Hungarian
Ügyszám:
.
249/B/1998
Előadó alkotmánybíró: Bragyova András Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 11/2006. (III. 23.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 2006/224
.
A döntés kelte: Budapest, 03/21/2006
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                     A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

    Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos
    vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában – dr. Harmathy Attila
    alkotmánybíró különvéleményével – meghozta a következő

                             határozatot:

    Az  Alkotmánybíróság az egészségügyről szóló  1997.  évi  CLIV.
    törvény  25.  §  (5) bekezdés „kivéve, ha törvény  másként  nem
    rendelkezik”         szövegrésze        alkotmányellenességének
    megállapítására   és   megsemmisítésére   irányuló   indítványt
    elutasítja.

    Az  Alkotmánybíróság  elrendeli jelen  határozatának  a  Magyar
    Közlönyben való közzétételét.
                                 Indokolás

                                    I.
                                     
      1.  Az  indítványozók az egészségügyről szóló 1997.  évi  CLIV.
      törvény (a továbbiakban: Eütv.) 25. § (5) bekezdés „kivéve,  ha
      törvény      másként      nem     rendelkezik”      szövegrésze
      alkotmányellenességének   megállapítását   és   megsemmisítését
      kérték   az   Alkotmány  8.  §-ára  és  54.  §-ára  hivatkozva.
      Indokolásukban kifejtették, hogy a támadott szövegrész a  beteg
      szeméremérzetének,  emberi  méltóságának  sérelméhez   vezethet
      annak  következtében,  hogy  a  beteg  akarata  ellenére  olyan
      személyeknek  is  lehetővé  teszi  a  gyógykezelés  során  való
      jelenlétét, akiknek a részvétele az ellátásban nem szükséges.

      2.   Az  indítvány  elbírálása  során  az  Alkotmánybíróság   a
      következő jogszabályokat vette figyelembe:

      2.1. Az Alkotmánynak az indítványban említett szabályai:

      „8.  §  (1) A Magyar Köztársaság elismeri az ember sérthetetlen
      és   elidegeníthetetlen  alapvető  jogait,  ezek   tiszteletben
      tartása és védelme az állam elsőrendű kötelessége.
      (2)   A   Magyar   Köztársaságban  az   alapvető   jogokra   és
      kötelességekre  vonatkozó szabályokat  törvény  állapítja  meg,
      alapvető jog lényeges tartalmát azonban nem korlátozhatja.”

      „54.   §   (1)   A   Magyar  Köztársaságban   minden   embernek
      veleszületett  joga  van az élethez és az  emberi  méltósághoz,
      amelyektől senkit nem lehet önkényesen megfosztani.
      (2) Senkit nem lehet kínzásnak, kegyetlen, embertelen, megalázó
      elbánásnak  vagy  büntetésnek  alávetni,  és  különösen   tilos
      emberen   a   hozzájárulása  nélkül  orvosi   vagy   tudományos
      kísérletet végezni.”

      2.2. Az Eütv. indítvánnyal érintett rendelkezése szerint:

      „25.  §  (5)  A  betegnek joga van ahhoz,  hogy  vizsgálata  és
      gyógykezelése  során  csak  azok a  személyek  legyenek  jelen,
      akiknek  részvétele  az  ellátásban  szükséges,  illetve  azok,
      akiknek  jelenlétéhez a beteg hozzájárult, kivéve,  ha  törvény
      másként nem rendelkezik.”

                                    II.

      Az indítványozók érvelése az alábbiak szerint nem megalapozott.

      Az  Alkotmánybíróság jelen eljárásában azt vizsgálta,  hogy  az
      Eütv.  25.  §  (5) bekezdésének „kivéve ha törvény másként  nem
      rendelkezik”  fordulata sérti-e a beteg  Alkotmány  54.  §  (1)
      bekezdésében   rögzített  emberi  méltóságát,   illetve   ezzel
      összefüggésben az Alkotmány 8. § (2) bekezdésében foglaltakat.

      1.   Az   Alkotmánybíróság  először  röviden  áttekintette   az
      Alkotmány  54.  §  (1) bekezdésével és az Alkotmány  8.  §  (2)
      bekezdésével összefüggésben kialakított, az alapjog  korlátozás
      alkotmányosságára vonatkozó gyakorlatát.

      Az  Alkotmánybíróság a 22/2003. (IV. 28.) AB határozatban  (ABH
      2003,  235,  260.)  foglalta össze az emberi  méltósághoz  való
      jogból    levezetett    részjogosultságok   korlátozhatóságáról
      kialakított gyakorlatát. „Az emberi méltósághoz való jognak  az
      Alkotmánybíróság   az   alapjogok   sorában   megkülönböztetett
      jelentőséget  tulajdonít.  (…)  [A]zt  az  Alkotmány  az  ember
      veleszületett  jogaként deklarálja, ezért az,  a  23/1990.  (X.
      31.)  AB  határozat szóhasználata szerint ’minden mást megelőző
      legnagyobb  érték’  (ABH 1990, 88, 93.).”  Az  emberi  méltóság
      korlátozhatatlanságára   vonatkozóan   arra   az    álláspontra
      helyezkedett,  hogy az emberi méltósághoz való  jog  csupán  az
      emberi   státus  meghatározójaként,  csak  az  élettel   együtt
      fennálló egységben abszolút és korlátozhatatlan [64/1991. (XII.
      17.)  AB  határozat, ABH 1991, 297, 308, 312.].  Ezért  anyajog
      mivoltából levezetett egyes részjogosítványai (mint például  az
      önrendelkezéshez és a személy testi integritásához való  jogok)
      az  Alkotmány 8. § (2) bekezdése szerint bármely más alapjoghoz
      hasonlóan korlátozhatók [75/1995. (XII. 21.) AB határozat,  ABH
      1995,  376,  383.]. Az Alkotmánybíróság gyakorlata  szerint  az
      emberek  egyes  alapvető  jogainak korlátozásához  legitim  cél
      lehet  mások  alapvető jogainak védelme [először: 2/1990.  (II.
      18.)  AB  határozat,  ABH  1990, 18,  20.],  továbbá  az  állam
      intézményes   (objektív)   alapjog-biztosítási   kötelezettsége
      [először:  64/1991.  (XII. 17.) AB határozat,  ABH  1991,  297,
      302.],   valamint  egyes  alkotmányos  közcélok   érvényesítése
      [például: 56/1994. (XI. 10) AB határozat, ABH 1994, 312, 313.].
      Az állam csak abban az esetben korlátozhatja az alapjogokat, ha
      az  említett legitim célok védelme más módon nem érhető el.  Az
      alapjog korlátozásának alkotmányosságához az is feltétel,  hogy
      a  korlátozás  megfeleljen az arányosság  követelményeinek:  az
      elérni  kívánt  cél  fontossága és az ennek  érdekében  okozott
      alapjogsérelem súlya megfelelő arányban legyenek  egymással.  A
      törvényhozó  a korlátozás során köteles az adott cél  elérésére
      alkalmas   legenyhébb   eszközt  alkalmazni.   (Összefoglalóan:
      879/B/1992. AB határozat, ABH 1996, 401.).

      2.  Az  Eütv.  indítvánnyal támadott szabályozása meghatározza,
      hogy   kik   lehetnek  jelen  a  beteg  orvosi  vizsgálata   és
      gyógykezelése   során.   A   beteg  vizsgálata,   gyógykezelése
      (valamint  a  betegről  szerzett információk)  a  beteg  emberi
      méltóságát,  ezen  belül  a  magántitokhoz,  illetve  az  intim
      szférájához   való  jogát  érintik.  Mindezen   jogok   védelme
      érdekében a szabályozás – a betegjog részeként – rögzíti,  hogy
      a  vizsgálat  és  a  gyógykezelés során csak azok  a  személyek
      jogosultak  jelen  lenni,  akiknek a részvétele  az  ellátásban
      szükséges,  továbbá  azok,  akiknek  a  jelenlétéhez  a   beteg
      hozzájárult.  Az  Eütv. 25. § (5) bekezdésének  ezen  fordulata
      megfelel  az  az  alapjogi  védelem  kritériumainak,  mivel   a
      részvételt    a    vizsgálathoz,   gyógykezeléshez    szükséges
      szakemberek jelenlétének törvényi biztosítása mellett  a  beteg
      önrendelkezése alapján teszi lehetővé.

      Ugyanakkor  az  Eütv. 25. § (5) bekezdésének – az indítványozók
      által  kifogásolt  –  szövegrésze  a  vizsgálat  során  a  fent
      ismertetett  személyi  kör mellett – más  törvény  rendelkezése
      folytán  – további személyek jelenlétét is lehetővé teheti.  Az
      indítványozók úgy vélik, az Eütv. 25. § (5) bekezdésének  az  a
      szabálya,  amely  szerint más törvény is megengedheti,  hogy  a
      gyógykezelésnél vagy a vizsgálatnál az ott felsoroltakon  kívül
      további  személyek is jelen legyenek, ellentétes  az  Alkotmány
      54.  §-ában biztosított emberi méltósághoz való jogukkal és  az
      Alkotmány  8. § (2) bekezdését is sérti, amennyiben az  alapjog
      lényeges tartalmát korlátozza.

      3. Az Alkotmánybíróság először azt vizsgálta, hogy önmagában  a
      kifogásolt  rendelkezés korlátozza-e az  Alkotmány  54.  §  (1)
      bekezdését.

      3.1.  Egy alapjog törvényi korlátozásáról akkor lehet  szó,  ha
      törvény  olyan  kötelezettséget vagy tilalmat állapít  meg  egy
      jogalany  számára,  amelynek teljesítése lehetetlenné  teszi  –
      vagy   megnehezíti  –  valamely  alapjogának   gyakorlását.   A
      szabadságjognak  nem tekinthető alapjogok  esetén  az  alapjogi
      tényállással  védett magatartásfajta lehetetlenné  tétele  vagy
      ennek  korlátozása  (esetleg a törvényhozó nem  tevésével  vagy
      mulasztásával)  szintén az alapjog korlátozásának  minősül.  Az
      alapjogot  korlátozó  törvény tehát a jogalanyokra  nézve  csak
      magatartási  kötelezettséget vagy tilalmat  tartalmazó  törvény
      lehet.   Egyes  esetekben  bizonyos  normák  hiánya  is   lehet
      alapjogot sértő {pl. a jogorvoslathoz való jogot [Alkotmány 57.
      §   (5)]   a   jogorvoslatot  lehető  tévő  jogszabály   hiánya
      korlátozza}.
      Az Eütv. itt vizsgált rendelkezésével kapcsolatban azonban csak
      magatartási  tilalom  vagy  kötelezettség  –  valamint   tűrési
      kötelezettség  –  jöhet  szóba az  alapjog  megsértéseként.  Az
      Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  az  Eütv.  25.  §  (5)
      bekezdése „ha törvény másként nem rendelkezik” kifejezése olyan
      magatartási  szabályt  nem  tartalmazó  jogszabály-elem,  amely
      önmagában  nem  ír elő sem tilalmat, sem kötelezettséget  senki
      számára.

      Az  indítvánnyal támadott klauzula nem állapít meg a jogalanyok
      számára jogi kötelezettséget vagy tilalmat, mert egyáltalán nem
      szabályozza  közvetlenül a jogalanyok magatartását.  Ezért  nem
      áll  ellentétben,  szemben az indítványozók álláspontjával,  az
      emberi méltósághoz való joggal, az Alkotmány 54. §-ával.  Mivel
      az  Eütv. 25. § (5) bekezdésében található „ha törvény  másként
      nem  rendelkezik”  klauzula nem korlátoz semmilyen  alkotmányos
      alapjogot,  ezért nem korlátozza azok lényeges  tartalmát  sem,
      így nem áll ellentétben az Alkotmány 8. § (2) bekezdésével.

      A  vizsgált  „ha  törvény  másként  nem  rendelkezik”  klauzula
      alkalmazásával  a törvényhozó az Eütv. vizsgált rendelkezésében
      egy   jogszabály  (törvényhely)  más  (korábbi  vagy   későbbi)
      törvényi  rendelkezésekkel való viszonyát határozza  meg.  Erre
      szükség van, ha – mint ez gyakran előfordul – egy tevékenységet
      több   jogszabály   (törvény)  különféle   szempontok   szerint
      szabályoz.  Ezek  a törvényi rendelkezések gyakran  korlátozzák
      vagy módosítják egymás alkalmazási körét, egyes esetekben pedig
      kivételeket  állapítanak meg valamely  más  törvényben  foglalt
      rendelkezés  alól.  Ezt más törvények is  megtehetik,  mert  az
      Alkotmány  a  törvények között nem ismer  jogforrási  rangsort,
      ennek  következtében  a törvények egyenrangúak  és  így  egymás
      szabályai  alól  is  állapíthatnak  meg  kivételeket.   [Lásd.:
      1/1999.  AB  határozat,  ABH 1999, 39, 40-41.]  A  „ha  törvény
      másként  nem rendelkezik” klauzula ilyen esetekre ad a törvényi
      rendelkezések  közötti  kollíziót (összeütközést)  feloldó,  az
      egyenrangú  törvények  közötti viszonyt  rendező  szabályt.  Az
      Eütv.  25. § (5) bekezdése pontosan ilyen szabály: értelme  az,
      hogy  a  más  törvényekben található,  az  Eütv.  főszabályától
      eltérő  rendelkezések is alkalmazandók.  Az  Eütv.  25.  §  (5)
      bekezdése   alapján   ezek  a  törvényi  rendelkezések   együtt
      alkalmazandók az Eütv. szabályaival.

      A  „ha  törvény  másként nem rendelkezik”  fordulatnak  az  itt
      vizsgált esetben továbbá exhortatív, figyelemfelhívó szerepe is
      van.  Alkalmazásával  a  törvényhozó  emlékeztetni  kívánja   a
      jogalkalmazót  –  és  a  jogkereső  közönséget  –  arra,   hogy
      lehetségesek  a  törvényben foglalt szabályt  kiegészítő,  vele
      együtt  szükség esetén alkalmazandó szabályok.  A  jogalkotó  e
      törvényi  fordulattal  ugyanakkor lehetőséget  teremtett  arra,
      hogy  sajátos élethelyzetekben az orvosi vizsgálat vagy ellátás
      során  az  Eütv. 25. § (5) bekezdésében meghatározott  személyi
      körön   túl   más,  a  beteg  ellátásához  vagy   vizsgálatához
      nélkülözhetetlen  személyek jelenlétét is biztosítsa  {pl.:  az
      egészségügyi   és   a  hozzájuk  kapcsolódó  személyes   adatok
      kezeléséről  és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény  (14.
      §,  17.  §),  a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX.  törvény
      [106. § (1) bekezdés]}.
      Ilyen    figyelemfelhívó-emlékeztető   jogszabályi   fordulatok
      alkalmazása   –  célszerűségi  kérdés  lévén  –  a  törvényhozó
      döntésén  múlik,  használatuk  alkotmányjogi  szempontból   nem
      kifogásolható.

      3.2. Az Alkotmánybíróság ugyanakkor hangsúlyozza, hogy az Eütv.
      25.  §  (5)  bekezdésébe foglalt klauzula szerint  alkalmazandó
      törvényeknek  – mint minden alapjogot korlátozó  törvénynek  –,
      meg  kell felelniük az alapjogok korlátozása összes alkotmányos
      feltételének, köztük a lényeges tartalom korlátozása tilalmának
      is.  Minden hatályban lévő törvény, amelyre az Eütv. 25. §  (5)
      bekezdése   utal,  csak  akkor  alkotmányos,  ha  az   alapjogi
      korlátozás   alkotmányos  feltételeinek   megfelel.   Ebből   a
      szempontból   az  idézett  rendelkezés  deklaratív,   mert   az
      Alkotmány  8.  § (2) bekezdése alapján alapjog csak  törvényben
      korlátozható,   lényeges   tartalmának   sérelme   nélkül.   Az
      Alkotmánybíróság fontosnak tartja kiemelni, hogy az Eütv. 25. §
      (5) bekezdésének „ha törvény másként nem rendelkezik” fordulata
      szerinti,  a beteg orvosi ellátásánál, gyógyításánál  jelenlévő
      „további”   személyek  körére  vonatkozó  törvényi  szabályozás
      megalkotásakor  a  jogalkotónak  biztosítania  kell   a   beteg
      önrendelkezési   jogának,  testi  és  személyi   integritásának
      védelmét. Továbbá e törvényi szabályozásoknak a beteg  jogainak
      korlátozásakor  meg  kell  felelniük  az  Alkotmány  8.  §  (2)
      bekezdésében  foglaltaknak,  így azok  nem  járhatnak  a  beteg
      emberi    méltóságához    való   joga   lényeges    tartalmának
      korlátozásával.

      Az Alkotmánybíróság a fenti követelmény érvényesülését az adott
      törvényi   rendelkezések  ismeretében,  az  ott   meghatározott
      konkrét   magatartási  kötelezettségekre  nézve,  azok  konkrét
      vizsgálatával döntheti el. Mivel az Eütv. 25. § (5)  bekezdését
      kielégítő  egyes  törvények alkotmányosságának vizsgálatára  az
      indítványozók indítványt nem terjesztettek elő, ezért arról  az
      Alkotmánybíróság   jelen   eljárásában   –    figyelemmel    az
      Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény  20.  §-ában
      foglaltakra – nem is határozhatott.

      Mindezekre   tekintettel  az  Alkotmánybíróság  az   indítványt
      elutasította.

      Az  Alkotmánybíróság  közérdekű tartalma miatt  rendelte  el  a
      határozat közzétételét a Magyar Közlönyben.
                               Dr. Bihari Mihály
                          az Alkotmánybíróság elnöke
                                       
            Dr. Bagi István                      Dr. Balogh Elemér
            alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                       
            Dr. Bragyova András                    Dr. Erdei Árpád
            előadó alkotmánybíró                     alkotmánybíró
                                       
            Dr. Harmathy Attila                   Dr. Holló András
            alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                       
            Dr. Kiss László                       Dr. Kovács Péter
            alkotmánybíró                            alkotmánybíró
                                       
                             Dr. Kukorelli István
                                 alkotmánybíró
        Dr. Harmathy Attila alkotmánybíró különvéleménye

             Nem  értek  egyet  a  határozattal.  Nézetem  szerint  meg
        kellett  volna  semmisíteni az egészségügyről szóló  1997.  évi
        CLIV.  törvény (a továbbiakban: Eütv.) 25. §-a (5) bekezdésének
        „kivéve,  ha  a  törvény másként nem rendelkezik” szövegrészét.
        Indokaim a következők:

             1.  Az  indítványozó  az Eütv. 25.  §-a  (5)  bekezdésének
        „kivéve,   ha  törvény  másként  nem  rendelkezik”  szövegrésze
        tekintetében kérte az alkotmányellenesség megállapítását  és  a
        megsemmisítést az Alkotmány 8. és 54. §-ára hivatkozva.
            Az  indítványozó  indokolásként azt  fejtette  ki,  hogy  a
        támadott   szövegrész   a   beteg   szeméremérzetének,   emberi
        méltóságának  sérelméhez vezethet annak következtében,  hogy  a
        beteg  akarata ellenére olyan személyeknek is lehetővé teszi  a
        gyógykezelés  során  való  jelenlétét,  akiknek  részvétele   a
        kezelésben  nem  szükséges. Rámutatott, hogy „a rendelkezés  az
        alapvető   jog  lényeges  tartalmát  korlátozza,  önkényes   és
        aránytalan,  ezért  alkotmányellenes [az  Alkotmány  8.  §  (2)
        bekezdését sérti].”
            Az indítvány álláspontom szerint megalapozott.
           
            2.  Az  Alkotmány  54.  §-ának (1) bekezdése  az  alapjogok
        között  első  helyen kimondja, hogy minden embert  megillet  az
        emberi méltósághoz való jog. Az Alkotmánybíróság gyakorlata ezt
        a  jogot  az  „általános  személyiségi jog”  egyik  megjelenési
        formájának tekinti, és erre vezeti vissza a személyiségi  jogok
        körébe  tartozó egyes olyan jogokat, amelyek konkrét nevesített
        alapjogként  nem jelennek meg [8/1990. (IV. 23.) AB  határozat,
        ABH  1990, 42, 44-45.]. Az emberi méltósághoz való jog  alapján
        kap alkotmányos védelmet a magánszféra sérthetetlenségéhez való
        jog is [46/1991. (IX. 10.) AB határozat, ABH 1991, 211, 215.].
            A  beteg  személy orvosi vizsgálata és gyógykezelése  során
        olyan helyzetben lehet, amelyben emberi méltóságát sérti az, ha
        a  gyógykezelésben  részt nem vevő személy is  látja.  A  beteg
        magántitkát   is  sértheti,  ha  vizsgálatáról,   betegségéről,
        gyógykezeléséről  a  gyógykezelésben  részt  nem  vevő  személy
        tájékoztatást  kap.  Az  56/2000.  (XII.  19.)   AB   határozat
        rámutatott   arra,  hogy  az  egészségügyi  adatok   különleges
        védelmét   az   állam  intézményes  élet-  és   egészségvédelmi
        kötelezettsége is indokolja (ABH 2000, 527, 533.).
           
            3.   Az   Alkotmánybíróság  gyakorlata  szerint  az  emberi
        méltósághoz  való  jog  csak az élethez  való  joggal  fennálló
        egységében abszolút és korlátozhatatlan [64/1991. (XII. 17.) AB
        határozat,  ABH  1991, 297, 308, 312.]. Az  emberi  méltóságból
        levezetett  jogok  –  bármely más  alapjoghoz  hasonlóan  –  az
        Alkotmány  8.  §-a  (2) bekezdésének megfelelően  korlátozhatók
        [75/1995. (XII. 21.) AB határozat, ABH 1995, 376, 383.].
            Az  Alkotmány  8.  §-ának  (2)  bekezdése  szerint  alapjog
        lényeges  tartalmát törvény sem korlátozhatja. A  20/1990.  (X.
        4.)  AB  határozatban  megfogalmazott elv  szerint  a  lényeges
        tartalmat  nem  érintő korlátozásnak kényszerítő  ok  fennállta
        esetén  lehet  helye, feltéve, hogy a korlátozás  arányos  (ABH
        1990, 69, 70-71.).
             Az Eütv. 25. §-ának (5) bekezdése korlátozza a betegnek az
        Alkotmány 54. §-a (1) bekezdésében kimondott emberi méltósághoz
        való  alapvető jogát akkor, amikor a vizsgálat és  gyógykezelés
        során   törvényi  rendelkezés  alapján  lehetővé  teszi   olyan
        személyek  részvételét,  akiknek  jelenléte  nem  szükséges  az
        ellátáshoz,  illetve akiknek jelenlétéhez a  beteg  nem  járult
        hozzá. Az Alkotmány 8. §-ának (2) bekezdésétől eltérően törvény
        sem  engedheti meg alapjog korlátozását. Az Eütv. 25.  §-a  (5)
        bekezdésének   támadott   szövegrésze   azonban   az    alapjog
        korlátozásának  semmilyen feltételét  nem  határozza  meg;  nem
        állapítható   meg   tehát   az   alapjog   korlátozásának   sem
        szükségessége,  sem  arányossága. Ezért a  támadott  szövegrész
        alkotmányellenes.
           
            4.   Az   indítvány   a  jogalkotás  fontos   alkotmányjogi
        kérdéseit is érinti.
            a/   Az   Eütv.  az  adott  terület  átfogó  szabályozására
        törekedett.  Ezt  az  elgondolást az Eütv.  törvényjavaslatának
        miniszteri   indokolása   egyértelműen   kimondta:    „Az    új
        egészségügyi törvény a főbb nemzetközi modellek közül,  ha  nem
        is  teljes  körűen,  de  leginkább a kódex  típusú  szabályozás
        stílusjegyeit mutatja fel. Ennek indoka – a hazai  egészségügyi
        törvényalkotás  tradícióin túlmenően – elsődlegesen  az  ágazat
        legfontosabb  jogi  normáinak  áttekinthető,  rendszerezett  és
        világos,  valamint a jogállamiság alkotmányos  követelményeivel
        összhangban álló megjelenítése iránti igényben jelölhető meg.”
            b/    Előfordul,   hogy   valamilyen   jogterület    átfogó
        szabályozásának igényével készülő törvény esetében a  jogalkotó
        már  a jogszabály elfogadásakor tudatában van annak, hogy egyes
        témakörök  tekintetében további jogalkotásra  van  szükség.  Ha
        végrehajtási  rendelkezésre van szükség, akkor az  Országgyűlés
        felhatalmazást   ad  ezeknek  a  végrehajtási  szabályoknak   a
        megalkotására.  Más  a  helyzet  akkor,  ha  nem   végrehajtási
        szabályról  van  szó,  hanem szintén törvényi  szinten  történő
        további  jogalkotás  szükséges. Ilyenkor  az  Országgyűlés  nem
        saját  magának  ad  felhatalmazást az  újabb  törvényalkotásra.
        Lehetséges  azonban  az  is,  hogy  az  átfogó  jogalkotás  nem
        változtatja    meg,   hanem   fenntartja   egy-egy    speciális
        szakterületnek az átfogó szabályozásban meghatározottól  eltérő
        rendelkezését.
            Az   említett  esetekben  a  kódexbe  felvett  „kivéve,  ha
        törvény másként nem rendelkezik” szövegrész azt fejezi ki, hogy
        a  kivételt engedő törvény (kódex) magasabb rendű,  mint  az  a
        kivételt   megfogalmazó  másik  törvény,  amely  az   eltérésre
        felhatalmazást kap.
            A   kódexnek   más  törvényekhez  képest  magasabb   szintű
        jogszabályként való szerepeltetése ellentétes a jogszabályoknak
        az  Alkotmányon  alapuló  jelenlegi  hierarchiájával,  amelyben
        minden törvény azonos szinten áll.
             c/  A  jogszabályok hierarchiájának alkotmányos  szabályai
        1989-1990-ben ismételten változtak.
            Az  Alkotmány  módosításáról szóló 1989. évi XXXI.  törvény
        10.  §-a  bevezette az alkotmányerejű törvény kategóriáját,  és
        ezzel az egyszerű törvények felett álló szintet hozott létre. A
        törvényjavaslat 10. §-ához fűzött miniszteri indokolás  szerint
        az  alkotmányerejű törvények az Alkotmánnyal  együtt  a  közjog
        jogszabályanyagának legmagasabb szintjét alkotják. Itt tehát  a
        törvényként  megjelenő  szabályok olyan  szintjéről  volt  szó,
        amelyek   mind   tartalmuk,  mind  a   megalkotásukhoz   előírt
        minősített   többség   tekintetében   eltértek   az    egyszerű
        törvényektől. Ilyen jogszabályi hierarchia alapján mondta ki  a
        4/1990.  (III.  4.)  AB  határozat, hogy  az  alapvető  jogokat
        tartalmazó  házasságról,  családról  és  gyámságról   szóló   –
        kódexjellegű  – törvény módosításához alkotmányerejű  törvényre
        van szükség (ABH 1990, 28, 30-31.).
            Az  Alkotmány  módosításáról szóló 1990.  évi  XL.  törvény
        megszüntette  az alkotmányerejű törvény kategóriáját  és  olyan
        megoldást épített be az Alkotmányba, amelynek eredményeként  az
        Alkotmány  egyes rendelkezései feltüntetik azokat az  eseteket,
        amelyeknél  a  megalkotandó  törvény  elfogadásához  minősített
        többségre van szükség.
            Az   alkotmányerejű  törvény  kategóriájának  megszüntetése
        után   vizsgálta  az  Alkotmánybíróság  a  korábbi  –   szintén
        kódexjellegű szabályozást nyújtó – egészségügyi törvény 29. §-a
        (4)  bekezdésének  azt a mondatát, amely  szerint  a  terhesség
        megszakításának  jogszabályban  meghatározott  esetekben   volt
        helye.  A 64/1991. (XII. 17.) AB határozat indokolása  erről  a
        mondatról   azt   állapította  meg,   hogy   „törvényi   szintű
        szabályozásra  egy  másik  törvény  nem  adhat  felhatalmazást,
        illetve a törvényi szabályozás puszta lehetőségének kijelentése
        szükségtelen” (ABH 1991, 297, 306.).
            A  4/1993.  (II.  12.)  AB határozat  kifejtette,  hogy  az
        alkotmányerejű  törvény kategóriájának az Alkotmány  1990.  évi
        módosításával    történt    megszüntetése    a     jogszabályok
        hierarchiáját   lényegesen  megváltoztatta.  Az  alkotmányerejű
        törvények   a   hierarchiában  fölötte   álltak   az   egyszerű
        törvényeknek. Ezzel szemben az alkotmányerejű törvény kategória
        eltűnése óta a minősített többséggel elfogadott törvény nem áll
        az egyszerű törvény fölött (ABH 1993, 48, 59-60.). A minősített
        többséggel    elfogadott   törvények   tehát    a    hierarchia
        szempontjából nem különböznek az egyszerű törvényektől. Ezeknek
        a minősített többséggel elfogadott törvényeknek a sajátossága a
        meghozataluk,  módosításuk tekintetében áll fenn [1/1999.  (II.
        24.)  AB  határozat, ABH 1999, 25, 39.; 31/2001. (VII. 11.)  AB
        határozat, ABH 2001, 258, 261.].
            d/  Az  egy-egy  jogterület  átfogó  szabályozását  nyújtó,
        kódexjellegű  törvénynek  az  adott  jogterületen  kell   olyan
        szakmai   tekintéllyel  rendelkeznie,  hogy  csak  a  szükséges
        esetekben   és   terjedelemben  térjen  el  másik   törvény   a
        törvénykönyv  rendelkezéseitől (a kódex  pedig  csak  szükséges
        esetben   tartson  hatályban  a  szabályozási  körébe   tartozó
        területen   korábbi   speciális   szabályokat).   Alkotmányjogi
        szempontból  azonban  az átfogó rendezést  nyújtó  kódexnek  az
        adott  jogágban  meglévő  kiemelkedő szerepe,  jelentősége  nem
        jelenti azt, hogy a jogszabályok hierarchiájában a kódexnek más
        megítélése volna, mint egyéb törvényeknek.
            e/  A különböző törvények egymástól eltérő rendelkezései az
        Alkotmány   2.  §-ának  (1)  bekezdésén  alapuló  jogállamiság,
        jogbiztonság szempontjából jelenthetnek problémát.  A  42/1995.
        (VI.   30.)  AB  határozat  a  gazdasági  stabilitást  szolgáló
        rendelkezéseket  vizsgálva mondta ki, hogy a  törvények  között
        nincs  hierarchikus  viszony, de a  jogállamiság  elve  alapján
        követelmény a módosítások után a hatályos jogszabályok egységes
        szerkezetben  való közzététele, az áttekinthetőség megteremtése
        (ABH  1995,  185,  186.).  Nem  megfelelő  megoldás  tehát   az
        utalásokkal  való rendezés. A 11/1994. (III. 2.)  AB  határozat
        pedig   a   jogbiztonság  elvével  össze  nem   egyeztethetőnek
        tekintette   azt   a   jogszabályt,  amely   nem   jelöli   meg
        kifejezetten, hogy melyek azok a szabályok, amelyeket  hatályon
        kívül helyez, és melyek azok a rendelkezések, amelyeket módosít
        (ABH 1994, 399, 401.).
           
            Összegezve  az elmondottakat: nézetem szerint  meg  kellett
        volna  állapítani  az  Eütv. 25. § (5)  bekezdése  indítványozó
        által  támadott  szövegrészének  alkotmányellenességét  és  meg
        kellett volna azt semmisíteni.

        Budapest, 2006. március 21.
                                                    Dr. Harmathy Attila
                                                          alkotmánybíró
          .
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          .
          Number of the Decision:
          .
          11/2006. (III. 23.)
          Date of the decision:
          .
          03/21/2006
          .
          .