Hungarian
Ügyszám:
.
935/B/1997
Előadó alkotmánybíró: Németh János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 935/B/1997. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1998/765
.
A döntés kelte: Budapest, 06/22/1998
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos  vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés tárgyában
    meghozta a következő

                            határozatot :

    Az Alkotmánybíróság a gazdasági társaságokról szóló 1988. évi
    VI.  törvény  45.  §  (1)  bekezdése  alkotmányellenességének
    megállapítására irányuló kezdeményezést elutasítja.
                                Indokolás

                                   I.

            1.   A  Pesti  Központi  Kerületi  Bíróság  előtt  7.G.
      302.864/1994. számon folyamatban levő ügy kapcsán  az  eljáró
      bíró  —  eljárása  felfüggesztése mellett —  kezdeményezte  a
      gazdasági  társaságokról  szóló  1988.  évi  VI.  törvény  (a
      továbbiakban:  Gt.  1.)  45. § (1)  bekezdés  azon  fordulata
      alkotmányellenességének  megállapítását,  amely   szerint   a
      társasági  határozatok  bíróság előtt  való  megtámadására  a
      törvény  által  biztosított 30 napos  határidő  "a  határozat
      meghozatalától" számítandó. A kezdeményező megítélése szerint
      az  idézett rendelkezés sérti a határozattal érintett személy
      tulajdonhoz fűződő alkotmányos jogát.

           A  kezdeményezés  indokolása szerint  a  Gt.1.  támadott
      rendelkezésének   alkalmazása  az  Alkotmánnyal   össze   nem
      egyeztethető eredményre vezet annak következményeként, hogy a
      30  napos  határidő  nem szubjektív — azaz  tudomásszerzéstől
      számítandó  —,  hanem objektív, tehát számítása  a  határozat
      meghozatalával  kezdődik, többek között olyan  esetekben  is,
      amikor   az   érintett  társasági  tag  nem  volt   jelen   a
      határozathozatalnál, vagy esetleg annak  megtörténtéről  csak
      később   —  a  határidő  elteltét  követően  —  értesült.   A
      kezdeményező szerint ez a körülmény indokolatlanul  hátrányos
      helyzetbe  hozza a többi tag együttműködésében bízó  személyt
      azáltal,  hogy  nemcsak  a  tagok együttműködési  készségének
      hiányát  hagyja figyelmen kívül, hanem azok esetleges csalárd
      eljárásának  lehetőségét  is. Mivel  pedig  a  Gt.1.  csak  a
      tagkizárás speciális esetében ismer szubjektív határidőt,  az
      összes  egyéb  — így például a folyamatban levő  ügy  tárgyát
      képező    korlátolt   felelősségű   társaság   törzstőkéjének
      felemelését   kimondó  —  társasági  határozat   tekintetében
      alkotmányossági aggályok merülnek fel.

           A  kezdeményezés szerint tovább súlyosbítja  az  okozott
      hátrányt az a tény, hogy a társasági jog szabályai szerint  a
      Gt.1.  45. § (1) bekezdése egy anyagi jogi, jogvesztő —  azaz
      nem  igazolható, illetőleg nem elévülési jellegű —  határidőt
      tartalmaz.  Ha  tehát a társasági határozat felülvizsgálatára
      irányuló keresetindítás eme határidő letelte után történik, a
      jogosult  joga  elenyészik akkor is,  ha  sérelméről  csak  a
      határidő letelte után szerzett tudomást.

            A   kezdeményező   kitér  a  jogvesztő  keresetindítási
      határidő  elmulasztásának perjogi következményére  is,  amely
      véleménye  szerint ugyancsak alátámasztja  a  Gt.1.  kérdéses
      rendelkezésének     alkotmányellenességét.     A      Polgári
      perrendtartásról   szóló   1952.   évi   III.   törvény    (a
      továbbiakban: Pp.) 130. § (1) bek. h) pontja alapján  ugyanis
      a   bíróság   a  keresetlevelet  idézés  kibocsátása   nélkül
      elutasítja,  ha  megállapítható,  hogy  külön  jogszabály   a
      keresetindításra  határidőt  állapít  meg,  ezt  a   felperes
      elmulasztja, és igazolási kérelmet sem terjeszt elő, vagy azt
      a  bíróság elutasítja. Minthogy a Pp. ezen szabálya nem teszi
      lehetővé  a  bíró  számára, hogy az  ügy  érdemére  vonatkozó
      vizsgálatba bocsátkozzék, a kezdeményező szerint a  Gt.1.-ben
      meghatározott  határidő számítási mód  súlyosan  méltánytalan
      helyzetbe    hozza   a   társasági   határozatot   megtámadni
      szándékozót,  mert  a  keresetindítás elkésettsége  esetén  a
      bíróság nem vizsgálja sem azt, hogy szabályszerűek voltak-e a
      határozathozatal előzményei — hiszen ez már  az  ügy  érdemét
      érintené  —,  sem pedig azt, hogy az érintett tag  egyáltalán
      értesült-e a neki hátrányos határozatról — hiszen a Gt.1. 45.
      §  (1) bekezdése nem a tudomásszerzéstől számítja a jogvesztő
      határidőt  —  elzárva ezzel az érintettet  a  jogérvényesítés
      lehetőségétől.

            Fentiek   alapján  kérte  a  kezdeményező  a   támadott
      rendelkezés alkotmányellenességének megállapítását, mivel  az
      —  szerinte — sérti a társasági határozattal érintett személy
      tulajdonhoz fűződő jogát.

           2.  Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a gazdasági
      társaságokról     szóló    1997.    évi    CXLIV.     törvény
      hatálybalépésével egyidejűleg a kezdeményezés tárgyát  képező
      törvény hatályát vesztette.

            Az   Alkotmánybíróság  hatásköre  csak  hatályban  lévő
      jogszabály   vizsgálatára  terjed  ki.  Az   Alkotmánybíróság
      állandó   gyakorlata   szerint   hatályon   kívül   helyezett
      jogszabály vagy jogszabályi rendelkezés alkotmányosságát csak
      akkor  vizsgálja, ha az Alkotmánybíróságról szóló  1989.  évi
      XXXII.  törvény  (a  továbbiakban: Abtv.)  38.  §-a  alapján,
      bíróság   előtt  folyamatban  lévő  ügyben  az  eljáró   bíró
      kezdeményezi  az  eljárást, illetőleg, ha az  Abtv.  48.  §-a
      alapján     alkotmányjogi     panasszal     fordulnak      az
      Alkotmánybírósághoz  (38/1992. (VI. 22.)  AB  határozat,  ABH
      1992.  358.  54/1994. (XI. 4.) AB határozat, ABH  1994.  290.
      907/B/1995.  AB  végzés,  ABK 1997.  március,  124.).  Ezt  a
      gyakorlatot  figyelembe  véve  az  Alkotmánybíróság  érdemben
      vizsgálta   a   bírói   kezdeményezésben  érintett   törvényi
      rendelkezés alkotmányosságát.

                                   II.

            Az   Alkotmánybíróság  a  rendelkező  részben   foglalt
      döntését a következő indokokra alapozta.

           1.  Az  Alkotmány 13. §-ának (1) bekezdése  szerint:  "A
      Magyar  Köztársaság  biztosítja a  tulajdonhoz  való  jogot."
      Annak  ellenére, hogy az alkotmányozó ezt a rendkívül  fontos
      tételt  nem  az  alaptörvény XII. —  alapjogokat  nevesítő  —
      fejezetében,  hanem  az  I. fejezet  általános  rendelkezései
      között  helyezte el, az Alkotmánybíróság töretlen  gyakorlata
      szerint  a tulajdonhoz való jog alapjogi védelemben  részesül
      ld.  először: 7/1991. (II. 28.) AB határozat, ABH 1991,  25.,
      így   érvényes   rá  az  Alkotmány  8.  §  (2)   bekezdésében
      lefektetett alapjogkorlátozás tilalma.

           Az  Alkotmány  8.  § (2) bekezdése kimondja:  "A  Magyar
      Köztársaságban   az   alapvető  jogokra   és   kötelességekre
      vonatkozó  szabályokat törvény állapítja  meg,  alapvető  jog
      lényeges    tartalmát   azonban   nem   korlátozhatja."    Az
      Alkotmánybíróság  állandó  gyakorlata  szerint  alapvető  jog
      korlátozása akkor tekintendő alkotmányellenesnek, ha  az  nem
      elkerülhetetlen, kényszerítő ok nélkül történik, illetőleg  a
      korlátozással elérni kívánt célhoz képest aránytalan  8/1991.
      (III. 5.) AB határozat, ABH 1991, 32..

           Ezt  az  alapjog  sérelmének  megállapítására  vonatkozó
      mércét   az  Alkotmánybíróság  —  a  tulajdonhoz   való   jog
      alapjogként   való  kezelése  következtében  —   folyamatosan
      alkalmazza  a  tulajdonjog  egyes  részjogosítványait  érintő
      törvényi    korlátozások   alkotmányosságának   megítélésekor
      18/1992.  (III.  30.)  AB határozat,  ABH  1992,  111,  113.;
      11/1993. (II. 27.) AB határozat, ABH 1993, 110..

           Jelen kezdeményezés elbírálásakor az Alkotmánybíróságnak
      tehát  azt a kérdést kellett megvizsgálnia, hogy megvalósít-e
      a   Gt.1.  45.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  szabály  olyan
      korlátozást,  amely az érintett személyek tulajdonhoz  fűződő
      jogát   az  Alkotmánnyal  össze  nem  egyeztethető  módon   —
      kényszerítő ok nélkül és a korlátozással elérni kívánt célhoz
      képest aránytalanul — csorbítja.

           2.  A  fenti  kérdés  érdemi vizsgálatát  megelőzően  az
      Alkotmánybíróság  — miután az indítványozó is  a  sérelmezett
      rendelkezésnek  kifejezetten a tulajdonhoz  való  alkotmányos
      jog   szempontjából  történő  vizsgálatát   kezdeményezte   —
      elsőként   azt   vizsgálta,  hogy  a  gazdasági   társaságban
      létrejövő  tagsági jogviszony eredményez-e egyben tulajdonosi
      jogállást is.

