A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára és megsemmisítésére irányuló
indítványok alapján meghozta az alábbi
határozatot
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Kormány tagjai és az
államtitkárok jogállásáról és felelősségéről szóló 1997. évi
LXXIX. törvény 7. §-ának a „- harmincnapos lemondási idő
megjelölésével -„ szövegrésze alkotmányellenes, ezért azt
megsemmisíti.
A megsemmisítés következtében a Kormány tagjai és az
államtitkárok jogállásáról és felelősségéről szóló 1997. évi
LXXIX. törvény 7. §-a az alábbi szöveggel marad hatályban:
„7. § A miniszterelnök, illetőleg a Kormány a köztársasági
elnök útján az Országgyűlés elnökéhez intézett írásbeli
nyilatkozatával lemondhat megbízatásáról. A köztársasági
elnök legkésőbb a nyilatkozat kézhezvételétől számított
harmadik napon köteles továbbítani a lemondó nyilatkozatot.
Az Országgyűlés elnöke legkésőbb a nyilatkozat kézhezvételét
követő ülésnapon tájékoztatja az Országgyűlést. A lemondás
érvényességéhez elfogadó nyilatkozat nem szükséges."
Az Alkotmánybíróság e határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról és
felelősségéről szóló 1997. évi LXXIX. törvény (a
továbbiakban: Tv.) 7. §-ának a „- harmincnapos lemondási idő
megjelölésével -„ szövegrésze alkotmányellenességének
megállapítására négy indítvány érkezett az
Alkotmánybírósághoz. Az Alkotmánybíróság az indítványokat
tárgyuk azonosságára tekintettel egyesítette.
1. Az indítványozók szerint a vizsgálni kért normaszöveg az
Alkotmány több rendelkezésével is szemben áll. Egyrészt
ellentétes az Alkotmány 33/A. § b) pontjával, amelynek
értelmében a Kormány megbízatása megszűnik a miniszterelnök
és a Kormány lemondásával. Ellentétes másrészt a 39/B. §-
ával, amely kimondja, hogy ha a Kormány megbízatása
megszűnik, az új Kormány megalakulásáig a Kormány hivatalban
marad, de csak korlátozott jogkörrel, ún. ügyvezető
Kormányként. Harmadrészt szemben áll az Alkotmány 39/C. § (1)
bekezdésével is, amely a Kormány, illetőleg a miniszterelnök
lemondása esetén ügyvezető miniszterelnökről szól. Az egyik
indítványozó szerint a Tv. által előírt, teljes jogkörű
Kormányként és miniszterelnökként eltöltendő harmincnapos
várakozási idő az Alkotmány fenti szabályaival szemben
szélesíti a már lemondott miniszterelnök jogkörét,
veszélyezteti a Magyar Köztársaság demokratikus rendjét.
Másik indítványozó – további érvként – utalt arra, hogy a
miniszterelnök lemondási joga nem a Tv. 7. §-ából, hanem az
Alkotmányból ered, az Alkotmány pedig a miniszterelnök
belátására bízza lemondása időpontja meghatározását. A
lemondás – vélte az indítványozó – a „személyes
önrendelkezési alkotmányos alapjogának része". „Senki nem
kényszeríthető akaratán kívül arra, hogy miniszterelnökként
az országot vezesse." Az indítványozó szerint az Alkotmány is
ezt veszi figyelembe, amikor a lemondás közvetlen
következményeként az ügyvezető – korlátozott jogkörű –
miniszterelnökről és Kormányról rendelkezik az új
miniszterelnök megválasztásáig, illetve az új Kormány
megalakulásáig [39/B. §, 39/C. § (1) bekezdés]. Kifejtette
továbbá, hogy alkotmányossági aggályt vet fel a Tv. 7. §-ában
szereplő harmincnapos lemondási idő a tekintetben is, mert
lehetővé teszi a már lemondott miniszterelnökkel szemben
bizalmatlansági indítvány benyújtását. Az indítványozó
szerint a Kormány megbízatása megszűnésének több oka
egyszerre nem állhat fenn.
A fentiekkel azonos tartalmú további indítványok is érkeztek
a Tv. 7. §-ának harmincnapos lemondási időt szabályozó
rendelkezése alkotmányossági vizsgálatára.
Három indítvány a vizsgálni kért szövegrész visszamenőleges
hatályú megsemmisítését kérte, míg egy indítvány erre
irányuló kérelmet nem fogalmazott meg.
2. Az Alkotmánybíróság megkeresése alapján az
igazságügyminisztert kifejtette álláspontját az
indítványokról.
II.
1. Az Alkotmány irányadó rendelkezései szerint:
„33. § (3) A miniszterelnököt a köztársasági elnök
javaslatára az Országgyűlés tagjai többségének szavazatával
választja. A miniszterelnök megválasztásáról, továbbá a
Kormány programjának elfogadásáról az Országgyűlés egyszerre
határoz.”
„33/A. § A Kormány megbízatása megszűnik:
a) az újonnan megválasztott Országgyűlés megalakulásával,
b) a miniszterelnök, illetőleg a Kormány lemondásával,
c) a miniszterelnök halálával,
d) a miniszterelnök választójogának elvesztésével,
e) a miniszterelnök összeférhetetlenségének megállapításával,
illetőleg
f) ha a 39/A. § (1) bekezdésében foglaltaknak megfelelően az
Országgyűlés a miniszterelnöktől a bizalmat megvonja és új
miniszterelnököt választ.”
„39/A. § (1) A képviselők legalább egyötöde a
miniszterelnökkel szemben írásban – a miniszterelnöki
tisztségre jelölt személy megjelölésével – bizalmatlansági
indítványt nyújthat be. A miniszterelnökkel szemben
benyújtott bizalmatlansági indítványt a Kormánnyal szemben
benyújtott bizalmatlansági indítványnak kell tekinteni. Ha az
indítvány alapján az országgyűlési képviselők többsége
bizalmatlanságát fejezi ki, az új miniszterelnöknek jelölt
személyt megválasztottnak kell tekinteni.
(2) Az indítvány feletti vitát és szavazást legkorábban a
beterjesztéstől számított három nap után, legkésőbb a
beterjesztéstől számított nyolc napon belül kell megtartani.
(3) A Kormány – a miniszterelnök útján – bizalmi szavazást
javasolhat a (2) bekezdésben előírt határidők szerint.
(4) A Kormány – a miniszterelnök útján – azt is javasolhatja,
hogy az általa benyújtott előterjesztés feletti szavazás
egyben bizalmi szavazás legyen.
(5) Ha az Országgyűlés a (3)-(4) bekezdésben foglalt
esetekben nem szavaz bizalmat a Kormánynak, a Kormány köteles
lemondani.
39/B. § Ha a Kormány megbízatása megszűnik, az új Kormány
megalakulásáig a Kormány hivatalban marad, és gyakorolja
mindazokat a jogokat, amelyek a Kormányt megilletik;
nemzetközi szerződést azonban nem köthet, és rendeletet csak
törvény kifejezett felhatalmazása alapján, halaszthatatlan
esetben alkothat.
39/C. § (1) Ha a miniszterelnök megbízatása az újonnan
megválasztott Országgyűlés megalakulásával vagy a
miniszterelnök, illetőleg a Kormány lemondásával szűnt meg, a
miniszterelnök az új miniszterelnök megválasztásáig ügyvezető
miniszterelnökként gyakorolja a hatáskörét, de új miniszter
kinevezésére, illetőleg miniszter felmentésére javaslatot nem
tehet, és rendeletet csak törvény kifejezett felhatalmazása
alapján halaszthatatlan esetben alkothat.
(2) Ha a miniszterelnök megbízatása halála, választójogának
elvesztése, illetőleg összeférhetetlenségének megállapítása
miatt szűnik meg, az új miniszterelnök megválasztásáig az a
miniszter gyakorolja – az (1) bekezdésben írt korlátozásokkal
– a miniszterelnök hatáskörét, akit a miniszterelnök a
helyettesítésére kijelölt; ha pedig több miniszter lett
kijelölve, az első helyen kijelölt miniszter."
2. A Tv. vonatkozó rendelkezései értelmében:
„A miniszterelnök
6. § A miniszterelnök megbízatásának megszűnése egybeesik a
Kormány megbízatásának megszűnésével (Alkotmány 33/A. §).
7. § A miniszterelnök, illetőleg a Kormány a köztársasági
elnök útján az Országgyűlés elnökéhez intézett írásbeli
nyilatkozatával – harmincnapos lemondási idő megjelölésével
lemondhat megbízatásáról. A köztársasági elnök legkésőbb a
nyilatkozat kézhezvételétől számított harmadik napon köteles
továbbítani a lemondó nyilatkozatot. Az Országgyűlés elnöke
legkésőbb a nyilatkozat kézhezvételét követő ülésnapon
tájékoztatja az Országgyűlést. A lemondás érvényességéhez
elfogadó nyilatkozat nem szükséges.
8. § Ha a miniszterelnök megbízatásának megszűnésére az
Alkotmány 33/A. §-ának b)-d) pontja alapján kerül sor, ennek
tényét az Országgyűlés elnöke jelenti be az Országgyűlésnek.
9. § A miniszterelnök megbízatásának megszűnése esetén –
kivéve, ha az Országgyűlés a miniszterelnöktől a bizalmat
megvonta és új miniszterelnököt választott [Alkotmány 39/A. §
(1) bekezdés] – a köztársasági elnök harminc napon belül
javaslatot tesz az új miniszterelnök személyére.”
III.
Az Alkotmánybíróság a Tv. 7. §-ának a „harmincnapos lemondási
idő megjelölésével" szövegrésze alkotmányossági vizsgálata
során áttekintette az Alkotmánynak a miniszterelnök és a
Kormány státuszát meghatározó – az ügyben releváns –
rendelkezéseit.
1. Az Alkotmány rendelkezései a Kormány megalakulását illetve
megbízatásának megszűnését a miniszterelnök személyéhez
kötik.
A Kormány megalakulását illetően az Alkotmány 33. § (3)
bekezdése kimondja, hogy a miniszterelnök személyére a
köztársasági elnök tesz javaslatot, akit az Országgyűlés
tagjai többségével választ, s ezzel egy időben az
Országgyűlés a Kormány programjának elfogadásáról is határoz.
Az időpontok egyidejűségének alkotmányos jelentősége van:
meghatározza a miniszterelnök és a megalakuló Kormány
viszonyát. A már megválasztott miniszterelnök határozza meg a
Kormány személyi összetételét: az Alkotmány 33. § (4)
bekezdése értelmében a minisztereket a miniszterelnök
javaslatára a köztársasági elnök nevezi ki és menti fel. Az
Alkotmány 33. § (5) bekezdése értelmében a Kormány a
miniszterek kinevezésével alakul meg. A megalakult Kormány (a
kormányzás tartalmát érintően) a miniszterelnök
megválasztásával egy időben elfogadott program alapján fejti
ki tevékenységét.
2. A Kormány megbízatása megszűnésének – az Alkotmány 33/A. §-
ában foglalt – eseteihez az Alkotmány azonnal belépő átmeneti
szabályokat kapcsol. Az átmenetre vonatkozó alkotmányi
rendelkezések valamennyi megbízatás-megszűnési ok esetén az
új miniszterelnök megválasztásáig irányadóak.
2.1. Az Alkotmány 33/A. § a) pontja szerint az újonnan
megválasztott Országgyűlés megalakulásával a Kormány
megbízatása megszűnik. Az Alkotmány 39/C. § (1) bekezdése
értelmében ilyenkor a miniszterelnök az új miniszterelnök
megválasztásáig ügyvezető miniszterelnökként gyakorolja –
korlátozott – hatáskörét.
Az Alkotmány 33/A. § b) pontja – Kormány megbízatása
megszűnésének körében – két esetre utal: egyrészt a
miniszterelnök, másrészt a Kormány lemondására. Az Alkotmány
a miniszterelnök lemondásához nem kapcsol semmilyen feltételt
(pl. a lemondás idejét, okát illetően). A Kormány lemondása
az Alkotmány 39/A. § (3) és (4) bekezdéseiben foglalt
szabályokkal függ össze. Ezek szerint a Kormány – a
miniszterelnök útján – bizalmi szavazást javasolhat, illetve
– szintén a miniszterelnök útján – azt is javasolhatja, hogy
az általa benyújtott előterjesztés feletti szavazás egyben
bizalmi szavazás legyen. Az Alkotmány 39/A. § (5) bekezdés
értelmében, ha ezen esetekben az Országgyűlés nem szavaz
bizalmat, a Kormány köteles lemondani.
A fentebb ismertetett, az Alkotmány 33/A. §-ának a) és b)
pontjaiban található megszűnési okok jogi tényekhez kötöttek:
az új Országgyűlés megalakulásához, és a miniszterelnök,
illetve a Kormány lemondásához. Az Alkotmány 33/A. § a) és b)
pontjaihoz az Alkotmány 39/C. § (1) bekezdése kapcsolódik. Az
Alkotmány e rendelkezése előírja, hogy a megbízás-megszűnés
ezen okainak beállta esetén a miniszterelnök, az új
miniszterelnök megválasztásáig, ügyvezető miniszterelnökként
gyakorolja hatáskörét. Az Alkotmány az ügyvezető
miniszterelnöki státuszt – meghatározott korlátozásokkal, az
új miniszterelnök megválasztásáig – kötelezően ellátandó
feladatként rögzíti. Az Alkotmány az átmenetre (az új
miniszterelnök megválasztásáig) irányadó rendelkezései
szerint: az ügyvezető miniszterelnök új miniszter
kinevezésére illetőleg miniszter felmentésére javaslatot nem
tehet, és rendeletet csak törvény kifejezett felhatalmazása
alapján halaszthatatlan esetben alkothat [Alkotmány 39/C. §
(1) bekezdés]; a Kormányra irányadóan pedig úgy rendelkezik,
hogy gyakorolja mindazokat a jogokat amelyek a Kormányt
megilletik, nemzetközi szerződést azonban nem köthet, és
rendeletet csak törvény kifejezett felhatalmazása alapján,
halaszthatatlan esetben alkothat [Alkotmány 39/B. §]. A
miniszterelnök illetőleg a Kormány lemondását azonnal követő
átmeneti szabály tehát maga az ügyvezető miniszterelnök
[Alkotmány 39/C. § (1) bekezdés], és a hivatalban maradó
korlátozott jogkörű Kormány [Alkotmány 39/B. §] intézménye.
Az Alkotmány szerint a miniszterelnök lemondása azonos
joghatással bír, mint a Kormány lemondása. Az Alkotmány nem
enged olyan következtetést, hogy a miniszterelnök lemondását
követően a miniszterelnök illetőleg a Kormány teljes
jogkörrel hivatalban marad. Ezt a korlátozott jogkörű
Kormányról rendelkező alkotmányi szabály is kizárja: Az
Alkotmány 39/B. § bevezető mondatrésze úgy szól: „Ha a
Kormány megbízatása megszűnik", ennek pedig egyik oka – az
Alkotmány 33/A. § b) pont első fordulata szerint – a
miniszterelnök lemondása.
2.2. A Kormány megbízatása megszűnésének további esetei és az
ahhoz kapcsolt következmények beállta is az „azonnaliságára"
helyezik a hangsúlyt. A Kormány megbízatása megszűnik az
Alkotmány 33/A. § c) pontja szerint a miniszterelnök
halálával, d) pontja értelmében a miniszterelnök választójoga
elvesztésével, az e) pontja alapján a miniszterelnök
összeférhetetlensége megállapításával. Az Alkotmány 39/C. §
(2) bekezdése [ahogy a 39/C. § (1) bekezdése az Alkotmány
33/A. § a) és b) pontjába foglalt okok esetén] világosan
rendelkezik ezen esetkörökre vonatkozóan: az új
miniszterelnök megválasztásáig az a miniszter gyakorolja – az
ügyvezető miniszterelnökre előírt korlátozással – a
miniszterelnök hatáskörét, akit a miniszterelnök
helyettesítésére kijelölt. Az Alkotmány e körben a
miniszterelnököt helyettesítő miniszterről szól, de a Kormány
ezen esetekben is – az Alkotmány 33/A. §-a szerint –
korlátozott jogkörrel marad hivatalban [az Alkotmány 39/B.
§]. Az Alkotmány 33/A. § c)-e) pontokba foglalt – a
miniszterelnök személyéhez kapcsolódó – okok esetén az
Alkotmány 39/C. § (2) bekezdése közvetlenül alkalmazandó
szabályként mondja ki tehát, hogy a miniszterelnök
helyettesítésére kijelölt miniszter gyakorolja – az
ügyvezetői státuszból eredő korlátozással – a miniszterelnök
hatáskörét.
Végül az Alkotmány 33/A. § f) pontja a sikeres
bizalmatlansági indítványt említi a Kormány megbízatása
megszűnésének okai között. Az Alkotmány 39/A. § (1) bekezdése
a konstruktív bizalmatlansági indítványt intézményesíti, így
ebben az esetben értelemszerűen nincs szükség – az Alkotmány
39/C. §-ában foglaltakhoz hasonló – átmeneti szabályra: ha az
országgyűlési képviselők többsége bizalmatlanságát fejezi ki,
egyben új miniszterelnököt választ. Tehát az Alkotmány 33/A.
§ f) pontjához is kapcsolódik szabály, az Alkotmány 39/A. §
(1) bekezdése.
3. A fentiek alapján megállapítható, hogy az Alkotmány a
miniszterelnök, illetőleg a Kormány megbízatása megszűnésének
körében egymással szorosan összefüggő szabályok által, zárt
rendszert alkot. Bár az Alkotmány 39. § (2) bekezdése
felhatalmazást ad a törvényhozásnak, hogy a Kormány tagjai és
az államtitkárok jogállását, díjazását, továbbá felelősségre
vonásuk módját szabályozza, de ez a felhatalmazás
értelemszerűen csak az Alkotmányban nem szabályozott
kérdésekre terjedhet ki. Következésképpen a Kormány illetve a
miniszterelnök státuszát meghatározó, a fentiekben
részletezett szabályok az Alkotmány szintjére tartozó normák.
Az Alkotmány tételes rendelkezései a kormányzati munka
stabilitásának alkotmányos értékére különös gondot
fordítanak, s ez kifejeződik abban is, hogy az átmenet minden
lényeges mozzanatáról rendelkezik. Ezért az Alkotmányban
szabályozott ügyvezető miniszterelnök, illetve ügyvezető
Kormány intézményeinek garanciális jelentősége van, mint
ahogy annak is, hogy az ezzel járó korlátozott jogkör mely
időponttól érvényesül.
A jelen ügyben vizsgált, a Tv. 7. §-ába foglalt, a
miniszterelnök lemondása esetén előírt harmincnapos lemondási
idő az Alkotmánynak a Kormány megbízatása megszűnéséhez
kapcsolódó tételeivel több szempontból is ellentétben áll:
3.1. A Tv. vizsgált rendelkezése a miniszterelnök lemondása
esetén a lemondás időpontját követő harminc napig még teljes
jogkörű miniszterelnököt és Kormányt feltételez (tart
hivatalban). Ez ellentétes az Alkotmány 33/A. § b) pontjával,
39/C. § (1) bekezdésével és 39/B. §-ával is.
A Tv. értelmében a miniszterelnök a köztársasági elnök útján
az Országgyűlés elnökéhez intézett írásbeli nyilatkozattal –
s a jelen ügyben vizsgált szövegrész értelmében –
„harmincnapos lemondási idő megjelölésével" mondhat le. E
rendelkezés külön választja a lemondás időpontját a lemondás
hatályától, ami ellentétben áll az Alkotmánynak az ügyvezető
miniszterelnökről, és korlátozott jogkörű Kormányról szóló
rendelkezéseivel. Az Alkotmány 39/C. § (1) bekezdése – mint
ahogy ez fentebb bemutatásra került – eltérést meg nem engedő
módon kapcsolja a lemondás tényéhez az ügyvezető
miniszterelnöki jogállás beálltát, s mivel az Alkotmány 33/A.
§-a értelmében ilyenkor a Kormány megbízatása is megszűnik, a
Kormány is – az Alkotmány 33/B. §-a szerint – ügyvezető
Kormánnyá alakul át. Az Alkotmány e rendelkezéseiből
következően a lemondás benyújtásával annak hatálya azonnal
beáll. A még harminc napig teljes jogkörű miniszterelnököt és
Kormányt feltételező – a Tv. 7. §-ába foglalt – előírás azért
alkotmányellenes, mert – mint erre fentebb utalás történt –
az Alkotmány tárgykörében rendelkezik, azaz a törvényhozás
szintjén egészíti ki az átmenetre vonatkozó szabályokat.
Amennyiben az Alkotmány a lemondás ténye és annak hatálya
közötti bármilyen időszakkal számolt volna, arról – s az
ebben az esetben követendő eljárásról – magának az
Alkotmánynak kellene rendelkeznie.
A Tv. 7. §-ába foglalt harmincnapos lemondási idő ezért
átrendezi az Alkotmánynak a teljes jogkörű és az ügyvezető
miniszterelnökről, illetve Kormányról szóló rendelkezéseit.
Az Alkotmány 33/A. §-ában foglalt valamennyi ok konkrét
időpontokhoz kötődik, és az Alkotmány 39/C. §-a valamint
39/B. §-ai, meghatározzák ennek azonnali következményeit. E
szabályok az Alkotmánynak a kormányzati munka stabilitását az
átmenetre biztosító – eltérést nem engedő – rendelkezései.
A fentiekből következően az sem lenne összeegyeztethető az
Alkotmánnyal, ha a miniszterek lemondásának analógiájára
(lásd: a Tv. 13. §-át), „legfeljebb” harmincnapos lemondási
időt írna elő a törvény. A lemondás időpontja és hatálya
ugyanis ez esetben is szétválhatna, ami az Alkotmánynak az
ügyvezető miniszterelnökről és korlátozott jogkörű kormányról
szóló rendelkezésével ugyan úgy ellentétbe kerülne, mint a
most vizsgált szabály. Mindez következik a miniszterelnöknek
az Alkotmányban meghatározott közjogi pozíciójából, illetve a
Kormány megbízatása megszűnésének a miniszterelnök
lemondásához rendeléséből is.
A Tv. 7. §-ától eltérő megítélés alá esik a Tv. 9. §-ában
foglalt azon rendelkezés, hogy a miniszterelnök megbízatása
megszűnése esetén – a sikeres bizalmatlansági indítványt
kivéve – a köztársasági elnök harminc napon belül javaslatot
tesz az új miniszterelnök személyére. A Tv. e harmincnapos
szabálya – szemben a 7. § vizsgált rendelkezésével – nem
változtatja meg az Alkotmánynak a teljes jogkörű Kormányt
ügyvezető Kormánnyá minősítő alkotmányos előírásait, hanem az
ügyvezető miniszterelnöki tevékenység és korlátozott jogkörű
Kormány fennállásának időbeli korlátját adja alkotmányosan
igazolható cél érdekében: az új miniszterelnök mielőbbi
megválasztása és az új Kormány megalakulása végett.
3.2. A lemondott miniszterelnökkel szemben, aki az Alkotmány
erejénél fogva ügyvezető miniszterelnöki státuszba került,
bizalmatlansági indítvány benyújtása az Alkotmányból
következően fogalmilag kizárt. Az Alkotmány kizárólag a
miniszterelnök és nem az ügyvezető miniszterelnök esetében
biztosítja a bizalmatlansági indítvány benyújtását. Az
Alkotmány fogalomhasználata ugyanis élesen különválasztja a
miniszterelnök (értsd: teljes jogkörű miniszterelnök) és az
ügyvezető miniszterelnök intézményét. Bizalmatlansági
indítvány – a nyelvtani értelmezésen túlmenően – azért sem
nyújtható be az ügyvezető miniszterelnökkel szemben, mivel az
ügyvezető miniszterelnöki státusz feltételezi, hogy az
Alkotmány 33/A. § a) vagy b) pontjai értelmében a Kormány
megbízatása megszűnt. A bizalmatlansági indítvány a
Kormánnyal szemben benyújtott bizalmatlansági indítvány is,
amely értelemszerűen nem nyújtható be azzal a céllal, hogy az
egyszer már megszűnt Kormány megbízatása újból megszűnjön. A
Tv. 7. §-a lemondás esetén még harminc napig hatályban tartja
a teljes jogkörű Kormányt, így e Tv.-i rendelkezésre
tekintettel – jelenleg – elvileg nem kizárt, hogy – az
Alkotmány szabályaival szemben – a Kormány megbízatása
megszűnésének új oka felmerüljön.
Mindezért a Tv-nek az a szabálya, amely az átmenet beálltának
Alkotmányban rögzített időpontját eltérően rendezi, az
alkotmányi szabályozás kizárólagos voltát s egyben a
kormányzás Alkotmányon alapuló stabilitását, a jogintézmények
működésének kiszámíthatóságát sérti.
4. Az indítványozók a Tv. 7. §-ának a harmincnapos lemondási
határidőt előíró szabályát az Alkotmány 54. § (1) bekezdése
alapján is kérték vizsgálni. Az Alkotmánybíróság gyakorlata
szerint, ha az indítvánnyal támadott jogszabályt vagy annak
egy részét az Alkotmány valamely rendelkezésébe ütközőnek
minősíti, akkor a további alkotmányi rendelkezés esetleges
sérelmét – a már alkotmányellenessé nyilvánított jogszabályi
rendelkezéssel összefüggésben – érdemben nem vizsgálja.
[44/1995. (VI. 30.) AB határozat, ABH 1995, 203, 205.;
4/1996. (II. 23.) AB határozat, ABH 1996, 37, 44.; 61/1997.
(XI. 19.) AB határozat, ABH 1997, 361, 364.; 15/2000. (V.
24.) AB határozat, ABH 2000, 420, 423.; 16/2000. (V. 24.) AB
határozat, ABH 2000, 425, 429.; 29/2000. (X. 11.) AB
határozat, ABH 2000, 193, 200.]. Erre tekintettel az
Alkotmánybíróság a Tv. 7. §-ába foglalt, s fentebb
alkotmányellenessé nyilvánított rendelkezést az Alkotmány 54.
§ (1) bekezdéséből fakadó önrendelkezési jog sérelme alapján
nem vizsgálta.
5. Az indítványozók a Tv. 7. §-ának a „harmincnapos lemondási
idő megjelölésével” szövegrésze visszamenőleges hatályú
megsemmisítését kérték. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989.
évi XXXII. törvény (a továbbiakban: Abtv.) 40. §-a szerint,
ha az Alkotmánybíróság a jogszabály alkotmányellenességét
állapítja meg, a jogszabályt megsemmisíti. Az Abtv. 42. §-a
szerint a megsemmisítés hatálya – főszabályként – az
alkotmánybírósági határozat közzétételének a napja. Az ex
nunc hatályú megsemmisítés főszabályától eltérést enged az
Abtv. 43. § (4) bekezdése, ha ezt a jogbiztonság, vagy az
eljárást kezdeményező különösen fontos érdeke indokolja. Az
Alkotmánybíróság jelen ügyben azt állapította meg, hogy a
visszamenőleges hatályú megsemmisítés indokaként az Abtv. 43.
§ (4) bekezdésébe foglalt egyik ok sem áll fenn. Az Abtv. 43.
§ (2) bekezdése kimondja, hogy a jogszabály megsemmisítése –
szűk kivétellel – nem érinti a határozat közzététele előtt
létrejött jogviszonyokat, a belőlük származó jogokat és
kötelezettségeket. Minderre tekintettel az Alkotmánybíróság a
Tv. 7. §-ának alkotmányellenessé nyilvánított rendelkezését a
határozata közzététele napjával semmisítette meg.
A határozat Magyar Közlönyben való közzététele az Abtv. 41. §-
án alapul.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
előadó alkotmánybíró
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |