A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos megállapítása és megsemmisítése, valamint
mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértés megszüntetése
iránt előterjesztett indítványok, továbbá alkotmányjogi
panaszok tárgyában meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy alkotmányellenes
helyzet állt elő azzal, hogy az Országgyűlés nem szabályozta
a volt hadigyámoltaktól és a volt hadigondozott
családtagoktól politikai okból elvont pénzellátás egyösszegű
ellentételezését. Az Alkotmánybíróság felhívja az
Országgyűlést, hogy 1998. december 31-ig szűntesse meg
jogalkotói mulasztását.
Az Alkotmánybíróság a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV.
törvény 4. § a/ pontja, 5. § (1) bekezdése, 6. § (1)
bekezdése, 7. §-a, 10. §-a és 14. §-a, továbbá az e törvény
végrehajtásáról szóló 113/1994. (VIII. 31.) Korm. rendelet 5.
§ (4) és (5) bekezdése alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére vonatkozó indítványokat
elutasítja.
Az Alkotmánybíróság a hadigondozottak kárpótlásának
elmaradásán alapuló, mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására vonatkozó indítványt
elutasítja, az 1994. évi XLV. törvény 10. § (1) bekezdésében
foglaltakhoz képest mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítására irányuló indítványok
vonatkozásában pedig az eljárást megszünteti.
Az Alkotmánybíróság az 1994. évi XLV. törvény 10. § (1)
bekezdésében foglalt 1949. január 1-i időpontot tartalmazó
rendelkezés alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére vonatkozó indítványok tekintetében az
eljárást megszünteti.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Magyar Köztársaság
1995. évi költségvetéséről szóló 1994. évi CIV. törvény 71. §-
a és a Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetéséről szóló
1995. évi CXXI. törvény 74. §-a alkotmányellenesek, ezért
azokat a hatálybalépésük időpontjára visszamenőleg
megsemmisíti.
Az Alkotmánybíróság a jogalkalmazás alkotmányellenességének
megállapítására irányuló indítványokat és az új jogszabályi
rendelkezés meghozatalára vonatkozó indítványokat
visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszokat
visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
1. Az indítványozók az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi
XXXII. törvény /a továbbiakban: Abtv./ 1. § b/ pontja és 21.
§ (2) bekezdése alapján kérték a hadigondozásról szóló 1994.
évi XLV. törvény /a továbbiakban: Hdt./ 4. § a/ pontja, 5. §
(1) bekezdése, 6. § (1) bekezdése, 7. §-a, 10. §-a és 14. §-
a, az e törvény végrehajtásáról szóló 113/1994. (VIII. 31.)
Korm. rendelet /a továbbiakban: Vhr./ 5. § (4) és (5)
bekezdése, továbbá a Magyar Köztársaság 1995. évi
költségvetéséről szóló 1994. évi CIV. törvény 71. §-a (a
továbbiakban: 1995.Kvt.) és a Magyar Köztársaság 1996. évi
költségvetéséről szóló 1995. évi CXXI. törvény (a
továbbiakban: 1996.Kvt.) 74. §-a alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését.
Továbbá:
Egy indítványozó a Hdt. 10. §-ának alkotmányellenességének
megállapításán és megsemmisítésén túl arra kérte az
Alkotmánybíróságot, hogy állapítson meg a jogalkotó
mulasztásában megnyilvánuló alkotmányellenességet a
hadigondozottak kárpótlása szabályozásának elmaradása miatt
és kötelezze az Országgyűlést a hadigondozottak
vonatkozásában az életüktől és szabadságuktól politikai okból
jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII.
törvény rendelkezéseihez hasonló szabályok meghozatalára. Egy
másik indítványozó mulasztásban megnyilvánuló
alkotmányellenesség megállapítását kérte amiatt, hogy a Hdt.
10. §-a a jogosultak körét szűken szabta meg.
Két indítványozó új jogszabályi rendelkezések meghozatalára
vonatkozó indítványt terjesztett elő.
Egy indítványozó a honvédelmi gondozással kapcsolatos
kérdések, valamint az 1933. évi II. tc. (11.200/1939. M. E.
sz. rendelet) hatálya alá tartozó személyek hadi és
honvédelmi gondozási díja, továbbá a hadisegély folyósítása
tárgyában hozott 346/1945. M. E. számú rendeletnek, a
hadisegélyezéssel és a hadigondozással kapcsolatos egyes
kérdések szabályozása, valamint a 346/1945. M E. számú
rendelet módosítása tárgyában hozott 4.740/1945. M. E számú
rendeletnek és a hadigondozásról szóló – többször módosított
– 21/1967. (Eü. K. aug. rk.) EüM. számú utasításnak a
hadigondozásból való kizárásra lehetőséget nyújtó egyes,
általa meg nem jelölt rendelkezéseit alkotmányellenesnek
vélte, amelyek kiválasztását az Alkotmánybíróság döntésére
bízta. Az Alkotmánybíróság az Abtv. 22. § (1) bekezdése
alapján a kérést határozott kérelem hiányában nem tekintette
indítványnak.
Egy indítványozó igazságtalannak tartotta, hogy az életüktől
és szabadságuktól politikai okból jogtalanul megfosztottak
kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény 5. §-a és 9. §
d/ pontja alapján /ez utóbbit az 1997. évi XXIX. törvény
1997. június 7-i hatállyal hatályon kívül helyezte/ egyes,
férjüket a II. világháború eseményei következtében elvesztő
özvegyeknek jár kárpótlás, míg másoknak nem. Az indítványozó
a kifogásolt rendelkezésre vonatkozón — annak minősítésén túl
— nem terjesztett elő kérelmet az Alkotmánybírósághoz, így
az, az Abtv. 22. § (1) bekezdése alapján a felvetést
határozott kérelem hiányában nem tekintette indítványnak
Egy indítványozó kérte a társadalombiztosításról szóló 1975.
évi II. törvény azon rendelkezése alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését, amely a különböző jogcímen
járó nyugdíjak összevonását rendeli el. Az Alkotmánybíróság
az Abtv. 22. § (1) bekezdése alapján a kérést határozott
kérelem hiányában nem tekintette indítványnak.
Több indítványozó indítványát az Abtv. 1. § d/ pontja és 21.
§ (4) bekezdése alapján alkotmányjogi panaszként terjesztette
elő és kérte az ügyükben alkalmazott jogszabályok
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését. Az
alkotmányjogi panasz előterjesztésének feltétele Abtv. 48. §
(1) bekezdése szerint az egyéb jogorvoslati lehetőségek
kimerítése. Az indítványozók csatolták ugyan a másodfokú
közigazgatási szerv határozatát, de nem bizonyították annak
bíróság előtt megtámadását, illetve a bírósági eljárás
jogerős befejezését. Az Alkotmánybíróság így az alkotmányjogi
panaszokat nem bírálta el érdemben, azokat visszautasította.
Az alkotmányjogi panaszként nem elbírálható indítványokat az
Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
vizsgálatára irányuló indítványnak tekintette és akként
bírálta el.
2. Az indítványozók kérelmüket az alábbi érvekkel
támasztották alá:
Több indítványozó az Alkotmánynak a haza védelmét
állampolgári kötelességként megfogalmazó 70/H. §-ára alapozta
indítványát. Álláspontjuk szerint ez a rendelkezés magában
foglalja az államnak azt a kötelezettségét is, hogy a haza
védelmében egészségromlást, sebesülést szenvedettekről
fogyatkozásuk arányában gondoskodjék. Ezen indítványozók úgy
vélik e sérelmet szenvedett állampolgároknak a sérelemmel
alanyi joga keletkezett az állami gondoskodásra, és a jog ki
nem elégítése vagy korlátozása alkotmányellenes.
a) Az indítványozók túlnyomó többsége a Hdt. 10. §-ának
kárpótlási jellegű rendelkezéseit támadta, azokat az alábbi
indokok alapján tartotta alkotmányellenesnek:
A mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség
megállapítását kérő indítványozó kifogásolta, hogy az
életüktől és szabadságuktól politikai okból jogtalanul
megfosztottak kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény
nem vonatkozik a hadigondozottakra. Az indítványozó abból
indult ki, hogy a hadirokkantak és más hadigondozottak
ellátásáról szóló 1933. évi VII. törvénycikk szabályozta a
II. világháborúban elszenvedett sérelmek kompenzálásának
rendjét. Érvelése szerint a törvény rendelkezései folytán a
sérelmek igényjogosultságot teremtettek, a jogosultakat
azonban az elmúlt rendszer jogszabályai — bár a törvény 1994-
ig hatályban volt — jogaiktól megfosztották. Az indítványozó
álláspontja szerint tekintettel arra, hogy mind a
munkaszolgálatra, mind a katonai szolgálatra ugyanaz a
jogszabály, az 1939. évi II. törvénycikk kötelezett és
mindkét szolgálat teljesítését állami kényszerítő eszközzel
biztosították, nem indokolt az 1992. évi XXXII. törvényben
foglalt kárpótlási jogosultság és a hadigondozottaknak a Hdt.
10. §-ában foglalt kárpótlási jogosultsága közötti
különbségtétel.
Több indítványozó sérelmesnek találta, hogy a Hdt. 10. § (2)
bekezdésében meghatározott, kárpótlási jellegű egyösszegű
térítés összege véleményük szerint lényegesen alacsonyabb,
mint az egyéb kárpótlási jogszabályok által azon magyar
állampolgárok számára megállapított kárpótlásé, akik a
hadigondozottakéhoz az indítványozók véleménye szerint
hasonló sérelmet szenvedtek. Egy indítványozó
alkotmányellenesnek tartotta, hogy a Hdt 10. § (2) bekezdése
a volt hadiárváknak a többi felsorolt személynek biztosított
egyösszegű térítésnél alacsonyabb összegű térítést biztosít.
Egy indítványozó az Alkotmány 13. §-ában foglalt tulajdonhoz
való jog megsértését látja abban a mulasztásban, hogy a II.
világháború hadi cselekményei és következményei által a
magántulajdonban okozott kár megtérítése nem történt meg, az
ílymódon keletkezett anyagi károk tekintetében a Hdt. nem
rendelkezett.
Az indítványozók az Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében
foglalt diszkrimináció tilalmába ütközőnek tartották a Hdt.
10. §-ának azon rendelkezését, amely az elmaradt pénzellátás
ellentételezésére szolgáló egyösszegű térítést csupán az
1949. január 1-je előtt megállapított hadigondozotti
pénzellátás elmaradása esetén biztosítja, ha azt ezen
időpontot követőn politikai okból megszüntették. Az
indítványozók azzal érveltek, hogy a korabeli jogszabály
szerint járó pénzellátás elmaradt olyan esetekben is, amikor
a Hdt. 10. §-ában meghatározott együttes feltételek nem
álltak fenn, de a pénzellátás elmaradása éppoly igazságtalan
volt, mint amely esetre a Hdt. szabálya utólagos térítést
rendel. Az indítványozók szerint a térítésben részesülőkkel
szemben így hátrányos megkülönböztetésben részesülnek azok,
akik ugyan a Hdt. 10. §-ban foglalt feltételeknek nem
felelnek meg, de sérelmük azonos az ott szabályozottakéval:
igényjogosultságuk ellenére szintén nem részesültek
hadigondozotti pénzellátásban, így például amikor
— a jogosult igénye érvényesítésében akadályozott volt /pl.
hadifogságból való késői hazatérés/,
— a jogosultat önhibáján kívül nem vették nyilvántartásba,
— a rokkantság okának bekövetkezte és az igényjogosultságot
megalapozó rokkant állapot végső kialakulása közt eltelt
hosszabb időszak alatt a jogszabályi feltételek módosultak,
— a jogosult az igényét maga nem érvényesíthette, törvényes
képviselője pedig ezt elmulasztotta vagy
— a jogosult vagy törvényes képviselője nem is tudott
igényjogosultságáról.
Több indítványozó úgy vélte, hogy a Hdt. 10. §-a az Alkotmány
70/A. § (3) bekezdésébe is ütközik, amely az állam számára
kötelezettségként előírja, hogy a jogegyenlőség
megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó
intézkedésekkel segítse.
Az indítványozók a Hdt. 10. § (1) bekezdésében meghatározott
együttes feltételek tekintetében önkényesnek tartották az
1949. január 1-i határidő megállapítását a hadigondozotti
pénzellátás politikai okból való megszüntetése tekintetében.
Álláspontjuk szerint a hadigondozottakat sújtó hátrányos
intézkedések, jogszabályi korlátozások, kizárások
meghozatalára már 1945-től kezdődően sor került.
Kifogásolták az indítványozók a fenti időponttal kapcsolatban
azt, hogy csak az ezen időpont előtt megállapított
hadigondozotti pénzellátás elmaradása esetén jár az
egyösszegű térítés, illetve hogy csak akkor, ha azt ezen
időpontot követőn szüntették meg politikai okból. Véleményük
szerint
— ezen időpontot követőn is sor kerülhetett /pl. elhúzódó
holttá nyilvánítási eljárás következtében vagy a rokkantság
okának és az igényjogosultságot megalapozó rokkant állapot
végső kialakulása közt eltelt hosszabb időszak miatt/,
illetve kerülhetett volna igényjogosultság alapján
hadigondozotti pénzellátás megállapítására /pl. l. 1.
pontban/,
— ezen időpontot megelőzően is sor került már hadigondozotti
pénzellátás politikai okból való megszüntetésére, illetve
igényjogosultság megléte ellenére a hadigondozotti
pénzellátás megállapításának politikai okból való
mellőzésére.
Több indítványozó alkotmányellenesnek tartotta, hogy a Hdt.
10. §-a csupán a megállapított hadigondozotti pénzellátásnak
politikai okból történt megszüntetése esetére állapít meg
egyösszegű térítést. Előadták, hogy a háborút követő, több
szempontból zűrzavaros időszakban nagyszámú jogosult
politikai retorzióktól félve elő sem merte terjeszteni
igényét vagy azt politikai okból nem engedték előterjeszteni,
igényét nem vették nyilvántartásba. Leírásuk szerint
általános gyakorlatként a hatóságok pénzellátást megvonó vagy
megtagadó határozatot nem is hoztak, csak a pénzellátás
folyósítását állították le, vagy azt meg sem kezdték, vagy ha
határozat meghozatalára esetleg sor is került, azt nem
kézbesítették az érintettnek.
Egyes indítványozók felvetették, hogy a határidőnek a járadék
megállapítását és a járadék megvonását meghatározott
határnappal elválasztó jellege a Hdt. ellentételezést
elrendelő 10. §-át azon oknál fogva is alkalmazhatatlanná
teszi bizonyos járadékosztályba sorolt hadirokkantak számára,
mert e járadékosztályok tekintetében vagy már a határidő
előtt jogszabályi úton megszüntették a pénzellátást, vagy e
járadékosztályt csak a határidő után hozták létre, így a
pénzellátás megállapítására sem kerülhetett sor. Két
indítványozó sérelmezte, hogy a Hdt. 10. §-a olyan
járadékosztályokba sorolt hadirokkantak elmaradt
pénzellátásának ellentételezését is rendeli, amely
járadékosztályok véleményük szerint a korabeli jogszabály
alapján nem is léteztek, így a pénzellátásnak sem a
megállapítására, sem a megszüntetésére nem is kerülhetett
sor. Az egyik indítványozó a szabályozást az Alkotmány 2. §
(2) bekezdését /a hivatkozás helyesen: 2. § (1) bekezdését/
sértőnek tartja, mert véleménye szerint a logikai
ellentmondásokat tartalmazó, nem érvényesíthető jogszabály
nem felel meg a jogállamiság követelményének.
Egyes indítványozók sérelmezték azt, hogy a Hdt. 10. § (1)
bekezdése a Vhr. rendelkezéseiből levezethetően a
hadigondozotti pénzellátás megszüntetésének okaként egyéni
politikai okot kíván meg, illetve a vonatkozó rendelkezések
úgy értelmezhetők, hogy ilyen jogalkalmazói gyakorlat alakult
ki. Az indítványozók hivatkoztak arra, hogy a megszüntetés
sok esetben jogszabály-módosítás alapján történt, ez pedig —
bár véleményük szerint a módosítás, korlátozás oka
egyértelműen politikai volt — a hadigondozottak meghatározott
csoportjaira, nem megadott személyre vonatkozott.
Egy indítványozó véleménye szerint a Hdt. 10. §-a azzal, hogy
a Hdt. bevezető rendelkezésében és 1. §-ában meghatározott
jogosulti személyi kört azokra a személyekre szűkíti, akik
1949. január 1. előtt kérték hadigondozásba vételüket, az
egyösszegű térítéstől megfosztja azokat a személyeket, akik e
határidő előtt tárgyi okokból nem tudták igényüket
érvényesíteni, ezért e rendelkezés az Alkotmánynak a
szociális biztonsághoz való jogot biztosító 70/E. §-ába is
ütközik.
Egy indítványozó szerint a Hdt. 10. §-a alapján egyösszegű
térítésre jogosultak közül hiányzik a volt hadigyámolt, pedig
a korabeli jogszabályok alapján e kategóriába tartozóknak is
járt hadigondozotti pénzellátás, így annak elvonásával őket
is sérelem érte. Az Alkotmánybíróság az indítvánnyal való
szoros összefüggés címén vizsgálta azt a kérdést is, hogy
alkotmányos-e az ellátásban ugyancsak részesülő volt
hadigondozott családtag kihagyása a politikai okból megvont
pénzellátásért járó egyösszegű térítésre jogosultak köréből.
Tette ez utóbbit függetlenül attól, hogy a volt hadigondozott
családtagok közül — életkorukból adódóan — valószínűleg ma
már nem sokan élnek.
Egy indítványozó hiányolta a Hdt. 10. §-a, valamint a Vhr-nek
az indítványával nem érintett 5. § (2) bekezdése
vonatkozásban azon szabályokat, amelyek a hadirokkant
járadékosztályba sorolásának változása /pl. állapotváltozás,
jövedelem alapján történő átsorolás/ esetén alkalmazandók.
Egy indítványozó szerint indokolt lenne a hadigondozottak
egyösszegű térítésének különböztetése aszerint, hogy az
ellentételezendő pénzellátás milyen hosszú időn át maradt el,
illetve hogy — hadiözvegyek esetében — a gyermekek számától
függően mekkora volt a gyermeknevelési teher.
Egy indítványozó sérelmesnek találta, hogy a Hdt-ben
meghatározott járadék-igények és az egyösszegű térítésre
vonatkozó igény nem örökölhetőek.
Egy indítványozó sérelmesnek vélte, hogy a Hdt. 10. §-a volt
hadiárvát említ, mert véleménye szerint az, aki árva lett,
élete végéig az is marad.
Az indítványozók a Hdt. 10. §-a alkotmányellenessége
megállapításának és megsemmisítésének esetére kérték annak
figyelembevételét, hogy az abban meghatározott egyösszegű
térítés a jogszabály meghozatala óta az infláció miatt
veszített értékéből.
b) Egy indítványozó az Alkotmány 70/A. § (1) és (3)
bekezdésébe ütköző hátrányos megkülönböztetésnek tartja, hogy
a Hdt. 5. § (1) bekezdése szerint azon személy özvegye, aki,
bár megfelel a hadirokkantság jogszabályi feltételeinek,
igényjogosultság megállapítása iránti eljárást nem
kezdeményezett, hadiözvegynek csak akkor minősül, ha
házastársát hadirokkantként hadigondozásba vették. Az
indítványozó ugyanezt sérelmezi a Hdt. 6. § (1) bekezdésében
foglalt hadiárvák vonatkozásában is.
Két indítványozó alkotmányellenesnek találta, hogy a II.
világháborúban elhunyt személy árván maradt — mára már
felnőtt — gyermeke a Hdt. szerint nem minősül hadiárvának,
így hadiárva-járadékban sem részesül. Az indítványozók a Hdt.
4. §-ában meghatározott hadigyámolt fogalmának és a 6. §-ában
meghatározott hadiárva fogalmának tekintetében
jogszabálymódosítást kértek az Alkotmánybíróságtól. Egyikőjük
álláspontja szerint a hadigyámolt korhatárának egységesen 25
évnek kellene lennie, függetlenül attól, hogy a személy
folytat-e tanulmányokat vagy sem, a Hdt. 4. § c/ pont
tekintetében pedig a munkaképesség csökkenésének mértékét 50%-
ra javasolta leszállítani. A hadiárva tekintetében az
indítványozó mindennemű korhatár és feltétel eltörlését
javasolta. A másik indítványozó azt kérte az
Alkotmánybíróságtól, hogy a Hdt. nyilvánítsa hadigondozott
családtagnak azt a volt hadiárvát, aki a 60. életévét
betöltötte. Egy indítványozó sérelmesnek találta, hogy
értelmezése szerint a volt hadiárvák egyösszegű térítésre sem
jogosultak.
Egy indítványozó hiányolta, hogy a Hdt. 7. §-a a
hadigondozott családtagok között nem sorolta fel a hadiárvát.
c) A Vhr. 5. § (4) és (5) bekezdései, amelyek arra az esetre,
ha a kérelmező a Hdt. 10. § (1) bekezdése szerinti tényeket
nem tudja bizonyítani, a nyugdíjfolyósító szervet hívják fel
bizonyítékok szolgáltatására saját irataiból,
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kérő egyik indítvány abban látta e rendelkezések
alkotmányellenességét, hogy azok teljesíthetetlen
rendelkezéseket tartalmaznak, így az indítványozó álláspontja
szerint súlyosan veszélyeztetik az állampolgárok alapvető
jogainak gyakorlását. Az indítványozó úgy vélte, hogy a Vhr.
fenti rendelkezései az Alkotmánynak a bíróság előtti
egyenlőséget és a törvényes, független és pártatlan bíróság
előtti igazságos és nyilvános tárgyalást biztosító 57. § (1)
bekezdésébe és a jogorvoslati jogot biztosító 57. § (5)
bekezdésébe, továbbá a diszkrimináicó tilalmát megállapító és
a pozitív diszkriminációt szabályozó 70/A. §-ába, a szociális
biztonságot biztosító 70/E. § (1) bekezdésébe és az alapvető
jogok megsértése miatt keletkezett igények, továbbá
kötelességek teljesítésével kapcsolatban hozott állami
döntések elleni kifogások bíróság előtti érvényesíthetőségét
biztosító 70/K. §-ába ütköznek. Az indítványozó álláspontja
szerint a Vhr. 5. §-a az Egyesült Nemzetek Közgyűlése XXI.
ülésszakán, 1966. december 16-án elfogadott Polgári és
Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmánya kihirdetéséről
szóló 1976. évi 8. törvényerejű rendelet általa pontosabban
meg nem jelölt rendelkezéseibe is ütközik. Egy másik
indítványozó véleménye szerint a Vhr. fenti rendelkezései
azért is alkotmányellenesek, mert ha a nyugdíjfolyósító szerv
nem rendelkezik a kért adatokkal, a bizonyítás a kérelmezőt
terheli, pedig az állam szervei jártak el gondatlanul vagy
éppen jogszabálysértően.
d) Két indítványozó úgy vélte, hogy az Alkotmány 2. § (1)
bekezdésében szabályozott, a jogbiztonságot is magába foglaló
jogállamiság elvét sérti az, hogy a hadigondozásról szóló
1994. évi XLV. törvény 10. §-a által a volt hadiárvák részére
megállapított egyösszegű térítésnek a Hdt. 29. § (1)
bekezdésében meghatározott folyósítása esedékességi
időpontját az 1996.Kvt. már második esetben, immár 1997.
január 1-re halasztotta. Véleményük szerint a jogbiztonság
elve magában foglalja, hogy az állami szervek magatartása
kiszámítható legyen az állampolgárok számára, különösen ha az
állam juttatásokat ígér bizonyos személyeknek. Az
indítványozók szerint ekkor ugyanis a juttatás megadásával
megnyílik az állampolgár igényérvényesítési joga a juttatás
követelésére, az államnak pedig kötelezettsége keletkezik a
teljesítésre.
Egy indítványozó álláspontja szerint nem ütközik a hátrányos
megkülönböztetés tilalmába, hogy az egyösszegű térítés
folyósításának kezdő időpontját a volt hadiárvák tekintetében
a hadirokkantakét és a hadiözvegyekét követően állapította
meg a jogszabály, mert az életkori különbségekkel ésszerűen
indokolható volt. Ezen indítványozó azt azonban már a
hátrányos megkülönböztetésnek az Alkotmány 70/A. § (1)
bekezdésében foglalt tilalmába ütközőnek tartotta, hogy az
állam a kifizetés határidejét többször módosította, így azt
ismételten időben eltolta.
Egy indítványozó az Alkotmánynak a hátrányos megkülönböztetés
tilalmát tartalmazó 70/A. §-ába ütközőnek tartotta, hogy a
volt hadiárváknak a Hdt. 10. § alapján járó egyösszegű
térítés folyósítását az 1995.Kvt., majd a 1996.Kvt. is
elhalasztotta. Az indítványozó hivatkozott az Alkotmány 8. §
(1) bekezdésére, 57. § (5) bekezdésére és 64. §-ára is.
3. A honvédelmi miniszter az ügyben a Hdt. 10. §-ának
alkotmányellenességének megállapítására irányuló
indítványokra tett észrevételt, időben még a rendelkezés
1997. évi módosítását megelőzően. Álláspontja szerint e
rendelkezés kárpótlás-jellegű szabályokat tartalmaz és ezért
jellegénél fogva eltér a Hdt. egyéb szabályaitól. A juttatás
kárpótlás-jellege indokolja véleménye szerint a juttatás
mértékére, a juttatás jogalapjára /a sérelem fogalmára és
időbeli bekövetkeztének meghatározására/, valamint
érvényesítés eljárási szabályaira /bizonyítási teher az
igénylőn/ vonatkozó szabályok kialakítását. A honvédelmi
miniszter a fentiek alapján a Hdt. 10. §-át nem vélte
alkotmányellenesnek.
II.
1. A honvédelemről szóló jelenleg hatályos 1993. évi CX.
törvény /a továbbiakban: Hvt./ a honvédelmi kötelezettségeket
az alábbiak szerint szabályozza:
Hvt. "69. § (1) Az állampolgárok a haza védelme érdekében
általános honvédelmi kötelezettségként személyes szolgálatot
és vagyoni szolgáltatást kötelesek teljesíteni.
(2) Az állampolgárokat személyes honvédelmi kötelezettségként
a) hadkötelezettség;
b) polgári védelmi kötelezettség;
c) honvédelmi munkakötelezettség
teljesítése terheli.
(3) A magánszemély állampolgárságára való tekintet nélkül,
továbbá a jogi személy, valamint a jogi személyiség nélküli
gazdasági társaság és személyegyesülés (a továbbiakban
együtt: szolgáltatásra kötelezett) vagyoni szolgáltatásként
az e törvényben meghatározott gazdasági és anyagi
szolgáltatásra kötelezhető."
A Htv. 135. §-a szerint a személyes honvédelmi
kötelezettségüket teljesítők megbecsüléséről és jogos
érdekeinek védelméről, valamint hozzátartozóik jogos
érdekeinek védelméről az állam gondoskodik.
Hvt. "188. § (1) A hadi eredetű sérülést szenvedettek és
hozzátartozóik ellátása (hadigondozás) állami feladat,
amelyről külön jogszabály rendelkezik.
(2) A hadigondozott megélhetését pénzbeli támogatással és
természetbeni ellátással kell biztosítani.
(3) A hadigondozásra jogosultat hadirokkantként,
hadigyámoltként, hadiözvegyként, hadiárvaként, illetve
hadigondozott családtagként kell gondozásba venni."
Hvt. "189. § (1) A hadigondozással kapcsolatos közigazgatási
tevékenység ellátása a jegyző hatáskörébe tartozik.
(2) A hadigondozásba vételi eljárás során vizsgálni kell,
hogy a gondozást igénylő vagy hozzátartozója részére az e
törvényben szabályozott kedvezőbb ellátás megállapítható-e. A
kedvezőbb ellátás lehetőségéről az igénybejelentőt
tájékoztatni kell."
Hvt. "190. § (1) A honvédelmi kötelezettség teljesítésével
összefüggésben keletkezett kárért vétkességére tekintet
nélkül az a szerv felel, amelynek érdekében a kötelezettséget
teljesítették. Mentesül a szerv a felelősség alól, ha
bizonyítja, hogy a kárt működési körén kívül eső
elháríthatatlan ok vagy kizárólag a károsult elháríthatatlan
magatartása okozta. Nem kell megtéríteni a kárnak azt a
részét, amelyet a károsult vétkes magatartása idézett elő.
(2) A kártérítésre – a teljesített honvédelmi kötelezettség
formájától függetlenül – a fegyveres erők kártérítési
felelősségére vonatkozó, külön jogszabályban meghatározott
rendelkezéseket kell alkalmazni."
2. A második világháború ideje alatt és azt követően a
hadirokkantak és más hadigondozottak ellátásáról szóló 1933.
évi VII. törvénycikk tartalmazta a háború áldozatai
veszteségeinek mérséklésére szolgáló hadigondozás szabályait.
Az első világháború befejezését követően több mint egy
évtizeden keresztül kormány- és miniszteri rendeletek
bonyolult rendszere szabályozta a kérdést, a fenti törvény
ezt váltotta fel. A törvény alapelve volt — amint azt a
Miniszteri indokolás is megállapította — hogy a
hadigondozottak csak az állam mindenkori teherbíró
képességéhez mérten részesülhetnek pénzbeli ellátásban. A
törvény vagyoni cenzust csak a hadiözvegyekkel szemben
állított föl, de lehetőséget biztosított a kedvező vagyoni
viszonyok között élő hadirokkantak alacsonyabb
hadirokkantsági fokba sorolását. A törvény I-IV.
járadékosztályba rendelte sorolni az ellátásban részesülő
hadirokkantakat aszerint, hogy kereső- és munkaképességük a
hadiszolgálattal okszerű összefüggésbe hozható fogyatkozásuk
következtében — legalább 25%-ban — tartósnak látszóan
csökkent /11. §/.
A honvédelemről szóló 1939. évi II. törvénycikk 223. § (1)
bekezdése a törvényben megállapított kötelezettségek
teljesítéséből adódóan megsérült személyekről és a meghalt
ilyen személyek gyámolításra szoruló hátramaradottairól való
gondoskodás elvi alapját teremtette meg, mert erre sem az
érvényben lévő katonai ellátási törvények, sem az 1933. évi
VII. törvénycikk nem nyújtottak alapot. A fenti törvényi
rendelkezés felhatalmazta a kormányt /minisztériumot/, hogy a
gondozás részletszabályait — igényjogosultak körét, a
gondozás előfeltételeit, a gondozás módozatait, mértékét — a
rokkantellátásról szóló 1933. évi VII. törvénycikk
rendelkezéseinek figyelembevételével rendelettel állapítsa
meg. A második világháború során bekövetkezett, a
honvédelemről szóló törvényben megállapított kötelezettségek
teljesítéséből adódó sérülés, sebesülés, más egészségrontás,
illetőleg halál esetén tehát az e felhatalmazás alapján
kibocsátott 11.200/1939. M.E. számú rendelet és nem az 1933.
évi VII. törvénycikk szabályozta az e veszteséget szenvedett
személyek gondozásának feltételeit.
A második világháború során több jogszabály született a
háborús események által okozott egyéb károk /pl.
légitámadások következményeinek/ elhárításáról.
A 346/1945. M. E. számú rendelettel megkezdődött a
hadigondozás szabályainak módosítása, annak bizonyos személyi
körre korlátozása. A korlátozások alapvetően kétirányúak
voltak: egyrészt kizártak a hadigondozásból egyes, az 1944.
október 15-át követően igényjogosulttá vált személyeket,
másrészt a hadigondozottak pénzellátásra való jogosultságát a
megélhetést biztosító jövedelem vagy tevékenység hiányához
kötötték. A fenti jogszabályok az igényjogosultak
osztálybasorolását is többször módosították.
A hadigondozottak járadékának felemeléséről szóló 68/1958.
(XII. 24.) Korm. számú rendelet, majd a hadigondozásról szóló
– többször módosított – 21/1967. (Eü. K. aug. rk.) EüM. számú
utasítás volt több mint két évtizeden át a hadigondozás
mértékét és részben feltételeit megállapító jogszabály.
3. A rendszerváltozás után a hadigondozás törvényi szintű
szabályozásáig, illetve az arra vonatkozó törvény
hatálybaléptéig, azaz 1994. szeptember 1-ig a kiegészítő
hadigondozotti pénzellátásról szóló 6/1992. (I. 16.) Korm.
rendelet szabályozta átmenetileg a kérdést.
Az Országgyűlés a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV.
törvénnyel /Hdt./ tett eleget a Hvt. rendelkezéseinek és
szabályozta törvényi szinten a hadigondozást.
A Hdt. indítvánnyal támadott, illetve érintett rendelkezései
a következők:
Hdt. "4. § A hadirokkant gyermeke hadigyámoltnak minősül
a) a gyermek tizenhatodik életévének betöltéséig;
b) ha oktatási intézmény nappali tagozatán tanul, a
tanulmányok tartamára, de legfeljebb a huszonötödik életév
betöltéséig;
c) ha a gyermek az a) és b) pontban meghatározott időtartam
alatt tartósan megrokkan, ennek az állapotnak a tartamára, a
gyermek életkorára tekintet nélkül, feltéve, hogy
munkaképességének csökkenése a 67%-ot elérte."
Hdt. 5. § (1) bekezdése a jogszabály kihirdetésekor a
következőképpen szólt:
"5. § (1) Hadiözvegy a szolgálat következtében meghalt
személy, illetve a meghalt hadirokkant özvegye, ha a
házasságot a hadieredetű sérülés bekövetkezte előtt kötötték,
illetőleg a házastárs halálakor már legalább 5 éve együtt
éltek, vagy házasságukból gyermek született."
A hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvényt módosította —
a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni rendelten — az
1997. évi XIX. törvény /a továbbiakban: Hdtm./ 1997. április
12-i hatállyal. A módosítás következtében a Hdt 5. § (1)
bekezdése a következőképpen változott:
Hdt. "5. § (1) Hadiözvegy a szolgálat következtében meghalt
személy özvegye. Hadiözvegy továbbá a hadirokkantként
hadigondozásba vett személy özvegye is, ha a házasságot a
hadieredetű sérülés bekövetkezte előtt kötötték, vagy a
házastárs halálakor már legalább 5 éve együtt éltek, vagy
házasságukból gyermek született."
Hdt. "6. § (1) Hadiárva a szolgálat következtében meghalt
személynek, illetőleg a meghalt hadirokkantnak a gyermeke a
4. §-ban meghatározott feltételek fennállása esetén."
Hdt. "7. § Hadigondozott családtag a szolgálat következtében
meghalt személynek, illetőleg a hadirokkantnak az általa
életében ténylegesen eltartott, 60. évét betöltött, vagy
legalább 67%-ban csökkent munkaképességű szülője,
nagyszülője, testvére és féltestvére."
Hdt. "10. § (1) Az a hadirokkant, hadiözvegy és volt
hadiárva, akinek az 1949. január 1-je előtt megállapított
hadigondozotti pénzellátását ezen időpontot követően
politikai okból megszüntették, az elmaradt pénzellátás
kompenzálására egyösszegű térítésre jogosult.
(2) A térítés mértéke:
I. járadékosztályba sorolt hadirokkant esetén 250 000 Ft,
II. járadékosztályba sorolt hadirokkant esetén 200 000 Ft,
III. járadékosztályba sorolt hadirokkant esetén 150 000 Ft,
IV. járadékosztályba sorolt hadirokkant esetén 100 000 Ft,
V. járadékosztályba sorolt hadirokkant, valamint
a hadiözvegy esetén 75 000 Ft,
a volt hadiárva részére 50 000 Ft.
(3) Volt hadiárva az, akit szülőjének halála miatt
hadiárvaként hadigondozásba vettek."
A Hdtm. eredményeként a Hdt. 10. § (1) bekezdése a
következőképpen változott:
Hdt. "10. § (1) Az a hadirokkant, hadiözvegy és volt
hadiárva, akinek a korabeli hadigondozó hatóság által
megállapított pénzellátását 1944. december 22-ét követően
politikai okból megszüntették, vagy szüneteltették, illetve
ilyen ellátás iránti kérelmét politikai okból elutasították,
az elmaradt pénzellátás kompenzálására egyösszegű térítésre
jogosult. Meg kell állapítani az egyösszegű térítést annak a
hadirokkantnak és hadiözvegynek, akinek hadigondozotti
igényjogosultsága 1991. december 31-e előtt fennállt, de
számára pénzellátást ezen időpontot követően állapítottak
meg. A politikai okból történő megszüntetés, szüneteltetés,
illetve elutasítás bizonyítása dokumentumok hiányában a
kérelmező írásos nyilatkozata alapján is megállapítható."
Hdt. "14. § A hadiárvát a 4. §-ban meghatározott feltételek
esetén egyéb ellátásától függetlenül havi rendszeres járadék
illeti meg, amelynek összege az öregségi nyugdíj mindenkori
legkisebb összegének 30%-a."
A Hdt 29. §-a a "Hatálybalépés" címszó alatt szerepel és a
Hdt. kihirdetésekor /közlönyállapot/ következőképpen szólt:
"29. § (1) Ez a törvény a kihirdetése napját követő 4. hónap
1. napján lép hatályba, azonban a volt hadiárvák részére a
10. § alapján megállapítható egyösszegű térítés folyósítása
1995. január 1-jétől esedékes. A törvény rendelkezéseit a
hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni
kell."
A Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetéséről szóló, 1995.
január 1-én hatályba lépő 1994. évi CIV. törvény 71. §-a a
Hdt. 29. § (1) bekezdését a következőre módosította:
Hdt. "29. § (1) E törvény a kihirdetés napját követő negyedik
hónap első napján lép hatályba. A volt hadiárvák részére a
10. § alapján megállapítható egyösszegű térítés folyósítása
1996. január 1-jétől esedékes. A törvény rendelkezéseit a
hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni
kell."
A Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetéséről szóló, 1996.
január 1-én hatályba lépő 1995. évi CXXI. törvény 74. §-a a
Hdt. 29. § (1) bekezdését a következőre módosította:
Hdt. "29. § (1) E törvény a kihirdetés napját követő negyedik
hónap első napján lép hatályba. A volt hadiárvák részére a
10. § alapján megállapítható egyösszegű térítés folyósítása
1997. január 1-jétől esedékes. A törvény rendelkezéseit a
hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni
kell."
4. Az Alkotmánynak az indítványozók által felhívott és az
Alkotmánybíróság által a döntésekor figyelembe vett
rendelkezései a következők:
"2. § (1) A Magyar Köztársaság független, demokratikus
jogállam."
"13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
jogot.
(2) Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és közérdekből,
törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen
és azonnali kártalanítás mellett lehet."
"40/A. § (1) A fegyveres erők (Magyar Honvédség, Határőrség)
alapvető kötelessége a haza katonai védelme. A Határőrség
rendészeti feladatkörében ellátja az államhatár őrzését, a
határforgalom ellenőrzését és a határrend fenntartását. A
fegyveres erők feladatairól és a rájuk vonatkozó részletes
szabályokról szóló törvény elfogadásához a jelenlévő
országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges."
"57. § (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene emelt
bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
a törvény által felállított független és pártatlan bíróság
igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
...
(5) A Magyar Köztársaságban a törvényben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírósági,
közigazgatási és más hatósági döntés ellen, amely a jogát
vagy jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a jogviták
ésszerű időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan
– a jelen lévő országgyűlési képviselők kétharmadának
szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja."
"70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(2) Az embereknek az (1) bekezdés szerinti bármilyen
hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti."
"70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk van
a szociális biztonsághoz; öregség, betegség, rokkantság,
özvegység, árvaság és önhibájukon kívül bekövetkezett
munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges ellátásra
jogosultak.
(2) A Magyar Köztársaság az ellátáshoz való jogot a
társadalombiztosítás útján és a szociális intézmények
rendszerével valósítja meg."
"70/H. § (1) A haza védelme a Magyar Köztársaság minden
állampolgárának kötelessége."
"70/K. § Az alapvető jogok megsértése miatt keletkezett
igények, továbbá a kötelességek teljesítésével kapcsolatban
hozott állami döntések elleni kifogások bíróság előtt
érvényesíthetők."
III.
Az indítványok részben megalapozottak.
1. Az Alkotmány 70/H. § (1) bekezdése szerint a haza védelme
a Magyar Köztársaság minden állampolgárának kötelessége.
Az állam az állampolgárai védelme érdekében köteles a hazát
fenyegető veszélyekről tájékozódni, az előzetes védekezési
lehetőségekkel élni, a honvédelem hatékony rendszerét
kiépíteni és fenntartani, továbbá köteles az állampolgárok
honvédelmi igénybevételének diszkriminációmentes és ésszerű
rendjét kialakítani.
Az Alkotmányban meghatározott jogok és kötelességek egymásra
tekintettel és egymást korlátozva érvényesülnek. A honvédelmi
kötelesség esetében az Alkotmánybíróság korábbi határozatában
nem tartotta alkotmányellenesnek még azt sem, hogy e
kötelesség keretében az állam a fegyveres szolgálatot
követelő katonától végső esetben az élete feláldozását is
megköveteli, mivel megállapítása szerint ez nem minősül az
élettől és az emberi méltóságtól való állam általi,
bizonyosan bekövetkező megfosztásnak, a katona az élet
feláldozásának kockázatát vállalja /46/1994. (X.21.) hat. ABH
1994, 262, 269/.
A haza védelmében az állampolgárok károkat szenvedhetnek el.
Az Alkotmány nem tartalmaz arra vonatkozóan rendelkezést,
hogy az állam a haza védelme során elszenvedett vagyoni és
nem vagyoni károkért teljes kártalanítást köteles nyújtani,
mikor eleget tesz fenti kötelezettségeinek. A kár
bekövetkezte ebben az esetben az állam által
elháríthatatlannak minősül és a károsultnak nincs jogalapja,
hogy annak megtérítését a károkozón kívül mástól, így például
az államtól követelje.
A haza védelme során elszenvedett sérelmek, veszteségek
teljes megtérítésére az azokat elszenvedő állampolgárnak
nincs alanyi joga, de a jogalkotó rendszerint a károk teljes
megtérítését rendeli el békeidőben. Teszi ezt általában
azért, hogy a honvédelmi kötelezettség teljesítésére
vsztönözzön, de a teljes térítés alapja a békeidőben az a
meggondolás is, hogy ekkor a tényleges fegyveres szolgálat az
állampolgároknak, azon belül a honvédelmi kötelezettség által
érintett állampolgároknak csak kis részét érinti. Az
Alkotmánybíróság korábbi határozatában már megállapította,
hogy az egyenlő elbánásnak nemcsak a jogok, hanem az
állampolgári kötelességek, s így a honvédelmi
kötelezettséggel járó terhek tekintetében is érvényesülni
kell /46/1994. (X. 21.) AB hat. ABH 1994, 262, 269/. Ebből
következően a fegyveres szolgálat következtében kárt
szenvedettek terhe aránytalan lenne a többi állampolgáréval
szemben, ha kárukat nem teljes mértékben térítenék meg. Az
állam mint kártalanító helyzete ebben az esetben technikai
jellegű, hiszen a közteherviselés szabályának alapján az
állampolgároktól begyűjtött pénzeszközökből nyújtja a
károsultnak a kártalanítást.
Más a helyzet akkor, ha a haza védelmét igénylő esemény az
állampolgárok többségét tényleges szolgálati kötelezettséggel
terheli és a honvédelmi kötelezettség teljesítése során vagy
honvédelmi kötelezettségtől függetlenül polgári lakosként az
esemény következtében az állampolgárok többsége vagy tömege
sérelmet szenved, az állam saját rendelkezése alatt álló
vagyona pedig olyan mértékben csökken, hogy nem áll
rendelkezésre a teljes kártalanításhoz szükséges összeg.
Ekkor a veszteségek lehetőség szerint egyenlő elosztása lehet
csupán a cél, a károsultak teljes kártalanítása nem
megvalósítható.
2. Az Alkotmánybíróság több, a kárpótlással kapcsolatos
határozatában (21/1990. (X. 4.) AB hat. (ABH 1990, 71, 76.),
16/1991. (IV. 20.) AB hat. (ABH 1991, 58, 62.), 28/1991. (VI.
3.) AB hat., (ABH 1991, 88, 96), 15/1993. (III. 12.) AB hat.,
(ABH 1993, 112, 114.), 1/1995. (II. 8.) AB hat. (ABH 1995,
31, 45.) már megállapította, hogy nem vezethető le az
Alkotmányból az állam helytállási kötelezettsége a korábbi
rendszerekben, a jogállam mércéjével mérve esetleg
alkotmányellenesen okozott sérelmekért. A hadigondozotti
pénzellátásoknak korábbi rendszerben történt elvonása sem
teremt alanyi jogot azok megtérítésére. Az állam dönthet úgy,
hogy ez utóbbi sérelmek ellentételezésére kárpótlást nyújt,
az Alkotmányból azonban — a jogalaphoz hasonlóan — sem az
ellentételezés jogosultjaira, sem annak mértékére vonatkozóan
nem vezethető le követelmény.
Az állam által méltányosságból biztosított kárpótlásával
kapcsolatban — annak mind módját, mind mértékét tekintve —
érvényesül a hátrányos megkülönböztetésnek az Alkotmányban
foglalt tilalma (lásd 21/1990. (X. 4.) AB hat. (ABH 1990, 71,
78.), 16/1991. (IV. 20.) AB hat. (ABH 1991, 58, 62.),
28/1991. (VI. 3.) AB hat (ABH 1991, 88, 96.), 15/1993. (III.
12.) AB hat. (ABH 1993, 112.), 1/1995. (II. 8.) AB hat. (ABH
1995, 31). Ha az állam úgy dönt, hogy kárpótlást biztosít,
akkor az azonos sérelmet szenvedettek között nem tehet
hátrányos megkülönböztetést. Ha a jogalkotó ellentételezni
kívánta mindazok sérelmét, akiknek hadigondozotti járadékát
politikai okból megvonták, nincsen alkotmányos szempontból
elfogadható indoka annak, hogy e személyek közül miért hagyta
ki a volt hadigyámoltakat és a volt hadigondozott
családtagokat. A volt hadigyámoltak és volt hadigondozott
családtagok kárpótlás jellegű egyösszegű térítésre vonatkozó
igénye önmagában nem következik az Alkotmányból, de hiánya —
a más, juttatásban részesülőkkel összevetve — az Alkotmánynak
a 70/A. §-ában szabályozott hátrányos megkülönböztetés
tilalmába ütközik, így alkotmányellenes helyzetet hoz létre.
Az Alkotmánybíróság ezért határozatában megállapította, hogy
a jogalkotónak ezen alkotmányellenes helyzetet orvosolnia
kell meghatározott határidőn belül. Az Alkotmánybíróság a
mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség orvoslására
kitűzött határidőt az 1998. évi országgyűlési választásokra
is tekintettel állapította meg.
Az elmúlt rendszerekben elszenvedett sérelmek nagyon sokféle
jellegűek, egymással nem összevethetők. A Hdt. 10. §-a a
hadigondozás megvonásával bekövetkezett sérelmek kárpótlására
szolgál, e sérelmekkel nem állíthatók diszkriminációt tiltó
párhuzamba a hadicselekmények következtében bekövetkezett
anyagi károk.
Ahogy az egyes sérelmek, úgy az egyes sérelmekért járó anyagi
térítés összege sem összehasonlítható. Alkotmányosan jár el
az állam, ha a egyes sérelmek anyagi orvoslását — a
lehetőségek szerint — arányosítja: így tette ezt a politikai
jóvátételt szolgáló törvények által nyújtott anyagi
térítésekkel és a tulajdoni sérelmek orvoslását szolgáló
térítésekkel is. A Hdt. 10. §-a az elmaradt pénzellátás
kompenzálására egyösszegű térítést állapít meg
járadékosztály, illetve hadigondozotti kategória szerint
50.000-250.000 forint között. Nem állapítható meg
alkotmányellenes aránytalanság a többi — így az 1992. évi
XXXII. törvényben foglalt — sérelmek orvoslásával szemben sem
a térítés összegét tekintve, sem pedig azt a körülményt
figyelembe véve, hogy míg a Hdt. által megállapított térítés
készpénzben kifizetendő összeg, míg a többi sérelemért járó
térítés a piac értékítéletének kitett kárpótlási jegyben
történt.
A sérelmek eltérő jellegéből és e sérelmek lehetőség szerinti
arányosításának követelményéből következik, hogy nem
alkotmányellenes az, ha a jogalkotó az elvont hadigondozotti
pénzellátás alapjául szolgáló, eredeti sérelmekből kiindulva
a közvetlenül érintett hadirokkantaknak nagyobb térítést
biztosít, mint a volt hadiárváknak. Ugyanígy alkotmányosan
indokolható a térítés mértékében kifejeződő nem aránytalan
megkülönböztetés a hadiözvegyek és a volt hadiárvák között.
A kárpótlás sérelmek mértéke szerinti differenciálásának
követelménye az Alkotmány hátrányos megkülönböztetést tiltó
rendelkezéséből következik. A sérelmek mérésének és mértékük
több évtizeddel későbbi bizonyíthatóságának azonban korlátai
vannak és nem alkotmányellenes az, ha jellegénél fogva azonos
sérelmet szenvedő személyeket a sérelmek mértéke szerint
egységes kategóriába vagy több átalánykategóriába sorol.
Mind a kárpótlási törvények, mind a Hdt. a bennük foglalt
igényeket maguk alapozzák meg, az általuk meghatározott
jogosultak saját jogon terjeszthetik elő igényüket. Az 1992.
évi XXXII. törvény a sérelmet szenvedett személy özvegyének a
kárpótlást mindazonáltal az elhalt házastársa által
elszenvedett sérelemre tekintettel biztosítja, míg a Hdt. 10.
§-a a magától a hadiözvegytől elvont hadigondozotti
pénzellátást rendeli ellentételezni. A két csoportba tartozó
özvegyek juttatott kárpótlás alapja tehát nem azonos, így a
jogosultak megkülönböztetése nem alkotmányellenes.
A hadigondozás alapjául szolgáló károk jellegüket tekintve
alapvetőn nem vagyoni károk voltak. A Hdt. 10. §-a ugyan e
károk kiküszöbölésére, illetve csökkentésére szolgáló
pénzellátások elmaradásának, azaz egy bekövetkezett vagyoni
hátránynak az ellentételezéséről rendelkezik, de nem minősül
alkotmányellenesnek az a rendelkezés, hogy az eredeti sérelem
jellegére és az eredetileg megállapított hadigondozotti
járadék céljára, azaz a nem vagyoni kár pótlására tekintettel
a hadigondozotti pénzellátás megszűntetése miatt az
egyösszegű járadék iránti igényt személyhez kötött legyen,
azaz csak a volt hadigondozotti jogosult terjeszthesse elő,
hogy az igény nem örökölhető.
Tévesen értelmezte a Hdt. 10. §-át az az indítványozó, aki
azt sérelmezte, hogy a volt hadiárvák kimaradtak az
egyösszegű térítésben részesülők köréből. A Hdt. 10-§ (3)
bekezdése megállapítja, hogy volt hadiárvának az tekintendő,
akit szülőjének halála miatt hadiárvaként hadigondozásba
vettek, a 10. § (1) bekezdése e személyek részére a
megfogalmazott feltételek mellett egyösszegű térítést állapít
meg: a 10. § (2) bekezdése szerint: 50.000 forintot.
A Hdt. 10. § (3) bekezdése a "volt hadiárva" fogalmát
jogtechnikai okból használja és határozza meg külön, azért,
hogy megkülönböztesse a Hdt. 6. §-ában meghatározott
"hadiárva" fogalmától. Ha ezt nem tenné, a korábban
hadiárvaként hadigondozásba vett személyek nem lennének
jogosultak az egyösszegű térítésre, mert "hadiárvaként" meg
kellene felelniük a Hdt. 6. §-ában és ez utóbbi által
felhívott 4. §-ában meghatározott feltételeknek.
Az Alkotmánybíróság nem vizsgálta a jogalkalmazónak azt az
állítólagos gyakorlatát, amely a Hdt. 10. §-a és a Vhr.
alapján az egyösszegű juttatás egyik feltételéül csupán a
juttatás megvonásának konkrét esetben való megtörténtét
ismerné el, de nem a jogszabály útján történt politikai
indíttatású megvonásokat. Az Alkotmánybíróság hatásköre nem
terjed ki a jog egyes ítéletekben való alkalmazásának
vizsgálatára, ezért az Alkotmánybíróság a konkrét ügyek
felülvizsgálatára irányuló indítványokat érdemi vizsgálat
nélkül visszautasította.
3. Nem következik az Alkotmányból az, hogy a hadieredetű
fogyatkozást szenvedett személyen túl más személy
veszteségeit az államnak a hadigondozás keretében kell
megoldania. Amennyiben a jogalkotó úgy dönt, hogy e
személyeket hadigondozottként részesíti támogatásban, úgy — a
diszkrimináció tilalmának korlátai között — szabadon dönthet
arról, hogy kit kell és milyen feltételekkel hadigyámoltnak,
hadiözvegynek, illetve hadiárvának tekinteni. A jogalkotó azt
is szabadon eldöntheti, hogy a hozzátartozók vonatkozásában a
hadigondozást milyen feltétel bekövetkeztével /például
életkor, újraházasodás/ szünteti meg. E személyek jogainak
védelmét az állam nem köteles azon szempont alapján
szabályozni és ellátni, hogy vagy a honvédelmi kötelezettség
teljesítése következtében elhunyt személy vagy egy
hadirokkant hozzátartozói. A jogalkotót köti az Alkotmánynak
az esélyegyenlőtlenségek kiküszöböléséről rendelkező 70/A. §
(3) bekezdése, a szociális biztonságot garantáló 70/E. §-a, a
gyermekeknek a védelemre és gondoskodásra való jogáról szóló
67. § (1) bekezdése és az anyák támogatásáról és védelméről
szóló 66. § (2) bekezdése, ezen alkotmányos elvárásoknak
azonban többféle támogatási módon eleget tehet, amelynek
csupán egyik, de alkotmányosan nem egyetlen módja, hogy a
honvédelmi kötelezettség teljesítése következtében elhunyt
személy vagy hadirokkant hozzátartozójának minősége szerint
biztosít gondoskodást.
A fentiekből következőn a jogalkotó kötheti a hozzátartozói
minőségben hadigondozásra vonatkozó jogosultságot ahhoz is,
hogy a veszteséget elszenvedő hadirokkant ilyen minősége a
hatóságok által már életében megállapítást nyerjen.
Az Alkotmánybíróság ezért elutasította a Hdt. 4. § a/ pontja,
5. § (1) bekezdése és 6. § (1) bekezdése alkotmányellenessége
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat.
A jogalkotó hozzátartozói minőségben hadigondozásra
jogosultak körén belül csoportokat — hadiárva, illetve
hadigondozott családtag — alkothat és e csoportokra
vonatkozóan — az Alkotmány 70/A. § (2) bekezdésének korlátai
között — külön szabályokat állapíthat meg. A Hdt 6. §-a a
hadiárva, a 7. §-a a hadigondozott családtag meghatározását
tartalmazza és e két csoport kialakítása a fentiek szerint
nem alkotmányellenes. A hadiárvának a Hdt. 14. §-ában
meghatározott havi rendszeres járadéka azonos mértékű a
hadigondozott családtagnak a Hdt. 15. §-ában meghatározott
járadékával, ezért e két csoportba tartozó személyek között
hátrányos megkülönböztetés nincs. Az Alkotmánybíróság a
fentiek alapján elutasította a Hdt. 7. §-a
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
vonatkozó indítványt.
4. A Hdtm. eredményeként megváltozott a Hdt. 10. §-ában
meghatározott és az indítványozók által sérelmezett határidő,
az az általuk indokoltnak talált időpontok elé került.
Módosult továbbá a kifogásolt, az elvont pénzellátás
feltételeként megkövetelt megállapításának és megvonásának
időpontját meghatározott határidővel való elválasztása is. A
Hdt. módosításával a törvényalkotó kiterjesztette az
egyösszegű térítésre való jogosultságot azokra a személyekre
is, akinek a pénzellátását politikai okból szüneteltették
vagy az ilyen ellátás iránti kérelmét politikai okból
elutasították.
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
vizsgálatára csak hatályban lévő jogszabályi rendelkezés
tekintetében van hatásköre. A sérelmezett jogszabályi
módosítás a határidő tekintetében eleget tett az
indítványozók kívánalmainak, azok okafogyottá váltak. Az
Alkotmánybíróság ezért a Hdt. 10. § (1) bekezdésében foglalt
1949. január 1-i időpont vonatkozásában az eljárást
megszüntette.
5. Az indítványozók a Vhr. 5. § (4) és (5) bekezdéseit
támadták, mint amelyek véleményük szerint a jogosultság
feltételeinek bizonyítását az igényt érvényesítőjére
terhelik. Ezzel szemben a Vhr. fenti rendelkezései éppen az
igénylőre nehezedő bizonyítási teher könnyítése érdekében
írják elő a nyugdíjfolyósító szerv közreműködését a
bizonyítási eljárásban. A bizonyítási tehernek az igényét
érvényesítő jogosultra nehezedése a bizonyítási tehernek az
egész jogrendszerben érvényesülő általános szabályából
adódik: jogszabályi rendelkezés hiányában az érdekeltet
terheli. Az állam a kárpótlás biztosítására nem köteles,
annak nem jogalapja még a korábbi jogrendszerben a hatóságok
által elkövetett gondatlanság sem, a hatósági iratok több
évtizeden át való őrzése pedig nem is várható el a
hatóságtól. Nem minősül alkotmányellenesnek, ha a jogalkotó
ez alól az általános elv alól a kárpótlás esetében nem
biztosít kivételt. Figyelembe veendő az idő múlásának
kényszerű körülménye az igényérvényesítő javára is, indokolt
a bizonyítási eljárást az átlagosnál könnyebbé tenni, de e
követelmény nem azonos a bizonyítási teher megfordításának
követelményével.
Az Alkotmánybíróság ezért elutasította a Vhr. 5. § (4) és (5)
bekezdései alkotmányellenessége megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványokat.
A Hdtm. a Hdt. 10. §-ában meghatározott egyösszegű térítésre
jogosultak számára igényjogosultságuk bizonyítását
megkönnyítette: a politikai okból történő megszüntetés,
szünetelés, illetve az elutasítás bizonyítása dokumentumok
hiányában a kérelmező írásos nyilatkozata alapján is
megállapítható.
6. A Hdt-nek a törvény kihirdetéskori 29. § (1) bekezdése
első mondata szerint a Hdt. 1994. szeptember 1-én lép
hatályba. A Hdt. 29. § (1) bekezdése eredetileg első
mondatának második fordulata (majd a módosítások
eredményeként második mondata) a volt hadiárvák tekintetében
az 1994. szeptember 1-én hatályba lépő Hdt. 10. §-án alapuló
igény kielégítését — az egyösszegű térítés folyósítását —, de
nem magának az igényjogosultságnak a létrejöttét állapította
meg a Hdt. hatálybalépésénél későbbi időpontban.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Hdt.
kihirdetésekori 29. § (1) bekezdése, amely a hadirokkantak és
a hadiözvegyek igényével szemben a volt hadiárvák térítésének
folyósítását négy hónappal későbbre, az új költségvetési évre
halasztotta, nem jelentette a volt hadiárvák hátrányos
megkülönböztetését a hadirokkantakkal és hadiözvegyekkel
szemben, mert az eltérést indokolta a két csoport — a
hadirokkantak és a hadiözvegyek, valamint a volt hadiárvák —
közötti életkor-különbség.
A bár méltányosságból biztosított kárpótlásra vonatkozó, már
megnyílt igény az Alkotmánynak a tulajdonhoz való jogot
biztosító 13. § (1) bekezdésének védelme alatt áll, az el nem
vonható és mértéke sem csökkenthető az Alkotmány 13. § (2)
bekezdésébe ütközően. Az Alkotmánybíróság több határozatában
megállapította, hogy a tulajdonnak az Alkotmányban
biztosított védelme nem szűkíthető le a polgári jog
tulajdonfogalmára, abba az egyéb vagyoni jogok is
beletartoznak (17/1992. (III. 30.) AB hat. (ABH 1992, 104,
108), 64/1993. (XII. 22.) AB hat. (ABH 1993, 373, 380),
800/B/1993. AB hat. (ABH 1996, 420, 421)). Az
Alkotmánybíróság a 16/1991. (IV. 20.) AB határozatában
megállapította, hogy a kárpótlás fedezetéről a törvényhozás
köteles gondoskodni (ABH 1991, 58, 62). Alkotmányosan nem
indokolható az egyösszegű térítés folyósításának későbbre
halasztása és ezzel csökkentése azzal, hogy az állam számára
bizonyos nehézséget jelent az általa már megállapított
kárpótlás időben való kifizetése. Az Alkotmánybíróság az
igény csökkentésének tartotta a jelenlegi infláció mértékétől
függetlenül pusztán annak tényét is, hogy a jogosult
meghatározott időn keresztül nem tudott a neki járó anyagi
javakkal rendelkezni.
Az Alkotmánybíróság ezért megállapította, hogy a Hdt. 10. §-a
alapján a volt hadiárváknak járó egyösszegű térítés
folyósításának az elhalasztása az igénynek az Alkotmány 13. §-
ába ütköző csökkentését jelentette, ezért a halasztást
elrendelő jogszabályi rendelkezéseket az 1995.Kvt. 71. §-át
és az 1996.Kvt. 74. §-át megsemmisítette. Az Alkotmánybíróság
érdemben nem bírálta el azon indítványokat, amelyek szerint a
Hdt. 29. § (1) bekezdésének ismételt módosítása a
jogállamiságot magában foglaló jogbiztonság elvébe ütközik,
mert a fentiek szerint a Hdt. 10. §-a alapján járó egyösszegű
térítés folyósításának nem csupán az ismételt elhalasztása
alkotmányellenes hanem annak már első ízben való megtörténte
is.
Az Alkotmánybíróság az alkotmányellenes rendelkezéseket a
hatálybalépésükre visszamenő hatállyal semmisítette meg, mert
csak így volt biztosítható a volt hadiárvák igényének
tulajdonjogi védelme. Az Alkotmánybíróság felhívja a
jogalkotó figyelmét arra, hogy az Alkotmánybíróság határozata
alapján a volt hadiárváknak a Hdt. 10. §-a alapján járó
egyösszegű térítés 1995. január 1-től jár, ezért a folyósítás
elhúzódásából a jogosultaknak anyagi igénye keletkezett.
Az Alkotmánybíróság az indítványok elbírálása során észlelte,
hogy a Hdt. 29. § (1) bekezdése a 10. § alapján
"megállapítható" egyösszegű térítésről szól. E megfogalmazás
olyan értelmezést is megalapoz, amely szerint a volt
hadiárvák tekintetében az igényérvényesítési eljárásban a
jogalkalmazó diszkrecionális joggal rendelkezne. Ezen
értelmezés ellentmondana mind a Hdt-nek az igényt megállapító
rendelkezéseivel, mind az Alkotmánybíróság jelen
határozatával.
Az Alkotmánybíróságnak a határozat közzétételére vonatkozó
rendelkezése az Abtv. 41. §-án alapul.
Dr. Lábady Tamás
az Alkotmánybíróság helyettes elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Bagi István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Németh János
alkotmánybíró
Dr. Szabó András Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
előadó alkotmánybíró
. |