Az indítvány lényege:
Az indítványozó - az Abtv. 26. § (2) bekezdése alapján - a koronavírus elleni védőoltásnak az ügyészségi alkalmazottak által történő kötelező igénybevételéről szóló 638/2021. (XI. 18.) Korm. rendelet (Rendelet) alaptörvény-ellenességének megállapításét és megsemmisítését kérte az Alkotmánybíróságtól.
A Rendelet 1. §-a alapján, ha az ügyészségi alkalmazott 2022. január 15. napjáig a koronavírus elleni védőoltás első dózisát - egydózisú oltóanyag esetén a védőoltást - nem veszi fel, és ezt az előírt határidőn belül nem igazolta vagy a védőoltás alóli mentesítést igazoló orvosi szakvéleményt nem mutatta be, részére a munkáltató fizetés nélküli szabadságot rendelhet el. A (9) bekezdés értelmében a munkáltató - az ügyészségi szolgálati jogviszonyra irányadó jogszabálytól eltérően - az ügyészségi alkalmazott szolgálati jogviszonyát felmentéssel azonnali hatállyal megszüntetheti, ha a fizetés nélküli szabadság elrendelésétől számítva egy év eltelt.
Az indítványozó álláspontja szerint az alapvető jogok veszélyhelyzeti korlátozása nem lehet parttalan; a korlátozásnak meg kell felelnie az Alaptörvény 53. § cikk (2) bekezdésében foglaltaknak, valamint a sarkalatos törvényben megszabott garanciális szabályoknak, így elsősorban annak, hogy az csak szükséges mértékű, az elérni kívánt céllal arányosan lehet. Nézete szerint a védőoltás felvételének elmulasztásához fűzött joghátrány nincs arányban a pandémia visszaszorításának céljával. Érvelése szerint a gyorsított engedélyezési eljárásban kifejlesztett oltóanyagok közép-és hosszú távú mellékhatásai ismeretlenek, azok felvétele a rendes eljárásban kifejlesztett vakcinákhoz képest fokozott kockázatot és kevesebb biztonságot jelent, így az oltás felvételének de facto kötelezővé tétele sérti a testi és lelki integritáshoz való jogát és az emberi méltósághoz való joga részjogosítványaként megjelenő egészségügyi önrendelkezési jogát is. A kísérleti fázisban lévő oltóanyagok felvétele nézete szerint csak önkéntes alapon történhet, az ilyen vakcina kötelezővétele az önkéntességet kizárja, így sérti a III. cikk (2) bekezdésben rögzített tilalmat is. Hivatkozik az Alaptörvény XVII. cikk (3) bekezdésében rögzített, a munkavállaló egészségét, biztonságát és emberi méltóságát tiszteletben tartó munkafeltételekhez való jogára, amelyet álláspontja szerint az oltott és oltatlan munkavállalók számára egyformán biztosítani kell; a védőoltás alapján történő különbségtétel diszkriminatív, ahogy az is, hogy a Rendelet 2. a negatív PCR teszttel vagy antigén gyorsteszttel igazolt egészségi állapotot, továbbá a természetes úton szerzett ún. T-sejtes immunitást sem ismeri el..
. |