalvezető elfogadta azt az
állítást, hogy kihirdetés hiányában a rendelet nem vált
érvényes jogszabállyá, és visszavonta indítványát.
- Az Ör. 2. és az Ör. 3. tekintetében azonban írásos
bizonyítékok tanúsítják, hogy az önkormányzat e
rendeletekre, mint érvényes jogszabályokra hivatkozva
érvényesíteni kívánta a rendeletben foglaltakat. Erre
tekintettel ezen rendeletek megsemmisítésére irányuló
indítványát fenntartotta.
- A mulasztásban megnyilvánuló törvénysértés
megállapítására irányuló indítványt, mivel annak
elbírálására az Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre
visszavonta.
A megkeresésekre adott válaszokból az is egyértelműen
megállapítható, hogy a rendeletek megalkotására okot adó
jogvitákban a bírói eljárás lezárult és a bíróság egyik
ügyben sem az önkormányzat javára döntött.
II.
Az Alkotmánybíróság az indítvány elbírálása során elsőként
azt vizsgálta, hogy - miután az önkormányzat polgármestere a
kihirdetés hiányára hivatkozott - az Ör. 2. és az Ör. 3.
tekinthető-e alkotmánybírósági felülvizsgálatra alkalmas
érvényes jogszabálynak. Annak bizonyítása, hogy a kihirdetés
ténylegesen megtörtént-e olyan bizonyítási eljárást
igényelne, amelyre az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény 25. § (2) bekezdése alapján az
Alkotmánybíróságnak nincs lehetősége. A megyei közigazgatási
hivatal elnöke által csatolt iratok alapján egyértelműen
megállapítható, hogy az önkormányzat megkísérelt jogot
érvényesíteni a vitatott rendeletek alapján. Felszólította a
szolgálati lakás használóját, és a Kontavill Rt. -t a
rendeletek által megállapított használati díj megfizetésére.
Az Alkotmánybíróság megállapította azt is, hogy törvénysértő
a jegyző eljárása, ha a képviselő-testület által alkotott
rendeletet nem hirdeti ki. Az Ötv. 16. § (2) bekezdése
kimondja, hogy a rendeletet a képviselő-testület hivatalos
lapjában, illetőleg a helyben szokásos módon ki kell
hirdetni. Hasonlóképpen rendelkezik a jogalkotásról szóló
1987. évi XI. törvény 14. § (3) bekezdése. A kihirdetés a
jogszabály érvényességi kelléke. Kihirdetés hiányában a
jogszabály érvénytelen, jogi hatás kiváltására nem alkalmas.
Az Ötv. 16. § (3) bekezdése úgy rendelkezik, hogy az
önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja
alá, kihirdetéséről a jegyző gondoskodik. Ez a rendelkezés
nem ad jogot sem a polgármesternek, sem a jegyzőnek arra,
hogy a képviselő-testület által alkotott rendeletet
felülbírálja. Az Ötv. 10. §-a alapján a rendeletalkotás a
képviselő-testület kizárólagos, át nem ruházható jogköre. Ha
a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület rendelete
törvénysértő azt az Ötv. 36. § (3) bekezdése alapján köteles
jelezni a képviselő-testületnek. A polgármester az Ötv. 35.
§ (3) bekezdése alapján kezdeményezheti a rendelet ismételt
megtárgyalását. De a képviselő-testület által elfogadott
rendeletet - jogszabálysértés esetén is - csak a képviselő-
testület helyezheti hatályon kívül. A jegyző a képviselő-
testület által elfogadott rendeletet nem bírálhatja felül
azzal, hogy nem hirdeti ki.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
jegyző törvénysértést követett el, ha nem hirdette ki a
képviselő-testület által elfogadott rendeleteket, és az
önkormányzat érvényes jogszabálynak tekintette azokat,
amikor kísérletet tett a rendeletben foglaltak
érvényesítésére. Ezért érdemben elbírálta az indítványt.
Az indítvány megalapozott.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy Tömörkény község
képviselő-testülete az Ör. 2. megalkotása során megsértette
az Ltv. rendelkezéseit. Az Ltv. 20. §-a rendelkezik a
lakásban jogcím nélkül lakó személyek lakáshasználati
díjáról. Kimondja :
" (1) A lakást jogcím nélkül használó, a jogosult
részére lakáshasználati díjat köteles fizetni. A használati
díj a lakásra megállapított lakbérrel azonos összeg.
(2) A jogcím nélküli használat kezdetétől számított
hat hónap elteltével a használati díj emelhető. Ez a
rendelkezés nem alkalmazható, ha a jogcím nélküli használó
másik lakásra tarthat igényt.
(3) Önkormányzati lakás esetén a használati díj
emelésének mértékét és feltételeit önkormányzati rendelet
határozza meg. "
Az Ör. 2. két rendelkezést tartalmaz, egyrészt kimondja,
hogy a rendelet hatálya kiterjed a község területén lévő
jogcím nélkül lakott szolgálati lakásokra, másrészt
megállapítja, hogy a havonta fizetendő bérleti díj mértéke
tekintet nélkül a lakás alapterületére és komfortfokozatára
egységesen 10. 000, - Ft. Ez a rendeleti szabályozás több
okból nem felel meg az Ltv. idézett előírásainak. Az Ltv.
20. § (3) bekezdése arra adott felhatalmazást, hogy az
önkormányzat rendeletében a használati díj ( és nem bérleti
díj ) emelésének mértékét és feltételeit a (2) bekezdésben
foglaltak figyelembevételével megállapítsa. A rendelet nem
arról rendelkezik, amire a törvényi felhatalmazás szól, nem
a díj emelésének feltételeit és mértékét szabályozza, hanem
fíx összegű díjat állapít meg és teljesen figyelmen kívül
hagyta az Ltv. 20. (2) bekezdésének előírásait, mert nem
differenciál a jogcím nélküli használat időtartama szerint
és aszerint, hogy a használó igényt tarthat-e cserelakásra
vagy sem.
Az Ör. 3. megalkotása során a képviselő-testület túllépte
jogalkotási hatáskörét. E rendeletében a Polgári
Törvénykönyv hatálya alá tartozó szerződés tartalmát
módosította. A Ptk. 226. § (1) bekezdése alapján jogszabály
a szerződés tartalmát meghatározhatja, azonban a Ptk. 685. §
a ) pontja szerint a Ptk. alkalmazásában az önkormányzati
rendelet csak törvény felhatalmazása alapján, annak keretei
között tekinthető jogszabálynak. A települési önkormányzat
telekhasználati díj rendelettel történő megalkotására
törvényi felhatalmazással nem rendelkezik. Megállapítható
tehát, hogy a képviselő-testületnek az Ör. 3. megalkotására
nem volt hatásköre.
A feltárt tényállás alapján az Alkotmánybíróság
megállapította azt is, hogy az eljárás tárgyát képező
rendeletek megalkotása során a Tömörkényi képviselő-testület
nem csak az Ltv. és a Ptk. tételes rendelkezéseit sértette
meg, hanem visszaélt rendeletalkotási jogkörével. A csatolt
iratok, valamint a polgármester, és a megyei közigazgatási
hivatal elnöke által adott tájékoztatás alapján
megállapítható, hogy a képviselő-testület nem helyi
társadalmi viszonyokat kívánt e rendeleteiben általános
érvénnyel szabályozni, hanem konkrét, lakáshasználattal
kapcsolatos, valamint tulajdonjogi jogvitában próbált
közhatalmi jogosítványával, a rendeletalkotás jogával élve a
saját jogi álláspontjának érvényt szerezni. Az Alkotmány
44/A. §-a, valamint az Ötv. 16. §-a önkormányzati feladatai
ellátása, a helyi közügyek intézése érdekében és a helyi
közügyek körében általános érvényű szabályozást igénylő
társadalmi viszonyok szabályozása érdekében ruházza fel a
képviselő-testületet rendeletalkotási jogkörrel. A helyi
közügyek intézése körében az önkormányzatot megillető
közhatalom, nem biztosít az önkormányzat számára hatalmi
pozíciót konkrét magánjogi jogviszonyokban. A magánjogi
jogviszonyokban az önkormányzat ugyanolyan jogi helyzetben
van mint más jogalanyok. A konkrét magánjogi jogviszonyokból
származó jogait az önkormányzat is, mint minden más jogalany
bíróság előtt érvényesítheti. A rendeletalkotási
hatáskörrel, a közhatalommal való visszaélést jelent az, ha
a képviselő-testület egyedi magánjogi jogvitában a saját
jogi álláspontja érvényesítése érdekében alkot rendeletet.
Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság a Tömörkényi
Önkormányzat Képviselő-testülete által alkotott 20/1993.
(XII. 20.) Kt. és 21/1993. (XII. 20.) Kt. rendeleteket
keletkezésükre visszaható hatállyal megsemmisítette.
Mivel indítványozó a mulasztásban megnyilvánuló
törvénysértés megállapítására, valamint a Tömörkény Község
Önkormányzatának Képviselő-testülete által alkotott 17/1993.
(XII. 20.) Kt. rendelet megsemmisítésére irányuló
indítványát visszavonta, e tárgyakra nézve az
Alkotmánybíróság az eljárást megszüntette.
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
előadó alkotmánybíró
. |