A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványok
tárgyában – dr. Kovács Péter és dr. Paczolay Péter
alkotmánybírók különvéleményével – meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a rádiózásról és a
televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény 136. § (1) bekezdés
„12. és” szövegrésze alkotmányellenes, ezért azt 2007. december
31-i hatállyal megsemmisíti.
A rádiózásról és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény
136. § (1) bekezdése az alábbi szöveggel marad hatályban:
„136. § (1) A VI. fejezet 13. címe, a VI/A. fejezet, a VII.
fejezet, valamint a 135. § alkalmazásában a Testület
közigazgatási ügyben eljáró szerv, eljárására az e §-ban
foglalt eltérésekkel a közigazgatási hatósági eljárás és
szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL.
törvényt kell alkalmazni.”
2. Az Alkotmánybíróság megállapítja: az Országgyűlés
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet idézett elő,
mert nem biztosította törvényben, hogy a műsorszolgáltatási
jogosultságra vonatkozó pályáztatás során az Alkotmány 61. §
(2) bekezdésének megfelelően érvényesüljön a sajtószabadság.
Mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség áll fenn továbbá
azért is, mert az Országgyűlés nem szabályozta törvényben az
Alkotmány 57. § (1) bekezdésének megfelelő, a
műsorszolgáltatási jogosultság elnyeréséről szóló jogalkalmazói
döntések teljes körű, érdemi bírósági felülvizsgálatának
lehetőségét.
Az Alkotmánybíróság felhívja az Országgyűlést, hogy
jogalkotói feladatának 2007. december 31-ig tegyen eleget.
3. Az Alkotmánybíróság a rádiózásról és a televíziózásról
szóló 1996. évi I. törvény 33. § (4) bekezdése, 47. § (1)
bekezdés második mondata és 112. § (1) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
4. Az Alkotmánybíróság a rádiózásról és a televíziózásról
szóló 1996. évi I. törvény 33. §-ával kapcsolatban benyújtott,
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását
kezdeményező indítványt elutasítja.
5. Az Alkotmánybíróság a rádiózásról és a televíziózásról
szóló 1996. évi I. törvény 55. § (5) bekezdése
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítvány tárgyában az eljárást megszünteti.
6. Az Alkotmánybíróság a gazdasági reklámtevékenységről szóló
1997. évi LVIII. törvény 16. § (1) bekezdésének alkalmazásával
kapcsolatos alkotmányos követelmény megállapítására irányuló
indítványt visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett a rádiózásról
és a televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény (a
továbbiakban: Médiatörvény) egyes rendelkezései
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére.
Jelen eljárásban az Alkotmánybíróság az Országos Rádió és
Televízió Testület (a továbbiakban: ORTT), a Panaszbizottság,
valamint a Magyar Rádió Közalapítvány, a Magyar Televízió
Közalapítvány és a Hungária Televízió Közalapítvány (a
továbbiakban: közalapítványok) kuratóriumai tagjainak
jelölésére, továbbá a műsorszolgáltatási jogosultság
pályáztatására vonatkozó szabályok alkotmányellenessége
megállapítását és megsemmisítését kezdeményező indítványokat
bírálta el. Az Alkotmánybíróság ezeket a beadványokat az
Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak
közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe
foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065., a
továbbiakban: Ügyrend) 28. § (2) bekezdésének megfelelően
egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
1.1. Az Alkotmány 61. §-át és a 37/1992. (VI. 10.) AB
határozatban foglalt követelményeket sértőnek tartják az
indítványozók, hogy a Médiatörvény 33. § (4) bekezdése alapján
az ORTT tagjait az országgyűlési képviselőcsoportok jelölik.
Ugyanezen az alapon támadják az indítványozók a Médiatörvény
55. §-a egészét, tartalmilag azonban csak az 55. § (5)
bekezdését, amely alapján a közszolgálati műsorszolgáltatók
közalapítványi kuratóriumaiba választható tagok felét
országgyűlési képviselőcsoportok jelölik. Alkotmánysértőnek
tartják azt is, hogy a Médiatörvény 47. § (1) bekezdés második
mondata alapján a Panaszbizottság tagjait az ORTT bízza meg,
mert ezáltal a törvény „közvetve a pártok jelöltjeinek
biztosít kizárólagos befolyást a Panaszbizottság tagjainak
megbízásában”.
1.2. A 7/2004. (III. 24.) AB határozatra hivatkozva
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítását
kérte néhány indítványozó, mert a Médiatörvény 33. §-a nem
tartalmaz szabályt arra vonatkozóan, hogy az ORTT
megbízatásának megszűnése és az új testület megválasztása
közötti időtartamban ki és hogyan látja el a nélkülözhetetlen
hatósági feladatokat.
2. Több indítványozó kérte a Médiatörvény 112. § (1)
bekezdésének alkotmányossági vizsgálatát és megsemmisítését.
2.1. Az ORTT képviseletében benyújtott indítvány szerint a
Médiatörvény e rendelkezésében az ORTT polgári jogi
jogalanyisága összemosódik a hatósági jogkörrel. Az indítvány
az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, az Alkotmány 9. §-át, továbbá
13. § (1) bekezdését sértőnek tartja, hogy a műsorszolgáltatási
szerződés kötelező felmondására – a Médiatörvény 112. § (1)
bekezdés f) pontja értelmezésének megfelelően – államigazgatási
eljárás során vagy annak eredményeképpen kerül sor. Az
indítvány a Médiatörvény 136. § (1) bekezdés „A VI. fejezet 12.
címe” szövegrész megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól,
mondván e rendelkezés megsemmisítése kevésbé érintené a
Médiatörvény struktúráját és a szankciórendszert, mint a 112. §
érintett szabályainak megsemmisítése.
2.2. Egy másik indítvány a Médiatörvény 112. §-ának egészét
támadta, de valójában csak a 112. § (1) bekezdésével
kapcsolatban fogalmazott meg alkotmányossági aggályokat. Ez
alapján az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe, valamint az 57. §
(1) bekezdésére tekintettel az 50. § (2) bekezdésébe ütköző
módon a Médiatörvény csupán felsorolja az ORTT által kiszabható
szankciókat, de nem ad eligazítást arra nézve, hogy az egyes
jogsértések elbírálása során az ORTT milyen szempontok szerint
választ az alkalmazható joghátrányok közül. Emellett, a
kifogásolt rendelkezés nem ad lehetőséget a rendes bíróságoknak
az ORTT határozat tartalmi felülvizsgálatára. Az indítványozó
szerint a Médiatörvény 112. § (1) bekezdés d) pontja akkor is
ellentétes az Alkotmány 50. § (2) bekezdésével és 57. § (1)
bekezdésével, ha a 112. § (1) bekezdésének teljes szövege nem
bizonyul alkotmánysértőnek. E pont ugyanis a kötbért mint
polgári jogi jogkövetkezményt közigazgatási szankcióként
határozza meg. Következésképpen a kötbér szankciót kiszabó
jogerős közigazgatási határozatot a bíróság nem képes érdemben
felülvizsgálni.
2.3. Az indítványozók egyike szerint az Alkotmány 61. §-ával
ellentétes, hogy e rendelkezés alapján az ORTT panasz nélkül is
folytathat „panasz-eljárást”, vagyis hivatalból vizsgálódhat.
2.4. Egy másik indítvány úgy érvel, hogy az Alkotmány 54. §
(1) bekezdéséből fakadó önrendelkezési joggal ellentétes a
Médiatörvény 112. § (1) bekezdése, mert lehetővé teszi, hogy az
ORTT az emberi jogaiban sértett személytől függetlenül vagy
akár az ő kifejezett akarata ellenére is eljárhat és
megállapíthatja valamely emberi jog megsértését. Az
indítványozók szerint a Médiatörvény e rendelkezése az
Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből következő jogbiztonság
követelményének sem felel meg, mert az alapján az ORTT
megállapíthatja az „alkotmányos rend” megsértését. A
Médiatörvényben hivatkozott „alkotmányos rend” megsértése
alkalmatlan arra, hogy arra alapozva az ORTT mint közigazgatási
szerv szankciót alkalmazzon. Végül az indítványozók a gazdasági
reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. törvény (a
továbbiakban: Reklámtörvény) 16. § (1) bekezdésével
kapcsolatban alkotmányossági követelmény megállapítását kérték
az Alkotmánybíróságtól, mert a Reklámtörvény nem mondja ki,
hogy a személyhez fűződő jogot sértő reklámok kapcsán
reklámfelügyeleti eljárás csak kérelemre indulhat.
2.5. Az egyik indítvány az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
foglalt jogbiztonság elvével és az Alkotmány 61. §-ával
ellentétes jogalkotói mulasztásnak tartja, hogy a Médiatörvény
nem írja elő kötelező jelleggel az ORTT számára az országos
televíziós műsorszolgáltatási jogosultság pályáztatásának
értékelési elveit, hanem azt az ORTT által kidolgozandó
pályázati felhívásra bízza, anélkül, hogy a pályázati
felhívásban foglaltak megsértését szankcionálná.
2.6. Az Alkotmány 57. § (5) bekezdésére és az Alkotmány 61. §-
ára hivatkozva mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítását kérte az indítványozó azért is, mert a
Médiatörvény nem biztosít jogorvoslati lehetőséget az ORTT-nek
a műsorszolgáltatási jogosultságok pályáztatásával kapcsolatos
döntésével szemben.
II.
1. Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„9. § (1) Magyarország gazdasága olyan piacgazdaság, amelyben a
köztulajdon és a magántulajdon egyenjogú és egyenlő védelemben
részesül.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és támogatja a vállalkozás
jogát és a gazdasági verseny szabadságát.”
„13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.”
„50. § (2) A bíróság ellenőrzi a közigazgatási határozatok
törvényességét.”
„54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
„57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el. […]
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát vagy
jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan – a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény korlátozhatja.”
„61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
adatokat megismerje, illetőleg terjessze.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát.”
2. Az indítvány által kifogásolt jogszabályi rendelkezések:
Médiatörvény
„33. § (4) A Testület többi tagját az Országgyűlési
képviselőcsoportok jelölik. Minden képviselőcsoport egy-egy
tagot jelölhet. Ha a kormánypárti vagy ellenzéki oldalon csak
egy képviselőcsoport van, az a képviselőcsoport két tagot
jelölhet.”
„47. § (1) A kiegyensúlyozott tájékoztatás követelményének (4.
§) megsértése miatti panaszokat a Testület Panaszbizottsága (a
továbbiakban: Panaszbizottság) bírálja el. A Panaszbizottság
tagjait – öt évre szólóan – a Testület bízza meg.”
