A döntés szövege:
A Magyar Köztársaság Nevében!
Az Alkotmánybíróság jogszabályi rendelkezések
alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló
indítvány alapján meghozta a következő
határozatot
Az Alkotmánybíróság a Tábori Lelkészi Szolgálatról
szóló 61/1994. (IV. 20.) Korm. rendelet 2. § (2) bekezdése,
7. §-a, 8. § (1) és (3) bekezdése, 9. § (1) bekezdése,
11. §-a és 12. §-a alkotmányellenességének megállapítására
és megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.
Indokolás
I.
Az indítványozó beadványában a Tábori Lelkészi
Szolgálatról szóló 61/1994. (IV. 20.) Korm. rendelet (a
továbbiakban: R.) 2. § (2) bekezdése, 7. §-a, 8. § (1) és
(3) bekezdése, 9. § (1) bekezdése, 11. §-a és 12. §-a
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kérte az alábbi indokok alapján.
1. Az indítványozó szerint az R. 2. § (2) bekezdése
sérti az Alkotmány 70/A. §-át, mert hátrányos
megkülönböztetést tesz a bejegyzett egyházak és felekezetek
között a Tábori Lelkészi Szolgálathoz (a továbbiakban:
Szolgálat) tartozás és ezáltal az egyházi tevékenység
gyakorlása tekintetében.
Álláspontja szerint már az R. preambuluma is a
"történelmi"-nek megjelölt egyház fogalmával egyfajta
diszkriminációt "sugall", a 2. § (2) bekezdése pedig
egyértelműen megvalósítja azzal, hogy taxatíve felsorolja
azokat a kivételezett egyházakat, amelyek lelkészeiből a
Szolgálat létesül. A támadott rendelkezés kizárja az egyéb
bejegyzett egyházakat és felekezeteket a Szolgálatban való
részvételből és ezáltal annak lehetőségétől is megfosztja,
hogy a négy egyházéval azonos feltételekkel - intézményes
keretek között - fejthessék ki egyházi tevékenységüket a
hivő katonák körében.
2. Az indítványozó az R.-nek a Szolgálat szervezetére
és a tábori lelkészre vonatkozó kifogásolt előírásait
- 7. §-át, 8. § (1) és (3) bekezdését, 9. § (1) bekezdését,
11. §-át és 12. §-át - azért tartja alkotmányellenesnek,
mert sértik az Alkotmánynak az egyház és az állam
elválasztásának elvét és tényét megállapító 60. § (3)
bekezdését.
Az indítványozó szerint e kifogásolt rendelkezések alapján a
Szolgálat olyan szervezet, amely teljes mértékben beépül a
hadsereg, mint állami szervezet hierarchikus rendjébe. A
Szolgálat a Honvédelmi Minisztérium közvetlen irányítása
alatt áll, szervezeti és működési szabályzatát a honvédelmi
miniszter hagyja jóvá. A Szolgálat tagjai, a tábori
lelkészek pedig - akik egyidejűleg valamely egyház tagjai
is - szolgálati viszonyban állnak a hadsereggel, tiszti
és tábornoki rendfokozatot viselnek az azokra vonatkozó
összes jogi következményekkel, ideértve a fegyelmi
következményeket is. Hivatkozott az indítványozó az
Alkotmánybíróság 4/1993. (II. 12.) AB határozatára is, amely
többek között kimondja, hogy "Az elválasztás elvéből az
következik, hogy az állam sem az egyházakkal, sem valamelyik
egyházzal nem kapcsolódhat össze intézményesen...".
Álláspontja szerint a szervezeti összefonódás tipikusan két
egymásból következő formában valósul meg: amikor valamely
szervezet tagjai egyidejűleg másik szervezet tagjaivá
válnak, vagy a másik szervezetben munka-, szolgálati stb.
viszonyba lépnek, továbbá amikor az egyik szervezet működési
szabályait másik szervezet alkotja meg vagy hagyja jóvá
irányítási jogkörben. Az R. kifogásolt előírásai szerinte
egyértelműen ilyen összefonódást eredményeznek.
II.
Az Alkotmánybíróság a rendelkező részben foglalt
döntését az alábbiak figyelembevételével alkotta meg.
1. Az Alkotmány 60. §-a szerint:
"(1) A Magyar Köztáraságban mindenkinek joga van a
gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
(2) Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más
lelkiismereti meggyőződés szabad megválasztását vagy
elfogadását, és azt a szabadságot, hogy vallását és
meggyőződését mindenki vallásos cselekmények, szertartások
végzése útján vagy egyéb módon akár egyénileg, akár másokkal
együttesen nyilvánosan vagy magánkörben kinyilváníthassa
vagy kinyilvánítását mellőzze, gyakorolhassa vagy
taníthassa.
(3) A Magyar Köztársaságban az egyház az államtól
elválasztva működik.
(4) A lelkiismereti és vallásszabadságról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges".
Az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdése megállapítja: "A
Magyar Köztársaság biztosítja a területén tartózkodó minden
személy számára az emberi, illetve az állampolgári jogokat,
bármely megkülönböztetés, nevezetesen faj, szín, nem, nyelv,
vallás, politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi
származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerinti
különbségtétel nélkül".
Az Országgyűlés az Alkotmány 60. § (4) bekezdése
alapján alkotta meg a lelkiismereti és vallásszabadságról,
valamint az egyházakról szóló 1990. évi IV. törvényt
(a továbbiakban: Lvt.).
Az Lvt. 4. §-a előírja: "Lelkiismereti és
vallásszabadság gyakorlásában senkit sem szabad akadályozni,
a jog gyakorlása azonban - ha törvény másként nem
rendelkezik - nem mentesít az állampolgári kötelezettség
teljesítése alól".
Az Lvt. módosításáról rendelkező 1993. évi LXXIII.
törvény 1. §-ával megállapított 7. §-a szerint: "A katonai
szolgálatot teljesítő vallását - a katonai szervezet
működési rendjével és a honvédelmi kötelezettség
teljesítésével összhangban - szabadon gyakorolhatja".
Az Lvt. 15. §-a a következő előírásokat tartalmazza:
"(1) A Magyar Köztársaságban az egyház az államtól
elválasztva működik. [Alkotmány 60. § (3) bekezdés.]
(2) Az egyház belső törvényeinek, szabályainak érvényre
juttatására állami kényszer nem alkalmazható.
(3) Az egyházakat azonos jogok illetik és azonos
kötelezettségek terhelik".
Az Lvt. 16. § (1) bekezdése szerint: "Az állam az
egyházak irányítására, felügyeletére szervet nem hozhat
létre".
A honvédelemről szóló 1993. évi CX. törvény
(a továbbiakban: Htv.) 56. § (2) bekezdés c) pontja úgy
rendelkezik, hogy a katona - szolgálati jogállásától
függően - a katonák jogállásáról szóló törvényben
meghatározott korlátok között gyakorolhatja: "a
lelkiismereti és vallásszabadság jogát".
A Htv. 261. § (2) bekezdése alapján: "A törvény
56. §-ának (2) bekezdése a katonák jogállásáról szóló
törvénnyel egyidejűleg lép hatályba".
2. Az Alkotmánybíróság az indítvány alapján elsőként
azt vizsgálta, hogy az R. támadott 2. § (2) bekezdése
tartalmaz-e alkotmányosan tiltott hátrányos
megkülönböztetést.
Az R. 2. §-a az alábbiak szerint rendelkezik:
(1) "Az 1. §-ban foglaltak elősegítése érdekében a
Magyar Honvédségnél - a Határőrségre is kiterjedő
feladatkörrel - Tábori Lelkészi Szolgálat (a továbbiakban:
Szolgálat) létesül.
(2) A Szolgálat négy egyház: a katolikus, a református,
az evangélikus és a zsidó lelkészeiből áll.
(3) A tábori lelkészek munkájukat ökumenikus
szellemben, a felekezeti önállóság tiszteletben tartásával
végzik."
Az R. kifogásolt 2.§ (2) bekezdésével összefüggésben az
indítvány szerint a hátrányos megkülönböztetés két
vonatkozásban állhat fenn: egyrészt a Szolgálatot alkotó
négy egyház és az egyéb bejegyzett egyházak, másrészt pedig
a négy egyházhoz és az egyéb egyházakhoz tartozó hívő
katonák között. Ezért az Alkotmánybíróság az R. eme
rendelkezésével kapcsolatban a diszkrimináció fennállását
mindkét vonatkozásban vizsgálta. Az Alkotmánybíróság állandó
gyakorlata szerint az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében
megfogalmazott diszkrimináció tilalma a jogi személyekre is
vonatkozik.
Az Alkotmánybíróság már több határozatában
kifejtette álláspontját a diszkrimináció vonatkozásában.
A 9/1990. (IV. 25.) AB határozatában megállapította, hogy:
"a diszkrimináció tilalma nem jelenti azt, hogy minden, még
a végső soron nagyobb társadalmi egyenlőséget célzó
megkülönböztetés is tilos. A megkülönböztetés tilalma arra
vonatkozik, hogy a jognak mindenkit egyenlőként (egyenlő
méltóságú személyként) kell kezelnie, azaz az emberi
méltóság alapjogán nem eshet csorba, azonos tisztelettel és
körültekintéssel, az egyéni szempontok azonos mértékű
figyelembevételével kell a jogosultságok és a kedvezmények
elosztásának szempontjait meghatározni". Rámutatott arra is,
hogy "az azonos személyi méltóság jogából esetenként
következhet olyan jog is, hogy a javakat és esélyeket
mindenki számára (mennyiségileg is) egyenlően osszák el. De
ha valamely - az Alkotmányba nem ütköző - társadalmi cél,
vagy valamely alkotmányos jog csakis úgy érvényesíthető,
hogy e szűkebb értelemben vett egyenlőség nem valósítható
meg, akkor az ilyen pozitív diszkriminációt nem lehet
alkotmányellenesnek minősíteni" (ABH 1990. 46, 49.). A
16/1991. (IV. 20.) AB határozatában megállapította azt is,
hogy "ha jogszabály nem eleve jogosultakat különböztet meg,
a megkülönböztetés korlátja a pozitív diszkrimináció elvi
határa: az egyenlő méltóságú személyként való kezelés
feltétlen betartása, illetve az Alkotmányban megfogalmazott
alapjogok meg nem sértése. Ezen belül csak az követelhető
meg, hogy a nem egyenlő kezelésnek ésszerű oka legyen, azaz
ne minősüljön önkényesnek" (ABH 1991. 54, 59.).
Az R. preambuluma szerint a Kormány a Szolgálatot az
Alkotmány 60. §-ában, az Lvt.-ben és a történelmi
egyházakkal és vallásfelekezetekkel kötött megállapodásban
foglaltak végrehajtására alkotta meg, illetve hozta létre.
Az Alkotmány 60. § (2) bekezdéséből az következik, hogy
az egyéni és a közösségi vallásszabadság gyakorlása nincs
kötve semmilyen szervezeti formához, mindenkit megillet arra
való tekintet nélkül, hogy a vallásgyakorlás jogilag
szabályozott szervezeti keretek között vagy anélkül
történik-e, illetve, hogy milyen szervezeti formában valósul
meg.
Az Alkotmány 60. §-a és az Lvt. alapján az államnak az
a kötelezettsége, hogy a katonai szolgálatot teljesítők
körében - a katonai szervezet és a szolgálat speciális
jellegére figyelemmel - a vallás szabad gyakorlását
megkülönböztetés nélkül biztosítsa. A szabad vallásgyakorlás
biztosítására e területen az állam számos megoldást
választhat, amelynek egyik formája az R.-ben foglaltak
szerinti Szolgálat létesítése.
Az Alkotmány és az Lvt. alapján az R. szerinti
Szolgálat létesítésére az államnak nem áll fenn
kötelezettsége és arra az egyházaknak és a szolgálatot
teljesítő katonáknak sincs alanyi jogosultsága. Ez azonban
nem jelenti azt, hogy az állam nem alkothat e tárgykörre
vonatkozó, a vallás gyakorlását elősegítő szabályozást.
Az R. kifogásolt rendelkezésében meghatározott
Szolgálat az R. preambulumában jelzett "történelmi"
egyházakkal és vallásfelekezetekkel kötött megállapodásokon
alapul. Az R. szerint a Szolgálat az érintett egyházak és
egyházi személyek egyetértésével és közreműködésével
létesült és működik. Ilyen megállapodás hiányában a
Szolgálat R.-nek megfelelő létrehozása sértené az Alkotmány
60. § (3) bekezdésében deklarált, az egyház és az állam
elválasztásának elvét.
Az Alkotmánybíróság az állam és a négy egyház között a
vizsgált tárgykörben létrejött megállapodások áttekintése
alapján megállapította, hogy az R.-ben foglalt, a Szolgálat
létesítésére, jogállására és működésére vonatkozó
szabályozás a megállapodásokban foglaltakkal - csekély, nem
lényeges eltérések mellett - megegyezik.
Az Alkotmánybíróság megkeresése alapján a honvédelmi
miniszter tájékoztató levelében a Szolgálat R. szerinti
létesítésének indokaként - többek között - a következőkre
hivatkozott. Az R. előkészítésének időszakában a magyar
honvédségnél reprezentatív mintán alapuló önkéntes felmérés
készült a vallásgyakorlás kérdéséről és ennek keretében a
vallásfelekezethez tartozás alakulását is felmérték. A
felmérés eredményeként a Szolgálathoz tartozó négy egyház
hívei fordultak elő értékelhető százalékos arányban. A
hadsereg tagjai között katolikus: 62 %; református: 15 %;
evangélikus: 3 %; és zsidó: 1 %. Az összes egyéb
bejegyzett felekezethez tartozónak vallotta magát
0,2 %. Mintegy 20 % vagy nem válaszolt, vagy nem vallotta
magát felekezethez tartozónak. Az egyéb 54 bejegyzett
vallásfelekezet többségének gyakran egyetlen tagja sem
teljesít katonai szolgálatot egy adott időszakban.
A "történelmi" egyházak csoportjának megjelölése az
egyházak létrejöttének valóságos hazai történetiségére utaló
kifejezés. Ezért e megjelölés önmagában nem valósít meg az
Alkotmányban tiltott diszkriminációt. Az Alkotmánybíróság a
4/1993. (II. 12.) határozatában megállapította: "Az állam és
az egyház elválasztásának módja, következetessége,
szigorúsága minden ország sajátos történelmi körülményei
szerint alakul. Az Alkotmány 60. § (3) bekezdése mai értelme
nem választható el sem az egyházaknak a magyar történelemben
betöltött szerepétől (beleértve a szekularizáció lefolyását
is), sem jelenkori tényleges működésüktől, sem a folyó
társadalmi átalakulástól. .. Az egyházak egyenlőkként való
kezelése szintén nem zárja ki az egyes egyházak tényleges
társadalmi szerepének figyelembevételét" (ABH 1993, 53.).
A 8/1993. (II. 27.) AB határozatában az
Alkotmánybíróság rámutatott arra is, hogy "Nem
alkotmányossági kérdés, hogy a hosszú történelmi múltra
visszatekintő, nagy létszámú egyházak ismertsége, szervezeti
struktúrája és az állammal való, sok területen begyakorlott
együttműködése megkönnyíti tagjai számára a vallásgyakorlást
ott, ahol ehhez más (gyakran állami) intézmények
közreműködésére van szükség, mint például egészségügyi,
vagy akár büntetésvégrehajtási intézményekben. A
vallásszabadsághoz való jog érvényesítésében meglévő
gyakorlati különbségek azonban alkotmányos határok között
maradnak mindaddig, amíg nem diszkriminatív jogi
szabályozásból erednek, illetve amíg nem vezetnek arra, hogy
bárki vallásgyakorlását megakadályozzák" (ABH 1993, 100.).
Az R. sérelmezett előírása nem az Alkotmány
70/A. § (1) bekezdésében megjelölt vallás, illetve
vallásszabadság alapjoga szempontjából tartalmaz hátrányos
megkülönböztetést, hanem az említett megállapodásoknak és az
egyházak tényleges szerepének megfelelően állapítja meg a
Szolgálat egyházak szerinti összetételét. Természetesen
nincs alkotmányos akadálya annak, hogy az állam és valamely
más egyház hasonló megállapodása alapján a Szolgálat az R.
módosításával kiegészüljön és bővüljön.
Az Alkotmány 60. §-ában meghatározott vallásszabadságot
és annak szabad gyakorlását, továbbá az egyházak
egyenjogúságát az sértené, ha az R. bármelyik bejegyzett
egyházat és vallásfelekezetet vagy az azokhoz tartozó hívő
katonákat korlátozná a szabad lelkipásztori tevékenység
illetőleg a vallás gyakorlása kifejtésében. Az R. ilyen
korlátozást nem tartalmaz. Az indítványozó sem állítja azt,
hogy az R.-el létesített Szolgálat az Alkotmány 60. § (1) és
(2) bekezdését sértené.
Ezt támasztja alá az R. alábbiakban idézett 1. és
3. §-a is.
Az R. 1. §-a megállapítja: "A katonai szervezeten
belüli csoportos és egyéni vallásgyakorlás, valamint lelki
gondozás biztosítása érdekében minden bejegyzett vallási
közösség, vallásfelekezet, egyház (a továbbiakban együtt:
egyház) - a katonák igényei alapján - vallási tevékenységet
folytathat".
Az R. 3. §-a előírja: "A Magyar Honvédség
(a továbbiakban: MH) és a Határőrség (a továbbiakban: Hőr.)
parancsnokai, valamint a Szolgálat tagjai kötelesek
elősegíteni, hogy a 2. § (2) bekezdésében fel nem sorolt, de
bejegyzett egyházak vallásgyakorlási és lelkigondozási
jogosultsága a katonák igényei szerint érvényesüljön".
A fentiek szerint tehát az R.-ben foglalt
különbségtételnek ésszerű indoka van és a megkülönböztetés
nem önkényes. Mindezek alapján az Alkotmánybíróság
megállapította, hogy az R. 2. § (2) bekezdése nem tartalmaz
az egyházak és a katonák között az indítványozó által
vélelmezett alkotmányellenes megkülönböztetést, ezért az nem
sérti az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdését.
3. Az Alkotmánybíróság által elvégzett vizsgálat másik
problémaköre az indítvány alapján a Szolgálat és a
Honvédelmi Minisztérium, illetőleg a honvédelmi miniszter
közötti kapcsolat jellegében és a tábori lelkészek
jogállásában jelölhető meg. Az Alkotmánybíróságnak azt
kellett ugyanis elbírálnia, hogy az R.-nek a Szolgálat
szervezetére és a tábori lelkészre vonatkozó kifogásolt
szabályai sértik-e az egyház és az állam elválasztásának
alkotmányos elvét.
Az Alkotmánynak az egyház és az állam elválasztásának
elvét és tényét kinyilvánító rendelkezését az
Alkotmánybíróság a 4/1993. (II. 12.) határozatában
részletesen elemezte és értékelte.
Az Alkotmánybíróság e határozatában megállapította: "Az
államnak vallási és lelkiismereti meggyőződésre tartozó más
kérdésekben semlegesnek kell lennie. A vallásszabadsághoz
való jogból az államnak az a kötelessége következik, hogy az
egyéni meggyőződés szabad kialakításának lehetőségét
biztosítsa. Az egyház elválasztása az államtól nem jelenti
azt, hogy a vallás és az egyház sajátosságait az államnak
figyelmen kívül kell hagynia". Rámutatott arra is, hogy "Az
elválasztás elvéből az következik, hogy az állam sem az
egyházakkal, sem valamelyik egyházzal nem kapcsolódhat össze
intézményesen; hogy az állam nem azonosítja magát egyetlen
egyház tanításával sem; továbbá, hogy az állam nem avatkozik
be az egyházak belső ügyeibe, és különösen nem foglalhat
állást hitbéli igazságok kérdésében" (ABH 1993. 48, 52.).
Az R.-nek a Szolgálat szervezetére, illetve helyzetére
vonatkozó kifogásolt 7. §-a a következő előírásokat
tartalmazza:
"(1) A Szolgálat a Honvédelmi Minisztériumnak
közvetlenül alárendelten működő egységes szervezet, amely
három - a katolikus, a protestáns (református és
evangélikus) és a zsidó - egymással azonos jogállású
szolgálati ágra tagozódik.
(2) A Szolgálat legfőbb szerve a katolikus egyház
részéről a katonai ordináriátus (püspökség), a protestáns
egyházaknál a tábori püspökség, illetve a zsidó felekezetnél
a tábori rabbinátus.
(3) A katonai kerületekben tábori esperesek, a nagy
létszámú helyőrségekben helyőrségi lelkészek, a katonai
főiskolákon hivatásos tábori lelkészek működnek.
(4) A Szolgálat állományába tartozó hivatásos lelkészek
számát úgy kell megállapítani, hogy békében a fegyveres erők
minden ezer katonájára egy tábori lelkész jusson.
(5) Háborúban minden dandárhoz és minden ezredhez
hivatásos vagy tartalékos tisztként legalább egy lelkészt
kell biztosítani.
(6) A Szolgálat az egyházi elöljárók egyetértésével a
honvédelmi miniszter által jóváhagyott szervezeti és
működési szabályzat alapján végzi tevékenységét."
A már említett megállapodások szerint a Szolgálat
legfőbb szerveit - nevezetesen a katolikus egyház részéről a
katonai ordináriátust, a protestáns egyházaknál a tábori
püspökséget és a zsidó felekezetnél a tábori rabbinátust -
az érintett egyházak illetőleg felekezetek létesítették és
egyházi vonatkozásban azok irányítása alatt állnak. A
szolgálati ágak vezetői és a tábori lelkészek kinevezése a
megállapodásban foglaltak szerint történik.
A Szolgálat mint különálló egységes szervezet
hierarchikusan nem kapcsolódik a Magyar Honvédség és
Határőrség szervezetéhez.
Az R. 5. §-a félreérthetetlen egyértelműséggel
állapítja meg a Szolgálat tagjai által gyakorlandó lelkészi
tevékenység helyzetét és önállóságát. E rendelkezés szerint
a Szolgálat tagjának lelkészi tevékenysége kizárólag egyházi
irányítás, felügyelet alatt áll. A Magyar Honvédség és a
Határőrség parancsnokai a hitéleti tevékenységre vonatkozó
döntést nem hozhatnak, a működésre vonatkozó intézkedést
- a szolgálati renddel történő összhang biztosításának
kivételével - nem tehetnek.
A Szolgálat különállását támasztja alá az is, hogy a
lelkészek más katonáknak nem szolgálati elöljárói, ezért
számukra sem parancsot, sem utasítást nem adhatnak.
Azt a körülményt, hogy a Szolgálat intézményesen nem
integrálódik a Honvédségbe, illetőleg a Határőrségbe,
megfelelően igazolja az R. 9. §-ának (2) bekezdése is, amely
szerint a tábori lelkész és a katonai szervezet parancsnoka
a katonai szervezet és a Szolgálat feladatainak zavartalan
megvalósítása érdekében együttműködik. Ez az együttműködés
mellérendeltséget fejez ki és kizárja a katonai alá- és
fölérendeltséget.
Az R. 7. §-ának (6) bekezdése alapján a szervezeti és
működési szabályzatot a honvédelmi miniszter az egyházi
elöljárók egyetértésével hagyja jóvá, amely ugyancsak eltér
az indítványozó által vélelmezett szervezeti irányítástól
illetve összefonódástól.
A fentiek alapján tehát az egyházak a Szolgálat
létesítése által nem avatkozhatnak be a fegyveres erőknek
mint állami szervezetnek a tevékenységébe, nem zavarhatják
annak működését, a fegyveres erők pedig nem avatkozhatnak
hitéleti kérdésekbe és a vallási tevékenységbe.
Az R.-nek a tábori lelkészre vonatkozó és indítványozó
által kifogásolt rendelkezései a következők:
"8. § (1) A Szolgálat állományába tartoznak a hivatásos
tábori lelkészek és a tartalékos tiszti szolgálatot
teljesítő tábori lelkészek.
(3) Tábori lelkész az a lelkész lehet, aki rendelkezik
egyházi (felekezeti) elöljárója ajánlásával, és - a kisegítő
tábori lelkész kivételével - megfelel a katonákra vonatkozó
jogszabályokban előírt életkori, egészségügyi alkalmassági,
végzettségi és egyéb követelményeknek."
"9. § (1) A tábori lelkész köteles betartani a
rendfokozatára, a beosztására, valamint a katonai szervezet
működési rendjére vonatkozó szabályokat. Ezek megsértése
esetén a katonákra vonatozó hatályos jogszabályok szerint
felelősségre vonható."
"11. § A Szolgálat hivatásos állományú tagja a
fegyveres erők rendfokozatai állományviszony-csoportjainak
megfelelően az MH és - igény szerint - a Hőr. tisztje és
tábornoka."
"12. § A tartalékos tiszti rendfokozattal rendelkező
lelkész szolgálatra, továbbképzésre, illetve gyakorlatra
hívható be."
Az R. fenti kifogásolt rendelkezéseiből sem következik
a Szolgálat szervezetszerű integrálódása a fegyveres erők
állományába.
A honvédelmi miniszter hivatalos tájékoztatása szerint
ahhoz, hogy a Szolgálat tagjai lelkipásztori tevékenységüket
katonai környezetben - különösen a hadrakelt fegyveres erők
kötelékében - el tudják végezni, rendelkezniük kell olyan
katonai ismeretekkel, amelyek csak a fegyveres erőknél
szerezhetőek meg. A Szolgálat tagjai közül egyébként csekély
számú hivatásos lelkész (27 fő) visel rendfokozatot,
többségük (mintegy 45-50 fő) úgynevezett kisegítő lelkész.
A hivatásos főállású lelkészek kettős, nevezetesen
egyházi és katonai szolgálati viszonyban állnak. Az említett
megállapodások szerint a hivatásos lelkészek a lelkészi
szolgálatukat az egyházi törvények és előírások szerint
végzik, s mint hivatásos tisztekre a katonai szolgálati
viszonyuk alapján a hivatásos katonákra irányadó
jogszabályok vonatkoznak. Az említett kettős szolgálati
viszonyhoz igazodik a fegyelmi jogkör gyakorlása is: a
katonai szolgálati viszonnyal kapcsolatos fegyelmi eljárás
tekintetében a katonai felettes intézkedik a Szolgálat
egyházi vezetőinek egyidejű értesítésével, a lelkész ellen
indított egyházi fegyelmi vizsgálatot pedig az egyházi
elöljáró folytatja le az illetékes katonai elöljáró
tájékoztatása mellett.
4. A Szolgálat és a fegyveres erők közötti szervezeti
viszonyra vonatkozó fenti megállapításokkal, valamint a
tábori lelkészek vázolt kettős fegyelmi felelősségének
sajátosságaival szorosan összefügg, de az indítványban
megfogalmazott kifogásra is tekintettel külön értékelésre
szorul a Szolgálat és a Honvédelmi Minisztérium közötti
viszonynak az R. 7. § (1) bekezdésében megállapított
jellege. Tisztázandó, hogy az R. 7. § (1) bekezdésében
megfogalmazott "alárendeltség" valóságos alárendeltséget
testesít-e meg, illetve hogy alkotmányellenes-e a támadott
megállapítás.
Az R. különböző rendelkezéseinek összefüggő, együttes
alkotmányossági vizsgálatából kitűnik, hogy a Honvédelmi
Minisztérium és a Szolgálat közötti viszony összetevői
között nem található meg sem a Szolgálat működésének
tartalmát befolyásoló, illetve meghatározó elvi irányítás
jogosultsága, sem a szervezeti alárendeltség jellegzetes
összetevője, az eseti közvetlen utasítási jog. Mindez azt
jelenti, hogy az R. 7. § (1) bekezdésében foglalt "a
Honvédelmi Minisztériumnak közvetlenül alárendelten működő"
szövegrész nem fejezi ki a Honvédelmi Minisztérium és a
Szolgálat közötti viszony valóságos tartalmát és jellegét.
E megállapítást támasztja alá az R. 14. §-a is, amely
szerint: "A Szolgálat felállításának és működésének
költségeit a Honvédelmi Minisztérium - a Hőr. vonatkozásában
a Belügyminisztérium - az igénybevétel arányában viseli".
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy az R. 7. §-a, 8. § (1) és (3) bekezdése, 9. § (1)
bekezdése, 11. és 12. §-a nem sértik az Alkotmány 60. § (3)
bekezdését, ezért az indítványt e vonatkozásokban is
elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal
előadó alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |