Hungarian
Ügyszám:
.
962/B/1992
Előadó alkotmánybíró: Schmidt Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 962/B/1992. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/627
.
A döntés kelte: Budapest, 12/19/1995
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                   A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az   Alkotmánybíróság   jogszabály   alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára  irányuló indítványok alapján meghozta
    a következő

                           határozatot :

    Az Alkotmánybíróság  a  köztisztviselők  jogállásáról  szóló
    1992. évi  XXIII. törvény 21. § (1) bekezdése, valamint  (5)
    bekezdés b)  pontja alkotmányellenességének megállapítása és
    megsemmisítése iránt benyújtott indítványokat elutasítja.
                               Indokolás

                                   I.

      Az Alkotmánybírósághoz  több indítvány  érkezett, amelyek  a
      köztisztviselők jogállásáról  szóló 1992. évi XXIII. törvény
      ( a továbbiakban   :    Ktv.  )  21.  §-ában  megfogalmazott
      összeférhetetlenségi    szabályok    alkotmányellenességének
      megállapítását  és   megsemmisítését   kérték.   Ezeket   az
      indítványokat  -   tárgyuk  azonosságára  tekintettel  -  az
      Alkotmánybíróság egyesítette és egy eljárásban bírálta el.

           1. Három  indítványt olyan  köztisztviselők  nyújtottak
      be,  akiket  az  1994.  december  11-i  helyi  önkormányzati
      választásokon települési  képviselővé választottak.  Ezek az
      indítványozók a  Ktv. 21.  § (1)  bekezdésében  szabályozott
      azon összeférhetetlenségi ok alkotmányosságát vitatják, mely
      szerint  a  köztisztviselő  nem  lehet  helyi  önkormányzati
      képviselő annál  az önkormányzatnál,  amely az  őt alkalmazó
      közigazgatási   szerv   illetékességi   területén   működik.
      Indítványozók álláspontja szerint ez az összeférhetetlenségi
      szabály sérti  az Alkotmány 70. § (1) bekezdésében, valamint
      a (4)  bekezdésében szabályozott  alapvető jogokat. Az egyik
      indítványozó  szerint   az  Alkotmány   70/A.  §-ába  ütköző
      hátrányos megkülönböztetés  az, hogy  míg a  köztisztviselői
      jogállással  összeférhetetlennek   minősíti   a   települési
      képviselői megbízatást a törvény, ilyen összeférhetetlenségi
      okot nem  állapít meg az önkormányzat intézményeiben dolgozó
      közalkalmazottakra nézve.

      Mindegyik   indítványozó   előadta,   hogy   államigazgatási
      szervnél olyan szolgáltató jellegű közigazgatási feladatokat
      lát el,  amely nincs összefüggésben annak az önkormányzatnak
      a tevékenységével, amelynek tagjává választották.

           2. Egy  indítvány a Ktv. 21. § (5) bekezdésében foglalt
      azon  rendelkezés  alkotmányossági  vizsgálatát  kéri,  mely
      szerint a  köztisztviselő pártban  tisztséget nem  viselhet,
      párt nevében  vagy érdekében  - az országgyűlési, illetve az
      önkormányzati  választásokon   jelöltként  való   részvételt
      kivéve -  közszereplést nem  vállalhat.   Indítványozó  jogi
      álláspontja szerint  ez a rendelkezés alkotmányellenes módon
      korlátozza az  Alkotmány 61. §-ában a köztisztviselő számára
      is biztosított  vélemény-nyilvánítási szabadságot.  A szabad
      vélemény-nyilvánításhoz való  jog magában  foglalja azt  is,
      hogy politikai  véleményét mindenki  - a köztisztviselő is -
      bármilyen formában  kinyilváníthatja, ebbe  a pártbeli  vagy
      egyéb közszereplés  is beletartozik.  Az  Alkotmány  nem  ad
      felhatalmazást arra,  hogy törvény  meghatározott  rétegeket
      vagy csoportokat  a szabad vélemény-nyilvánításból kizárjon,
      illetőleg  azt   szabályozza,  hogy  a  vélemény-nyilvánítás
      milyen   formában    történhet,   vagy    milyen    vélemény
      nyilvánítható ki  szabadon. A  Ktv. egyébként  nem határozza
      meg egyértelműen  mi értendő  közszereplés alatt, ez pedig a
      gyakorlatban  önkényes   értelmezésre,  visszaélésre   adhat
      alkalmat. Indítványozó  szerint a  vitatott szabály sérti az
      Alkotmány 60.  §-át is,  mert korlátozza  a  köztisztviselőt
      abban,   hogy    gondolatát   szabadon   kinyilvánítsa,   és
      alkotmányellenesen  korlátozza   az  Alkotmány   63.  §-ában
      szabályozott egyesülési  jogot is,  mert az Alkotmány nem ad
      felhatalmazást arra, hogy törvény meghatározott foglalkozást
      gyakorlókat eltiltson pártban vezető tisztség viselésétől.

                                  II.

           1. Az  Alkotmánybíróság az indítványok alapján elsőként
      azt  vizsgálta,   hogy  a   Ktv.  21.   §  (1)  bekezdésében
      megállapított  összeférhetetlenségi   szabály   sérti-e   az
      Alkotmány   70.   §   (1) ,   illetőleg   (4)   bekezdésében
      szabályozott alapvető jogokat.

      Az Alkotmány  70. §  (1) bekezdése  szerint "minden nagykorú
      magyar állampolgárnak  joga van  ahhoz, hogy  -  ha  állandó
      lakóhelye Magyarországon  van -  az országgyűlési és a helyi
      önkormányzati választásokon  választható és - ha a választás
      napján az  ország területén tartózkodik - választó legyen. "
      A 70.  § (4)  bekezdése úgy rendelkezik, hogy "minden magyar
      állampolgárnak joga  van ahhoz, hogy részt vegyen a közügyek
      vitelében, továbbá  hogy rátermettségének, képzettségének és
      szakmai tudásának megfelelően közhivatalt viseljen. "

      A Ktv.  21. §  (1) bekezdése  összeférhetetlenségi  szabályt
      állapít meg,  amikor kimondja,  hogy  a  köztisztviselő  nem
      lehet  egyidejűleg   köztisztviselő  és   az  őt   alkalmazó
      közigazgatási szerv  illetékességi  területén  működő  helyi
      önkormányzat tagja.  Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint
      e  rendelkezés   következtében  a  köztisztviselőnek  sem  a
      választójoga, sem  a közhivatal  viseléséhez való  joga  nem
      szenved csorbát.  Ez  az  összeférhetetlenségi  szabály  nem
      korlátozza  a   köztisztviselőt  az   Alkotmány  70.  §  (1)
      bekezdésében  biztosított   aktív  és  passzív  választójoga
      gyakorlásában. E  rendelkezés alapján  nincs akadálya annak,
      hogy a  köztisztviselő a  helyi önkormányzati  választásokon
      jelöltként   induljon    és   a   választásokon   őt   helyi
      önkormányzati   képviselővé   -   akár   az   őt   alkalmazó
      közigazgatási szerv  illetékességi  területén  működő  helyi
      önkormányzat képviselőjévé is - megválasszák. Ha a választás
      eredményeként a  Ktv. 21.  § (1)  bekezdésében  szabályozott
      összeférhetetlenségi helyzet  keletkezik, a köztisztviselő a
      Ktv.  22.   §-ában  foglaltaknak   megfelelően  köteles   az
      összeférhetetlenségi okot  bejelenteni és  megszüntetni,  ha
      ezt nem teszi megszűnik a közszolgálati jogviszonya.

      A  vitatott   összeférhetetlenségi  ok   nem  korlátozza   a
      közhivatal viseléséhez  való jogot  sem. Az  Alkotmány 70. §
      (4) bekezdése  alapján  senkinek  nincs  alkotmányból  folyó
      alanyi  joga   meghatározott  közhivatal  vagy  közhivatalok
      betöltéséhez.  Az  Alkotmány  8.  §  (2)  bekezdése  alapján
      törvény a  közhivatal viseléséhez való jogot szabályozhatja,
      a közhivatal betöltését feltételekhez kötheti. A törvényhozó
      a  közhivatalviselés   szabályainak  során  megállapíthat  a
      köztisztviselővel szemben  olyan követelményeket is, amelyek
      a közszolgálat  tisztaságát, a  közfeladatok  ellátásában  a
      pártatlan, részrehajlástól  és befolyástól  mentes  eljárást
      biztosítják. A  vitatott  összeférhetetlenségi  szabály  nem
      zárja ki  a köztisztviselőt  abból, hogy helyi önkormányzati
      képviselőként részt  vegyen a helyi közügyek intézésében, és
      fordítva,  nem   zárja  ki  azt,  hogy  helyi  önkormányzati
      képviselő  közszolgálati   jogviszonyt  létesítsen.   A  két
      közfunkció összeférhetetlenségét  csak abban  az egy esetben
      mondja  ki,   ha   a   köztisztviselőt   az   őt   alkalmazó
      közigazgatási   szerv    illetékességi   területén    működő
      önkormányzat képviselőjévé  választották. E szabály indoka a
      közszolgálat tisztaságának,  pártatlanságának biztosítása. A
      jogszabály   ennek    az   összeférhetetlenségi    oknak   a
      kimondásával azt  kívánta megakadályozni, hogy azok a helyi,
      önkormányzati és  lakossági érdekek,  amelyek  képviseletére
      helyi    képviselőként     hivatott,     befolyásolják     a
      köztisztviselőt,    -     illetőleg     a     köztisztviselő
      közbenjárásának  eredményeként  a  közigazgatási  szervet  -
      közfeladatainak,   hatósági   jogalkalmazó   tevékenységének
      ellátása során.  A közigazgatás pártatlanságának biztosítása
      érdekében  mondja   ki  a   törvény  azt,   hogy  az   ilyen
      összeférhetetlenségi  helyzetbe   került   köztisztviselőnek
      döntenie kell melyik közfunkcióját kívánja megtartani.

      A  vitatott   törvényi  rendelkezéssel   kapcsolatosan   nem
      állapítható   meg    az   Alkotmány    70/A.   §-át    sértő
      alkotmányellenes diszkrimináció sem. Az Alkotmánybíróság már
      több határozatában  kifejtette, hogy  az Alkotmány 70/A. §-a
      által  meghatározott  jogegyenlőségnek  azonos  szabályozási
      koncepción belül, azonos jogi helyzetben lévő alanyok között
      kell  fennállnia.   Az  egyenlőként   való  kezelés  kérdése
      különböző  jogi   helyzeteket  illetően   fel   sem   merül.
      [ 21/1990. (X.  4.) AB határozat ( ABH 1990, 78 ) ; 32/1991.
      (VI. 6.) AB határozat ( ABH 1991, 162 ) ]  A köztisztviselők
      és a  közalkalmazottak jogállása  nem azonos,  az az  indok,
      amely  az   összeférhetetlenség  kimondását   a  közhatalmat
      gyakorló  köztisztviselők  esetében  szükségessé  tette,  az
      önkormányzat intézményeiben  dolgozó közalkalmazottak esetén
      nem  áll   fenn,  ezért  az  indítványozó  által  kifogásolt
      megkülönböztetés alkotmányellenessége fel sem merül.

      Mindezek alapján  az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
      Ktv. 21.  § (1)  bekezdése nem  alkotmányellenes,  ezért  az
      indítványokat elutasította.

           2.  A   Ktv.  21.   §   (5)   bekezdés   b)   pontjának
      alkotmányosságát   vitató    indítvány   szerint    az   ott
      megfogalmazott összeférhetetlenségi szabály alkotmányellenes
      módon korlátozza  az Alkotmány  61. §-ában, valamint a 60. §
      (2)  bekezdésében,   valamint  a   63.  §-ában  szabályozott
      alapvető jogok gyakorlását.

      Az  Alkotmány   3.  §   (3)  bekezdése  alkotmányos  elvként
      fogalmazza meg  a pártok  és a  közhatalom szétválasztásának
      követelményét,  kimondja,  hogy  a  pártok  közhatalmat  nem
      gyakorolhatnak,  ennek   megfelelően   egyetlen   párt   sem
      irányíthat  egyetlen   állami  szervet   sem.  Egyes  állami
      tisztségek,  közhivatalok   betöltőivel  szemben   maga   az
      Alkotmány állapítja meg az állam és a pártok elválasztásának
      biztosítékaként  a   párt  tagság,   illetőleg  a  politikai
      tevékenység  tilalmát   ( pl.   :   alkotmánybírók,   bírók,
      ügyészek,   fegyveres   erők,   rendőrség   és   a   polgári
      nemzetbiztonsági szolgálatok  hivatásos állományú tagjai ) .
      Ezentúl a  3. §  (3) bekezdése felhatalmazza a törvényhozást
      arra, hogy a pártok és a közhatalom szétválasztása érdekében
      meghatározza   azokat    a   tisztségeket,   közhivatalokat,
      amelyeket párt tagja, tisztségviselője nem tölthet be.

      Ezen alkotmányos  felhatalmazás alapján  állapította meg  az
      Országgyűlés a  Ktv. 21.  § (5)  bekezdésének b )  pontjában
      meghatározott összeférhetetlenségi rendelkezést.

      A Ktv. 21. § (5) bekezdés b) pontja két tilalmat határoz meg
      a   köztisztviselőkre   nézve.   Egyrészt   pártban   vezető
      tisztséget  nem   viselhet,  másrészt   párt  nevében   vagy
      érdekében  -  az  országgyűlési,  illetve  az  önkormányzati
      választásokon   jelöltként    való   részvételt   kivéve   -
      közszereplést  nem  vállalhat.  Ez  az  összeférhetetlenségi
      szabály a  köztisztviselő aktív  pártpolitikai tevékenységét
      korlátozza. A köztisztviselő bármely törvényesen létrehozott
      pártnak  tagja  lehet,  a  párt  színeiben  a  választásokon
      jelöltként indulhat, ez a tilalom nem képezi akadályát annak
      sem, hogy  a köztisztviselő  -  ha  ezt  nem  valamely  párt
      nevében, vagy  valamely párt  támogatása érdekében  teszi  -
      nyilvánosan  kifejtse   valamely  kérdésben   szakmai,  vagy
      politikai véleményét.

      Mindezeket    figyelembe     véve    az     Alkotmánybíróság
      megállapította, hogy  a  Ktv.  21.  §  (5)  bekezdésének  b)
      pontjában  megfogalmazott   politikai   összeférhetetlenségi
      szabályt az  Alkotmány 3.  § (3)  bekezdésében  szabályozott
      alkotmányos   követelmény    érvényesítése   érdekében,   az
      Alkotmány felhatalmazása alapján alkotta meg a törvényhozó.

      Tekintettel arra,  hogy az  elmúlt évtizedekben a párt és az
      állam   szoros   szervezeti   és   hatásköri   összefonódása
      jellemezte a magyar állami berendezkedést, az Alkotmány 3. §
      (3) bekezdésében szabályozott alkotmányos cél eléréséhez nem
      elegendő a  két szervezeti  rendszer  jogi  előírásokkal  is
      garantált szétválasztása.  A közhatalmat  gyakorló  szervek,
      így a  közigazgatási szervek  iránti közbizalom megteremtése
      megkívánja  azt  is,  hogy  a  köztisztviselők  pártsemleges
      magatartása azok nyilvános fellépése, közszereplése során is
      nyilvánvaló legyen.  Ezért nem  tekinthető az alapvető jogok
      indokolatlan és aránytalan korlátázásának az, hogy a törvény
      a köztisztviselők  számára nemcsak  a hivatali  munkájukban,
      hanem közszerepléseik  során is  megköveteli a  pártsemleges
      magatartást.

      Mindezek alapján  az  Alkotmánybíróság  a  Ktv.  21.  §  (5)
      bekezdés b )  pontja  alkotmányellenességének  megállapítása
      iránt benyújtott  indítványt  magalapozatlannak  találta  és
      elutasította.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Ádám Antal        Dr. Kilényi Géza
                   alkotmánybíró           alkotmánybíró

                              Dr. Lábady Tamás
                               alkotmánybíró

                             Dr. Schmidt Péter
                            előadó alkotmánybíró

                Dr. Szabó András      Dr. Tersztyánszky Ödön
                   alkotmánybíró           alkotmánybíró

                               Dr. Vörös Imre
                               alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        962/B/1992
        Date of the decision:
        .
        12/19/1995
        .
        .