English
Hungarian
Ügyszám:
.
936/A/2003
Előadó alkotmánybíró: Kukorelli István Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 18/2004. (V. 25.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2004/303
.
A döntés kelte: Budapest, 05/24/2004
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az  Alkotmánybíróság  a köztársasági elnöknek  az  Országgyűlés
      által   elfogadott,   de   még   ki   nem   hirdetett   törvény
      alkotmányellenessége    előzetes    vizsgálatára     benyújtott
      indítványa alapján meghozta a következő

                               határozatot:

      Az  Alkotmánybíróság  megállapítja: a  Büntető  Törvénykönyvről
      szóló   1978.   évi   IV.  törvény  módosításáról   szóló,   az
      Országgyűlés 2003. december 8-ai ülésnapján elfogadott  törvény
      1. §-a alkotmányellenes.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás

                                      I.

        1.1.  Az  Országgyűlés 2003. december 8-ai ülésnapján  törvényt
        fogadott  el  a  Büntető Törvénykönyvről szóló  1978.  évi  IV.
        törvény  (a  továbbiakban: Btk.) módosításáról.  Az  elfogadott
        törvény  (a továbbiakban: Btkm.) megváltoztatja a Btk. 269.  §-
        ában  foglalt közösség elleni izgatás büntetőjogi tényállásának
        több  elemét és kiegészíti azt egy új (2) bekezdéssel. A Btkm.-
        mel   szemben  a  köztársasági  elnök  alkotmányos   aggályokat
        fogalmazott meg, ezért a törvényt nem írta alá, hanem  a  2003.
        december  22-én  kelt indítványában – az Alkotmány  26.  §  (4)
        bekezdésében    biztosított    jogkörénél    fogva     –     az
        Alkotmánybíróságról   szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
        továbbiakban:   Abtv.)  1.  §-ának  a)  pontja,   21.   §   (1)
        bekezdésének  b) pontja és a 35. §-a alapján a  Btkm.  előzetes
        alkotmányossági vizsgálatát kezdeményezte.
        A   köztársasági  elnök  álláspontja  szerint  a  Btkm.   által
        módosított Btk. 269. § (1) bekezdése sérti az Alkotmány  61.  §
        (1) bekezdésében foglalt szabad véleménynyilvánítás jogát, mert
        a  „gyűlöletre izgat” fordulat azt a veszélyt hordozza magában,
        hogy   az   e  fogalmat  értelmező  bíróságok  leszállítják   a
        büntethetőség  küszöbét, az „erőszakos  cselekményre  hív  fel”
        elkövetési magatartás pedig azért alkotmánysértő, mert nem  jár
        egyéni jogok sérelmének a veszélyével. A Btkm. által beiktatott
        Btk.  269.  §  (2)  bekezdése – a köztársasági elnök  véleménye
        szerint – azért sérti a véleménynyilvánítás szabadságát, mert a
        köznyugalmat   elvontan,  általánosan  védi.   Ezen   túl,   az
        indítványban  foglaltak alapján e bekezdés ellentétben  áll  az
        Alkotmány  54.  § (1) bekezdésében elismert emberi  méltósághoz
        való jog részét alkotó önrendelkezési joggal is.

        1.2.  A köztársasági elnök indítványának ismeretében eljuttatta
        véleményét  az  Alkotmánybírósághoz a Btk. módosításáról  szóló
        törvényjavaslatot benyújtó igazságügy-miniszter.

        2.1.   Az   Alkotmánybíróság  az  indítvány  elbírálásakor   az
        Alkotmány alábbi rendelkezéseit vette alapul:

        „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
        jogállam.”

        „8.  §  (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
        és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
        tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
        (2)   A   Magyar   Köztársaságban  az   alapvető   jogokra   és
        kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
        alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”

        „54.   §   (1)   A   Magyar  Köztársaságban   minden   embernek
        veleszületett  joga  van az élethez és az  emberi  méltósághoz,
        amelytől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”

        „61.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek  joga  van  a
        szabad  véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy  a  közérdekű
        adatokat megismerje, illetőleg terjessze.”

        2.2.  A  Btk. hatályban lévő 269. §-a alapján a közösség elleni
        izgatás törvényi tényállása a következőképpen szól:

        „269. § Aki nagy nyilvánosság előtt
        a) a magyar nemzet,
        b)  valamely  nemzeti, etnikai, faji, vallási  csoport  vagy  a
        lakosság egyes csoportjai ellen
        gyűlöletre    uszít,   bűntett   miatt   három    évig    tartó
        szabadságvesztéssel büntetendő.”

        2.3.  A  köztársasági  elnöki  indítvánnyal  támadott  Btkm.  a
        következőképpen rendelkezik:

        „1.  §  A  Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV.  törvény
        269. §-ának helyébe a következő rendelkezés lép:
        »269.  § (1) Aki nagy nyilvánosság előtt valamely nemzet,  vagy
        valamely  nemzeti,  etnikai,  faji,  vallási  csoport  vagy   a
        lakosság   egyes  csoportjai  ellen  gyűlöletre   izgat,   vagy
        erőszakos cselekmény elkövetésére hív fel, bűntettet követ  el,
        és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
        (2)  Aki  nagy nyilvánosság előtt az emberi méltóságot  azáltal
        sérti,  hogy  mást vagy másokat a nemzeti, etnikai,  faji  vagy
        vallási  hovatartozás  miatt becsmérel vagy  megaláz,  vétséget
        követ el, és két évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.«
        2.  § Ez a törvény a kihirdetését követő tizenötödik napon  lép
        hatályba.”

                                      II.

        Az Alkotmánybíróság jelen ügyben is hangsúlyozza, hogy „a faji,
        etnikai,   nemzetiségi,   vallási   szempontú   alsóbb-    vagy
        felsőbbrendűséget  hirdető nézetek,  a  gyűlölködés,  megvetés,
        kirekesztés   eszméinek  terjesztése  az   emberi   civilizáció
        értékeit  veszélyeztetik.” [30/1992. (V. 26.) AB  határozat  (a
        továbbiakban:  Abh1.), ABH 1992, 167, 173.]  A  faji,  etnikai,
        nemzeti  vagy  vallási  közösségekkel  és  tagjaikkal  szembeni
        uszító,     gyalázkodó,     gyűlölet-     és     hisztériakeltő
        megnyilvánulások ugyanis az emberi civilizáció ellen hatnak. Az
        ilyen  jelenségekkel szembeni határozott fellépés  mindenkitől,
        és különösen a közélet szereplőitől elvárható.
        Az   Alkotmánybíróságnak   azonban   jelen   ügyben,   előzetes
        normakontroll  keretében,  abban  a  kérdésben  kellett  állást
        foglalnia,  korlátozható-e alkotmányosan a  véleménynyilvánítás
        szabadsága olyan mértékben, ahogyan a jogalkotó a Btkm. által a
        szélsőséges megnyilvánulásokat kriminalizálni kívánja.

        1.1.  A  kérdés  megválaszolásakor  az  Alkotmánybíróság  abból
        indult ki, hogy az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében biztosított
        véleményszabadság   a  kommunikációs  jogok   anyajoga,   amely
        egyrészt  az  egyén önkifejezését, illetve személyisége  szabad
        kibontakoztatását  teszi  lehetővé,  másrészt  az  egyénnek   a
        társadalmi   és  politikai  folyamatokban  való   tevékeny   és
        megalapozott     részvételét    biztosítja.     Emellett     az
        Alkotmánybíróság   hangsúlyozza,  hogy  az  eltérő   nézeteket,
        álláspontokat,  elképzeléseket  egymással  ütköztető  politikai
        vita a demokrácia sajátja. A vélemény elfojtása vagy napvilágra
        kerülésének  megakadályozása nem  teszi  a  véleményt  meg  nem
        születetté,  és  nem  gátja valamely  nézet  elterjedésének.  A
        társadalom szellemi gazdagodása a véleményszabadságtól is függ:
        csak akkor van esély a téves nézetek kiszűrésére, ha szabad  és
        nyilvános vitákban ütközhetnek ellentétes vélekedések, és ha  a
        mégoly szélsőséges nézetek is napvilágra kerülhetnek.
        A  szólás szabadságának állapota a demokrácia fokmérője.  Minél
        kevesebb  korlátozás nélkül érvényesülhet a véleményalkotás  és
        –nyilvánítás  joga, annál biztosabb lábakon áll az  alkotmányos
        demokrácia.  Egy  valóban  szabad társadalomban  a  szélsőséges
        nézetek hangoztatása önmagában nem idéz elő zavargásokat, hanem
        hozzájárul  a köznyugalom és közrend alakításához,  a  lakosság
        toleranciaszintjének  emeléséhez.  Ahol  „sokféle   véleménnyel
        találkozhatnak  az  emberek,  a  közvélemény  toleráns   lesz”.
        [Abh1., ABH 1992, 167, 180.; 18/2000. (VI. 6.) AB határozat  (a
        továbbiakban: Abh4.), ABH 2000, 117, 128.]
        A  türelmes,  a szólás valódi szabadságát biztosító  társadalom
        visszahat  az  egyénre,  erősíti  polgárainak  jellemét,  olyan
        intellektuálisan  független  személyeket  nevel,  akik  autonóm
        módon képesek életük irányítására, az általuk vallott eszmék és
        értékek  iránt  elkötelezettek, de nyitottak  a  más  véleményt
        vallók és másként gondolkodók érveire.

        A  véleményszabadság védelmének a demokratikus társadalmakban a
        jogállamiság  által  megkövetelt  minimumszintjét   biztosítani
        hivatott   nemzetközi   emberi   jogi   dokumentumok    is    a
        véleményalkotás   szabadságát,  az  eszmék  megismerésének   és
        közlésének   szabadságát  hirdetik.  [Emberi  jogok   egyetemes
        nyilatkozata  19.  cikk, Polgári és politikai jogok  nemzetközi
        egyezségokmánya  (a  továbbiakban:  Egyezségokmány)  19.  cikk,
        Emberi  jogok  európai  egyezménye 10. cikk,  az  Európai  Unió
        Alapvető jogok kartája (a továbbiakban: Karta) II. fejezet  11.
        cikk] Az Emberi Jogok Európai Bíróságának a felfogásában, amely
        a    magyar    joggyakorlatot   alakítja   és    kötelezi,    a
        véleménynyilvánítás   szabadsága  a   demokratikus   társadalom
        alappilléreinek, haladásának és az egyén kibontakozásának egyik
        feltétele.  Ez a szabadság az olyan véleményeket is  megilleti,
        amelyek  sértőek, meghökkentőek vagy aggodalmat  keltenek.  Ezt
        követeli meg a pluralizmus, a tolerancia és a felvilágosultság,
        amely  nélkül a demokratikus társadalom elképzelhetetlen. (Eur.
        Court  H.  R.,  Handyside  v. United  Kingdom,  Judgment  of  7
        December  1976, Series A no 103, para 41., Jersild v.  Denmark,
        Judgment  of 23 September 1994, Series A no 298, para 37,  Zana
        v. Turkey, Judgment of 25 November 1997, para 51.)

        1.2.  A  fenti  nemzetközi  emberi  jogi  dokumentumok  és   az
        Alkotmány    61.    §-a    is    védelemben    részesítik     a
        véleményszabadságot, bizonyos esetekben azonban lehetővé teszik
        e jog korlátozását.

        Az  Egyezségokmány  20.  cikkének 2. pontja  az  izgató  beszéd
        tiltását   követeli  a  részes  államoktól.  „Törvényben   kell
        megtiltani  a  nemzeti, faji, vagy vallási  gyűlölet  bármilyen
        hirdetését,  amely  megkülönböztetésre, ellenségeskedésre  vagy
        erőszakra izgat.”
        A  faji megkülönböztetés valamennyi formájának kiküszöböléséről
        New   Yorkban,  1965.  december  21-én  elfogadott   nemzetközi
        egyezmény 4. pontja alapján a részes államok
        „a)  Törvény által büntetendő cselekménnyé nyilvánítják a  faji
        felsőbbrendűségre    vagy    gyűlöletre    alapozott     eszmék
        terjesztését, a faji megkülönböztetésre való izgatást, valamint
        bármely  faj,  illetve  más színű vagy más  etnikai  származású
        személyek    csoportja   ellen   irányuló   minden    erőszakos
        cselekedetet  vagy  arra  való  izgatást,  továbbá   fajgyűlölő
        tevékenység   mindenféle  támogatását,  annak   pénzelését   is
        beleértve;
        b)  Törvényellenessé nyilvánítanak és betiltanak  minden  olyan
        szervezetet,    valamint    szervezett    és    minden    egyéb
        propagandatevékenységet,   amely   a   faji   megkülönböztetést
        előmozdítja  vagy  arra  izgat, az  ilyen  szervezetekben  vagy
        tevékenységben  való részvételt pedig törvény által  büntetendő
        cselekménynek tekintik;
        c)  Nem  engedik meg, hogy országos, vagy helyi hatóságok  vagy
        közintézmények a faji megkülönböztetést előmozdítsák vagy  arra
        izgassanak.”

        Nemcsak   az   ENSZ   keretei   között   létrejött   nemzetközi
        egyezmények,  hanem az Európa Tanács és az Európai  Unió  egyes
        intézményei által kibocsátott dokumentumok is különös figyelmet
        fordítanak  a rasszizmus és a gyűlöletbeszéd elleni fellépésre.
        Az  Európa  Tanács  Miniszteri  Bizottsága  R  (97)  20.  számú
        ajánlásának  4.  alapelve a következőképpen  rendelkezik:  „[a]
        nemzeti  jogrendszernek és gyakorlatnak  lehetővé  kell  tennie
        azt,  hogy a bíróságok figyelembe vegyék, hogy a gyűlöletbeszéd
        egyes esetekben olyan sértő lehet az egyénekre vagy csoportokra
        nézve,   hogy   ezért  nem  élvezi  az  Emberi  jogok   európai
        egyezményének   10.   cikke  által  egyéb  véleménynyilvánítási
        formáknak  biztosított  védelmet.  Ez  a  helyzet,   amikor   a
        gyűlöletbeszéd  az Egyezményben és kiegészítő  jegyzőkönyveiben
        biztosított  jogok  és  szabadságok  megsemmisítését  vagy   az
        Egyezményben   megengedettnél  nagyobb   mértékű   korlátozását
        célozza.”
        Az   Európai   Unió   Bizottsága   által   előterjesztett,    a
        rasszizmussal  és  az  idegengyűlölettel  szembeni  fellépésről
        szóló  kerethatározat-tervezet célja is az,  hogy  a  tagállami
        jogalkotás  hatékonyan vegye fel a harcot a  rasszizmus  ellen,
        ugyanakkor  a  kerethatározat-tervezetet tárgyaló Európai  Unió
        bel-  és igazságügyi együttműködés Tanácsa ülésén több tagállam
        is  fenntartásának  adott  hangot,  aminek  eredményeképpen  az
        elnökség  a kerethatározat-tervezet szövegének megváltoztatását
        javasolta. Eszerint a szövegben utalni kell az Európai  Unióról
        szóló   Szerződés  6.  cikkére  és  arra,  hogy  a   tagállamok
        alkotmányos  elveit  és értékeit a kerethatározat  nem  kívánja
        csorbítani.  [Report  on the proposal for a  Council  framework
        decision  on combating racism and xenophobia (COM(2001)  664  –
        C5-0689/2001 – 2001/0270(CNS))]
        Ez  összhangban  van  a  Karta  preambulumában  olvasható  azon
        gondolattal,  hogy  a  Karta  megerősíti  a  tagállamok   közös
        alkotmányos hagyományaiban gyökerező jogokat.

        A    Magyarország   által   vállalt   nemzetközi    szerződéses
        kötelezettségek  nem jelentik azt, hogy a  jogalkotó  a  szabad
        véleménynyilvánításhoz   fűződő   alapjogot   figyelmen   kívül
        hagyhatná a szélsőséges megnyilvánulások elleni állami fellépés
        szabályozásakor.    A    nemzetközi    szerződésben     foglalt
        kötelezettségek  teljesítését  célzó  jogalkotás  esetében   is
        irányadó  az  Alkotmány  által  felállított  jogvédelmi  mérce,
        valamint    a   magyar   Alkotmánybíróság   által   kialakított
        szükségességi/arányossági    teszt.    Vagyis    egy    esetleg
        szükségesnek   minősülő,  szélsőséges   megnyilvánulást   tiltó
        szabálynak is meg kell felelnie az arányosság követelményének.

        Az Alkotmány 8. § (2) bekezdéséből következően ugyanis a szabad
        véleménynyilvánítás   jogára  vonatkozó   szabályokat   törvény
        állapítja meg, de lényeges tartalmát törvény sem korlátozhatja.
        Az  alkotmánybírósági gyakorlat szerint az Alkotmány 8.  §  (2)
        bekezdése   alapján  „[a]z  állam  akkor  nyúlhat  az   alapjog
        korlátozásának eszközéhez, ha másik alapvető jog  és  szabadság
        védelme  vagy  érvényesülése, illetve egyéb  alkotmányos  érték
        védelme  más  módon  nem  érhető el. Az alapjog  korlátozásának
        alkotmányosságához tehát önmagában nem elegendő, hogy az  másik
        alapjog  vagy  szabadság  védelme vagy  egyéb  alkotmányos  cél
        érdekében  történik,  hanem  szükséges,  hogy  megfeleljen   az
        arányosság követelményeinek: az elérni kívánt cél fontossága és
        az  ennek  érdekében  okozott  alapjogsérelem  súlya  megfelelő
        arányban  legyen  egymással. A törvényhozó a  korlátozás  során
        köteles  az  adott  cél elérésére alkalmas  legenyhébb  eszközt
        alkalmazni.”  (Abh1., ABH 1992, 167, 171.) A  véleményszabadság
        kitüntetett  szerepét hangsúlyozó alkotmánybírósági határozatok
        kiemelik:    a    véleményszabadságot   korlátozó   törvényeket
        megszorítóan kell értelmezni, e jog ugyanis törvénnyel is  csak
        kivételesen és szűk körben korlátozható egy másik alapjog  vagy
        alkotmányos  érték  védelmében. [Abh1., ABH  1992,  167,  178.;
        36/1994.  (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 219, 223.; 12/1999.
        (V.  21.) AB határozat (a továbbiakban: Abh2.), ABH 1999,  106,
        111.]

                                     III.

        1.  A  köztársasági  elnök indítványában  foglaltak  szerint  a
        Btkm.,  azáltal, hogy a Btk. 269. §-ában a „gyűlöletre uszítás”
        fogalma helyett a „gyűlöletre izgatás” kifejezést használja, az
        Alkotmány 61. § (1) bekezdését alkotmánysértő módon korlátozza.
        Fennáll  ugyanis  annak  veszélye, hogy  a  „gyűlöletre  izgat”
        kifejezést   alkalmazó   bíróságok  –  a   Legfelsőbb   Bíróság
        jogértelmezését  követve  –  leszállítják  az  Alkotmánybíróság
        által   az  Abh1.-ben  megállapított  büntethetőségi  küszöböt,
        sértve  ezzel  az  Alkotmány  61.  §  (1)  bekezdését.  Az   új
        szabályozás e bizonytalanság miatt nem felel meg az Abh2. által
        megfogalmazott,  „a  jogbiztonság,  az  alkotmányos  büntetőjog
        határozottságot,  egyértelműséget,  az  önkényes  jogalkalmazás
        lehetőségét kizáró követelményének” sem. (ABH 1999,  106,  110-
        111.)

        2.1. Ahogyan azt az Alkotmánybíróság többször hangsúlyozta,  az
        Alkotmány   61.   §-a   alapján  maga  „a   véleménynyilvánítás
        lehetősége és ténye védett, annak tartalmára tekintet  nélkül”,
        e  rendelkezés  „nem  bizonyos  eszmék,  tények  és  vélemények
        tekintetében  biztosítja csupán a szabad  véleménynyilvánítást,
        hanem   magát   a  véleménynyilvánítás  lehetőségét   részesíti
        védelemben”. [Abh1., ABH 1992, 167, 179.; 36/1994. (VI. 24.) AB
        határozat, ABH 1994, 219, 223.]
        A   sokszínű   nézetek   jelenléte  a  plurális,   demokratikus
        társadalom  lényege. A változatos hangok lehetőséget  nyújtanak
        az  autonóm egyén számára a választásra, az egymással  versengő
        érvek  felvonultatása  pedig hozzájárul a felmerülő  társadalmi
        probléma  mielőbbi megoldásához. Az állam ezért,  pusztán  azok
        tartalma   alapján   nem   tilthatja   be   bizonyos    nézetek
        kinyilvánítását,   terjesztését,  és  nem  nyilváníthat   egyes
        álláspontokat  más álláspontoknál értékesebbnek, azzal  ugyanis
        sértené  az egyének egyenlő méltóságú személyekként kezelésének
        követelményét  (egy  ilyen tilalom azt  eredményezné,  hogy  az
        emberek  bizonyos  csoportjai  nem  adhatnak  hangot  személyes
        meggyőződésüknek), illetve az egyes nézetek kizárásával  még  a
        politikai  diskurzus  kialakulása előtt  lehetetlenné  tenné  a
        minden  releváns  véleményt  megjelenítő,  szabad,  eleven   és
        nyitott vita létrejöttét.
        A szélsőséges nézetek esetében sem a vélemény tartalma, hanem a
        közlés  közvetlen,  belátható  következménye  alapozza  meg   a
        szólásszabadság  korlátozását, a polgári jogi,  avagy  bizonyos
        esetekben a büntetőjogi felelősségre vonást.

        2.2.  Azt,  hogy  a  szélsőséges  megnyilvánulások  esetén   az
        Alkotmány  61. § (1) bekezdésével összhangban milyen  esetekben
        alkalmazható büntetőjogi szankció, az Alkotmánybíróság az Abh1.-
        ben a következőképpen határozta meg:
        Indokolható a büntetőjogi jogkövetkezmény kilátásba  helyezése,
        ha  a cselekmény eléri azt a szintet, amely alkalmas arra, hogy
        az  emberek nagyobb tömegében a szenvedélyeket oly magas  fokra
        lobbantsa, amelyből gyűlölet keletkezvén, a társadalmi rend  és
        béke   megzavarására   vezethet.  Ha   egy   ilyen   cselekmény
        következtében  a  köznyugalom  megzavarása  mögött   „ott   van
        nagyszámú  egyéni jog megsértésének a veszélye  is:  a  csoport
        ellen   felszított  indulat  fenyegeti  a  csoporthoz  tartozók
        becsületét,   méltóságát  (szélsőséges  esetben   életét   is),
        megfélemlítéssel  korlátozza  őket  más  jogaik   gyakorlásában
        (köztük a szabad véleménynyilvánításban)”. A gyűlöletre uszítás
        esetében  az  emberi méltósághoz fűződő és más, az  alkotmányos
        értékrendben  magasan  álló  szabadságjog  sérelmének  veszélye
        indokolja  a  büntetőjogi védelmet, valamint az a cél,  hogy  a
        gyűlöletre  uszítás lehetséges sértettjei: a nemzeti,  etnikai,
        faji,  vallási  csoportok, illetve a lakosság egyes  csoportjai
        tagjainak  alapjoggyakorlását ne tegyék  lehetetlenné  a  velük
        szemben  megnyilvánuló előítélettel teli, gyűlölködő és megvető
        kijelentések.
        Nem arról van szó tehát, hogy a törvényhozó az igazságtalan,  a
        bántó  vagy  akár  a  sokkoló véleményközlést  szankcionálja  a
        „gyűlöletre  uszítás”  büntethetővé  tételekor.  Az   Alkotmány
        ugyanis  mindenki  számára biztosítja a  szabad  kommunikációt,
        amely  „processzusban  helye van minden véleménynek,  jónak  és
        károsnak,  kellemesnek és sértőnek egyaránt – különösen  azért,
        mert maga a vélemény minősítése is e folyamat terméke”. [Abh1.,
        ABH 1992, 167, 179.; 36/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994,
        219,   223.;   Abh4.,   ABH   2000,   117,   121.]   A   szabad
        véleménynyilvánítás   jogának   korlátozására   a   „gyűlöletre
        uszítás”  esetében az egyéni alapjoggyakorlás sérelme,  illetve
        annak közvetlen veszélye miatt kerül sor.
        Végül  fontos, hogy a köznyugalomban okozott veszély ne  csupán
        feltételezés  legyen, és a legalább hipotetikus  visszacsatolás
        (a     közlés    alkalmas    a    köznyugalom    megzavarására)
        elengedhetetlen.   A  köznyugalom  megzavarásának   intenzitása
        ugyanis   „egy  bizonyos  mérték  fölött  („clear  and  present
        danger”)  igazolja  a  szabad véleménynyilvánításhoz  való  jog
        korlátozását”. (Abh1., ABH 1992, 167, 178-179.)

        A  gyűlöletre uszítás elkövetési magatartás esetében  –  egyéni
        alapjogok  és  a köznyugalom védelme érdekében  –  szükséges  a
        szólásszabadság  büntetőjogi  korlátozása,  mert  e  magatartás
        „egyént  és  társadalmat érintő hatásai,  következményei  olyan
        súlyosak,  hogy  más felelősségi formák, így  a  szabálysértési
        vagy  polgári jogi felelősségi rendszerek eszközei  elégtelenek
        az  ilyen magatartások tanúsítóival szemben”. (Abh1., ABH 1992,
        167,  176.)  A  demokratikus társadalmi rend fennmaradása,  „az
        erőszakról  és  az  erőszakkal  való  fenyegetésről,   mint   a
        konfliktusmegoldás eszközeiről való lemondás”, valamint konkrét
        egyéni  alapjogok  védelme érdekében az  állam  jogosan  helyez
        kilátásba  büntetőjogi szankciót az ezen értékeket  és  jogokat
        fenyegető megnyilvánulások elkövetőivel szemben.

        3.   Az  Alkotmánybíróság  a  továbbiakban  azt  vizsgálta,   a
        „gyűlöletre  izgatás”  elkövetési  magatartást  tartalmazó   új
        büntetőjogi  tényállás  a  fenti  követelményeknek  megfelelően
        korlátozza-e az Alkotmány 61. § (1) bekezdését.

