A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság a köztársasági elnöknek az
Országgyűlés által elfogadott, de még ki nem hirdetett
törvény alkotmányellenességének előzetes vizsgálatára
benyújtott indítványa alapján meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy " Az 1944.
december 21-e és 1990. május 2-a között elkövetett és
politikai okból nem üldözött súlyos bűncselekmények
üldözhetőségéről " szóló, az Országgyűlés 1991. november
4-i ülésén elfogadott törvény alkotmányellenes.
A törvény szövegezésének határozatlansága és
bizonytalansága sérti a jogbiztonság követelményét. A
törvény sérti az alkotmányos büntetőjognak azt a
követelményét, hogy a bűncselekmények büntethetőségének
elévülésére - beleértve az elévülés félbeszakítását és
nyugvását is - az elkövetéskor hatályos törvényt kell
alkalmazni, kivéve, ha az elévülés időszakában az
elkövetőre nézve kedvezőbb szabályok léptek hatályba.
A törvény egyes rendelkezései alkotmányellenességének
kérdésében az Alkotmánybíróság a következőkben foglalt
állást:
1. A már elévült bűncselekmények újból büntethetővé
tétele alkotmányellenes.
2. A még el nem évült bűncselekmények törvényi elévülési
idejének meghosszabbítása alkotmányellenes.
3. A még el nem évült bűncselekmények elévülésének
törvénnyel való félbeszakítása alkotmányellenes.
4. Nyugvási vagy félbeszakítási oknak visszaható hatályú
törvénnyel való megállapítása alkotmányellenes.
5. Az elévülés szempontjából nem lehet alkotmányosan
különböztetni aszerint, hogy az állam politikai vagy
pedig egyéb okból nem érvényesítette büntető igényét.
6. Határozatlansága miatt a jogbiztonságot sérti és ezért
alkotmányellenes annak elévülési nyugvási okká
nyilvánítása, hogy " az állam politikai okból nem
érvényesítette büntető igényét " .
7. Alkotmányellenes, ha a törvény akként vonja hatálya
alá a hazaárulás bűntettét, hogy nem veszi figyelembe a
bűncselekményi tényállás által védett jogi tárgy
többszöri változását a különböző politikai rendszerekben.
8. A kegyelmezési jog korlátozása a törvény
alkalmazásával kiszabott büntetés korlátlan enyhítésére
alkotmányellenes.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszI.
Indokolás
I.
1. Az Országgyűlés 1991. november 4-i ülésén törvényt
fogadott el a következő szöveggel:
" 1. § (1) 1990. május 2-án ismét elkezdődik az 1944.
december 21-e és 1990. május 2-a között elkövetett és az
elkövetéskor hatályos törvényekben meghatározott azon
bűncselekmények büntethetőségének az elévülése, amelyeket
az 1978. évi IV. tv. 144. § (2) bekezdése
hazaárulásként, 166. § (1) és (2) bekezdése szándékos
emberölésként, 170. § (5) bekezdése halált okozó testi
sértésként határoz meg, ha az állam politikai okból nem
érvényesítette büntető igényét.
(2) Korlátlanul enyhíthető az (1) bekezdés
alkalmazásával kiszabott büntetés.
2. § Ez a törvény a kihirdetés napján lép hatályba."
2. A köztársasági elnök a törvényt nem hirdette ki, hanem
az 1991. november 16-án kelt indítványában
alkotmányossági vizsgálatát kérte. Az indítvány szerint:
" Az ( alkotmányossági ) aggály lényege, hogy a törvény
1. §-a nem sérti-e az alkotmány 2. § (1) bekezdésében
foglalt jogállamiság elvét, illetve nem ütközik-e az
alkotmány 57. § (4) bekezdésébe.
Részleteiben:
A törvény elévülési idő újrakezdését kimondó rendelkezése
nem ellentétes-e az alkotmány 2. § (1) bekezdésében
rögzített alapvető alkotmányos elvvel, mely szerint a
Magyar Köztársaság jogállam ? A jogállamiságnak ugyanis
elengedhetetlen összetevője a jogbiztonság, amelynek
fenntartása nélkül jogállamról beszélni nem lehet.
Az 1. § megfogalmazása nem jelent-e alkotmányellenes
visszaható hatályú büntetőjogi törvényhozást, nem sérti-e
a `nullum crimen sine lege` történelmileg kialakult és
nemzetközi egyezmények által az emberi jogok részévé tett
jogelvét, különös tekintettel arra, hogy az 1. § által
büntethetővé tett cselekmények esetlegesen az elkövetésük
idején fennálló büntetőjogi szabályok szerint már
elévültek?
Az elévülési idő eltelte után a teljes elévülési idő
" újraindítása " megfelel-e a jogállamiság elveinek ? Nem
ellentétes-e az említett rendelkezés a jogállamiság azon
követelményével, mely szerint az elévülési idő eltelte
után az állam büntetéstől való mentességet ígér
mindenkinek, és ennek az ígéretnek a visszavonása nem
sérti-e azt a jogállami alapelvet, hogy minden
állampolgár bízhat az állam és a törvény
szavahihetőségében ?
Nem sértik-e a jogbiztonság jogállami elvét a törvényben
foglalt teljesen általános, illetve határozatlan
fogalmak, valamint rendelkezések, mint például az, hogy
" az állam politikai okokból nem érvényesítette büntető
igényét " ; hogy a törvény úgy jelöli meg a hazaárulás,
illetve a testi sértés minősített esetét, hogy az
alapbűncselekmény meghatározására nem hivatkozik; továbbá
hogy ezeknél a bűncselekményeknél kimondja a büntetés
" minden esetben " való korlátlan enyhíthetőségét ?
Végül lehet-e a büntetőjogban az elévülés nyugvásának
Btk-ban, tehát az anyagi büntetőjogban nem ismert elvét
analógiaként alkotmányosan alkalmazni?
Kérdéses, hogy a törvény nem tesz-e indokolatlan és
önkényes különbséget ugyanazon bűncselekmények elkövetői
között aszerint, hogy az állam velük szemben milyen okból
lépett fel ? Nem áll-e szemben ez a rendelkezés az
alkotmány 54. § (1) bekezdésében meghatározott
önkényesség tilalmával, illetve az állampolgári
egyenlőség 70/A. § (1) bekezdésében foglalt
szabályával ?"
II.
Az Alkotmánybíróság megítélése szerint a törvény
rendelkezései nem egyértelműek.
1. A törvény szövegének határozatlansága folytán a
törvényből egyaránt levezethető, hogy
- a már elévült bűncselekmények elévülését újra
elindítja;
- az 1990. május 2-án még el nem évült bűncselekmények
elévülési idejét - függetlenül az addig eltelt időtől -
egységesen meghosszabbítja; valamint az is, hogy
- meghatározott bűncselekmények tekintetében az elévülés
nyugodott és az elévülés folyása a törvény alapján ismét
elkezdődik.
2. A törvény az 1978. évi IV. törvény §-ai alapján
határozza meg a tárgyi hatálya alá vont
bűncselekményeket, figyelmen kivül hagyva, hogy azok
törvényi tényállása 1944 és 1978 között, sőt 1978 óta is
több alkalommal és több vonatkozásban megváltozott.
A törvény egészének ez a határozatlansága és
többértelműsége sérti a jogbiztonság elvét, ezért a
törvény alkotmányellenes.
III.
A vizsgált törvény különös élességgel veti fel a múlt
rendszerek joga és az új Alkotmány szerinti jogállam
viszonyát. Ezért indokolt külön is összefoglalni az
Alkotmánybíróság álláspontját erről a kérdésről.
1. Az 1989. október 23-án kihirdetett
alkotmánymódosítással gyakorlatilag új alkotmány lépett
hatályba, ami az államnak, a jognak és a politikai
rendszernek a korábbitól gyökeresen különböző, új
minőségét vezette be azzal a meghatározásával, hogy " a
Magyar Köztársaság független, demokratikus jogállam " .
Alkotmányjogi értelemben ez a tartalma a
" rendszerváltás " politikai kategóriájának. Ezért a
rendszerváltás megkövetelte állami intézkedések
értékelését nem lehet elválasztani a jogállamiságnak az
alkotmányos demokráciákban történelmileg
kikristályosodott és az 1989. évi magyar alkotmányrevízió
során is alapul vett követelményeitől. Az Alkotmány
meghatározza a jogállami államszervezet alapvető
intézményeit és működésük fő szabályait, valamint
tartalmazza az emberi és állampolgári jogokat alapvető
biztosítékaikkal együtt.
Magyarország jogállammá minősítése ténymegállapítás és
program egyszerre. A jogállam azáltal valósul meg, hogy
az Alkotmány valóban és feltétlenül hatályosul. A jog
számára a rendszerváltás azt jelenti, és jogi
rendszerváltás kizárólag abban az értelemben lehetséges,
hogy a jogállami Alkotmánnyal összhangba kell hozni,
illetőleg - az új jogalkotást tekintve - összhangban kell
tartani az egész jogrendszert. Nemcsak a jogszabályoknak
és az állami szervek működésének kell szigorúan
összhangban lenniük az Alkotmánnyal, hanem az Alkotmány
fogalmi kultúrájának és értékrendjének át kell hatnia az
egész társadalmat. Ez a jog uralma, ezzel lesz az
Alkotmány valóságossá. A jogállam megvalósítása folyamat.
Az állami szervek számára alkotmányos kötelesség ezen
munkálkodni.
2. Az Alkotmány létrehozta az Alkotmánybíróságot a
jogszabályok alkotmányosságának felülvizsgálatára és az
alkotmányellenes jogszabályok megsemmisítésére. A
jogállam új szervei közül először az Alkotmánybíróság
kezdte meg működését. Az Alkotmánybíróság már első
határozatával ( 1/1990.( II. 12. ) AB - az 1989. november
26-i népszavazás hatása egy alkotmánymódosítás
lehetőségére ), és az új Országgyűlés összeülése előtti
további politikai jelentőségű ügyeiben is ( ideiglenes
köztársasági elnök jogállása, választójogi ügyek )
világossá tette, hogy bármely politikai törekvés
kizárólag az Alkotmány keretei között valósítható meg, s
hogy az alkotmányosság megítéléséből a napi politikai
szempontok ki vannak zárva. Az Alkotmánybíróság kezdettől
fogva nem tett tartalmi különbséget a korábbi
rendszerben, illetőleg az Alkotmány után alkotott
jogszabályok alkotmányossági vizsgálatában.
3. A rendszerváltás a legalitás alapján ment végbe. A
legalitás elve azt a követelményt támasztja a jogállammal
szemben, hogy a jogrendszer önmagára vonatkozó szabályai
feltétlenül érvényesüljenek. A politikai szempontból
forradalmi változásokat bevezető Alkotmány és sarkalatos
törvények a régi jogrend jogalkotási szabályainak
betartásával, formailag kifogástalanul, és kötelező
erejüket ebből származtatva jöttek létre. A régi jog
továbbra is hatályban maradt. Érvényességét tekintve
nincs különbség az " alkotmány előtti " és " utáni " jog
között. Az elmúlt fél évszázad különböző rendszereinek
legitimitása ebből a szempontból közömbös, illetve a
jogszabály alkotmányossága tekintetében nem értelmezendő
kategória. Keletkezési idejétől függetlenül minden
hatályos jogszabálynak az új Alkotmánynak kell
megfelelnie. Az alkotmányossági vizsgálatban sincs a
jognak két rétege, és nincs kétféle mérce sem. A
jogszabály keletkezési idejének annyiban lehet
jelentősége, hogy régi jogszabályok a megújított
Alkotmány hatályba lépésével válhattak
alkotmányellenessé.
A régebbi rendszerek jogának különleges kezelése - a
jogfolytonosság és a legalitás elismerése mellett is -
két vonatkozásban merülhet fel. Az első kérdés, hogy mit
lehet tenni a régi - s mára alkotmányellenessé vált -
jogszabályok szerint létrejött jogviszonyokkal,
összhangba hozhatók-e ezek az Alkotmánnyal? A második,
hogy az elmúlt rendszerek alkotmányellenes intézkedéseire
vonatkozó új jogszabályok alkotmányosságának
megítélésénél figyelembe vehető-e a rendszerváltás
sajátos történelmi körülménye. Ezeket a kérdéseket is a
jogállam követelményeinek betartásával kell
megválaszolni.
4. A jogállam alapvető eleme a jogbiztonság. A
jogbiztonság - többek között - megköveteli a megszerzett
jogok védelmét, a teljesedésbe ment, vagy egyébként
véglegesen lezárt jogviszonyok érintetlenül hagyását,
illetve a múltban keletkezett, tartós jogviszonyok
megváltoztathatóságának alkotmányos szabályokkal való
korlátozását. Mint azt az Alkotmánybíróság a
10/1992.( II.25.)AB határozatában kifejtette, a
jogszabály alkotmányellenességének következményét
elsősorban a jogbiztonságra figyelemmel kell levonni. Ez
a követelmény vonatkozik az alkotmányellenes jogszabály
hatályon kívül helyezésének időpontjára, s még inkább az
annak alapján keletkezett jogviszonyokra. Az egyes
jogviszonyok és jogi tények ugyanis önállósulnak az
alapulfekvő normától, és annak sorsát nem osztják
automatikusan. Ellenkező esetben minden
jogszabályváltozás a jogviszonyok tömegének
felülvizsgálatával járna. A jogbiztonság elvéből
főszabályként az következik, hogy lezárt jogviszonyokat
sem jogszabállyal, sem jogszabály hatályon kívül
helyezésével - származzék ez akár a jogalkotótól, akár az
Alkotmánybíróságtól - nem lehet alkotmányosan
megváltoztatni.
Kivétel ez alól az elv alól csak akkor engedhető meg, ha
azt a jogbiztonsággal konkuráló más alkotmányos elv
elkerülhetetlenné teszi, és ezzel nem okoz céljához
képest aránytalan sérelmet. Ilyen kivétel például a
jogerősen lezárt büntetőeljárások felülvizsgálata az
elítélt javára, ha az eljárás később alkotmányellenessé
nyilvánított jogszabály alapján folyt. Ezt az alkotmányos
büntetőjog követeli meg. A jogviszonyok igazságtalan
eredménye viszont önmagában nem érv a jogbiztonsággal
szemben. Mint az Alkotmánybíróság a 9/1992.( I.30.) AB
határozatban kifejtette, " az anyagi igazságosság
jogállami követelménye a jogbiztonságot szolgáló
intézményeken és garanciákon belül maradva valósulhat
meg. " Az anyagi igazság érvényesülésére " . ..nem
biztosít ( nem biztosíthat ) alanyi jogot az
Alkotmány..."
A lezárt jogviszonyok kímélete szempontjából nem lehet
különbséget tenni aszerint, hogy az alapul fekvő
jogszabály miért és mikor lett alkotmányellenes. A
törvényhozót minden jogviszonnyal kapcsolatban kötik a
visszaható hatályú törvényhozás korlátai; az
Alkotmánybíróságot pedig még ennél is jobban korlátozza
az, hogy az Alkotmány hatálybalépése előtti időre még a
norma tartalmi alkotmányellenességét sem állapíthatja
meg.
A jog és a jogviszonyok visszamenőleges megváltoztatására
csak igen korlátozott lehetőség van. Az
alkotmányellenesnek nyilvánított jogszabályok által
teremtett helyzetet a jövőre nézve, új jogalkotással
lehet alkotmányosan orvosolni.
5. Kérdés, hogy az elmúlt rendszerek alkotmányellenes
intézkedéseire vonatkozó új jogszabályok
alkotmányosságának megítélésénél figyelembe vehető-e a
rendszerváltás sajátos történelmi helyzete.
Az adott történelmi helyzetet a jogállam keretein belül
és annak kiépítése érdekében figyelembe lehet venni. Nem
lehet azonban a történelmi helyzetre és a jogállam
megkövetelte igazságosságra hivatkozva a jogállam
alapvető biztosítékait félretenni. Jogállamot nem lehet a
jogállam ellenében megvalósítani. A mindig részleges és
szubjektív igazságosságnál a tárgyi és formális elvekre
támaszkodó jogbiztonság előbbrevaló. Ezt az elvet az
Alkotmánybíróság eddigi gyakorlatában is így
érvényesítette.
Az Alkotmánybíróság nem hagyhatja figyelmen kívül a
történelmet, hiszen saját magának is történelmi feladata
van. Az Alkotmánybíróság a " jogállami forradalom "
paradoxonának letéteményese: a jogállami Alkotmánnyal
elkezdődött, és annak megvalósításában álló békés
rendszerváltásban az Alkotmánybíróságnak saját
hatáskörében feltétlenül biztosítania kell a jogalkotás
összhangját az Alkotmánnyal.
Az Alkotmánybíróság mindig tekintettel volt az egyes
ügyek kapcsán lényeges történelmi körülményekre.
Tisztában van azzal, hogy döntése történelmileg
kötött: még abban az esetben is, ha az Alkotmánybíróság
abszolut értékeket nyilvánít ki, ezek saját korának szóló
értelmét fedi fel. Az abortusz-ügyben az Alkotmánybíróság
az ember jogállásának történelmi kiterjesztésére és a
magzatról való hagyományos gondolkodás két, ellentétes
irányú változására alapozta azt, hogy a magzat
jogalanyiságáról kifejezetten döntenie kell a
jogalkotónak. Több határozat arra figyelemmel ítéli meg a
szerződés vagy a tulajdonnal való rendelkezés
szabadságába beavatkozó jogszabályok alkotmányosságát,
hogy az a piacgazdaság kiépítése ( mint alkotmányos
feladat ) adott helyzetét tekintve szükséges és arányos-
e. Kifejezetten a " tulajdoni rendszerváltással " függött
össze az államosítási és kárpótlási jogszabályok
felülvizsgálata. Az Alkotmánybíróság azonban sohasem
alkotmányossági szempontból tekintette rendkívülinek a
helyzetet, azaz fel sem merült az alkotmányosság
követelményeinek felfüggesztése. Az Alkotmánybíróság azt
a kérdést tette fel, " hogy a rendszerváltás egyszeri,
sajátos történelmi követelményei hogyan valósíthatók meg
alkotmányosan, a jogfolytonosság alapján maradva "
( 28/1991. ( VI.3.) AB ).
A jelen ügyben vizsgált törvény tárgyában a
törvényhozónak szűkebb az alkotmányos mozgástere, mint a
kárpótlási törvénynél volt. A tulajdonviszonyok rendezése
a jövőre szól. A kárpótlási törvény jogokat ad, s ahol
jogot korlátoz, ezt jövőbeli ingyenes jogszerzéssel köti
össze. A jövőnek szól az állami kötelezettségek
megújításának lehetősége is, amely azonban nem
korlátlanul és nem feltétlenül alkotmányos; az állam még
rendkívüli helyzetben sem változtathatja meg tetszése
szerint kötelezettségei jogcímét, feltételeit vagy
terjedelmét.
Ezzel szemben a büntethetőség elévülését ismét elkezdődni
rendelő törvény az állam büntető hatalmának korlátait
töri át; olyan garanciális jogokat, amelyeket az
Alkotmány 8. § (4) bekezdése akkor sem enged
korlátozni, amikor más alapvető jogok alkotmányosan
felfüggeszthetők vagy korlátozhatók. Szemben a
tulajdonjog korlátozhatóságával az alkotmányos büntetőjog
alapintézményei legtöbb esetben fogalmilag sem
relativizálhatók, s nem képzelhető el velük szemben
mérlegelhető más alkotmányos jog vagy feladat. A
büntetőjogi garanciák ugyanis már egy mérlegelés
eredményét tartalmazzák azt, hogy a bűnüldözés
sikertelenségének kockázatát az állam viselI. ( V.ö.
9/1992.( I.30.)AB határozat.) Ezért az ártatlanság
vélelmét már nem lehet más alkotmányos jog miatt
korlátozni, de fogalmilag sem lehetséges nem teljesen
érvényesíteni; az állam tétlensége folytán az elévülési
idő leteltekor megszerzett büntethetetlenség az elévülés
leteltének pillanatában teljesen beáll, és nem lehet
utólag sem " csökkenteni " , sem feléleszteni; s nem
lehet a nullum crimen sine lege feltételét sem például
mások jogai védelmére irányuló valamely alkotmányos
feladat ellátásával pótolni. Itt tehát egyszerűen nincs
tere történelmi helyzet, igazságosság stb.
figyelembevételének. Büntetőjogi garanciák alóli kivétel
fogalmilag is csak a garanciák nyílt félretételével lenne
lehetséges, ezt azonban a jogállam elve kizárja.
IV.
A törvény vizsgálatánál az Alkotmánybíróság abból indult
ki, hogy " A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam ". ( Alkotmány 2. § (1) bekezdés ) Az
Alkotmánybíróság gyakorlatában következetesen
érvényesített alapelv, hogy a Magyar Köztársaság
alkotmányos jogállam, a jogrendszerre vonatkozó
alkotmányos normák érvényesítése - a jogrendszer önmagára
vonatkoztatott szabályainak megtartása - a jogállam
alapvető kritériuma. A jogrendszer alkotmányosságából
következően az állami büntetőhatalom gyakorlásának is
alapvető követelménye, hogy megfeleljen az alkotmányos
elveknek: a büntetőhatalom gyakorlásának alapja
jogállamban kizárólag az alkotmányos büntetőjog lehet. A
törvényben az Alkotmány rendelkezéseiből is kitűnően a
népszuverenitást kifejező Országgyűlés többségi akarata
testesül meg (Alkotmány 19. § (1), (2) és (3) bekezdés).
Az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdése viszont az
Alkotmánybíróság feladatává teszi a jogszabályok és így a
törvény alkotmányosságának felülvizsgálatát. A Magyar
Köztársaságban - mint jogállamban - ezek szerint egyedül
az Alkotmánynak megfelelő törvény a jogszerű. A büntető
törvénynek is alkotmányosnak kell lennie.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint alkotmányos
jogállam a jogsértésekre csak jogállami módon reagálhat.
A jogállam jogrendje senkitől sem tagadhatja meg a
jogállami garanciákat. Ezek ugyanis alapjogként mindenkit
megilletnek. Jogállami értékrend alapján jogállami
garanciák mellőzésével még igazságos követelés sem
érvényesíthető. Az igazságosság és az erkölcsi
indokoltság lehet ugyan motívuma a büntetendőségnek, a
büntetést érdemlőségnek, de a büntethetőség jogalapjának
alkotmányosnak kell lennie.
1. Az Alkotmánybíróság 9/1992.( I.30.) AB határozatában
rámutatott arra, hogy az Alkotmány a jogállamiságot a
Köztársaság alapértékévé nyilvánította. A jogállamiság
alapértékét az Alaptörvény rendelkezései részletezik, de
ugyanakkor nem töltik ki teljes egészében annak
tartalmát. Ezért a jogállam fogalmának értelmezése az
Alkotmánybíróságnak is egyik fontos feladata. Az
Alkotmánybíróság a jogállamiság alapértékét kitöltő
elveket - a jogszabályok felülvizsgálata során - az
Alkotmány valamely konkrét rendelkezésével való összhang
alapján vizsgálja. A jogállamiság elve azonban, ezekhez a
konkrét alkotmányos szabályokhoz képest nem kisegítő,
másodlagos szabály, s nem pusztán deklaráció, hanem
önálló alkotmányjogi norma, aminek sérelme önmagában is
megalapozza valamely jogszabály alkotmányellenességét. Az
Alkotmánybíróság gyakorlatában a jogbiztonság szorosan a
jogállamiság alkotmányjogi elvéhez kapcsolódik.
A jogbiztonság - az Alkotmánybíróság értelmezésében - az
államtól és elsősorban a jogalkotótól azt várja el, hogy
a jog egésze, egyes részterületei, és egyes szabályai is
világosak, egyértelműek, hatásukat tekintve
kiszámíthatóak és a norma címzettjei számára a
büntetőjogban is előre láthatóak legyenek. A
kiszámíthatóság és előreláthatóság elvéből a
büntetőjogban közvetlenül is levezethető a
visszamenőleges hatály tilalma, de különösen az ex post
facto jogi rendezés, valamint az analógia alkalmazási
tilalma.
A jogállamiság és jogbiztonság elvéből fakadnak az
eljárási garanciák. Ezek alapvető jelentőségűek az egyes
jogintézmények működésének kiszámíthatósága
szempontjából. Csak a formalizált eljárás szabályainak
követésével keletkezhet érvényes jogszabály, csak az
eljárási normák betartásával működik alkotmányosan a
jogszolgáltatás. A büntetőjog elévülési szabályai a
törvényes büntetőjogi felelősségre vonást biztosítják,
azáltal, hogy időbeli korlátok közé szorítják az állami
büntetőhatalom gyakorlását. A büntetőhatalom gyakorlására
rendelt hatóságok mulasztása vagy a kézrekerítés
eredménytelensége - mint kockázat - az államot terheli.
Ha az elévülés bekövetkezett, a büntethetőség kizárása
alanyi jogként illeti meg az elkövetőt.
2. Alkotmányos jogállamban az államnak nincs és nem lehet
korlátlan büntető hatalma. Mégpedig azért nem, mert maga
a közhatalom sem korlátlan. Az alkotmányos alapjogok és
alkotmányos védelmet élvező szabadságok miatt a
közhatalom csak alkotmányos felhatalmazással és
alkotmányos indokkal avatkozhat be az egyén jogaiba és
szabadságába.
Az Alkotmány 8. § (1) és (2) bekezdése a
büntetőjoggal szembeni alkotmányossági követelményekre is
irányadó szabály. Eszerint a Magyar Köztársaság elismeri
az ember sérthetetlen és elidegeníthetetlen alapvető
jogait, ezek tiszteletbentartása és védelme az állam
elsőrendű kötelessége. Az Alkotmány fontos előírása, hogy
" az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó
szabályokat törvény állapítja meg, alapvető jog lényeges
tartalmát azonban nem korlátozhatja." Az Alkotmánybíróság
gyakorlata szerint alapjog és szabadság tartalma
törvénnyel csak más alapjog, vagy alkotmányos érték
védelme érdekében elkerülhetetlen esetben, a szükséges
mértékben és arányos módon korlátozható. A büntetőjog
tilalmai és előírásai, különösen pedig a büntetések mind
alapjogot vagy alkotmányosan védett jogot és értéket
érintenek. A törvénnyel történő elkerülhetetlen,
szükséges és arányos korlátozás az alapja és alkotmányos
értelme a büntetőjogi büntetés ( a büntetőjogi
beavatkozás ) olyan magyarázatának, hogy az végső eszköz
a jogkövetkezmények között.
Az Alkotmánybíróság nyomatékkal mutat rá arra, hogy a
vizsgált törvény nemcsak azért alkotmányellenes, mert
sérti a visszaható hatály alkotmányos büntetőjogi
tilalmát ( Btk. 2. § ) és így ellentmond az Alkotmány 2.
§ (1) bekezdésébe foglalt jogbiztonság elvének ( az
előre láthatóságnak és kiszámíthatóságnak ), hanem azért
is, mert nem felel meg a büntetőjogi beavatkozás
elkerülhetetlenségére, szükségességére és arányosságára
vonatkozó alkotmányos előírásoknak sem. Az Alkotmány
ugyanis még rendkivüli állapot, szükségállapot, vagy
veszélyhelyzet idején sem teszi lehetővé a büntetőjog
alkotmányos alapelveinek ( 54 - 56. §, 57. § (2) - (4)
bekezdés ) korlátozását vagy felfüggesztését.
3. A liberális, demokratikus állam büntetőjogi rendszere
- a klasszikus büntetőjog - a nullum crimen és a nulla
poena sine lege elvét ( visszaható hatály tilalma ) úgy
kezelte, mint az államot terhelő közjogi ( alkotmányos )
kötelezettséget: büntetőhatalma gyakorlásának feltételeit
törvényben előre kell rögzítenie. A törvényes
büntetőhatalom gyakorlása során ez az elv fokozatosan
gazdagodott. A gazdagodás a törvényes büntetőjogi
felelősségre vonás jogszerűségi tartalmát bővítette úgy,
hogy ma már túlmutat a törvény különös részében
megfogalmazott előírásokon.
Az Alkotmánybíróság a nullum crimen et nulla poena sine
lege elvét a büntetőjogi legalitás alkotmányos elve
alapján értelmezI. Ennek kapcsán elvégezte az alkotmányos
jogállamok alkotmányainak összehasonlító vizsgálatát.
Megállapította, hogy ezek nem egyszerűen azt jelentik ki,
hogy a bűncselekményt törvényben kell tiltani, és
törvényben kell büntetéssel fenyegetni, hanem általában
azt követelik meg, hogy a büntetőjogi felelősségre
vonásnak, az elítélésnek és megbüntetésnek kell
törvényesnek és törvényen alapulónak lennie. Ugyanazt
teszik tehát, mint amit az Alkotmányunk 57. § (4)
bekezdése előír. Ez pedig az alapjogok között szabályozza
az egyén jogát arra, hogy büntetése és elítélése
törvényes legyen. Az Alkotmány úgy rendelkezik, hogy:
" Senkit nem lehet bűnösnek nyilvánítani és büntetéssel
sújtani ... ". Itt tehát nemcsak arról van szó, hogy az
állam törvényben tiltja a bűncselekményeket és törvényben
büntetéssel fenyeget, hanem az egyén ahhoz való jogáról
van szó, hogy csakis törvényesen ítéljék el
( nyilvánítsák bűnössé ) és büntetését is törvényesen
szabják ki ( sújtsák büntetéssel ).
Alkotmányos jogállamban a büntetőjog nem pusztán eszköz,
hanem értéket véd és maga is értékeket hordoz: az
alkotmányos büntetőjogi elveket és garanciákat. A
büntetőjog a büntetőhatalom gyakorlásának törvényes
alapja és egyúttal az egyéni jogok védelmének
szabadságlevele is. A büntetőjog értékvédő ugyan, de
szabadságlevélként az erkölcsi értékek védelme körében
nem lehet az erkölcsi tisztogatás eszköze.
A nullum crimen sine lege és a nulla poena sine lege
alkotmányos alapelvek, amelyeknek számos büntetőjogi
szabály adja meg jogszerű tartalmát. Ilyen szabály a
bűncselekmény fogalomnak a Btk-ban adott meghatározása, a
büntetés és a büntetési rendszer törvényes fogalmaI. A
bűncselekmény fogalom ugyanúgy, mint a büntetés fogalma,
az egyén büntetőjogi felelőssége és felelősségre vonása
szempontjából döntő. Az egyén alkotmányos szabadságát,
emberi jogait nem csak a büntetőjog különös részének
tényállásai és büntetési tételei érintik, hanem
alapvetően a büntetőjogi felelősség, a büntetéskiszabás
és a büntethetőség összefüggő zárt szabályrendszere. A
büntetőjogi felelősség minden szabályának módosulása,
alapvetően és közvetlenül érinti az egyéni szabadságot és
az egyén alkotmányos helyzetét. Az elévülési szabályok is
csak úgy módosíthatók, ha azok az alkotmányos büntetőjogi
felelősség alapintézményével összhangban maradnak.
4. Összegezve: a nullum crimen sine lege és a nulla poena
sine lege elvei a büntetőjogi legalitás alkotmányos
elvének részei, de nem egyedüli kritériumai a büntetőjogi
felelősségre vonás alkotmányosságának. A büntetőjog
legalitásának alkotmányos elve az Alkotmánybíróság
álláspontja szerint a következőket jelenti.
- Az Alkotmány 8. § (1) és (2) bekezdése megköveteli,
hogy törvény és ne alacsonyabb szintű jogforrás határozza
meg a büntetendő cselekményeket ( a büntetendőséget ) és
azok büntetését ( a büntetéssel fenyegetést ). ( Ennek
felel meg a Btk 1. §-a és 10. §-a.)
- A bűncselekménnyé nyilvánításnak és büntetéssel
fenyegetésnek alkotmányos indokon kell alapulnia:
szükségesnek, arányosnak és végső soron igénybevettnek
kell lennie /Alkotmány 8. § (1) és (2) bekezdése, aminek
megfelel a Btk. 10. §-a/.
- A bűnössé nyilvánítást ( elítélést ) csak bíróság
végezheti, mégpedig a büntetőjogi felelősség határozatban
történő megállapításával. Ez következik az Alkotmánynak
az ártatlanság vélelmét deklaráló 57. § (2) bekezdéséből.
- Csak az elkövetéskor hatályos törvény szerint lehet
elítélni ( bűnösnek nyilvánítani ) és megbüntetni
( büntetéssel sújtani ). Ezt követeli meg az Alkotmány
57. § (4) bekezdése és ennek felel meg a Btk nak a
visszaható hatály tilalmát kimondó 2. §-a. A bíróság az
elkövetéskor hatályos törvény szerint bírálja el a
bűncselekményt ( állapítja meg a büntetőjogi
felelősséget, nyilvánít bűnössé, ítél el ), a büntetést
is eszerint szabja ki, kivéve, ha új törvény lépett
hatályba, amely enyhébb elbírálást tesz lehetővé, vagy a
cselekmény már nem bűncselekmény, és így nem büntetendő.
Ezt követeli meg a visszaható hatály tilalmát magában
foglaló jogbiztonság elve ( előre láthatóság,
kiszámíthatóság ), amely a jogállamiságból folyik és
amelynek logikus előfeltétele a törvény elkövetéskori
megismerhetősége ( Btk. 2. § ). A visszaható hatály
kifejezett tilalma mellett az elbíráláskori enyhébb
szabály alkalmazásának előírása a jogállamiság
követelményéből fakad: az Alkotmány ugyanis nem engedheti
meg alapelveitől idegen normák alkalmazását ( például
halálbüntetés kiszabását ), még az elkövetéskori törvény
alkalmazási főszabálya mellett sem.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy
a vizsgált törvény alkotmányellenes, mert nem felel meg a
büntetőjogi legalitás alkotmányos elveinek.
V.
Az Alkotmánybíróság a törvénnyel kapcsolatos
alkotmányossági problémákat külön-külön, és attól
függetlenül vizsgálta, hogy az egyik kérdésben való
állásfoglalás esetleg a másik megválaszolását
feleslegessé teszi, vagy feltevését egyenesen kizárja. Az
Alkotmánybíróság a törvény mindegyik lehetséges
értelmezése esetére, valamint a törvény egyes gondolati
elemeit illetően is választ kíván adni, tekintettel arra,
hogy a törvény szükségszerűen ismét az Országgyűlés elé
kerül.
A büntetőjog legalitásáról, mint alkotmányos
követelményről a határozat IV. pontjában kifejtett
álláspontja következményét vonja le az Alkotmánybíróság
azzal a megállapításával, hogy a büntethetőség
elévülésére is a bűncselekmény elkövetésekor hatályos
törvényt kell alkalmazni. Az Alkotmánybíróság ott úgy
foglalt állást, hogy azok a követelmények, amelyek a
jogállamiságból és különösen a jogbiztonságból a
büntetőjog alkotmányosságára nézve következnek, nem
korlátozódhatnak a különös rész tényállásaira és
büntetési tételeire. A büntetőjogi felelősségre vonás
egészére - a büntethetőség feltételeitől kezdve a
büntetés kiszabására vonatkozó szabályokig - ugyanazok az
alkotmányos követelmények érvényesek.
Nincs alkotmányos alap arra, hogy a visszaható hatály
tilalmát, illetve a súlyosabb elbírálás tilalmát a
cselekmény büntetőjogi elbírálásának csupán egyes
elemeire alkalmazzák, s másokra nem. Ezért az elévülés
kérdését az Alkotmánybíróság a bünetetőjog legalitásának
alapján vizsgálta, tekintet nélkül az elévülés anyagi
jogi vagy eljárásjogi természetéről folyó elméleti
vitákra. A büntető jogszabályok alkotmányosságát nem
csupán az Alkotmányban kifejezetten szereplő büntetőjogi
garanciákkal kell mérni. A büntetőjogra számos más
alapelv és alapjog is irányadó. Így az objektiv
büntetőjogi felelősségre nincs külön tiltó szabály az
Alkotmányban, az emberi méltósághoz való jogból mégis az
következik, hogy alkotmányosan csak a bűnös elkövetőt
lehet megbüntetni. A jogállam tartalmát adó alkotmányos
elv az is, hogy az állam büntető hatalmának törvényben
meghatározott határai és feltételei nem változtathatók
meg annak terhére, akinek a cselekményét büntetőjogilag
megítélik. Sem a büntetőpolitika változása, sem az eljáró
hatóságok mulasztása vagy hibája nem eshet az elkövető
terhére. Ebből folyik a bármely vonatkozásban súlyosabb
elbírálást eredményező visszaható törvény
alkotmányellenessége; de ennek az elvnek feltétlenségét
az Alkotmánybíróság abban a vonatkozásban is érvényre
juttatta, hogy a terhelt hátrányára emelt törvényességi
óvás szabályait azonnali hatállyal megsemmisítette
( 9/1992. ( I. 30. ) AB ).
Az elévülés ténykérdés, de jogi tények határozzák meg.
Egyedül a bíróság állapíthatja meg jogerősen, azaz az
ügyre és mindenkire irányadóan, hogy egy adott
bűncselekmény büntethetősége elévült-e. Ennek
megállapítása során az elévülési időre, és folyásának
számítására az elkövetéskor hatályos törvény irányadó,
kivéve, ha az elbíráláskor annál az elkövetőre nézve
kedvezőbb szabály van hatályban. A törvényhozó egyetlen
alkotmányos lehetősége arra, hogy adott büncselekmények
büntethetőségének elévülésébe beleszóljon, az, hogy
kedvezőbb szabályokat állapít meg. Ellenkező hatást célzó
rendelkezései viszont az alábbiak szerint más-más okból
alkotmányellenesek attól függően, hogy az elévülési idő
letelt-e már, vagy még nem.
1. A már elévült bűncselekmény újból büntethetővé tétele
az Alkotmányba ütközik.
Az elévüléssel végérvényesen megszűnik a bűncselekmény
elkövetőjének büntethetősége. A büntethetőséget
megszüntető okokkal az állam elsősorban saját büntető
hatalmának szab határt. Ezeknek az okoknak nincs közük a
felelősség megalapozásához, a bűnösséghez, mint például a
büntethetőséget kizáró okoknak; nem változtatnak a tett
minősítésén sem, a bűncselekmény bűncselekmény marad. A
büntethetőséget megszüntető okok függetlenek az elkövető
akaratától, bekövetkezésük nem rajta múlik, s egyébként
is bizonytalan. A tettes remélheti a kegyelmet, a
társadalomra veszélyesség megítélésének változását, az
elévülést, de nem várhatja el, hogy része lesz bennük.
( Egy kivétel van: biztosan meghal.) Az elkövetőnek akkor
nyílik joga a büntethetetlenségre, ha ezek a megszüntető
okok történetesen megvalósultak.
Ha tehát az elévülés beállt, az elkövetőnek alanyi joga
keletkezik arra, hogy ne lehessen megbüntetni. Ez az
alanyi jog annak következtében nyílik meg, hogy a másik
oldalon az állam büntető igénye megszűnt, ha
eredménytelenül telt le az az idő, amelyet a törvényben
büntető hatalmának gyakorlására, az elkövető üldözésére
és megbüntetésére magának szabott. A jogban való bizalom
elve feltétlenül megköveteli azt, hogy ha egyszer
valamely büntethetőséget megszüntető ok megvalósult,
akkor a bűncselekményt ne lehessen újabb törvénnyel ismét
büntethetővé tenni. Közömbös, hogy a büntethetőséget
milyen jogi technikával vezetik be ismét - elévült
büncselekmény esetén az elévülés újraindításával,
nyugvási vagy félbeszakítási okok utólagos törvényi
megállapításával -, ennek alkotmányossága ugyanazon
megítélés alá esik, mintha a törvény utólag tenne
bűntetendővé olyan cselekményt, amely az elkövetéskor nem
volt bűncselekmény. Az elévült bűncselekményt ugyanis -
mivel az állam büntető igénye elenyészett - a
büntethetőség szemszögéből ettől kezdve úgy kell
tekinteni, mintha eredetileg sem állt volna fenn
büntethetősége.
A már elévült bűncselekmény elévülése nem kezdődhet meg
ismét. Ez összhangban áll azzal, hogy az Alkotmány
kifejezett büntetőjogi szabályai is mind az állam büntető
hatalmát tartják korlátok között, s sosem telepítik a
szabályok betartásával ( sőt azok miatt ) sikertelenül
maradt bűnüldözés terhét az elkövetőre. Ahogy az
ártatlanság vélelme nemcsak az ártatlant védi, úgy az
elévülés is attól függetlenül megszünteti a
büntethetőséget, hogy miért nem üldözték a bűnöst; az
állam mulasztása nem eshet az ő terhére. ( A garancia -
mint mindig - attól függetlenül érvényesül, hogy az egyes
esetre az elévülés intézményének indokai találóak-e, vagy
sem. Hiába nyilvánvaló valaki bűnössége, ha nem tudják
jogszerűen bizonyítani, ártatlan marad; hiába áll
rendelkezésre minden bizonyíték, van társadalmi igény a
büntetésre stb, ha nem üldözik, telik a bűncselekmény
elévülése.)
A már elévült bűncselekmény újból büntethetővé tételét
elrendelő törvény tehát ellentétes az Alkotmány 2. §
(1) bekezdésével, mert sérti a jogbiztonságot, illetve
mert áttöri az állam büntető hatalma korlátozottságának
elvét, s végül ellentétes az 57. § (4) bekezdésével is,
mivel visszaható hatállyal tesz bűntethetővé
cselekményeket.
2. és 3. A még el nem évült büntethetőség törvényi
meghosszabbítása más tekintetben vet fel alkotmányossági
kérdéseket, mint a már elévült cselekmény újbóli
büntethetővé tétele.
Az elévülés beálltával megszűnik az állam büntető igénye,
és az elkövető jogot szerez a büntetlenségre. Amíg
azonban az elévülési idő folyik, az elévülés elsősorban a
bűnüldöző hatóságnak szól, és annak kezében van: a
törvény szerint a hatóság félbeszakítással újból
megindíthatja a teljes idő folyását, anélkül, hogy az
elkövetőnek tudnia kellene erről. Meghosszabbodik a
törvény erejénél fogva az elévülés akkor is, ha a hatóság
az eljárást felfüggeszti, mégpedig a felfüggesztés
tartamával. ( A felfüggesztés alatt - néhány törvényi
kivételtől eltekintve - az elévülés " nyugszik " . ) A
" rendes " elévülési idő tehát csupán arra az esetre
szól, ha közben az elkövető ellen semmilyen büntető
eljárási cselekmény nem történne. Ez azonban nyilván
kivételes eset, a jogrend működési hibája. Nincs tehát az
elkövetőnek alanyi joga arra, hogy büntethetősége a
rendes időn belül biztosan elévüljön, nem számíthat
joggal arra, hogy ezalatt nem foganatosítanak ellene
semmilyen büntetőeljárási cselekményt. Neki csak arra van
joga, hogy ha a törvényesen számított idő eltelt, ne
üldözzék tovább, és ne büntethessék meg. Az elévülési idő
tényleges hossza tehát nem garantált, a törvény a rendes
elévülési idővel csupán a minimumot határozza meg.
Az elévülés intézménye nem nyújt garanciát arra, hogy a
büntethetőség előre meghatározott időn belül valóban
megszűnik, azt azonban biztosítja, hogy az elévülési idő
számításának szabályai ne változzanak az elkövető terhére
az elévülési idő folyása alatt. Ez következik abból, hogy
az állam büntető hatalmának az elbíráláskor is ugyanazon
korlátok között kell maradnia, mint az elkövetéskor. A
még el nem évült bűncselekmény elévülését meghosszabbító
törvény alkotmányellenessége tehát attól függ, hogy
súlyosabb elbírálást eredményez-e, mintha az elévülést
egy - a tettes számára akár ismeretlenül maradt -
büntetőeljárási cselekmény szakítja félbe. A kérdés az,
hogy amíg az elévülési idő le nem telt, elvileg
kerülhet-e rosszabb helyzetbe az elkövető annál, mint ami
a Büntető Törvénykönyv alapján a félbeszakítással érheti.
A törvényben meghatározott rendes elévülési idő az adott
bűncselekmény elkövetőire általában érvényes. Ezzel
szemben az elévülés félbeszakítása, vagy nyugvás általi
meghosszabbítása csakis az egyedi ügyben érintett
személyre vonatkozik; s csak olyan eljárási cselekmény
váltja ki ezt a hatást, amely az eljárás előbbrevitelére
irányul. Pusztán adminisztrációs tevékenység erre nem
alkalmas - különösen nem, ha csakis az elévülés
félbeszakítására irányul. Ha nem így lenne, az elévülés
alapjául szolgáló alkotmányos elv - a büntetőhatalom
korlátozása, és a sikertelen bűnüldözés kockázatának
viselése - szenvedne sérelmet.
Emiatt a különbség miatt mindig súlyosabb elbírálást
eredményez, ha a " rendes " elévülési időt törvény
meghosszabbítja. A büntethetőség idejének törvényi
meghosszabbítása nem a félbeszakítás és nyugvás miatti
meghosszabbodás lehetősége helyébe lép, hanem annál
szélesebb hatást vált kI. Egyrészt minden elkövetőt
érint, anélkül is, hogy eljárás folyna ellenük, másrészt
az eljárási cselekménnyel való meghosszabbítás ehhez a
meghosszabbított elévülési időhöz járulhat - maga is
hosszabb időre szólóan, mint ahogy az az elkövetéskori
számítási módból adódna. A " rendes " , törvényi
elévülési határidő meghosszabbítása tehát a még el nem
évült bűncselekmények elbírálását súlyosabbá teszi az
elkövetéskori feltételekhez képest.
Ugyancsak súlyosabb elbírálásra vezet, ha az egyedi
ügyben az elévülést félbeszakító vagy az elévülés
nyugvását eredményező hatósági aktust törvény pótolja. Az
elévülést félbeszakító törvény ugyanúgy ellentmond az
elévülést garanciális intézménnyé tevő alkotmányos
elveknek, mint a pusztán az elévülés bekövetkezésének
megakadályozására irányuló egyedi adminisztrativ aktus;
súlyosítja az ellentmondást az, hogy a törvény olyan
ügyekre is vonatkozik, amelyekben nem is indult eljárás.
Emellett a törvényi elévülési határidő meghosszabbítása
ellen felhozott érvek itt is érvényesek. Garanciális
szempontból semmi különbség nincs ugyanis aközött, hogy a
törvény egyes bűncselekmények elévülését úgy hosszabbítja
meg, hogy a rendes elévülési időt emeli fel, vagy pedig
hogy annak újra kezdődését rendeli el.
4. Az elévülés visszaható hatályú, törvénnyel való
meghosszabbításának fent leírt alkotmányossági akadályait
nem lehet megkerülni azzal a magyarázattal, hogy az
elévülés " nyugodott " . Ha az elévülés az elkövetéskor
hatályos törvény szerint valóban nyugodott, akkor
szükségtelen ezt újabb törvényben kimondani. Az elévülés
elbírálása - az arra irányadó törvény alkalmazása -
kizárólag a bűnüldöző hatóságokra, s végső soron a
bíróságra tartozik. A törvényhozó ebben a kérdésben
utólag nem dönthet. Az elkövetéskori elévülési szabályok,
illetve az elévülési idő alatt hatályba lépett, annál
kedvezőbb elbírálást eredményező szabályok szerint már
elévült büncselekményekre a törvény nem mondhatja ki
utólag, hogy elévülésük olyan ok miatt nyugodott, amelyet
az elévülési idő alatt hatályos jog szerint az adott
bűncselekmény elbírálására nem lehetett alkalmazni. Az
elévülés jogi tények kérdése, vagyis jogszabálynak kell a
naturális tényt - az idő folyását - jogi hatással járó
ténnyé változtatni. Az elévülés megindulását és tartamát
meghatározó jogi tényeknek az elévülés ideje alatt kell
fennállniuk, s vagy fennállnak, vagy nem. Ami akkor nem
volt az adott bűncselekmény elévülését felfüggesztő
( " nyugvását " kiváltó ) jogi tény, utólag nem
nyilvánítható azzá. Ezzel ugyanis a törvény az elévülési
időt utólag meghosszabbítaná, ez pedig a fent kifejtettek
szerint alkotmányellenes.
5. és 6. A törvényben megjelölt bűncselekmények
büntethetőségének elévülése akkor kezdődik meg újra, " ha
az állam politikai okból nem érvényesítette büntető
igényét " . Ez a feltétel önmagában véve is
alkotmányellenes.
A jogbiztonság megköveteli a jogszabályok olyan világos
és egyértelmű fogalmazását, hogy mindenki, akit érint,
tisztában lehessen a jogi helyzettel, ahhoz igazíthassa
döntését és magatartását, s számolni tudjon a
jogkövetkezményekkel. Ideértendő az is, hogy ki lehessen
számítani a jogszabály szerint eljáró más jogalanyok és
állami szervek magatartását. A " ha az állam politikai
okból nem érvényesítette büntető igényét " feltétel egy
büntetőjogi norma részeként nem felel meg a fenti
követelménynek. A törvény különleges célját figyelembe
véve sem határozható meg kellő biztonsággal, hogy mit
jelent a büntető igény nem érvényesítése. E fogalom alá
tartozhat, hogy nem indítottak eljárást, hogy az eljárást
törvényes indok nélkül megszüntették, de még az is, hogy
törvénytelenül enyhe intézkedéssel zárták le, pl.
figyelmeztetéssel. Nem határozható meg az sem a szükséges
egyértelműséggel, hogy mi, és milyen értékrendhez képest
minősül " politikai oknak " - különös tekintettel a
törvény hosszú időbeli hatálya alatti politikai
változásokra.
A vizsgált törvény a politikai okból nem üldözött
bűncselekmények közül csak a törvényben megjelölt három
bűncselekmény elévülését indítja újra; másrészt viszont
három igen súlyos bűncselekmény elkövetői közül csak a
politikai okból nem üldözöttek büntethetőségét
hosszabbítja meg. Kétszeres megkülönböztetés történik
tehát az elkövetők között; a kétfajta szűkítés
szempontjai között azonban semmi összefüggés nincs, és
egymásra nem lehetnek hatással. Ha volna is alkotmányos
indok arra, hogy az elévülés akár az említett súlyos
bűncselekmények, akár a politikai okból nem üldözöttek
tekintetében " ismét elkezdődjék " , ez olyanok
megbüntetésére is kiterjedne, akiket a törvény másik
irányú szűkítése kizár. Az azonos alapon megbüntethetők
közötti ilyen különbségtétel csak akkor nem ütközik az
Alkotmány 70/A. §-ába, ha a törvényhozó pozitiv
diszkriminációt kívánt alkalmazni a törvénnyel végülis
nem érintett, de annak elvi alapjai szerint büntethetővé
vált elkövetői kör javára. Sem a törvény szövegéből, sem
az Alkotmánybíróság eljárásában vizsgált iratokból nem
állapítható meg azonban olyan indok, amely az adott
esetben a pozitív diszkrimináció alkotmányos alapjául
szolgálhatna.
A politikai okból elmulasztott bűnüldözés, mint a
büntethetőség időbeli kiterjesztésének kritériuma az
alkotmányos büntetőjog e határozatban - és korábban a
9/1992.( I.30.)AB határozatban - kifejtett alapelvébe is
ütközik. Eszerint nem hárítható az elkövetőre annak a
terhe, ha az állam mulasztása miatt a büntetőeljárás
ideális célja, az igazságos és rendeltetését betöltő
büntetés kiszabása nem teljesülhetett. Ennek az
alkotmányos teherelosztásnak a szempontjából közömbös,
hogy az állam rosszul, vagy egyáltalán nem
érvényesítette-e büntető igényét; s mindegy az is, hogy
milyen okból. Egyaránt az állam terhére esik, ha a
bűnüldöző szervek rosszul felszereltek, ha munkatársaik
hanyagok, ha anyagilag vagy politikailag korruptak, vagy
ha tudatos bűnpártolók. Egy korszak büntetőpolitikája
visszatekintve alkotmányellenesnek minősülhet; de ekkor
sem lehet a jogállami elvekkel ellentétesen működő
büntető hatalom tevékenységét egyes kiragadott részeiben
utólag nem létezőnek nyilvánítani, s ebből azt levezetni,
hogy adott körben az elévülés el sem kezdődhetett.
A vizsgált törvény vonatkozásában a büntethetőség
elévülése kizárólag olyan ok miatt nyugodhatott, amely az
1944. december 21-e és 1990. május 2-a között elkövetett
bűncselekmények elbírálására az elkövetéskor hatályos jog
szerint alkalmazható volt. Ezekre a bűncselekményekre
nézve olyan nyugvási ok, hogy " az állam politikai okból
nem érvényesítette büntető igényét " , nem létezett. A
népbíráskodás tárgyában kibocsátott kormányrendeletek
törvényerőre emeléséről szóló 1945. évi VII. törvény 9.
§-a ugyan visszaható hatállyal megállapítja az elévülés
nyugvását az 1919. évben és azután elkövetett egyes
bűncselekményekre, " amelyek üldözhetését az uralmon volt
hatalom megakadályozta " , s elévülésük kezdőnapját 1944.
december 21-ében határozza meg, a két törvény időbeli
hatálya azonban különböző.
1944. december 21. után léteztek olyan jogszabályok - a
legfőbb ügyész, illetve a belügyminiszter utasításai,
amelyek a párt központi szerveinek határozatait hajtották
végre, mint például a 006/1955., a 001/1961., a
002/1966., a 001/1985. Legf.Ü. számú utasítások, illetve
a 008/1966. és a 22/1985. számú belügyminiszteri utasítás
-, amelyek szerint bizonyos - változó - személyi kör és
bűncselekmények vonatkozásában büntetőeljárást csak az
illetékes pártszervek hozzájárulásával lehetett indítani.
Ezeket a jogszabályokat az országgyűlési képviselők
mentelmi jogának mintájára alkották. A jogalkalmazó
feladata az egyes eljárásokban elbírálni, hogy az ilyen
utasítások alapján hozott határozatok az adott ügy
elévülésére milyen hatással voltak. Erre azonban a
vizsgált törvénynek semmilyen befolyása nincs.
7. A hazaárulás állam elleni bűncselekmény. Az általa
védett jogi tárgy a politikai rendszerek változásával
megváltozik, s más politikai értéktartalmat nyer. A
hazaárulás a formai, szövegszerű megegyezések ellenére is
más-más bűncselekményként kezelendő a különböző politikai
rendszerekben. A hazaárulás üldözésének " politikai
okból " való elmaradása tipikusan utólagos minősítés, s
valójában magát a tényállást minősíti át visszaható
hatállyal. A ma hazaárulásnak minősülő cselekmények egy
része az elkövetéskori értékrend szerint nem is számított
hazaárulásnak, s azért nem üldözték. A vizsgált törvény
nincs figyelemmel erre a változásra. A hazaárulás egy
későbbi politikai rendszer értékrendje szerinti
elbírálása az Alkotmány 57. § (4) bekezdésébe ütközik:
az új rendben keletkezett bűncselekményt visszavetíti a
korábbi rendszerbe, s büntetéssel sújtja, noha az
elkövetéskor a tett nem számított bűncselekménynek.
A hazaárulásra is állnak elvileg az elévülésről
mondottak. E bűncselekmény rendszerváltással kapcsolatos
alkotmányjogi problematikájának azonban nincs köze az
elévüléshez.
8. A törvény 1. § (2) bekezdése " a törvény
alkalmazásával kiszabott " büntetés korlátlan enyhítését
teszi lehetővé. Ez a rendelkezés nem illeszthető a
hatályos büntetőjog rendszerébe. A Btk ismeri a büntetés
korlátlan enyhítésének lehetőségét ( Btk 87. § (4)
bekezdés ), amely azonban csak a büntetéskiszabás során
szélesíti ki a bíróság jogkörét a büntetés
meghatározásában. A törvény elfogadott szövege azonban
nem büntetéskiszabási, hanem kegyelmi rendelkezést
fogalmaz meg. Nem egyértelmű azonban abban a tekintetben,
hogy a kegyelem gyakorlását a bíróságra ruházza-e, vagy
pedig az Alkotmány szerint egyedül a köztársasági elnököt
megillető egyéni kegyelmezési jogot ( 30/A. § (1)
bekezdés k ) pont ) korlátozza. Mivel a törvény nem
közkegyelmi törvény, a bíróságokat kegyelmezési jogkörrel
nem ruházhatja fel. A köztársasági elnök Alkotmányban
biztosított kegyelmezési jogköre pedig nem korlátozható.
A törvény viszont ezt a kegyelmezési jogkört a büntetés
részbeni elengedésére szorítja, ezért alkotmányellenes.
* * *
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a benne foglalt
elvi álláspont jelentőségére tekintettel a Magyar
Közlönyben közzéteszi.
Dr. Sólyom László
előadó alkotmánybíró
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Lábady Tamás Dr. Schmidt Péter
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Szabó András
előadó alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |