English
Hungarian
Ügyszám:
.
1206/B/1996
Előadó alkotmánybíró: Strausz János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 12/1999. (V. 21.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1999/106
.
A döntés kelte: Budapest, 05/19/1999
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                      A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
      utólagos vizsgálatára irányuló indítványok tárgyában meghozta
      a következő

                              határozatot:

      Az    Alkotmánybíróság   megállapítja,   hogy    a    Büntető
      Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) 269. §  b)
      pontjának   "illetve   gyűlölet  keltésére   alkalmas   egyéb
      cselekményt követ el" fordulata alkotmányellenes, ezért azt a
      határozat közzétételének napjával megsemmisíti.

      A Btk. 269. § a következő szöveggel marad hatályban:
      "Aki nagy nyilvánosság előtt
      a) a magyar nemzet,
      b)  valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoport, vagy  a
      lakosság  egyes  csoportjai ellen gyűlöletre  uszít,  bűntett
      miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő."

      Az    Alkotmánybíróság   elrendeli   a   Btk.   269.   §-ának
      megsemmisített  fordulata  alapján  lefolytatott  és  jogerős
      határozattal    lezárt   büntetőeljárások   felülvizsgálatát,
      amennyiben   az  elítélt  még  nem  mentesült   a   hátrányos
      jogkövetkezmények alól.

      Az  Alkotmánybíróság  ezt a határozatát a  Magyar  Közlönyben
      közzéteszi.
                                  Indokolás

                                     I.

        1.  A  Büntető  Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV.  törvényt
        módosító  1996. évi XVII. törvény (Btk. nov.) 5. §.  egyrészt
        pontosította a Btk. 269. §-ában meghatározott közösség elleni
        izgatás sértettjeinek a körét, másrészt pedig bővítette az  e
        címen büntethető magatartásokat.

        A  Btk.  1996.  június 15-étől hatályos 269. §.  a  következő
        rendelkezéseket tartalmazza:
        "Aki nagy nyilvánosság előtt
        a) a magyar nemzet,
        b)  valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoport, vagy  a
        lakosság egyes csoportjai ellen
        gyűlöletre  uszít, illetve gyűlölet keltésére alkalmas  egyéb
        cselekményt   követ  el,  bűntett  miatt   3   évig   terjedő
        szabadságvesztéssel büntetendő."

        2.   A   Btk.   nov.  5.  §-ával  beiktatott  új   elkövetési
        magatartást,  a gyűlölet keltésére alkalmas egyéb  cselekmény
        elkövetését     büntetni    rendelő     törvényi     fordulat
        alkotmányosságának  vizsgálatára két indítvány  érkezett.  Az
        Alkotmánybíróság   az  indítványokat   egyesítette   és   egy
        eljárásban bírálta el.

        Az  egyik  indítványozó szerint a Btk. 269. §.  b)  pontjának
        vitatott  fordulata sérti az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében
        foglalt  jogok gyakorlásának lehetőségét. Álláspontja szerint
        azzal,  hogy  a  gyűlöletre  uszítás  mára  talán  már  kissé
        letisztult  kitétel  mellé  új kifejezést  hoz,  lehetetlenné
        válik  az  elkövetési magatartás meghatározása. Megállapítása
        szerint  "alapjogot csak törvény korlátozhat, bírói gyakorlat
        soha".

        A  másik  indítvány a Btk. 269. §. b) pontjából  az  "illetve
        gyűlölet  keltésére  alkalmas  egyéb  cselekményt  követ  el"
        szövegrész  visszaható hatályú megsemmisítését indítványozta.
        Az    indítványozó   álláspontja   szerint    a    kifogásolt
        rendelkezések sértik az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, a 8. §
        (1)  és  (2) bekezdését, valamint a 61. § (1) bekezdését.  Az
        indítványozó  szerint  a Btk. 269. § b) pontjának  kifogásolt
        szövegrésze    nagyfokú   jogbizonytalanságot    idéz    elő,
        félelemkeltésre   alkalmas  jogalkalmazói  gyakorlatra   nyit
        lehetőséget.

                                     II.

        Az indítványok az alábbiak szerint megalapozottak.

        1.   Az   Alkotmánynak  az  indítványozók  által  hivatkozott
        rendelkezései a következőket tartalmazzák:
        "2.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
        jogállam.
        8.  § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
        és  elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek  tiszteletben
        tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
        (2)   A   Magyar  Köztársaságban  az  alapvető   jogokra   és
        kötelességekre  vonatkozó szabályokat törvény állapítja  meg,
        alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
        61.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga  van  a
        szabad  véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
        adatokat megismerje, illetőleg terjessze."

        2.  A  Btk.  nov.  5.  §  a  közösség  elleni  izgatás  címén
        büntetendő   magatartások   körének   kiszélesítésére   külön
        indokolást   nem   tartalmaz.  A  törvényjavaslat   általános
        indokolása szerint a Btk. nov. a nemzeti, népi, faji, vallási
        csoporthoz  tartozás miatt elkövetett bűncselekmények  elleni
        hatékony  fellépés  és az e tárgyú nemzetközi  egyezményekkel
        való   összhang  megteremtése  érdekében  módosítja,  illetve
        egészíti ki a Btk-t.
        Ezért az Alkotmánybíróság ebben az ügyben a rasszizmus és  az
        idegengyűlölet  jelenségei  elleni  közös  európai   fellépés
        igényére is figyelemmel vizsgálta, hogy mennyiben alkotmányos
        a    törvényhozónak   a   véleménynyilvánítás   szabadságának
        korlátozhatóságára  vonatkozó  döntése   a   magyar   nemzet,
        valamely  nemzeti,  etnikai, faji, vallási  csoport,  vagy  a
        lakosság  egyes csoportjai elleni gyűlölet keltésére alkalmas
        egyéb cselekmény elkövetésének bűncselekménnyé nyilvánítása.

        3.  Az  Alkotmánybíróság a 30/1992. (V. 26.) AB határozatában
        (a  továbbiakban: ABH) vizsgálta a Btk. eredeti  269.  §-ának
        alkotmányosságát. A Btk. akkor hatályos 269.  §  a  következő
        rendelkezéseket tartalmazta:
        "(1) Aki nagy nyilvánosság előtt
        a) a magyar nemzet, vagy valamely nemzetiség,
        b)  valamely  nép,  felekezet, vagy faj, továbbá  a  lakosság
        egyes csoportjai ellen gyűlöletre uszít, bűntettet követ  el,
        és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
        (2)  Aki  nagy nyilvánosság előtt a magyar nemzetet, valamely
        nemzetiséget,  népet,  felekezetet,  vagy  fajt  sértő   vagy
        lealacsonyító kifejezést használ, vagy más ilyen  cselekményt
        követ  el, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel,
        javító- nevelő munkával, vagy pénzbüntetéssel büntetendő."

        Az Alkotmánybíróság az ABH-ban a Btk. 269. § (1) bekezdését a
        véleménynyilvánítási   szabadság   korlátozása   tekintetében
        alkotmányosnak   ismerte   el,  a  (2)   bekezdését   azonban
        alkotmányellenesnek  nyilvánította és megsemmisítette.  (ABH.
        1992. 167.)

        3.1.   Az   Alkotmánybíróság   döntésének   alapját   az    a
        szükségességi  teszt  képezte, amelynek keretében  vizsgálta,
        hogy  elkerülhetetlenül szükséges-e a véleménynyilvánítás  és
        sajtószabadság korlátozása a tényállásban leírt  magatartások
        esetén,     a    korlátozás    megfelel-e    az    arányosság
        követelményeinek, azaz az elérni kívánt célhoz  a  büntetőjog
        eszközrendszere  általában és ezen  belül  az  adott  büntető
        tényállás szükséges és megfelelő-e. (ABH 1992. 172.).

        3.2.    Az   Alkotmánybíróság   az   alkotmányos   büntetőjog
        követelményei  tükrében foglalkozott a gyűlöletre  uszításban
        megjelölt   elkövetési   magatartással.   Rámutatott,    hogy
        önmagukban a szavak is általánosan ismert tartalommal bírnak.
        Tekintettel arra, hogy az 1878. évi V. törvénnyel kihirdetett
        első magyar büntető törvénykönyvben (a Csemegi Kódexben) is a
        gyűlöletre   izgatás   volt  az  elkövetési   magatartás,   a
        jogalkalmazók a konkrét esetek megítélésében több  mint  száz
        év  értelmezési gyakorlatára támaszkodhatnak. A Kúria  már  a
        századfordulón több döntésében nagy szabatossággal  határozta
        meg  az  izgatás  fogalmát.  A törvény  eme  kifejezés  alatt
        "izgat",   nem  valamely  kedvezőtlen  és  sértő  véleménynek
        nyilvánítása,  hanem  olyan  lázongó  kifakadások   értendők,
        amelyek alkalmasak arra, hogy az emberek nagyobb tömegében  a
        szenvedélyeket oly magas fokra lobbantsák, amelyből  gyűlölet
        keletkezvén, a társadalmi rend és béke megzavarására vezethet
        (Büntetőjogi  Döntvénytár VII. kötet  272.  l.)  Nem  izgatás
        tehát  a bírálat, helytelenítés, kifogásolás, sőt még a sértő
        nyilatkozat  sem;  izgatásról csak akkor  van  szó,  midőn  a
        kifejezések,  megjegyzések, stb. nem az  értelemhez  szólnak,
        hanem  az  érzelmi  világra akarnak  hatni,  s  szenvedélyek,
        ellenséges  indulatok  felkeltésére  alkalmasak.  Az  izgatás
        fogalmát  illetően  egyébként  teljesen  közömbös,  hogy   az
        állított  tények valóak-e vagy sem; a lényeges az,  hogy  bár
        való   vagy  valótlan  adatoknak  csoportosítása  a  gyűlölet
        felkeltésére  alkalmas  legyen. (Büntetőjogi  Döntvénytár  I.
        kötet 124. l.)

        Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint tehát  a  gyűlöletre
        uszítás  bűncselekménnyé nyilvánítása megfelel a szükségesség
        és   arányosság   követelményének:  csak  a   legveszélyesebb
        magatartásokra   terjed   ki  és  a   tényállási   elemek   a
        jogalkalmazók részéről egyértelműen értelmezhetők. (ABH 1992.
        177, 178.)

        3.3.    Az    Alkotmánybíróság   az   idézett   határozatában
        alkotmányellenesnek  minősítette és  megsemmisítette  a  Btk.
        269.   §  (2)  bekezdésében  foglalt  gyalázkodás  alakzatát.
        Álláspontja   szerint   a  köznyugalom   fenntartásához   nem
        elkerülhetetlen,    hogy   a   magyar   nemzetet,    valamely
        nemzetiséget,  népet,  felekezetet,  vagy  fajt  sértő,  vagy
        lealacsonyító kifejezés nagy nyilvánosság előtti  használatát
        önmagában  véve,  (illetve az ezzel egyenértékű  cselekményt)
        büntetőjogi büntetéssel fenyegesse a törvény. Ez  a  törvényi
        tényállás  szükségtelenül, és az elérni kívánt célhoz  képest
        aránytalanul korlátozza a szabad véleménynyilvánításhoz  való
        jogot. (ABH 1992. 167, 180.)

        3.4.   Az  Alkotmánybíróság  végül  megállapította,  hogy   e
        határozata     szerint    a    közösségek     méltósága     a
        véleménynyilvánítási  szabadság alkotmányos  korlátja  lehet.
        Nem  zárja ki tehát a határozat azt, hogy erről a törvényhozó
        akár  a  gyűlöletre  uszítás tényállásán túlmenő  büntetőjogi
        védelemmel   is   gondoskodjék.  A  közösségek   méltóságának
        hatékony védelmére azonban más jogi eszköz, pl. a nem vagyoni
        kártérítés  alkalmazási lehetőségeinek bővítése is  alkalmas.
        (ABH 1992. 181.)

        Az  Alkotmánybíróság  az ABH-ban kimondta  azt  is,  hogy  "A
        véleménynyilvánítás és a sajtószabadság  körében  az  emberek
        meghatározott  csoportjai  elleni gyűlöletkeltés  alkotmányos
        védelemben  részesítése feloldhatatlan ellentmondásban  lenne
        az  Alkotmányban kifejezésre jutó politikai berendezéssel  és
        értékrenddel,  a  demokratikus  jogállamiságra,  az   emberek
        egyenlőségére, egyenlő méltóságára, valamint a diszkrimináció
        tilalmára,  a lelkiismeret és vallásszabadságra,  a  nemzeti,
        etnikai   kisebbségek   védelmére,   elismerésére   vonatkozó
        alkotmányos tételekkel." (ABH 1992.173.)

        Ennek  megfelelően  az Alkotmánybíróság a véleménynyilvánítás
        és a sajtószabadságnak a Btk. 269. § (1) bekezdésével történő
        törvényi  korlátozását alkotmányosnak ítélte,  mivel  "...  a
        véleménynyilvánítás  és sajtószabadság korlátozását  mind  az
        emberek  meghatározott  csoportjai  elleni  gyűlöletkeltésnek
        történelmileg   bizonyítottan  kártékony  hatása,   mind   az
        alkotmányos alapértékek védelme, továbbá a Magyar Köztársaság
        nemzetközi  kötelezettségének teljesítése  szükségszerűvé  és
        indokolttá teszi."

        Ugyanakkor külön alkotmánybírósági vizsgálat tárgyát  képezte
        az,  hogy  a törvényi korlátozás az alkotmányos büntetőjogból
        fakadó  tartalmi  követelményeknek is  megfelelő  alkotmányos
        korlátozásnak tekintendő-e?

        Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy "a Btk. 269. §  (1)
        bekezdésében  tilalmazott magatartásnak a korábban  elemzett,
        az  egyént  és  a  társadalmat érintő hatásai,  követelményei
        olyan   súlyosak,  hogy  más  felelősségi   formák,   így   a
        szabálysértési   vagy   polgárjogi   felelősségi   rendszerek
        eszközei   elégtelenek  az  ilyen  magatartások  tanúsítóival
        szemben.   E   magatartások  helytelenítésének,  elitélésének
        erőteljes kifejezése, azon demokratikus eszméknek, értékeknek
        megerősítése,   amelyek   ellen  e   cselekmények   elkövetői
        támadnak,  valamint  a  megsértett  jogi  és  erkölcsi   rend
        helyreállítása   a   büntetőjog   eszközeit    igényli.    Az
        Alkotmánybíróság értelmezte "a gyűlöletre uszítás" elkövetési
        magatartását  is.  Megállapította,  hogy  a  közösség  elleni
        izgatás  súlyosabb alakzata, a gyűlöletre uszítás  tényállása
        tehát   megfelel  az  arányosság  követelményeinek:  csak   a
        legveszélyesebb  magatartásokra terjed  ki  és  a  tényállási
        elemek  a jogalkalmazók részéről egyértelműen értelmezhetők."
        (ABH 1992. 176, 178.)

                                    III.

        1.  A  Btk.-nak a Btk .nov. 5. §-ával megállapított 269.  §-a
        bővítette   a   közösség  elleni  izgatás  címén   büntethető
        magatartásokat.  A Btk. e rendelkezése ugyanis  a  gyűlöletre
        uszításon  túlmenően  büntetni rendeli a  gyűlölet  keltésére
        alkalmas egyéb cselekmény elkövetését is.

        A  gyűlöletre uszítás mellett az újabb elkövetési magatartás,
        a  gyűlölet keltésére alkalmas egyéb cselekmény elkövetésének
        büntetendővé  nyilvánítása  olyan  törvényalkotói   szándékot
        fejez   ki,  amely  szerint  az  uszításnak  a  jogalkalmazói
        gyakorlatban kialakult és az ABH.-ban elemzett fogalmi körébe
        nem tartozó magatartások megbüntetését rendeli.

        Az  Alkotmánybíróság az ABH.-ban e bűncselekmény tekintetében
        a  büntethetőség alkotmányos küszöbét a gyűlöletre uszításban
        határozta  meg.  Amint  azt az ABH-nak  a  II.  3.2.  pontban
        bemutatott  megállapításai  tartalmazzák,  a  már  száz   éve
        követett  bírói  gyakorlat  szerint  is  csakis  az   uszítás
        foglalja  magában  azt a "bizonyos mérték" fölötti  veszélyt,
        amely   a   véleménynyilvánításhoz  való   jog   korlátozását
        megengedhetővé  teszi.  A gyűlölet keltésére  alkalmas  egyéb
        cselekmény büntetése leszállítja a korlátozhatóság  küszöbét.
        Ha  a  veszély  eléri azt a nagyságrendet, amit  az  uszítás,
        akkor  nincs  szükség  az "egyéb cselekmény"  elkülönítésére,
        mert az uszítás tényállása elnyeli az ilyen magatartást.

        A  büntetőjogi felelősség kiterjesztése ezen túlmenően  olyan
        tényállási elem beiktatásával történt, amely nem felel meg  a
        jogbiztonság,   az  alkotmányos  büntetőjog  határozottságot,
        egyértelműséget, az önkényes jogalkalmazás lehetőségét kizáró
        követelményének.

        Az Alkotmánybíróság már a 36/1994. (VI. 24.) AB határozatában
        is  megállapította, hogy a szabad véleménynyilvánítás jogának
        kitüntetett  szerepe van ugyan, de ez nem  vezet  arra,  hogy
        korlátozhatatlan lenne. Mindenképpen azzal jár, hogy a szabad
        véleménynyilvánításhoz  való  jognak  valójában  igen   kevés
        joggal szemben kell csak engednie, azaz a véleményszabadságot
        korlátozó törvényeket megszorítóan kell értelmezni. A  szabad
        véleménynyilvánításhoz való jog a véleményt annak  érték-  és
        igazságtartalmára tekintet nélkül védi. A véleménynyilvánítás
        szabadságának  külső  korlátai vannak csak,  amíg  egy  ilyen
        alkotmányosan  meghúzott külső korlátba nem ütközik,  maga  a
        véleménynyilvánítás  ténye védett, annak tartalmára  tekintet
        nélkül. (ABH. 1994. 219, 223.)

        Az  Alkotmánybíróság  a 11/1992. (III. 5.)  AB  határozatában
        megállapította,  hogy "a jogbiztonság –  az  Alkotmánybíróság
        értelmezésében – az államtól és elsősorban a jogalkotótól azt
        várja  el, hogy a jog egésze, egyes részterületei,  és  egyes
        szabályai  is  világosak,  egyértelműek,  hatásukat  tekintve
        kiszámíthatóak és a norma címzettjei számára a  büntetőjogban
        is  előre  láthatóak legyenek… "a jogbiztonság megköveteli  a
        jogszabályok  olyan világos és egyértelmű fogalmazását,  hogy
        mindenki  akit  érint, tisztában lehessen a jogi  helyzettel,
        ahhoz igazíthassa döntését és magatartását, s számolni tudjon
        a  jogkövetkezményekkel. Ideértendő az is, hogy  ki  lehessen
        számítani  a  jogszabály  szerint eljáró  más  jogalanyok  és
        állami szervek magatartását." (ABH 1992. 84, 91.)

        2.   A   jelen  ügyben  az  Alkotmánybíróságnak  azt  kellett
        megvizsgálnia,  hogy  a  Btk.  269.  §  (1)  bekezdésének   a
        gyűlöletre  uszítás  tényállásának  kiegészítése  és  ezáltal
        büntetendővé   tétele  a  "gyűlöletkeltésre  alkalmas   egyéb
        cselekmény"    elkövetésének,   megfelel-e   az   alkotmányos
        büntetőjog  – Alkotmánybíróság által kidolgozott –  jogállami
        követelménynek.
        Az  Alkotmánybíróság  a  21/1996. (V. 17.)  AB  határozatában
        kimondta,  hogy a bűncselekmények meghatározása  törvényhozói
        kompetencia,   s   így  a  demokratikus   többségi   vélemény
        érvényesülésének  tere, kivételes esetekben  azonban  itt  is
        érvényesülhet az alkotmánybírósági kontroll. (ABH 1996, 82.)

        Az   Alkotmánybíróság  eddigi  gyakorlata  szerint   valamely
        magatartás bűncselekménnyé nyilvánításának alkotmányosságáról
        érdemben akkor foglal állást, amikor a büntetendőség alapjogi
        korlátozással   jár.   Ennek   megfelelően    vizsgálta    az
        Alkotmánybíróság a közösség elleni izgatást (ABH), a  hatóság
        vagy  hivatalos személy megsértését [36/1994.  (VI.  24.)  AB
        határozat   ABH  1994.  219.],  a  sajtórendészeti   vétséget
        (2269/B/1991.    AB    határozat   ABH    1996.    380.)    a
        véleménynyilvánítási  szabadság  korlátaiként;  a  honvédelmi
        kötelezettség elleni bűncselekményeket [46/1994. (X. 21.)  AB
        határozat  ABH 1994. 260.] a lelkiismereti és vallásszabadság
        korlátaiként. A tulajdoni formák között a büntetőjogi védelem
        szempontjából   történő   megkülönböztetés   alkotmányosságát
        vizsgálta  az  Alkotmánybíróság  a  hanyag  kezelés   eredeti
        tényállásánál. [6/1992. (I. 30.) AB határozat ABH 1992. 40.]

        Tekintettel  arra, hogy az Alkotmánybíróság a  (szükséges  és
        arányos)  korlátozás  alkotmányos  követelményébe,   az   ún.
        alapjogi  viszonyításon  kívül az "egyéb  alkotmányos  érték"
        figyelembevételének  lehetőségét is  bevonta,  az  egyesülési
        joggal  való visszaélés büntetendővé nyilvánítását, illetőleg
        annak   alkotmánysértő  voltát  az   Alkotmány   2.   §   (1)
        bekezdésének  sérelmével mondta ki.  [58/1997.  (XI.  5.)  AB
        határozat ABH 1997. 348.]

        Az  ABH  kijelölte az alkotmánybírósági kontroll szempontjait
        is.  Rámutatott arra, hogy: "a büntetőjog a jogi  felelősségi
        rendszerben az ultima ratio. Társadalmi rendeltetése, hogy  a
        jogrendszer egészének szankciós zárköve legyen. A büntetőjogi
        szankció,  a  büntetés  szerepe és  rendeltetése  a  jogi  és
        erkölcsi normák épségének fenntartása akkor, amikor  már  más
        jogágak szankciói nem segítenek.

        Az  alkotmányos  büntetőjogból fakadó  tartalmi  követelmény,
        hogy   a   törvényhozó  a  büntetendő  magatartások   körének
        meghatározásakor   nem   járhat   el   önkényesen.   Valamely
        magatartás    büntetendővé   nyilvánításának   szükségességét
        szigorú  mércével kell megítélni: a különböző  életviszonyok,
        erkölcsi  és  jogi  normák védelmében az  emberi  jogokat  és
        szabadságokat     szükségképpen     korlátozó     büntetőjogi
        eszközrendszert  csak  a  feltétlenül  szükséges  esetben  és
        arányos  mértékben  indokolt  igénybe  venni  akkor,  ha   az
        alkotmányos  vagy  az  Alkotmányra  visszavezethető   állami,
        társadalmi, gazdasági célok, értékek megóvása más  módon  nem
        lehetséges."
        Az  Alkotmánybíróság azt is kihangsúlyozta,  hogy  a  büntető
        jogszabály  alkotmányosságának  megítélése  során   vizsgálni
        kell,  hogy  a  Btk.  konkrét  rendelkezése  "mértéktartó  és
        megfelelő választ ad-e a veszélyesnek, nem kívánatosnak ítélt
        jelenségre, azaz az alkotmányos alapjogok korlátozása  esetén
        irányadó  követelménynek  megfelelően  a  cél  eléréséhez   a
        lehetséges  legszűkebb  körre szorítkozik-e.  Az  alkotmányos
        büntetőjog  követelményei  szerint  a  büntetőjogi   szankció
        kilátásba   helyezésével   tilalmazott   magatartást    leíró
        diszpozíciónak  határozottnak,  körülhatároltnak,   világosan
        megfogalmazottnak kell lennie. Alkotmányossági követelmény  a
        védett  jogtárgyra  és  az elkövetési magatartásra  vonatkozó
        törvényhozói akarat világos kifejezésre juttatása. Egyértelmű
        üzenetet  kell  tartalmaznia, hogy az egyén  mikor  követ  el
        büntetőjogilag     szankcionált    jogsértést.     Ugyanakkor
        korlátoznia  kell  az  önkényes jogértelmezés  lehetőségét  a
        jogalkalmazók   részéről.  Vizsgálni  kell  tehát,   hogy   a
        tényállás  a  büntetendő magatartások körét nem túl  szélesen
        jelöli-e ki és elég határozott-e." (ABH 1992. 176.)

        Mindezek   figyelembevételével   a   lefolytatott   vizsgálat
        eredményeképpen  az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  a
        vitatott   tényállás-kiegészítéssel   a   jogalkotó   túlzott
        mértékben    kitágította    a    büntetendővé    nyilvánított
        magatartások    körét,   a   gyűlöletre   uszítás    törvényi
        tényállásának  az  ABH-ban  adott  értelmezését,   egyben   a
        büntethetőség alkotmányos mértékét. E határozatban ugyanis az
        Alkotmánybíróság  a  büntethetőség  alkotmányos  korlátját  a
        gyűlöletre   uszításban   és  nem   általában   a   "gyűlölet
        keltésében"  határozta  meg.  A gyűlölet  keltésére  alkalmas
        egyéb     cselekmény     büntethetősége     nemcsak     azért
        alkotmányellenes,   mert   leszállítja   a    korlátozhatóság
        küszöbét, de meghatározatlansága miatt is.

        3.  Az  "egyéb  cselekmény elkövetése" mint  a  bűncselekmény
        törvényi tényállási eleme ezeknek a követelményeknek –  éppen
        határozatlan volta folytán – nem felel meg. (ABH 1992,  176.)
        Ennek következtében megállapítható, hogy a törvényi tényállás
        kiegészítése  határozatlansága miatt, amely  ezáltal  magában
        hordozza   a   véleménynyilvánításhoz   való   jog   önkényes
        korlátozásának  a  lehetőségét is,  az  Alkotmány  2.  §  (1)
        bekezdésére tekintettel alkotmányellenes.

        Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  a
        Btk.   269.  §.  b)  pontjának  "illetve  gyűlölet  keltésére
        alkalmas egyéb cselekményt követ el" fordulata szükségtelenül
        és   aránytalanul   korlátozza  az  Alkotmány   61.   §   (1)
        bekezdésében biztosított véleménynyilvánításhoz való jogot és
        nem  felel meg az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből, illetve  a
        8.   §   (1)  és  (2)  bekezdéséből  levezethető  alkotmányos
        büntetőjogi  követelményeknek. Ezért  az  Alkotmánybíróság  a
        Btk.    269.    §    b)   pontjának   támadott   szövegrészét
        megsemmisítette.

        A   Btk.   269.   §-ának  megsemmisített  fordulata   alapján
        lefolytatott,      jogerősen     lezárt      büntetőeljárások
        felülvizsgálatának  elrendelése az Alkotmánybíróságról  szóló
        1989.  évi  XXXII.  törvény 43. § (3)  bekezdésén,  a  Magyar
        Közlönyben  történő  közzététel  pedig  e  törvény  41.  §-án
        alapul.
                                Dr. Holló András
                      az Alkotmánybíróság helyettes elnöke

               Dr. Bagi István                      Dr. Czúcz Ottó
               alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
               Dr. Erdei Árpád                 Dr. Harmathy Attila
               alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
               Dr. Kiss László                     Dr Lábady Tamás
               alkotmánybíró                         alkotmánybíró
                                       
               Dr. Strausz János            Dr. Tersztyánszky Ödön
               előadó alkotmánybíró                  alkotmánybíró
                                       
                                 Dr. Vörös Imre
                                  alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          The text “or commits another act suitable for the arousalof hatred” in Section 269 item b) of Act IV of 1978 on the Criminal Code
          Number of the Decision:
          .
          12/1999. (V. 21.)
          Date of the decision:
          .
          05/19/1999
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1999-3-003?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .
          en_0012_1999.pdfen_0012_1999.pdf