        3.1.  A  Btkm.  által megállapított Btk. 269. §  (1)  bekezdése
        által  védett  jogi tárgyak változatlanok. (A kivétel,  hogy  a
        hatályban   lévő  Btk.  269.  §-ával  szemben  a  Btkm.   által
        beiktatott 269. § (1) bekezdésben a védendő jogtárgy nem csupán
        a  magyar  nemzet,  hanem minden nemzet.) A  nagy  nyilvánosság
        előtti elkövetés szintén büntetőjogi tényállási elem maradt.  A
        Btkm.  megalkotásával  azonban  az  elkövetési  magatartást   a
        gyűlöletre izgatásban jelölte meg a törvényhozó.

        Az  Alkotmánybíróság  a  közösség  elleni  izgatás  büntetőjogi
        tényállásának   jogtörténeti  alakulását   az   Abh1.-ben   már
        tanulmányozta,  és  megállapította,  hogy  az  1878.   évi   V.
        törvénycikktől  (Csemegi  Kódex)  az  1961.  évi   V.   törvény
        hatálybalépéséig  a  bűncselekmény  elkövetési  magatartása   a
        gyűlöletre izgatás volt, majd ezt követően változott a gyűlölet
        keltésére  alkalmas cselekmény elkövetésére, és csak  az  1989.
        évi  XXV.  törvény  vezette be az uszítás fogalmát.  Ez  utóbbi
        jogszabály  „az állam elleni bűncselekmények közül kiemelte  az
        izgatást, és a köznyugalom elleni bűncselekmények között,  –  a
        büntetőjogi  felelősséget lényegesen korlátozva –  a  »közösség
        elleni  izgatás« új tényállását fogalmazta meg.  A  büntetőjogi
        felelősség korlátozását egyrészt a védendő jogi tárgyak körének
        szűkítése,  másrészt a nagy nyilvánosság alaptényállási  elemmé
        tétele eredményezte”. (Abh1., ABH 1992, 167, 169.)

        Az  Abh1.  a  Btk.-nak  az 1989. évi XXV.  törvény  15.  §-ával
        megállapított 269. §-áról foglalt állást a következőképpen:

        „Értelmezést igényel továbbá a gyűlöletre uszításban  megjelölt
        elkövetési  magatartás.  Önmagukban  a  szavak  is  általánosan
        ismert    tartalommal    bírnak.   A    gyűlölet    az    egyik
        legszélsőségesebb  negatív, a Magyar  Nyelv  Értelmező  Szótára
        szerint  (2.  kötet 1132. o.) nagyfokú ellenséges indulat.  Aki
        uszít,  az  valamely  személy, csoport,  szervezet,  intézkedés
        ellen   ellenséges   magatartásra,   ellenséges,   kárt   okozó
        tevékenységre biztat, ingerel, lázít (Értelmező Szótár 7. kötet
        59.  o.).  Tekintettel arra, hogy már a Csemegi Kódexben  is  a
        gyűlöletre   izgatás   volt   az   elkövetési   magatartás,   a
        jogalkalmazók a konkrét esetek megítélésében több mint  100  év
        értelmezési  gyakorlatára  támaszkodhatnak.  A  Curia   már   a
        századfordulón  több  döntésében nagy szabatossággal  határozta
        meg  az izgatás fogalmát: A törvény eme kifejezés alatt »izgat«
        nem  valamely  kedvezőtlen  és sértő véleménynek  nyilvánítása,
        hanem  olyan  lázongó kifakadások értendők, amelyek  alkalmasak
        arra,  hogy  az emberek nagyobb tömegében a szenvedélyeket  oly
        magas  fokra  lobbantsák,  amelyből  gyűlölet  keletkezvén,   a
        társadalmi  rend  és  béke megzavarására vezethet  (Büntetőjogi
        Döntvénytár 7. köt. 272. 1.).” (Abh1., ABH 1992, 167, 177-178.)

        Az  Abh2., – amely a Btk.-nak az 1996. évi XVII. törvény 5.  §-
        ával megállapított 269. §-áról foglalt állást, megsemmisítve az
        új   elkövetési   magatartásként  büntetni  rendelt   „gyűlölet
        keltésére   alkalmas  egyéb  cselekményt”  –  hangsúlyozta:   a
        gyűlöletre  uszítás  az  a  cselekmény,  amelynek  esetében   a
        szólásszabadság    büntetőjogi    korlátozása     alkotmányosan
        elfogadható.

        „Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban e bűncselekmény tekintetében a
        büntethetőség  alkotmányos  küszöbét  a  gyűlöletre  uszításban
        határozta  meg.  Amint  azt  az Abh.-nak  a  II.  3.2.  pontban
        bemutatott megállapításai tartalmazzák, a már száz éve követett
        bírói  gyakorlat szerint is csakis az uszítás foglalja  magában
        azt   a   »bizonyos   mérték«   fölötti   veszélyt,   amely   a
        véleménynyilvánításhoz  való  jog  korlátozását  megengedhetővé
        teszi. A gyűlölet keltésére alkalmas egyéb cselekmény büntetése
        leszállítja a korlátozhatóság küszöbét. Ha a veszély eléri  azt
        a nagyságrendet, amit az uszítás, akkor nincs szükség az »egyéb
        cselekmény« elkülönítésére, mert az uszítás tényállása  elnyeli
        az ilyen magatartást.” (Abh2., ABH 1999, 106, 110.)

        3.2.  Az  Alkotmánybíróságnak jelen ügyben  arra  kell  választ
        adnia, hogy a Btk. 269. § (1) bekezdésében a gyűlöletre uszítás
        tényállásnak   gyűlöletre  izgatásra  való   felcserélése   nem
        eredményezi-e  az Abh1. és Abh2. által alkotmányosnak  elismert
        büntethetőségi szint csökkenését.

        Az  elmúlt évek bírói joggyakorlata azt mutatja, jogértelmezési
        nehézségek  merültek  fel  abban  a  kérdésben,  mi  tekinthető
        uszításnak,  s  hogy egy-egy konkrét esetben  mikor  éri  el  a
        büntethetőség   határát   a   szélsőséges   megnyilvánulás.   A
        Legfelsőbb Bíróság határozataiban foglaltak alapján az  izgatás
        és az uszítás egymástól eltérő magatartásokat jelölő fogalom. A
        kettő  között tartalmi különbség van, az izgatás az  értelemhez
        szól,  az  uszítás az ösztönökre, érzelmekre apellál, mozgósít.
        Az  uszítás  megállapítása tehát – a bírói  jogértelmezésben  –
        súlyosabb magatartást kíván.

        „Az   elsőfokú  bíróság  a  gyűlöletre  uszítás  fogalmának   a
        meghatározásánál  helyesen járt el, amikor az  Alkotmánybíróság
        30/1992.   (VI.   26.)   határozatában   kifejtetteket    vette
        figyelembe.    Mivel    a   törvényi   tényállásban    szereplő
        kifejezéseket  maga  a Btk. nem határozza meg,  azok  köznyelvi
        értelmét kell figyelembe venni. […] A vádlottak kijelentései  –
        elsősorban  az I. r. vádlotté – az uszítás határát  »súrolták«,
        de   nem  lépték  túl  azt,  mert  gyűlölet  keltésére  esetleg
        alkalmasak   voltak,  de  nem  ingereltek  aktív   gyűlöletre.”
        (Legf.Bír.Br. I. 1062/1996.; BH 1997. 165.)
        „Az   izgatás  a  gondolat  olyan  nyilvános  kifejtése,  amely
        meghatározott    jelenségekkel    kapcsolatosan    tudat-    és
        érzelemformáló,  s ebből következően esetenként indulatébresztő
        ráhatást gyakorol mások pszichikumára. Amíg azonban az  izgatás
        megnyilvánulhat  racionális  érvek felsorakoztatásával  történő
        meggyőzésben  és  a  társadalom általános  értékrendje  szerint
        károsnak ítélt jelenségekkel szemben is, addig az uszításnál, –
        amelynek szinonimája a lázítás, bujtogatás, ingerlés, biztatás,
        felheccelés – e kritériumok többnyire teljességgel hiányoznak.”
        (Legf.Bír.Bfv. X.1105/1997.)
        „Aki  uszít, nem az értelemhez szól, hanem a primer  ösztönöket
        célozza  meg, mások érzelmi világára kíván hatni a szenvedélyek
        felkorbácsolása  révén,  számolva  azzal,  hogy  a  felszított,
        ellenséges    indulatok   kitörhetnek,    és    fékezhetetlenné
        válhatnak.” (Legf.Bír.Bf. IV.2211/1997.; BH 1998. 521.)
        „Az  Alkotmánybíróság  határozatainak jogi  indoklásában  és  a
        Legfelsőbb  Bíróság BH 1997. 165. és BH 1998. 521. számú  eseti
        döntéseiben  határozott  iránymutatást  adott  arra,   hogy   a
        gyűlöletre  uszítást miként kell értelmezni. Ezt összefoglalva:
        nem  a  véleménynyilvánítási szabadságával él, hanem gyűlöletre
        uszít az, aki
        - erőszakos cselekedetre,
        - ilyen magatartás vagy tevékenység kifejtésére hív fel, akkor
        -   ha   a   veszély   nem   csupán  feltételezett,   hanem   a
        veszélyeztetett  jogok  konkrétak, és az  erőszakos  cselekedet
        közvetlenül fenyeget.
        […]  Nem helytálló a Fővárosi Bíróság azon megállapítása,  hogy
        elegendő  az  elkövető részéről annak előrelátása, miszerint  a
        felkeltett  gyűlölet akár kiléphet az érzelmek zárt  világából,
        és  mások  számára  is  láthatóvá válik,  hanem  az  előzőekben
        részletezett  hármas követelménynek is meg kell  felelnie.  Nem
        osztotta  az  érvelését atekintetben sem, hogy a  kirekesztésre
        felhívás  önmagában  is  bűncselekmény megvalósítását  jelenti,
        ilyet  ugyanis a hatályos –, de a cselekmény idején hatályos  –
        Btk.  sem  tartalmaz. Ugyanakkor a Fővárosi Bíróság  ítéletében
        nem  foglalkozik  a  veszély mértékével  annak  konkrétságával,
        valamint  az  erőszak mértékével sem.” (Fővárosi Ítélőtábla  3.
        BF.                   111/2003/10.,                  közzétéve:
        „http://www.itelotabla.hu/hatarotaz.html”)

        Észlelve,  hogy  a  hatályos Btk. 269. §-ában foglalt  közösség
        elleni  izgatás egyes tényállási elemei a jogalkalmazók számára
        nem  egyértelműek,  a jogalkotó lépéseket  tett  az  elkövetési
        magatartásra vonatkozó törvényhozói akarat világos  kifejezésre
        juttatására.  „Annak  ellenére,  hogy  az  Alkotmánybíróság   a
        »gyűlöletre  uszít«  formát  alapjogi  szempontból  alkalmasnak
        találta,   mégis  felmerül  a  hatályos  tényállás   elkövetési
        magatartása   megváltoztatásának   igénye,   amely   által    a
        jogértelmezési   és   jogalkalmazási   problémák   orvosolhatók
        lennének.”  (Részletes indokolás, T/5179. számú törvényjavaslat
        a Btk. módosításáról)

        Az   Alkotmánybíróságnak  az  Abh1.-ben,  majd   az   Abh2.-ben
        megjelenő  álláspontja  alapján az  olyan  ún.  legveszélyesebb
        magatartások  esetében  korlátozhatja a jogalkotó  a  kifejezés
        szabadságát büntetőjogi eszközökkel, amelyek elérik „az emberek
        nagyobb tömegében a szenvedélyeket magas fokra lobbantó lázongó
        kifakadás”  szintjét, az alkotmányos értékrendben igen  magasan
        álló   alanyi   alapjogokat  veszélyeztetnek,  ami   egyben   a
        köznyugalom  megzavarásához vezethet (e  veszély  közvetlen  és
        nyilvánvaló).

        Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint a kifejezés szabadsága
        nem   korlátozható   olyan  módon,  hogy  a  jogi   szabályozás
        leszállítsa   a  büntetendőség  még  alkotmányosnak   tekintett
        küszöbét.
        A jogalkotó szándéka szerint a gyűlöletre izgatás fogalmába nem
        csupán  az  ún. legveszélyesebb magatartások volnának értendők.
        „A   »gyűlöletre  izgatás«  olyan  magatartás,  amely  mind   a
        racionális   mérlegelést,   meggyőzést,   mind   az   azonnali,
        mérlegelés nélküli indulatkeltést magában foglalja. Ennek az az
        oka,  hogy  a  gyűlölet kettős természetű: egyrészt fellobbanó,
        heves  indulat, másrészt viszont lehet tartós beállítódás  is.”
        (Részletes  indokolás,  T/5179. számú  törvényjavaslat  a  Btk.
        módosításáról)
        A  gyűlöletre izgatás kifejezés beiktatása mellett az erőszakos
        cselekmény elkövetésére való felhívás külön kiemelése, és e két
        új  elkövetési  magatartás együttkezelése  egyértelműen  azt  a
        törvényalkotói  szándékot fejezi ki, hogy az Abh1.  alapján  az
        uszítás fogalmi körébe nem tartozó magatartások is büntethetőek
        legyenek.  Ezáltal viszont a törvényhozó olymértékben kitágítja
        a   büntetendővé  nyilvánított  magatartások  körét,  amely  az
        Alkotmány  61.  §  (1)  bekezdésének szükségtelen  korlátozását
        jelenti.

        3.3.   A   köztársasági  elnöki  indítvány  felveti,  hogy   az
        Alkotmánybíróságnak  lehetősége van alkotmányos  követelményben
        megállapítani  a  közösség  elleni izgatás  tényállásának  azon
        értelmezését,    amely    összhangban    van    az    Alkotmány
        rendelkezéseivel.   Az  Alkotmánybíróság   mérlegelte   ezt   a
        lehetőséget, és a következőket állapította meg.

        Az  Alkotmánybíróság először a 38/1993. (VI. 11.) AB  határozat
        rendelkező   részében  fogalmazta  meg,   hogy   a   jogszabály
        alkotmányossági vizsgálata során a norma megsemmisítése helyett
        határozattal    megállapíthatja    azokat    az     alkotmányos
        követelményeket,   amelyek  a  rendelkezés  alkalmazása   során
        mindenkire nézve kötelezőek.
        Az  Alkotmánybíróság ezt a hatályos jog kíméletéből és abból  a
        követelményből   vezette   le,  hogy   célszerű   elkerülni   a
        jogszabály,  illetőleg jogszabályi rendelkezés megsemmisítését,
        ha  a  jogrend alkotmányossága és a jogbiztonság  e  nélkül  is
        biztosítható.  [Alkotmányos  követelményt  állapított  meg   az
        Alkotmánybíróság  többek  között  a  48/1993.  (VII.  2.),   az
        53/1993. (X. 13.), a 36/1994. (VI. 24.), a 46/1994. (X. 21.) AB
        a  39/1999.  (XII.  21.)  AB határozatok rendelkező  részeiben,
        legutóbb pedig a 32/2003. (VI. 4.) AB határozatban.]
        Előzetes normakontroll keretében azonban az Alkotmánybíróság az
        Országgyűlés által megszavazott törvénynek a köztársasági elnök
        által  kifogásolt  rendelkezéseit vizsgálja.  Nincs  érvényesen
        létrejött   jogszabály,   mivel  a   törvény   kihirdetése   és
        közzététele a köztársasági elnök vétója következtében elmaradt.
        Az  alkotmánybírósági eljárás tárgyát képező normaszöveg  tehát
        nem   része   a   hatályos   jognak,   ennek   megfelelően   az
        Alkotmánybíróság   fogalmilag  nem  lehet   tekintettel   annak
        kíméletére.
        Ezt  állapította meg az Alkotmánybíróság a 64/1997. (XII.  17.)
        AB   határozatában   is,   utalva  arra,   hogy   az   előzetes
        normakontroll  hatáskörben hozott döntés  „vagy  »érintetlenül«
        engedi  át a vizsgált törvényjavaslatot a törvényhozási eljárás
        utolsó  szakaszába,  a zárószavazásra, vagy  –  alkotmánysértés
        megállapítása esetén, a tartalmi követelmények megállapításával
        –  jogalkotási  feladatot határoz meg a törvényhozás  számára.”
        (ABH 1997, 380, 387.)
        Mindezek    alapján,    jelen   ügyben   az    Alkotmánybíróság
        megállapította,  hogy a gyűlöletre izgatás mint  új  tényállási
        elem     sérti     az    Alkotmányban    biztosított     szabad
        véleménynyilvánítás jogát. A vizsgált tényállás alapján ugyanis
        lehetővé válna az emberek olyan cselekmények miatti büntetőjogi
        felelősségre vonása, amely magatartások az Alkotmány 61. §  (1)
        bekezdése alapján védelemben részesülnek.

                                      IV.

        1.  A köztársasági elnök kifogásolta azt is, hogy „az erőszakos
        cselekmény  elkövetésére  hív fel”  fordulattal  a  törvényhozó
        előkészületi  jellegű  magatartást  rendel  büntetni,   önálló,
        befejezett   bűncselekményként,  függetlenül  attól,   hogy   a
        felhívás  eredménnyel jár-e. A köztársasági  elnök  álláspontja
        szerint   ezen  elkövetési  magatartás  kiemelése   és   önálló
        bűncselekményként  való megfogalmazása felesleges,  mert  ez  a
        magatartás  az  uszításban bennfoglaltatik. Ha viszont  tisztán
        immateriális   bűncselekményként  értelmezzük   a   „felhívási”
        tényállást, akkor az sérti az Alkotmány 61. § (1) bekezdését, a
        felhívás ugyanis nem jár egyéni jogok sérelmének veszélyével.

        2.  A  Btkm.  által  beiktatott 269.  §  (1)  bekezdés  második
        fordulata  alapján bűntett elkövetése miatt volna  felelősségre
        vonható  az, aki nagy nyilvánosság előtt valamely nemzet,  vagy
        valamely  nemzeti,  etnikai, faji, vallási csoport,  illetve  a
        lakosság    egyes   csoportjai   ellen   erőszakos   cselekmény
        elkövetésére hív fel.
        Az   Alkotmánybíróság   álláspontja   szerint   önmagában   nem
        alkotmánysértő, hogy a jogalkotó az erőszakos elemet tartalmazó
        bűncselekmények   előkészületi   magatartását    sui    generis
        bűncselekményként     és     nem     valamely     bűncselekmény
        előkészületeként  bünteti.  A jogalkotó  szabadságába  tartozik
        annak megítélése, hogy bizonyos elkövetési magatartásokat  mely
        törvényi  tényállások  alá sorol be.  „A  bűncselekményeknek  a
        büntető  törvényben  történő nevesítése, adott  magatartásoknak
        sui  generis cselekményként történő szabályozása minden esetben
        egy  adott  büntetőpolitika normatív megtestesítését  jelenti.”
        (481/B/1999. AB határozat, ABH 2002, 998, 1012.)
        Jelen   ügyben  sem  az  előkészületi  cselekmény  sui  generis
        bűncselekménnyé  minősítésének  alkotmányosságát  vizsgálta  az
        Alkotmánybíróság,  hanem  azt, hogy törvényhozó  –  e  fordulat
        beiktatásával – az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében biztosított
        szabad  véleménynyilvánítás jogát alkotmányos módon korlátozta-
        e,  vagyis, hogy az „erőszakos cselekmény elkövetésére hív fel”
        elkövetési    magatartás   megfelel-e    a    véleményszabadság
        korlátozásakor irányadó alkotmányos mércének.

        3. A büntetni rendelt magatartás nem éri el az e határozat III.
        2.2. pontjában foglalt büntethetőségi küszöböt. A bűncselekmény
        az erőszakos cselekményre való felhívással befejezetté válik. A
        büntetőjogi dogmatikában a felhívás olyan egyoldalú cselekmény,
        amely  alapján  az  elkövető meghatározott személy(ek)hez  vagy
        általában   a  nagy  nyilvánossághoz  szól,  és  a  címzetteket
        bűncselekmény (jelen esetben erőszakos cselekmény) elkövetésére
        törekszik  rábírni.  Az  új  elkövetési  magatartás  a   rábíró
        magatartást,    illetve   rábírni   törekvést   kriminalizálja,
        függetlenül  attól,  hogy  a  felhívás  eljut-e  egyáltalán   a
        címzettekhez,  a  passzív  alanyban  sikerül-e   kiváltani   az
        erőszakos  cselekményre vonatkozó akarat-elhatározást,  (de  az
        erőszakos cselekmény megvalósítása bármely okból elmarad)  vagy
        a passzív alany visszautasítja az elkövető felhívását.

        Nem feltétele a bűncselekmény megvalósulásának, hogy a felhívás
        konkrét  egyéni jogok sérelmével fenyegessen. A  jogalkotó  már
        azt  is büntetni rendeli, ha valaki mást vagy másokat erőszakos
        cselekmény   elkövetésére  törekszik  rábírni.   Amennyiben   a
        személyek  elleni erőszak megvalósul, az erőszakos cselekményre
        felhívó  személy  a  Btk. 174/B. § alapján büntethető,  mint  a
        nemzeti,  etnikai,  faji  vagy vallási csoport  elleni  erőszak
        bűncselekmény  öt  évig terjedő szabadságvesztéssel  büntetendő
        felbujtója.  [A  Btk. 174/B. § (1) bekezdése alapján  bűntettet
        követ  el,  és öt évig terjedő szabadságvesztéssel  büntetendő,
        aki   mást   valamely  nemzeti,  etnikai,  faji  vagy   vallási
        csoporthoz  tartozása  vagy  vélt  tartozása  miatt  bántalmaz,
        illetőleg  erőszakkal vagy fenyegetéssel arra kényszerít,  hogy
        valamit tegyen, ne tegyen vagy eltűrjön.]

        Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint  végül  a  törvény  az
        előkészületi   magatartás  bűncselekménnyé  alakításával   arra
        tekintet   nélkül   büntet,  hogy  a  felhívás   alkalmas-e   a
        köznyugalom megzavarására. Az „erőszakos cselekményre hív  fel”
        fordulat   esetében   is  irányadó  az  az  Abh1.-ben   foglalt
        megállapítás,  amely  szerint  „a  bűncselekményi   tényállásba
        felvett  hipotetikus („alkalmas”) vagy tényleges visszacsatolás
        nélkül  (valóban megzavarta a köznyugalmat) a gyalázkodással  a
        köznyugalomban okozott sérelem olyan feltételezés csupán, amely
        a   szabad  véleménynyilvánítás  korlátozását  kielégítően  nem
        indokolhatja. Itt ugyanis a külső korlát megléte, azaz más  jog
        sérelme, maga is bizonytalan”. (Abh1., ABH 1992, 167, 180.)
        Az   „erőszakos  cselekmény  elkövetésére  hív  fel”   fordulat
        esetében  a  bűncselekmény  megvalósulásához  nem  szükséges  a
        köznyugalom  megzavarása, de még az  sem,  hogy  a  felhívás  a
        köznyugalom  megzavarására  alkalmas  legyen.  A   közrend   és
        társadalmi  béke  ilyen  elvont  veszélyeztetése  viszont   nem
        alapozza   meg   a   büntetőjogi  szankció   alkalmazását.   „A
        büntetőjognak  nem  feladata  az  alkotmányos  értékek   átfogó
        védelme,  csupán  az, hogy ezen értékeket  a  különösen  súlyos
        sérelmekkel szemben védje.” (Abh4., ABH 2000, 117, 129.)

        Minthogy   az  „erőszakos  cselekmény  elkövetésére  hív   fel”
        fordulat  nem  éri  el  az  e  határozat  III.  2.2.  pontjában
        megállapított   büntethetőségi  kritériumot,  a   bűncselekmény
        megvalósulásának   nem  feltétele  konkrét   egyéni   alapjogok
        sérelme, illetve a köznyugalom megzavarása, az Alkotmány 61.  §
        (1)  bekezdésében védett szabad véleménynyilvánításhoz való jog
        szükségtelen és aránytalan korlátozását jelenti.

                                      V.

        1.  A  köztársasági  elnök  a Btkm. által  a  Btk.  269.  §-ába
        iktatott  (2)  bekezdést,  az ún. „becsmérlési”  tényállást  is
        alkotmánysértőnek  tartja.  Az  elnöki  indítvány   szerint   a
        becsmérlési  tényállás sérti a véleménynyilvánítás szabadságát,
        mivel a köznyugalmat elvontan, általánosan védi. E tényállással
        a  törvényhozó  lényegesen  szélesebben  jelöli  ki  a  tiltott
        magtartások körét, mint ahogyan azt az Abh1. az Alkotmány 61. §
        (1)  bekezdés alapján megállapította. A becsmérlési  tényállás,
        ezen  túl,  sérti  Alkotmány 2. § (1) bekezdésében  biztosított
        normavilágosságot  is, mert nem határozza  meg  egyértelműen  a
        védett jogi tárgyat. A törvényi tényállás a Btk. közrend elleni
        bűncselekmények     fejezetében,    a    köznyugalom     elleni
        bűncselekmények  cím  alatt  kapott  helyet,  de  a  becsmérlés
        szövege   alapján  megállapítható,  hogy  az   közvetlenül   az
        Alkotmány  54.  §  (1) bekezdésében garantált  emberi  méltóság
        alapjoga, illetve az abból fakadó személyiségi jogok, különösen
        a becsület védelmére irányul.
        A  köztársasági elnök álláspontja szerint, ha a védett jogtárgy
        a   becsület,  akkor  pedig  sérül  az  Alkotmány  54.  §   (1)
        bekezdésében elismert emberi méltósághoz való jog részét képező
        önrendelkezési   jog,   a   törvényhozó   ugyanis   nem    köti
        magánindítványhoz  az  emberi  méltóságot  sértő  bűncselekmény
        üldözését.

        2.  Az Alkotmánybíróság a becsmérlés kapcsán mindenekelőtt  azt
        vizsgálta, hogy e tényállás az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében
        biztosított  szabad  véleménynyilvánítás szükséges  és  arányos
        korlátozását jelenti-e.

        2.1.  A  Btkm.  által  beiktatott 269. § (2)  bekezdés  alapján
        vétség   miatt   volna  felelősségre  vonható  az,   aki   nagy
        nyilvánosság  előtt  az emberi méltóságot azáltal  sérti,  hogy
        mást  vagy  másokat  a  nemzeti,  etnikai,  faji  vagy  vallási
        hovatartozás miatt becsmérel vagy megaláz.
        Az  Alkotmánybíróság annak vizsgálatakor,  hogy  a  becsmérlés,
        megalázás  mint  elkövetési magatartás eléri-e a büntethetőségi
        küszöböt, az Abh1.-ben a gyalázkodási tényállással kapcsolatban
        megállapítottakat vette figyelembe. Ennek az  az  oka,  hogy  a
        gyalázkodás  esetében  az elkövetési magatartás  a  sértő  vagy
        lealacsonyító kifejezések használata, illetve ilyen  cselekmény
        elkövetése (a megvetés kifejezésre juttatása) volt. A jogalkotó
        a  Btkm. megalkotásakor megőrizte az elkövetési magatartást:  a
        sértő,   lealacsonyító  kifejezések  használatát  (becsmérlés),
        illetve az ilyen cselekmény elkövetését, a megvetés kifejezésre
        juttatását (megalázás).

        Ezen   elkövetési   magatartásokkal   kapcsolatban   pedig   az
        Alkotmánybíróság  az Abh1.-ben a következőket állapította  meg.
        „A  köznyugalom  fenntartásához  nem  elkerülhetetlen,  hogy  a
        magyar nemzetet, valamely nemzetiséget, népet, felekezetet vagy
        fajt  sértő  vagy  lealacsonyító  kifejezés  nagy  nyilvánosság
        előtti használatát önmagában véve (illetve az ezzel egyenértékű
        cselekményt)  büntetőjogi büntetéssel  fenyegesse  a  törvény.”
        (Abh1., ABH 1992, 167, 180-181.)
        Az  Abh2.-ben az Alkotmánybíróság az 1996. évi XVII. törvény 5.
        §-a   által  a  Btk.  269.  §-ába  iktatott  „illetve  gyűlölet
        keltésére  alkalmas egyéb cselekményt követ el” szövegrészt  is
        azért  semmisítette  meg, mert azon túl, hogy  e  fordulat  nem
        felelt   meg  az  alkotmányos  büntetőjog  határozottságot   és
        egyértelműséget    előíró    követelményének,    szükségtelenül
        korlátozta  a véleményszabadságot. Az uszítás szintjét  el  nem
        érő  közlések az Alkotmány 61. § (1) bekezdésének védelme alatt
        állnak,  ugyanis  „csakis az uszítás  foglalja  magában  azt  a
        »bizonyos     mérték«     fölötti     veszélyt,     amely     a
        véleménynyilvánításhoz  való  jog  korlátozását  megengedhetővé
        teszi”. (Abh2., ABH 1999, 106, 110.)
        Az   Alkotmánybíróságnak   a   politikai   beszéd   alkotmányos
        korlátait,   ezen   belül  is  a  szélsőséges  megnyilvánulások
        büntethetőségét vizsgáló határozatai közé tartozik  a  14/2000.
        (V.  12.)  AB  határozat (a továbbiakban: Abh3.) is,  amely  az
        önkényuralmi  jelképek használatát büntető  törvényi  tényállás
        alkotmányosságáról   döntött.  Az  Abh3.  a   véleményszabadság
        alkotmányos korlátozásának ismerte el az önkényuralmi  jelképek
        terjesztésének,  nagy  nyilvánosság  előtti  használatának   és
        közszemlére  tételének büntetőjogi szankcionálását,  mondván  e
        magatartások  alkalmasak a köznyugalom megzavarására  és  arra,
        hogy  a  demokrácia  értékei  mellett  elkötelezett  közösségek
        emberi  méltóságát  sértsék. Az Abh3. ugyanakkor  nem  magát  a
        szélsőséges  véleményformálást és az  ilyen  vélemény  közlését
        korlátozza, hanem e vélemény kinyilvánításának egyik  formáját,
        módját,  bizonyos  jelképek használatát.  Az  Abh3.  tehát  nem
        érinti  az  Abh1.-ben foglalt azon megállapítás  érvényességét,
        hogy  önmagában  a sértő, lealacsonyító kifejezések  használata
        vagy  más, ezzel egyenértékű cselekmény elkövetése az Alkotmány
        61.  §  (1)  bekezdésének oltalma alatt áll, amely a  véleményt
        annak érték- és igazságtartalmára tekintet nélkül védi. Ahogyan
        a 33/1998. (VI. 25.) AB határozatban, itt is különbség tehető a
        véleménynyilvánítás  szabadsága  és  a  vélemény  megjelenítése
        bizonyos   formáinak  megítélése  között.  Az  Alkotmánybíróság
        azonban    jelen    ügyben    is    hangsúlyozza,    hogy    „a
        véleménynyilvánítás    módjának    meghatározása    közvetlenül
        befolyásolhatja  a  véleménynyilvánításhoz  való   emberi   jog
        érvényesülését  is.  Amennyiben ugyanis  a  […]  szabályozás  e
        véleménynyilvánítási  jog kifejezésének  módját  indokolatlanul
        szigorú  keretek között tartja (alacsonyan húzná meg a „tűrési”
        határt),   akkor   közvetlenül  akadályává   válna   a   szabad
        véleménynyilvánítási jog érvényesülésének is.” (ABH 1998,  256,
        260-261.)
        A vélemény megjelenítésének egy módját bünteti a Btk. 269/A. §-
        ában  foglalt nemzeti jelkép megsértése törvényi tényállás  is,
        amelyet   az   Alkotmánybíróság  a   13/2000.   (V.   12.)   AB
        határozatában az Alkotmányban meghatározott nemzeti szimbólumok
        és  az  azáltal megtestesített értékek védelmében  szükségesnek
        talált,  és – nem lévén más hatékony jogi szankció – arányosnak
        az  elérni  kívánt  céllal.  E  határozatában  is  hangsúlyozta
        azonban  az  Alkotmánybíróság,  „a  nemzeti  jelképeket  illető
        negatív  tartalmú vélemények, a jelképek történetére, értékére,
        közjogi  jelentőségére  vonatkozó tudományos  nézetek,  művészi
        kifejezések,    illetőleg   kritikák   hangoztatása,    esetleg
        megváltoztatásukat   vagy   eltörlésüket    célzó    javaslatok
        kifejezésre  juttatása, értelemszerűen  nem  eshet  büntetőjogi
        szankcionálás    alá,   hanem   része   a   véleménynyilvánítás
        alkotmányos szabadságának.” (ABH 2000, 61, 71.)

        Az   Alkotmánybíróság  töretlen  gyakorlata  alapján  tehát  az
        uszítás  szintjét  el  nem  érő  gyalázkodó,  becsmérlő  típusú
        véleményközlés,  minthogy az Alkotmány 61. §  (1)  bekezdésének
        védelme  alatt  áll, nem büntethető. A megvetés  kinyilvánítása
        önmagában  nem jár erőszakcselekmény nyilvánvaló  és  közvetlen
        veszélyével,  és  sok  esetben  egyéni  jogok  sérelmével   sem
        fenyeget.

        2.2.  Az  Alkotmánybíróság  által az  Abh1.-ben  megsemmisített
        gyalázkodás  és  a jelen alkotmánybírósági eljárásban  vizsgált
        becsmérlési tényállás közötti egyik lényeges különbség  azonban
        éppen   az,   hogy  a  gyalázkodás  esetében  a   bűncselekmény
        megvalósult  abban  az  esetben is, ha a közlés  a  körülmények
        folytán  nem járt annak veszélyével sem, hogy az egyéni jogokon
        sérelem esett volna.
        A    becsmérlési    tényállás,   ezzel   szemben,    materiális
        bűncselekmény,  amely tényállási elemként  az  emberi  méltóság
        sérelmét  követeli meg. Önmagában azonban az emberi méltósághoz
        való   jog   sérelme   kitétel  nem   teszi   elkerülhetetlenül
        szükségessé    a    speciális   büntetőjogi    tényállást.    A
        szólásszabadság korlátozásakor nagy súllyal esik ugyan latba  a
        személyiségvédelem, de az alapjogok közötti mérlegelés során is
        vizsgálandó,    hogy    az   alkalmazott   jogalkotói    korlát
        elengedhetetlenül szükséges-e a személyhez fűződő jogok védelme
        érdekében,   vagy   a   hatékony  személyiségvédelem   más,   a
        szólásszabadságot kevésbé korlátozó eszközzel is biztosítható.
        A   hatályos   jog  alapján,  amennyiben  a  sértett   személye
        megállapítható,  becsületének  védelme  érdekében  a   jogaiban
        sértett  – legyen a becsmérlés oka bármely csoporthoz tartozása
        vagy  egyéb más lényegi tulajdonsága, személyes adottsága  –  a
        polgári  jog  és  a  büntetőjog már meglévő eszközeivel  élhet.
        [Jelenleg a Ptk. 84. § (1) bekezdése alapján személyiségi  jogi
        pert  indíthat,  illetve a Btk. 179. §-a és  180.  §-a  alapján
        rágalmazás   vagy   becsületsértés  miatt   kezdeményezheti   a
        büntetőeljárás megindítását.]
        A  Ptk. 85. § (1) bekezdése alapján azonban a személyhez fűződő
        jogok  csak  személyesen  érvényesíthetők,  és  a  bíróságok  a
        valamely  közösséget  érintő lealacsonyító kifejezések  közlése
        esetén a felperes (mint az érintett csoport meg nem nevezett és
        be  nem azonosítható tagja) kereshetőségi jogának hiánya  miatt
        elutasítják a személyiségi jogi keresetet.
        A  bírói  gyakorlat alapján rágalmazás is csak abban az esetben
        állapítható  meg,  ha  annak sértettje konkrétan  felismerhető,
        személyileg  meghatározható. „Nem  szükséges  ugyan  a  sérteni
        szándékolt személy néven való nevezése, de mellőzhetetlen annak
        olyan   módon  való  megjelölése,  körülírása,  hogy   kétséget
        kizáróan megállapítható legyen: az elkövető a kérdéses személyt
        sértette.”  (BJD  1953-1963, 1190.) (A már hatályban  nem  lévő
        1972.  évi IV. törvény 47. §-a alapján az elvi döntés  kötelező
        volt   a  bíróságokra.)  Rágalmazás  és  becsületsértés   miatt
        büntetőeljárást is akkor kezdeményezhet a sértett, ha  a  sértő
        kijelentésben a neve ugyan nem szerepel, de kiléte egyértelműen
        azonosítható. (BH 1994. 8., BH 2001. 99.)

        A  Btkm.  által beiktatott Btk. 269. § (2) bekezdés megalkotása
        azt  a törvényhozói szándékot fejezi ki, hogy abban az esetben,
        ha  a  sértettek  személye  nem  állapítható  meg,  a  nemzeti,
        etnikai,  faji  vagy  vallási  hovatartozás  miatti  becsmérlés
        esetében  az  emberi  méltósághoz való  jog  sérelme  önmagában
        megalapozza   az   ügyész  fellépését   és   a   büntetőeljárás
        hivatalbóli   megindítását.  Minthogy   a   becsületsértés   és
        rágalmazás törvényi tényállások sértetti legitimáció  hiányában
        nem  alkalmazhatóak  a becsmérlési tényállásban  megfogalmazott
        magatartásokra,  a  törvényhozó  szükségesnek  vélte   egy,   a
        sértettek   felismerhetőségét  meg  nem  követelő   büntetőjogi
        tényállás megalkotását, amely abban az esetben is biztosítja  a
        személyiségi  jogsérelem orvoslását, ha az az  egyént  valamely
        csoporthoz,  közösséghez tartozása miatt  érte  és  a  sérelmet
        szenvedett személyében nem azonosítható.

        Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint azonban a jogalkotónak
        figyelemmel  kellett  volna lennie az  Abh1.-ben  foglalt  azon
        megállapításra, amely szerint „[a] gyalázkodásra  bírálat  kell
        hogy  feleljen.  E  folyamatba tartozik az  is,  hogy  számolni
        kelljen   magas   kártérítésekkel.  Büntetőjogi   büntetésekkel
        azonban nem a közvéleményt és a politikai stílust kell formálni
        –  ez paternalista hozzáállás –, hanem más jogok védelmében  az
        elkerülhetetlenül  szükséges esetekben szankcionálni.”  (Abh1.,
        ABH 1992, 167, 180.)
        Jelen esetben ugyanis a törvényhozó az emberi méltósághoz  való
        jog és a köznyugalom védelme érdekében a becsmérlés büntetőjogi
        szankcionálásával a véleményszabadságot nem a lehető  legkisebb
        mértékben  korlátozó eszközt választotta. A büntetőjog  a  jogi
        felelősségi  rendszerben  az ultima  ratio,  és  a  büntetőjogi
        szankció   feladata  a  jogi  és  erkölcsi   normák   épségének
        fenntartása  akkor,  amikor  már  más  jogágak  szankciói   nem
        segítenek.  (Abh1.,  ABH  1992,  167,  176.)  Ahogyan  azt   az
        Alkotmánybíróság  a  rémhírterjesztés  törvényi   tényállásának
        alkotmányosságát  vizsgáló határozatában  megállapította,  „[a]
        büntetőjogi  eszközrendszer ultima ratio szerepe  kétségtelenül
        azt  jelenti,  hogy akkor alkalmazandó, ha más jogági  eszközök
        már   nem   elegendőek.  Ugyanakkor  ennek   megítélésénél   az
        Alkotmánybíróság  nem  a  jogrendszer adott  állapotát  tekinti
        irányadónak, hanem figyelemmel van fejlesztésének lehetőségeire
        is.  A  jogi  eszköztár hiányossága önmagában nem érv  valamely
        magatartás bűncselekménnyé nyilvánítása mellett, nem teszi  sem
        szükségessé,  sem arányossá az alkotmányos alapjog  büntetőjogi
        korlátozását.” (Abh4., ABH 2000, 117, 129.) Minthogy léteznek a
        szólásszabadságot   szűkebb  körben  és  kevésbé   kíméletlenül
        korlátozó,  mégis  hatékony  eszközök  a  személyiségvédelemre,
        közelebbről  a  becsmérlési  tényállásban  foglalt   elkövetési
        magatartások   elleni   fellépésre,   az   Alkotmánybíróság   a
        becsmérlés  vagy megalázás magatartások esetében  az  Alkotmány
        61.  §  (1)  bekezdésében foglalt szabad véleménynyilvánításhoz
        való   jog   aránytalan  korlátozásának  tartja  a  büntetőjogi
        szankció kilátásba helyezését.

        2.3.  Az  Alkotmánybíróság a becsmérlési tényállás  kapcsán  is
        megvizsgálta,   nem   csupán   jogalkotói   feltételezés-e    a
        köznyugalom  megzavarása.  Az  Abh1.-ben  vizsgált  gyalázkodás
        bűncselekmény  esetében  nem  volt  tényállási  elem  a   sértő
        kifejezés köznyugalom megzavarására alkalmas volta, a közrendet
        elvontan védte e törvényi tényállás. A becsmérlési tényállásnál
        ugyanez  a  helyzet.  Nem  állítható, hogy  minden,  az  emberi
        méltóságot  sértő,  a  nemzeti,  etnikai,  faji  vagy   vallási
        hovatartozás miatt történő becsmérlés vagy megalázás  egyben  a
        köznyugalom  megsértésének közvetlen és nyilvánvaló veszélyével
        jár.  A  bűncselekményi  tényállásba felvett  hipotetikus  vagy
        tényleges   visszacsatolás  hiányában  (a  közlés  alkalmas   a
        köznyugalom  megzavarására, illetve, hogy valóban megzavarta  a
        köznyugalmat)  a  köznyugalomban okozott sérelem  feltételezés,
        amely    nem    elegendő   a   véleményszabadság    alapjogának
        korlátozására.

        A  fentiek  alapján az Alkotmánybíróság arra a  következtetésre
        jutott,  hogy  a  Btkm.  által a Btk. 269.  §  (2)  bekezdésébe
        iktatott  becsmérlési tényállás szükségtelenül és  aránytalanul
        korlátozza  az  Alkotmány  61. § (1)  bekezdésében  biztosított
        szabad véleménynyilvánítás jogát.

        Az  Alkotmánybíróság jelen ügyben – az Abtv. 35. § (1)  és  (2)
        bekezdéseinek   megfelelően  eljárva  –  a  Btkm.   1.   §-ának
        alkotmányellenességét állapította meg.
        A  határozatban foglalt megállapításokra és az abból  következő
        döntésre  tekintettel  az  Alkotmánybíróság  nem  vizsgálta   a
        köztársasági    elnök    által   felvetett    egyéb    tartalmi
        észrevételeket.

        Az   Alkotmánybíróság   e  határozatát   az   abban   foglaltak
        közérdekűségére tekintettel tette közzé a Magyar Közlönyben.
                                 Dr. Holló András
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                                         
              Dr. Bagi István                       Dr. Bihari Mihály
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Erdei Árpád                     Dr. Harmathy Attila
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró
                                         
              Dr. Kiss László                    Dr. Kukorelli István
              alkotmánybíró                      előadó alkotmánybíró
                                         
              Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
              alkotmánybíró                             alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Section 1 of the Act adopted at the session of the Parliament on 8 December 2003 on the amendment of Act IV of 1978 on the Criminal Code
          Number of the Decision:
          .
          18/2004. (V. 25.)
          Date of the decision:
          .
          05/24/2004
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2004-1-004?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .
          en_0018_2004.pdfen_0018_2004.pdf