„55. § (5) Az Országgyűlés által a kuratóriumba választható
tagok felét a kormánypárti, másik felét az ellenzéki
képviselőcsoportok jelölik úgy, hogy minden képviselőcsoport
legalább egy jelöltjét meg kell választani.”
„101. § (2) Megegyezés hiányában a versengő pályázatok közül a
Testület a pályázat kiírásakor nyilvánosságra hozott értékelési
elvek szerint dönt.”
„VI. fejezet 12. cím
A törvény vagy a szerződés megszegése
112. § (1) Ha a műsorszolgáltató az e törvényben, illetve a
szerzői jogról szóló törvényben, valamint a műsorszolgáltatási
szerződésben és a rádióengedélyben előírt feltételeket és
előírásokat nem teljesíti vagy megsérti, illetőleg ha
műsorszolgáltatóval a cselekmény elkövetésekor munkaviszonyban
vagy munkavégzésre irányuló más jogviszonyban lévő személy
bűnösségét a Btk. 329. §-ában meghatározott bűncselekmény miatt
jogerős ítélet állapította meg, a Testület
a) felhívja a műsorszolgáltatót a sérelmezett magatartás
megszüntetésére,
b) írásbeli figyelmeztetésben megállapítja a jogsértést, és
felhívja a műsorszolgáltatót a jogsértés megszüntetésére,
illetve arra, hogy a jövőben tartózkodjon a jogsértéstől,
c) meghatározott időre, de legfeljebb harminc napra
felfüggeszti a műsorszolgáltatási jogosultság gyakorlását,
d) érvényesíti a szerződésben megállapított kötbért,
e) a közszolgálati műsorszolgáltatóval, a bejelentés alapján
műsorszolgáltatást végző műsorszolgáltatóval szemben, illetve a
Panaszbizottság kezdeményezésére bírságot szab ki a 135. §
szerinti összeghatárok között,
f) azonnali hatállyal felmondja a szerződést. […]
(4) Azonnali hatállyal kell felmondani a szerződést, ha
a) a szerződést nem lehetett volna megkötni, és a jogsértő
állapot még fennáll,
b) a szerződés a törvény VIII. fejezetében foglaltakat sérti,
és a jogosult a jogsérelmet a Gazdasági Versenyhivatal, illetve
a Testület határozatában foglaltak szerint száznyolcvan napon
belül nem orvosolta,
c) a szerződés megkötése óta másodszor kellene az (1) bekezdés
b) pontja szerinti írásbeli figyelmeztetést alkalmazni.”
„136. § (1) A VI. fejezet 12. és 13. címe, a VI/A. fejezet, a
VII. fejezet, valamint a 135. § alkalmazásában a Testület
közigazgatási ügyben eljáró szerv, eljárására az e §-ban
foglalt eltérésekkel a közigazgatási hatósági eljárás és
szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL.
törvényt kell alkalmazni.”
Reklámtörvény
„16. § (1) A reklámfelügyeleti eljárás kérelemre vagy
hivatalból indul.”
III.
Az Alkotmánybíróság jelen eljárásban az ORTT, a
Panaszbizottság, továbbá a közalapítványok kuratóriumai
tagjainak jelölésére, valamint a műsorszolgáltatási engedélyek
kibocsátására és a műsorszolgáltatási tevékenység felügyeletére
vonatkozó szabályok alkotmányosságát vizsgálta.
Az indítványok részben megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróság elsőként az ORTT tagjaira vonatkozó
jelölési szabályokat vetette össze az Alkotmány 61. § (1) és
(2) bekezdéseivel.
Az indítványozók álláspontja szerint a Médiatörvény 33. § (4)
bekezdése, amely alapján az ORTT tagjait az országgyűlési
képviselőcsoportok jelölik, sérti az Alkotmány 61. §-át és a
37/1992. (VI. 10.) AB határozatban foglalt alkotmányos
követelményt, mert lehetővé teszi, hogy a parlamenti pártok a
műsorok tartalmára meghatározó befolyást gyakoroljanak.
1.1. Az Alkotmány 61. § (1) bekezdése alapján mindenkinek
joga van a szabad véleménynyilvánításhoz. A sajtó számára
speciális védelmet nyújtó Alkotmány 61. § (2) bekezdése szerint
a Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó szabadságát. „[A]
sajtószabadság nemcsak a nyomtatott sajtóra vonatkozik, hanem a
rádióra és televízióra is” [4/1993. (II. 12.) AB határozat, ABH
1993, 48, 61.].
Azt, hogy a rádió és televízió működését érintően a
nyomtatott sajtóhoz képest speciális előírások léte indokolt,
több tényező alátámasztja. Egyfelől az állami tulajdonú
földfelszíni frekvenciák használata, másfelől az a tény, hogy a
rádió és televízió szervezetek egy része közpénzből működik,
végül az az általánosan elfogadott vélekedés, hogy a rádiós és
televíziós műsorszolgáltatás véleményformáló hatása és a
mozgóképek, hangok, élő tudósítások meggyőző ereje sokszorosa
az egyéb információs társadalmi szolgáltatások gondolkodásra
ható erejének [Lásd 1/2007. (I. 18.) AB határozat, ABK 2007.
január, 3, 6.].
A magyar alkotmányos rendszerben ezért a sajtószabadság állam
általi elismerése mellett megjelentek a rádió- és televízió
szervezetek szabadságát és a véleménypluralizmust biztosító
szabályok. Ezek szükségességét az Alkotmánybíróság a 37/1992.
(VI. 10.) AB határozatában a következőképpen fogalmazta meg: „A
véleménynyilvánítási szabadságot a rádió és televízió esetében
(…) jogilag részletesen szabályozott szervezeti megoldásokkal
kell biztosítani. A szervezeti megoldások alkotmányosságát az
minősíti, hogy elvileg képesek-e biztosítani a társadalomban
meglévő vélemények teljes körű, kiegyensúlyozott arányú és
valósághű kifejezésre juttatását, valamint a közérdeklődésre
számot tartó eseményekről és tényekről való elfogulatlan
tájékoztatást” (ABH 1992, 227, 230.).
1.2. A műsorszolgáltatók szempontjából a műsorszolgáltatási
jogosultságot odaítélő és a műsorszolgáltatási tevékenységet
felügyelő ORTT létrejöttére vonatkozó előírások a
sajtószabadsághoz való jogot korlátozzák. Az Alkotmánybíróság
azt vizsgálta, hogy ezek a szabályok az Alkotmány 8. § (2)
bekezdésének megfelelően, alkotmányos cél érdekében
(szükségesség) és a céllal arányos módon korlátozzák-e az
Alkotmány 61. § (2) bekezdését.
A jogalkotó a Médiatörvényben azzal a céllal hozta létre az
ORTT intézményét, hogy az az állami tulajdonú frekvenciákat
hasznosítsa, a műsorszolgáltatásra vonatkozó pályázatokat
elbírálja, ennek eredményeképpen a műsorszolgáltatási
jogosultságot odaítélje, a frekvenciát nem használó
műsorterjesztőket pedig nyilvántartásba vegye. Az Országgyűlés
döntése alapján az ORTT feladata annak vizsgálata, hogy a
műsorszolgáltató a műsorszórási engedélynek és a
jogszabályoknak megfelelően működik-e [1/2007. (I. 18.) AB
határozat, ABK 2007. január, 3, 6.].
Az Alkotmánybíróság úgy ítéli meg, hogy a műsorszolgáltatók
sajtószabadságnak megfelelő, állami beavatkozástól mentes
szabad működésének fontos garanciája, hogy az ORTT mint
médiahatóság független módon, kizárólag a törvénynek
alárendelten működjön. A 37/1992. (VI. 10.) AB határozat
szerint „az államtól való szabadság azt kívánja meg, hogy se a
parlament, se a Kormány ne juthasson a műsor tartalmát
befolyásolni képes szervezetben meghatározó befolyáshoz; ahogy
politikai pártok, azonos feladatra vagy ugyanazon érdek
képviseletére létrejött csoportok befolyása sem lehet
meghatározó” (ABH 1992, 227, 231.). Az Alkotmánybíróság ezért a
következőkben azt vizsgálta, hogy az ORTT tagok jelölésére
vonatkozó szabályok elvileg képesek-e a függetlenség
biztosítására, vagyis e rendelkezések alkalmasak-e a fent
megjelölt jogalkotói cél elérésére.
1.3. Az ORTT az Alkotmány 61. § (2) bekezdésében biztosított
sajtószabadságból következően egy a döntéseit önállóan hozó,
kizárólag az Országgyűlésnek felelős intézmény [Médiatörvény
32. § (1) bekezdés]. A Kormány tagjai és az államtitkárok
jogállásáról szóló 2006. évi LVII. törvény 1. § (3) bekezdés b)
pontja szerint az ORTT autonóm államigazgatási szerv. Az ORTT
működésének költségeit nem a központi költségvetés, hanem a
Műsorszolgáltatási Alap fedezi. Az ORTT „egy sajátos állami
szervtípus” [1/2005. (II. 4.) AB határozat, ABH 2005, 64, 36-
37.].
Az ORTT kétféleképpen vizsgálhatja a műsorszolgáltatók
műsorainak tartalmát. Az egyes műsorszámok kapcsán a
Panaszbizottsághoz beérkező panasz alapján indult eljárásban az
ORTT a másodfok [Médiatörvény 51. § (1) bekezdés]. A
Médiatörvény 112. § (1) bekezdésének megfelelően „a műsorfolyam
egészét vizsgáló ORTT eljárása során – többek között – bírság
kiszabásával, a műsorszolgáltatási jogosultság gyakorlásának
felfüggesztésével vagy akár a szerződés felmondásával
szankcionálja a jogsértést elkövető műsorszolgáltatót” (ABK
2007. január 3, 9). Mindkét esetben garanciális jelentőségű,
hogy az ORTT határozatát a bíróság – kérelemre –
felülvizsgálja. Az, hogy a Médiatörvény biztosítja az ORTT
műsorszolgáltatás törvényességével kapcsolatos érdemi
döntésével szembeni bírói utat, megfelelő garanciát nyújt arra,
hogy az ORTT-n keresztül a parlamenti pártok a műsorok
tartalmára ne gyakorolhassanak meghatározó befolyást. Az ORTT-
nek, illetve a parlamenti pártoknak a műsortartalom
befolyásolására vonatkozó szándéka ugyanis bírósági eljárás
tárgya lehet, amelynek során az ítélkező bíró pártatlanul és
függetlenül köteles döntést hozni [Alkotmány 50. § (3)
bekezdés] arról, hogy a határozat megfelel-e a sajtószabadság
követelményeinek.
1.4. Külön vizsgálta az Alkotmánybíróság, hogy a Médiatörvény
rendelkezései megfelelő módon garantálják-e az ORTT tagjainak
függetlenségét. A Médiatörvény 31. § (2) bekezdése szerint az
ORTT tagjai is csak a törvénynek vannak alárendelve, és
tevékenységük körében nem utasíthatók. Az önálló és
befolyásmentes működést biztosítja, hogy a tagok „mandátuma”
szabad, nem hívhatók vissza. A politikai és gazdasági
összeférhetetlenségre vonatkozó szabályok (Médiatörvény 34-35.
§§) a függetlenség további garanciái.
Az Országgyűlés által megválasztott ORTT tagok mandátuma
elválik a törvényhozási ciklustól. Az ORTT tagjait a parlament
négy évre választja ugyan, de a Médiatörvény megalkotásakor az
Országgyűlés nem igazította saját megbízatásához az ORTT
tagjainak megválasztását. Ezek a törvényi rendelkezések elvileg
képesek biztosítani az ORTT tagok függetlenségét, és kizárják,
hogy a parlamenti pártok formálisan érvényesíthessék
befolyásukat.
A Médiatörvény 33. § (3) és (4) bekezdései alapján az ORTT
elnökét a köztársasági elnök és a miniszterelnök együttesen,
tagjait a képviselőcsoportok jelölik. A jelöltek
megválasztásához az országgyűlési képviselők többségének
szavazata szükséges [33. § (1) bekezdés].
Az Alkotmánybíróság már több határozatában hangsúlyozta, hogy
a népszuverenitás gyakorlásának elsődleges formája a
képviselet. [2/1993. (I. 22.) AB határozat, ABH 1993, 33.;
22/1993. (IV. 2.) AB határozat, ABH 1993, 182, 186.; 25/1995.
(V. 10.) AB végzés, ABH 1995, 427, 428.; 18/B/2002. AB
határozat, ABH 2002, 1367, 1369.]. Ez azt jelenti, hogy
alapvetően az országgyűlési képviselők feladata a közösségi
döntések meghozatala. Ezek közé tartozik számos, az
Alkotmányban vagy az egyes törvényekben létrehozott intézmények
tisztségviselőinek a megválasztása. A képviselőcsoportok
jelölési joga önmagában valóban nem garantálja az ORTT
függetlenségét. Sőt, az Alkotmány 3. § (3) bekezdésével, a
pártok közvetlen közhatalom gyakorlására vonatkozó tilalommal
volna ellentétes, ha a képviselőcsoport jelölési joga egyben
döntési jogot jelentene. A frakciók jelölése azonban nem
jelenti egyszersmind az ORTT tagnak javasolt személy
automatikus megválasztását. Az a tény, hogy a parlamenti
képviselők szavaznak az ORTT tagjairól biztosítja, hogy a
személyekről való döntés demokratikus eljárás eredménye. A
képviseleti demokrácia alapelve a szabad mandátum, a parlamenti
képviselő jogilag nem lehet köteles meghatározott módon
szavazni [15/2007. (III. 9.) AB határozat, ABK 2007. március,
233, 237.]. A képviselők tehát szabadon döntenek arról, hogy
szavazatukkal támogatják a jelölt személyek megválasztását vagy
sem.
Az Alkotmánybíróság a 22/1999. (VI. 30.) AB határozatban a
fenti érvekkel részben egybehangzó indokokkal utasította el azt
az indítványt, amely a közalapítványi kuratóriumok elnökségi
tagjainak a jelölésére és választására vonatkozó szabályokat az
Alkotmány 61. § (1) és (2) bekezdéseit sértőnek találta (ABH
1999, 176.). Később nem minősült alkotmányellenesnek az a
jogszabály sem, amely alapján az MTI Rt. Tulajdonosi Tanácsadó
Testületi tagokat a képviselőcsoportok jelölik és a tagoknak
jelölt személyekről az országgyűlési képviselők többsége dönt
[738/B/1997. AB határozat, ABH 2005, 734.].
Az Alkotmánybíróság jelen ügyben sem találta megalapozottnak
a Médiatörvény 33. § (4) bekezdése alkotmányellenességére
vonatkozó érveket, ezért a rendelkezés megsemmisítését
kezdeményező indítványt elutasította.
2. Az Alkotmánybíróság ezt követően a Médiatörvény 47. § (1)
bekezdésének alkotmányosságát vizsgálta. E rendelkezés második
mondata alapján a Panaszbizottság tagjait – öt évre szólóan –
az ORTT bízza meg. Az Alkotmánybíróság a jelen határozat III.1.
pontjában foglalt indokok alapján arra a következtetésre
jutott, hogy az ORTT tagok jelölésére és választására vonatkozó
szabályok elvileg képesek biztosítani az ORTT és a testületi
tagok függetlenségét.
A Panaszbizottság tagjainak mandátuma elválik az ORTT tagok
mandátumától, mert az előbbiek megbízatása öt évre szól, az
utóbbiakat pedig négy évre választja az Országgyűlés. A tagok
függetlenek, csak a törvénynek vannak alárendelve, és a
tevékenységük végzése során nem utasíthatók [47. § (2)
bekezdés]. A Médiatörvényben foglalt összeférhetetlenségi
szabályok a függetlenség további garanciái [47. § (3)
bekezdés]. A Médiatörvény felhatalmazása alapján megalkotott,
az ORTT Panaszbizottságának Ügyrendje és az egyes tanácsok
eljárási rendjének 8. §-a alapján a Panaszbizottság soros
elnöke „véletlenszerű kiválasztási módszert” alkalmaz az adott
ügyben eljáró panaszbizottsági tanács elnöke és két tagja
kiválasztásakor. Egy műsorszám, illetve a műsorszámok
összességének a vizsgálata kapcsán hozott panaszbizottsági
állásfoglalás ellen jogorvoslati kérelemmel az ORTT-hez lehet
fordulni, az ORTT határozat felülvizsgálata pedig bíróságtól
kérhető [Médiatörvény 49-51. §§, 1/2007. (I. 18.) AB határozat,
ABK 2007. január, 3.].
Ez azt jelenti, hogy az ORTT és azon keresztül a parlamenti
pártok formális befolyásgyakorlását a Médiatörvény több, fent
idézett rendelkezése kizárja, egy a műsorok tartalmát érintő
informális befolyásgyakorlás pedig az érdemi döntést
felülvizsgáló bírósági eljárás tárgya lehet.
Mindezek alapján megállapítható, hogy a Médiatörvény 47. §
(1) bekezdése nem sérti az Alkotmány 61. § (2) bekezdését, mert
a Médiatörvény Panaszbizottságra vonatkozó szabályai
összességükben elvileg képesek biztosítani a tagok
függetlenségét.
3. Az indítványozók a Médiatörvénynek a közalapítványi
kuratóriumok tagjainak a jelölésére vonatkozó 55. § (5)
bekezdése megsemmisítését is kezdeményezték.
Az Alkotmánybíróság a 22/1999. (VI. 30.) AB határozatában már
vizsgálta a Médiatörvény 55. § (5) bekezdését. E határozatában
az Alkotmánybíróság az e rendelkezés alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat
elutasította, de egyben megállapította, hogy a rendelkezés
alkalmazásakor alkotmányos követelmény, hogy nem vehetők
számításba sem a kormánypárti, sem az ellenzéki oldalon azok az
elnökségi, illetőleg testületi tagok, akiket olyan
képviselőcsoport javaslatára választott az Országgyűlés, amely
képviselőcsoport időközben megszűnt.
Mivel az indítványozó a Médiatörvény 55. § (5) bekezdését a
szabad véleménynyilvánítás joga [az Alkotmány 61. § (1)
bekezdése] szempontjából – a 22/1999. (VI. 30.) AB határozatban
már elbírált alkotmányos összefüggésre hivatkozva – tartotta
alkotmányellenesnek, az Alkotmánybíróság az indítványt e
részében ítélt dolognak tekintette és az Ügyrend 31. § c)
pontja alapján az eljárást e tekintetben megszüntette.
4. Több indítványozó a 7/2004. (III. 24.) AB határozatban
foglalt érveket alapul véve mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítását kérte az
Alkotmánybíróságtól, mert a Médiatörvény 33. §-a nem tartalmaz
szabályt arra vonatkozóan, hogy az ORTT megbízatásának
megszűnése és az új testület megválasztása közötti időtartamban
ki és hogyan látja el a nélkülözhetetlen hatósági feladatokat.
A 7/2004. (III. 24.) AB határozatban az Alkotmánybíróság azért
állapította meg az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt
jogállamiság lényeges elemét alkotó jogbiztonság sérelmét, mert
a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének átszervezése „a
legfontosabb hatósági jogkörök gyakorlását meghatározatlan
ideig” ellehetetlenítette, vagyis az Országgyűlés a jogszabály
megalkotásával maga idézett elő olyan helyzetet, amely azt
eredményezte, hogy a közigazgatási szerv előre nem látható
ideig nem tudott eleget tenni a törvényben előírt
kötelezettségeinek.
A Médiatörvény 33. §-a az ORTT tagjainak a jelöléséről és
választásáról tartalmaz rendelkezéseket. Az indítványozók
szerint a szabályozás azért „hiányos”, mert nem rendelkezik
arra a megtörtént esetre nézve, hogy a miniszterelnök és a
köztársasági elnök nem tud megállapodni az ORTT
elnökjelöltjének a személyében.
Ahogyan azt az Alkotmánybíróság a közalapítványi kuratóriumok
tagjainak a jelöléséről szóló 22/1999. (VI. 30.) AB
határozatban hangsúlyozta, „[n]em alkotmányossági kérdés az, ha
a jelöltállítási és a választási eljárás esetenként nem
működik. A mechanizmus működtetése során esetlegesen előforduló
– és politikai vagy egyéb okra visszavezethető – nehézségek nem
teszik magát a szabályozást alkotmányellenessé. Az Országgyűlés
tagjainak, a politikai élet szereplőinek a törvényből fakadó
feladata az, hogy a mechanizmust megfelelően működtessék” (ABH
1999, 176, 194.). A közhatalmat gyakorlók felelősséggel
tartoznak azért, hogy a jogszabály előírásait betartva,
döntéseik következményeit és súlyát figyelembe véve lássák el
hivatalukat. A köz érdekében tevékenykedő politikusoknak ezt a
kötelességét egy mégoly körültekintően megfogalmazott szabály
sem pótolhatja. Jelen esetben, egy a köztársasági elnök és a
miniszterelnök közötti megegyezés hiányában alkalmazandó
rendelkezés sem volna alkalmas arra, hogy minden előre nem
látható helyzetre pontos előírást adjon.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a Médiatörvény 33. §-ával
kapcsolatban benyújtott, mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítását kezdeményező indítványt
elutasította.
IV.
Az Alkotmánybíróság ezt követően a Médiatörvénynek a
műsorszolgáltatási jogosultságok kiosztására vonatkozó
szabályait, azon belül is a pályáztatással kapcsolatos
előírásokat vizsgálta. Az indítvány szerint az Országgyűlés
alkotmánysértő mulasztást idézett elő azáltal, hogy nem
szabályozta törvényben az országos műsorszolgáltatási
jogosultság pályáztatásának értékelési elveit, és nem
biztosított jogorvoslatot az ORTT pályázatokkal kapcsolatos
döntésével szemben.
1. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) 49. § (1) bekezdése alapján mulasztásban
megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására akkor
kerülhet sor, ha a jogalkotó szerv a jogszabályi
felhatalmazásból származó jogalkotói feladatát elmulasztotta,
és ezzel alkotmányellenességet idézett elő. Az Alkotmánybíróság
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet állapít meg,
ha alapvető jog érvényesüléséhez szükséges garanciák
hiányoznak, illetve, ha a hiányos szabályozás alapvető jog
érvényesítését veszélyezteti [22/1990. (X. 16.) AB határozat,
ABH 1990, 83, 86.; 37/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992,
227, 232.; 6/2001. (III. 14.) AB határozat, ABH 2001, 93,
103.].
A műsorszolgáltatók sajtószabadságnak megfelelő független és
szabad működésének fontos garanciája a médiahatóság átlátható
működése. Az Alkotmány 61. § (2) és (4) bekezdéséből
következően a frekvenciák elosztásának módját, annak
feltételeit és az arra vonatkozó eljárást jogszabálynak kell
meghatároznia [48/1993. (VII. 2.) AB határozat, ABH 1993, 314,
319.].
A jogalkotó az Alkotmány 61. §-a keretei között dönthet
arról, hogy műsorszolgáltatási szerződések útján, esetleg
közigazgatási eljárás során szerzett engedély alapján vagy
egyéb módon nyújt lehetőséget a műsorszolgáltatási jogosultság
megszerzésére. Nem volna eleve összeegyeztethetetlen az
Alkotmány 61. § (2) bekezdésével az sem, ha a jogalkotó a
műsorszolgáltatási szerződések helyett engedélyezési rendszert
vezetne be, amelynek során a közigazgatási eljárás szabályai
volnának az irányadóak, és a műsorszolgáltató ügyfélként járna
el.
2. A Médiatörvényben a jogalkotó a műsorszolgáltatási
szerződések rendszerét részesítette előnyben. Az Alkotmány 61.
§ (2) bekezdése szempontjából garanciális jelentőségű, hogy a
médiahatóság döntéshozatali eljárása áttekinthető és követhető
legyen: a műsorszolgáltatási jogosultságra vonatkozó pályázat
során alkalmazandó értékelési szempontok megismerhetőek és
valódi szakmai vita tárgyai lehessenek, a döntés indokolásából
rekonstruálható legyen a döntéshozatali eljárás (a döntést
alátámasztó érvek, a szavazati arány), a határozat ellen az
érintett jogorvoslattal élhessen.
Az Alkotmánnyal összhangban az Európa Tanács Miniszteri
Bizottságának a műsorszolgáltatási szektor szabályozó
hatóságainak függetlenségéről és feladatairól szóló Rec (2000)
23. számú ajánlása alapján a műsorszolgáltatási jogosultság
elnyerésének feltételeit jogszabálynak kell tartalmaznia. A
jogosultság megszerzésére nyílt, átlátható és pártatlan
eljárásban kerülhet sor. Az ajánlás szerint a médiahatóságnak
minden döntését megfelelően indokolnia kell, a határozatoknak a
nyilvánosság számára hozzáférhetőeknek kell lenniük, és
elengedhetetlen azok bírói felülvizsgálhatósága.
[Recommendation Rec (2000) 23 of the Committee of Ministers to
member states on the independence and functions of regulatory
authorities for the broadcasting sector, Appendix IV. 13-17.,
V. 27.].
3. A Médiatörvény ezeknek a követelményeknek nem felel meg. A
műsorszolgáltatási jogosultság pályáztatására vonatkozó
törvényi szabályozás nem intézményesített átlátható pályázati
rendszert. E hiányosság alkotmányellenes helyzetet eredményez,
mert nem teszi lehetővé, hogy a műsorszolgáltatási
jogosultságok elnyerésére átlátható döntéshozatali eljárás
keretében kerüljön sor, ami kétséget ébreszthet a
műsorszolgáltatók sajtószabadságnak megfelelő független
működését illetően.
A műsorszolgáltatási jogosultságra vonatkozó pályázat során
alkalmazandó értékelési szempontok törvényben nem
szabályozottak, a döntéshozatali eljárás a pályázók és a
nyilvánosság számára nem követhető. További hiányosság, hogy
nem rendelkezik törvény a műsorszolgáltatási jogosultság
elnyerése érdekében benyújtott pályázatok elbírálásának
határidejéről, és a törvényből a pályázati eljárás során hozott
ORTT határozatok indokolásának a kötelezettsége sem következik.
A jogalkotói mulasztás az Alkotmány 57. § (1) bekezdése
vonatkozásában is fennáll. Az Alkotmány 57. § (1) bekezdése
szerint a Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el. „Ez a
rendelkezés deklarálja – egyes eljárási garanciák meghatározása
mellett – a bírósághoz fordulás jogát. Az Alkotmánybíróság
értelmezésében ezen alapvető jogból következően az államra az a
kötelezettség hárul, hogy – egyebek mellett – a polgári jogi
jogok és kötelezettségek (a polgári joginak tekintett jogviták)
elbírálására bírói utat biztosítson.” [59/1993. (XI. 29.) AB
határozat, ABH 1993, 355.; 935/B/1997. AB határozat, ABH 1998,
772-773.]
A Médiatörvény 99. § (5) bekezdése csupán egy esetben, a
Médiatörvény 85-88. §-aiban és a VIII. fejezetében foglalt
korlátozó rendelkezésekbe ütköző pályázó visszautasításával
szemben biztosítja a bírói utat. Egyébként, a Médiatörvény
alapján nincs mód arra, hogy az érintett bírósághoz forduljon
az ORTT műsorszolgáltatással kapcsolatos pályázati eljárást
lezáró érdemi döntése ellen. Ez azt jelenti, hogy a rádió és
televízió működését biztosító műsorszolgáltatási jogosultságot
odaítélő döntéssel szemben az érintettek nem követelhetik a
bíróság döntését.
Az Alkotmánybíróság mindezek alapján megállapította, hogy az
Országgyűlés mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenességet
idézett elő, mert nem biztosította törvényben, hogy a
műsorszolgáltatási jogosultságra vonatkozó pályáztatás során az
Alkotmány 61. § (2) bekezdésének megfelelően érvényesüljön a
sajtószabadság. Mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
áll fenn továbbá azért is, mert az Országgyűlés nem szabályozta
törvényben az Alkotmány 57. § (1) bekezdésének megfelelő, a
műsorszolgáltatási jogosultság elnyeréséről szóló jogalkalmazói
döntések teljes körű, érdemi bírósági felülvizsgálatának
lehetőségét.
Az Alkotmánybíróság felhívta az Országgyűlést, hogy
jogalkotói feladatának 2007. december 31-ig tegyen eleget.
V.
1. A műsorszolgáltatási jogosultságok kiosztása mellett az
ORTT feladata annak vizsgálata, hogy a műsorszolgáltatási
jogosultságot szerzett rádiók és televíziók működése megfelel-e
a törvényben és a műsorszolgáltatási szerződésben foglaltaknak.
Ez nem jelentheti a műsorok előzetes tartalmi vizsgálatát, mert
az eleve összeegyeztethetetlen volna az Alkotmány 61. § (2)
bekezdésével. Az ORTT mint közigazgatási szerv a Médiatörvény
112. § (1) bekezdése alapján utólag szankcionálhatja a
műsorszolgáltató jogsértő működését. Általában az ORTT
határozattal szembeni bírói felülvizsgálat léte elegendő
garanciát jelent arra, hogy indokolatlanul ne indulhasson ex
officio eljárás. Az, hogy a hivatalból kezdeményezett vizsgálat
megfelel-e a sajtószabadsághoz való alapjognak, függ a konkrét
eljárástól és a kiszabható jogkövetkezménytől. Külön
megfontolást igényel például az az indítványozók által
felvetett kérdés, hogy a személyhez fűződő jogok védelme
érdekében alkotmányosan van-e lehetőség ex officio eljárás
megindítására. A következőkben ezt vizsgálta az
Alkotmánybíróság.
2. Az ORTT a Médiatörvény 112. § (1) bekezdésében foglalt
jogkövetkezményeket alkalmazva szankcionálhatja a
műsorszolgáltató cselekményét, amennyiben úgy ítéli meg, hogy a
műsorszolgáltató – többek között – a Médiatörvény
rendelkezéseit megsértette. A Médiatörvény 3. § (1)
bekezdésének megfelelően a műsorszolgáltató tevékenysége,
vagyis a műsorszolgáltatás nem sértheti az emberi jogokat. A
Médiatörvény 112. § (1) bekezdése alapján tehát az emberi jogok
védelmében, adott esetben pedig az emberi jogok önrendelkezési
és a magánszférát védő aspektusait jelentő személyhez fűződő
jogok védelme érdekében is indulhat eljárás.
Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint az emberi
méltósághoz való alapjog magában foglalja az önrendelkezés
szabadságát, amelynek „fontos tartalmi eleme – egyebek között –
az egyén joga arra, hogy az igény állapotába került alanyi
jogait a különböző állami szervek, így a bíróság előtt is
érvényesítse. Az önrendelkezési jog azonban, mint az általános
cselekvési szabadsághoz való jog, a jogérvényesítéstől való
tartózkodás, a nem cselekvés jogát is magában foglalja. Mivel
ez a jog az egyén autonómiájának védelmére szolgál, általában
mindenkinek szabadságában áll eldönteni, hogy jogai és
törvényes érdekei védelmére nyitva álló és alkotmányosan
biztosított hatósági igényérvényesítési utat igénybe veszi-e,
vagy attól tartózkodik” 1/1994. (I. 7.) AB határozat, ABH 1994,
29, 35-36.; megerősítve: 20/1997. (III. 19.) AB határozat, ABH
1997, 85, 90-92.; 1270/B/1997. AB határozat, ABH 2000, 713, 721-
722..
A perbeli önrendelkezés tehát azt a jogot is magában
foglalja, hogy valaki jogsérelme esetén ne vegyen igénybe bírói
utat.
Ha a műsorszolgáltató személyhez fűződő jogot sért, a
jogsérelmet szenvedett személy dönt arról, hogy a jogsértést
elkövető műsorszolgáltatóval szemben érvényesíti-e személyiségi
jogait, például indít-e pert.
A Médiatörvény 112. § (1) bekezdése és 136. § (1) bekezdése e
bírói út mellett közigazgatási eljárást intézményesít. Az ORTT
– a Médiatörvény 3. § (1) bekezdése alapján eljárva – e
közigazgatási eljárásban nem az egyes jogalanyokat ért
jogsérelmekről dönt. A Médiatörvény 3. § (1) bekezdése alapelvi
rendelkezés. Az ORTT ennek megfelelően a közigazgatási eljárás
során annak megállapítására jogosult, hogy a műsorszolgáltató
az emberi jogok tiszteletben tartásával tevékenykedik-e, és az
egyes műsorainak témája, jellege, nézőpontja nem sérti-e az
emberi jogokban megjelenő alapvető értéket.
A Médiatörvény 112. § (1) bekezdése nem sérti az Alkotmány
54. § (1) bekezdését, mert az a fentiek alapján megfelel az
1/1994. (I. 7.) AB határozatban megfogalmazott, a személyiségi
jogok érvényesítésére vonatkozó elvi álláspontnak.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a Médiatörvény 112. §
(1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló – az Alkotmány 54. § (1) bekezdésének
sérelmére alapított – indítványt elutasította.
3. Az indítványozók a Médiatörvény 112. § (1) bekezdését
abból a szempontból is alkotmánysértőnek tartják, hogy az ORTT
az alapján „jogosult és köteles megállapítani”, ha a
műsorszolgáltató nem tartja tiszteletben a Magyar Köztársaság
alkotmányos rendjét. Az indítvány szerint az „alkotmányos rend”
kifejezés határozatlan fogalom, ezért az nem felel meg a
jogbiztonság követelményének.
Az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság
lényeges elemét alkotó jogbiztonság megköveteli, „hogy a
jogszabály szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során
felismerhető normatartalmat hordozzon” [11/1992. (III. 5.) AB
határozat, ABH 1992, 77, 84.]. A jogbiztonságból azonban „nem
következik a jogalkotónak olyan kötelezettsége, hogy minden
fogalmat minden jogszabályban külön meghatározzon. Ha a
jogrendszer valamelyik eleme már tartalmaz egy adott fogalomra
vonatkozó meghatározást, akkor az – eltérő rendelkezés
hiányában – más jogszabályok alkalmazása során is érvényesül”
[71/2002. (XII. 17.) AB határozat, ABH 2002, 417, 424.].
Az alkotmányos intézmények feladata az Alkotmányban
kialakított rend, vagyis az alkotmányos jogok tiszteletén
alapuló parlamentáris demokrácia megőrzése és biztosítása. Az
Alkotmány 8. § (1) bekezdése szerint az állam elsőrendű
kötelessége az ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen
alapvető jogainak tiszteletben tartása és védelme.
„Az Alkotmány 8. § (1)-(2) bekezdései és 19. § (3) bekezdés
b) pontja alapján az Országgyűlés köteles megalkotni az
alapjogok érvényesüléséhez szükséges törvényeket. Az Alkotmány
19. § (2) bekezdése alapján az Országgyűlés biztosítja a
társadalom alkotmányos rendjét, és az alkotmányos rend
megdöntésére irányuló fegyveres cselekmények esetén
szükségállapotot hirdet ki [19. § (3) bekezdés i) pont]. A
köztársasági elnök az Alkotmány 29. §-a szerinti, az
államszervezet demokratikus működése feletti őrködés
alkotmányos előírása alapján vesz részt az Alkotmány 8. § (1)
bekezdésébe foglaltak érvényesítésében. Az alapjogok védelmét
az Alkotmánybíróság az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdése szerint
a jogszabályok alkotmányossági vizsgálata és a törvénnyel
hatáskörébe utalt egyéb feladatok ellátása útján, az
állampolgári jogok országgyűlési biztosai az Alkotmány 32/B. §-
ába foglalt szabályok alapján látják el.” [12/2001. (V. 14.) AB
határozat, 2001, 163, 167-168.]
A Kormánynak alkotmányból fakadó kötelessége az alkotmányos
rend védelme és az állampolgárok jogainak biztosítása [35. §
(1) bekezdés a) pont], amelyért felelőssé tehető [37/1992. (VI.
10.) AB határozat, ABH 1992, 227, 233.]. A Magyar Honvédséget
az alkotmányos rend megdöntésére irányuló fegyveres
cselekmények esetén lehet felhasználni, akkor, ha a rendőrség
alkalmazása nem elegendő [40/B. § (2) bekezdés]. A bíróságok
biztosítják az alkotmányos rendet [50. § (1) bekezdés], az
ügyészség pedig gondoskodik az alkotmányos rendet sértő vagy
veszélyeztető minden cselekmény következetes üldözéséről [51. §
(1) bekezdés].
A Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény X.
fejezetében foglalt törvényi tényállások, különösen a 139. és
139/A. §-ok célja az alkotmányos rend büntetőjogi védelme.
Az Alkotmány és az alkotmányos jogszabályok mindenkire
egyaránt kötelezőek [Alkotmány 77. § (1) bekezdés]. A
műsorszolgáltatónak, mint minden jogalanynak tiszteletben kell
tartania az alkotmányos rendet, ezt a kötelezettségét nevesíti
a Médiatörvény alapelvi rendelkezése. Erre az alapelvi
rendelkezésre alapozva az ORTT a Médiatörvény 112. § (1)
bekezdése alapján, törvénysértés esetén szankciót állapíthat
meg, amennyiben azt rendkívüli körülmények indokolják. Ilyen
volna például, ha a műsorszolgáltató folyamatosan az
alkotmányos rend alapját alkotó egyenlő emberi méltóságot
semmibe vevő ideológiát hirdetve tevékenykedne. A Médiatörvény
3. § (2) bekezdésére tekintettel a 112. § (1) bekezdése alapján
alkalmazott joghátrányoknak ilyen különleges esetben fontos
szerepe lehet az alkotmányos alapstruktúrát tiszteletben nem
tartó műsorszolgáltatók elleni fellépés során.
Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság a Médiatörvény 112.
§ (1) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló – az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének
sérelmére alapított – indítványt elutasította.
VI.
1. Az Alkotmánybíróság ezt követően azokat az indítványokat
válaszolta meg, amelyek az ORTT kettős jogi státusát a
Médiatörvény 112. §-ával, azon belül a 112. § (1) bekezdés d)
és f) pontjaival és a 136. § (1) bekezdésével kapcsolatban
kifogásolták.
1.1. Az ORTT által benyújtott indítvány azt sérelmezi, hogy a
Médiatörvény 112. §-ában az ORTT polgári jogi jogalanyisága
keveredik a hatósági jogkörrel. Különösen érzékelhető ez a 112.
§ (1) bekezdés f) pontjával kapcsolatban, amely „a polgári jogi
jogalanyiságból fakadó felmondás aktusát összemossa az ORTT
hatósági jogkörével”. Az indítvány szerint a műsorszolgáltatási
jogosultság magánjogi jellegű pályázat és szerződés útján
történő létesítése kifejezetten kizárja, hogy ezt a jogviszonyt
az ORTT államigazgatási aktussal szüntesse meg. Az indítványozó
az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, az Alkotmány 9. §-át, továbbá
13. § (1) bekezdését sértőnek tartja, hogy a műsorszolgáltatási
szerződés kötelező felmondására – a Médiatörvény 112. § (1)
bekezdés f) pontja értelmezésének megfelelően – államigazgatási
eljárás során vagy annak eredményeképpen kerül sor.
1.2. Egy másik indítványozó szerint az Alkotmány 50. § (2)
bekezdését és az 57. § (1) bekezdését sérti, hogy a
Médiatörvény a műsorszolgáltatási szerződés megszegése esetére
a szerződésben kikötött kötbér, vagyis egy polgári jogi
jogkövetkezmény érvényesítését a közigazgatási hatóság (és
egyben a szerződő fél) által alkalmazandó közigazgatási
szankcióként határozza meg. Ezért „a kötbér szankciót kiszabó
közigazgatási határozat felülvizsgálatával kapcsolatos jogvitát
a bíróság nem képes érdemben elbírálni”.
2. Az Alkotmánybíróság elsőként azt vizsgálta, hogy megfelel-
e az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből fakadó jogbiztonsági
követelményeknek, hogy az ORTT közigazgatási ügyben eljáró
szervként a közigazgatási eljárás szabályait alkalmazva
szankcionálja a műsorszolgáltatási szerződésben részes másik
felet, a műsorszolgáltatót.
2.1. Az Alkotmány 2. § (1) bekezdése szerint a Magyar
Köztársaság független, demokratikus jogállam. „A jogállam
nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. A jogbiztonság az állam
– s elsősorban a jogalkotó – kötelességévé teszi annak
biztosítását, hogy a jog egésze, egyes részterületei és az
egyes jogszabályok is világosak, egyértelműek, működésüket
tekintve kiszámíthatóak és előreláthatóak legyenek a norma
címzettjei számára. Vagyis a jogbiztonság nem csupán az egyes
normák egyértelműségét követeli meg, hanem az egyes
jogintézmények működésének kiszámíthatóságát is.” [9/1992. (I.
30.) AB határozat, ABH 1992, 59, 65.]
Kiváltképpen fontos a világos, érthető és a jogalkalmazás
számára felismerhető normatartalom, és ezek eredményeként a
jogalkalmazó kiszámítható működése abban az esetben, ha a
normaszöveg alapjogot korlátoz. Ahogyan azt az Alkotmánybíróság
a 13/2001. (I. 14.) AB határozatban hangsúlyozta, a jogszabály
szövegének hiányossága, homályossága, vagy az a tény, hogy
pontosan nem értelmezhető, különösen sérti a jogbiztonságot, ha
a rendelkezés alkotmányos alapjog korlátozását teszi lehetővé
(ABH 2001, 177, 201.).
A Médiatörvény 112. §-a ilyen, a sajtószabadsághoz való jog
korlátozását lehetővé tevő szabály, ezért az Alkotmánybíróság a
következőkben ezt a tesztet alkalmazva vizsgálta annak
alkotmányosságát.
3. Az ORTT a földfelszíni rendszerű, analóg műsorszórás útján
megvalósuló, illetve a Kormány rendelkezési jogába tartozó
(általa bérelt) műholdas, valamint rádiótávközlő eszközzel
végzett műsorszolgáltatás esetén műsorszolgáltatási szerződést
köt a műsorszolgáltatókkal, így jogosítja fel őket a
műsorszolgáltatásra. Az ORTT szerződő félként köt
műsorszolgáltatási szerződést azzal a műsorszolgáltatóval, akit
a pályázat elbírálása során arra érdemesnek talál. A
pályáztatási eljárás során a Médiatörvényben nem szabályozott
esetekben mögöttes szabályként a Ptk. rendelkezései az
irányadóak. Ez értelemszerűen következik abból, hogy a
Médiatörvény 102. §-a alapján az ORTT a műsorszolgáltatókat a
műsorszolgáltatási jogosultság gyakorlására a
műsorszolgáltatási szerződés megkötésével jogosítja fel. Erre
utal továbbá az ORTT által meghatározott általános pályázati
feltételek 87. pontja és a minden műsorszolgáltatási szerződés
mellékletét képező műsorszolgáltatási szerződés tervezet 8.3.
pontja.
E polgári jogi jogviszony mellett, a Médiatörvény 136. § (1)
bekezdés „12. és” szövegrésze alapján az ORTT közigazgatási
szervként a műsorszolgáltatás törvényessége felett felügyeletet
gyakorol, a műsorszolgáltatók szerződésszegő magatartása esetén
hatóságként szankcionál. Abban az esetben, ha a pályázaton
sikerrel szereplő műsorszolgáltató a törvényben meghatározott
feltételeknek nem tesz eleget, vagy a műsorszolgáltatási
szerződésben foglaltakat megszegi, az ORTT mint közigazgatási
szerv állapítja meg a jogkövetkezményt. Ez azt jelenti, hogy a
műsorszolgáltatási szerződésben résztvevő felek egyike, az ORTT
közhatalmi szervként is eljárhat a másik szerződő féllel
szemben.
4. Ez a kettős jogi természet különösen élesen jelentkezik a
Médiatörvény 112. § (1) bekezdés d) és f) pontjaiban.
4.1. Az ORTT a műsorszolgáltató nem szerződésszerű
teljesítése esetére a polgári jog szabályai szerinti kötbért
köthet ki. A Médiatörvény 112. § (1) bekezdés d) pontja alapján
azonban az ORTT mint közigazgatási szerv érvényesíti a
szerződésben megállapított kötbért. Ez azt jelenti, hogy a
kötbér érvényesítésére közigazgatási eljárásban, közigazgatási
határozattal kerül sor. A közigazgatási határozat
törvényességét, ezen belül a szankció alkalmazásának
jogszerűségét a bíróság felülbírálhatja. (A bírói gyakorlatból
lásd például EBH 2002.831, KGD 2004. 22, BH 2004. 214.) Ez
azonban nem zárja ki, hogy a szerződő felek polgári peres úton
érvényesítsék a kötbér követelésére vonatkozó igényeiket. [A BH
2007. 21. a Médiatörvény 112. § (1) bekezdés d) pontjával
kapcsolatban megállapítja: az a körülmény, hogy a felek közötti
szerződés egyes pontjainak megszegéséhez egy közigazgatási
eljárás kapcsolódik, nem teszi kizárttá, hogy a szerződés
értelmezésével kapcsolatos polgári jogi jogvitát a
Választottbíróság bírálja el.] Az ORTT mint szerződő fél tehát
kétféleképpen is érvényesítheti kötbér megfizetésére vonatkozó
igényét, aszerint, hogy számára melyik a kedvezőbb és hogy
melyik garantálja inkább a végrehajtás sikerességét.
4.2. Ugyanez a kettősség jelentkezik a Médiatörvény 112. §
(1) bekezdés f) pontjában. A Médiatörvény 112. § (1) bekezdés
f) pontja, 112. § (4) bekezdése és a 136. § (1) bekezdése
alapján az ORTT egyfelől közigazgatási határozatot hozhat a
műsorszolgáltatási szerződés azonnali hatályú felmondásáról,
másfelől egy közigazgatási eljárás eredményeképpen juthat arra
a következtetésre, hogy a szerződés felmondására van szükség.
Az előbbi esetben az ORTT – amennyiben a Médiatörvény 112. §
(4) bekezdésében felsorolt feltételek fennállnak –,
közigazgatási határozatot hoz a szerződés azonnali hatályú
felmondásáról. E határozat jogszerűségét a bíróság
közigazgatási perben vizsgálhatja.
Az utóbbi esetben az ORTT egy közigazgatási eljárást indít,
amelynek során csupán megállapítja, hogy a műsorszolgáltatási
szerződés azonnali hatályú felmondásának kötelező esete áll
fenn, de a közigazgatási határozat nem mondja fel a szerződést.
Az ORTT ebben az esetben a műsorszolgáltatási szerződésben a
szerződés megszüntetését lehetővé tevő felmondási okra vagy a
Médiatörvény 112. § (4) bekezdésében foglalt indok
valamelyikére alapozva – a polgári jog szabályait alkalmazva,
annak keretein belül – mondja fel a szerződést, vagyis az ORTT
a felmondás jogát a másik félhez intézett nyilatkozattal
gyakorolja. A felmondás pedig a szerződést megszünteti [Ptk.
321. § (1)]. Ilyenkor a másik szerződő fél a polgári jogvita
eldöntésére jogosult bírósághoz fordulhat.
Ez azt jelenti, hogy a Médiatörvény szabályozási
konstrukciója miatt, az ORTT, aszerint hogy számára melyik
eljárás a kedvezőbb, választhat, hogy hatóságként (a
közigazgatási eljárás szabályai alapján eljárva) vagy szerződő
félként (a polgári jog szabályait alkalmazva) gyakorolja a
felmondás jogát.
4.3. Ahogyan azt az Alkotmánybíróság jelen határozat IV.
pontjában is hangsúlyozta, az Alkotmány 61. §-ának a hatósági
engedélyezésen alapuló és a műsorszolgáltatási jogosultságra
vonatkozó szerződési rendszer is megfelel. Bármelyik rendszert
választja a jogalkotó, a műsorszolgáltatási jogosultság
jogosultja számára világosan és kiszámítható módon kell
rögzíteni a teljesítendő kötelezettségeket, valamint az e
kötelezettségek megszegése esetén alkalmazandó eljárást,
továbbá a jogkövetkezményeket.
Önmagában az a tény, hogy egy jogszabályban a különböző
jogágakhoz kapcsolódó jogintézmények keverednek, nem
alkotmánysértő. Emiatt az Alkotmánybíróság nem nyilvánította az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe ütközőnek a szokásos polgári
jogi szankciónak nem tekinthető, de bizonyos mértékig polgári
jogi szankció szerepét betöltő közérdekű célra fordítható
bírság intézményét sem a válaszadás jogával kapcsolatos
döntésében [57/2001. (XII. 5.) AB határozat, ABH 2001, 484,
505.]. A műsorszolgáltatási szerződés megkötésére és a
műsorszolgáltatók szankcionálására vonatkozó szabályozásban a
polgári és a közigazgatási jog elemeinek együttes alkalmazása
alkotmányosan nem elfogadhatatlan.
A jelen ügyben vizsgált Médiatörvény 136. § (1) bekezdés „12.
és” szövegrésze a 112. § tekintetében az ORTT számára a
közigazgatási eljárási szabályok alkalmazását írja elő. Ez
viszont nem zárja ki, hogy az ORTT adott esetben a polgári jog
keretein belül járjon el. Az ORTT ilyen kiszámíthatatlan
működése azonban nem felel meg az Alkotmány 2. § (1)
bekezdéséből fakadó jogbiztonság követelményének. Ahogyan azt
az Alkotmánybíróság az 57/2001. AB határozatban is
hangsúlyozta, „a jogszabályokkal szemben a jogállam elve
alapján támasztott az a követelmény, hogy a jogkövetkezmény
előrelátható legyen, nem zárja ki a jogalkalmazói mérlegelést,
de az alkalmazás szempontjainak elég határozottaknak kell
lenniük” (ABH 2001, 484, 502.).
A Médiatörvény 136. § (1) bekezdés „12. és” szövegrésze azt
eredményezi, hogy az ORTT szerződő fél és hatóság funkciója
keveredik, szerepzavart okoz, így az ORTT műsorszolgáltatókkal
szembeni magatartása kiszámíthatatlanná válik. Az állam
intézményeinek a jogalanyok számára előre látható, kiszámítható
működése a jogbiztonság elengedhetetlen feltétele [9/1992. (I.
30.) AB határozat, ABH 1992, 59, 64-67.]
A 10/2001. (IV. 12.) AB határozatban az Alkotmánybíróság az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésével ellentétesnek nyilvánította azt
a jogszabályt, amely „a – polgári jogi tekintetben vett –
szerződő feleket, a – közigazgatási jogi értelemben vett –
ellenérdekű ügyfeleket és a közigazgatási hatóságot megillető
jogosítványokat a megyei földhivatalok kezében
összpontosította”. A szabályozás összevonta az állami
közhatalmi jogosítványokat a polgári jogi képviseletből
származó jogokkal. A határozat szerint „jogállamban ilyen
jogszabályi megoldásra semmiféle indok nem kényszerítheti a
jogalkotót”. Az Alkotmánybíróság hangsúlyozta, hogy az állami
közhatalmi szervek nem rendelkezhetnek hatalmi pozícióval
konkrét magánjogi jogviszonyokban. A magánjogi jogviszonyokban
ugyanis a közhatalmi szervek ugyanolyan jogi helyzetben vannak,
mint más jogalanyok (ABH 2001, 123, 147.)
A Médiatörvény 136. § (1) bekezdés „12. és” szövegrésze –
azáltal, hogy az ORTT közhatalmi jogosítványait összemossa a
polgári jogi jogviszonyból származó jogokkal –, lehetőséget ad
a hatóság önkényes, szubjektív jogalkalmazói döntésére
[754/B/1999. AB határozat, 534/E/2001. AB határozat], ezért nem
felel meg az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében biztosított
jogbiztonság követelményének. Az önkényes jogalkalmazói döntés
lehetősége különösen sérti a jogbiztonságot, mert az Alkotmány
61. § (2) bekezdésében biztosított sajtószabadság
érvényesülésének korlátozásával járhat.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság a Médiatörvény 136. §
(1) bekezdés „12. és” szövegrészét alkotmányellenesnek
nyilvánította, és 2007. december 31-i hatállyal
megsemmisítette. A határozatban megállapított jogalkotói
mulasztás megszüntetésére szintén a 2007. december 31-i
időpontot jelölte meg. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 43. § (4)
bekezdése alapján a jogbiztonság érdekében, a Médiatörvény 112.
§ (1) bekezdése alapján folyamatban lévő ügyekre tekintettel,
továbbá a törvényhozás számára az új, Alkotmánynak megfelelő
szabályok megalkotására megfelelő időt hagyva állapította meg a
megsemmisítés időpontját és a mulasztás megszüntetésére
rendelkezésre álló időtartam utolsó napját.
5. Az indítványozó kérelmében a Médiatörvény 136. § (1)
bekezdés „VI. fejezet 12. címe” szövegrész megsemmisítését
kérte. Az Alkotmánybíróság ugyanezen bekezdés „12. és”
szövegrészét semmisítette meg. Ennek az az oka, hogy a
rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény
jogharmonizációs célú módosításáról szóló 2002. évi XX. törvény
22. §-a alapján a Médiatörvény 136. § (1) bekezdése a
következőképpen módosult: „(1) A VI. fejezet 12. és 13. címe, a
VI/A. fejezet, a VII. fejezet, valamint a 135. § alkalmazásában
a Testület közigazgatási ügyben eljáró szerv, eljárására az e §-
ban foglalt eltérésekkel az államigazgatási eljárás általános
szabályairól szóló 1957. évi IV. törvényt kell alkalmazni.” Ezt
követően a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás
általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény
hatálybalépésével összefüggő egyes törvények módosításáról
szóló 2005. évi LXXXIII. törvény 336. §-a úgy rendelkezett,
hogy „ahol jogszabály az államigazgatási eljárás általános
szabályairól szóló 1957. évi IV. törvényt említi, ott a
közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános
szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvényt, ahol
államigazgatási eljárást említ, ott közigazgatási hatósági
eljárást kell érteni”. Az indítvány elbírálásakor hatályos
jogszabályszöveg a következő: „136. § (1) A VI. fejezet 12. és
13. címe, a VI/A. fejezet, a VII. fejezet, valamint a 135. §
alkalmazásában a Testület közigazgatási ügyben eljáró szerv,
eljárására az e §-ban foglalt eltérésekkel a közigazgatási
hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló
2004. évi CXL. törvényt kell alkalmazni.”
Tekintettel arra, hogy az Alkotmánybíróság a Médiatörvény
136. § (1) bekezdés „12. és” szövegrészét alkotmányellenesnek
nyilvánította, az Alkotmány 9. §-a és 13. § (1) bekezdése
szempontjából e rendelkezés alkotmányosságát nem vizsgálta.
Mellőzte az Alkotmánybíróság a Médiatörvény 112. § (1)
bekezdés d) pontjának megsemmisítését, mert úgy ítélte meg,
hogy a kötbér érvényesítésével kapcsolatos alkotmányossági
probléma is arra vezethető vissza, hogy a Médiatörvény 136. §
(1) bekezdés „12. és” szövegrésze alapján a 112. §
alkalmazásakor a közigazgatási hatósági eljárás szabályai az
irányadóak.
6. Az Alkotmánybíróság ezt követően azt az indítványt
vizsgálta, amely azért tartja a Médiatörvény 112. § (1)
bekezdését alkotmánysértőnek, mert e rendelkezés nem tartalmaz
eligazítást arra vonatkozóan, hogy a jogalkalmazó milyen
szempontok szerint válasszon a kiszabható joghátrányok közül.
Álláspontja szerint a szankciók sorrendje nem ad eligazítást,
mert a törvényi felsorolás nem a legenyhébb jogkövetkezménytől
halad a legsúlyosabb joghátrány felé, ugyanis ha az írásbeli
figyelmeztetés szankciót második alkalommal kellene alkalmazni,
akkor e helyett az ORTT köteles a szerződést azonnali hatállyal
felmondani. Emellett, a kifogásolt rendelkezés alapján kirótt
szankció alkalmazása esetén nincs megfelelő bírói jogorvoslat,
mert a bíróság csak a jogsértő közigazgatási határozatot
vizsgálhatja felül. Ez az indítványozó szerint ellentétes a
jogbiztonság elvével [Alkotmány 2. § (1) bekezdés], a
közigazgatási határozatok bírói felülvizsgálatára vonatkozó
követelménnyel [Alkotmány 50. § (2) bekezdés] és a bírói úthoz
való joggal [Alkotmány 57. § (1) bekezdés].
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a törvényhozó a
Médiatörvény 112. § (1) bekezdésének a megalkotásakor a
szankciók felsorolásával a fokozatosság elvét érvényesítette,
(a lista a legenyhébb szankció alkalmazásától halad a
legszigorúbb jogkövetkezményig: felhívás, írásbeli
figyelmeztetés, műsorszolgáltatási jogosultság felfüggesztése,
kötbér, bírság, a szerződés azonnali hatályú felmondása), de
egyebekben a jogalkalmazóra bízta a jogkövetkezmény
megállapítását. A jogalkalmazónak az elkövetett jogsértés
súlyához és annak gyakoriságához igazodóan kell megállapítania
a szankció mértékét.
Az ORTT mint közigazgatási ügyben eljáró szerv az
államigazgatási eljárás során értelmezi az irányadó jogszabályi
rendelkezéseket. A jogszabály-alkalmazás során történő
értelmezés a határozat része, amely később, a bírói
felülvizsgálat során vita tárgyává tehető. AZ ORTT határozatban
megjelenő jogszabály-értelmezés nem köti a bíróságot [2/2005.
(II. 10.) AB határozat, ABH 2005, 64, 67.]. Az ORTT
Médiatörvény 112. § (1) bekezdése alapján hozott határozatainak
bírósági felülvizsgálata kiterjed a tények megállapítása,
valamint az abból levont következtetések jogszerűségének az
ellenőrzésére is. A bírói gyakorlat – ennek megfelelően –
felülvizsgálja az ORTT által alkalmazott joghátrányok
jogszerűségét is (BH 2003. 525, EBH 2003. 1002).
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
Médiatörvény 112. § (1) bekezdés alapján hozott ORTT
határozatok bírói felülvizsgálata nem csupán formális
jogszerűségi vizsgálat, hanem érdemben is alkalmas a
jogsérelmek orvoslására. Ezért az Alkotmánybíróság a
Médiatörvény 112. § (1) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló – az Alkotmány 2.
§ (1) bekezdésének, 50. § (2) bekezdésének és 57. § (1)
bekezdésének sérelmére alapított – indítványt elutasította.
VII.
Végül az Alkotmánybíróság azt a kérelmet vizsgálta, amely a
Reklámtörvény 16. § (1) bekezdéséhez kapcsolódóan alkotmányos
követelmény megállapítását kérte annak érdekében, hogy a
személyhez fűződő jogot sértő reklámok esetében csak a
jogsérelmet szenvedett kérelmére indulhasson reklámfelügyeleti
eljárás.
Az Abtv. 21. §-a alapján az indítványozók csak az Abtv. 1. §-
a szerinti eljárások kezdeményezésére jogosultak. Az Abtv. 1. §
b) pontja alapján az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik a
jogszabály, valamint az állami irányítás egyéb jogi eszköze
alkotmányellenességének utólagos vizsgálata. Az Abtv. 22. § (2)
bekezdése szerint az indítványnak a kérelem alapjául szolgáló
ok megjelölése mellett határozott kérelmet kell tartalmaznia.
Az Abtv. 37. §-a kimondja: „Az alkotmányellenesség utólagos
megállapítását kezdeményező indítványban javasolni kell a
jogszabály vagy az állami irányítás jogi eszközének teljes vagy
részbeni megsemmisítését.”
Az Alkotmánybíróság eljárása során megállapította, hogy az
indítvány nem tartalmaz kérelmet a Reklámtörvény 16. § (1)
bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére. Az indítványozó csupán alkotmányos
követelmény megfogalmazását kezdeményezte.
Az Alkotmánybíróság kizárólag az Abtv.-ben meghatározott
hatásköreiben eljárva — azokkal szoros összefüggésben — a
konkrét ügy összes körülményeinek mérlegelése alapján határoz
arról, hogy az alkotmányellenes norma megsemmisítésével,
illetőleg a mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapításával, vagy alkotmányos követelmény
megfogalmazásával is biztosítható a jogrend alkotmányossága.
Jogszabály vagy állami irányítás jogi eszköze alkotmányos
normatartalmának megállapítására, illetve — önmagában —
alkotmányos követelmény megállapítására az Alkotmánybíróságnak
nincs önálló hatásköre. Következésképpen kizárólag alkotmányos
követelmény megfogalmazására irányuló önálló indítvány nem
terjeszthető elő [292/B/2001. AB végzés, ABH 2001, 1591.;
545/B/2001. AB határozat, ABH 2002, 1304, 1312-1313.].
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság az indítványt az Ügyrend
29. § c) pontja alapján visszautasította.
A határozat Magyar Közlönyben történő közzététele az Abtv. 41.
§-án alapul.
Dr. Bihari Mihály
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Balogh Elemér Dr. Bragyova András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kovács Péter Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró
Dr. Paczolay Péter alkotmánybíró különvéleménye
Nem értek egyet azzal, hogy az Alkotmánybíróság a többségi
határozat rendelkező része 1. pontja alatt alkotmányellenesnek
mondta ki és ezért 2007. december 31. napjával megsemmisítette
a Rádiózásról és televíziózásról szóló 1996. évi I. törvény (a
továbbiakban: Médiatörvény) 136. § (1) bekezdés „12. és”
szövegrészét.
A határozat indokolásának VI. pontja értelmében a
megsemmisített rendelkezés összemossa az ORTT közhatalmi
jogosítványait a polgári jogi jogviszonyból származó jogokkal,
így lehetőséget ad önkényes, szubjektív jogalkalmazói döntésre,
és ezért az nem felel meg az Alkotmány 2. § (1) bekezdése
szerinti jogbiztonság követelményének.
Az Alkotmánybíróság korai határozataiban elvi éllel mutatott
rá arra, hogy „a világos, érthető és megfelelően értelmezhető
normatartalom a normaszöveggel szemben alkotmányos követelmény.
A jogbiztonság — amely az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
deklarált jogállamiság fontos eleme — megköveteli, hogy a
jogszabály szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás során
felismerhető normatartalmat hordozzon.” [26/1992. (IV. 30.) AB
határozat, ABH 1992, 135, 142.]
Rámutatott ugyanakkor arra is, hogy „a törvényhozás valamely,
az Alkotmány sérelmét nem jelentő hibáját általában
jogalkalmazói jogszabály értelmezéssel kell feloldani, mert a
jogalkalmazás hivatott eldönteni, hogy a konkrét
jogviszonyokban az ellentétet (látszólagos ellentétet) hordozó
rendelkezések közül melyik törvényhely alkalmazásával kell
eljárni. (…) Alkotmányellenesség megállapítására ezért törvényi
rendelkezések kollíziója miatt csak akkor kerülhet sor, ha ezen
alkotmányos elvek vagy jogok valamelyike megsérül annak
folytán, hogy a szabályozás ellentmondása jogszabály-
értelmezéssel nem oldható fel és ez anyagi
alkotmányellenességhez vezet, vagy ha a normaszövegek
értelmezhetetlensége valamely konkrét alapjogi sérelmet okoz.
Ennek hiányában azonban az azonos szintű normaszövegek
lehetséges értelmezési nehézsége, illetőleg az értelmezéstől
függő ellentéte, összeütközése önmagában nem jelent
alkotmányellenességet”. [35/1991. (VI. 20.) AB határozat, ABH
1991, 175, 176.]
Az Alkotmánybíróság ezen túlmenően — valamely jogintézménynek
a jogi szabályozás rendszerébe történő beillesztésével
kapcsolatosan — meghúzta a rendszerképző jogértelmezés
alkotmányos határait. E szerint: „Az alkotmányosan is
elfogadott rendszerképző jogértelmezésnek megvannak a határai:
ez nem kerülhet szembe a jogbiztonság követelményével. A
jogalkalmazói jogértelmezés ezért csak olyan működőképes
jogszabályra épülhet, amely világosan kijelöli az adott
jogintézmény célját, alkalmazásának kereteit, szempontjait és
rendjét, az alkalmazásával érintettek körét, azok jogait és
kötelezettségeit és az intézménnyel összefüggésben igénybe
vehető jogorvoslati rendet”. [47/2003. (X. 27.) AB határozat,
ABH 2003, 525, 549.]
A kifejtettekből az következik, hogy a törvényhozói
következetlenség, egy normaszöveg ellentmondásos volta,
többféle értelmezésre is lehetőséget nyújtó tartalma — anyagi
alkotmányellenesség hiányában — jogalkalmazói jogértelmezéssel
feloldható. A jogértelmezés korlátját jelenti az, ha egy norma
„működésképtelen”, azaz a jogszabállyal szemben támasztható
minimális követelményeknek sem felel meg.
Álláspontom szerint jogalkalmazói értelmezéssel a vizsgált
törvényi szabály tartalma és abból következőleg az ORTT
eljárási lehetőségei egyértelművé tehetőek, ezzel az
indítványokban állított hiányosságok, tisztázatlanságok
feloldhatóak.
A Médiatörvény 136. § (1) bekezdése azon területeket jelöli
meg, ahol az ORTT közhatalommal bíró közigazgatási szervként
járhat el.
A Médiatörvény VI. fejezete — egyebek mellett — a
műsorszolgáltatási jogosultságra vonatkozó általános
rendelkezéseket, a jogosultság megszerzésével, a
műsorszolgáltatási szerződés tartalmával, megkötésével, a
jogosultság időtartamával, valamint — 12. címében — a
Médiatörvény, a műsorszolgáltatási szerződés és egyéb törvényi
rendelkezések megsértésének lehetséges következményeivel
kapcsolatos jogokat és kötelezettségeket tartalmazza.
A hatályos szabályozás szerint a jogsértő műsorszolgáltatás
szerződés, illetve bejelentés alapján [Médiatörvény 113. §]
tevékenységet folytató műsorszolgáltató esetében is a 112. §
(1) bekezdés szerinti szankciókat vonja maga után, mivel a
törvény nem zárja ki azt, hogy a Testület bármely
szolgáltatóval szemben hatóságként eljárva alkalmazza a 112. §
(1) bekezdés a), illetve c) pontja szerinti szankciókat. Ezt a
jogalkotói szándékot mutatja a 112. § (1) bekezdés e) pontjának
a 2002. évi XX. törvény 18. §-ával történt módosítása is.
Ezzel szemben a módosítást megelőző időszakban — és a
megsemmisítés eredményeként, 2007 december 31-ét követően — az
ORTT a műsorszolgáltatási szerződésből fakadó
kötelezettségeknek nem, vagy nem megfelelő teljesítése esetén a
közigazgatási peres eljárásokhoz képest eltérő logikán alapuló
polgári peres úton szerezhet érvényt. A bejelentés alapján
szolgáltatók esetében pedig nem alkalmazhatja hatóságként a
112. § (1) bekezdése szerinti szankciókat.
Az ORTT által benyújtott indítvány értelmében a Médiatörvény
hivatkozott szakasza nem teszi egyértelművé a hatóság számára,
hogy mikor léphet fel közigazgatási szervként, és mikor a
műsorszolgáltatási szerződés alanyaként. Ezért a szabályozás
ezen módja lehetőséget teremt arra, hogy a hatékonyabb eljárás
lehetőségét mérlegelve, saját választása szerint járjon el a
műsorszolgáltatókkal szemben hatóságként illetve szerződő
félként.
A törvényi szabályozás — a bírói gyakorlat alapján — nem ad
választási lehetőséget az ORTT számára a szerződéses
műsorszolgáltatókkal szembeni fellépés esetében.
A műsorszolgáltatási szerződés a felek magánjogi
megállapodása. Tartalmát a jogok és kötelezettségek oldaláról a
Médiatörvény kógens rendelkezései determinálják, míg a
jogsértések esetére alkalmazható törvényi szankciókat a felek a
saját jogviszonyukra tekintettel „egyéniesíthetik”. Ez az
egyéniesített — és a műsorszolgáltató által elfogadott —
szankció az, amelynek a Médiatörvény megsemmisített, de még
hatályos rendelkezése alapján az ORTT hatóságként,
közigazgatási határozattal érvényt szerez. A Testület azonban
nincs döntési helyzetben a tekintetben, hogy a szerződésben
foglaltaknak polgári peres úton, avagy közigazgatási szervként
kíván érvényt szerezni.
Az ORTT a Médiatörvény 112. § (1) bekezdés d) pontja szerinti
szerződésben rögzített mértékű kötbért közigazgatási
határozattal kényszeríti ki. A kötbérszankció alkalmazása
kapcsán a kettősség csupán látszólagos. Az ORTT ugyanis egyedi
jogsértések (szerződésszegések) megállapítása esetén a
szerződésben megjelölt mértékű kötbért érvényesíti, annak
mértékétől egyoldalú döntésével nem térhet el. Erre — lévén az
a felek magánjogi megállapodásának tárgya — a határozat
bírósági felülvizsgálata kapcsán sincs lehetőség. Ám amennyiben
valamelyik szerződő fél — az esetek többségében a
műsorszolgáltató — a szerződéses kikötés mértékét eltúlzottnak
tartja, úgy kezdeményezheti a szerződés módosítását a Polgári
törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (továbbiakban:
Ptk.) 240. §-a alapján. Ha ez a kísérlet a másik szerződő fél —
adott esetben az ORTT — elzárkózása folytán elbukik, úgy a
kezdeményező fél a Ptk. 241. §-a alapján polgári peres eljárást
indíthat ebben a körben. A Ptk. 247. § (1) bekezdése alapján a
polgári bíróság a túlzott mértékű — szerződés teljesítését
biztosító mellékkötelezettségnek minősülő — kötbért
mérsékelheti.
A 112. § (1) bekezdés f) pontjával kapcsolatban a fentiekhez
hasonló okfejtés adható: amennyiben a felek a szerződés
rendelkezései közé felvették a Médiatörvény 112. § (4)
bekezdésében foglaltakat — amint az a szerződések szövegezése
kapcsán tipikusnak mondható —, úgy a műsorszolgáltató annak
tudatában köti meg a magánjogi szerződést, hogy a felmondásra
hatósági aktussal kerül sor. Ilyenkor nem merülhet fel az ORTT
számára a „válogatás” lehetősége. Amennyiben azonban a
szerződés e rendelkezéseket nem tartalmazza, ebben az esetben
nincs olyan szerződéses kikötés, amelyet a Testület
határozattal kényszeríthetne ki.
A fentiekben kifejtettek szerint a hatályos szabályozás arra
jogosítja az ORTT-t, hogy a műsorszolgáltató által vállalt
szerződéses kötelezettségeket ne polgári peres eljárás keretei
között, hanem a közigazgatási (eljárási) jog alapján,
hatóságként kényszerítse ki.
A közigazgatási bírói gyakorlat a vizsgált rendelkezések
tartalmát a fentiek szerint adta meg.
A Legfelsőbb Bíróság és a Fővárosi Ítélőtábla eseti
döntéseiben egyértelművé tette, hogy jogszerűen jár el az ORTT
akkor, amikor a jogsértés megállapítása esetén a felek közötti
műsorszolgáltatási szerződésben rögzített szankciót alkalmazza
a műsorszolgáltatóval szemben. A jogszerű mérlegelés alapján,
kellően megindokolt kötbérszankció mérséklésére nincs lehetőség
a közigazgatási perben (lásd pl.: EBH2002. 831.; BH2004. 214.).
A döntésekből egyértelmű, hogy a Legfelsőbb Bíróság
értelmezésében a Testület határozatával a magánjogi
szerződésben vállalt kötelezettséget kényszeríti ki, amelyre
törvényi felhatalmazás alapján hatóságként — és nem szerződő
félként — jogosult.
A Legfelsőbb Bíróság BH2007. 21. szám alatt közzétett eseti
döntésében kifejtette, hogy a műsorszolgáltatási szerződés a
felek polgári jogi jellegű megállapodása, amely azzal a
konzekvenciával jár, hogy az ORTT csak annak a szerződéses
kikötésnek szerezhet érvényt hatóságként, amely a felek között
nem képezi vita tárgyát. Vitás helyzetben az ORTT nem jogosult
határozatában a szerződés rendelkezéseinek egyoldalú
értelmezésére. A Legfelsőbb Bíróság döntése egyértelművé tette
az ORTT helyét, szerepét és lehetőségeit a szerződéses
műsorszolgáltatók szerződésszegése kapcsán, amely értelmezés
nem hagy kétséget afelől, hogy szerződésszegés esetén a
Testület csak hatóságként léphet fel a műsorszolgáltatóval
szemben.
A fentiek alapján megállapítható, hogy a többségi
határozattal 2007. december 31. napjával megsemmisített
rendelkezés olyan aggályokat vetett fel csupán, amely
jogalkalmazói jogértelmezéssel feloldható volt és feloldásra
került. A bírói gyakorlat nem haladta meg a jogértelmezés
alkotmányos kereteit, hiszen az értelmezésre szoruló norma
tartalmazta a jogszabályokkal szembeni minimális elvárásokat,
az értelmezés pedig megmaradt az ORTT és a szerződés alapján
tevékenységet végző műsorszolgáltatók számára biztosított jogok
és kötelezettségek törvényi keretei között.
Mindezen indokok alapján az Alkotmánybíróságnak a
Médiatörvény 136. § (1) bekezdés „12. és” szövegrészének
alkotmányellenességére irányuló indítványt is el kellett volna
utasítania, mert a normatartalom kapcsán nem állt fenn a
jogbiztonság alkotmányos elvének sérelme.
Budapest, 2007. június 25.
Dr. Paczolay Péter
alkotmánybíró
A különvéleményhez csatlakozom:
Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró
. |