Hungarian
Ügyszám:
.
673/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Herczegh Géza Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 673/B/1990. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1992/446
.
A döntés kelte: Budapest, 04/02/1992
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság   jogszabály  akotmányellenességének
    megállapítására vonatkozó indítványok tárgyában, meghozta
    a következő

                          határozatot:

    Az Alkotmánybíróság a sztrájkról szóló 1989. évi VII. tv.
    3.   §     (2)      bekezdése     alkotmányellenességének
    megállapítására  irányuló   indítványát  elutasítja,   az
    azonos tárgyú  másik indítvány alapján megindult eljárást
    pedig megszünteti.
                              Indokolás

                                 I.

      Dr. T.  Gy. indítványában  annak a  megállapítását kérte,
      hogy   a  sztrájkról szóló  1989. évi  VII. tv.  3. § (2)
      bekezdésének azon rendelkezése, mely szerint "Nincs helye
      sztrájknak    az     igazságszolgáltatási    szerveknél",
      alkotmányellenes. Hivatkozott  arra, hogy a sztrájknak az
      igazságszolgáltatási   szervek    tekintetében    történő
      kizárása összeütközést keletkeztet a Gazdasági, Szociális
      és  Kultúrális   Jogok   Nemzetközi   Egyezségokmányával,
      amelyet Magyarország  az 1976.  évi 9.  tvr-rel hirdetett
      ki. Az  indítványozó nézete szerint az Egyezségokmány nem
      engedi  meg   a  sztrájkjog   törvényes  korlátozását  az
      igazságszolgáltatási szerveknél,  mivel nem  sorolja  fel
      azok  között   a   szervezetek   között,   amelyeknél   a
      korlátozásnak   helyt  ad.  A  sztrájktörvény  3.  §  (2)
      bekezdésében foglalt  korlátozás megsértette a nemzetközi
      kötelezettségek és a belső jog összhangjának biztosítását
      előíró és  az Alkotmány  7. § (1)   bekezdésében  foglalt
      rendelkezést. Hivatkozott  az indítványozó  az  Alkotmány
      70/A.  §  (3)  bekezdésére is,  mely  szerint  "A  Magyar
      Köztársaság    a    jogegyenlőség    megvalósulását    az
      esélyegyenlőtlenségek        kiküszöbölését         célzó
      intézkedésekkel is segíti."

      A  belügyminiszter  írásbeli  észrevételében  kifejtette,
      hogy a  sztrájkjogról szóló  70/C. § akként  rendelkezik,
      hogy a  sztrájkjogot az  ezt szabályozó törvények keretei
      között lehet  gyakorolni. Maga  az alaptörvény  is jelzi,
      hogy ez  a jog nem abszolút, hanem nyilvánvalóan az adott
      politikai, gazdasági, társadalmi viszonyok között mintegy
      "relatíve" gyakorolható alapvető állampolgári jog.

      A munkaügyi  miniszter az  Alkotmánybíróság megkeresésére
      adott írásbeli  válaszában kifejtette,  hogy az Alkotmány
      70/C.  §  (2)  bekezdése  a sztrájkjogot,  mint  alapvető
      jogot biztosítja, ez a rendelkezés azonban lehetőséget ad
      arra,  hogy   a  jogalkotó   a  sztrájkjog  gyakorlásához
      biozonyos feltételeket állapítson meg. A sztrájkjog, mint
      alapvető jog  korlátozása csak közérdekből engedhető meg.
      A fegyveres  erők, a fegyveres testületek és a rendészeti
      szervek, továbbá az igazságszolgáltatási szervek dolgozói
      tekintetében előírt  sztrájktilalom  közérdeket  szolgál,
      mert   e    szervek   tevékenységének   zavartalanságához
      rendkívül fontos  érdekek fűződnek. A jogalkotó ezekre az
      érdekekre tekintettel  zárta  ki,  illetve  korlátozta  a
      sztrájk lehetőségét  bizonyos körülményekre  /az élet, az
      egészség,  a   környezet  veszélyeztetettsége/,   illetve
      bizonyos   tevékenységek   /tömegközlekedés,   hírközlés,
      energiaszolgáltatás/ tekintetében.

      A legfőbb  ügyész válaszában  nem látott ellentmondást az
      1989. évi  VII.  tv.  3. §  (2) bekezdése és a Gazdasági,
      Szociális és  Kultúrális Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya
      8. § (2)  bekezdése között. Az  Egyezségokmányban  részes
      államok eltérően  szabályozzák a sztrájkjogot, s közöttük
      több   kifejezetten    megtagadja   a    sztrájkjogot   a
      közalkalmazottaktól, míg  más országok  törvényhozása azt
      elismeri. Mindebből azt a következtetést vonta le, hogy a
      sztrájktörvény az  indítvány által  érintett részében nem
      ellentétes  az   Egyezségokmánnyal,  és   nem  sérti   az
      Alkotmány   7. § (1)  bekezdését, valamint  a 70/A. § (1)
      és (3) bekezdéseit sem.

      Az  igazságügyminiszter   szerint  az   ENSZ  hivatkozott
      Egyezségokmányának rendelkezése nemcsak az államigazgatás
      tagjaira korlátozódik,  hanem a  közfunkciókat  gyakorlók
      teljes körét  magában foglalja,  így a bírákat is. Ezért,
      az   Egyezségokmány    idézett    rendelkezése    és    a
      sztrájktörvény sérelmezett  szabálya egymásnak  nem  mond
      ellent. Az Egyezségokmányban foglalt korlátozásokat éppen
      mások alapvető  jogainak védelme  indokolja. Az Alkotmány
      55. § (2)  bekezdésében deklarált ilyen  alapvető jog az,
      hogy  a   bűncselekmény  elkövetésével   gyanúsított   és
      őrizetbe vett  személyt a  lehető legrövidebb  időn belül
      vagy  szabadon   kell  bocsátani,   vagy  bíró  elé  kell
      állítani. Ezt  a jogot  sértené, ha a törvény biztosítaná
      az igazságszolgáltatási szervek dolgozóinak sztrájkjogát.

                                 II.

      Az  Alkotmánybíróság   határozata  meghozatalánál   abból
      indult  ki,   hogy   a   sztrájkjogot   Alkotmányunk   az
      alapjogokról   szóló    fejezet   rendelkezései    között
      biztosítja, de  ugyanakkor e  jog korlátaira  is utal.  A
      70/C. § (2)  bekezdése  szerint  " A sztrájkjogot  az ezt
      szabályozó törvények  keretei között lehet gyakorolni." A
      sztrájkjog  a   munkaviszonyban  állók   részére   jelent
      biztosítékot azokban  az esetekben,  amikor a  munka és a
      foglalkozás szabad  megválasztásához való jog, továbbá az
      egyenlő munkáért  egyenlő bérhez  való  jog,  valamint  a
      pihenéshez,  a  szabadidőhöz  és  a  rendszeres  fizetett
      szabadsághoz  való   jog  valamelyikével   nem  élhetnek,
      illetve azokat  nem érvényesíthetik.  Mint  ilyen,  éppen
      fontossága    miatt    nyert    alkotmányos    kiemelést.
      Alkotmányunk  8. §  (2)  bekezdése  szerint alapvető  jog
      lényeges tartalma törvényi korlátozásnak nem vethető alá.
      A sztrájkjog  vonatkozásában az  adott esetben  nem a jog
      tartalmának,  hanem   a  sztrájkra   jogosultak  személyi
      körének   korlátozásáról    van   szó,    és   pedig   az
      igazságszolgáltatási   szerveknél.   Nemcsak   a   Magyar
      Köztársaság  Alkotmánya,   hanem  a   vonatkozó  külföldi
      jogszabályok, valamint  a  nemzetközi  egyezmények  is  a
      sztrájkjog korlátozott  voltából  indulnak  ki,  amelynek
      lényege éppen más jog, illetve más jogok érvényesülésének
      előmozdítása, garanciája.

      Alapvető  jogelv,   miszerint  mindenki   úgy  és   olyan
      mértékben gyakorolhatja  saját jogait,  hogy ennek  során
      mások  jogait   ne  sértse.  Minden  egyes  alapvető  jog
      gyakorlásának korlátját mások alapvető jogai képezik. Ami
      az igazságszolgáltatás  tagjainak a  sztrájkjogát illeti,
      Alkotmányunk  70/K. §-a   szerint,  "Az   alapvető  jogok
      megsértése  esetén   keletkezett   igények,   továbbá   a
      kötelességek teljesítésével  kapcsolatban  hozott  állami
      döntések elleni kifogások bíróság előtt érvényesíthetők."
      Az  Alkotmány  57. § (1)  bekezdése  szerint  "A   Magyar
      Köztársaságban  a   bíróság  előtt  mindenki  egyenlő  és
      mindenkinek joga  van ahhoz,  hogy az  ellene emelt vádat
      vagy valamely  perben jogait  és kötelességeit  a törvény
      által  felállított   független   és   pártatlan   bíróság
      igazságos  és   nyilvános  tárgyaláson  bírálja  el."  Az
      igazságszolgáltatás tagjainak  a sztrájkja mások alapvető
      jogainak érvényesítését veszélyeztetné, súlyosabb esetben
      ténylegesen megakadályozná.

      Az állampolgári  jogok védelme,  e védelem  hatékonysága,
      illetve  annak   a  biztosítása   szükségessé  teszi   az
      igazságszolgáltatás  tagjai   sztrájkjogának   messzemenő
      korlátozását -  gyakorlatilag annak  eltörlését  -  mivel
      enélkül mások alapvető jogainak védelme nem biztosítható.
      Az  Alkotmánybíróság   álláspontja  szerint   a  vitatott
      törvényhely ezért  nincs ellentétben az Alkotmány 70/C. §
      (2) bekezdésében foglalt alapvető szabállyal.

      Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint nincs ellentét az
      indítványozó  által  kifogásolt  sztrájktörvény  3. § (2)
      bekezdése és  a Gazdasági,  Szociális és Kultúrális Jogok
      Nemzetközi  Egyezségokmánya   8.  cikkének  2.  bekezdése
      között, amelynek ez a hivatalos magyar fordítása: "E cikk
      nem akadályozza,  hogy e  jogoknak a  fegyveres  erők,  a
      rendőrség,  valamint   az  államigazgatás   tagjai  által
      történő gyakorlását  törvényes korlátozásnak vessék alá".
      Az 1976.  évi 9.  tvr. szövege  azonban az Egyezségokmány
      angol illetve  francia szövegének  eredeti tartalmát  nem
      híven  tükrözi.   Az  ott   használt  "Members   of   the
      administration of  State", illetve  "Les  membres  de  la
      fonction  publique"   kifejezések  tágabb  kört  jelölnek
      annál,  mint   amilyet   a   magyar   nyelvben   használt
      "államigazgatás    tagjai"     kifejezés,    mivel     az
      államigazgatás tagjainak  fogalmi  körébe  általában  nem
      vonják   be    az   igazságszolgáltatás    tagjait,    az
      "administration  of   the  State",  illetve  a  "fonction
      publique"  -   azaz  közszolgálat   -  körébe  viszont  a
      közfeladatokat ellátó  személyek  teljes  körét  igen.  A
      hivatkozott  Egyezségokmány  31.  cikkének  2.  bekezdése
      szerint annak  angol, francia,  kínai, orosz  és  spanyol
      szövege hiteles,  tehát ebben  az esetben  mindenképpen a
      hiteles  szövegek  valamelyikét  kell  az  Egyezségokmány
      értelmezésénél irányadónak  tekinteni. Ezért az 1989. évi
      VII. tv.  3. § (2)  bekezdésében  foglalt  korlátozás nem
      ellentétes  a   Magyarország  által   vállalt  nemzetközi
      kötelezettség tartalmával, és nem sérti az Alkotmány 7. §
      (2) bekezdését sem.

      Erre tekintettel  az Alkotmánybíróság az indítványt, mint
      nem megalapozottat,  az 1989. évi XXXII. tv. 1. §-ának b/
      pontja  szerinti  hatáskörében, e  törvény  25. §  (1) és
      (3) bekezdésének megfelelően eljárva, elutasította.

                                III.

      R. I. - az Alkotmány 70/C. § (2)  bekezdésére  hivatkozva
      -  az   Alkotmánybíróság  eljárását  indítványozta  annak
      megállapítására, hogy  a sztrájkról  szóló 1989. évi VII.
      tv.  3. §   (2)   bekezdésében    foglalt  rendelkezések,
      amelyek   szerint    "Nincs   helye   a   sztrájknak   az
      igazságszolgáltatási   szerveknél,    ...   a   fegyveres
      testületeknél   és    a   rendészeti    szerveknél.    Az
      államigazgatási  szerveknél   a  Minisztertanács   és  az
      érintett   szakszervezetek   megállapodásában   rögzített
      sajátos szabályok  mellett gyakorolható  a sztrájk joga",
      alkotmányellenesek,  és   ezért  kérte   a  rendelkezések
      megsemmisítését.

      Az indítványozó időközben az Alkotmánybírósághoz intézett
      beadványában  az   eljárás   megszüntetését   kérte.   Az
      Alkotmánybíróság az indítványozó kérelmének megfelelően -
      az 1989.  évi XXXII. tv. 20. §-a és 21. § (7) bekezdése
      alapján - az eljárást megszüntette.

      Az    Alkotmánybíróság     határozatát    megküldi     az
      indítványozóknak,      a      belügyminiszternek,      az
      igazságügyminiszternek, a  munkaügyi  miniszternek  és  a
      Legfőbb Ügyésznek.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                             Dr. Ádám Antal
                              alkotmánybíró

                            Dr. Herczegh Géza
                          előadó alkotmánybíró

              Dr. Kilényi Géza            Dr. Lábady Tamás
              alkotmánybíró                  alkotmánybíró

            Dr. Schmidt Péter                Dr. Szabó András
             alkotmánybíró                     alkotmánybíró

            Dr. Tersztyánszky Ödön         Dr. Zlinszky János
              alkotmánybíró                   alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        673/B/1990
        Date of the decision:
        .
        04/02/1992
        .
        .