English
Hungarian
Ügyszám:
.
1207/B/1995
Előadó alkotmánybíró: Ádám Antal Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 12/1996. (III. 22.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1996/241
.
A döntés kelte: Budapest, 03/13/1996
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

           Az     Alkotmánybíróság     jogszabályi     rendelkezés
      alkotmányellenességének   utólagos   vizsgálatára   irányuló
      indítvány alapján meghozta a következő

                             határozatot :

           Az Alkotmánybíróság  megállapítja, hogy a felsőoktatási
      intézmények felvételi  eljárásainak  általános  szabályairól
      szóló 28/1995.  (III. 24.)  Korm. rendelet 5. § (1) bekezdés
      c )  pontja   alkotmányellenes,  ezért  ezt  a  rendelkezést
      megsemmisíti.

           Az Alkotmánybíróság  e határozatát  a Magyar Közlönyben
      közzéteszi.
                                 Indokolás
                                     I.

        Az   indítványozó   a   felsőoktatási   intézményekbe   való
        felvételről  szóló  25/1988.  (XII.  22.)  MM  rendelet  ( a
        továbbiakban :   MMr.  ) 7. § (1) bekezdés a ) pontja és (2)
        bekezdése    alkotmányellenességének    megállapítását    és
        megsemmisítését kérte. A felsőoktatási intézmények felvételi
        eljárásainak   általános   szabályairól    szóló    28/1995.
        (III.24.) Korm.  rendelet ( a  továbbiakban :  Korm. r. ) az
        MMr.-t  hatályon  kívül helyezte.  Az Alkotmánybíróság  - az
        MMr. támadott rendelkezései és a  Korm. r. 5. § (1) bekezdés
        c ) pontja részleges  tartalmi  azonosságára  tekintettel  -
        az  indítványt  a  Korm.  r.-ben  foglalt   új  szabályozást
        érintő  utólagos normakontroll  kezdeményezésének tekintette
        és az eljárást ennek megfelelően folytatta le.

             Az indítványozó  azt kifogásolta, hogy az MMr. erkölcsi
        bizonyítvány  benyújtását   kívánja  meg   a   felsőoktatási
        intézményekbe való  felvételhez. Az  indítványozói álláspont
        szerint azáltal,  hogy a  felsőoktatási  intézményekbe  csak
        büntetlen  előéletű   személy  vehető   fel,  a  sérelmezett
        jogszabályi  rendelkezés   "a  felsőfokú  tudás,  műveltség,
        ismeretanyag      megszerezhetőségének,      elsajátításának
        alapjogát"  a   büntetett  előéletű  személyek  számára  nem
        biztosítja, sőt  e személyeket az említett jog gyakorlásából
        kizárja.

             Az indítvány utalt arra is, hogy a támadott szabályozás
        ellentétes az  Alkotmány 70/F.  § (1)  és  (2)  bekezdésében
        foglaltakkal.  Az   indítványozó  úgy  ítélte  meg,  hogy  a
        sérelmezett  rendelkezés  "alkotmányellenesen  kirekeszti  a
        felsőoktatási   szolgáltatás   igénybevételéből   azokat   a
        személyeket, . . . , akik büntetésüket töltik vagy büntetett
        előéletűek".

                                    II.

             Az  Alkotmánybíróság   a  rendelkező   részben  foglalt
        döntését a következőkkel indokolja.

             1. Az Alkotmány 70/F. § a felsőoktatáshoz való jogról a
        következőket állapítja meg.
             " (1) A  Magyar Köztársaság biztosítja az állampolgárok
        számára a művelődéshez való jogot.
              (2) A  Magyar Köztársaság  ezt a  jogot a közművelődés
        kiterjesztésével és  általánossá tételével,  az ingyenes  és
        kötelező általános  iskolával, képességei  alapján  mindenki
        számára hozzáférhető közép- és felsőfokú oktatással, továbbá
        az oktatásban részesülők anyagi támogatásával valósítja meg.
        "

             A felsőoktatásról  szóló 1993.  évi LXXX.  törvény  ( a
        továbbiakban :  Ftv. ) 82. § (1) bekezdése így rendelkezik :
        "Minden magyar  állampolgárnak joga  van -  a 83.  § keretei
        között -  az általa választott felsőoktatási intézményben és
        szakon  felsőfokú   tanulmányokat  folytatni.   "  E  §  (2)
        bekezdése szerint  "az  (1)  bekezdésben  említett  jog  nem
        illeti meg  azt a  személyt, aki  cselekvőképtelen,  továbbá
        azt, aki  a közügyektől való eltiltás büntetés hatálya alatt
        áll". A  35/1995. (VI.  2.) AB határozat az idézett bekezdés
        második   fordulatát    1996.    december    31.    napjával
        megsemmisítette,    mivel    a    felsőoktatás    valamennyi
        intézménytípusából, szakágazatából,  képzési  szintjéből  és
        formájából megkülönböztetés  lehetősége nélkül kizárja azt a
        személyt, aki  a közügyektől  eltiltás büntetésének  hatálya
        alatt áll.

             A Korm.  r. 5. § (1) bekezdés c ) pontjának megfelelően
        a  felsőoktatási   intézményekbe   való   jelentkezésnél   a
        jelentkezési laphoz  hatósági  erkölcsi  bizonyítványt  kell
        csatolni. A hatósági erkölcsi bizonyítványról szóló 12/1983.
        (XII. 29.)  BM rendelet  ( a továbbiakban  :   BMr. ) 5. §-a
        meghatározza, hogy  a hatósági erkölcsi bizonyítványnak mely
        adatokat kell  tartalmaznia. E § c ) és d ) pontja alapján a
        hatósági bizonyítványban  fel kell tüntetni a büntetlen vagy
        büntetett  előéletre   utaló  közlést   ( utóbbi  esetben  a
        büntetésekre   vonatkozó    adatokat ) ,   valamint    annak
        megjelölését, hogy  a bizonyítványt milyen célból állították
        ki.  ( A Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény
        100. §  (1) és  (2) bekezdése  alapján büntetett előéletűnek
        minősül az  a személy,  aki az elítéléséhez fűzött hátrányos
        következmények alól még nem mentesült. )

             Az Ftv.  83. §  (5) bekezdés első mondata azt írja elő,
        hogy   a   felsőoktatási   intézménybe   alapképzésre   való
        felvételről a  felsőoktatási intézmény  e  célra  szervezett
        bizottsága dönt.  A Korm.  r. 6. § (6) bekezdés első mondata
        szerint "a  felsőoktatási intézmény ponthatár alkalmazásával
        dönt a felvehető jelentkezettekről".

             Az Alkotmánybíróság  az Ftv.  , a  Korm. r.  és a  BMr.
        összevetése alapján  azt állapította  meg, hogy  a büntetett
        előélet ténye  -  e  jogszabályok  rendelkezései  szerint  -
        önmagában véve nem akadálya a felsőoktatási intézménybe való
        felvételnek. A  Korm. r.  5. §  (5)  bekezdése  kizárólag  a
        jelentkezés érvényességi  feltételeként írja  elő a hatósági
        erkölcsi bizonyítvány - mint a jelentkezési lap melléklete -
        benyújtásának kötelezettségét.  E rendelkezés  alapján "ha a
        jelentkezési lap,  illetőleg  mellékletei  hiányosak,  és  a
        jelentkező  a  hiánypótlásra  történt  felhívás  ellenére  a
        felsőoktatási  intézmény  által  meghatározott  időpontig  a
        hiányokat   nem   pótolja,   kizárja   magát   a   felvételi
        eljárásból".  A   támadott   előírás   tehát   az   erkölcsi
        bizonyítvány   benyújtását   a   felvételi   eljárás   alaki
        feltételeként, a  felvételre vonatkozó érdemi döntéssel való
        összefüggés meghatározása nélkül írta elő.

             2. Az  Alkotmánybíróság a  továbbiakban azt  vizsgálta,
        hogy a  felvételi  lap  mellékleteként  benyújtott  hatósági
        erkölcsi bizonyítványban  a  büntetett  előéletre  vonatkozó
        közlés nem  jelenti-e a  személyes  adatok  védelméhez  való
        alapjog alkotmányellenes sérelmét.

             Az Alkotmány  59. §  (1) bekezdése szerint :  "A Magyar
        Köztársaságban   mindenkit   megillet   a   jóhírnévhez,   a
        magánlakás sérthetetlenségéhez,  valamint a  magántitok és a
        személyes adatok  védelméhez való  jog". A  személyes adatok
        védelméről és  a  közérdekű  adatok  nyilvánosságáról  szóló
        1992. évi LXIII. törvény ( a továbbiakban :  Avtv. ) 2. § 2.
        b) pontja  alapján  a  büntetett  előélet  ténye  különleges
        személyes adatnak  minősül. E  törvény 3.  §  (2)  bekezdése
        szerint a különleges adat akkor kezelhető, ha :
             "a ) az  adatkezeléshez az érintett írásban hozzájárul,
        vagy
             b ) a 2. § 2. a ) pontjában foglalt adatok esetében, ha
        az  nemzetközi   egyezményen   alapul,   vagy   Alkotmányban
        biztosított   alapvető    jog   érvényesítése,   továbbá   a
        nemzetbiztonság, a  bűnmegelőzés vagy a bűnüldözés érdekében
        törvény elrendeli;
             c ) egyéb esetekben azt törvény elrendeli".

             Az Avtv.  3. § (3) bekezdésének első és második mondata
        a következőket  írja elő.  "Törvény közérdekből  - az adatok
        körének kifejezett megjelölésével - elrendelheti a személyes
        adat  nyilvánosságra   hozatalát.  Minden  egyéb  esetben  a
        nyilvánosságra   hozatalhoz   az   érintett   hozzájárulása,
        különleges adat esetében írásbeli hozzájárulása szükséges. "

             Az  Avtv.  2.  §  4.  pontja  alapján  adatkezelés  "az
        alkalmazott  eljárástól   függetlenül  a   személyes  adatok
        felvétele és tárolása, feldolgozása, hasznosítása ( ideértve
        a   továbbítást    és    a    nyilvánosságra    hozatalt ) ,
        adatkezelésnek számít  az adatok  megváltoztatása és további
        felhasználásuk    megakadályozása     is".    Az     idézett
        rendelkezésből kitűnik,  hogy a  jelentkezési laphoz csatolt
        hatósági erkölcsi  bizonyítvány átvétele,  nyilvántartása  -
        amennyiben   a   bizonyítvány   büntetett   előélet   tényét
        tartalmazza - különleges személyes adat kezelésének minősül.
        A  vizsgált   szabályozás  a  büntetett,  illetve  büntetlen
        előéletre vonatkozó adat tartalmára tekintet nélkül írja elő
        a    hatósági     erkölcsi    bizonyítvány     benyújtásának
        kötelezettségét a jelentkezési lap mellékleteként.

             Az   Avtv.    idézett   előírásai   figyelembevételével
        megállapítható, hogy  kormányrendelet sem  kifejezetten, sem
        közvetve nem  írhatja elő  a büntetett  előéletre  vonatkozó
        adat közlésének,  illetve  kezelésének  kötelezettségét.  Az
        Alkotmány 35.  § (2) bekezdése szerint a Kormány rendelete a
        törvénnyel nem lehet ellentétes. A különleges személyes adat
        feltárására,   illetve    kezelésére    irányuló    vizsgált
        kormányrendeleti  rendelkezés   a  vázoltaknak   megfelelően
        alkotmányellenes, ezért az Alkotmánybíróság a Korm. r. ilyen
        tartalmú rendelkezését megsemmisítette.

             3. A vizsgált ügy kapcsán az Alkotmánybíróság megjegyzi
        a következőket.

             3. 1.  Az  Alkotmány  idézett  70/F.  §-a  a  felsőfokú
        oktatáshoz  való  jogot  a  megfelelő  egyéni  képességekkel
        rendelkezők számára  biztosítja. A  képességek mérésének  az
        Ftv. -ben  szabályozott  módja  pedig  a  felvételi  vizsga,
        amelyet  a   Korm.   r.   ugyancsak   idézett   előírásainak
        megfelelően pontrendszerrel kell értékelni.

             Az Ftv.  83. §  (2) bekezdése  lehetőséget teremt arra,
        hogy a  felsőoktatási intézmény  a  felvételt  az  e  §  (1)
        bekezdésében    meghatározott,    kötelezően    alkalmazandó
        feltételeken  túl   "további  követelményhez,  különösen  az
        érettségi  minősítéséhez,   munkaviszonyhoz,   meghatározott
        munkakör  betöltéséhez,   meghatározott  időtartamú  szakmai
        gyakorlathoz, végzettséghez  kötheti". Mindezek  alapján nem
        zárható  ki,  hogy  a  felsőoktatási  intézmény  az  idézett
        rendelkezésben  említett  körülmények  sorában  a  büntetett
        előélet tényére  is  tekintettel  legyen,  ha  a  felvételre
        jelentkező személy az ilyen adatáról önkéntesen számot ad és
        az adat kezeléséhez írásban hozzájárul.

             3. 2.  Az Alkotmánybíróság szükségesnek tartja felhívni
        a figyelmet  arra is,  hogy az oktatás az emberi személyiség
        kibontakoztatására   irányuló   tevékenység.   A   felsőfokú
        tanulmányok folytatásának  joga pedig  -  amint  arra  az  e
        határozat indokolásában  már említett  35/1995. (VI.  2.) AB
        határozat rámutatott  - közvetlenül  kapcsolódik  az  emberi
        méltóság   általános    személyiségi   jogának    ahhoz   az
        összetevőjéhez, amely  "az ember  önrendelkezési jogával  és
        magánszférájának  érvényesülésével   együtt  a   személyiség
        kibontakozását, a  személyi  adottságok  és  törekvések  nem
        alkotmányellenes        kifejleszthetőségét,         illetve
        érvényesíthetőségét garantálja.  Az emberi  méltósághoz való
        jog abszolút jellegű lényeges tartalmát minden ember egyenlő
        méltósága  testesíti   meg.  Az  emberi  méltóság  általános
        személyiségi jogának  a  személyiség  szabad  kibontakozását
        lehetővé tevő  második összetevőcsoportjába  tartozik  az  a
        nevesített  jog  is,  amely  a  megfelelő  képességű  magyar
        állampolgárokat   felsőoktatási    intézményben    felsőfokú
        tanulmányok folytatására  jogosítja".   ( ABH  1995.  május,
        200. )

             Az  oktatásnak   az  emberi   személyiségre   gyakorolt
        sokoldalú  hatásával   szemben  támasztott   követelményeket
        hangsúlyoz az  1976. évi 9. tvr. -rel kihirdetett Gazdasági,
        Szociális és  Kulturális Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának
        13. cikk  1. pontja  is, a  következőképpen :   "az  iskolai
        nevelésnek minden  személyt képessé  kell tennie  arra, hogy
        hasznos  szerepet   töltsön  be   a  szabad   társadalomban,
        előmozdítsa a  megértést, türelmet  és barátságot valamennyi
        nemzet,  valamint  minden  faji,  népi  és  vallási  csoport
        között". A  13. cikk  2. c)  pontja pedig arra utal, hogy "a
        felsőoktatást  teljesen  egyenlő  feltételekkel  a  képesség
        alapján mindenki  számára hozzáférhetővé  kell tenni, minden
        megfelelő eszközzel, különösen az ingyenes oktatás fokozatos
        bevezetése útján".

             A vázoltak  alapján megállapítható,  hogy  a  büntetett
        előéletű személyek  felsőoktatáshoz való jogának korlátozása
        a személyes  adatok védelméhez  való jog,  a felsőoktatáshoz
        való jog  és e  jognak az emberi méltóság alapjogához fűződő
        kapcsolata figyelembevételével szabályozható.
                                 Dr. Ádám Antal
                              előadó alkotmánybíró

                                Dr. Lábady Tamás
                                 alkotmánybíró

                             Dr. Tersztyánszky Ödön
                                 alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          A governmental decree on admission to higher education institutions according to what the applicant has to attach to the application for admission an official document certifying the absence of a previous criminal record
          Number of the Decision:
          .
          12/1996. (III. 22.)
          Date of the decision:
          .
          03/13/1996
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1996-1-003?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .