A döntés szövege:
MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN !
Az Alkotmánybíróság az állami irányítás egyéb jogi eszköze
alkotmányellenességének megállapítására irányuló indítvány,
valamint alkotmányjogi panasz alapján meghozta a következő
határozatot :
Az Alkotmánybíróság a Magyar Köztársaság Országgyűlésének
házszabályairól szóló 8/1989. ( VI. 8. ) OGY határozat 64. §
(2) bekezdése alkotmányellenességének utólagos
megállapítása és megsemmisítése iránt benyújtott indítványt
és az alkotmányjogi panaszt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az indítványozó jogi álláspontja szerint a Magyar
Köztársaság Országgyűlésének házszabályairól szóló 8/1989.
( VI. 8.) OGY határozat ( a továbbiakban: házszabályok )
64. § (2) bekezdésének második mondata, - mely szerint
" a megjelent képviselőt kérésére meg kell hallgatni "
- ellentétes az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló
1990. évi LV. törvény ( a továbbiakban: Kjtv. ) 3. § (6)
bekezdésében foglaltakkal, amelynek értelmében a mentelmi
ügyben az Országgyűlés vita nélkül határoz, "de az érintett
képviselő jogosult ismertetni álláspontját ". A házszabályok
jogi formája országgyűlési határozat, amely nem tartalmazhat
törvénnyel ellentétes szabályokat, ezért a vitatott
rendelkezés alkotmányellenes.
Indítványozó, aki országgyűlési képviselő, alkotmányjogi
panaszában a következőket adta elő. Az Országgyűlés mentelmi
és összeférhetetlenségi ügyekkel foglalkozó bizottsága 1992.
VI. 22-én tárgyalta mentelmi ügyét. A bizottság elnöke a
mentelmi ügy tárgyalásának időpontjáról a képviselőt
értesítette, aki azonban betegsége miatt a bizottság ülésén
nem tudott megjelenni. Betegségéről - orvosi igazolást
mellékelve - a bizottságot tájékoztatta és kérte a tárgyalás
elhalasztását felgyógyulásáig. A bizottság a mentelmi ügyet
ennek ellenére megtárgyalta és javaslatát az Országgyűlés
plenáris ülése elé terjesztette. Az Országgyűlés, amely
szintén a képviselő távollétében döntött, 38/1992.
( VI. 26.) OGY határozatában felfüggesztette a képviselő
mentelmi jogát. Álláspontja szerint, a házszabályok
alkotmányellenes rendelkezése alapján, az Országgyűlés úgy
fosztotta őt meg alapvető képviselői jogától, hogy az
eljárás során nem kapott lehetőséget a meghallgatásra,
véleménye kifejtésére. Ezért kéri a 38/1992. ( VI. 26. )
OGY határozat megsemmisítését.
II.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a házszabályok 64.
§ (2) bekezdés második mondata alkotmányellenességének
megállapítására irányuló indítvány alaptalan.
A házszabályok jogi formája országgyűlési határozat, amely a
jogalkotásról szóló 1987. évi XI. tv. 46. §-a alapján az
állami irányítás egyéb jogi eszközei közé tartozik, nem
minősül jogszabálynak. Az Országgyűlés normatív határozatban
szabályozza az alá rendelt szervek feladatait, a saját
működését, ilyen formában állapítja meg a feladatkörébe
tartozó terveket. Normatív határozatban nem állapíthat meg
jogszabályi, törvényi formát igénylő magatartási
szabályokat, így normatív határozattal törvényt nem
módosíthat, normatív határozata törvénnyel ellentétes
rendelkezést nem tartalmazhat, mert az sértené az
Országgyűlés törvényhozó hatáskörét szabályozó alkotmányi
rendelkezéseket.
A házszabályok 64. § (2) bekezdése és a Kjtv. 3. § (6)
bekezdése között az indítványozó által feltételezett
kollízió azonban nem áll fenn. E rendelkezések a mentelmi
jog felfüggesztésére irányuló eljárás különböző szakaszait
szabályozzák.
A házszabályok 64. §-a a mentelmi ügyekben hozott parlamenti
döntések előkészítésére irányuló eljárás szabályait
állapítja meg. Olyan rendelkezéseket tartalmaz, amelyek a
parlament elnökének, valamint a Mentelmi és
Összeférhetetlenségi Bizottságnak a mentelmi jog
felfüggesztésére irányuló megkereséssel kapcsolatos
teendőire, eljárására vonatkoznak. Így a 64. § (2)
bekezdése a Mentelmi és Összeférhetetlenségi Bizottság
számára írja elő azt, hogy az ügy tárgyalásáról, idejéről és
helyéről az érdekelt képviselőt köteles értesíteni és az ügy
tárgyalásán megjelent képviselőt, kérésére meg kell
hallgatni.
A mentelmi jog felfüggesztéséről a Kjtv. 3. §-a alapján az
Országgyűlés dönt. A Kjtv. 3. § (6) bekezdése az
Országgyűlés plenáris ülésének az eljárását, a döntéshozatal
módját szabályozza akkor, amikor kimondja, hogy az
Országgyűlés az ügyben vita nélkül határoz, de az érintett
képviselő jogosult ismertetni álláspontját.
Ez a rendelkezés arra ad jogot a képviselőnek, hogy az
Országgyűlés ülésén, a parlament teljes nyilvánossága előtt
fejtse ki álláspontját az ügyben.
Téves tehát az indítványozónak az az értelmezése, mely
szerint a házszabályok 64. § (2) bekezdésének második
mondata a törvénnyel ellentétes módon korlátozná a
képviselőt meghallgatáshoz való jogának gyakorlásában.
Ellenkezőleg, a házszabályok a Mentelmi és
Összeférhetetlenségi Bizottság eljárási rendjének
szabályozása során a Kjtv. rendelkezéséhez képest többlet
garanciát nyújtanak az érintett képviselő számára azzal,
hogy előírják - kérésére - az eljárás döntés előkészítő
szakaszában történő meghallgatását is.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a
házszabályok 64. § (2) bekezdésének második mondata nem
ellentétes a Kjtv. 3. § (6) bekezdésében foglaltakkal, s
nincs az Alkotmánynak olyan szabálya, amelyet a vitatott
belső eljárási norma sértene, ezért az
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasította.
III.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény ( a
továbbiakban : ABtv. ) 48. § (1) bekezdése alapján az
Alkotmányban biztosított jogainak megsértése miatt
alkotmányjogi panasszal fordulhat az Alkotmánybírósághoz az,
akinek a jogsérelme alkotmányellenes jogszabály alkalmazása
folytán következett be, és egyéb jogorvoslati lehetőségeit
már kimerítette, illetőleg más jogorvoslati lehetőség nincs
számára biztosítva.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az indítvánnyal
támadott ügyben az alkotmányjogi panasz benyújtásának
törvényi feltételei nem állnak fenn.
Az ABtv. idézett rendelkezése alapján az alkotmányjogi
panasz - mint azt az Alkotmánybíróság 57/1991.( XI. 8. ) AB
határozatában kifejtette - egyedi, jogalkalmazói aktus ellen
irányuló jogorvoslat, amely alkotmányos alapjog sérelme
esetén vehető igénybe, ha a jogsérelem alkotmányellenes
jogszabály alkalmazása folytán következett be, és az ügyben
a jogorvoslatokat már kimerítették, vagy jogorvoslatnak
nincs helye.
Az alkotmányjogi panasz az Alkotmányban szabályozott
alapvető jogok védelmének eszköze, amely alapvető jogok
rendeltetése az, hogy az államhatalommal szemben alkotmányos
garanciákat teremtsenek az állampolgár, az egyén vagy egy
közösség jogainak védelmére, cselekvési autonómiájának
biztosítására. Az Alkotmány 20. § (3) bekezdésében
szabályozott mentelmi jog nem sorolható az Alkotmányban
szabályozott alapvető jogok közé, mert jogi természetét
tekintve eltér azoktól. A mentelmi jog az országgyűlési
képviselői jogálláshoz fűződő jog, a képviselőt nem
állampolgári, hanem képviselői minőségében, az Országgyűlés
tagjaként megillető jogosultság. Olyan jog, amelyet bár a
képviselő jogaként fogalmaz meg az Alkotmány, az
Országgyűlés védelmét is szolgálja más hatalmi ágakkal
szemben. A mentelmi jog ugyan a képviselő személyes jogaként
jelenik meg, e jogával a képviselő mégsem rendelkezhet,
mentelmi jogáról a képviselő - a szabálysértési eljárás
kivételével - nem mondhat le, mentelmi jogára az eljárás
során hivatkoznia kell. A mentelmi jog feletti rendelkezés,
a mentelmi jog felfüggesztése - a sérthetetlenség körében,
ahol erre a Kjtv. lehetőséget ad - a parlament joga.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
alkotmányjogi panasszal megtámadott - a képviselő mentelmi
jogának felfüggesztését kimondó - országgyűlési határozat
ellen alkotmányjogi panasz benyújtásának nincs helye, ezért
a panaszt elutasította.
Dr. Sólyom László
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Ádám Antal Dr. Herczegh Géza
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kilényi Géza Dr. Lábady Tamás
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Schmidt Péter
előadó alkotmánybíró
Dr. Szabó András
alkotmánybíró
Dr. Tersztyánszky Ödön Dr. Zlinszky János
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |