English
Hungarian
Ügyszám:
.
316/H/1999
Előadó alkotmánybíró: Németh János Dr.
.
Az indítvány lényege:
.
A döntés száma: 25/1999. (VII. 7.) AB határozat
.
ABH oldalszáma: 1999/251
.
A döntés kelte: Budapest, 07/06/1999
.
.

.
A döntés szövege (pdf):
    .
    A döntés szövege:
    .
    A döntés szövege:
                       A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!

      Az   Alkotmánybíróság  az  Országos  Választási   Bizottságnak
      országos  népszavazás  kitűzésére  irányuló  aláírásgyűjtő  ív
      mintapéldányának,   illetőleg   az   azon   szereplő    kérdés
      hitelesítése  tárgyában  hozott  határozata  ellen  benyújtott
      kifogások alapján meghozta a következő

                               határozatot:

      1.  Az Alkotmánybíróság megállapítja: alkotmánymódosítás  csak
      az  Alkotmányban előírt eljárási rendben Alkotmány 24.  §  (3)
      bekezdés   történhet;   az  Alkotmány  módosítására   irányuló
      kérdésben választópolgárok által kezdeményezett népszavazásnak
      nincs     helye.    Az    Országgyűlés    által     elfogadott
      alkotmánymódosítás ügydöntő népszavazással megerősíthető.

      2.   Az  Alkotmánybíróság  az  Országos  Választási  Bizottság
      10/1999.  (IV. 14.) OVB számú határozatát megsemmisíti  és  az
      Országos Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.

      Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
      közzéteszi.
                                   Indokolás

                                      I.

        A Szociáldemokrata Ifjúsági Mozgalom képviselője aláírásgyűjtő
        ív   mintapéldányát   nyújtotta  be  az  Országos   Választási
        Bizottsághoz  (a továbbiakban: OVB) azzal, hogy  a  kérelmezők
        országos   népszavazást   kívánnak   kezdeményezni   abban   a
        kérdésben:   "Kívánja-e  Ön,  hogy  a   köztársasági   elnököt
        közvetlen módon a választópolgárok válasszák meg?"

        Az  OVB  megállapította, hogy az aláírásgyűjtő ív  megfelel  a
        választási   eljárásról  szóló  1997.  évi   C.   törvény   (a
        továbbiakban:  Ve.) 118. § (2)-(4) bekezdésében foglalt  alaki
        feltételeknek;   a   feltett   kérdés   pedig   az    országos
        népszavazásról  szóló 1998. évi III. törvény (a  továbbiakban:
        Nsztv.)  13. § (1) bekezdésében foglaltaknak. Erre figyelemmel
        az  OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát és az azon szereplő
        kérdést  az  ügyben  meghozott 10/1999. (IV.  14.)  OVB  számú
        határozatával hitelesítette.

        Az  OVB  döntését  a hatályos Alkotmány, a Ve.,  illetőleg  az
        Nsztv.  rendelkezéseinek egybevetése  alapján  arra  alapozta,
        hogy a népszavazásra bocsátott kérdés az Alkotmány 28/C. § (5)
        bekezdésében  felsorolt  tilalmi  rendelkezések  egyikét   sem
        sérti.  Kizáró ok hiányában, s mert a kérdőív mintapéldánya  a
        törvényes  alaki feltételeknek is megfelel, nincs akadálya  az
        aláíróív hitelesítésének.

        A   határozat  ellen  1999.  április  15-én,  16-án  és  17-én
        kifogások   érkeztek  az  Alkotmánybírósághoz.   A   törvényes
        határidőn   belül  érkezett  kifogásokat  az  Alkotmánybíróság
        egyesítette és egy eljárásban bírálta el.

                                      II.

        1. Az egyik kifogás előterjesztője szerint:

        Az   OVB-nek   az   aláírásgyűjtő  ív  hitelesítését   kimondó
        határozata   ellentétes  az  Nsztv.   10.   §   b)   pontjában
        foglaltakkal,  mert a kérdés az Alkotmányban  foglalt  tilalmi
        körbe tartozik.

        Az  Nsztv.  10.  §  b)  pontja szerint "meg  kell  tagadni  az
        aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha ... a kérdésben  nem  lehet
        népszavazást tartani."

        Az  Alkotmány  28/C.  § (5) bekezdés d) pontja  kimondja:  nem
        lehet   népszavazást  tartani  "az  Országgyűlés   hatáskörébe
        tartozó   személyi  és  szervezetalakítási  (-átalakítási,   -
        megszüntetési) kérdésekről".

        A  kifogásoló szerint téves az OVB-nek az az értelmezése, hogy
        amely  szerint  ez  az  alkotmányos rendelkezés  csak  konkrét
        személyek megválasztása, megbízatásának megszüntetése, illetve
        konkrét  intézmények megalakítása, átalakítása,  megszüntetése
        kérdésében jelent tilalmat.

        Az  OVB  álláspontjával szemben azzal érvel  az  előterjesztő,
        hogy   az   Alkotmány  fejezeteit  egybevetve  e   tilalommal,
        világosan    kitűnik,   hogy   az   államszervezetről    szóló
        rendelkezések  között  –  az  Alkotmány  III.  fejezetében   –
        található  a köztársasági elnök mint személy és a köztársasági
        elnöki  intézmény. Az Alkotmány 19. § k) pontja  sorolja  fel,
        mely   személyek   megválasztása  tartozik   az   Országgyűlés
        hatáskörébe.  Elsőként a köztársasági elnöké.  A  köztársasági
        elnök   megválasztására  vonatkozó  alkotmányos  rendelkezések
        megváltoztatása  a  jogintézmény  lényegét,  a  hatalmi   ágak
        egyensúlyi  helyzetét,  az államszerkezet  egészét  érinti.  A
        személyi   és   szervezeti  kérdések   egymástól   tehát   nem
        elválaszthatók. Az OVB döntése nyomán – eredményes népszavazás
        esetén  –  olyan alkotmányozási kényszer állana elő,  amely  a
        teljes  alkotmányos berendezkedést, a jogállami jogbiztonságot
        veszélyeztetné.

