Hungarian
Ügyszám:
.
1194/H/2007
Előadó alkotmánybíró: Holló András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 53/2010. (IV. 29.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2010/359
.
A döntés kelte: Budapest, 04/27/2010
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                                   
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az  Alkotmánybíróság  az  Országos Választási  Bizottság  által
    országos népszavazás kezdeményezésére irányuló aláírásgyűjtő ív
    és  az  azon  szereplő  kérdés  hitelesítése  tárgyában  hozott
    határozat ellen benyújtott kifogás alapján meghozta a következő
                                   
                             határozatot:
     
    Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 322/2007.
    (IX.   12.)  OVB  határozatát  megsemmisíti,  és  az   Országos
    Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  ezt  a határozatát  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     
                                    I.
                                     
       1.  A  választási  eljárásról szóló 1997. évi  C.  törvény  (a
      továbbiakban:  Ve.)  130.  §  (1)  bekezdése  alapján   kifogás
      érkezett   az   Alkotmánybírósághoz  az   Országos   Választási
      Bizottság  (a  továbbiakban:  OVB)  322/2007.  (IX.  12.)   OVB
      határozata (a továbbiakban: OVBh.) ellen.
       Egy  beadványozó  2007. augusztus 13-án  országos  népszavazás
      kezdeményezésére  irányulóan  aláírásgyűjtő  ív  mintapéldányát
      nyújtotta  be, amelyen az alábbi kérdés szerepelt:  „Egyetért-e
      Ön  azzal,  hogy  az  Országgyűlés a  jelen  kérdésben  tartott
      népszavazás napját követő 1 éven belül alkossa meg a nemzeti és
      etnikai   kisebbségek   országgyűlési   képviseletéről    szóló
      törvényt?”
       Az  OVB határozatában megállapította, hogy az aláírásgyűjtő ív
      a  törvényben  meghatározott formai, valamint  a  népszavazásra
      feltenni  kívánt  kérdésre vonatkozó tartalmi  követelményeknek
      eleget tesz, ezért hitelesítésének akadálya nincs.
       A  kifogástevő álláspontja szerint a kérdés sérti az Alkotmány
      28/C.   §   (5)  bekezdés  d)  pontját,  mert  az  Országgyűlés
      hatáskörébe  tartozó  szervezetalakítási kérdést  tartalmaz.  A
      kifogástevő  azért is megengedhetetlennek tartotta  a  kérdést,
      mert  egy  esetleges  nemleges  eredmény  ellentétes  volna  az
      Alkotmánybíróság   35/1992.   (VI.   10.)   AB    határozatában
      megállapított    mulasztásos    alkotmánysértésből    következő
      törvényhozói  kötelezettséggel. Ezért a kérdés  a  kezdeményező
      szerint burkolt alkotmánymódosításra irányul.
       
       2.  Az  Alkotmánybíróság  határozatának  meghozatala  során  a
      következő jogszabályokat vette alapul:
       Az Alkotmány indítvánnyal érintett rendelkezése:
       „2.  §  (2)  A  Magyar Köztársaságban minden hatalom  a  népé,
      amely  a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
      közvetlenül gyakorolja.”
       28/C. § (5) „Nem lehet országos népszavazást tartani:
       (…)
       d)   az   Országgyűlés   hatáskörébe   tartozó   személyi   és
      szervezetalakítási (-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről”.
       
       Az Nsztv. vonatkozó rendelkezése:
       „13.  §  (1) A népszavazásra feltett konkrét kérdést úgy  kell
      megfogalmazni, hogy arra egyértelműen lehessen válaszolni.”
       A Ve. alkalmazott szabályai:
       „130.   §   (1)   Az   Országos  Választási  Bizottságnak   az
      aláírásgyűjtő  ív,  illetőleg a konkrét kérdés  hitelesítésével
      kapcsolatos  döntése  elleni kifogást a határozat  közzétételét
      követő  tizenöt  napon  belül lehet  –  az  Alkotmánybírósághoz
      címezve - az Országos Választási Bizottsághoz benyújtani.
       (2)   Az   Országgyűlés   népszavazást   elrendelő,   valamint
      kötelezően  elrendelendő  népszavazás  elrendelését   elutasító
      határozata  elleni  kifogást  a határozat  közzétételét  követő
      nyolc napon belül lehet - az Alkotmánybírósághoz címezve  -  az
      Országos Választási Bizottsághoz benyújtani. [...]
       (3) Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül bírálja el.  Az
      Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság, illetőleg az
      Országgyűlés  határozatát helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti,
      és   az   Országos   Választási   Bizottságot,   illetőleg   az
      Országgyűlést új eljárásra utasítja.”
       
                                    II.
                                     
       A kifogás megalapozott.
       
       1.  Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét
      az  Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 1. §  h)
      pontjában  foglaltaknak megfelelően a Ve.  130.  §-a  határozza
      meg.  Az  Alkotmánybíróságnak  a kifogás  alapján  lefolytatott
      eljárása  jogorvoslati eljárás. Ennek során az Alkotmánybíróság
      -  alkotmányos jogállásával és rendeltetésével összhangban -  a
      beérkezett  kifogás  keretei  között  azt  vizsgálja,  hogy  az
      aláírásgyűjtő ív és a népszavazásra szánt kérdés  megfelel-e  a
      jogszabályi  feltételeknek, és hogy az OVB az aláírásgyűjtő  ív
      hitelesítési  eljárásában  az  Alkotmánynak  és   az   irányadó
      törvényeknek megfelelően járt-e el.
       
       2.  Az  Alkotmánybíróság a 25/2004. (VII. 7.) AB  határozatban
      kimondta: „Az Alkotmány szabálya szerint már nem csak  személyi
      kérdésekben  való  döntésekről nem lehet országos  népszavazást
      tartani,    hanem    az   Országgyűlés   hatáskörébe    tartozó
      szervezetalakítási                       (szervezetátalakítási,
      szervezetmegszüntetési) kérdésekről sem. Olyan  következtetésre
      nem  lehet  jutni az Alkotmány szövege alapján, hogy a  tilalom
      csupán  valamely szerv belső szervezetének átalakítását  érintő
      kérdésre  vonatkozik. Az Alkotmány szervezetalakítás alatt  nem
      csupán valamely szerv belső szervezetének megállapítását  érti,
      hanem  a  szerv létrehozását vagy átalakítását is.” (ABH  2004,
      384.)
       Az  Alkotmánybíróság álláspontja szerint a nemzeti és  etnikai
      kisebbségek   országgyűlési  képviseletének   szabályozása   az
      Országgyűlés hatáskörébe tartozó szervezetátalakítási kérdésnek
      minősül,  mert  az Országgyűlési struktúrájának, bizottsági  és
      frakciószabályainak átalakítását követeli meg. Ezért  a  kérdés
      az   Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdés  d)  pontjában  foglalt
      tilalomba ütközik.
       Mindezek  alapján  az Alkotmánybíróság az OVB  322/2007.  (IX.
      12.)  OVB határozatát megsemmisítette, és az OVB-t új eljárásra
      utasította.
       
       3.  A kifogástevő utalt az Alkotmánybíróság 35/1992. (VI. 10.)
      AB  határozatára  is.  Ezzel kapcsolatban  az  Alkotmánybíróság
      megjegyzi,   hogy  a  hivatkozott  határozat  kizárólag   azért
      állapított meg mulasztást, mert az Országgyűlés nem alkotta meg
      a    nemzeti    és   etnikai   kisebbségeknek   a    szervezett
      önkormányzáshoz   való   jogát,  és   annak   „feltételeit   és
      körülményeit”  biztosító  törvényt.  Az  Országgyűlés  ennek  a
      feladatának  1993-ban eleget tett. (Lásd a nemzeti  és  etnikai
      kisebbségek jogairól szóló 1993. évi LXXVII. törvényt.)
       
       4.  Mivel az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés d) pontja  alapján
      az  aláírásgyűjtő ív mintapéldánya nem hitelesíthető, ezért  az
      Alkotmánybíróság   nem  foglalt  állást  a  kifogástevőnek   az
      Alkotmány burkolt módosításával összefüggő indítványáról.
       
       Az   Alkotmánybíróság   a  határozat   közzétételét   az   OVB
      határozatának    a   Magyar   Közlönyben   való   megjelenésére
      tekintettel rendelte el.
                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
                  Dr. Balogh Elemér      Dr. Bragyova András
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Holló András            Dr. Kiss László
                  előadó alkotmánybíró          alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Kovács Péter     Dr. Lenkovics Barnabás
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró
                                       
                  Dr. Lévay Miklós      Dr. Trócsányi László
                  alkotmánybíró                alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        53/2010. (IV. 29.)
        Date of the decision:
        .
        04/27/2010
        .
        .