Hungarian
Ügyszám:
.
970/B/1994
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 970/B/1994. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/739
.
A döntés kelte: Budapest, 02/20/1995
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A Magyar Köztársaság Nevében!

         Az    Alkotmánybíróság     jogszabályi    rendelkezések
    alkotmányellenességének   utólagos   vizsgálatára   irányuló
    indítvány alapján meghozta a következő

                            határozatot

         Az  Alkotmánybíróság  a  Tábori  Lelkészi  Szolgálatról
    szóló 61/1994.  (IV. 20.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdése,
    7. §-a,  8. §  (1) és  (3) bekezdése,  9. §  (1)  bekezdése,
    11. §-a  és 12.  §-a alkotmányellenességének megállapítására
    és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
                               Indokolás

                                   I.

           Az  indítványozó   beadványában   a   Tábori   Lelkészi
      Szolgálatról szóló  61/1994. (IV.  20.)  Korm.  rendelet  (a
      továbbiakban: R.)  2. §  (2) bekezdése,  7. §-a, 8. § (1) és
      (3) bekezdése,  9. §  (1) bekezdése,  11.  §-a  és  12.  §-a
      alkotmányellenességének  megállapítását  és  megsemmisítését
      kérte az alábbi indokok alapján.

           1. Az  indítványozó szerint  az R.  2. §  (2) bekezdése
      sérti   az    Alkotmány   70/A.    §-át,   mert    hátrányos
      megkülönböztetést tesz  a bejegyzett egyházak és felekezetek
      között  a  Tábori  Lelkészi  Szolgálathoz  (a  továbbiakban:
      Szolgálat)  tartozás   és  ezáltal  az  egyházi  tevékenység
      gyakorlása tekintetében.

           Álláspontja  szerint   már  az   R.  preambuluma  is  a
      "történelmi"-nek  megjelölt   egyház   fogalmával   egyfajta
      diszkriminációt  "sugall",   a  2.  §  (2)  bekezdése  pedig
      egyértelműen megvalósítja  azzal, hogy  taxatíve  felsorolja
      azokat a  kivételezett egyházakat,  amelyek  lelkészeiből  a
      Szolgálat létesül.  A támadott  rendelkezés kizárja az egyéb
      bejegyzett egyházakat  és felekezeteket  a Szolgálatban való
      részvételből és  ezáltal annak  lehetőségétől is megfosztja,
      hogy a  négy egyházéval  azonos feltételekkel  - intézményes
      keretek között  - fejthessék  ki egyházi  tevékenységüket  a
      hivő katonák körében.

           2. Az  indítványozó az  R.-nek a Szolgálat szervezetére
      és  a   tábori  lelkészre  vonatkozó  kifogásolt  előírásait
      - 7.  §-át, 8. § (1) és (3) bekezdését, 9. § (1) bekezdését,
      11. §-át  és 12.  §-át -  azért tartja  alkotmányellenesnek,
      mert  sértik   az  Alkotmánynak   az  egyház   és  az  állam
      elválasztásának  elvét  és  tényét  megállapító  60.  §  (3)
      bekezdését.

      Az indítványozó szerint e kifogásolt rendelkezések alapján a
      Szolgálat olyan  szervezet, amely  teljes mértékben beépül a
      hadsereg, mint  állami szervezet  hierarchikus  rendjébe.  A
      Szolgálat a  Honvédelmi  Minisztérium  közvetlen  irányítása
      alatt áll,  szervezeti és működési szabályzatát a honvédelmi
      miniszter  hagyja   jóvá.  A   Szolgálat  tagjai,  a  tábori
      lelkészek pedig  - akik  egyidejűleg valamely  egyház tagjai
      is -  szolgálati viszonyban  állnak  a  hadsereggel,  tiszti
      és tábornoki  rendfokozatot  viselnek  az  azokra  vonatkozó
      összes   jogi   következményekkel,   ideértve   a   fegyelmi
      következményeket  is.   Hivatkozott   az   indítványozó   az
      Alkotmánybíróság 4/1993. (II. 12.) AB határozatára is, amely
      többek között  kimondja, hogy  "Az  elválasztás  elvéből  az
      következik, hogy az állam sem az egyházakkal, sem valamelyik
      egyházzal   nem    kapcsolódhat   össze   intézményesen...".
      Álláspontja szerint  a szervezeti összefonódás tipikusan két
      egymásból következő  formában valósul  meg: amikor  valamely
      szervezet  tagjai  egyidejűleg    másik  szervezet  tagjaivá
      válnak, vagy  a másik  szervezetben munka-,  szolgálati stb.
      viszonyba lépnek, továbbá amikor az egyik szervezet működési
      szabályait másik  szervezet alkotja  meg  vagy  hagyja  jóvá
      irányítási jogkörben.  Az R.  kifogásolt előírásai  szerinte
      egyértelműen ilyen összefonódást eredményeznek.

                                  II.

           Az  Alkotmánybíróság   a  rendelkező   részben  foglalt
      döntését az alábbiak figyelembevételével alkotta meg.

           1. Az Alkotmány 60. §-a szerint:
           "(1) A  Magyar Köztáraságban  mindenkinek  joga  van  a
      gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.

           (2) Ez  a  jog  magában  foglalja  a  vallás  vagy  más
      lelkiismereti   meggyőződés   szabad   megválasztását   vagy
      elfogadását,  és   azt  a   szabadságot,  hogy  vallását  és
      meggyőződését mindenki  vallásos cselekmények,  szertartások
      végzése útján vagy egyéb módon akár egyénileg, akár másokkal
      együttesen  nyilvánosan  vagy  magánkörben  kinyilváníthassa
      vagy   kinyilvánítását    mellőzze,    gyakorolhassa    vagy
      taníthassa.

           (3) A  Magyar  Köztársaságban  az  egyház  az  államtól
      elválasztva működik.

           (4) A lelkiismereti és vallásszabadságról szóló törvény
      elfogadásához   a    jelenlévő   országgyűlési    képviselők
      kétharmadának szavazata szükséges".

           Az Alkotmány  70/A. §  (1) bekezdése  megállapítja:  "A
      Magyar Köztársaság  biztosítja a területén tartózkodó minden
      személy számára  az emberi, illetve az állampolgári jogokat,
      bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv,
      vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi
      származás, vagyoni,  születési vagy  egyéb helyzet  szerinti
      különbségtétel nélkül".

           Az  Országgyűlés  az  Alkotmány  60.  §  (4)  bekezdése
      alapján alkotta  meg a  lelkiismereti és vallásszabadságról,
      valamint  az   egyházakról  szóló  1990.  évi  IV.  törvényt
      (a továbbiakban: Lvt.).

           Az   Lvt.    4.   §-a    előírja:   "Lelkiismereti   és
      vallásszabadság gyakorlásában senkit sem szabad akadályozni,
      a  jog   gyakorlása  azonban   -  ha   törvény  másként  nem
      rendelkezik -  nem mentesít  az  állampolgári  kötelezettség
      teljesítése alól".

           Az Lvt.  módosításáról  rendelkező  1993.  évi  LXXIII.
      törvény 1.  §-ával megállapított  7. §-a szerint: "A katonai
      szolgálatot  teljesítő   vallását  -   a  katonai  szervezet
      működési   rendjével    és   a    honvédelmi   kötelezettség
      teljesítésével összhangban - szabadon gyakorolhatja".

           Az Lvt. 15. §-a a következő előírásokat tartalmazza:
           "(1) A  Magyar Köztársaságban  az  egyház  az  államtól
      elválasztva működik. [Alkotmány 60. § (3) bekezdés.]

           (2) Az egyház belső törvényeinek, szabályainak érvényre
      juttatására állami kényszer nem alkalmazható.

           (3)  Az  egyházakat  azonos  jogok  illetik  és  azonos
      kötelezettségek terhelik".

           Az Lvt.  16. §  (1) bekezdése  szerint:  "Az  állam  az
      egyházak  irányítására,  felügyeletére  szervet  nem  hozhat
      létre".

           A   honvédelemről   szóló   1993.   évi   CX.   törvény
      (a továbbiakban:  Htv.) 56.  § (2)  bekezdés c)  pontja  úgy
      rendelkezik,  hogy   a  katona   -  szolgálati  jogállásától
      függően  -   a  katonák   jogállásáról  szóló     törvényben
      meghatározott    korlátok     között    gyakorolhatja:    "a
      lelkiismereti és vallásszabadság jogát".

           A  Htv.  261.  §  (2)  bekezdése  alapján:  "A  törvény
      56.  §-ának  (2)  bekezdése  a  katonák  jogállásáról  szóló
      törvénnyel egyidejűleg lép hatályba".

           2. Az  Alkotmánybíróság az  indítvány alapján  elsőként
      azt vizsgálta,  hogy az  R.  támadott  2.  §  (2)  bekezdése
      tartalmaz-e      alkotmányosan       tiltott       hátrányos
      megkülönböztetést.

           Az R. 2. §-a az alábbiak szerint rendelkezik:
           (1) "Az  1. §-ban  foglaltak  elősegítése  érdekében  a
      Magyar  Honvédségnél   -   a   Határőrségre   is   kiterjedő
      feladatkörrel -  Tábori Lelkészi  Szolgálat (a továbbiakban:
      Szolgálat) létesül.

           (2) A Szolgálat négy egyház: a katolikus, a református,
      az evangélikus és a zsidó lelkészeiből áll.

           (3)   A    tábori   lelkészek   munkájukat   ökumenikus
      szellemben, a  felekezeti önállóság  tiszteletben tartásával
      végzik."

           Az R. kifogásolt 2.§ (2) bekezdésével összefüggésben az
      indítvány   szerint   a   hátrányos   megkülönböztetés   két
      vonatkozásban állhat  fenn: egyrészt  a  Szolgálatot  alkotó
      négy egyház  és az egyéb bejegyzett egyházak, másrészt pedig
      a négy  egyházhoz  és  az  egyéb  egyházakhoz  tartozó  hívő
      katonák  között.   Ezért  az   Alkotmánybíróság  az  R.  eme
      rendelkezésével kapcsolatban  a  diszkrimináció  fennállását
      mindkét vonatkozásban vizsgálta. Az Alkotmánybíróság állandó
      gyakorlata szerint  az Alkotmány  70/A. §  (1)  bekezdésében
      megfogalmazott diszkrimináció  tilalma a jogi személyekre is
      vonatkozik.

           Az    Alkotmánybíróság     már    több    határozatában
      kifejtette  álláspontját  a  diszkrimináció  vonatkozásában.
      A 9/1990.  (IV. 25.)  AB határozatában megállapította, hogy:
      "a diszkrimináció  tilalma nem jelenti azt, hogy minden, még
      a  végső   soron  nagyobb   társadalmi  egyenlőséget   célzó
      megkülönböztetés is  tilos. A  megkülönböztetés tilalma arra
      vonatkozik, hogy  a jognak  mindenkit  egyenlőként  (egyenlő
      méltóságú  személyként)   kell  kezelnie,   azaz  az  emberi
      méltóság alapjogán  nem eshet csorba, azonos tisztelettel és
      körültekintéssel,  az   egyéni  szempontok   azonos  mértékű
      figyelembevételével kell  a jogosultságok  és a kedvezmények
      elosztásának szempontjait meghatározni". Rámutatott arra is,
      hogy  "az   azonos  személyi   méltóság  jogából  esetenként
      következhet olyan  jog  is,  hogy  a  javakat  és  esélyeket
      mindenki számára  (mennyiségileg is) egyenlően osszák el. De
      ha valamely  - az  Alkotmányba nem  ütköző - társadalmi cél,
      vagy valamely  alkotmányos jog  csakis  úgy  érvényesíthető,
      hogy e  szűkebb értelemben  vett egyenlőség  nem valósítható
      meg,  akkor  az  ilyen  pozitív  diszkriminációt  nem  lehet
      alkotmányellenesnek  minősíteni"  (ABH  1990.  46,  49.).  A
      16/1991. (IV.  20.) AB  határozatában megállapította azt is,
      hogy "ha  jogszabály nem eleve jogosultakat különböztet meg,
      a megkülönböztetés  korlátja a  pozitív diszkrimináció  elvi
      határa:  az   egyenlő  méltóságú  személyként  való  kezelés
      feltétlen betartása,  illetve az Alkotmányban megfogalmazott
      alapjogok meg  nem sértése.  Ezen belül  csak az követelhető
      meg, hogy  a nem egyenlő kezelésnek ésszerű oka legyen, azaz
      ne minősüljön önkényesnek" (ABH 1991. 54, 59.).

           Az R.  preambuluma szerint   a Kormány a Szolgálatot az
      Alkotmány  60.   §-ában,  az   Lvt.-ben  és   a   történelmi
      egyházakkal és  vallásfelekezetekkel kötött  megállapodásban
      foglaltak végrehajtására alkotta meg, illetve hozta létre.

           Az Alkotmány 60. § (2) bekezdéséből az következik, hogy
      az egyéni  és a  közösségi vallásszabadság  gyakorlása nincs
      kötve semmilyen szervezeti formához, mindenkit megillet arra
      való  tekintet   nélkül,  hogy   a  vallásgyakorlás  jogilag
      szabályozott  szervezeti   keretek   között   vagy   anélkül
      történik-e, illetve, hogy milyen szervezeti formában valósul
      meg.

           Az Alkotmány  60. §-a és az Lvt. alapján az államnak az
      a kötelezettsége,  hogy  a  katonai  szolgálatot  teljesítők
      körében -  a katonai  szervezet  és  a  szolgálat  speciális
      jellegére  figyelemmel   -  a   vallás  szabad   gyakorlását
      megkülönböztetés nélkül biztosítsa. A szabad vallásgyakorlás
      biztosítására  e   területen  az   állam  számos   megoldást
      választhat,  amelynek  egyik  formája  az  R.-ben  foglaltak
      szerinti Szolgálat létesítése.

           Az  Alkotmány   és  az  Lvt.  alapján  az  R.  szerinti
      Szolgálat   létesítésére    az   államnak   nem   áll   fenn
      kötelezettsége és  arra  az  egyházaknak  és  a  szolgálatot
      teljesítő katonáknak  sincs alanyi  jogosultsága. Ez azonban
      nem jelenti  azt, hogy  az állam  nem alkothat  e tárgykörre
      vonatkozó, a vallás gyakorlását elősegítő szabályozást.

           Az   R.    kifogásolt   rendelkezésében   meghatározott
      Szolgálat  az   R.   preambulumában   jelzett   "történelmi"
      egyházakkal és  vallásfelekezetekkel kötött megállapodásokon
      alapul. Az  R. szerint  a Szolgálat  az érintett egyházak és
      egyházi   személyek   egyetértésével   és   közreműködésével
      létesült  és   működik.  Ilyen   megállapodás  hiányában   a
      Szolgálat R.-nek  megfelelő létrehozása sértené az Alkotmány
      60. §  (3) bekezdésében  deklarált, az  egyház és  az  állam
      elválasztásának elvét.

           Az Alkotmánybíróság  az állam és a négy egyház között a
      vizsgált tárgykörben  létrejött  megállapodások  áttekintése
      alapján megállapította,  hogy az R.-ben foglalt, a Szolgálat
      létesítésére,   jogállására    és    működésére    vonatkozó
      szabályozás a  megállapodásokban foglaltakkal - csekély, nem
      lényeges eltérések mellett - megegyezik.

           Az Alkotmánybíróság  megkeresése alapján  a  honvédelmi
      miniszter tájékoztató  levelében  a  Szolgálat  R.  szerinti
      létesítésének indokaként  - többek  között -  a következőkre
      hivatkozott. Az  R.  előkészítésének  időszakában  a  magyar
      honvédségnél reprezentatív  mintán alapuló önkéntes felmérés
      készült a  vallásgyakorlás kérdéséről  és ennek  keretében a
      vallásfelekezethez  tartozás   alakulását  is  felmérték.  A
      felmérés eredményeként  a Szolgálathoz  tartozó négy  egyház
      hívei  fordultak  elő  értékelhető  százalékos  arányban.  A
      hadsereg tagjai  között katolikus:  62 %;  református: 15 %;
      evangélikus:  3   %;  és   zsidó:  1   %.  Az  összes  egyéb
      bejegyzett   felekezethez    tartozónak    vallotta    magát
      0,2 %.  Mintegy 20  % vagy  nem válaszolt, vagy nem vallotta
      magát  felekezethez   tartozónak.  Az  egyéb  54  bejegyzett
      vallásfelekezet  többségének   gyakran  egyetlen  tagja  sem
      teljesít katonai szolgálatot egy adott időszakban.

           A "történelmi"  egyházak  csoportjának  megjelölése  az
      egyházak létrejöttének valóságos hazai történetiségére utaló
      kifejezés. Ezért  e megjelölés  önmagában nem valósít meg az
      Alkotmányban tiltott  diszkriminációt. Az Alkotmánybíróság a
      4/1993. (II. 12.) határozatában megállapította: "Az állam és
      az   egyház    elválasztásának   módja,    következetessége,
      szigorúsága minden  ország  sajátos  történelmi  körülményei
      szerint alakul. Az Alkotmány 60. § (3) bekezdése mai értelme
      nem választható el sem az egyházaknak a magyar történelemben
      betöltött szerepétől  (beleértve a szekularizáció lefolyását
      is), sem  jelenkori  tényleges  működésüktől,  sem  a  folyó
      társadalmi átalakulástól.  .. Az  egyházak egyenlőkként való
      kezelése szintén  nem zárja  ki az  egyes egyházak tényleges
      társadalmi szerepének figyelembevételét" (ABH 1993, 53.).

           A   8/1993.    (II.   27.)    AB    határozatában    az
      Alkotmánybíróság   rámutatott    arra    is,    hogy    "Nem
      alkotmányossági kérdés,  hogy  a  hosszú  történelmi  múltra
      visszatekintő, nagy létszámú egyházak ismertsége, szervezeti
      struktúrája és  az állammal való, sok területen begyakorlott
      együttműködése megkönnyíti tagjai számára a vallásgyakorlást
      ott,   ahol   ehhez   más   (gyakran   állami)   intézmények
      közreműködésére  van  szükség,  mint  például  egészségügyi,
      vagy    akár    büntetésvégrehajtási    intézményekben.    A
      vallásszabadsághoz   való   jog   érvényesítésében   meglévő
      gyakorlati különbségek  azonban alkotmányos  határok  között
      maradnak   mindaddig,    amíg   nem    diszkriminatív   jogi
      szabályozásból erednek, illetve amíg nem vezetnek arra, hogy
      bárki vallásgyakorlását megakadályozzák" (ABH 1993, 100.).

           Az   R.   sérelmezett   előírása   nem   az   Alkotmány
      70/A.  §   (1)  bekezdésében   megjelölt   vallás,   illetve
      vallásszabadság alapjoga  szempontjából tartalmaz  hátrányos
      megkülönböztetést, hanem az említett megállapodásoknak és az
      egyházak tényleges  szerepének megfelelően  állapítja meg  a
      Szolgálat  egyházak   szerinti  összetételét.  Természetesen
      nincs alkotmányos  akadálya annak, hogy az állam és valamely
      más egyház  hasonló megállapodása  alapján a Szolgálat az R.
      módosításával kiegészüljön és bővüljön.

           Az Alkotmány 60. §-ában meghatározott vallásszabadságot
      és   annak   szabad   gyakorlását,   továbbá   az   egyházak
      egyenjogúságát az  sértené, ha  az R.  bármelyik  bejegyzett
      egyházat és  vallásfelekezetet vagy  az azokhoz tartozó hívő
      katonákat  korlátozná  a  szabad  lelkipásztori  tevékenység
      illetőleg a  vallás gyakorlása  kifejtésében.  Az  R.  ilyen
      korlátozást nem  tartalmaz. Az indítványozó sem állítja azt,
      hogy az R.-el létesített Szolgálat az Alkotmány 60. § (1) és
      (2) bekezdését sértené.

           Ezt támasztja  alá az  R.  alábbiakban  idézett  1.  és
      3. §-a is.

           Az R.  1.  §-a  megállapítja:  "A  katonai  szervezeten
      belüli csoportos  és egyéni  vallásgyakorlás, valamint lelki
      gondozás biztosítása  érdekében  minden  bejegyzett  vallási
      közösség, vallásfelekezet,  egyház (a  továbbiakban  együtt:
      egyház) -  a katonák igényei alapján - vallási tevékenységet
      folytathat".

           Az   R.   3.   §-a   előírja:   "A   Magyar   Honvédség
      (a továbbiakban:  MH) és a Határőrség (a továbbiakban: Hőr.)
      parancsnokai,  valamint   a   Szolgálat   tagjai   kötelesek
      elősegíteni, hogy a 2. § (2) bekezdésében fel nem sorolt, de
      bejegyzett  egyházak   vallásgyakorlási  és   lelkigondozási
      jogosultsága a katonák igényei szerint érvényesüljön".

           A   fentiek    szerint   tehát    az   R.-ben   foglalt
      különbségtételnek ésszerű  indoka van  és a megkülönböztetés
      nem   önkényes.   Mindezek   alapján   az   Alkotmánybíróság
      megállapította, hogy  az R. 2. § (2) bekezdése nem tartalmaz
      az egyházak  és a   katonák  között  az  indítványozó  által
      vélelmezett alkotmányellenes megkülönböztetést, ezért az nem
      sérti az Alkotmány  70/A. §  (1) bekezdését.

           3. Az  Alkotmánybíróság által elvégzett vizsgálat másik
      problémaköre  az   indítvány  alapján   a  Szolgálat   és  a
      Honvédelmi Minisztérium,  illetőleg a  honvédelmi  miniszter
      közötti  kapcsolat   jellegében  és   a   tábori   lelkészek
      jogállásában  jelölhető   meg.  Az  Alkotmánybíróságnak  azt
      kellett ugyanis  elbírálnia,  hogy  az  R.-nek  a  Szolgálat
      szervezetére és  a  tábori  lelkészre  vonatkozó  kifogásolt
      szabályai sértik-e  az egyház  és az  állam  elválasztásának
      alkotmányos elvét.

           Az Alkotmánynak  az egyház  és az állam elválasztásának
      elvét    és    tényét    kinyilvánító    rendelkezését    az
      Alkotmánybíróság   a   4/1993.   (II.   12.)   határozatában
      részletesen elemezte és értékelte.

           Az Alkotmánybíróság e határozatában megállapította: "Az
      államnak vallási  és lelkiismereti meggyőződésre tartozó más
      kérdésekben semlegesnek  kell lennie.  A  vallásszabadsághoz
      való jogból az államnak az a kötelessége következik, hogy az
      egyéni   meggyőződés   szabad   kialakításának   lehetőségét
      biztosítsa. Az  egyház elválasztása  az államtól nem jelenti
      azt, hogy  a vallás  és az  egyház sajátosságait az államnak
      figyelmen kívül  kell hagynia". Rámutatott arra is, hogy "Az
      elválasztás elvéből  az következik,  hogy az  állam  sem  az
      egyházakkal, sem valamelyik egyházzal nem kapcsolódhat össze
      intézményesen; hogy  az állam  nem azonosítja magát egyetlen
      egyház tanításával sem; továbbá, hogy az állam nem avatkozik
      be az  egyházak belső  ügyeibe, és  különösen nem  foglalhat
      állást hitbéli igazságok kérdésében" (ABH 1993. 48, 52.).

           Az R.-nek  a Szolgálat szervezetére, illetve helyzetére
      vonatkozó  kifogásolt   7.  §-a   a  következő   előírásokat
      tartalmazza:

           "(1)   A   Szolgálat   a   Honvédelmi   Minisztériumnak
      közvetlenül alárendelten  működő egységes  szervezet,  amely
      három  -   a  katolikus,   a   protestáns   (református   és
      evangélikus)  és   a  zsidó  -  egymással  azonos  jogállású
      szolgálati ágra tagozódik.

           (2) A  Szolgálat  legfőbb  szerve  a  katolikus  egyház
      részéről a  katonai ordináriátus  (püspökség), a  protestáns
      egyházaknál a tábori püspökség, illetve a zsidó felekezetnél
      a tábori rabbinátus.

           (3) A  katonai kerületekben  tábori esperesek,  a  nagy
      létszámú  helyőrségekben  helyőrségi  lelkészek,  a  katonai
      főiskolákon hivatásos tábori lelkészek működnek.

           (4) A Szolgálat állományába tartozó hivatásos lelkészek
      számát úgy kell megállapítani, hogy békében a fegyveres erők
      minden ezer katonájára egy tábori lelkész jusson.

           (5)  Háborúban  minden  dandárhoz  és  minden  ezredhez
      hivatásos vagy  tartalékos tisztként  legalább egy  lelkészt
      kell biztosítani.

           (6) A  Szolgálat az  egyházi elöljárók egyetértésével a
      honvédelmi  miniszter   által  jóváhagyott   szervezeti   és
      működési szabályzat alapján végzi tevékenységét."

           A  már  említett  megállapodások  szerint  a  Szolgálat
      legfőbb szerveit - nevezetesen a katolikus egyház részéről a
      katonai ordináriátust,  a protestáns  egyházaknál  a  tábori
      püspökséget és  a zsidó  felekezetnél a tábori rabbinátust -
      az érintett  egyházak illetőleg  felekezetek létesítették és
      egyházi  vonatkozásban   azok  irányítása  alatt  állnak.  A
      szolgálati ágak  vezetői és a tábori lelkészek  kinevezése a
      megállapodásban foglaltak szerint történik.

           A   Szolgálat   mint   különálló   egységes   szervezet
      hierarchikusan  nem   kapcsolódik  a   Magyar  Honvédség  és
      Határőrség szervezetéhez.

           Az  R.   5.   §-a   félreérthetetlen   egyértelműséggel
      állapítja meg  a Szolgálat tagjai által gyakorlandó lelkészi
      tevékenység helyzetét  és önállóságát. E rendelkezés szerint
      a Szolgálat tagjának lelkészi tevékenysége kizárólag egyházi
      irányítás, felügyelet  alatt áll.  A Magyar  Honvédség és  a
      Határőrség parancsnokai  a hitéleti  tevékenységre vonatkozó
      döntést nem  hozhatnak,   a működésre  vonatkozó intézkedést
      -  a  szolgálati  renddel  történő  összhang  biztosításának
      kivételével - nem tehetnek.

           A Szolgálat  különállását támasztja  alá az  is, hogy a
      lelkészek más  katonáknak nem  szolgálati  elöljárói,  ezért
      számukra sem parancsot, sem utasítást nem adhatnak.

           Azt a  körülményt, hogy  a Szolgálat  intézményesen nem
      integrálódik  a   Honvédségbe,  illetőleg   a  Határőrségbe,
      megfelelően igazolja az R. 9. §-ának (2) bekezdése is, amely
      szerint a  tábori lelkész és a katonai szervezet parancsnoka
      a katonai  szervezet és  a Szolgálat feladatainak zavartalan
      megvalósítása érdekében  együttműködik. Ez  az együttműködés
      mellérendeltséget fejez  ki és  kizárja a  katonai  alá-  és
      fölérendeltséget.

           Az R.  7. §-ának  (6) bekezdése alapján a szervezeti és
      működési szabályzatot  a  honvédelmi  miniszter  az  egyházi
      elöljárók egyetértésével  hagyja jóvá, amely ugyancsak eltér
      az indítványozó  által vélelmezett  szervezeti  irányítástól
      illetve összefonódástól.

           A  fentiek   alapján  tehát  az  egyházak  a  Szolgálat
      létesítése által  nem avatkozhatnak  be a  fegyveres erőknek
      mint állami  szervezetnek a  tevékenységébe, nem zavarhatják
      annak működését,  a fegyveres  erők pedig  nem avatkozhatnak
      hitéleti kérdésekbe és a vallási tevékenységbe.

           Az R.-nek  a tábori lelkészre vonatkozó és indítványozó
      által kifogásolt rendelkezései a következők:

           "8. § (1) A Szolgálat állományába tartoznak a hivatásos
      tábori  lelkészek   és  a   tartalékos  tiszti   szolgálatot
      teljesítő tábori lelkészek.

           (3) Tábori  lelkész az a lelkész lehet, aki rendelkezik
      egyházi (felekezeti) elöljárója ajánlásával, és - a kisegítő
      tábori lelkész  kivételével - megfelel a katonákra vonatkozó
      jogszabályokban előírt  életkori, egészségügyi alkalmassági,
      végzettségi és egyéb követelményeknek."

           "9.  §   (1)  A  tábori  lelkész  köteles  betartani  a
      rendfokozatára, a  beosztására, valamint a katonai szervezet
      működési rendjére  vonatkozó  szabályokat.  Ezek  megsértése
      esetén a  katonákra vonatozó  hatályos jogszabályok  szerint
      felelősségre vonható."

           "11.  §   A  Szolgálat   hivatásos  állományú  tagja  a
      fegyveres erők  rendfokozatai  állományviszony-csoportjainak
      megfelelően az  MH és  - igény  szerint -  a Hőr. tisztje és
      tábornoka."

           "12. §  A tartalékos  tiszti rendfokozattal  rendelkező
      lelkész  szolgálatra,  továbbképzésre,  illetve  gyakorlatra
      hívható be."

           Az R.  fenti kifogásolt rendelkezéseiből sem következik
      a Szolgálat  szervezetszerű integrálódása  a fegyveres  erők
      állományába.

           A honvédelmi  miniszter hivatalos tájékoztatása szerint
      ahhoz, hogy a Szolgálat tagjai lelkipásztori tevékenységüket
      katonai környezetben  - különösen a hadrakelt fegyveres erők
      kötelékében -  el tudják  végezni, rendelkezniük  kell olyan
      katonai  ismeretekkel,  amelyek  csak  a  fegyveres  erőknél
      szerezhetőek meg. A Szolgálat tagjai közül egyébként csekély
      számú  hivatásos   lelkész  (27   fő)  visel  rendfokozatot,
      többségük (mintegy 45-50 fő) úgynevezett kisegítő lelkész.

           A  hivatásos  főállású  lelkészek  kettős,  nevezetesen
      egyházi és katonai szolgálati viszonyban állnak. Az említett
      megállapodások szerint  a  hivatásos  lelkészek  a  lelkészi
      szolgálatukat az  egyházi  törvények  és  előírások  szerint
      végzik, s  mint hivatásos  tisztekre  a  katonai  szolgálati
      viszonyuk   alapján    a   hivatásos    katonákra   irányadó
      jogszabályok  vonatkoznak.  Az  említett  kettős  szolgálati
      viszonyhoz igazodik  a  fegyelmi  jogkör  gyakorlása  is:  a
      katonai szolgálati  viszonnyal kapcsolatos  fegyelmi eljárás
      tekintetében  a  katonai  felettes  intézkedik  a  Szolgálat
      egyházi vezetőinek  egyidejű értesítésével,  a lelkész ellen
      indított  egyházi  fegyelmi  vizsgálatot  pedig  az  egyházi
      elöljáró  folytatja   le  az   illetékes  katonai   elöljáró
      tájékoztatása mellett.

           4. A  Szolgálat és  a fegyveres erők közötti szervezeti
      viszonyra  vonatkozó  fenti  megállapításokkal,  valamint  a
      tábori  lelkészek   vázolt  kettős  fegyelmi  felelősségének
      sajátosságaival  szorosan   összefügg,  de  az  indítványban
      megfogalmazott kifogásra  is tekintettel  külön  értékelésre
      szorul a  Szolgálat és  a  Honvédelmi  Minisztérium  közötti
      viszonynak  az   R.  7.  §  (1)  bekezdésében  megállapított
      jellege. Tisztázandó,  hogy az  R.  7.  §  (1)  bekezdésében
      megfogalmazott  "alárendeltség"   valóságos  alárendeltséget
      testesít-e meg,  illetve hogy  alkotmányellenes-e a támadott
      megállapítás.

           Az R.  különböző rendelkezéseinek  összefüggő, együttes
      alkotmányossági vizsgálatából  kitűnik,  hogy  a  Honvédelmi
      Minisztérium  és  a  Szolgálat  közötti  viszony  összetevői
      között  nem   található  meg  sem  a  Szolgálat  működésének
      tartalmát befolyásoló,  illetve meghatározó  elvi  irányítás
      jogosultsága, sem  a  szervezeti  alárendeltség  jellegzetes
      összetevője, az  eseti közvetlen  utasítási jog.  Mindez azt
      jelenti, hogy  az  R.  7.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  "a
      Honvédelmi Minisztériumnak  közvetlenül alárendelten működő"
      szövegrész nem  fejezi ki  a Honvédelmi  Minisztérium  és  a
      Szolgálat közötti  viszony valóságos  tartalmát és jellegét.
      E megállapítást  támasztja alá  az  R.  14.  §-a  is,  amely
      szerint:  "A   Szolgálat   felállításának   és   működésének
      költségeit a Honvédelmi Minisztérium - a Hőr. vonatkozásában
      a Belügyminisztérium - az igénybevétel arányában viseli".

           A fentiek  alapján az  Alkotmánybíróság megállapította,
      hogy az  R. 7.  §-a, 8.  § (1)  és (3)  bekezdése, 9.  § (1)
      bekezdése, 11.  és 12. §-a nem sértik az Alkotmány 60. § (3)
      bekezdését,  ezért   az  indítványt   e  vonatkozásokban  is
      elutasította.
                              Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke


                               Dr. Ádám Antal
                            előadó alkotmánybíró

             Dr. Kilényi Géza                    Dr. Lábady Tamás
              alkotmánybíró                        alkotmánybíró

             Dr. Schmidt Péter                   Dr. Szabó András
              alkotmánybíró                        alkotmánybíró

           Dr. Tersztyánszky Ödön               Dr. Zlinszky János
               alkotmánybíró                       alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        970/B/1994
        Date of the decision:
        .
        02/20/1995
        .
        .