Hungarian
Ügyszám:
.
62/B/1990
Előadó alkotmánybíró: Tersztyánszky Ödön Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 51/1991. (X. 19.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1991/258
.
A döntés kelte: Budapest, 10/14/1991
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                 A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
    Az  Alkotmánybíróság  jogszabály  alkotmányellenességének
    utólagos vizsgálatára  irányuló indítvány  tárgyában, Dr.
    Ádám  Antal,  Dr.  Kilényi  Géza,  Dr.  Vörös  Imre,  Dr.
    Zlinszky János  alkotmánybíráknak -  a 841., 842. ponttal
    kapcsolatos - különvéleményével, meghozta a következő

                          határozatot:

    Az   Alkotmánybíróság    megállapítja,hogy    a    Magyar
    Köztársaság fegyveres  erőinek a  6/1987.  ( X. 15. )  HM
    rendelettel kiadott  szolgálati szabályzata 10/A. - 10/E.
    pontjaiban foglalt  rendelkezések  alkotmányellenesek;  a
    szolgálati  szabályzat  e  pontjait  1992.  március  31-i
    hatállyal megsemmisíti.

    A   szolgálati    szabályzat   841.    -   842.   pontjai
    alkotmányellenességének        megállapítására         és
    megsemmisítésére irányuló  indítványt az Alkotmánybíróság
    elutasítja.

    A   Minisztertanács    kinevezési   jogköréről    kiadott
    1053/1977.  ( XII. 31. )   MT  határozat   és  az   ennek
    módosításáról szóló  1147/1989. ( XII. 5. )  MT határozat
    vizsgálata tekintetében  az Alkotmánybíróság  az eljárást
    megszünteti.

    E határozatát  az Alkotmánybíróság  a  Magyar  Közlönyben
    közzéteszi.
                              Indokolás

                                 I.

      A   fegyveres    erők   szolgálati    szabályzatát    ( a
      továbbiakban : Szabályzat ) - figyelemmel a honvédelemről
      szóló  1976.   évi  I.   tv.   11.    §    (2)   bekezdés
      rendelkezésére - a honvédelmi miniszter adta ki a 6/1987.
      ( X. 15. ) HM  rendelettel.  A  Szabályzatot  azóta  több
      ízben módosították,  egyebek között a 7/1989. ( XI. 10. )
      HM rendelettel ( R ), amelynek az 1. § - a a Szabályzatot
      az alábbi 10/A. - 10/E. pontokkal egészitette ki:

                   "Az egyesülési jog gyakorlása.

      10/A. A  katona a  szolgálati helyen az egyesülési jogról
      szóló törvény  hatálya alá  tartozó politikai  vagy egyéb
      célú társadalmi  szervezetet ( a továbbiakban: társadalmi
      szervezet ) nem  alakíthat, illetőleg  már  működő  ilyen
      szervezet alapszervezetét  vagy más  szervezeti  egységét
      nem hozhatja  létre. A  szolgálati helyen  párt vagy  más
      társadalmi szervezet politikai állásfoglalása vagy nézete
      sem szóban, sem írásban nem terjeszthető.

      10/B. A  katona  a  szolgálati  helyen  kívül  társadalmi
      szervezetet  alakíthat,  illetőleg  társadalmi  szervezet
      tevékenységében szolgálati  időn kívül részt vehet. Ennek
      keretében   azonban    az    elöljáró    döntésével    és
      magatartásával,  a  szolgálati  viszonnyal,  illetőleg  a
      katonai   szolgálat    teljesítésével   bármilyen   módon
      összefüggő  vagy   annak  társadalmi   megítélését  célzó
      nyilatkozatot sem  szóban sem  írásban nem  tehet.  Ilyen
      kérdések megtárgyalását  nem kezdeményezheti  vagy  abban
      nem vehet részt.

      10/C. A  katona  felhatalmazás  nélkül  egyik  társadalmi
      szervezet számára  sem végezhet  politikai  vagy  katonai
      szakértői tevékenységet.

      10/D. A  10/B. pontban  emlitett  társadalmi  tevékenység
      során  a   katona  egyenruhában  nem  jelenhet  meg,  nem
      keltheti azt  a látszatot,  hogy véleménye, nyilatkozata,
      állásfoglalása  vagy   bármilyen  más  megnyilatkozása  a
      fegyveres erők  vagy annak  személyi állománya véleményét
      vagy állásfoglalását  tükrözi. A  katona vagy  katonákból
      álló  szervezet   a  szolgálati  előljáró  felhatalmazása
      nélkül a  Magyar Honvédség  tevékenységét  vagy  személyi
      állományát érintő  nyilatkozatot sajtó  útján  nem  tehet
      közzé.

      10/E.  A   katonai  szervezetek   parancsnoka  társadalmi
      szevezettel  a   10/B.   pontban   említett   kérdésekkel
      összefüggő tárgyalásba  nem  bocsátkozhat,  a  társadalmi
      szervezet  ilyen  kezdeményezését  el  kell  hárítani.  A
      tevékenységét és  a szolgálat teljesítésének körülményeit
      illetően csak  társadalmi szervezet legfelsőbb szervével,
      a  külön   rendelkezésben  erre  felhatamazott  személyek
      folytathatnak."

      2.   A    Szabályzatnak    a    panaszokról,    közérdekű
      bejelentésekről és  javaslatokról szóló  XII. fejezete  -
      egyebek között - a következő rendelkezéseket tartalmazza:
      " 841.  A katona  - a  szolgálati viszonyával  összefüggő
      rendelkezésekben meghatározott, vagy a személyét érintő -
      egyéni jog-,  vagy érdeksérelmének  megszüntetése  végett
      panaszt tehet.  A katona  személyesen  és  csak  a  saját
      nevében tehet  panaszt. Ha  többeket ért  ugyanaz a  jog-
      vagy  érdeksérelem,   minden  érdekelt   egyénileg  élhet
      panaszjogával. A panaszjog törvényes gyakorlásában senkit
      sem szabad korlátozni.

      842 . Tilos panaszt tenni :

       - csoportosan,   más,   illetve   mások   nevében   vagy
         küldöttség útján;

       -  alakzatban, őrségben, ügyeleti szolgálatban és kötött
      foglalkozások alatt.

           Tilos a panasz előterjesztésére összebeszélni.

      Nincs helye panasznak továbbá :

       - a  honvédelmi   miniszter  által   személyesen  hozott
         döntések ellen;

       - a honvédelmi  igazgatás  körében  hozott  nem  jogerős
         határozatok, valamint a bírósági úton felülvizsgálható
         határozatok ellen;

       - ha  a   panaszra  okot   adó   sérelemnek   a   panasz
         benyújtására jogosult  tudomására  jutásától  számitva
         egy év eltelt;

       - az egyszer  már elbírált  panasz felülvizsgálata során
         hozott   előljáró    parancsnoki   döntés,   illetőleg
         intézkedés ellen."

                                 II.

      Az inditványozók  a Szabályzat fent idézett rendelkezései
      alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését
      kérték.

      Azzal  érveltek,   hogy  az  Alkotmány  alapvető  jogként
      deklarálja a  véleménynyilvánítás ( 61. § ), az egyesülés
      ( 63. § ),  a petició benyújtásának ( 64. § ), illetve az
      érdekvédelem megszervezésének  ( 70/C. § ) a szabadságát.
      E jogok érvényesülésének garanciájaként az Alkotmány 8. §
      (2) bekezdése kimondja, hogy  alapvető  jogokra vonatkozó
      szabályt csak  törvény állapíthat  meg, de a jog lényeges
      tartalmát még a törvény sem korlátozhatja.

      A   felsorolt   rendelkezések   miniszteri   rendeletként
      szabályoznak alapvető  jogokat és ezért - alaki okokból -
      alkotmányellenesek.

      Tartalmában is  alkotmányellenesek e  rendelkezések, mert
      az alkotmányosan  védett alapjogokat  - az  indítványozók
      álláspontja szerint - tartalmukban sértve korlátozzák.

                                III.

      A honvédelmi  miniszter -  az  Alkotmánybíróság  zártkörű
      tárgyalásán képviselője útján is felszólalva - elismerte,
      hogy a Szabályzat, az indítványokkal érintetteken túl is,
      számos rendelkezést  tartalmaz, amelyek  alapvető jogokat
      szabályoznak   illetőleg    korlátoznak.    A    hatályos
      alkotmányos rendelkezések  értelmében  ez  nem  történhet
      rendeleti szinten. Egyebek között emiatt is új szolgálati
      szabályzat megalkotása szükséges, amelynél a jogalkotásra
      vonatkozó    alkotmányos     és    egyéb    rendelkezések
      figyelembevételével, törvényi  szinten fogják rendezni az
      arra tartozó kérdéseket.

       Álláspontja szerint az alapjogoknak a Szabályzat 10/A. -
      10/E. pontjában  foglalt korlátozásai  a  fegyveres  erők
      különleges szolgálati  viszonyai által  indokolt mértéket
      nem lépik  túl. A  841. és  842. pontban szabályozott un.
      panaszjog pedig  az indítványokban  felhozott alkotmányos
      alapjogokat nem sérti.

                                 IV.

      1 .  Az Alkotmánybíróságról  szóló 1989.  évi XXXII.  tv.
      (  AB tv.  ) 20.  § -a  értelmében az Alkotmánybíróság az
      indítvány alapján  jár el  .  Az  indítványozók  közölték
      azokat a  jogszabályokat - a kérelem alapjául szolgáló ok
      megjelölése mellett - , amelyeknek vizsgálatát kérték. Az
      alkotmányellenesség  vizsgálata   ennek   megfelelően   a
      szolgálati  szabályzatnak   az   indítványban   megjelölt
      rendelkezéseire szorítkozott.
      2  .  A  Szabályzatot  módosító  10/A  -  10/E.  pontjait
      beiktató R.  1. §-a  a katonai  szolgálattal kapcsolatban
      olyan jogviszonyokat szabályoz, amelyekre az inditványban
      idézett alkotmányos  alapvetö jog közvetlenül vonatkozik.
      E rendelkezések  meghozatalakor  ( 1989.  XI.  10. )  már
      hatályban  volt   az  Alkotmánynak  az  1989.  évi  XXXI.
      törvénnyel   megállapított  8.  §  (2)  bekezdése,  amely
      szerint az  alapvető jogokra  és kötelességekre vonatkozó
      szabályokat kizárólag  törvény állapíthat  meg. Az  R. 1.
      §-a és  az általa  a Szabályzatba  iktatott pontok  ezért
      alaki okból alkotmányellenesek.

      Vizsgálni kellett  azt is, hogy a kérdéses jogszabálynak,
      az    alaki     okokon    túl     tartalmi     ( anyagi )
      alkotmányellenessége megállapítható-e. Az Alkotmánynak az
      1990. évi XL. törvénnyel módosított - jelenleg hatályos -
      8. § (2) bekezdése  szerint  törvény sem korlátozhatja az
      alapvető jog lényeges tartalmát.

      Az  1976.  évi  8.  tvr  -  rel  kihirdetett  Polgári  és
      Politikai Jogok  Nemzetközi Egyezségokmányának  22. cikke
      szerint:

      "1  .   Mindenkinek  joga  van  a  másokkal  való  szabad
      társulásra, ideértve  azt a  jogot, hogy  érdekei védelme
      céljából  szakszervezeteket  alakítson,  illetve  azokhoz
      csatlakozzon.

      2. E  jog gyakorlását  csak  a  törvényben  megállapított
      olyan  korlátozásoknak   lehet  alávetni,   amelyek   egy
      demokratikus  társadalomban   az  állam   biztonsága,   a
      közbiztonság és  a közrend,  illetőleg a  közegészség,  a
      közerkölcs,  vagy  mások  jogai  és  szabadságai  védelme
      érdekében szükségesek.  E cikk  nem akadályozza,  hogy  e
      jognak a  fegyveres erők  és  a  rendőrség  tagjai  által
      történő gyakorlását törvényes korlátozásnak vessék alá."

      Az egyesülési  jogról  szóló  1989. évi II. tv. 25. § (1)
      bekezdése  szerint  :  "A  fegyveres  erők  és  fegyveres
      testületek  tagjaira   vonatkozóan  az   egyesülési   jog
      gyakorlásának  feltételeit   és   módját   a   szolgálati
      szabályzat határozza meg."

      Helytállóan hivatkoznak  az indítványozók  arra,  hogy  a
      fegyveres erők körében az egyesülési jognak a fokozott és
      kiemelt korlátozási  lehetősége nem  vezethet odáig, hogy
      az alapvető jog lényeges tartalma sérüljön.

      Az R. 1. §- ával beiktatott szabálynak az a szövegezése :
      amely "  politikai vagy  egyéb célú társadalmi szervezet"
      alakításának  kivételt   sem  engedő,   teljes   tilalmát
      jelenti,  olyan  mérvü  korlátozás,  amelynek  az  elérni
      kívánt céllal való arányossága, elkerülhetetlen volta nem
      igazolható és  ezért az  alapvető jog  lényeges tartalmát
      sérti.

      A   vizsgált    rendelekezések   tehát    alaki   jellegű
      alkotmánysértésen túl  tartalmi alkotmányellenességet  is
      megvalósítanak.

      3.  Nem   állapítható  meg   alkotmányellenesség  az  ún:
      " panaszjoggal " kapcsolatos kifogásolt rendelkezésekben.
      (  Szabályzat 841. - 842. pont )

      Az  Alkotmány   az  1989.   évi  XXXI.   törvénnyel  való
      módosítása óta  - alapvető  jogként -  tartalmazza azt  a
      rendelkezést,  hogy  "...a  törvényekben  meghatározottak
      szerint mindenki  jogorvoslattal élhet  az  olyan  bírói,
      államigazgatási vagy  más hatósági  döntés  ellen,  amely
      jogát  vagy  jogos érdekét sérti" ( 57. § (5) bekezdés ),
      illetve azt,  hogy "...mindenkinek  joga van  arra,  hogy
      egyedül vagy  másokkal együttesen  írásban kérelmet  vagy
      panaszt  terjesszen   az  illetékes   állami  szerv  elé"
      ( 64. § ).

      A Szabályzat 841. pontjában megfogalmazott "panaszjog", a
      Szabályzat  egyéb   rendelkezéseivel,  de   különösen   a
      "Panaszok, közérdekű  bejelentések és  javaslatok" -  ról
      szóló   XII.    fejezet    szabályaival    összefüggésben
      értelmezve,  a   katonának   a   szolgálati   viszonyával
      kapcsolatos   jogorvoslati    és    panasztételi    jogát
      tartalmazza.

      A 842.  pont részben  a  jog  tartalmát,  részben  a  jog
      gyakorlásának a feltételeit korlátozza.

      A Szabályzatnak  e pontjai  megalkotásakor még nem voltak
      hatályban az  Alkotmánynak az  idézett  rendelkezései;  a
      megalkotással tehát  alaki  jellegű  alkotmánysértés  nem
      történt.

      Az indítványozók  szerint  a  hatályos  Alkotmányban  írt
      alapjog  sérelmét   az  jelenti,   hogy  a  Szabályzat  a
      panaszjog együttes  ( csoportos )  és  más  nevében  való
      gyakorlását tiltja, a gyakorlásra való előkészületekre is
      kiterjedően   (    "Tilos   a   panasz   előterjesztésére
      összebeszélni"  )  ; továbbá  az  is,  hogy  a  miniszter
      döntése ellen a panaszt kizárja.

               Az indítvány e körben nem megalapozott.

      A  szóban   lévő  alkotmányos   alapjogok  -   a  fentebb
      kifejtettek szerint - nem korlátozhatatlanok.

      A szolgálati  rend megtartásához  fűződő érdek  a sajátos
      katonai   függelmi    viszonyok   közepette    tilalmakat
      indokolhat, amelyek  a  katonának  a  szervezeten  belüli
      közösségi   magatartására   vonatkoznak.   Éppen   emiatt
      bizonyos  magatartások  csoportos  tanusítása  a  katonai
      bűncselekmények  körében   súlyosabb   minősítésű   ( pl.
      parancs  iránti   engedetlenség,  zendülés,  stb.   ).  A
      speciális  katonai   életviszonyok  körében   e  fokozott
      veszélyt jelentő  magatartások megelőzése  is  indokolhat
      korlátozó szabályokat.  A katonai  szolgálati rend  és  a
      függelmi  viszonyok   elleni   csoportos   szembeszegülés
      kizárására és  megelőzésére rendelt  tilalmak azonban nem
      terjedhetnek  odáig,   hogy  az   érintett  jog  alapvető
      rendeltetésének érvényrejutását  meggátolják, mert  ez az
      alapjog lényeges tartalmának korlátozása lenne.

      A  megvizsgált   jogintézmény  lényeges   tartalma  az  a
      jogorvoslat,   illetőleg   panasztételi   jog,   amelynek
      alapvető rendeltetése  a szolgálati viszonnyal összefüggő
      jogsérelem  elhárítása,   orvoslása.  Ennek   eszköze   a
      speciálisan     hagyományos      elnevezésű      "panasz"
      előterjesztése. A csoportos, illetőleg a más nevében való
      előterjesztés lehetőségének megvonása nem zárja ki sem az
      orvoslás  kiterjedését   az  érintett   személyek  teljes
      körére, sem  magának az előterjesztésnek a lehetőségét. E
      korlátozás az eszközre vonatkozik, ez pedig - figyelemmel
      a  vele   szembeállítható  érdekekkel  -  alkotmányossági
      szempontból elfogadható,  az alapjog  lényeges  tartalmát
      nem érintő korlátozás.

      A jogorvoslati  jog, az Alkotmány 57. § (5) értelmében,
      "a törvényekben  meghatározottak szerint"  illeti  meg  a
      személyeket. Az a szabály, hogy a miniszter döntése ellen
      nincs  panasznak   helye,  a   jogorvoslati   jognak   az
      államigazgatási eljárás  szabályaival összhangban  hozott
      rendelkezés;  alkotmányellenes  korlátozást  nem  valósít
      meg.

      A  Szabályzat   841.,  842.  pontjainak  megsemmisítésére
      irányuló indítvány ezért alaptalan.

                                 V.

      Ha az Alkotmánybíróság a jogszabály alkotmányellenességét
      állapítja  meg,   a  jogszabályt  teljesen  vagy  részben
      megsemmisíti   ( AB tv  40. § ).  Az  ABtv.  43.  §.  (4)
      bekezdése   szerint    a  42.   §  (1)  bekezdésében  írt
      ( azonnali ) időponttól  eltérően  is  meghatározható  az
      alkotmányellenes jogszabály  hatályon kívül helyezése, ha
      ezt    a    jogbiztonság    indokolja.    A    Szabályzat
      alkotmányellenes  rendekezéseket   tartalmazó  viszonylag
      jelentős terjedelmű  részének azonnali  megsemmisítése  a
      fegyveres erők  működését  és  ezáltal  a  jogbiztonságot
      veszélyeztetné.   Ezért   az   Alkotmánybíróság   az   új
      jogszabály kibocsátásához  szükséges  későbbi  időpontban
      határozta meg a hatályvesztést.

                                 VI.

      Indítványt nyújtottak  be  a  Minisztertanács  kinevezési
      jogköréről kiadott  1053 / 1977. ( XII.31. ) MT határozat
      és az  ennek módosításáról  szóló 1147 / 1989. ( XII.5. )
      MT határozat alkotmányellenességének vizsgálatára is.

      Eszerint:  "   A  Magyar   Néphadsereg  parancsnokát   és
      vezérkari főnökét " a Miniszertanács nevezi ki.

      Az 1990  április 3- án hatályba lépett 1990. évi XXI. tv.
      2. §  -ában foglalt rendelkezés folytán a korábbi szabály
      hatálya  megszűnt,  a  törvény  ugyanis  a  kinevezés  és
      felmentés jogkörét  a  köztársasági  elnökre  ruházta.  A
      tárgytalanná   vált    indítvány   következményeként   az
      Akotmánybíróság e tekintetben az eljárást megszüntette.
                            Dr. Sólyom László
                       az Alkotmánybíróság elnöke

                   Dr. Ádám Antal        Dr. Herczegh Géza
                   alkotmánybíró          alkotmánybíró

                 Dr. Kilényi Géza         Dr. Lábady Tamás
                  alkotmánybíró             alkotmánybíró

               Dr. Schmidt Péter           Dr. Szabó András
                 alkotmánybíró               alkotmánybíró

                         Dr. Tersztyánszky Ödön
                          előadó alkotmánybíró

                             Dr. Vörös Imre
                              alkotmánybíró

                           Dr. Zlinszky János
                              alkotmánybíró
        Dr. Ádám Antal alkotmánybíró
        Dr. Kilényi Géza alkotmánybíró
        Dr. Vörös Imre alkotmánybíró és
        Dr. Zlinszky János alkotmánybíró különvéleménye

        A határozat  indokolásának IV. fejezet 3. pontja idézi az
        Alkotmány 64.  § - át, amely szerint mindenkinek joga van
        arra,  hogy  egyedül  vagy  másokkal  együttesen  írásban
        kérelmet vagy  panaszt  terjesszen  az  illetékes  állami
        szerv elé.

        Az Alkotmánynak  ez a  rendelkezése  egyértelmű  abban  a
        vonatkozásban,    hogy     a    kérelem    vagy    panasz
        előterjesztésére   mindenkinek    egyedül   és   másokkal
        együttesen is joga van.

        Ezt az  alkotmányos jogot  a Szabályzat  841. pontja  nem
        korlátozhatja oly módon, hogy a katona csak saját nevében
        tehet panaszt,  és ha  többeket ér  ugyanez a  jog-  vagy
        érdeksérelem,  az   érdekeltek  csak  egyénileg  élhetnek
        panaszjogukkal.

        A Szabályzat  841. pontja alkotmányellenes a 842. pontnak
        azzal a  részével együtt,  amely  szerint  tilos  panaszt
        tenni  csoportosan,   más,  illetve  mások  nevében  vagy
        küldöttség útján.

        Ez   az    alkotmányellenes   megkötés   a   gyakorlatban
        akadályozza -  vagy aránytalanul  nehezíti - az Alkotmány
        64. §  - ában biztosított jog gyakorlását. A 841. és 842.
        pontok  tilalmának   fenntartásával  az  Alkotmánybíróság
        döntése  logikai   ellentmondást  visz  be  a  Szolgálati
        Szabályzatba.  A   szervezkedés  lehetővé  tétele  és  az
        "összebeszélés" tilalma  nem fér  össze. Ha  pedig az  új
        szabályzat  a   csoportos   panaszt   csak   érdekvédelmi
        szervezeten belül  engedné meg, ez diszkrimináció lenne a
        szervezeten kívüli katonák szempontjából.

        A katonai különleges szempontok biztosítására elégséges a
        Szolgálati Szabályzat  842. pontjának  második fordulata,
        amely tiltja  a panaszt  "alakzatban, őrségben,  ügyeleti
        szolgálatban és  kötött foglalkozások  alatt". A  további
        korlátozást alkotmányellenesnek tartjuk.

        Budapest, 1991. október 14.
                 Dr. Ádám Antal       Dr. Kilényi Géza
                 alkotmánybíró          alkotmánybíró

              Dr. Vörös Imre           Dr. Zlinszky János
               alkotmánybíró             alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          51/1991. (X. 19.)
          Date of the decision:
          .
          10/14/1991
          .
          .