Hungarian
Ügyszám:
.
1310/D/1990
Előadó alkotmánybíró: Zlinszky János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 1310/D/1990. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1995/579
.
A döntés kelte: Budapest, 05/30/1995
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                  A Magyar Köztársaság nevében!

    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára irányuló indítvány és alkotmányjogi
    panasz  tárgyában   -  Dr.  Schmidt  Péter  alkotmánybíró
    párhuzamos indokolásával - meghozta a következő

                         határozatot  :

    Az Alkotmánybíróság  az oktatásról  szóló  1985.  évi  I.
    törvény 19.  § (4)  bekezdése és  103. § (2) bekezdése, a
    felsőoktatásról szóló  1993. évi  LXXX. törvény  83. §-a,
    továbbá a  felsőoktatási intézményekbe  való  felvételről
    szóló  25/1988.  ( XII.  22.  )  MM  rendelet  6.  §  (2)
    bekezdése, 9. § (3) bekezdése, 12. § (1) bekezdése, 26. §
    (2)   bekezdése    és   2.    mellékletének   B/   pontja
    alkotmányellenességének        megállapítására         és
    megsemmisítésére irányuló indítványt elutasítja.

    Az Alkotmánybíróság a 41/1985. ( X. 5. ) MT rendelet 2. §
    (1)   bekezdés    e/    pontja    alkotmányellenességének
    megállapítására és  megsemmisítésére  irányuló  indítvány
    tárgyában az eljárást megszünteti.

    Az   Alkotmánybíróság   a   Művelődési   és   Közoktatási
    Minisztérium    által    1994/1995.    tanévre    kiadott
    felsőoktatási    felvételi    tájékoztató    rendelkezése
    alkotmányellenességének        megállapítására         és
    megsemmisítésére irányuló indítványt visszautasítja.

    Az Alkotmánybíróság  az oktatásról  szóló  1985.  évi  I.
    törvény egyes  rendelkezéseivel összefüggő  alkotmányjogi
    panaszt elutasítja,  egyebekben az  alkotmányjogi panaszt
    visszautasítja.
                              Indokolás

                                 I.

      a/ Az  egyik indítványozó  az  Alkotmánybíróságról  szóló
      1989. évi  XXXII. törvény  1. §  b/  pontja  és  37.  §-a
      alapján kérte  az oktatásról  szóló 1985.  évi I. törvény
      19. § (4) bekezdése és a felsőoktatási intézményekbe való
      felvételről szóló 25/1988. ( XII. 22. ) MM rendelet 26. §
      (2)   bekezdése    és   2.    mellékletének   B/   pontja
      alkotmányellenességének         megállapítását         és
      megsemmisítését.   Az    indítvány    tartalma    alapján
      vonatkozott a  törvény 103. § (2) bekezdésére, a 41/1985.
      ( X. 5.  ) MT  rendelet 2.  § (1)  bekezdés e/  pontjára,
      továbbá a  25/1988. ( XII.  22. )  MM rendelet  9. §  (3)
      bekezdésére és 12. § (1) bekezdésére is.

      Az indítványozó  alkotmányellenesnek  tartotta,  hogy  az
      1985. évi  I. törvény  19. §  (4) bekezdése és a 41/1985.
      ( X.  5.  )  MT  rendelet  a  művelődési  és  közoktatási
      miniszter    hatáskörébe     utalja    a    felsőoktatási
      intézményekre vonatkozó  felvételi  eljárás  szabályainak
      megállapítását.  Az  indítványozó  szerint  az  Alkotmány
      70/F. §-ában  állampolgári jogként  garantált  tanuláshoz
      való jogra  vonatkozó szabályokat  az Alkotmány  8. § (2)
      bekezdése alapján  csak törvény  állapíthat meg, de a jog
      lényeges tartalmát ez sem korlátozhatja.

      Az  indítványozó  alkotmányellenesnek  tartotta  továbbá,
      hogy a  felsőoktatási intézmény  nevében eljáró felvételi
      bizottságnak a  hallgató felvételét  elutasító határozata
      ellen csak  jogszabálysértés esetén  lehet fellebbezni, a
      fellebbezést    pedig    ugyanannak    a    felsőoktatási
      intézménynek  a  vezetője  bírálja  el.  Az  indítványozó
      álláspontja    szerint    az    oktatással    kapcsolatos
      ténykérdések közigazgatási jellegűnek minősülnek, a bírói
      úton történő jogorvoslatra módot kellene adni.

      b/ A  másik  indítványozó  az  Alkotmánybíróságról  szóló
      1989. évi  XXXII. törvény  1. §  b/  pontja  és  37.  §-a
      alapján kérte  a felsőoktatásról  szóló 1993.  évi  LXXX.
      törvény    /a     továbbiakban    Ftv.    /    83.    §-a
      alkotmányellenességének         megállapítását         és
      megsemmisítését, mert álláspontja szerint a felsőoktatási
      intézményeknek  e   rendelkezés  által  biztosított  azon
      jogosultsága, hogy az évenként felvehető hallgatók számát
      maguk állapítsák  meg, sérti  az Alkotmány  70/B. §-ában,
      illetve 70/F.  § (2)  bekezdésében foglalt, a foglalkozás
      szabad megválasztásához  való jogot  és a felsőoktatásban
      való részvétel  jogát képesség  szerint. Az  indítványozó
      alkotmányellenesség megállapítását  kérte azonos jogcímen
      a 25/1988.  ( XII. 22.  ) MM rendelet 6. § (2) bekezdése,
      továbbá a Művelődési és Közoktatási Minisztérium által az
      1994/1995.  tanévre   kiadott   Felsőoktatási   Felvételi
      Tájékoztató  azon   kitétele  vonatkozásában   is,  amely
      szerint  súlyos   következmények  terhe   mellett   kevés
      kivétellel   tilos    egy   jelentkezőnek   egynél   több
      felsőoktatási  intézménybe   jelentkezési  lapot   leadni
      azonos tanévre.  A jelentkezések  e számszerű korlátozása
      az indítványozó  véleménye szerint sérti a pályaválasztás
      szabadságának jogát.

      c/ A  harmadik indítványozó  az Alkotmánybíróságról szóló
      1989. évi  XXXII. törvény  1. §  d/ pontja  és 48.  § (1)
      bekezdése alapján  alkotmányjogi panaszt  nyújtott be  és
      kérte az  oktatásról szóló  1985. évi  I.  törvénynek  az
      Alkotmány XII.  fejezetében leírt  alapvető  jogokkal  és
      kötelességekkel   ellentétes,    pontosabban   meg    nem
      határozott rendelkezései megsemmisítését, a Művelődésügyi
      Minisztérium által  kibocsátott "Felsőoktatási  Felvételi
      Tájékoztató 1990"  nem  normatív  jogszabályi  jellegének
      megállapítását  és   a  felsőoktatási   intézménybe  való
      felvételről új  jogszabály  alkotásának  kezdeményezését.
      Sérelmezte továbbá,  hogy  bár  felvételi  pontszáma  más
      felsőoktatási intézménybe  való felvételhez elegendő lett
      volna,   az    oda   való   felvétel   jogától   egyetemi
      szabályzatokra, illetve  a nem jogszabályi jellegű, ezért
      véleménye szerint  jogvesztés következményét  előírni nem
      jogosult felvételi tájékoztatóra hivatkozással elzárták.

      Az  indítványozó   az   Alkotmánynak   az   állampolgárok
      művelődéshez való jogát biztosító 70/F. § (1) bekezdésébe
      ütközőnek tartotta,  hogy 1990-ben  felvételi eredményeit
      az  oktatásról   szóló  1985.   évi  I.  törvényre  és  a
      Művelődési Minisztérium  által kibocsátott  Felsőoktatási
      Felvételi  Tájékoztató   1990  kiadványra   hivatkozással
      bírálták el.  Az indítványozó  hivatkozott  az  Alkotmány
      70/F. §  (2) bekezdésére, amelynek alapján a művelődéshez
      való jog  részét képezi  az is,  hogy képességei  alapján
      mindenki  számára   hozzáférhető   legyen   a   felsőfokú
      oktatásban  való   részvétel.  Hivatkozott   továbbá   az
      indítványozó az  Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésére, amely
      az állampolgári  jogokat, így  a művelődéshez  való jogot
      is, bármely  megkülönböztetés nélkül biztosítani rendeli.
      Álláspontja szerint  a felsőoktatási  intézményekbe  való
      jelenlegi felvételi rendszer igazságtalan, egy-két ponton
      múlik a  felvétel, illetve  azon, hogy a jelentkező által
      választott intézményben mennyi a ponthatár.

      Az   indítványozó   1988   óta   többször   felvételizett
      felsőoktatási intézménybe.  1988-ban az  akkor  érvényben
      lévő fizikai  és értelmiségi  származás megkülönböztetése
      miatt, helyhiányra  hivatkozással  nem  nyert  felvételt.
      1989-ben az  indítványozó felvételi eredménye nem érte el
      a felvételre  megállapított ponthatárt.  Az  indítványozó
      alkotmányjogi  panaszának   alapja,   hogy   1990-ben   a
      felvételi  vizsga   nem  elégséges   eredményével   kérte
      felvételét  olyan  másik  szakra,  illetve  felsőoktatási
      intézménybe, ahová  a felvételi  vizsga-pontszáma alapján
      felvételt nyert  volna. Az  első helyre  való átvételt az
      egyetemi szabályzatra  hivatkozással,  az  utóbbira  való
      átvételt  a   kötelezően   előírt   alkalmassági   vizsga
      elmulasztására  hivatkozva   utasította   el   az   adott
      felsőoktatási intézmény.

      c/ A  Művelődési és  Közoktatási Minisztérium képviselője
      az  alkotmányjogi   panaszra  tett   észrevételében  arra
      hivatkozott,  hogy   az  Alkotmány  70/F.  §-ban  foglalt
      művelődéshez való  jog nem  jogosítja fel az állampolgárt
      bármilyen    felsőoktatási     intézményben     bármilyen
      tanulmányok folytatására,  ezért köti  az  1985.  évi  I.
      törvény 102. § (1) bekezdésének b/ pontja a felsőoktatási
      intézménybe  történő   felvételt   eredményes   felvételi
      vizsgához.  Az  átjelentkezésre  vonatkozó  szabályok  az
      észrevételező  álláspontja   szerint  nem  szabályozhatók
      jogszabályban,   e    kérdés   szabályozása   ugyanis   a
      felsőoktatási  intézmények   hatáskörébe   tartozik.   Az
      intézményi autonómia  keretein belül  elfogadott átvételi
      és  alkalmassági   feltételeket   ezért   tartalmazza   a
      Felsőoktatási Felvételi Tájékoztató, amelynek közzététele
      a 25/1988.  ( XII. 22.  ) MT  rendelet évente  módosított
      mellékleteiben történik.

                                 II.

      Az  Alkotmánybíróság   határozata  meghozatalakor   -  az
      indítványoknak  megfelelően   -   kizárólag   az   állami
      felsőoktatási  intézményekbe   való  felvétel  szabályait
      vizsgálta.

      Az Alkotmány  70/B. §  (1) bekezdése  szerint mindenkinek
      joga van  a munkához,  a munka  és a  foglalkozás  szabad
      megválasztásához. Az  Alkotmány 70/F.  § szerint a Magyar
      Köztársaság  biztosítja   az  állampolgárok   számára   a
      művelődéshez   való   jogot,   amelyet   a   közművelődés
      kiterjesztésével és általánossá tételével, az ingyenes és
      kötelező általános iskolával, képességei alapján mindenki
      számára  hozzáférhető  közép-  és  felsőfokú  oktatással,
      továbbá az  oktatásban  részesülők  anyagi  támogatásával
      valósít meg.  Az Alkotmány 70/G. § (1) bekezdése előírást
      tartalmaz,   amely    szerint   a    Magyar   Köztársaság
      tiszteletben  tartja   és  támogatja   a  tudományos   és
      művészeti élet szabadságát, a tanszabadságot és a tanítás
      szabadságát.

      Az   Alkotmánybíróság   vizsgálatának   ideje   alatt   a
      felsőoktatásra vonatkozó  szabályozásban új  jogszabályok
      születtek, ez  azonban nem  minden esetben  jelentette  a
      korábbi   szabályok   hatályon   kívül   helyezését.   Az
      Alkotmánybíróság azért  sem tekinthetett  el  a  korábban
      hatályban lévő jogszabályok vizsgálatától, mivel az egyik
      indítványozó alkotmányjogi  panaszt nyújtott be, amelynek
      alapján az  indítványozót ért  sérelem  idején  hatályban
      lévő     jogszabályok     voltak     vizsgálandók.     Az
      Alkotmánybíróság indítvány  hiányában is  vizsgálta  azon
      jogszabályi  rendelkezéseket,  amelyek  az  indítványozók
      által alkotmányellenesnek  tartott és megsemmisíteni kért
      rendelkezések   helyébe    léptek,   amennyiben   az   új
      rendelkezés lényegében  azonos a  korábbi, hatályon kívül
      helyezett rendelkezéssel.

      Az oktatásról  szóló 1985. évi I. törvény /a továbbiakban
      :   Ot. szabályozta  a  benyújtott  alkotmányjogi  panasz
      alapjául  szolgáló   sérelem   idején   e   felsőoktatási
      intézménybe   való    felvételt   törvényi   szinten.   A
      felsőoktatásról szóló,  1993.  szeptember  1-én  hatályba
      lépő 1993.  évi LXXX.  törvény /a  továbbiakban Ftv. / az
      Ot.  egyes,  a  felsőoktatásra  vonatkozó  rendelkezéseit
      hatályon  kívül   helyezte,  másokat   azonban  nem.   Az
      Alkotmánybíróság  indítvány  hiányában  alkotmánybírósági
      szempontból  nem   vizsgálta  az  Ftv-nek  az  Ot.  egyes
      rendelkezéseit hatályon kívül helyező 126. § első francia
      bekezdését, azt  azonban megállapítja,  hogy  a  hatályon
      kívül  helyezett   rendelkezések  megjelölése   egymásnak
      ellentmondó. Az  Alkotmánybíróság a  jogbiztonság elvének
      megfelelően a  konkrét rendelkezésekből  indult ki  és  a
      hatályon kívül helyezést a szűkebb értelemben értelmezte.
      Az  Ot.  végrehajtásáról  rendelkezett  az  alkotmányjogi
      panasz  alapjául  szolgáló   sérelem  idején  a  41/1985.
      (X.5.) MT rendelet, amelyet 1995.  március 16-i hatállyal
      helyezett hatályon  kívül az  érdemi rendelkezéseket  nem
      tartalmazó 24/1995.  ( III. 8.  ) Korm. rendelet. Az Ftv.
      83. §  (7) bekezdés  utolsó mondata  felhívta a Kormányt,
      hogy a felvételi eljárás szabályait rendeletben állapítsa
      meg. A  Kormány mintegy  másfél éves késéssel, a 28/1995.
      ( III. 24.  ) Korm.  rendelettel /a továbbiakban :  Korm.
      rendelet/ tett  eleget e  feladatának, e jogszabály 1995.
      augusztus  1-én   történő  hatálybalépéséig   azonban  az
      alkotmányjogi panasz  alapjául szolgáló sérelem idején is
      hatályban  lévő,   a  41/1985.  ( X.  5.  )  MT  rendelet
      felhatalmazása   alapján   meghozott,   a   felsőoktatási
      intézményekbe való  felvételről szóló 25/1988.  (XII.22.)
      MM  rendeletet  / a  továbbiakban  MM  rendelet /   marad
      hatályban.

      Az Ot.  3. §-a  szerint a Magyar Köztársaság a tanuláshoz
      való jogot  mindenki számára  biztosítja. Az Ot. 5. § (1)
      bekezdése kimondja,  hogy az  iskolai nevelés-oktatás,  a
      nevelés-oktatás irányítása és feltételeinek biztosítása -
      a törvényben foglalt kivétellel - az állam feladata.

      Az Ot.  19. §  (1)  bekezdése  szerint  a  művelődési  és
      közoktatási miniszter  hatáskörébe tartozik  a  nevelési-
      oktatási  rendszer   központi  ágazati  irányítása.  Ezen
      hatáskörén belül  - az  oktatásról  szóló  1985.  évi  I.
      törvény végrehajtásáról  rendelkező,  időközben  hatályon
      kívül helyezett  41/1985. ( X.  5. ) MT rendelet 2. § (1)
      bekezdésének  e/   pontja  szerint   -  a  művelődési  és
      közoktatási  miniszter   a  felsőoktatási   intézményeket
      közvetlenül   irányító    miniszterekkel    egyetértésben
      szabályozta a  felvételi eljárást,  valamint a  felmentés
      eseteit az általános felvételi feltételek alól.

      Az Ot.  102. §  (1) bekezdése a felsőoktatási intézménybe
      való felvétel  általános feltételeit  szabályozta, a  (2)
      bekezdés pedig a felsőoktatási intézmény számára lehetővé
      tette,  hogy   a   felvételt   egyes   szakokon   további
      feltételhez kösse.  E rendelkezés  helyébe lépett az Ftv.
      83. §  (2) és  (7) bekezdése,  amely az  (1)  bekezdésben
      meghatározott általános  feltételeken túl a felsőoktatási
      intézmény  jogkörébe   utalja  a   további  követelmények
      meghatározását, a  felvételi  vizsgák  megszervezését  és
      lebonyolítást.

      Az Ot.  10. §  (1) bekezdés első mondata kimondja, hogy a
      nevelési-oktatási  intézmények   szakmai  tekintetben   a
      törvény rendelkezései szerint önállóak; szervezetükkel és
      működésükkel kapcsolatos  minden olyan  ügyben  döntenek,
      amelyet jogszabály  nem utal  más szerv  hatáskörébe.  Az
      Ftv. 64.  § (1)  bekezdése e  szabályt  megismétli,   (2)
      bekezdése pedig a felsőoktatási intézmények önkormányzati
      jogát Alkotmány  által  biztosított  oktatás,  tudományos
      képzés,  művészeti   tevékenység,  kutatás   és   tanulás
      szabadságának  megvalósulása   módjának   tekinti.   Ezen
      döntési jogkörön  belül a felsőoktatási intézmény az Ftv.
      64. §  (2) bekezdés  c/ pontja  alapján  a  költségvetési
      támogatásra  is   figyelemmel  megállapítja  a  felvehető
      hallgatók számát,  meghatározza a  felvétel  feltételeit,
      kiválasztja és felveszi a hallgatókat.

      Az  MM   rendelet  9.   §  (3)   bekezdése  szerint  -  a
      felsőoktatási intézmény  /kar/ határozza  meg a felvételi
      vizsga jellegét  és összetételét. A (4) bekezdése azonban
      az azonos  szakmai képzést  folytató intézmények  közötti
      koordináció  /átjelentkezés/  érdekében  a  felsőoktatási
      intézmény döntésének  jóváhagyását az  irányító miniszter
      hatáskörébe   utalja.   Az   Alkotmánybíróság   indítvány
      hiányában  nem  vizsgálta  a  miniszter  ezen  jogkörének
      alkotmányosságát. Az  MM rendelet  12.  §  (1)  bekezdése
      továbbá a  felsőoktatási intézmény  hatáskörébe utalja  a
      gyakorlati és  az alkalmassági  vizsga  követelményeinek,
      valamint a  vizsgáztatás  módjának  a  meghatározását.  A
      később hatályba  lépő Korm.  rendelet 7.  § (1) bekezdése
      szerint szintén  a felsőoktatási  intézményt illeti  majd
      meg -  az Ftv. rendelkezéseinek megfelelően - a felvételi
      vizsga szervezésének joga.

      Az Ot-nek  az Ftv.  által hatályon kívül helyezett 121. §
      (1)  bekezdése   megállapította,  hogy   a  felsőoktatási
      intézmények feladataikat  - a jogszabályok keretei között
      - önállóan  határozzák meg  és  szervezik,  ezért  a  (2)
      bekezdés f/  pontja többek  között  a  jelentkezőknek  az
      intézménybe való felvételéről, átvételéről való döntést a
      felsőoktatási  intézmény   hatáskörébe  utalja.   Az   MM
      rendelet  6.   §  (2)   bekezdése  egyidejűleg  csak  egy
      felsőoktatási intézménybe /karra/ engedi meg jelentkezési
      lap  benyújtását.   A  jelentkezési   lapon  azonban  két
      átjelentkezési választás megjelölhető. Az MM rendelet 24.
      §-a főszabályként  megengedi a  vizsgatárgyak  azonossága
      esetén   a    jelentkezőnek,   hogy   más   felsőoktatási
      intézménybe  /karra,   szakra,   tagozatra/   a   szóbeli
      /gyakorlati/ vizsga  megkezdéséig  átjelentkezhessék,  az
      átjelentkezést azonban  a felsőoktatási intézmény további
      feltételhez kötheti, illetőleg kizárhatja. Az MM rendelet
      helyett később  hatályba lépő  Korm. rendelet  szerint  a
      jelentkező  a   jelentkezési  lapon   kérheti,   hogy   a
      szervezett átirányítási rendszerben részt vehessen.

      Az MM  rendelet 23.  § (1)  bekezdése szerint a felvételi
      követelményszintet    /a    felvételi    ponthatárt/    a
      felsőoktatási intézmény  javaslata  alapján  az  irányító
      miniszter -  a művelődési  miniszterrel egyetértésben - a
      felvételi irányszámra  figyelemmel állapítja meg és hozza
      nyilvánosságra. A felvételi vizsga folytatásához, továbbá
      az  adott   felsőoktatási   intézménybe   való,   illetve
      egyáltalán  felsőoktatási  intézménybe  való  felvételhez
      szükséges minimális  pontszámokat az MM rendelet 2. számú
      melléklete tartalmazza.  Az MM  rendelet 2.  melléklet B/
      pontja a  felvételi vizsga pontszámítási rendszerén belül
      egyes  felsőoktatási   intézményekre  vonatkozóan   -   a
      felvételi vizsga jellegéből adódóan - speciális pontozási
      rendszereket ismertet.  Az  MM  rendelet  helyett  később
      hatályba lépő Korm. rendelet 6. § (6) bekezdése szerint a
      felsőoktatási intézmény  ponthatár alkalmazásával  dönt a
      felvehető  jelentkezőkről.   A  megállapított   ponthatár
      fölött mindenkit  fel kell venni, a ponthatár alatt senki
      nem vehető fel.

      Az Ot.  103. §  (1) bekezdése  alapján  a  felvételről  a
      felsőoktatási  intézmény   dönt.  Az   Ftv.  83.   §  (5)
      bekezdésének  1.   mondata  e   rendelkezést   pontosítva
      megállapítja, hogy  az alapképzésre  való  felvételről  a
      felsőoktatási intézmény  e  célra  szervezett  bizottsága
      dönt.  Az  Ot.  103.  §  (2)  bekezdése  a  felsőoktatási
      intézmény    felvételt     megtagadó    döntése     ellen
      jogszabálysértés esetén  fellebbezést  enged,  amelyet  a
      felsőoktatási intézmény  vezetője bírál el véglegesen. Az
      Ftv. 83.  §  (5)  bekezdésének  2-4.  mondata  szerint  a
      felvételt megtagadó  döntés  ellen  fellebbezéssel  lehet
      élni, ha  az  jogszabályt  vagy  intézményi  szabályzatot
      sért. A  fellebbezést a  felsőoktatási intézmény vezetője
      bírálja el,  akinek döntése  ellen további fellebbezésnek
      nincs helye.  Az MM rendelet 26. § (1) bekezdése, illetve
      a  Korm.   rendelet  14.   §  (3)   és  (4)  bekezdése  a
      fellebbezési   jogot    a    törvényi    rendelkezéseknek
      megfelelően szabályozzák.

      A  felsőoktatási   intézményben   folyó   képzésről,   az
      intézménybe  évenként  felvehető  hallgatók  számáról,  a
      felvételi  vizsgákról,  az  átjelentkezés  feltételeiről,
      illetve   kizárásáról    a   felsőoktatási    intézmények
      tájékoztatást adnak.  Az MM  rendelet 30. § (1) bekezdése
      szerint  a  felsőoktatási  intézmény  /kar/  a  felvételi
      eljárás  intézményi   rendjét  -  a  rendelet  alapján  -
      felvételi  szabályzatban   határozza  meg.  A  szabályzat
      közzétételéről a felsőoktatási intézmény gondoskodik és a
      felsőoktatási intézmények által a felvételi szabályzatban
      a   rendeleti    felhatalmazás   alapján    megállapított
      rendelkezéseket, a  vizsga követelményeit és az értékelés
      módját  és   szabályait  a  felvételi  tájékoztatóban  is
      részletesen közzé  kell tenni.  Az MM  rendelet 24. § (2)
      bekezdése szerint az átjelentkezés feltételeiről, illetve
      kizárásáról is  tájékoztatást  kell  adni.  Átjelentkezés
      esetén a  felvételről az érintett felsőoktatási intézmény
      /kar/ a  saját követelményszintje  /felvételi ponthatára/
      és  az  általa  az  átjelentkezésre  megállapított  és  a
      felvételi  tájékoztatóban  közzétett  feltételek  alapján
      dönt. A  Korm. rendelet  2.  §-a  a  felvételi  vizsgával
      kapcsolatos információkról  való tájékoztatást írja elő a
      felsőoktatási intézményeknek.  Bizonyos, a  felsőoktatási
      intézménybe való  felvétel szempontjából lényeges előírás
      bevezetésére a  felsőoktatási  intézmények  meghatározott
      idő  elteltével  és  a  tájékoztatási  kötelezettségüknek
      eleget téve jogosultak.

      Az MM  rendelet 30.  § (3) bekezdése előírja az 1989. évi
      intézményi  követelményeknek   felvételi   tájékoztatóban
      történő megjelentetését.  A felsőoktatási  intézmények  a
      döntéseit a  Művelődési és  Közoktatási minisztérium 1990
      és  1995   között   is   éves   felsőoktatási   felvételi
      tájékoztatóban közzétette,  bár erre nem volt jogszabályi
      kötelezettsége. A  Korm. rendelet  2. §  (1) bekezdése  a
      jövőben  a   Művelődési   és   Közoktatási   Minisztérium
      feladatává teszi a felsőoktatási intézmények meghirdetett
      szakaival kapcsolatos  adatokat tartalmazó  Felsőoktatási
      felvételi tájékoztató közzétételét.

                                III.

      Az indítványok nem megalapozottak.

      1. Az  Alkotmány 70/B.  §  (1)  bekezdésében  biztosított
      munka és a foglalkozás megválasztásának szabadsága szoros
      összefüggésben van  az Alkotmány 70/F. § (1) bekezdésében
      biztosított művelődéshez  való joggal,  hiszen  az  egyre
      bonyolultabbá váló társadalmi munkamegosztás a munka és a
      foglalkozás végzésének  előfeltételéül  egyre  gyakrabban
      szab meghatározott  képzettséget. Megvalósítását tekintve
      e két alapvető jog azonban eltér egymástól. A munkához és
      a  foglalkozáshoz  való  jog  az  alapvetően  nem  állami
      foglalkoztatásra  épülő   társadalomban   negatív   módon
      érvényesül :   nem  lehet  alkotmányellenes  korlátja.  A
      felsőoktatásban ezzel  szemben jelenleg az állam jelentős
      túlsúllyal  rendelkezik.   Ebből  adódóan   az  állam   a
      művelődéshez  való   jogot  közvetlenül,  a  felsőoktatás
      területén   az   egyes,   általa   fenntartott   oktatási
      intézményekbe való  bejutás lehetőségének biztosításával,
      pozitív módon valósíthatja meg.

      A művelődéshez  való jog  az egyes  intézményes  oktatási
      szinteken eltérően érvényesül :  míg az általános iskolai
      oktatás kötelező  és ingyenes  mindenki számára, a közép-
      és felsőfokú oktatásban való részvétel joga nem mindenkit
      illet  meg.   Az   Alkotmány   70/F.   §-a   szerint   az
      állampolgárok művelődéshez  való joga akkor valósul meg a
      felsőfokú oktatásban,  ha az  mindenki számára képességei
      alapján hozzáférhető,  továbbá az  oktatásban  részesülők
      anyagi támogatást kapnak.

      a/ Az  államnak a felsőoktatással kapcsolatos alkotmányos
      feladata, hogy  a tanuláshoz  való jog objektív, személyi
      és   tárgyi    előfeltételeit   megteremtse    és    azok
      fejlesztésével  e   jogot  igénye   szerint  bármely,   a
      felsőfokú   oktatásban   való   részvétel   szempontjából
      megfelelő képességekkel  rendelkező  állampolgár  számára
      biztosítsa.   Az    állam   e    feladata   programszerű,
      megvalósítása időt  vesz igénybe,  a a társadalom számára
      rendelkezésre álló anyagi eszközök mértékének függvénye.

      Az állam feladata, hogy egyensúlyt teremtsen a társadalom
      tagjainak alapvető  jogon  alapuló  igényei  és  az  ezek
      megvalósításához  rendelkezésre   álló  anyagi   eszközök
      között. Ha  nem ezt tenné és egyes alapvető jogból fakadó
      igényeket   az   anyagi   eszközök   szűkössége   folytán
      alaptalanul mások  eltérő,  de  szintén  alapvető  jogból
      fakadó igényeinek aránytalan hátrányára elégítené ki, úgy
      ezzel   alkotmányellenes   helyzetet   teremtene.   Ebből
      következően az  állam kötelessége  és joga a művelődéshez
      való jog területén annak meghatározása, hogy a társadalom
      szempontjából  mely   képességek  fejlesztése   szükséges
      állami eszközökből felsőfokú oktatással, illetve az ilyen
      jellegű felsőfokú  oktatásban  való  részvételhez  milyen
      képességbeli feltételek teljesítése szükséges.

      A művelődéshez  való jognak a felsőoktatás területén való
      biztosítása sokfajta  módon valósulhat meg, az államnak e
      feladat megvalósításában  nagy a  mozgástere.  A  feladat
      megvalósítása   bírósági    úton    éppen    ezért    nem
      számonkérhető, elmulasztása  vagy elhanyagolása politikai
      felelősséget  alapozhat  meg,  ellenőrzése  országgyűlési
      hatáskörbe tartozik.

      b/  Az   oktatása   szempontjából   jelentős   képességek
      mérésének  módját   alapvetően   maga   a   felsőoktatási
      intézmény  állapítja  meg.  Ezen  jogosultság  alapja  az
      Alkotmány 70/G.  §  (1)  bekezdése,  amely  biztosítja  a
      tanítás szabadságát. A tanítás szabadsága megnyilvánulhat
      egyéni és  intézményi formában.  A tanítás  szabadságának
      egyik,  intézményi   megnyilvánulási  formája   az  egyes
      felsőoktatási  intézmények,  az  egyetemek  és  főiskolák
      önállósága annak  meghatározása tekintetében, hogy milyen
      képességekkel és  előképzettséggel rendelkező személyeket
      tartanak   alkalmasnak   a   felsőoktatási   intézményben
      oktatott  ismeretek   elsajátítására.   A   felsőoktatási
      intézmények a  legalkalmasabbak arra  is, hogy a személyi
      és tárgyi  feltételeket számbavéve  meghatározzák, hogy a
      tanítás kellő  színvonala milyen létszámmal biztosítható.
      A  létszámnak   a  tanítás  minőségét  csökkentő  mértékű
      megállapítása  az   egyébként  felvett   hallgatók  jogát
      csorbítaná arra,  hogy  képességeiknek  megfelelő,  magas
      színvonalú  oktatásban   részesüljenek.  A  felsőoktatási
      intézményeknek a felvételi követelményeket és a felveendő
      hallgatók létszámát illető döntési önállósága azonban nem
      korlátlan,  határait   a  művelődéshez,   azon  belül   a
      felsőoktatásban való  részvételhez való,  az Alkotmányban
      körülírt jog szabja meg. A felsőoktatás önállósága ezen a
      területen nem  eredményezheti  önkényes,  az  intézmények
      oktatási   feladatának   ellentmondó,   nem   a   tanítás
      színvonalát szem  előtt  tartó  felvételi  szempontok  és
      létszámok  megszabását.   A  művelődési   és  közoktatási
      miniszter jogosultsága  az állam  által  a  felsőoktatási
      intézmény     rendelkezésére      bocsátott      eszközök
      hatékonyságának  és   jogszerűségének  ellenőrzésére   az
      önállósággal való visszaélést akadályozza /Ftv. 74. § (1)
      bekezdés f/ pont/.

      A vizsgált  jogszabályok nem  alkotmányellenesek, mert  a
      felsőoktatási  intézménybe  való  felvétel  feltételeinek
      meghatározására vonatkozó  jogköröket  a  fenti  elvekkel
      összhangban  osztják   meg  az   állami  szervek   és   a
      felsőoktatási    intézmények     között.     Ezért     az
      Alkotmánybíróság    az    erre    vonatkozó    indítványt
      elutasította.

      2. Nem  ütközött az  Alkotmány 8.  § (2)  bekezdésébe az,
      hogy a  fellebbezési eljárást  és az  általános felvételi
      feltételek alóli  felmentés eseteit  nem  törvény,  hanem
      ágazati irányítási hatáskörben az Ot. 19. § (4) bekezdése
      és az időközben hatályon kívül került  41/1985. ( X. 5. )
      MT   rendelet  2. §  (1) bekezdésének e/ pontja alapján a
      művelődési    és    közoktatási    miniszter    rendelete
      szabályozza.  Az   előbbiekből  következően  a  felsőfokú
      oktatásban  való  részvételre  csak  az  ahhoz  megfelelő
      képességekkel rendelkező állampolgároknak van alkotmányos
      joguk. E  képességek mérésére  szolgáló eljárásnak  a jog
      gyakorlása szempontjából  technikai jelentősége  van.  Az
      indítványozók  nem   indítványozták  az   MM  rendeletben
      található,   kifejezetten   eljárási   szabályok   egyike
      alkotmányellenességének vizsgálatát sem érdemi okokból.

      Az MM  rendelet 2.  melléklete B/ pontjában található, az
      egyik  indítványozó   által  alkotmányellenesnek  tartott
      rendelkezései,    amelyek    az    egyes    felsőoktatási
      intézményekre     vonatkozóan     speciális     pontozási
      rendszereket állapítanak  meg, jellegüknél  fogva  eltérő
      megítélés alá esnek.

      A   felsőoktatási    intézményeknek   a   művelődési   és
      közoktatási  miniszter   által  az   éves   felsőoktatási
      felvételi tájékoztatóban  közzétett döntései  jellegüknél
      fogva sem  nem jogszabályok,  sem nem az állami irányítás
      egyéb  jogi   eszközei.  Az   Alkotmánybíróság   hatáskör
      hiányában e tájékoztató vizsgálatára vonatkozó indítványt
      visszautasította. A  felsőoktatási intézmények  felvételi
      szabályzatainak egy kiadványban való együttes közzététele
      egyébként éppen  garanciát jelent  arra vonatkozóan, hogy
      az érdekeltek  széles körben tudomást szerezhessenek ezen
      döntésekről,  az   egyes  felvételi   követelményeket  és
      feltételeket a  saját  igényeik  és  képességeik  szerint
      mérlegelhessék.

      3. Az  Alkotmány 70/K.  §-a az  alapvető jogok megsértése
      miatt  keletkezett   igények,  továbbá   a   kötelességek
      teljesítésével kapcsolatban hozott állami döntések elleni
      kifogások bíróság  előtti érvényesíthetőségét  írja  elő.
      Bár a  felsőfokú tanulmányok végzése nem alapvető jog, az
      állam által fenntartott felsőfokú oktatási intézményekben
      a létszámnak  az oktatás  színvonalát  szem  előtt  tartó
      megállapítása,   valamint    az   előírt    képességekkel
      rendelkező személyek ezen intézményekbe való felvételéről
      szóló döntés alapvető jogot érint. Aki mérhető képességei
      alapján  az  előzetesen,  a  fent  megjelölt  alkotmányos
      szempontok szerint  kialakított  felvételi  feltételeknek
      megfelelően  bekerülhetne  a  felsőoktatási  intézménybe,
      jogosult  a   jogorvoslatra.  A  jogszabálysértés  esetén
      biztosított  jogorvoslati   jog   kiterjed   minden,   az
      alapjogot érintő kérdésre.

      Az Alkotmánybíróság több határozatában kifejtette, hogy a
      jogorvoslathoz való  jog nem  minden  esetben  jelenti  a
      bírósághoz   fordulás   jogát,   csak   a   közigazgatási
      határozatok  tekintetében.   Az  Alkotmány   57.  §   (5)
      bekezdése bírói, államigazgatási vagy más hatósági döntés
      ellen biztosít jogorvoslati jogot, az Alkotmány 50. § (2)
      bekezdése pedig  úgy rendelkezik,  hogy  a  közigazgatási
      határozatok törvényességét  a  bíróság  ellenőrzi.  Ha  a
      felvételi bizottságnak  a felsőoktatási intézmény nevében
      hozott határozata  nem közigazgatási határozat, akkor nem
      alkotmányellenes,     hogy     kibocsátójával     szemben
      közigazgatási  per   nem   indítható.   A   felsőoktatási
      intézmény önállóságának  elvéből adódóan  a felsőoktatási
      intézménybe  való   felvételről  szóló  határozat  elleni
      fellebbezés  során  a  döntés  joga  nem  kerülhet  ki  a
      felsőoktatási intézmény  jogköréből, így  a felsőoktatási
      intézménynek egy  másik szerve, annak vezetője jogosult a
      fellebbezés kérdésében dönteni.

      A  művelődési   és  közoktatási  miniszter  törvényességi
      felügyeleti   jogkörében    az    állami    felsőoktatási
      intézmények jogszabályba  ütköző intézményi szabályzatát,
      egyedi döntését  megsemmisítheti /Ftv. 74. § (1) bekezdés
      c/ pont/,  az erre vonatkozó határozata pedig vita esetén
      bíróság előtt megtámadható.

      Az Alkotmánybíróság  a vizsgált szabályozást a benyújtott
      indítványok   és    panaszok    alapján    nem    találta
      alkotmányellenesnek.    Az    Alkotmánybíróság    azonban
      indokoltnak tartaná,  hogy a  jogalkotó  a  felsőoktatási
      intézményekbe   való   felvétellel   kapcsolatos   panasz
      intézményét részletesen szabályozza.

      4. A  felsőoktatási  intézmények  a  hozzájuk  jelentkező
      személyek közül  választják ki  az általuk elfogadhatónak
      tartott képességbeli  szintet meghatározva azokat, akiket
      az  intézménybe   hallgatóként   felvesznek.   Országosan
      egységes ponthatár  az  egyes  felsőoktatási  intézmények
      autonómiájának elvéből  adódóan nem  elfogadható,  hiszen
      akkor  minden  intézménynek  egy  általa  nem  is  kívánt
      átlaghoz kellene  igazodnia, függetlenül személyi, tárgyi
      feltételeitől, oktatási  módszerétől, hagyományaitól stb.
      Ugyanez az  indoka, hogy egyszerre csak egy felsőoktatási
      intézménybe lehet  jelentkezni és  átjelentkezésre csak a
      felvétel elutasítása  esetén van  mód,  hiszen  az  egyes
      intézmények   a    ténylegesen   jelentkezők    /és   nem
      próbálkozók/,  a   felvételi  eredmények  és  az  általuk
      megállapított          tudás-minimum           hármasának
      figyelembevételével  tudják   csak  egyéni  ponthatárukat
      meghatározni.   E    szempont   értékelése   alapján   az
      Alkotmánybíróság a  jelentkezés  szabályait  nem  találta
      alkotmányellenesnek.

      5.   A    41/1985.   ( X.   5.   )   MT   rendeletet   az
      alkotmánybírósági  vizsgálat   ideje  alatt  a  jogalkotó
      hatályon kívül  helyezte.  Mivel  e  jogszabály  bizonyos
      rendelkezésére    utólagos     normakontroll    keretében
      nyújtottak   be    indítványt,   annak   hatályon   kívül
      helyezésével  ezen   indítvány   okafogyottá   vált.   Az
      Alkotmánybíróság  e   jogszabály   vonatkozásában   ezért
      eljárását megszüntette.

      6. A  felsőoktatásban való részvételhez egyrészt bizonyos
      általános,  másrészt   egyes,  az  adott  oktatási  ágnak
      megfelelő    speciális    képességek    szükségesek.    A
      képességeknek  általában  csak  a  külső  megnyilvánulása
      mérhető,  azonban   ennek  mérése  is  nagy  nehézségekbe
      ütközik,  arra   tökéletes  módszer  nincs.  A  jelenlegi
      felsőoktatási felvételi vizsgák módszertanának vizsgálata
      nem tartozik  az Alkotmánybíróság  hatáskörébe, ezért  az
      arra vonatkozó  indítványt  visszautasította.  A  szakmai
      felvételi követelményeknek,  a  megkívánt  tudásszintnek,
      illetve  az   annak  mérésére   szolgáló  módszernek   az
      egyetemi,  főiskolai   önállóság  keretei   közé  tartozó
      megállapítása   nem    tartozik    az    Alkotmánybíróság
      hatáskörébe, ezért  az ennek alkotmányossági vizsgálatára
      vonatkozó      indítványt       az       Alkotmánybíróság
      visszautasította.

      7.  Az   egyik   indítványozó   kérte   a   Művelődésügyi
      Minisztérium által  kibocsátott  Felsőoktatási  Felvételi
      Tájékoztató  1990  nem  normatív  jogszabályi  jellegének
      megállapítását. Az Alkotmánybíróságnak szabály jogforrási
      jellegét minősíteni nem feladata, ezért ezt az indítványt
      visszautasította.

      8. Az  egyik indítványozó  kérte  továbbá  új  jogszabály
      alkotásának kezdeményezését  a felsőoktatási  intézménybe
      való      felvételről.       Az       Alkotmánybíróságnak
      jogszabályalkotást kezdeményező  hatásköre  nincs,  ezért
      ezt az indítványt visszautasította.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                Dr. Ádám Antal            Dr. Kilényi Géza
                 alkotmánybíró              alkotmánybíró

             Dr. Lábady Tamás                Dr. Schmidt Péter
              alkotmánybíró                    alkotmánybíró

             Dr. Szabó András            Dr. Tersztyánszky Ödön
               alkotmánybíró                 alkotmánybíró

                             Dr. Vörös Imre
                              alkotmánybíró

                            Dr. Zlinszky János
                           előadó alkotmánybíró
        Dr. Schmidt Péter alkotmánybíró párhuzamos indokolása

        Ellentétben  a   határozat  indoklásának   3.   pontjában
        foglaltakkal nem  egyszerűen jogalkotói  pontatlanságnak,
        hanem   alkotmányossági    szempontból   aggályosnak,   a
        jogállamiság elvével  nehezen összeegyeztethetőnek tartom
        a  felsőoktatásról   szóló  törvénynek   a  felsőoktatási
        intézményekbe   való    felvétel    rendjét    szabályozó
        jogszabályi  rendelkezések   érvényesítésére  biztosított
        megoldását.  Aggályosnak   tartom  azért,  mert  napjaink
        jogalkotásának egy  tipikus jelensége  tükröződik  benne,
        nevezetesen az,  hogy a  jogalkotás, miközben nagy gondot
        fordít   egyes    közintézmények,   közjogi   testületek,
        önkormányzatok autonómiájának  garantálására, az ezekkel,
        a gyakran  hatalmi, monopolhelyzetben lévő intézményekkel
        kapcsolatba  kerülő   állampolgárnak  nem   nyújt  valódi
        jogvédelmet.

        A  felsőoktatásról  szóló  1993.  évi  LXXX.  törvény  az
        Alkotmány 70/G.  §-ában szabályozott a tudományos kutatás
        és a tanítás szabadságának biztosítása érdekében nagyfokú
        autonómiát, törvény által garantált önkormányzati jogokat
        biztosít   a   felsőoktatási   intézmények   számára.   A
        felsőoktatási   intézmények   autonómiája   azonban   nem
        korlátlan, az  állam törvénnyel,  törvényi  felhatalmazás
        alapján kibocsátott  más jogszabályokkal, azt közérdekből
        - a  felsőoktatás egységesítése, a nemzetközi integrációs
        folyamatokhoz való  csatlakozás lehetőségének, az oklevél
        kibocsátásának       alapjául       szolgáló       képzés
        alapkövetelményeinek biztosítása,  az Alkotmány  70/F. §-
        ában megfogalmazott  művelődéshez való jog érvényesülése,
        az oktatottak jogainak védelme érdekében - korlátozza.

        A törvény 64. § (2) bekezdése a felsőoktatási intézmények
        önkormányzati  jogai   között  sorolja  fel  a  felvételi
        feltételek meghatározásának,  a hallgatók kiválasztásának
        és felvételének a jogát.

        A felsőoktatási  intézményekbe való  felvételt azonban az
        állam nem  tekinti olyan,  a  tanítás  szabadsága  körébe
        tartozó kérdésnek, ahol szabad teret enged a felsőoktatás
        autonóm döntésének.  A felvétel  feltételeit, a felvételi
        eljárás rendjét  jogszabályok -  a felsőoktatásról  szóló
        törvény 20.  fejezete, valamint 1995. augusztus 31. -ig a
        25/1988.  ( XII.  22. ) MM rendelet, azt követően pedig a
        28/1995.  ( III.  24. )  Korm. rendelet - szabályozzák. A
        felsőoktatási intézmény  a  hallgatók  kiválasztására  és
        felvételére   irányuló   önkormányzati   jogát   csak   e
        jogszabályok keretei  között gyakorolhatja.  A  felvételi
        rendjére vonatkozó  jogszabályi  előírások  kötelezők  az
        állami  és   az   állam   által   elismert   nem   állami
        felsőoktatási intézményekre egyaránt. Az állam a felvétel
        rendjét két  okból szabályozza.  Egyrészt azért,  mert az
        Alkotmány  70/F.   §  (2)   bekezdése  kimondja,  hogy  a
        művelődéshez való  jogot az  állam -  többek között  -  a
        képességei alapján  mindenki számára  hozzáférhető közép-
        és felsőfokú  oktatással biztosítja. A felvétel rendjének
        jogi szabályozása  ennek az  Alkotmányba  foglalt  állami
        feladatvállalásnak, az  esélyegyenlőség biztosításának  a
        jogi garanciáit  hivatott megteremteni. Másrészt a magyar
        felsőoktatási rendszerben  - de  az európai felsőoktatási
        rendszerekben általában  - a  felsőoktatási intézményeket
        és az  általuk kiadott  okleveleket nem  a piac, hanem az
        állam  minősíti.   Ezért  a   felsőoktatási  jog  szakmai
        követelményeket támaszt  a  felsőoktatási  intézményekkel
        szemben,  ebbe   a  körbe   illeszkednek  a   felvételire
        vonatkozó  egyes   szabályok  is.   A  felvétel   rendjét
        szabályozó jogszabályi  előírások funkciója  e körben az,
        hogy meghatározzák  azokat a követelményeket, amelyek azt
        garantálják, hogy  a  felsőfokú  ismeretek  elsajátításra
        alkalmas   ( pl.      :      megfelelő   előképzettséggel
        rendelkező ) személyek kerüljenek be a felsőfokú oktatási
        intézményekbe.

        Az állam  a felvételi  feltételek szűk  körét, főként  az
        előképzettségi feltételeket  írja elő  kötelező módon.  A
        felvételre vonatkozó  jogszabályi  előírások  döntően  az
        intézmények  által  meghatározott  felvételi  feltételek,
        követelmények  megismerhetőségét,   kiszámíthatóságát,  a
        felvételi  eljárás,   a  "verseny"  tisztaságát  kívánják
        biztosítani.   A    felvételiző    kiszolgáltatottságának
        megakadályozása,  a   polgár  védelmében   korlátozza  az
        intézmény autonómiáját.  A törvény  83. §-a  e  szabályok
        megsértése esetén  azonban csak  arra ad  módot,  hogy  a
        felvételiző   az    intézmény    vezetőjéhez    forduljon
        jogorvoslattal.  Azaz   a  korlátozni   kívánt  intézmény
        belátására bízza,  hogy  betartja,  vagy  félre  teszi  a
        jogszabály előírásait.  A szerv  vezetőjéhez  benyújtható
        fellebbezés  ugyanazon   szerv  előtti  "jogorvoslat".  A
        vezető -  minthogy az  intézményen belül  ő a  felelős  a
        felvételi jogszerű  lebonyolításáért  -  a  felsőoktatási
        intézményen  belüli  hierarchiából  egyébként  is  fakadó
        jogait gyakorolja,  nem jogorvoslati  fórumként  jár  el,
        amikor  elbírálja.   Így   a   felsőoktatási   törvényben
        szabályozott fellebbezési  jog nem nyújt védelmet azokkal
        a jogszabálysértésekkel szemben, amikor az intézmény - és
        nem a  nevében eljáró bizottság, vagy személy - sérti meg
        a felvételiző  védelmét szolgáló  szabályokat ( pl. olyan
        típusú felvételi vizsgát tart, amelyre jogszabály szerint
        nincs joga,  illetőleg amelyet  előzetesen nem  hirdetett
        meg; nem  bizottságok veszik  ki a  felvételi  vizsgákat,
        vagy a  felvételi bizottságok összetétele nem felel meg a
        jogszabályi előírásoknak;  a felvételi bizottság tagjával
        szemben kizáró  ok áll fenn, de azt az intézmény vezetője
        nem veszi  figyelembe;  az  intézmény  ponthatár  feletti
        eredményt elért jelentkezőt nem vesz fel, stb. - az ilyen
        és  ehhez   hasonló  jogsértések   nem  példanélküliek  a
        felsőoktatási intézmények felvételi gyakorlatában. )

        A miniszternek  a  felsőoktatási  törvényben  biztosított
        törvényességi  felügyeleti   jogköre  elsősorban   nem  a
        jogalanyok jogainak védelmét szolgálja, hanem az objektív
        jogvédelem   eszköze.   A   miniszter   a   törvényességi
        felügyeleti    jogkörét    hivatalból    gyakorolja,    a
        felvételizőnek  nincs   alanyi  joga  arra,  hogy  ha  az
        intézmény  jogsértő  döntésével  szemben  a  miniszterhez
        fordul, panaszát érdemben elbírálják. Így a törvényességi
        felügyelet  eszközei   nem  tekinthetők   a   felvételiző
        jogainak érvényesítésére biztosított jogi eszközöknek.

        A  törvény   82.  §-a  szerint  az  intézményvezetőnek  a
        fellebbezés elbírálása  tárgyában hozott  döntése ellen a
        további fellebbezés  lehetőségét kizárja.  Azt a kérdést,
        hogy  a   felsőoktatási  intézményekbe   való   felvételt
        szabályozó  jogszabályi   előírások  megsértése  miatt  a
        felvételiző fordulhat-e  bírósághoz és  ha  igen,  milyen
        jogcímen, a  hatályos jogi  szabályozás  teljesen  nyitva
        hagyja. A  felsőoktatási törvény szabályozása alapján nem
        tisztázható egyértelműen a felvételiző és a felsőoktatási
        intézmény  közötti  jogviszony  és  ebből  következően  a
        felvételi eljárás és a felvételi döntés jogi jellege sem.
        A hatályos jogszabályok alapján több egyaránt indokolható
        értelmezés  lehetséges.   Kiszámíthatatlan,  hogy  milyen
        döntést hozna  a bíróság  egy, a  felvételi eljárás során
        elkövetett  jogszabálysértés   miatt  benyújtott  kereset
        alapján, megállapítaná-e a bíróság a hatáskörét, ha igen,
        közigazgatási perben  vagy magánjogi  jogvitaként döntené
        el az ügyet.

        Az indítványozó  azt a  jogi álláspontot  képviseli, mely
        szerint a felsőoktatási intézménynek a felvétel tárgyában
        hozott döntése közigazgatási határozat és a felsőoktatási
        törvény  -   mivel  nem   biztosítja  a   bíróság  előtti
        megtámadás lehetőségét  - Alkotmány 57. § (5) bekezdését,
        illetőleg 50.  §  (2)  bekezdését  sérti.  Bár  ez  is  a
        felsőoktatási törvény  rendelkezéseinek egyik  lehetséges
        értelmezése, de abban egyet értek a határozattal, hogy ez
        nem   vezethető   le   egyértelműen   a   hatályos   jogi
        szabályozásból.

        Azonban álláspontom  szerint a  felsőoktatási  törvényből
        nem  vezethető   le  a   határozat  indoklásának   az   a
        megállapítása sem,  mely szerint  az Alkotmány  70/K. §-a
        alapján  az   állam   által   fenntartott   felsőoktatási
        intézmény által  a  felvételi  eljárás  során  elkövetett
        jogszabálysértés  esetén   a   bírósági   jogérvényesítés
        lehetősége  megilleti  a  felvételizőt  minden  alapjogot
        érintő kérdésben.  Ez az álláspont azért nem következik a
        hatályos jogból,  mert a  felsőoktatásról szóló törvény a
        fenntartójától    függetlenül     minden    felsőoktatási
        intézményt az  egységes felsőoktatási  rendszer  részének
        tekint.  Sem   a  képzéssel   szemben  támasztott  állami
        követelmények, sem  az oklevél  kibocsátási  jogosultság,
        sem a  felsőoktatási intézmények szakmai autonómiája, sem
        a hallgatók  jogállása szempontjából nem tesz különbséget
        állami  és   az   állam   által   elismert   nem   állami
        felsőoktatási intézmények  között.  Ennek  megfelelően  a
        törvény  rendelkezései   egyaránt  alkalmazandóak  minden
        felsőoktatási intézményre.  A  törvény  113. - 114.  §-ai
        lehetőséget adnak  arra, hogy  a nem állami felsőoktatási
        intézmény esetében  a fenntartó,  illetőleg az  intézmény
        szabályzata    eltérjen     a    törvény    meghatározott
        szabályaitól. A felvétel rendjére vonatkozó szabályok nem
        tartoznak  e   körbe.  A   felvétel  rendjét   szabályozó
        jogszabályi előírások  egyformán kötik  az állami  és nem
        állami felsőoktatási  intézményeket. A  82.  §  sem  tesz
        különbséget,  amikor   -  az   Alkotmány   70/F.   §-ában
        szabályozott  alapvető   jog  érvényesülésének   törvényi
        garanciájaként   -    kimondja,   hogy   "Minden   magyar
        állampolgárnak joga  van -  a 83.  § keretei  között - az
        általa választott  felsőoktatási intézményben  és  szakon
        felsőfokú tanulmányokat folytatni. " A törvény és törvény
        felhatalmazása alapján  kibocsátott felvételi  eljárásról
        szóló jogszabály  fenntartójára  tekintet  nélkül  minden
        felsőoktatási intézmény  esetén azt  hivatott garantálni,
        hogy mindenki,  aki  eleget  tesz  a  felvételhez  előírt
        törvényi  követelményeknek  és  a  törvényi  előírásoknak
        megfelelően az  intézmény által  meghatározott  felvételi
        követelményeknek,  élhessen   ezzel  a   jogával.   Ennek
        megfelelően a felvételi döntés jogi minősítése és a bírói
        jogvédelem lehetősége  sem különbözhet  aszerint, hogy az
        állam által fenntartott, vagy az állam által elismert nem
        állami felsőoktatási intézmény hozta a döntést.

        Nem az  Alkotmánybíróság feladata a hatályos jogszabályok
        értelmezésével eldönteni,  hogy a  felvételi jogszabályok
        megsértése miatt  milyen jogcímen  és feltételek  mellett
        fordulhat az állampolgár jogvédelemért bírósághoz.

        Az Alkotmánybíróság  több  határozatában  is  kifejtette,
        hogy  a   jogállamiság  egyik   alapvető  összetevője   a
        jogbiztonság követelménye,  azaz az,  hogy az állampolgár
        számára  kiszámíthatók,   előreláthatók  legyenek  a  jog
        előírásai, bízhasson  abban,  hogy  vele  szemben  a  jog
        előírásainak    megfelelően    fognak    eljárni.    Ebbe
        beletartozik  az   is,  hogy  amennyiben  a  jogszabályok
        előírásait  megsértik,   az  állam  lehetőséget  biztosít
        számára ahhoz,  hogy jogainak  bíróság, vagy valamely más
        állami szerv előtt érvényt szerezhessen. Ezt az Alkotmány
        57. §  (1) illetőleg  (5) bekezdésében  az alapvető jogok
        között is biztosítja.

        Ezért úgy  gondolom, hogy  a jogállamiság követelményének
        nem felel  meg a  jogi szabályozás  akkor, ha az állam az
        állampolgár      jogainak      védelmére      jogszabályi
        rendelkezéseket alkot,  és nem biztosítja a jogalanyok és
        a    jogalkalmazók    számára    egyaránt    egyértelműen
        értelmezhető  és   előre   kiszámítható   módon   a   jog
        érvényesítésének lehetőségét. Alkotmányossági szempontból
        különösen  aggályosnak   tartom  az   ilyen  szabályozást
        alapvető jogot érintő jogszabályi rendelkezések esetén.
        Budapest, 1995. május 30.

                                                Dr. Schmidt Péter
                                                   alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        1310/D/1990
        Date of the decision:
        .
        05/30/1995
        .
        .