A döntés szövege:
A MAGYAR KÖZTÁRSASÁG NEVÉBEN!
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének
utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a
következő
határozatot:
1. Az Alkotmánybíróság megállapítja: az országgyűlési
képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 4. §-ának
„a rágalmazásra és a becsületsértésre,” szövegrésze
alkalmazásánál az Alkotmány 61. § (1) bekezdéséből fakadó
alkotmányos követelmény, hogy a képviselői
felelősségmentesség kiterjedjen az országgyűlési képviselőnek
a képviselőtársát, más közhatalmat gyakorló személyt vagy
közszereplő politikust érintő – a közügyek megvitatásával
kapcsolatos – értékítéletet kifejező véleménynyilvánítására.
A mentelmi jog felfüggesztésével kapcsolatos eljárás során
irányadó alkotmányos követelmény továbbá, hogy a közszereplő
politikus becsületének csorbítására alkalmas tényállítás,
híresztelés, illetve ilyen tényre közvetlenül utaló kifejezés
használata esetében a parlamenti képviselő mentelmi joga
kizárólag akkor függeszthető fel, ha a képviselő tudta, hogy
a közlés, lényegét tekintve, valótlan.
2. Az Alkotmánybíróság az országgyűlési képviselők
jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény 4. §-a „a
rágalmazásra és a becsületsértésre,” szövegrésze
alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére
irányuló indítványt elutasítja.
Az Alkotmánybíróság ezt a határozatát a Magyar Közlönyben
közzéteszi.
Indokolás
I.
Az Alkotmánybírósághoz indítvány érkezett az országgyűlési
képviselők jogállásáról szóló 1990. évi LV. törvény (a
továbbiakban: Kjtv.) 4. § második mondatának részbeni
megsemmisítésére. Az indítványozó álláspontja szerint sérti
az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében biztosított
véleménynyilvánítási szabadságot, illetve a közérdekű
információkhoz való hozzáférés jogát a Kjtv. azon
rendelkezése, amely alapján a törvényhozó testület tagjaként
kifejtett tevékenysége során a képviselő felelősségre vonható
az általa közölt tény vagy vélemény miatt, ha az rágalmazást
vagy becsületsértést valósít meg. Az indítvány hangsúlyozza,
„a Magyar Köztársaság demokratikus jogállamisága nem
jelentheti azt, hogy a népszuverenitás joga alapján eljáró,
közérdeket szolgáló képviselő nem kérdőjelezheti meg a jogot
esetleg sértő közszereplők magatartását”. A közélet
tisztaságának érdekében a közszereplők kritikával szembeni
tűrőképessége magasabb kell legyen, mint a magánszemélyek
esetében – véli az indítványozó.
II.
Az Alkotmánybíróság az Alkotmány alábbi rendelkezései alapján
hozta meg határozatát:
20. § „(2) Az országgyűlési képviselők tevékenységüket a köz
érdekében végzik.
(3) Az országgyűlési képviselőt – az országgyűlési képviselők
jogállásáról szóló törvényben szabályozottak szerint –
mentelmi jog illeti meg.”
„27. § Az Országgyűlés tagjai az állampolgári, valamint a
nemzeti és etnikai kisebbségi jogok országgyűlési
biztosaihoz, az Állami Számvevőszék elnökéhez és a Magyar
Nemzeti Bank elnökéhez kérdést, a Kormányhoz, a Kormány
bármely tagjához és a legfőbb ügyészhez interpellációt és
kérdést intézhetnek a feladatkörükbe tartozó minden ügyben.”
„61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a
szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű
adatokat megismerje, illetőleg terjessze.”
A Kjtv.-nek az indítványozó által támadott rendelkezése:
„4. § A képviselő és a volt képviselő bíróság vagy más
hatóság előtt nem vonható felelősségre leadott szavazata,
továbbá a megbízatásának gyakorlása során általa közölt tény
vagy vélemény miatt. Ez a mentesség nem vonatkozik az
államtitoksértésre, a rágalmazásra és a becsületsértésre,
valamint a képviselők polgári jogi felelősségére.”
A Kjtv. képviselői sérthetetlenséget biztosító rendelkezése:
„5. § (1) A képviselőt csak tettenérés esetén lehet őrizetbe
venni, és ellene csak az Országgyűlés előzetes
hozzájárulásával lehet büntetőeljárást, valamint
szabálysértési eljárást indítani vagy folytatni, továbbá
büntetőeljárás-jogi kényszerintézkedést alkalmazni.”
A Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvénynek (a
továbbiakban: Btk.) a határozat által hivatkozott
rendelkezései:
Rágalmazás
„179. § (1) Aki valakiről, más előtt, a becsület csorbítására
alkalmas tényt állít vagy híresztel, vagy ilyen tényre
közvetlenül utaló kifejezést használ, vétséget követ el, és
egy évig terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy
pénzbüntetéssel büntetendő.
(2) A büntetés két évig terjedő szabadságvesztés, ha a
rágalmazást
a) aljas indokból vagy célból,
b) nagy nyilvánosság előtt,
c) jelentős érdeksérelmet okozva
követik el.”
Becsületsértés
„180. § (1) Aki a 179. § esetén kívül mással szemben
a) a sértett munkakörének ellátásával, közmegbízatásának
teljesítésével vagy közérdekű tevékenységével összefüggésben,
b) nagy nyilvánosság előtt
a becsület csorbítására alkalmas kifejezést használ, vagy
egyéb ilyen cselekményt követ el, vétség miatt egy évig
terjedő szabadságvesztéssel, közérdekű munkával vagy
pénzbüntetéssel büntetendő.
(2) Az (1) bekezdés szerint büntetendő, aki a becsületsértést
tettlegesen követi el.”
A szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvénynek (a
továbbiakban: Szabs. tv.) a határozat által említett
rendelkezése:
Becsületsértés
„138. § (1) Aki mással szemben a becsület csorbítására
alkalmas kifejezést használ vagy egyéb ilyen cselekményt
követ el, ötvenezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható.”
III.
Az Alkotmánybíróság eljárása során megvizsgálta egyes
alkotmányos demokráciáknak a képviselői immunitással
kapcsolatos alkotmányos szabályozását, és figyelemmel volt az
Emberi Jogok Európai Bíróságának a parlamenti képviselők
szólásszabadságát érintő döntéseire.
1. A parlamenti élet szabadságát és a törvényhozók
akaratnyilvánításának függetlenségét biztosító jogintézmény,
a parlamenti szólásszabadság „őshazája” Anglia, ahol 1541 óta
az a király által megerősített jogintézmény, és amelyet az
1688-ben született Bill of Rights 9. cikke a következőképpen
garantált: „A parlamenti szólásszabadság, viták és eljárások
nem képezhetik nyomozás vagy vád tárgyát a parlamenten kívül
semmiféle bíróság vagy más intézmény előtt.” Az angol jogban
a képviselők szólásszabadsággal kapcsolatos ügyeit a
parlament fegyelmi jogkörében bírálja el. Az Egyesült Államok
alkotmánya I. cikkének 6. bekezdése lényegében az angol
tradíciót átvéve biztosítja a Kongresszus tagjai számára a
mentelmi jogot. „A hazaárulás, súlyos bűncselekmény, vagy
békebontás eseteit kivéve szenátorok és képviselők a
Kongresszus adott házának ülésszakán való részvétel tartama
alatt, valamint oda- és visszamenetelük során mentesek a
letartóztatástól; a Kongresszus házaiban tartott beszéd vagy
vita miatt más helyen nem vonhatók felelősségre.” A mentelmi
jog felfüggesztésének intézményét az amerikai jog nem ismeri,
a fenti alkotmányos rendelkezést is a bírói döntések töltik
meg tartalommal.
2. A kontinentális jogrendszerekben ismert mentelmi jog
kettős természetű, egyrészt – anyagi jellegű szabályként –
kizárja a képviselő felelősségre vonását azért a
tevékenységéért, amelyet a törvényhozó testület tagjaként
hivatásának gyakorlása során fejt ki (felelősségmentesség,
immunitás); másrészt – eljárási jellegű szabályként – a
parlament hozzájárulásától teszi függővé a felelősségre
vonást célzó eljárás megindítását a képviselő azon
tevékenységéért is, amelyet a törvényhozó testület tagja nem
e minőségében követ el (sérthetetlenség, inviolabilitás).
A képviselők immunitását az Alkotmánybíróság által vizsgált
európai demokráciákban az alkotmány szabályozza és azok
többsége nem tartalmaz a képviselői felelősségmentességre
vonatkozó szűkítéseket.
Az olasz alkotmány 68. cikke, a spanyol alkotmány 71. cikk
(1) bekezdése, az osztrák alkotmány 57. cikk (1) bekezdése és
58. cikke, a francia alkotmány 26. cikke, és az ezzel szinte
szó szerint megegyező belga alkotmány 58. cikke, a horvát
alkotmány 75. cikk (2) bekezdése, a szlovén alkotmány 83.
cikke és a bolgár alkotmány 69. cikke kivétel megfogalmazását
mellőzve rendelkezik a képviselői immunitásról. Hasonlóképpen
abszolút képviselői immunitást biztosít a norvég alkotmány
66. cikke, és az ír alkotmány 15.10 és 15.13 cikke.
Vannak azonban olyan európai alkotmányok, amelyek a
képviselői felelősségmentességet szűkítő feltételeket
fogalmaznak meg. A lengyel alkotmány 105. cikke alapján a
képviselő nem vonható felelősségre e minőségében kifejtett
tevékenységéért, mandátumának ideje alatt és azt követően
sem. A képviselő azonban felelősséggel tartozik a Szejmnek,
és a Szejm hozzájárulásával a bíróság által is felelősségre
vonható harmadik személyek jogainak megsértéséért. A lett
alkotmány 28. cikke lehetővé teszi a képviselők bíróság vagy
más hatóság előtti felelősségre vonását abban az esetben, ha
a képviselő hivatali tevékenysége során tudatosan hamis, vagy
a magán-, illetve családi életet érintő becsületsértő
kijelentéseket terjeszt. A német alkotmány 46. cikke alapján
a képviselőt nem lehet szavazata vagy a Szövetségi Gyűlésen,
illetve annak bizottságában kinyilvánított véleménye miatt
bírói vagy más hatósági eljárás alá vonni, és nem lehet a
Szövetségi Gyűlésen kívül egyéb módon felelősségre vonni. Ez
nem vonatkozik a becsületsértő tényállításokra. Ez utóbbi
fordulat visszautal a német büntetőtörvénykönyv 187. §-ára,
amely alapján két évig terjedő szabadságvesztéssel vagy
pénzbüntetéssel büntetendő az, aki jobb tudomása ellenére
mással kapcsolatosan olyan valótlan tényt állít vagy
híresztel, amely másokat megvető vagy a közfelfogás szerint
becsmérlő tartalmú, illetve alkalmas arra, hogy mások
hitelét, jó hírnevét veszélyeztesse. A bűncselekmény
minősített esete, ha a rágalmazásra a nyilvánosság előtt
került sor, összejövetelen hangzott el vagy írásban
terjesztette az elkövető. A rágalmazás itt tehát
tényállításra vonatkozik, és az elkövetőnek tudomása kell
legyen arról, hogy az általa közölt, illetve híresztelt tény
hamis.
3. Amint az a fentiek alapján megállapítható, a vizsgált
alkotmányos demokráciák a képviselői mentelmi jogot
jellemzően alaptörvényükben garantálják és annak terjedelmét,
tartalmát is alkotmányukban szabályozzák. Számos alkotmány a
képviselői immunitást nem szűkíti, a törvényhozás tagjának
minden e minőségében tett kijelentését védelemben részesíti.
Néhány európai demokrácia alkotmányában biztosítja a
képviselői felelősségmentességet, de maga az alaptörvény
fogalmaz meg bizonyos kivételeket; például kiveszi az
immunitás köréből a harmadik személy jogait sértő
megnyilvánulásokat, a magánszférát érintő kijelentéseket vagy
a tudatosan valótlan állításokat.
4. A politikai véleménynyilvánítást, ezen belül a parlamenti
szólásszabadságot az Emberi Jogok Európai Egyezményének 10.
cikke is védelemben részesíti, az Emberi Jogok Európai
Bíróságának következetes gyakorlata alapján pedig a
kormányzat cselekedete vagy mulasztása a törvényhozó, a bírói
hatalom és a sajtó, valamint a közvélemény részéről is alapos
vizsgálat alá vethető. A Castells-ügyben az Emberi Jogok
Európai Bírósága hangsúlyozta, hogy bár a véleménynyilvánítás
szabadsága minden személy becses joga, az különösen fontos a
nép által választott parlamenti képviselő számára, aki
képviseli a választópolgárokat, jelzi aggodalmaikat,
védelmezi érdekeiket. Következésképpen, az ellenzékhez
tartozó parlamenti képviselő – mint az adott ügyben Castells
– véleménynyilvánítási szabadságának korlátozását a Bíróság a
legszigorúbb vizsgálatnak veti alá. (Eur. Court H. R.,
Castells v. Spain, Judgment of 23 April 1992, Series A no
236, para 42.; megerősíti: Eur. Court H. R., Piermont v.
France, Judgment of 27 April 1995, Series A no 314, para 76.)
E vizsgálat eredményeképpen az Emberi Jogok Európai Bírósága
megállapította: a kormányzatot bíráló újságcikket jegyző
képviselővel szemben a spanyol állam szükségtelenül
alkalmazott büntetőjogi szankciót, megsértve ezzel az Emberi
Jogok Európai Egyezményének a véleményszabadságot biztosító
10. cikkét. Kimondta továbbá, hogy bár Castells szenátor
megtehette volna, hogy a számára korlátlan immunitást
biztosító parlamenti ülésen mondja el véleményét, a kormányt
bíráló cikkét egy újságban tette közzé, ez azonban nem
fosztja meg őt a kormányzat bírálatára vonatkozó jogától. A
közelmúltban született döntésében az Emberi Jogok Európai
Bírósága ezt megerősítette, hozzátéve, nem csupán az
egyébként korlátlan immunitást biztosító parlamenti beszéd
esetében indokolt a szólásszabadság különös védelme, hanem
helyhatósági szinten is: a politikai vita fontos helyszínéül
szolgáló közgyűléseken és a helyi önkormányzat választott
képviselőinek az ülésein. (Eur. Court H. R., Jerusalem v.
Austria, Judgment of 27 February 2001, Reports of Judgments
and Decisions 2001-11, para 36-40.; megerősíti: Eur. Court H.
R., Cordova v. Italy, Judgment of 30 January 2003, para 60.)
A parlamenti vita szabadságát, valamint a törvényhozó és a
bírói hatalom elválasztásának fontosságát hangsúlyozva
döntött úgy az Emberi Jogok Európai Bírósága az A. v. the
United Kingdom ügyben, hogy nem sérti az Egyezmény bírói
úthoz való hozzáférést biztosító 6. cikkét az abszolút
képviselői immunitás. (A. v. the United Kingdom, Judgment of
17 December 2002)
IV.
1. Magyarországon a mentelmi jog érvényesülését hosszú ideig
a tanácskozási szabadság és a salvus conductus (a képviselők
Országgyűlésen való szabad megjelenése) jogintézménye
biztosította. A mentelmi jog tételes jogi szabályozására
először 1867-ben került sor, bár az 1867:XII. tc. 47-48. §-ai
csak az Országgyűlés közös ügyek tárgyalására kiküldött
bizottsága tagjainak a mentelmi jogát szabályozták. A
mentelmi jog fejlődésének egyik fontos állomása az ugyanezen
év november 18-án született házhatározat, amely hosszú időre
meghatározta a mentelmi jog tartalmát. A magyar közjogban
máig hatóan a mentelmi jog forrásaként és magyarázataként
érvényesülő házhatározat biztosította a parlamenti
szólásszabadságot, megállapítva, hogy „amit az országgyűlési
tag, mint olyan, a házban és a házon kívül mond vagy tesz,
azért csak az országgyűlés, és pedig annak azon háza által
vonathatik feleletre, melyhez tartozik”, és, hogy a képviselő
egyéb cselekményei miatt csak a ház előzetes hozzájárulásával
indulhat eljárás. A mentelmi jog szokásjogi szabályai az
1920:I. tc. 3. § (1) bekezdése alapján a Nemzetgyűlés
tagjaira is alkalmazandók, az államhatalom gyakorlásának
ideiglenes rendezéséről szóló 1945:XI. tc. 2. § (1) bekezdése
pedig „a nemzetgyűlés tagjai részére ugyanazt a mentelmi
jogot biztosítja, mint aminőben az országgyűlés tagjai
részesülnek”.
Az 1946. évi nemzetgyűlési Házszabály 1. §-a az 1945:XI. tc.-
re visszautalva garantálta a mentelmi jog anyagi szabályait,
szabályozta a mentelmi eljárás fontosabb kérdéseit, továbbá
önálló mentelmi bizottságot létesített (47. §).
Az Alkotmánynak az 1989. évi XXXI. törvénnyel megállapított
szövege – bár tartalmazta a mentelmi jog anyagi szabályait –
csak a mentelmi jog egyik formáját, a sérthetetlenséget
szabályozta. Az Alkotmány 20. § (3) bekezdésének eredeti
szövege szerint: „Országgyűlési képviselőt az Országgyűlés
hozzájárulása nélkül letartóztatni, vagy ellene
büntetőeljárást indítani – tettenérés esetét kivéve – nem
lehet.”
Az Alkotmány szövegét módosító 1990. évi LIV. törvény,
amelyet a Kjtv.-vel együtt alkotott meg az Országgyűlés, a
parlamentre bízta a mentelmi jog teljes körű, – a
felelősségmentességet is magában foglaló – korszerű
szabályozását.
A legtöbb alkotmánnyal ellentétben tehát a magyar
alaptörvényben a törvényhozó hatalom kapott felhatalmazást az
Alkotmányban deklarált mentelmi jog valamennyi anyagi és
eljárási kérdésének szabályozására. Ez a szabályozási
felhatalmazás azonban – az Alkotmánybíróság megítélése
szerint – nem jelentheti azt, hogy a mentelmi jog törvényi
koncepciója függetlenedhet az alkotmányos rend egészétől,
jelen ügyben különösen az Alkotmány 8. § (2) bekezdésétől,
20. § (2) és (3) bekezdéseitől, 27. §-ától és a 61. § (1)
bekezdésétől, és nem vezethet a mentelmi jog tartalmának a
kiüresítésére, a parlamenti szólásszabadság alkotmánysértő
korlátozására.
2. Az Alkotmány 20. § (2) bekezdéséből és a képviselői
mandátum megszűnésének eseteit felsoroló 20/A. § (1)
bekezdéséből levezethető szabad mandátumú képviseleti
rendszer lényege a jogi értelemben a választóktól független,
és kizárólag a parlamenttől függő képviselői megbízatás. Ez
alapján a képviselő a parlamentben szabadon, meggyőződése és
lelkiismerete alapján foglal állást, adja le szavazatát.
Tevékenységéért és szavazatáért a választók a megbízatás
ideje alatt felelősségre nem vonhatják, azaz mandátuma a
parlament teljes idejére szól, a választók által meg nem
rövidíthető. [2/1993. (I. 22.) AB határozat, ABH 1993, 33, 37-
38.] A képviselőnek ezt a parlamenti autonómiából következő
függetlenségét mindenekelőtt a mentelmi jog és az
összeférhetetlenség jogintézménye biztosítja.
A mentelmi jog a képviselőt a törvényhozás tagjaként
megillető olyan jogosultság, amely a parlament működésének
szabadságát, függetlenségét, a végrehajtó és bírói hatalom
befolyásától való mentességét biztosítja. A törvényhozói
akarat ugyanis akkor nyilvánulhat meg szabadon, ha a
képviselőket e minőségükben végzett munkájuk és ennek során
elhangzott nyilatkozataik miatt, utólag, a törvényhozó
hatalmon kívül más felelősségre nem vonhatja.
„A mentelmi jog az országgyűlési képviselői jogálláshoz
fűződő jog, a képviselőt nem állampolgári, hanem képviselői
minőségében, az Országgyűlés tagjaként megillető jogosultság.
Olyan jog, amelyet bár a képviselő jogaként fogalmaz meg az
Alkotmány, az Országgyűlés védelmét is szolgálja más hatalmi
ágakkal szemben. A mentelmi jog ugyan a képviselő személyes
jogaként jelenik meg, e jogával a képviselő mégsem
rendelkezhet, mentelmi jogáról a képviselő – a szabálysértési
eljárás kivételével – nem mondhat le, mentelmi jogára az
eljárás során hivatkoznia kell. A mentelmi jog feletti
rendelkezés, a mentelmi jog felfüggesztése – a
sérthetetlenség körében, ahol erre a Kjtv. lehetőséget ad – a
parlament joga.” 65/1992. (XII. 17.) AB határozat, ABH 1992,
289, 291-292.]
Az Alkotmány 20. § (3) bekezdése szerint az országgyűlési
képviselőt – a Kjtv.-ben szabályozottak szerint – illeti meg
a mentelmi jog. A Kjtv. 4. §-a alapján a felelősségmentesség
a képviselői minőségben végzett munkára vonatkozik; [7/1997.
(II. 28.) AB határozat, ABH 1997, 72, 75.] leadott szavazata,
továbbá a megbízatásának gyakorlása során közölt tény vagy
vélemény miatt a képviselő mentelmi joga nem függeszthető
fel. A Kjtv. három bűncselekmény – államtitoksértés,
rágalmazás, becsületsértés – törvényi tényállását megvalósító
cselekményt és a polgári jogi felelősséget kiveszi az
immunitás köréből.
Az Országgyűlés e törvényi rendelkezést értelmező 1/1991.
(XII. 4.) elvi állásfoglalása szerint ezekben az esetekben
nincs anyagi jogi akadálya a felelősségre vonásnak. Az
Országgyűlés a Mentelmi, összeférhetetlenségi és
mandátumvizsgáló bizottság határozati javaslatának
tárgyalását követően – mint sajátos „ítélőszék” –
határozatban hoz döntést a jelen lévő képviselők
kétharmadának szavazatával a képviselő mentelmi jogának
fenntartásáról, illetve felfüggesztéséről.
V.
Az Alkotmánybíróságnak jelen ügyben arról kellett döntenie,
hogy alkotmányosan indokolható-e a képviselői
felelősségmentesség köréből kiemelni a becsületsértés és
rágalmazás bűncselekményi alakzatainak valamennyi formáját,
továbbá a becsületsértés szabálysértési cselekményét.
1. Az Alkotmánynak a véleményszabadságot, ezen belül a
közügyek szabad megvitatását biztosító 61. § (1) bekezdését
korlátozza a képviselői felelősségmentességet megszorító
Kjtv. 4. § második mondata.
A szabad véleménynyilvánítás jogának a kitüntetett szerepét
és anyajog jellegét az Alkotmánybíróság már több
határozatában megerősítette, hangsúlyozva, hogy ez a
kitüntetett szerep nem vezet arra, hogy a véleménynyilvánítás
szabadságához fűződő alapjog korlátozhatatlan lenne, de
mindenképpen azzal jár, hogy a szabad véleménynyilvánításhoz
való jognak valójában igen kevés joggal szemben kell csak
engednie, a véleményszabadság tehát törvénnyel is csak
kivételesen és szűk körben korlátozható egy másik alapjog
vagy egyéb alkotmányos érték védelmében. 30/1992. (V. 26.) AB
határozat, ABH 1992, 167.; 33/1998. (VI. 25.) AB határozat,
ABH 1998, 256.; 1270/B/1997. AB határozat, ABH 2000, 713.;
37/2000. (X. 31.) AB határozat, ABH 2000, 293.; 13/2001. (V.
14.) AB határozat, ABH 2001, 177.; 57/2001. (XII. 17.) AB
határozat, ABH 2001, 484.; 50/2003. (XI. 5.) AB határozat,
ABH 2003, 566, 576.; 18/2004. (V. 25.) AB határozat, ABK
2004. május, 393, 396.]
A parlamenti szólásszabadság a véleménynyilvánítás
szabadságának lényeges alkotóeleme, amely az Alkotmány 61. §
(1) bekezdésének védelme alatt áll. A szabad
véleménynyilvánítás érvényesülésének kiemelten fontos
helyszíne az Országgyűlés, az a terep, ahol az ország sorsát
közvetlenül érintő ügyekben érvek és ellenérvek
felsorakoztatását követően döntést hoznak a képviselők.
Alkotmányos törvényalkotás nem képzelhető el a parlamenti
tanácskozás nyilvánossága és a képviselői felszólalások
szabadsága nélkül. A valódi nyilvános vita létrejöttét és az
azt követően kialakult törvényhozói akarat szabad
kinyilvánítását azonban veszélyezteti a képviselőt a
parlamenti vitában tett kijelentése miatti széleskörű
büntetőjogi (szabálysértési) felelősségre vonás lehetősége. A
parlamenti szólásszabadság egyik legfőbb garanciája éppen a
mentelmi jog, amely biztosítja, hogy a képviselők az attól
való félelem nélkül vitathassák a közügyeket, hogy a
parlamentben elmondottakat később felhasználhatják ellenük
egy büntető vagy polgári ügyben indult eljárás során.
Emellett a parlamenti képviselők feladatai, ezen belül is a
végrehajtó hatalom feletti ellenőrzés „zavartalan,
befolyásmentes ellátásához fűződő állami érdek” [60/1994.
(XII. 24.) AB határozat, ABH 1994, 342, 363.] indokolja a
képviselők ebbéli minőségükben tett megnyilatkozásaik és
cselekedeteik miatti korlátozott felelősségre vonását. Az
országgyűlési képviselők tevékenységüket a köz érdekében
végzik. [Alkotmány 20. § (2) bekezdés] A képviselők
feladatának egyik fontos része a végrehajtó hatalom
ellenőrzése, amelynek megfelelő ellátásához nélkülözhetetlen
a szükséges közérdekű információkhoz való hozzáférés. Ezt
szolgálja többek között az Alkotmány 27. §-ában biztosított
azon jog, amely alapján az országgyűlési képviselők a
kormányhoz, annak bármely tagjához és a legfőbb ügyészhez
bármely, a feladatkörükbe tartozó ügyben interpellációt és
kérdést, az országgyűlési biztosokhoz, az Állami Számvevőszék
elnökéhez és a Magyar Nemzeti Bank elnökéhez pedig kérdést
intézhetnek.
A közügyek szabad parlamenti megvitatása tehát, ahogyan azt
az Alkotmánybíróság már korábban is hangsúlyozta, „egyfelől a
megfelelő törvényalkotás egyik nélkülözhetetlen előfeltétele.
Másfelől a szabad parlamenti vita hozzájárul ahhoz, hogy a
választópolgárok megfelelő képet alkossanak az országgyűlési
képviselők és más fontos közjogi tisztségviselők
tevékenységéről, és kellő információk birtokában vegyenek
részt a politikai diskurzusban és döntéshozatalban.”
[50/2003. (XI. 5.) AB határozat, ABH 2003, 566, 576.]
2. A 30/1992. (V. 26.) AB határozatban foglaltak alapján az
emberi méltósághoz való jog a véleménynyilvánítási szabadság
korlátja lehet. (ABH 1992, 167, 174.) Az Alkotmánybíróság a
8/1990. (IV. 23.) AB határozata óta az emberi méltósághoz
való jogot az ún. „általános személyiségi jog” egyik
megfogalmazásának tekinti, amely általános személyiségi jog
egyik aspektusa a magánszféra védelme és a becsületvédelem.
Becsületvédelmi jogi eszközöket a polgári, a büntető és a
szabálysértési jogban is találunk, és ahogyan arra az
Alkotmánybíróság az Abh.-ban utalt, „az emberi méltóság
kitüntetett szerepe miatt a jogi felelősség rendjében végső
eszközként igénybe vehető büntetőjog sem tekinthető –
általánosságban – aránytalanul súlyos reagálásnak az egyént
becsületében sértő magatartások tekintetében”. (ABH 1994,
219, 229.) Ugyanezen határozat azonban arra is felhívta a
figyelmet, hogy a becsület és a jó hírnév védelme, valamint a
közügyek szabad vitathatóságának egymásra tekintettel történő
értékelése alapján a véleménynyilvánítás szabadsága csak
kisebb mértékben korlátozható a közhatalom gyakorlóinak a
védelmében, illetve arra, hogy „a közügyek nyilvános
megvitatása területén a véleménynyilvánítási szabadság mint
alkotmányos alapjog és az alapjogot a becsületvédelem
általános büntetőjogi szabályaival vagy külön tényállásokkal
korlátozó eszközrendszer viszonyát tekintve az európai
demokratikus országok joggyakorlatának trendje egyértelműen a
büntetőjogi eszközök háttérbe szorulása és a
véleménynyilvánítási szabadság felértékelődése irányába
mutat”. [36/1994. (VI. 24.) AB határozat, ABH 1994, 219,
224.]
A Kjtv. 4. § kifogásolt fordulatának beiktatásával a
jogalkotó a becsület védelmének érdekében korlátozta a
parlamenti képviselők politikai véleménynyilvánítási
szabadságát. Az Alkotmánybíróság a következőkben azt
vizsgálta meg, hogy a Kjtv. 4. § második mondata „a
rágalmazásra és a becsületsértésre,” szövegrésze alapján
milyen magatartásokat nem véd a képviselői
felelősségmentesség és hogy indokolható-e alkotmányosan ezen
magatartások esetében a szabálysértési/büntetőjogi
felelősséggel való fenyegetés.
A Kjtv. 4. §-a kifogásolt fordulatát más jogágak törvényei: a
Btk. és Szabs. tv. rendelkezései töltik meg tartalommal. A
támadott jogszabályi szöveg („a rágalmazásra és a
becsületsértésre,”) értelme csak az utalt szabályok (Btk.
179. §, 180. §; Szabs. tv. 138. §) figyelembe vételével
határozható meg. Arra nézve, hogy a rágalmazás és
becsületsértés törvényi tényállások miképpen alkalmazhatók
alkotmányosan a közszereplő politikusokat érintő
véleménynyilvánításra, a 36/1994. (VI. 24.) AB határozat (a
továbbiakban: Abh.) ad iránymutatást. Az országgyűlési
képviselők büntetőjogi felelősségmentessége tartalmának a
meghatározásához ezért elengedhetetlen az Abh. rendelkező
részében megfogalmazott alkotmányos követelmények figyelembe
vétele. A jelen ügyet tehát az Alkotmánybíróság az Abh.
alkotmányos követelményeinek logikáját követve bírálta el.
Az Abh. (az alapul szolgáló konkrét ügyből fakadóan) az
„elkövetői” oldalon alapvetően az újságírókra, a „sértetti”
oldalon a közszereplő politikusokra helyezte a hangsúlyt.
Jelen ügyben az „elkövetői” oldalon az országgyűlési
képviselők állnak, a „sértetti” oldalon pedig közszereplő
politikusok (adott esetben országgyűlési képviselők) is
állhatnak. Vagyis a közös pont a „sértetti” oldal. Az, hogy
az elkövetők jelen esetben országgyűlési képviselők, nem
jelenti azt, hogy az Abh. alkotmányos követelményei a
közszereplő politikusok bírálatát illetően ne volnának
alkalmazandók, az Abh. rendelkező részében megfogalmazott
követelmények ugyanis az adott konkrét ügyön túlmutató
megállapításokat tartalmaznak annak érdekében, hogy a
közszereplők szabadon bírálhatóak, a közügyek pedig
kibeszélhetőek legyenek. Az Abh. a speciális sértettek
(hatóság, hivatalos személyek, közszereplő politikusok)
vonatkozásában különbséget tett az értékítélet és a
ténymegállapítás közlésével megvalósuló bűncselekmények
között, büntethetetlenné nyilvánítva az előbbit és csak
bizonyos esetekben büntethetővé téve az utóbbit.
3.1. Az Abh.-ban megállapított alkotmányos követelmény
alapján a hatóság vagy hivatalos személy, valamint a
közszereplő politikus becsületének csorbítására alkalmas – e
minőségére tett – értékítéletet kifejező véleménynyilvánítás
alkotmányosan nem büntethető. (ABH 1994, 219.)
Ez azt jelenti, hogy az országgyűlési képviselő az e
minőségében (az Országgyűlés plénuma előtt vagy bizottsági
ülésen) tett becsületsértő kijelentés miatt, ha e kijelentés
sértettje egy másik országgyűlési képviselő vagy közszereplő
politikus, büntetőjogilag felelősségre nem vonható. A
parlamenti szólásszabadság körébe tartozik, ha a képviselő
képviselőtársa (vagy más közszereplő politikus)
megbízatásával, illetve kormányzati munkájával összefüggésben
tesz becsületsértő kijelentést. Az Abh. fenti alkotmányos
követelményéből következően – a tettleges becsületsértés
esetét kivéve – a képviselővel és más közhatalmat gyakorló
vagy egyéb módon közszereplő politikussal szemben
becsületsértés a Btk. 180. § (1) a) pontja alapján nem
követhető el. Ez visszavezethető azon alkotmányos tételre,
hogy a szabad véleménynyilvánítás „különleges védelmet
követel akkor, amikor közügyeket és a közhatalom gyakorlását,
a közfeladatot ellátó, illetve a közéletben szerepet vállaló
személyek tevékenységét érinti”. (ABH 1994, 219, 228.)
A Btk.-ban büntetni rendelt becsületsértés és a későbbiekben
hivatkozott rágalmazás törvényi tényállása az Abh.-ban
megállapított, és jelen határozatban tovább részletezett
alkotmányos tartalommal kell hogy érvényesüljön a
jogalkalmazói gyakorlatban.
3.2.1. Az Abh. alapján a becsület csorbítására alkalmas
tényállítás, híresztelés, illetve ilyen tényre közvetlenül
utaló kifejezés használata csak akkor büntethető, ha a
becsület csorbítására alkalmas tényt állító, híresztelő,
illetve ilyen tényre közvetlenül utaló személy tudta, hogy a
közlés, lényegét tekintve, valótlan vagy azért nem tudott
annak valótlanságáról, mert a hivatása vagy foglalkozása
alapján reá irányadó szabályok szerint – az adott állítás
tárgyára, a közlés eszközére és címzettjeire tekintettel –
elvárható figyelmet vagy körültekintést elmulasztotta. (ABH
1994, 219.)
Ezen alkotmányos követelmény első fordulatának megfelelően a
képviselő a képviselőtársát, más közhatalmat gyakorló
személyt vagy közszereplő politikust érintő becsületsértő
tényállításai közül csupán a tudatosan valótlan állításokért
vonható felelősségre büntetőjogilag. Az Abh. ugyanis – az
Alkotmány 61. § (1) bekezdésében garantált politikai
véleménynyilvánítás érvényesülése érdekében – meghatározta a
Btk. 179. § és a Btk. 180. § alkotmányos tartalmát, és a
jogalkalmazónak ezt figyelembe véve kell eljárnia a
közszereplő politikusokat érintő, közügyekkel kapcsolatos
ügyek elbírásakor.
3.2.2. Az Abh.-ban megfogalmazott alkotmányos követelmény
alapján a közszereplő politikusokkal szembeni becsületsértő
tényállítás esetében abban az esetben is büntethető volna az
elkövető, ha a tény valótlanságáról azért nem tudott, mert a
tőle elvárható figyelmet, körültekintést elmulasztotta.
Az Alkotmánybíróság jelen határozatában megerősíti, hogy a
közügyekre vonatkozó véleménynyilvánítási és sajtószabadság
alkotmányos értéktartalma kiemelkedően magas, az Alkotmány
61. § (1) bekezdésének egyik lényegi eleme ugyanis a közügyek
szabad megvitatása és a közszereplők bírálhatósága. Az Abh.-
ban megállapított fenti alkotmányos követelményt ezért a
következőkben foglaltak szerint tartja a jövőben irányadónak.
Az Abh. alkotmányos követelménye alapján a mindenki esetében
alkalmazandó becsületsértés és rágalmazás törvényi
tényállások csak az Alkotmánybíróság által meghatározott
szűkebb keretek között alkalmazhatóak a közhatalmat gyakorló
személyek vagy közszereplő politikusok védelmében. A Btk.
179. §-ában foglalt rágalmazás bűncselekménye kizárólag
szándékosan követhető el, és a szándékosság megállapításához
elegendő, ha az elkövető tudata átfogja: az állított tény
alkalmas a becsület csorbítására.
Az Alkotmánybíróság hangsúlyozza: az Abh. fent hivatkozott
alkotmányos követelménye nem jelenti azt, hogy a jogalkotónak
a Btk.-t alkalmassá kellene tennie arra, hogy a
közszereplőkkel szembeni bírálat esetén gondatlanságból
elkövetett rágalmazás miatt büntethető legyen az az elkövető,
aki azért nem tudott az általa állított vagy híresztelt,
becsület csorbítására alkalmas tény valótlanságáról, mert a
hivatása vagy foglalkozása alapján reá irányadó szabályok
szerint – az adott állítás tárgyára, a közlés eszközére és
címzettjeire tekintettel – elvárható figyelmet vagy
körültekintést elmulasztotta. Ez ugyanis éppen a politikai
véleménynyilvánításnak az Alkotmány 61. § (1) bekezdésében
foglalt szabadsága ellen hatna. Az Alkotmánybíróság ezért az
Abh-ban megfogalmazott alkotmányos követelményt a most
kifejtettekkel összhangban tartja fenn.
3.3. Az Abh. rendelkező részében megfogalmazott alkotmányos
követelményből következően szabálysértési és büntetőjogi
felelősséggel tartozik az országgyűlési képviselő a
közhatalmat nem gyakorló személlyel, illetve nem valamely
közszereplő politikussal szemben elkövetett rágalmazásért és
becsületsértésért. A jó hírnév és becsület védelmét a
parlamenti vitának, és munkavégzésük során az országgyűlési
képviselőknek is tiszteletben kell tartaniuk, a jognak
védelmet kell biztosítania a törvényhozás tagjai által, a
közügyekkel kapcsolatba nem hozható esetekben a
magánszemélyek és a közszereplő politikusok becsülete ellen
intézett támadásokkal szemben.
A Kjtv. 4. §-a támadott szövegrésze ezért önmagában nem
alkotmánysértő, hiszen a magánszemélyek emberi méltósághoz
fűződő joga és – a fentiekben megfogalmazott kivételekkel – a
közszereplő politikusok becsületének védelme érdekében a
közügyeket nem érintő esetekben szükséges lehet a
véleménynyilvánítás szabadságának korlátozása. A Kjtv. e
rendelkezése alapján a képviselő a nem közszereplő
politikussal szemben elkövetett rágalmazás és becsületsértés,
valamint a közszereplő politikust sértő, de nem a közügyeket
érintő kijelentését követően az Alkotmány 61. § (1)
bekezdése, valamint az Abh.-ban megfogalmazott alkotmányos
követelményeknek megfelelően vonható felelősségre, az
Alkotmánybíróság ezért a Kjtv. 4. § „a rágalmazásra és a
becsületsértésre,” szövegrészének megsemmisítésére irányuló
indítványt elutasította.
4. Az Alkotmány 20. § (3) bekezdése a Kjtv.-ben rögzített
tartalommal biztosítja a képviselők számára a mentelmi jogot.
Ez azonban nem vezethet a mentelmi jog tartalmának a
kiüresítésére, a parlamenti szólásszabadság alkotmánysértő
korlátozására.
„A demokratikus társadalom létezésének és fejlődésének
nélkülözhetetlen eleme a közügyek vitatása, amely feltételezi
a különböző politikai nézetek, vélemények kinyilvánítását, a
közhatalom működésének bírálatát.” [Abh., ABH 1994, 219,
229.] Ennek elsődleges terepe az Országgyűlés, így a
parlamenti vita szükségtelen és alapjog sértő korlátok közé
szorításával a törvényhozó testület működési és
szólásszabadsága illúzióvá válhat.
A magánszféra védelmét ugyan megbízatásuk gyakorlása során az
országgyűlési képviselőknek is tiszteletben kell tartaniuk, a
képviselői immunitás Kjtv. 4. §-ába foglalt becsületvédő
korlátai azonban, amennyiben azok nem az Abh.-ban és a jelen
határozatban foglalt alkotmányos tartalommal érvényesülnek,
alkalmasak arra, hogy az országgyűlési képviselőt elriasszák
az adott közérdekű információ közzétételétől, és lehetővé
teszik a képviselők olyan cselekmények miatti büntetőjogi,
illetve szabálysértési eljárásban történő felelősségre
vonását, amelyek az Alkotmány 61. § (1) bekezdése és az
Alkotmány 27. §-a alapján védelemben részesülnek.
Az Alkotmánybíróság ezért az Abh.-ban a jogalkalmazás számára
megfogalmazott alkotmányos követelmény alapján jelen
határozatában kijelölte, hogy milyen körben alkalmazható
alkotmányosan a Kjtv. 4. §-ának „a rágalmazásra és a
becsületsértésre,” szövegrésze, megállapítva, hogy e fordulat
alapján a képviselői felelősségmentesség ki kell hogy
terjedjen az országgyűlési képviselőnek a képviselőtársát,
más közhatalmat gyakorló személyt vagy közszereplő politikust
érintő – a közügyek megvitatásával kapcsolatos –
értékítéletet kifejező véleménynyilvánítására. Ezen túl, az
Alkotmánybíróság megállapította: a mentelmi jog
felfüggesztésével kapcsolatos eljárás során irányadó
alkotmányos követelmény, hogy a közszereplő politikus
becsületének csorbítására alkalmas tényállítás, híresztelés,
illetve ilyen tényre közvetlenül utaló kifejezés használata
esetében a parlamenti képviselő mentelmi joga kizárólag akkor
függeszthető fel, ha a képviselő tudta, hogy a közlés,
lényegét tekintve, valótlan.
A határozat Magyar Közlönyben való közzétételét az ügy
jelentőségére tekintettel rendelte el az Alkotmánybíróság.
Dr. Holló András
az Alkotmánybíróság elnöke
Dr. Bagi István Dr. Bihari Mihály
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Erdei Árpád Dr. Harmathy Attila
alkotmánybíró alkotmánybíró
Dr. Kiss László Dr. Kukorelli István
alkotmánybíró előadó alkotmánybíró
Dr. Strausz János Dr. Tersztyánszkyné Dr. Vasadi Éva
alkotmánybíró alkotmánybíró
. |