| A döntés szövege:                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
 Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
 vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés tárgyában meghozta az
 alábbi
 
 határozatot:
 
 1 Az Alkotmánybíróság megállapítja: az 1973. évi I. törvény 35.
 §   (1)   bekezdésnek  c)  pontja  alkalmazásánál   alkotmányos
 követelmény,  hogy  az  a  bíró, aki a  vele  szemben  fennálló
 kizárási okot maga jelenti be, a bejelentés megtétele  után  az
 ügyben nem járhat el.
 
 2.  Az Alkotmánybíróság a büntetőeljárásról szóló 1973. évi  I.
 törvény    37.    §   (1)   bekezdése   alkotmányellenességének
 megállapítására irányuló indítványt elutasítja.
 
 Az   Alkotmánybíróság   a  határozatát  a   Magyar   Közlönyben
 közzéteszi.
                            IndokolásI.
 
 1.   A  Bajai  Városi  Bíróság  bírája  a  3.B.633/1996.  számú
 büntetőügyben  —  az  eljárás  felfüggesztése   mellett   —   a
 büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény  (a  továbbiakban:
 Be.)  37.  §  (1) bekezdése alkotmányellenességének  vizsgálata
 végett  az  Alkotmánybírósághoz fordult. Álláspontja szerint  e
 rendelkezés,  amely  az  elfogultságot  bejelentő   bírónak   a
 bejelentését   követő  eljárását  szabályozza,  ellentétes   az
 Alkotmány  2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság  elvével,
 az  57. § (1) bekezdésében biztosított pártatlan bírósághoz  és
 tisztességes eljáráshoz való joggal, valamint a 60.  §  (1)  és
 (2) bekezdésében meghatározott lelkiismereti szabadsággal.
 
 Felfüggesztő   végzésében  az  eljáró  bíróság  alkotmányossági
 aggályainak   indokolásaként   a  pártatlanság   követelményére
 hivatkozott, amelynek folytán az a bíró, aki “szubjektíve  arra
 a   meggyőződésre   jut,   hogy  egy  adott   ügyben   képtelen
 elfogulatlanul,  a  pártatlanság  követelményeinek  megfelelően
 eljárni,  ezt  a  tényt  köteles  haladéktalanul  bejelenteni…”
 Nézete   szerint   a   pártatlanság  objektív   és   szubjektív
 szempontból  is  vizsgálandó:  “a  pártatlanságnak   meg   kell
 felelnie   annak  az  elvnek,  miszerint  nem  elég   igazságot
 szolgáltatni,  annak  felismerhetőnek is  kell  lennie”.  Ezzel
 viszont az indítványozó szerint ellentétes az, hogy a Be. 37. §
 (1)  bekezdésének olyan értelmezése is lehetséges, miszerint  a
 másodfokú  bíróság felülbírálhatja az eljáró bíró  elfogultsági
 bejelentését, és kötelezheti a bírót — nyilvánvaló elfogultsága
 ellenére — az adott ügy folytatására, ami az Alkotmány  57.  §-
 ban foglalt pártatlan eljárás követelményét sérti.
 
 Hivatkozott  az indítványozó továbbá arra is, hogy  a  támadott
 rendelkezés ezen többértelműsége a jogállamiság elvének  részét
 képező  jogbiztonság követelményét sérti,  hiszen  a  másodfokú
 bíróságok  —  az  indítványozó  által  felvázolt  —  kapcsolódó
 joggyakorlata   nem   egységes,   kiszámíthatatlan,   és    így
 jogbizonytalanságot eredményez.
 
 Harmadszor  pedig  hivatkozott az indítványozó  arra,  hogy  az
 elfogultságot  bejelentő bíró kötelezése  az  ügy  folytatására
 sérti  egyrészt  a bíró lelkiismereti szabadsághoz  való  jogát
 (Alkotmány  60. §), de sérti másrészt az Alkotmány  50.  §  (3)
 bekezdésében  foglalt azon szabályt is, hogy a bíró  ítélkezési
 tevékenysége  során csak a törvénynek és saját lelkiismeretének
 van   alárendelve,  hiszen  meggyőződése  ellenére  köteles   a
 másodfokú bíróság határozata értelmében eljárni.
 
 2. Az indítványozó a Be. 35. § (1) bekezdése c) pontja szerinti
 ok  alapján  kizárását  kérő  bíró bejelentésének  elintézésére
 vonatkozó   szabályok  alkotmányosságát  vitatja.   Az   általa
 kifogásolt szabály tehát tartalmilag nem önmagában a Be. 37.  §
 (1) bekezdése, hanem az elfogultságot mint kizáró okot statuáló
 Be.  35.  §  (1)  bekezdés c) pontja, a bejelentés  elintézését
 szabályozó  42.  § (1) bekezdése és az elfogultságot  bejelentő
 bíró   eljárására  vonatkozó  37.  §  (1)  bekezdése   együttes
 értelmezése  révén  előálló  rendelkezés.  Az  Alkotmánybíróság
 ezért  az eljárását kiterjesztette a Be. 35. § (1) bekezdés  c)
 pontjára és a 42. § (1) bekezdésére is.
 
 II.
 
 1.  Az  Alkotmánynak az indítvány által érintett  rendelkezései
 szerint
 
 “2.   §   (1)A   Magyar  Köztársaság  független,   demokratikus
 jogállam.”
 
 “50.  §  (3)  A  bírák függetlenek és csak a törvénynek  vannak
 alárendelve.”
 
 “57.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt  mindenki
 egyenlő,  és  mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
 bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
 törvény   által  felállított  független  és  pártatlan  bíróság
 igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.”
 
 “60.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek  joga  van  a
 gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.”
 
 2. A Be-nek az indítvány által érintett szabályai a következők:
 
 “35. § (1) A büntető ügyben a hatóság tagjaként nem járhat el:
 a)  aki az ügyben mint terhelt vagy védő, továbbá mint sértett,
 feljelentő  vagy  mint ezek képviselője vesz vagy  vett  részt,
 valamint a felsoroltak hozzátartozója;
 b) aki az ügyben mint tanú vagy szakértő vesz vagy vett részt;
 c)  akitől  az  ügy  elfogulatlan megítélése  egyéb  okból  nem
 várható.”
 
 “37.  §  (1)  A  hatóságnak az a tagja,  aki  a  reá  vonatkozó
 kizárási  okot maga jelentette be, bejelentésének  elintézéséig
 az ügyben nem járhat el.”
 
 “42.  § (1) A bíróság elnöke intézkedik más bíró kijelöléséről,
 ha  a bíró a kizárási okot maga jelentette be vagy a kizáráshoz
 hozzájárult. Ez esetben a kizárásról nem kell külön határozatot
 hozni.”
 
 3.  Az  Alkotmánybíróság  a Be. kizárásra  vonatkozó  általános
 szabályait  a 43/1998. (X. 9.) AB határozatban (ABH 1998,  313,
 318.)  már  vizsgálta.  Abban  az ügyben  azonban  a  kizárásra
 vonatkozó  szabályokat  az  indítványozó  a  bírósági  eljárást
 megelőző  eljárás  tekintetében,  a  nyomozóhatóságra   és   az
 ügyészre vonatkozóan kifogásolta. Így az Alkotmánybíróság a  Be
 35-37. §-ait kizárólag ezen hatóságokra vonatkoztatva vizsgálta
 és  a  bíró tekintetében mind a kizárás általános mind pedig  a
 bíró   kizárása  vonatkozó  különös  szabályok  alkotmányossági
 vizsgálatát mellőzte. Ekként az említett határozat  nem  képezi
 eljárási    akadályát   a   jelen   alkotmányossági   vizsgálat
 lefolytatásának.
 
 III.
 
 Az indítvány megalapozatlan.
 
 1.   Az  Alkotmánybíróság  a  pártatlan  bírósághoz  való   jog
 mibenlétét   első  ízben  vizsgáló  67/1995.   (XII.   7.)   AB
 határozatban  rámutatott,  hogy ezen  alkotmányos  alapjog  “az
 eljárás   alá  vont  személy  iránti  előítélet  mentesség   és
 elfogulatlanság  követelményét támasztja a bírósággal  szemben.
 Ez   egyrészt   magával  a  bíróval,  a  bíró   magatartásával,
 hozzáállásával   szembeni   elvárás,   másrészt   az    eljárás
 szabályozásával  kapcsolatos  objektív  követelmény:  el   kell
 kerülni  minden  olyan helyzetet, amely jogos kétséget  kelt  a
 bíró pártatlansága tekintetében. Ennek intézményes biztosítékát
 a   bírák   kizárására   vonatkozó  büntetőeljárási   szabályok
 biztosítják (Be. 35., 40., 231. §).” (ABH 1995, 346, 347.)
 
 Az  Alkotmánybíróság e határozatban elemezte az emberi jogok és
 alapvető  szabadságjogok védelméről szóló az  1993.  évi  XXXI.
 törvénnyel  kihirdetett egyezmény 6. cikk 1. pontjában  foglalt
 fair  eljárás  elve  érvényesülésének vizsgálatakor  az  Emberi
 Jogok  Európai  Bírósága által alkalmazott  kettős  tesztet:  a
 Bíróság  elsősorban  az  eljárt bírónak  az  ügyben  tanúsított
 konkrét  magatartását  vizsgálja,  vagyis  hogy  volt-e   olyan
 megnyilvánulása,  amelyből  a pártatlanságának  hiányára  lehet
 következtetni. Ezt követi annak vizsgálata, hogy függetlenül  a
 bíró  személyes  magatartásától, a folyamodónak  volt-e  jogos,
 indokolt,  objektíve  igazolható oka a  pártatlanság  hiányának
 feltételezésére.
 
 A     pártatlan    bírósághoz    való    alkotmányos    alapjog
 érvényesülésének garanciája a bírói függetlenség  is,  amelynek
 értelmében  a  bírák ítélkezési tevékenységük során  egyedül  a
 törvényeknek  és  saját lelkiismeretüknek  vannak  alárendelve,
 vagyis mindenféle külső befolyástól mentesen járnak el.
 
 Az   Alkotmánybíróság  az  Alkotmány  50.  §  (3)  bekezdésében
 foglalt,  a  bírói  függetlenséget  kimondó  elvvel  és   annak
 garanciális  tartalmával  legutóbb  a  19/1999.  (VI.  25.)  AB
 határozatban  foglalkozott.  Ebben  a  határozatban  rámutatott
 arra,  hogy “a bírói függetlenség egyedi aspektusában  tehát  a
 bíró   szervezeti   és  státusbeli  szabadságának   garanciáját
 jelenti,  annak érdekében, hogy az egyedi ügyekben  a  jogviták
 eldöntése és a jogsérelmek orvoslása tárgyában hozott  kötelező
 erejű  és  végrehajtható  döntését  mindenféle  befolyásolástól
 mentesen,   a   törvények,  illetve  általában  a  jogszabályok
 alapján, belső meggyőződése szerint hozza meg.” (ABH 1999, 150,
 153.)
 
 Határozatában  utalt  rá  az  Alkotmánybíróság,  hogy  a  bírák
 függetlenségéről, hatékonyságáról és szerepéről szóló az Európa
 Tanács  Miniszteri  Bizottságának R (94) 12  számú  Ajánlásában
 megfogalmazott alapelvei is ezt a követelményt tükrözik  vissza
 (közzétéve: Bírósági Határozatok Melléklete 1999/1). E szerint:
 “A  bíráknak az eléjük terjesztett ügyekben teljesen  szabadon,
 belső  meggyőződésük és a tényállás saját maguk  által  történő
 értékelése  szerint részrehajlásmentesen, valamint  a  hatályos
 törvényi  rendelkezéseknek megfelelően kell dönteniük. [Ajánlás
 I/2/d) pont.]” (ABH 1999, 150,153.)
 
 2.   A   Be.  által  szabályozott  kizárási  okokat   két   jól
 elhatárolható csoportra — egyfelől az ún. abszolút, másfelől az
 ún.  relatív okokra — lehet osztani. A Be. 35. § (1)  bekezdése
 három kizárási okot határoz meg, ezek közül az a) és b) pontban
 szabályozottak  abszolút  okok:  a  büntetőügyben   a   hatóság
 tagjaként  —  így bíróként — nem járhat el, aki az ügyben  mint
 terhelt,  védő, sértett, feljelentő, ezek képviselője, valamint
 a  felsoroltak hozzátartozója, illetve mint tanú vagy  szakértő
 vesz  részt  vagy  vett  részt [Be. 35. §  (1)  bekezdés  a)-b)
 pontok, 38. § (1) bekezdés, 39. § (1) bekezdés]. Speciálisan  a
 bíróság  tagjára  vonatkozó  további  abszolút  kizáró   okokat
 tartalmaz a Be. 40. §-a: bíróként nem járhat el az sem, aki  az
 ügyben  a  nyomozó  hatóság tagja vagy  mint  ügyész  járt  el,
 illetve  ezek  hozzátartozója. A 35. § (1) bekezdés  c)  pontja
 relatív kizáró okot szabályoz: nem járhat el az ügyben az  sem,
 akitől  az  ügy  elfogulatlan megítélése egyéb,  a  35.  §  (1)
 bekezdés a)-b) pontjaiban nem nevesített okból nem várható.
 
 Az  abszolút  kizáró  okok olyan tények, amelyeknek  fennállása
 esetén  —  habár természetükben eltérő okokból, így  az  ügyben
 való  érintettség  vagy  az érintettekhez  fűződő  viszony,  az
 eljárásban már korábban betöltött más pozíció, avagy az  ügyről
 szerzett magántudomás okán — az elfogultságot vélelmezni  kell,
 s  a  vélelem megdönthetetlen. Bármely, a fentiekben nevesített
 ok  fennállása így az érintett feltétlen kizárását eredményezi.
 Mindennek eljárásjogi következménye, hogy az abszolút kizáró ok
 bejelentése a hozzá fűződő vélelem miatt csak magának az okként
 szolgáló ténynek a fennállását teszi vizsgálandóvá.
 
 A relatív kizárási ok megfogalmazása általános, és minden olyan
 okot   átfog,  amelyek  nevesítése  sokféleségük  folytán   nem
 lehetséges,  s  ezért  hozzájuk  megdönthetetlen  vélelem   sem
 fűzhető.  Ebből  pedig  az következik,  hogy  jellemzően  külön
 vizsgálandó maga az elfogultság alapjául szolgáló tény valósága
 és   az,   hogy   ez  a  körülmény  alkalmas-e  az  elfogultság
 megalapozására.  Ilyen  esetben a kizárási  indítvány  alapjául
 felhozott  tény  valósága mellett tehát azt is  elemezni  kell,
 hogy   az   milyen   hatással  van  a   bíróra:   eredményezi-e
 elfogultságát  vagy  sem. Következésképp a  relatív  kizáró  ok
 felől való döntés mérlegelést igényel. A mérlegelést azonban  a
 bejelentő személyétől függően más és más végzi el.
 
 Külső  megítélésre  szorulnak azok  az  esetek,  amelyekben  az
 elfogultságot  nem  maga a bíróság tagja, hanem  az  ügyész,  a
 terhelt,  a védő, a sértett vagy a sértett képviselője  nyújtja
 be, és a bíró a kizárásához nem járul hozzá. Ilyenkor vizsgálni
 kell  azt,  hogy  a  bejelentett ok fennáll-e  és  hogy  milyen
 hatással  van  a  bíróság  eljáró tagjára:  okoz-e  ténylegesen
 elfogultságot.  E  vizsgálatot  —  amennyiben  az  érintett   a
 kizárásához nem járul hozzá — a Be. más bírókra bízza.
 
 Más  a helyzet viszont akkor, ha maga az eljáró személy jelenti
 be  elfogultságát. Ezen bejelentés attól függetlenül  nem  hagy
 semmi  kétséget az elfogultság fennállása felől, hogy  a  külső
 megítélő  az  elfogultság szubjektíve fennálló  okát  objektíve
 reálisnak  tekintené-e. Itt tehát a bíró –  előzetesen  –  maga
 mérlegeli,  hogy  a  közte  és az eljárás  bármely  résztvevője
 között  fennálló kapcsolat elfogulttá teszi-e, avagy  ki  tudja
 zárni  annak  hatását  az  ítélkezési  tevékenysége  során.  Ha
 nemleges   válaszra   jut,   akkor   ezt   a   Be.   értelmében
 haladéktalanul    be    kell    jelentenie:    a     bejelentés
 elmulasztásáért, illetve késedelmes teljesítéséért fegyelmi  és
 anyagi felelősséggel tartozik [Be. 36. § (2) bekezdés].
 
 Az érintett bírónak a rá vonatkozó kizárási ok bejelentése után
 az  ügy  további elintézésében való részvételét a Be.  egyrészt
 aszerint  szabályozza  eltérően,  hogy  abszolút  vagy  relatív
 kizárási  ok fennállásáról van-e szó, másrészt pedig  aszerint,
 hogy   ki   volt   a  bejelentő.  A  kizárási  okokat   ugyanis
 bejelentheti az ügyben eljáró bíró vagy más, a törvény  szerint
 erre jogosult személy is.
 
 A  Be. szerint ha a kizáró okot a bíró nem maga jelentette  be,
 akkor  —  amennyiben nem járul hozzá a kizárásához  —  abszolút
 kizárási  ok  fennállása  esetén a bejelentés  elintézéséig  az
 ügyben  eljárhat,  de az ügydöntő határozat meghozatalában  nem
 vehet részt, relatív kizárási ok esetén azonban még az ügydöntő
 határozat meghozatalában való részvétele sem korlátozott [41. §
 (2) bekezdés]. Ha viszont önmagával szemben tesz bejelentést, a
 bejelentés elintézéséig az általános szabályok szerint  —  akár
 abszolút, akár relatív okra hivatkozik — egyáltalán nem  járhat
 el [37. § (1) bekezdés].
 
 3.   A   büntetőeljárásban  a  bíró  kizárásának   legfontosabb
 szabályai  a  büntető perrendtartásról szóló 1896. évi  XXXIII.
 tc.   óta   a   legfőbb  elveket  tekintve  nem  változtak.   A
 gyakorlatban is következetesen az a felfogás él, hogy a kizárás
 iránti  bejelentés  elintézése során a  kizáró  ok  alaposságát
 minden  esetben és attól függetlenül vizsgálni  kell,  hogy  ki
 volt  a  bejelentő: maga az érintett vagy a büntető  eljárásban
 részt   vevő   más   személy.  Világosan   kiderül   mindez   a
 szakirodalomból,   a   különböző   kommentárokból,   az   egyes
 büntetőeljárási   kódexekhez   kapcsolódó   gyakorlatból.    Az
 általános felfogás szerint a vizsgálat részben azért szükséges,
 hogy  a bejelentő ne használhassa visszaélésszerűen (az eljárás
 elhúzása,   nyomásgyakorlás   a   bíróra,   stb.)   a   kizárás
 intézményét, részben pedig azért, hogy a bíró ne háríthassa  el
 azon    ügyek    elbírálását,   amelyekben    az    intézkedést
 kényelmetlennek tartja.
 
 A  kizárás intézményének alapvető rendeltetését kérdőjelezhetné
 meg  azonban a Be. ide vonatkozó szabályának olyan értelmezése,
 amelynek következtében a bíróság elfogultságot bejelentő  tagja
 bejelentésének   “elintézése”  abban   is   állhat,   hogy   az
 elfogultsága hiányának megállapítására kerül sor. Ez a felfogás
 azt eredményezhetné, hogy a bíró belső meggyőződése ellenére is
 köteles lenne egy adott ügyben eljárni.
 
 Az  ilyen  értelmezés szembeszökően sértené  a  pártatlansággal
 kapcsolatos,  már  említett  követelményt,  miszerint  el  kell
 kerülni  minden  olyan helyzetet, amely jogos kétséget  kelt  a
 bíró  pártatlansága  tekintetében. Annak megengedése,  hogy  az
 elfogultságát  bejelentő  bíró  bejelentését  más  (a   bíróság
 elnöke,  vagy a bíróság másik tanácsa) felülbírálja és a  bírót
 az  ügy további intézésére utasítsa, azon elv ellen hatna, hogy
 a bírónak nem csak pártatlannak kell lennie, hanem pártatlannak
 is kell látszania.
 
 A   konkrét   büntető   ügyekben  a   pártatlanság   alkotmányi
 követelményét  szolgáló kizárás intézményétől elkülönítve  kell
 vizsgálni  a jogalkalmazói gyakorlatban felmerült azon  igényt,
 hogy  az  elfogultság esetleges visszaélésszerű  használatát  a
 bírák oldaláról is meg lehessen akadályozni. Amennyiben a  bíró
 a saját kizárását alapos ok nélkül kéri az e tény megállapítása
 és  az  amiatti  felelősségre vonás nem lehet az adott  büntető
 ügyben  folyó  eljárás tárgya és semmiképpen nem  járhat  olyan
 megoldási móddal, amelynek következtében a pártatlanságnak akár
 csak a látszata is sérül.
 
 A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII.
 törvény   (a  továbbiakban  Bjt.)  21.  §-a  szerint   a   bíró
 igazságszolgáltatási feladatainak teljesítését  nem  tagadhatja
 meg, a rábízott ügyekben folyamatosan, lelkiismeretesen köteles
 eljárni.  A  63.  §-a pedig akként rendelkezik, hogy  “fegyelmi
 vétséget   követ  el  a  bíró,  ha  vétkesen  a)  a  szolgálati
 viszonyával kapcsolatos kötelezettségeit megszegi, vagy  b)  az
 életmódjával, magatartásával a bírói hivatás tekintélyét  sérti
 vagy veszélyezteti”.
 
 A  bírónak a saját kizárására irányuló alaptalan bejelentése  a
 szolgálati  viszonnyal  kapcsolatos kötelezettségszegés,  amely
 fegyelmi  vétség megállapítására vezethet. Ilyenkor a  fegyelmi
 eljárás  megindítását  a hivatása szabályait  megszegő  bíróval
 szemben  a  64. § (1) bekezdése által meghatározott rendben  az
 erre   jogosított  bírósági  vezető  (elnök)   kezdeményezi   a
 hatáskörrel  és  illetékességgel  rendelkező  fegyelmi  bíróság
 elnökénél.
 
 Ebből  a  szabályozásból pedig már önmagában is az  következik,
 hogy  az  esetleges bírói visszaélés elintézési módja  egyetlen
 konkrét  ügyben sem lehet a kizárás megtagadása; az  egy  külön
 eljárás  keretében fegyelmi következményeket vonhat maga  után.
 Az   adott   ügyben  a  bejelentés  alapossága  nem   képezheti
 mérlegelés tárgyát a kizárásról való döntés során: azt a bírót,
 aki   maga   kéri  a  kizárását,  az  ügy  további  intézéséből
 feltétlenül ki kell zárni. A bejelentés puszta ténye ugyanis  a
 pártatlanság látszatát megszünteti, hiszen az eljárás szereplői
 számára   ez   után   igen  kétségessé  válik,   hogy   valóban
 elfogulatlan,  pártatlan-e  az eljáró  bíró.  A  bíró  személyi
 hitelének megkérdőjelezhetősége a bíróság további, formailag és
 tartalmilag  kifogástalan működése esetén is  a  bíróság  végső
 döntésének  értékét,  elfogadottságát  teheti  vitathatóvá.   A
 pártatlanság  kiemelkedő jelentőségére figyelemmel  rendelkezik
 úgy  a  Be.  42.  §  (1)  bekezdése,  hogy  “a  bíróság  elnöke
 intézkedik  más bíró kijelöléséről, ha a bíró a  kizárási  okot
 maga jelentette be vagy a kizáráshoz hozzájárult. Ez esetben  a
 kizárásról  nem  kell  külön  határozatot  hozni.”  A   törvény
 szövegezésében   alkalmazott   kijelentő   mód    használatából
 következően ezen esetekben a bíróság elnöke köteles  más  bírót
 kijelölni.
 
 A  bejelentés  elintézésére vonatkozó  szabályok  és  a  37.  §
 együttes  értelmezéséből nyilvánvaló, hogy az a bíró, aki  maga
 jelentette  be az elfogultságát, a bejelentése elintézése  után
 sem  járhat el az ügyben, a bíróság elnökének mindenképpen  más
 bírót  kell kijelölnie. A Be. tehát gondoskodik arról, hogy  az
 ügy  elintézésében annak a bírónak ne kelljen részt vennie, aki
 az  elfogultságot  maga jelentette be, elkerülve  ezzel  még  a
 látszatát  is  annak, hogy a pártatlanság nem  valósul  meg  az
 adott bírósági eljárásban.
 
 Mindebből pedig az következik, hogy a Be. támadott szakasza nem
 áll  ellentétben  az  Alkotmány 50. § (3) bekezdésében  foglalt
 bírói függetlenség elvével és nem sérti az Alkotmány 57. §  (1)
 bekezdésében    foglalt    pártatlan    bírósághoz    illetőleg
 tisztességes eljáráshoz való alapjogot sem.
 
 4. Az Alkotmánybíróság több ízben foglalkozott már az Alkotmány
 60.  §-ban  rögzített lelkiismereti szabadsághoz  való  alapjog
 kérdésével.  Határozataiban a lelkiismereti szabadság  jogát  a
 személyiség   integritásához  való  olyan  jogként  értelmezte,
 amelynek  tartalma  szerint “az állam nem kényszeríthet  senkit
 olyan helyzetbe, amely meghasonlásba vinné önmagával” [64/1991.
 (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991, 258, 271.; 4/1993. (II. 12.)
 AB   határozat,  ABH  1993,  48,  51.;  14/2000.  (V.  12.)  AB
 határozat, ABH 2000, 83, 87.].
 
 A  bíró kizárására vonatkozó Be. szabályok együttes értelmezése
 tiszta  helyzetet  teremt  a  lelkiismereti  szabadság  fentebb
 megfogalmazott alkotmányi követelménye tekintetében is.  A  Be.
 42.  §  (1)  bekezdése  alapján a bíróság elnökének  az  önmaga
 pártatlanságával kapcsolatos kételyeket feltáró  bírót  az  ügy
 további elintézéséből minden további mérlegelés nélkül ki  kell
 zárnia.  Nem  kerülhet tehát a bíró olyan  helyzetbe,  amelynek
 következtében  –  a  saját  maga  elfogultságával   kapcsolatos
 meggyőződése ellenére – az ügyben el kell járnia. Ezért  a  Be.
 támadott rendelkezése nem sérti a bíráknak az Alkotmány  60.  §
 (1)  bekezdésében foglalt lelkiismereti szabadsághoz való jogát
 sem.
 
 5.  Nem  sérti  a Be. 37. § (1) bekezdése a jogállamiságnak  az
 Alkotmány   2.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  elvét   sem.   A
 rendelkezés   a  bírót  az  ügy  elintézéséből   a   bejelentés
 elintézéséig  kizárja,  a  42.  §  (1)  bekezdése  viszont   az
 elfogultságra  vonatkozó bejelentés kötelező elintézési  módját
 fogalmazza  meg.  Ennek  alapján a legegyszerűbb  (legrövidebb)
 típusú – úgynevezett igazgatási úton – kerül sor véglegesen más
 bíró kijelölésére, az elfogultságát bejelentő bíró kizárására .
 
 Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
 a  Be.  37.  §  (1) bekezdése nem sérti az Alkotmány  felhívott
 rendelkezéseit, ezért az indítványt elutasította.
 
 6.  Annak  ellenére, hogy az Alkotmánybíróság a Be. 37.  §  (1)
 bekezdésének  támadott  rendelkezését a  vele  együtt  vizsgált
 további  rendelkezésekkel  fennálló  összefüggéseit  figyelembe
 véve  nem találta alkotmányellenesnek, megállapította,  hogy  a
 Be.  szabályozási  módja  és  a bíró  által  saját  maga  ellen
 bejelentett  elfogultság vizsgálatával kapcsolatos  hagyományos
 felfogás hatása alkotmányellenes értelmezéshez is vezethet.
 
 A  Be.  szabályozás  módja “kétlépcsős:  a  valamennyi  hatóság
 tagjára  érvényes  kizáró okok együtt, és  az  egyes  hatóságok
 tagjára vonatkozó különös okok az általános okoktól elkülönítve
 jelennek  meg a törvényben, s ugyanúgy elkülönülnek  a  kizárás
 iránti bejelentés elintézésére irányadó szabályok is.
 
 A   büntetőeljárásról   szóló  1998.  évi   XIX.   törvény   (a
 továbbiakban:  új Be.) már nem két lépcsőben  állapítja  meg  a
 kizárási  okokat, vagyis nem állapít meg általános, a  “büntető
 ügyekben  eljáró  hatóságok  tagjainak”  kizárására  vonatkozó,
 illetőleg a bíróra (ügyészre, nyomozóhatóság tagjára) vonatkozó
 okokat,   hanem   külön-külön  szabályozza   a   nyomozóhatóság
 tagjának,  az ügyésznek, illetve a bírónak a kizárását.  Az  új
 Be. 24. § (1) bekezdése eleve kimondja, hogy: “A bíró az ügyben
 nem  járhat  el, ha a kizárási okot maga vagy rá vonatkozóan  a
 tanács elnöke jelenti be.”
 
 Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint alkotmányos
 követelményt  állapít  meg  –  többek  között  –  akkor,  ha  a
 jogszabályi  rendelkezés  alkotmányossága  akár  a  szabályozás
 módjából  adódóan,  akár  annak homályossága  miatt  szenvedhet
 csorbát.   A   38/1993.   (VI.   11.)   AB   határozatában   az
 Alkotmánybíróság már rámutatott, hogy a “normát nem kell minden
 esetben  megsemmisíteni  pusztán  azért,  mert  az  alkotmányos
 követelményeknek meg nem felelő értelmezése is lehetséges, vagy
 előfordul.” (ABH 1993, 256, 267.) A hatályos jog kímélete  okán
 az Alkotmánybíróság az alkotmányos követelményeknek megfelelően
 is  értelmezhető  jogszabályi rendelkezés megsemmisítésétől  az
 alkotmányos értelmezési tartomány kijelölése mellett  eltekint.
 [ld.  erről  részletesen: 22/1999. (VI. 30.) AB határozat,  ABH
 1999, 176.; 27/2000. (VII. 6.) AB határozat, ABH 449, 455].
 
 A    Be.   szabályozásának   bonyolultságára   tekintettel   az
 Alkotmánybíróság  szükségesnek  tartotta,  hogy   határozatában
 alkotmányos  követelményként is  rögzítse:  a  Be.  37.  §  (1)
 bekezdése  és  42. § (1) bekezdése alkalmazásakor az  Alkotmány
 57.  §  (1)  bekezdésében foglalt tisztességes eljáráshoz  való
 alapjog kizárja, hogy az a bíró, aki a vele szemben fennálló  a
 Be. 35. § (1) bekezdése c) pontjában foglalt kizárási okot maga
 jelenti   be,  az  ügyben  a  bejelentés  megtételét   követően
 eljárhasson.
 
 Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az abban foglaltak
 elvi jelentőségére tekintettel rendelte el.
                        Dr. Németh János.az Alkotmánybíróság elnöke
 
 Dr. Bihari Mihály                      Dr. Czúcz Ottó
 alkotmánybíró                           alkotmánybíró
 
 Dr.Erdei Árpád                    Dr. Harmathy Attila
 előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró
 
 Dr. Holló András                      Dr. Kiss László
 alkotmánybíró                           alkotmánybíró
 
 Dr. Kukorelli István                Dr. Strausz János
 alkotmánybíró                           alkotmánybíró
 
 Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
 alkotmánybíró
 |