A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottságnak
országos népszavazás kitűzésére irányuló aláírásgyűjtő ív
mintapéldányának, illetőleg az azon szereplő kérdés
hitelesítése tárgyában hozott határozata ellen benyújtott
kifogások alapján meghozta a következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja: alkotmánymódosítás csak
az Alkotmányban előírt eljárási rendben Alkotmány 24. § (3)
bekezdés történhet; az Alkotmány módosítására irányuló
kérdésben választópolgárok által kezdeményezett népszavazásnak
nincs helye. Az Országgyűlés által elfogadott
alkotmánymódosítás ügydöntő népszavazással megerősíthető.
2. Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság
10/1999. (IV. 14.) OVB számú határozatát megsemmisíti és az
Országos Választási Bizottságot új eljárásra utasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Szociáldemokrata Ifjúsági Mozgalom képviselője aláírásgyűjtő
ív mintapéldányát nyújtotta be az Országos Választási
Bizottsághoz (a továbbiakban: OVB) azzal, hogy a kérelmezők
országos népszavazást kívánnak kezdeményezni abban a
kérdésben: "Kívánja-e Ön, hogy a köztársasági elnököt
közvetlen módon a választópolgárok válasszák meg?"
Az OVB megállapította, hogy az aláírásgyűjtő ív megfelel a
választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény (a
továbbiakban: Ve.) 118. § (2)-(4) bekezdésében foglalt alaki
feltételeknek; a feltett kérdés pedig az országos
népszavazásról szóló 1998. évi III. törvény (a továbbiakban:
Nsztv.) 13. § (1) bekezdésében foglaltaknak. Erre figyelemmel
az OVB az aláírásgyűjtő ív mintapéldányát és az azon szereplő
kérdést az ügyben meghozott 10/1999. (IV. 14.) OVB számú
határozatával hitelesítette.
Az OVB döntését a hatályos Alkotmány, a Ve., illetőleg az
Nsztv. rendelkezéseinek egybevetése alapján arra alapozta,
hogy a népszavazásra bocsátott kérdés az Alkotmány 28/C. § (5)
bekezdésében felsorolt tilalmi rendelkezések egyikét sem
sérti. Kizáró ok hiányában, s mert a kérdőív mintapéldánya a
törvényes alaki feltételeknek is megfelel, nincs akadálya az
aláíróív hitelesítésének.
A határozat ellen 1999. április 15-én, 16-án és 17-én
kifogások érkeztek az Alkotmánybírósághoz. A törvényes
határidőn belül érkezett kifogásokat az Alkotmánybíróság
egyesítette és egy eljárásban bírálta el.
II.
1. Az egyik kifogás előterjesztője szerint:
Az OVB-nek az aláírásgyűjtő ív hitelesítését kimondó
határozata ellentétes az Nsztv. 10. § b) pontjában
foglaltakkal, mert a kérdés az Alkotmányban foglalt tilalmi
körbe tartozik.
Az Nsztv. 10. § b) pontja szerint "meg kell tagadni az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha ... a kérdésben nem lehet
népszavazást tartani."
Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés d) pontja kimondja: nem
lehet népszavazást tartani "az Országgyűlés hatáskörébe
tartozó személyi és szervezetalakítási (-átalakítási, -
megszüntetési) kérdésekről".
A kifogásoló szerint téves az OVB-nek az az értelmezése, hogy
amely szerint ez az alkotmányos rendelkezés csak konkrét
személyek megválasztása, megbízatásának megszüntetése, illetve
konkrét intézmények megalakítása, átalakítása, megszüntetése
kérdésében jelent tilalmat.
Az OVB álláspontjával szemben azzal érvel az előterjesztő,
hogy az Alkotmány fejezeteit egybevetve e tilalommal,
világosan kitűnik, hogy az államszervezetről szóló
rendelkezések között – az Alkotmány III. fejezetében –
található a köztársasági elnök mint személy és a köztársasági
elnöki intézmény. Az Alkotmány 19. § k) pontja sorolja fel,
mely személyek megválasztása tartozik az Országgyűlés
hatáskörébe. Elsőként a köztársasági elnöké. A köztársasági
elnök megválasztására vonatkozó alkotmányos rendelkezések
megváltoztatása a jogintézmény lényegét, a hatalmi ágak
egyensúlyi helyzetét, az államszerkezet egészét érinti. A
személyi és szervezeti kérdések egymástól tehát nem
elválaszthatók. Az OVB döntése nyomán – eredményes népszavazás
esetén – olyan alkotmányozási kényszer állana elő, amely a
teljes alkotmányos berendezkedést, a jogállami jogbiztonságot
veszélyeztetné.
Veszélyeztetné azért is, mert az Alkotmány 19. § (3) bekezdés
k) pontjában említett személyek kivétel nélkül az alkotmányos
rendszer egészét felölelő intézmények vezetőjét jelentik. Ha a
köztársasági elnökkel kapcsolatos népszavazás esetén az OVB
szűkítő törvényértelmezésen alapuló álláspontja érvényesülne,
népszavazással lenne változtatható az államszervezet egésze,
és "annak sem lenne alkotmányos akadálya, hogy akár a
miniszterelnököt, ... a Legfelsőbb Bíróság elnökét ... is
közvetlenül a választópolgárok válasszák meg". (E
vonatkozásban – lényegét tekintve – hasonló érvelést tartalmaz
egy másik kifogás is.)
Az Alkotmány 2. §-ában szereplő jogbiztonság veszélyeztetését
látja a kifogás előterjesztője az OVB azon jogértelmezésében
is, amely szerint az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése taxatíve
tartalmazza azokat a jogalkotási tárgyakat, amelyekre nézve
népszavazás nem tartható. S csak a c) pont rendelkezik konkrét
alkotmányvédelemről, ebből pedig "a contrario" következik, az
ott nem szereplő kérdésekben nem kizárt akár az
alkotmánymódosítással járó kérdésfelvetés sem.
Hivatkozik az előterjesztő az Alkotmánybíróság 2/1993. (I.
22.) AB határozatára, amely az alkotmánymódosítást eredményező
népszavazásnak mind a nyílt, mind a burkolt formáját
alkotmányellenesnek nyilvánította.
Az előterjesztő azzal együtt irányadónak tekinti ezt a
döntést, hogy időközben alkotmánymódosításra és új törvény
megalkotására került sor a népszavazás kérdésében. Álláspontja
megerősítését látja az 1997. évi LIX. alkotmánymódosító
törvény indokolásában is, amely szerint "a módosítás – több
európai ország alkotmányához hasonlóan – az Alkotmányban
kívánja megjeleníteni a népszavazás fajtáira, a népszavazás
kezdeményezésére jogosultakra, a tiltott tárgyakra, a
népszavazás eredményességére vonatkozó legfontosabb
szabályokat..."
Ebből az előterjesztő ugyanakkor arra is következtet, hogy az
alkotmányos tilalmi felsorolás nem teljes.
Az OVB téves jogértelmezésének tartja tehát azt a határozati
indokolást is, mely szerint az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés
c) pontja az az egyetlen rendelkezés, amelyet az Alkotmány
kifejezetten kiemel mint Alkotmányt érintő tilalmat, és minden
mást megenged.
Ezt a kifogást az előterjesztő olyan szűkítő és formális
értelmezésnek tekinti, amely nem veszi figyelembe az Alkotmány
egészét és összefüggéseit.
A továbbiakban sérelmezi azt is: az aláírásgyűjtő ívből,
illetve az OVB-hez benyújtott beadványból nem tűnik ki, hogy
azt ügydöntő, kötelezően előírt vagy mérlegelésen alapuló
népszavazáshoz kívánják-e felhasználni. Erre csak
következtetni lehet. Így az aláírók tájékoztatása nem teljes,
holott ez az Alkotmánybíróság határozatának értelmében
követelmény.
A kifogás előterjesztője foglalkozik még az Alkotmánybíróság
52/1997. (X. 14.) AB határozatában foglaltakkal, amely kiemeli
az Alkotmány 28/C. § (3) bekezdését, hogy ti. az eredményes
népszavazás alapján hozott döntés az Országgyűlésre kötelező.
Ezt elfogadva az előterjesztő azzal is érvel a konkrét
hitelesített kérdéssel összefüggésben, hogy az egy eredményes
népszavazás esetén is csupán konkrét jogalkotási célt jelöl
meg, amelynek következménye viszont egy komplex – az
Alkotmányt és több kétharmados törvényt érintő – jogalkotási
folyamatot kényszerít az Országgyűlésre. Ez szintén
jogbiztonságot veszélyeztető helyzetet teremt.
Ha tehát a feltett kérdést tartalmazó kérdőív elfogadható is
lenne, ezekre a bizonytalanságokra hivatkozással akkor is
kiegészítésre szorulna, mert csak úgy jelenthetne valódi
kötőerőt a törvényalkotó számára. Vagyis – véleménye szerint –
a tájékoztatások hiányában az Nsztv. 10. § c) pontja alapján
kellett volna elutasítania az OVB-nek az ív hitelesítését. "A
kérdés megfogalmazása" ugyanis "nem felel meg a törvényben
foglalt követelményeknek."
2. Más előterjesztők az OVB határozat elleni kifogásukban
abból indulnak ki, hogy az Alkotmány 29/A. § (1) bekezdése
szerint a köztársasági elnököt az Országgyűlés választja, e
népszavazási kezdeményezés célja ennek az alkotmányos
rendelkezésnek a megváltoztatása. Az aláírást kezdeményezők
azonban nem nyilatkoztak arról, hogy ügydöntő vagy
véleménynyilvánító népszavazást kezdeményeznek-e, de
feltételezhető, hogy céljuk ügydöntő népszavazás megtartása.
Hivatkoznak az előterjesztők a továbbiakban arra, hogy az
Alkotmány 25. § (2) bekezdése szerint a törvényhozás joga az
Országgyűlést illeti meg, s természetesen az Alkotmány
módosítása is az Országgyűlés hatáskörébe tartozik.
Ebből – álláspontjuk szerint – két következtetés vonható le:
egyrészt az, hogy mind a törvényhozás, mind az
alkotmánymódosítás – mint országgyűlési hatáskörbe tartozó
kérdés – "népszavazás tárgya lehet, hacsak a népszavazás
megtiltásának nincs külön alkotmányos indoka", másrészt az
következik ebből, hogy a népszavazás csak akkor alkotmányos,
ha nem vonja el az Országgyűlés hatáskörét. Rámutatnak arra
is, hogy a hatályos Alkotmány nem úgy rendelkezik, hogy
bizonyos feltételek mellett a törvényhozás vagy akár az
alkotmánymódosítás hatáskörét a népszavazás vehetné át az
Országgyűléstől, hanem úgy rendelkezik, hogy bizonyos
feltétel(ek) megléte esetén az Országgyűlés hatáskörébe
tartozó kérdésekről népszavazást lehet tartani. Feltételként
az Alkotmány azt írja elő, hogy a népszavazás kiírására csak
olyan kérdéskörben kerülhet sor, amely egyébként az
Országgyűlés hatáskörébe tartozik. A népszavazás tehát csak
"kiegészíti, de nem veheti át az Országgyűlés döntését.
Népszavazással nem lehet közvetlenül, az Országgyűlés döntését
megkerülve és azt helyettesítve törvényt alkotni, Alkotmányt
módosítani".
Miután a népszavazás előterjesztői (a legalább 200 000 aláíró
választópolgár) nem tartoznak azok közé, akiket az Alkotmány
25. § (1) bekezdése mint törvényalkotás kezdeményezésére
jogosultakat felsorol – folytatódik az érvelés –, és az
aláírás-kezdeményezés szövege nem is rendelkezik a
törvényjavaslat alaki ismérveivel, nincs arra alkotmányos
lehetőség, hogy az eredményes népszavazás döntését az
Országgyűlés az elutasítást eleve kizáró automatikus
eljárásban elfogadja. A 200 000 választópolgár által
kezdeményezett, sikeres ügydöntő népszavazás pedig ilyen. Az
Országgyűlésnek ilyen esetben ugyanis nincs hatásköre
elutasító döntést hozni.
Az országgyűlési képviselők minden olyan kérdésben, amelyben
az Országgyűlést megilleti a mérlegelés joga, lelkiismeretük
szerint szavaznak. "Alkotmányellenes a törvény, illetőleg az
alkotmánymódosítás elfogadása, ha a szavazás eredménye a
képviselők szavazási szándékától függetlenül, előre
biztosított." Ilyen – a szavazást megkerülő – "döntéshozatali
eljárást a magyar Országgyűlés működésének alkotmányos
szabályozása nem ismer. A népszavazás nem alkothat törvényt és
nem kényszerítheti az Országgyűlést az eredményének megfelelő
törvény megalkotására". Csak akkor alkotmányos a népszavazás,
ha kiegészíti, nem pedig kikapcsolja az Országgyűlés döntését.
A véleménynyilvánító népszavazás természetesen nem vonja el az
Országgyűlés hatáskörét, de "nem valósít meg hatáskörelvonást
az ügydöntő népszavazás sem abban az esetben, ha érintetlenül
hagyja az Országgyűlésnek a képviselők mérlegelési szabadságát
feltételező döntését, s csupán kiegészíti azt".
Ezzel összefüggésben az Alkotmánybíróság 52/1997. (X. 14.) AB
határozatára hivatkozással hangsúlyozzák azt is: az a
népszavazás, amelynek az a célja, hogy "maga vigyen keresztül
törvényalkotást, illetőleg alkotmánymódosítást, nem felel meg
az Alkotmánybíróság által tett megállapításnak, nevezetesen,
hogy a népszavazás a népszuverenitás gyakorlásának kivételes
formája". Az előterjesztők álláspontja szerint az 52/1997. (X.
14.) AB határozat fenti megállapításának csak "a megerősítő
(megállapító vagy jóváhagyó) népszavazás esete tesz eleget".
Az ügydöntő népszavazás esetében viszont a népszuverenitás
gyakorlásának kivételes formája "számára szükséges feltételek
nem állnak fönn..., ha annak kérdése nem az Országgyűlésben
vitára bocsátott törvényhez (alkotmánymódosításhoz)
kapcsolódik". Ezért az ügydöntő népszavazás többnyire azzal az
eredménnyel jár, hogy elvonja az Országgyűlésnek az Alkotmány
25. § (2) bekezdésében foglalt, a törvényhozás jogát
tartalmazó hatáskörét.
Alkotmánymódosításra irányuló ilyen, az előterjesztők által
meg nem engedhetőnek tartott népszavazásnak szerintük az az
alkotmányellenes következménye, hogy az alkotmánymódosítást az
Alkotmány 24. § (3) bekezdésében nem szereplő módon teszi
lehetővé.
Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdés c) pontjában megjelenő
tilalom, és az Alkotmánybíróság 2/1993. (I. 22.) AB döntésének
összefüggéseire tekintettel az előterjesztők álláspontja az
OVB határozattal szemben az, hogy az AB döntésében foglaltak
az Alkotmány módosításáról szóló 1997. évi LIX. törvény nyomán
sem változtak, ellenkezőleg, az Alkotmánybíróságnak az
alkotmánymódosítást követő 52/1997. (X. 14.) és 64/1997. (XII.
17.) AB határozata megerősítette azt a korábbi álláspontját,
mely szerint a népszavazás nem irányulhat az Alkotmány
módosítására.
Mindezek alapján a kifogásokat előterjesztők azt kérelmezték,
hogy az Alkotmánybíróság semmisítse meg az OVB aláírást
hitelesítő döntését és kötelezze új eljárás lefolytatására.
III.
Az Alkotmánybíróság a kifogások érdemi vizsgálata előtt a
következőket állapította meg:
Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügyben irányadó hatáskörét az
Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény (a
továbbiakban: Abtv.) I. fejezetének 1. § h) pontjában
foglaltaknak megfelelően a Ve. 130. §-a állapítja meg.
Az Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy amíg az Abtv. az 1. §
a)-g) pontjaiban felsorolt alkotmánybírósági hatáskörökre
vonatkozóan az Abtv. a 21. §-ában és az egyes hatásköreire
nézve a IV. fejezetében részletes eljárási szabályokat ad,
addig az 1. § h) pont szövegéből az következik, hogy a
hatáskör megállapítását és az eljárási szabályozást arra a
külön törvényre bízza, amely valamely eljárást az
Alkotmánybíróság hatáskörébe utal.
Az Nsztv. szerint az országos népszavazást elindító eljárás
érdekében összeállított kérdések aláírásgyűjtő íveinek
hitelesítését az Országos Választási Bizottság végzi. A
hitelesítés során a kérdést (Nsztv. 10. §), az ívek formai
előírásait (Ve. 118. §) vizsgálja. Ennek eredményeként
határozatot hoz. A döntés ellen kifogás nyújtható be az
Alkotmánybírósághoz. Az Alkotmánybíróság a meghozott
határozatot "helybenhagyja vagy azt megsemmisíti, és az
Országos Választási Bizottságot új eljárás lefolytatására
utasítja" Ve. 130. § (3) bekezdés.
Az Alkotmánybíróságnak a formai és tartalmi követelményeknek
megfelelő kifogások alapján lefolytatott eljárása jogorvoslati
eljárás.
Az Alkotmánybíróság a jelen aláírásgyűjtő ív és az abban
feltett kérdés hitelesítésére irányuló eljárásban
természetesen vizsgálja, hogy a beérkezett kifogások
megfelelnek-e a Ve. 78. § (2) bekezdésében foglalt
feltételeknek és az OVB az aláírásgyűjtő ív hitelesítési
eljárásában az Alkotmánynak és az irányadó törvényeknek
megfelelően járt-e el.
Eljárása során azonban az Alkotmánybíróság e feladatát – ez
esetben is – "alkotmányos jogállásával és rendeltetésével
összhangban" látja el (1220/H/1992. AB határozat, ABH 1992.
630., 631.).
IV.
Az Alkotmánybíróság az Országos Választási Bizottság 10/1999.
(IV. 14.) OVB határozata ellen a törvényes határidőben
benyújtott kifogások alapján az Alkotmánynak, a Ve.-nek és az
Nsztv.-nek a következő rendelkezéseit vizsgálta meg:
Alkotmány 2. § (2) bekezdés: "A Magyar Köztársaságban minden
hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői
útján, valamint közvetlenül gyakorolja."
Alkotmány 19. § (1) bekezdés: "A Magyar Köztársaság legfelsőbb
államhatalmi és népképviseleti szerve az Országgyűlés."
(2) bekezdés: "Az Országgyűlés a népszuverenitásból eredő
jogait gyakorolva biztosítja a társadalom alkotmányos rendjét,
meghatározza a kormányzás szervezetét, irányát és
feltételeit."
(3) bekezdés: "E jogkörében az Országgyűlés
a) megalkotja a Magyar Köztársaság Alkotmányát;
b) törvényeket alkot;
(...)
k) megválasztja a Köztársaság elnökét, a miniszterelnököt, az
Alkotmánybíróság tagjait, az országgyűlési biztosokat, az
Állami Számvevőszék elnökét és alelnökeit, a Legfelsőbb
Bíróság elnökét és a legfőbb ügyészt;..."
Alkotmány 24. § (3) bekezdés: "Az Alkotmány
megváltoztatásához, valamint az Alkotmányban meghatározott
egyes döntések meghozatalához az országgyűlési képviselők
kétharmadának a szavazata szükséges."
Alkotmány 28/B. § (1) bekezdés: "Országos népszavazás és népi
kezdeményezés tárgya az Országgyűlés hatáskörébe tartozó
kérdés lehet."
Alkotmány 28/C. § (1) bekezdés: "Országos népszavazást
döntéshozatal vagy vélemény-nyilvánítás céljából lehet
tartani, a népszavazás elrendelésére kötelezően vagy
mérlegelés alapján kerül sor."
(2) bekezdés: "Országos népszavazást kell tartani legalább 200
000 választópolgár kezdeményezésére."
(3) bekezdés: "Ha az országos népszavazást el kell rendelni,
az eredményes népszavazás alapján hozott döntés az
Országgyűlésre kötelező."
(4) bekezdés: "Mérlegelés alapján országos népszavazást a
köztársasági elnök, a Kormány, az országgyűlési képviselők
egyharmada vagy 100 000 választópolgár kezdeményezésére az
Országgyűlés rendelhet el."
(5) bekezdés: "Nem lehet országos népszavazást tartani:
a) a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról, a
központi adónemekről és illetékekről, a vámokról, valamint a
helyi adók központi feltételeiről szóló törvények tartalmáról,
b) hatályos nemzetközi szerződésből eredő kötelezettségekről,
illetve az e kötelezettségeket tartalmazó törvények
tartalmáról,
c) az Alkotmány népszavazásról, népi kezdeményezésről szóló
rendelkezéseiről,
d) az Országgyűlés hatáskörébe tartozó személyi és
szervezetalakítási (-átalakítási, -megszüntetési) kérdésekről,
e) az Országgyűlés feloszlásáról,
f) a Kormány programjáról,
g) hadiállapot kinyilvánításáról, rendkívüli állapot és
szükségállapot kihirdetéséről,
h) a fegyveres erők külföldi vagy országon belüli
alkalmazásáról,
i) a helyi önkormányzat képviselő-testületének
feloszlatásáról,
j) a közkegyelem gyakorlásáról."
Nsztv. 10. §: "Az Országos Választási Bizottság megtagadja az
aláírásgyűjtő ív hitelesítését, ha
a) a kérdés nem tartozik az Országgyűlés hatáskörébe,
b) a kérdésben nem lehet országos népszavazást tartani,
c) a kérdés megfogalmazása nem felel meg a törvényben foglalt
követelményeknek,
d) az aláírásgyűjtő ív nem felel meg a választási eljárásról
szóló törvényben foglalt követelményeknek."
Nsztv. 13. § (1) bekezdés: "A népszavazásra feltett konkrét
kérdést úgy kell megfogalmazni, hogy arra egyértelműen
lehessen válaszolni."
(2) bekezdés: "A konkrét kérdést a kezdeményezésben
megfogalmazott formában kell népszavazásra bocsátani."
Ve. 78. § (2) bekezdés: "A kifogásnak tartalmaznia kell a
törvénysértés bizonyítékainak megjelölését és a kifogás
benyújtójának értesítési címét. A hiányosan benyújtott
kifogást érdemi vizsgálat nélkül el kell utasítani."
Ve. 116. § (4) bekezdés: "Az I-IX. fejezet, valamint a 89. §
rendelkezéseit az országos népszavazáson a jelen fejezetben
foglalt eltérésekkel kell alkalmazni."
Ve. 117. §: "Az Országos Választási Bizottság a jogszabályi
feltételeknek megfelelő aláírásgyűjtő ívet, illetőleg kérdést
a benyújtástól számított harminc napon belül hitelesíti."
Ve. 118. § (2) bekezdés: "Valamennyi aláírásgyűjtő ívet a
népszavazásra javasolt kérdéssel kell kezdeni. Az aláírásoknak
a kérdéssel azonos oldalon kell szerepelniük."
Ve. 130. § (1) bekezdés: "Az Országos Választási Bizottságnak
az aláírásgyűjtő ív, illetőleg a konkrét kérdés
hitelesítésével kapcsolatos döntése ellen az
Alkotmánybírósághoz lehet kifogást benyújtani."
(3) bekezdés: "Az Alkotmánybíróság a kifogást soron kívül
bírálja el. Az Alkotmánybíróság az Országos Választási
Bizottság, illetőleg az Országgyűlés határozatát
helybenhagyja, vagy azt megsemmisíti, és az Országos
Választási Bizottságot, illetőleg az Országgyűlést új
eljárásra utasítja."
V.
Az Alkotmánybíróságnak a jelen ügy kapcsán arról kellett
állást foglalnia, hogy az Alkotmány módosítható-e népszavazás
útján. Az OVB 10/1999. (IV. 14.) OVB számú határozatában
ugyanis úgy foglalt állást, hogy nincs alkotmányossági
akadálya az Alkotmány népszavazás útján történő módosításának,
hiszen az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdésének taxatív
felsorolása kizárólag az Alkotmánynak a népszavazásról és a
népi kezdeményezésről szóló rendelkezéseit zárja ki a
népszavazás által tilalmazott kérdések közül, s ebből "a
contrarió" értelmezéssel levonta azt a következtetést, hogy az
Alkotmányban szabályozott bármely más kérdés – amelyre nem
vonatkozik kizáró ok – népszavazás tárgya lehet.
1. Az Alkotmánybíróság már számos határozatában foglalkozott a
képviseleti és a közvetlen hatalomgyakorlás egymáshoz való
viszonyával és elvi jellegű megállapításokat is megfogalmazott
a két hatalomgyakorlási forma viszonyára. Az Alkotmánybíróság
a 2/1993. (I. 22.) AB határozatban értelmezte azt az
alkotmányi rendelkezést, amely a népszuverenitás gyakorlásának
két formáját tartalmazza. Az Alkotmány 2. § (2) bekezdése
szerint: "A Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely
a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint
közvetlenül gyakorolja." E rendelkezés alapján az
Alkotmánybíróság rámutatott arra, hogy "az Alkotmányból
levezethető általános elv az Országgyűlés által történő
hatalomgyakorlás. Ehhez képest a népszavazással való döntés
kivételes". Megállapította egyben, "hogy a Magyar
Köztársaságban a népszavazás – hasonlóan más parlamentáris
államok alkotmányos rendszeréhez – az Alkotmány keretei között
a parlamenti hatalomgyakorlás kiegészítésére, annak
befolyásolására szolgáló intézmény... A népszavazás a
parlamentáris rendszerben a hatalom képviseleti gyakorlásának
kiegészítésére, befolyásolására irányul, tehát komplementer
jellegű" 2/1993. (I. 22.) AB határozat, ABH 1993. 33., 36-37..
Az Alkotmánybíróság e határozatának rendelkező részében –
többek között – megfogalmazta azt is, hogy "a
népszuverenitásból fakadó jogoknak mind az Országgyűlés, mind
népszavazás útján történő gyakorlása csak az Alkotmány
rendelkezéseinek megfelelően történhet. A népszavazásra
bocsátott kérdés nem foglalhat magában burkolt
alkotmánymódosítást” (ABH 1993. 33.).
E határozat elfogadását követően az Alkotmányt módosító 1997.
évi LIX. törvény – alkotmányi szinten – “újraszabályozta” az
országos népszavazás és népi kezdeményezés intézményét. Az
Alkotmánybíróság az 52/1997. (X. 14.) AB határozatában már e
szabályozás alapján folytatott alkotmányossági vizsgálatot. Az
akkor vizsgált és eldöntött kérdés az volt, hogy az azonos
kötőerejű – tehát két kötelező vagy két mérlegelési jogkörbe
tartozó – kezdeményezés, illetőleg a nem azonos kötőerejű,
hanem egy kötelező és egy mérlegelési jogkörbe tartozó
kezdeményezés versengése esetén milyen elvek szerint lehet és
kell alkotmányosan eljárni. Ebben a határozatában az
Alkotmánybíróság az azonos kérdésre irányuló különböző típusú
népszavazási kezdeményezések egymáshoz való viszonyát
vizsgálta, de nem foglalt állást a népszavazásra bocsátandó
kérdések alkotmányossága tekintetében. Az Alkotmánybíróság a
képviseleti és a népszavazás útján történő hatalomgyakorlás
viszonyával kapcsolatosan a 2/1993. (I. 22.) AB határozatban
kifejtett álláspontját – a lényeget illetően – e határozatában
sem módosította, amikor kimondta: “A közvetlen
hatalomgyakorlás a népszuverenitás gyakorlásának kivételes
formája, amely azonban kivételes megvalósulása eseteiben a
képviseleti hatalomgyakorlás fölött áll” (ABH 1997. 331.).
Az Alkotmánybíróság e határozatában azt is hangsúlyozta, hogy
"az Alkotmány a képviseleti és közvetlen hatalomgyakorlás
között nem osztja meg a hatásköröket úgy, hogy bizonyos
kérdések csak az egyikre, illetve csak a másikra tartoznának"
(ABH 1997. 331., 340.). Az Alkotmánybíróság fenntartotta tehát
korábbi álláspontját, amely szerint az alkotmányos
berendezkedést továbbra is az jellemzi, hogy a képviseleti
szervek hatásköre elvileg teljes és általános, ehhez képest a
közvetlen demokrácia intézményei kivételesek.
Ugyanakkor az Alkotmánybíróság a jelen ügy vizsgálata kapcsán
szükségesnek tartja hangsúlyozni, hogy az 52/1997. (X. 14.) AB
határozata – a konkrét alkotmányossági problémával szoros
összefüggésben – azt mondta ki, hogy a kötelezően elrendelendő
népszavazás csak kivételes megvalósulása eseteiben áll a
képviseleti hatalomgyakorlás felett. Ez a kivételes
megvalósulás pedig alkotmányosnak akkor tekinthető, ha a
népszavazásra bocsátott kérdés összhangban áll az
Alkotmánnyal, és e kérdést legalább 200 000 választópolgár
hitelesített aláírásával támogatja. E határozatában tehát az
Alkotmánybíróság nem foglalt állást abban a kérdésben, hogy az
Alkotmány ilyen népszavazással módosítható-e.
Az OVB által hitelesített kérdés – megfelelő támogatottság és
érvényes, valamint eredményes népszavazás esetén – közvetlenül
az Alkotmányban foglalt egyes rendelkezések Alkotmány 19. §
(3) bekezdés k) pontja és 29/A. § (l) bekezdése
megváltoztatását, illetőleg ennek következményeként az
Alkotmánynak a köztársasági elnök megválasztására kialakított
szabályai módosítását eredményezné. Az elbírálandó
alkotmányossági probléma tehát abban foglalható össze, hogy az
Alkotmány 1997. évi, a LIX. törvénnyel történt módosítását
követően, a hatályos Alkotmány rendszerében a választópolgári
kezdeményezés nyomán alkotmányosan népszavazásra bocsátható-e
olyan kérdés, amely nyíltan vagy burkoltan a közjogi
berendezkedés alapjául szolgáló Alkotmány módosítására
vonatkozik.
2. Az Alkotmánybíróság rámutat arra, hogy az 1997. évi LIX.
törvénnyel végrehajtott alkotmánymódosítás nem érintette az
Alkotmánynak a közjogi berendezkedés alapjait meghatározó
rendelkezéseit. Nem változott az Alkotmány 2. §-a,
változatlanok maradtak az állami berendezkedés és a
hatalommegosztás alkotmányos keretei, az Alkotmány
változatlanul rögzíti a parlamentáris kormányformát.
Az Alkotmánybíróság 1993-ban adott és azóta fenntartott
értelmezése a népszavazás kiegészítő jellegéről az
Alkotmányban rögzített parlamentáris kormányforma lényegéből
következik. A parlamentáris kormányformának a képviselet útján
való hatalomgyakorlás a meghatározó formája. A közvetlen
hatalomgyakorlás ebben az alkotmányos berendezkedésben
szükségszerűen kiegészítő, másodlagos forma. Az Alkotmány
módosítása után is meghatározó jellegű az a korábbi
alkotmánybírósági határozatokban kifejezésre juttatott
álláspont, mely szerint az Alkotmány a képviseleti és a
közvetlen hatalomgyakorlás között nem osztja meg a
hatásköröket úgy, hogy meghatározott kérdések csak az egyikre
vagy csak a másikra tartoznának. Az 52/1997. (X. 14.) AB
határozat megállapította, hogy az alkotmánymódosítás
beiktatott az Alkotmányba kétféle hatáskörmegosztási szabályt,
"ezek egyike tartalmi: a 28/C. § (5) bekezdése meghatározza,
hogy milyen tárgykörökről nem lehet népszavazást tartani. A
másik hatásköri szabály eljárási, amely az említett tiltott
körön kívül, a kötelező népszavazás elrendelését 200 000
választópolgár kezdeményezéséhez köti a (2) bekezdésben" (ABH
1997. 331.,340-341.).
Az Alkotmánybíróság azonban ebben a határozatában nem
vizsgálta azt sem, hogy levezethető-e az Alkotmányból a
parlamentáris berendezkedés lényegéből és a két
hatalomgyakorlási forma jellegéből – az alkotmányozás (az
alkotmánymódosítás) tekintetében – további tartalmi
hatáskörmegosztási elv.
Az Alkotmány mint alaptörvény, amely az állami berendezkedés
alapját, az állam és polgárainak viszonyát szabályozza, csak
az Alkotmány rendszerén belül, az Alkotmány által
feljogosított alkotmányozó hatalom által, az Alkotmányban
meghatározott eljárás szerint módosítható. Az Alkotmány az
Országgyűlés hatáskörén belül megkülönböztetetten szabályozza
az alkotmányozást. Az Alkotmánybíróság több határozatában
megállapította, hogy az Alkotmány megalkotása és
megváltoztatása kizárólag az Országgyűlés jogkörébe tartozik
és az Országgyűlés e jogkörében alkotmányosan az
alkotmánymódosításra irányadó eljárási és határozathozatali
követelmények betartásával, alkotmánymódosításra irányuló
közvetlen és kifejezett alkotmányozó hatalmi rendelkezés
alapján járhat el. 1260/B/1997. AB határozat, ABH 1998. 816.,
819.; 30/1998. (VI. 25.) AB határozat, ABH 1998. 220., 234. A
szervezeti azonosság ellenére az Alkotmány rendelkezései
alapján különbséget kell tenni az alkotmányozó és a
törvényhozó hatalom között. Amikor az Országgyűlés az
Alkotmány 19. § (3) bekezdés a) pontjában rögzített
hatáskörében jár el, alkotmányozó hatalmat gyakorol az
Alkotmány 24. § (3) bekezdésében szabályozott eljárás szerint.
Az Alkotmány e rendelkezései egyértelműen az Országgyűlés
hatáskörébe utalják az Alkotmány elfogadásáról és
módosításáról való döntést. Ebből az következik, hogy az
Alkotmány – választópolgári kezdeményezésre – népszavazással
nem módosítható. Az Alkotmány alapján az Alkotmány
rendelkezéseinek megállapítása az Országgyűlés hatásköre volt
és maradt az 1997-es alkotmánymódosítást követően is. A
népszavazással kapcsolatos alkotmánymódosítás során az
Országgyűlés mint az alkotmányozó hatalom nem határozta meg a
népszavazásnak az alkotmányozásban betöltött szerepét, azaz,
nem bírálta felül az Alkotmánybíróság által a 2/1993. (I. 22.)
AB határozatban megállapított követelményt, mely szerint
népszavazással nem lehet az Alkotmányt módosítani.
Az alkotmányozási eljárás nemzetközi áttekintése alapján is
azt állapíthatta meg az Alkotmánybíróság, hogy a népszavazás
általában kiegészítő alkotmányozó hatalomként van jelen az
alkotmányozás folyamatában; a népszavazás funkciója csaknem
kizárólag a képviselet által elfogadott alkotmányszöveg
megerősítése vagy elvetése.
Mindezeket figyelembe véve megállapítható, hogy az Alkotmány
módosítására irányuló kérdésben nem írható ki választópolgári
kezdeményezésre olyan népszavazás, amely az Országgyűlésre
kötelező volta miatt elvonná az Országgyűlés alkotmányozó
hatáskörét.
3. Az Alkotmánybíróság a következőkben azt vizsgálta, hogy az
OVB által elbírált kérdésben az aláírásgyűjtéssel
kezdeményezett népszavazás eredményezheti-e az Országgyűlés
alkotmányozó hatáskörének elvonását.
Az Alkotmány 28/C. § (2) és (3) bekezdése alapján a
választópolgárok által kezdeményezett népszavazás esetén a
kezdeményezők, illetve a tőlük összegyűjtött és hitelesített
aláírások számától függ az, hogy az érvényes és eredményes
népszavazás eredménye kötelező-e az Országgyűlésre vagy sem.
Az Alkotmány megfelelő szabályai úgy rendelkeznek, hogy ha az
összegyűjtött aláírások száma a 200 000-t meghaladja, a
népszavazást kötelező elrendelni, és ebben az esetben a
népszavazás eredménye köti az Országgyűlést. A
választópolgárok által kezdeményezett, olyan kérdésben kiírt
népszavazás esetén, amely népszavazás az Alkotmány
módosítására irányul, ha összegyűlik a megfelelő számú
aláírás, az eredményes népszavazás – mivel a népszavazás
eredménye köti az Országgyűlést –, gyakorlatilag az Alkotmány
módosítása tárgyában való döntést is jelenti. Ebben az esetben
tehát a népszavazás, és nem az Országgyűlés határozza meg az
érintett alkotmányi rendelkezés tartalmát, azaz a népszavazás
az Országgyűlés helyett – annak az Alkotmány 24. § (3)
bekezdésében foglalt hatáskörét elvonva – módosítja az
Alkotmányt. A népszavazásra bocsátandó kérdés
megfogalmazásakor, a kérdés hitelesítésekor, az aláírásgyűjtés
megkezdésekor nem ítélhető meg, hogy az aláírásgyűjtés
fakultatív vagy kötelező és ügydöntő népszavazáshoz vezet-e.
Sem az aláírásgyűjtés szervezői, sem a népszavazást elrendelő
Országgyűlés nem rendelkezik befolyással a választópolgárok
által kezdeményezett népszavazás jellegére. A népszavazás
kötelező és ügydöntő jellege – az Alkotmány hivatkozott
rendelkezéseiből következően – az aláírások számától függ,
ezért a népszavazásra bocsátandó kérdés hitelesítésekor
számolni kell azzal, hogy a választópolgári kezdeményezés
eredménye kötelező és ügydöntő népszavazás lesz.
Mindezek alapján az Alkotmánybíróság megállapította, hogy –
mivel az aláírásgyűjtés az aláírók számától függően az
Alkotmány 28/C. § (2)-(3) bekezdése alapján kötelező és
ügydöntő népszavazás elrendeléséhez vezethet – az Alkotmány
módosítására irányuló kérdésben választópolgárok által
kezdeményezett népszavazásnak nincs helye.
4. A kifejtettekre tekintettel nem helytálló az OVB
határozatának a kérdés hitelesítése mellett szóló indokolása,
mely szerint az Alkotmány módosítása nem szerepel az Alkotmány
28/C. § (5) bekezdésében szabályozott kizáró okok között, és
azt, hogy az alkotmányozói akarat nem is irányulhatott az
alkotmánymódosítási kérdések kizárására, bizonyítja e
rendelkezés c) pontja, amely csak az Alkotmánynak az országos
népszavazás és népi kezdeményezésre vonatkozó szabályait
sorolja a tiltott kérdések közé.
Az Alkotmány 28/C. § (5) bekezdése a népszavazásra nem
bocsátható kérdéseket határozza meg. Ezekben a kérdésekben sem
kötelező, sem fakultatív, sem ügydöntő, sem véleménynyilvánító
népszavazásnak nincs helye. Az Alkotmánybíróság álláspontja
szerint azonban az Alkotmányból – a taxatív módon felsorolt
tiltott kérdéskörökön kívül – a népszavazásnak más korlátai is
levezethetők. A kifejtettek alapján alkotmánymódosítási
kérdésekben sem kizárt a népszavazás elrendelése, de az a
népszavazásnak csak olyan formája lehet, amely nem ad módot
arra, hogy a népszavazás átvegye az Országgyűlés alkotmányozó
hatáskörét és nem zárja ki azt, hogy az Országgyűlés döntsön
az Alkotmány megváltoztatásáról. Az ügydöntő (megerősítő)
népszavazás elrendelésére csak az Országgyűlés alkotmányozási
(alkotmánymódosítási) eljárását követően kerülhet sor.
5. Az előzőekben kifejtettek alapján az Alkotmánybíróság
megállapította: a jelen eljárásban vizsgált, népszavazásra
feltett kérdés, amely az Országgyűlés kizárólagos
alkotmányozói jogkörébe tartozó – az Országgyűlés által
választott köztársasági elnöki intézményre vonatkozó –
alkotmányos rend megváltoztatásának, az Alkotmány 29/A.-29/D.
§-okba foglalt rész kifejezett módosításának kényszerét
eredményezheti, az Alkotmány 24. § (3) bekezdésében
foglaltakkal ellentétes, ezért az Nsztv. 10. § b) pontjára
figyelemmel, az aláírásgyűjtő ív nem hitelesíthető.
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az
Országos Választási Bizottságnak az országos népszavazás
kitűzésére irányuló aláírásgyűjtő ív mintapéldányának,
illetőleg az azon szereplő kérdés hitelesítése tárgyában
hozott 10/1999. (IV.14.) OVB számú határozata alkotmánysértő,
ezért azt megsemmisítette és az Országos Választási
Bizottságot új eljárás lefolytatására utasította.
E döntésére tekintettel az Alkotmánybíróság nem tartotta
szükségesnek az indítványok további részének tartalmi
vizsgálatát.
6. Az Alkotmánybíróság jelen határozatát az Abtv. 41. §-a
alapján a Magyar Közlönyben közzétenni rendelte.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
előadó alkotmánybíró
Dr. Bagi István Dr. Czúcz Ottó
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Holló András Dr. Kiss László
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |