English
Hungarian
Ügyszám:
.
865/B/1998
Előadó alkotmánybíró: Erdei Árpád Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 17/2001. (VI. 1.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2001/222
.
A döntés kelte: Budapest, 05/29/2001
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
      vizsgálatára irányuló bírói kezdeményezés tárgyában meghozta az
      alábbi

                               határozatot:

      1 Az Alkotmánybíróság megállapítja: az 1973. évi I. törvény 35.
      §   (1)   bekezdésnek  c)  pontja  alkalmazásánál   alkotmányos
      követelmény,  hogy  az  a  bíró, aki a  vele  szemben  fennálló
      kizárási okot maga jelenti be, a bejelentés megtétele  után  az
      ügyben nem járhat el.

      2.  Az Alkotmánybíróság a büntetőeljárásról szóló 1973. évi  I.
      törvény    37.    §   (1)   bekezdése   alkotmányellenességének
      megállapítására irányuló indítványt elutasítja.

      Az   Alkotmánybíróság   a  határozatát  a   Magyar   Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás
                                      I.
                                       
        1.   A  Bajai  Városi  Bíróság  bírája  a  3.B.633/1996.  számú
        büntetőügyben  —  az  eljárás  felfüggesztése   mellett   —   a
        büntetőeljárásról szóló 1973. évi I. törvény  (a  továbbiakban:
        Be.)  37.  §  (1) bekezdése alkotmányellenességének  vizsgálata
        végett  az  Alkotmánybírósághoz fordult. Álláspontja szerint  e
        rendelkezés,  amely  az  elfogultságot  bejelentő   bírónak   a
        bejelentését   követő  eljárását  szabályozza,  ellentétes   az
        Alkotmány  2. § (1) bekezdésében foglalt jogállamiság  elvével,
        az  57. § (1) bekezdésében biztosított pártatlan bírósághoz  és
        tisztességes eljáráshoz való joggal, valamint a 60.  §  (1)  és
        (2) bekezdésében meghatározott lelkiismereti szabadsággal.

        Felfüggesztő   végzésében  az  eljáró  bíróság  alkotmányossági
        aggályainak   indokolásaként   a  pártatlanság   követelményére
        hivatkozott, amelynek folytán az a bíró, aki “szubjektíve  arra
        a   meggyőződésre   jut,   hogy  egy  adott   ügyben   képtelen
        elfogulatlanul,  a  pártatlanság  követelményeinek  megfelelően
        eljárni,  ezt  a  tényt  köteles  haladéktalanul  bejelenteni…”
        Nézete   szerint   a   pártatlanság  objektív   és   szubjektív
        szempontból  is  vizsgálandó:  “a  pártatlanságnak   meg   kell
        felelnie   annak  az  elvnek,  miszerint  nem  elég   igazságot
        szolgáltatni,  annak  felismerhetőnek is  kell  lennie”.  Ezzel
        viszont az indítványozó szerint ellentétes az, hogy a Be. 37. §
        (1)  bekezdésének olyan értelmezése is lehetséges, miszerint  a
        másodfokú  bíróság felülbírálhatja az eljáró bíró  elfogultsági
        bejelentését, és kötelezheti a bírót — nyilvánvaló elfogultsága
        ellenére — az adott ügy folytatására, ami az Alkotmány  57.  §-
        ban foglalt pártatlan eljárás követelményét sérti.

        Hivatkozott  az indítványozó továbbá arra is, hogy  a  támadott
        rendelkezés ezen többértelműsége a jogállamiság elvének  részét
        képező  jogbiztonság követelményét sérti,  hiszen  a  másodfokú
        bíróságok  —  az  indítványozó  által  felvázolt  —  kapcsolódó
        joggyakorlata   nem   egységes,   kiszámíthatatlan,   és    így
        jogbizonytalanságot eredményez.

        Harmadszor  pedig  hivatkozott az indítványozó  arra,  hogy  az
        elfogultságot  bejelentő bíró kötelezése  az  ügy  folytatására
        sérti  egyrészt  a bíró lelkiismereti szabadsághoz  való  jogát
        (Alkotmány  60. §), de sérti másrészt az Alkotmány  50.  §  (3)
        bekezdésében  foglalt azon szabályt is, hogy a bíró  ítélkezési
        tevékenysége  során csak a törvénynek és saját lelkiismeretének
        van   alárendelve,  hiszen  meggyőződése  ellenére  köteles   a
        másodfokú bíróság határozata értelmében eljárni.

        2. Az indítványozó a Be. 35. § (1) bekezdése c) pontja szerinti
        ok  alapján  kizárását  kérő  bíró bejelentésének  elintézésére
        vonatkozó   szabályok  alkotmányosságát  vitatja.   Az   általa
        kifogásolt szabály tehát tartalmilag nem önmagában a Be. 37.  §
        (1) bekezdése, hanem az elfogultságot mint kizáró okot statuáló
        Be.  35.  §  (1)  bekezdés c) pontja, a bejelentés  elintézését
        szabályozó  42.  § (1) bekezdése és az elfogultságot  bejelentő
        bíró   eljárására  vonatkozó  37.  §  (1)  bekezdése   együttes
        értelmezése  révén  előálló  rendelkezés.  Az  Alkotmánybíróság
        ezért  az eljárását kiterjesztette a Be. 35. § (1) bekezdés  c)
        pontjára és a 42. § (1) bekezdésére is.
           
                                      II.

        1.  Az  Alkotmánynak az indítvány által érintett  rendelkezései
        szerint

        “2.   §   (1)A   Magyar  Köztársaság  független,   demokratikus
        jogállam.”

        “50.  §  (3)  A  bírák függetlenek és csak a törvénynek  vannak
        alárendelve.”

        “57.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt  mindenki
        egyenlő,  és  mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
        bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit a
        törvény   által  felállított  független  és  pártatlan  bíróság
        igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.”

        “60.  §  (1)  A Magyar Köztársaságban mindenkinek  joga  van  a
        gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.”

        2. A Be-nek az indítvány által érintett szabályai a következők:

        “35. § (1) A büntető ügyben a hatóság tagjaként nem járhat el:
        a)  aki az ügyben mint terhelt vagy védő, továbbá mint sértett,
        feljelentő  vagy  mint ezek képviselője vesz vagy  vett  részt,
        valamint a felsoroltak hozzátartozója;
        b) aki az ügyben mint tanú vagy szakértő vesz vagy vett részt;
        c)  akitől  az  ügy  elfogulatlan megítélése  egyéb  okból  nem
        várható.”

        “37.  §  (1)  A  hatóságnak az a tagja,  aki  a  reá  vonatkozó
        kizárási  okot maga jelentette be, bejelentésének  elintézéséig
        az ügyben nem járhat el.”

        “42.  § (1) A bíróság elnöke intézkedik más bíró kijelöléséről,
        ha  a bíró a kizárási okot maga jelentette be vagy a kizáráshoz
        hozzájárult. Ez esetben a kizárásról nem kell külön határozatot
        hozni.”

        3.  Az  Alkotmánybíróság  a Be. kizárásra  vonatkozó  általános
        szabályait  a 43/1998. (X. 9.) AB határozatban (ABH 1998,  313,
        318.)  már  vizsgálta.  Abban  az ügyben  azonban  a  kizárásra
        vonatkozó  szabályokat  az  indítványozó  a  bírósági  eljárást
        megelőző  eljárás  tekintetében,  a  nyomozóhatóságra   és   az
        ügyészre vonatkozóan kifogásolta. Így az Alkotmánybíróság a  Be
        35-37. §-ait kizárólag ezen hatóságokra vonatkoztatva vizsgálta
        és  a  bíró tekintetében mind a kizárás általános mind pedig  a
        bíró   kizárása  vonatkozó  különös  szabályok  alkotmányossági
        vizsgálatát mellőzte. Ekként az említett határozat  nem  képezi
        eljárási    akadályát   a   jelen   alkotmányossági   vizsgálat
        lefolytatásának.
           
                                     III.
           
        Az indítvány megalapozatlan.

        1.   Az  Alkotmánybíróság  a  pártatlan  bírósághoz  való   jog
        mibenlétét   első  ízben  vizsgáló  67/1995.   (XII.   7.)   AB
        határozatban  rámutatott,  hogy ezen  alkotmányos  alapjog  “az
        eljárás   alá  vont  személy  iránti  előítélet  mentesség   és
        elfogulatlanság  követelményét támasztja a bírósággal  szemben.
        Ez   egyrészt   magával  a  bíróval,  a  bíró   magatartásával,
        hozzáállásával   szembeni   elvárás,   másrészt   az    eljárás
        szabályozásával  kapcsolatos  objektív  követelmény:  el   kell
        kerülni  minden  olyan helyzetet, amely jogos kétséget  kelt  a
        bíró pártatlansága tekintetében. Ennek intézményes biztosítékát
        a   bírák   kizárására   vonatkozó  büntetőeljárási   szabályok
        biztosítják (Be. 35., 40., 231. §).” (ABH 1995, 346, 347.)

        Az  Alkotmánybíróság e határozatban elemezte az emberi jogok és
        alapvető  szabadságjogok védelméről szóló az  1993.  évi  XXXI.
        törvénnyel  kihirdetett egyezmény 6. cikk 1. pontjában  foglalt
        fair  eljárás  elve  érvényesülésének vizsgálatakor  az  Emberi
        Jogok  Európai  Bírósága által alkalmazott  kettős  tesztet:  a
        Bíróság  elsősorban  az  eljárt bírónak  az  ügyben  tanúsított
        konkrét  magatartását  vizsgálja,  vagyis  hogy  volt-e   olyan
        megnyilvánulása,  amelyből  a pártatlanságának  hiányára  lehet
        következtetni. Ezt követi annak vizsgálata, hogy függetlenül  a
        bíró  személyes  magatartásától, a folyamodónak  volt-e  jogos,
        indokolt,  objektíve  igazolható oka a  pártatlanság  hiányának
        feltételezésére.

        A     pártatlan    bírósághoz    való    alkotmányos    alapjog
        érvényesülésének garanciája a bírói függetlenség  is,  amelynek
        értelmében  a  bírák ítélkezési tevékenységük során  egyedül  a
        törvényeknek  és  saját lelkiismeretüknek  vannak  alárendelve,
        vagyis mindenféle külső befolyástól mentesen járnak el.

        Az   Alkotmánybíróság  az  Alkotmány  50.  §  (3)  bekezdésében
        foglalt,  a  bírói  függetlenséget  kimondó  elvvel  és   annak
        garanciális  tartalmával  legutóbb  a  19/1999.  (VI.  25.)  AB
        határozatban  foglalkozott.  Ebben  a  határozatban  rámutatott
        arra,  hogy “a bírói függetlenség egyedi aspektusában  tehát  a
        bíró   szervezeti   és  státusbeli  szabadságának   garanciáját
        jelenti,  annak érdekében, hogy az egyedi ügyekben  a  jogviták
        eldöntése és a jogsérelmek orvoslása tárgyában hozott  kötelező
        erejű  és  végrehajtható  döntését  mindenféle  befolyásolástól
        mentesen,   a   törvények,  illetve  általában  a  jogszabályok
        alapján, belső meggyőződése szerint hozza meg.” (ABH 1999, 150,
        153.)

        Határozatában  utalt  rá  az  Alkotmánybíróság,  hogy  a  bírák
        függetlenségéről, hatékonyságáról és szerepéről szóló az Európa
        Tanács  Miniszteri  Bizottságának R (94) 12  számú  Ajánlásában
        megfogalmazott alapelvei is ezt a követelményt tükrözik  vissza
        (közzétéve: Bírósági Határozatok Melléklete 1999/1). E szerint:
        “A  bíráknak az eléjük terjesztett ügyekben teljesen  szabadon,
        belső  meggyőződésük és a tényállás saját maguk  által  történő
        értékelése  szerint részrehajlásmentesen, valamint  a  hatályos
        törvényi  rendelkezéseknek megfelelően kell dönteniük. [Ajánlás
        I/2/d) pont.]” (ABH 1999, 150,153.)

        2.   A   Be.  által  szabályozott  kizárási  okokat   két   jól
        elhatárolható csoportra — egyfelől az ún. abszolút, másfelől az
        ún.  relatív okokra — lehet osztani. A Be. 35. § (1)  bekezdése
        három kizárási okot határoz meg, ezek közül az a) és b) pontban
        szabályozottak  abszolút  okok:  a  büntetőügyben   a   hatóság
        tagjaként  —  így bíróként — nem járhat el, aki az ügyben  mint
        terhelt,  védő, sértett, feljelentő, ezek képviselője, valamint
        a  felsoroltak hozzátartozója, illetve mint tanú vagy  szakértő
        vesz  részt  vagy  vett  részt [Be. 35. §  (1)  bekezdés  a)-b)
        pontok, 38. § (1) bekezdés, 39. § (1) bekezdés]. Speciálisan  a
        bíróság  tagjára  vonatkozó  további  abszolút  kizáró   okokat
        tartalmaz a Be. 40. §-a: bíróként nem járhat el az sem, aki  az
        ügyben  a  nyomozó  hatóság tagja vagy  mint  ügyész  járt  el,
        illetve  ezek  hozzátartozója. A 35. § (1) bekezdés  c)  pontja
        relatív kizáró okot szabályoz: nem járhat el az ügyben az  sem,
        akitől  az  ügy  elfogulatlan megítélése egyéb,  a  35.  §  (1)
        bekezdés a)-b) pontjaiban nem nevesített okból nem várható.

        Az  abszolút  kizáró  okok olyan tények, amelyeknek  fennállása
        esetén  —  habár természetükben eltérő okokból, így  az  ügyben
        való  érintettség  vagy  az érintettekhez  fűződő  viszony,  az
        eljárásban már korábban betöltött más pozíció, avagy az  ügyről
        szerzett magántudomás okán — az elfogultságot vélelmezni  kell,
        s  a  vélelem megdönthetetlen. Bármely, a fentiekben nevesített
        ok  fennállása így az érintett feltétlen kizárását eredményezi.
        Mindennek eljárásjogi következménye, hogy az abszolút kizáró ok
        bejelentése a hozzá fűződő vélelem miatt csak magának az okként
        szolgáló ténynek a fennállását teszi vizsgálandóvá.

        A relatív kizárási ok megfogalmazása általános, és minden olyan
        okot   átfog,  amelyek  nevesítése  sokféleségük  folytán   nem
        lehetséges,  s  ezért  hozzájuk  megdönthetetlen  vélelem   sem
        fűzhető.  Ebből  pedig  az következik,  hogy  jellemzően  külön
        vizsgálandó maga az elfogultság alapjául szolgáló tény valósága
        és   az,   hogy   ez  a  körülmény  alkalmas-e  az  elfogultság
        megalapozására.  Ilyen  esetben a kizárási  indítvány  alapjául
        felhozott  tény  valósága mellett tehát azt is  elemezni  kell,
        hogy   az   milyen   hatással  van  a   bíróra:   eredményezi-e
        elfogultságát  vagy  sem. Következésképp a  relatív  kizáró  ok
        felől való döntés mérlegelést igényel. A mérlegelést azonban  a
        bejelentő személyétől függően más és más végzi el.

        Külső  megítélésre  szorulnak azok  az  esetek,  amelyekben  az
        elfogultságot  nem  maga a bíróság tagja, hanem  az  ügyész,  a
        terhelt,  a védő, a sértett vagy a sértett képviselője  nyújtja
        be, és a bíró a kizárásához nem járul hozzá. Ilyenkor vizsgálni
        kell  azt,  hogy  a  bejelentett ok fennáll-e  és  hogy  milyen
        hatással  van  a  bíróság  eljáró tagjára:  okoz-e  ténylegesen
        elfogultságot.  E  vizsgálatot  —  amennyiben  az  érintett   a
        kizárásához nem járul hozzá — a Be. más bírókra bízza.

        Más  a helyzet viszont akkor, ha maga az eljáró személy jelenti
        be  elfogultságát. Ezen bejelentés attól függetlenül  nem  hagy
        semmi  kétséget az elfogultság fennállása felől, hogy  a  külső
        megítélő  az  elfogultság szubjektíve fennálló  okát  objektíve
        reálisnak  tekintené-e. Itt tehát a bíró –  előzetesen  –  maga
        mérlegeli,  hogy  a  közte  és az eljárás  bármely  résztvevője
        között  fennálló kapcsolat elfogulttá teszi-e, avagy  ki  tudja
        zárni  annak  hatását  az  ítélkezési  tevékenysége  során.  Ha
        nemleges   válaszra   jut,   akkor   ezt   a   Be.   értelmében
        haladéktalanul    be    kell    jelentenie:    a     bejelentés
        elmulasztásáért, illetve késedelmes teljesítéséért fegyelmi  és
        anyagi felelősséggel tartozik [Be. 36. § (2) bekezdés].

        Az érintett bírónak a rá vonatkozó kizárási ok bejelentése után
        az  ügy  további elintézésében való részvételét a Be.  egyrészt
        aszerint  szabályozza  eltérően,  hogy  abszolút  vagy  relatív
        kizárási  ok fennállásáról van-e szó, másrészt pedig  aszerint,
        hogy   ki   volt   a  bejelentő.  A  kizárási  okokat   ugyanis
        bejelentheti az ügyben eljáró bíró vagy más, a törvény  szerint
        erre jogosult személy is.

        A  Be. szerint ha a kizáró okot a bíró nem maga jelentette  be,
        akkor  —  amennyiben nem járul hozzá a kizárásához  —  abszolút
        kizárási  ok  fennállása  esetén a bejelentés  elintézéséig  az
        ügyben  eljárhat,  de az ügydöntő határozat meghozatalában  nem
        vehet részt, relatív kizárási ok esetén azonban még az ügydöntő
        határozat meghozatalában való részvétele sem korlátozott [41. §
        (2) bekezdés]. Ha viszont önmagával szemben tesz bejelentést, a
        bejelentés elintézéséig az általános szabályok szerint  —  akár
        abszolút, akár relatív okra hivatkozik — egyáltalán nem  járhat
        el [37. § (1) bekezdés].

        3.   A   büntetőeljárásban  a  bíró  kizárásának   legfontosabb
        szabályai  a  büntető perrendtartásról szóló 1896. évi  XXXIII.
        tc.   óta   a   legfőbb  elveket  tekintve  nem  változtak.   A
        gyakorlatban is következetesen az a felfogás él, hogy a kizárás
        iránti  bejelentés  elintézése során a  kizáró  ok  alaposságát
        minden  esetben és attól függetlenül vizsgálni  kell,  hogy  ki
        volt  a  bejelentő: maga az érintett vagy a büntető  eljárásban
        részt   vevő   más   személy.  Világosan   kiderül   mindez   a
        szakirodalomból,   a   különböző   kommentárokból,   az   egyes
        büntetőeljárási   kódexekhez   kapcsolódó   gyakorlatból.    Az
        általános felfogás szerint a vizsgálat részben azért szükséges,
        hogy  a bejelentő ne használhassa visszaélésszerűen (az eljárás
        elhúzása,   nyomásgyakorlás   a   bíróra,   stb.)   a   kizárás
        intézményét, részben pedig azért, hogy a bíró ne háríthassa  el
        azon    ügyek    elbírálását,   amelyekben    az    intézkedést
        kényelmetlennek tartja.

        A  kizárás intézményének alapvető rendeltetését kérdőjelezhetné
        meg  azonban a Be. ide vonatkozó szabályának olyan értelmezése,
        amelynek következtében a bíróság elfogultságot bejelentő  tagja
        bejelentésének   “elintézése”  abban   is   állhat,   hogy   az
        elfogultsága hiányának megállapítására kerül sor. Ez a felfogás
        azt eredményezhetné, hogy a bíró belső meggyőződése ellenére is
        köteles lenne egy adott ügyben eljárni.

        Az  ilyen  értelmezés szembeszökően sértené  a  pártatlansággal
        kapcsolatos,  már  említett  követelményt,  miszerint  el  kell
        kerülni  minden  olyan helyzetet, amely jogos kétséget  kelt  a
        bíró  pártatlansága  tekintetében. Annak megengedése,  hogy  az
        elfogultságát  bejelentő  bíró  bejelentését  más  (a   bíróság
        elnöke,  vagy a bíróság másik tanácsa) felülbírálja és a  bírót
        az  ügy további intézésére utasítsa, azon elv ellen hatna, hogy
        a bírónak nem csak pártatlannak kell lennie, hanem pártatlannak
        is kell látszania.

        A   konkrét   büntető   ügyekben  a   pártatlanság   alkotmányi
        követelményét  szolgáló kizárás intézményétől elkülönítve  kell
        vizsgálni  a jogalkalmazói gyakorlatban felmerült azon  igényt,
        hogy  az  elfogultság esetleges visszaélésszerű  használatát  a
        bírák oldaláról is meg lehessen akadályozni. Amennyiben a  bíró
        a saját kizárását alapos ok nélkül kéri az e tény megállapítása
        és  az  amiatti  felelősségre vonás nem lehet az adott  büntető
        ügyben  folyó  eljárás tárgya és semmiképpen nem  járhat  olyan
        megoldási móddal, amelynek következtében a pártatlanságnak akár
        csak a látszata is sérül.

        A bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 1997. évi LXVII.
        törvény   (a  továbbiakban  Bjt.)  21.  §-a  szerint   a   bíró
        igazságszolgáltatási feladatainak teljesítését  nem  tagadhatja
        meg, a rábízott ügyekben folyamatosan, lelkiismeretesen köteles
        eljárni.  A  63.  §-a pedig akként rendelkezik, hogy  “fegyelmi
        vétséget   követ  el  a  bíró,  ha  vétkesen  a)  a  szolgálati
        viszonyával kapcsolatos kötelezettségeit megszegi, vagy  b)  az
        életmódjával, magatartásával a bírói hivatás tekintélyét  sérti
        vagy veszélyezteti”.

        A  bírónak a saját kizárására irányuló alaptalan bejelentése  a
        szolgálati  viszonnyal  kapcsolatos kötelezettségszegés,  amely
        fegyelmi  vétség megállapítására vezethet. Ilyenkor a  fegyelmi
        eljárás  megindítását  a hivatása szabályait  megszegő  bíróval
        szemben  a  64. § (1) bekezdése által meghatározott rendben  az
        erre   jogosított  bírósági  vezető  (elnök)   kezdeményezi   a
        hatáskörrel  és  illetékességgel  rendelkező  fegyelmi  bíróság
        elnökénél.

        Ebből  a  szabályozásból pedig már önmagában is az  következik,
        hogy  az  esetleges bírói visszaélés elintézési módja  egyetlen
        konkrét  ügyben sem lehet a kizárás megtagadása; az  egy  külön
        eljárás  keretében fegyelmi következményeket vonhat maga  után.
        Az   adott   ügyben  a  bejelentés  alapossága  nem   képezheti
        mérlegelés tárgyát a kizárásról való döntés során: azt a bírót,
        aki   maga   kéri  a  kizárását,  az  ügy  további  intézéséből
        feltétlenül ki kell zárni. A bejelentés puszta ténye ugyanis  a
        pártatlanság látszatát megszünteti, hiszen az eljárás szereplői
        számára   ez   után   igen  kétségessé  válik,   hogy   valóban
        elfogulatlan,  pártatlan-e  az eljáró  bíró.  A  bíró  személyi
        hitelének megkérdőjelezhetősége a bíróság további, formailag és
        tartalmilag  kifogástalan működése esetén is  a  bíróság  végső
        döntésének  értékét,  elfogadottságát  teheti  vitathatóvá.   A
        pártatlanság  kiemelkedő jelentőségére figyelemmel  rendelkezik
        úgy  a  Be.  42.  §  (1)  bekezdése,  hogy  “a  bíróság  elnöke
        intézkedik  más bíró kijelöléséről, ha a bíró a  kizárási  okot
        maga jelentette be vagy a kizáráshoz hozzájárult. Ez esetben  a
        kizárásról  nem  kell  külön  határozatot  hozni.”  A   törvény
        szövegezésében   alkalmazott   kijelentő   mód    használatából
        következően ezen esetekben a bíróság elnöke köteles  más  bírót
        kijelölni.

        A  bejelentés  elintézésére vonatkozó  szabályok  és  a  37.  §
        együttes  értelmezéséből nyilvánvaló, hogy az a bíró, aki  maga
        jelentette  be az elfogultságát, a bejelentése elintézése  után
        sem  járhat el az ügyben, a bíróság elnökének mindenképpen  más
        bírót  kell kijelölnie. A Be. tehát gondoskodik arról, hogy  az
        ügy  elintézésében annak a bírónak ne kelljen részt vennie, aki
        az  elfogultságot  maga jelentette be, elkerülve  ezzel  még  a
        látszatát  is  annak, hogy a pártatlanság nem  valósul  meg  az
        adott bírósági eljárásban.

        Mindebből pedig az következik, hogy a Be. támadott szakasza nem
        áll  ellentétben  az  Alkotmány 50. § (3) bekezdésében  foglalt
        bírói függetlenség elvével és nem sérti az Alkotmány 57. §  (1)
        bekezdésében    foglalt    pártatlan    bírósághoz    illetőleg
        tisztességes eljáráshoz való alapjogot sem.

        4. Az Alkotmánybíróság több ízben foglalkozott már az Alkotmány
        60.  §-ban  rögzített lelkiismereti szabadsághoz  való  alapjog
        kérdésével.  Határozataiban a lelkiismereti szabadság  jogát  a
        személyiség   integritásához  való  olyan  jogként  értelmezte,
        amelynek  tartalma  szerint “az állam nem kényszeríthet  senkit
        olyan helyzetbe, amely meghasonlásba vinné önmagával” [64/1991.
        (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991, 258, 271.; 4/1993. (II. 12.)
        AB   határozat,  ABH  1993,  48,  51.;  14/2000.  (V.  12.)  AB
        határozat, ABH 2000, 83, 87.].

        A  bíró kizárására vonatkozó Be. szabályok együttes értelmezése
        tiszta  helyzetet  teremt  a  lelkiismereti  szabadság  fentebb
        megfogalmazott alkotmányi követelménye tekintetében is.  A  Be.
        42.  §  (1)  bekezdése  alapján a bíróság elnökének  az  önmaga
        pártatlanságával kapcsolatos kételyeket feltáró  bírót  az  ügy
        további elintézéséből minden további mérlegelés nélkül ki  kell
        zárnia.  Nem  kerülhet tehát a bíró olyan  helyzetbe,  amelynek
        következtében  –  a  saját  maga  elfogultságával   kapcsolatos
        meggyőződése ellenére – az ügyben el kell járnia. Ezért  a  Be.
        támadott rendelkezése nem sérti a bíráknak az Alkotmány  60.  §
        (1)  bekezdésében foglalt lelkiismereti szabadsághoz való jogát
        sem.

        5.  Nem  sérti  a Be. 37. § (1) bekezdése a jogállamiságnak  az
        Alkotmány   2.  §  (1)  bekezdésében  foglalt  elvét   sem.   A
        rendelkezés   a  bírót  az  ügy  elintézéséből   a   bejelentés
        elintézéséig  kizárja,  a  42.  §  (1)  bekezdése  viszont   az
        elfogultságra  vonatkozó bejelentés kötelező elintézési  módját
        fogalmazza  meg.  Ennek  alapján a legegyszerűbb  (legrövidebb)
        típusú – úgynevezett igazgatási úton – kerül sor véglegesen más
        bíró kijelölésére, az elfogultságát bejelentő bíró kizárására .

        Mindezekre tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
        a  Be.  37.  §  (1) bekezdése nem sérti az Alkotmány  felhívott
        rendelkezéseit, ezért az indítványt elutasította.

        6.  Annak  ellenére, hogy az Alkotmánybíróság a Be. 37.  §  (1)
        bekezdésének  támadott  rendelkezését a  vele  együtt  vizsgált
        további  rendelkezésekkel  fennálló  összefüggéseit  figyelembe
        véve  nem találta alkotmányellenesnek, megállapította,  hogy  a
        Be.  szabályozási  módja  és  a bíró  által  saját  maga  ellen
        bejelentett  elfogultság vizsgálatával kapcsolatos  hagyományos
        felfogás hatása alkotmányellenes értelmezéshez is vezethet.

        A  Be.  szabályozás  módja “kétlépcsős:  a  valamennyi  hatóság
        tagjára  érvényes  kizáró okok együtt, és  az  egyes  hatóságok
        tagjára vonatkozó különös okok az általános okoktól elkülönítve
        jelennek  meg a törvényben, s ugyanúgy elkülönülnek  a  kizárás
        iránti bejelentés elintézésére irányadó szabályok is.

        A   büntetőeljárásról   szóló  1998.  évi   XIX.   törvény   (a
        továbbiakban:  új Be.) már nem két lépcsőben  állapítja  meg  a
        kizárási  okokat, vagyis nem állapít meg általános, a  “büntető
        ügyekben  eljáró  hatóságok  tagjainak”  kizárására  vonatkozó,
        illetőleg a bíróra (ügyészre, nyomozóhatóság tagjára) vonatkozó
        okokat,   hanem   külön-külön  szabályozza   a   nyomozóhatóság
        tagjának,  az ügyésznek, illetve a bírónak a kizárását.  Az  új
        Be. 24. § (1) bekezdése eleve kimondja, hogy: “A bíró az ügyben
        nem  járhat  el, ha a kizárási okot maga vagy rá vonatkozóan  a
        tanács elnöke jelenti be.”

        Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata szerint alkotmányos
        követelményt  állapít  meg  –  többek  között  –  akkor,  ha  a
        jogszabályi  rendelkezés  alkotmányossága  akár  a  szabályozás
        módjából  adódóan,  akár  annak homályossága  miatt  szenvedhet
        csorbát.   A   38/1993.   (VI.   11.)   AB   határozatában   az
        Alkotmánybíróság már rámutatott, hogy a “normát nem kell minden
        esetben  megsemmisíteni  pusztán  azért,  mert  az  alkotmányos
        követelményeknek meg nem felelő értelmezése is lehetséges, vagy
        előfordul.” (ABH 1993, 256, 267.) A hatályos jog kímélete  okán
        az Alkotmánybíróság az alkotmányos követelményeknek megfelelően
        is  értelmezhető  jogszabályi rendelkezés megsemmisítésétől  az
        alkotmányos értelmezési tartomány kijelölése mellett  eltekint.
        [ld.  erről  részletesen: 22/1999. (VI. 30.) AB határozat,  ABH
        1999, 176.; 27/2000. (VII. 6.) AB határozat, ABH 449, 455].

        A    Be.   szabályozásának   bonyolultságára   tekintettel   az
        Alkotmánybíróság  szükségesnek  tartotta,  hogy   határozatában
        alkotmányos  követelményként is  rögzítse:  a  Be.  37.  §  (1)
        bekezdése  és  42. § (1) bekezdése alkalmazásakor az  Alkotmány
        57.  §  (1)  bekezdésében foglalt tisztességes eljáráshoz  való
        alapjog kizárja, hogy az a bíró, aki a vele szemben fennálló  a
        Be. 35. § (1) bekezdése c) pontjában foglalt kizárási okot maga
        jelenti   be,  az  ügyben  a  bejelentés  megtételét   követően
        eljárhasson.

        Az Alkotmánybíróság a határozat közzétételét az abban foglaltak
        elvi jelentőségére tekintettel rendelte el.
                                 Dr. Németh János
                            az Alkotmánybíróság elnöke

               Dr. Bihari Mihály                      Dr. Czúcz Ottó
               alkotmánybíró                           alkotmánybíró

               Dr.Erdei Árpád                    Dr. Harmathy Attila
               előadó alkotmánybíró                    alkotmánybíró

               Dr. Holló András                      Dr. Kiss László
               alkotmánybíró                           alkotmánybíró

               Dr. Kukorelli István                Dr. Strausz János
               alkotmánybíró                           alkotmánybíró

                        Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
                                   alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Article 35.1.c of the Code of Criminal Procedure according to which judges who notified the judiciary about their bias in a particular case should be disqualified from service as trial judges in those cases until their notification has been fully processed and the issue resolved
          Number of the Decision:
          .
          17/2001. (VI. 1.)
          Date of the decision:
          .
          05/29/2001
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-2001-2-006?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .