A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panaszok, valamint jogszabály
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló
indítványok tárgyában meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság — a Legfelsőbb Bíróság
Kökif.III.37.539/2006/2. végzésében alkalmazott — a polgári
perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 95. § (1)
bekezdése, valamint — a Fővárosi Ítélőtábla
5.Pkf.25.839/2006/1. számú végzésében alkalmazott — a bírósági
eljárás elhúzódása miatti kifogás jogintézményének
bevezetéséhez kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló
2006. évi XIX. törvény 3. §-a alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló alkotmányjogi
panaszokat elutasítja.
2. Az Alkotmánybíróság a polgári perrendtartásról szóló 1952.
évi III. törvény 114/A. §-a, 114/B. §-a, 120. §-a, továbbá a
bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 9. §-a és
217. § (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványokat elutasítja.
3. Az Alkotmánybíróság a Legfelsőbb Bíróság Pkif.25.082/2006/2.
számú, és a Kökif.IV.37.389/2007/2. számú, továbbá a Fővárosi
Ítélőtábla 4.Pkf.25.579/2007/2. sorszámú, valamint a Szabolcs-
Szatmár-Bereg Megyei Bíróság 1.Gpkf.15-07-0500006/2. számú
jogerős végzése ellen irányuló alkotmányjogi panaszokat
visszautasítja.
4. Az Alkotmánybíróság az indítványokat egyebekben
visszautasítja.
Indokolás
I.
1. Az Alkotmánybírósághoz 5 indítvány érkezett a polgári
perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvénynek (a
továbbiakban: Pp.) az eljárás elhúzódása miatti kifogást
szabályozó 114/A. § és 114/B. § alkotmányellenességének
megállapítása és megsemmisítése tárgyában. Az indítványozók a
beadványaikat elsősorban alkotmányjogi panaszként, másodsorban
utólagos normakontrollként kérték elbírálni. Alkotmányjogi
panaszt az indítványozók a Magyar Köztársaság Legfelsőbb
Bírósága mint felülvizsgálati bíróság Pkif.25.082/2006/2.,
Kökif.III.37.539/2006/2. és Kökif.IV.37.389/2007/2. sorszámú,
valamint a Fővárosi Ítélőtábla 5.Pkf.25.839/2006/1. és
4.Pkf.25.579/2007/2. sorszámú, továbbá a Szabolcs-Szatmár-Bereg
Megyei Bíróság mint másodfokú bíróság 1.Gpkf.15-07-0500006/2.
sorszámú jogerős végzései ellen terjesztettek elő. Az
indítványozók a Pp. megjelölt rendelkezései mellett a Pp. 95. §
(1) bekezdését, a Pp. 120. §-át, valamint a bírósági eljárás
elhúzódása miatti kifogás jogintézményének bevezetéséhez
kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2006. évi XIX.
törvény (a továbbiakban: Ppmód.) 3. §-át (mely a jogszabály
hatályba lépéséről rendelkezik), továbbá a bírósági
végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban:
Vht.) 9. §-át és a 217. § (4) bekezdését is támadták.
Az indítványoknak a Pp. 114/A. §-át és a 114/B. §-át támadó
részei — mivel az egyik indítványozó valamennyi ügyben szerepel
— lényegében szó szerint azonosak. A folyamatban levő ügyeket —
azok tárgyi összefüggése miatt — az Alkotmánybíróság ideiglenes
ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, többször módosított
és egységes szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat
(ABK 2009. január, 3., a továbbiakban: Ügyrend) 28. § (1)
bekezdése alapján az Alkotmánybíróság egyesítette, és egy
eljárásban bírálta el.
2. Az indítványozók szerint a Pp. 114/A. §-a és a 114/B. §-a
nem felel meg az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének és az 50. §
(3) bekezdésének, továbbá az 57. § (1) és (5) bekezdésének sem.
Ennek indokát az indítványozók abban látják, hogy a mulasztást
elkövető bíróságra bízza a jogszabály a mulasztás
megállapítását, a bíróság ebben az eljárásban nem kerül a peres
fél státusába, a kifogás előterjesztője nem ismerheti meg az
ellenérdekű fél, illetve a bíróság észrevételeit, nem
rendelkezik a költségek viseléséről, illetve a bíróság nem
igazgatási, hanem ítélkezési jogkörben jár el. Ezen túlmenően
az indítványozók szerint alkotmányellenes az is, hogy a
bíróságnak — ha a kifogást nem tartja alaposnak — arról nem
kell végzést hoznia, valamint alkotmánysértő a kifogás
elbírálása elleni jogorvoslat kizártsága, illetve hogy a
kifogás nem határidőben való elbírálásának nincs
jogkövetkezménye. A 114/B. § (5) bekezdését külön is az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe, valamint az 57. § (1) és (5)
bekezdésébe ütközőnek vélték az indítványozók. Állításuk
szerint nem állapítható meg, hogy mit jelent az „alaptalan
kifogás” fogalma. Álláspontjuk szerint alkotmányellenes és a
„jogállamisággal összeegyeztethetetlen” az „ismételten
alaptalan jogorvoslat esetén pénzbírság kiszabása”, mert a
szabály nem egyértelmű (ugyanazon tényre irányul-e, mit jelent
az „ugyanabban a perben” kifejezés). Emellett állításuk szerint
az, hogy a pénzbírság kiszabása nem kötelező, hanem a szabály
mérlegelési lehetőséget biztosít az eljáró bíróság számára az
Alkotmány 50. § (3) bekezdésébe ütközik, és hátrányos
megkülönböztetést is megvalósít [Alkotmány 70/A. § (1) és (2)
bekezdések].
Az indítványozók szerint a Pp. 114/A. és 114/B. §-ai
ellentétben állnak a Pp. 212. § (1) bekezdésével, valamint az
emberi jogok és az alapvető szabadságok védelméről szóló,
Rómában, 1950. november 4-én kelt Egyezmény és az ahhoz tartozó
nyolc kiegészítő jegyzőkönyv kihirdetéséről szóló 1993. évi
XXXI. törvény (a továbbiakban: Római Egyezmény) 6. cikkével,
ezzel kapcsolatban azonban az Alkotmány sérülni vélt
rendelkezése nem került megjelölésre. Emellett mulasztás
megállapítását is kérték abban a tekintetben, hogy a jogalkotó
nem tett eleget a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény (a
továbbiakban: Jat.) 2. § c) pontjában és 3. § g) pontjában
foglalt kötelezettségének, mert nem alkotta meg a végrehajtási
kifogás polgári eljárási szabályait, az Alkotmány sérülni vélt
rendelkezését azonban az indítványozók ebben az esetben sem
jelölték meg.
3. A Ppmód. 3. §-a az indítványozók szerint az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésébe ütközik, mert a jogszabály nem egyértelmű abban
a vonatkozásban, hogy a 2006. április 1-én és ezt követően
bekövetkező, vagy a törvény hatályba lépése előtt már
elkövetett mulasztások esetén van helye a Pp. 114/A. § és
114/B. § alkalmazásának.
A Pp. 95. § (1) bekezdése az indítványozók szerint nem felel
meg a jogállamiság követelményének, mert nem egyértelmű, hogy a
bíróság azon kötelezettsége, hogy a beadványt legkésőbb a
bírósághoz való érkezést követő harminc napon belül
megvizsgálja és annak alapján intézkedik, vonatkozik-e a
fellebbezés elbírálására.
A Pp. 120. §-a az indítványozók szerint azért ellentétes az
Alkotmány 2. § (1) bekezdésével, az 50. § (1) bekezdésével, az
54. § (1) bekezdésével, továbbá az 57. § (1) és (4)-(5)
bekezdéseivel, végül pedig a 70/I. §-ával, mert polgári
ügyekben e rendelkezésekkel „összeegyeztethetetlen a pénzbírság
alkalmazása”, hiszen csak a bűncselekményt elkövető személy
sújtható pénzbüntetéssel, valamint a mérlegelés
szempontrendszere sincs meghatározva. „Ez határtalanul sérti ez
indítványozók emberi méltóságát.” Az indítványozók szerint
emellett a Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bíróságának a feleket
a rendeltetésszerű joggyakorlásra való figyelmeztetése sérti a
felek „emberi méltóságát [Alkotmány 54. § (1) bekezdés],
továbbá személyiségi jogait” és ellentétes az Alkotmány 57. §
(1) bekezdésével és a 70/K. §-ával is.
4. Az indítványozók ezen túl kérték, hogy az Alkotmánybíróság
semmisítse meg a Vht. 9. §-át, illetve abból a „nemperes
eljárás sajátosságaiból eredő eltérésekkel” szövegrészt, mert —
számukra — nem világos, hogy a bíróság nemperes eljárásban
miként tehet eleget az Alkotmány 57. § (1) bekezdésében foglalt
tisztességes és igazságos eljárás követelményének. Véleményük
szerint a Vht. 217. § (4) bekezdésében alkalmazott „soron
kívül” szövegrész nem felel meg a jogállami jogbiztonság által
támasztott követelményeknek, mert a bírósági ügyintézés a fél
számára ellenőrizhetetlen. Továbbá kérték a Szabolcs-Szatmár-
Bereg Megyei Bíróság, mint másodfokú bíróság 1.Gpkf.15-07-
0500006/2. számú ügyében visszamenőlegesen ezen rendelkezések
alkalmazási tilalmának kimondását is.
5. Az Alkotmánybíróság az előzményi iratok áttekintése során
észlelte, hogy az indítványozókat a Fővárosi Ítélőtábla a
4.Pkf.25.579/2007/2. sorszámú végzésében 100.000.-, 100.000,-
Ft. pénzbírsággal sújtotta. A határozat indokolása szerint az
indítványozók az eljárás elhízódása miatti kifogás
intézményével rosszhiszeműen visszaéltek, jogaikat
visszaélésszerűen gyakorolták. A Fővárosi Ítélőtábla
pénzbírságot kiszabó határozatát a Legfelsőbb Bíróság
Kökif.IV.37.389/2007/2. számú határozata helybenhagyta.
II.
1. Az Alkotmánynak az indítványokkal érintett rendelkezései:
„2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam.”
„50. § (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és biztosítják
az alkotmányos rendet, a természetes személyek, a jogi
személyek és a jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek
jogait és törvényes érdekeit, büntetik a bűncselekmények
elkövetőit. (…)
(3) A bírák függetlenek és csak a törvénynek vannak
alárendelve. A bírák nem lehetnek tagjai pártnak és politikai
tevékenységet nem folytathatnak.”
„54. § (1) A Magyar Köztársaságban minden embernek
veleszületett joga van az élethez és az emberi méltósághoz,
amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
„57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el. (…)
(4) Senkit nem lehet bűnösnek nyilvánítani és büntetéssel
sújtani olyan cselekmény miatt, amely az elkövetés idején a
magyar jog szerint nem volt bűncselekmény.
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát vagy
jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan – a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazatával
elfogadott törvény korlátozhatja.”
„70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.”
„70/I. § Minden természetes személy, jogi személy és jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezet köteles jövedelmi és
vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.”
„70/K. § Az alapvető jogok megsértése miatt keletkezett
igények, továbbá a kötelességek teljesítésével kapcsolatban
hozott állami döntések elleni kifogások bíróság előtt
érvényesíthetők.”
2. A Pp.-nek az indítványokkal támadott rendelkezései:
„95. § (1) A bíróság a beadványt legkésőbb a bírósághoz való
érkezését követő harminc napon belül megvizsgálja és annak
alapján intézkedik.”
„114/A. § (1) A fél, a beavatkozó, valamint az eljárásban részt
vevő ügyész az ügyben eljáró bíróságnak a (2) bekezdésben
meghatározott mulasztása miatt ugyanezen bíróságnál írásban
kifogást nyújthat be, kérve a kifogás elbírálására hatáskörrel
rendelkező bíróságtól a mulasztás tényének megállapítását,
valamint – megfelelő határidő tűzésével – a mulasztó bíróságnak
a (2) bekezdés a) és c) pontjában foglalt esetben az
elmulasztott eljárási cselekmény elvégzésére vagy határozat
meghozatalára, a (2) bekezdés b) pontjában foglalt esetben
pedig az adott ügyben leghatékonyabb intézkedés
foganatosítására történő utasítását.
(2) Kifogás akkor terjeszthető elő, ha
a) a törvény a bíróság részére az eljárás lefolytatására,
eljárási cselekmény elvégzésére vagy valamely határozat
meghozatalára határidőt állapított meg, azonban az
eredménytelenül eltelt,
b) a bíróság az ügyész, az eljárásban részt vevő személy, a
megkeresett szerv vagy személy részére az eljárási cselekmény
elvégzésére határidőt tűzött ki, amely eredménytelenül eltelt,
és a bíróság a mulasztóval szemben nem alkalmazta a törvény
által lehetővé tett intézkedéseket,
c) a bíróság elmulasztotta a perek ésszerű időn belül történő
befejezésére irányuló kötelezettségét azáltal, hogy az ügyben a
bíróság utolsó érdemi intézkedése óta eltelt az az ésszerű
időtartam, amely elegendő volt arra, hogy a bíróság az eljárási
cselekményt elvégezze, vagy annak elvégzéséről rendelkezzen,
azonban a bíróság ezt nem tette meg.
(3) Nincs helye kifogás előterjesztésének bizonyítási
cselekmény elrendelése, valamint olyan határozat ellen,
amellyel szemben külön jogorvoslatnak van helye.
(4) A kifogást annak benyújtója mindaddig visszavonhatja, amíg
a bíróság azt érdemben el nem bírálta. A visszavont kifogást
újból előterjeszteni nem lehet.
114/B. § (1) Az ügyben eljáró bíróság a kifogást annak
bírósághoz való érkezését követő nyolc napon belül
megvizsgálja, és ha azt alaposnak tartja, harminc napon belül
megteszi, illetőleg elrendeli a kifogásban sérelmezett helyzet
megszüntetése érdekében szükséges intézkedést. A bíróság a
kifogás elintézéséről a kifogás előterjesztőjét értesíti.
(2) Ha az ügyben eljáró bíróság a kifogást nem tartja
alaposnak, a kifogást tartalmazó beadványt megküldi az ellenfél
részére, aki észrevételeit a kézbesítéstől számított nyolc
napon belül terjesztheti elő. A határidő elteltét követően a
bíróság az iratokat – az esetleg benyújtott észrevételekkel
együtt – nyolc napon belül felterjeszti a kifogás elbírálására
hatáskörrel rendelkező bírósághoz. A felterjesztésben a bíróság
számot ad arról, hogy a hiányolt eljárási cselekmény
elvégzésére vagy határozat meghozatalára milyen okból nem
került sor.
(3) A helyi bíróság mulasztásával szemben benyújtott kifogást a
megyei bíróság három hivatásos bíróból álló tanácsa, a megyei
bíróság mulasztásával szemben benyújtott kifogást az ítélőtábla
három hivatásos bíróból álló tanácsa, az ítélőtábla
mulasztásával szemben benyújtott kifogást a Legfelsőbb Bíróság
három hivatásos bíróból álló tanácsa, a Legfelsőbb Bíróság
mulasztásával szemben benyújtott kifogást a Legfelsőbb Bíróság
másik tanácsa az iratok felterjesztésétől számított tizenöt
napon belül tárgyaláson kívül bírálja el.
(4) Ha a kifogást elbíráló bíróság a kifogásban foglaltaknak
helyt ad, a mulasztó bíróságot határidő tűzésével a 114/A. §
(2) bekezdésének a) és c) pontjában foglalt esetekben az ügy
továbbviteléhez szükséges intézkedés megtételére, a 114/A. §
(2) bekezdésének b) pontjában foglalt esetben pedig az adott
ügyben leghatékonyabb intézkedés foganatosítására hívja fel. A
felhívásban – a 114/A. § (2) bekezdésének a) pontjában foglalt
esetet kivéve – a kifogást elbíráló bíróság az eljáró bíróságot
meghatározott eljárási cselekmény lefolytatására nem
utasíthatja. A kifogás alaptalansága esetén azt indokolt
határozattal elutasítja. A határozat ellen további
jogorvoslatnak nincs helye.
(5) Ha a kifogás előterjesztője ugyanabban a perben ismételten
alaptalan kifogást nyújt be, őt a kifogást elbíráló bíróság
elutasító határozatában pénzbírsággal (120. §) sújthatja.
(6) A kifogás elintézésére a végzés elleni fellebbezés
felterjesztésére és elbírálására vonatkozó rendelkezéseket kell
megfelelően alkalmazni.”
„120. § E törvény rendelkezései alapján kiszabható pénzbírság
legmagasabb összege ötszázezer forint azzal, hogy az nem
haladhatja meg a pertárgy értékét. A kiszabott pénzbírságot
szabadságvesztésre átváltoztatni nem lehet. A pénzbírság
behajtására és hovafordítására azokat a jogszabályokat kell
alkalmazni, amelyek a bíróságok által büntetőügyben kiszabott
pénzbüntetésekre irányadók.”
3. A Ppmód.-nak az indítvánnyal támadott rendelkezése:
„3. § Ez a törvény a kihirdetését követő második hónap első
napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben
is alkalmazni kell. E törvény hatálybalépése nem érinti az
eljárások elhúzódása miatt e törvény hatálybalépése előtt
megnyílt jogorvoslati lehetőségek, valamint kártérítési és
kártalanítási igények érvényesítését.”
4. A Vht.-nak az indítványokkal támadott rendelkezései:
„9. § Azokra az eljárási kérdésekre, amelyeket ez a törvény
külön nem szabályoz, a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi
III. törvény (a továbbiakban: Pp.) és a végrehajtásáról szóló
jogszabályok – a polgári nemperes eljárás sajátosságaiból eredő
eltérésekkel – megfelelően irányadók.”
„217. § (4) A bíróság a végrehajtási kifogásról soron kívül –
szükség esetén a felek meghallgatása után – határoz.”
III.
Az indítványok részben érdemi elbírálásra alkalmatlanok,
részben nem megalapozottak.
1. Az Alkotmánybíróság mindenekelőtt megállapította, hogy az
indítvány egyrészt alkotmányjogi panaszt, másrészt utólagos
normakontroll iránti kérelmet tartalmaz.
1.1. Az Alkotmánybíróság megvizsgálta, hogy az alkotmányjogi
panasz megfelel-e az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
törvény (a továbbiakban: Abtv.) 48. § (1) és (2) bekezdéseiben
meghatározott követelményeknek.
Az Abtv. 48. § (1) bekezdése kimondja: Az Alkotmányban
biztosított jogainak megsértése miatt alkotmányjogi panasszal
fordulhat az Alkotmánybírósághoz az, akinek a jogsérelme az
alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett be,
is egyéb jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, illetőleg
más jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. Az Abtv.
48. § (2) bekezdése szerint alkotmányjogi panaszt a jogerős
határozat kézbesítésétől számított hatvan napon belül lehet
írásban benyújtani.
Az alkotmányjogi panaszokkal összefüggésben az Alkotmánybíróság
az alábbiakat állapította meg.
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága mint felülvizsgálati
bíróság Pkif.25.082/2006/2. számú végzését az indítványozó
2007. január 18. napján vette kézhez, érvelést nem tartalmazó
alkotmányjogi panaszát 2007. március 6. napján, indoklással
ellátott beadványát pedig — hiánypótlási felhívást követően —
2007. november 7. napján terjesztette elő.
A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bíróság mint másodfokú bíróság
1.Gpkf.15-07-0500006/2. számú végzését az indítványozó 2007.
július 9. napján vette kézhez, érvelést nem tartalmazó
alkotmányjogi panaszát 2007. szeptember 11. napján, indoklással
ellátott beadványát pedig — hiánypótlási felhívást követően —
2008. január 14. napján terjesztette elő.
A Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bírósága mint felülvizsgálati
bíróság Kökif.IV.37.389/2007/2. számú végzését az indítványozó
2007. november 8. napján vette kézhez, érvelést nem tartalmazó
alkotmányjogi panaszát 2007. december 7. napján, indoklással
ellátott beadványát pedig — hiánypótlási felhívást követően —
2008. március 11. napján terjesztette elő.
1.2. Az Alkotmánybíróság általánosságban, valamint az Abtv. 48.
§ (2) bekezdése értelmében konkrétan az alábbiakat
hangsúlyozza: A jogerős határozat kézbesítésétől számított
hatvan napon belül benyújtott alkotmányjogi panasznak meg kell
felelnie az Abtv. 22. § (2) bekezdésében meghatározott
követelményeknek, azaz tartalmaznia kell a sérelmezett
jogszabályi rendelkezést, továbbá az Alkotmány érintett
szakaszát, valamint azt az indokot, amely alapján az
indítványozó az alkotmánysértést fennállónak véli. Az
Alkotmánybíróság következetes gyakorlata az, hogy az e
feltételeknek meg nem felelő indítvány tekintetében az
indítványozót hiánypótlásra hívja fel, és ezt követően dönt a
kérelem tárgyában.
A fent felsorolt esetekben azonban az indítványozók —
sorozatosan — az alkotmányjogi panasz benyújtására nyitvaálló
határidőben kizárólag tartalom nélküli, alkotmányjogi panasznak
nevezett, de annak tartalmilag meg nem felelő beadványt
nyújtottak be, majd jóval később — immár a hatvan napos
határidőn túl — az Alkotmánybíróság felhívására terjesztettek
elő érdemi indokolást. Ezzel az indítványozók nyilvánvaló
szándéka az volt, hogy ne mulasszák el a törvényes határidőt,
azonban a formális és az indokolással ellátott indítványok
beadása között eltelt több hónapi késedelemből arra lehet
következtetni, hogy az indítványozóknak a beadványok
mihamarabbi elbírálása nem állt érdekében, azaz jogaikat — nem
kizárólag egyetlen esetben, hanem sorozatosan —
rendeltetésellenesen, visszaélésszerűen gyakorolták, mely
rosszhiszemű ügyvitelnek minősül. Az Alkotmánybíróság
megjegyzi, hogy az Abtv. 28. § (2) bekezdése szerint az
Alkotmánybíróság az eljárásából eredő költségeket
felszámíthatja az indítványozónak, ha annak rosszhiszeműsége az
indítvány előterjesztésével kapcsolatban megállapítható.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Magyar Köztársaság
Legfelsőbb Bírósága mint felülvizsgálati bíróság
Pkif.25.082/2006/2. számú, a Kökif.IV.37.389/2007/2. számú,
valamint a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bíróság mint másodfokú
bíróság 1.Gpkf.15-07-0500006/2. számú jogerős végzése ellen
benyújtott alkotmányjogi panaszok a benyújtáskor nem feleltek
meg az Abtv. 22. § (2) bekezdésében meghatározott
követelményeknek, ezért azokat az Ügyrend 29. § d) pontja
alapján visszautasította.
1.3. A Fővárosi Ítélőtábla 4.Pkf.25.579/2007/2. sorszámú
végzését az indítványozó 2007. május 29. napján vette kézhez, a
határozat ellen a hatvan napos törvényi határidőn túl, 2007.
december 7. napján, elkésetten terjesztette elő alkotmányjogi
panaszát, ezért az Alkotmánybíróság azt az Ügyrend 29. § e)
pontja alapján visszautasította.
1.4. Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz keretében
kizárólag azokat a jogszabályokat vizsgálhatja, amelyeknek a
jogerős határozatban történő alkalmazása során az indítványozó
vélt jogsérelme bekövetkezett, ezért az alkotmányjogi panasz
tárgya kizárólag a Legfelsőbb Bíróság Kökif.III.37.539/2006/2.
végzésében alkalmazott Pp. 95. § (1) bekezdése, illetve a
Fővárosi Ítélőtábla 5.Pkf.25.839/2006/1. számú végzésében
alkalmazott Ppmód. 3. §-a lehet.
Az indítványozó szerint a Pp. 95. § (1) bekezdése, illetve a
Ppmód. 3. §-a sem felel meg a jogállamiság követelményének,
mert a rendelkezések megfogalmazása nem egyértelmű.
Az Alkotmánybíróság — az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében
szabályozott jogbiztonság követelményének sérelmével
összefüggésben — számos határozatában kifejtette, hogy a
jogállam alapvető, nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság. A
26/1992. (IV. 30.) AB határozatában az Alkotmánybíróság elvi
éllel mutatott rá arra, hogy a világos, érthető és megfelelően
értelmezhető normatartalom a normaszöveggel szemben alkotmányos
követelmény. A jogbiztonság — amely az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében deklarált jogállamiság fontos eleme — megköveteli,
hogy a jogszabály szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás
során felismerhető normatartalmat hordozzon (ABH 1992, 135,
142.).
Az Alkotmánybíróság ezzel összefüggésben megállapítja, hogy a
támadott jogszabályok világos, érthető és megfelelően
értelmezhető, a jogalkalmazás során felismerhető normatartalmat
hordoznak, a jogbiztonság alkotmányos követelménye az
indítványozók által megjelölt okokból nem sérül, ezért a
jogbiztonság sérelmének megállapítására irányuló indítványt a
Pp. 95. § (1) bekezdése, illetve a Ppmód. 3. §-a vonatkozásában
elutasította.
2. Ezt követően az Alkotmánybíróság az utólagos normakontroll
iránti kérelmeket bírálta el azzal, hogy az alkotmányjogi
panaszokkal kapcsolatban elbírált jogszabályi rendelkezéseknek
utólagos normakontroll keretében történő ismételt vizsgálatát
mellőzte.
2.1. Az indítványozók az eljárás elhúzódása miatti kifogás
szabályait vélték az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe, az 50. §
(3) bekezdésébe, az 57. § (1) és (5) bekezdésébe, valamint a
70/A. § (1) és (2) bekezdésébe ütközőnek. Az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy az Alkotmány e rendelkezései, valamint a
Pp. 114/A. és 114/B. §-ai között az indítványozók által
megjelölt indokok alapján nincs közvetlen alkotmányos
összefüggés. Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata
alapján [698/B/1990. AB határozat, ABH 1991, 716-717.;
108/B/1992. AB határozat, ABH 1994, 523-524.; 19/2004. (V. 26.)
AB határozat, ABH 2004, 321, 343.] az indítványokat ebben a
tekintetben ezért elutasította.
2.2. A pénzbírság kiszabásának lehetőségét tartalmazó Pp. 120.
§-a az indítványozók szerint ellentétes az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésével, az 50. § (1) bekezdésével, az 54. § (1)
bekezdésével, továbbá az 57. § (1) és (4)-(5) bekezdéseivel,
végül pedig a 70/I. és 70/K. §-aival is.
Az Alkotmánybíróság megállapítja: azon indítványozói
hivatkozások alapján, hogy a polgári ügyekben
„összeegyeztethetetlen a pénzbírság alkalmazása”, valamint hogy
„ez határtalanul sérti ez indítványozók emberi méltóságát” és
„személyiségi jogait” nincs alkotmányos összefüggés a Pp. 120.
§-a és az Alkotmány sérülni vélt rendelkezései között, ezért az
indítványt — fenti következetes gyakorlata alapján — ebben a
tekintetben is elutasította.
2.3. Az indítványozók szerint a Vht. 9. §-a, illetve abból a
„nemperes eljárás sajátosságaiból eredő eltérésekkel”
szövegrésze, valamint a Vht. 217. § (4) bekezdésében
alkalmazott „soron kívül” szövegrésze nem felel meg az
Alkotmány 57. § (1) bekezdésében foglalt tisztességes és
igazságos eljárás követelményének, mert annak megfogalmazása
nem világos. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a támadott
rendelkezések az indítványozó által megjelölt okból nem
hozhatók összefüggésbe az Alkotmány tisztességes eljárást
előíró rendelkezésével, ezért az Alkotmánybíróság az indítványt
elutasította.
2.4. Az indítványozók a Pp. 114/A. és 114/B. §-ait a Római
Egyezménybe ütközőnek vélték.
Az Alkotmánybíróság több határozatában [pl. 72/2006. (XII. 15.)
AB határozat, ABH 2006, 861.] hangsúlyozta, hogy az Abtv. 20. §-
a szerint minden esetben csak az arra jogosult indítványa
alapján járhat el. Az Abtv. 21. § (3) bekezdése értelmében
pedig az Abtv. 1. § c) pontja szerinti — jogszabály, valamint
állami irányítás egyéb jogi eszköze nemzetközi szerződésbe
ütközésének vizsgálatára irányuló — eljárást csak meghatározott
szervek, illetve személyek kezdeményezhetnek (Országgyűlés,
annak állandó bizottsága, vagy bármely országgyűlési képviselő,
a köztársasági elnök, a Kormány vagy annak tagja, az Állami
Számvevőszék elnöke, a Legfelsőbb Bíróság elnöke, valamint a
legfőbb ügyész). Mivel az indítványozók nem tartoznak ebbe a
körbe, az Alkotmánybíróság az Ügyrend 29. § c) pontja alapján —
az indítványozói jogosultság hiánya miatt — az indítványt ebben
a részében érdemi vizsgálat nélkül visszautasította.
2.5. Az indítványozók a Pp. 114/A. és 114/B. §-ait a Pp. 212. §
(1) bekezdésébe ütközőnek vélték, valamint mulasztás
megállapítását is kérték abban a tekintetben, hogy a jogalkotó
nem tett eleget a Jat. 2. § c) pontjában és 3. § g) pontjában
foglalt kötelezettségének. Egyik esetben sem jelölték meg
azonban az Alkotmány sérülni vélt rendelkezését, mely miatt az
indítványok nem felelnek meg az Abtv. 22. § (2) bekezdésében
meghatározott követelményeknek, így az indítványokat ebben a
vonatkozásban az Ügyrend 29. § d) pontja alapján az
Alkotmánybíróság visszautasította.
2.6. Mivel az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt,
valamint a jogszabály alkotmányellenességének megállapítására
és megsemmisítésére irányuló indítványt részben elutasította
részben pedig visszautasította, ezért a megsemmisíteni kért
rendelkezéseknek a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bíróság mint
másodfokú bíróság 1.Gpkf.15-07-0500006/2. számú ügyében történő
alkalmazhatóságának kizárására irányuló indítvány vizsgálatát
mellőzte (727/D/2000. AB határozat, ABH 2005, 931, 935-936.).
Dr. Paczolay Péter
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bragyova András Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kovács Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lenkovics Barnabás Dr. Lévay Miklós
előadó alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Trócsányi László
alkotmánybíró
. |