Hungarian
Ügyszám:
.
571/D/2010
Előadó alkotmánybíró: Lévay Miklós Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 571/D/2010. AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2011/2141
.
A döntés kelte: Budapest, 10/04/2011
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
    Az  Alkotmánybíróság alkotmányjogi panasz, valamint jogszabály
    és   jogegységi  határozat  alkotmányellenességének   utólagos
    vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
                                   
                             határozatot:

    1.  Az  Alkotmánybíróság a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978.
    évi  IV.  törvény 274. § (1) bekezdése alkotmányellenességének
    megállapítására   és   megsemmisítésére  irányuló   indítványt
    elutasítja.
    2.  Az  Alkotmánybíróság a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978.
    évi  IV. törvény 274. § (1) bekezdés b) és c) pontjai szerinti
    közokirat-hamisítás  bűntettének  elkövetési  tárgyáról  szóló
    1/2004.   BJE   büntető  jogegységi  határozat   indokolásában
    megjelölt  szövegrész alkotmányellenességének  megállapítására
    és megsemmisítésére irányuló indítványt visszautasítja.
    3.   Az   Alkotmánybíróság  a  Legfelsőbb  Bíróság   Bfv.   I.
    734/2009/5.  számú  végzése ellen, a  Büntető  Törvénykönyvről
    szóló  1978.  évi  IV. törvény 274. § (1) bekezdés  b)  és  c)
    pontjai  szerinti  közokirat-hamisítás bűntettének  elkövetési
    tárgyáról  szóló  1/2004. BJE büntető jogegységi  határozattal
    összefüggésben     előterjesztett    alkotmányjogi     panaszt
    visszautasítja.
    4.  Az Alkotmánybíróság az Európai Unióról szóló szerződés  és
    az  Európai Közösséget létrehozó szerződés módosításáról szóló
    lisszaboni  szerződés kihirdetéséről szóló 2007. évi  CLXVIII.
    törvénnyel  kihirdetett,  az Európai  Unió  Alapjogi  Chartája
    megsértésének     megállapítására     irányuló      indítványt
    visszautasítja.
                                     
                                 Indokolás

      I.
      1.  Az  indítványozó a Legfelsőbb Bíróság Bfv. I.  734/2009/5.
      számú végzése ellen, a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi
      IV.  törvény (a továbbiakban: Btk.) 274. § (1) bekezdés b)  és
      c) pontjai szerinti közokirat-hamisítás bűntettének elkövetési
      tárgyáról  szóló  1/2004.  BJE számú jogegységi  határozat  (a
      továbbiakban:   BJE)   indokolásában   megjelölt    szövegrész
      alkotmányellenességének    megállapítása,     a     szövegrész
      megsemmisítése,  valamint  a  Legfelsőbb  Bíróság   végzésének
      megsemmisítése iránt fordult az Alkotmánybírósághoz.
      Az  alkotmányjogi panasz kiegészítésében ez utóbbitól  elállva
      kérte, hogy az Alkotmánybíróság visszamenőlegesen zárja  ki  a
      „jogszabály”  konkrét esetben történő alkalmazhatóságát.  Ezen
      túlmenően    —    az   indítvány   alkotmányjogi   panaszkénti
      elbírálhatósága  hiányának  esetére  —  indítványozta  a   BJE
      megjelölt  szövegrésze, valamint a Btk. 274. § (1)  bekezdése,
      „különösen”  pedig  a  b)  pontja alkotmányosságának  utólagos
      vizsgálatát.   Kérte  továbbá,  hogy  az  Alkotmánybíróság   a
      támadott   rendelkezések  „részben   vagy   egészben   történő
      megsemmisítése mellett, illetőleg, ha és amennyiben a támadott
      jogi  normák  részben, vagy egészben történő  megsemmisítésére
      nem   lát  lehetőséget,  úgy  az  alkotmányellenességet   azok
      alkotmányos tartalmának meghatározásával” küszöbölje ki.
      2.   Az  alkotmányjogi  panaszban  támadott  —  a  BJE  III/2.
      pontjában  található — indokolási szövegrész  szerint:  „Nincs
      jelentősége  ebből  a  szempontból  annak,  hogy   az   okirat
      felhasználásával megtéveszteni célzott személy bizonyos tény —
      pl.   személyazonosság   —  valóságának   bizonyítására   csak
      bizonyító  közokiratot vehetne tekintetbe,  ám  ezt  figyelmen
      kívül  hagyva  más  okiratot is elfogad,  avagy  meghatározott
      feltételekkel  [pl.  Rtv. 29. § (1) bek.]  más  okmányt,  ezek
      között  rendelkező közokiratot is elfogadhat ugyan, de ezeknek
      a  feltételeknek meg nem felelő közokiratot fogad el, jóllehet
      a   rá  vonatkozó  jogszabályok,  előírások  megtartásával   a
      megtévesztése elkerülhető lenne.”
      Az  indítványozó álláspontja szerint a támadott szövegrész  az
      Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésével, 57. §  (4)  bekezdésével,
      valamint  az  Európai Unióról szóló szerződés  és  az  Európai
      Közösséget  létrehozó szerződés módosításáról szóló lisszaboni
      szerződés  kihirdetéséről szóló 2007. évi CLXVIII. törvény  2.
      számú   mellékleteként  szereplő,  az  Európai  Unió  Alapjogi
      Chartája  (a  továbbiakban:  Alapjogi  Charta)  49.  CIKK  (1)
      bekezdésével ellentétes.
      Az  utólagos normakontroll, illetőleg az alkotmányos  tartalom
      meghatározására  irányuló kérelmét arra is alapozta,  hogy  „a
      Btk.  274.  §  (1)  bekezdésének pontatlan, illetőleg  hiányos
      okirati   (közokirati)  meghatározása,   valamint   az   ahhoz
      kapcsolódó  Legfelsőbb  Bírósági BJE. értelmezés  ma  lehetővé
      teszi, hogy személyemet, vagy bárkit olyan bűncselekmény miatt
      ítéljen el a bíróság, mely egy téves minősítésen és egy téves,
      (a  büntetőeljárásban kötelezően alkalmazandó) a polgári  jogi
      fogalmaknak  ugyanakkor  meg nem felelő  okirati  (közokirati)
      fogalom   meghatározáson,  okfejtésen  alapszik.  A  jelenlegi
      szabályozásnak ez olyan súlyos alkotmányellenes  hibája,  mely
      emberek  ártatlanul történő elítélését és meghurcolását  teszi
      lehetővé,  mely teljesen ellentétes mind a jogállamiság,  mind
      az emberi jogok és méltóság számos követelményével.”
      II.
      Az indítványban hivatkozott jogszabályi rendelkezések:
      1. Az Alkotmány rendelkezései:
      „2.   §  (1)  A  Magyar  Köztársaság  független,  demokratikus
      jogállam.”
      „57.   §  (4)  Senkit  nem  lehet  bűnösnek  nyilvánítani   és
      büntetéssel sújtani olyan cselekmény miatt, amely az elkövetés
      idején  a magyar jog vagy – a határozatok kölcsönös elismerése
      elvének  érvényesülése céljából az Európai Unió  jogi  aktusai
      által   meghatározott  körben,  az  alapvető  jogok   lényeges
      tartalmát nem korlátozva – a szabadságon, a biztonságon  és  a
      jog  érvényesülésén alapuló térség létrehozásában  közreműködő
      más állam joga szerint nem volt bűncselekmény.”
      2. A Btk. rendelkezései:
      „274. § (1) Aki
      a)   hamis   közokiratot  készít  vagy   közokirat   tartalmát
      meghamisítja,
      b)  hamis  vagy hamisított, illetőleg más nevére szóló  valódi
      közokiratot felhasznál,
      c) közreműködik abban, hogy jog vagy kötelezettség létezésére,
      megváltozására  vagy megszűnésére vonatkozó  valótlan  adatot,
      tényt  vagy  nyilatkozatot foglaljanak közokiratba,  bűntettet
      követ   el,   és   három   évig  terjedő   szabadságvesztéssel
      büntetendő.”
      3. A BJE rendelkezései és a támadott mondat az indokolásban:
      „1. A Btk. 274. §-ának (1) bekezdés c) pontjában meghatározott
      (ún.     intellektuális)    közokirat-hamisítás    bűntettének
      elkövetési  tárgya  lehet  minden  olyan  közokirat,  amelynek
      rendeltetése,  hogy  a  benne foglalt  adat  valóságát  teljes
      bizonyító erővel bizonyítsa.
      2.  A  más nevére szóló valódi közokiratnak a személyazonosság
      igazolására történő felhasználása is megalapozza a Btk. 274. §-
      a  (1)  bekezdése b) pontjának III. fordulatában meghatározott
      közokirat-hamisítás bűntettének megállapítását.”
      „Nincs  jelentősége ebből a szempontból annak, hogy az  okirat
      felhasználásával megtéveszteni célzott személy bizonyos tény —
      pl.   személyazonosság   —  valóságának   bizonyítására   csak
      bizonyító  közokiratot vehetne tekintetbe,  ám  ezt  figyelmen
      kívül  hagyva  más  okiratot is elfogad,  avagy  meghatározott
      feltételekkel  [pl.  Rtv. 29. § (1) bek.]  más  okmányt,  ezek
      között  rendelkező közokiratot is elfogadhat ugyan, de ezeknek
      a  feltételeknek meg nem felelő közokiratot fogad el, jóllehet
      a   rá  vonatkozó  jogszabályok,  előírások  megtartásával   a
      megtévesztése elkerülhető lenne.”
      4. Az Alapjogi Charta rendelkezése:
      „49.  CIKK  (1) Senkit sem szabad elítélni olyan cselekményért
      vagy  mulasztásért, amely az elkövetése idején a hazai vagy  a
      nemzetközi  jog alapján nem volt bűncselekmény. Ugyancsak  nem
      lehet   a   bűncselekmény   elkövetése   idején   alkalmazható
      büntetésnél   súlyosabb   büntetést  kiszabni.   Ha   valamely
      bűncselekmény  elkövetése  után  a  törvény  enyhébb  büntetés
      kiszabását rendeli, az enyhébb büntetést kell alkalmazni.”
      III.
      Az  alkotmányjogi panasz nem elbírálható. Az indítvány részben
      nem megalapozott, részben pedig szintén nem bírálható el.
      1.  Az  indítványozó  az alkotmányjogi  panaszt  a  Legfelsőbb
      Bíróság végzése ellen, annak kézbesítését követő hatvan  napon
      belül   nyújtotta   be.   Az   Alkotmánybíróság   elsőnek   az
      alkotmányjogi panasz törvényi előfeltételeit vizsgálta.
      1.1. Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  (a
      továbbiakban:  Abtv.)  48. § (1) és (2) bekezdése  szerint  az
      Alkotmányban    biztosított    jogainak    megsértése    miatt
      alkotmányjogi  panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz  az,
      akinek a jogsérelme az alkotmányellenes jogszabály alkalmazása
      folytán következett be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit már
      kimerítette,   illetőleg  más  jogorvoslati  lehetőség   nincs
      számára   biztosítva.  Az  alkotmányjogi  panaszt  a   jogerős
      határozat  kézbesítésétől számított hatvan napon  belül  lehet
      írásban benyújtani.
      Az Alkotmánybíróság a 41/1998. (X. 2.) AB határozat rendelkező
      részének  1.  pontjában  rögzítette, hogy  az  Abtv.  48.  §-a
      alkalmazásánál, ha a panaszolt alapjogsérelem  nem  a  rendes,
      hanem  a  rendkívüli jogorvoslati eljárásban  következett  be,
      alkotmányos   követelmény,  hogy   az   alkotmányjogi   panasz
      benyújtásának határidejét a rendkívüli jogorvoslati eljárásban
      hozott  jogerős határozat kézbesítésétől kell számítani.  (ABH
      1998, 306.)
      Az  Alkotmánybíróság ugyanakkor kifejtette,  hogy  ezekben  az
      esetekben   is   irányadó  az  Alkotmánybíróság   következetes
      álláspontja, amely szerint az Abtv. 48. § (1)-(2)  bekezdésben
      foglalt feltételeket együttesen kell értelmezni és alkalmazni.
      Az  Abtv. 48. § (1) bekezdése szerinti jogorvoslatokon is csak
      azokat a jogorvoslatokat kell érteni, amelyeket az ügy jogerős
      befejezéséig  terjeszthetők  elő.  Az  alkotmányjogi  panaszra
      megállapított   határidő  számítása  szempontjából   tehát   a
      rendkívüli jogorvoslatokat figyelmen kívül kell hagyni. Vagyis
      a   rendkívüli   jogorvoslatoknak  az   alkotmányjogi   panasz
      benyújtására  megállapított határidőt  meghosszabbító  hatálya
      nincs.  Ugyanakkor lehetséges, hogy a kifogásolt alapjogsértés
      a  rendkívüli eljárás során, így a felülvizsgálati  eljárásban
      következik  be. Mind a polgári, mind a büntető felülvizsgálati
      eljárás   során   törvényi  lehetőség   van   arra,   hogy   a
      felülvizsgálati  bíróság  a jogerős határozatot  hozó  bíróság
      álláspontjától eltérő érdemi álláspontot foglaljon  el.  Ha  a
      felülvizsgálati bíróság határozata az ügyet ilyen módon  zárja
      le  jogerősen, az alkotmányjogi panasz benyújtására megszabott
      törvényi  határidő a felülvizsgálat tárgyában hozott határozat
      kézbesítésétől   veszi   kezdetét.  Az  alkotmányjogi   panasz
      benyújtására   jogosult  a  felülvizsgálat  tárgyában   hozott
      határozat folytán kerül csak abba a helyzetbe, hogy az ügyében
      alkalmazott  jogszabály  alkotmányellenességét  és  az  emiatt
      bekövetkezett    alkotmányos   alapjogsértést    állítsa    és
      panaszolja. Ezért minden ilyen esetben az alkotmányjogi panasz
      benyújtására megszabott, az Abtv. 48. § (2) bekezdése szerinti
      törvényi  határidő a felülvizsgálat tárgyában hozott határozat
      kézbesítésétől számított hatvan nap. (ABH 1998, 306, 309-310.)
      1.2. Az Alkotmánybíróság a jelen ügyben megállapította, hogy a
      Legfelsőbb    Bíróság   a   felülvizsgálati   eljárásban    az
      alapeljárásban  született első fokú ítéletet  és  a  másodfokú
      végzést,   így   az   alkotmányjogi   panasz   tárgyává   tett
      bűncselekményi minősítést is hatályában fenntartotta.
      Az  indítványozót az első és másodfokon eljáró bíróság a  Btk.
      274.  §  (1)  bekezdés  b) pontjának III.  fordulatába  ütköző
      közokirat-hamisítás büntettében ítélte el,  mert  a  díjmentes
      parkolási   jogosultság  igazolására  más  nevére  kiállított,
      egyébként  az okmány ellopása miatt már bevont és tárgykőrözés
      alatt álló parkolási igazolványt használt fel.
      Az  alapeljárásban  a  bíróságok nem  hivatkoztak  a  támadott
      jogegységi határozatra. A Legfelsőbb Bíróság a hatályban tartó
      végzésben — a felülvizsgálati indítvány indokolásával  szemben
      —  a vitatott bűncselekményi minősítés dogmatikai érvei között
      jelölte  meg  a  BJE indokolásának III/2. pontját.  Ugyanakkor
      azonban  a Legfelsőbb Bíróság érdemben nem változtatta  meg  a
      jogerős   elsőfokú   ítéletben  meghatározott   bűncselekményi
      minősítést,   így   a   végzés  ellen   alkotmányjogi   panasz
      benyújtásának nincs helye.
      Erre  tekintettel az Alkotmánybíróság az alkotmányjogi panaszt
      —   az   Alkotmánybíróság  ideiglenes  ügyrendjéről  és  annak
      közzétételéről   szóló,   többször  módosított   és   egységes
      szerkezetbe foglalt 2/2009. (I. 12.) Tü. határozat (ABK  2009.
      január,  3., a továbbiakban: Ügyrend) 29. § e) pontja  alapján
      —visszautasította,  mert  az  nem  felelt   meg   a   törvényi
      feltételeknek.
      2.  Az  Alkotmánybíróság a Btk. 274. § (1) bekezdése  utólagos
      normakontrollja keretében a következőket állapította meg.
      2.1.   Az   indítványozó  álláspontja  szerint  a   közokirat-
      hamisításnak   Btk.  274.  §  (1)  bekezdésében  meghatározott
      tényállása,  „különösen”  b) pontja („hamis  vagy  hamisított,
      illetőleg  más  nevére  szóló valódi közokiratot  felhasznál”)
      sérti az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből a büntető tényállások
      meghatározására irányadó követelményeket.
      Az  Alkotmány  2.  §  (1)  bekezdésében  normatívan  rögzített
      jogállam alapvető, nélkülözhetetlen eleme a jogbiztonság,  ami
      az  állam  —  és elsősorban a jogalkotó — kötelességévé  teszi
      annak biztosítását, hogy a jog egésze, egyes részterületei  és
      az  egyes jogszabályok is világosak, egyértelműek, működésüket
      tekintve  kiszámíthatóak és előreláthatóak  legyenek  a  norma
      címzettjei számára [9/1992. (I. 30.) AB határozat,  ABH  1992,
      59,  65.].  A  jogbiztonság  megköveteli,  hogy  a  jogszabály
      szövege   értelmes   és   világos,   a   jogalkalmazás   során
      felismerhető normatartalmat hordozzon [26/1992. (IV.  30.)  AB
      határozat,  ABH  1992,  135, 142.].  Nem  állapítható  meg  az
      Alkotmány  2. § (1) bekezdése szerinti jogállamiság  és  annak
      részét  képező  jogbiztonság sérelme pusztán amiatt,  hogy  az
      adott normaszöveg a jogalkalmazás során értelmezésre szorul: a
      jogbiztonság  elvéből  nem  következik  a  jogalkotónak  olyan
      kötelezettsége,  hogy  minden  fogalmat  minden  jogszabályban
      külön  meghatározzon [71/2002. (XII. 27.)  AB  határozat,  ABH
      2002,   417,  427.].  A  normavilágosság  sérelme   miatt   az
      alkotmányellenesség akkor állapítható meg, ha a szabályozás  a
      jogalkalmazó    számára    értelmezhetetlen,    vagy    eltérő
      értelmezésre ad módot, és ennek következtében a norma  hatását
      tekintve kiszámíthatatlan, előre nem látható helyzetet  teremt
      a  címzettek  számára, illetőleg a normaszöveg  túl  általános
      megfogalmazása  miatt  teret  enged  a  szubjektív,   önkényes
      jogalkalmazásnak. [Pl.: 1160/B/1992. AB határozat,  ABH  1993,
      607, 608.; 10/2003. (IV. 3.) AB határozat, ABH 2003, 130, 135-
      136.;  1063/B/1996.  AB határozat, ABH  2005,  722,  725-726.;
      381/B/1998. AB határozat, ABH 2005, 766, 769.].
      Az  Alkotmánybíróság  a  30/1992.  (V.  26.)  AB  határozatban
      rögzítette: „Az alkotmányos büntetőjog követelményei szerint a
      büntetőjogi   szankció   kilátásba  helyezésével   tilalmazott
      magatartást      leíró      diszpozíciónak      határozottnak,
      körülhatároltnak,  világosan  megfogalmazottnak  kell  lennie.
      Alkotmányossági   követelmény  a  védett  jogtárgyra   és   az
      elkövetési magatartásra vonatkozó törvényhozói akarat  világos
      kifejezésre  juttatása. Egyértelmű üzenetet kell tartalmaznia,
      hogy  az  egyén  mikor  követ  el büntetőjogilag  szankcionált
      jogsértést.   Ugyanakkor   korlátoznia   kell   az    önkényes
      jogértelmezés lehetőségét a jogalkalmazók részéről.  Vizsgálni
      kell  tehát, hogy a tényállás a büntetendő magatartások  körét
      nem túl szélesen jelöli-e ki és elég határozott-e.” (ABH 1992,
      167, 176.)
      Az  Alkotmánybíróság már ebben a határozatban  is  elemezte  a
      jogalkalmazói gyakorlatot (ABH 1992, 167, 177-178.), de később
      általánosságban is hangsúlyozta: az Alkotmánybíróság mindig is
      nagy jelentőséget tulajdonított annak, hogy az általa vizsgált
      kérdés  megválaszolásához rendelkezésre áll-e olyan  kialakult
      bírói  gyakorlat,  amely — határozata meghozatala  során  —  a
      jogalkalmazót       a       jogbiztonság      érvényesüléséhez
      elengedhetetlenül  szükséges mértékben  segíti  [47/2003.  (X.
      27.) AB határozat, ABH 2003, 525, 535.].
      A  jelen  ügyben  döntő  szempont, hogy a  közokirat-hamisítás
      tárgyának,    a    bűncselekmény   megvalósítására    alkalmas
      közokiratnak  megítélésében mutatkozó eltérések megszüntetése,
      az egységes jogalkalmazói gyakorlat biztosítása érdekében adta
      ki  a  Legfelsőbb  Bíróság a BJE-t  az  Alkotmány  47.  §  (2)
      bekezdésében meghatározott jogkörében.
      Az  Alkotmánybíróság mindezek alapján megállapította,  hogy  a
      támadott   rendelkezés  nem  sérti   a   jogbiztonság   és   a
      normavilágosság    követelményét,    így     a     rendelkezés
      alkotmányellenességének  megállapítására  és  megsemmisítésére
      irányuló indítványt e tekintetben elutasította.
      2.2. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a Btk. 247. § (1)
      bekezdése és az Alkotmánynak a nullum crimen sine lege praevia
      követelményét  megfogalmazó 57. § (4) bekezdése  között  nincs
      alkotmányossági szempontból értékelhető összefüggés.
      Az  Alkotmánybíróság már a 11/1992. (III. 5.) AB határozatában
      foglalkozott  az  állami büntetőhatalom jogállami  kereteivel,
      különösen  a  visszaható  büntető jogalkotás  tilalmával  (ABH
      1992,  77,  86-87.).  Ennek során  értelmezte  az  57.  §  (4)
      bekezdés  tartalmát:  „Csak az elkövetéskor  hatályos  törvény
      szerint  lehet elítélni (bűnösnek nyilvánítani) és megbüntetni
      (büntetéssel sújtani). Ezt követeli meg az Alkotmány 57. § (4)
      bekezdése  és  ennek felel meg a Btk.-nak a visszaható  hatály
      tilalmát  kimondó  2. §-a. A bíróság az elkövetéskor  hatályos
      törvény szerint bírálja el a bűncselekményt (állapítja  meg  a
      büntetőjogi  felelősséget,  nyilvánít  bűnössé,  ítél  el),  a
      büntetést is eszerint szabja ki, kivéve, ha új törvény  lépett
      hatályba,  amely  enyhébb elbírálást  tesz  lehetővé,  vagy  a
      cselekmény  már nem bűncselekmény, és így nem büntetendő.  Ezt
      követeli  meg  a  visszaható hatály tilalmát  magában  foglaló
      jogbiztonság elve (előre láthatóság, kiszámíthatóság), amely a
      jogállamiságból  folyik  és amelynek  logikus  előfeltétele  a
      törvény  elkövetéskori megismerhetősége  (Btk.  2.  §).”  (ABH
      1992, 77, 87.)
      Az 57. § (4) bekezdésre vonatkozóan a 435/B/1999. AB határozat
      megerősítette,  s  kiemelte, hogy „[a]z Alkotmány  57.  §  (4)
      bekezdése,  és  ennek megfelelően a Btk. 2. §-a  a  büntetőjog
      egyik  klasszikus alapelvét definiálja, kimondván a visszaható
      hatály  tilalmát. A bűncselekményt tehát az elkövetése  idején
      hatályban  lévő törvény szerint kell elbírálni, és ettől  csak
      abban  az  esetben  lehet eltérni, ha az új  törvény  enyhébb,
      illetve az elkövetőre nézve kedvezőbb. Az Alkotmány 57. §  (4)
      bekezdése  azt tartalmazza, hogy valamely személy  büntetőjogi
      felelősségre  vonása  és  megbüntetése  csak  olyan   hatályos
      büntető  törvény  alapján történhet, amely időben  megelőzi  a
      bűnelkövetést. Ez az alkotmányi rendelkezés nem egyéb, mint  a
      visszaható büntető jogalkotás tilalma.” (ABH 2001, 1080, 1081-
      1082.)
      Az  indítványozó a jelen ügyben nem állította, hogy visszaható
      büntető   jogalkotásra  került  volna  sor.   Érvelését   arra
      alapozta,  hogy a törvényi tényállás határozatlansága  folytán
      sérül  a nullum crimen sine lege elve. Ez a hivatkozás azonban
      az Alkotmány 2. § (1) bekezdéséből fakadó jogbiztonság körében
      értékelhető, amit az Alkotmánybíróság jelen határozatában  már
      elbírált.  Az  indítványozó által felvetett összefüggésben  az
      Alkotmány  57. § (4) bekezdésének sérelme így nem  állapítható
      meg, ezért az indítványt az Alkotmánybíróság e tekintetben  is
      elutasította.   [Ugyanezen   álláspontot   foglalta   el    az
      Alkotmánybíróság   más   bűncselekményi   tényállás   esetében
      legutóbb  az  1464/B/2007. AB határozatban (ABK 2011.  július-
      augusztus, 800, 805-806..]
      3.    Az   Alkotmánybíróság   megállapította,   hogy   a   BJE
      indokolásának az indítványozó által megjelölt mondata önállóan
      érdemben nem vizsgálható.
      3.1. Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 32/A. § (1) bekezdéséből
      vezette  le  a  Legfelsőbb  Bíróság  jogegységi  határozatának
      vizsgálatára irányuló hatáskörét Ennek tartalmát azonban  több
      határozatban körvonalazta.
      Az  Alkotmánybíróság a 42/2005. (XI. 14.) AB  határozatban  (a
      továbbiakban:  Abh1.)  leszögezte:  az  Alkotmánybíróságnak  —
      alkotmányos  jogállásából  eredő —  azon  gyakorlatából,  hogy
      utólagos  normakontroll hatáskörébe tartozik valamennyi  norma
      alkotmányossági  vizsgálata, az következik,  hogy  hatáskörébe
      tartozik a jogegységi határozat alkotmányossági vizsgálata is.
      Amennyiben  a  jogegységi határozat e vizsgálat alapján  —-  a
      törvény egyéb lehetséges értelmezési tartományától eltérően —-
      alkotmánysértő, akkor az Alkotmánybíróság hatáskörébe tartozik
      ennek megállapítása is (Abh., ABH 2005, 504, 514.).
      Az   Alkotmánybíróság  abból  indult  ki,  hogy  a  jogegységi
      határozat  alkotmányossági felülvizsgálhatóságának  problémája
      az   Alkotmánybíróság  hatásköri  kérdéseihez   és   általános
      alkotmányvédelmi feladatához kapcsolódik: azaz  a  jogrendszer
      valamennyi   jogszabálya,  normája  tekintetében   biztosított
      legyen    az    alkotmányossági   kontroll.   Amennyiben    az
      Alkotmánybíróság  a vizsgált jogszabály hatályosuló  tartalmát
      kívánja  feltárni, nem hagyhatja figyelmen kívül a  jogegységi
      határozat  tartalmát. Így az Alkotmány 32/A. §  (1)  bekezdése
      alapján   folytatott   —  valamely  jogszabály-alkotmányossági
      vizsgálatára  irányuló  —  eljárás  során,  ha  a  jogszabályi
      rendelkezéshez jogegységi határozat kapcsolódik, szükségképpen
      a  vizsgálat  tárgyává  válik  a jogegységi  határozat  is.  E
      vizsgálat   során   az  Alkotmánybíróságnak  esetenként   kell
      eldöntenie,  hogy  az  alkotmányellenesség  a  vizsgált   jogi
      szabályozásból  fakad, vagy alapvetően  nem  a  jogszabályból,
      hanem   a  jogegységi  határozatból.  A  jogegységi  határozat
      ugyanis  adott  esetben a jogszabály tartalmát  „bővíttetheti,
      szűkítetheti,  vagy éppen az értelmezéssel joghézagot  tölthet
      ki.  Ezért az esetről-esetre történő alkotmányossági vizsgálat
      eredményeként dönthető el, hogy a jogegységi határozat  önálló
      jogszabályi    tartalommal   „eloldódott-e”   az   értelmezett
      jogszabálytól, vagy sem. (Abh., ABH 2005, 504, 513-514.)
      A 4/2003 PJE határozat alkotmányellenességének megállapítására
      irányuló  indítványokat és alkotmányjogi panaszokat  elutasító
      70/2006.  (XII. 13.) AB határozat egyértelművé tette,  hogy  a
      jogegységi  határozat alkotmányossági felülvizsgálata  nemcsak
      formai szempontból értékelhető. Az Alkotmánybíróság tehát  nem
      csupán  azt vizsgálhatja, hogy a Legfelsőbb Bíróság,  túllépve
      az    Alkotmány   47.   §   (2)   bekezdésében   meghatározott
      jogértelmezésen,   új  jogi  normát  hozott-e   létre,   hanem
      hatáskörébe  tartozik  a jogértelmezés keretei  között  maradó
      jogegységi  határozat tartalmi alkotmányossági felülvizsgálata
      is.  Az  Alkotmánybíróság — nem vitatva a  Legfelsőbb  Bíróság
      álláspontjának  dogmatikai  helyességét  —   a   4/2003.   PJE
      határozat  tartalmát  az  Alkotmány 2.  §  (1)  bekezdése,  az
      Alkotmány  50.  §  (3)  bekezdése,  az  Alkotmány  57.  §  (1)
      bekezdése alapján bírálta el. (ABH 2006, 786, 795-800.)
      Az  23/2009. (III. 6.) AB határozat a 4/2007. KPJE  rendelkező
      részének  és  indokolásának alkotmányossági  vizsgálata  során
      megállapította,  hogy a KPJE az önálló — jogszabályi  hátteret
      nélkülöző — normatartalom kialakításával túllépte az Alkotmány
      47.    §   (2)   bekezdésében   meghatározott,   a   bíróságok
      jogalkalmazásának egységét biztosítani hivatott  jogértelmezés
      kereteit.  A KPJE ezen túlmenően nem tett eleget az  Alkotmány
      47.  §  (2) bekezdésében meghatározott jogegységesítő  funkció
      alapkövetelményének   sem,  ugyanis  tartalma   többféleképpen
      értelmezhető,   s   ez   a  bírósági  jogalkalmazásnak   —   a
      korábbiakhoz  képest  is  még  további  —  elbizonytalanodását
      eredményezte.  Tekintettel  az  Alkotmánybíróság  következetes
      gyakorlatára,   miszerint,   ha   az   indítvánnyal   támadott
      jogszabályt  vagy  annak  egy  részét  az  Alkotmány  valamely
      rendelkezésébe ütközőnek minősíti, akkor a további  alkotmányi
      rendelkezések  esetleges sérelmét érdemben  nem  vizsgálja,  a
      jogegységi  határozatnak  az  indítványozók  által   megjelölt
      további  alkotmányi  rendelkezésekkel  [Alkotmány  2.  §   (1)
      bekezdés,   70/A.   §,   70/E.  §]   való   ellentétével   nem
      foglalkozott. (ABH 2009, 174, 193.)
      3.2.  A jelen ügy elbírálásakor alapvető jelentőségűvé vált  a
      23/2009. (III. 6.) AB határozat meghozatalakor felmerült, és a
      párhuzamos indokolásokban is nyilvánosságot kapott vita arról,
      hogy   a   jogegységi   határozat   mely   része   lehet    az
      alkotmányossági vizsgálat tárgya. (ABH 2009, 174, 200, 212.)
      Az  Alkotmánybíróság  a jelen ügyben megállapította,  hogy  az
      alkotmányossági  vizsgálat tárgya elsősorban és  alapvetően  a
      jogegységi  határozat  rendelkező részében  adott  értelmezés.
      Amennyiben  az Alkotmánybíróság ezt az értelmezést  akár  csak
      formai,    akár    csak   tartalmi,   vagy    mindkét    okból
      alkotmánysértőnek  találja,  nemcsak  a  jogegységi  határozat
      rendelkező részét, hanem annak indokolását is megsemmisíti. Az
      alkotmányossági  vizsgálat a jogegységi  határozat  rendelkező
      részére  irányul, de az értelmezést alátámasztó  indokolás,  a
      rendelkező  résszel összefüggésben része az  alkotmánybírósági
      felülvizsgálatnak.  A jogegységi határozat indokolása  azonban
      önmagában  vagy  valamely  részletében  nem  lehet  tárgya   a
      jogegységi     határozat     alkotmányellenessége     utólagos
      vizsgálatának.
      Erre   tekintettel  az  Alkotmánybíróság   a   BJE   megjelölt
      szövegrésze utólagos absztrakt alkotmányossági vizsgálatát  az
      Ügyrend  29.  §  b)  pontja alapján  —  hatáskör  hiányában  —
      visszautasította.

      4.  Az  indítványozó  hivatkozik a  nullum  crimen  sine  lege
      elvének  sérelmét állította az Alapjogi Charta  49.  CIKK  (1)
      bekezdésében foglalt rendelkezésre tekintettel is.
      Legutóbb  a 29/2011. (IV. 7.) AB határozat (ABK 2011. április,
      323,  331-332.) rögzítette: Az Alkotmánybíróság  gyakorlatában
      az  Európai  Közösségek  alapító és  módosító  szerződései  az
      Alkotmánybíróság  hatáskörének  szempontjából  nem  nemzetközi
      szerződések,   e  szerződések,  mint  elsődleges   jogforrások
      közösségi  jogként  a  belső  jog  részei,  mivel   a   Magyar
      Köztársaság  2004.  május 1-jétől az Európai  Unió  tagja.  Az
      Alkotmánybíróság hatáskörének szempontjából  a  közösségi  jog
      nem  minősül  az Alkotmány 7. § (1) bekezdésében meghatározott
      nemzetközi jognak [72/2006. (XII. 15.) AB határozat, ABH 2006,
      819,   861.].   Erre  az  elvi  álláspontra  helyezkedett   az
      1053/E/2005.  AB  határozat  (ABH  2006,  1824,  1828.)  és  a
      87/2008. (VI. 18.) AB határozat (ABH 2008, 707, 738.) is.
      Az  Alkotmánybíróság hatáskörét az Abtv. 1. §-a határozza meg.
      Ennek  alapján  az Alkotmánybíróságnak nincs  hatásköre  annak
      vizsgálatára, hogy valamely jogszabály sérti-e az Európai Unió
      jogát. Ezért az Alkotmánybíróság az indítványt e vonatkozásban
      az  Ügyrend  29.  § b) pontja alapján — hatáskör  hiányában  —
      visszautasította.

                              Dr. Paczolay Péter
                          az Alkotmánybíróság elnöke

             Dr. Balogh Elemér                   Dr. Balsai istván
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Bihari Mihály                 Dr. Bragyova András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Dienes-Oehm Egon                 Dr. Holló András
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Kiss László                      Dr. Kovács Péter
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Lenkovics Barnabás               Dr. Lévay Miklós
             alkotmánybíró                    előadó alkotmánybíró

             Dr. Pokol Béla                      Dr. Stumpf István
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

             Dr. Szalay Péter                     Dr. Szívós Mária
             alkotmánybíró                           alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        571/D/2010
        Date of the decision:
        .
        10/04/2011
        .
        .