A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítványok tárgyában – dr.
Holló András alkotmánybíró párhuzamos indokolásával és dr.
Kukorelli István alkotmánybíró különvéleményével – meghozta a
következő
határozatot:
Az Alkotmánybíróság a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi
IV. törvény 269/B. §-a alkotmányellenességének
megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítványokat
elutasítja, a 269/B. § (1) bekezdése nemzetközi szerződésbe
ütközésére vonatkozó indítványokat pedig visszautasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
A Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (a
továbbiakban: Btk.) 269/B. §-a alkotmányellenességének
vizsgálatára több indítvány érkezett. Az Alkotmánybíróság az
indítványokat egyesítette és azokat egy eljárásban bírálta
el.
Az indítványozók többsége a sarló-kalapács és az ötágú
vöröscsillag, valamint az ezeket ábrázoló jelképek
terjesztésének, használatának, illetve közszemlére tételének
bűncselekménnyé nyilvánítását sérelmezte. Egy indítványozó a
teljes törvényi tényállás alkotmányellenességének
megállapítását és megsemmisítését kérte; támadta a
horogkeresztre, SS-jelvényre, nyilaskeresztre vonatkozó részt
is.
Az indítványozók álláspontja szerint a Btk. sérelmezett
rendelkezése ellentétes az Alkotmány 3. § (1) bekezdésében
megállapított pártalapítás szabadságával, 60. § (1) és (2)
bekezdésében deklarált gondolat, lelkiismeret és a vallás
szabadságával, illetve (4) bekezdésében foglalt kétharmados
törvényi előírással. Véleményük szerint e rendelkezés sérti
továbbá a 61. § (1) bekezdésében meghatározott
véleménynyilvánítási szabadság alapjogát is.
Az indítványozók szerint azzal, hogy a jogalkotó csak
bizonyos, általa önkényuralminak minősített jelképek
büntetőjogi üldözését rendeli, az embereknek az Alkotmány
70/A. § (1) és (2) bekezdésébe ütköző, vallási, politikai
vagy más vélemény szerinti hátrányos megkülönböztetését
valósítja meg. A Btk. e rendelkezése ugyanakkor sérti az
Alkotmány 70/G. § (2) bekezdését is, amely alapján tudományos
igazságok kérdésében kizárólag a tudomány művelői jogosultak
dönteni.
Több indítványozó részletesen kifejti, hogy a sérelmezett
rendelkezések ellentétesek a magyar államot kötelező
nemzetközi joggal és nemzetközi egyezményekkel, így
elsődlegesen az ENSZ közgyűlése által 1966. december 16-án
elfogadott és hazánkban az 1976. évi 8. törvényerejű
rendelettel kihirdetett Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi
Egyezségokmánya (a továbbiakban: Egyezségokmány), az Emberi
Jogok Egyetemes Nyilatkozata, valamint az emberi jogok és az
alapvető szabadságok védelméről szóló, Rómában, 1950.
november 4-én kelt, Magyarországon az 1993. évi XXXI.
törvénnyel kihirdetett Egyezmény (a továbbiakban: Egyezmény)
általuk megjelölt számos cikkelyével.
II.
1. Az Alkotmánynak az indítványozók által hivatkozott
rendelkezései a következők:
"3. § (1) A Magyar Köztársaságban a pártok az Alkotmány és az
alkotmányos jogszabályok tiszteletben tartása mellett
szabadon alakulhatnak és szabadon tevékenykedhetnek.”
“60. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
gondolat, a lelkiismeret és a vallás szabadságára.
(2) Ez a jog magában foglalja a vallás vagy más lelkiismereti
meggyőződés szabad megválasztását vagy elfogadását, és azt a
szabadságot, hogy vallását és meggyőződését mindenki vallásos
cselekmények, szertartások végzése útján vagy egyéb módon
akár egyénileg, akár másokkal együttesen nyilvánosan vagy
magánkörben kinyilváníthassa, vagy kinyilvánítását mellőzze,
gyakorolhassa, vagy taníthassa.
(4) A lelkiismereti és vallásszabadságról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
“61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
adatokat megismerje, illetőleg terjessze.
(2) A Magyar Köztársaság elismeri és védi a sajtó
szabadságát.
(3) A közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló törvény,
valamint a sajtószabadságról szóló törvény elfogadásához a
jelenlévő országgyűlési képviselők kétharmadának szavazata
szükséges.
(4) A közszolgálati rádió, televízió és hírügynökség
felügyeletéről, valamint vezetőinek kinevezéséről, továbbá a
kereskedelmi rádió és televízió engedélyezéséről, illetőleg a
tájékoztatási monopóliumok megakadályozásáról szóló törvény
elfogadásához a jelenlévő országgyűlési képviselők
kétharmadának szavazata szükséges.”
“70/A. § (1) A Magyar Köztársaság biztosítja a területén
tartózkodó minden személy számára az emberi, illetve az
állampolgári jogokat, bármely megkülönböztetés, nevezetesen
faj, szín, nem, nyelv, vallás, politikai vagy más vélemény,
nemzeti vagy társadalmi származás, vagyoni, születési vagy
egyéb helyzet szerinti különbségtétel nélkül.
(3) A Magyar Köztársaság a jogegyenlőség megvalósulását az
esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölését célzó intézkedésekkel is
segíti.”
“70/G. § (1) A Magyar Köztársaság tiszteletben tartja és
támogatja a tudományos és művészeti élet szabadságát, a
tanszabadságot és a tanítás szabadságát.
(2) Tudományos igazságok kérdésében dönteni, kutatások
tudományos értékét megállapítani kizárólag a tudomány művelői
jogosultak."
2. A Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény
módosításáról szóló 1993. évi XLV. törvény "Önkényuralmi
jelképek használata" elnevezéssel az alábbi rendelkezéseket
iktatta a Btk-ba:
"269/B. § (1) Aki horogkeresztet, SS-jelvényt,
nyilaskeresztet, sarló-kalapácsot, ötágú vöröscsillagot, vagy
ezeket ábrázoló jelképet
a) terjeszt;
b) nagy nyilvánosság előtt használ;
c) közszemlére tesz;
ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg, vétséget követ
el, és pénzbüntetéssel büntetendő.
(2) Nem büntethető az (1) bekezdésben meghatározott
cselekmény miatt, aki azt ismeretterjesztő, oktatási,
tudományos, művészeti célból vagy a történelem, illetve a
jelenkor eseményeiről szóló tájékoztatás céljából követi el.
(3) Az (1) - (2) bekezdés rendelkezései az államok hatályban
lévő hivatalos jelképeire nem vonatkoznak.”
A fenti bűncselekményi tényállás megalkotásának indokait e
törvény praeambuluma rögzíti. Eszerint a XX. század
szélsőséges politikai eszméi Európában és Magyarországon a
hatalom erőszakos megszerzése és kizárólagos birtoklása útján
olyan diktatúrákat hoztak létre, amelyek semmibe vették az
emberi jogokat, és magyar állampolgárok tömeges kiirtásához
vezettek. Az említett szélsőséges eszméket magukénak valló
államok, szervezetek, mozgalmak jelképeinek használata fájó
sebeket szaggat fel és összeegyeztethetetlen alkotmányos
értékeinkkel.
A törvény praeambulumában és 1. §-ában foglaltaknak
megfelelően az új bűncselekmény a közrend elleni
bűncselekmények fejezetében, a köznyugalom elleni
bűncselekmények között kapott helyet.
A törvényjavaslat indokolása azért javasolta a tényállásban
leírt cselekményeket büntetendővé nyilvánítani, mert "a
különböző szélsőséges (fasiszta és bolsevista) szimbólumok
továbbélése, újra felhasználása felháborítja, jogos
érzékenységében sérti a társadalom jelentős részét.
Ugyanakkor a törvényjavaslatban leírt cselekmények rontják
hazánk nemzetközi hírnevét is."
3. Az indítványozók az Egyezségokmány 19. cikke és az
Egyezmény 10. cikke rendelkezéseinek sérelmére is
hivatkoztak.
Az Egyezségokmány 19. cikke szerint:
" 1. Nézetei miatt senki sem zaklatható.
2. Mindenkinek joga van szabad véleménynyilvánításra; ez a
jog magában foglalja mindenfajta adat és gondolat határokra
való tekintet nélküli – szóban, írásban, nyomtatásban,
művészi formában vagy bármilyen más tetszése szerinti módon
történő – keresésének, megismerésének és terjesztésének a
szabadságát is.
3. Az e cikk 2. bekezdésében meghatározott jogok gyakorlása
különleges kötelességekkel és felelősséggel jár. Ennélfogva
az bizonyos korlátozásoknak vethető alá, ezek azonban csak
olyanok lehetnek, amelyeket a törvény kifejezetten megállapít
és amelyek
a) mások jogainak vagy jó hírnevének tiszteletben tartása,
illetőleg
b) az állambiztonság vagy a közrend, a közegészség vagy a
közerkölcs védelme érdekében szükségesek".
Az Egyezmény 10. cikke a következőket tartalmazza:
“1. Mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához.
Ez a jog magában foglalja a véleményalkotás szabadságát és az
információk, eszmék megismerésének és közlésének szabadságát
országhatárokra tekintet nélkül és anélkül, hogy ebbe
hatósági szerv beavatkozhasson. Ez a Cikk nem akadályozza,
hogy az államok a rádió-, televízió- vagy mozgókép vállalatok
működését engedélyezéshez kössék.
2. E kötelezettségekkel és felelősséggel együttjáró
szabadságok gyakorlása a törvényben meghatározott, olyan
alakszerűségeknek, feltételeknek, korlátozásoknak vagy
szankcióknak vethető alá, amelyek szükséges intézkedéseknek
minősülnek egy demokratikus társadalomban a nemzetbiztonság,
a területi sértetlenség, a közbiztonság, a zavargás vagy
bűnözés megelőzése, a közegészség vagy az erkölcsök védelme,
mások jó hírneve vagy jogai védelme, a bizalmas értesülés
közlésének megakadályozása, vagy a bíróságok tekintélyének és
pártatlanságának fenntartása céljából."
III.
Az Alkotmánybíróság az indítványokat az alábbiak miatt nem
találta megalapozottnak:
1. Az Alkotmány 3. § (1) bekezdése a pártok alapításának és
működésének szabadságát az általános rendelkezések körében
önálló nevesített alapjogként határozza meg és részesíti
alkotmányos védelemben. Ez a rendelkezés azonban a pártok
szabad tevékenységét, s annak alkotmányos védelmét az
Alkotmány és az alkotmányos jogszabályok keretei között
biztosítja. Ebből következően tehát a pártok tevékenységének
törvényi szabályozáson alapuló korlátozása önmagában nem
sérti az Alkotmány e rendelkezését [24/1992. (IV. 21.) AB
határozat, ABH 1992. 126, 128.].
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint az önkényuralmi
jelképek használatának bűncselekménnyé nyilvánítása nem áll
közvetlen alkotmányos összefüggésben a pártok alapításának és
működésének szabadságával, ezért az nem is sérti az Alkotmány
3. § (1) bekezdését.
2. A Btk. 269/B. §-a nem sérti az Alkotmány 60. §-ában
meghatározott szabadságjogokat sem.
A Btk. e rendelkezése nem korlátozza a vallásszabadságot,
mert a törvényi tényállásban felsorolt jelképek nem vallási,
hanem politikai jellegűek. Ez a rendelkezés nem sérti a
gondolat- és lelkiismeret szabadságát sem, ugyanis a vitatott
tényállás meghatározott magatartás büntetését teszi lehetővé;
a büntetőjog axiómái közé tartozik, hogy pusztán a gondolat,
vagy a lelkiismeret nem lehet a büntetőjogi felelősségre
vonás alapja.
A lelkiismeret szabadságához való alapjog az Alkotmánybíróság
gyakorlata szerint a vallási, erkölcsi, vagy bármely egyéb
természetű, így a politikai meggyőződésre is kiterjed.
[46/1994. (X. 21.) AB határozat, ABH 1994. 260, 270.] A
lelkiismereti szabadság alapjogát az Alkotmánybíróság a
személyiség integritásához való jogként értelmezi: az állam
senkit sem kényszeríthet olyan helyzetbe, amely meghasonlásba
vinné önmagával, vagy amely összeegyeztethetetlen a
személyiségét meghatározó valamely lényeges meggyőződésével
[64/1991. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1991. 297, 313.]. A
vizsgált bűncselekmény elkövetési magatartását – politikai
jelentésű szimbólumok terjesztését, nagy nyilvánosság előtti
használatát, közszemlére tételét – azonban nem lehet
általában és minden elkövetési esetre nézve olyannak
tekinteni, mint amely az elkövető személyiségét meghatározó
lényeges meggyőződését fejezi ki. Ezért a Btk. vizsgált
tényállása a lelkiismereti szabadság jogának korlátozását sem
eredményezi.
A törvény nem az elkövetőnek a jelképekkel való azonosulását
tiltja, hanem azok kifelé irányuló felhasználását, ami már a
véleménynyilvánítási szabadság területére esik, amellyel az
Alkotmánybíróság alább foglalkozik.
3. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a Btk. kifogásolt
rendelkezése nincs közvetlen alkotmányos összefüggésben az
Alkotmány 70/G. §-ában meghatározott tudományos élet
szabadságának jogával, a tudományos igazságok eldöntésének
kérdésével. A tudományos élet szabadsága ugyanis magában
foglalja a tudományos kutatáshoz és a tudományos igazságok és
ismeretek terjesztéséhez való szabadságjogot, amely tágabb
értelemben a véleménynyilvánítási szabadsághoz kapcsolódik,
egyúttal tartalmazza az államnak azt a kötelezettségét, hogy
tartsa tiszteletben és biztosítsa a tudományos élet teljes
függetlenségét, a tudomány tisztaságát, elfogulatlanságát és
pártatlanságát [34/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994.
182, 183.]. Erre tekintettel a Btk. sérelmezett rendelkezése
nem sérti az Alkotmány 70/G. §-át sem, minthogy a 269/B. §
(2) bekezdése éppen garanciája e jogok gyakorlásának.
4. A Btk. 269/B. §-a nem ütközik az Alkotmány 70/A. § (1)
bekezdésében meghatározott diszkrimináció tilalmába sem. A
diszkrimináció tilalmának sérelme különösen nem áll fenn az
indítványozók által felvetett abban az összefüggésben, hogy a
Btk. csupán a tényállásban megjelölt jelképek használatát
bünteti, más egyéb önkényuralmi jelképeket azonban nem. A
vizsgált tényállás nem tesz különbséget emberek között
politikai meggyőződésük alapján, hanem általában, mindenkire
vonatkozóan és politikai meggyőződéstől függetlenül tiltja az
önkényuralmi jelképek használatát, önkényuralmi jelképnek
minősítve mind a fasiszta önkényhez, mind a kommunista
önkényhez kapcsolódó jelképeket.
Az Alkotmánybíróság megállapítja azt is, hogy ezek az
önkényuralmi jelképek nemcsak a közvélemény számára jelentik
az ismert és megélt önkényuralmi rendszereket, hanem a Magyar
Köztársaság törvényhozása kezdettől fogva mindmáig együtt
kezelte az e rendszerek által elkövetett jogtalanságokat,
legyen szó akár a törvénytelenségek következményeinek
orvoslásáról, – például az állampolgárok tulajdonában
igazságtalanul okozott károkért járó kárpótlásról, illetve az
életüktől és szabadságuktól politikai okokból jogtalanul
megfosztottak kárpótlásáról – vagy pedig eme önkényuralmi
rendszerek kifejezetten és jellemzően önkényuralmi tetteiben
való részvétel szimbolikus elítéléséről az úgynevezett
átvilágítási törvényben.
Az Alkotmánybíróság határozataiban az említett jogtalanságok
vonatkozásában kifejezetten megerősítette, hogy nem hozható
fel alkotmányossági kifogás ezen önkényuralmi rendszerek
azonos megítélése és együttes kezelése ellen. A tulajdoni
kárpótlás tekintetében a 28/1991. (VI. 3.) AB határozat
tartalmazza mindezt.(ABH 1991. 88, 102.) Az élettől és
szabadságtól való megfosztásért járó kárpótlás tekintetében
az Alkotmánybíróság külön eljárásban is, elvont
alkotmányértelmezés keretében állapította meg, hogy a szóban
forgó önkényuralmi rendszerek áldozatainak azonos elbánásban
részesítése nem csupán nem ellentétes az Alkotmánnyal, hanem
"nincs sem szükség és – az okozott sérelemre épülő kárpótlási
rendszerben – jogi lehetőség sem arra, az egyébként is
kivihetetlen és az emberi méltósággal ellentétes
összevetésre, hogy pl. a náci haláltáborban elszenvedett
halálért más kárpótlás járhatna, mint a szovjet lágerben,
vagy az ÁVH pincéjében megölt ember életéért". [22/1996. (VI.
25.) AB határozat, ABH 1996. 89, 101.] Az egyes fontos
tisztségeket betöltő személyek ellenőrzéséről szóló törvény
alkotmányossági vizsgálata során pedig az Alkotmánybíróság –
az adott tevékenységeknek a jogállamiság alapjaival
ellentétes volta miatt – szintén alkotmányosnak találta, hogy
a törvény együtt kezeli a volt állambiztonsági szervezet
tagjait és az információk felhasználóit, a nyilaskeresztes
párt volt tagjait és azokat, akik 1956-57-ben karhatalmi
alakulatban szolgáltak [60/1994. (XII. 24.) AB határozat, ABH
1994. 342, 356.].
A törvény diszkriminatív voltát sérelmező indítványok kapcsán
az Alkotmánybíróság még a következőkre is rámutat. A
demokratikus átalakulást megelőző évtizedekben kizárólag a
fasiszta, nyilas jelképek terjesztését, használatát üldözték
a büntetőjog eszközeivel. Ugyanakkor a kommunista eszméket
megtestesítő jelképek használatát a politikai berendezkedés
jellegéből adódóan természetszerűleg nem hogy nem büntették,
hanem éppen ellenkezőleg: büntetőjogi úton védték. Ebből a
szempontból a törvény hatása tehát éppen az, hogy megszünteti
az önkényuralmi jelképek korábbi kezelésében mutatkozó
indokolatlan különbségtételt.
Ezért az Alkotmánybíróság a Btk. vizsgált rendelkezése
tekintetében sem lát okot arra, hogy a közvélemény által is
egységesen kezelt önkényuralmi rendszerek között bármiféle
megkülönböztetést tegyen.
5. Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a Btk. 269/B. §-
ának megalkotása nem követelte meg a jelenlévő képviselők
kétharmadának szavazatát. Az Alkotmánynak az indítványok
által hivatkozott 60. § (4) bekezdése csak a lelkiismereti és
vallásszabadságról szóló törvény elfogadásához írja elő a
kétharmados szavazatarányt. A véleménynyilvánítási szabadság
körében pedig az Alkotmány csak a közérdekű adatok
nyilvánosságáról szóló törvény, a sajtószabadságról szóló
törvény és a közszolgálati rádió, televízió és hírügynökség
ott meghatározott kérdéseiről szóló törvény elfogadásához
írja elő a minősített többséget [64. § (3) és (4) bekezdése].
A Büntető Törvénykönyv elfogadásához vagy módosításához a
jelenlévő országgyűlési képviselők egyszerű többségének
szavazata is elegendő. Ilyen törvényhozási tárgy
vonatkozásában az Alkotmány nem ír elő úgynevezett minősített
többséget.
IV.
1. A Btk. 269/B. §-ában megjelölt önkényuralmi jelképek
terjesztése, nagy nyilvánosság előtti használata, közszemlére
tétele (a továbbiakban: használata) a politikai
véleménynyilvánítás egyik formája. A törvénynek az a
rendelkezése tehát, amely ezeket a tételesen meghatározott
cselekvőségeket tiltja, a véleménynyilvánítási szabadság
alapjogát korlátozza.
A törvényalkotó a bűncselekményi tényállások meghatározásánál
szükségképpen különbséget tesz magatartások között akkor,
amikor a társadalomra veszélyes magatartások köréből
kiválasztja azokat, amelyek ellen a legsúlyosabb felelősségi
rendszer, a büntetőjog eszközeivel kíván fellépni. Ennek
során azonban nem járhat el önkényesen: érvényesülni kell az
alkotmányos büntetőjog tartalmi és formai követelményeinek.
Az Alkotmány 8. § (2) bekezdése értelmében, noha alapvető jog
lényeges tartalmát az alapvető jogra vonatkozó törvény nem
korlátozhatja, az alapvető jog gyakorlása korlátozható.
Az Alkotmánybíróság a véleménynyilvánítási szabadság
korlátozásának, közelebbről a büntetőjogi korlátozásának
alkotmányos feltételeiről több határozatban, alapvetően a
30/1992. (V. 26.) AB határozatában (ABH 1992. 167.; a
továbbiakban: Abh.) fejtette ki álláspontját.
Az Abh. szerint “a véleménynyilvánítás szabadságának
kitüntetett szerepe van az alkotmányos alapjogok között,
tulajdonképpen ‘anyajoga’ többféle szabadságjognak, az ún.
‘kommunikációs’ alapjogoknak. Ebből eredő külön nevesített
jogok a szólás és a sajtószabadság, amely utóbbi felöleli
valamennyi médium szabadságát, továbbá az informáltsághoz
való jogot, az információk megszerzésének szabadságát. Tágabb
értelemben a véleménynyilvánítási szabadsághoz tartozik a
művészi, irodalmi alkotás szabadsága és a művészeti alkotás
terjesztésének szabadsága, a tudományos alkotás szabadsága és
a tudományos ismeretek tanításának szabadsága. Ez utóbbiak
tiszteletben tartásáról és védelméről az Alkotmány 70/G. §-
ában külön is rendelkezik. A véleménynyilvánítási
szabadsághoz kapcsolódik a lelkiismereti és vallásszabadság
(60. §), valamint a gyülekezési jog is (62. §). Ez a
jogegyüttes teszi lehetővé az egyén megalapozott részvételét
a társadalmi és politikai folyamatokban. Történelmi
tapasztalat, hogy mindannyiszor, amikor a véleménynyilvánítás
szabadságát korlátozták, sérelmet szenvedett a társadalmi
igazságosság, az emberi kreativitás, csökkent az emberben
rejlő képességek kibontakozásának lehetősége. A káros
következmények nem csupán az individuum, hanem a társadalom
életében is megmutatkoztak és az emberiség fejlődésének sok
szenvedéssel járó zsákutcájához vezettek. Az eszmék, nézetek
szabad kifejtése, a még oly népszerűtlen vagy sajátos
elképzelések szabad megnyilvánulása a fejlődni képes és
valóban eleven társadalom létezésének alapfeltétele” (ABH
1992. 167, 170-171.).
Az Abh. irányt mutat a különösen védett alapjog
korlátozhatóságának alkotmányos feltételeiről, a korlátozás
alkotmányos határairól is.
Az Abh-ban vizsgált büntetőjogi tényállás elkövetési
magatartása gyűlöletkeltés (gyűlöletre uszítás), illetve
csupán gyalázkodás (a megvetés kifejezésre juttatása) volt.
Az Alkotmánybíróság akkor azt vizsgálta, hogy:
– elkerülhetetlenül szükséges-e a véleménynyilvánítás és
sajtószabadság korlátozása a tényállásban leírt magatartások
esetén,
– a korlátozás megfelel-e az arányosság követelményeinek,
azaz az elérni kívánt célhoz a büntetőjog eszközrendszere
általában és ezen belül az adott büntető tényállás szükséges
és megfelelő-e.
Az Alkotmánybíróság említett határozata szerint “a
véleménynyilvánítás és sajtószabadság körében az emberek
meghatározott csoportjai elleni gyűlöletkeltés alkotmányos
védelemben részesítése feloldhatatlan ellentmondásban lenne
az Alkotmányban kifejezésre jutó politikai berendezkedéssel
és értékrenddel, a demokratikus jogállamiságra, az emberek
egyenlőségére, egyenlő méltóságára, valamint a diszkrimináció
tilalmára, a lelkiismereti és vallásszabadságra, a nemzeti,
etnikai kisebbségek védelmére, elismerésére vonatkozó
alkotmányos tételekkel” (ABH 1992. 167, 173.). Az
Alkotmánybíróság ezért a Btk. 269. § (1) bekezdését, a
gyűlöletkeltés (uszítás) kifejezésre juttatását tiltó
szabályt támadó indítványt elutasította.
Az Alkotmánybíróság idézett határozata viszont a Btk. 269. §
(2) bekezdését, a megvetés kifejezésre juttatását tiltó
törvényi rendelkezést már alkotmányellenesnek nyilvánította.
A határozat szerint “a köznyugalom fenntartásához nem
elkerülhetetlen, hogy a magyar nemzetet, valamely
nemzetiséget, népet, felekezetet vagy fajt sértő vagy
lealacsonyító kifejezés nagy nyilvánosság előtti használatát
önmagában véve (illetve az ezzel egyenértékű cselekményt)
büntetőjogi büntetéssel fenyegesse a törvény. Ez a törvényi
tényállás szükségtelenül, és az elérni kívánt célhoz képest
aránytalanul korlátozza a szabad véleménynyilvánításhoz való
jogot. A köznyugalom elvont, esetleges fenyegetettsége nem
elégséges indok arra, hogy a véleménynyilvánításhoz való
alapjogot, amely a demokratikus jogállam működéséhez
nélkülözhetetlen, a büntetőtörvény a 269. § (2) bekezdése
szerint korlátozza” (ABH 1992. 167, 180-181.).
A határozat kifejtette továbbá, hogy a vizsgált esetben “a
gyalázkodással a köznyugalomban okozott sérelem olyan
feltételezés csupán, amely a szabad véleménynyilvánítás
korlátozását kielégítően nem indokolhatja. Itt ugyanis a
külső korlát megléte, azaz más jog sérelme, maga is
bizonytalan. Ezzel a véleménynyilvánításhoz való jog
korlátozása elkerülhetetlenségének és arányosságának
vizsgálata idő előttivé válik. A ‘köznyugalom’ ráadásul maga
sem független a véleményszabadság helyzetétől. Ahol sokféle
véleménnyel találkozhatnak az emberek, a közvélemény toleráns
lesz; míg zárt társadalmakban sokkal inkább felkavarhatja a
köznyugalmat egy-egy szokatlan hang is. Másrészt a
véleménynyilvánítás szükségtelen és aránytalanul szigorú
korlátozása a társadalom nyitottsága ellen hat” (ABH 1992.
167, 180.).
Az Alkotmánybíróság, amikor e határozatában a fenti indokolás
alapján alkotmányellenessé nyilvánította a 269. § (2)
bekezdését, ugyanakkor azt is kiemelte, hogy "a közösségek
méltósága a véleménynyilvánítási szabadság alkotmányos
korlátja lehet. Nem zárja ki tehát a határozat azt, hogy
arról a törvényhozó akár a gyűlöletre uszítás tényállásán
túlmenő büntetőjogi védelemmel is gondoskodjék. A közösségek
méltósága hatékony védelmére azonban más jogi eszköz, például
nem vagyoni kártérítés alkalmazási lehetőségeinek bővítése is
alkalmas” (ABH 1992. 167, 181.).
E határozatnak a jelen ügy elbírálása szempontjából a
véleménynyilvánítási szabadság alapvető jogát és ennek
alkotmányos korlátait értelmező lényeges megállapításai
irányadóak azzal, hogy a jelen ügyben vizsgált Btk. 269/B. §
(1) bekezdésében foglalt elkövetési magatartások más
vizsgálati, értékelési szempontok figyelembevételét is
szükségessé teszik.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a fentiekből a Btk.
269/B. §-ának vizsgálatára vonatkozóan több következtetés
vonható le. Ezek egyike az, hogy a véleménynyilvánítás
szabadságának büntetőjogi eszközzel történő korlátozására az
uszítás tényállásától eltérő más tényállások esetében is sor
kerülhet.
Ennek alkotmányos kereteit egyrészről a gyűlöletre uszítás,
másrészről a sértő kifejezésnek vagy azzal egyenértékű
cselekménynek pusztán a köznyugalom megzavarására alkalmas
volta – mint elkövetési magatartások – kijelölik. Eszerint a
gyűlöletre uszítás tényállásánál szélesebb körben, de a
gyalázkodásnál mégis szűkebben, alkotmányosan büntetőjogi
korlátozás alá vonható a közösségek méltóságát sértő,
köznyugalmat veszélyeztető magatartás is.
Az alkotmányosan még megengedett korlátozhatóság határa tehát
ott van, amikor a tiltott magatartás nem pusztán egy –
helyesnek vagy helytelennek tartott – politikai nézetet fejez
ki, hanem annál több: a demokrácia értékei mellett
elkötelezett közösségek méltóságát sértve veszélyezteti a
köznyugalmat is.
Az Alkotmánybíróság a fentiek szerint eddig is elismerte,
hogy a köznyugalom bizonyos mértékű megzavarása igazolhatja a
szabad véleménynyilvánításhoz való jog korlátozását. A
köznyugalom ilyen esetben büntetőjogi védelem alatt állhat.
Más kérdés e védelem terjedelme, mivel azt, hogy a
véleménynyilvánításhoz való jog a köznyugalom milyen mértékű
megzavarásánál korlátozható alkotmányosan, csak esetenként
vizsgálva lehet eldönteni [30/1992. (V. 26.) AB határozat,
ABH 1992. 167.].
Nyilvánvaló tehát, hogy az Abh-ban kifejtett elvek másképp
alkalmazhatóak az ott elbíráltnál szűkebb, határozottabb
tényállások tekintetében, mint amilyen a jelen ügyben
vizsgált tényállás is.
2. A véleménynyilvánítási szabadság korlátozásának
alkotmányossági problémája vizsgálatánál az Alkotmánybíróság
figyelembe vette az Egyezmény rendelkezéseit is. E jog
korlátozására az Egyezmény 10. cikke szerint sor kerülhet
akkor, ha az a "demokratikus társadalomban szükséges".
Az Egyezségokmány 19. cikk 3. pontja mások jogainak és
jóhírnevének, illetőleg az állambiztonság, a közrend, a
közegészség vagy a közerkölcs védelme érdekében szintén
elismeri a korlátozás lehetőségét, törvény útján.
Az Egyezmény (és az Emberi Jogok Európai Bírósága gyakorlata)
széles mérlegelési lehetőséget biztosít az államoknak annak
eldöntésénél, hogy mi tekinthető “demokratikus társadalomban
szükséges” korlátozásnak (Barfod, 1989; Markt Intern, 1989;
Chorherr, 1993; Casado Coca, 1994; Jacubowski, 1994.).
Az államnak e mérlegelése során különösen tekintettel kell
lennie az Alkotmány által védett alkotmányos értékekre,
valamint az adott történelmi helyzetre.
Az Alkotmánybíróság már számos korai határozatában
alkotmányossági vizsgálata körébe vonta, relevánsnak
tekintette a történelmi körülményeket [28/1991. (VI. 3.) AB
határozat, ABH 1991, 88.; 11/1992. (III. 5.) AB határozat,
ABH 1992, 77.].
A 4/1993. (II. 12.) AB határozatban (volt egyházi ingatlanok
tulajdoni helyzetének rendezése) részben a rendszerváltás
sajátos körülményeinek (az adott esetben a minősített többség
funkciójának) vizsgálata adott ténybeli alapot a volt egyházi
ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről szóló törvényt
támadó ama indítványok elutasításához, amelyek szerint a
vizsgált törvény azért lett volna alkotmányellenes, mert azt
az Országgyűlés nem a jelenlévő képviselők több mint
kétharmadának szavazatával fogadta el (ABH 1993, 48.).
A 15/1993. (III. 12.) AB határozatban (ez foglalta össze az
AB kárpótlással kapcsolatos korábbi döntéseit) újból
megerősítette, hogy az Alkotmánybíróság a kárpótlási törvény
alkotmányosságát már a második kárpótlásos határozattól
kezdve a rendszerváltás összefüggéseibe helyezve vizsgálta. E
határozat ismét kimondotta, hogy a rendszerváltás sajátos
körülményeit a törvényhozás figyelembe veheti (ABH 1993,
112.).
Az Alkotmánybíróság eddig határozataiban a történelmi
körülményeket (leggyakrabban a rendszerváltás tényét)
következetesen úgy értékelte, hogy az szükségessé tehet
bizonyos alapjogbeli korlátozásokat, de például önmagában a
rendszerváltás ténye miatt az alkotmányosság követelményeiben
engedményt soha nem tartott lehetségesnek. A rendszerváltás
ténye által indokolt jogszabályoknak, az ezekben foglalt
korlátozásoknak mindenkor a hatályos Alkotmány keretein belül
kellett maradniuk. Az igazságtétellel kapcsolatos
határozatokban ugyanez a módszer fedezhető fel. Valamennyi
igazságtételi törvény ugyanis ugyanarra a problémára kereste
a megoldást, de eltérő volt a törvények jogi koncepciója, és
emiatt az alkotmányossági megítélésük is. Végül az a törvény,
amelyben sikerült az Alkotmány keretei között maradó
megoldást találni, nem találtatott alkotmányellenesnek.
Maga az Abh. is a történelmi helyzetre, a rendszerváltás
körülményeiből adódó társadalmi feszültségekre figyelemmel
volt, amikor megállapította: "A rendszerváltás ...
feszültségekkel jár. E feszültségeket kétségtelenül
fokozhatja, ha egyesek büntetlenül adhatnak kifejezést nagy
nyilvánosság előtt bizonyos csoportokkal szembeni
gyűlöletüknek, megvetésüknek vagy ellenérzésüknek” (ABH 1992.
167, 180.).
Az Alkotmánybíróság hangsúlyozza, hogy az Emberi Jogok
Európai Bírósága (a továbbiakban: Bíróság) gyakorlata szintén
tekintettel van a véleménynyilvánítás korlátozása megengedett
céljának és szükségességének vizsgálatánál az alperes állam
sajátos történelmi múltjára és jelenére.
A “Rekvényi kontra Magyarország” ügyben, amelynek tárgya a
rendőrök politikai tevékenységének, a politikai vitához
fűződő szabadságának korlátozása volt, 1999. május 20-án
hozott ítéletében a Bíróság úgy találta, hogy “az a
célkitűzés, hogy a rendőrségnek a társadalomban betöltött
kritikus szerepe ne kompromittálódjék tagjai politikai
semlegességének gyengülése miatt, olyan célkitűzés, amely
összeegyeztethető a demokratikus elvekkel. Ez a célkitűzés
különleges történeti jelentőségre tesz szert Magyarországon,
az országnak a korábbi totalitárius berendezkedése miatt,
ahol az állam nagymértékben támaszkodott rendőrségének az
uralkodó párt iránti közvetlen elkötelezettségére” (Bírósági
Határozatok, 1999/12., 950-958.).
A Bíróság kifejtette, hogy az Egyezmény 10. cikk 2.
bekezdésének értelme szerint a “szükséges” jelző valamilyen
“nyomós társadalmi szükséglet” fennállását feltételezi. A
Bíróság feladata az, hogy a panaszolt beavatkozást az ügy
egészének fényében vizsgálja meg, s döntse el, hogy a
beavatkozás “arányban állt-e az elérni kívánt törvényes
céllal”, és hogy a beavatkozás igazolására felhozott indokok
“relevánsak és elégségesek” voltak-e. A Bíróság elismerte,
hogy “egyes szerződő államok sajátos történelmét figyelembe
véve ezen államok nemzeti hatóságai – a demokrácia
megszilárdításának és fenntartásának biztosítása végett –
olyan alkotmányos biztosítékokat is szükségesnek tarthatnak,
amelyek ezt a célt [a politikailag semleges rendőrség
meglétét] a rendőrök politikai tevékenységének és különösen a
politikai vitához fűződő szabadságának korlátozása útján
kívánják elérni.”
A Bíróság abból indult ki, hogy “1949 és 1989 között
Magyarországot egyetlen politikai párt irányította. A
társadalom számos szférájában a párttagságot elvárták, ez az
elvárás még kifejezettebb volt ... a rendőrségnél, ahol a
szolgálat tagjai nagy többségének párttagsága garantálta az
uralkodó párt politikai akaratának közvetlen érvényesülését.
Pontosan ez az a fogyatékosság, amelynek megelőzésére a
rendőrség politikai semlegességéről szóló szabályok
hivatottak. A magyar társadalomnak csak 1989-ben sikerült
kiépítenie a plurális demokrácia intézményeit, amelyek 1990-
ben – több mint negyven év után – az első többpárti
országgyűlési választásokhoz vezettek.” ...
“Tekintettel az e területen a nemzeti hatóságok számára
meghagyott mérlegelési jogkörre a Bíróság úgy találja –
különösen a történelmi háttér fényében –, hogy a
Magyarországon azzal a céllal meghozott intézkedések, hogy a
rendőrséget a pártpolitika közvetlen befolyásától
megvédelmezzék, egy demokratikus társadalomban “nyomós
társadalmi szükséglet”-re adott válasznak tekinthetők”.
3. A véleménynyilvánítási jog nem csupán alanyi jog, hanem a
nyilvánosságot alakító különböző vélemények szabad
kifejezésének garanciája is.
Nem korlátozhatatlan jog, de kiemelt szerepe folytán olyan
védelmet élvez, hogy csak igen kevés más joggal szemben
lehetséges korlátozása. Ezért az olyan mögöttes, elvont
értékek, mint például a köznyugalom, kevesebb védelmet
kaphatnak e joggal szemben.
Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy a Btk. 269/B. §-a a
törvény szerkezetében a köznyugalom elleni bűncselekmények
között helyezkedik el. A törvény közvetlen célja – s egyben a
büntetőjogi védelem tárgya – a köznyugalom védelme,
hasonlóan, mint a Btk. 270. §-a (rémhírterjesztés) és 269/A.
§-a (nemzeti jelkép megsértése) rendelkezéseinek.
A Btk. most vizsgált 269/B. §-ának tényállása azonban mind az
elkövetési magatartás, mind az alkotmányos értelemben vett,
felismerhetően védett jogi tárgyak, illetve a bűncselekmény
tárgya, az elkövetés jogkövetkezménye és a tényállás
határozottsága tekintetében jelentős mértékben eltér mind a
rémhírterjesztéstől (Btk. 270. §), mind a nemzeti jelkép
megsértésétől (Btk. 269/A. §), amely rendelkezések
alkotmányellenességét az Alkotmánybíróság úgyszintén
vizsgálta.
Az Alkotmánybíróság az indítvánnyal támadott törvényhely
alkotmányossági vizsgálata során szem előtt tartotta azokat
az elveket, amelyeket a 763/B/1995. AB határozatában (a
nemzeti jelkép megsértéséről) kiemelt.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy az önkényuralmi jelkép
használatának korlátozását törvény írja elő (Btk. 269/B. §).
Ez a törvényi megfogalmazás az Alkotmánybíróság szerint
elegendő pontosságú, tartalmi határozottságú ahhoz, hogy
lehetővé tegye az állampolgár számára, hogy magatartását a
törvényben előírtakhoz igazítsa.
Az Alkotmánybíróság gyakorlata szerint büntetőjogi védelem
alá vonható a közösségek méltóságát sértő, köznyugalmat
veszélyeztető magatartás, ha ez nem kifejezetten
meghatározott, azonosítható személy ellen irányul; a kitűzött
cél elérése érdekében elvben nincs más és esetleg enyhébb
eszköz, mint a büntetőjogi szankció.
Az Alkotmány az élethez való jog mellett, azzal azonosan, az
emberi méltósághoz való jogot kiemelten védi. A Magyar
Köztársaság demokratikus jogállam [Alkotmány 2. § (1)
bekezdés]. “Magyarország jogállammá minősítése
ténymegállapítás és program egyszerre” [11/1992. (III. 5.) AB
határozat, ABH 1992. 77.]. A demokratikus jogállamisághoz
szorosan kapcsolódik az alkotmányos rend fenntartása és
működtetése [36/1992. (VI. 10.) AB határozat, ABH 1992,
207.]. Az Alkotmány nem értéksemleges, az Alkotmánynak van
értékrendje. Az alkotmányos értékekkel összeegyeztethetetlen
véleménynyilvánítást az Alkotmány 61. §-a nem védi.
Az Alkotmány 2. § (3) bekezdése szerint a társadalom egyetlen
szervezetének, egyetlen állami szervnek vagy állampolgárnak a
tevékenysége sem irányulhat a hatalom erőszakos megszerzésére
vagy gyakorlására, illetőleg kizárólagos birtoklására. Az
ilyen törekvésekkel szemben törvényes úton mindenki jogosult
és egyben köteles fellépni.
Az Alkotmány a demokratikus jogállam alkotmánya, ami azt
jelenti, hogy az alkotmányozó hatalom védendő alkotmányos
értéknek tekinti a demokráciát, a pluralizmust, az emberi
méltóságot, s egyben az Alkotmányon kívülre utasít minden
olyan tevékenységet, amely a hatalom erőszakos megszerzésére,
gyakorlására, kizárólagos birtoklására irányul [2. § (3)
bekezdés]. A Btk. 269/B. §-a olyan szimbólumok terjesztését,
nagy nyilvánosság előtti használatát és közszemlére tételét
rendeli büntetni, amelyek politikai diktatúrák jelképei
voltak; e diktatúrák tömegesen követtek el
törvénytelenségeket, sértették meg az alapvető emberi
jogokat. Ezek a jelképek, mint az állami önkény jelképei, a
XX. századi magyar történelemben megvalósult olyan politikai
törekvéseket szimbolizálnak, olyan negatív értékeket
hordoznak, amelyeket a hatályos Alkotmány 2. § (3) bekezdése
kifejezetten tilt, és mindenki kötelezettségévé teszi az
ilyen törekvésekkel szembeni fellépést.
A köznyugalom védelme, az adott történelmi helyzetben “a
zavargás megelőzése”, a mások jogai védelme mint cél – az
elmondottakra figyelemmel – az Egyezménnyel is összhangban
áll. Az Egyezmény 10. cikk 2. bekezdése szerint ugyanis a
szabad véleménynyilvánítás gyakorlása a törvényben
meghatározott, olyan korlátozásoknak vagy szankcióknak
vethető alá, amelyek szükséges intézkedéseknek minősülnek egy
demokratikus társadalomban a közbiztonság, a zavargás vagy
bűnözés megelőzése, mások jogai védelme céljából.
A múltban sérelmet elszenvedett emberekben és ezek különféle
közösségeiben a jelképeknek a Btk. 269/B. §-ában tiltott
használata méltán fenyegetettség-érzetet, konkrét
tapasztalatokon alapuló félelmet ébreszthet, hiszen a
jelképek a totalitárius eszmékhez kapcsolódó embertelenségek
megismétlődésének rémét keltik fel.
Az Alkotmánybíróság szerint, ha a büntetőjog által így
megfogalmazott védett tárgy mellett más, alkotmányos értékek
védelme más módon nem érhető el, a büntetőjogi korlátozás
önmagában nem aránytalan; feltéve, hogy szükséges e jelképek
használata ellen védekezni. Az, hogy ez a védekezés
demokratikus társadalomban szükséges-e, függ a korlátozás
jellegétől, társadalmi, történelmi összefüggéseitől, az
érintett személyekre gyakorolt hatásától.
A kifejtettek alapján tehát a jelen esetben a büntetőjog
által megfogalmazott védett tárgy mellett a vizsgált
jogszabály más alkotmányos értékek védelmét is szolgálja.
Ilyen az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében említett jogállam
demokratikus volta, továbbá a 2. § (3) bekezdésében
meghatározott tilalom és az Alkotmány 70/A. §-ában
megfogalmazott az a követelmény, amely szerint a jognak
mindenkit egyenlő méltóságú személyként kell kezelnie
[9/1990. (IV. 25.) AB határozat, ABH 1990, 46.].
4. Az Alkotmánybíróság vizsgálta, hogy a kifogásolt szabály a
jelképek használata körében milyen elkövetési magatartások
tiltására szorítkozik.
A Btk. 269/B. §-ában szereplő, tételesen meghatározott
elkövetési magatartások a jelképek által képviselt – a
hatalom erőszakos megragadásához, diktatórikus fenntartásához
kapcsolódó – eszmékhez való sajátos viszonyt fejeznek ki;
ennek lényeges tartalmát jelenti a náci és bolsevik népirtó,
és erőszakkal kizárólagosságra törő ideológiákkal való
azonosulás, és azok propagálásának szándéka.
A jelkép valamely eszmének, személynek, vagy eseménynek
jelvénnyel, vagy képpel való megjelölése, melynek az a
rendeltetése, hogy a jel és a megjelölt eszmék, személyek,
vagy események közös vonásaik révén egymással kapcsolatba
hozhatók legyenek. A jelképek megjelenéséhez, észleléséhez
éppen ezért mindig valamilyen tudati, érzelmi kapcsolat
fűződik.
Az egyes elkövetési magatartások jellemzése körében
megállapítható, hogy az önkényuralmi jelkép terjesztésén
[Btk. 269/B. § (1) bekezdés a) pont] általában olyan
nyilvános közlést kell érteni, ami a tiltott jelképeket
megtestesítő jelvényeknek, vagy azok más hordozóinak
árusítását, szétküldését, kézbesítését, kölcsönzését,
szétosztását és nyilvánosság előtti bemutatását jelenti. Az
ilyen módon való terjesztés célja a törvényben rögzített
jelképeknek minél szélesebb körben történő megismertetése.
A Btk. 269/B. § (1) bekezdés b) pontja szerinti nagy
nyilvánosság előtti használaton a mindenki számára azonnal
feltűnő viselés, vagy valamely termék forgalmazása során, a
terméken történő jelzésszerű feltüntetés értendő. Ez egyben
azt is jelenti, hogy a jelképeket egyszeri ránézéssel meg nem
állapítható számú személy észlelheti. Ha a használat nem nagy
nyilvánosság előtt történik, a tényállás e fordulata szerinti
bűncselekmény nem valósul meg.
A közszemlére tételt [Btk. 269/B. § (1) bekezdés c) pont] a
törvényben meghatározott jelképek nyilvános helyen történő
elhelyezésével lehet megvalósítani. Ennek révén válnak a
jelképek minden korlátozás nélkül többek számára
hozzáférhetővé. Ezen magatartással az az elkövető szándéka,
hogy a tilalmazott jelkép és a hozzá kapcsolódó eszme minél
nagyobb körben elterjedjen.
Rámutat az Alkotmánybíróság arra, hogy a szabad
véleménynyilvánítás az Egyezmény értelmében is
“kötelezettségekkel és felelősséggel” jár együtt. A
demokratikus jogállami értékek védelme az állam minden
szervének kötelessége, kötelesség az emberi személy
méltóságának tisztelete is. Az erőszak, a gyűlölet, a
szembenállás megnyilvánulásaival szemben fel kell lépni. A
demokrácia rendkívül összetett fogalmához hozzátartozik az
erőszakról, az erőszakkal fenyegetésről mint a
konfliktusmegoldás eszközeiről való lemondás.
A szóban lévő jelképeknek minden korlátozás nélküli,
nyilvános, szabad használata a jelen történelmi helyzetben az
emberi személy méltóságát tisztelő, ezért a gyűlölet és
agresszió eszméit elítélő, a demokrácia értékei mellett
elkötelezett minden személyt súlyosan sért, és különösen
sérti a nácizmus és a kommunizmus üldözötteiét.
Magyarországon elevenen él a köztudatban és az üldözéseket
túlélők közösségeiben a tiltott jelképekben sűrűsödő mindkét
eszme emléke és a jelképek használata mellett elkövetett
minden bűn; ezek nem merültek feledésbe. Közöttünk élnek a
súlyos sérelmet szenvedett személyek és hozzátartozóik. A
jelképek használata felidézi a még közeli múltat az akkori
fenyegetésekkel, az embertelen szenvedéseket, deportálásokat
és halált hozó ideológiákat.
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint a demokratikus
társadalom védelmét jelenti az, s ezért nem alkotmányellenes,
ha az állam a jelen történelmi helyzetben a demokráciával
ellentétes, vagyis önkényuralmi hatalmi rendszerek adott
jelképeivel kapcsolatos egyes konkrét magatartásokat tilt
meg: a terjesztést, a nagy nyilvánosság előtti használatot,
közszemlére tételt [Btk. 269/B. § (1) bekezdés a) - c)
pontjai].
5. Az Alkotmánybíróság már több határozatában foglalkozott az
Alkotmány 70/A. §-ának értelmezésével. Gyakorlata szerint,
bár a jogegyenlőség fogalma csupán a hivatkozott § (3)
bekezdésének szövegében lelhető fel, a jogegyenlőség
követelménye jelen van a 70/A. § valamennyi szabályában. A
jogegyenlőség lényege, hogy az állam, mint közhatalom, s mint
jogalkotó köteles egyenlő elbánást biztosítani a területén
tartózkodó minden személy számára. Ebben az összefüggésben
nem tehet különbséget közöttük faj, szín, nem, nyelv, vallás,
politikai vagy más vélemény, nemzeti vagy társadalmi
származás, vagyoni, születési vagy egyéb helyzet szerint. Az
Alkotmány 70/A. § (1) bekezdésében foglalt tilalom nem csak
az emberi, illetve az alapvető állampolgári jogokra irányadó,
hanem e tilalom – amennyiben a különbségtétel sérti az emberi
méltósághoz való jogot – kiterjed az egész jogrendszerre, ide
értve azokat a jogokat is, amelyek nem tartoznak az emberi
jogok, illetőleg az alapvető állampolgári jogok közé
[61/1992. (XI. 20.) AB határozat, ABH 1992, 280.].
Az Alkotmánybíróság álláspontja szerint ilyen értelemben a
demokrácia értékei mellett elkötelezett közösségek védelmét
az Alkotmánynak az emberek egyenlőségére, a diszkrimináció
tilalmára vonatkozó 70/A. §-a és az Alkotmány 54. § (1)
bekezdésében foglalt emberi méltósághoz való alapvető jog
alapozza meg. Bár az Alkotmány 54. § (1) bekezdése az “ember”
jogaként határozza meg az emberi méltósághoz való alapvető
jogot, az Alkotmánybíróság egyik alaphatározatának tekintett
Abh. is hivatkozott “a közösségek méltóságának hatékony
védelmére” (V. 4. pont utolsó bekezdés). Az Alkotmánybíróság
“az emberek bizonyos közösségei” (IV. 1. pont utolsó
bekezdés), “az emberek meghatározott csoportjai” (IV. 2. pont
első bekezdés) védelmét – akár a véleménynyilvánítási
szabadság korlátozása útján is – lehetségesnek tartotta. Az
Abh. határozottan utalt arra, hogy “a csoporthoz tartozók
becsületét, méltóságát” (V. 2. pont) az ezt fenyegető veszély
ellen védeni lehet. Az Abh. kifejezetten kimondta, hogy “a
közösségek méltósága a véleménynyilvánítási szabadság
alkotmányos korlátja lehet” (V. 4. pont utolsó bekezdés).
Az Alkotmánybíróság a közösségek méltóságának védelméről
kifejtetteket eddig is ebben a szellemben alkalmazta. Az
Alkotmánybíróság 33/1998. (VI. 25.) AB határozatában
megállapította, hogy “önkormányzatok képviselő-testületeinek
méltósága” is alkotmányos korlátja a vélemény-nyilvánítási
szabadságnak (ABH 1998, 256.).
Az Alkotmánybíróság minderre figyelemmel megállapítja, hogy a
demokrácia értékei mellett elkötelezett közösségek méltóságát
a Btk. 269/B. §-ában meghatározottak szerinti védő szabály
tehát a véleménynyilvánítás szabadságának alkotmányos
korlátja lehet.
Jóllehet, hogy a törvény által védett értékek – mint a
köznyugalom és a demokrácia értékei mellett elkötelezett
közösségek méltósága – megsértésének büntetőjogi
szankcionálása külön-külön esetleg más alkotmányossági
elbírálás illetve értékelés alá eshetne; mivel azonban az
önkényuralmi jelképek használata e két értéket együttesen,
egyszerre sérti, egymást felerősítő, kumulatív hatásuk
jelentkezik, és ehhez kapcsolódik a közvetlen történelmi
előzményeknek még ma is érvényesülő hatása.
Az Alkotmánybíróság megállapítja, hogy Magyarország
történelmi tapasztalatai, és az alkotmányos értékeket
fenyegető az a veszély, amelyet ma még az elmúlt diktatúrák
ideológiáin alapuló tevékenységeknek a nyilvánosságban való
megjelenése jelenthet a magyar társadalomra, meggyőzően,
objektíve és ésszerűen igazolják e tevékenységek tiltását és
a büntetőjogi eszközökkel való fellépést; a
véleménynyilvánítási szabadságnak a Btk. 269/B. § (1)
bekezdésében megjelenő korlátozása a történelmi háttér
fényében nyomós társadalmi szükségletre adott válasznak
tekintendő.
Az Alkotmánybíróság szerint a Btk. 269/B. § (1) bekezdésében
kiemelt jelképek, mint elkövetési tárgyak használatával, a
velük kapcsolatosan kiemelt három elkövetési magatartással
szemben – az alkotmányos értékekben megfogalmazódó célok
védelme érdekében – a jelen történelmi helyzetben a
büntetőjogi eszközrendszeren és szankciókon kívül más jogi
eszköz a hatékony védelemre nem biztosított (ultima ratio).
Összehasonlítható történelmű más ország szintén büntető
törvényben, a demokratikus jogállam veszélyeztetéséről szóló
bűncselekmények között tiltja alkotmányellenes szervezetek
jelképeinek (zászlók, jelvények, egyenruhák, jelszavak,
köszöntési formák) használatát [Strafgesetzbuch (StGB) vom
15. Mai 1871 (RGBl. S. 127) in der Fassung der Bekanntmachung
vom 13. November 1998 (BGBl. I, 3322) § 86a.].
6. Ugyanakkor, amikor az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a demokratikus társadalom érdekében, a közösség
méltóságát sértő, köznyugalmat veszélyeztető magatartások
megakadályozása érdekében az alapjog korlátozása
elkerülhetetlenül szükséges, és a védelmet a büntetőjog
biztosítja, vizsgálta annak az együttes feltételnek meglétét
is, amelyet az Abh. a korlátozás alkotmányosságához
megkövetel, nevezetesen, hogy a korlátozás akkor alkotmányos,
ha az a védett célok súlyával arányos is.
A Btk. tényállása tartalmilag előkészület-jellegű magatartást
tilt, az alkotmányos jogállam köznyugalmát védi, a legújabb
kori történelem közelmúlt eseményeire figyelemmel. Számol
ugyanakkor azzal, hogy súlyosabb bűncselekmény is
megvalósulhat a jelképhasználattal.
A törvény nem tiltja meg e jelképek előállítását,
megszerzését, tartását, behozatalát, kivitelét, sőt
használatát sem, ha ez nem nagy nyilvánosság előtt valósul
meg. A törvény csupán a három kiemelt elkövetési magatartást
(terjesztés – nagy nyilvánosság előtti használat –
közszemlére tétel), aktív cselekvőséget ítéli olyannak, amely
a demokratikus jogállam értékeivel szemben áll, mert alkalmas
arra, hogy a hallgatóságra nem egyszerűen "sértő, meghökkentő
vagy aggodalmat keltő", hanem kifejezetten félelmet ébresztő,
fenyegető hatása legyen azáltal, hogy a megvetett
ideológiákkal való azonosulást, az eszmék nyilvános
terjesztésének szándékát tartalmazza. Ez pedig alkalmas arra,
hogy a demokratikus társadalom egészét, különösen pedig azok
jelentős csoportjai, közösségei emberi méltóságát sértse,
akik elszenvedői voltak a tiltott jelképekben sűrűsödő
mindkét eszméhez és jelképeikhez tapadó, használatuk mellett
elkövetett legsúlyosabb bűncselekményeknek.
A Btk. 269/B. §-a speciálisabb és jelentősen szűkebb
tényállás, mint az egykor alkotmányellenessé nyilvánított
büntető jogszabályi rendelkezés volt. Lényegesen szűkebb és
határozottabb elkövetési magatartásra vonatkozik, a
véleménynyilvánítások körét így kevésbé és kiszámíthatóbban
korlátozza, mint a Btk. 269. §-ának az idézett AB-
határozatban alkotmányellenesnek ítélt akkori (2)
bekezdésében foglalt magatartás korlátozása volt.
Ezzel kapcsolatban az Alkotmánybíróság megállapította azt is,
hogy a Btk. 269/B. § (1) bekezdése a három cselekvőség
esetében szubszidiárius rendelkezés. A bűncselekmény vétséget
képez, amelynek büntetése pénzfőbüntetés. A törvényi
tényállás viszonylag széles körben határoz meg mentesítésre
okot adó speciális körülményeket is. A (2) és (3) bekezdése
feloldja a tilalmakat. A Btk. 269/B. § (2) bekezdése rögzíti
e cselekmény vonatkozásában a büntethetőséget kizáró okokat.
Ennek megfelelően nem büntethető az, aki az (1) bekezdésben
rögzített cselekményeket ismeretterjesztő, oktatási,
tudományos, művészeti célból, vagy a történelem, illetve a
jelenkor eseményeiről szóló tájékoztatás céljából követi el.
Ennek oka, hogy a történelmi tényeket mindenki a valóságnak
megfelelően ismerhesse meg, és a tényszerű, hasznos, a
közművelődéshez elengedhetetlen információk minél szélesebb
rétegekhez jussanak el.
A (3) bekezdés rendelkezései folytán az államok hatályban
lévő hivatalos jelképeire a tényállás nem vonatkozik.
A fentiek alapján az Alkotmánybíróság szerint a Btk. 269/B. §
(1) bekezdésében megjelenő korlátozás a védett célok súlyához
képest nem minősíthető aránytalannak, a korlátozás terjedelme
és szankciója az alkalmazható legenyhébb eszköznek minősül,
ezért a Btk. e szabályában megfogalmazott alapjog-korlátozás
megfelel az arányosság alkotmányos követelményének.
Mindezekre figyelemmel az Alkotmánybíróság megállapította,
hogy a Btk. 269/B. §-a nem szükségtelenül és nem aránytalanul
korlátozza a véleménynyilvánításhoz való jogot, ezért az
Alkotmánybíróság a kifogásolt rendelkezések
alkotmányellenességére hivatkozó indítványokat elutasította.
V.
Az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 21. §
(3) bekezdése alapján valamely jogszabály nemzetközi
szerződésbe ütközése vizsgálatának indítványozására kizárólag
a törvényben felsorolt személyek, illetve szervek jogosultak.
Mivel az indítványozók nem tartoznak ebbe a körbe, az
Alkotmánybíróság az indítványok e részét – mint nem
jogosulttól származót – visszautasította.
A Magyar Közlönyben történő közzétételt a vizsgálat tárgyának
jelentősége indokolja.
Dr. Németh János
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Czúcz Ottó Dr. Erdei Árpád
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Harmathy Attila Dr. Holló András
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
előadó alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Holló András alkotmánybíró párhuzamos indokolása
Egyetértek a Határozat rendelkező részével, a Büntető
Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) 269/B. §-a
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványok elutasításával: a Btk. 269/B. §-a a
véleménynyilvánítási szabadság alkotmányosan indokolható
korlátozása.
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány 61. § (1) bekezdésének
általános értelmezését – amint erre a Határozat is utal – a
30/1992. (V. 26.) AB határozatban fogalmazta meg (ABH 1992.
167.- továbbiakban: Abh.). Ennek megfelelően a
véleménynyilvánítás szabadsága, mint többféle szabadságjognak
“anyajoga”, kiemelt alkotmányos védelmet élvez:
korlátozhatóságának mércéjét – lényeges tartalmának
terjedelmét – az Alkotmánybíróság tágabb körben vonta meg,
mint általában az alapjogok korlátozhatóságának alkotmányos
határait: “... a szabad véleménynyilvánításhoz való jognak
valójában igen kevés joggal szemben kell csak engednie, azaz
a véleményszabadságot korlátozó törvényeket megszorítóan kell
értelmezni.” (ABH 1992. 178.)
Osztom a Határozat álláspontját, hogy az Abh. általános elvi
megállapításai a véleményszabadság tartalma alkotmányos
korlátozhatóságát illetően a jelen ügy elbírálásánál is
irányadóak azzal, hogy “a Btk. 269/B. § (1) bekezdésében
foglalt elkövetési magatartások más vizsgálati, értékelési
szempontok figyelembevételét is szükségessé teszik.”
A Btk. 269/B. § alkotmányosságának megítélésénél azonban,
lényegében ugyanazokra az alapkérdésekre kellett a választ
megadni, amit az Abh. a Btk. 269. §-a vizsgálatánál
megfogalmazott:
– elkerülhetetlenül szükséges-e a véleménynyilvánítás
korlátozása a tényállásban leírt magatartások esetén,
– a korlátozás megfelel-e az arányosság követelményeinek,
azaz az elérni kívánt célhoz a büntetőjog eszközrendszere
általában és ezen belül az adott büntetőtényállás szükséges
és megfelelő-e? [ABH 1992. 172.]
A Határozat a Btk. 269/B. §-át a véleménynyilvánítás
alkotmányos (szükséges és arányos) korlátozásának ismeri el,
mert a törvényileg tiltott magatartás:
– “a demokrácia értékei mellett elkötelezett közösségek
méltóságát sértve veszélyezteti a köznyugalmat is”, továbbá
– a demokratikus jogállam, mint alkotmányos érték
védelmét szolgálja, nevezetesen: a demokratikus
hatalomgyakorlás alkotmányos követelményét és egyben az
erőszakos hatalomgyakorlás, illetőleg az erre irányuló
törekvések alkotmányi tilalmát (Alkotmány 2. § (1) és (3)
bekezdések).
Álláspontom szerint a határozat indokolásában ki kellett
volna emelni, hogy az Alkotmány 2. § (1) és (3) bekezdésében
megfogalmazott alkotmányos értékek és tilalmak jelentik az
alkotmányos korlátozás elsődleges és meghatározó indokait. A
jelen ügyben ugyanis nem az alapvető jog érvényesülése, hanem
az alkotmányos érték védelme indokolja az állam
alapjogkorlátozó intézkedését. Önmagában az önkényuralmi
jelképek kifejezetten kereskedelmi célzatú, üzleti
haszonszerzés motiválta terjesztése, a szubjektív
véleménynyilvánítás határát át nem lépő viselése, használata
stb., nem tekinthető a szabad véleménynyilvánítás jogával
való olyan visszaélésnek, amely a közösség méltóságát a
“közösségi méltósághoz való jogot” – amely az élethez való
jogtól elválasztva, önálló minőségében korlátozható alapjog
(64/1991.(XII. 17.) AB határozat) – annak érvényesülését oly
mértékben, s egyben a köznyugalmat is veszélyeztetve
korlátozná, hogy szükségessé és arányossá tenné a büntetőjogi
eszközök igénybevételét.
Ezt a következtetést támasztja alá a véleménynyilvánítás
szabadságának az Abh-ban megfogalmazott – s a Határozat által
is irányadónak tekintett – kiemelt kezelése, nevezetesen: a
korlátozás alkotmányosságának megítélésénél a tágabb mérce
alkalmazása, a korlátozó törvények megszorító értelmezése.
A jelen ügyben az alapjogkorlátozás alkotmányosságát az
alkotmányos alapértékek védelme, ill. a tilalom büntető jogi
alátámasztása indokolja. Az alkotmányozó hatalom – amint ezt
az Abh. is megállapította – védendő alkotmányos értéknek
tekinti a demokráciát, ezen belül a különbözőséghez való
jogot, a kisebbségek védelmét, az erőszakra és az erőszakkal
fenyegetésről, mint a konfliktusmegoldás eszközeiről való
lemondást (ABH 1992. 173.); ennek védelme érdekében az
Alkotmányon kívülre utasít minden olyan tevékenységet, amely
a hatalom erőszakos megszerzésére, vagy gyakorlására,
illetőleg kizárólagos birtoklására irányul.
A Btk. 269/B. §-a azokat a politikai törekvéseket
szimbolizáló önkényuralmi jelképek terjesztését, használatát
tiltja, amelyek szemben állnak az Alkotmány által védett
demokratikus hatalomgyakorlással, s amely magatartással,
tevékenységgel szembeni fellépést az Alkotmány mindenki
kötelezettségévé teszi.
A Btk. 269/B. §.-a a véleménynyilvánítás szabadságát a fent
részletezett alkotmányi értékek védelme érdekében – a reális
veszélyeztetését elhárítandó – szükséges mértékben és
arányosan korlátozza.
Az arányos korlátozás alkotmánybírósági megítélése
álláspontom szerint az alkotmányi értékek reális
veszélyeztetésére is utaló alkotmányos követelmény
megfogalmazását indokolta volna. Büntetőjogi tényállás
alkotmányossági felülvizsgálata során az Alkotmánybíróság már
élt ezzel e megoldással. A Btk. 179. § és 180. §-ainak
alkalmazásánál az alkotmányos követelményt meghatározva,
ezzel összefüggésben – az adott tényállás alapján –
megfogalmazta a büntethetőség “alkotmányos feltételeit” is.
[36/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994. 219.]
A Határozat rendelkező részében az Alkotmánybíróságnak ki
kellett volna mondania az alábbiakat: “A Btk. 269/B. §
alkalmazásában – az Alkotmány 2. § (1) és (3) bekezdésére
figyelemmel – alkotmányos követelmény a véleménynyilvánítás
szabadságával való visszaélés vizsgálata. A tiltott jelkép
terjesztője, használója stb. csak akkor büntethető, ha olyan
magatartást tanúsít, ami a jelképek által szimbolizált
diktatúrák melletti intézményes kiállásnak, propagálásnak
minősül, illetve egyéb olyan magatartást tanúsít, amely
túlterjeszkedik a szorosan értelmezhető, pusztán személyes
véleménykifejezésen.”
Az Alkotmány 2. § (1) és (3) bekezdésére tekintettel ez a
megszorító értelmezés (lásd az Abh-t) teszi a szükségesnek
ítélt korlátozást arányossá, ezáltal a Btk. 269/B. §-t
alkalmazásában alkotmányossá.
Budapest, 2000. május 9.
Dr. Holló András
alkotmánybíró
Dr. Kukorelli István alkotmánybíró különvéleménye
Az Alkotmánybíróságnak a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978.
évi IV. törvény (a továbbiakban: Btk.) 269/B. §-ának
alkotmányossági vizsgálatakor arra kellett választ adnia,
hogy Magyarországon, ahol a demokratikus jogállamiság értéke
csorbíthatatlan [Alkotmány 2. § (1) bekezdés] és a
véleményszabadság kiemelt védelmet élvez [Alkotmány 61. § (1)
bekezdés], büntetéssel sújthatók-e azok, akik egyes náci vagy
kommunista jelképeket használnak.
Az alkotmányos demokráciában a jogalkotás és a jogalkalmazás
során, valamint a politikai életben egyértelművé kell tenni,
hogy a közhatalom határozottan szemben áll a szélsőséges
eszmékkel. Az állam köteles fellépni és védelmet nyújtani
állampolgárai számára az erőszakos, az erőszakra uszító és az
emberi méltóságot sértő megnyilvánulásokkal szemben. Kérdés
azonban, hogy ez a fellépés mikor tekinthető alkotmányosnak,
különösen abban az esetben, ha az állam a jogi felelősségi
rendszerben a végső eszközhöz, a büntetőjoghoz nyúl.
Miközben azonosulni tudok a Btk. 269/B. §-át megfogalmazó
1993. évi XLV. törvény indokolásának lényegével, és elítélem
a szélsőséges politikai eszméket, diktatúrákat és azok
szimbólumait, nem vagyok meggyőződve arról, hogy a
törvényalkotói célokat – végső soron – a büntetőjog
eszközeivel kell megvalósítani.
A véleményszabadság kiemelt szerepe
A véleménynyilvánítás, az önkifejezés szabadsága az egyik
legalapvetőbb emberi jog. Ez biztosítja az emberek számára,
hogy gondolataikat, tapasztalataikat, véleményüket másokkal
megosszák. A véleményszabadság és az emberi méltósághoz való
jog egymástól elválaszthatatlanok.
A szabad véleménynyilvánítás joga a plurális, demokratikus
társadalom alapvető értékei közé tartozik. Az
Alkotmánybíróság gyakorlata szerint e jognak kitüntetett
szerepe van az alkotmányos alapjogok között, tulajdonképpen
"anyajoga" többféle szabadságjognak, az ún. "kommunikációs"
alapjogoknak, amelyek együttesen teszik lehetővé az egyén
részvételét a társadalmi és politikai folyamatokban. A
társadalom szellemi gazdagodása a véleményszabadságtól is
függ: csak akkor van esély a téves nézetek kiszűrésére, ha
szabad és nyilvános vitákban ütközhetnek ellentétes
vélekedések, és ha a káros nézetek is napvilágra kerülhetnek.
“Történelmi tapasztalat, hogy mindannyiszor, amikor a
véleménynyilvánítás szabadságát korlátozták, sérelmet
szenvedett a társadalmi igazságosság, az emberi kreativitás,
csökkent az emberben rejlő képességek kibontakozásának
lehetősége. A káros következmények nem csupán az individuum,
hanem a társadalom életében is megmutatkoztak, és az
emberiség fejlődésének sok szenvedéssel járó zsákutcájához
vezettek. Az eszmék, nézetek szabad kifejtése, a mégoly
népszerűtlen vagy sajátos elképzelések szabad megnyilvánulása
a fejlődni képes és valóban eleven társadalom létezésének
alapfeltétele.” [30/1992. (V. 26.) AB határozat (a
továbbiakban: Abh.), ABH 1992. 167, 171.]
Magyarországon, hasonlóan a többi alkotmányos demokráciához,
a szabad véleménynyilvánítás kiemelkedő védelmet élvez, és
csak különösen indokolt esetben korlátozható. Az
Alkotmánybíróság megfogalmazása szerint “a szabad
véleménynyilvánításhoz való jognak valójában igen kevés
joggal szemben kell csak engednie, azaz a véleményszabadságot
korlátozó törvényeket megszorítóan kell értelmezni. A
vélemény szabadságával szemben mérlegelendő korlátozó
törvénynek nagyobb a súlya, ha közvetlenül másik alanyi
alapjog érvényesítésére és védelmére szolgál, kisebb, ha
ilyen jogokat csakis mögöttesen, valamely “intézmény”
közvetítésével véd, s legkisebb, ha csupán valamely elvont
érték önmagában a tárgya (pl. a köznyugalom).” [ABH 1992.
178.]
A nyilvános jelképhasználat és a véleményszabadság
A Btk. 269/B. §-a büntetéssel fenyegeti meghatározott náci és
kommunista jelképek terjesztését, nagy nyilvánosság előtti
használatát és közszemlére tételét. A határozat szerint a
törvény csupán három kiemelt elkövetési magatartást tilt, de
nem bünteti a jelképek előállítását, megszerzését, tartását
stb. Az ítélkezési gyakorlat szerint nagy nyilvánosság
megállapítására akkor kerülhet sor, ha az elkövetés helyén
nagyobb létszámú személy van jelen, illetve fennáll a
lehetősége annak, hogy a bűncselekményről nagyobb vagy előre
meg nem határozható számú személy szerez tudomást (BH 1981.
223.). A bíróságok tíz-húsz személy együttes jelenlétét
mindig nagy nyilvánosságnak tekintik, ezért tipikusan e körbe
tartozik a közterületen vagy más nyilvános helyen történt
elkövetés, de ide sorolandó a zártkörű rendezvény is, ha azon
nagyobb létszámú személy vesz részt. A Btk. 137. § 12. pontja
alapján minden esetben nagy nyilvánosságnak számít, ha a
bűncselekményt “sajtó, egyéb tömegtájékoztatási eszköz,
sokszorosítás, illetőleg elektronikusan rögzített információ
távközlő hálózaton való közzététele útján”, vagyis – egyebek
mellett – az interneten követik el.
Megítélésem szerint a Btk. a szélsőséges politikai
szimbólumokkal kapcsolatos tevékenységek közül éppen azokat
szankcionálja, amelyek leginkább a véleménynyilvánítás körébe
tartoznak, ezért a legerősebb alkotmányos védelem alatt
állnak. A jelképek nyilvános használatával, megjelenítésével
az egyén politikai álláspontját, hovatartozását tudatja
másokkal. A társadalmi kommunikáció részeseként a jelkép
viselője véleményét fejezi ki, személyes elköteleződésére
hívja fel mások figyelmét. Aki ötágú vörös csillagot vagy
horogkeresztet tartalmazó jelvényt visel, aki a közönség
számára nyitva álló helyen kommunista vagy fasiszta
szimbólumokat jelenít meg, aki ilyen jelképeket
meggyőződésének illusztrálására sajtótermékben tesz közzé,
mások számára egyértelművé és világossá teszi, hogy azonosul
a szélsőséges eszmék egyikével. Tehát véleménynyilvánítási,
önkifejezési szabadságával él az, aki a nyilvánosság előtt
önkényuralmi jelképet használ. A Btk.-ban felsorolt
elkövetési magatartások semmiképpen sem tekinthetők
kivételesnek, hiszen jelkép segítségével az egyén csak ilyen,
a Btk. 269/B. §-ában jelenleg büntetendő cselekvéssel
fejezheti ki más emberek számára a véleményét. Mások által
felismerhetetlen módon, “négy fal között” nincs értelme
politikai, ideológiai szimbólumokat használni. A törvényhozás
kellő súlyú alkotmányos indok birtokában szoríthatja csak ki
teljesen a nyilvánosság területéről a szélsőséges eszmék
jelképeit.
A “köznyugalom” és a “közösségek méltóságának” védelme
Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban az alkotmányos jogállamok
többségében elfogadott “nyilvánvaló és közvetlen veszély”
tesztjét (clear and present danger) és a támadott értékek
egyediségének követelményét alkalmazta a közösség elleni
izgatás vizsgálatakor. A döntés szerint a gyűlöletre uszítás
büntetése azért nem alkotmánysértő, mert ez esetben a szólás
a társadalmi rend és béke megzavarásán túl számos egyéni
jogot is veszélyeztet: “a csoport ellen felszított indulat
fenyegeti a csoporthoz tartozók becsületét, méltóságát
(szélsőséges esetben életét is), megfélemlítéssel korlátozza
őket más jogaik gyakorlásában is”. Ezzel szemben a
“gyalázkodás” tiltása alkotmányellenes, mert az “a közrendet,
a köznyugalmat, a társadalmi békét önmagában véve, elvontan
védi. A bűncselekmény megvalósul akkor is, ha a sértő
kifejezés a körülmények folytán nem jár annak veszélyével
sem, hogy egyéni jogokon sérelem esne.” [ABH 1992. 179.] Az
Alkotmánybíróság e határozatában hangsúlyozta, hogy a
"köznyugalom" nem független a véleményszabadság helyzetétől.
“Ahol sokféle véleménnyel találkozhatnak az emberek, a
közvélemény toleráns lesz; míg zárt társadalmakban sokkal
inkább felkavarhatja a köznyugalmat egy-egy szokatlan hang
is. Másrészt a véleménynyilvánítás szükségtelen és
aránytalanul szigorú korlátozása a társadalom nyitottsága
ellen hat.” [ABH 1992. 180.]
Az önkényuralmi jelképek használatát tiltó tényállás nem
tartalmaz olyan elemet, amely mások veszélyeztetését vagy
gyűlölködő indulatok felkeltését követelné meg. A Btk. 269/B.
§-a önmagában a felsorolt jelképek nyilvánosság előtti
használatát bünteti.
Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban kifejtette: “Az Alkotmány 54.
§ (1) bekezdése szerint minden embernek veleszületett joga
van az emberi méltósághoz. Így tehát az emberi méltóság a
véleménynyilvánítási szabadság korlátja lehet.” A döntés
szerint a “közösségek méltóságát” a törvényhozók a gyűlöletre
uszítás tényállásán túlmenően is büntetőjogi védelemben
részesíthetik. “A közösségek méltóságának hatékony védelmére
azonban más jogi eszköz, például a nem vagyoni kártérítés
alkalmazási lehetőségeinek bővítése is alkalmas.” [ABH 1992.
181.]
Úgy ítélem meg, hogy önmagában az önkényuralmi jelképek
nyilvános használata, terjesztése nem sérti az emberi
méltósághoz való alapvető jogot. Az Alkotmánybíróság a
8/1990. (IV. 23.) AB határozata óta ezt a jogot az ún.
“általános személyiségi jog” egyik megfogalmazásának tekinti,
amely az egyén társadalmon belüli önmeghatározásának jogi
eszköze. Az emberi méltósághoz való alapvető jog és a Ptk.
75. §-ában foglalt általános személyiségi jog az egyes
emberek cselekvési autonómiájának biztosítására, valamint
társadalmi megbecsülésének, jó hírnevének védelmére szolgál.
E felfogásnak mond ellent egy olyan álláspont, amely a
pontosan meg nem határozott “közösségek” részére biztosítja a
méltósághoz való jogot, az ugyanis kizárólag az egyénekhez
kapcsolódhat.
Az Abh. a “közösségek méltóságát” a gyűlöletre uszítás
tényállásának speciális jogi tárgyával kapcsolatban
használja. Az uszító véleménynyilvánítás tiltása azért
indokolt, mert az uszítás valamely etnikai, faji, vallási
csoport vagy a lakosság más csoportjai elleni erőszak
közvetlen veszélyét idézi elő, illetve a Magyar Köztársaság
területén élő közösségeket alkotó személyek emberi
méltósághoz való jogát sérti. Nem magának a közösségnek, mint
meghatározatlan személyek összességének vagy a tagoktól
elváló szervezetnek van tehát méltósága (ez ugyanis
fogalmilag kizárt), hanem a közösséget alkotó egyének emberi
méltósághoz való alanyi joga érdemes a védelemre.
Az emberek többsége az önkényuralmi jelképek nyilvános
használatát egyes csoportokkal szembeni gyűlölet, megvetés és
ellenérzés kifejezésének tekinti. E szimbólumok megjelenése
az esetek nagy részében sérti mások érzelmeit. Önmagukban
ezek a körülmények azonban még nem jelentik az emberi
méltósághoz való jog sérelmét. Senkinek nincs joga arra, hogy
mások véleménynyilvánítását az állam azért tiltsa be, mert az
rá, mint egy etnikai, faji, vallási vagy kulturális csoport
tagjára sérelmes. A véleménynyilvánítás szabadságához fűződő
alapjog ugyanis az egyén azon jogát is védi, hogy mások
érdekeit, szemléletét, érzékenységét sértő nézeteinek is
hangot adhasson.
Természetesen a szélsőséges eszmék szimbólumainak használata
bizonyos körülmények között méltóságot sértő lehet. Ha valaki
azért használja a náci vagy a kommunista múltat felidéző
jelképeket, hogy meghatározott személyeket, illetve személyek
egy meghatározott csoportját zaklassa, sértegesse, akkor az
elkövető felelősségre vonása indokolt. Különösen fontos a
büntetőjogi szankció alkalmazása azokkal szemben, akik oly
módon nyilvánítják ki szélsőséges politikai meggyőződésüket,
hogy a sérelmet szenvedetteknek nincs módjuk kitérni a közlés
elől (“foglyul ejtett közönség”). A Btk. 269/B. §-a ezzel
szemben a “mindenkihez”, a “névtelen közösséghez” szóló
véleménynyilvánítást is büntetni rendeli, ezért nem az emberi
méltósághoz való jogot és nem a “közösségek méltóságát” védi.
Álláspontom szerint a Btk. 269/B. §-ával kapcsolatban nem
lehet a “közösségek méltóságának” védelmére hivatkozni, a
“köznyugalom” védelme pedig, ahogy azt az Abh. is
megállapította, önmagában nem szolgálhat alapul a
véleményszabadság korlátozásához.
Fontosnak tartom kiemelni, hogy ha e jelképek
felhasználásával kifejezett vélemény gyűlöletre uszít, akkor
az elkövető az Alkotmánybíróság által hatályában fenntartott
Btk. 269. §-a alapján ma is büntetendő. Ha ezen túl a
jogalkotó szükségesnek ítéli, az önkényuralmi jelképek
használata révén “foglyul ejtett közönség” védelmében új
büntető tényállást fogalmazhat meg.
Az értéksemlegesség tesztje
Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban több más európai
alkotmányvédő szerv esetjogával összhangban, a
szólásszabadság neutrális értelmezését fogadta el. “A szabad
véleménynyilvánításhoz való jog a véleményt annak érték- és
igazságtartalmára tekintet nélkül védi. (…) A
véleménynyilvánítás szabadságának külső korlátai vannak csak;
amíg egy ilyen alkotmányosan meghúzott külső korlátba nem
ütközik, maga a véleménynyilvánítás lehetősége és ténye
védett, annak tartalmára tekintet nélkül. Vagyis az egyéni
véleménynyilvánítás, a saját törvényei szerint kialakuló
közvélemény, és ezekkel kölcsönhatásban a minél szélesebb
tájékozottságra épülő egyéni véleményalkotás lehetősége az,
ami alkotmányos védelmet élvez. Az Alkotmány a szabad
kommunikációt – az egyéni magatartást és a társadalmi
folyamatot – biztosítja, s nem annak tartalmára vonatkozik a
szabad véleménynyilvánítás alapjoga. Ebben a processzusban
helye van minden véleménynek, jónak és károsnak, kellemesnek
és sértőnek egyaránt, különösen azért, mert maga a vélemény
minősítése is e folyamat terméke.” [ABH 1992. 179.] Nincs
tehát olyan vélemény, amelynek közlése kontextusától
függetlenül, pusztán tartalma alapján korlátozható lenne. A
jogkorlátozás szükségessége minden esetben a
véleménynyilvánítás körülményeinek összességétől (helyétől,
idejétől, a címzettek körétől stb.) függ. Az értéksemlegesség
elvéből következik, hogy az önkényuralmi rendszerrel való
egyetértés kifejezése önmagában, tartalma alapján nem
büntethető. A Btk. 269/B. §-a ellentétben áll ezen
elvárásokkal, mivel a véleményt értéktartalma alapján
minősíti, s nem külső korlátot állít a közlés szabadságával
szemben.
Az értéksemlegesség követelménye nem jelenti azt, hogy az
állam nem tehet különbséget demokratikus és antidemokratikus
törekvések között. Az Abh. megállapította, hogy az állam
támogathatja az általa helyesnek tartott véleményeket, s a
helytelennek tartott közlések ellen felléphet, mindaddig,
amíg ezzel nem sérti a véleményszabadságot. Az Alkotmány 2. §
(3) bekezdése kötelező fellépést ír elő a hatalom erőszakos
megszerzésére vagy gyakorlására, illetőleg kizárólagos
birtoklására irányuló törekvésekkel szemben. A 8. § (1)
bekezdése pedig az állam elsőrendű kötelességévé teszi, hogy
védje az ember alapvető jogait. E két követelménynek tesz
eleget a törvényhozás azzal, hogy a Btk. “Az állam elleni
bűncselekmények” fejezetben büntetőjogi védelemben részesíti
a Magyar Köztársaság alkotmányos rendjét, 174/B. §-ában
büntetéssel fenyegeti a nemzeti, etnikai, faji vagy vallási
csoport tagja elleni erőszakot, 269. §-ában pedig a közösség
elleni izgatást szankcionálja. Az uszító beszéd és az
erőszakos tett tehát ma sem maradhat büntetlenül. Ha a
szélsőséges véleménynyilvánítás meghatározott személy ellen
irányul, akkor az elkövető – a Btk.-beli feltételek
fennállása esetén – becsületsértésért büntethető, tehát az
emberi méltóság sérelmére is válaszol a büntetőjog. A
jogalkotónak lehetősége van – a náci és kommunista jelképek
felhasználásával – elkövetett erőszakot, közvetlen
fenyegetést, uszítást és becsületsértést speciális
tényállásokban szankcionálni. Mindez nem érinti az
értéksemlegesség követelményét, hiszen így nem pusztán a
szélsőséges tartalmú vélemény, hanem annak közvetlen,
belátható következménye alapozza meg a felelősségre vonást.
Az állam azzal, hogy tolerálja az önkényuralmi jelképek
nyilvános használatát, nem marad eszközök nélkül a fasizmus
és a kommunizmus eszméit hirdető véleményekkel szemben. A
gyermekek oktatása, a kulturális támogatás preferenciái révén
és még számos módon az állam kifejezésre juttathatja, hogy a
totalitárius eszmék mélyen megvetendők.
A történelmi körülmények vizsgálata
A határozat szerint Magyarország sajátos történelmi múltja
szükségessé tesz alapjogbeli korlátozásokat, így a történelmi
körülményekkel indokolható az is, hogy az állam büntetéssel
fenyegeti az önkényuralmi jelképek használóit. Magyarország
huszadik századi történelme, a náci és a kommunista rémtettek
emléke ennek éppen az ellenkezőjét indokolhatja: a
véleményszabadság a demokrácia egyik legfőbb védelmezője,
ezért maga is különleges védelmet érdemel. Az alkotmányos
demokráciát többek között az különbözteti meg a diktatórikus
rendszerektől, hogy tág teret biztosít a szabad szólásnak, s
ezzel segíti elő a demokratikus közvélemény kialakulását. A
szólásszabadság korlátozásával sehol sem sikerült megfékezni
a totalitárius eszmék terjedését, ahol pedig az
antidemokratikus erők hatalomra kerültek, nem a
véleményszabadság segítette őket uralomra.
Ez a jellemző a magyar történelemre, a politikai kultúrára, a
választópolgári magatartásra is: Magyarországon szabad
választásokon szélsőséges politikai erők sohasem kerültek
hatalomra. A fasiszta vagy a kommunista diktatúrák a XX.
századi magyar történelemben akkor jöttek létre, amikor az
ország idegen katonai megszállás alatt állt.
Az Alkotmánybíróság az Abh.-ban kiemelte: “A rendszerváltás
elkerülhetetlenül társadalmi feszültségekkel jár. E
feszültségeket kétségtelenül fokozhatja, ha egyesek
büntetlenül adhatnak kifejezést nagy nyilvánosság előtt
bizonyos csoportokkal szembeni gyűlöletüknek, megvetésüknek
vagy ellenérzésüknek. A sajátos történelmi körülményeknek
azonban van egy másfajta hatása is, s éppen ezért szükséges
különbséget tenni a gyűlöletre uszítás és a sértő vagy
lealacsonyító kifejezés használata között. (…) Büntetőjogi
büntetésekkel (…) nem a közvéleményt és a politikai stílust
kell formálni – ez paternalista hozzáállás –, hanem más jogok
védelmében az elkerülhetetlenül szükséges esetekben
szankcionálni.” [ABH 1992. 180.]
Magyarország az európai csatlakozás küszöbén nem elégedhet
meg a nemzetközileg még elfogadhatónak tűnő
minimumvédelemmel, az önkényuralmi múlt éppen az alapjogok
széleskörű biztosítását követeli meg. Az ország nemzetközi
jogi szerződéses kötelezettségeiből nem következik a
szélsőséges szimbólumok használatának tilalma.
A történelmi események szerepével kapcsolatban fontosnak
tartom kiemelni az időmúlás jelentőségét is. Az Emberi Jogok
Európai Bírósága a Lehideux és Isorini kontra Franciaország
ügyben 1998. szeptemberben hozott ítéletében megállapította,
hogy megsértették a Pétain marsall emlékének védelmére
alakult egyesület két vezetőjének véleményszabadsághoz való
jogát. A panaszosokat Franciaországban azért ítélték el, mert
a Le Monde című lap egy pamfletjében felsorolták Pétain azon
intézkedéseit, melyek alapján a marsallról pozitív képet
lehet kialakítani. A francia kormány a Bíróság előtt többek
között arra hivatkozott, hogy a francia történelemnek ez a
szakasza igen fájdalmas időszak, és a panaszosok a pamflet
megjelentetésével sebeket szakítottak fel. A Bíróság ezzel
szemben úgy érvelt, hogy a szóban forgó történelmi események
több mint negyven évvel ezelőtt történtek, ami olyan hosszú
idő, hogy ez az érv már nem vehető figyelembe úgy, mintha tíz
vagy húsz évvel ezelőtti eseményeket idéztek volna fel. A
Bíróság hangsúlyozta, hogy minden államnak erőfeszítéseket
kell tennie annak érdekében, hogy saját történelme nyíltan és
szenvedélymentesen vitatható legyen. Korábbi döntéseit (Open
Door and Dublin Well Women kontra Írország, Vogt kontra
Németország) idézve kiemelte, hogy a véleményszabadság
nemcsak az olyan véleményre terjed ki, amely közömbös vagy
amelynek megítélése kedvező, hanem olyan közlésre is, amely
zavaróan, sokkolóan hathat. Ezt követeli meg a pluralizmus, a
tolerancia és a nyitott gondolkodás, amelyek nélkül nem
létezhet demokratikus társadalom.
Meggyőződésem, hogy a szabadságszerető emberek határozottan
szemben állnak az antidemokratikus eszmékkel, és a
választópolgárok nagy többsége nemet mond minden, az
alkotmányos rendet veszélyeztető radikalizmusra.
A legtürelmesebb magyar demokrata, Bibó István így
fogalmazott: “Abban a görcsös félelmi állapotban, mely
elhiszi, hogy a szabadság előrehaladása veszélyezteti a
nemzet ügyét, nem lehet élni a demokrácia javaival.
Demokratának lenni mindenekelőtt annyit tesz, mint nem félni:
nem félni a más véleményűektől, a más nyelvűektől, a más
fajúaktól, a forradalomtól, az összeesküvésektől, az ellenség
ismeretlen gonosz szándékaitól, a lekicsinyléstől és
egyáltalán mindazoktól az imaginárius veszedelmektől, melyek
azáltal válnak valódi veszedelmekké, hogy félünk tőlük. (…)
[A] félelem, a veszély állandó érzésében szabállyá vált
mindaz, amit az igazi demokráciák csak az igazi veszély
óráiban ismernek: a közszabadságok megkurtítása, a cenzúra,
az ellenség ’bérenc’-einek, az ’áruló’-nak a keresése, a
mindenáron való rendnek vagy a rend látszatának s a nemzeti
egységnek a szabadság rovására való erőltetése.” (Bibó
István: A kelet-európai kisállamok nyomorúsága. In Bibó
István: Válogatott tanulmányok 2. kötet 220. oldal)
Mindezek alapján a Btk. 269/B. §-át nem tartom
összeegyeztethetőnek az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében
megfogalmazott egyik legfőbb demokráciakritériummal, a
véleménynyilvánítás szabadságával, ezért – hangsúlyozva azt,
hogy mélyen nem értek egyet az önkényuralmi jelképek
gondolati tartalmával – a rendelkező részre, alkotmányjogászi
meggyőződésem szerint, nemmel szavaztam.
Budapest, 2000. május 9.
Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró
. |