           2.1.  Tisztán magánjogi szempontból a kérdés  megítélése
      nem  egyértelmű a hatályos jogszabályok alapján. A nemzetközi
      tapasztalatok  szerint  alapvető  szemléletbeli   különbségek
      fedezhetők fel a társasági jog eme területén (is) egyrészt  a
      kontinentális  és  az angolszász, másrészt  pedig  az  azonos
      jogcsaládon  belüli,  különböző országok  között.  A  nagyobb
      hagyományokkal  rendelkező angolszász és egyes  kontinentális
      (pl.  német,  francia) társasági jogokban —  melyek  egyaránt
      meghatározó szerepet játszottak és játszanak ma is  a  magyar
      társasági jog ki- és átalakulásában — a tulajdonosi szemlélet
      egyre  inkább átadja helyét egy a tőkekoncentráció és az  azt
      menedzselő   vállalati  vezetés  abszolút   túlsúlyát   valló
      elméletnek  (amely  természetesen a  gyakorlatban  felerősödő
      tendenciákból   nyeri  hajtóerejét),  ahol  is   a   társaság
      tagjainak    tradicionális   értelemben   vett    tulajdonosi
      joggyakorlásáról   már   távolról   sem   beszélhetünk.    Az
      elszemélytelenedés  és  ezzel  párhuzamosan  a  polgári  jogi
      értelemben vett tulajdon értelmezhetetlenné válása  persze  a
      tipikus  tőkeegyesítő  társaság, a részvénytársaság  esetében
      tűnik  szembe  elsőként,  de  semmiképp  sem  kizárólag  (így
      például:   a  német  társasági  jog  befektetési   betéti   —
      személyegyesítő — társaságai, Publikumskommanditgesellschaft,
      Publikums GmbH  Co. KG stb).

           Jelenleg  a magyar társasági jog is jelentősen  átalakul
      az  1988.  évi  VI.  törvényt felváltó új  társasági  törvény
      (1997. évi CXLIV. törvény, a továbbiakban: Gt.2.) megalkotása
      kapcsán. Ez az átalakulás pedig többek között éppen az  imént
      vázolt — tulajdonosi szemlélettől eltávolodó — tendencia első
      jegyeit viseli magán (figyelemmel elsősorban az új törvénynek
      a  gazdasági  társaságok ügyvezetésére vonatkozó szabályaira,
      amelyek   az  ügyvezetés  tagságtól  függetlenedő   hatáskör-
      gyakorlásának  irányába mutatnak, egy nagyon lényeges  ponton
      szakítva ezzel a Gt.1. felfogásával).

           Egyértelműnek  és egységesnek a jogtudomány  álláspontja
      tűnik,  amely  szintén tagadja a gazdasági  társasági  tagság
      tulajdonjogot eredményező voltát valló nézetet.  A  társaság,
      ha nem a külső, harmadik személyekkel létrejövő jogviszonyai,
      hanem  —  mint  ez a jelen ügyben szükséges — a  tagok  belső
      viszonyai   szempontjából  közelítjük  meg,  egy   többalanyú
      kötelemnek  minősül. Kötelmi viszonyok  állnak  fenn  mind  a
      tagok  között,  mind pedig a tagok és az általuk  létrehozott
      társaság  között.  A társaság egyes tagjainak  helyzete  ezen
      belül  leginkább  egy a tag vagyonába illeszkedő  szervezeti-
      együttműködési,    illetve    kötelmi    jogosultságok     és
      kötelezettségek           együtteséből            összetevődő
      jogviszonyösszességként  fogható  fel,  amely  semmiképp  sem
      felel  meg  a  tulajdonjog,  mint kizárólagosságot  biztosító
      dologi  jog  kritériumainak. A társasági tagságnak  mindössze
      egyetlen olyan aspektusa van, amely polgári jogi értelemben a
      tulajdonjoghoz közelít, ez pedig a tagok dologi  várománya  a
      megszűnő   társaság   vagyonából  őket   illető   likvidációs
      hányadra.

           Magánjogi  szempontból tehát sem a  hatályos  —  és  még
      kevésbé  az  éppen  újrakodifikált —  magyar,  sem  pedig  az
      egymástól is elütő külföldi jogrendszerek társasági  jogai  —
      hasonlóan  az  azokat kísérő tudományos eredményekhez  —  nem
      támasztják alá a társasági tagsági jogok tulajdonjoggal  való
      jellemezhetőségét.

             2.2.   Alkotmányjogi   szempontból   mindazonáltal   a
      fentiekhez   képest   módosul   a   kérdés   megítélése.   Az
      Alkotmánybíróság  —  alapjogi bíráskodása  során  kialakított
      gyakorlata   értelmében  —  nem  feltétlenül  azonosítja   az
      Alkotmány által alapjogként védett intézményeket ezek  bevett
      szakjogági definíciójával. Ennek megfelelően az Alkotmány 13.
      §  (1)  bekezdésében  biztosított tulajdonjogot  is  tágabban
      értelmezi  annak szakjogági fogalmánál és a tulajdon  polgári
      jogi  kategóriáján kívül eső jogokat is bevon az  alkotmányos
      tulajdonvédelem  körébe. A 17/1992. (III. 30.)  AB  határozat
      kimondja többek között: "Az Alkotmánybíróság elvi éllel mutat
      rá arra, hogy az Alkotmány 13. §-ának (1) bekezdése nemcsak a
      tulajdonjog,  hanem  az azzal összefüggő minden  vagyoni  jog
      biztosítására  vonatkozik...  A  jogösszehasonlítás  is   azt
      mutatja,  hogy  több külföldi alkotmánybíróság  gyakorlata  a
      vagyoni jogosultságokat az alkotmányos tulajdonvédelem körébe
      vonja.  Az Alkotmánybíróság ezzel is összhangban az Alkotmány
      tulajdonvédelemmel    kapcsolatos    rendelkezéseit     olyan
      alapjognak tekinti, amelyet mind az Alkotmánybíróság, mind  a
      bíróságok az egyéb dologi jellegű vagyoni jogok védelmére  is
      alkalmazhatnak.." 17/1992. (III. 30.) AB határozat, ABH 1992,
      108,  és  hasonlóan: 64/1993. (XII. 22.)  AB  határozat,  ABH
      1993, 379, 380.; 800/B/1993. AB határozat, ABH 1996, 421..

           2.3.  A vizsgált eset kapcsán tehát az határozza meg  az
      előkérdés  eldöntését, hogy a gazdasági  társasági  tagsághoz
      kapcsolódó   jogosultságok  —  és  ezen  belül  a   társasági
      határozat  folytán  sérelmet szenvedett  tag  keresetindítási
      joga  — beletartoznak-e ebbe a viszonylag tágan meghatározott
      körbe  ("... nemcsak a tulajdonjog, hanem az azzal összefüggő
      minden  vagyoni  jog..."). A jelen kezdeményezéssel  támadott
      rendelkezés ugyanis a szervezeti-együttműködési jogosultságok
      egyik  konkrét formáját adja meg a tagnak; egyrészt implicite
      kifejezésre   juttatja,   hogy  a   szervezeti-együttműködési
      jogviszonyösszességnek  van egy, a  jogosultságoknak  részben
      tükörképeként megjelenő kötelezettség-oldala, másrészt  pedig
      azt, hogy e kötelezettségek megszegése esetén a törvény által
      megjelölt  határidőn  belül nyitva áll a bírósághoz  fordulás
      lehetősége.   Ez  a  lehetőség  azonban  alapvetően   relatív
      tartalmú jogosultságok érvényesítését van hivatva biztosítani
      és   a  sérelmet  szenvedett  tag  tulajdonhoz  való  jogának
      biztosítékaként csak annyiban fogható fel, mint  bármely  más
      keresetindítási  lehetőség,  hiszen  közvetve  szinte  minden
      jogsérelem  vezethet anyagi hátrányhoz és így —  megint  csak
      közvetve — a tulajdon sérelméhez.

            Az   alapjogok  védelmének  körét  azonban   túlságosan
      leszűkítené az Alkotmánybíróság, ha a társasági tagság  egyes
      vagyonjogi  vonzatú  összetevőire  nem  terjesztené   ki   az
      Alkotmány  13. § (1) bekezdésének alkalmazását.  A  társasági
      jogi  kisebbségvédelmi szabályoknak — így egyebek  mellett  a
      Gt.1. 45. §-ának — pedig éppen az az egyik fő célja, hogy  az
      önmagukat  kisebb vagyoni hozzájárulással képviseltető  tagok
      vagyonjogi  érdekei  megfelelő  védelemben  részesüljenek   a
      társaságon  belül gazdasági erőfölényben lévőkkel szemben.  A
      kisebbségvédelmi szabályoknak az alkotmányos  tulajdonvédelem
      közvetett   realizálóiként  való  felfogása  irányába   mutat
      továbbá   már   az  Alkotmánybíróság  részvénytársasági   jog
      vonatkozásában  meghozott 33/1993. (V.28.)  AB  határozatának
      indokolása  is:  "A  kisebbségvédelem a társasági  jog  egyik
      alapintézménye,  amely az Alkotmány 13.  §  (1)  bekezdésében
      biztosított tulajdonhoz és egyéb vagyoni jogokhoz való jognak
      egyik társasági jogi konkretizálódása." 33/1993. (V. 28.)  AB
      határozat,  ABH  1993,  254..  Hasonló  eredményre   jut   az
      Alkotmánybíróság  a  korlátolt  felelősségű  társaság   egyes
      szabályainak  vizsgálata  kapcsán,  amikor  is  tudatosan  az
      üzletrész  tulajdonjogáról beszél 1524/B/1992. AB  határozat,
      ABH  1995,  655., amiből jelen ügyre vonatkozóan egyértelműen
      következik,    hogy   az   üzletrész   által   megtestesített
      jogosultságok  sérelme esetén közvetve mindig  a  tulajdonjog
      sérelme   is   bekövetkezik.  Ez  a  szóhasználat   egyébként
      összhangban  van  a  Legfelsőbb Bíróság  —  mint  a  bírósági
      igazságszolgáltatás  egységét biztosítani  hivatott  szerv  —
      határozataival is, melyek a kft-üzletrészt mint a tulajdonjog
      tárgyát kezelik BH 1994/11. 618.; BH 1997/6. 298..

            2.4.   Mindezekre   tekintettel   az   Alkotmánybíróság
      megállapította,  hogy a Gt.1. 45. § (1) bekezdésében  foglalt
      szabály  —  mint  a  társasági  jogi  kisebbségvédelem  egyik
      oszlopa — bevonható azon jogszabályok közé, amelyeknek  —  az
      alkotmányjogi értelemben vett tulajdonvédelem eszközeiként  —
      összhangban kell állniuk az Alkotmány 13. § (1) bekezdése  és
      8.    §   (2)   bekezdése   által   kijelölt   alapjogvédelmi
      követelményekkel, amiből pedig következik, hogy elvégezhető a
      kezdeményező által kért vizsgálat.

                                  III.

           1.  Az  előkérdés tisztázása után az Alkotmánybíróság  —
      abból   kiindulva,  hogy  a  Gt.1.  45.  §  (1)  bekezdésének
      alkalmazása  akkor  valósítja  meg  a  tulajdonhoz  való  jog
      alkotmányellenes   korlátozását,   ha   a   korlátozás    nem
      elkerülhetetlen,   azaz  kényszerítő  ok   nélkül   történik,
      illetőleg   a  korlátozással  elérni  kívánt  célhoz   képest
      aránytalan  —  a  konkrét esetben elvégezte  a  fent  (II/1.)
      ismertetettek     szerinti     alapjogsérelemre     vonatkozó
      vizsgálatot.  A  vizsgálat  során  a  kérdés  lényege  akként
      fogalmazódik meg, hogy tulajdonvédelmi szempontból tartható-e
      a  Gt.1.  45. § (1) bekezdésében biztosított kisebbségvédelem
      bírósági  úton történő megvalósulásának ugyanezen törvényhely
      általi szigorú időbeli korlátozása.

           1.1. Az Alkotmánybíróság számos határozatában rámutatott
      arra,  hogy  a  tulajdonhoz való  jog  —  hasonlóan  a  többi
      alapjoghoz  ld. először: 2/1990. (II. 18.) AB határozat,  ABH
      1990,  20, és 20/1990. (X. 4.) AB határozat, ABH 1990, 70.  —
      nem  olyan,  abszolút értelemben vett védelmet  élvez,  amely
      eleve   lehetetlenné   tenne  bármilyen  korlátozást.   Ennek
      megfelelően  a tulajdonhoz való jog, mint alapjog korlátozása
      alkotmányos,  ha  az szükséges, azaz másik jog  védelme  vagy
      érvényesülése, illetve egyéb alkotmányos cél  más  módon  nem
      érhető  el és a korlátozás arányban áll az elérni kívánt  cél
      fontosságával.   Ezen   mérce   első   elemének,   vagyis   a
      szükségességnek  a  vizsgálata az Alkotmánybíróság  1993  óta
      folyamatosan  érvényesülő  gyakorlatában  azon  kérdés   köré
      koncentrálódik, vajon az adott tulajdonkorlátozás  közérdeket
      szolgál-e.  Ha pedig megállapítható, hogy a tulajdonhoz  való
      jog  korlátozása  a  közérdek érvényre juttatásának  céljából
      történt,   úgy  "ennél  szigorúbb  "szükségesség"   már   nem
      alkotmányos  követelmény" 64/1993. (XII. 22.)  AB  határozat,
      ABH 1993, 380, 381..

           1.2.  A  tulajdonhoz való jog korlátozását  ellensúlyozó
      értékként  jelentkezik a vizsgált esetben az Alkotmány  2.  §
      (1)  bekezdésében alapelvi szinten szabályozott  jogállamiság
      követelménye.  Ez  utóbbinak pedig nélkülözhetetlen  tartalmi
      eleme  a  jogbiztonság: "A jogállam nélkülözhetetlen eleme  a
      jogbiztonság.  A  jogbiztonság az  állam  –  s  elsősorban  a
      jogalkotó  – kötelességévé teszi annak biztosítását,  hogy  a
      jog  egésze, egyes részterületei és az egyes jogszabályok  is
      világosak,  egyértelműek, működésüket tekintve kiszámíthatóak
      és előreláthatóak legyenek a norma címzettjei számára. Vagyis
      a  jogbiztonság  nem  csupán az egyes normák  egyértelműségét
      követeli   meg,   de  az  egyes  jogintézmények   működésének
      kiszámíthatóságát  is." 9/1992. (I. 30.)  AB  határozat,  ABH
      1992,  65.. A Gt.1. támadott szabálya pontosan a jogbiztonság
      érvényesülésének  célját  szolgálja  azzal,  hogy  a  bíróság
      előtti   megtámadási  határidőt  egy  objektív  és  jogvesztő
      határidőhöz   köti.  A  jogbiztonság,  mint   a   jogállamban
      megvalósuló  társadalmi együttélés alapvető feltétele  iránti
      igény mindenképpen olyan ellensúlyozó érdeknek — mégpedig  az
      Alkotmánybíróság   idézett   gyakorlata    értelmében    vett
      közérdeknek — tekinthető, amely indokolhatja más alapjog, így
      esetünkben  a  tulajdonhoz  való  jog  korlátozását.  Ezt   a
      megszabott        határidő       leteltével       bekövetkező
      megkérdőjelezhetetlenséget kívánja a forgalombiztonság  és  a
      társasági   jogi   szabályozás  egyik   alapvető   célja,   a
      hitelezővédelem is. A norma címzettjeinek — a konkrét esetben
      a   társaságnak   és  a  társaság  tagjainak,   de   közvetve
      természetesen  a  társasággal  kapcsolatba  kerülő   harmadik
      személyeknek  is  —  alapvető érdeke fűződik  ahhoz,  hogy  a
      társasági   határozattal   egyszer   szabályozott   viszonyok
      változatlanságában bízhassanak, és gazdasági  tevékenységüket
      ezekhez igazíthassák anélkül, hogy egy a gazdasági élet által
      még   elviselt   határidőn   túl  számolniuk   kellene   ezen
      szabályozott  viszonyok  gyökeres  megváltozásával.  A  Gt.1.
      által  is deklarált gazdaság-élénkítés céljával is ellentétes
      volna — és egyben jogbizonytalanságot eredményezne — az olyan
      szabályozás,  amely  egy,  kizárólag  szubjektív  megtámadási
      határidő  beiktatásával a kisebbségi részesedéssel rendelkező
      tagoknak   biztosítaná   azt  a  jogot,   hogy   a   társaság
      szempontjából   létfontosságú,  a   jogi   kereteket   és   a
      gazdálkodás   irányait   meghatározó   többségi    döntéseket
      huzamosabb ideig függőben tartsák.

           Az  Alkotmánybíróság mindezek alapján a tulajdonhoz való
      jognak  és az ahhoz kapcsolódó egyéb vagyoni jellegű jogoknak
      a  Gt.1. 45. § (1) bekezdésében megvalósuló korlátozását  nem
      ítéli   alkotmányellenesnek,  mert  az  nem  kényszerítő   ok
      hiányában   került   szabályozásra,  hanem   a   jogbiztonság
      érvényrejuttatásában nyeri el legitimációját.

           2. Nem tekinthető e korlátozás továbbá annyira súlyosnak
      sem,  hogy már ne állna arányban az általa elérni kívánt  cél
      fontosságával.  Aránytalan korlátozás csak abban  az  esetben
      valósulna meg, ha a Gt.1. szabálya olyan helyzetet teremtene,
      amely  eleve megfosztaná a sérelmet szenvedettet az  orvoslás
      lehetőségétől.   Az   adott  esetben  azonban   éppen   ennek
      fordítottjáról  van  szó:  a  Gt.1.  megnyitja  a  bírósághoz
      fordulás  lehetőségét  és  pontosan  meghatározza   annak   —
      vitathatatlanul  meglehetősen szigorú — feltételeit,  ahogyan
      azt   a   Legfelsőbb  Bíróság  is  hangsúlyozza  (Pfv.   X.20
      392/1994/5.).

           (A Gt.2. 47. § (3) bekezdésének a szabályozása egyébként
      már  enyhíti,  de  a  lényeget —  azaz  a  végső  megtámadási
      határidő   objektív   és  jogvesztő   jellegét   —   illetően
      érintetlenül hagyja a bírósági felülvizsgálat szabályait.  Ez
      az  enyhítés  a  törvény "Részletes indokolás"-ának  tanúsága
      szerint  azon  a  jogalkotói  felismerésen  alapul,  hogy   a
      hatályos  jog "sok esetben méltánytalan eredményre vezetett."
      A  problémának tehát a jogalkotó is tudatában volt, de azzal,
      hogy   az   objektív  határidőt  —  mostmár  egy   szubjektív
      határidővel   vegyítve   —   nem   eltörölte,   hanem    csak
      meghosszabbította,   nem  idézett  elő  minőségi   változást,
      legfeljebb  több "esélyt" adott a sérelmet szenvedett  tagnak
      az  orvoslásra. A "méltánytalan eredmény" lehetősége így  sem
      szűnt  meg,  de  az  Alkotmánybíróság hangsúlyozza,  hogy  az
      objektív,     jogvesztő    határidő     Alkotmánnyal     való
      összeegyeztethetőségét — annak időbeli tartamától függetlenül
      — alátámasztja, hogy az a jogbiztonság érvényesülésének egyik
      biztosítéka).

                                   IV.

           1.  Tekintettel arra, hogy a kezdeményező a  sérelmezett
      rendelkezésnek hangsúlyozottan a tulajdonhoz való alkotmányos
      jog    szempontjából    való   megvizsgálását    kérte,    az
      Alkotmánybíróság  először a fent (II.  és  III.  pont)  leírt
      vizsgálatot   folytatta   le.  Az  Alkotmánybíróság   azonban
      szükségesnek  tartja  az ügy kapcsán annak  hangsúlyozását  —
      noha  erre  a  kezdeményezés kifejezetten nem  utalt  —  hogy
      létezik   egy  másik  olyan  alapjog,  amelynek   kapcsán   a
      kezdeményezésben foglaltaknál közvetlenebbül merülhetnek  fel
      alkotmányos  aggályok  a  Gt.1. kisebbségvédelmi  szabályával
      szemben.  Ez  az  alapjog  pedig  az  Alkotmány  57.  §   (1)
      bekezdésében  deklarált bírósághoz való  fordulás  joga.  Míg
      ugyanis  a  tulajdonjog lehetséges — és  az  Alkotmánybíróság
      által  nem  aránytalannak ítélt — sérelme  csak  meglehetősen
      áttételes   módon  hivatkozható,  addig  a  bírósághoz   való
      fordulás   joga  közvetlenül  sérülni  látszik  az  objektív,
      jogvesztő   határidő  meghatározása  által.   E   körülményre
      figyelemmel   az   Alkotmánybíróság   vizsgálódásának   körét
      kiterjesztette a Gt.1. támadott rendelkezése és az  Alkotmány
      57. §-ának (1) bekezdése közötti viszony értelmezésére is.

           1.1. Az Alkotmány 57. § (1) bekezdése szerint: "A Magyar
      Köztársaságban   a   bíróság  előtt  mindenki   egyenlő,   és
      mindenkinek  joga  van  ahhoz, hogy az ellene  emelt  bármely
      vádat,  vagy  valamely  perben a jogait  és  kötelességeit  a
      törvény  által  felállított független  és  pártatlan  bíróság
      igazságos  és  nyilvános  tárgyaláson  bírálja  el."   Ez   a
      rendelkezés    deklarálja   —   egyes   eljárási    garanciák
      meghatározása  mellett  —  a bírósághoz  fordulás  jogát.  Az
      Alkotmánybíróság   értelmezésében   ezen   alapvető    jogból
      következően  "az  államra az a kötelezettség  hárul,  hogy  —
      egyebek mellett — a polgári jogi jogok és kötelezettségek  (a
      polgári  joginak tekintett jogviták) elbírálására bírói  utat
      biztosítson."  59/1993.  (XI. 29.) AB  határozat,  ABH  1993,
      355..

           A Gt.1. kérdéses paragrafusa — ahogyan ez a III. pontban
      már  említésre  került  — éppen ennek a  követelménynek  tesz
      eleget.  Az Alkotmány 57. § (1) bekezdésének a sérelme  akkor
      lenne  megállapítható,  ha az orvoslás lehetősége  egyáltalán
      nem lenne adott. A jogrendszer ilyen hiányai esetén van helye
      az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint az alkotmányellenesség
      kimondásának.  63/1997. (XII. 11.) AB  határozat,  ABH  1997,
      365..  Ezzel  szemben  önmagában az a tapasztalat,  hogy  egy
      létező,  a  bírósági  út igénybevételét biztosító  —  de  azt
      időbeli  korláthoz kötő — szabály alkalmazása egyes esetekben
      méltánytalan, vagy akár igazságtalan eredményre vezethet, még
      nem   jelenti   az   alapjog   szükségtelen   és   aránytalan
      korlátozását.  Hasonlóan  a polgári igazságszolgáltatás  azon
      általános konfliktushelyzetének eredményéhez, mely szerint az
      anyagi  igazságossághoz fűződő érdek nem minden határ  nélkül
      érvényesülhet,  hanem  kénytelen  magára  nézve  elismerni  a
      jogerő  szabta korlátokat, a jelen esetben is túlnyomó  érdek
      fűződik   ahhoz,   hogy  a  társasági  határozattal   egyszer
      szabályozott    jogviszonyok   csak   egy   mindenki    által
      előrelátható   határidőn  belül  legyenek  megkérdőjelezhetők
      hasonlóan:  30/1994. (V. 20.) AB határozat, ABH  1994,  163..
      Ennek   megfelelően  az  Alkotmánybíróság   —   hasonlóan   a
      tulajdonhoz     való    jog    korlátozásával    kapcsolatban
      kifejtettekhez,  és  visszautalva  az  ott  mondottakra  —  a
      bírósághoz  való  fordulás  joga  tekintetében  is   arra   a
      végeredményre  jutott,  hogy van  olyan  ellensúlyozó  érdek,
      amely   indokolttá  teszi  a  keresetindítási   jog   időbeli
      korlátozását, amiért is ez utóbbi nem sérti az Alkotmány  57.
      §  (1) és 8. § (2) bekezdését. Ez az érdek pedig itt sem más,
      mint a jogállamiság elemét képező jogbiztonság igénye.

           1.2.  Az  Alkotmánybíróság  több  korábbi  határozatában
      állást   foglalt  már  egyrészről  a  jogviszonyok  igazságos
      rendezéséhez,  másrészről  a  jogbiztonsághoz  fűződő   érdek
      viszonyával     kapcsolatban.    Ezen    gyakorlata     során
      megállapította,   hogy  "Az  anyagi  igazságosság   jogállami
      követelménye  a  jogbiztonságot  szolgáló  intézményeken   és
      garanciákon  belül maradva valósulhat meg. ...  Az  Alkotmány
      ...  az anyagi igazság érvényrejuttatásához szükséges  és  az
      esetek  többségében  alkalmas eljárásra  ad  jogot."  9/1992.
      (I.30.)  AB  határozat,  ABH 1992, 65..  Az  Alkotmánybíróság
      megítélése  szerint  a  Gt.1. 45. §-a az  utóbbi  feltételnek
      megfelelő   szabályozást  tartalmaz  és  általában   alkalmas
      eszközt  biztosít a jogsérelem orvoslására.  Az  orvosláshoz,
      azaz  esetünkben a bírósághoz való fordulás  joga  azonban  —
      hasonlóan az Alkotmány által deklarált többi alapjoghoz — nem
      abszolút  jellegű jogosultság, hanem a jogállamiság elemeként
      megjelenő  jogbiztonság korlátai között juthat csak érvényre.
      A  jogbiztonság  általános követelménye pedig  egy  társasági
      határozat  bírósági  felülvizsgálatára biztosított  lehetőség
      kapcsán   a   társasági   jog   olyan,   prioritást    élvező
      célkitűzéseiben konkretizálódik, mint a forgalombiztonság  és
      a  hitelezővédelem. Ha pedig a jogbiztonság a  gazdasági  jog
      egyik    legjelentősebb   területén   e    két    követelmény
      érvényesülésén keresztül valósul meg, akkor a keresetindítási
      jog  időbeli  korlátozása nem tekinthető sem szükségtelennek,
      sem pedig aránytalannak.

             2.    Mindezek    alapján   az   Alkotmánybíróság    a
      kezdeményezéshez  képest kiterjesztett vizsgálati  szempontok
      alapján  sem találta alkotmányellenesnek a Gt.1.  45.  §  (1)
      bekezdésében foglalt szabályt.

                                   V.
                                   
            Amikor  az  Alkotmánybíróság  a  társasági  határozatok
      bírósági   megtámadására  biztosított   objektív,   jogvesztő
      határidőt  a  bírósághoz való fordulás alapjoga  tekintetében
      sem  találta  alkotmányellenesnek, figyelemmel volt  külföldi
      jogrendszerek     összehasonlítható     megoldásaira      is.
      Általánosságban megállapítható egy jogösszehasonlító  elemzés
      eredményeképpen, hogy — eltérő (de esetenként a mienknél  még
      rövidebb)   időbeli  korlátokkal  —  külföldi   jogrendszerek
      számára   egyáltalán   nem  ismeretlen   a   bíróság   előtti
      megtámadhatóság  jogvesztő  határidőhöz  kötése,  valamint  e
      határidő  kezdő  pontjának megállapításakor a  tudomásszerzés
      idejének  figyelmen kívül hagyása. A határidő általában  vagy
      már  a  sérelmes  határozat  meghozatalakor,  vagy  annak   a
      cégbírósághoz  való  bejelentésekor,  illetőleg  ritkábban  a
      közzétételkor  kezd  folyni. Így az  angol  Companies  Act  a
      határozathozatalt   jelöli   meg   a   megtámadási   határidő
      kezdeteként.  Hasonlóan rendelkezik az olasz  Codice  civile,
      amely  főszabályként a határozathozataltól, kivételként pedig
      a  közzétételtől számítja a határidőt. A talán szempontunkból
      leglényegesebb  — mert az 1988-as jogalkotónak  is  példaként
      szolgált   —   német   szabályozás  (Aktiengesetz,   amelynek
      rendelkezései    a    joggyakorlat    szerint    nemcsak    a
      részvénytársaságra, hanem analóg a többi társasági formára is
      alkalmazandók)   egyértelműen  a   határozat   meghozatalának
      időpontjától  rendeli  számítani  a  megtámadási   határidőt.
      Hasonlóan a hazai kommentátorokhoz, az itt említett törvények
      magyarázói, és a hozzájuk kapcsolódó bírósági gyakorlatok  is
      —  a  negatív  hatások  lehetőségének  elismerése  mellett  —
      elsősorban   a  forgalombiztonságra  és  a  hitelezővédelemre
      hivatkozással  tartják  indokoltnak  az  objektív   határidők
      törvényi szabályozását.

           Megjegyezhető  még, hogy a kodifikált  magyar  társasági
      jog  Gt. előtti, XIX. századig visszanyúló hagyományai sem  a
      szubjektív  határidőszámítási  mód  irányába  mutatnak,   épp
      ellenkezőleg:  az  1875.  évi 37. tc. (Kereskedelmi  törvény)
      vonatkozó   szabálya   sem  a  tudomásszerzéstől,   hanem   a
      "törvényszéki bemutatástól" rendelte a határidő számítását.

            Az   Alkotmánybíróság  —  álláspontját   összegezve   —
      megállapítja:  ahogyan  a  társaság kisebbségi  részesedéssel
      rendelkező   tagjainak   tulajdonhoz   való   joga    arányos
      korlátozásnak  van alávetve, úgy a bírósághoz  való  fordulás
      joga  sem szenved szükségtelen és aránytalan sérelmet a Gt.1.
      szabályozása    által.    Ezt    az    állásfoglalását     az
      Alkotmánybíróság — a gazdasági jog szempontjaira szűkítve — a
      forgalombiztonság   és   a  hitelezővédelem   követelményére,
      alkotmányjogi  szempontból pedig a lényegében ez  utóbbi  két
      szempont  alaptörvényi  foglalataként megjelenő  jogbiztonság
      elsődlegességére alapozta.

           Elvi  éllel  mutat rá az Alkotmánybíróság továbbá  arra,
      hogy   egy   objektív,  illetőleg  jogvesztő  határidőnek   —
      alapjogvédelemre  hivatkozással —  a  társasági  jogból  való
      kiiktatása   beláthatatlan   következményekkel   járhatna   a
      magánjog   egyéb   területein  szereplő,  forgalombiztonságot
      szolgáló   határidőkre.  Nehéz  olyan  minőségi   különbséget
      felfedezni a magánjog ilymódon szabályozott határidői között,
      amely    alapján    valamely    határidő    alkotmánybírósági
      megsemmisítése nyomán a többi ne lenne megkérdőjelezhető.

           Ezzel  kapcsolatban az Alkotmánybíróság  megjegyzi  még,
      hogy  a  határidő megállapításával összefüggésben a  magánjog
      területén észlelhető probléma — alkotmányossági szempontból —
      a   közjog   területén  sem  ismeretlen.  Hasonló   kérdéssel
      szembesült   például  az  Alkotmánybíróság  egyik   legutóbbi
      végzésében (28/1998. (VI. 16.) AB végzés, ABK 1998. június).

           Az  Alkotmánybíróság végül az arányosság kérdése kapcsán
      utal  arra,  hogy a Gt.1. 44-45. §§-ban biztosított  bírósági
      felülvizsgálat   a   társaság  tagjának   nem   az   egyetlen
      jogorvoslási   lehetősége  volt  és  ma  sem   az.   Az   ott
      megállapított  korlátozás ezért sem tekinthető aránytalannak.
      A jogsértő helyzet kiküszöbölésére ugyanis rendelkezésre állt
      és   áll  a  határidők  szempontjából  kedvezőbb  cégbírósági
      törvényességi  felügyeleti eljárás. Ha pedig  a  Gt.1.  által
      szabott  határidő objektív volta azért vezetett  igazságtalan
      eredményre,   mert   a   határozatról   való   tudomásszerzés
      elmaradása a határozathozatalban részt vevő többi tag csalárd
      eljárására  vezethető vissza, úgy a sérelmet  szenvedő  tagot
      semmi  sem  zárja  el  a polgári jogi felelősségre  alapozott
      kártérítési követelés érvényesítésétől.
                              Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke
                                     
                  Dr. Ádám Antal            Dr. Bagi István
                  alkotmánybíró               alkotmánybíró
                                     
                  Dr. Erdei Árpád          Dr. Holló András
                  alkotmánybíró               alkotmánybíró
                                     
                  Dr. Kilényi Géza          Dr. Kiss László
                  alkotmánybíró               alkotmánybíró
                                     
                  Dr. Lábady Tamás         Dr. Németh János
                 alkotmánybíró         előadó alkotmánybíró

                           Dr. Tersztyánszky Ödön
                                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        935/B/1997
        Date of the decision:
        .
        06/22/1998
        .
        .