A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában, Dr.
Ádám Antal, Dr. Kilényi Géza, Dr. Vörös Imre, Dr.
Zlinszky János alkotmánybíráknak - a 841., 842. ponttal
kapcsolatos - különvéleményével, meghozta a következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság megállapítja,hogy a Magyar
Köztársaság fegyveres erőinek a 6/1987. ( X. 15. ) HM
rendelettel kiadott szolgálati szabályzata 10/A. - 10/E.
pontjaiban foglalt rendelkezések alkotmányellenesek; a
szolgálati szabályzat e pontjait 1992. március 31-i
hatállyal megsemmisíti.
A szolgálati szabályzat 841. - 842. pontjai
alkotmányellenességének megállapítására és
megsemmisítésére irányuló indítványt az Alkotmánybíróság
elutasítja.
A Minisztertanács kinevezési jogköréről kiadott
1053/1977. ( XII. 31. ) MT határozat és az ennek
módosításáról szóló 1147/1989. ( XII. 5. ) MT határozat
vizsgálata tekintetében az Alkotmánybíróság az eljárást
megszünteti.
E határozatát az Alkotmánybíróság a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A fegyveres erők szolgálati szabályzatát ( a
továbbiakban : Szabályzat ) - figyelemmel a honvédelemről
szóló 1976. évi I. tv. 11. § (2) bekezdés
rendelkezésére - a honvédelmi miniszter adta ki a 6/1987.
( X. 15. ) HM rendelettel. A Szabályzatot azóta több
ízben módosították, egyebek között a 7/1989. ( XI. 10. )
HM rendelettel ( R ), amelynek az 1. § - a a Szabályzatot
az alábbi 10/A. - 10/E. pontokkal egészitette ki:
"Az egyesülési jog gyakorlása.
10/A. A katona a szolgálati helyen az egyesülési jogról
szóló törvény hatálya alá tartozó politikai vagy egyéb
célú társadalmi szervezetet ( a továbbiakban: társadalmi
szervezet ) nem alakíthat, illetőleg már működő ilyen
szervezet alapszervezetét vagy más szervezeti egységét
nem hozhatja létre. A szolgálati helyen párt vagy más
társadalmi szervezet politikai állásfoglalása vagy nézete
sem szóban, sem írásban nem terjeszthető.
10/B. A katona a szolgálati helyen kívül társadalmi
szervezetet alakíthat, illetőleg társadalmi szervezet
tevékenységében szolgálati időn kívül részt vehet. Ennek
keretében azonban az elöljáró döntésével és
magatartásával, a szolgálati viszonnyal, illetőleg a
katonai szolgálat teljesítésével bármilyen módon
összefüggő vagy annak társadalmi megítélését célzó
nyilatkozatot sem szóban sem írásban nem tehet. Ilyen
kérdések megtárgyalását nem kezdeményezheti vagy abban
nem vehet részt.
10/C. A katona felhatalmazás nélkül egyik társadalmi
szervezet számára sem végezhet politikai vagy katonai
szakértői tevékenységet.
10/D. A 10/B. pontban emlitett társadalmi tevékenység
során a katona egyenruhában nem jelenhet meg, nem
keltheti azt a látszatot, hogy véleménye, nyilatkozata,
állásfoglalása vagy bármilyen más megnyilatkozása a
fegyveres erők vagy annak személyi állománya véleményét
vagy állásfoglalását tükrözi. A katona vagy katonákból
álló szervezet a szolgálati előljáró felhatalmazása
nélkül a Magyar Honvédség tevékenységét vagy személyi
állományát érintő nyilatkozatot sajtó útján nem tehet
közzé.
10/E. A katonai szervezetek parancsnoka társadalmi
szevezettel a 10/B. pontban említett kérdésekkel
összefüggő tárgyalásba nem bocsátkozhat, a társadalmi
szervezet ilyen kezdeményezését el kell hárítani. A
tevékenységét és a szolgálat teljesítésének körülményeit
illetően csak társadalmi szervezet legfelsőbb szervével,
a külön rendelkezésben erre felhatamazott személyek
folytathatnak."
2. A Szabályzatnak a panaszokról, közérdekű
bejelentésekről és javaslatokról szóló XII. fejezete -
egyebek között - a következő rendelkezéseket tartalmazza:
" 841. A katona - a szolgálati viszonyával összefüggő
rendelkezésekben meghatározott, vagy a személyét érintő -
egyéni jog-, vagy érdeksérelmének megszüntetése végett
panaszt tehet. A katona személyesen és csak a saját
nevében tehet panaszt. Ha többeket ért ugyanaz a jog-
vagy érdeksérelem, minden érdekelt egyénileg élhet
panaszjogával. A panaszjog törvényes gyakorlásában senkit
sem szabad korlátozni.
842 . Tilos panaszt tenni :
- csoportosan, más, illetve mások nevében vagy
küldöttség útján;
- alakzatban, őrségben, ügyeleti szolgálatban és kötött
foglalkozások alatt.
Tilos a panasz előterjesztésére összebeszélni.
Nincs helye panasznak továbbá :
- a honvédelmi miniszter által személyesen hozott
döntések ellen;
- a honvédelmi igazgatás körében hozott nem jogerős
határozatok, valamint a bírósági úton felülvizsgálható
határozatok ellen;
- ha a panaszra okot adó sérelemnek a panasz
benyújtására jogosult tudomására jutásától számitva
egy év eltelt;
- az egyszer már elbírált panasz felülvizsgálata során
hozott előljáró parancsnoki döntés, illetőleg
intézkedés ellen."
II.
Az inditványozók a Szabályzat fent idézett rendelkezései
alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
kérték.
Azzal érveltek, hogy az Alkotmány alapvető jogként
deklarálja a véleménynyilvánítás ( 61. § ), az egyesülés
( 63. § ), a petició benyújtásának ( 64. § ), illetve az
érdekvédelem megszervezésének ( 70/C. § ) a szabadságát.
E jogok érvényesülésének garanciájaként az Alkotmány 8. §
(2) bekezdése kimondja, hogy alapvető jogokra vonatkozó
szabályt csak törvény állapíthat meg, de a jog lényeges
tartalmát még a törvény sem korlátozhatja.
A felsorolt rendelkezések miniszteri rendeletként
szabályoznak alapvető jogokat és ezért - alaki okokból -
alkotmányellenesek.
Tartalmában is alkotmányellenesek e rendelkezések, mert
az alkotmányosan védett alapjogokat - az indítványozók
álláspontja szerint - tartalmukban sértve korlátozzák.
III.
A honvédelmi miniszter - az Alkotmánybíróság zártkörű
tárgyalásán képviselője útján is felszólalva - elismerte,
hogy a Szabályzat, az indítványokkal érintetteken túl is,
számos rendelkezést tartalmaz, amelyek alapvető jogokat
szabályoznak illetőleg korlátoznak. A hatályos
alkotmányos rendelkezések értelmében ez nem történhet
rendeleti szinten. Egyebek között emiatt is új szolgálati
szabályzat megalkotása szükséges, amelynél a jogalkotásra
vonatkozó alkotmányos és egyéb rendelkezések
figyelembevételével, törvényi szinten fogják rendezni az
arra tartozó kérdéseket.
Álláspontja szerint az alapjogoknak a Szabályzat 10/A. -
10/E. pontjában foglalt korlátozásai a fegyveres erők
különleges szolgálati viszonyai által indokolt mértéket
nem lépik túl. A 841. és 842. pontban szabályozott un.
panaszjog pedig az indítványokban felhozott alkotmányos
alapjogokat nem sérti.
IV.
1 . Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. tv.
( AB tv. ) 20. § -a értelmében az Alkotmánybíróság az
indítvány alapján jár el . Az indítványozók közölték
azokat a jogszabályokat - a kérelem alapjául szolgáló ok
megjelölése mellett - , amelyeknek vizsgálatát kérték. Az
alkotmányellenesség vizsgálata ennek megfelelően a
szolgálati szabályzatnak az indítványban megjelölt
rendelkezéseire szorítkozott.
2 . A Szabályzatot módosító 10/A - 10/E. pontjait
beiktató R. 1. §-a a katonai szolgálattal kapcsolatban
olyan jogviszonyokat szabályoz, amelyekre az inditványban
idézett alkotmányos alapvetö jog közvetlenül vonatkozik.
E rendelkezések meghozatalakor ( 1989. XI. 10. ) már
hatályban volt az Alkotmánynak az 1989. évi XXXI.
törvénnyel megállapított 8. § (2) bekezdése, amely
szerint az alapvető jogokra és kötelességekre vonatkozó
szabályokat kizárólag törvény állapíthat meg. Az R. 1.
§-a és az általa a Szabályzatba iktatott pontok ezért
alaki okból alkotmányellenesek.
Vizsgálni kellett azt is, hogy a kérdéses jogszabálynak,
az alaki okokon túl tartalmi ( anyagi )
alkotmányellenessége megállapítható-e. Az Alkotmánynak az
1990. évi XL. törvénnyel módosított - jelenleg hatályos -
8. § (2) bekezdése szerint törvény sem korlátozhatja az
alapvető jog lényeges tartalmát.
Az 1976. évi 8. tvr - rel kihirdetett Polgári és
Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányának 22. cikke
szerint:
"1 . Mindenkinek joga van a másokkal való szabad
társulásra, ideértve azt a jogot, hogy érdekei védelme
céljából szakszervezeteket alakítson, illetve azokhoz
csatlakozzon.
2. E jog gyakorlását csak a törvényben megállapított
olyan korlátozásoknak lehet alávetni, amelyek egy
demokratikus társadalomban az állam biztonsága, a
közbiztonság és a közrend, illetőleg a közegészség, a
közerkölcs, vagy mások jogai és szabadságai védelme
érdekében szükségesek. E cikk nem akadályozza, hogy e
jognak a fegyveres erők és a rendőrség tagjai által
történő gyakorlását törvényes korlátozásnak vessék alá."
Az egyesülési jogról szóló 1989. évi II. tv. 25. § (1)
bekezdése szerint : "A fegyveres erők és fegyveres
testületek tagjaira vonatkozóan az egyesülési jog
gyakorlásának feltételeit és módját a szolgálati
szabályzat határozza meg."
Helytállóan hivatkoznak az indítványozók arra, hogy a
fegyveres erők körében az egyesülési jognak a fokozott és
kiemelt korlátozási lehetősége nem vezethet odáig, hogy
az alapvető jog lényeges tartalma sérüljön.
Az R. 1. §- ával beiktatott szabálynak az a szövegezése :
amely " politikai vagy egyéb célú társadalmi szervezet"
alakításának kivételt sem engedő, teljes tilalmát
jelenti, olyan mérvü korlátozás, amelynek az elérni
kívánt céllal való arányossága, elkerülhetetlen volta nem
igazolható és ezért az alapvető jog lényeges tartalmát
sérti.
A vizsgált rendelekezések tehát alaki jellegű
alkotmánysértésen túl tartalmi alkotmányellenességet is
megvalósítanak.
3. Nem állapítható meg alkotmányellenesség az ún:
" panaszjoggal " kapcsolatos kifogásolt rendelkezésekben.
( Szabályzat 841. - 842. pont )
Az Alkotmány az 1989. évi XXXI. törvénnyel való
módosítása óta - alapvető jogként - tartalmazza azt a
rendelkezést, hogy "...a törvényekben meghatározottak
szerint mindenki jogorvoslattal élhet az olyan bírói,
államigazgatási vagy más hatósági döntés ellen, amely
jogát vagy jogos érdekét sérti" ( 57. § (5) bekezdés ),
illetve azt, hogy "...mindenkinek joga van arra, hogy
egyedül vagy másokkal együttesen írásban kérelmet vagy
panaszt terjesszen az illetékes állami szerv elé"
( 64. § ).
A Szabályzat 841. pontjában megfogalmazott "panaszjog", a
Szabályzat egyéb rendelkezéseivel, de különösen a
"Panaszok, közérdekű bejelentések és javaslatok" - ról
szóló XII. fejezet szabályaival összefüggésben
értelmezve, a katonának a szolgálati viszonyával
kapcsolatos jogorvoslati és panasztételi jogát
tartalmazza.
A 842. pont részben a jog tartalmát, részben a jog
gyakorlásának a feltételeit korlátozza.
A Szabályzatnak e pontjai megalkotásakor még nem voltak
hatályban az Alkotmánynak az idézett rendelkezései; a
megalkotással tehát alaki jellegű alkotmánysértés nem
történt.
Az indítványozók szerint a hatályos Alkotmányban írt
alapjog sérelmét az jelenti, hogy a Szabályzat a
panaszjog együttes ( csoportos ) és más nevében való
gyakorlását tiltja, a gyakorlásra való előkészületekre is
kiterjedően ( "Tilos a panasz előterjesztésére
összebeszélni" ) ; továbbá az is, hogy a miniszter
döntése ellen a panaszt kizárja.
Az indítvány e körben nem megalapozott.
A szóban lévő alkotmányos alapjogok - a fentebb
kifejtettek szerint - nem korlátozhatatlanok.
A szolgálati rend megtartásához fűződő érdek a sajátos
katonai függelmi viszonyok közepette tilalmakat
indokolhat, amelyek a katonának a szervezeten belüli
közösségi magatartására vonatkoznak. Éppen emiatt
bizonyos magatartások csoportos tanusítása a katonai
bűncselekmények körében súlyosabb minősítésű ( pl.
parancs iránti engedetlenség, zendülés, stb. ). A
speciális katonai életviszonyok körében e fokozott
veszélyt jelentő magatartások megelőzése is indokolhat
korlátozó szabályokat. A katonai szolgálati rend és a
függelmi viszonyok elleni csoportos szembeszegülés
kizárására és megelőzésére rendelt tilalmak azonban nem
terjedhetnek odáig, hogy az érintett jog alapvető
rendeltetésének érvényrejutását meggátolják, mert ez az
alapjog lényeges tartalmának korlátozása lenne.
A megvizsgált jogintézmény lényeges tartalma az a
jogorvoslat, illetőleg panasztételi jog, amelynek
alapvető rendeltetése a szolgálati viszonnyal összefüggő
jogsérelem elhárítása, orvoslása. Ennek eszköze a
speciálisan hagyományos elnevezésű "panasz"
előterjesztése. A csoportos, illetőleg a más nevében való
előterjesztés lehetőségének megvonása nem zárja ki sem az
orvoslás kiterjedését az érintett személyek teljes
körére, sem magának az előterjesztésnek a lehetőségét. E
korlátozás az eszközre vonatkozik, ez pedig - figyelemmel
a vele szembeállítható érdekekkel - alkotmányossági
szempontból elfogadható, az alapjog lényeges tartalmát
nem érintő korlátozás.
A jogorvoslati jog, az Alkotmány 57. § (5) értelmében,
"a törvényekben meghatározottak szerint" illeti meg a
személyeket. Az a szabály, hogy a miniszter döntése ellen
nincs panasznak helye, a jogorvoslati jognak az
államigazgatási eljárás szabályaival összhangban hozott
rendelkezés; alkotmányellenes korlátozást nem valósít
meg.
A Szabályzat 841., 842. pontjainak megsemmisítésére
irányuló indítvány ezért alaptalan.
V.
Ha az Alkotmánybíróság a jogszabály alkotmányellenességét
állapítja meg, a jogszabályt teljesen vagy részben
megsemmisíti ( AB tv 40. § ). Az ABtv. 43. §. (4)
bekezdése szerint a 42. § (1) bekezdésében írt
( azonnali ) időponttól eltérően is meghatározható az
alkotmányellenes jogszabály hatályon kívül helyezése, ha
ezt a jogbiztonság indokolja. A Szabályzat
alkotmányellenes rendekezéseket tartalmazó viszonylag
jelentős terjedelmű részének azonnali megsemmisítése a
fegyveres erők működését és ezáltal a jogbiztonságot
veszélyeztetné. Ezért az Alkotmánybíróság az új
jogszabály kibocsátásához szükséges későbbi időpontban
határozta meg a hatályvesztést.
VI.
Indítványt nyújtottak be a Minisztertanács kinevezési
jogköréről kiadott 1053 / 1977. ( XII.31. ) MT határozat
és az ennek módosításáról szóló 1147 / 1989. ( XII.5. )
MT határozat alkotmányellenességének vizsgálatára is.
Eszerint: " A Magyar Néphadsereg parancsnokát és
vezérkari főnökét " a Miniszertanács nevezi ki.
Az 1990 április 3- án hatályba lépett 1990. évi XXI. tv.
2. § -ában foglalt rendelkezés folytán a korábbi szabály
hatálya megszűnt, a törvény ugyanis a kinevezés és
felmentés jogkörét a köztársasági elnökre ruházta. A
tárgytalanná vált indítvány következményeként az
Akotmánybíróság e tekintetben az eljárást megszüntette.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter Dr. Szabó András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön
előadó alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre
alkotmánybíró
Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró
Dr. Ádám Antal alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre alkotmánybíró és
Dr. Zlinszky János alkotmánybíró különvéleménye
A határozat indokolásának IV. fejezet 3. pontja idézi az
Alkotmány 64. § - át, amely szerint mindenkinek joga van
arra, hogy egyedül vagy másokkal együttesen írásban
kérelmet vagy panaszt terjesszen az illetékes állami
szerv elé.
Az Alkotmánynak ez a rendelkezése egyértelmű abban a
vonatkozásban, hogy a kérelem vagy panasz
előterjesztésére mindenkinek egyedül és másokkal
együttesen is joga van.
Ezt az alkotmányos jogot a Szabályzat 841. pontja nem
korlátozhatja oly módon, hogy a katona csak saját nevében
tehet panaszt, és ha többeket ér ugyanez a jog- vagy
érdeksérelem, az érdekeltek csak egyénileg élhetnek
panaszjogukkal.
A Szabályzat 841. pontja alkotmányellenes a 842. pontnak
azzal a részével együtt, amely szerint tilos panaszt
tenni csoportosan, más, illetve mások nevében vagy
küldöttség útján.
Ez az alkotmányellenes megkötés a gyakorlatban
akadályozza - vagy aránytalanul nehezíti - az Alkotmány
64. § - ában biztosított jog gyakorlását. A 841. és 842.
pontok tilalmának fenntartásával az Alkotmánybíróság
döntése logikai ellentmondást visz be a Szolgálati
Szabályzatba. A szervezkedés lehetővé tétele és az
"összebeszélés" tilalma nem fér össze. Ha pedig az új
szabályzat a csoportos panaszt csak érdekvédelmi
szervezeten belül engedné meg, ez diszkrimináció lenne a
szervezeten kívüli katonák szempontjából.
A katonai különleges szempontok biztosítására elégséges a
Szolgálati Szabályzat 842. pontjának második fordulata,
amely tiltja a panaszt "alakzatban, őrségben, ügyeleti
szolgálatban és kötött foglalkozások alatt". A további
korlátozást alkotmányellenesnek tartjuk.
Budapest, 1991. október 14.
Dr. Ádám Antal Dr. Kilényi Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Vörös Imre Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |