A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság az Európai Parlament tagjainak
választásáról szóló 2003. évi CXIII. törvény 2. § (1)
bekezdése, 5. § (1) bekezdése, illetőleg a törvény egésze
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványokat elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz több indítvány érkezett az Európai
Parlament tagjainak választásáról szóló 2003. évi CXIII.
törvény (a továbbiakban: EPvt.) egyes rendelkezései, illetőleg
egésze alkotmányellenességének a megállapítását és
megsemmisítését kezdeményezve. Tartalmuk azonosságára
tekintettel az Alkotmánybíróság egyesítette az indítványokat és
azokat egy eljárásban bírálta el.
Az egyik indítványozó az EPvt. 5. § (1) bekezdésének a
megsemmisítését arra hivatkozással kezdeményezi, hogy az
Alkotmány szerint a választójog általános és egyenlő, a
szavazás közvetlen és titkos. Hangsúlyozza: „minden
választópolgárnak joga van arra, hogy a jogszabályi feltételek
teljesülése esetén választó és választható legyen, figyelemmel
arra, hogy a választás során érvényesülnie kell annak az
alapelvnek is, hogy az esélyegyenlőség a jelöltek – mint
természetes személyek – és a jelölő szervezetek között
fennálljon.” Az indítványozó álláspontja szerint mindezeknek
ellentmond az EPvt. 5. § (1) bekezdése – és az ahhoz szorosan
kapcsolódó 6. §-a -, amely a parlamenti választásokon a
választhatóság jogát két feltételhez köti: csak olyan
választópolgár választható meg, aki az adott pártlistán
szerepel, továbbá az, hogy az adott párt listát állítson. Úgy
véli: „a passzív választójog gyakorlásának pártlistán
szerepléshez kötése, amely kimondva-kimondatlanul a
párttagságot feltételezi, diszkriminálja a pártokhoz nem
tartozó személyeket, megakadályozza és korlátozza őket passzív
választójoguk gyakorlásában, ellentmond a jelöltek és jelölő
szervezetek közötti esélyegyenlőségi elvnek.”
Másik indítványozó ugyanezen indokokat kiterjeszti a
törvény 2. § (1) bekezdésére is. Álláspontja szerint e támadott
rendelkezések az Alkotmány 8. § (2) bekezdésének a sérelmét is
eredményezik, ugyanis alapvető állampolgári jogok – választás,
közügyek vitele – tartalmának lényeges korlátozását jelentik
azáltal, hogy csak politikai pártoknak adnak lehetőséget jelölt
állítására, azzal sem állampolgárok, sem civil szervezetek nem
élhetnek. Úgy véli továbbá, hogy a támadott rendelkezések
ellentétesek az Alkotmány 70. § (4) bekezdésében biztosított, a
közügyek viteléhez, közhivatal viseléséhez való joggal is,
valamint a 70/A. § (3) bekezdésében biztosított jog- és
esélyegyenlőség elvével.
Az egyik indítványozó utal az 1976. évi 8. törvényerejű
rendelettel kihirdetett, a Polgári és Politikai Jogok
Nemzetközi Egyezségokmánya (a továbbiakban: Egyezségokmány) 25.
cikk b) pontjára, amely szerint „minden állampolgárnak
megkülönböztetések és ésszerűtlen korlátozások nélkül joga van
arra, hogy szavazzon és megválaszthassák az általános és
egyenlő választójog alapján, titkos szavazással tartott olyan
valódi és rendszeres választásokon, amelyek biztosítják a
választók akaratának szabad kifejezését.”
Az indítványozó külön említi, hogy az uniós csatlakozással
lép hatályba az Alkotmány új 70. § (4) bekezdése, amely
kimondja: „A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező minden nagykorú magyar állampolgárt és az Európai
Unió más tagállamának a Magyar Köztársaság területén
lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgárát megilleti az a
jog, hogy az európai parlamenti választáson választható és
választó legyen.” Az indítványozó álláspontja szerint a
pártlista EPvt. szabálya ellentétes a később hatályba lépő
alkotmányi rendelkezéssel. A kifogásolt törvényi rendelkezések
és a törvény egészének visszamenő hatályú megsemmisítését kéri.
Egy indítvány az EPvt.-t általában tartja
alkotmányellenesnek, számos alkotmányi rendelkezésre utalt,
anélkül, hogy megjelölte volna, melyik alkotmányi
rendelkezéssel ellentétes.
II.
Az Alkotmánybíróság a döntését a következő jogszabályi
rendelkezésekre alapozta.
1. Az Alkotmány rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„2/A. § (1) A Magyar Köztársaság az Európai Unióban
tagállamként való részvétele érdekében nemzetközi
szerződés alapján – az Európai Uniót, illetőleg az Európai
Közösségeket (a továbbiakban: Európai Unió) alapító
szerződésekből fakadó jogok gyakorlásához és
kötelezettségek teljesítéséhez szükséges mértékig – egyes,
Alkotmányból eredő hatásköreit a többi tagállammal közösen
gyakorolhatja; e hatáskörgyakorlás megvalósulhat önállóan,
az Európai Unió intézményei útján is.
(2) Az (1) bekezdés szerinti nemzetközi szerződés
megerősítéséhez és kihirdetéséhez az országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
„3. § (2) A pártok közreműködnek a népakarat kialakításában
és kinyilvánításában.”
„8. § (2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”
„70. § (1) A Magyar Köztársaság területén élő minden
nagykorú magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy az
országgyűlési és a helyi önkormányzati, továbbá a
kisebbségi önkormányzati választásokon választható és – ha
a választás, illetőleg népszavazás napján az ország
területén tartózkodik – választó legyen, valamint országos
vagy helyi népszavazásban és népi kezdeményezésben részt
vegyen.
(2) A helyi önkormányzati képviselő- és polgármester-
választásnál a választás joga, valamint a helyi népszavazásban
és helyi népi kezdeményezésben a részvétel joga – külön törvény
szerint – megilleti a Magyar Köztársaság területén
bevándoroltként élő nem magyar állampolgárt is, ha a választás,
illetőleg a népszavazás napján az ország területén tartózkodik.
(3) Nincs választójoga annak, aki a cselekvőképességet
korlátozó vagy kizáró gondnokság alatt, illetőleg aki a
közügyek gyakorlásától eltiltó jogerős ítélet hatálya alatt
áll, továbbá aki jogerős szabadságvesztés büntetését, vagy aki
büntetőeljárásban jogerősen elrendelt intézeti
kényszergyógykezelését tölti.
(4) Minden magyar állampolgárnak joga van ahhoz, hogy részt
vegyen a közügyek vitelében, továbbá hogy rátermettségének,
képzettségének és szakmai tudásának megfelelően közhivatalt
viseljen.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen
hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”
„71. § (1) Az országgyűlési képviselőket, valamint a helyi
önkormányzati képviselő-testület tagjait, továbbá a
polgármestert és a fővárosi főpolgármestert a választópolgárok
általános és egyenlő választójog alapján, közvetlen és titkos
szavazással választják.
(2) A megyei közgyűlés elnökét a megyei közgyűlés tagjai
titkos szavazással választják. A megyei közgyűlés elnökévé
magyar állampolgár választható.
(3) Az országgyűlési képviselők, az Európai Parlament
képviselői, továbbá a helyi önkormányzati képviselők és a
polgármesterek választásáról külön törvények rendelkeznek,
amelyek elfogadásához a jelenlevő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
2. Az EPvt. rendelkezései:
„1. § Ezt a törvényt kell alkalmazni az Európai Parlamentben
a Magyar Köztársaság részére fenntartott képviselői helyek
betöltésére.”
„2. § (1) A választás arányos választási rendszerben, listás
szavazással történik.
(2) A választáson a Magyar Köztársaság területe egy
választókerületet alkot.”
„5. § (1) Listát a pártok működéséről és gazdálkodásáról
szóló törvény szerint bejegyzett pártok állíthatnak. Két
vagy több párt közös listát is állíthat. Ugyanaz a párt
csak egy – önálló vagy közös – listát állíthat. A listán a
jelöltek a párt (pártok) által bejelentett sorrendben
szerepelnek.
(2) A listaállításhoz legalább 20 000 választópolgárnak az
aláírásával hitelesített ajánlása szükséges.
(3) A választópolgár csak egy listát ajánlhat.”
„6. § A választópolgár csak egy listán szerepelhet
jelöltként.”
„46. § A 2004. évi európai parlamenti választások
előkészítése során úgy kell eljárni, mintha a Magyar
Köztársaság az Európai Unió tagja lenne.”
„51. § E törvény, a választási eljárásról szóló 1997. évi C.
törvénnyel együtt, a Magyar Köztársaság és az Európai
Közösségek és azok tagállamai között társulás létesítéséről
szóló, Brüsszelben, 1991. december 16-án aláírt Európai
Megállapodás tárgykörében a Megállapodást kihirdető 1994. évi
I. törvény 3. §-ával összhangban az Európai Közösségek
következő jogszabályaival összeegyeztethető szabályozást
tartalmaz:
a) a Tanács 1993. december 6-i 93/109/EK irányelve az
állampolgárságuktól eltérő tagállamban lakóhellyel rendelkező
uniós polgárok aktív és passzív választójogának az európai
parlamenti választások során történő gyakorlására vonatkozó
részletes szabályok megállapításáról;
b) a Tanács 76/787/ESZAK, EGK, Euratom határozatához
mellékelt, a Tanács 2002. június 25-i és szeptember 23-i
2002/772/EK, Euratom határozatával módosított, az Európai
Parlament képviselőinek közvetlen és általános választójog
alapján történő választásáról szóló okmány.”
III.
Az indítvány nem megalapozott.
1. A Magyar Köztársaság csatlakozása az Európai Unióhoz
szükségessé tette, hogy az Országgyűlés megalkossa az Európai
Parlamentben a Magyar Köztársaság képviselői részére
fenntartott parlamenti helyek betöltésének a szabályait. Ennek
érdekében alkotta meg az Országgyűlés az EPvt.-t.
Az indítványok alapján az Alkotmánybíróság elsőként azt
vizsgálta, hogy hatásköre mennyiben terjed ki az EPvt.
alkotmányosságának vizsgálatára, az éppen a csatlakozásra
figyelemmel módosított Alkotmány milyen rendelkezéseket
tartalmaz az Európai Parlament tagjai megválasztására.
Az Alkotmány 71. § (3) bekezdése szerint az országgyűlési
képviselők, az Európai Parlament képviselői, továbbá a helyi
önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásáról
külön törvények rendelkeznek, amelyek elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges.
Az Alkotmány az Európai Parlament képviselőinek választási
rendszeréről nem rendelkezik, annak szabályozását külön
törvényre utalja. Következésképpen az Európai Parlament tagjai
választási rendszerének, közöttük a jelölés módjának
szabályozásában az Alkotmány alapján széles döntési
szabadsággal rendelkezik az Országgyűlés. Ezt a szabályozást
végezte el az Országgyűlés az EPvt. megalkotásával. A
szabályozásnak az a sajátossága, hogy az Európai Parlament
tagjai választásának várható időpontja miatt – a választás
törvényes előkészítése érdekében – az Országgyűlésnek az EPvt.-
t az Európai Unióhoz való csatlakozást megelőzően kellett
megalkotnia. Ezért a törvény 46. §-a alapján a 2004. évi
európai parlamenti választások előkészítése során úgy kell
eljárni, mintha már a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagja
lenne. A közösségi joggal való összhang érdekében az EPvt. 51.
§-a kinyilvánítja, hogy a törvény vonatkozó, pontosan megjelölt
közösségi szabályokkal összeegyeztethető szabályozást
tartalmaz. Ezek közül a Tanács 1993. december 6-i 93/109/EK
irányelve az állampolgárságuktól eltérő tagállamban lakóhellyel
rendelkező uniós polgárok aktív és passzív választójogának az
európai parlamenti választások során történő gyakorlására
vonatkozó részletes szabályok megállapításáról szól. A másik, a
Tanács 76/787/ESZAK, EGK, EURATOM határozatához mellékelt, a
Tanács 2002, június 25-i és szeptember 23-i 2002/772/EK,
Euratom határozatával módosított, az Európai Parlament
képviselőinek közvetlen és általános választójog alapján
történő választásáról szóló okmány (a továbbiakban: Okmány).
Az Európai Parlament képviselőinek közvetlen és általános
választójog alapján történő választásáról szóló okmány a
következő rendelkezéseket tartalmazza:
„1. cikk
(1) Az Európai Parlament tagjait valamennyi tagállamban az
arányos képviselet elve alapján, listás vagy egyetlen átvihető
szavazatos rendszer szerint választják.
(2) A tagállamok az elfogadott eljárás szerinti preferenciális
listás szavazást is lehetővé tehetik.
(3) A választásnak általánosnak, közvetlennek, szabadnak és
titkosnak kell lennie.”
„7. cikk
Ezen okmány rendelkezéseire is figyelemmel a választási
eljárásra az egyes tagállamok saját nemzeti rendelkezései az
irányadók.
Ezek a nemzeti rendelkezések, amelyek adott esetben
figyelembe vehetik a tagállam sajátos körülményeit, a
választási rendszer alapvetően arányos voltát nem
változtathatják meg.”
Az Okmány a benne foglalt kötelező szabályokon és elveken
túl önállóságot ad a tagállamoknak az uniós parlamenti
képviselők választási eljárásának nemzeti szabályozására. A
tagállamok döntésére bízza azt, hogy „listás vagy egyetlen
átvihető szavazatos rendszer” szerint választják az Európai
Parlament képviselőit, vegyes (egyéni választókerületi és
listás) választást nem tartalmaz, a listára vonatkozóan további
szabályt nem határoz meg. Az Országgyűlés az EPvt.-ben a listás
választás mellett döntött.
2. A listaállítás módjáról az Okmány nem rendelkezik,
ennek szabályozása a tagállamok hatásköre. Az Okmányon
túlmenően az Országgyűlésnek széles önállósága van az európai
parlamenti képviselők választási rendszerének szabályozásában.
Az Alkotmány nem tartalmaz rendelkezést az európai
parlamenti képviselők választási rendszerére, a listás
választásra. Fel sem merülhet ezért, hogy az EPvt. támadott
rendelkezései ellentétesek az Alkotmány rendelkezésével.
3. Két indítványozó alkotmányos alapelvekre is
hivatkozással az EPvt. támadott rendelkezéseit a passzív
választójog alkotmányellenes korlátozásának tekinti, állítva,
hogy azok a passzív választójog lényeges tartalmának
korlátozását jelentik. Emiatt ellentétesek – véleményük szerint
– az Alkotmány 8. §-ával, amely szerint a Magyar Köztársaságban
az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó szabályokat
törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges tartalmát azonban
nem korlátozhatja. Álláspontjuk erősítésére hivatkoznak még az
Egyezségokmány 25. cikk b) pontjára, amely szerint
megkülönböztetések és ésszerűtlen korlátozások nélkül van
passzív választójoga az állampolgárnak. Utalnak továbbá arra
is, hogy az Európai Unióhoz való csatlakozásunk időpontjával
lép hatályba a 2002. évi LXI. törvény 7. §-nak megfelelően az
Alkotmány új 70. §--a, annak (4) bekezdése: „A Magyar
Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező minden nagykorú
magyar állampolgárt és az Európai Unió más tagállamának a
Magyar Köztársaság területén lakóhellyel rendelkező nagykorú
állampolgárát megilleti az a jog, hogy az európai parlamenti
választáson választható és választó legyen.”
Az Alkotmánybíróság a passzív választójog tartalmáról több
határozatában állást foglalt. Már a 63/B/1995. AB határozatában
kifejtette: „Az Alkotmány – a 71. §-ban meghatározott
választási alapelveken kívül – nem tartalmaz rendelkezéseket a
választójog gyakorlásának módjára nézve. Ebből következően az
Országgyűlés széles döntési szabadsággal rendelkezik a
választási rendszer megválasztása, a választási eljárás
szabályainak megállapítása során. A törvényhozó szabadon
határozza meg a választókerületi rendszereket, a jelöltállítás,
a szavazás és a mandátumszerzés rendjét. Az Országgyűlés ezt a
döntési szabadságát a választójogi szabályok megalkotása során
is, csak az Alkotmány keretei között gyakorolhatja, úgy köteles
ezeket a szabályokat meghozni, hogy azok az Alkotmány
rendelkezéseivel ne ütközzenek, Alkotmányban szabályozott
alapvető jogot alkotmányellenes módon ne korlátozzanak (...) Az
Alkotmány 70. § (1) bekezdése (...) nem biztosít alanyi jogot
arra, hogy mindenki, aki passzív választójoggal rendelkezik és
képviselő kíván lenni, pusztán a saját akarat elhatározásából a
választásokon jelöltként elinduljon.” (ABH 1996, 509, 513,
514.) Hangsúlyozta azt is az Alkotmánybíróság, hogy a jelöltté
válás önmagában nem alkotmányos alapjog. [5/2002. (II. 12.) AB
határozat ABH 2002, 78, 82.] Következésképpen az EPvt. 2. § (1)
bekezdése, 5. § (1) bekezdése – az indítványokkal ellentétben –
nem jelenti a passzív választójog tartalmának a korlátozását,
ebben az összefüggésben a pártlista alkalmazása nem ütközik
alkotmányos alapelvekbe.
3.1. Az Európai Parlament tagjai választásánál a
törvényalkotó a Magyar Köztársaság egész területét egy
választókerületnek nyilvánította, az arányos képviselet elve
alapján a listás választási rendszert választotta az Okmány 1.
cikk (1) bekezdésére figyelemmel. Ez nem sérti az Alkotmány
rendelkezését, nem ütközik alkotmányos alapelvekbe sem.
3.2. Az indítványozó úgy véli, hogy az EPvt. támadott
rendelkezései sértik a jogegyenlőség, az esélyegyenlőség
alkotmányos elveit, ezért diszkriminatívak.
Az Alkotmány 71. § (1) bekezdése tartalmazza a választójog
egyenlőségének az elvét. Ezen alkotmányos rendelkezés tartalma
az, hogy a választójognak a választópolgár szempontjából
egyenértékűnek és a szavazatoknak közel azonos súlyúaknak kell
lenniük. A választójog egyenlőségének alkotmányos elve két
követelményt támaszt a választási törvény megalkotójával
szemben: egyrészt a választójog a választópolgárok
szempontjából azonos értékű legyen, másrészt a szavazatok
lehetőleg azonos súlyúak legyenek egy-egy képviselő
megválasztásánál. [33/2000. (X. 20.) AB határozat ABH 2000,
221, 226.]
A jogegyenlőség megvalósulását célzó esélyegyenlőtlenségek
kiküszöbölésére irányuló intézkedések a választójog területén
sajátosan érvényesülnek. A 3/1991. (II. 7.) AB határozat
rámutatott: „Az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölésének
kötelezettsége...a választójogi törvény szempontjából azt
jelenti, hogy az állam azonos feltételeket köteles biztosítani
azoknak, akik el kívánnak indulni a választásokon.” (ABH 1991,
15, 18.) Az EPvt. az európai képviselői választásokon
indulóknak azonos törvényi feltételeket biztosít, ezért az nem
ellentétes az Alkotmány 70/A. §-ában foglaltakkal és az azonos
törvényi feltételek következtében megfelel az Alkotmány 70. §
(1) bekezdésében foglaltaknak is.
Az indítvány állítása szerint a pártlista a
választópolgárok között tesz alkotmányellenes megkülönböztetést
a passzív választójog tekintetében, csak az választható ugyanis
képviselővé, aki pártlistán szerepel jelöltként. Az egyik
indítványozó értelmezése szerint csak párttag szerepelhet az
adott párt listáján. Az EPvt. azonban ilyen törvényi feltételt
nem állít. A diszkrimináció tekintetében az Alkotmánybíróság
kimondta, hogy "a diszkrimináció Alkotmányban meghatározott
tilalma elsősorban az alkotmányos alapjogok tekintetében tett
megkülönböztetésekre terjed ki. Ha a megkülönböztetés nem
emberi jog vagy alapvető jog tekintetében történt, az eltérő
szabályozás alkotmányellenessége akkor állapítható meg, ha az
az emberi méltósághoz való jogot sérti. Az Alkotmánybíróság
kifejtette azt is, hogy alkotmányellenes megkülönböztetésről
csak akkor lehet szó, ha a jogszabály egymással
összehasonlítható, a szabályozás szempontjából azonos csoportba
tartozó jogalanyok között tesz különbséget anélkül, hogy annak
alkotmányos indoka lenne. Alkotmányellenes megkülönböztetés
csak akkor állapítható meg, ha összehasonlítható helyzetben
lévő személyek között tesz a jogalkotó olyan különbségtételt,
amely alapjogsérelmet okoz, illetőleg azzal az egyenlő méltóság
alkotmányos követelményét sérti. Nem minden – személyek közötti
– jogi megkülönböztetés minősül tehát alkotmányellenesnek. Nem
minősül megengedhetetlen megkülönböztetésnek, ha a jogi
szabályozás eltérő jogalanyi körre vonatkozóan állapít meg
eltérő rendelkezéseket." [408/H/1998. AB határozat, ABH 2000,
760, 763.; 9/1990. (IV. 25.) AB határozat, ABH 1990, 46, 48.;
21/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990, 73, 77-78.; 61/1992.
(XI. 20.) AB határozat, ABH 1992, 280, 282.; 35/1994. (VI. 24.)
AB határozat, ABH 1994, 197, 203.; 30/1997. (IV. 29.) AB
határozat, ABH 1997, 130, 138.].
Az Európai Parlament tagjainak a választása arányos
választási rendszerben, listás szavazással történik. [EPvt. 2.
§ (1) bekezdés] Listát a pártok működéséről és gazdálkodásáról
szóló törvény szerint bejegyzett pártok állíthatnak. [EPvt. 5.
§ (1) bekezdés] Az indítványozói álláspontok szerint az európai
parlamenti képviselők kizárólag pártlistán történő választása
azért diszkriminatív, mert kizárja, hogy egyéni választópolgár,
társadalmi szervezet, civil szervezet állítson listát.
Listát értelemszerűen csak szervezet állíthat, ezért
fogalmilag kizárt, hogy választópolgár egyénileg listát
állítson.
A pártok, illetőleg társadalmi (civil) szervezetek
választási rendszer szempontjából történő megkülönböztetésének
ésszerű oka, alkotmányos alapja van. Az Alkotmány 3. § (2)
bekezdése rögzíti: "A pártok közreműködnek a népakarat
kialakításában és kinyilvánításában." Az Alkotmánybíróság az
53/1996. (XI. 22.) AB határozatában már megállapította: "(...)
a pártokat a hatályos alkotmányi és törvényi szabályozás
szerint – az egyesülési jog alapján létrejövő egyéb
szervezetekhez viszonyítva – többletjogosítványok illetik meg,
és sajátos kötelességek terhelik. A Ptv. preambulumában
megjelölt és a pártok által is érvényesítendő politikai jogok
körében kiemelkedő helyet foglal el az aktív és passzív
választójog. E megállapítás megalapozottságát támasztják alá a
hatályos választójogi törvények. A kapcsolódó jogosultságokat,
feladatokat és az eljárási rendet az országgyűlési képviselők
választásáról szóló 1989. évi XXXIV. törvény (...) tartalmazza
(...)" (ABH 1996, 165, 168.).
A pártok működésének – más társadalmi szervezetekhez
képest – olyan többletfeltételei vannak, amelyek az
Alkotmány 3. § (2) bekezdéséből következnek: "A pártok
közreműködnek a népakarat kialakításában és
kinyilvánításában". A nem pártként bejegyzett társadalmi
szervezetekre nem vonatkozik az Alkotmány e rendelkezése.
A nem pártként bejegyzett társadalmi szervezeteknek van
ilyen lehetőségük, de ilyen alkotmányos kötelezettségük
nincs.
Az 1/2002. (I. 11.) AB határozat kiemelte: „A
jelöltállítási jog – sem az országgyűlési, sem az önkormányzati
választáson – nem alkotmányos alapjog. Ezért a jelöltállítási
jog tekintetében a pártok, illetve az egyéb társadalmi
szervezetek közötti különbségtétel csak akkor minősül
alkotmányellenesnek, ha a megkülönböztetés azonos csoportba
tartozó jogalanyokra vonatkozik, továbbá, ha az eltérő
szabályozás ésszerű indok nélküli, azaz önkényes. Az
Alkotmánybíróság ugyanakkor az Alkotmány 3. § (2) bekezdése,
illetve a Ptv. rendelkezései alapján megállapította, hogy a
pártok és az egyéb társadalmi szervezetek a jelöltállítás
tekintetében nem képeznek azonos jogalanyi kört. Az eltérő
jogalanyi körre vonatkozó eltérő rendelkezések megállapítása
pedig nem minősül alkotmányellenes megkülönböztetésnek.” (ABH
2002, 33, 38.)
Az indítványok szerint a pártlista korlátozza a
választópolgár passzív választójogának a gyakorlását. A
pártlista állítása azonban, az indítvánnyal ellentétben, – azon
túl, hogy a listán jelöltként szereplésnek nem törvényi
feltétele a párttagság – nem jelent alkotmányellenes korlátot
azon választópolgár előtt, aki jelöltetni kívánja magát. Ebben
az összefüggésben az 1/2002. (I. 11.) AB határozat kifejtette:
„Az Alkotmány 63. § (1) bekezdése és az Etv. 1. §-a rendelkezik
az egyesülési jog gyakorlásáról, valamint a társadalmi
szervezetek létrehozásáról, illetve működéséről. Ezek szerint
mindenkinek joga van arra, hogy másokkal szervezeteket,
illetőleg közösségeket hozzon létre, vagy azok tevékenységében
részt vegyen. Az érintett személytől függ, hogy milyen
szervezet, közösség megalakításában, illetőleg tevékenységében
vesz részt: olyanban, amely az országgyűlési választáson is
jelöltet állíthat, vagy olyanban, amely erre nem jogosult. Az
egyesülési jog, mint alapvető szabadságjog a természetes
személyek joga. Az érintett személy egyidejűleg tagja lehet
társadalmi szervezetnek és pártnak is.” (ABH 2002, 33, 38-39.)
4. Az egyik indítványozó a pártlistát azzal az indokkal
tartja alkotmányellenesnek, hogy az sérti a közügyek viteléhez,
a közhivatal viseléséhez való alkotmányos jogot.
Az Alkotmány 70. § (4) bekezdése alapján: „Minden magyar
állampolgárnak joga van ahhoz, hogy részt vegyen a közügyek
vitelében, továbbá hogy rátermettségének, képzettségének és
szakmai tudásának megfelelően közhivatalt viseljen.” Ezzel
összefüggésben az Alkotmánybíróság a 1243/B/1993. AB
határozatában hangsúlyozta: „Bár nem tagadható a választójog és
a választás közügyi vonatkozása, az Alkotmány azonban a
választójogról, mint önálló, nevesített alapjogról
rendelkezik.” (ABH 1994, 663, 669.)
A közügyek vitelében való részvétel, a közhivatal viselése
tehát külön törvényekben szabályozott feltételek között, a
feltételek teljesítésével gyakorolható jog. A választójog a
széles értelemben vett közügyek körébe tartozik, de a
választójog önálló, nevesített alapjog, melynek gyakorlását
külön törvények szabályozzák. A közügyek vitelében való
részvétel, a közhivatal viselése sem olyan alanyi jog, amelyből
az európai parlamenti választáson a jelöltté válás közvetlenül
következne, így az EPvt. 2. § (1) bekezdése, 5. § (1) bekezdése
nem áll alkotmányossági szempontból értékelhető összefüggésben
az Alkotmány 70. § (4) bekezdésében megállapított és az
indítványban hivatkozott rendelkezéssel.
Egy indítvány az EPvt.-t általában tartja
alkotmányellenesnek, az Alkotmány kilenc paragrafusára utalt,
de érdemben nem volt elbírálható, mivel nem jelölte meg, hogy
az EPvt. az Alkotmány melyik rendelkezésével és miért
ellentétes. Az indítványozó által megjelölt alkotmányi
rendelkezések többsége [1. §, 2. § (2) bekezdés, 5. §, 8. § (1)
bekezdés, 55. § (1) bekezdés, 56. §, 57. § (5) bekezdés, 77. §]
tartalmi összefüggésben sem áll az EPvt.-vel.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az EPvt. 2. § (1)
bekezdése, 5. § (1) bekezdése pártlistára vonatkozó szabályai
nem ellentétesek az Alkotmány rendelkezéseivel, nem
ellentétesek az Alkotmány elveivel, s emiatt a törvény egésze
sem az.
5. A továbbiakban azt vizsgálta az Alkotmánybíróság, hogy
az EPvt. támadott rendelkezései nem ellentétesek-e az
Alkotmánynak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló
nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének
napján hatályba lépő új rendelkezésével. A Magyar Köztársaság
Alkotmányáról szóló 1949. évi XX. törvény módosításáról szóló
2002. évi LXI. törvény 7. §-a alapján az Alkotmány új 70. § (4)
bekezdése szerint: „A Magyar Köztársaság területén lakóhellyel
rendelkező minden nagykorú magyar állampolgár és az Európai
Unió más tagállamának a Magyar Köztársaság területén
lakóhellyel rendelkező nagykorú állampolgárát megilleti az a
jog, hogy az európai parlamenti választáson választható és
választó legyen.” Ez az alkotmányi rendelkezés már érvényes, de
az indítvány elbírálásakor még nem hatályos. Megállapította
azonban az Alkotmánybíróság, hogy az új alkotmányi szabály sem
rendelkezik az európai parlamenti képviselők választásának a
rendjéről, azt az Országgyűlés önállóan határozta meg,
következésképpen az EPvt. támadott rendelkezései nem
ellentétesek az Alkotmány később hatályba lépő rendelkezésével,
azok – figyelemmel az előzőekben kifejtett indokokra is – nem
jelentik a választójog korlátozását sem.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság elutasította az
indítványokat.
Az Alkotmánybíróság e határozatának a Magyar Közlönyben
való közzétételét az ügy jelentőségére tekintettel rendelte el.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bihari Mihály Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
az aláírásban akadályozott
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró helyett
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
az aláírásban akadályozott
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró helyett alkotmánybíró
. |