A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok tárgyában meghozta
a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Büntető
Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) 269. § b)
pontjának "illetve gyűlölet keltésére alkalmas egyéb
cselekményt követ el" fordulata alkotmányellenes, ezért azt a
határozat közzétételének napjával megsemmisíti.
A Btk. 269. § a következő szöveggel marad hatályban:
"Aki nagy nyilvánosság előtt
a) a magyar nemzet,
b) valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoport, vagy a
lakosság egyes csoportjai ellen gyűlöletre uszít, bűntett
miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő."
Az Alkotmánybíróság elrendeli a Btk. 269. §-ának
megsemmisített fordulata alapján lefolytatott és jogerős
határozattal lezárt büntetőeljárások felülvizsgálatát,
amennyiben az elítélt még nem mentesült a hátrányos
jogkövetkezmények alól.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. A Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvényt
módosító 1996. évi XVII. törvény (Btk. nov.) 5. §. egyrészt
pontosította a Btk. 269. §-ában meghatározott közösség elleni
izgatás sértettjeinek a körét, másrészt pedig bővítette az e
címen büntethető magatartásokat.
A Btk. 1996. június 15-étől hatályos 269. §. a következő
rendelkezéseket tartalmazza:
"Aki nagy nyilvánosság előtt
a) a magyar nemzet,
b) valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoport, vagy a
lakosság egyes csoportjai ellen
gyűlöletre uszít, illetve gyűlölet keltésére alkalmas egyéb
cselekményt követ el, bűntett miatt 3 évig terjedő
szabadságvesztéssel büntetendő."
2. A Btk. nov. 5. §-ával beiktatott új elkövetési
magatartást, a gyűlölet keltésére alkalmas egyéb cselekmény
elkövetését büntetni rendelő törvényi fordulat
alkotmányosságának vizsgálatára két indítvány érkezett. Az
Alkotmánybíróság az indítványokat egyesítette és egy
eljárásban bírálta el.
Az egyik indítványozó szerint a Btk. 269. §. b) pontjának
vitatott fordulata sérti az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében
foglalt jogok gyakorlásának lehetőségét. Álláspontja szerint
azzal, hogy a gyűlöletre uszítás mára talán már kissé
letisztult kitétel mellé új kifejezést hoz, lehetetlenné
válik az elkövetési magatartás meghatározása. Megállapítása
szerint "alapjogot csak törvény korlátozhat, bírói gyakorlat
soha".
A másik indítvány a Btk. 269. §. b) pontjából az "illetve
gyűlölet keltésére alkalmas egyéb cselekményt követ el"
szövegrész visszaható hatályú megsemmisítését indítványozta.
Az indítványozó álláspontja szerint a kifogásolt
rendelkezések sértik az Alkotmány 2. § (1) bekezdését, a 8. §
(1) és (2) bekezdését, valamint a 61. § (1) bekezdését. Az
indítványozó szerint a Btk. 269. § b) pontjának kifogásolt
szövegrésze nagyfokú jogbizonytalanságot idéz elő,
félelemkeltésre alkalmas jogalkalmazói gyakorlatra nyit
lehetőséget.
II.
Az indítványok az alábbiak szerint megalapozottak.
1. Az Alkotmánynak az indítványozók által hivatkozott
rendelkezései a következőket tartalmazzák:
"2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.
8. § (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
és elidegeníthetetlen alapvető jogait, ezek tiszteletben
tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
(2) A Magyar Köztársaságban az alapvető jogokra és
kötelességekre vonatkozó szabályokat törvény állapítja meg,
alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.
61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
adatokat megismerje, illetőleg terjessze."
2. A Btk. nov. 5. § a közösség elleni izgatás címén
büntetendő magatartások körének kiszélesítésére külön
indokolást nem tartalmaz. A törvényjavaslat általános
indokolása szerint a Btk. nov. a nemzeti, népi, faji, vallási
csoporthoz tartozás miatt elkövetett bűncselekmények elleni
hatékony fellépés és az e tárgyú nemzetközi egyezményekkel
való összhang megteremtése érdekében módosítja, illetve
egészíti ki a Btk-t.
Ezért az Alkotmánybíróság ebben az ügyben a rasszizmus és az
idegengyűlölet jelenségei elleni közös európai fellépés
igényére is figyelemmel vizsgálta, hogy mennyiben alkotmányos
a törvényhozónak a véleménynyilvánítás szabadságának
korlátozhatóságára vonatkozó döntése a magyar nemzet,
valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoport, vagy a
lakosság egyes csoportjai elleni gyűlölet keltésére alkalmas
egyéb cselekmény elkövetésének bűncselekménnyé nyilvánítása.
3. Az Alkotmánybíróság a 30/1992. (V. 26.) AB határozatában
(a továbbiakban: ABH) vizsgálta a Btk. eredeti 269. §-ának
alkotmányosságát. A Btk. akkor hatályos 269. § a következő
rendelkezéseket tartalmazta:
"(1) Aki nagy nyilvánosság előtt
a) a magyar nemzet, vagy valamely nemzetiség,
b) valamely nép, felekezet, vagy faj, továbbá a lakosság
egyes csoportjai ellen gyűlöletre uszít, bűntettet követ el,
és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) Aki nagy nyilvánosság előtt a magyar nemzetet, valamely
nemzetiséget, népet, felekezetet, vagy fajt sértő vagy
lealacsonyító kifejezést használ, vagy más ilyen cselekményt
követ el, vétség miatt egy évig terjedő szabadságvesztéssel,
javító- nevelő munkával, vagy pénzbüntetéssel büntetendő."
Az Alkotmánybíróság az ABH-ban a Btk. 269. § (1) bekezdését a
véleménynyilvánítási szabadság korlátozása tekintetében
alkotmányosnak ismerte el, a (2) bekezdését azonban
alkotmányellenesnek nyilvánította és megsemmisítette. (ABH.
1992. 167.)
3.1. Az Alkotmánybíróság döntésének alapját az a
szükségességi teszt képezte, amelynek keretében vizsgálta,
hogy elkerülhetetlenül szükséges-e a véleménynyilvánítás és
sajtószabadság korlátozása a tényállásban leírt magatartások
esetén, a korlátozás megfelel-e az arányosság
követelményeinek, azaz az elérni kívánt célhoz a büntetőjog
eszközrendszere általában és ezen belül az adott büntető
tényállás szükséges és megfelelő-e. (ABH 1992. 172.).
3.2. Az Alkotmánybíróság az alkotmányos büntetőjog
követelményei tükrében foglalkozott a gyűlöletre uszításban
megjelölt elkövetési magatartással. Rámutatott, hogy
önmagukban a szavak is általánosan ismert tartalommal bírnak.
Tekintettel arra, hogy az 1878. évi V. törvénnyel kihirdetett
első magyar büntető törvénykönyvben (a Csemegi Kódexben) is a
gyűlöletre izgatás volt az elkövetési magatartás, a
jogalkalmazók a konkrét esetek megítélésében több mint száz
év értelmezési gyakorlatára támaszkodhatnak. A Kúria már a
századfordulón több döntésében nagy szabatossággal határozta
meg az izgatás fogalmát. A törvény eme kifejezés alatt
"izgat", nem valamely kedvezőtlen és sértő véleménynek
nyilvánítása, hanem olyan lázongó kifakadások értendők,
amelyek alkalmasak arra, hogy az emberek nagyobb tömegében a
szenvedélyeket oly magas fokra lobbantsák, amelyből gyűlölet
keletkezvén, a társadalmi rend és béke megzavarására vezethet
(Büntetőjogi Döntvénytár VII. kötet 272. l.) Nem izgatás
tehát a bírálat, helytelenítés, kifogásolás, sőt még a sértő
nyilatkozat sem; izgatásról csak akkor van szó, midőn a
kifejezések, megjegyzések, stb. nem az értelemhez szólnak,
hanem az érzelmi világra akarnak hatni, s szenvedélyek,
ellenséges indulatok felkeltésére alkalmasak. Az izgatás
fogalmát illetően egyébként teljesen közömbös, hogy az
állított tények valóak-e vagy sem; a lényeges az, hogy bár
való vagy valótlan adatoknak csoportosítása a gyűlölet
felkeltésére alkalmas legyen. (Büntetőjogi Döntvénytár I.
kötet 124. l.)
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint tehát a gyűlöletre
uszítás bűncselekménnyé nyilvánítása megfelel a szükségesség
és arányosság követelményének: csak a legveszélyesebb
magatartásokra terjed ki és a tényállási elemek a
jogalkalmazók részéről egyértelműen értelmezhetők. (ABH 1992.
177, 178.)
3.3. Az Alkotmánybíróság az idézett határozatában
alkotmányellenesnek minősítette és megsemmisítette a Btk.
269. § (2) bekezdésében foglalt gyalázkodás alakzatát.
Álláspontja szerint a köznyugalom fenntartásához nem
elkerülhetetlen, hogy a magyar nemzetet, valamely
nemzetiséget, népet, felekezetet, vagy fajt sértő, vagy
lealacsonyító kifejezés nagy nyilvánosság előtti használatát
önmagában véve, (illetve az ezzel egyenértékű cselekményt)
büntetőjogi büntetéssel fenyegesse a törvény. Ez a törvényi
tényállás szükségtelenül, és az elérni kívánt célhoz képest
aránytalanul korlátozza a szabad véleménynyilvánításhoz való
jogot. (ABH 1992. 167, 180.)
3.4. Az Alkotmánybíróság végül megállapította, hogy e
határozata szerint a közösségek méltósága a
véleménynyilvánítási szabadság alkotmányos korlátja lehet.
Nem zárja ki tehát a határozat azt, hogy erről a törvényhozó
akár a gyűlöletre uszítás tényállásán túlmenő büntetőjogi
védelemmel is gondoskodjék. A közösségek méltóságának
hatékony védelmére azonban más jogi eszköz, pl. a nem vagyoni
kártérítés alkalmazási lehetőségeinek bővítése is alkalmas.
(ABH 1992. 181.)
Az Alkotmánybíróság az ABH-ban kimondta azt is, hogy "A
véleménynyilvánítás és a sajtószabadság körében az emberek
meghatározott csoportjai elleni gyűlöletkeltés alkotmányos
védelemben részesítése feloldhatatlan ellentmondásban lenne
az Alkotmányban kifejezésre jutó politikai berendezéssel és
értékrenddel, a demokratikus jogállamiságra, az emberek
egyenlőségére, egyenlő méltóságára, valamint a diszkrimináció
tilalmára, a lelkiismeret és vallásszabadságra, a nemzeti,
etnikai kisebbségek védelmére, elismerésére vonatkozó
alkotmányos tételekkel." (ABH 1992.173.)
Ennek megfelelően az Alkotmánybíróság a véleménynyilvánítás
és a sajtószabadságnak a Btk. 269. § (1) bekezdésével történő
törvényi korlátozását alkotmányosnak ítélte, mivel "... a
véleménynyilvánítás és sajtószabadság korlátozását mind az
emberek meghatározott csoportjai elleni gyűlöletkeltésnek
történelmileg bizonyítottan kártékony hatása, mind az
alkotmányos alapértékek védelme, továbbá a Magyar Köztársaság
nemzetközi kötelezettségének teljesítése szükségszerűvé és
indokolttá teszi."
Ugyanakkor külön alkotmánybírósági vizsgálat tárgyát képezte
az, hogy a törvényi korlátozás az alkotmányos büntetőjogból
fakadó tartalmi követelményeknek is megfelelő alkotmányos
korlátozásnak tekintendő-e?
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy "a Btk. 269. § (1)
bekezdésében tilalmazott magatartásnak a korábban elemzett,
az egyént és a társadalmat érintő hatásai, követelményei
olyan súlyosak, hogy más felelősségi formák, így a
szabálysértési vagy polgárjogi felelősségi rendszerek
eszközei elégtelenek az ilyen magatartások tanúsítóival
szemben. E magatartások helytelenítésének, elitélésének
erőteljes kifejezése, azon demokratikus eszméknek, értékeknek
megerősítése, amelyek ellen e cselekmények elkövetői
támadnak, valamint a megsértett jogi és erkölcsi rend
helyreállítása a büntetőjog eszközeit igényli. Az
Alkotmánybíróság értelmezte "a gyűlöletre uszítás" elkövetési
magatartását is. Megállapította, hogy a közösség elleni
izgatás súlyosabb alakzata, a gyűlöletre uszítás tényállása
tehát megfelel az arányosság követelményeinek: csak a
legveszélyesebb magatartásokra terjed ki és a tényállási
elemek a jogalkalmazók részéről egyértelműen értelmezhetők."
(ABH 1992. 176, 178.)
III.
1. A Btk.-nak a Btk .nov. 5. §-ával megállapított 269. §-a
bővítette a közösség elleni izgatás címén büntethető
magatartásokat. A Btk. e rendelkezése ugyanis a gyűlöletre
uszításon túlmenően büntetni rendeli a gyűlölet keltésére
alkalmas egyéb cselekmény elkövetését is.
A gyűlöletre uszítás mellett az újabb elkövetési magatartás,
a gyűlölet keltésére alkalmas egyéb cselekmény elkövetésének
büntetendővé nyilvánítása olyan törvényalkotói szándékot
fejez ki, amely szerint az uszításnak a jogalkalmazói
gyakorlatban kialakult és az ABH.-ban elemzett fogalmi körébe
nem tartozó magatartások megbüntetését rendeli.
Az Alkotmánybíróság az ABH.-ban e bűncselekmény tekintetében
a büntethetőség alkotmányos küszöbét a gyűlöletre uszításban
határozta meg. Amint azt az ABH-nak a II. 3.2. pontban
bemutatott megállapításai tartalmazzák, a már száz éve
követett bírói gyakorlat szerint is csakis az uszítás
foglalja magában azt a "bizonyos mérték" fölötti veszélyt,
amely a véleménynyilvánításhoz való jog korlátozását
megengedhetővé teszi. A gyűlölet keltésére alkalmas egyéb
cselekmény büntetése leszállítja a korlátozhatóság küszöbét.
Ha a veszély eléri azt a nagyságrendet, amit az uszítás,
akkor nincs szükség az "egyéb cselekmény" elkülönítésére,
mert az uszítás tényállása elnyeli az ilyen magatartást.
A büntetőjogi felelősség kiterjesztése ezen túlmenően olyan
tényállási elem beiktatásával történt, amely nem felel meg a
jogbiztonság, az alkotmányos büntetőjog határozottságot,
egyértelműséget, az önkényes jogalkalmazás lehetőségét kizáró
követelményének.
Az Alkotmánybíróság már a 36/1994. (VI. 24.) AB határozatában
is megállapította, hogy a szabad véleménynyilvánítás jogának
kitüntetett szerepe van ugyan, de ez nem vezet arra, hogy
korlátozhatatlan lenne. Mindenképpen azzal jár, hogy a szabad
véleménynyilvánításhoz való jognak valójában igen kevés
joggal szemben kell csak engednie, azaz a véleményszabadságot
korlátozó törvényeket megszorítóan kell értelmezni. A szabad
véleménynyilvánításhoz való jog a véleményt annak érték- és
igazságtartalmára tekintet nélkül védi. A véleménynyilvánítás
szabadságának külső korlátai vannak csak, amíg egy ilyen
alkotmányosan meghúzott külső korlátba nem ütközik, maga a
véleménynyilvánítás ténye védett, annak tartalmára tekintet
nélkül. (ABH. 1994. 219, 223.)
Az Alkotmánybíróság a 11/1992. (III. 5.) AB határozatában
megállapította, hogy "a jogbiztonság – az Alkotmánybíróság
értelmezésében – az államtól és elsősorban a jogalkotótól azt
várja el, hogy a jog egésze, egyes részterületei, és egyes
szabályai is világosak, egyértelműek, hatásukat tekintve
kiszámíthatóak és a norma címzettjei számára a büntetőjogban
is előre láthatóak legyenek… "a jogbiztonság megköveteli a
jogszabályok olyan világos és egyértelmű fogalmazását, hogy
mindenki akit érint, tisztában lehessen a jogi helyzettel,
ahhoz igazíthassa döntését és magatartását, s számolni tudjon
a jogkövetkezményekkel. Ideértendő az is, hogy ki lehessen
számítani a jogszabály szerint eljáró más jogalanyok és
állami szervek magatartását." (ABH 1992. 84, 91.)
2. A jelen ügyben az Alkotmánybíróságnak azt kellett
megvizsgálnia, hogy a Btk. 269. § (1) bekezdésének a
gyűlöletre uszítás tényállásának kiegészítése és ezáltal
büntetendővé tétele a "gyűlöletkeltésre alkalmas egyéb
cselekmény" elkövetésének, megfelel-e az alkotmányos
büntetőjog – Alkotmánybíróság által kidolgozott – jogállami
követelménynek.
Az Alkotmánybíróság a 21/1996. (V. 17.) AB határozatában
kimondta, hogy a bűncselekmények meghatározása törvényhozói
kompetencia, s így a demokratikus többségi vélemény
érvényesülésének tere, kivételes esetekben azonban itt is
érvényesülhet az alkotmánybírósági kontroll. (ABH 1996, 82.)
Az Alkotmánybíróság eddigi gyakorlata szerint valamely
magatartás bűncselekménnyé nyilvánításának alkotmányosságáról
érdemben akkor foglal állást, amikor a büntetendőség alapjogi
korlátozással jár. Ennek megfelelően vizsgálta az
Alkotmánybíróság a közösség elleni izgatást (ABH), a hatóság
vagy hivatalos személy megsértését [36/1994. (VI. 24.) AB
határozat ABH 1994. 219.], a sajtórendészeti vétséget
(2269/B/1991. AB határozat ABH 1996. 380.) a
véleménynyilvánítási szabadság korlátaiként; a honvédelmi
kötelezettség elleni bűncselekményeket [46/1994. (X. 21.) AB
határozat ABH 1994. 260.] a lelkiismereti és vallásszabadság
korlátaiként. A tulajdoni formák között a büntetőjogi védelem
szempontjából történő megkülönböztetés alkotmányosságát
vizsgálta az Alkotmánybíróság a hanyag kezelés eredeti
tényállásánál. [6/1992. (I. 30.) AB határozat ABH 1992. 40.]
Tekintettel arra, hogy az Alkotmánybíróság a (szükséges és
arányos) korlátozás alkotmányos követelményébe, az ún.
alapjogi viszonyításon kívül az "egyéb alkotmányos érték"
figyelembevételének lehetőségét is bevonta, az egyesülési
joggal való visszaélés büntetendővé nyilvánítását, illetőleg
annak alkotmánysértő voltát az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésének sérelmével mondta ki. [58/1997. (XI. 5.) AB
határozat ABH 1997. 348.]
Az ABH kijelölte az alkotmánybírósági kontroll szempontjait
is. Rámutatott arra, hogy: "a büntetőjog a jogi felelősségi
rendszerben az ultima ratio. Társadalmi rendeltetése, hogy a
jogrendszer egészének szankciós zárköve legyen. A büntetőjogi
szankció, a büntetés szerepe és rendeltetése a jogi és
erkölcsi normák épségének fenntartása akkor, amikor már más
jogágak szankciói nem segítenek.
Az alkotmányos büntetőjogból fakadó tartalmi követelmény,
hogy a törvényhozó a büntetendő magatartások körének
meghatározásakor nem járhat el önkényesen. Valamely
magatartás büntetendővé nyilvánításának szükségességét
szigorú mércével kell megítélni: a különböző életviszonyok,
erkölcsi és jogi normák védelmében az emberi jogokat és
szabadságokat szükségképpen korlátozó büntetőjogi
eszközrendszert csak a feltétlenül szükséges esetben és
arányos mértékben indokolt igénybe venni akkor, ha az
alkotmányos vagy az Alkotmányra visszavezethető állami,
társadalmi, gazdasági célok, értékek megóvása más módon nem
lehetséges."
Az Alkotmánybíróság azt is kihangsúlyozta, hogy a büntető
jogszabály alkotmányosságának megítélése során vizsgálni
kell, hogy a Btk. konkrét rendelkezése "mértéktartó és
megfelelő választ ad-e a veszélyesnek, nem kívánatosnak ítélt
jelenségre, azaz az alkotmányos alapjogok korlátozása esetén
irányadó követelménynek megfelelően a cél eléréséhez a
lehetséges legszűkebb körre szorítkozik-e. Az alkotmányos
büntetőjog követelményei szerint a büntetőjogi szankció
kilátásba helyezésével tilalmazott magatartást leíró
diszpozíciónak határozottnak, körülhatároltnak, világosan
megfogalmazottnak kell lennie. Alkotmányossági követelmény a
védett jogtárgyra és az elkövetési magatartásra vonatkozó
törvényhozói akarat világos kifejezésre juttatása. Egyértelmű
üzenetet kell tartalmaznia, hogy az egyén mikor követ el
büntetőjogilag szankcionált jogsértést. Ugyanakkor
korlátoznia kell az önkényes jogértelmezés lehetőségét a
jogalkalmazók részéről. Vizsgálni kell tehát, hogy a
tényállás a büntetendő magatartások körét nem túl szélesen
jelöli-e ki és elég határozott-e." (ABH 1992. 176.)
Mindezek figyelembevételével a lefolytatott vizsgálat
eredményeképpen az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
vitatott tényállás-kiegészítéssel a jogalkotó túlzott
mértékben kitágította a büntetendővé nyilvánított
magatartások körét, a gyűlöletre uszítás törvényi
tényállásának az ABH-ban adott értelmezését, egyben a
büntethetőség alkotmányos mértékét. E határozatban ugyanis az
Alkotmánybíróság a büntethetőség alkotmányos korlátját a
gyűlöletre uszításban és nem általában a "gyűlölet
keltésében" határozta meg. A gyűlölet keltésére alkalmas
egyéb cselekmény büntethetősége nemcsak azért
alkotmányellenes, mert leszállítja a korlátozhatóság
küszöbét, de meghatározatlansága miatt is.
3. Az "egyéb cselekmény elkövetése" mint a bűncselekmény
törvényi tényállási eleme ezeknek a követelményeknek – éppen
határozatlan volta folytán – nem felel meg. (ABH 1992, 176.)
Ennek következtében megállapítható, hogy a törvényi tényállás
kiegészítése határozatlansága miatt, amely ezáltal magában
hordozza a véleménynyilvánításhoz való jog önkényes
korlátozásának a lehetőségét is, az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésére tekintettel alkotmányellenes.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
Btk. 269. §. b) pontjának "illetve gyűlölet keltésére
alkalmas egyéb cselekményt követ el" fordulata szükségtelenül
és aránytalanul korlátozza az Alkotmány 61. § (1)
bekezdésében biztosított véleménynyilvánításhoz való jogot és
nem felel meg az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből, illetve a
8. § (1) és (2) bekezdéséből levezethető alkotmányos
büntetőjogi követelményeknek. Ezért az Alkotmánybíróság a
Btk. 269. § b) pontjának támadott szövegrészét
megsemmisítette.
A Btk. 269. §-ának megsemmisített fordulata alapján
lefolytatott, jogerősen lezárt büntetőeljárások
felülvizsgálatának elrendelése az Alkotmánybíróságról szóló
1989. évi XXXII. törvény 43. § (3) bekezdésén, a Magyar
Közlönyben történő közzététel pedig e törvény 41. §-án
alapul.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Bagi István Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszky Ödön
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró
. |