Hungarian
Ügyszám:
.
650/B/1994
Előadó alkotmánybíró: Zlinszky János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 2/1998. (II. 4. ) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1998/41
.
A döntés kelte: Budapest, 02/02/1998
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos    megállapítása    és   megsemmisítése,    valamint
    mulasztásban   megnyilvánuló  alkotmánysértés   megszüntetése
    iránt   előterjesztett  indítványok,  továbbá   alkotmányjogi
    panaszok tárgyában meghozta a következő

                                 
                            határozatot :

    Az   Alkotmánybíróság  megállapítja,  hogy   alkotmányellenes
    helyzet  állt elő azzal, hogy az Országgyűlés nem szabályozta
    a    volt    hadigyámoltaktól   és   a   volt   hadigondozott
    családtagoktól politikai okból elvont pénzellátás  egyösszegű
    ellentételezését.    Az    Alkotmánybíróság    felhívja    az
    Országgyűlést,  hogy  1998.  december  31-ig  szűntesse   meg
    jogalkotói mulasztását.

    Az  Alkotmánybíróság a hadigondozásról szóló 1994.  évi  XLV.
    törvény  4.  §  a/  pontja,  5. § (1)  bekezdése,  6.  §  (1)
    bekezdése, 7. §-a, 10. §-a és 14. §-a, továbbá az  e  törvény
    végrehajtásáról szóló 113/1994. (VIII. 31.) Korm. rendelet 5.
    §    (4)    és    (5)    bekezdése    alkotmányellenességének
    megállapítására  és megsemmisítésére vonatkozó  indítványokat
    elutasítja.

    Az    Alkotmánybíróság   a   hadigondozottak    kárpótlásának
    elmaradásán      alapuló,     mulasztásban      megnyilvánuló
    alkotmányellenesség   megállapítására  vonatkozó   indítványt
    elutasítja,  az 1994. évi XLV. törvény 10. § (1) bekezdésében
    foglaltakhoz      képest      mulasztásban      megnyilvánuló
    alkotmányellenesség   megállapítására  irányuló   indítványok
    vonatkozásában pedig az eljárást megszünteti.

    Az  Alkotmánybíróság  az 1994. évi XLV.  törvény  10.  §  (1)
    bekezdésében  foglalt  1949. január 1-i időpontot  tartalmazó
    rendelkezés   alkotmányellenességének   megállapítására    és
    megsemmisítésére   vonatkozó  indítványok   tekintetében   az
    eljárást megszünteti.

    Az  Alkotmánybíróság megállapítja, hogy a Magyar  Köztársaság
    1995. évi költségvetéséről szóló 1994. évi CIV. törvény 71. §-
    a  és  a Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetéséről  szóló
    1995.  évi  CXXI.  törvény 74. §-a alkotmányellenesek,  ezért
    azokat    a    hatálybalépésük   időpontjára    visszamenőleg
    megsemmisíti.

    Az  Alkotmánybíróság  a jogalkalmazás alkotmányellenességének
    megállapítására irányuló indítványokat és az  új  jogszabályi
    rendelkezés     meghozatalára     vonatkozó     indítványokat
    visszautasítja.

    Az     Alkotmánybíróság    az    alkotmányjogi     panaszokat
    visszautasítja.

    Az   Alkotmánybíróság   határozatát   a   Magyar   Közlönyben
    közzéteszi.
                                Indokolás

                                   
                                   I.

      1.  Az  indítványozók az Alkotmánybíróságról szóló 1989.  évi
      XXXII. törvény /a továbbiakban: Abtv./ 1. § b/ pontja és  21.
      §  (2) bekezdése alapján kérték a hadigondozásról szóló 1994.
      évi XLV. törvény /a továbbiakban: Hdt./ 4. § a/ pontja, 5.  §
      (1) bekezdése, 6. § (1) bekezdése, 7. §-a, 10. §-a és 14.  §-
      a,  az e törvény végrehajtásáról szóló 113/1994. (VIII.  31.)
      Korm.  rendelet  /a  továbbiakban: Vhr./  5.  §  (4)  és  (5)
      bekezdése,   továbbá   a   Magyar   Köztársaság   1995.   évi
      költségvetéséről  szóló 1994. évi CIV.  törvény  71.  §-a  (a
      továbbiakban:  1995.Kvt.) és a Magyar Köztársaság  1996.  évi
      költségvetéséről   szóló   1995.   évi   CXXI.   törvény   (a
      továbbiakban:   1996.Kvt.)  74.  §-a  alkotmányellenességének
      megállapítását és megsemmisítését.

      Továbbá:

      Egy  indítványozó  a  Hdt. 10. §-ának alkotmányellenességének
      megállapításán   és  megsemmisítésén  túl   arra   kérte   az
      Alkotmánybíróságot,   hogy   állapítson   meg   a   jogalkotó
      mulasztásában    megnyilvánuló    alkotmányellenességet     a
      hadigondozottak  kárpótlása szabályozásának elmaradása  miatt
      és    kötelezze    az    Országgyűlést   a    hadigondozottak
      vonatkozásában az életüktől és szabadságuktól politikai okból
      jogtalanul megfosztottak kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII.
      törvény rendelkezéseihez hasonló szabályok meghozatalára. Egy
      másik       indítványozó      mulasztásban      megnyilvánuló
      alkotmányellenesség megállapítását kérte amiatt, hogy a  Hdt.
      10. §-a a jogosultak körét szűken szabta meg.

      Két  indítványozó új jogszabályi rendelkezések  meghozatalára
      vonatkozó indítványt terjesztett elő.

      Egy   indítványozó   a  honvédelmi  gondozással   kapcsolatos
      kérdések, valamint az 1933. évi II. tc. (11.200/1939.  M.  E.
      sz.   rendelet)  hatálya  alá  tartozó  személyek   hadi   és
      honvédelmi  gondozási díja, továbbá a hadisegély  folyósítása
      tárgyában  hozott  346/1945.  M.  E.  számú  rendeletnek,   a
      hadisegélyezéssel  és  a  hadigondozással  kapcsolatos  egyes
      kérdések  szabályozása,  valamint  a  346/1945.  M  E.  számú
      rendelet módosítása tárgyában hozott 4.740/1945. M.  E  számú
      rendeletnek és a hadigondozásról szóló – többször  módosított
      –  21/1967.  (Eü.  K.  aug.  rk.) EüM.  számú  utasításnak  a
      hadigondozásból  való  kizárásra  lehetőséget  nyújtó  egyes,
      általa  meg  nem  jelölt  rendelkezéseit  alkotmányellenesnek
      vélte,  amelyek  kiválasztását az Alkotmánybíróság  döntésére
      bízta.  Az  Alkotmánybíróság az Abtv.  22.  §  (1)  bekezdése
      alapján  a kérést határozott kérelem hiányában nem tekintette
      indítványnak.

      Egy  indítványozó igazságtalannak tartotta, hogy az életüktől
      és  szabadságuktól  politikai okból jogtalanul  megfosztottak
      kárpótlásáról szóló 1992. évi XXXII. törvény 5. §-a és  9.  §
      d/  pontja  alapján  /ez utóbbit az 1997. évi  XXIX.  törvény
      1997.  június  7-i hatállyal hatályon kívül helyezte/  egyes,
      férjüket  a II. világháború eseményei következtében  elvesztő
      özvegyeknek  jár kárpótlás, míg másoknak nem. Az indítványozó
      a kifogásolt rendelkezésre vonatkozón — annak minősítésén túl
      —  nem  terjesztett elő kérelmet az Alkotmánybírósághoz,  így
      az,  az  Abtv.  22.  §  (1)  bekezdése  alapján  a  felvetést
      határozott kérelem hiányában nem tekintette indítványnak

      Egy  indítványozó kérte a társadalombiztosításról szóló 1975.
      évi  II.  törvény  azon  rendelkezése alkotmányellenességének
      megállapítását és megsemmisítését, amely a különböző jogcímen
      járó  nyugdíjak  összevonását rendeli el. Az Alkotmánybíróság
      az  Abtv.  22.  §  (1) bekezdése alapján a kérést  határozott
      kérelem hiányában nem tekintette indítványnak.

      Több indítványozó indítványát az Abtv. 1. § d/ pontja és  21.
      § (4) bekezdése alapján alkotmányjogi panaszként terjesztette
      elő   és   kérte   az   ügyükben   alkalmazott   jogszabályok
      alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését. Az
      alkotmányjogi panasz előterjesztésének feltétele Abtv. 48.  §
      (1)  bekezdése  szerint  az  egyéb  jogorvoslati  lehetőségek
      kimerítése.  Az  indítványozók csatolták  ugyan  a  másodfokú
      közigazgatási  szerv határozatát, de nem bizonyították  annak
      bíróság   előtt  megtámadását,  illetve  a  bírósági  eljárás
      jogerős befejezését. Az Alkotmánybíróság így az alkotmányjogi
      panaszokat  nem bírálta el érdemben, azokat visszautasította.
      Az  alkotmányjogi panaszként nem elbírálható indítványokat az
      Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének  utólagos
      vizsgálatára  irányuló  indítványnak  tekintette  és   akként
      bírálta el.


      2.   Az   indítványozók   kérelmüket   az   alábbi   érvekkel
      támasztották alá:

      Több   indítványozó   az   Alkotmánynak   a   haza   védelmét
      állampolgári kötelességként megfogalmazó 70/H. §-ára alapozta
      indítványát.  Álláspontjuk szerint ez a  rendelkezés  magában
      foglalja  az államnak azt a kötelezettségét is, hogy  a  haza
      védelmében    egészségromlást,   sebesülést   szenvedettekről
      fogyatkozásuk arányában gondoskodjék. Ezen indítványozók  úgy
      vélik  e  sérelmet szenvedett állampolgároknak  a  sérelemmel
      alanyi joga keletkezett az állami gondoskodásra, és a jog  ki
      nem elégítése vagy korlátozása alkotmányellenes.

      a)  Az  indítványozók túlnyomó többsége  a  Hdt.  10.  §-ának
      kárpótlási jellegű rendelkezéseit támadta, azokat  az  alábbi
      indokok alapján tartotta alkotmányellenesnek:

      A      mulasztásban     megnyilvánuló     alkotmányellenesség
      megállapítását   kérő  indítványozó  kifogásolta,   hogy   az
      életüktől   és  szabadságuktól  politikai  okból   jogtalanul
      megfosztottak  kárpótlásáról szóló 1992. évi  XXXII.  törvény
      nem  vonatkozik  a  hadigondozottakra. Az indítványozó  abból
      indult  ki,  hogy  a  hadirokkantak  és  más  hadigondozottak
      ellátásáról  szóló 1933. évi VII. törvénycikk  szabályozta  a
      II.   világháborúban  elszenvedett  sérelmek  kompenzálásának
      rendjét.  Érvelése szerint a törvény rendelkezései folytán  a
      sérelmek   igényjogosultságot  teremtettek,  a   jogosultakat
      azonban az elmúlt rendszer jogszabályai — bár a törvény 1994-
      ig  hatályban volt — jogaiktól megfosztották. Az indítványozó
      álláspontja   szerint   tekintettel   arra,   hogy   mind   a
      munkaszolgálatra,  mind  a  katonai  szolgálatra  ugyanaz   a
      jogszabály,  az  1939.  évi  II.  törvénycikk  kötelezett  és
      mindkét  szolgálat teljesítését állami kényszerítő  eszközzel
      biztosították,  nem indokolt az 1992. évi  XXXII.  törvényben
      foglalt kárpótlási jogosultság és a hadigondozottaknak a Hdt.
      10.    §-ában   foglalt   kárpótlási   jogosultsága   közötti
      különbségtétel.

      Több indítványozó sérelmesnek találta, hogy a Hdt. 10. §  (2)
      bekezdésében  meghatározott,  kárpótlási  jellegű  egyösszegű
      térítés  összege  véleményük szerint lényegesen  alacsonyabb,
      mint  az  egyéb  kárpótlási jogszabályok  által  azon  magyar
      állampolgárok  számára  megállapított  kárpótlásé,   akik   a
      hadigondozottakéhoz   az  indítványozók   véleménye   szerint
      hasonló     sérelmet     szenvedtek.     Egy     indítványozó
      alkotmányellenesnek tartotta, hogy a Hdt 10. § (2)  bekezdése
      a  volt hadiárváknak a többi felsorolt személynek biztosított
      egyösszegű térítésnél alacsonyabb összegű térítést biztosít.

      Egy  indítványozó az Alkotmány 13. §-ában foglalt tulajdonhoz
      való  jog megsértését látja abban a mulasztásban, hogy a  II.
      világháború  hadi  cselekményei  és  következményei  által  a
      magántulajdonban okozott kár megtérítése nem történt meg,  az
      ílymódon  keletkezett anyagi károk tekintetében  a  Hdt.  nem
      rendelkezett.

      Az  indítványozók  az  Alkotmány  70/A.  §  (1)  bekezdésében
      foglalt diszkrimináció tilalmába ütközőnek tartották  a  Hdt.
      10.  §-ának azon rendelkezését, amely az elmaradt pénzellátás
      ellentételezésére  szolgáló  egyösszegű  térítést  csupán  az
      1949.   január   1-je   előtt  megállapított   hadigondozotti
      pénzellátás  elmaradása  esetén  biztosítja,  ha   azt   ezen
      időpontot   követőn   politikai   okból   megszüntették.   Az
      indítványozók  azzal  érveltek, hogy  a  korabeli  jogszabály
      szerint járó pénzellátás elmaradt olyan esetekben is,  amikor
      a  Hdt.  10.  §-ában  meghatározott együttes  feltételek  nem
      álltak  fenn, de a pénzellátás elmaradása éppoly igazságtalan
      volt,  mint  amely  esetre a Hdt. szabálya utólagos  térítést
      rendel.  Az  indítványozók szerint a térítésben részesülőkkel
      szemben  így hátrányos megkülönböztetésben részesülnek  azok,
      akik  ugyan  a  Hdt.  10.  §-ban  foglalt  feltételeknek  nem
      felelnek  meg,  de sérelmük azonos az ott szabályozottakéval:
      igényjogosultságuk   ellenére   szintén    nem    részesültek
      hadigondozotti pénzellátásban, így például amikor
      —  a  jogosult igénye érvényesítésében akadályozott volt /pl.
      hadifogságból való késői hazatérés/,
      — a jogosultat önhibáján kívül nem vették nyilvántartásba,
      —  a  rokkantság okának bekövetkezte és az igényjogosultságot
      megalapozó  rokkant  állapot végső  kialakulása  közt  eltelt
      hosszabb időszak alatt a jogszabályi feltételek módosultak,
      —  a  jogosult az igényét maga nem érvényesíthette, törvényes
      képviselője pedig ezt elmulasztotta vagy
      —  a  jogosult  vagy  törvényes  képviselője  nem  is  tudott
      igényjogosultságáról.

      Több indítványozó úgy vélte, hogy a Hdt. 10. §-a az Alkotmány
      70/A.  §  (3) bekezdésébe is ütközik, amely az állam  számára
      kötelezettségként    előírja,    hogy     a     jogegyenlőség
      megvalósulását az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését  célzó
      intézkedésekkel segítse.

      Az  indítványozók a Hdt. 10. § (1) bekezdésében meghatározott
      együttes  feltételek  tekintetében önkényesnek  tartották  az
      1949.  január  1-i  határidő megállapítását a  hadigondozotti
      pénzellátás  politikai okból való megszüntetése tekintetében.
      Álláspontjuk  szerint  a  hadigondozottakat  sújtó  hátrányos
      intézkedések,     jogszabályi     korlátozások,     kizárások
      meghozatalára már 1945-től kezdődően sor került.

      Kifogásolták az indítványozók a fenti időponttal kapcsolatban
      azt,   hogy   csak   az  ezen  időpont  előtt   megállapított
      hadigondozotti   pénzellátás   elmaradása   esetén   jár   az
      egyösszegű  térítés, illetve hogy csak  akkor,  ha  azt  ezen
      időpontot  követőn szüntették meg politikai okból. Véleményük
      szerint
      —  ezen  időpontot követőn is sor kerülhetett  /pl.  elhúzódó
      holttá  nyilvánítási eljárás következtében vagy a  rokkantság
      okának  és  az igényjogosultságot megalapozó rokkant  állapot
      végső   kialakulása  közt  eltelt  hosszabb  időszak  miatt/,
      illetve    kerülhetett    volna   igényjogosultság    alapján
      hadigondozotti  pénzellátás  megállapítására   /pl.   l.   1.
      pontban/,
      —  ezen időpontot megelőzően is sor került már hadigondozotti
      pénzellátás  politikai  okból való  megszüntetésére,  illetve
      igényjogosultság    megléte   ellenére    a    hadigondozotti
      pénzellátás    megállapításának    politikai    okból    való
      mellőzésére.

      Több  indítványozó alkotmányellenesnek tartotta, hogy a  Hdt.
      10.  §-a csupán a megállapított hadigondozotti pénzellátásnak
      politikai  okból  történt megszüntetése esetére  állapít  meg
      egyösszegű  térítést. Előadták, hogy a háborút  követő,  több
      szempontból   zűrzavaros   időszakban   nagyszámú    jogosult
      politikai   retorzióktól  félve  elő  sem  merte  terjeszteni
      igényét vagy azt politikai okból nem engedték előterjeszteni,
      igényét   nem   vették  nyilvántartásba.   Leírásuk   szerint
      általános gyakorlatként a hatóságok pénzellátást megvonó vagy
      megtagadó  határozatot  nem  is hoztak,  csak  a  pénzellátás
      folyósítását állították le, vagy azt meg sem kezdték, vagy ha
      határozat  meghozatalára  esetleg  sor  is  került,  azt  nem
      kézbesítették az érintettnek.

      Egyes indítványozók felvetették, hogy a határidőnek a járadék
      megállapítását   és   a   járadék  megvonását   meghatározott
      határnappal   elválasztó  jellege  a   Hdt.   ellentételezést
      elrendelő  10.  §-át  azon oknál fogva is  alkalmazhatatlanná
      teszi bizonyos járadékosztályba sorolt hadirokkantak számára,
      mert  e  járadékosztályok tekintetében vagy  már  a  határidő
      előtt  jogszabályi úton megszüntették a pénzellátást, vagy  e
      járadékosztályt  csak a határidő után  hozták  létre,  így  a
      pénzellátás   megállapítására  sem   kerülhetett   sor.   Két
      indítványozó   sérelmezte,  hogy  a  Hdt.   10.   §-a   olyan
      járadékosztályokba     sorolt     hadirokkantak      elmaradt
      pénzellátásának    ellentételezését   is    rendeli,    amely
      járadékosztályok  véleményük szerint  a  korabeli  jogszabály
      alapján  nem  is  léteztek,  így  a  pénzellátásnak   sem   a
      megállapítására,  sem a megszüntetésére  nem  is  kerülhetett
      sor.  Az egyik indítványozó a szabályozást az Alkotmány 2.  §
      (2)  bekezdését /a hivatkozás helyesen: 2. § (1)  bekezdését/
      sértőnek   tartja,   mert   véleménye   szerint   a   logikai
      ellentmondásokat  tartalmazó, nem  érvényesíthető  jogszabály
      nem felel meg a jogállamiság követelményének.

      Egyes  indítványozók sérelmezték azt, hogy a Hdt. 10.  §  (1)
      bekezdése    a   Vhr.   rendelkezéseiből   levezethetően    a
      hadigondozotti  pénzellátás megszüntetésének  okaként  egyéni
      politikai  okot kíván meg, illetve a vonatkozó  rendelkezések
      úgy értelmezhetők, hogy ilyen jogalkalmazói gyakorlat alakult
      ki.  Az  indítványozók hivatkoztak arra, hogy a  megszüntetés
      sok esetben jogszabály-módosítás alapján történt, ez pedig  —
      bár   véleményük   szerint   a  módosítás,   korlátozás   oka
      egyértelműen politikai volt — a hadigondozottak meghatározott
      csoportjaira, nem megadott személyre vonatkozott.

      Egy indítványozó véleménye szerint a Hdt. 10. §-a azzal, hogy
      a  Hdt.  bevezető rendelkezésében és 1. §-ában  meghatározott
      jogosulti  személyi kört azokra a személyekre  szűkíti,  akik
      1949.  január  1. előtt kérték hadigondozásba  vételüket,  az
      egyösszegű térítéstől megfosztja azokat a személyeket, akik e
      határidő   előtt   tárgyi  okokból   nem   tudták   igényüket
      érvényesíteni,   ezért  e  rendelkezés  az   Alkotmánynak   a
      szociális  biztonsághoz való jogot biztosító 70/E.  §-ába  is
      ütközik.

      Egy  indítványozó  szerint a Hdt. 10. §-a alapján  egyösszegű
      térítésre jogosultak közül hiányzik a volt hadigyámolt, pedig
      a  korabeli jogszabályok alapján e kategóriába tartozóknak is
      járt  hadigondozotti pénzellátás, így annak elvonásával  őket
      is  sérelem  érte.  Az Alkotmánybíróság az indítvánnyal  való
      szoros  összefüggés címén vizsgálta azt a  kérdést  is,  hogy
      alkotmányos-e   az   ellátásban  ugyancsak   részesülő   volt
      hadigondozott  családtag kihagyása a politikai okból  megvont
      pénzellátásért járó egyösszegű térítésre jogosultak  köréből.
      Tette ez utóbbit függetlenül attól, hogy a volt hadigondozott
      családtagok  közül — életkorukból adódóan —  valószínűleg  ma
      már nem sokan élnek.

      Egy indítványozó hiányolta a Hdt. 10. §-a, valamint a Vhr-nek
      az   indítványával   nem  érintett   5.   §   (2)   bekezdése
      vonatkozásban   azon  szabályokat,  amelyek   a   hadirokkant
      járadékosztályba  sorolásának változása /pl. állapotváltozás,
      jövedelem alapján történő átsorolás/ esetén alkalmazandók.

      Egy  indítványozó  szerint indokolt lenne  a  hadigondozottak
      egyösszegű  térítésének  különböztetése  aszerint,  hogy   az
      ellentételezendő pénzellátás milyen hosszú időn át maradt el,
      illetve  hogy — hadiözvegyek esetében — a gyermekek  számától
      függően mekkora volt a gyermeknevelési teher.

      Egy   indítványozó  sérelmesnek  találta,  hogy   a   Hdt-ben
      meghatározott  járadék-igények  és  az  egyösszegű  térítésre
      vonatkozó igény nem örökölhetőek.

      Egy  indítványozó sérelmesnek vélte, hogy a Hdt. 10. §-a volt
      hadiárvát  említ, mert véleménye szerint az, aki  árva  lett,
      élete végéig az is marad.

      Az   indítványozók   a   Hdt.  10.  §-a  alkotmányellenessége
      megállapításának  és megsemmisítésének esetére  kérték  annak
      figyelembevételét,  hogy  az abban  meghatározott  egyösszegű
      térítés  a  jogszabály  meghozatala  óta  az  infláció  miatt
      veszített értékéből.

      b)   Egy  indítványozó  az  Alkotmány  70/A.  §  (1)  és  (3)
      bekezdésébe ütköző hátrányos megkülönböztetésnek tartja, hogy
      a  Hdt. 5. § (1) bekezdése szerint azon személy özvegye, aki,
      bár  megfelel  a  hadirokkantság  jogszabályi  feltételeinek,
      igényjogosultság    megállapítása   iránti    eljárást    nem
      kezdeményezett,   hadiözvegynek  csak   akkor   minősül,   ha
      házastársát   hadirokkantként   hadigondozásba   vették.   Az
      indítványozó  ugyanezt sérelmezi a Hdt. 6. § (1) bekezdésében
      foglalt hadiárvák vonatkozásában is.

      Két  indítványozó  alkotmányellenesnek találta,  hogy  a  II.
      világháborúban  elhunyt  személy  árván  maradt  —  mára  már
      felnőtt  —  gyermeke a Hdt. szerint nem minősül  hadiárvának,
      így hadiárva-járadékban sem részesül. Az indítványozók a Hdt.
      4. §-ában meghatározott hadigyámolt fogalmának és a 6. §-ában
      meghatározott      hadiárva      fogalmának      tekintetében
      jogszabálymódosítást kértek az Alkotmánybíróságtól. Egyikőjük
      álláspontja szerint a hadigyámolt korhatárának egységesen  25
      évnek  kellene  lennie,  függetlenül attól,  hogy  a  személy
      folytat-e  tanulmányokat  vagy sem,  a  Hdt.  4.  §  c/  pont
      tekintetében pedig a munkaképesség csökkenésének mértékét 50%-
      ra   javasolta  leszállítani.  A  hadiárva  tekintetében   az
      indítványozó  mindennemű  korhatár  és  feltétel   eltörlését
      javasolta.    A    másik   indítványozó    azt    kérte    az
      Alkotmánybíróságtól,  hogy  a Hdt. nyilvánítsa  hadigondozott
      családtagnak  azt  a  volt  hadiárvát,  aki  a  60.  életévét
      betöltötte.   Egy  indítványozó  sérelmesnek  találta,   hogy
      értelmezése szerint a volt hadiárvák egyösszegű térítésre sem
      jogosultak.

      Egy   indítványozó  hiányolta,  hogy  a   Hdt.   7.   §-a   a
      hadigondozott családtagok között nem sorolta fel a hadiárvát.

      c) A Vhr. 5. § (4) és (5) bekezdései, amelyek arra az esetre,
      ha  a  kérelmező a Hdt. 10. § (1) bekezdése szerinti tényeket
      nem  tudja bizonyítani, a nyugdíjfolyósító szervet hívják fel
      bizonyítékok      szolgáltatására      saját       irataiból,
      alkotmányellenességének  megállapítását  és   megsemmisítését
      kérő    egyik   indítvány   abban   látta   e   rendelkezések
      alkotmányellenességét,     hogy     azok     teljesíthetetlen
      rendelkezéseket tartalmaznak, így az indítványozó álláspontja
      szerint  súlyosan  veszélyeztetik az  állampolgárok  alapvető
      jogainak gyakorlását. Az indítványozó úgy vélte, hogy a  Vhr.
      fenti   rendelkezései  az  Alkotmánynak  a   bíróság   előtti
      egyenlőséget  és a törvényes, független és pártatlan  bíróság
      előtti igazságos és nyilvános tárgyalást biztosító 57. §  (1)
      bekezdésébe  és  a  jogorvoslati jogot biztosító  57.  §  (5)
      bekezdésébe, továbbá a diszkrimináicó tilalmát megállapító és
      a pozitív diszkriminációt szabályozó 70/A. §-ába, a szociális
      biztonságot biztosító 70/E. § (1) bekezdésébe és az  alapvető
      jogok   megsértése   miatt   keletkezett   igények,   továbbá
      kötelességek   teljesítésével  kapcsolatban   hozott   állami
      döntések  elleni kifogások bíróság előtti érvényesíthetőségét
      biztosító  70/K. §-ába ütköznek. Az indítványozó  álláspontja
      szerint  a  Vhr. 5. §-a az Egyesült Nemzetek Közgyűlése  XXI.
      ülésszakán,  1966.  december  16-án  elfogadott  Polgári   és
      Politikai  Jogok  Nemzetközi  Egyezségokmánya  kihirdetéséről
      szóló  1976.  évi 8. törvényerejű rendelet általa pontosabban
      meg   nem  jelölt  rendelkezéseibe  is  ütközik.  Egy   másik
      indítványozó  véleménye  szerint a Vhr.  fenti  rendelkezései
      azért is alkotmányellenesek, mert ha a nyugdíjfolyósító szerv
      nem  rendelkezik a kért adatokkal, a bizonyítás a  kérelmezőt
      terheli,  pedig  az állam szervei jártak el gondatlanul  vagy
      éppen jogszabálysértően.

      d)  Két  indítványozó úgy vélte, hogy az Alkotmány 2.  §  (1)
      bekezdésében szabályozott, a jogbiztonságot is magába foglaló
      jogállamiság  elvét  sérti az, hogy a  hadigondozásról  szóló
      1994. évi XLV. törvény 10. §-a által a volt hadiárvák részére
      megállapított  egyösszegű  térítésnek  a  Hdt.  29.   §   (1)
      bekezdésében     meghatározott    folyósítása    esedékességi
      időpontját  az  1996.Kvt. már második  esetben,  immár  1997.
      január  1-re  halasztotta. Véleményük szerint a  jogbiztonság
      elve  magában  foglalja, hogy az állami  szervek  magatartása
      kiszámítható legyen az állampolgárok számára, különösen ha az
      állam    juttatásokat   ígér   bizonyos   személyeknek.    Az
      indítványozók  szerint ekkor ugyanis a  juttatás  megadásával
      megnyílik  az állampolgár igényérvényesítési joga a  juttatás
      követelésére, az államnak pedig kötelezettsége  keletkezik  a
      teljesítésre.

      Egy  indítványozó álláspontja szerint nem ütközik a hátrányos
      megkülönböztetés   tilalmába,  hogy  az  egyösszegű   térítés
      folyósításának kezdő időpontját a volt hadiárvák tekintetében
      a  hadirokkantakét  és a hadiözvegyekét követően  állapította
      meg  a  jogszabály, mert az életkori különbségekkel ésszerűen
      indokolható  volt.  Ezen  indítványozó  azt  azonban  már   a
      hátrányos  megkülönböztetésnek  az  Alkotmány  70/A.  §   (1)
      bekezdésében  foglalt tilalmába ütközőnek tartotta,  hogy  az
      állam  a kifizetés határidejét többször módosította, így  azt
      ismételten időben eltolta.

      Egy indítványozó az Alkotmánynak a hátrányos megkülönböztetés
      tilalmát  tartalmazó 70/A. §-ába ütközőnek tartotta,  hogy  a
      volt  hadiárváknak  a  Hdt.  10. §  alapján  járó  egyösszegű
      térítés  folyósítását  az  1995.Kvt.,  majd  a  1996.Kvt.  is
      elhalasztotta. Az indítványozó hivatkozott az Alkotmány 8.  §
      (1) bekezdésére, 57. § (5) bekezdésére és 64. §-ára is.


      3.  A  honvédelmi  miniszter az  ügyben  a  Hdt.  10.  §-ának
      alkotmányellenességének       megállapítására        irányuló
      indítványokra  tett  észrevételt, időben  még  a  rendelkezés
      1997.  évi  módosítását  megelőzően.  Álláspontja  szerint  e
      rendelkezés kárpótlás-jellegű szabályokat tartalmaz és  ezért
      jellegénél fogva eltér a Hdt. egyéb szabályaitól. A  juttatás
      kárpótlás-jellege  indokolja  véleménye  szerint  a  juttatás
      mértékére,  a  juttatás jogalapjára /a sérelem  fogalmára  és
      időbeli     bekövetkeztének    meghatározására/,     valamint
      érvényesítés  eljárási  szabályaira  /bizonyítási  teher   az
      igénylőn/  vonatkozó  szabályok  kialakítását.  A  honvédelmi
      miniszter  a  fentiek  alapján a  Hdt.  10.  §-át  nem  vélte
      alkotmányellenesnek.
                                   
                                   II.
                                   
      1.  A  honvédelemről szóló jelenleg hatályos  1993.  évi  CX.
      törvény /a továbbiakban: Hvt./ a honvédelmi kötelezettségeket
      az alábbiak szerint szabályozza:

      Hvt.  "69.  §  (1) Az állampolgárok a haza védelme  érdekében
      általános  honvédelmi kötelezettségként személyes szolgálatot
      és vagyoni szolgáltatást kötelesek teljesíteni.
      (2) Az állampolgárokat személyes honvédelmi kötelezettségként
      a) hadkötelezettség;
      b) polgári védelmi kötelezettség;
      c) honvédelmi munkakötelezettség
      teljesítése terheli.
      (3)  A  magánszemély állampolgárságára való tekintet  nélkül,
      továbbá  a jogi személy, valamint a jogi személyiség  nélküli
      gazdasági   társaság  és  személyegyesülés  (a   továbbiakban
      együtt:  szolgáltatásra kötelezett) vagyoni  szolgáltatásként
      az   e   törvényben   meghatározott   gazdasági   és   anyagi
      szolgáltatásra kötelezhető."

      A    Htv.   135.   §-a   szerint   a   személyes   honvédelmi
      kötelezettségüket   teljesítők   megbecsüléséről   és   jogos
      érdekeinek   védelméről,   valamint   hozzátartozóik    jogos
      érdekeinek védelméről az állam gondoskodik.

      Hvt.  "188.  §  (1) A hadi eredetű sérülést  szenvedettek  és
      hozzátartozóik   ellátása  (hadigondozás)   állami   feladat,
      amelyről külön jogszabály rendelkezik.
      (2)  A  hadigondozott megélhetését pénzbeli  támogatással  és
      természetbeni ellátással kell biztosítani.
      (3)     A    hadigondozásra    jogosultat    hadirokkantként,
      hadigyámoltként,   hadiözvegyként,   hadiárvaként,    illetve
      hadigondozott családtagként kell gondozásba venni."

      Hvt.  "189. § (1) A hadigondozással kapcsolatos közigazgatási
      tevékenység ellátása a jegyző hatáskörébe tartozik.
      (2)  A  hadigondozásba vételi eljárás során  vizsgálni  kell,
      hogy  a  gondozást igénylő vagy hozzátartozója részére  az  e
      törvényben szabályozott kedvezőbb ellátás megállapítható-e. A
      kedvezőbb    ellátás    lehetőségéről   az    igénybejelentőt
      tájékoztatni kell."

      Hvt.  "190.  §  (1) A honvédelmi kötelezettség teljesítésével
      összefüggésben   keletkezett  kárért  vétkességére   tekintet
      nélkül az a szerv felel, amelynek érdekében a kötelezettséget
      teljesítették.  Mentesül  a  szerv  a  felelősség  alól,   ha
      bizonyítja,   hogy   a   kárt  működési   körén   kívül   eső
      elháríthatatlan  ok vagy kizárólag a károsult elháríthatatlan
      magatartása  okozta.  Nem kell megtéríteni  a  kárnak  azt  a
      részét, amelyet a károsult vétkes magatartása idézett elő.
      (2)  A  kártérítésre – a teljesített honvédelmi kötelezettség
      formájától   függetlenül  –  a  fegyveres  erők   kártérítési
      felelősségére  vonatkozó,  külön jogszabályban  meghatározott
      rendelkezéseket kell alkalmazni."


      2.  A  második  világháború ideje alatt  és  azt  követően  a
      hadirokkantak és más hadigondozottak ellátásáról szóló  1933.
      évi   VII.   törvénycikk  tartalmazta  a   háború   áldozatai
      veszteségeinek mérséklésére szolgáló hadigondozás szabályait.
      Az  első  világháború  befejezését  követően  több  mint  egy
      évtizeden   keresztül   kormány-  és  miniszteri   rendeletek
      bonyolult  rendszere szabályozta a kérdést, a  fenti  törvény
      ezt  váltotta  fel. A törvény alapelve volt  —  amint  azt  a
      Miniszteri   indokolás   is   megállapította   —    hogy    a
      hadigondozottak   csak   az   állam   mindenkori    teherbíró
      képességéhez  mérten  részesülhetnek pénzbeli  ellátásban.  A
      törvény   vagyoni  cenzust  csak  a  hadiözvegyekkel  szemben
      állított  föl,  de lehetőséget biztosított a kedvező  vagyoni
      viszonyok     között     élő    hadirokkantak     alacsonyabb
      hadirokkantsági    fokba   sorolását.   A    törvény    I-IV.
      járadékosztályba  rendelte sorolni  az  ellátásban  részesülő
      hadirokkantakat  aszerint, hogy kereső- és munkaképességük  a
      hadiszolgálattal okszerű összefüggésbe hozható  fogyatkozásuk
      következtében   —  legalább  25%-ban  —  tartósnak   látszóan
      csökkent /11. §/.

      A  honvédelemről szóló 1939. évi II. törvénycikk 223.  §  (1)
      bekezdése    a   törvényben   megállapított   kötelezettségek
      teljesítéséből adódóan megsérült személyekről  és  a  meghalt
      ilyen személyek gyámolításra szoruló hátramaradottairól  való
      gondoskodás  elvi alapját teremtette meg, mert  erre  sem  az
      érvényben  lévő katonai ellátási törvények, sem az 1933.  évi
      VII.  törvénycikk  nem nyújtottak alapot.  A  fenti  törvényi
      rendelkezés felhatalmazta a kormányt /minisztériumot/, hogy a
      gondozás   részletszabályait  —  igényjogosultak   körét,   a
      gondozás előfeltételeit, a gondozás módozatait, mértékét —  a
      rokkantellátásról   szóló   1933.   évi   VII.    törvénycikk
      rendelkezéseinek  figyelembevételével  rendelettel  állapítsa
      meg.   A   második   világháború   során   bekövetkezett,   a
      honvédelemről  szóló törvényben megállapított kötelezettségek
      teljesítéséből  adódó sérülés, sebesülés, más egészségrontás,
      illetőleg  halál  esetén  tehát az  e  felhatalmazás  alapján
      kibocsátott 11.200/1939. M.E. számú rendelet és nem az  1933.
      évi  VII. törvénycikk szabályozta az e veszteséget szenvedett
      személyek gondozásának feltételeit.

      A  második  világháború  során több  jogszabály  született  a
      háborús   események   által   okozott   egyéb   károk    /pl.
      légitámadások következményeinek/ elhárításáról.

      A   346/1945.   M.   E.  számú  rendelettel  megkezdődött   a
      hadigondozás szabályainak módosítása, annak bizonyos személyi
      körre  korlátozása.  A  korlátozások  alapvetően  kétirányúak
      voltak:  egyrészt kizártak a hadigondozásból egyes, az  1944.
      október  15-át  követően  igényjogosulttá  vált  személyeket,
      másrészt a hadigondozottak pénzellátásra való jogosultságát a
      megélhetést  biztosító  jövedelem vagy tevékenység  hiányához
      kötötték.    A    fenti   jogszabályok   az   igényjogosultak
      osztálybasorolását is többször módosították.

      A  hadigondozottak járadékának felemeléséről  szóló  68/1958.
      (XII. 24.) Korm. számú rendelet, majd a hadigondozásról szóló
      – többször módosított – 21/1967. (Eü. K. aug. rk.) EüM. számú
      utasítás  volt  több  mint két évtizeden  át  a  hadigondozás
      mértékét és részben feltételeit megállapító jogszabály.


      3.  A  rendszerváltozás után a hadigondozás  törvényi  szintű
      szabályozásáig,    illetve   az   arra   vonatkozó    törvény
      hatálybaléptéig,  azaz  1994. szeptember  1-ig  a  kiegészítő
      hadigondozotti  pénzellátásról szóló 6/1992. (I.  16.)  Korm.
      rendelet szabályozta átmenetileg a kérdést.

      Az  Országgyűlés  a  hadigondozásról  szóló  1994.  évi  XLV.
      törvénnyel  /Hdt./  tett  eleget a Hvt.  rendelkezéseinek  és
      szabályozta törvényi szinten a hadigondozást.

      A  Hdt. indítvánnyal támadott, illetve érintett rendelkezései
      a következők:

      Hdt. "4. § A hadirokkant gyermeke hadigyámoltnak minősül
      a) a gyermek tizenhatodik életévének betöltéséig;
      b)   ha   oktatási  intézmény  nappali  tagozatán  tanul,   a
      tanulmányok  tartamára, de legfeljebb a  huszonötödik  életév
      betöltéséig;
      c)  ha  a gyermek az a) és b) pontban meghatározott időtartam
      alatt tartósan megrokkan, ennek az állapotnak a tartamára,  a
      gyermek    életkorára   tekintet   nélkül,   feltéve,    hogy
      munkaképességének csökkenése a 67%-ot elérte."

      Hdt.  5.  §  (1)  bekezdése  a  jogszabály  kihirdetésekor  a
      következőképpen szólt:
      "5.  §  (1)  Hadiözvegy  a  szolgálat  következtében  meghalt
      személy,  illetve  a  meghalt  hadirokkant  özvegye,   ha   a
      házasságot a hadieredetű sérülés bekövetkezte előtt kötötték,
      illetőleg  a  házastárs halálakor már legalább 5  éve  együtt
      éltek, vagy házasságukból gyermek született."

      A hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. törvényt módosította —
      a  folyamatban  lévő ügyekben is alkalmazni  rendelten  —  az
      1997.  évi XIX. törvény /a továbbiakban: Hdtm./ 1997. április
      12-i  hatállyal. A módosítás következtében a  Hdt  5.  §  (1)
      bekezdése a következőképpen változott:

      Hdt.  "5. § (1) Hadiözvegy a szolgálat következtében  meghalt
      személy   özvegye.   Hadiözvegy  továbbá  a   hadirokkantként
      hadigondozásba  vett személy özvegye is, ha  a  házasságot  a
      hadieredetű  sérülés  bekövetkezte  előtt  kötötték,  vagy  a
      házastárs  halálakor már legalább 5 éve  együtt  éltek,  vagy
      házasságukból gyermek született."

      Hdt.  "6.  §  (1) Hadiárva a szolgálat következtében  meghalt
      személynek, illetőleg a meghalt hadirokkantnak a  gyermeke  a
      4. §-ban meghatározott feltételek fennállása esetén."

      Hdt.  "7. § Hadigondozott családtag a szolgálat következtében
      meghalt  személynek,  illetőleg a  hadirokkantnak  az  általa
      életében  ténylegesen  eltartott, 60.  évét  betöltött,  vagy
      legalább    67%-ban    csökkent    munkaképességű    szülője,
      nagyszülője, testvére és féltestvére."

      Hdt.  "10.  §  (1)  Az  a  hadirokkant,  hadiözvegy  és  volt
      hadiárva,  akinek  az  1949. január 1-je előtt  megállapított
      hadigondozotti   pénzellátását   ezen   időpontot    követően
      politikai   okból  megszüntették,  az  elmaradt   pénzellátás
      kompenzálására egyösszegű térítésre jogosult.
      (2) A térítés mértéke:
      I. járadékosztályba sorolt hadirokkant esetén 250 000 Ft,
      II. járadékosztályba sorolt hadirokkant esetén 200 000 Ft,
      III. járadékosztályba sorolt hadirokkant esetén 150 000 Ft,
      IV. járadékosztályba sorolt hadirokkant esetén 100 000 Ft,
      V. járadékosztályba sorolt hadirokkant, valamint
      a hadiözvegy esetén 75 000 Ft,
      a volt hadiárva részére 50 000 Ft.
      (3)   Volt   hadiárva  az,  akit  szülőjének   halála   miatt
      hadiárvaként hadigondozásba vettek."

      A   Hdtm.  eredményeként  a  Hdt.  10.  §  (1)  bekezdése   a
      következőképpen változott:

      Hdt.  "10.  §  (1)  Az  a  hadirokkant,  hadiözvegy  és  volt
      hadiárva,   akinek  a  korabeli  hadigondozó  hatóság   által
      megállapított  pénzellátását 1944.  december  22-ét  követően
      politikai  okból megszüntették, vagy szüneteltették,  illetve
      ilyen  ellátás iránti kérelmét politikai okból elutasították,
      az  elmaradt pénzellátás kompenzálására egyösszegű  térítésre
      jogosult. Meg kell állapítani az egyösszegű térítést annak  a
      hadirokkantnak   és   hadiözvegynek,  akinek   hadigondozotti
      igényjogosultsága  1991.  december 31-e  előtt  fennállt,  de
      számára  pénzellátást  ezen időpontot  követően  állapítottak
      meg.  A  politikai okból történő megszüntetés, szüneteltetés,
      illetve  elutasítás  bizonyítása  dokumentumok  hiányában   a
      kérelmező írásos nyilatkozata alapján is megállapítható."

      Hdt.  "14.  § A hadiárvát a 4. §-ban meghatározott feltételek
      esetén  egyéb ellátásától függetlenül havi rendszeres járadék
      illeti  meg, amelynek összege az öregségi nyugdíj  mindenkori
      legkisebb összegének 30%-a."


      A  Hdt 29. §-a a "Hatálybalépés" címszó alatt szerepel  és  a
      Hdt. kihirdetésekor /közlönyállapot/ következőképpen szólt:

      "29.  § (1) Ez a törvény a kihirdetése napját követő 4. hónap
      1.  napján  lép hatályba, azonban a volt hadiárvák részére  a
      10.  §  alapján megállapítható egyösszegű térítés folyósítása
      1995.  január  1-jétől esedékes. A törvény  rendelkezéseit  a
      hatálybalépésekor  folyamatban lévő  ügyekben  is  alkalmazni
      kell."

      A  Magyar Köztársaság 1995. évi költségvetéséről szóló, 1995.
      január  1-én hatályba lépő 1994. évi CIV. törvény 71.  §-a  a
      Hdt. 29. § (1) bekezdését a következőre módosította:

      Hdt. "29. § (1) E törvény a kihirdetés napját követő negyedik
      hónap  első napján lép hatályba. A volt hadiárvák  részére  a
      10.  §  alapján megállapítható egyösszegű térítés folyósítása
      1996.  január  1-jétől esedékes. A törvény  rendelkezéseit  a
      hatálybalépésekor  folyamatban lévő  ügyekben  is  alkalmazni
      kell."

      A  Magyar Köztársaság 1996. évi költségvetéséről szóló, 1996.
      január 1-én hatályba lépő 1995. évi CXXI. törvény 74.  §-a  a
      Hdt. 29. § (1) bekezdését a következőre módosította:

      Hdt. "29. § (1) E törvény a kihirdetés napját követő negyedik
      hónap  első napján lép hatályba. A volt hadiárvák  részére  a
      10.  §  alapján megállapítható egyösszegű térítés folyósítása
      1997.  január  1-jétől esedékes. A törvény  rendelkezéseit  a
      hatálybalépésekor  folyamatban lévő  ügyekben  is  alkalmazni
      kell."


      4.  Az  Alkotmánynak az indítványozók által felhívott  és  az
      Alkotmánybíróság   által   a   döntésekor   figyelembe   vett
      rendelkezései a következők:

      "2.  §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam."

      "13. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a tulajdonhoz való
      jogot.

      (2)  Tulajdont kisajátítani csak kivételesen és  közérdekből,
      törvényben szabályozott esetekben és módon, teljes, feltétlen
      és azonnali kártalanítás mellett lehet."

      "40/A.  § (1) A fegyveres erők (Magyar Honvédség, Határőrség)
      alapvető  kötelessége  a haza katonai védelme.  A  Határőrség
      rendészeti  feladatkörében ellátja az államhatár  őrzését,  a
      határforgalom  ellenőrzését és a  határrend  fenntartását.  A
      fegyveres  erők  feladatairól és a rájuk vonatkozó  részletes
      szabályokról   szóló   törvény  elfogadásához   a   jelenlévő
      országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata szükséges."

      "57.  §  (1) A Magyar Köztársaságban a bíróság előtt mindenki
      egyenlő, és mindenkinek joga van ahhoz, hogy az ellene  emelt
      bármely vádat, vagy valamely perben a jogait és kötelességeit
      a  törvény  által felállított független és pártatlan  bíróság
      igazságos és nyilvános tárgyaláson bírálja el.
      ...
      (5)  A  Magyar  Köztársaságban a  törvényben  meghatározottak
      szerint  mindenki  jogorvoslattal élhet  az  olyan  bírósági,
      közigazgatási  és más hatósági döntés ellen,  amely  a  jogát
      vagy  jogos érdekét sérti. A jogorvoslati jogot – a  jogviták
      ésszerű  időn belüli elbírálásának érdekében, azzal arányosan
      –   a   jelen  lévő  országgyűlési  képviselők  kétharmadának
      szavazatával elfogadott törvény korlátozhatja."

      "70/A.  §  (1)  A Magyar Köztársaság biztosítja  a  területén
      tartózkodó  minden  személy számára  az  emberi,  illetve  az
      állampolgári  jogokat, bármely megkülönböztetés,  nevezetesen
      faj,  szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más  vélemény,
      nemzeti  vagy  társadalmi származás, vagyoni, születési  vagy
      egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
      (2)   Az   embereknek  az  (1)  bekezdés  szerinti  bármilyen
      hátrányos megkülönböztetését a törvény szigorúan bünteti.
      (3)  A  Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását  az
      esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
      segíti."

      "70/E. § (1) A Magyar Köztársaság állampolgárainak joguk  van
      a  szociális  biztonsághoz;  öregség,  betegség,  rokkantság,
      özvegység,   árvaság   és  önhibájukon  kívül   bekövetkezett
      munkanélküliség esetén a megélhetésükhöz szükséges  ellátásra
      jogosultak.
      (2)   A  Magyar  Köztársaság  az  ellátáshoz  való  jogot   a
      társadalombiztosítás   útján  és  a   szociális   intézmények
      rendszerével valósítja meg."

      "70/H.  §  (1)  A  haza védelme a Magyar  Köztársaság  minden
      állampolgárának kötelessége."

      "70/K.  §  Az  alapvető  jogok megsértése  miatt  keletkezett
      igények,  továbbá a kötelességek teljesítésével  kapcsolatban
      hozott   állami  döntések  elleni  kifogások  bíróság   előtt
      érvényesíthetők."

                                  III.
                                   
      Az indítványok részben megalapozottak.

      1.  Az Alkotmány 70/H. § (1) bekezdése szerint a haza védelme
      a Magyar Köztársaság minden állampolgárának kötelessége.

      Az  állam az állampolgárai védelme érdekében köteles a  hazát
      fenyegető  veszélyekről tájékozódni, az  előzetes  védekezési
      lehetőségekkel   élni,  a  honvédelem   hatékony   rendszerét
      kiépíteni  és  fenntartani, továbbá köteles az  állampolgárok
      honvédelmi  igénybevételének diszkriminációmentes és  ésszerű
      rendjét kialakítani.

      Az  Alkotmányban meghatározott jogok és kötelességek egymásra
      tekintettel és egymást korlátozva érvényesülnek. A honvédelmi
      kötelesség esetében az Alkotmánybíróság korábbi határozatában
      nem   tartotta  alkotmányellenesnek  még  azt  sem,  hogy   e
      kötelesség   keretében  az  állam  a  fegyveres   szolgálatot
      követelő  katonától  végső esetben az élete  feláldozását  is
      megköveteli,  mivel megállapítása szerint ez nem  minősül  az
      élettől   és   az  emberi  méltóságtól  való  állam   általi,
      bizonyosan  bekövetkező  megfosztásnak,  a  katona  az   élet
      feláldozásának kockázatát vállalja /46/1994. (X.21.) hat. ABH
      1994, 262, 269/.

      A  haza védelmében az állampolgárok károkat szenvedhetnek el.
      Az  Alkotmány  nem  tartalmaz arra vonatkozóan  rendelkezést,
      hogy  az  állam a haza védelme során elszenvedett vagyoni  és
      nem  vagyoni károkért teljes kártalanítást köteles  nyújtani,
      mikor   eleget   tesz   fenti   kötelezettségeinek.   A   kár
      bekövetkezte    ebben    az   esetben    az    állam    által
      elháríthatatlannak minősül és a károsultnak nincs  jogalapja,
      hogy annak megtérítését a károkozón kívül mástól, így például
      az államtól követelje.

      A  haza  védelme  során  elszenvedett  sérelmek,  veszteségek
      teljes  megtérítésére  az  azokat  elszenvedő  állampolgárnak
      nincs  alanyi joga, de a jogalkotó rendszerint a károk teljes
      megtérítését  rendeli  el  békeidőben.  Teszi  ezt  általában
      azért,   hogy   a   honvédelmi  kötelezettség   teljesítésére
      vsztönözzön,  de  a teljes térítés alapja a békeidőben  az  a
      meggondolás is, hogy ekkor a tényleges fegyveres szolgálat az
      állampolgároknak, azon belül a honvédelmi kötelezettség által
      érintett   állampolgároknak  csak  kis  részét   érinti.   Az
      Alkotmánybíróság  korábbi határozatában  már  megállapította,
      hogy  az  egyenlő  elbánásnak  nemcsak  a  jogok,  hanem   az
      állampolgári    kötelességek,    s    így    a     honvédelmi
      kötelezettséggel  járó  terhek tekintetében  is  érvényesülni
      kell  /46/1994. (X. 21.) AB hat. ABH 1994, 262,  269/.  Ebből
      következően   a   fegyveres  szolgálat   következtében   kárt
      szenvedettek  terhe aránytalan lenne a többi  állampolgáréval
      szemben,  ha kárukat nem teljes mértékben térítenék  meg.  Az
      állam  mint  kártalanító helyzete ebben az esetben  technikai
      jellegű,  hiszen  a  közteherviselés szabályának  alapján  az
      állampolgároktól   begyűjtött   pénzeszközökből   nyújtja   a
      károsultnak a kártalanítást.

      Más  a  helyzet akkor, ha a haza védelmét igénylő esemény  az
      állampolgárok többségét tényleges szolgálati kötelezettséggel
      terheli és a honvédelmi kötelezettség teljesítése során  vagy
      honvédelmi kötelezettségtől függetlenül polgári lakosként  az
      esemény  következtében az állampolgárok többsége vagy  tömege
      sérelmet  szenved,  az  állam saját rendelkezése  alatt  álló
      vagyona   pedig  olyan  mértékben  csökken,  hogy   nem   áll
      rendelkezésre  a  teljes  kártalanításhoz  szükséges  összeg.
      Ekkor a veszteségek lehetőség szerint egyenlő elosztása lehet
      csupán   a   cél,  a  károsultak  teljes  kártalanítása   nem
      megvalósítható.

      2.  Az  Alkotmánybíróság  több,  a  kárpótlással  kapcsolatos
      határozatában (21/1990. (X. 4.) AB hat. (ABH 1990, 71,  76.),
      16/1991. (IV. 20.) AB hat. (ABH 1991, 58, 62.), 28/1991. (VI.
      3.) AB hat., (ABH 1991, 88, 96), 15/1993. (III. 12.) AB hat.,
      (ABH  1993,  112, 114.), 1/1995. (II. 8.) AB hat. (ABH  1995,
      31,  45.)  már  megállapította,  hogy  nem  vezethető  le  az
      Alkotmányból  az állam helytállási kötelezettsége  a  korábbi
      rendszerekben,   a   jogállam   mércéjével   mérve    esetleg
      alkotmányellenesen  okozott  sérelmekért.  A   hadigondozotti
      pénzellátásoknak  korábbi rendszerben  történt  elvonása  sem
      teremt alanyi jogot azok megtérítésére. Az állam dönthet úgy,
      hogy  ez utóbbi sérelmek ellentételezésére kárpótlást  nyújt,
      az  Alkotmányból azonban — a jogalaphoz hasonlóan  —  sem  az
      ellentételezés jogosultjaira, sem annak mértékére vonatkozóan
      nem vezethető le követelmény.

      Az  állam  által  méltányosságból  biztosított  kárpótlásával
      kapcsolatban  — annak mind módját, mind mértékét  tekintve  —
      érvényesül  a  hátrányos megkülönböztetésnek az  Alkotmányban
      foglalt tilalma (lásd 21/1990. (X. 4.) AB hat. (ABH 1990, 71,
      78.),  16/1991.  (IV.  20.)  AB hat.  (ABH  1991,  58,  62.),
      28/1991. (VI. 3.) AB hat (ABH 1991, 88, 96.), 15/1993.  (III.
      12.)  AB hat. (ABH 1993, 112.), 1/1995. (II. 8.) AB hat. (ABH
      1995,  31).  Ha az állam úgy dönt, hogy kárpótlást  biztosít,
      akkor  az  azonos  sérelmet  szenvedettek  között  nem  tehet
      hátrányos  megkülönböztetést. Ha a  jogalkotó  ellentételezni
      kívánta  mindazok sérelmét, akiknek hadigondozotti  járadékát
      politikai  okból  megvonták, nincsen alkotmányos  szempontból
      elfogadható indoka annak, hogy e személyek közül miért hagyta
      ki   a   volt   hadigyámoltakat  és  a   volt   hadigondozott
      családtagokat.  A  volt hadigyámoltak és  volt  hadigondozott
      családtagok kárpótlás jellegű egyösszegű térítésre  vonatkozó
      igénye önmagában nem következik az Alkotmányból, de hiánya  —
      a más, juttatásban részesülőkkel összevetve — az Alkotmánynak
      a   70/A.   §-ában  szabályozott  hátrányos  megkülönböztetés
      tilalmába ütközik, így alkotmányellenes helyzetet hoz  létre.
      Az  Alkotmánybíróság ezért határozatában megállapította, hogy
      a  jogalkotónak  ezen  alkotmányellenes helyzetet  orvosolnia
      kell  meghatározott  határidőn belül. Az  Alkotmánybíróság  a
      mulasztásban  megnyilvánuló  alkotmányellenesség  orvoslására
      kitűzött  határidőt az 1998. évi országgyűlési  választásokra
      is tekintettel állapította meg.

      Az  elmúlt rendszerekben elszenvedett sérelmek nagyon sokféle
      jellegűek,  egymással nem összevethetők. A  Hdt.  10.  §-a  a
      hadigondozás megvonásával bekövetkezett sérelmek kárpótlására
      szolgál,  e sérelmekkel nem állíthatók diszkriminációt  tiltó
      párhuzamba  a  hadicselekmények  következtében  bekövetkezett
      anyagi károk.

      Ahogy az egyes sérelmek, úgy az egyes sérelmekért járó anyagi
      térítés összege sem összehasonlítható. Alkotmányosan  jár  el
      az  állam,  ha  a  egyes  sérelmek  anyagi  orvoslását  —   a
      lehetőségek szerint — arányosítja: így tette ezt a  politikai
      jóvátételt   szolgáló   törvények   által   nyújtott   anyagi
      térítésekkel  és  a  tulajdoni sérelmek  orvoslását  szolgáló
      térítésekkel  is.  A  Hdt.  10. §-a az  elmaradt  pénzellátás
      kompenzálására     egyösszegű    térítést     állapít     meg
      járadékosztály,  illetve  hadigondozotti  kategória   szerint
      50.000-250.000    forint   között.   Nem   állapítható    meg
      alkotmányellenes  aránytalanság a többi — így  az  1992.  évi
      XXXII. törvényben foglalt — sérelmek orvoslásával szemben sem
      a  térítés  összegét  tekintve, sem pedig  azt  a  körülményt
      figyelembe véve, hogy míg a Hdt. által megállapított  térítés
      készpénzben  kifizetendő összeg, míg a többi sérelemért  járó
      térítés  a  piac  értékítéletének kitett  kárpótlási  jegyben
      történt.

      A sérelmek eltérő jellegéből és e sérelmek lehetőség szerinti
      arányosításának   követelményéből   következik,   hogy    nem
      alkotmányellenes az, ha a jogalkotó az elvont  hadigondozotti
      pénzellátás alapjául szolgáló, eredeti sérelmekből  kiindulva
      a  közvetlenül  érintett  hadirokkantaknak  nagyobb  térítést
      biztosít,  mint  a volt hadiárváknak. Ugyanígy  alkotmányosan
      indokolható  a  térítés mértékében kifejeződő nem  aránytalan
      megkülönböztetés a hadiözvegyek és a volt hadiárvák között.

      A  kárpótlás  sérelmek  mértéke  szerinti  differenciálásának
      követelménye  az Alkotmány hátrányos megkülönböztetést  tiltó
      rendelkezéséből következik. A sérelmek mérésének és  mértékük
      több  évtizeddel későbbi bizonyíthatóságának azonban korlátai
      vannak és nem alkotmányellenes az, ha jellegénél fogva azonos
      sérelmet  szenvedő  személyeket a  sérelmek  mértéke  szerint
      egységes kategóriába vagy több átalánykategóriába sorol.

      Mind  a  kárpótlási törvények, mind a Hdt. a  bennük  foglalt
      igényeket  maguk  alapozzák  meg,  az  általuk  meghatározott
      jogosultak saját jogon terjeszthetik elő igényüket. Az  1992.
      évi XXXII. törvény a sérelmet szenvedett személy özvegyének a
      kárpótlást   mindazonáltal   az   elhalt   házastársa   által
      elszenvedett sérelemre tekintettel biztosítja, míg a Hdt. 10.
      §-a   a   magától   a  hadiözvegytől  elvont   hadigondozotti
      pénzellátást rendeli ellentételezni. A két csoportba  tartozó
      özvegyek juttatott kárpótlás alapja tehát nem azonos,  így  a
      jogosultak megkülönböztetése nem alkotmányellenes.

      A  hadigondozás  alapjául szolgáló károk jellegüket  tekintve
      alapvetőn  nem vagyoni károk voltak. A Hdt. 10. §-a  ugyan  e
      károk   kiküszöbölésére,   illetve   csökkentésére   szolgáló
      pénzellátások  elmaradásának, azaz egy bekövetkezett  vagyoni
      hátránynak az ellentételezéséről rendelkezik, de nem  minősül
      alkotmányellenesnek az a rendelkezés, hogy az eredeti sérelem
      jellegére   és  az  eredetileg  megállapított  hadigondozotti
      járadék céljára, azaz a nem vagyoni kár pótlására tekintettel
      a   hadigondozotti   pénzellátás   megszűntetése   miatt   az
      egyösszegű  járadék iránti igényt személyhez  kötött  legyen,
      azaz  csak a volt hadigondozotti jogosult terjeszthesse  elő,
      hogy az igény nem örökölhető.

      Tévesen  értelmezte a Hdt. 10. §-át az az  indítványozó,  aki
      azt   sérelmezte,  hogy  a  volt  hadiárvák   kimaradtak   az
      egyösszegű  térítésben részesülők köréből. A  Hdt.  10-§  (3)
      bekezdése  megállapítja, hogy volt hadiárvának az tekintendő,
      akit  szülőjének  halála  miatt  hadiárvaként  hadigondozásba
      vettek,  a  10.  §  (1)  bekezdése  e  személyek  részére   a
      megfogalmazott feltételek mellett egyösszegű térítést állapít
      meg: a 10. § (2) bekezdése szerint: 50.000 forintot.

      A  Hdt.  10.  §  (3)  bekezdése a  "volt  hadiárva"  fogalmát
      jogtechnikai  okból használja és határozza meg külön,  azért,
      hogy   megkülönböztesse  a  Hdt.  6.   §-ában   meghatározott
      "hadiárva"   fogalmától.  Ha  ezt  nem  tenné,   a   korábban
      hadiárvaként  hadigondozásba  vett  személyek  nem   lennének
      jogosultak  az egyösszegű térítésre, mert "hadiárvaként"  meg
      kellene  felelniük  a  Hdt.  6. §-ában  és  ez  utóbbi  által
      felhívott 4. §-ában meghatározott feltételeknek.

      Az  Alkotmánybíróság nem vizsgálta a jogalkalmazónak  azt  az
      állítólagos  gyakorlatát, amely a Hdt.  10.  §-a  és  a  Vhr.
      alapján  az  egyösszegű juttatás egyik feltételéül  csupán  a
      juttatás   megvonásának  konkrét  esetben  való  megtörténtét
      ismerné  el,  de  nem  a jogszabály útján  történt  politikai
      indíttatású  megvonásokat. Az Alkotmánybíróság hatásköre  nem
      terjed   ki  a  jog  egyes  ítéletekben  való  alkalmazásának
      vizsgálatára,  ezért  az  Alkotmánybíróság  a  konkrét  ügyek
      felülvizsgálatára  irányuló  indítványokat  érdemi  vizsgálat
      nélkül visszautasította.

      3.  Nem  következik  az Alkotmányból az, hogy  a  hadieredetű
      fogyatkozást   szenvedett   személyen   túl    más    személy
      veszteségeit  az  államnak  a  hadigondozás  keretében   kell
      megoldania.   Amennyiben  a  jogalkotó  úgy  dönt,   hogy   e
      személyeket hadigondozottként részesíti támogatásban, úgy — a
      diszkrimináció tilalmának korlátai között — szabadon  dönthet
      arról,  hogy kit kell és milyen feltételekkel hadigyámoltnak,
      hadiözvegynek, illetve hadiárvának tekinteni. A jogalkotó azt
      is szabadon eldöntheti, hogy a hozzátartozók vonatkozásában a
      hadigondozást   milyen   feltétel  bekövetkeztével   /például
      életkor,  újraházasodás/ szünteti meg. E  személyek  jogainak
      védelmét   az   állam  nem  köteles  azon  szempont   alapján
      szabályozni  és ellátni, hogy vagy a honvédelmi kötelezettség
      teljesítése   következtében   elhunyt   személy   vagy    egy
      hadirokkant  hozzátartozói. A jogalkotót köti az Alkotmánynak
      az esélyegyenlőtlenségek kiküszöböléséről rendelkező 70/A.  §
      (3) bekezdése, a szociális biztonságot garantáló 70/E. §-a, a
      gyermekeknek a védelemre és gondoskodásra való jogáról  szóló
      67.  §  (1) bekezdése és az anyák támogatásáról és védelméről
      szóló  66.  §  (2)  bekezdése, ezen alkotmányos  elvárásoknak
      azonban  többféle  támogatási módon  eleget  tehet,  amelynek
      csupán  egyik,  de alkotmányosan nem egyetlen módja,  hogy  a
      honvédelmi  kötelezettség teljesítése  következtében  elhunyt
      személy  vagy hadirokkant hozzátartozójának minősége  szerint
      biztosít gondoskodást.

      A  fentiekből  következőn a jogalkotó kötheti a hozzátartozói
      minőségben hadigondozásra vonatkozó jogosultságot  ahhoz  is,
      hogy  a  veszteséget elszenvedő hadirokkant ilyen minősége  a
      hatóságok által már életében megállapítást nyerjen.

      Az Alkotmánybíróság ezért elutasította a Hdt. 4. § a/ pontja,
      5. § (1) bekezdése és 6. § (1) bekezdése alkotmányellenessége
      megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat.

      A    jogalkotó    hozzátartozói   minőségben   hadigondozásra
      jogosultak  körén  belül  csoportokat  —  hadiárva,   illetve
      hadigondozott   családtag  —  alkothat   és   e   csoportokra
      vonatkozóan — az Alkotmány 70/A. § (2) bekezdésének  korlátai
      között  —  külön szabályokat állapíthat meg. A Hdt 6.  §-a  a
      hadiárva,  a  7. §-a a hadigondozott családtag meghatározását
      tartalmazza  és  e két csoport kialakítása a fentiek  szerint
      nem   alkotmányellenes.  A  hadiárvának  a  Hdt.  14.  §-ában
      meghatározott  havi  rendszeres  járadéka  azonos  mértékű  a
      hadigondozott  családtagnak a Hdt. 15.  §-ában  meghatározott
      járadékával,  ezért e két csoportba tartozó személyek  között
      hátrányos  megkülönböztetés  nincs.  Az  Alkotmánybíróság   a
      fentiek    alapján    elutasította    a    Hdt.    7.     §-a
      alkotmányellenességének megállapítására  és  megsemmisítésére
      vonatkozó indítványt.


      4.  A  Hdtm.  eredményeként megváltozott a  Hdt.  10.  §-ában
      meghatározott és az indítványozók által sérelmezett határidő,
      az  az  általuk  indokoltnak  talált  időpontok  elé  került.
      Módosult   továbbá   a  kifogásolt,  az  elvont   pénzellátás
      feltételeként  megkövetelt megállapításának  és  megvonásának
      időpontját meghatározott határidővel való elválasztása is.  A
      Hdt.   módosításával   a  törvényalkotó   kiterjesztette   az
      egyösszegű  térítésre való jogosultságot azokra a személyekre
      is,  akinek  a  pénzellátását politikai okból  szüneteltették
      vagy   az  ilyen  ellátás  iránti  kérelmét  politikai  okból
      elutasították.

      Az    Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
      vizsgálatára  csak  hatályban  lévő  jogszabályi  rendelkezés
      tekintetében   van   hatásköre.  A  sérelmezett   jogszabályi
      módosítás   a   határidő   tekintetében   eleget   tett    az
      indítványozók  kívánalmainak,  azok  okafogyottá  váltak.  Az
      Alkotmánybíróság ezért a Hdt. 10. § (1) bekezdésében  foglalt
      1949.   január   1-i  időpont  vonatkozásában   az   eljárást
      megszüntette.

      5.  Az  indítványozók  a  Vhr. 5. § (4)  és  (5)  bekezdéseit
      támadták,  mint  amelyek  véleményük  szerint  a  jogosultság
      feltételeinek    bizonyítását   az   igényt   érvényesítőjére
      terhelik. Ezzel szemben a Vhr. fenti rendelkezései  éppen  az
      igénylőre  nehezedő  bizonyítási teher  könnyítése  érdekében
      írják   elő   a   nyugdíjfolyósító  szerv  közreműködését   a
      bizonyítási  eljárásban. A bizonyítási  tehernek  az  igényét
      érvényesítő  jogosultra nehezedése a bizonyítási tehernek  az
      egész   jogrendszerben   érvényesülő  általános   szabályából
      adódik:   jogszabályi  rendelkezés  hiányában  az  érdekeltet
      terheli.  Az  állam  a kárpótlás biztosítására  nem  köteles,
      annak  nem jogalapja még a korábbi jogrendszerben a hatóságok
      által  elkövetett  gondatlanság sem, a hatósági  iratok  több
      évtizeden  át  való  őrzése  pedig  nem  is  várható   el   a
      hatóságtól.  Nem minősül alkotmányellenesnek, ha a  jogalkotó
      ez  alól  az  általános  elv alól a  kárpótlás  esetében  nem
      biztosít   kivételt.  Figyelembe  veendő  az  idő   múlásának
      kényszerű körülménye az igényérvényesítő javára is,  indokolt
      a  bizonyítási eljárást az átlagosnál könnyebbé tenni,  de  e
      követelmény  nem  azonos a bizonyítási teher  megfordításának
      követelményével.

      Az Alkotmánybíróság ezért elutasította a Vhr. 5. § (4) és (5)
      bekezdései     alkotmányellenessége    megállapítására     és
      megsemmisítésére irányuló indítványokat.

      A  Hdtm. a Hdt. 10. §-ában meghatározott egyösszegű térítésre
      jogosultak     számára    igényjogosultságuk     bizonyítását
      megkönnyítette:  a  politikai  okból  történő   megszüntetés,
      szünetelés,  illetve  az elutasítás bizonyítása  dokumentumok
      hiányában   a  kérelmező  írásos  nyilatkozata   alapján   is
      megállapítható.

      6.  A  Hdt-nek  a törvény kihirdetéskori 29. § (1)  bekezdése
      első  mondata  szerint  a  Hdt.  1994.  szeptember  1-én  lép
      hatályba.  A  Hdt.  29.  §  (1)  bekezdése  eredetileg   első
      mondatának    második   fordulata   (majd    a    módosítások
      eredményeként második mondata) a volt hadiárvák  tekintetében
      az  1994. szeptember 1-én hatályba lépő Hdt. 10. §-án alapuló
      igény kielégítését — az egyösszegű térítés folyósítását —, de
      nem  magának az igényjogosultságnak a létrejöttét állapította
      meg a Hdt. hatálybalépésénél későbbi időpontban.

      Az    Alkotmánybíróság   megállapította,    hogy    a    Hdt.
      kihirdetésekori 29. § (1) bekezdése, amely a hadirokkantak és
      a hadiözvegyek igényével szemben a volt hadiárvák térítésének
      folyósítását négy hónappal későbbre, az új költségvetési évre
      halasztotta,  nem  jelentette  a  volt  hadiárvák   hátrányos
      megkülönböztetését  a  hadirokkantakkal  és   hadiözvegyekkel
      szemben,  mert  az  eltérést indokolta  a  két  csoport  —  a
      hadirokkantak és a hadiözvegyek, valamint a volt hadiárvák  —
      közötti életkor-különbség.

      A  bár méltányosságból biztosított kárpótlásra vonatkozó, már
      megnyílt  igény  az  Alkotmánynak a  tulajdonhoz  való  jogot
      biztosító 13. § (1) bekezdésének védelme alatt áll, az el nem
      vonható  és mértéke sem csökkenthető az Alkotmány 13.  §  (2)
      bekezdésébe  ütközően. Az Alkotmánybíróság több határozatában
      megállapította,   hogy   a   tulajdonnak   az    Alkotmányban
      biztosított   védelme  nem  szűkíthető  le  a   polgári   jog
      tulajdonfogalmára,   abba   az   egyéb   vagyoni   jogok   is
      beletartoznak  (17/1992. (III. 30.) AB hat. (ABH  1992,  104,
      108),  64/1993.  (XII.  22.) AB hat. (ABH  1993,  373,  380),
      800/B/1993.   AB   hat.   (ABH   1996,   420,    421)).    Az
      Alkotmánybíróság  a  16/1991.  (IV.  20.)  AB   határozatában
      megállapította, hogy a kárpótlás fedezetéről  a  törvényhozás
      köteles  gondoskodni  (ABH 1991, 58, 62).  Alkotmányosan  nem
      indokolható  az  egyösszegű térítés  folyósításának  későbbre
      halasztása és ezzel csökkentése azzal, hogy az állam  számára
      bizonyos   nehézséget  jelent  az  általa  már  megállapított
      kárpótlás  időben  való  kifizetése. Az  Alkotmánybíróság  az
      igény csökkentésének tartotta a jelenlegi infláció mértékétől
      függetlenül  pusztán  annak  tényét  is,  hogy   a   jogosult
      meghatározott  időn keresztül nem tudott a neki  járó  anyagi
      javakkal rendelkezni.

      Az Alkotmánybíróság ezért megállapította, hogy a Hdt. 10. §-a
      alapján   a   volt   hadiárváknak  járó  egyösszegű   térítés
      folyósításának az elhalasztása az igénynek az Alkotmány 13. §-
      ába   ütköző  csökkentését  jelentette,  ezért  a  halasztást
      elrendelő jogszabályi rendelkezéseket az 1995.Kvt.  71.  §-át
      és az 1996.Kvt. 74. §-át megsemmisítette. Az Alkotmánybíróság
      érdemben nem bírálta el azon indítványokat, amelyek szerint a
      Hdt.   29.   §   (1)  bekezdésének  ismételt   módosítása   a
      jogállamiságot  magában foglaló jogbiztonság elvébe  ütközik,
      mert a fentiek szerint a Hdt. 10. §-a alapján járó egyösszegű
      térítés  folyósításának nem csupán az  ismételt  elhalasztása
      alkotmányellenes hanem annak már első ízben való  megtörténte
      is.

      Az  Alkotmánybíróság  az alkotmányellenes  rendelkezéseket  a
      hatálybalépésükre visszamenő hatállyal semmisítette meg, mert
      csak   így  volt  biztosítható  a  volt  hadiárvák  igényének
      tulajdonjogi   védelme.   Az  Alkotmánybíróság   felhívja   a
      jogalkotó figyelmét arra, hogy az Alkotmánybíróság határozata
      alapján  a  volt  hadiárváknak a Hdt. 10.  §-a  alapján  járó
      egyösszegű térítés 1995. január 1-től jár, ezért a folyósítás
      elhúzódásából a jogosultaknak anyagi igénye keletkezett.

      Az Alkotmánybíróság az indítványok elbírálása során észlelte,
      hogy   a   Hdt.  29.  §  (1)  bekezdése  a  10.   §   alapján
      "megállapítható" egyösszegű térítésről szól. E  megfogalmazás
      olyan   értelmezést  is  megalapoz,  amely  szerint  a   volt
      hadiárvák  tekintetében  az igényérvényesítési  eljárásban  a
      jogalkalmazó   diszkrecionális   joggal   rendelkezne.   Ezen
      értelmezés ellentmondana mind a Hdt-nek az igényt megállapító
      rendelkezéseivel,    mind    az    Alkotmánybíróság     jelen
      határozatával.

      Az  Alkotmánybíróságnak  a határozat közzétételére  vonatkozó
      rendelkezése az Abtv. 41. §-án alapul.
                              Dr. Lábady Tamás
                    az Alkotmánybíróság helyettes elnöke

                  Dr. Ádám Antal            Dr. Bagi István
                  alkotmánybíró               alkotmánybíró

                  Dr. Holló András         Dr. Kilényi Géza
                  alkotmánybíró               alkotmánybíró

                              Dr. Németh János
                                alkotmánybíró

                  Dr. Szabó András           Dr. Vörös Imre
                  alkotmánybíró               alkotmánybíró

                             Dr. Zlinszky János
                            előadó alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        2/1998. (II. 4. )
        Date of the decision:
        .
        02/02/1998
        .
        .