        Veszélyeztetné azért is, mert az Alkotmány 19. § (3)  bekezdés
        k)  pontjában említett személyek kivétel nélkül az alkotmányos
        rendszer egészét felölelő intézmények vezetőjét jelentik. Ha a
        köztársasági  elnökkel kapcsolatos népszavazás esetén  az  OVB
        szűkítő  törvényértelmezésen alapuló álláspontja érvényesülne,
        népszavazással  lenne változtatható az államszervezet  egésze,
        és  "annak  sem  lenne  alkotmányos  akadálya,  hogy  akár   a
        miniszterelnököt,  ...  a Legfelsőbb Bíróság  elnökét  ...  is
        közvetlenül    a   választópolgárok   válasszák    meg".    (E
        vonatkozásban – lényegét tekintve – hasonló érvelést tartalmaz
        egy másik kifogás is.)

        Az  Alkotmány 2. §-ában szereplő jogbiztonság veszélyeztetését
        látja  a  kifogás előterjesztője az OVB azon jogértelmezésében
        is,  amely szerint az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése taxatíve
        tartalmazza  azokat a jogalkotási tárgyakat,  amelyekre  nézve
        népszavazás nem tartható. S csak a c) pont rendelkezik konkrét
        alkotmányvédelemről, ebből pedig "a contrario" következik,  az
        ott   nem   szereplő   kérdésekben   nem   kizárt   akár    az
        alkotmánymódosítással járó kérdésfelvetés sem.

        Hivatkozik  az  előterjesztő az Alkotmánybíróság  2/1993.  (I.
        22.) AB határozatára, amely az alkotmánymódosítást eredményező
        népszavazásnak   mind  a  nyílt,  mind  a   burkolt   formáját
        alkotmányellenesnek nyilvánította.

        Az  előterjesztő  azzal  együtt  irányadónak  tekinti  ezt   a
        döntést,  hogy  időközben alkotmánymódosításra és  új  törvény
        megalkotására került sor a népszavazás kérdésében. Álláspontja
        megerősítését   látja  az  1997.  évi  LIX.  alkotmánymódosító
        törvény  indokolásában is, amely szerint "a módosítás  –  több
        európai  ország  alkotmányához  hasonlóan  –  az  Alkotmányban
        kívánja  megjeleníteni a népszavazás fajtáira,  a  népszavazás
        kezdeményezésére   jogosultakra,  a   tiltott   tárgyakra,   a
        népszavazás     eredményességére    vonatkozó     legfontosabb
        szabályokat..."

        Ebből az előterjesztő ugyanakkor arra is következtet, hogy  az
        alkotmányos tilalmi felsorolás nem teljes.

        Az  OVB  téves jogértelmezésének tartja tehát azt a határozati
        indokolást is, mely szerint az Alkotmány 28/C. § (5)  bekezdés
        c)  pontja  az  az egyetlen rendelkezés, amelyet az  Alkotmány
        kifejezetten kiemel mint Alkotmányt érintő tilalmat, és minden
        mást megenged.
        Ezt  a  kifogást  az  előterjesztő olyan szűkítő  és  formális
        értelmezésnek tekinti, amely nem veszi figyelembe az Alkotmány
        egészét és összefüggéseit.

        A  továbbiakban  sérelmezi  azt is:  az  aláírásgyűjtő  ívből,
        illetve  az OVB-hez benyújtott beadványból nem tűnik ki,  hogy
        azt  ügydöntő,  kötelezően  előírt vagy  mérlegelésen  alapuló
        népszavazáshoz    kívánják-e    felhasználni.    Erre     csak
        következtetni lehet. Így az aláírók tájékoztatása nem  teljes,
        holott   ez   az  Alkotmánybíróság  határozatának   értelmében
        követelmény.

        A  kifogás  előterjesztője foglalkozik még az Alkotmánybíróság
        52/1997. (X. 14.) AB határozatában foglaltakkal, amely kiemeli
        az  Alkotmány  28/C. § (3) bekezdését, hogy ti. az  eredményes
        népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre  kötelező.
        Ezt  elfogadva  az  előterjesztő  azzal  is  érvel  a  konkrét
        hitelesített kérdéssel összefüggésben, hogy az egy  eredményes
        népszavazás  esetén is csupán konkrét jogalkotási  célt  jelöl
        meg,   amelynek  következménye  viszont  egy  komplex   –   az
        Alkotmányt  és több kétharmados törvényt érintő –  jogalkotási
        folyamatot   kényszerít   az   Országgyűlésre.   Ez    szintén
        jogbiztonságot veszélyeztető helyzetet teremt.

        Ha  tehát a feltett kérdést tartalmazó kérdőív elfogadható  is
        lenne,  ezekre  a  bizonytalanságokra hivatkozással  akkor  is
        kiegészítésre  szorulna,  mert  csak  úgy  jelenthetne  valódi
        kötőerőt a törvényalkotó számára. Vagyis – véleménye szerint –
        a  tájékoztatások hiányában az Nsztv. 10. § c) pontja  alapján
        kellett volna elutasítania az OVB-nek az ív hitelesítését.  "A
        kérdés  megfogalmazása" ugyanis "nem felel  meg  a  törvényben
        foglalt követelményeknek."

        2.  Más  előterjesztők  az OVB határozat  elleni  kifogásukban
        abból  indulnak  ki, hogy az Alkotmány 29/A. §  (1)  bekezdése
        szerint  a  köztársasági elnököt az Országgyűlés választja,  e
        népszavazási   kezdeményezés  célja   ennek   az   alkotmányos
        rendelkezésnek  a  megváltoztatása. Az aláírást  kezdeményezők
        azonban   nem   nyilatkoztak   arról,   hogy   ügydöntő   vagy
        véleménynyilvánító    népszavazást    kezdeményeznek-e,     de
        feltételezhető, hogy céljuk ügydöntő népszavazás megtartása.

        Hivatkoznak  az  előterjesztők a továbbiakban  arra,  hogy  az
        Alkotmány 25. § (2) bekezdése szerint a törvényhozás  joga  az
        Országgyűlést  illeti  meg,  s  természetesen   az   Alkotmány
        módosítása is az Országgyűlés hatáskörébe tartozik.

        Ebből  – álláspontjuk szerint – két következtetés vonható  le:
        egyrészt   az,   hogy   mind   a   törvényhozás,    mind    az
        alkotmánymódosítás  –  mint országgyűlési  hatáskörbe  tartozó
        kérdés  –  "népszavazás  tárgya lehet,  hacsak  a  népszavazás
        megtiltásának  nincs  külön alkotmányos indoka",  másrészt  az
        következik  ebből, hogy a népszavazás csak akkor  alkotmányos,
        ha  nem  vonja el az Országgyűlés hatáskörét. Rámutatnak  arra
        is,  hogy  a  hatályos  Alkotmány nem  úgy  rendelkezik,  hogy
        bizonyos  feltételek  mellett  a  törvényhozás  vagy  akár  az
        alkotmánymódosítás  hatáskörét a  népszavazás  vehetné  át  az
        Országgyűléstől,   hanem   úgy  rendelkezik,   hogy   bizonyos
        feltétel(ek)   megléte  esetén  az  Országgyűlés   hatáskörébe
        tartozó  kérdésekről népszavazást lehet tartani.  Feltételként
        az  Alkotmány azt írja elő, hogy a népszavazás kiírására  csak
        olyan   kérdéskörben   kerülhet  sor,   amely   egyébként   az
        Országgyűlés  hatáskörébe tartozik. A népszavazás  tehát  csak
        "kiegészíti,  de  nem  veheti  át  az  Országgyűlés  döntését.
        Népszavazással nem lehet közvetlenül, az Országgyűlés döntését
        megkerülve  és azt helyettesítve törvényt alkotni,  Alkotmányt
        módosítani".

        Miután  a népszavazás előterjesztői (a legalább 200 000 aláíró
        választópolgár) nem tartoznak azok közé, akiket  az  Alkotmány
        25.  §  (1)  bekezdése  mint  törvényalkotás  kezdeményezésére
        jogosultakat  felsorol  – folytatódik  az  érvelés  –,  és  az
        aláírás-kezdeményezés   szövege   nem   is    rendelkezik    a
        törvényjavaslat  alaki  ismérveivel,  nincs  arra  alkotmányos
        lehetőség,   hogy  az  eredményes  népszavazás   döntését   az
        Országgyűlés   az   elutasítást   eleve   kizáró   automatikus
        eljárásban   elfogadja.   A  200  000   választópolgár   által
        kezdeményezett, sikeres ügydöntő népszavazás pedig  ilyen.  Az
        Országgyűlésnek   ilyen   esetben  ugyanis   nincs   hatásköre
        elutasító döntést hozni.

        Az  országgyűlési képviselők minden olyan kérdésben,  amelyben
        az  Országgyűlést megilleti a mérlegelés joga,  lelkiismeretük
        szerint  szavaznak. "Alkotmányellenes a törvény, illetőleg  az
        alkotmánymódosítás  elfogadása,  ha  a  szavazás  eredménye  a
        képviselők    szavazási   szándékától    függetlenül,    előre
        biztosított."  Ilyen – a szavazást megkerülő – "döntéshozatali
        eljárást   a   magyar  Országgyűlés  működésének   alkotmányos
        szabályozása nem ismer. A népszavazás nem alkothat törvényt és
        nem  kényszerítheti az Országgyűlést az eredményének megfelelő
        törvény  megalkotására". Csak akkor alkotmányos a népszavazás,
        ha kiegészíti, nem pedig kikapcsolja az Országgyűlés döntését.
        A véleménynyilvánító népszavazás természetesen nem vonja el az
        Országgyűlés  hatáskörét, de "nem valósít meg hatáskörelvonást
        az  ügydöntő népszavazás sem abban az esetben, ha érintetlenül
        hagyja az Országgyűlésnek a képviselők mérlegelési szabadságát
        feltételező döntését, s csupán kiegészíti azt".

        Ezzel összefüggésben az Alkotmánybíróság 52/1997. (X. 14.)  AB
        határozatára  hivatkozással  hangsúlyozzák  azt   is:   az   a
        népszavazás, amelynek az a célja, hogy "maga vigyen  keresztül
        törvényalkotást, illetőleg alkotmánymódosítást, nem felel  meg
        az  Alkotmánybíróság által tett megállapításnak,  nevezetesen,
        hogy  a  népszavazás a népszuverenitás gyakorlásának kivételes
        formája". Az előterjesztők álláspontja szerint az 52/1997. (X.
        14.)  AB  határozat fenti megállapításának csak "a  megerősítő
        (megállapító  vagy jóváhagyó) népszavazás esete tesz  eleget".
        Az  ügydöntő  népszavazás esetében viszont  a  népszuverenitás
        gyakorlásának kivételes formája "számára szükséges  feltételek
        nem  állnak  fönn..., ha annak kérdése nem az  Országgyűlésben
        vitára     bocsátott     törvényhez    (alkotmánymódosításhoz)
        kapcsolódik". Ezért az ügydöntő népszavazás többnyire azzal az
        eredménnyel jár, hogy elvonja az Országgyűlésnek az  Alkotmány
        25.   §   (2)  bekezdésében  foglalt,  a  törvényhozás   jogát
        tartalmazó hatáskörét.

        Alkotmánymódosításra  irányuló ilyen, az  előterjesztők  által
        meg  nem engedhetőnek tartott népszavazásnak szerintük  az  az
        alkotmányellenes következménye, hogy az alkotmánymódosítást az
        Alkotmány  24.  §  (3) bekezdésében nem szereplő  módon  teszi
        lehetővé.

        Az  Alkotmány  28/C.  §  (5) bekezdés c)  pontjában  megjelenő
        tilalom, és az Alkotmánybíróság 2/1993. (I. 22.) AB döntésének
        összefüggéseire  tekintettel az előterjesztők  álláspontja  az
        OVB  határozattal szemben az, hogy az AB döntésében  foglaltak
        az Alkotmány módosításáról szóló 1997. évi LIX. törvény nyomán
        sem   változtak,   ellenkezőleg,  az  Alkotmánybíróságnak   az
        alkotmánymódosítást követő 52/1997. (X. 14.) és 64/1997. (XII.
        17.)  AB  határozata megerősítette azt a korábbi álláspontját,
        mely   szerint  a  népszavazás  nem  irányulhat  az  Alkotmány
        módosítására.

        Mindezek  alapján a kifogásokat előterjesztők azt kérelmezték,
        hogy  az  Alkotmánybíróság  semmisítse  meg  az  OVB  aláírást
        hitelesítő döntését és kötelezze új eljárás lefolytatására.

                                     III.

        Az Alkotmánybíróság a kifogások érdemi vizsgálata előtt a
        következőket állapította meg:

        Az  Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét  az
        Alkotmánybíróságról  szóló  1989.  évi   XXXII.   törvény   (a
        továbbiakban:  Abtv.)  I.  fejezetének  1.  §   h)   pontjában
        foglaltaknak megfelelően a Ve. 130. §-a állapítja meg.

        Az  Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy amíg az Abtv. az 1.  §
        a)-g)   pontjaiban  felsorolt  alkotmánybírósági  hatáskörökre
        vonatkozóan  az  Abtv. a 21. §-ában és az  egyes  hatásköreire
        nézve  a  IV.  fejezetében részletes eljárási szabályokat  ad,
        addig  az  1.  §  h)  pont szövegéből az  következik,  hogy  a
        hatáskör  megállapítását és az eljárási  szabályozást  arra  a
        külön   törvényre   bízza,   amely   valamely   eljárást    az
        Alkotmánybíróság hatáskörébe utal.

        Az  Nsztv.  szerint az országos népszavazást elindító  eljárás
        érdekében   összeállított   kérdések   aláírásgyűjtő   íveinek
        hitelesítését  az  Országos  Választási  Bizottság  végzi.   A
        hitelesítés  során a kérdést (Nsztv. 10. §),  az  ívek  formai
        előírásait   (Ve.  118.  §)  vizsgálja.  Ennek   eredményeként
        határozatot  hoz.  A  döntés ellen  kifogás  nyújtható  be  az
        Alkotmánybírósághoz.   Az   Alkotmánybíróság    a    meghozott
        határozatot  "helybenhagyja  vagy  azt  megsemmisíti,  és   az
        Országos  Választási  Bizottságot  új  eljárás  lefolytatására
        utasítja" Ve. 130. § (3) bekezdés.

        Az  Alkotmánybíróságnak a formai és tartalmi  követelményeknek
        megfelelő kifogások alapján lefolytatott eljárása jogorvoslati
        eljárás.
        Az  Alkotmánybíróság  a jelen aláírásgyűjtő  ív  és  az  abban
        feltett     kérdés    hitelesítésére    irányuló    eljárásban
        természetesen   vizsgálja,   hogy   a   beérkezett   kifogások
        megfelelnek-e   a   Ve.   78.  §  (2)   bekezdésében   foglalt
        feltételeknek  és  az  OVB  az aláírásgyűjtő  ív  hitelesítési
        eljárásában   az  Alkotmánynak  és  az  irányadó  törvényeknek
        megfelelően járt-e el.

        Eljárása  során azonban az Alkotmánybíróság e feladatát  –  ez
        esetben  is  –  "alkotmányos jogállásával  és  rendeltetésével
        összhangban"  látja el (1220/H/1992. AB határozat,  ABH  1992.
        630., 631.).

                                      IV.

        Az  Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 10/1999.
        (IV.   14.)  OVB  határozata  ellen  a  törvényes  határidőben
        benyújtott kifogások alapján az Alkotmánynak, a Ve.-nek és  az
        Nsztv.-nek a következő rendelkezéseit vizsgálta meg:

        Alkotmány  2. § (2) bekezdés: "A Magyar Köztársaságban  minden
        hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői
        útján, valamint közvetlenül gyakorolja."

        Alkotmány 19. § (1) bekezdés: "A Magyar Köztársaság legfelsőbb
        államhatalmi és népképviseleti szerve az Országgyűlés."

        (2)  bekezdés:  "Az  Országgyűlés a  népszuverenitásból  eredő
        jogait gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
        meghatározza    a   kormányzás   szervezetét,    irányát    és
        feltételeit."

        (3) bekezdés: "E jogkörében az Országgyűlés
        a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
        b) törvényeket alkot;
        (...)
        k)  megválasztja a Köztársaság elnökét, a miniszterelnököt, az
        Alkotmánybíróság  tagjait,  az  országgyűlési  biztosokat,  az
        Állami   Számvevőszék  elnökét  és  alelnökeit,  a  Legfelsőbb
        Bíróság elnökét és a legfőbb ügyészt;..."

        Alkotmány     24.    §    (3)    bekezdés:    "Az    Alkotmány
        megváltoztatásához,  valamint  az  Alkotmányban  meghatározott
        egyes  döntések  meghozatalához  az  országgyűlési  képviselők
        kétharmadának a szavazata szükséges."

        Alkotmány 28/B. § (1) bekezdés: "Országos népszavazás és  népi
        kezdeményezés  tárgya  az  Országgyűlés  hatáskörébe   tartozó
        kérdés lehet."

        Alkotmány   28/C.  §  (1)  bekezdés:  "Országos   népszavazást
        döntéshozatal   vagy   vélemény-nyilvánítás   céljából   lehet
        tartani,   a   népszavazás   elrendelésére   kötelezően   vagy
        mérlegelés alapján kerül sor."

        (2) bekezdés: "Országos népszavazást kell tartani legalább 200
        000 választópolgár kezdeményezésére."

        (3)  bekezdés: "Ha az országos népszavazást el kell  rendelni,
        az   eredményes   népszavazás   alapján   hozott   döntés   az
        Országgyűlésre kötelező."

        (4)  bekezdés:  "Mérlegelés alapján  országos  népszavazást  a
        köztársasági  elnök,  a  Kormány, az országgyűlési  képviselők
        egyharmada  vagy  100  000 választópolgár kezdeményezésére  az
        Országgyűlés rendelhet el."

        (5) bekezdés: "Nem lehet országos népszavazást tartani:
        a) a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a
        központi adónemekről és illetékekről, a vámokról, valamint a
        helyi adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról,
        b) hatályos nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről,
        illetve az e kötelezettségeket tartalmazó törvények
        tartalmáról,
        c) az Alkotmány népszavazásról, népi kezdeményezésről szóló
        rendelkezéseiről,
        d)   az   Országgyűlés   hatáskörébe   tartozó   személyi   és
        szervezetalakítási (-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről,
        e) az Országgyűlés feloszlásáról,
        f) a Kormány programjáról,
        g)   hadiállapot  kinyilvánításáról,  rendkívüli  állapot   és
        szükségállapot kihirdetéséről,
        h)   a   fegyveres   erők   külföldi  vagy   országon   belüli
        alkalmazásáról,
        i)     a     helyi     önkormányzat     képviselő-testületének
        feloszlatásáról,
        j) a közkegyelem gyakorlásáról."

        Nsztv. 10. §: "Az Országos Választási Bizottság megtagadja  az
        aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
        a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
        b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
        c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
        követelményeknek,
        d)  az  aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
        szóló törvényben foglalt követelményeknek."

        Nsztv.  13.  § (1) bekezdés: "A népszavazásra feltett  konkrét
        kérdést   úgy   kell  megfogalmazni,  hogy  arra  egyértelműen
        lehessen válaszolni."

        (2)   bekezdés:   "A   konkrét  kérdést   a   kezdeményezésben
        megfogalmazott formában kell népszavazásra bocsátani."

        Ve.  78.  §  (2) bekezdés: "A kifogásnak tartalmaznia  kell  a
        törvénysértés  bizonyítékainak  megjelölését  és   a   kifogás
        benyújtójának   értesítési  címét.  A   hiányosan   benyújtott
        kifogást érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani."

        Ve.  116. § (4) bekezdés: "Az I-IX. fejezet, valamint a 89.  §
        rendelkezéseit  az országos népszavazáson a  jelen  fejezetben
        foglalt eltérésekkel kell alkalmazni."

        Ve.  117.  §:  "Az Országos Választási Bizottság a jogszabályi
        feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg  kérdést
        a benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti."

        Ve.  118.  §  (2) bekezdés: "Valamennyi aláírásgyűjtő  ívet  a
        népszavazásra javasolt kérdéssel kell kezdeni. Az aláírásoknak
        a kérdéssel azonos oldalon kell szerepelniük."

        Ve.  130. § (1) bekezdés: "Az Országos Választási Bizottságnak
        az    aláírásgyűjtő   ív,   illetőleg   a    konkrét    kérdés
        hitelesítésével     kapcsolatos     döntése      ellen      az
        Alkotmánybírósághoz lehet kifogást benyújtani."

        (3)  bekezdés:  "Az  Alkotmánybíróság a kifogást  soron  kívül
        bírálja   el.  Az  Alkotmánybíróság  az  Országos   Választási
        Bizottság,     illetőleg    az    Országgyűlés     határozatát
        helybenhagyja,   vagy  azt  megsemmisíti,   és   az   Országos
        Választási   Bizottságot,  illetőleg   az   Országgyűlést   új
        eljárásra utasítja."

                                      V.
                                       
        Az  Alkotmánybíróságnak  a  jelen ügy  kapcsán  arról  kellett
        állást  foglalnia, hogy az Alkotmány módosítható-e népszavazás
        útján.  Az  OVB  10/1999.  (IV. 14.) OVB  számú  határozatában
        ugyanis   úgy   foglalt  állást,  hogy  nincs  alkotmányossági
        akadálya az Alkotmány népszavazás útján történő módosításának,
        hiszen   az   Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdésének   taxatív
        felsorolása  kizárólag az Alkotmánynak a népszavazásról  és  a
        népi   kezdeményezésről  szóló  rendelkezéseit  zárja   ki   a
        népszavazás  által  tilalmazott kérdések  közül,  s  ebből  "a
        contrarió" értelmezéssel levonta azt a következtetést, hogy az
        Alkotmányban  szabályozott bármely más kérdés  –  amelyre  nem
        vonatkozik kizáró ok – népszavazás tárgya lehet.

        1. Az Alkotmánybíróság már számos határozatában foglalkozott a
        képviseleti  és  a közvetlen hatalomgyakorlás  egymáshoz  való
        viszonyával és elvi jellegű megállapításokat is megfogalmazott
        a  két hatalomgyakorlási forma viszonyára. Az Alkotmánybíróság
        a   2/1993.  (I.  22.)  AB  határozatban  értelmezte  azt   az
        alkotmányi rendelkezést, amely a népszuverenitás gyakorlásának
        két  formáját  tartalmazza. Az Alkotmány 2.  §  (2)  bekezdése
        szerint: "A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
        a   népszuverenitást  választott  képviselői  útján,  valamint
        közvetlenül    gyakorolja."   E   rendelkezés    alapján    az
        Alkotmánybíróság   rámutatott  arra,  hogy  "az   Alkotmányból
        levezethető  általános  elv  az  Országgyűlés  által   történő
        hatalomgyakorlás.  Ehhez képest a népszavazással  való  döntés
        kivételes".    Megállapította   egyben,   "hogy    a    Magyar
        Köztársaságban  a  népszavazás – hasonlóan  más  parlamentáris
        államok alkotmányos rendszeréhez – az Alkotmány keretei között
        a    parlamenti    hatalomgyakorlás   kiegészítésére,    annak
        befolyásolására   szolgáló  intézmény...   A   népszavazás   a
        parlamentáris  rendszerben a hatalom képviseleti gyakorlásának
        kiegészítésére,  befolyásolására irányul,  tehát  komplementer
        jellegű" 2/1993. (I. 22.) AB határozat, ABH 1993. 33., 36-37..
        Az  Alkotmánybíróság  e  határozatának rendelkező  részében  –
        többek    között   –   megfogalmazta   azt   is,    hogy    "a
        népszuverenitásból fakadó jogoknak mind az Országgyűlés,  mind
        népszavazás   útján  történő  gyakorlása  csak  az   Alkotmány
        rendelkezéseinek   megfelelően  történhet.   A   népszavazásra
        bocsátott    kérdés    nem    foglalhat    magában     burkolt
        alkotmánymódosítást” (ABH 1993. 33.).

        E  határozat elfogadását követően az Alkotmányt módosító 1997.
        évi  LIX. törvény – alkotmányi szinten – “újraszabályozta”  az
        országos  népszavazás  és népi kezdeményezés  intézményét.  Az
        Alkotmánybíróság az 52/1997. (X. 14.) AB határozatában  már  e
        szabályozás alapján folytatott alkotmányossági vizsgálatot. Az
        akkor  vizsgált  és eldöntött kérdés az volt, hogy  az  azonos
        kötőerejű  – tehát két kötelező vagy két mérlegelési  jogkörbe
        tartozó  –  kezdeményezés, illetőleg a nem  azonos  kötőerejű,
        hanem   egy  kötelező  és  egy  mérlegelési  jogkörbe  tartozó
        kezdeményezés versengése esetén milyen elvek szerint lehet  és
        kell   alkotmányosan   eljárni.  Ebben  a   határozatában   az
        Alkotmánybíróság az azonos kérdésre irányuló különböző  típusú
        népszavazási   kezdeményezések   egymáshoz   való    viszonyát
        vizsgálta,  de  nem foglalt állást a népszavazásra  bocsátandó
        kérdések  alkotmányossága tekintetében. Az Alkotmánybíróság  a
        képviseleti  és  a  népszavazás útján történő hatalomgyakorlás
        viszonyával  kapcsolatosan a 2/1993. (I. 22.) AB  határozatban
        kifejtett álláspontját – a lényeget illetően – e határozatában
        sem     módosította,    amikor    kimondta:    “A    közvetlen
        hatalomgyakorlás  a  népszuverenitás  gyakorlásának  kivételes
        formája,  amely  azonban kivételes megvalósulása  eseteiben  a
        képviseleti hatalomgyakorlás fölött áll” (ABH 1997. 331.).

        Az  Alkotmánybíróság e határozatában azt is hangsúlyozta, hogy
        "az  Alkotmány  a  képviseleti és  közvetlen  hatalomgyakorlás
        között  nem  osztja  meg  a hatásköröket  úgy,  hogy  bizonyos
        kérdések  csak az egyikre, illetve csak a másikra tartoznának"
        (ABH 1997. 331., 340.). Az Alkotmánybíróság fenntartotta tehát
        korábbi    álláspontját,   amely   szerint   az    alkotmányos
        berendezkedést  továbbra is az jellemzi,  hogy  a  képviseleti
        szervek hatásköre elvileg teljes és általános, ehhez képest  a
        közvetlen demokrácia intézményei kivételesek.

        Ugyanakkor az Alkotmánybíróság a jelen ügy vizsgálata  kapcsán
        szükségesnek tartja hangsúlyozni, hogy az 52/1997. (X. 14.) AB
        határozata  –  a  konkrét alkotmányossági  problémával  szoros
        összefüggésben – azt mondta ki, hogy a kötelezően elrendelendő
        népszavazás  csak  kivételes  megvalósulása  eseteiben  áll  a
        képviseleti   hatalomgyakorlás   felett.   Ez   a    kivételes
        megvalósulás  pedig  alkotmányosnak  akkor  tekinthető,  ha  a
        népszavazásra    bocsátott   kérdés   összhangban    áll    az
        Alkotmánnyal,  és  e  kérdést legalább 200 000  választópolgár
        hitelesített aláírásával támogatja. E határozatában  tehát  az
        Alkotmánybíróság nem foglalt állást abban a kérdésben, hogy az
        Alkotmány ilyen népszavazással módosítható-e.

        Az  OVB által hitelesített kérdés – megfelelő támogatottság és
        érvényes, valamint eredményes népszavazás esetén – közvetlenül
        az  Alkotmányban foglalt egyes rendelkezések Alkotmány  19.  §
        (3)   bekezdés   k)   pontja  és   29/A.   §   (l)   bekezdése
        megváltoztatását,   illetőleg   ennek   következményeként   az
        Alkotmánynak a köztársasági elnök megválasztására  kialakított
        szabályai    módosítását    eredményezné.    Az    elbírálandó
        alkotmányossági probléma tehát abban foglalható össze, hogy az
        Alkotmány  1997.  évi, a LIX. törvénnyel  történt  módosítását
        követően,  a hatályos Alkotmány rendszerében a választópolgári
        kezdeményezés nyomán alkotmányosan népszavazásra  bocsátható-e
        olyan   kérdés,  amely  nyíltan  vagy  burkoltan   a   közjogi
        berendezkedés   alapjául   szolgáló   Alkotmány   módosítására
        vonatkozik.

        2.  Az  Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy az 1997. évi  LIX.
        törvénnyel  végrehajtott alkotmánymódosítás nem  érintette  az
        Alkotmánynak  a  közjogi  berendezkedés  alapjait  meghatározó
        rendelkezéseit.   Nem   változott   az   Alkotmány   2.   §-a,
        változatlanok   maradtak   az  állami   berendezkedés   és   a
        hatalommegosztás    alkotmányos    keretei,    az    Alkotmány
        változatlanul rögzíti a parlamentáris kormányformát.

        Az   Alkotmánybíróság  1993-ban  adott  és  azóta  fenntartott
        értelmezése    a   népszavazás   kiegészítő   jellegéről    az
        Alkotmányban  rögzített parlamentáris kormányforma  lényegéből
        következik. A parlamentáris kormányformának a képviselet útján
        való  hatalomgyakorlás  a  meghatározó  formája.  A  közvetlen
        hatalomgyakorlás   ebben   az   alkotmányos   berendezkedésben
        szükségszerűen  kiegészítő,  másodlagos  forma.  Az  Alkotmány
        módosítása   után  is  meghatározó  jellegű   az   a   korábbi
        alkotmánybírósági    határozatokban   kifejezésre    juttatott
        álláspont,  mely  szerint  az Alkotmány  a  képviseleti  és  a
        közvetlen   hatalomgyakorlás   között   nem   osztja   meg   a
        hatásköröket úgy, hogy meghatározott kérdések csak az  egyikre
        vagy  csak  a  másikra tartoznának. Az 52/1997.  (X.  14.)  AB
        határozat    megállapította,   hogy   az    alkotmánymódosítás
        beiktatott az Alkotmányba kétféle hatáskörmegosztási szabályt,
        "ezek  egyike  tartalmi: a 28/C. § (5) bekezdése meghatározza,
        hogy  milyen tárgykörökről nem lehet népszavazást  tartani.  A
        másik  hatásköri  szabály eljárási, amely az említett  tiltott
        körön  kívül,  a  kötelező népszavazás  elrendelését  200  000
        választópolgár kezdeményezéséhez köti a (2) bekezdésben"  (ABH
        1997. 331.,340-341.).

        Az   Alkotmánybíróság  azonban  ebben  a   határozatában   nem
        vizsgálta  azt  sem,  hogy  levezethető-e  az  Alkotmányból  a
        parlamentáris    berendezkedés    lényegéből    és    a    két
        hatalomgyakorlási  forma jellegéből  –  az  alkotmányozás  (az
        alkotmánymódosítás)   tekintetében    –    további    tartalmi
        hatáskörmegosztási elv.

        Az  Alkotmány  mint alaptörvény, amely az állami berendezkedés
        alapját,  az állam és polgárainak viszonyát szabályozza,  csak
        az    Alkotmány   rendszerén   belül,   az   Alkotmány   által
        feljogosított  alkotmányozó  hatalom  által,  az  Alkotmányban
        meghatározott  eljárás szerint módosítható.  Az  Alkotmány  az
        Országgyűlés hatáskörén belül megkülönböztetetten  szabályozza
        az  alkotmányozást.  Az  Alkotmánybíróság  több  határozatában
        megállapította,    hogy    az   Alkotmány    megalkotása    és
        megváltoztatása  kizárólag az Országgyűlés jogkörébe  tartozik
        és    az   Országgyűlés   e   jogkörében   alkotmányosan    az
        alkotmánymódosításra  irányadó eljárási  és  határozathozatali
        követelmények   betartásával,  alkotmánymódosításra   irányuló
        közvetlen   és  kifejezett  alkotmányozó  hatalmi  rendelkezés
        alapján járhat el. 1260/B/1997. AB határozat, ABH 1998.  816.,
        819.; 30/1998. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1998. 220., 234.  A
        szervezeti   azonosság  ellenére  az  Alkotmány  rendelkezései
        alapján   különbséget  kell  tenni  az   alkotmányozó   és   a
        törvényhozó   hatalom  között.  Amikor  az   Országgyűlés   az
        Alkotmány   19.   §   (3)  bekezdés  a)  pontjában   rögzített
        hatáskörében  jár  el,  alkotmányozó  hatalmat   gyakorol   az
        Alkotmány 24. § (3) bekezdésében szabályozott eljárás szerint.
        Az  Alkotmány  e  rendelkezései egyértelműen  az  Országgyűlés
        hatáskörébe    utalják   az   Alkotmány    elfogadásáról    és
        módosításáról  való  döntést. Ebből  az  következik,  hogy  az
        Alkotmány  –  választópolgári kezdeményezésre – népszavazással
        nem   módosítható.   Az   Alkotmány   alapján   az   Alkotmány
        rendelkezéseinek megállapítása az Országgyűlés hatásköre  volt
        és  maradt  az  1997-es  alkotmánymódosítást  követően  is.  A
        népszavazással   kapcsolatos   alkotmánymódosítás   során   az
        Országgyűlés mint az alkotmányozó hatalom nem határozta meg  a
        népszavazásnak  az alkotmányozásban betöltött szerepét,  azaz,
        nem bírálta felül az Alkotmánybíróság által a 2/1993. (I. 22.)
        AB   határozatban  megállapított  követelményt,  mely  szerint
        népszavazással nem lehet az Alkotmányt módosítani.

        Az  alkotmányozási eljárás nemzetközi áttekintése  alapján  is
        azt  állapíthatta meg az Alkotmánybíróság, hogy a  népszavazás
        általában  kiegészítő alkotmányozó hatalomként  van  jelen  az
        alkotmányozás  folyamatában; a népszavazás  funkciója  csaknem
        kizárólag   a   képviselet  által  elfogadott  alkotmányszöveg
        megerősítése vagy elvetése.

        Mindezeket  figyelembe véve megállapítható, hogy az  Alkotmány
        módosítására  irányuló kérdésben nem írható ki választópolgári
        kezdeményezésre  olyan  népszavazás, amely  az  Országgyűlésre
        kötelező  volta  miatt  elvonná az  Országgyűlés  alkotmányozó
        hatáskörét.

        3.  Az Alkotmánybíróság a következőkben azt vizsgálta, hogy az
        OVB    által    elbírált   kérdésben   az    aláírásgyűjtéssel
        kezdeményezett  népszavazás eredményezheti-e  az  Országgyűlés
        alkotmányozó hatáskörének elvonását.

        Az   Alkotmány  28/C.  §  (2)  és  (3)  bekezdése  alapján   a
        választópolgárok  által kezdeményezett  népszavazás  esetén  a
        kezdeményezők,  illetve a tőlük összegyűjtött és  hitelesített
        aláírások  számától  függ az, hogy az érvényes  és  eredményes
        népszavazás eredménye kötelező-e az Országgyűlésre  vagy  sem.
        Az  Alkotmány megfelelő szabályai úgy rendelkeznek, hogy ha az
        összegyűjtött  aláírások  száma  a  200  000-t  meghaladja,  a
        népszavazást  kötelező  elrendelni,  és  ebben  az  esetben  a
        népszavazás    eredménye    köti    az    Országgyűlést.     A
        választópolgárok által kezdeményezett, olyan  kérdésben  kiírt
        népszavazás    esetén,   amely   népszavazás   az    Alkotmány
        módosítására   irányul,  ha  összegyűlik  a  megfelelő   számú
        aláírás,  az  eredményes népszavazás  –  mivel  a  népszavazás
        eredménye  köti az Országgyűlést –, gyakorlatilag az Alkotmány
        módosítása tárgyában való döntést is jelenti. Ebben az esetben
        tehát  a népszavazás, és nem az Országgyűlés határozza meg  az
        érintett  alkotmányi rendelkezés tartalmát, azaz a népszavazás
        az  Országgyűlés  helyett  – annak  az  Alkotmány  24.  §  (3)
        bekezdésében   foglalt  hatáskörét  elvonva  –  módosítja   az
        Alkotmányt.     A     népszavazásra     bocsátandó      kérdés
        megfogalmazásakor, a kérdés hitelesítésekor, az aláírásgyűjtés
        megkezdésekor   nem  ítélhető  meg,  hogy  az   aláírásgyűjtés
        fakultatív  vagy kötelező és ügydöntő népszavazáshoz  vezet-e.
        Sem  az aláírásgyűjtés szervezői, sem a népszavazást elrendelő
        Országgyűlés  nem  rendelkezik befolyással a  választópolgárok
        által  kezdeményezett  népszavazás  jellegére.  A  népszavazás
        kötelező  és  ügydöntő  jellege  –  az  Alkotmány  hivatkozott
        rendelkezéseiből  következően – az  aláírások  számától  függ,
        ezért   a   népszavazásra  bocsátandó  kérdés  hitelesítésekor
        számolni  kell  azzal,  hogy  a választópolgári  kezdeményezés
        eredménye kötelező és ügydöntő népszavazás lesz.

        Mindezek  alapján az Alkotmánybíróság megállapította,  hogy  –
        mivel  az  aláírásgyűjtés  az  aláírók  számától  függően   az
        Alkotmány  28/C.  §  (2)-(3)  bekezdése  alapján  kötelező  és
        ügydöntő  népszavazás elrendeléséhez vezethet –  az  Alkotmány
        módosítására   irányuló   kérdésben   választópolgárok   által
        kezdeményezett népszavazásnak nincs helye.

        4.   A   kifejtettekre  tekintettel  nem  helytálló   az   OVB
        határozatának a kérdés hitelesítése mellett szóló  indokolása,
        mely szerint az Alkotmány módosítása nem szerepel az Alkotmány
        28/C.  § (5) bekezdésében szabályozott kizáró okok között,  és
        azt,  hogy  az  alkotmányozói akarat nem is  irányulhatott  az
        alkotmánymódosítási   kérdések   kizárására,   bizonyítja    e
        rendelkezés c) pontja, amely csak az Alkotmánynak az  országos
        népszavazás  és  népi  kezdeményezésre  vonatkozó   szabályait
        sorolja a tiltott kérdések közé.

        Az  Alkotmány  28/C.  §  (5)  bekezdése  a  népszavazásra  nem
        bocsátható kérdéseket határozza meg. Ezekben a kérdésekben sem
        kötelező, sem fakultatív, sem ügydöntő, sem véleménynyilvánító
        népszavazásnak  nincs  helye. Az Alkotmánybíróság  álláspontja
        szerint  azonban  az Alkotmányból – a taxatív módon  felsorolt
        tiltott kérdéskörökön kívül – a népszavazásnak más korlátai is
        levezethetők.   A   kifejtettek  alapján   alkotmánymódosítási
        kérdésekben  sem  kizárt a népszavazás elrendelése,  de  az  a
        népszavazásnak csak olyan formája lehet, amely  nem  ad  módot
        arra,  hogy a népszavazás átvegye az Országgyűlés alkotmányozó
        hatáskörét  és nem zárja ki azt, hogy az Országgyűlés  döntsön
        az  Alkotmány  megváltoztatásáról.  Az  ügydöntő  (megerősítő)
        népszavazás  elrendelésére csak az Országgyűlés alkotmányozási
        (alkotmánymódosítási) eljárását követően kerülhet sor.

        5.  Az  előzőekben  kifejtettek  alapján  az  Alkotmánybíróság
        megállapította:  a  jelen  eljárásban vizsgált,  népszavazásra
        feltett    kérdés,    amely   az   Országgyűlés    kizárólagos
        alkotmányozói  jogkörébe  tartozó  –  az  Országgyűlés   által
        választott   köztársasági  elnöki  intézményre   vonatkozó   –
        alkotmányos  rend megváltoztatásának, az Alkotmány 29/A.-29/D.
        §-okba   foglalt  rész  kifejezett  módosításának   kényszerét
        eredményezheti,   az   Alkotmány  24.   §   (3)   bekezdésében
        foglaltakkal  ellentétes, ezért az Nsztv. 10.  §  b)  pontjára
        figyelemmel, az aláírásgyűjtő ív nem hitelesíthető.

        Erre  tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy  az
        Országos   Választási  Bizottságnak  az  országos  népszavazás
        kitűzésére   irányuló   aláírásgyűjtő   ív   mintapéldányának,
        illetőleg  az  azon  szereplő  kérdés  hitelesítése  tárgyában
        hozott  10/1999. (IV.14.) OVB számú határozata alkotmánysértő,
        ezért   azt   megsemmisítette  és   az   Országos   Választási
        Bizottságot új eljárás lefolytatására utasította.

        E  döntésére  tekintettel  az  Alkotmánybíróság  nem  tartotta
        szükségesnek   az   indítványok  további   részének   tartalmi
        vizsgálatát.

        6.  Az  Alkotmánybíróság jelen határozatát az  Abtv.  41.  §-a
        alapján a Magyar Közlönyben közzétenni rendelte.
                                 Dr. Németh János
                            az Alkotmánybíróság elnöke
                               előadó alkotmánybíró
                                         
           Dr. Bagi István                               Dr. Czúcz Ottó
           alkotmánybíró                                  alkotmánybíró
                                         
           Dr. Erdei Árpád                          Dr. Harmathy Attila
           alkotmánybíró                                  alkotmánybíró
                                         
           Dr. Holló András                             Dr. Kiss László
           alkotmánybíró                                  alkotmánybíró
                                         
           Dr. Strausz János         Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
           alkotmánybíró                                  alkotmánybíró

          .
          English:
          English:
          .
          Petition filed:
          .
          Subject of the case:
          .
          Article 28/C.5.c of the Constitution according to which a national referendum may not be held on the provisions of the Constitution on national referendums and popular initiatives
          Number of the Decision:
          .
          25/1999. (VII. 7.)
          Date of the decision:
          .
          07/06/1999
          .
          CODICES summary:
          http://www.codices.coe.int/NXT/gateway.dll/CODICES/precis/eng/eur/hun/hun-1999-3-007?fn=document-frameset.htm$f=templates$3.0
          .