A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság a művelődési és közoktatási
miniszternek az Alkotmány értelmezése tárgyában
előterjesztett indítványa alapján meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmány 60. §-ában biztosított gondolat,
lelkiismeret- és vallásszabadság, valamint az egyház és az
állam elválasztása nem zárja ki a népesség vallási
hovatartozására vonatkozó, az önkéntességet és anonimitást
biztosító, közérdekű illetve tudományos felmérést.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar
Közlönyben közzéteszi.
Indokolás
I.
A művelődési és közoktatási miniszter - az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény ( a
továbbiakban: ABtv. ) 21. § (6) bekezdésének c ) pontjában
biztosított jogkörében előterjesztett indítványában kérte,
hogy az Alkotmánybíróság az ABtv. 1. § g ) pontjában
meghatározott hatáskörében értelmezze "a Magyar Köztársaság
Alkotmányát, különösen annak 60. § (2) bekezdését abból a
szempontból, hogy rendelkezéseit sérti-e a magyarországi
népesség vallási megoszlásának felmérésére irányuló
reprezentatív - önkéntességen alapuló - vizsgálat".
Az indítványozó az ABtv. 22. § (2) bekezdésére hivatkozva
pedig azt kérte, hogy az Alkotmánybíróság "állapítsa meg
azt, hogy a magyarországi népesség vallási megoszlásának
felmérésére irányuló reprezentatív - önkéntes
adatszolgáltatáson alapuló - felmérés nem sérti a Magyar
Köztársaság Alkotmányát".
II.
Az ABtv. 1. § g ) pontja szerinti alkotmányértelmezésre
- amint ezt az Alkotmánybíróság a 31/1990. ( XII. 18. ) AB
határozatban kifejtette - akkor kerülhet sor, ha az
indítvány az ABtv. 21. § (6) bekezdésében meghatározott
szervek és személyek valamelyikétől származik; ha nem
általánosságban, hanem valamely konkrét alkotmányjogi
probléma feltárása miatt kezdeményezi az indítványozó az
Alkotmány ugyancsak konkrétan megjelölt rendelkezésének
értelmezését és ha az adott alkotmányjogi probléma - más
jogszabály közbejötte nélkül - levezethető az Alkotmányból.
Az indítvány a fentieknek megfelelt, ezért az
Alkotmánybíróság a kezdeményezett alkotmányértelmezést
elvégezte.
Az Alkotmány 60. §-a a következőket tartalmazza.
" (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
(2) Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más
lelkiismereti meggyőződés szabad megválasztását vagy
elfogadását, és azt a szabadságot, hogy vallását és
meggyőződését mindenki vallásos cselekmények, szertartások
végzése útján vagy egyéb módon akár egyénileg, akár másokkal
együttesen nyilvánosan vagy magánkörben kinyilváníthassa
vagy kinyilvánítását mellőzze, gyakorolhassa vagy
taníthassa.
(3) A Magyar Köztársaságban az egyház az államtól
elválasztva működik.
(4) A lelkiismereti és vallásszabadságról szóló
törvény elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges. "
Az Alkotmány 8. § (4) bekezdése a 60. §-ban
megállapított jogokat azok közé az alapvető jogok közé
sorolja, amelyek gyakorlása rendkívüli állapot,
szükségállapot vagy veszélyhelyzet idején sem függeszthető
fel és nem korlátozható.
A személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok
nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény ( a
továbbiakban: Avt. ) 2. §-a többek között a következőket
állapítja meg.
"E törvény alkalmazása során
1. személyes adat : a meghatározott természetes
személlyel ( a továbbiakban: érintett ) kapcsolatba hozható
adat, az adatból levonható, az érintettre vonatkozó
következtetés. A személyes adat az adatkezelés során
mindaddig megőrzi e minőségét, amíg kapcsolata az érintettel
helyreállítható;
2. különleges adat:
a ) a faji eredetre, a nemzeti, nemzetiségi és etnikai
hovatartozásra, a politikai véleményre vagy pártállásra, a
vallásos vagy más meggyőződésre,
b ) az egészségi állapotra, a kóros szenvedélyre, a
szexuális életre, valamint a büntetett előéletre vonatkozó
személyes adat;
3. közérdekű adat: az állami vagy helyi önkormányzati
feladatot ellátó szerv kezelésében lévő, a személyes adat
fogalma alá nem eső és a törvényben meghatározott kivételek
körébe nem tartozó adat;
4. adatkezelés: az alkalmazott eljárástól függetlenül
a személyes adatok felvétele és tárolása, feldolgozása,
hasznosítása ( ideértve a továbbítást és a nyilvánosságra
hozatalt ) , adatkezelésnek számít az adatok megváltoztatása
és további felhasználásuk megakadályozása is. "
Az Avt. 3. § (2) bekezdése szerint pedig "Különleges
adat akkor kezelhető, ha
a ) az adatkezeléshez az érintett írásban hozzájárul,
vagy
b ) a 2. § 2. a ) pontjában foglalt adatok esetében, az
nemzetközi egyezményen alapul, vagy Alkotmányban biztosított
alapvető jog érvényesítése, továbbá a nemzetbiztonság, a
bűnmegelőzés vagy a bűnüldözés érdekében törvény elrendeli;
c ) egyéb esetekben azt törvény elrendeli".
III.
Az indítványozónak elvont alkotmányértelmezésre
vonatkozó kérelme alapján az Alkotmánybíróság azt vizsgálta,
hogy az Alkotmány 60. §-ában foglalt rendelkezések közül a
népesség vallási megoszlására vonatkozó felmérés
tekintetében mi a tartalma és követelménye annak a gondolat,
a lelkiismeret és a vallás szabadságának összetevőjét alkotó
alapvető jognak, amely szerint vallását és más meggyőződését
mindenki akár egyénileg, akár másokkal együttesen
nyilvánosan vagy magánkörben kinyilváníthatja vagy
kinyilvánítását mellőzheti. Hangsúlyozandó tehát, hogy - a
vizsgált indítvány alapján - az Alkotmány fenti
rendelkezésének értelmezését kizárólag a magyarországi
népesség vallási megoszlására vonatkozó közérdekű illetve
tudományos - hivatalos statisztikai adatgyűjtésnek nem
minősülő - felmérés alkotmányossága tekintetében végezte el
az Alkotmánybíróság. Ennek eredményeként a rendelkező
részben foglaltakat a következőkkel indokolja.
1. A vallás vagy más lelkiismereti meggyőződés
kinyilvánítása vagy kinyilvánításának mellőzése alapvető
szabadságjog, ezért e jog gyakorlásának önkéntességét és
anonimitását a közérdekű illetve tudományos felmérés
keretében biztosítani kell.
2. Az indítványozott tárgykör tekintetében a fentieken
kívül figyelembe kell venni az Alkotmány 59. § (1)
bekezdésében garantált információs önrendelkezési jognak, a
61. § (1) bekezdésében biztosított véleménynyilvánítási és
információszabadságnak, a 70/G. §-ában meghatározott
tudományos szabadságnak a vizsgált tárgykört érintő
összefüggéseit, valamint az Alkotmány 59. §-a és 61. §-a
alapján elfogadott Avt-t.
3. A vallás és más lelkiismereti meggyőződés az emberi
méltóság és önrendelkezés egyik legbensőbb ügye, az
információs önrendelkezési jog különösen érzékeny tárgya.
Ezért az egyház saját híveire vonatkozó vallási tárgyú
adatgyűjtésén kívül, más szervezett adatgyűjtés számára a
vallási hovatartozás, illetve egyéb lelkiismereti
meggyőződés az adatalany írásba foglalt hozzájárulása nélkül
nem lehet személyes adat. Személyes adattá az egyént érintő
információt a személyi azonosítás illetve azonosíthatóság
teszi.
4. A vallási vagy más lelkiismereti meggyőződés,
valamint ennek kinyilvánítása az emberi minőség szerves
része, e nélkül a személyiség szabad kibontakozása
elképzelhetetlen. Az Alkotmánybíróság 30/1992. ( V. 26. )
AB határozata szerint a szabad véleménynyilvánításhoz való
jog a véleményt annak érték- és igazságtartalmára tekintet
nélkül védi. Ezért e határozat kinyilvánította, hogy "a
véleményszabadságot korlátozó törvényeket megszorítóan kell
értelmezni". Ez a megállapítás értelemszerűen vonatkozik a
vallás és más lelkiismereti meggyőződés kinyilvánításának
szabadságára is.
5. A népesség vallási megoszlására vonatkozó - a
rendelkező részben foglaltaknak megfelelő - közérdekű
illetve tudományos felmérés összesített adatai állami vagy
helyi önkormányzati feladatot ellátó szerv kezelésébe
kerülése esetén közérdekű adatoknak minősülnek, ezért ezeket
a polgárok információszabadságának keretében - az Avt.
előírásainak megfelelően - mindenki számára hozzáférhetővé
és megismerhetővé kell tenni.
6. Az Alkotmánybíróság a Művelődési és Közoktatási
Minisztérium által kidolgoztatott, a 3/1992. ( II. 21. )
OGY határozatban említett felmérés alkotmányosságát nem
vizsgálta, mert ennek elvégzése már kívül esnék az elvont
alkotmányértelmezés hatásköri jogosítványán. Az
Alkotmánybíróság ugyanis figyelemmel volt a 36/1992.
(VI. 10.) AB határozat indokolására is, amely
rámutatott a következőkre. "Az elvont alkotmányértelmezés
nem válhat az indítványra okot adó konkrét ügyben való
állásfoglalássá. Az egyedi problémákhoz túl szorosan kötődő
kérdésre nem is adható megfelelő elvontságú, a jövőben is
minden esetben kötelezően alkalmazandó válasz. " Ezért az
Alkotmánybíróság a vizsgált esetben is csak elvont
alkotmányértelmezést végzett.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |