Hungarian
Ügyszám:
.
30/B/2004
Előadó alkotmánybíró: Kiss László Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 13/2004. (IV. 20.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2004/230
.
A döntés kelte: Budapest, 04/20/2004
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő

                             határozatot:

       Az   Alkotmánybíróság   az   Európai   Parlament   tagjainak
    választásáról  szóló  2003.  évi  CXIII.  törvény  2.   §   (1)
    bekezdése,  5.  §  (1) bekezdése, illetőleg  a  törvény  egésze
    alkotmányellenességének  megállapítására  és   megsemmisítésére
    irányuló indítványokat elutasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.

           Az  Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett az Európai
      Parlament  tagjainak  választásáról  szóló  2003.  évi   CXIII.
      törvény  (a továbbiakban: EPvt.) egyes rendelkezései, illetőleg
      egésze    alkotmányellenességének    a    megállapítását     és
      megsemmisítését    kezdeményezve.    Tartalmuk     azonosságára
      tekintettel az Alkotmánybíróság egyesítette az indítványokat és
      azokat egy eljárásban bírálta el.

           Az  egyik  indítványozó az EPvt. 5. § (1)  bekezdésének  a
      megsemmisítését  arra  hivatkozással  kezdeményezi,   hogy   az
      Alkotmány  szerint  a  választójog  általános  és  egyenlő,   a
      szavazás    közvetlen   és   titkos.   Hangsúlyozza:    „minden
      választópolgárnak joga van arra, hogy a jogszabályi  feltételek
      teljesülése  esetén választó és választható legyen, figyelemmel
      arra,  hogy  a  választás  során érvényesülnie  kell  annak  az
      alapelvnek  is,  hogy  az esélyegyenlőség  a  jelöltek  –  mint
      természetes   személyek  –  és  a  jelölő  szervezetek   között
      fennálljon.”  Az  indítványozó álláspontja szerint  mindezeknek
      ellentmond  az EPvt. 5. § (1) bekezdése – és az ahhoz  szorosan
      kapcsolódó  6.  §-a  -,  amely  a  parlamenti  választásokon  a
      választhatóság   jogát  két  feltételhez   köti:   csak   olyan
      választópolgár   választható  meg,  aki  az  adott   pártlistán
      szerepel,  továbbá az, hogy az adott párt listát állítson.  Úgy
      véli:   „a   passzív   választójog   gyakorlásának   pártlistán
      szerepléshez    kötése,    amely    kimondva-kimondatlanul    a
      párttagságot   feltételezi,  diszkriminálja  a  pártokhoz   nem
      tartozó  személyeket, megakadályozza és korlátozza őket passzív
      választójoguk  gyakorlásában, ellentmond a jelöltek  és  jelölő
      szervezetek közötti esélyegyenlőségi elvnek.”
         
          Másik   indítványozó  ugyanezen  indokokat  kiterjeszti   a
      törvény 2. § (1) bekezdésére is. Álláspontja szerint e támadott
      rendelkezések az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének a sérelmét  is
      eredményezik, ugyanis alapvető állampolgári jogok –  választás,
      közügyek  vitele  – tartalmának lényeges korlátozását  jelentik
      azáltal, hogy csak politikai pártoknak adnak lehetőséget jelölt
      állítására, azzal sem állampolgárok, sem civil szervezetek  nem
      élhetnek.  Úgy  véli  továbbá, hogy  a  támadott  rendelkezések
      ellentétesek az Alkotmány 70. § (4) bekezdésében biztosított, a
      közügyek  viteléhez,  közhivatal viseléséhez  való  joggal  is,
      valamint  a  70/A.  §  (3)  bekezdésében  biztosított  jog-  és
      esélyegyenlőség elvével.

           Az  egyik  indítványozó utal az 1976. évi 8.  törvényerejű
      rendelettel   kihirdetett,  a  Polgári   és   Politikai   Jogok
      Nemzetközi Egyezségokmánya (a továbbiakban: Egyezségokmány) 25.
      cikk   b)   pontjára,  amely  szerint  „minden   állampolgárnak
      megkülönböztetések és ésszerűtlen korlátozások nélkül joga  van
      arra,  hogy  szavazzon  és  megválaszthassák  az  általános  és
      egyenlő  választójog alapján, titkos szavazással tartott  olyan
      valódi  és  rendszeres  választásokon,  amelyek  biztosítják  a
      választók akaratának szabad kifejezését.”

           Az indítványozó külön említi, hogy az uniós csatlakozással
      lép  hatályba  az  Alkotmány  új 70.  §  (4)  bekezdése,  amely
      kimondja:   „A   Magyar   Köztársaság   területén   lakóhellyel
      rendelkező  minden nagykorú magyar állampolgárt és  az  Európai
      Unió   más   tagállamának   a  Magyar   Köztársaság   területén
      lakóhellyel  rendelkező nagykorú állampolgárát megilleti  az  a
      jog,  hogy  az  európai parlamenti választáson  választható  és
      választó   legyen.”  Az  indítványozó  álláspontja  szerint   a
      pártlista  EPvt.  szabálya ellentétes a  később  hatályba  lépő
      alkotmányi  rendelkezéssel. A kifogásolt törvényi rendelkezések
      és a törvény egészének visszamenő hatályú megsemmisítését kéri.

             Egy    indítvány    az    EPvt.-t    általában    tartja
      alkotmányellenesnek,  számos  alkotmányi  rendelkezésre  utalt,
      anélkül,    hogy    megjelölte   volna,    melyik    alkotmányi
      rendelkezéssel ellentétes.

                                    II.

           Az  Alkotmánybíróság  a döntését a  következő  jogszabályi
      rendelkezésekre alapozta.

          1.  Az Alkotmány rendelkezései:
          „2.  §  (1)  A  Magyar Köztársaság független,  demokratikus
          jogállam.”
          „2/A.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  az  Európai  Unióban
          tagállamként    való   részvétele   érdekében    nemzetközi
          szerződés alapján – az Európai Uniót, illetőleg az  Európai
          Közösségeket   (a  továbbiakban:  Európai   Unió)   alapító
          szerződésekből     fakadó    jogok     gyakorlásához     és
          kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig –  egyes,
          Alkotmányból eredő hatásköreit a többi tagállammal  közösen
          gyakorolhatja; e hatáskörgyakorlás megvalósulhat  önállóan,
          az Európai Unió intézményei útján is.
       (2)    Az   (1)   bekezdés   szerinti   nemzetközi   szerződés
      megerősítéséhez  és kihirdetéséhez az országgyűlési  képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges.”
       „3.  §  (2)  A pártok közreműködnek a népakarat kialakításában
      és kinyilvánításában.”

       „8.  §  (2)  A  Magyar Köztársaságban az alapvető  jogokra  és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
          „70.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság területén  élő  minden
          nagykorú  magyar  állampolgárnak joga van  ahhoz,  hogy  az
          országgyűlési   és   a  helyi  önkormányzati,   továbbá   a
          kisebbségi önkormányzati választásokon választható és –  ha
          a   választás,  illetőleg  népszavazás  napján  az   ország
          területén tartózkodik – választó legyen, valamint  országos
          vagy  helyi  népszavazásban és népi kezdeményezésben  részt
          vegyen.
       (2)   A   helyi   önkormányzati  képviselő-  és  polgármester-
      választásnál  a választás joga, valamint a helyi népszavazásban
      és helyi népi kezdeményezésben a részvétel joga – külön törvény
      szerint    –   megilleti   a   Magyar   Köztársaság   területén
      bevándoroltként élő nem magyar állampolgárt is, ha a választás,
      illetőleg a népszavazás napján az ország területén tartózkodik.
       (3)   Nincs   választójoga  annak,  aki  a  cselekvőképességet
      korlátozó  vagy  kizáró  gondnokság  alatt,  illetőleg  aki   a
      közügyek  gyakorlásától eltiltó jogerős  ítélet  hatálya  alatt
      áll, továbbá aki jogerős szabadságvesztés büntetését, vagy  aki
      büntetőeljárásban       jogerősen      elrendelt       intézeti
      kényszergyógykezelését tölti.
       (4)  Minden  magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy  részt
      vegyen  a  közügyek  vitelében, továbbá hogy  rátermettségének,
      képzettségének  és  szakmai tudásának  megfelelően  közhivatalt
      viseljen.”

       „70/A.  §  (1)  A  Magyar Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
       (2)   Az   embereknek  az  (1)  bekezdés  szerinti   bármilyen
      hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
       (3)  A  Magyar  Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását  az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó  intézkedésekkel  is
      segíti.”

       „71.  §  (1) Az országgyűlési képviselőket, valamint  a  helyi
      önkormányzati    képviselő-testület    tagjait,    továbbá    a
      polgármestert  és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok
      általános  és egyenlő választójog alapján, közvetlen és  titkos
      szavazással választják.
       (2)  A  megyei  közgyűlés  elnökét a megyei  közgyűlés  tagjai
      titkos  szavazással  választják. A  megyei  közgyűlés  elnökévé
      magyar állampolgár választható.
          (3)  Az  országgyűlési  képviselők,  az  Európai  Parlament
          képviselői, továbbá a helyi önkormányzati képviselők  és  a
          polgármesterek választásáról külön törvények  rendelkeznek,
          amelyek  elfogadásához a jelenlevő országgyűlési képviselők
          kétharmadának szavazata szükséges.”

          2.  Az EPvt. rendelkezései:
       „1.  §  Ezt a törvényt kell alkalmazni az Európai Parlamentben
      a  Magyar  Köztársaság  részére fenntartott  képviselői  helyek
      betöltésére.”
       „2.  §  (1) A választás arányos választási rendszerben, listás
      szavazással történik.
       (2)   A   választáson  a  Magyar  Köztársaság   területe   egy
      választókerületet alkot.”
          „5.  §  (1)  Listát a pártok működéséről és gazdálkodásáról
          szóló  törvény  szerint bejegyzett pártok állíthatnak.  Két
          vagy  több  párt közös listát is állíthat. Ugyanaz  a  párt
          csak egy – önálló vagy közös – listát állíthat. A listán  a
          jelöltek  a  párt  (pártok)  által  bejelentett  sorrendben
          szerepelnek.
       (2)  A  listaállításhoz legalább 20 000  választópolgárnak  az
      aláírásával hitelesített ajánlása szükséges.
       (3) A választópolgár csak egy listát ajánlhat.”

       „6.   §   A   választópolgár  csak  egy   listán   szerepelhet
      jelöltként.”
       „46.   §   A   2004.   évi   európai  parlamenti   választások
      előkészítése   során  úgy  kell  eljárni,   mintha   a   Magyar
      Köztársaság az Európai Unió tagja lenne.”

       „51.  § E törvény, a választási eljárásról szóló 1997. évi  C.
      törvénnyel   együtt,  a  Magyar  Köztársaság  és   az   Európai
      Közösségek  és  azok  tagállamai között társulás  létesítéséről
      szóló,   Brüsszelben,  1991.  december  16-án  aláírt   Európai
      Megállapodás tárgykörében a Megállapodást kihirdető  1994.  évi
      I.   törvény   3.  §-ával  összhangban  az  Európai  Közösségek
      következő    jogszabályaival   összeegyeztethető   szabályozást
      tartalmaz:
       a)   a  Tanács  1993.  december  6-i  93/109/EK  irányelve  az
      állampolgárságuktól  eltérő tagállamban lakóhellyel  rendelkező
      uniós  polgárok  aktív  és passzív választójogának  az  európai
      parlamenti  választások  során történő  gyakorlására  vonatkozó
      részletes szabályok megállapításáról;
       b)   a   Tanács   76/787/ESZAK,  EGK,  Euratom   határozatához
      mellékelt,  a  Tanács  2002. június  25-i  és  szeptember  23-i
      2002/772/EK,  Euratom  határozatával  módosított,  az   Európai
      Parlament  képviselőinek  közvetlen  és  általános  választójog
      alapján történő választásáról szóló okmány.”
       
                                   III.
                                     
          Az indítvány nem megalapozott.
       
           1.  A  Magyar Köztársaság csatlakozása az Európai  Unióhoz
      szükségessé tette, hogy az Országgyűlés megalkossa  az  Európai
      Parlamentben   a   Magyar   Köztársaság   képviselői    részére
      fenntartott parlamenti helyek betöltésének a szabályait.  Ennek
      érdekében alkotta meg az Országgyűlés az EPvt.-t.

           Az  indítványok alapján az Alkotmánybíróság  elsőként  azt
      vizsgálta,  hogy  hatásköre  mennyiben  terjed  ki   az   EPvt.
      alkotmányosságának  vizsgálatára,  az  éppen  a   csatlakozásra
      figyelemmel   módosított   Alkotmány   milyen   rendelkezéseket
      tartalmaz az Európai Parlament tagjai megválasztására.

           Az  Alkotmány 71. § (3) bekezdése szerint az országgyűlési
      képviselők,  az Európai Parlament képviselői, továbbá  a  helyi
      önkormányzati  képviselők  és  a  polgármesterek  választásáról
      külön törvények rendelkeznek, amelyek elfogadásához a jelenlévő
      országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.

           Az Alkotmány az Európai Parlament képviselőinek választási
      rendszeréről   nem   rendelkezik,  annak  szabályozását   külön
      törvényre utalja. Következésképpen az Európai Parlament  tagjai
      választási   rendszerének,   közöttük   a   jelölés    módjának
      szabályozásában   az   Alkotmány   alapján    széles    döntési
      szabadsággal  rendelkezik az Országgyűlés. Ezt  a  szabályozást
      végezte   el   az  Országgyűlés  az  EPvt.  megalkotásával.   A
      szabályozásnak  az  a  sajátossága, hogy az  Európai  Parlament
      tagjai  választásának várható időpontja  miatt  –  a  választás
      törvényes előkészítése érdekében – az Országgyűlésnek az EPvt.-
      t  az  Európai  Unióhoz  való csatlakozást  megelőzően  kellett
      megalkotnia.  Ezért  a  törvény 46. §-a  alapján  a  2004.  évi
      európai  parlamenti  választások előkészítése  során  úgy  kell
      eljárni, mintha már a Magyar Köztársaság az Európai Unió  tagja
      lenne. A közösségi joggal való összhang érdekében az EPvt.  51.
      §-a kinyilvánítja, hogy a törvény vonatkozó, pontosan megjelölt
      közösségi     szabályokkal    összeegyeztethető    szabályozást
      tartalmaz.  Ezek  közül a Tanács 1993. december  6-i  93/109/EK
      irányelve az állampolgárságuktól eltérő tagállamban lakóhellyel
      rendelkező  uniós polgárok aktív és passzív választójogának  az
      európai   parlamenti  választások  során  történő  gyakorlására
      vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szól. A másik, a
      Tanács  76/787/ESZAK, EGK, EURATOM határozatához  mellékelt,  a
      Tanács  2002,  június  25-i  és  szeptember  23-i  2002/772/EK,
      Euratom   határozatával  módosított,   az   Európai   Parlament
      képviselőinek   közvetlen  és  általános  választójog   alapján
      történő választásáról szóló okmány (a továbbiakban: Okmány).

            Az Európai Parlament képviselőinek közvetlen és általános
      választójog  alapján  történő  választásáról  szóló  okmány   a
      következő rendelkezéseket tartalmazza:
      „1. cikk
       (1)  Az  Európai  Parlament tagjait valamennyi tagállamban  az
         arányos képviselet elve alapján, listás vagy egyetlen átvihető
         szavazatos rendszer szerint választják.
      (2) A tagállamok az elfogadott eljárás szerinti preferenciális
      listás szavazást is lehetővé tehetik.
      (3) A választásnak általánosnak, közvetlennek, szabadnak és
      titkosnak kell lennie.”

      „7. cikk
          Ezen  okmány  rendelkezéseire is figyelemmel  a  választási
      eljárásra  az  egyes tagállamok saját nemzeti rendelkezései  az
      irányadók.
          Ezek   a   nemzeti  rendelkezések,  amelyek  adott  esetben
      figyelembe   vehetik   a  tagállam  sajátos   körülményeit,   a
      választási    rendszer   alapvetően    arányos    voltát    nem
      változtathatják meg.”
           Az  Okmány a benne foglalt kötelező szabályokon és elveken
      túl   önállóságot  ad  a  tagállamoknak  az  uniós   parlamenti
      képviselők  választási  eljárásának nemzeti  szabályozására.  A
      tagállamok  döntésére  bízza azt, hogy  „listás  vagy  egyetlen
      átvihető  szavazatos  rendszer” szerint választják  az  Európai
      Parlament  képviselőit,  vegyes  (egyéni  választókerületi   és
      listás) választást nem tartalmaz, a listára vonatkozóan további
      szabályt nem határoz meg. Az Országgyűlés az EPvt.-ben a listás
      választás mellett döntött.

           2.  A  listaállítás  módjáról az Okmány  nem  rendelkezik,
      ennek   szabályozása  a  tagállamok  hatásköre.   Az   Okmányon
      túlmenően  az Országgyűlésnek széles önállósága van az  európai
      parlamenti képviselők választási rendszerének szabályozásában.
          Az   Alkotmány  nem  tartalmaz  rendelkezést   az   európai
      parlamenti   képviselők   választási  rendszerére,   a   listás
      választásra.  Fel  sem merülhet ezért, hogy az  EPvt.  támadott
      rendelkezései ellentétesek az Alkotmány rendelkezésével.
         
          3.    Két    indítványozó   alkotmányos   alapelvekre    is
      hivatkozással  az  EPvt.  támadott  rendelkezéseit  a   passzív
      választójog  alkotmányellenes korlátozásának tekinti,  állítva,
      hogy   azok   a   passzív   választójog  lényeges   tartalmának
      korlátozását jelentik. Emiatt ellentétesek – véleményük szerint
      – az Alkotmány 8. §-ával, amely szerint a Magyar Köztársaságban
      az  alapvető  jogokra  és kötelességekre vonatkozó  szabályokat
      törvény  állapítja meg, alapvető jog lényeges tartalmát azonban
      nem korlátozhatja. Álláspontjuk erősítésére hivatkoznak még  az
      Egyezségokmány   25.   cikk   b)   pontjára,   amely    szerint
      megkülönböztetések  és  ésszerűtlen  korlátozások  nélkül   van
      passzív  választójoga az állampolgárnak. Utalnak  továbbá  arra
      is,  hogy  az  Európai Unióhoz való csatlakozásunk időpontjával
      lép  hatályba a 2002. évi LXI. törvény 7. §-nak megfelelően  az
      Alkotmány   új  70.  §--a,  annak  (4)  bekezdése:  „A   Magyar
      Köztársaság  területén lakóhellyel rendelkező  minden  nagykorú
      magyar  állampolgárt  és  az Európai Unió  más  tagállamának  a
      Magyar  Köztársaság  területén lakóhellyel rendelkező  nagykorú
      állampolgárát  megilleti az a jog, hogy az  európai  parlamenti
      választáson választható és választó legyen.”

          Az  Alkotmánybíróság a passzív választójog tartalmáról több
      határozatában állást foglalt. Már a 63/B/1995. AB határozatában
      kifejtette:   „Az   Alkotmány  –  a  71.  §-ban   meghatározott
      választási alapelveken kívül – nem tartalmaz rendelkezéseket  a
      választójog  gyakorlásának módjára nézve. Ebből következően  az
      Országgyűlés   széles   döntési  szabadsággal   rendelkezik   a
      választási   rendszer  megválasztása,  a   választási   eljárás
      szabályainak   megállapítása  során.  A  törvényhozó   szabadon
      határozza meg a választókerületi rendszereket, a jelöltállítás,
      a  szavazás és a mandátumszerzés rendjét. Az Országgyűlés ezt a
      döntési szabadságát a választójogi szabályok megalkotása  során
      is, csak az Alkotmány keretei között gyakorolhatja, úgy köteles
      ezeket   a   szabályokat  meghozni,  hogy  azok  az   Alkotmány
      rendelkezéseivel   ne  ütközzenek,  Alkotmányban   szabályozott
      alapvető jogot alkotmányellenes módon ne korlátozzanak (...) Az
      Alkotmány  70. § (1) bekezdése (...) nem biztosít alanyi  jogot
      arra, hogy mindenki, aki passzív választójoggal rendelkezik  és
      képviselő kíván lenni, pusztán a saját akarat elhatározásából a
      választásokon  jelöltként elinduljon.”  (ABH  1996,  509,  513,
      514.)  Hangsúlyozta azt is az Alkotmánybíróság, hogy a jelöltté
      válás önmagában nem alkotmányos alapjog. [5/2002. (II. 12.)  AB
      határozat ABH 2002, 78, 82.] Következésképpen az EPvt. 2. § (1)
      bekezdése, 5. § (1) bekezdése – az indítványokkal ellentétben –
      nem  jelenti  a passzív választójog tartalmának a korlátozását,
      ebben  az  összefüggésben a pártlista alkalmazása  nem  ütközik
      alkotmányos alapelvekbe.

            3.1.   Az   Európai  Parlament  tagjai  választásánál   a
      törvényalkotó   a  Magyar  Köztársaság  egész   területét   egy
      választókerületnek  nyilvánította, az arányos  képviselet  elve
      alapján a listás választási rendszert választotta az Okmány  1.
      cikk  (1)  bekezdésére figyelemmel. Ez nem sérti  az  Alkotmány
      rendelkezését, nem ütközik alkotmányos alapelvekbe sem.

           3.2.  Az  indítványozó úgy véli, hogy  az  EPvt.  támadott
      rendelkezései   sértik  a  jogegyenlőség,  az   esélyegyenlőség
      alkotmányos elveit, ezért diszkriminatívak.
           Az Alkotmány 71. § (1) bekezdése tartalmazza a választójog
      egyenlőségének az elvét. Ezen alkotmányos rendelkezés  tartalma
      az,   hogy  a  választójognak  a  választópolgár  szempontjából
      egyenértékűnek és a szavazatoknak közel azonos súlyúaknak  kell
      lenniük.  A  választójog egyenlőségének  alkotmányos  elve  két
      követelményt   támaszt  a  választási  törvény   megalkotójával
      szemben:    egyrészt    a   választójog   a    választópolgárok
      szempontjából  azonos  értékű  legyen,  másrészt  a  szavazatok
      lehetőleg    azonos   súlyúak   legyenek   egy-egy    képviselő
      megválasztásánál.  [33/2000. (X. 20.) AB  határozat  ABH  2000,
      221, 226.]
          A  jogegyenlőség megvalósulását célzó esélyegyenlőtlenségek
      kiküszöbölésére  irányuló intézkedések a választójog  területén
      sajátosan  érvényesülnek.  A  3/1991.  (II.  7.)  AB  határozat
      rámutatott:    „Az    esélyegyenlőtlenségek    kiküszöbölésének
      kötelezettsége...a  választójogi  törvény   szempontjából   azt
      jelenti,  hogy az állam azonos feltételeket köteles biztosítani
      azoknak, akik el kívánnak indulni a választásokon.” (ABH  1991,
      15,   18.)   Az   EPvt.  az  európai  képviselői  választásokon
      indulóknak azonos törvényi feltételeket biztosít, ezért az  nem
      ellentétes az Alkotmány 70/A. §-ában foglaltakkal és az  azonos
      törvényi feltételek következtében megfelel az Alkotmány  70.  §
      (1) bekezdésében foglaltaknak is.
          Az    indítvány    állítása   szerint   a    pártlista    a
      választópolgárok között tesz alkotmányellenes megkülönböztetést
      a passzív választójog tekintetében, csak az választható ugyanis
      képviselővé,  aki  pártlistán  szerepel  jelöltként.  Az  egyik
      indítványozó  értelmezése szerint csak párttag  szerepelhet  az
      adott  párt listáján. Az EPvt. azonban ilyen törvényi feltételt
      nem  állít.  A  diszkrimináció tekintetében az Alkotmánybíróság
      kimondta,  hogy  "a  diszkrimináció Alkotmányban  meghatározott
      tilalma  elsősorban az alkotmányos alapjogok tekintetében  tett
      megkülönböztetésekre  terjed  ki.  Ha  a  megkülönböztetés  nem
      emberi  jog vagy alapvető jog tekintetében történt,  az  eltérő
      szabályozás alkotmányellenessége akkor állapítható meg,  ha  az
      az  emberi  méltósághoz való jogot sérti.  Az  Alkotmánybíróság
      kifejtette  azt  is,  hogy alkotmányellenes megkülönböztetésről
      csak    akkor   lehet   szó,   ha   a   jogszabály    egymással
      összehasonlítható, a szabályozás szempontjából azonos csoportba
      tartozó jogalanyok között tesz különbséget anélkül, hogy  annak
      alkotmányos  indoka  lenne.  Alkotmányellenes  megkülönböztetés
      csak  akkor  állapítható  meg, ha összehasonlítható  helyzetben
      lévő  személyek  között tesz a jogalkotó olyan különbségtételt,
      amely alapjogsérelmet okoz, illetőleg azzal az egyenlő méltóság
      alkotmányos követelményét sérti. Nem minden – személyek közötti
      –  jogi megkülönböztetés minősül tehát alkotmányellenesnek. Nem
      minősül   megengedhetetlen  megkülönböztetésnek,  ha   a   jogi
      szabályozás  eltérő  jogalanyi körre  vonatkozóan  állapít  meg
      eltérő  rendelkezéseket." [408/H/1998. AB határozat, ABH  2000,
      760,  763.; 9/1990. (IV. 25.) AB határozat, ABH 1990, 46,  48.;
      21/1990.  (X. 4.) AB határozat, ABH 1990, 73, 77-78.;  61/1992.
      (XI. 20.) AB határozat, ABH 1992, 280, 282.; 35/1994. (VI. 24.)
      AB  határozat,  ABH  1994, 197, 203.;  30/1997.  (IV.  29.)  AB
      határozat, ABH 1997, 130, 138.].
            Az  Európai  Parlament  tagjainak  a  választása  arányos
      választási rendszerben, listás szavazással történik. [EPvt.  2.
      §  (1) bekezdés] Listát a pártok működéséről és gazdálkodásáról
      szóló törvény szerint bejegyzett pártok állíthatnak. [EPvt.  5.
      § (1) bekezdés] Az indítványozói álláspontok szerint az európai
      parlamenti  képviselők kizárólag pártlistán történő  választása
      azért diszkriminatív, mert kizárja, hogy egyéni választópolgár,
      társadalmi szervezet, civil szervezet állítson listát.
       
            Listát  értelemszerűen  csak  szervezet  állíthat,  ezért
      fogalmilag   kizárt,  hogy  választópolgár   egyénileg   listát
      állítson.
            A   pártok,   illetőleg  társadalmi  (civil)  szervezetek
      választási  rendszer szempontjából történő megkülönböztetésének
      ésszerű  oka,  alkotmányos alapja van. Az Alkotmány  3.  §  (2)
      bekezdése   rögzíti:  "A  pártok  közreműködnek   a   népakarat
      kialakításában  és  kinyilvánításában." Az Alkotmánybíróság  az
      53/1996. (XI. 22.) AB határozatában már megállapította:  "(...)
      a  pártokat  a  hatályos  alkotmányi  és  törvényi  szabályozás
      szerint   –   az   egyesülési  jog  alapján   létrejövő   egyéb
      szervezetekhez viszonyítva – többletjogosítványok illetik  meg,
      és   sajátos   kötelességek  terhelik.  A  Ptv.  preambulumában
      megjelölt  és a pártok által is érvényesítendő politikai  jogok
      körében  kiemelkedő  helyet  foglal  el  az  aktív  és  passzív
      választójog. E megállapítás megalapozottságát támasztják alá  a
      hatályos  választójogi törvények. A kapcsolódó jogosultságokat,
      feladatokat  és az eljárási rendet az országgyűlési  képviselők
      választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény (...)  tartalmazza
      (...)" (ABH 1996, 165, 168.).
               A  pártok  működésének – más társadalmi szervezetekhez
          képest   –  olyan  többletfeltételei  vannak,  amelyek   az
          Alkotmány  3.  §  (2) bekezdéséből következnek:  "A  pártok
          közreműködnek     a     népakarat     kialakításában     és
          kinyilvánításában".  A  nem pártként bejegyzett  társadalmi
          szervezetekre  nem vonatkozik az Alkotmány e  rendelkezése.
          A  nem  pártként  bejegyzett társadalmi szervezeteknek  van
          ilyen  lehetőségük,  de  ilyen alkotmányos  kötelezettségük
          nincs.

          Az   1/2002.   (I.   11.)   AB   határozat   kiemelte:   „A
      jelöltállítási jog – sem az országgyűlési, sem az önkormányzati
      választáson  –  nem alkotmányos alapjog. Ezért a jelöltállítási
      jog   tekintetében  a  pártok,  illetve  az  egyéb   társadalmi
      szervezetek   közötti   különbségtétel   csak   akkor   minősül
      alkotmányellenesnek,  ha  a megkülönböztetés  azonos  csoportba
      tartozó   jogalanyokra  vonatkozik,  továbbá,  ha   az   eltérő
      szabályozás   ésszerű   indok  nélküli,   azaz   önkényes.   Az
      Alkotmánybíróság  ugyanakkor az Alkotmány 3. §  (2)  bekezdése,
      illetve  a  Ptv. rendelkezései alapján megállapította,  hogy  a
      pártok  és  az  egyéb  társadalmi szervezetek  a  jelöltállítás
      tekintetében  nem  képeznek azonos jogalanyi  kört.  Az  eltérő
      jogalanyi  körre  vonatkozó eltérő rendelkezések  megállapítása
      pedig  nem minősül alkotmányellenes megkülönböztetésnek.”  (ABH
      2002, 33, 38.)
         
          Az   indítványok   szerint   a   pártlista   korlátozza   a
      választópolgár   passzív  választójogának  a   gyakorlását.   A
      pártlista állítása azonban, az indítvánnyal ellentétben, – azon
      túl,   hogy  a  listán  jelöltként  szereplésnek  nem  törvényi
      feltétele  a párttagság – nem jelent alkotmányellenes  korlátot
      azon  választópolgár előtt, aki jelöltetni kívánja magát. Ebben
      az  összefüggésben az 1/2002. (I. 11.) AB határozat kifejtette:
      „Az Alkotmány 63. § (1) bekezdése és az Etv. 1. §-a rendelkezik
      az   egyesülési  jog  gyakorlásáról,  valamint   a   társadalmi
      szervezetek  létrehozásáról, illetve működéséről. Ezek  szerint
      mindenkinek   joga  van  arra,  hogy  másokkal   szervezeteket,
      illetőleg  közösségeket hozzon létre, vagy azok tevékenységében
      részt   vegyen.  Az  érintett  személytől  függ,  hogy   milyen
      szervezet,  közösség megalakításában, illetőleg tevékenységében
      vesz  részt:  olyanban, amely az országgyűlési  választáson  is
      jelöltet  állíthat, vagy olyanban, amely erre nem jogosult.  Az
      egyesülési   jog,  mint  alapvető  szabadságjog  a  természetes
      személyek  joga.  Az érintett személy egyidejűleg  tagja  lehet
      társadalmi szervezetnek és pártnak is.” (ABH 2002, 33, 38-39.)
         
          4.  Az  egyik  indítványozó a pártlistát azzal az  indokkal
      tartja alkotmányellenesnek, hogy az sérti a közügyek viteléhez,
      a közhivatal viseléséhez való alkotmányos jogot.
          Az  Alkotmány  70. § (4) bekezdése alapján: „Minden  magyar
      állampolgárnak  joga van ahhoz, hogy részt  vegyen  a  közügyek
      vitelében,  továbbá  hogy rátermettségének,  képzettségének  és
      szakmai  tudásának  megfelelően  közhivatalt  viseljen.”  Ezzel
      összefüggésben   az   Alkotmánybíróság   a   1243/B/1993.    AB
      határozatában hangsúlyozta: „Bár nem tagadható a választójog és
      a   választás  közügyi  vonatkozása,  az  Alkotmány  azonban  a
      választójogról,    mint    önálló,    nevesített     alapjogról
      rendelkezik.” (ABH 1994, 663, 669.)
       
           A közügyek vitelében való részvétel, a közhivatal viselése
      tehát  külön  törvényekben szabályozott  feltételek  között,  a
      feltételek  teljesítésével gyakorolható jog.  A  választójog  a
      széles   értelemben  vett  közügyek  körébe  tartozik,   de   a
      választójog  önálló,  nevesített alapjog,  melynek  gyakorlását
      külön   törvények  szabályozzák.  A  közügyek  vitelében   való
      részvétel, a közhivatal viselése sem olyan alanyi jog, amelyből
      az  európai parlamenti választáson a jelöltté válás közvetlenül
      következne, így az EPvt. 2. § (1) bekezdése, 5. § (1) bekezdése
      nem  áll alkotmányossági szempontból értékelhető összefüggésben
      az  Alkotmány  70.  §  (4)  bekezdésében  megállapított  és  az
      indítványban hivatkozott rendelkezéssel.
             Egy    indítvány    az    EPvt.-t    általában    tartja
      alkotmányellenesnek,  az Alkotmány kilenc paragrafusára  utalt,
      de  érdemben nem volt elbírálható, mivel nem jelölte meg,  hogy
      az   EPvt.   az  Alkotmány  melyik  rendelkezésével  és   miért
      ellentétes.   Az   indítványozó  által   megjelölt   alkotmányi
      rendelkezések többsége [1. §, 2. § (2) bekezdés, 5. §, 8. § (1)
      bekezdés, 55. § (1) bekezdés, 56. §, 57. § (5) bekezdés, 77. §]
      tartalmi összefüggésben sem áll az EPvt.-vel.
           Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az EPvt. 2. § (1)
      bekezdése,  5. § (1) bekezdése pártlistára vonatkozó  szabályai
      nem    ellentétesek   az   Alkotmány   rendelkezéseivel,    nem
      ellentétesek  az Alkotmány elveivel, s emiatt a törvény  egésze
      sem az.
       
           5.  A továbbiakban azt vizsgálta az Alkotmánybíróság, hogy
      az   EPvt.   támadott   rendelkezései  nem  ellentétesek-e   az
      Alkotmánynak  az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról  szóló
      nemzetközi   szerződést  kihirdető  törvény   hatálybalépésének
      napján  hatályba lépő új rendelkezésével. A Magyar  Köztársaság
      Alkotmányáról  szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról  szóló
      2002. évi LXI. törvény 7. §-a alapján az Alkotmány új 70. § (4)
      bekezdése  szerint: „A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
      rendelkező  minden nagykorú magyar állampolgár  és  az  Európai
      Unió   más   tagállamának   a  Magyar   Köztársaság   területén
      lakóhellyel  rendelkező nagykorú állampolgárát megilleti  az  a
      jog,  hogy  az  európai parlamenti választáson  választható  és
      választó legyen.” Ez az alkotmányi rendelkezés már érvényes, de
      az  indítvány  elbírálásakor még nem  hatályos.  Megállapította
      azonban az Alkotmánybíróság, hogy az új alkotmányi szabály  sem
      rendelkezik  az  európai parlamenti képviselők választásának  a
      rendjéről,   azt   az  Országgyűlés  önállóan  határozta   meg,
      következésképpen   az   EPvt.   támadott   rendelkezései    nem
      ellentétesek az Alkotmány később hatályba lépő rendelkezésével,
      azok  – figyelemmel az előzőekben kifejtett indokokra is –  nem
      jelentik a választójog korlátozását sem.
           A  fentiek  alapján  az Alkotmánybíróság  elutasította  az
      indítványokat.
           Az  Alkotmánybíróság e határozatának a  Magyar  Közlönyben
      való közzétételét az ügy jelentőségére tekintettel rendelte el.
                               Dr. Holló András
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
            Dr. Bihari Mihály                       Dr. Czúcz Ottó
            alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                       
                                                  Dr. Holló András
                                        az Alkotmánybíróság elnöke
                                        az aláírásban akadályozott
            Dr. Erdei Árpád                    Dr. Harmathy Attila
            alkotmánybíró                    alkotmánybíró helyett
                                       
            Dr. Kiss László                   Dr. Kukorelli István
            előadó alkotmánybíró                     alkotmánybíró
                                       
            Dr. Holló András
            az Alkotmánybíróság elnöke
            az aláírásban akadályozott
            Dr. Strausz János    Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
            alkotmánybíró helyett                     alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        13/2004. (IV. 20.)
        Date of the decision:
        .
        04/20/2004
        .
        .