Hungarian
Ügyszám:
.
773/D/2006
Előadó alkotmánybíró: Lenkovics Barnabás Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 773/D/2006. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2009/1975
.
A döntés kelte: Budapest, 09/07/2009
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság alkotmányjogi panaszok, valamint jogszabály
    alkotmányellenességének    utólagos    vizsgálatára    irányuló
    indítványok tárgyában meghozta a következő

                             határozatot:

    1.    Az    Alkotmánybíróság    —    a    Legfelsőbb    Bíróság
    Kökif.III.37.539/2006/2. végzésében  alkalmazott  —  a  polgári
    perrendtartásról  szóló  1952.  évi  III.  törvény  95.  §  (1)
    bekezdése,     valamint     —     a     Fővárosi     Ítélőtábla
    5.Pkf.25.839/2006/1. számú végzésében alkalmazott — a  bírósági
    eljárás     elhúzódása    miatti    kifogás    jogintézményének
    bevezetéséhez  kapcsolódó egyes törvények  módosításáról  szóló
    2006.   évi   XIX.   törvény   3.  §-a  alkotmányellenességének
    megállapítására  és  megsemmisítésére  irányuló   alkotmányjogi
    panaszokat elutasítja.

    2.  Az  Alkotmánybíróság a polgári perrendtartásról szóló 1952.
    évi  III.  törvény 114/A. §-a, 114/B. §-a, 120. §-a, továbbá  a
    bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 9. §-a és
    217. § (4) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és
    megsemmisítésére irányuló indítványokat elutasítja.

    3. Az Alkotmánybíróság a Legfelsőbb Bíróság Pkif.25.082/2006/2.
    számú,  és a Kökif.IV.37.389/2007/2. számú, továbbá a  Fővárosi
    Ítélőtábla 4.Pkf.25.579/2007/2. sorszámú, valamint a  Szabolcs-
    Szatmár-Bereg  Megyei  Bíróság  1.Gpkf.15-07-0500006/2.   számú
    jogerős   végzése   ellen  irányuló  alkotmányjogi   panaszokat
    visszautasítja.

    4.    Az    Alkotmánybíróság   az   indítványokat    egyebekben
    visszautasítja.
                                 Indokolás

                                    I.

      1.  Az  Alkotmánybírósághoz  5  indítvány  érkezett  a  polgári
      perrendtartásról   szóló   1952.   évi   III.   törvénynek   (a
      továbbiakban:  Pp.)  az  eljárás  elhúzódása  miatti   kifogást
      szabályozó   114/A.   §  és  114/B.  §  alkotmányellenességének
      megállapítása  és megsemmisítése tárgyában. Az indítványozók  a
      beadványaikat elsősorban alkotmányjogi panaszként,  másodsorban
      utólagos   normakontrollként  kérték  elbírálni.  Alkotmányjogi
      panaszt   az  indítványozók  a  Magyar  Köztársaság  Legfelsőbb
      Bírósága   mint  felülvizsgálati  bíróság  Pkif.25.082/2006/2.,
      Kökif.III.37.539/2006/2.  és Kökif.IV.37.389/2007/2.  sorszámú,
      valamint   a   Fővárosi   Ítélőtábla  5.Pkf.25.839/2006/1.   és
      4.Pkf.25.579/2007/2. sorszámú, továbbá a Szabolcs-Szatmár-Bereg
      Megyei  Bíróság  mint másodfokú bíróság 1.Gpkf.15-07-0500006/2.
      sorszámú   jogerős   végzései  ellen  terjesztettek   elő.   Az
      indítványozók a Pp. megjelölt rendelkezései mellett a Pp. 95. §
      (1)  bekezdését,  a Pp. 120. §-át, valamint a bírósági  eljárás
      elhúzódása   miatti   kifogás  jogintézményének   bevezetéséhez
      kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2006.  évi  XIX.
      törvény  (a  továbbiakban: Ppmód.) 3. §-át (mely  a  jogszabály
      hatályba    lépéséről   rendelkezik),   továbbá   a    bírósági
      végrehajtásról  szóló 1994. évi LIII. törvény (a  továbbiakban:
      Vht.) 9. §-át és a 217. § (4) bekezdését is támadták.
      Az  indítványoknak  a Pp. 114/A. §-át és a 114/B.  §-át  támadó
      részei — mivel az egyik indítványozó valamennyi ügyben szerepel
      — lényegében szó szerint azonosak. A folyamatban levő ügyeket —
      azok tárgyi összefüggése miatt — az Alkotmánybíróság ideiglenes
      ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, többször módosított
      és  egységes szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat
      (ABK  2009.  január,  3., a továbbiakban: Ügyrend)  28.  §  (1)
      bekezdése  alapján  az  Alkotmánybíróság  egyesítette,  és  egy
      eljárásban bírálta el.

      2.  Az  indítványozók szerint a Pp. 114/A. §-a és a 114/B.  §-a
      nem  felel meg az Alkotmány 2. § (1) bekezdésének és az  50.  §
      (3) bekezdésének, továbbá az 57. § (1) és (5) bekezdésének sem.
      Ennek  indokát az indítványozók abban látják, hogy a mulasztást
      elkövető    bíróságra   bízza   a   jogszabály   a    mulasztás
      megállapítását, a bíróság ebben az eljárásban nem kerül a peres
      fél  státusába, a kifogás előterjesztője nem ismerheti  meg  az
      ellenérdekű   fél,   illetve  a  bíróság   észrevételeit,   nem
      rendelkezik  a  költségek viseléséről, illetve  a  bíróság  nem
      igazgatási,  hanem ítélkezési jogkörben jár el. Ezen  túlmenően
      az  indítványozók  szerint  alkotmányellenes  az  is,  hogy   a
      bíróságnak  — ha a kifogást nem tartja alaposnak  —  arról  nem
      kell   végzést  hoznia,  valamint  alkotmánysértő   a   kifogás
      elbírálása  elleni  jogorvoslat  kizártsága,  illetve  hogy   a
      kifogás    nem    határidőben    való    elbírálásának    nincs
      jogkövetkezménye.  A  114/B.  §  (5)  bekezdését  külön  is  az
      Alkotmány  2. § (1) bekezdésébe, valamint az 57. § (1)  és  (5)
      bekezdésébe   ütközőnek  vélték  az  indítványozók.   Állításuk
      szerint  nem  állapítható meg, hogy mit  jelent  az  „alaptalan
      kifogás”  fogalma. Álláspontjuk szerint alkotmányellenes  és  a
      „jogállamisággal    összeegyeztethetetlen”    az    „ismételten
      alaptalan  jogorvoslat  esetén pénzbírság  kiszabása”,  mert  a
      szabály nem egyértelmű (ugyanazon tényre irányul-e, mit  jelent
      az „ugyanabban a perben” kifejezés). Emellett állításuk szerint
      az,  hogy a pénzbírság kiszabása nem kötelező, hanem a  szabály
      mérlegelési lehetőséget biztosít az eljáró bíróság  számára  az
      Alkotmány   50.  §  (3)  bekezdésébe  ütközik,   és   hátrányos
      megkülönböztetést is megvalósít [Alkotmány 70/A. § (1)  és  (2)
      bekezdések].
      Az   indítványozók  szerint  a  Pp.  114/A.  és   114/B.   §-ai
      ellentétben  állnak a Pp. 212. § (1) bekezdésével, valamint  az
      emberi  jogok  és  az  alapvető szabadságok  védelméről  szóló,
      Rómában, 1950. november 4-én kelt Egyezmény és az ahhoz tartozó
      nyolc  kiegészítő jegyzőkönyv kihirdetéséről  szóló  1993.  évi
      XXXI.  törvény (a továbbiakban: Római Egyezmény)  6.  cikkével,
      ezzel   kapcsolatban   azonban  az   Alkotmány   sérülni   vélt
      rendelkezése   nem  került  megjelölésre.  Emellett   mulasztás
      megállapítását is kérték abban a tekintetben, hogy a  jogalkotó
      nem tett eleget a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. törvény  (a
      továbbiakban:  Jat.) 2. § c) pontjában és  3.  §  g)  pontjában
      foglalt  kötelezettségének, mert nem alkotta meg a végrehajtási
      kifogás polgári eljárási szabályait, az Alkotmány sérülni  vélt
      rendelkezését  azonban az indítványozók ebben  az  esetben  sem
      jelölték meg.

      3.  A Ppmód. 3. §-a az indítványozók szerint az Alkotmány 2.  §
      (1) bekezdésébe ütközik, mert a jogszabály nem egyértelmű abban
      a  vonatkozásban,  hogy a 2006. április 1-én  és  ezt  követően
      bekövetkező,   vagy  a  törvény  hatályba  lépése   előtt   már
      elkövetett  mulasztások esetén van helye  a  Pp.  114/A.  §  és
      114/B. § alkalmazásának.
      A  Pp.  95. § (1) bekezdése az indítványozók szerint nem  felel
      meg a jogállamiság követelményének, mert nem egyértelmű, hogy a
      bíróság  azon  kötelezettsége, hogy  a  beadványt  legkésőbb  a
      bírósághoz   való   érkezést   követő   harminc   napon   belül
      megvizsgálja  és  annak  alapján  intézkedik,  vonatkozik-e   a
      fellebbezés elbírálására.
      A  Pp.  120.  §-a az indítványozók szerint azért ellentétes  az
      Alkotmány 2. § (1) bekezdésével, az 50. § (1) bekezdésével,  az
      54.  §  (1)  bekezdésével, továbbá az  57.  §  (1)  és  (4)-(5)
      bekezdéseivel,  végül  pedig  a  70/I.  §-ával,  mert   polgári
      ügyekben e rendelkezésekkel „összeegyeztethetetlen a pénzbírság
      alkalmazása”,  hiszen  csak a bűncselekményt  elkövető  személy
      sújtható     pénzbüntetéssel,     valamint     a     mérlegelés
      szempontrendszere sincs meghatározva. „Ez határtalanul sérti ez
      indítványozók  emberi  méltóságát.”  Az  indítványozók  szerint
      emellett a Magyar Köztársaság Legfelsőbb Bíróságának a  feleket
      a  rendeltetésszerű joggyakorlásra való figyelmeztetése sérti a
      felek  „emberi  méltóságát  [Alkotmány  54.  §  (1)  bekezdés],
      továbbá személyiségi jogait” és ellentétes az Alkotmány  57.  §
      (1) bekezdésével és a 70/K. §-ával is.

      4.  Az  indítványozók ezen túl kérték, hogy az Alkotmánybíróság
      semmisítse  meg  a  Vht.  9. §-át, illetve  abból  a  „nemperes
      eljárás sajátosságaiból eredő eltérésekkel” szövegrészt, mert —
      számukra  —  nem  világos, hogy a bíróság  nemperes  eljárásban
      miként tehet eleget az Alkotmány 57. § (1) bekezdésében foglalt
      tisztességes  és igazságos eljárás követelményének.  Véleményük
      szerint  a  Vht.  217.  § (4) bekezdésében  alkalmazott  „soron
      kívül” szövegrész nem felel meg a jogállami jogbiztonság  által
      támasztott követelményeknek, mert a bírósági ügyintézés  a  fél
      számára  ellenőrizhetetlen. Továbbá kérték a  Szabolcs-Szatmár-
      Bereg  Megyei  Bíróság,  mint másodfokú  bíróság  1.Gpkf.15-07-
      0500006/2.  számú ügyében visszamenőlegesen ezen  rendelkezések
      alkalmazási tilalmának kimondását is.

      5.  Az  Alkotmánybíróság az előzményi iratok áttekintése  során
      észlelte,  hogy  az  indítványozókat a  Fővárosi  Ítélőtábla  a
      4.Pkf.25.579/2007/2.  sorszámú végzésében 100.000.-,  100.000,-
      Ft.  pénzbírsággal sújtotta. A határozat indokolása szerint  az
      indítványozók    az   eljárás   elhízódása    miatti    kifogás
      intézményével     rosszhiszeműen     visszaéltek,      jogaikat
      visszaélésszerűen    gyakorolták.   A    Fővárosi    Ítélőtábla
      pénzbírságot   kiszabó   határozatát   a   Legfelsőbb   Bíróság
      Kökif.IV.37.389/2007/2. számú határozata helybenhagyta.

                                    II.

      1. Az Alkotmánynak az indítványokkal érintett rendelkezései:
      „2.   §   (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      „50.  § (1) A Magyar Köztársaság bíróságai védik és biztosítják
      az   alkotmányos  rendet,  a  természetes  személyek,  a   jogi
      személyek  és a jogi személyiséggel nem rendelkező  szervezetek
      jogait   és  törvényes  érdekeit,  büntetik  a  bűncselekmények
      elkövetőit. (…)
      (3)   A   bírák   függetlenek  és  csak  a  törvénynek   vannak
      alárendelve.  A bírák nem lehetnek tagjai pártnak és  politikai
      tevékenységet nem folytathatnak.”
      „54.   §   (1)   A   Magyar  Köztársaságban   minden   embernek
      veleszületett  joga  van az élethez és az  emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.”
      „57.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt  mindenki
      egyenlő,  és  mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
      bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
      törvény   által  felállított  független  és  pártatlan  bíróság
      igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el. (…)
      (4)  Senkit  nem  lehet  bűnösnek nyilvánítani  és  büntetéssel
      sújtani  olyan  cselekmény miatt, amely az elkövetés  idején  a
      magyar jog szerint nem volt bűncselekmény.
      (5)   A  Magyar  Köztársaságban  a  törvényben  meghatározottak
      szerint   mindenki  jogorvoslattal  élhet  az  olyan  bírósági,
      közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát  vagy
      jogos  érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták ésszerű
      időn  belüli  elbírálásának  érdekében,  azzal  arányosan  –  a
      jelenlévő  országgyűlési képviselők kétharmadának  szavazatával
      elfogadott törvény korlátozhatja.”
      „70/A.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy  számára  az  emberi,  illetve   az
      állampolgári  jogokat,  bármely  megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín,  nem, nyelv, vallás, politikai vagy  más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi  származás, vagyoni,  születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
      (2)  Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen hátrányos
      megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.”
      „70/I.  §  Minden  természetes személy, jogi  személy  és  jogi
      személyiséggel  nem rendelkező szervezet köteles  jövedelmi  és
      vagyoni viszonyainak megfelelően a közterhekhez hozzájárulni.”
      „70/K.   §  Az  alapvető  jogok  megsértése  miatt  keletkezett
      igények,  továbbá  a  kötelességek teljesítésével  kapcsolatban
      hozott   állami   döntések  elleni  kifogások   bíróság   előtt
      érvényesíthetők.”

      2. A Pp.-nek az indítványokkal támadott rendelkezései:
      „95.  §  (1) A bíróság a beadványt legkésőbb a bírósághoz  való
      érkezését  követő  harminc napon belül  megvizsgálja  és  annak
      alapján intézkedik.”
      „114/A. § (1) A fél, a beavatkozó, valamint az eljárásban részt
      vevő  ügyész  az  ügyben eljáró bíróságnak  a  (2)  bekezdésben
      meghatározott  mulasztása  miatt ugyanezen  bíróságnál  írásban
      kifogást  nyújthat be, kérve a kifogás elbírálására hatáskörrel
      rendelkező  bíróságtól  a  mulasztás  tényének  megállapítását,
      valamint – megfelelő határidő tűzésével – a mulasztó bíróságnak
      a   (2)  bekezdés  a)  és  c)  pontjában  foglalt  esetben   az
      elmulasztott  eljárási  cselekmény elvégzésére  vagy  határozat
      meghozatalára,  a  (2)  bekezdés b) pontjában  foglalt  esetben
      pedig     az    adott    ügyben    leghatékonyabb    intézkedés
      foganatosítására történő utasítását.
      (2) Kifogás akkor terjeszthető elő, ha
      a)  a  törvény  a  bíróság  részére az eljárás  lefolytatására,
      eljárási   cselekmény  elvégzésére  vagy   valamely   határozat
      meghozatalára    határidőt   állapított   meg,    azonban    az
      eredménytelenül eltelt,
      b)  a  bíróság az ügyész, az eljárásban részt vevő  személy,  a
      megkeresett  szerv vagy személy részére az eljárási  cselekmény
      elvégzésére határidőt tűzött ki, amely eredménytelenül  eltelt,
      és  a  bíróság a mulasztóval szemben nem alkalmazta  a  törvény
      által lehetővé tett intézkedéseket,
      c)  a  bíróság elmulasztotta a perek ésszerű időn belül történő
      befejezésére irányuló kötelezettségét azáltal, hogy az ügyben a
      bíróság  utolsó  érdemi intézkedése óta eltelt  az  az  ésszerű
      időtartam, amely elegendő volt arra, hogy a bíróság az eljárási
      cselekményt  elvégezze,  vagy annak elvégzéséről  rendelkezzen,
      azonban a bíróság ezt nem tette meg.
      (3)   Nincs   helye   kifogás   előterjesztésének   bizonyítási
      cselekmény   elrendelése,  valamint  olyan   határozat   ellen,
      amellyel szemben külön jogorvoslatnak van helye.
      (4)  A kifogást annak benyújtója mindaddig visszavonhatja, amíg
      a  bíróság  azt érdemben el nem bírálta. A visszavont  kifogást
      újból előterjeszteni nem lehet.
      114/B.  §  (1)  Az  ügyben  eljáró  bíróság  a  kifogást  annak
      bírósághoz   való   érkezését   követő   nyolc   napon    belül
      megvizsgálja, és ha azt alaposnak tartja, harminc  napon  belül
      megteszi, illetőleg elrendeli a kifogásban sérelmezett  helyzet
      megszüntetése  érdekében  szükséges intézkedést.  A  bíróság  a
      kifogás elintézéséről a kifogás előterjesztőjét értesíti.
      (2)   Ha  az  ügyben  eljáró  bíróság  a  kifogást  nem  tartja
      alaposnak, a kifogást tartalmazó beadványt megküldi az ellenfél
      részére,  aki  észrevételeit  a kézbesítéstől  számított  nyolc
      napon  belül terjesztheti elő. A határidő elteltét  követően  a
      bíróság  az  iratokat  – az esetleg benyújtott  észrevételekkel
      együtt  – nyolc napon belül felterjeszti a kifogás elbírálására
      hatáskörrel rendelkező bírósághoz. A felterjesztésben a bíróság
      számot   ad   arról,   hogy  a  hiányolt  eljárási   cselekmény
      elvégzésére  vagy  határozat  meghozatalára  milyen  okból  nem
      került sor.
      (3) A helyi bíróság mulasztásával szemben benyújtott kifogást a
      megyei  bíróság három hivatásos bíróból álló tanácsa, a  megyei
      bíróság mulasztásával szemben benyújtott kifogást az ítélőtábla
      három   hivatásos   bíróból   álló   tanácsa,   az   ítélőtábla
      mulasztásával szemben benyújtott kifogást a Legfelsőbb  Bíróság
      három  hivatásos  bíróból álló tanácsa,  a  Legfelsőbb  Bíróság
      mulasztásával szemben benyújtott kifogást a Legfelsőbb  Bíróság
      másik  tanácsa  az  iratok felterjesztésétől számított  tizenöt
      napon belül tárgyaláson kívül bírálja el.
      (4)  Ha  a  kifogást elbíráló bíróság a kifogásban foglaltaknak
      helyt  ad, a mulasztó bíróságot határidő tűzésével a  114/A.  §
      (2)  bekezdésének a) és c) pontjában foglalt esetekben  az  ügy
      továbbviteléhez szükséges intézkedés megtételére,  a  114/A.  §
      (2)  bekezdésének b) pontjában foglalt esetben pedig  az  adott
      ügyben leghatékonyabb intézkedés foganatosítására hívja fel.  A
      felhívásban – a 114/A. § (2) bekezdésének a) pontjában  foglalt
      esetet kivéve – a kifogást elbíráló bíróság az eljáró bíróságot
      meghatározott    eljárási   cselekmény    lefolytatására    nem
      utasíthatja.  A  kifogás  alaptalansága  esetén  azt   indokolt
      határozattal    elutasítja.   A   határozat    ellen    további
      jogorvoslatnak nincs helye.
      (5)  Ha a kifogás előterjesztője ugyanabban a perben ismételten
      alaptalan  kifogást  nyújt be, őt a kifogást  elbíráló  bíróság
      elutasító határozatában pénzbírsággal (120. §) sújthatja.
      (6)   A   kifogás  elintézésére  a  végzés  elleni  fellebbezés
      felterjesztésére és elbírálására vonatkozó rendelkezéseket kell
      megfelelően alkalmazni.”
      „120.  §  E törvény rendelkezései alapján kiszabható pénzbírság
      legmagasabb  összege  ötszázezer  forint  azzal,  hogy  az  nem
      haladhatja  meg  a  pertárgy értékét. A kiszabott  pénzbírságot
      szabadságvesztésre  átváltoztatni  nem  lehet.   A   pénzbírság
      behajtására  és  hovafordítására azokat a  jogszabályokat  kell
      alkalmazni,  amelyek a bíróságok által büntetőügyben  kiszabott
      pénzbüntetésekre irányadók.”

      3. A Ppmód.-nak az indítvánnyal támadott rendelkezése:
      „3.  §  Ez  a törvény a kihirdetését követő második hónap  első
      napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben
      is  alkalmazni  kell. E törvény hatálybalépése  nem  érinti  az
      eljárások  elhúzódása  miatt  e  törvény  hatálybalépése  előtt
      megnyílt  jogorvoslati  lehetőségek,  valamint  kártérítési  és
      kártalanítási igények érvényesítését.”

      4. A Vht.-nak az indítványokkal támadott rendelkezései:
      „9.  §  Azokra az eljárási kérdésekre, amelyeket ez  a  törvény
      külön nem szabályoz, a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi
      III.  törvény (a továbbiakban: Pp.) és a végrehajtásáról  szóló
      jogszabályok – a polgári nemperes eljárás sajátosságaiból eredő
      eltérésekkel – megfelelően irányadók.”
      „217.  § (4) A bíróság a végrehajtási kifogásról soron kívül  –
      szükség esetén a felek meghallgatása után – határoz.”

                                   III.

      Az   indítványok   részben  érdemi  elbírálásra  alkalmatlanok,
      részben nem megalapozottak.

      1.  Az  Alkotmánybíróság mindenekelőtt megállapította, hogy  az
      indítvány  egyrészt  alkotmányjogi panaszt,  másrészt  utólagos
      normakontroll iránti kérelmet tartalmaz.

      1.1.  Az  Alkotmánybíróság megvizsgálta, hogy az  alkotmányjogi
      panasz megfelel-e az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII.
      törvény  (a továbbiakban: Abtv.) 48. § (1) és (2) bekezdéseiben
      meghatározott követelményeknek.
      Az   Abtv.  48.  §  (1)  bekezdése  kimondja:  Az  Alkotmányban
      biztosított  jogainak megsértése miatt alkotmányjogi  panasszal
      fordulhat  az  Alkotmánybírósághoz az, akinek a  jogsérelme  az
      alkotmányellenes jogszabály alkalmazása folytán következett be,
      is  egyéb  jogorvoslati lehetőségeit már kimerítette, illetőleg
      más  jogorvoslati lehetőség nincs számára biztosítva. Az  Abtv.
      48.  §  (2)  bekezdése szerint alkotmányjogi panaszt a  jogerős
      határozat  kézbesítésétől számított hatvan  napon  belül  lehet
      írásban benyújtani.
      Az alkotmányjogi panaszokkal összefüggésben az Alkotmánybíróság
      az alábbiakat állapította meg.
      A  Magyar  Köztársaság Legfelsőbb Bírósága mint felülvizsgálati
      bíróság  Pkif.25.082/2006/2.  számú  végzését  az  indítványozó
      2007.  január 18. napján vette kézhez, érvelést nem  tartalmazó
      alkotmányjogi  panaszát  2007. március 6.  napján,  indoklással
      ellátott  beadványát pedig — hiánypótlási felhívást követően  —
      2007. november 7. napján terjesztette elő.
      A  Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bíróság mint másodfokú bíróság
      1.Gpkf.15-07-0500006/2. számú végzését  az  indítványozó  2007.
      július   9.   napján  vette  kézhez,  érvelést  nem  tartalmazó
      alkotmányjogi panaszát 2007. szeptember 11. napján, indoklással
      ellátott  beadványát pedig — hiánypótlási felhívást követően  —
      2008. január 14. napján terjesztette elő.
      A  Magyar  Köztársaság Legfelsőbb Bírósága mint felülvizsgálati
      bíróság  Kökif.IV.37.389/2007/2. számú végzését az indítványozó
      2007.  november 8. napján vette kézhez, érvelést nem tartalmazó
      alkotmányjogi  panaszát 2007. december 7.  napján,  indoklással
      ellátott  beadványát pedig — hiánypótlási felhívást követően  —
      2008. március 11. napján terjesztette elő.

      1.2. Az Alkotmánybíróság általánosságban, valamint az Abtv. 48.
      §    (2)   bekezdése   értelmében   konkrétan   az   alábbiakat
      hangsúlyozza:  A  jogerős  határozat  kézbesítésétől  számított
      hatvan napon belül benyújtott alkotmányjogi panasznak meg  kell
      felelnie   az   Abtv.  22.  §  (2)  bekezdésében  meghatározott
      követelményeknek,   azaz  tartalmaznia   kell   a   sérelmezett
      jogszabályi   rendelkezést,  továbbá  az   Alkotmány   érintett
      szakaszát,   valamint  azt  az  indokot,   amely   alapján   az
      indítványozó   az   alkotmánysértést   fennállónak   véli.   Az
      Alkotmánybíróság  következetes  gyakorlata  az,   hogy   az   e
      feltételeknek   meg  nem  felelő  indítvány   tekintetében   az
      indítványozót hiánypótlásra hívja fel, és ezt követően  dönt  a
      kérelem tárgyában.
      A   fent   felsorolt  esetekben  azonban  az  indítványozók   —
      sorozatosan  — az alkotmányjogi panasz benyújtására  nyitvaálló
      határidőben kizárólag tartalom nélküli, alkotmányjogi panasznak
      nevezett,   de  annak  tartalmilag  meg  nem  felelő  beadványt
      nyújtottak  be,  majd  jóval később  —  immár  a  hatvan  napos
      határidőn  túl  — az Alkotmánybíróság felhívására terjesztettek
      elő  érdemi  indokolást.  Ezzel  az  indítványozók  nyilvánvaló
      szándéka  az volt, hogy ne mulasszák el a törvényes  határidőt,
      azonban  a  formális  és az indokolással  ellátott  indítványok
      beadása  között  eltelt  több hónapi  késedelemből  arra  lehet
      következtetni,   hogy   az   indítványozóknak   a    beadványok
      mihamarabbi elbírálása nem állt érdekében, azaz jogaikat —  nem
      kizárólag    egyetlen    esetben,    hanem    sorozatosan     —
      rendeltetésellenesen,   visszaélésszerűen   gyakorolták,   mely
      rosszhiszemű    ügyvitelnek   minősül.   Az    Alkotmánybíróság
      megjegyzi,  hogy  az  Abtv.  28. §  (2)  bekezdése  szerint  az
      Alkotmánybíróság     az    eljárásából    eredő     költségeket
      felszámíthatja az indítványozónak, ha annak rosszhiszeműsége az
      indítvány előterjesztésével kapcsolatban megállapítható.
      Az  Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Magyar  Köztársaság
      Legfelsőbb     Bírósága     mint    felülvizsgálati     bíróság
      Pkif.25.082/2006/2.  számú,  a  Kökif.IV.37.389/2007/2.  számú,
      valamint a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Bíróság mint másodfokú
      bíróság  1.Gpkf.15-07-0500006/2. számú  jogerős  végzése  ellen
      benyújtott  alkotmányjogi panaszok a benyújtáskor nem  feleltek
      meg   az   Abtv.   22.   §   (2)   bekezdésében   meghatározott
      követelményeknek,  ezért  azokat az Ügyrend  29.  §  d)  pontja
      alapján visszautasította.

      1.3.   A   Fővárosi  Ítélőtábla  4.Pkf.25.579/2007/2.  sorszámú
      végzését az indítványozó 2007. május 29. napján vette kézhez, a
      határozat  ellen a hatvan napos törvényi határidőn  túl,  2007.
      december  7.  napján, elkésetten terjesztette elő alkotmányjogi
      panaszát,  ezért az Alkotmánybíróság azt az Ügyrend  29.  §  e)
      pontja alapján visszautasította.

      1.4.   Az   Alkotmánybíróság  alkotmányjogi  panasz   keretében
      kizárólag  azokat a jogszabályokat vizsgálhatja,  amelyeknek  a
      jogerős  határozatban történő alkalmazása során az indítványozó
      vélt  jogsérelme  bekövetkezett, ezért az alkotmányjogi  panasz
      tárgya  kizárólag a Legfelsőbb Bíróság Kökif.III.37.539/2006/2.
      végzésében  alkalmazott  Pp. 95. §  (1)  bekezdése,  illetve  a
      Fővárosi   Ítélőtábla  5.Pkf.25.839/2006/1.  számú   végzésében
      alkalmazott Ppmód. 3. §-a lehet.
      Az  indítványozó szerint a Pp. 95. § (1) bekezdése,  illetve  a
      Ppmód.  3.  §-a  sem felel meg a jogállamiság  követelményének,
      mert a rendelkezések megfogalmazása nem egyértelmű.
      Az  Alkotmánybíróság  —  az Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében
      szabályozott     jogbiztonság    követelményének     sérelmével
      összefüggésben  —  számos  határozatában  kifejtette,  hogy   a
      jogállam  alapvető, nélkülözhetetlen eleme  a  jogbiztonság.  A
      26/1992.  (IV.  30.) AB határozatában az Alkotmánybíróság  elvi
      éllel  mutatott rá arra, hogy a világos, érthető és megfelelően
      értelmezhető normatartalom a normaszöveggel szemben alkotmányos
      követelmény.  A  jogbiztonság — amely az  Alkotmány  2.  §  (1)
      bekezdésében deklarált jogállamiság fontos eleme — megköveteli,
      hogy  a jogszabály szövege értelmes és világos, a jogalkalmazás
      során  felismerhető normatartalmat hordozzon  (ABH  1992,  135,
      142.).
      Az  Alkotmánybíróság ezzel összefüggésben megállapítja, hogy  a
      támadott   jogszabályok   világos,   érthető   és   megfelelően
      értelmezhető, a jogalkalmazás során felismerhető normatartalmat
      hordoznak,   a   jogbiztonság   alkotmányos   követelménye   az
      indítványozók  által  megjelölt  okokból  nem  sérül,  ezért  a
      jogbiztonság  sérelmének megállapítására irányuló indítványt  a
      Pp. 95. § (1) bekezdése, illetve a Ppmód. 3. §-a vonatkozásában
      elutasította.

      2.  Ezt  követően az Alkotmánybíróság az utólagos normakontroll
      iránti  kérelmeket  bírálta  el azzal,  hogy  az  alkotmányjogi
      panaszokkal  kapcsolatban elbírált jogszabályi rendelkezéseknek
      utólagos  normakontroll keretében történő ismételt  vizsgálatát
      mellőzte.

      2.1.  Az  indítványozók  az eljárás elhúzódása  miatti  kifogás
      szabályait vélték az Alkotmány 2. § (1) bekezdésébe, az  50.  §
      (3)  bekezdésébe, az 57. § (1) és (5) bekezdésébe,  valamint  a
      70/A.  §  (1) és (2) bekezdésébe ütközőnek. Az Alkotmánybíróság
      megállapította, hogy az Alkotmány e rendelkezései,  valamint  a
      Pp.  114/A.  és  114/B.  §-ai  között  az  indítványozók  által
      megjelölt   indokok   alapján   nincs   közvetlen   alkotmányos
      összefüggés.   Az   Alkotmánybíróság  következetes   gyakorlata
      alapján   [698/B/1990.  AB  határozat,  ABH   1991,   716-717.;
      108/B/1992. AB határozat, ABH 1994, 523-524.; 19/2004. (V. 26.)
      AB  határozat,  ABH 2004, 321, 343.] az indítványokat  ebben  a
      tekintetben ezért elutasította.

      2.2.  A pénzbírság kiszabásának lehetőségét tartalmazó Pp. 120.
      §-a  az indítványozók szerint ellentétes az Alkotmány 2. §  (1)
      bekezdésével,  az  50.  §  (1)  bekezdésével,  az  54.  §   (1)
      bekezdésével,  továbbá  az 57. § (1) és (4)-(5)  bekezdéseivel,
      végül pedig a 70/I. és 70/K. §-aival is.
      Az    Alkotmánybíróság   megállapítja:    azon    indítványozói
      hivatkozások     alapján,    hogy    a     polgári     ügyekben
      „összeegyeztethetetlen a pénzbírság alkalmazása”, valamint hogy
      „ez  határtalanul sérti ez indítványozók emberi méltóságát”  és
      „személyiségi jogait” nincs alkotmányos összefüggés a Pp.  120.
      §-a és az Alkotmány sérülni vélt rendelkezései között, ezért az
      indítványt — fenti következetes gyakorlata alapján  —  ebben  a
      tekintetben is elutasította.

      2.3.  Az  indítványozók szerint a Vht. 9. §-a, illetve abból  a
      „nemperes    eljárás   sajátosságaiból   eredő    eltérésekkel”
      szövegrésze,   valamint  a  Vht.  217.   §   (4)   bekezdésében
      alkalmazott  „soron  kívül”  szövegrésze  nem  felel   meg   az
      Alkotmány  57.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  tisztességes  és
      igazságos  eljárás  követelményének, mert annak  megfogalmazása
      nem világos. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a támadott
      rendelkezések  az  indítványozó  által  megjelölt   okból   nem
      hozhatók   összefüggésbe  az  Alkotmány  tisztességes  eljárást
      előíró rendelkezésével, ezért az Alkotmánybíróság az indítványt
      elutasította.

      2.4.  Az  indítványozók a Pp. 114/A. és 114/B.  §-ait  a  Római
      Egyezménybe ütközőnek vélték.
      Az Alkotmánybíróság több határozatában [pl. 72/2006. (XII. 15.)
      AB határozat, ABH 2006, 861.] hangsúlyozta, hogy az Abtv. 20. §-
      a  szerint  minden  esetben  csak az arra  jogosult  indítványa
      alapján  járhat  el.  Az Abtv. 21. § (3)  bekezdése  értelmében
      pedig  az  Abtv. 1. § c) pontja szerinti — jogszabály, valamint
      állami  irányítás  egyéb  jogi eszköze  nemzetközi  szerződésbe
      ütközésének vizsgálatára irányuló — eljárást csak meghatározott
      szervek,  illetve  személyek  kezdeményezhetnek  (Országgyűlés,
      annak állandó bizottsága, vagy bármely országgyűlési képviselő,
      a  köztársasági  elnök, a Kormány vagy annak tagja,  az  Állami
      Számvevőszék  elnöke, a Legfelsőbb Bíróság elnöke,  valamint  a
      legfőbb  ügyész). Mivel az indítványozók nem tartoznak  ebbe  a
      körbe, az Alkotmánybíróság az Ügyrend 29. § c) pontja alapján —
      az indítványozói jogosultság hiánya miatt — az indítványt ebben
      a részében érdemi vizsgálat nélkül visszautasította.

      2.5. Az indítványozók a Pp. 114/A. és 114/B. §-ait a Pp. 212. §
      (1)    bekezdésébe   ütközőnek   vélték,   valamint   mulasztás
      megállapítását is kérték abban a tekintetben, hogy a  jogalkotó
      nem  tett  eleget a Jat. 2. § c) pontjában és 3. § g) pontjában
      foglalt  kötelezettségének.  Egyik  esetben  sem  jelölték  meg
      azonban az Alkotmány sérülni vélt rendelkezését, mely miatt  az
      indítványok  nem  felelnek meg az Abtv. 22. § (2)  bekezdésében
      meghatározott  követelményeknek, így az indítványokat  ebben  a
      vonatkozásban   az   Ügyrend  29.  §  d)  pontja   alapján   az
      Alkotmánybíróság visszautasította.

      2.6.   Mivel  az  Alkotmánybíróság  az  alkotmányjogi  panaszt,
      valamint  a  jogszabály alkotmányellenességének megállapítására
      és  megsemmisítésére  irányuló indítványt részben  elutasította
      részben  pedig  visszautasította, ezért a  megsemmisíteni  kért
      rendelkezéseknek a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei  Bíróság  mint
      másodfokú bíróság 1.Gpkf.15-07-0500006/2. számú ügyében történő
      alkalmazhatóságának  kizárására irányuló indítvány  vizsgálatát
      mellőzte (727/D/2000. AB határozat, ABH 2005, 931, 935-936.).
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke

                  Dr. Bragyova András        Dr. Holló András
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                  Dr. Kiss László            Dr. Kovács Péter
                  alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                  Dr. Lenkovics Barnabás     Dr. Lévay Miklós
                  előadó alkotmánybíró          alkotmánybíró

                             Dr. Trócsányi László
                                 alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        773/D/2006
        Date of the decision:
        .
        09/07/2009
        .
        .