Hungarian
Ügyszám:
.
1063/B/1992
Előadó alkotmánybíró: Schmidt Péter Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 65/1992. (XII. 17.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1992/289
.
A döntés kelte: Budapest, 12/14/1992
.
.
A döntés szövege:
.
A döntés szövege:
                    MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !

    Az Alkotmánybíróság  az állami  irányítás egyéb jogi eszköze
    alkotmányellenességének megállapítására  irányuló indítvány,
    valamint alkotmányjogi panasz alapján meghozta a következő

                           határozatot :

    Az Alkotmánybíróság  a Magyar  Köztársaság  Országgyűlésének
    házszabályairól szóló 8/1989. ( VI. 8. ) OGY határozat 64. §
    (2)    bekezdése       alkotmányellenességének      utólagos
    megállapítása és  megsemmisítése iránt benyújtott indítványt
    és az alkotmányjogi panaszt elutasítja.

    Az Alkotmánybíróság  ezt a  határozatát a  Magyar Közlönyben
    közzéteszi.
                               Indokolás

                                   I.

      Az  indítványozó   jogi   álláspontja   szerint   a   Magyar
      Köztársaság Országgyűlésének   házszabályairól szóló 8/1989.
      ( VI.  8.) OGY  határozat (  a továbbiakban:  házszabályok )
      64. § (2)  bekezdésének  második  mondata, -  mely   szerint
      " a megjelent  képviselőt   kérésére  meg  kell  hallgatni "
      - ellentétes az  országgyűlési képviselők jogállásáról szóló
      1990.  évi   LV. törvény  ( a továbbiakban: Kjtv. ) 3. § (6)
      bekezdésében foglaltakkal,  amelynek értelmében  a  mentelmi
      ügyben az  Országgyűlés vita nélkül határoz, "de az érintett
      képviselő jogosult ismertetni álláspontját ". A házszabályok
      jogi formája országgyűlési határozat, amely nem tartalmazhat
      törvénnyel  ellentétes   szabályokat,   ezért   a   vitatott
      rendelkezés alkotmányellenes.

      Indítványozó,  aki  országgyűlési  képviselő,  alkotmányjogi
      panaszában a következőket adta elő. Az Országgyűlés mentelmi
      és összeférhetetlenségi ügyekkel foglalkozó bizottsága 1992.
      VI. 22-én  tárgyalta mentelmi  ügyét. A  bizottság elnöke  a
      mentelmi  ügy   tárgyalásának  időpontjáról   a   képviselőt
      értesítette, aki  azonban betegsége miatt a bizottság ülésén
      nem  tudott  megjelenni.  Betegségéről  -  orvosi  igazolást
      mellékelve - a bizottságot tájékoztatta és kérte a tárgyalás
      elhalasztását felgyógyulásáig.  A bizottság a mentelmi ügyet
      ennek ellenére  megtárgyalta és  javaslatát az  Országgyűlés
      plenáris ülése  elé  terjesztette.  Az  Országgyűlés,  amely
      szintén  a     képviselő   távollétében  döntött,   38/1992.
      ( VI.  26.) OGY  határozatában felfüggesztette  a  képviselő
      mentelmi    jogát.  Álláspontja    szerint,  a  házszabályok
      alkotmányellenes  rendelkezése alapján,  az Országgyűlés úgy
      fosztotta őt  meg alapvető  képviselői   jogától,   hogy  az
      eljárás   során   nem kapott  lehetőséget  a meghallgatásra,
      véleménye kifejtésére.  Ezért  kéri  a  38/1992. ( VI. 26. )
      OGY   határozat megsemmisítését.

                                  II.

      Az Alkotmánybíróság  megállapította, hogy a házszabályok 64.
      §  (2)  bekezdés   második  mondata  alkotmányellenességének
      megállapítására irányuló indítvány alaptalan.

      A házszabályok jogi formája országgyűlési határozat, amely a
      jogalkotásról szóló  1987. évi  XI. tv.  46. §-a  alapján az
      állami irányítás  egyéb jogi  eszközei  közé  tartozik,  nem
      minősül jogszabálynak. Az Országgyűlés normatív határozatban
      szabályozza az  alá  rendelt  szervek  feladatait,  a  saját
      működését, ilyen  formában  állapítja  meg  a  feladatkörébe
      tartozó terveket.  Normatív határozatban  nem állapíthat meg
      jogszabályi,    törvényi    formát    igénylő    magatartási
      szabályokat,  így   normatív   határozattal   törvényt   nem
      módosíthat,  normatív   határozata   törvénnyel   ellentétes
      rendelkezést  nem   tartalmazhat,   mert   az   sértené   az
      Országgyűlés törvényhozó  hatáskörét  szabályozó  alkotmányi
      rendelkezéseket.

      A   házszabályok  64. §  (2) bekezdése és a Kjtv. 3.  §  (6)
      bekezdése  között   az  indítványozó   által   feltételezett
      kollízió azonban  nem áll  fenn. E  rendelkezések a mentelmi
      jog felfüggesztésére  irányuló eljárás  különböző szakaszait
      szabályozzák.

      A házszabályok 64. §-a a mentelmi ügyekben hozott parlamenti
      döntések   előkészítésére    irányuló   eljárás   szabályait
      állapítja meg.  Olyan rendelkezéseket  tartalmaz, amelyek  a
      parlament    elnökének,     valamint    a     Mentelmi    és
      Összeférhetetlenségi    Bizottságnak    a    mentelmi    jog
      felfüggesztésére    irányuló    megkereséssel    kapcsolatos
      teendőire,  eljárására    vonatkoznak.  Így   a  64.  §  (2)
      bekezdése  a   Mentelmi  és  Összeférhetetlenségi  Bizottság
      számára írja elő azt, hogy az ügy tárgyalásáról, idejéről és
      helyéről az érdekelt képviselőt köteles értesíteni és az ügy
      tárgyalásán  megjelent   képviselőt,   kérésére   meg   kell
      hallgatni.

      A mentelmi  jog felfüggesztéséről  a Kjtv. 3. §-a alapján az
      Országgyűlés    dönt.  A    Kjtv.  3.  §  (6)  bekezdése  az
      Országgyűlés plenáris ülésének az eljárását, a döntéshozatal
      módját  szabályozza   akkor,  amikor   kimondja,   hogy   az
      Országgyűlés az  ügyben vita  nélkül határoz, de az érintett
      képviselő jogosult ismertetni álláspontját.

      Ez a  rendelkezés arra  ad jogot  a  képviselőnek,  hogy  az
      Országgyűlés ülésén,  a parlament teljes nyilvánossága előtt
      fejtse ki álláspontját az ügyben.

      Téves tehát  az  indítványozónak  az  az  értelmezése,  mely
      szerint  a  házszabályok 64.  §  (2)   bekezdésének  második
      mondata  a   törvénnyel  ellentétes   módon   korlátozná   a
      képviselőt  meghallgatáshoz   való  jogának   gyakorlásában.
      Ellenkezőleg,    a     házszabályok    a     Mentelmi     és
      Összeférhetetlenségi    Bizottság     eljárási     rendjének
      szabályozása során  a Kjtv.  rendelkezéséhez képest  többlet
      garanciát nyújtanak  az érintett  képviselő  számára  azzal,
      hogy előírják  -  kérésére  -  az  eljárás döntés előkészítő
      szakaszában történő meghallgatását is.

      Mindezek alapján  az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
      házszabályok  64.  §  (2) bekezdésének második  mondata  nem
      ellentétes a  Kjtv. 3.  § (6) bekezdésében   foglaltakkal, s
      nincs az  Alkotmánynak olyan  szabálya, amelyet  a  vitatott
      belső     eljárási      norma     sértene,      ezért     az
      alkotmányellenességének megállapítására  és megsemmisítésére
      irányuló indítványt elutasította.

                                  III.

      Az Alkotmánybíróságról  szóló 1989.  évi XXXII.  törvény ( a
      továbbiakban :  ABtv.  ) 48.  §  (1)  bekezdése  alapján  az
      Alkotmányban   biztosított    jogainak   megsértése    miatt
      alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz az,
      akinek a  jogsérelme alkotmányellenes jogszabály alkalmazása
      folytán következett  be, és  egyéb jogorvoslati lehetőségeit
      már kimerítette,  illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs
      számára biztosítva.

      Az Alkotmánybíróság  megállapította,  hogy  az  indítvánnyal
      támadott  ügyben   az  alkotmányjogi   panasz  benyújtásának
      törvényi feltételei nem állnak fenn.

      Az  ABtv.  idézett  rendelkezése  alapján  az  alkotmányjogi
      panasz -  mint azt az Alkotmánybíróság 57/1991.( XI. 8. ) AB
      határozatában kifejtette - egyedi, jogalkalmazói aktus ellen
      irányuló  jogorvoslat,  amely  alkotmányos  alapjog  sérelme
      esetén vehető  igénybe,  ha  a  jogsérelem  alkotmányellenes
      jogszabály alkalmazása  folytán következett be, és az ügyben
      a  jogorvoslatokat  már  kimerítették,  vagy  jogorvoslatnak
      nincs helye.

      Az  alkotmányjogi   panasz  az   Alkotmányban   szabályozott
      alapvető jogok  védelmének  eszköze,  amely  alapvető  jogok
      rendeltetése az, hogy az államhatalommal szemben alkotmányos
      garanciákat teremtsenek  az állampolgár,  az egyén  vagy egy
      közösség  jogainak   védelmére,  cselekvési   autonómiájának
      biztosítására.   Az   Alkotmány   20.  §  (3)   bekezdésében
      szabályozott mentelmi  jog  nem  sorolható  az  Alkotmányban
      szabályozott alapvető  jogok  közé,  mert  jogi  természetét
      tekintve eltér  azoktól. A  mentelmi  jog  az  országgyűlési
      képviselői  jogálláshoz   fűződő  jog,   a  képviselőt   nem
      állampolgári, hanem  képviselői minőségében, az Országgyűlés
      tagjaként megillető  jogosultság. Olyan  jog, amelyet  bár a
      képviselő   jogaként   fogalmaz   meg   az   Alkotmány,   az
      Országgyűlés  védelmét  is  szolgálja  más  hatalmi  ágakkal
      szemben. A mentelmi jog ugyan a képviselő személyes jogaként
      jelenik meg,  e jogával  a  képviselő  mégsem  rendelkezhet,
      mentelmi jogáról  a képviselő  -  a  szabálysértési  eljárás
      kivételével -  nem mondhat  le, mentelmi  jogára az  eljárás
      során hivatkoznia  kell. A mentelmi jog feletti rendelkezés,
      a mentelmi  jog felfüggesztése  - a sérthetetlenség körében,
      ahol erre a Kjtv. lehetőséget ad - a parlament joga.

      Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
      alkotmányjogi panasszal  megtámadott -  a képviselő mentelmi
      jogának felfüggesztését  kimondó -  országgyűlési  határozat
      ellen alkotmányjogi  panasz benyújtásának nincs helye, ezért
      a panaszt elutasította.
                             Dr. Sólyom László
                         az Alkotmánybíróság elnöke

                 Dr. Ádám Antal          Dr. Herczegh Géza
                  alkotmánybíró              alkotmánybíró

                 Dr. Kilényi Géza         Dr. Lábady Tamás
                  alkotmánybíró             alkotmánybíró

                             Dr. Schmidt Péter
                            előadó alkotmánybíró

                              Dr. Szabó András
                               alkotmánybíró

              Dr. Tersztyánszky Ödön       Dr. Zlinszky János
                 alkotmánybíró               alkotmánybíró

        .
        English:
        .
        Petition filed:
        .
        .
        Number of the Decision:
        .
        65/1992. (XII. 17.)
        Date of the decision:
        .
        12/14/1992
        .
        .